Dragracing: Zo zie je ze (gelukkig) niet vaak

 
 
   
 
houston_erb_expl

Er zijn in het dragracen motorexplosies en motorexplosies maar degene die voormalig Europees Top Fuel kampioen Urs Erbacher afgelopen weekend in Houston meemaakte gaat zelfs in Amerika de boeken in als één van de zwaarste uit de NHRA-geschiedenis.

Tekst: Remco Scheelings
Foto: Ron Lewis en Joe McHugh


Eén van de belangrijkste redenen dat een Top Fuel dragster in 3,8 seconden naar 505 km/u accelereert is de brandstof nitro. Als alles volgens plan verloopt, ‘explodeert’ nitro onder druk van de zuigers en komen er ongekende hoeveelheden pk’s vrij. Gaat er echter in de motor een onderdeel kapot of is er iets mis met de afstelling dan kan de explosieve kracht van nitro een andere uitweg uit het motorblok zoeken. Op bijgaande foto’s (Drag Racing Online, hoofdfoto Ron Lewis, inzet Joe McHugh) is de enorme kracht van de explosie zichtbaar. Wat precies de oorzaak van Erbacher’s explosie was kon nog niet worden vastgesteld. In ieder geval probeert het team aanstaand weekend in Las Vegas weer aan de start te staan. De eventuele schade aan het chassis is daarbij de grootste zorg. Gelukkig zijn motorexplosies van deze omvang zeldzaam en daarbij zijn de veiligheidsvoorzieningen zodanig dat in principe alle onderdelen door schervendekens worden opgevangen of met riemen aan het blok vast blijven zitten en dus niet gelanceerd kunnen worden.

Int. autosport nieuws: 'Sterk veld voor 2de editie van Dunlop Sport Maxx Endurance Cup'



Na het zéér geslaagd debuutjaar maakt de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup zich op om er komend weekend opnieuw flink tegenaan te gaan. Net zoals vorig seizoen wordt het startschot gegeven op het prachtige tracé van Spa-Francorchamps en valt de laatste geblokte vlag terug tijdens de 10 Hours of Zolder. Daartussen staat Circuit Zolder nog viermaal op het menu en gaat de buitenlandse uitstap ditmaal richting TT Circuit in het Nederlandse Assen. Lees verder...

LMS nieuws: 'Colin Kolles heeft LMS-team rond'



Colin Kolles heeft zijn team, dat uitkomt in de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans, rond. De voormalige teambaas van Spyker en Force India kocht afgelopen jaar twee Audi's R10 TDI, waarmee de Duitse fabrikant vele successen vierde.
Zwolsman en Albers.

Kolles heeft gekozen voor twee Nederlanders: Charles Zwolsman en Christijan Albers. Beide coureurs werkten in het verleden al samen met Kolles. Zwolsman in Formule 3 en Albers in Formule 1 en DTM.

Teams
Zwolsman vormt een trio met Andrew Meyrick en Michael Krumm. Albers deelt de Audi met Christian Bakkerud en Narain Karthikeyan.

Nederlanders
Komend weekend staat in Barcelona de eerste race in de Le Mans Series op het programma. In totaal zullen vijf Nederlanders aan de start verschijnen. Naast Zwolsman en Albers zijn ook Peter Kox (IPB Spartak Racing/Lamborghini), Tom Coronel (Spyker) en Michael Vergers (Virgo Motorsport/Ferrari) van de partij.

Kalender
Datum Locatie
5 april  Barcelona 
10 mei  Spa-Francorchamps 
2 augustus  Algarve 
23 augustus  Nürburgring 
13 september  Silverstone

Bron: RTLGP

IRL nieuws: 'JUNIOR STROUS TEST OP SEBRING INTERNATIONAL RACEWAY'



SEBRING (USA), 28 MAART 2009 – Junior Strous zal komende zondag en maandag (29 en 30 maart aanstaande) een laatste privétest in zijn Firestone IndyCar Light gaan rijden op de Sebring International Raceway.

Een aantal IndyCar Light teams hebben deelgenomen aan de open testdag op het circuit van Barber Motorsports Park (Alabama), WCG Racing en Junior Strous waren daar afwezig omdat het team besloot het komend race seizoen in Sebring voor te gaan bereiden.



JUNIOR STROUS:
“We zijn bewust niet in Alabama gaan testen met de overige Indycar light teams, omdat we Barber Raceway geen goed testcircuit vinden. De test duurde daar ook maar een dag. We hebben besloten om komende zondag en maandag op Sebring te gaan testen. Sebring is erg hobbelig en is daarom een goede test track voor de eerste twee races: St. Petersburg en natuurlijk Long Beach. We gaan op Sebring veel kilometers maken en de auto perfect afstellen voor de hobbelige seizoen openers. Ik heb er zin in, ik ben benieuwd hoe de auto rijdt op een gewoon circuit want ik heb alleen nog met de Indycar op een oval gereden!”

Insight F1 Motorsport Report namens Junior Strous

Stockcar F1 nieuws: 'Foto's nieuwe shale stockcar van Ron Kroonder'



Bijgaand een paar foto van de nieuwe shale stockcar van Ron Kroonder, waarmee hij aanstaande zaterdag aan de start zal verschijnen bij de eerst wedstrijd van het jaar in Emmen.
Op deze dag komen ook de Stockcar formule 2 en de banger in actie, het weer belooft goed te worden.



Dus masaal allemaal naar Emmen, voor de eerst stockcarwedstrijd van het seizoen.
Het aantal stockcar formule 1 wat aan de start zal verschijnen zal wel eens er hoog kunnen liggen.



En iedereen heeft er weer erg veel zin in.

Bron TWSP. Tonny Wissing

Formule 1: Tweede straf kost Trulli zijn punten

 
 
   
 
trulli_glock

Voor de tweede keer dit weekend werd Jarno Trulli gestraft door de wedstrijdleiding. Na de kwalificatie moest hij zijn tijd afstaan wegens een te flexibele achtervleugel, na de race werd hij bestraft voor inhalen achter de safetycar. Tijdens de laatste safetycarfase ging Jarno Trulli even van de baan en werd daarbij gepasseerd door Lewis Hamilton. Trulli pakte deze positie snel weer terug, maar dat mocht volgens de wedstrijdleiding niet. Trulli heeft een tijdstraf opgelegd gekregen van 25 seconden en omdat iedereen achter de safetycar de finish overkwam is hij daarmee laatste van de rijdende coureurs geworden. Lewis Hamilton krijgt zo de derde plaats in de schoot geworpen, Scuderia Toro Rosso mag zich verheugen op twee extra punten; één extra voor Buemi en een voor Bourdais die nu achtste is. Toyota is wel van plan tegen de uitspraak in beroep te gaan, maar de uitslag was toch al onder voorbehoud wegens het hogere beroep omtrent de diffusers.

Toyota’s en Hamilton naar achteren, FIA publiceert gewichten

 
 
   
 
glock

De Toyota’s zijn na afloop van de kwalificatie niet door de technische keuring gekomen. Niet de omstreden diffusers waren de boosdoener maar de achtervleugels. Deze bleken bij de technische keuring te flexibel volgens Artikel 3.15 van het technisch reglement. Hierdoor zullen Glock en Trulli in plaats van hun mooie zesde en achtste plaats morgen als laatste moeten starten. Dit is een klein gelukje bij een ongeluk voor Lewis Hamilton, die zijn versnellingsbak heeft laten verwisselen en ook al een gridpenalty kreeg, maar nu dus niet als twintigste maar als achttiende van start zal gaan.


Tekst: Daan Jeuken, foto: Toyota

Brawns zwaar naar pole
Na afloop van de kwalificatie presenteerde de FIA het gewicht waarmee de Formule 1-rijders hun kwalificatie hadden afgesloten. Deze lijst maakt de kwalificatie van de Brawns nog indrukwekkender, want de ze reden in Q3 met bijna de zwaarste auto's naar de voorste startrij. Alleen Timo Glock, aanvankelijk zesde, was zwaarder dan de Brawns, maar de Toyota-rijder werd dus naar achteren terugverwezen. De toprijders die Q3 niet haalden zullen morgen over het algemeen zwaar van start gaan. Heidfeld, Alonso, Kovalainen en Piquet zullen langer doorrijden dan de mannen aan kop, Lewis Hamilton zal proberen in de openingsfase zijn slag te slaan, want hij gaat licht van start.

Herziene startopstelling met startgewicht
1. Jenson Button, Brawn GP, 664.5kg
2. Rubens Barrichello, Brawn GP, 666.5
3. Sebastian Vettel, Red Bull, 657
4. Robert Kubica, BMW Sauber, 650
5. Nico Rosberg, Williams, 657
6. Felipe Massa, Ferrari, 654
7. Kimi Raikkonen, Ferrari, 655.5
8. Mark Webber, Red Bull, 662
9. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 691.5
10. Fernando Alonso, Renault, 680.7

11. Heikki Kovalainen, McLaren, 690.6
12. Nelson Piquet, Renault, 694.1
13. Giancarlo Fisichella, Force India 689
14. Kazuki Nakajima, Williams, 612.5
15. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 675.5
16. Adrian Sutil, Force India, 684.5
17. Sebastien Bourdais, Toro Rosso, 662.5
18. Lewis Hamilton, McLaren, 655
19. Timo Glock, Toyota, 670
20. Jarno Trulli, Toyota, 660

Formule 1: BrawnGP debuteert met pole voor Button en p2 voor Barrichello

 
 
   
 

Met Jenson Button op pole en Rubens Barrichello ernaast heeft BrawnGP direct een machtsgreep gepleegd. De gehele kwalificatie waren de maagdelijk witte Virgins in de voorhoede te vinden. Sebastian Vettel verbaasde wederom vriend en vijand door met een wagen zonder hulpmiddelen als de speciale diffusers en KERS toch de derde plek te pakken. En om de verwarring compleet te maken verbaasden de ‘topteams’door niet thuis te geven; McLaren en Renault haalden zelfs de top 10 kwalificatie niet eens. McLaren start morgen vanaf p14 en 15, Renault is met p12 en 17 ver weggezakt. Ferrari doet het met p7 en 9 iets beter, maar red het dus ondanks KERS bij lange na niet.



Tekst: Marco Antheunisse

De eerste conclusie die getrokken kan worden na de vrije trainingen en de kwalificatieronden van vandaag is dat de verschillen tussen de auto’s extreem klein zijn geworden. Een halve seconde was in de tweede kwalificatieronde het verschil tussen de pole en de nummer 11.

De tweede conclusie is dat BrawnGP rules. In alle drie de kwalificaties stonden de witte voormalige Honda’s op de nummers 1 en 2. In de eerste en tweede kwalificatierondes was Barrichello de snelste, maar toen het er echt om ging greep Jenson Button zijn kans en pakte de pole.

Na de eerste kwalificatie waren Fisichella, Sutil, Piquet, Buemi en Bourdais meteen klaar voor vandaag. Hamilton en Kovalainen gingen met de hakken over de sloot door, maar voor Hamilton was het ook afgelopen omdat zijn versnellingsbak het begeven had. Met een veertiende plek toonde Kovalainen de onmacht van McLaren op dit moment aan. Ook Ferrari kon met een negende en tiende plek maar net door naar Q1.

Ook in de top 10 kwalificatie domineerden Button en Barrichello, enige vraag was eigenlijk wie van de twee de pole zou pakken. In zijn laatste ronde verbeterde Button de tijd van zijn teamgenoot en met een luide schreeuw via de boordradio hoorde zijn team en de rest van de wereld hoe blij de Engelsman daarmee was.
Het talent van Sebastian Vettel is eigenlijk al onomstreden, maar dat hij zonder de gewraakte hulpmiddelen p3 pakte is wederom een sterk staaltje van de Red Bull-rijder. Nico Rosberg, tijdens alle vrije trainingen in Australië de snelste, kwam nu niet verder dan p5.

Overigens is de gehele uitslag van alles dat er dit weekend gebeurt onder voorbehoud. Het protest over de volgens sommigen illegale diffusers is weliswaar afgewezen, maar Renault, Red Bull en Ferrari hebben hoger beroep aangetekend. Dit beroep wordt echter pas behandeld op 14 april, zodat de diffusers achteraf alsnog afgekeurd kunnen worden en zij dus alle eventueel behaalde punten weer moeten inleveren.

Uitslag kwalificatie Grand Prix van Australië
Zaterdag 28 maart 2009

1 Jenson Button, Brawn GP, 1:26.202
2 Rubens Barrichello, Brawn GP, 1:26.505
3 Sebastian Vettel, Red Bull, 1:26.830
4 Robert Kubica, BMW, 1:26.914
5 Nico Rosberg, Williams, 1:26.973
6 Timo Glock, Toyota, 1:26.975
7 Felipe Massa, Ferrari, 1:27.033
8 Jarno Trulli, Toyota, 1:27.127
9 Kimi Räikkönen, Ferrari, 1:27.163
10 Mark Webber, Red Bull, 1:27.246

11 Nick Heidfeld, BMW, 1:25.504
12 Fernando Alonso, Renault, 1:25.605
13 Kazuki Nakajima, Williams, 1:25.607
14 Heikki Kovalainen, McLaren, 1:25.726
15 Lewis Hamilton, McLaren, geen tijd

16 Sebastien Buemi, Toro Rosso, 1:26.503
17 Nelsinho Piquet, Renault, 1:26.598
18 Giancarlo Fisichella, Force India F1, 1:26.677
19 Adrian Sutil, Force India F1, 1:26.742
20 Sebastien Bourdais, Toro Rosso, 1:26.964

Formule 1: Diffuser-update: Groen licht voor Toyota, Williams en Brawn GP

 
 
   
 
toyota_neus

Toyota, Williams en Brawn GP hebben groen licht gekregen om in Australië van start te gaan met de huidige diffusers. De marshalls in Melbourne achtten de diffusers conform de regels en de teams mogen ze dus gewoonb ehouden. Zoals ook al voorspeld zijn de teams, onder aanvoering van Ferrari, Renault en Red Bull in hoger beroep gegaan.

Tekst: Daan Jeuken

Hoger beroep
Naar aanleiding van het protest van de concurrentie zijn de drie teams in kwestie in conclaaf gegaan met de stewards van de FIA. Die stelden Toyota, Williams en Brawn GP in het gelijk. De andere teams zullen nu in hoger beroep gaan, maar dit zal pas na de Grand Prix van Maleisië volgende week worden uitgesproken.

Toyota’s John Howett maakt zich voorlopig nog geen zorgen. “In de autosport mag iedereen in protest gaan, daar heb ik geen problemen mee. Voor zover wij weten zijn we binnen het boekje gebleven en hebben we de regels correct geïnterpreteerd. Deze mening werd bijgestaan door de technische afdeling van de FIA, het is nu nog afwachten wat de het gerecht er uiteindelijk van gaat zeggen."

IRL: Robert Doornbos eindigt testwerk in Barber op zesde plaats

 
 
   
 
franchitti_barber_m_park

Robert Doornbos liet tijdens de tweede testdag op Barber Motorsports Park de zesde tijd noteren. Eigenlijk was er weinig nieuws onder de zon. De teams van Ganassi en Penske domineerden als vanouds met Wil Power als snelste man voor Team Penske. Na deze testsessie is het op naar de start van het seizoen op 5 april in St. Petersburg.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: IRL

Power snel
De Australiër Wil Power was met de Penske Dallara Honda de snelste man op de baan. Wil Power: “Ik heb nog niet erg veel tijd met dit team doorgebracht. We werken nu ontzettend goed samen en hebben een auto opgezet die bij mijn rijstijl past. Voor St. Petersburg heb ik er vertrouwen in. Dit is een mooie baan om te testen want je kunt er gewoon niet mee ophouden. Ik was er blij dat ik weer eens een keer op een normaal circuit kon rijden.’’

Dario Franchitti (zie foto): “Het was een goed weekend om het team beter te leren kennen. Voor mij persoonlijk was het een lange week. Van maandag tot zaterdag was ik op Sebring. Daarvoor op Phoenix. Ik geloof dat ik ontzettend hard heb moeten werken.”

Bandenstapels
Alle coureurs die aan de test deelnamen wisten tijdens de tweede dag hun tijd te verbeteren. Alleen de Braziliaan Mario Moraes zorgde eventjes voor opschudding door in de bandenstapels te belanden. Maar de KV Technology bolide kon na de lunch weer aan de tweede sessie deelnemen.

Tony George ontvangt de sleutel van de stad Birmingham
IMS-eigenaar en IRL-oprichter Tony George ontving gisteren tevens officieel uit handen van de gouverneur van de Staat Alabama en de burgemeester van Birmingham de sleutels van de stad. Gouverneur Bob Riley: “Wat een prachtig geluid. Ik hoop dat we dit vaak in de toekomst hier mogen horen.” Dit staat nogal haaks op wat we in Europa vaak van de politici horen. De IRL-officials waren verrast over de publieke opkomst op Barber Motorsports Park. Meer dan 10.000 mensen woonden de test bij.
Lees verder...

BRL nieuws: 'Nieuwe ‘look’ BRL – hierbij de 1e foto’s!'



Jawel hoor, vandaag is het zo ver. De nieuwe ‘look’ van de BRL-V6 en uiteraard zijn de beelden hiervan op de gevoelige plaat vastgelegd. De ‘oude’ look van de Ford Mondeo is vervangen door de ‘nieuwe’ look. Zie hieronder foto’s! Kijk en vergelijk.. bewonder en laat ons horen wat je er van vindt!


Bron: secretariaat BRL / www.brl-v6.com

Het is bijna zover Raceway Renray 2.

Hier de eerste indruk.

Ik kan bijna niet meer wachten.

IRL: Robert Doornbos maakt indruk tijdens test op Barber

 
 
   
 
r_doornbos_indycar_test1

Op de eerste testdag van de IndyCar Series op het circuit van Barber Motorsport Park, heeft Robert Doornbos de tweede tijd laten noteren. De Rotterdammer bereidt zich daarmee op uitstekende wijze voor op het nieuwe seizoen dat 5 april begint in St. Petersburg.

Tekst: Marc Kok
Foto’s: PR

Op de bijna 2,4 mijl lange ‘road course’ hoefde Doornbos alleen regerend kampioen Scott Dixon voor zich te dulden. Met een gemiddelde snelheid van 117,224 mijl per uur (rondetijd 1.10.6341) deed de Nederlandse rookie nauwelijks onder voor de 117,446 mijl per uur van Dixon. Doornbos bleef onder meer toppers als Tony Kanaan, Dario Franchitti en Ryan Briscoe voor. Zijn ploeggenoot bij Newman/Haas/Lanigan Racing, Graham Rahal, kwam tot stek 7.

‘Blij’
,,Ik was blij dat ik kon rijden op een circuit dat ik al ken. Daardoor kon ik mijn ervaring gebruiken om de goede set-up voor de wagen te vinden’’, reageerde Doorbos na afloop van de eerst dag van de testtweedaagse. ,,In de ochtend hebben we maar tien rondjes gereden omdat de versnellingsbak het begaf. Maar nadat het probleem was verholpen, hebben we de middag uitstekend kunnen benutten. De set-up was goed en ik heb een snel rondje kunnen neerzetten. Ik ben erg blij. Want het is belangrijk om een goede eerste indruk achter te laten, want het team heeft mij deze kans gegeven. Ze weten wat ik kan. Ze weten dat ik races kan winnen en ik moet dat bewijzen.’’ Vandaag wordt er ook nog getest op Barber.

Resultaten/tijden IRL Open test, eerste dag in Barber:
1. Scott Dixon 1.10.5005
2. Robert Doornbos 1.10.6341
3. Tony Kanaan 1.10.6621
4. Dario Franchitti 1.10.6630
5. Ryan Briscoe 1.10.6937
6. Will Power 1.10.7772
7. Graham Rahal 1.10.7795
8. Marco Andretti 1.10.8921
9. Dan Wheldon 1.10.8977
10. Justin Wilson 1.10.9079
11. Hideki Mutoh 1.10.9650
12. Mario Maraes 1.11.1491
13. Raphael Matos 1.11.4496
14. Danica Patrick 1.11.4640
15. Mike Conway 1.11.8791
16. Ed Carpenter 1.12.4355

Autospeedway nieuws: 'Fotoalbum trainingen Posterholt '



Klik hier of op een van de 2 foto's om de fotoalbum te openen van Stefan Engels die afgelopen zaterdag  21 maart de trainingen op het JABA circuit te Posterholt bijwoonde.

Sportscars: Gloednieuwe Audi R15 TDI grossiert in records bij debuut op Sebring.

 
 
   
 
Bij Audi is men er succesvol in geslaagd een hattrick op Sebring te scoren. Voor de derde maal zegevierde een gloednieuw prototype bij het debuut op Sebring. Eerder zegevierden de R8(2000) en de R10 TDI(2006) bij hun debuut op het Amerikaanse vliegveldcircuit Met een perfecte brandstofstrategie van Audi moest Peugeot in de slotfase het onderspit delven.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Audi, Peugeot, GM, Porsche

start_senring
De 12 Uur van Sebring kende relatief weinig deelnemers. Het betekende absoluut
niet minder spanning. De eerste vier werden vaak door tienden van seconden gescheiden!

Audi vestigt records in 100e ALMS wedstrijd
Audi vestigde niet alleen een hattrick met het debuut van een nieuwe bolide in de 100e ALMS-wedstrijd, ook vestigde het Duitse merk twee nieuwe records. Voor het eerst in de geschiedenis van de 12 Uur van Sebring werden er 383 wedstrijden genoteerd en werd het wedstrijdgemiddelde verbeterd. Dat was volgens de statistieken sinds 1986 niet meer gebeurd. Tevens was het de negende zege van het merk op Sebring, sinds 2000 wist alleen Porsche in 2008 deze hegemonie te doorbreken. In de z.g. “Michelin Green X Challenge” ging de hoofdprijs voor het meest efficiënte brandstofverbruik eveneens naar Audi.

De Acura Honda’s waren slechts korte tijd snel. Zij vieren al snel terug. Al snel begon zich een spannende wedstrijd tussen Audi en Peugeot te ontwikkelen waarbij de koppositie liefst twaalfmaal wisselde. Het verschil tussen de beide merken bedroeg vaak slechts tienden van seconden
Lees verder...

Open Track Time Comp. Zolder. Hoofdrol voor Moritz Racing

 
 
   
 
De testdagen op Circuit Zolder zijn zoals bekend in handen van de Rensport School Zandvoort. Aan de testdagen heeft men dan ook de fraaie benaming Open Track Time Competition gegeven. Hoewel er niet zoveel noviteiten te bewonderen vielen was het een uiterste interessante dag waarbij Moritz Racing in samenwerking met I Opener enabled de absolute hoofdrol voor zich opeiste.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

moritz_actie
Bert Moritz met zijn Marcos in actie. Let goed op het dak.

Live Competition Gaming in ontwikkeling
Bij Moritz Racing werkt men nauw samen met I Opener Enabled. Deze firma werkt aan een systeem waarbij vanuit de huiskamer de competitie kan worden aangegaan met de auto’s die zich echt op het circuit bevinden. Je kunt dus echt racen tegen de bolides die echt aan het trainen of racen zijn op een echt circuit. Bij I Opener Enabled wordt momenteel hard aan de ontwikkeling van de software gewerkt.

zender
De telemetrie op het dak van de Marcos zendt alle data direct naar een server.

Als een auto bijv. de pits ingaat gebeurt dat ook direct op je computer. Volgens een woordvoerster van I Opener Enabled verkeert het systeem nog in de ontwikkelingsfase, maar zijn er al heel veel professionele kampioenschappen die belangstelling voor het systeem hebben! Theoretisch zou het zelfs mogelijk zijn dat de rijder op het circuit racet tegen zijn virtuele tegenstander in de huiskamer, mocht hij beeld in de cockpit hebben. Moritz Racing was met drie auto’s vertegenwoordigd, maar één Marcos moest jammer genoeg met een kapotte versnellingsbak aan de kant.

computers
Het zenuwcentrum. De rijdende auto's en de computers worden nauwlettend in de
gaten gehouden


Bij I Opener Enabled was men tijdens de Open Time Competition Sessie druk bezig met het fijn slijpen van het systeem. Je hebt bijv. met je GSM wel eens tijdelijk geen bereik omdat er geen steunpunt is. Een technicus van I Opener Enable liet op de computer zien, hoe dit automatisch snel hersteld werd.

Lees verder...

Sportscars: Verrassende pole voor Acura Honda op Sebring

 
 
   
 
De gloednieuwe ALMS-Acura Acura Honda ARX 02a heeft bij zowel Audi als Peugeot aardig wat roet in het eten gegooid. IRL-coureur Scott Dixon pakte in de slotseconden van de kwalificatie verrassend de pole.Hij versloeg langeafstandsexpert Tom Kristensen met 0.082 seconden.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Honda, Peugeot, Audi

scott_dixon
Scott Dixon is niet alleen snel in de IRL maar ook in de LMP1's!

Acura verrast
Scott Dixon zorgde met de nieuwe Acura Honda ARX 02a voor een complete verrassing door direct bij het debuut van het team De Ferran Racing de pole te pakken. Toen men zich bij Audi realiseerde dat Kristensen geen kans meer had om deze tijd te verbeteren brak men zijn run direct af. Tom Kristensen: “Wouw, het zou fantastisch geweest zijn indien we direct bij het debuut van de R15 TDI de pole gepakt zouden hebben. Als coureur had ik die graag willen hebben. Maar wij concentreren ons hier natuurlijk op de race en uiteraard Le Mans.”

peugeot_sebring
Voor Peugeot was Christian Klien de snelste man.

Voor Peugeot eiste Christian Klien de derde tijd op. In zijn tweede ronde reed Klien al een 1.45.462. Klien: “Sebring is natuurlijk nieuw voor mij. Het is een erg hobbelige baan waar ik mij trouwens wel op mijn gemak voel." Klien vormt samen met Pedro Lamy en Nicolas Minassian een team."Sebastien Bourdais crashte overigens op dinsdag tijdens de vrije trainingen met de tweede auto van het team. Uren later deed zich een probleem voor met het chassis. Dit was vorig jaar na een crash door een extern bedrijf hersteld. Bruno Famin van Peugeot Sport: “Dit was duidelijk niet goed uitgevoerd en hier moesten wij met onze eigen “composite-specialist” een oplossing vinden. Tijdens de wedstrijd zullen we dit dan ook nauwlettend in de gaten houden.”
Lees verder...

Formule 1: McLaren laat progressie zien

 
 
   
 
heikki_mclaren

De rivalen wreven al in hun handjes. Grootmacht McLaren wankelde lange tijd tijdens de testsessies voorafgaand aan het nieuwe Formule 1-seizoen. Maar gisteren lijkt de formatie van wereldkampioen Lewis Hamilton de goede weg te zijn ingeslagen. Heikki Kovalainen liet op Jerez een goede snelheid zien.


Hoewel er naast Kovalainen slechts één andere coureur (Kazuki Nakajima van Williams) in actie kwam op het Spaanse asfalt, was Kovalainen een stuk sneller dan zijn ploegmaat Lewis Hamilton de twee dagen ervoor had laten zien. Met een snelste chrono van 1.18,202 dook de McLaren-bolide op Jerez voor het eerst onder de 1.19 grens. Het was bovendien niet ver verwijderd van de rapste Jerez-tijd van Jenson Button, die afgelopen dinsdag vier tienden van een seconde rapper was. Nakajima, die in 103 rondjes tijd niet verder kwam tot 1.20,023, werd op grote achterstand gereden. McLaren had gewerkt aan de aërodynamica en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Ook vandaag komt McLaren nog in actie op Jerez. Het seizoen begint op 29 maart met de Grand Prix van Australië.

Div: Jos Verstappen: ‘Scherpe kantjes met Michel Perridon gesleten’

 
 
   
 
jos_verstappen_lemans2008

Jos Verstappen kijkt uit naar volgende week zondag, wanneer het Formule 1-seizoen van start met de Grand Prix van Australië. ,,Ik moet me al sterk vergissen als het geen interessant en leuk seizoen gaat worden’’, zo meldt hij vandaag in zijn column in De Telegraaf.

,,Ik kreeg er vorige week al een voorproefje van’’, zo schrijft ‘Jos the Boss’. ,,Op uitnodiging van Michel Perridon van Trust was ik een dagje op het circuit van Catalunya, even buiten Barcelona. Nu hoor ik al mensen denken: maar Jos had toch mot met hem? Zoals iedereen intussen wel weet hebben Michel en ik inderdaad een tijd lang niet met elkaar gesproken. We waren het met elkaar niet eens in de periode toen ik nog in de Formule 1 reed. Dat ging er soms hard aan toe. Luidruchtig ook, mag ik wel zeggen. Maar hoe gaat dat in het leven? Naarmate de tijd vordert, slijten ook de scherpe kantjes. Een tijdje terug kwamen we elkaar weer tegen en is het contact hersteld. Daarom nam ik graag zijn uitnodiging aan om met hem naar Barcelona te gaan, waar Trust een nieuwe muis introduceerde, zo een voor bij de computer welteverstaan. Michel heeft zich met zijn bedrijf aan Red Bull Racing verbonden en de kleuren van dat team komen op die muis terug.’’

‘McLaren heeft een probleem’
,,Nu weet ik wel dat testresultaten niet alles zeggen, maar het was wel opvallend hoe snel de wagen van Brawn GP was en dat McLaren nog lang niet is waar ze willen zijn’’, vervolgt Verstappen in zijn column in de wakkere krant van Nederland. ,,Het team van wereldkampioen Lewis Hamilton heeft duidelijk een serieus probleem. Daarom verwacht ik zeker in het begin van het Formule 1-seizoen verrassingen. Het is dan ook niet vanzelfsprekend dat McLaren en Ferrari weer de toon gaan zetten. Ik zie dat eerder gebeuren door rijders die vorig jaar niet snel genoeg waren. Denk dan aan Jenson Button.’’
Lees verder...

Le Mans nieuws: 'LE MANS SERIES 2009 - Charles Zwolsman in de Kolles Audi R10 Tdi'



Autocoureur Charles Zwolsman komt dit jaar uit voor het team van Dr. Colin Kolles in de Le Mans Series 2009. Zwolsman zal achter het stuur van een Audi R10 Tdi plaatsnemen. Zwolsman en Kolles kennen elkaar uit de Formule 3 periode van de Lelystadse coureur. In die tijd reed Charles ook al voor het team van Kolles. Lees verder...

Kijk en luister! (doorspoelen naar 1:40)

Dragracing: Einde aan het Budweiser-Bernstein tijdperk

 
 
   
 
bud_bernstein_st

Aan het eind van dit seizoen stopt Budweiser met al haar sponsoractiviteiten in het Amerikaanse dragracen. Het jaar 2009 is het laatste als ‘official beer sponsor of the NHRA’ maar tevens wordt de inmiddels 30 jaar lopende sponsorverbintenis met Kenny Bernstein Racing verbroken. De beëindiging is een direct gevolg van de overname van Anheuser-Busch door het Belgische InBev. Veel andere sportsponsoractiviteiten zullen naar aller waarschijnlijk ook op korte termijn worden afgebouwd.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Geheel onverwacht komt de beslissing niet. Toen de overname van Anheuser-Busch door InBev in 2008 zijn beslag kreeg doken de eerste berichten in die richting al op. Het Belgische InBev had niets met de traditioneel Amerikaanse sporten en zou ongetwijfeld haar eigen marketingkanalen kiezen. Gebrek aan succes kan in ieder geval niet als reden worden genoemd. Budweiser heeft binnen het Amerikaanse dragracen de onbetwiste nummer één positie opgebouwd terwijl ook Kenny Bernstein Racing niets kan worden verweten.

bud_bernstein_p
Brandon Bernstein

De mededeling komt op het moment dat Kenny Bernstein Racing net het 30-jarig jubileum van de sponsorverbintenis met Budweiser viert. Daarmee is het de langstlopende sponsorovereenkomst in de autosportgeschiedenis en overtreft het zelfs de 28 jaar dat STP aan Richard Petty verbonden was. In deze periode behaalde Kenny Bernstein vier keer de titel in de klasse Funny Cars (1985 tot en met 1988) en twee keer de titel bij de Top Fuelers (1996 en 2001). In 2002 nam zijn zoon Brandon het stuurwiel over met Kenny in de rol van teameigenaar. In totaal behaalden vader en zoon in het Budweiser-rood maar liefst 85 overwinningen.

bud_bernstein_bo

Uiteraard van de zijde van Kenny Bernstein Racing geen kwaad woord over de beslissing van InBev en uitsluitend waardering voor de lange periode dat Budweiser het team steunde. Het team laat weten vast van plan te zijn volgend jaar weer aan de start te staan en intensief op zoek te gaan naar een nieuwe geldschieter. Maar zelfs voor een team met de naam Bernstein zal het in deze tijden niet meevallen een vervangende sponsor te vinden. Overigens weten bronnen rond de bierfirma te melden dat onder invloed van InBev de meeste sportsponsoractiviteiten zullen worden beëindigd en het bedrijf haar reclame via andere kanalen gaat leiden.

Formule 1: McLaren wederom niet vooruit te branden

 
 
   
 
lewis_hamilton_test

McLaren heeft nog vandaag en morgen om aan het zelfvertrouwen te werken. Want gisteren, tijdens hun tweede testdag op het circuit van Jerez, was de 2009-bolide van regerend wereldkampioen Lewis Hamilton wederom niet vooruit te branden.

Tekst: Marc Kok

Hamilton, die vanaf vandaag achter het teststuur wordt afgelost door teammaat Heikki Kovalainen, reed 118 rondjes. Zijn snelste chrono van 1.19,121 was behoorlijk langzamer dan de rapste man. Jenson Button zette Brawn GP weer eens aan kop met een 1.17,844.
 
Nico Rosberg positioneerde zijn Williams via een 1.18,071 op stek twee, Nelsinho Piquet was in zijn Renault de nummer drie: 1.18,382. Er kwamen inclusief Hamilton vier wagens/coureurs in actie. Renault en Brawn GP zijn klaar met testen. Williams en McLaren komen vandaag weer in actie.

Testresultaten Jerez:
1. Button Brawn-Mercedes 1:17.844 114 rondjes
2. Rosberg Williams-Toyota 1:18.071 66
3. Piquet Renault 1:18.382 128
4. Hamilton McLaren-Mercedes 1:19.121 118

Entreelijst Le Mans 2009

(26/2/2009) De Automobile Club de l'Ouest (ACO) heeft uit de 82 aanmeldingen voor de 24 Uur van Le Mans van 2009 zoals elk jaar weer 55 deelnemers geselecteerd. Ondanks de kredietcrisis is het ook dit jaar een gezonde lijst geworden in alle vier de categorieën: 21 LMP1 auto's, 12 LMP2's, 8 LMGT1's en 14 LMGT2's.

In de LMP1 klasse zien we drie grote fabrikanten die samen in totaal twaalf auto's inzetten in hun eigen teams. Maar daar blijft het niet bij. Aston Martin komt met drie gloednieuwe Lola-Aston Martin prototypes naar La Sarthe en heeft een vierde chassis ondergebracht bij Speedy Racing Team Sebah. Audi, de winnaar van de 2008 editie, zal met drie nieuwe R15's aan de start staan en daarnaast rijdt Kolles met twee R10's. Peugeot tenslotte heeft drie 908 Hdi FAP's en een vierde – tot grote verrassing – beschikbaar gesteld aan Pescarolo Sport.
De overige LMP1 auto's gaan het dus zwaar krijgen met vier Aston Martins, vijf Audi's en vier Peugeots.

In de klasse LMP2 staan, zoals eerder bericht, drie Porsche RS Spyders op de lijst; Navi Team Goh, Team Essex en Vitaphone Racing Team. Zij zullen het opnemen tegen twee door Judd aangedreven Lola coupés en vier auto's met een Mazda motor. Maar ook de 'outsiders' zullen zich niet zomaar gewonnen geven en ook in deze klasse belooft het dan ook een pittige strijd te gaan worden.

Klik hier voor de volledige deelnemerslijst van de 24 Uur van Le Mans 2009.

De data en tijden met betrekking tot de 77e editie van de 24 Uur van Le Mans:

Woensdag 10 juni   18.00-24.00u                  Vrije trainingDonderdag 11 juni  19.00-21.00u en 22.00-24.00u  KwalificatieVrijdag 12 juni    18.00-19.00u                  RijdersparadeZaterdag 13 juni   09.00-09.45u                  Warm-up                   15.00u                        Start 24 Uur van Le MansZondag 14 juni     15.00u                        Finish 24 Uur van Le Mans

Formule 1: Hoe zet je een F1-bolide in elkaar?

 williams_f1bouwpakket_1

Op de sites van de Formule 1-teams zijn grappige gadgets te vinden. Zo ook op het digitale portaal van Williams F1. Als je wilt weten hoe je een Formule 1-bolide in elkaar zet, kun je dat hier bekijken.

Formule 1: Ecclestone wint: meeste zeges bepaalt nieuwe wereldkampioen

 hamilton_monaco

De verwachting was dat de FIA vandaag zou instemmen met het door de FOTA bedachte en door de F1-fans gewilde nieuwe puntensysteem. Maar de ondoorgrondelijke FIA heeft echter Bernie Ecclestone zijn zin gegeven: vanaf dit jaar zal niet degene met de meeste punten, maar de rijders met de meeste GP-zeges tot de nieuwe wereldkampioen worden gekroond. Overigens is Ecclestones idee om de eerste drie rijders per Grand Prix te belonen met een gouden, zilveren en bronzen medaille, wel verworpen.

Tekst: Marc Kok

De FOTA had voorgesteld om het puntensysteem te veranderen, waarbij de topdrie (ten opzichte van vorig jaar) meer punten toebedeeld krijgen. Dit om aanvallend rijden te belonen. Het puntenvoorstel betrof 12, 9 en 7 punten voor de eerste drie finishers, waarbij de nummers vier tot en met acht aflopend 5 tot 1 punt(en) zouden veroveren.

Niet dus
Maar niks van dit alles. De FIA bepaalde vandaag dat het huidige puntensysteem van 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 voor de top acht per Grand Prix zal worden gehandhaafd. Waarbij echter het aantal behaalde zeges de wereldkampioen bepaalt en het aantal behaalde punten alleen zal worden gebruikt om de (eind)rangschikking achter de wereldkampioen te bepalen. Bij een gelijk aantal overwinningen bepaalt het puntenaantal de hoogst eindigende coureur.
 
Massa versus Hamilton
Als het nieuwe systeem afgelopen jaar al zou zijn gebruikt, zou niet Lewis Hamilton maar Felipe Massa wereldkampioen zijn geworden. Hij won één Grote Prijs meer dan zijn Britse rivaal. Nu pakte Hamilton de titel met slechts één puntje meer dan de Braziliaanse Ferrari-coureur.

Formule 1: Vanaf 2010 maximum teambudget van 30 miljoen pond

 max_mosley

Naast een nieuw puntensysteem voor het komende F1-seizoen, heeft de FIA vandaag ook een belangrijke regelwijziging voor 2010 aangenomen: vanaf volgend jaar krijgen alle Formule 1-teams een maximum seizoensbudget van 30 miljoen Engelse ponden tot hun beschikking. Dat bedrag is inclusief de salarissen van de coureurs. Formaties die de begroting willen overschrijden, krijgen technische beperkingen opgelegd.

Tekst: Marc Kok

Met de flinke kostenbesparing moet de F1 in de economische moeilijke tijden zien te overleven. Bovendien dient het de races spannender te maken en het verschil tussen de kapitaalkrachtige en 'arme' renstallen te verkleinen. FIA-baas Max Mosley denkt niet dat de kostenbeperking een slechte invloed zal hebben op het technische of sportieve gedeelte van de Formule 1. ,,Deze nieuwe kostenregel zal de monteurs en de teams inspireren tot een slimme wijze van engineering’’, zei Mosley vandaag. ,,Succes zal worden behaald door de teams met de beste ideeën, niet alleen door de renstallen met het meeste geld.’’

Technische beperkingen
Teams die het budget te boven willen gaan, krijgen groen licht. Zij worden daarvoor echter wel op technisch vlak gestraft. Zij zullen beperkt worden op het gebied van aërodynamica en de motorenontwikkeling. ,,Racen moet onvoorspelbaar zijn. Hopelijk kunnen we dat bewerkstelligen met de regeling voor het nieuwe maximumbudget’’, aldus Max Mosley.

Formule 1: Crisis dreigt bij McLaren na trage testweek

 hamilton_actie

 

De afgelopen testweek in Barcelona was de eerste gezamenlijke testweek van de Formule 1 en gaf dus een eerste mogelijkheid tot een globale vergelijking. Tijdens de week vielen er veel dingen op, maar twee sprongen daar ver bovenuit: de snelheid van Brawn GP en het gebrek aan snelheid van McLaren. Waar het team van wereldkampioen Lewis Hamilton de problemen in het begin van de week nog bagatelliseerde blijkt er nu toch wel een kleine crisis gaande in Woking.

Tekst: Daan Jeuken

Nieuwe vloer

McLaren begon de testweek met een opvallende nieuwe bodemplaat. Achter de sidepods is er een kleine driehoekige inham waarna de bodemplaat gewelfd richting diffuser loopt. Deze innovatie moet meer downforce genereren aan de achterkant van de wagen. De resultaten in Barcelona waren er echter nog niet naar.

De eerste testdag, op maandag, eindigde Heikki Kovalainen als tiende en laatste, op 2,6 seconde achterstand van Nick Heidfeld. Op dinsdag maakte de Fin wat tijd goed en eindigde hij als negende op 1,6 seconde van Kimi Räikkönen. Woensdag nam Lewis Hamilton het stuurtje over van zijn teamgenoot, maar hij eindigde eveneens op plaats tien, 2,5 seconde achter de verrassend snelle Jenson Button. De week werd donderdag afgesloten, Hamilton eindigde als achtste, 1,9 seconde achter Rubens Barrichello.

Lees verder...

BRL nieuws: 'Barry Maessen staat gelijk aan alle andere coureurs'



Barry Maessen, zoon van Harry Maessen,oprichter van de BRL.heeft  ‘een streepje voor' zal menigeen denken, maar de waarheid vertelt ons iets heel anders. Barry is opgegroeid met het racebloed van zijn vader, net als menig ander coureur. Met Raceway Venray in zijn achtertuin, kon hij zijn lol op. Al vanaf jonge leeftijd was hij bij het circuit aanwezig, met alle gevolgen van dien. Lees verder...

enquête motor winkel (ICT Examen!)



We moeten voor een ICT examen een motor winkel maken in 3d met alles er op en er aan.
Van de producten tot de motoren, ook moeten we een enquête houden.
We hebben nu (13-3-09) 15 deelnemers, we moeten er 50.
Dus willen jullie hem aub ff invullen, ook als je geen motor hebt!

http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=cHRKeWViSGlONnU0OFRvUFRFNHcyYnc6MA..

Alvast bedanlt!

Formule 1: Jenson Button en Brawn GP blijven indruk maken

 
 
   
 
brawngp_test_barcelona

Snelle testtijden neerzetten is niet zaligmakend. Maar na drie dagen oefenen met de Formule 1 op het circuit van Barcelona, mag de prestatie van het nieuwe GP Brawn toch wel opvallend worden genoemd. Nadat Jenson Button en Rubens Barrichello al rap waren geweest op de twee openingsdagen, was het gisteren Button die zelfs de rapste chrono van de F1-dag klokte.

Tekst: Marc Kok

Met een snelste omloop van 1.19,127 was Button een dikke tel vlotter dan de nummer twee, Felipe Massa in de Ferrari. Alle tien F1-teams zetten op de Spaanse baan één coureur in. Opvallend was dat McLaren wederom in de onderste regionen bungelde. Sterker: wereldkampioen Lewis Hamilton was de langzaamste van het stel. Op liefst 2,5 seconden van Button.

'McLaren gaat voor titel'
McLaren-voorzitter Ron Dennis stelt zich nog geen zorgen te maken voor de eerste Grand Prix, die op 29 maart in Australië wordt verreden. ,,Hoe de testdagen nu ook verlopen, we hebben straks een competitief sterk raceteam. Dat betekent dat we voor de wereldtitel gaan strijden’’, reageert Dennis. ,,Het doel is om in Australië zo sterk mogelijk voor de dag te komen. Niet om bij elke test bovenaan de ranglijst te staan. Tijdens het testen is het belangrijk om de wagen sneller te maken en niet te kijken naar de prestaties van andere teams.’’

'Vijftien maanden werk'
Bij Brawn GP zijn ze in ieder geval wel blij met de testresultaten tot nu toe. Mede omdat de bolide ook met volle tank en in lange runs een goede indruk maakt. ,,Het was weer een geweldige dag voor ons’’, was Jenson Button verheugd. Zijn teambaas Ross Brawn was niet verrast. ,,We hebben met Honda vijftien maanden aan deze wagen gewerkt. We hebben afgelopen jaar opgeofferd om in 2009 te kunnen scoren.’’

Resultaten derde testdag Formule 1 Barcelona:
1. Button Brawn-Mercedes 1:19.127 124 ronden
2. Massa Ferrari 1:20.168 109
3. Kubica BMW Sauber 1:20.217 109
4. Glock Toyota TF109 1:20.410 99
5. Alonso Renault R29 1:20.863 107
6. Vettel Red Bull-Renault 1:21.165 102
7. Rosberg Williams-Toyota 1:21.324 89
8. Fisichella Force India-Mercedes 1:21.545 97
9. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:21.569 140
10. Hamilton McLaren-Mercedes 1:21.657 82

IRL: Robert Doornbos glibbert over Sebring

 
 
   
 
r_doornbos_portret

Robert Doornbos heeft met zijn team Newman/Haas/Lanigan Racing (NHLR) de eerste testdag op een 'road'-circuit erop zitten. De test vond plaats op ‘Sebring International Raceway’. Het team probeerde hier vorig jaar al te testen maar de regen hield dit tegen na ongeveer zes ronden. Andere testdagen werden toen gebruikt om te testen op ovals.

Tekst en foto: PR

Het was ook Robert Doornbos’ eerste testdag in een Indy car auto op een niet-oval-circuit. Hij werd vergezeld door de vrouwelijke coureur Milka Duno. De twee rijders kenden deze dag geen problemen en waren blij met de vooruitgang die ze boekten.

Goed gevoel
,,Het voelt weer goed om over een circuit te rijden’’, zei Robert nadat hij ongeveer 100 mijl had gereden met een snelste rondetijd van 53,8 seconden. ,,De Homestead Oval was een compleet nieuwe ervaring voor mij. Het voelde niet alleen goed om naar een road-circuit te gaan, maar vooral een circuit dat ik ken. De downforce is minder dan ik gewend ben, dus het duurde even voor ik eraan gewend was.’’

Glibberig
,,Ons tempo was naar behoren, maar de weg was glibberig omdat er zo weinig auto’s reden. We hebben gedurende de dag een aantal veranderingen doorgevoerd en geprobeerd de extra mijlen die we als rookies krijgen op de slimste manier te gebruiken zonder veel tijd te verliezen. De test ging goed en ik leer het team steeds beter kennen.’’

Vandaag verder testen
Het team zal de test vandaag hervatten met Graham Rahal en Robert Doornbos. Het is ook Rahals eerste IndyCar Series testdag op een road-circuit. Het seizoen begint met de Honda Grand Prix van Sint Petersburg op 5 april en wordt live uitgezonden op Versus.

Formule 1: Toro Rosso presenteert nieuwe STR4 en rijdt sneller dan Red Bull

 
 
   
 


toro_rosso_2009_1

Er staat weer met grote letters Red Bull op, maar de nieuwe Toro Rosso van 2009 zou niet op de bolide van grote broer Red Bull lijken. Tenminste, dat zeggen de technische mensen van de Scuderia.
 
toro_rosso_2009_3

Grappig was het te zien dat de nieuwe Toro Rosso, de STR4, gisteren na de presentatie in Barcelona tijdens testwerk sneller was dan die van Red Bull. Sébastien Bourdais was iets rapper dan Mark Webber.

sebastien_sebastien_trwagen09

Bij Toro Rosso blijken ze wel een bepaalde voorkeur voor namen te hebben. Want na Sebastian (Vettel) in 2008, wordt dit jaar Sébastien (Buemi) de ploegmaat van naamgenoot Sébastien (Bourdais). Misschien een idee voor Sebastiaan Bleekemolen om nog eens bij de rode stieren te solliciteren....
Lees verder...

Sportscars: Jeroen Bleekemolen: ‘Superdag voor Spyker’

 
 
   
 
test_spyker_paulricard_maart2009_01

,,We hebben een super tweede testdag achter de rug in Paul Ricard met Spyker met een derde plaats’’, meldt Jeroen Bleekemolen vanuit Frankrijk over de Le Mans Series-test.

,,We hadden veel te testen en begonnen vroeg in de ochtend.’’, vertelt Jeroen over zijn activiteiten op maandag. ,,De wind was enorm toegenomen ten opzichte van gisteren en we hadden wind mee op het lange rechte stuk. Daardoor gingen we vandaag ongeveer 10 km/uur harder. De LMP1’s reden al rond de 330 km/uur, wij haalden zo’n 285 km/uur.’’

test_spyker_paulricard_maart2009_02

Afstellen
,,Mijn ploegmaat Jarek Janis is begonnen met afstelwerk in de ochtend en langzaam werd de auto steeds beter. Hij heeft twee verschillende sets nieuwe banden gebruikt. Ik nam aan het eind van de ochtend de auto over en kon op zijn gebruikte banden al een stuk harder rijden dan gisteren. Natuurlijk een gedeelte door de sterke wind mee op het lange rechte stuk. Op de terugweg heb je niet zo veel rechte stukken, dus daar verlies je minder dan dat je wint. Maar we waren ook zeker sneller door de veranderingen aan de auto.’’
Lees verder...

Formule 1: Brawn GP doet het goed tijdens F1-test in Barcelona

 
 
   
 
button_test_brawngp

Brawn GP bestaat officieel pas een paar dagen, maar het Formule 1-team van Ross Brawn heeft reeds indruk gemaakt. Tijdens de F1-test op Barcelona stond rijder Jenson Button gisteren zelfs lange tijd bovenaan met de snelste tijd. Uiteindelijk eindigde de Brit op plek vier achter de BMW van Nick Heidfeld (snelste), de Ferrari van Kimi Raikkonen (tweede) en de Toyota van Jarno Trulli (derde).

Tijdens de testdag op het Circuit de Catalunya kwamen alle F1-teams met één wagen in actie. Er raceten derhalve tien man in de rondte op het Spaanse asfalt. Brawn GP, de opvolger van Honda F1, was continu rap met Jenson Button aan het stuur. Dat viel erg op bij de concurrerende renstallen. Hoewel testijden lang niet alles zeggen, was het opvallend dat Heikki Kovalainen namens McLaren als laatste eindigde en een dikke tweeënhalve tel toegaf op Heidfeld.

Testresultaten Barcelona maandag:
1. Heidfeld BMW-Sauber 1:20.339 92 ronden
2. Raikkonen Ferrari 1:20.908 80
3. Trulli Toyota 1:20.937 118
4. Button Brawn-Mercedes 1:21.140 82
5. Piquet Renault 1:21.662 124
6. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:22.158 96
7. Webber Red Bull-Renault 1:22.246 115
8. Sutil Force India-Mercedes 1:22.452 127
9. Nakajima Williams-Toyota 1:22.813 111
10. Kovalainen McLaren-Mercedes 1:22.948 87

Fia GT nieuws: 'Eric De Doncker wil de Europese FIA GT3 titel met zijn Ford GT Matech Racing !'



European FIA GT3 Championship 2009 - De dubbele winnaar van de European GT4 Cup, Eric De Doncker, staat voor een werkelijk zeer uitdagend seizoen 2009. Vorig jaar werd hij voor de tweede maal Europees kampioen met zijn Mustang GT4 en dit seizoen maakt hij de overstap naar FIA GT3. Hij opteert er opnieuw voor een Ford, maar ditmaal gaat het om een Ford GT uit de stal van Matech Racing. 

“De Ford GT van het Zwiterse Matech GT Racing van Martin Bartek is zonder twijfel de norm in GT3”, legt Eric De Doncker uit. “In 2008 won Matech de Europese titel bij de teams en daarom kijk ik de campagne 2009 zeer hoopvol tegemoet. We gaan voor de titel, zoveel is duidelijk.”

Lees verder...

Autospeedway nieuws: 'Geluidstesten hotrods Raceway Venray'



7 maart, Venray - Maessen Bedrijven legt het werk aan het nieuwe circuit in Venray één dag stil, ter voorbereiding van de eerste race op deze locatie.

Voor de derde keer op korte tijd werden er professionele geluidsmetingen uitgevoerd op en bij het nieuwe Raceway Venray en deze keer waren de Hotrods aan de beurt. Per stuk en in groepen werden de diverse testen uitgevoerd, waarbij de geluidsmetingen tot ver van het circuit af werden gemeten.

Lees verder...

WTCC: SEAT pakt eerste vijf plaatsen met geslaagd slotoffensief

 
07 maart 2009 Pagina 1 van 1
480_muller_1330

In Curitiba werd voor het eerst de nieuwe kwalificatiemodus in het WTCC met twee heats toegepast. Terwijl de eerste sessie volop actie bood, was de tweede heat nogal saai, omdat de meeste rijders tot aan het eind wachtten, alvorens hun aanval op de pole te openen. Yvan Muller stond op dat moment al comfortabel aan de leiding en behaalde net als vorig jaar in Curitiba de pole-position, zijn vijfde in de WTCC. De slotaanval bracht de overige SEAT-rijders Gené, Tarquini, Monteiro en Rydell op de plaatsen twee tot en met vijf. Mullers snelste tijd van 1.24,196 minuten betekende ook een nieuw WTCC-kwalificatierecord in Curtiba. Tom Coronel had te maken met softwareproblemen en kwam niet verder dan de 18e plaats, Jaap van Lagen behaalde weer de 20e positie, waarop hij dit weekeinde in Curitiba wel een abonnement lijkt te hebben.


Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC


De eerste heat werd al na ruim vijf minuten gestaakt, nadat de Deen Kristian Poulsen bij het uitkomen van de laatste bocht de controle over zijn BMW verloor, hard de pitmuur raakte en vervolgens aan de overkant van de baan weer tot stilstand kwam. Na zo’n zeven minuten werd de sessie weer vrijgegeven. Op dat moment leidde Larini voor zijn Chevrolet-merkgenoten Menu en Huff en de privérijders D’Aste, Colak en Coronel. Direct na de herstart reden zowel de SEAT- als de BMW-fabriekscoureurs in een gesloten formatie en de rondetijden werden allengs sneller. Yvan Muller zette met 1:24,345 de snelste rondetijd voor zijn merkgenoot Tiago Monteiro en de beide BMW-rijders Jörg Müller en Andy Priaulx. In de slotfase reed Alain Menu naar de tweede tijd voor Tarquini en zo bleef ook de volgorde: Muller, Menu, Tarquini, Monteiro, Müller, Priaulx, Farfus, Gené, Rydell en Larini kwalificeerden zich voor de tweede heat.

Softwareproblemen Coronel, Van Lagen tevreden
Felix Porteiro was op de twaalfde plaats de beste privérijder, Tom Coronel had te kampen met softwareproblemen en werd slechts achttiende. “Ik had problemen met de cut-off bij het schakelen, daardoor liep het niet goed”, verklaarde hij. Jaap van Lagen, die vandaag ook in de beide vrije trainingen al 20e was, bleef deze klassering trouw en sloot de kwalificatie ook als 20e af. “Ik ben wel tevreden, naar omstandigheden ging het wel goed”, meldde hij.

480_vanlagen_5689

In de tien minuten durende “Q2” ging Yvan Muller als eerste de baan op. Hij zette een tijd van 1:24,196 minuten neer, die uiteindelijk genoeg zou zijn voor pole. De anderen wachtten lang: vier minuten en 20 seconden voor het einde verliet Jörg Müller als eerste BMW-rijder de pitstraat, met nog twee minuten te gaan volgden ook Priaulx, Farfus en Larini. Het meest indrukwekkend was echter het slotoffensief van de SEATs, die achter kopman Muller gesloten op de plaatsen twee tot en met vijf reden.

480_muller_9141

Jörg Müller was op de zesde plek de beste BMW-rijder, voor zijn teamgenoot Augusto Farfus. De beide Chevrolet-coureurs Menu en Larini kwalificeerden zich respectievelijk als achtste en negende, oud-wereldkampioen Andy Priaulx completeerde de top tien.

Uitslag:
1. Yvan Muller, FRA, SEAT Leon TDI, 1:24,196
2. Jordi Gené, ESP, SEAT Leon TDI, 1:24,315
3. Gabriele Tarquini, ITA, SEAT Leon TDI, 1:24,355
4. Tiago Monteiro, POR, SEAT Leon TDI, 1:24,472
5. Rickard Rydell, SWE, SEAT Leon TDI, 1:24,486
6. Jörg Müller, GER, BMW 320si, 1:24,637
7. Augusto Farfus, BRA, BMW 320si, 1:24,749
8. Alain Menu, SUI, Chevrolet Cruze, 1:24,831
9. Nicola Larini, ITA, Chevrolet Cruze, 1:24,831
10. Andy Priaulx, GBR, BMW 320si, 1:24,933
12. Felix Porteiro, ESP, BMW 320si, 1:25,377 (beste privérijder)
18. Tom Coronel, NED, SEAT Leon, 1:26,220
20. Jaap van Lagen, NED, Lada 110, 1:26,753

Fia GT nieuws: 'XAVIER MAASSEN MET LUC ALPHAND AVENTURES IN FIA GT'



Lanaken 04-04-2009. Xavier Maassen zal het seizoen 2009 opnieuw in het FIA GT-kampioenschap met een Corvette C6.R starten, maar ditmaal samen met het Franse team Luc Alphand Aventures en de Franse coureur Guillaume Moreau. “Continuïteit troef dus”, blikt Xavier vooruit. “En dat is geen toeval, het is een bewuste keuze geweest, met het oog op een optimaal resultaat. Samen met Luc Alphand Aventures en Guillaume Moreau mik ik op de top 3 in het FIA GT kampioenschap, al is de hoogste ambitie uiteraard de titel Lees verder...

Zaterdag 21 en zondag 22 maart 2009 zal de Mèrthal in Horst wederom in het teken staan van het radio controlled model stockcarracing.

SRP de Peeldrivers organiseert dit jaar voor de vijftiende keer in successie het Europese Indoor Kampioenschap. Een ware Horster traditie in de model stockcar wereld.

Voor dit evenement zullen de Peeldrivers de Mèrthal weer omtoveren tot een heus racecircuit. Hier zullen deelnemers uit Nederland, België, Duitsland, Engeland, Schotland en Amerika strijden om de titel ‘Europees Indoor Kampioen 2009. Er hebben zich inmiddels al ruim 80 deelnemers ingeschreven, waarvan maar liefst 28 uit Engeland, Schotland en Amerika. Hét bewijs dat dit evenement in Horst zeer hoog staat aangeschreven bij de internationale rijders.

Dat de vloer optimaal is na de verbouwing van de Mèrthal blijkt uit de hoge snelheiden die de stockcars de laatste jaren bereiken. Op de rechte stukken halen dezen topsnelheden van zo'n 80 à 90 km/u. Ook is de computertelling aangepast. Bij de verbouwing is speciaal voor deze wedstrijd een elektronische tellus in de vloer verwerkt. Zo wordt de gehele wedstrijd perfect registreerd.

Lees verder...

Nieuwe raceauto gezocht? Koop voor een prikkie een GP Master

 
04 maart 2009 Pagina 1 van 1
gpmasters_te_koop

Het idee was zo aardig: Formule 1-sterren uit het verleden laten racen in wagens van het heden. Maar de GP Masters, die enkele jaren geleden slechts drie races heeft georganiseerd, is niet meer. Sterker: de 15 singleseaters staan nu, samen met twee twinseaters, te koop.

Tekst: Marc Kok

Via de site racecarsdirect.com kan een ieder een bod uitbrengen op de snelle vierwielers, waarmee onder meer Jan Lammers, Nigel Mansell en Emerson Fittipaldi hebben geracet. Op de kilometerteller van de wagens staat gemiddeld slechts 1700 kilometer. Alle 17 wagens plus bijbehorende spullen hebben ooit ruim 3,5 miljoen Engelse ponden gekost. Ze worden nu voor een fractie van de prijs aangeboden. Serieuze interesse? Je kunt bellen met Mike Walters op nummer 0044 (0) 7970736644.

Nieuw circuit de Peel, een woord super!!!!!!!!

Formula 2 2009

[image]

Deze F2's hebben een Williams chassis, Audi motoren en Avon banden.
Deze auto's zijn helemaal gelijk aan elkaar, ook zijn ze zo goedkoop mogelijk gehouden.

[image]

[image]

IRL: Interview Robert Doornbos: Tony Kanaan heette me ‘welcome to the club’

 
03 maart 2009 Pagina 1 van 6
r_doornbos_indycar_test2

Na zijn recente driedaagse IndyCar-test op Homestead is Robert Doornbos even terug in Nederland. Een mooi moment voor AUTOSPORT.NL om persoonlijk met Bobby D. over zijn American Dream te praten. Het werd een gesprek over het loslaten van de Formule 1, intimidatiepogingen van Tony Kanaan, de A1GP en Jan Lammers, de wijze lessen van Arie Luyendijk én Roberts ambitie dit jaar: ,,Natuurlijk kan ik in 2009 als rookie races winnen in de IndyCars.’’

Tekst: Marc Kok
Foto’s: robertdoornbos.com

Robert, hoe is het om weer te gaan racen in Amerika?
,,Ja, dat geeft een supergevoel. In 2007 heb ik in de ChampCars natuurlijk al een prachtige Amerikaanse race-ervaring gehad. In dat jaar heb ik niet alleen races gewonnen, maar ook besloten om de Formule 1 los te laten en een ander carrièrepad te kiezen. Anno 2009 heb ik dan ook geen F1-ambities meer en ga ik vol voor de IndyCars. Het is helemaal geweldig om dat bij het topteam van Newman/Haas/Lanigan te kunnen doen. In 2007 was ik als ChampCar-rookie de doorn in hun oog en hebben ze mij races zien winnen en hun kopman Sébastien Bourdais zien verslaan. Dit jaar gaan we het samen doen.’’

Hoe kijk je terug op je eerste kennismaking met de ovals?
,,Goed. Al was ik wel blij dat we de eerste dag een extra dag hadden voor alleen de rookies zoals ik. Het was toch enorm wennen in het begin. De eerste vijf ronden was ik redelijk van slag en dacht ik: ‘Mijn God, wat gebeurt hier!’ Het is zo anders racen op een oval in vergelijking met een normaal circuit. Mijn eerste rondjes zat ik in die supersnelle auto en wist ik niet goed wat ik moest doen. Maar al rap had ik door dat de IndyCar het beste werkt als je boven een bepaalde snelheid zit. Dat kan alleen als je vol gas blijft geven.’’

Noem eens wat verschillen in het racen op een oval en een normaal (straten)circuit?
,,Over de verschillen in het echte racen kan ik nog weinig zeggen, omdat ik nog geen wedstrijd op een oval heb gereden. Wat dat betreft zal de eerste race een ‘eye-opener’ worden. Maar natuurlijk heb ik al verschillen gevoeld. In de Formule 1 kon je slipstreamen en iemand aan het eind van het rechte stuk uitremmen. Dat slipstreamen heb je op ovals ook, maar natuurlijk geen uitremacties. Je blijft hier immers vol gas geven. Bovendien is er, als je achter andere IndyCars rijdt, veel ‘dirty air’. Dat heeft Arie Luyendijk me goed uitgelegd. Het betekent dat je bij het nemen van bochten altijd een andere lijn moet kiezen dan je voorganger. Als je dat niet doet, kom je in de vieze lucht terecht, valt al je downforce weg en knal je met 340 kilometer per uur in de betonnen muur. Geen aanrader! Het is dan ook een soort ongeschreven regel in de IndyCars dat, als je in gevecht bent met een tegenstander, je nooit van je lijn mag afwijken als je in een bocht zit. Want dan is de kans levensgroot dat je er allebei keihard afgaat.’’

Lees verder...