Patric van Eck met zijn BRL-V6

De Nissan Delta Wing

Indycar: Ryan Hunter Reay snel op Sebring tijdens ďOpen TestĒ

Andretti-Autosport-coureur Ryan Hunter Reay sloot de eerste dag op Sebring af met een tijd van 52.5826 sec. Ook de tweede tijd was voor een Chevrolet-aangedreven Dallara weggelegd. Helio Castroneves liet met 52.7092 secs. de tweede tijd noteren gevolgd door de Fransman Simon Pagenaud met een Dallara Honda.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Indycar

2012_hunter_reay_sebring
Andretti Autosport-coureur Ryan Hunter Reay liet tijdens de eerste testdag op Sebring
de snelste tijd registreren.

Ryan Hunter Reay snel op Sebring tijdens test op Sebring
Ryan Hunter Reay sloot voor het team van Andretti Autosport de eerste testdag op Sebring als snelste af. Ryan Hunter Reay: “Ik denk dat we allemaal blij zijn dat we met fraai beschilderde bolides het seizoen kunnen beginnen. Iedereen verricht de nodige aanpassingen aan de auto’s. Deze auto is erg prettig. Zeker met de “carbon-remmen” De auto is gewoon lichter en daar komt de power van de Chevy twin-turbo bij. Daardoor denk je dat je altijd twee of drie seconden sneller bent. Maar als dat ding gaat, dan word je in je stoeltje gedrukt. Ik denk dat de rondetijden op St. Petersburg sneller zullen zijn.”

Helio Castroneves: “Alhoewel we niet op Sebring racen is het belangrijk dat Team Penske begrijpt wat de auto doet en wat er veranderd moet worden. Hier op Sebring hebben we bijv. het meest aan de set-up voor stratencircuits gewerkt, omdat er hier een verscheidenheid aan hobbeltjes op het asfalt ligt. Het enige dat ontbreekt is de pitingang zoals dat op een stratencircuit het geval is. Vanuit het verleden herinner ik mij dat deze baan altijd een goede indicatie voor de stratencircuits gegeven heeft. En daar gaan we hier voor! Ik weet niet wat de andere teams doen. Wij concentreren ons gewoon op ons werk en kijken absoluut niet naar de tijden.”

2012_simon_pagenaud
De Fransman Simon Pagenaud in actie met de Sam Schmidt Motorsports/Hamilton
Racing Dallara Honda

Simon Pagenaud: “Voor ons was het een goede dag. Voor St. Petersburg hebben we wat veranderingen aangebracht. Zeker omdat je daar net zoals hier over low-grip beschikt. Wij hebben enkele belangrijke stappen voorwaarts gemaakt. De Honda-motor voelt werkelijk goed aan. Elke keer als ik de baan op ga voel ik verbetering. Het Schmidt Hamilton Team doet het uitstekend. En daarom heb ik er steeds meer vertrouwen in. Ik zie vele bekende gezichten en daardoor voel ik me al helemaal thuis.We zitten er gewoon bij, nu is het nog een kwestie van “Fine-tuning”

In totaal kwamen er de eerste testdag op Sebring 10 auto’s op de baan, die probleemloos 674 ronden zonder problemen aflegden.

2012_dallara_honda_hinchcliffe
De nieuwe generatie Indycar van bovenaf gezien. Dit is de Canadees James Hinchcliffe

NASCAR: Sensationeel slot Nationwide Daytona. Outsider pakt onverwachte zege!

De veteranen waren te heet gebakerd. Alleen de jeugdige James Buescher hield het hoofd koel en won verrassend de Nationwide-wedstrijd nadat de ervaren koplopers elkaar in het zicht van de finish geëlimineerd hadden. Pole-sitter Danica Patrick werd door teamgenoot Cole Whitt geëlimineerd. Voor ruim 82.000 toeschouwers wisselde de kop maar liefst 38 maal. Een absoluut record in de Nationwide-series op Daytona.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

2012_nw_buescher
Als vier honden vechten om één been gaat de vijfde er dus mee heen. Winnaar
Buescher zou met een Top 10 klassering al tevreden zijn geweest.


Wederom multicar crash
De koplopers Trevor Bayne, Tony Stewart, Elliott Sadler, Joey Logano, Kurt Busch, Ricky Stenhouse Jr. en Kyle Busch crashten in het zicht van de finish van de DRIVE4COPD 300 Nationwide-wedstrijd en richtten onder hun achtervolgers een ware slachting aan. Alleen de jonge James Buescher leek het hoofd koel te houden en sprintte richting finish.

Buescher
: “Er was niemand die met mij samen wilde werken. Toen heb ik het gas nog maar eens flink ingetrapt en op de één of andere wijze kwam ik overal doorheen! Ik wist nog niet eens waar ik reed. Ergens in de Top 10 of zoiets. Ik was al blij dat ik er binnen kon blijven. Ik wist nog niet eens of ik vooraan of achteraan reed.Ik weet wel dat ik in de wedstrijd enkele “close-calls” had. Want ik was wel bij enkele crashes betrokken.”

Voor Buescher was het zijn tweede overwinning in drie jaar op de Daytona International Speedway. In 2009 won hij de Lucas Oil Slick Mist ARCA-200 wedstrijd. Buescher werkt dit seizoen een volledig programma in de Campingworld Truck Series af. Daarnaast heeft hij een budget voor 10/12 Nationwide-wedstrijden op zijn programma staan.

Tot aan de 104e ronde kende de wedstrijd een rustig verloop. Een crash waarbij maar liefst 20 deelnemers betrokken waren zorgde voor de zesde neutralisatie. De impact van Kenny Wallace met de “Safer Barrier” was zo heftig dat de wedstrijd zelfs met een Code Rood vier minuten onderbroken moest worden om een hierin uitstekende splitter te verwijderen! In de 113e ronde ging het wederom fout. De samenwerking van drie tandems met twee auto’s mislukt als Sam Hornish Jr. midden in het veld achterstevoren gaat. In de 119e en voorlaatste ronde gaat het licht voor de allerlaatste maal in de 120 ronden tellende wedstrijd op groen. Kurt Busch, Tony Stewart, Elliott Sadler, Kyle Busch en Ricky Stenhouse gaan ervoor. Een push van Sadler richting Tony Stewart lijkt resultaat te hebben. Maar juist op dit moment trok de Chevrolet van Kurt Busch iets naar rechts, toucheerde de Toyota Camry van Denny Hamlin en het lokte bij het tandem Stewart-Sadler een kettingreactie uit. In het zicht van de finish crashten Kurt Busch, Trevor Bayne, Ricky Stenhouse Jr.,Kasey Kahne, Tony Stewart en Kyle Busch. De jonge James Buescher die op dat moment als negende geklasseerd stond, won met zijn Chevrolet verrassend de wedstrijd. Voor Buescher was het zijn allereerste Nationwide-overwinning. Kurt Busch gaat in de fout met desastreuze gevolgen voor de rest van het veld.

2012_nw_daytona_crash_danica
Danica was niet blij met de actie van haar teamgenoot Cole Whitt.

Danica Mania snel over
Voor Danica Patrick eindigde de eerste Nationwide-wedstrijd van het seizoen in een behoorlijke teleurstelling. De koploopster viel al snel terug naar het middenveld.

Danica Patrick: De f….. No 88(haar teamgenoot Cole Whitt.red) raakte mij terwijl we in een groepje reden.” Ook de reactie van crewchief Tony Eury Jr. richting Patrick loog er niet om. Whitt overleefde de wedstrijd zonder kleerscheuren en werd als vierde geklasseerd. “Het komt wel goed, als ik haar was zou ik ook niet blij zijn. Wij zijn teamgenoten en we proberen elkaar naar voren te “pushen”. Wij willen ons team gewoon naar voren brengen.”aldus Whitt. Uiteindelijk werd Patrick als 38e op 48 ronden achterstand geklasseerd.

Danica Patrick: “Bij vandaag kan ik niet stil blijven staan. Ik geef me niet gewonnen en ik focus mij voor de grote dag van de Daytona 500. Hopelijk gaat dit beter!” De enige andere dame in het veld, Johanna Long, werd als 21e geklasseerd.

Uitslag
1. James Buescher Chevrolet 120 ronden
2. Brad Keselowski Dodge 120 ronden
3. Elliott Sadler Chevrolet 120 ronden
4. Cole Whitt Chevrolet 120 ronden
5. Austin Dillon Chevrolet 120 ronden
6. Taylor Malsam Toyota 120 ronden
7. Timmy Hill Ford 120 ronden
8. Tony Stewart Chevrolet 120 ronden
9. Kasey Kahne Chevrolet 120 ronden
10.Kurt Busch Chevrolet 120 ronden

NASCAR: Matt Kenseth wint langste Daytona 500 ooit

Daytona 500 winnaar Matt Kenseth zal vandaag minder wereldnieuws zijn dan collega Juan Pablo Montoya. Die crashte tijdens een neutralisatie tegen een “Jet Dryer” die onmiddellijk ontplofte.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

2012_favorieten_crash
Johnson, Bayne en Patrick crashen in de openingsfase van de Daytona 500

Matt Kenseth wint langste Daytona 500 ooit
Er hing geen goed gesternte boven de 54e editie van de Daytona 500 waarin maar liefst tienmaal geneutraliseerd moest worden en Juan Pablo Montoya ongewild voor het grootste spektakel zorgde. Uiteindelijk pakte Roush Fenway-coureur Matt Kenseth zijn tweede Daytona 500 zege. De Roush Fenway-coureur won al eerder in 2009. De sleutel in het succes lag aan zijn teammaat Greg Biffle, die Dale Earnhardt Jr. op afstand wist te houden. In de allerlaatste ronde wist Earnhardt Jr. Biffle te passeren, maar kwam uiteindelijk te kort voor de zege. Winnaar Kenseth moest het ruim 130 wedstrijden zonder overwinning stellen.

Dale Earnhardt Jr: “Ik heb tot de laatste minuut gewacht om bij Matt in de buurt te komen. Wel wil k de fans bedanken dat ze het zolang hier hebben uitgehouden.”

De Daytona 500 moest vanwege de crash van Juan Pablo Montoya meer dan twee uur onderbroken worden. Zowel Juan Pablo Montoya als Duane Barnes, de bestuurder van de “Jet Dryer” bleven ongedeerd. De crash zorgde ervoor dat er ongeveer 200 “gallons” brandstof op de baan verspild werd.

Brad Keselowski boven op het nieuws
Penske-coureur Brad Keselowski versloeg vrijwel alle persmuskieten. Hij twitterde vanuit zijn Penske Dodge foto’s en informatie via twitter naar de fans. Keselowski zag zijn twitteraccount van 65.000 naar meer dan 200.000 bezoekers stijgen!

Favorieten kansloos
Trevor Bayne, Jimmie Johnson en Danica Patrick raakten al vroeg kansloos toen zij bij een crash in de openingsfase betrokken waren. Danica kon na een lange reparatie de wedstrijd weer hervatten en werd als 38e geklasseerd. Danica Patrick: “Ik had niets te winnen maar ook niets te verliezen. Maar ik heb wel veel geleerd.” De afgelopen weken werden er in Daytona meer dan 60 auto’s tot schroot verreden…..

2012_start
Start van een lange Daytona 500.

Uitslag
1. Matt Kenseth Ford 200 ronden
2. Dale Earnhardt Jr. Chevrolet 200 ronden
3.Greg Biffle Ford 200 ronden
4. Denny Hamlin Chevrolet 200 ronden
5. Jeff Burton Chevrolet 200 ronden
6. Paul Menard Chevrolet 200 ronden
7. Kevin Harvick Chevrolet 200 ronden
8. Carl Edwards Ford 200 ronden
9. Joey Logano Toyota 200 ronden
10.Mark Martin Toyota 200 ronden

Later meer

NASCAR: Bizarre crash Daytona 500.Juan Pablo Montoya laat ďJet-Dryerííontploffen !

Het meest bizarre wedstrijdincident ooit vond vanmorgen vroeg tijdens de Daytona 500 plaats. Juan Pablo Montoya bleef ongedeerd in een bizar incident dat zeer ernstige gevolgen had kunnen hebben. Tijdens een neutralisatie crashte de Colombiaan in een z.g. “Jet-Dryer” die gebruikt maakt van een helicoptermotor om de baan op te drogen.

Tekst Willem J. Staat

Montoya laat “Jet Dryer” ontploffen Tijdens een neutralisatie in de Daytona 500 waarin de baan met z.g. “Jet-Dryers” wordt gedroogd is Juan Pablo Montoya hiertegen gebotst. De Colombiaan had via de boordradio al over problemen geklaagd. Een afgebroken onderdeel aan de Chevrolet van Montoya zorgde ervoor dat de Colombiaan de controle verloor en vol tegen de “Jet Dryer” botste. Die ontplofte onmiddellijk. Zowel Montoya als de bestuurder van de “Jet Dryer” bleven volgens de eerste meldingen ongedeerd.De Daytona 500 die vannacht exact om 01.00u gestart werd is nog steeds in volle gang.

Sense of Speed: Legend Boucles de Spa 2012

Luister aan het einde naar de Porsche!!!!!!

Single seater debuut Beitske Visser in ADAC Formula Masters

 
16_2_beitske_p

Het moment is aangebroken! Beitske Visser kan ondanks haar jeugdige leeftijd al terugblikken op een uitzonderlijke carrière in de karting, waar ze niet onderdeed voor de beste coureurs van deze discipline (die trouwens allemaal mannen waren). Nu maakt de snelle Nederlandse zich op voor haar debuut met een single seater in het ADAC Formula Masters Kampioenschap. Beitske Visser zal uitkomen voor het befaamde team Motopark Academy.

Tekst: p.r.
Foto’s: p.r.

Beitske, die binnenkort 17 jaar wordt en rechtstreeks uit het karting komt, heeft voor 2012 gekozen voor de ADAC Formula Masters, een uitstekende manier om een nieuwe carrière in de autosport te starten. "Ik ben heel blij dat de besprekingen rond zijn en dat ik mijn contract voor dit seizoen ondertekend hebt. Ik word voortaan gesteund door een Duitse manager, die me zal helpen mijn droom waar te maken: zo hoog mogelijk raken in deze sport", vertelt ze.

16_2_beitske_a

Beitske kijkt aan tegen een zware kalender van 24 races. De meeste wedstrijden zullen in Duitsland plaatsvinden, maar er wordt ook één wedstrijd in Oostenrijk gereden en een andere in eigen land, en wel in Zandvoort. Met name naar deze laatste wedstrijd kijkt de jonge Nederlandse erg uit. De eerste contacten met het Motopark team waren heel positief. Beitske vertelt waarom. "Ik heb al enkele tests gereden met mijn nieuwe team en ze gaan echt heel professioneel te werk, dat stel ik erg op prijs. De samenwerking met de monteurs en engineers belooft uitermate boeiend te worden. Ik weet dat ik veel te leren heb en ik heb dan ook geluk dat ik kan debuteren in een team met zoveel ervaring en dat al tal van coureurs gevormd heeft."

In afwachting van de eerste races profiteert Beitske van het tussenseizoen om aan haar fysieke conditie te werken. Haar training haalde een extra dimensie toen ze in Delft de gelegenheid kreeg om onder begeleiding van Stefan de Groot met een simulator te werken. "Stefan is een uitstekende coach. Hij geeft je een heleboel feedback op basis van de data."

Parallel aan haar competitie- en testprogramma in de autosport, krijgt Beitske van Mirko Sguerzoni (Intrepid Driver Program) de kans om, zover ze beschikbaar is, zoveel kartwedstrijden te rijden als ze maar kan. De snelle Nederlandse hoopt met name deel te kunnen nemen aan de Wereldbeker KZ1 en meerdere wedstrijden van de internationale WSK-serie.

Er staat Beitske Visser met andere woorden een bijzonder vol en interessant programma te wachten. Ze popelt dan ook van ongeduld om het nieuwe seizoen 2012 te starten.

NASCAR: Kyle Busch wint Shoot Out. Angstaanjagende crash Jeff Gordon

De Budweiser Shoot Out stond bol van het spektakel, een adembenemende finish, drie multicarcrashes en een angstaanjagende luchtreis van Jeff Gordon. De enige die het hoofd koel hield was JGR-Toyota-coureur Kyle Busch die alle barrières wist te overwinnen en vanuit laatste positie uiteindelijk toch de zege pakte.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR, Toyota Motorsports USA, Autostock/Kinrade

2012_busch_meesterlijk
Meesterlijke redding van Kyle Busch na de crash van Jeff Gordon!!

Busch houdt het hoofd koel
Vanuit laatste positie gestart wist Kyle Busch in de Budweister Shoot Out regerend kampioen Tony Stewart met een verschil van 0.013 secs. op de finish te verslaan. Busch kwam als één van de weinigen “ongeschonden” uit een avond vol hindernissen. Eerst was Busch betrokken bij een touché met Jimmie Johnson en in de 74e ronde wist hij bij een enorme crash van Jeff Gordon zijn op drift slaande Toyota ondanks een enorme vonkenregen meesterlijk onder controle te houden.

Kyle Busch: “De eerste keer was het geluk, de tweede keer was het kunde. Ik stuurde remde, gaf gas bij en deed van alles om het ding weer onder controle te krijgen.” Tony Stewart: “Hij moest driemaal corrigeren voordat hij de controle herwon. Veel mensen hadden dit niet gekund. Dit is wel de “coolste” redding die ik in jaren gezien heb.”

Van de 25 auto’s bleven er uiteindelijk maar tien over. En in de zeven ronde durende verlenging nam de Australiër Marcos Ambrose kortstondig de leiding maar werd buitenom door het tandem Stewart-Busch gepasseerd. Op de finish sloeg Busch toe. Het was de allereerste overwinning voor Toyota in de Shoot Out.

Reglementswijzigingen hebben ervoor gezorgd dat het wedstrijdgezicht enigszins veranderd is. Hoewel Busch en Stewart als tandem over de finish gingen, is het z.g. “tandem-racen” tussen twee deelnemers hoofdzakelijk verdwenen. Daarbij werd via onderling contact met teamgenoot of concurrent veel “samengewerkt.” Tony Stewart was er tevreden mee. “Dit is prettiger rijden dan het z.g. “tandem-racen” Je kunt zelf bepalen in welke lijnen je neemt. Je hoeft niet plotseling te wisselen omdat je op iemand anders moet vertrouwen. De coureurs hebben nu veel meer controle over zichzelf.”

2012_busch_pits_shoot_out
Snel pitwork bij het team van JGR-Racing na het incident met Gordon.


Marcos Ambrose die als derde eindigde. “Ondanks het feit dat er meer crashes waren had je toch het gevoel dat je het heft geheel in handen had. Het racen op deze manier is veel prettiger. Hoewel het er met al die crashes niet op leek, hadden we de zaak toch beter onder controle.”

Lees verder...

Klein voorproefje op de foto reeks van de Boucle De Spa 2012 op Sense of Speed

Straks een foto reeks van een erg nat Spa en omgeving.

www.senseofspeed.nl

NASCAR: Tony Stewart veroorzaakt eerste seizoenscrash!

Tijdens de training voor de Budweister Shoot Out had regerend kampioen Tony Stewart de twijfelachtige eer om de allereerste seizoenscrash op de Daytona International Speedway te veroorzaken!

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

2012_shoot_out_practice
Tony Stewart gaat in de fout en veroorzaakt de eerste seizoenscrash!

Tony Stewart veroorzaakt eerste seizoenscrash!
Tijdens de trainingen voor de Budweister Shoot Out had regerend kampioen Tony Stewart de twijfelachtige eer de allereerste seizoenscrash te veroorzaken. Tony Stewart: “Ik duwde de No 51 en hij moest eigenlijk een beetje ruimte geven, maar ik was degene die duwde en ben er dan ook verantwoordelijk voor. Bij de crash waren eveneens de Penske-Dodges van A.J. Allmendinger en Brad Keselowski betrokken, evenals Jeff Gordon en Kyle Busch.

De Busch Brothers en de Penkse-coureurs moesten naar hun reservewagens overstappen. De Chevrolets van Tony Stewart en Jeff Gordon liepen minieme schade op. Penske-coureur Brad Keselowski: “Het is de eerste keer dit jaar dat we weer op de baan zijn en iedereen is agressief aan het leren waar de limiet nu eigenlijk ligt. Soms ben je erbij betrokken. Maar liever nu dan volgende week zondag. Hopelijk leren we er iets van!”

2012_keselowski_shoot_out_p_out
Brad Keselowski: "Iedereen is nu al agressief!"

Shoot Out vanavond
Als opwarmer voor de Daytona 500 vindt vanavond de Budweiser Shoot Out plaats. De wedstrijd telt 75 ronden. Aan de Shoot Out mogen de eerste 25 van het seizoen 2011 deelnemen. Ook is de wedstrijd open voor coureurs die in het verleden de Daytona 500 en de Coke Zero 400 gewonnen hebben. Regerend drievoudig kampioen Tony Stewart won deze wedstrijd in het verleden maar liefst driemaal. Andere Shoot Out-winnaars zijn Kevin Harvick, Dale Earnhardt Jr, Denny Hamlin, Jimmie Johnson en Kurt Busch.

De Shoot Out bestaat uit twee segmenten; één van 25 ronden en één van 50 ronden. Tussen de beide segmenten is er een pauze van tien minuten waarbij de teams banden mogen wisselen en veranderingen aan de auto’s mogen aanbrengen.

Tevens worden morgen de eerste twee startplaatsen bepaald. De laatste viermaal ging de pole driemaal naar het team van Hendrick Motorsports.

2012_trevor_bayne_stranddemo
Trevor Bayne reed gisteren met zijn Ford Fusion waarmee hij de Daytona 500 in
2011 won op het strand van Daytona Beach. NASCAR begon ooit als strandrace!
Een F3 demo op het strand van Zandvoort in het kader van de Masters in
Augustus?



NASCAR: Bolide Jimmie Johnson afgekeurd

Tijdens een technische controle afgelopen donderdag hebben NASCAR-officials metalen delen van Jimmie Johnson’s bolide in beslag genomen. Het team van Hendrick Motorsports moest de auto voor een technische keuring vandaag weer in originele staat terugbrengen. De metalen plaats die van het dak naar de kofferbak loopt was bij Hendrick Motorsports de grote boosdoener.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

2012_johnson_daytona_afgekeurd
Afgekeurd! De bolide van Jimmie Johnson. Het metalen deel dat vanaf het dak naar
de kofferbak loopt voldeed niet aan de eisen van NASCAR.

Bolide Jimmie Johnson afgekeurd
Ken Howes van Hendrick Motorsports: “Geen beste manier om 2012 te beginnen.” Vanuit Charlotte werden nieuwe onderdelen naar Daytona overgevlogen. De bolides van Jeff Gordon en Kasey Kahne werden goedgekeurd.

Op de vraag of het team de modificaties expres had aangebracht antwoordde Howes het volgende “Dit is moeilijk te beantwoorden, je werkt binnen de parameters waarvan je denkt dat die het beste zijn en je wilt altijd beter zijn dan je rivalen. NASCAR zei dat het niet goed was. Daar hebben wij geen moeite mee!”

Howes verklaarde dat Hendrick Motorsports de crewchiefs zelf hun beslissingen laat nemen over de modificaties aan de auto’s. “Iedereen werkt binnen een bepaald gebied, en je wilt zo ver mogelijk gaan om snelheid te winnen. De crew van No 48 ging iets te ver!”

Na de Daytona 500 kan het team van Hendrick Motorsports mogelijk sancties verwachten. Dan zal in het Research and Development Centre van NASCAR de zaak besproken worden.

In 2007 werd Hendrick Motorsports Crewchief Chad Knaus voor zes races geschorst omdat de bolides van Gordon en Johnson op Infineon Raceway reglementair niet voldeden. In het verleden is Knaus negenmaal door de NASCAR-organisatie bestraft omdat hij met de preparatie van de Hendrick Motorsports Chevrolets over het randje ging. Zes jaar geleden ging Knaus bij de Daytona 500 ook al eens over de schreef omdat er na de wedstrijd illegale delen in de HMS-Chevrolets werden aangetroffen. Omdat Johnson’s auto nog geen meter gereden had werden er geen sancties ondernomen!”

2012_miss_sprint_cup_fotografeert
Miss Sprint Cup wil vast NASCAR-fotografe worden!

GT: Honda-fabriekscontract in Japans Super GT voor Carlo van Dam

120203_honda_supergt
Het strijdwapen voor Carlo van Dam in het Japans Super-GT-kampioenschap 2012

Autocoureur Carlo van Dam is door de Honda Motor Company gecontracteerd als fabrieksrijder; de Nederlander werd vandaag in Tokio door de Japanse autofabrikant gepresenteerd als Honda-coureur in de Super GT Series, het grootste en belangrijkste autosportkampioenschap van Japan. De 25-jarige Carlo rijdt dit jaar in de snelste Super GT-klasse (de GT500) met een Honda HSV-010 van het Honda-fabrieksteam Dome, zijn teamgenoot is de Japanner Takashi Kogure.

Tekst en foto: PR

“Ik ben vanzelfsprekend enorm blij met de kans voor Honda te mogen racen”, aldus Carlo, die sinds 2008 in Japan racet en daar reeds het nationale Formule 3 kampioenschap won. “De Super GT Series is hier de absolute top, met deelname van alle grote autofabrikanten. De Honda HSV-010 is ežežn van de beste GT500-auto’s en Dome is ežežn van de sterkste en meest gerenommeerde teams en bovendien ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de HSV. Ik ben er dan ook trots op dat ik bij mag dragen aan nieuw succes voor zowel Honda als Dome.”

Carlo werd eind vorig jaar door Honda uitgenodigd voor een test met de HSV-010. “Dat ging goed en leidde uiteindelijk tot de vraag of ik voor ze wilde komen rijden. Daar hoefde ik uiteraard niet lang over na te denken, want als autocoureur zijn dit de kansen die je ambieert. Ik heb inmiddels nog eens drie dagen getest op het circuit van Sepang in Maleisië en de eerste indruk was erg positief. De HSV-010 is een fantastische, erg snelle auto en het team is groot en uitermate professioneel. Voor de openingsrace zullen we nog een aantal tests afwerken. Ik kijk enorm uit naar de eerste wedstrijd.”

Kalender Super GT 2012 Series:
1 april Okayama 300 km
4 mei Fuji 500 km
10 juni Sepang 300 km (Maleisië)
29 juli Sugo 300 km
19 augustus Suzuka 1000 km
9 september Fuji 300 km
30 september Autopolis 300 km
28 oktober Motegi 250 km

Sportscars: Jeroen Bleekemolen met Rebellion-LMP1 in Sebring en Le Mans

120131_daytona_jeroen_portret
Afgelopen weekeinde nog actief in Daytona: Jeroen Bleekemolen

Jeroen Bleekemolen ontwikkelt zich meer en meer tot een lange-afstandsspecialist. Nadat hij met de Dunlop 24H DUBAI van twee weken geleden en de Rolex 24 At Daytona van afgelopen weekeinde deze maand al twee 24-uursraces reed (en met de overwinning in Doebai en de tweede plek in Daytona een bijna perfecte score behaalde), kwam hij met het Zwitserse Rebellion-team tot overeenstemming voor de deelname aan twee andere lange-afstands-klassiekers, de 12 Uur van Sebring in maart en de 24 Uur van Le Mans in juni. Bij beide races, die meetellen voor het dit jaar nieuwe FIA World Endurance Championship, vormt Bleekemolen een team met de Italiaan Andrea Belicchi en de Zwitser Harold Primat. Vorig jaar eindigde Bleekemolen met zijn toenmalige Rebellion-teamgenoten Neel Jani en Nicolas Prost in Le Mans als zesde, waarmee hij en zijn teamgenoten de best geklasseerde combinatie met benzinemotor waren. Rebellion-teammanager Bart Hayden zegt: “Ik ben blij dat Jeroen voor de twee langste races van het jaar terug is bij ons team. Jeroen is een goede, constante en snelle lange-afstandscoureur met gevoel voor het team.” Ook Bleekemolen kijkt uit naar de voortzetting van de samenwerking met Rebellion: “Ik ken de mensen in het team al van vorig jaar en ik heb twee sterke teamgenoten. Ik weet dat het team hard gewerkt heeft om het totaalpakket sinds vorig jaar verder te verbeteren.” Overigens rijdt Bleekemolen voor Sebring nog een lange-afstandsrace, namelijk de 12 Uur van Bathurst op 26 februari. Daar komt hij uit met een Mercedes-Benz SLS AMG van Black Falcon Racing, het team waarmee hij ook in Doebai won.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar, PR


120131_jeroen_rebellion_lm2011
Vorig jaar was Rebellion het best geklasseerde team met benzinemotor in Le Mans

Indycar: Rubens Barrichello "Het is een beest!" Toch naar Indycar?

Rubens Barrichello definieerde zijn eerste kennismaking met de gloednieuwe KV Dallara DW12 vandaag nogal krachtig! “Het is een beest” luidde het enthousiaste commentaar na de eerste rondjes op de korte configuratie van Sebring.

Tekst Willem J. Staat
Foto: PR

2012_rubens_barrichello_indycar
Rubens Barrichello voor het eerst met een Indycar in actie. Tony Kanaan maakte dit mogelijk.

Rubens Barrichello “Het is een beest”
Krachtiger kon Rubens Barrichello zijn eerste kennismaking met de KV Dallara eigenlijk niet omschrijven. Rubens Barrichello: “Omdat ik met niemand een contract heb kan men mij ook niet verbieden om hiermee te testen. Ik ben hieraan ook met een “open mind” aan begonnen. Omdat ik over de passie voor het racen beschik. Waarom niet?” Zo liet hij de Braziliaanse krant O Estado de Sao Paulo weten.

De inmiddels 40-jarige Barrichello: “Ik heb slechts enkele rondjes kunnen rijden. De auto voelt niet vreemd aan. Aan de carbonremmen ben ik gewend, evenals de koppeling. Maar de motor is totaal anders dan ik gewend ben!” Tijdens de ochtendsessie was zijn goede vriend Tony Kanaan het snelst. Barrichello zou nauwelijks trager geweest zijn!

Teambaas Jimmie Vasser: “Rubens is hier twee dagen aanwezig. Ik heb al gezien dat wij qua set-up veel van hem kunnen leren” Vasser weigerde om over de toekomst van Barrichello bij het team te speculeren. Volgens welingelichte bronnen zou er voor Barrichello voldoende sponsorship aanwezig zijn om een volledig seizoen in Indycar te garanderen!

Sportscars: Bijzondere jubileumeditie Rolex 24 At Daytona

Daytona_analyse_TRG_podium
Jeroen Bleekemolen geheel links op het podium, samen met (vlnr) Steven Bertheau, Marc Goossens, Wolf Henzler en Spencer Pumpelly (Foto: Porsche)

Twee weken na de overwinning tijdens de Dunlop 24H DUBAI, zijn eerste zege in een 24-uursrace, stond Jeroen Bleekemolen in Daytona alweer op het podium. Weliswaar ging het tijdens de ‘50th Anniversary Rolex 24 At Daytona’ niet om een overwinning, maar met een verschil van slechts negen seconden op de winnaars in de GT-klasse kwamen Bleekemolen en zijn teamgenoten Spencer Pumpelly, Marc Goossens, Wolf Henzler en Steven Bertheau met hun TRG-Porsche 911 GT3 wel heel dicht bij de zege in de klasse. Zowel in de prototype-klasse als bij de GT’s bleef de strijd tot het einde spannend. “Als iemand dit gezien heeft, en nu geen fan van sportwagenracen is, dan weet ik het ook niet meer”, zei AJ Allmendinger, die deel uitmaakte van het winnende team in de prototype-klasse. In een analyse blikt AUTOSPORT.NL nog een keer terug op de vijftigste editie van de klassieker, die zonder meer een gedenkwaardige race was.


Tekst: René de Boer
Foto's: Rolex/Stephan Cooper


Daytona_analyse_start
Start van de race in de Prototype-klasse

Natuurlijk was de vijftigste editie van de lange-afstandsklassieker in Florida iets bijzonders. De nieuwe generatie van de Daytona Prototypes beleefde zijn wedstrijdpremière, en het moet gezegd dat de Corvettes en de Rileys er een stuk beter uitzien dan de oude auto’s, die niet voor niets door sommige Britse collega’s werden aangeduid als ‘proto-turtles’. Of dat allemaal goed zou gaan, werd door velen voorafgaand aan de race in twijfel getrokken, want diverse teams kregen hun nieuwe auto’s pas gedurende de week in Daytona, maar afgezien van de Suntrust-Corvette, die vanwege een mechanisch probleem al na een half uur uit de race was, en een probleem met de versnellingsbak voor de nummer 02-Ganassi-BMW, reden de nieuwe prototypes zonder noemenswaardige aanloopperikelen de wedstrijd uit en doorstonden daarmee hun vuurdoop met verve.

Daytona_analyse_DP_veld
Het DP-veld voor de 50th Anniversary Rolex 24 At Daytona

Spannend tot het eind
Interessant was het wel om te zien hoe de nummer 8-Riley-Ford na een excursie van Lucas Luhr, die bij de Busstop moest uitwijken voor een GT-auto, vanaf de vroege ochtend vrijwel geheel zonder diffusor rondreed, zonder dat dit ook maar enig noemenswaardig effect had op de rondetijden. Waarom echter de Ford-motoren zo goed waren dat het volledige DP-podium bezet werd door Ford-teams (twee keer Michael Shank, een keer Starworks), kunnen we echter ook niet met zekerheid zeggen. Laten we het er maar op houden dat de teams met een Riley-Ford net iets minder problemen kenden dan de concurrentie. Mooi racen was het zeker, vooral de directe duels tussen Ryan Dalziel en Justin Wilson en Allan McNish en Oswaldo Negri. Zo zien we het graag, en wie van tevoren voorspeld had dat de top drie binnen 50 seconden zou eindigen, was waarschijnlijk hard uitgelachen. Natuurlijk, het Grand-Am-systeem, waarbij de eerste auto die een ronde achterstand heeft tijdens een ‘full-course-yellow’ die ronde weer mag inhalen en zo in dezelfde ronde komt als de leiders, helpt om het spannend te houden, maar daar is toch niets mis mee?

Daytona_analyse_Corvette_DP
Corvette-DP, een stuk mooier dan de vroegere 'proto-turtles'

Lees verder...

DTM: BMW in kleuren Aral Ultimate en Castrol Edge

120130_dtm_bmw_castrol_1
De BMW M3 DTM in de kleuren van Aral Ultimate en Castrol Edge - echt mooi gaan blauw en groen natuurlijk niet samen

Terwijl het bij de andere twee merken in de DTM van officiële zijde angstvallig rustig blijft - bij Audi is in ieder geval het rijderskader bekend, bij Mercedes-Benz zelfs dat niet eens, en we maken ons serieus zorgen over de kansen van Renger van der Zande op een tweede seizoen in de DTM - maakte BMW vandaag bekend dat één van de zes M3 DTM's zal rijden in de kleuren van Aral Ultimate en Castrol Edge. Wie ermee gaat rijden blijft voorlopig nog een vraag, maar het is in ieder geval goed om weer eens wat DTM-nieuws te horen. Over de combinatie van het blauw van Aral (de officiële brandstofleverancier in de DTM) en het groen van Castrol hebben we zo onze eigen ideeën, maar goed, je kunt niet alles hebben. Interessant is de vraag, of Aral, tevens een van de seriesponsors van de DTM, ook een partnership met Audi en Mercedes-Benz aangaat. Dat zou eigenlijk wel voor de hand liggen, om niet de schijn van bevoordeling van nieuwkomer BMW te wekken. Zo deed bijvoorbeeld Deutsche Post het ook, met zowel een Audi als een Mercedes-Benz in het geel, en vanaf dit jaar dus ook een BMW.

Tekst: René de Boer
Foto's: BMW


120130_dtm_bmw_castrol_2
Vanuit een ander pespectief. Let overigens op de studiolamp achter de auto...

Toyota TS030 Hybrid klinkt beter als die ... diesels.

Sportscars: Geen Daytona voor Tony Kanaan, wel Indycartest voor Rubens Barrichello?

Teleurstelling op Daytona. De Starworks-inschrijving van Tony Kanaan, Ryan Hunter Reay en EJ Viso werd vanochtend voor de 24U dit a.s. weekend ingetrokken!

Tekst Willem J. Staat
Foto Ford Racing

2012_daytona_test_starworks_team
De Starworks Ford Riley No 2 van Tony Kanaan, Ryan Hunter Reay en EJ Viso werd
door loze sponsorship-beloftes teruggetrokken. De Ford Riley komt mogelijk met een
andere bemanning aan de start. Overigens deed Tony Kanaan zijn landgenoot Rubens
Barrichello een Indycar-aanbod.

Geen 24U Daytona voor Indycar-coureurs
Grote teleurstelling bij de Indycar-coureurs Tony Kanaan, Ryan Hunter Reay en EJ Viso. Vanmorgen vroeg werd hun inschrijving ingetrokken omdat de benodigde sponsorgelden niet waren overgemaakt. Teameigenaar Peter Baron: “Wij hebben zolang mogelijk gewacht, maar op het allerlaatste moment ging de deal niet door, en wij kunnen deze inschrijving niet uit eigen zak financieren."

De Indycar-coureurs zijn dan ook zwaar teleurgesteld. EJ Viso: “Wij beschikten over een sponsor die dit mogelijk wilde maken. Maar toen trok hij zich plotseling terug. Tony en Ryan zijn dan ook zwaar teleurgesteld. Maar deze dingen gebeuren nu eenmaal.”

Voor Ryan Hunter Reay, die sinds 2006 aan het evenement deelneemt, was de teleurstelling eveneens groot. “De 24 Uur is een traditie voor mij geworden en nu moet ik hem voor de eerste maal missen!”

Teameigenaar Peter Baron onderhandelt koortsachtig met andere partijen om de auto met andere rijders aan de start te krijgen. In de loop van de dag wordt een er een statement van het team verwacht.

Anderzijds heeft Tony Kanaan zijn landgenoot Rubens Barrichello een aanbod gedaan om op korte termijn zijn Dallara DW12 Indycar te testen!





NASCAR: Wereldpremiére 2013 NASCAR Sprint Cup Ford Fusion in Charlotte

Tijdens de NASCAR Media Tour in Charlotte werd vanavond de gloednieuwe 2013 Sprint Cup-versie van de Ford Fusion onder grote belangstelling gepresenteerd. Tegelijkertijd vond eveneens de introductie van het serieproduct plaats. In het verleden geschiedde dit bij Ford tweemaal eerder, nl. in 1968 en 2006.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford Racing

2012_fusion_media_tour_1
De gloednieuwe 2013 Sprint Cup NASCAR Fusion heeft heel veel verwantschap met het
serieproduct. Dit was bij Ford het uitgangspunt. Is het nu een Ford of een Aston Martin?

Wereldpremière 2013 NASCAR Ford Fusion
Met de introductie van de 2013- NASCAR Sprint Cup versie is de herkenbaar met het serieproduct terug. Dit was bij Ford een eerste vereiste. Aanvankelijk wilde men bij Ford met de Mustang in de Sprint Cup stappen, maar toen men de lijnen van de Fusion zag, koos men voor deze optie.

Ford Racing directeur Jamie Allison: ‘’Met de Ford Fusion wilden wij een auto hebben die dicht bij de term “stock car” stond(stock=op voorraad hebben). Ik denk dat de fans bij het zien van de auto erg enthousiast zullen zijn. Het enthousiasme met de sport gaat vergroot worden. Het is voor de fans veel natuurlijker indien de raceauto’s te herkennen zijn met het product dat zij op de weg zien.”

2012_fusion_media_tour_2
Duidelijke herkenbaarheid aan de zijkant. Voor Europa zal de Fusion waarschijnlijk
als Mondeo te boek staan.

De ontwikkeling van de 2013 NASCAR Ford Fusion werd op een andere manier benaderd. Onder leiding van Garen Nicoghosian en Ben Marcus van het Ford Design Center werd het afgelopen jaar enorm veel tijd aan de ontwikkeling van het design besteed. Daardoor konden Ford-teams zich geheel op het racen concentreren.

Jamie Allsion: “Dit was een belangrijk moment omdat wij de kans hadden om het goed te doen. De raceauto moet een afspiegeling zijn van de wedstrijdversie van het serieproduct. En ik ben er trots op dat wij dit bereikt hebben. De herkenbaarheid met het serieproduct is dan ook duidelijk zichtbaar."

2012_fusion_media_tour_3
De achterzijde van de 2013 Sprint Cup Ford Fusion.

1) De ontwerpers hebben het design van het serieproduct in het racemodel weergegeven
2) Duidelijke herkenbaarheid aan de zijkant van de auto
3) Een herkenbare voorgril met de Ford uitstraling.

2012_fusion_media_tour_4
Het schaalmodel in de maak afgelopen jaar.


Volgens vele insiders is ook de duidelijke verwantschap met Aston Martin herkenbaar. De motor en het chassis zijn volgens NASCAR specificatie gebouwd. Het debuut van de tweede generatie Ford Fusion zal pas in februari 2013 tijdens de Daytona 500 plaatsvinden.

V8 Supercars: Chrysler overweegt stap naar V8 Supercars!

Top Chrysler designer Ralph Gilles en CEO van de SRT(Street and Racing Technology)afdeling van het merk vertelde aan de Australische krant “The Age” dat hij zeer geïnteresseerd was in de V8 Supercar series!

Tekst en Foto Willem J. Staat

2012_v8_supercar_chrysler
Chrysler is in de Internationale Superstars series door privé teams vertegenwoordigd. Het
merk overweegt officiële deelname aan de Australische V8 Supercars in 2013!

Chrysler overweegt stap naar de V8 Supercars!
I.p.v. een Europese rivaal kunnen de merken Ford en Holden(GM) in 2013 mogelijk een oude bekende in de V8 Supercarseries verwachten. Top Chrysler designer Ralf Gilles liet vandaag doorschemeren dat hij zeer geïnteresseerd is in de “Car of Tomorrow” V8 Supercar, maar weigerde iets te bevestigen. Zoals bekend wordt het nieuwe reglement in 2013 van kracht.

Clyde Campbell van Chrysler Australia heeft hooglopende contacten met Gilles van de SRT Group binnen het merk en heeft in de media al een hint gegeven. Volgens Campbell is het belangrijk dat de techniek uit de racerij in het serieproduct zijn weg moet vinden. Daarom is een sterke vertegenwoordiging in de racerij uiterst noodzakelijk zo stelt hij.

Met de nieuwe “Car of The Future” wordt het voor een fabrikant uiterst aantrekkelijk om aan het kampioenschap deel te nemen. Het budget zou niet meer dan 10 miljoen Australische dollars bedragen!

Voor Chrysler is er echter één handicap. Het merk mag alleen maar met een bestaand team aan het kampioenschap deelnemen. Concreet betekent dit dat een bestaand team van Holden of Ford naar Chrysler moet overstappen. Bij Triple Eight stapte men in 2010 na een jarenlange samenwerking met Ford over naar Holden. Misschien is het team van Roland Dane de ideale partner?

En omdat de V8 Supercars in 2013 op het nieuwe circuit van Austin in Texas rijden, wordt het voor een Amerikaanse fabrikant natuurlijk uiterst interessant om in de serie te participeren. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Formule 1: Revolutionaire rijhoogtesysteem Lotus toch verboden

renault

Het revolutionaire rijhoogtecontrolesysteem waarmee Lotus komend seizoen hoge ogen wilde gaan gooien, is bij nader inzien toch verboden. Eerder stemde de FIA wel in met het systeem, maar daar is het nu dus op teruggekomen.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Peter van Egmond

Het systeem dat Lotus bedacht had, duwt de neus omhoog bij het remmen, zodat de auto heel stabiel blijft. Daarnaast trekt het de auto bij het accelereren omlaag, zodat hij dicht aan de grond ligt. Omdat de rijder niets aan dit systeem hoeft te doen en het een onderdeel van de ophanging is, werd het aanvankelijk goedgekeurd.

Teams in opstand
Toen de FIA het systeem goedkeurde, leek Lotus een gigantische troef in handen te hebben. Al snel werd bekend dat Ferrari ook al bezig was met dit systeem, maar Autosport.com weet te melden dat de andere teams zich hebben ingezet om de illegaliteit van het systeem aan te tonen. Dat is klaarblijkelijk gelukt, want in een brief aan de teams heeft de FIA verklaard op zijn besluit te zijn teruggekomen. Het systeem is illegaal.

Radical testdag voor potentiële deelnemers

radical_sr3

Op 30 januari 2012 organiseert Intrax Racing, de organisator van de Radical Benelux Cup, op het Circuit Park Zandvoort een testdag voor potentiële deelnemers. Ben je opzoek naar de meest uitdagende raceserie van 2012 of weet je nog niet in welke klasse je wilt gaan racen dan biedt deze testdag je de mogelijkheid om je verder te oriënteren.

Tekst en foto: PR

In 2011 debuteerde de Radical SR3 op Zandvoort. Na vele jaren is er weer een officieel Sportscar kampioenschap in de Benelux. De Radical SR3 is de meest populaire Sportscar van dit moment. In de afgelopen 10 jaar zijn er al meer dan 1000 gebouwd. Dat geeft al aan dat het een kwalitatief goed product is, dat over de hele wereld op diverse circuits al veel racekilometers met succes heeft afgelegd.

De naam Radical zegt al genoeg over deze raceauto. De initiatiefnemers Mick Hyde en Phil Abbot wilden niet zomaar een sportscar neerzetten. Het moest innovatief en unique zijn. En daarin zijn ze zeker geslaagd. Op Zandvoort worden tijden van 1 minuut 40 seconden gereden met deze 570 kg lichte en 210 pk sterke racewagen. Vooral de snelheid in de bochten is erg indrukwekkend.

Deelname aan de Radical Cup beperkt zich niet alleen tot het racen op Zandvoort. De Radical Benelux Cup wordt op 3 verschillende circuits verreden. Met de SR3 is het ook mogelijk om races te rijden in andere kampioenschappen. In 2012 staan er meer dan 40 races op de diverse kalenders in Europa met geweldige circuits als Silverstone, Brands Hatch, Donington (GB), Paul Ricard (F), Barcelona (E), Imola, Valelunga (I) en de Red Bull Ring (Aut).

De opzet van het racen in de Radical Benelux Cup maakt het mogelijk om met twee rijders in één wagen deel te nemen. Zo kan je al voor een budget vanaf € 20.000,- per rijder competitief deelnemen.

Naast het racen is het natuurlijk mogelijk om sponsoren te trakteren op een onvergetelijke rit als passagier in de Radical. Als passagier zit je slechts enkele centimeters boven het asfalt en ervaar je de fenomenale bochtensnelheden en G krachten.

We bieden iedereen die serieus wil gaan deelnemen aan de Radical Benelux Cup de mogelijkheid om op 30 januari te komen testen op Zandvoort. De test sessie zal bestaan uit 8 – 10 ronden. De kosten zijn € 600,- excl. btw inclusief verzekering. Deelnemers dienen wel over een racelicentie te beschikken. Indien je besluit om een Radical SR3 aan te schaffen om deel te gaan nemen aan de Radical Benelux Cup 2012 dan wordt de testdag bij een seizoen inschrijving aan je terugbetaald.

Om je aan te melden of voor meer informatie stuur je een e-mail naar ron@radicalbeneluxcup.nl met je contactgegevens en een voorkeur datum. Eén waarschuwing dient wel gegeven te worden: Racen in een Radical is verslavend!

ďGroene Grand PrixĒ in London 2013?

De Britse Lord Paul Drayson, in het verleden uitkomend in de ALMS-series en op Le Mans, heeft het idee geopperd om in de straten van Londen in 2013 een elektrisch autosportevenement te houden, ofwel de “Groene Grand Prix

Tekst Willem J. Staat
Foto: Lola Cars

2012_lola_groen
Gaat de groene Lola van Lord Drayson voor een revolutionarie omwenteling in de
sport zorgen?

“Groene Grand Prix” in Londen 2013?
Lord Paul Drayson is ervan overtuigd dat Londen bij uitstek een uitstekende plek is om een wedstrijd voor elektrische racers te houden! De Brit heeft volgens het toonaangevende Britse vakblad “AUTOSPORT” al met diverse Londense hoogwaardigheidsbekleders de nodige gesprekken gevoerd. Ook bij de FIA zou men van deze gesprekken inmiddels op de hoogte zijn gesteld.

Drayson: “Op dit moment staat de kalender voor de Formule E nog niet vast. Maar het zou fantastisch zijn indien één van de wedstrijden in Londen verreden kon worden.” De FIA heeft inmiddels duidelijk gemaakt dat men dit soort evenementen graag in de grote steden wil laten plaatsvinden. Het Olympische Park in Londen zou hiervoor uitermate geschikt kunnen zijn.”

“Om aan de uitstootnormen te voldoen, moeten steden als Londen de mensen aanmoedigen om elektrisch te gaan rijden. De autosport is een uitstekend instrument om hen te overtuigen dat het “cool” en opwindend is om dit te doen” stelt de Lord.

Omdat het Olympisch gedeelte tot een afgesloten terrein behoort, behoeft men niet aan de overheidsnormen te voldoen die in Engeland voor een stratenwedstrijd gelden. Een woordvoerster van het Britse Olympisch comité verklaarde wel oren naar de plannen van Drayson te hebben, maar kon hierover verder geen uitsluitsel geven.

Afgelopen week toonde de Brit Drayson in Birmingham zijn nieuwe speeltje, de Lola B12/69 EV. Deze is gebaseerd op een Lola LMP1-chassis uit 2009 en beschikt over technologieën die in de nieuwe elektrische Formule E-eenzitter gebruikt gaan worden. In 2013 zullen er een aantal wedstrijden plaatsvinden en in 2014 komt er een volledig door de FIA gesanctioneerd kampioenschap!




Sportscars: Vermoorde Hybride Toyota Peugeot al voor seizoensstart?

Peugeot zorgde de afgelopen dagen voor schokkend nieuws door zich uit het WEC en Le Mans terug te trekken. Als hoofdoorzaak werd de herwaardering van de Euro in Frankrijk genoemd. Daardoor kon het Franse merk haar budget voor het seizoen niet sluitend krijgen. Inmiddels “brulde” de Hybride Toyota op Paul Ricard. Uit het Toyota kamp werden direct na de test enkele interessante opmerkingen gelanceerd!

Tekst Willem J. Staat
Fotos PR

2012_hybride_toyota_lmp

Wordt de Toyota een diesel killer?
Afgelopen week werkten Alexander Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima op het circuit van Paul Ricard hun eerste shake-down af. Voorlopig zijn er nog weinig specificaties van de Toyota vrijgegeven. Het is een bolide die zowel van een brandstof als een elektrische motor is voorzien. Naar aanleiding van het plotselinge terugtrekken van Peugeot hebben zich twee opmerkelijke zaken voorgedaan. Een Toyota PR-man twitterde of men bij Peugeot misschien van de snelle rondetijden geschrokken was. En ook coureur Nicolas Lapierre liet zich eveneens via Twitter niet onbetuigd. “Volgende week gaan wij met de eerste officiële tests beginnen. Onze nieuwe auto zal de dieseltechniek vermoorden. Ik kan nauwelijks wachten.” Woorden met een veelzeggende betekenis?


2012_hybride_toyota_lmp_2

Sportscars: Peugeot trekt stekker uit lange-afstandsprogramma

120118_peugeot_finish_zhuhai
De finishvlag voor het seizoen 2011 op Zhuhai bleek voor Peugeot Sport van symbolische waarde

In een melding die kwam als de spreekwoordelijke donderslag bij heldere hemel kondigde Peugeot woensdagmiddag aan, met onmiddellijke ingang alle fabrieksactiviteiten in de sportwagenracerij te staken. De aankondiging komt nagenoeg exact twee maanden voor de start van het voor dit jaar nieuwe World Endurance Championship, dat op 17 maart van start gaat met de 12 Uur van Sebring. Vorig jaar won Peugeot de kampioenstitel in de Intercontinental Le Mans Cup, waaruit het WEC is ontstaan. Allerwegen werd verwacht dat de strijd tussen Audi en Peugeot, die de afgelopen jaren het beeld in de sportwagenracerij bepaalde, ook dit jaar in het nieuwe kampioenschap zou worden voortgezet. Dat komt er nu niet van. Peugeot noemt “de moeilijke economische omgeving in Europa” als een van de redenen voor de genomen beslissing. “Peugeot heeft ervoor gekozen, zich met zijn beschikbare middelen te concentreren op de verkoopresultaten.” Blijkbaar speelt daarin autosport op topniveau niet langer een rol.

Tekst: René de Boer
Foto's: Peugeot Sport


120118_peugeot_2009_lmzege
Dubbelzege voor Peugeot tijdens de 24 Uur van Le Mans 2009

Over gebrek aan successen kon Peugeot de afgelopen jaren in de lange-afstandsracerij bepaald niet klagen. Van de laatste 16 races waaraan het fabrieksteam van Peugeot Sport deelnam, won het team er 14, met de dubbelzege tijdens de 24 Uur van Le Mans in 2009 als belangrijkste wapenfeit. In 2010 en 2011 won Peugeot de ILMC-titels, al gebiedt de eerlijkheid natuurlijk wel te zeggen dat concurrent Audi publicitair in diezelfde jaren veel beter scoorde door her winnen van de 24 Uur van Le Mans.

120118_peugeot_hybrid
De HYbrid4 komt niet verder dan het ontwikkelingsstadium

Dat Peugeot het fabrieksprogramma met de 908 stopzet, is des te verrassender, omdat er al volop werd gewerkt aan de HYbrid4, een wedstrijdauto met hybridetechnologie, die volgens verwachting van velen vanaf 2014 in Le Mans een belangrijke rol zal gaan spelen. Over de situatie van Anthony Davidson, Sébastien Bourdais, Franck Montagny en Stéphane Sarrazin, de fabriekscoureurs die nog bij Peugeot Sport onder contract stonden, bestaat nog geen duidelijkheid. Alex Wurz, die eveneens de afgelopen jaren voor het Franse team racete, nam afgelopen najaar al het heft in eigen handen en tekende voor Toyota, dat dit jaar met een beperkt programma terugkeert in de lange-afstandsracerij.

120118_peugeot_intro2006
Presentatie van de plannen tijdens de Salon van Parijs in oktober 2006

Op 15 oktober 2006 kondigde Peugeot Sport op de autosalon van Parijs de terugkeer met een eigen fabrieksteam in de lange-afstandsracerij aan, een tak van sport waarin het merk begin jaren negentig met de 905 al vele successen vierde. Vanaf 2007 racete Peugeot in de Le Mans Series, in de voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans startte het merk ook een aantal keren in de ALMS-wedstrijden van Sebring en Road Atlanta. Vorig jaar besloot Peugeot het seizoen met een overwinning tijdens de laatste ILMC-race op het circuit van Zhuhai in China. Dat blijft dus voorlopig de laatste zege voor de 908 van het fabrieksteam. Of de bestaande auto's nog door privéteams zullen worden ingezet, is op dit moment nog niet bekend.

120118_peugeot_teamfotozhuhai2011
Teamfoto bij de seizoensfinale 2011 in Zhuhai

Dakar live timing

Volg hier de live timing van de Dakar.

http://gaps.dakar.com/2012/dakar/stage-02/aso/ukie.php

Als je F1 wil zien zoals het hoord MOET je deze video reeks zien!!!

Bleekemolen in 2012 ALMS in de LMP2 klasse

Sportscars: Jeroen 15 DECEMBER 2011 | PAGINA 1 VAN 1

lola

In 2012 zal ik weer in de American Le Mans Series rijden voor Black Swan Racing samen met Tim Pappas. Het wordt mijn derde seizoen met het Amerikaanse team. Nadat we twee jaar achter elkaar kampioen geworden zijn in de GTC klasse met een Porsche, komen we volgend seizoen uit in de LMP2 klasse.

We hebben twee super jaren achter de rug waarbij wij, op een race na, alle races op het podium hebben gestaan. In totaal 13 keer in 14 races. Ook heb ik 8 keer gewonnen en 11 pole positions behaald. Tijd voor de volgende uitdaging dus. Het is super om in de sportscars uit te komen. Geweldige auto's om mee te rijden, zeker op de uitdagende Amerikaanse circuits. We hebben onlangs op Sebring getest in een LMP1 auto om te kijken met welke auto we gaan rijden volgend seizoen. Het wordt een keuze tussen de Pescarolo-Nissan of een Lola-Honda. De Pescarolo beviel in ieder geval goed op Sebring. Ik kon een mooi vergelijk maken met de Lola omdat ik er al eerder heb gereden in een LMP1 auto. Voor Tim was het zijn eerste keer in een Sportscar. Dat beviel goed en hij was meteen op snelheid.

Voor het einde van het jaar zullen we een keuze maken met welke auto en motor we gaan rijden. Dan kunnen we snel beginnen met testen om ons goed voor te bereiden op deze nieuwe uitdaging. De toekomst van de LMP auto's ziet er goed uit getuige alle fabrikanten die mee gaan doen. Dus ik ben ontzettend blij dat we met Black Swan ook deze kant op gaan. Ik ga de ALMS weer combineren met andere races en klassen volgend jaar dus ik kan weer uitkijken naar een druk seizoen!

Groeten,
Jeroen

Jos Verstappen Dakar Rally in gevaar: "Er is niets officieel, geen ijzer met handen breken"


Uitgegeven door Bas Kaligis 9 december 2011 18:08 - Print artikel

 

Jos Verstappen doet er alles aan om begin januari de Dakar Rally 2012 te rijden. De voormalig-F1-coureur zou Frits van Eerd in de knalgele Jumbo-vrachtwagen vervangen. Op de officiele Dakar-site wordt Verstappen al aangekondigd, maar dat is heel voorbarig weet RaceXpress.nl. Van Eerd nam met de Jumbo Groep Holding B.V. en CVC Capital Partners een transactie aan waarbij Jumbo de aandelen C1000 verwerft. Samen met C1000 wordt Jumbo de grootste ondernemersretailer van Nederland. Door de zakelijke deal van de supermarktgigant en C1000 reist Van Eerd niet af naar Zuid-Amerika. Verstappen zou de honneurs waarnemen. “Er is nog niets officieel”, liet Verstappen weten tegenover RaceXpress.nl.

Jos Verstappen nog niet zeker van Dakar

Op de officiële Dakar site werd net bericht dat Verstappen deelneemt aan de monstrally, maar RaceXpress.nl kan melden dat er nog niets officieel is. Integendeel doordat Verstappen op het allerlaatste moment zijn vrachtwagenrijbewijs nog moet halen, is het nog onzeker. “Er is nog niets officieel”, liet Verstappen weten tegenover RaceXpress.nl. “Ik moet mijn rijbewijs via België halen. Het is kort dag en je hebt te maken met instanties. Momenteel is het papierwerk nog niet in orde”, legt Verstappen uit. “Het ziet er niet goed uit, maar ik doe mijn best. Ik kan geen ijzer met handen breken.”

Jumbo vrachtwagen Frits van Eerd Jos Verstappen Dakar Rally

Het is te hopen dat Jos Verstappen de kans krijgt om op tijd zijn vrachtwagenrijbewijs te halen, dan kan hij beginnen aan een nieuw avontuur...