Rondje oulton Park, zonder rijders hulp!

FIA GT: Mike Hezemans klaar voor nieuw seizoen WK GT wagens

 
 
   
 
pk_carsport_1

Aanstaande zondag start in Groot-Brittannië op het circuit van Silverstone het FIA GT kampioenschap oftewel het wereldkampioenschap voor GT wagens. Het kampioenschap omvat dit jaar 8 wedstrijden. Na een lange periode van onzekerheid komt Anthony Kumpen ook dit jaar aan de start. Kumpen vormt team met de vice-kampioen FIA GT van vorig jaar, de Nederlander Mike Hezemans. PK Carsport is het team dat de Corvette C6-R prepareert.

Tekst en foto’s: PR

“Iedereen is klaar om te knallen”, opent Anthony Kumpen meteen het gesprek. “We hebben enkele weken geleden goed getest in Paul Ricard om dan de motor naar Amerika te versturen voor een compleet nazicht. De versnellingsbak is gereviseerd, de ophanging is in orde, de Corvette C6-R staat te blinken in onze ateliers. Dinsdagnamiddag hebben we pilotenwissels geoefend, het kriebelde bij iedereen. We staan te trappelen om eraan te beginnen en gaan resoluut voor de titel.”

Uitdagend circuit
Het seizoen begint dit jaar in Silverstone, een circuit dat Mike Hezemans ligt. “In 2006 en 2007 realiseerde ik er de pole, alleen in de wedstrijden kwam het er niet altijd uit, deels door pech, deels door een iets langzamere teamgenoot. Dit jaar rijd ik met Anthony. We kennen elkaar door en door, zijn beiden snel. Het zit gewoon goed. Silverstone is een uitdagend circuit, net als Le Mans. Echt een circuit waar je voluit kunt gaan, waar je kan scheuren. Dat heb ik veel liever dan een trager circuit zoals bijvoorbeeld Adria.’’

pk_carsport_2

Goede voorbereiding
De afgelopen weken hebben Mike en Anthony hard aan hun conditie gewerkt. “Dagelijks lopen en fietsen en regelmatig naar de fitness, daar ben ik de voorbije twee weken mee bezig geweest. Conditioneel ben ik top, Mike staat even scherp. Gooi een brood naar ons en je krijgt kruimels terug”, grinnikt Anthony Kumpen.

Mikken op sterke start
In een wereldkampioenschap ligt de lat hoog. Dat is dit seizoen niet anders. “De grootste concurrent voor mij is het Vitaphone team ”, aldus Mike Hezemans. “Ze zijn niet altijd de snelste van de bende maar ze zijn heel regelmatig en pakken altijd punten. Ook in de 24 uurs-wedstrijd zijn ze steeds vooraan terug te vinden. Regelmaat is belangrijker dan pure snelheid wil je een titel pakken. De voorbije jaren pakte ik veel punten in de tweede seizoenshelft en liet ik wat punten liggen in de eerste wedstrijden. Dat moet veranderen, te beginnen nu zondag in Silverstone.’’

A1GP: Race in Mexico City afgelast vanwege varkensgriep

 
 
   
 
480_a1_za_start_1

Er lijkt dit seizoen een vloek te rusten op de A1GP-race van Mexico. Nadat het evenement qua datum al een paar keer was verschoven op de kalender, zal het ook 24 mei aanstaande niet doorgaan. Wegens de gevaren van de varkensgriep, die de volksgezondheid in Mexico al veel schade heeft berokkend, ziet de A1GP-organisatie zich genoodzaakt de race dit seizoen te cancellen.

Tekst: Marc Kok
Foto: A1GP

Het Mexicaanse weekeinde zou het slotstuk van het vierde A1GP-seizoen betekenen. Maar vanwege het wegvallen van deze stop, betekent dat komende zondag op Brands Hatch de laatste sprint- en hoofdrace van het seizoen 2008/2009 worden verreden. ,,Het is een understatement om te zeggen dat we teleurgesteld zijn dat we de race in Mexico hebben moeten afgelasten’’, zegt A1GP-voorman Tony Teixeira. ,,Maar we moeten aan de veiligheid en de gezondheid van iedereen binnen de A1GP en de duizenden fans in Mexico City denken.’’

Titelstrijd
Omdat de A1GP-auto’s en toebehorende spullen direct na het Brands Hatch-weekend naar Mexico zouden worden getransporteerd, heeft de A1GP-organisatie reeds nu de beslissing genomen de geplande seizoensafsluiter te cancellen. In Brands Hatch zullen Zwitserland, Ierland en Portugal om de titel strijden. Team Nederland, dat Jeroen Bleekemolen in actie zal brengen op het Engelse asfalt, staat momenteel vierde in het tussenklassement. Bleekemolen was recentelijk nog succesvol door de sprintrace in het Zuid-Afrikaanse Kyalami (zie foto) te winnen.

Formule 1: McLaren krijgt drie races voorwaardelijke straf na Trulli-incident

 
 
   
 
heikki_mclaren

McLaren heeft vandaag een voorwaardelijke straf van drie wedstrijden schorsing aan de broek gekregen. De FIA bepaalde in Parijs dat de Britse renstal schuldig is aan opzettelijke misleiding van de stewards tijdens de GP van Australië.

Tekst: Marc Kok

Bij de eerste Grand Prix van het seizoen 2009 liet McLaren-rijder Lewis Hamilton tijdens een safetycar fase Jarno Trulli (die even daarvoor van de baan was geraakt en daardoor een plekje aan Hamilton verloor) met opzet passeren. Later moest Hamilton van zijn teamleiding zeggen dat Trulli hem uit eigen beweging voorbij was gereden, waardoor de Italiaan na afloop werd gediskwalificeerd. Later kwam uit dat McLaren had gelogen en concurrent Trulli het spreekwoordelijke oor had aangenaaid. Trulli kreeg daarop zijn derde plaats terug en juist Hamilton een diskwalificatie aan de racebroek.

hamilton
Lewis Hamilton

Schuldig aan misleiding
Vandaag in Parijs moest de Britse renstal zich verantwoorden voor het benadelen van een andere rijder én het misleiden van de raceofficials in Australië. Lewis Hamilton was reeds eerder flink door het stof gegaan vanwege het door zijn teamleiding bedachte verhaal. Ook McLaren-teambaas Martin Whitmarsh heeft zich flink geëxcuseerd. Naar aanleiding van het voorval werd al eerder sportmanager Dave Ryan bij McLaren ontslagen. Hij zou de bedenker zijn geweest van het geheel om Trulli te piepelen.

Voorwaardelijke straf
De FIA heeft McLaren ‘slechts’ een voorwaardelijke straf opgelegd omdat ‘het duidelijk is dat de cultuur binnen het team sinds de GP van Australië is veranderd’, zo meldt de mondiale automobielfederatie. ‘Bovendien is McLaren en haar teambaas Martin Whitmarsh de FIA na het incident open en eerlijk tegemoet getreden.’ De voorwaardelijke straf wordt alleen omgezet in een ‘echte’ strafmaat als McLaren zich de komende twaalf maanden wederom schuldig maakt aan het breken van artikel 151c van de International Sporting Code.

Bekijk dit hilarische filmpje van de iets te vroeg juichende coureur!

Alonso uitgedroogd na GP Bahrein.

[image]
Fernando Alonso was the unfortunate victim of dehydration when stepping out of his Renault at the end of the Bahrain Grand Prix. The Spaniard, who started seventh, eventually scored a point despite having no drinking water available for the duration of the race.

With the drinks pump failing before the start and track temperatures at 50°C (122°F), it was no surprise that the Spaniard was not in peak condition after the race. "We did our maximum today," he said afterwards. "The start of the race was not perfect and we lost a position, which put me down to eighth. There were no retirements and we were eighth fastest, so we finished eighth."

"We had higher expectations for this weekend, but sadly we have come away with only one point," said managing director Flavio Briatore. "Fernando did not have a good start and this compromised the rest of his race despite his best efforts. Nelson had an excellent race, moving up from 15th and driving aggressively and consistently. It's just a shame that he missed out on the points."

Piquet has been subject to media criticism so far this season but proved that he can race when needing to: "I had a strong race and the car was good," he said. "It would have been better if I could have made the first stint shorter and the second stint longer, but overall I'm happy with the day as we had a solid race, which is what we needed."

"We always aim to score points," Alonso concluded, "but we only scored one point so we need to improve at the next Grand Prix." An improvement is exactly what the Spaniard will be hoping for at his home Grand Prix in Spain on 10 May

[image]

IRL: Volledige eerste rij voor NHL-Racing, Robert Doornbos start als tweede

 
 

 

 

 
 
irl_kansas_rahal_pole_award
De Peak Performance Pole-Award voor Graham Rahal

Robert Doornbos start vanavond vanaf de eerste startrij voor zijn eerste optreden op een oval tijdens de Road Runner Turbo Indy 300. Op de speedway van Kansas City schoof de Rotterdammer door naar de tweede plaats in de kwalificatie, nadat Dario Franchitti en Helio Castro-Neves respectievelijk vanaf de tweede en derde positie werden teruggezet naar de staart van het veld. Zo is de eerste startrij in Kansas nu volledig in handen van het Newman-Haas-Lanigan-Racing-team, want Doornbos’ teamgenoot Graham Rahal eiste eerder al de pole-position voor zich op.

Tekst: René de Boer
Foto: PR


Voor Rahal was het de eerste pole op een oval en al de tweede in de drie evenementen die tot dusver dit seizoen zijn gehouden. Bovendien staat er daarmee voor het eerst op een oval iemand uit de voormalige Champ Car-gelederen op pole. “De snelheid in de kwalificatie op ovals was tot dusver altijd ons probleem, verklaarde Rahal na afloop van de kwalificatiesessie. “Ik denk dat veel mensen verwachtten dat we hier ook weer problemen zouden hebben, maar dat was duidelijk niet het geval.”

Doornbos: "Aan het team te danken"

Robert Doornbos, die het toch al bijzonder goed deed door de vierde tijd te draaien in de kwalificatiesessie, profiteerde van het feit dat Franchitti en Castro-Neves hun oorspronkelijke startposities verloren omdat ze volgens de wedstrijdleiding tijdens de kwalificatie over de witte lijn aan de onderkant van de baan waren gereden, en dat geldt in de ovalracerij nu eenmaal als een zwaar vergrijp. Doornbos rekent op een goede samenwerking met zijn teamgenoot in de race: “Ik heb een paar video’s gekeken en volgens mij startten de Ganassi-rijders vorig jaar als eerste en tweede en konden in de race wegrijden, doordat ze elkaar hielpen. Het zou niet goed zijn als we elkaar niet zouden helpen, want dan zou ik in een kantoor in Chigaco (het hoofdkwartier van het team; RdB) moeten zitten om het uit te leggen. Het is aan het team te danken dat we hier nu staan. De jongens hebben in de winter hard gewerkt. Ik ging het eerst de baan op en de engineers zagen wat ze nog konden verbeteren. Zo pakte Graham de pole en sta ik nu tweede. Volgens mij mogen we die jongens in de race wel iets teruggeven!” Danica Patrick start als derde voor Scott Dixon en Marco Andretti. Met Patrick, Sarah Fisher en Milka Duno, respectievelijk elfde en twaalfde, staan er maar liefst drie dames aan de start van de race.

Uitslag:
1. Graham Rahal, Newman-Haas-Lanigan, 211,311 mijl
2. Robert Doornbos, Newman-Haas-Lanigan, 210,665
3. Danica Patrick, Andretti-Green, 210,470
4. Scott Dixon, Ganassi, 210,368
5. Marco Andretti, Andretti-Green, 210,220
6. Mario Moraes, KV, 210,197
7. Ryan Briscoe, Penske, 210,098
8. Tony Kanaan, Andretti-Green, 210,082
9. Dan Wheldon, Panther, 209,144
10. Ed Carpenter, Vision, 208,956

Formule 1: Prodrive bekijkt opnieuw toetreding tot autosportwalhalla

 
 
 

 

 

 
david_richards_prodrive

Het wordt nog dringen in Formule 1-land. Na USGPE en Lola heeft nu ook Prodrive (een hernieuwde) interesse om vanaf volgend seizoen toe te treden tot het autosportwalhalla.

Tekst: Marc Kok

Het is niet voor het eerst dat het Britse Prodrive zich heeft gemeld om Formule 1 te gaan racen. Baas David Richards (zie foto) is al zeker drie jaar bezig om met zogenaamde ‘customer cars’ deel te nemen. Omdat destijds te weinig helder was over het mogelijk gebruik van deze auto’s en onder meer Williams met gerechtelijke stappen dreigde als Prodrive met klantenwagens zou deelnemen, haakte David Richards af.

Budgetlimieten
Vanwege het hot item om vanaf komend jaar budgetlimieten in te stellen, tonen diverse teams interesse om zich in het circus van Bernie Ecclestone te mengen. Eerder maakte het Amerikaanse USGPE haar plannen bekend, gisteren voegde ook Lola zich toe tot het rijtje potentiële F1-renstallen voor 2010. Ook David Richards heeft oren naar de plannen van een maximum budget in de F1. Als die FIA-ideeën volgende week daadwerkelijk worden aangenomen, dan wil de Prodrive-baas hernieuwd werk maken van zijn Formule 1-avontuur.

Indy Lights nieuws: 'BRAND AAN BOORD ZORGT VOOR EINDE RACE JUNIOR STROUS'



LONG BEACH, CALIFORNIË (USA), 20 APRIL 2009 – Op het stratencircuit van Long Beach heeft Junior Strous in de Firestone Indy Lights race voortijdig de strijd moeten staken. Door een hevig uitslaande brand in het motorcompartiment moest Strous zijn bolide noodgedwongen na slechts één ronde aan de kant zetten. De inwoner uit Wassenaar wist gedurende het raceweekend uiteindelijk nog wel een paar kostbare punten te pakken. Na drie verreden races behoudt Strous de leiding in het Amerikaanse Indy Lights kampioenschap met totaal 107 punten.

Junior Strous vertrok zondag vanaf de zesde startrij tijdens de Long Beach Grand Prix. Toen de startlichten werden gedoofd kwam het complete deelnemersveld ongeschonden de eerste ronde door. In de tweede ronde stond echter de auto van Junior Strous dwars op de baan. Grote vlammen sloegen uit zijn bolide, waarna Strous de auto aan de kant zette. De aanstormende hulpdiensten wisten het vuur snel te bedwingen. Junior Strous kwam daarbij met de schrik vrij en nam onder gejuich van de racefans, staande op het dak van de rescue auto, afscheid. Een mooie show voor de toeschouwers, maar zijn race was voorbij.

JUNIOR STROUS: “De auto was goed. Ik wist dat het een lange en warme race zou worden en had zeker flink voren kunnen komen. Maar het werd opeens wel erg warm in de auto. Ik kreeg al snel een waarschuwing op mijn display dat de batterij spanning omlaag liep. De auto begon vervolgens in te houden en in mijn spiegels zag ik een vlammenzee achter mij. Ik voelde toen meteen de enorme hitte. De rescue crew hielp mij snel uit de auto en bluste de brand. Er bleek uiteindelijk een grote kortsluiting in de kabelboom te zijn opgetreden. Gelukkig stopte ook de elektronische brandstofpomp waardoor de benzine toevoer werd gestopt en voorkomen dat mijn kostbare Dallara compleet zou uitbranden. Er is veel schade maar de auto is zeker klaar voor mijn eerste oval race volgende week in Kansas. Ik ben na dit slechte weekend nog wel steeds leider in het kampioenschap en dat geeft weer moed.”

PAUL DIATLOVICH (Technisch Directeur): “We hebben dit weekend veel pech gehad. Het zat allemaal flink tegen in verhouding tot het topweekend in St. Petersburg. We gaan de auto compleet checken en uit elkaar halen en er komt natuurlijk een nieuwe bekabeling in de auto. We zullen hard moeten werken want de auto moet ook worden omgebouwd tot een oval configuratie.”

Bron: Insight F1 Motorsport Report namens Junior Strous

Formule 1: Lola overweegt rentree in F1-veld

 
 
 
 
 
22 APRIL 2009 PAGINA 1 VAN 1
 
ricardo_rosset_lola_1997

Het Britse Lola overweegt een rentree in de Formule 1. De stal, die in 1997 voor het laatst een zeer kortstondig avontuur in de F1 had, ziet kansen nu de budgetten vanaf volgend jaar enorm gereduceerd worden, zo meldt autosport.com.

Tekst: Marc Kok

In 2010 mogen F1-teams van de FIA jaarlijks nog maar 30 miljoen dollar uitgeven. Bij het niet naleven van deze nieuwe regel, volgt de straf van technische restricties op de auto.

Meer F1-initiatieven
Naar verluid is Lola al in gesprek met Cosworth voor het gebruik van V8-motoren. Lola is niet de enige partij die vanaf 2010 wil toetreden tot de Formule 1. Ook het Amerikaanse USGPE wil zich tot het autosportwalhalla wenden. F1-baas Bernie Ecclestone liet al eerder weten dat hij volgend seizoen 24 tot 26 wagens aan de start verwacht. Momenteel staan er 20 bolides op de grid.

1997
Het Mastercard Lola F1-team trok zich in 1997 al heel rap terug uit de Formule 1. Dit vanwege financiële en technische problemen. Tijdens de Australische Grand Prix bleken de twee wagens zo ongelooflijk langzaam, dat ze niet eens van start zijn gegaan gedurende de race. Daardoor zagen de Braziliaanse coureur Ricardo Rosset (zie foto) en zijn Italiaanse ploeggenoot Vincenzo Sospiri hun Formule 1-droom in rook opgaan.

Formule 1: Slaan Ferrari, Toyota en BMW hun slag in Bahrein?

 
 
   
 
bahrein_test_2009_zandstorm

De Grand Prix Formule 1 van Bahrein kan komend weekend een mooie wedstrijd opleveren. Want de winnende teams tot nu toe dit seizoen, Brawn GP en Red Bull, hebben afgelopen winter niet getest in de oliestaat. Terwijl concurrenten Ferrari, BMW en Toyota wel flink wat testkilometers hebben liggen op het circuit van Bahrein.

Tekst: Marc Kok

Na de recente regenraces zijn de omstandigheden komend weekend waarschijnlijk totaal anders. Al kan het weer ook in Bahrein spelbreker zijn, getuige de flinke zandstormen waarmee de F1-testers in februari te kampen kregen (zie foto).

Voordeel
Niettemin moeten de drie renstallen van Ferrari, BMW en Toyota komend weekend een voordeel kunnen halen uit hun meerdaagse oefensessie in de woestijn. Opvallend is dat Toyota het enige F1-team met een dubbele diffuser is die er tijdens de winterstop heeft geoefend. Toyota-rijder Jarno Trulli liet destijds na de testsessie direct weten dat hij een competitief jaar verwachtte voor zijn formatie.

Hopen op droge race
Voormalig wereldkampioen Formule 1 Kimi Raikkonen hoopt nu eindelijk een Grote Prijs zonder hemelwater te kunnen racen. Hoewel hij aardig uit de voeten moet kunnen onder natte omstandigheden, blijkt de huidige Ferrari in de regen wegens een gebrek aan downforce veel te weinig grip te hebben. ,,Om gek van te worden’’, aldus de ‘ijsman’.

IRL: Veertig inschrijvingen voor Indy 500

 
 
   
 
indy_strijd_kop

Afgelopen zondag reden er ‘slechts’ 23 IndyCars over het circuit van Long Beach. Maar tijdens de kwalificatie van de vermaarde Indy 500 zullen liefst 40 bolides in actie komen. Zij zullen strijden voor de 33 plekjes die er voor de beroemde wedstrijd te vergeven zijn. De race in Indianapolis is op zondag 24 mei.

Tekst: Marc Kok

Onze landgenoot Robert Doornbos is uiteraard één van de coureurs die voor de eeuwige roem gaan. Opvallende naam onder de 40 inschrijvingen is Paul Tracy. De geroutineerde Canadees keert terug bij KV Racing. Hoewel het team Rahal Letterman Racing niet een heel IndyCar-seizoen financieel heeft kunnen rondbreien, heeft de bekende renstal wel een wagen voor de Indy 500 naar voren geschoven.

Dames
Oud-coureur Bryan Herta heeft tegenwoordig een renstal en wil nu als teambaas een wagen naar ‘The Brickyard’ sturen. Marco Andretti is niet de enige telg uit de bekende racefamilie die voor de winst zal gaan. Ook John Andretti kruipt weer achter het stuur. Naast Danica Patrick is Sarah Fisher de tweede vrouwelijke inschrijving. Wellicht zal Milka Duno het damesquotum op drie brengen, maar dat is niet zeker. Overigens moeten van 12 wagens de rijder nog officieel gepresenteerd worden.

phil_giebler_crash
Phil Giebler crashte zwaar tijdens de Indy 500 van afgelopen jaar.

Voorlopige inschrijflijst Indy 500 (met startnummers):
2 Raphael Matos Luczo Dragon Racing
3 Helio Castroneves Team Penske
4 Dan Wheldon Panther Racing
5 Mario Moraes KV Racing Technology
6 Ryan Briscoe Team Penske
7 Danica Patrick Andretti Green Racing
8 RIJDER NOG NIET BEKEND KV Racing Technology
9 Scott Dixon Target Chip Ganassi Racing
10 Dario Franchitti Target Chip Ganassi Racing
11 Tony Kanaan Andretti Green Racing
12 Will Power Penske Racing
13 EJ Viso HVM Racing
14 Vitor Meira AJ Foyt Enterprises
15 Paul Tracy KV Racing Technology
16 Scott Sharp Panther Racing
17 RIJDER NOG NIET BEKEND Rahal Letterman Racing
18 Justin Wilson Dale Coyne Racing
19 RIJDER NOG NIET BEKEND Dale Coyne Racing
20 Ed Carpenter Vision Racing
21 Ryan Hunter-Reay Vision Racing
22 RIJDER NOG NIET BEKEND Bryan Herta Autosport
23 RIJDER NOG NIET BEKEND Dreyer & Reinbold Racing
24 Mike Conway Dreyer & Reinbold Racing
25 RIJDER NOG NIET BEKEND Roth Racing
26 Marco Andretti Andretti Green Racing
27 Hideki Mutoh Andretti Green Racing
34 RIJDER NOG NIET BEKEND Conquest Racing
36 RIJDER NOG NIET BEKEND Conquest Racing
41 AJ Foyt IV AJ Foyt Enterprises
43 John Andretti Richard Petty Motorsports/Dreyer & Reinbold
44 Davey Hamilton Dreyer & Reinbold Racing
48 RIJDER NOG NIET BEKEND AJ Foyt Enterprises
52 RIJDER NOG NIET BEKEND Roth Racing
67 Sarah Fisher Sarah Fisher Racing
68 RIJDER NOG NIET BEKEND Sarah Fisher Racing
91 RIJDER NOG NIET BEKEND Hemelgarn Johnson
98 Stanton Barrett CURB/Agajanian/Team 3G
99 Alex Lloyd Chip Ganassi Racing/Sam Schmidt Motorsports
02 Graham Rahal Newman/Haas/Lanigan Racing
06 Robert Doornbos Newman/Haas/Lanigan Racing

NASCAR: Veteraan Mark Martin kan het nog steeds

 
 
   
 
martin_phoenix_pir

De 50-jarige Mark Martin heeft er nog steeds geen moeite mee om 25-jarige coureurs te verslaan. Op Phoenix International Raceway was de veteraan met zijn Hendrick Motorsports Chevrolet gewoon de sterkste!

Tekst: Willem J. Staat
Foto: NASCAR

Mark Martin nog steeds competitief!
Op Phoenix International Raceway schreef Mark Martin een klein beetje geschiedenis door als één van de oudste coureurs in de geschiedenis een overwinning te boeken. Alleen Morgen Shepherd, Bobby Allison en Harry Gant gingen hem voor. Shepherd win in 1993 als 50-jarige een race op Atlanta terwijl Harry Gant met 52 jaar recordhouder is. Die won in 1992 op Michigan.

Pole
Polesitter Mark Martin was op PIR gewoon een dominante factor. Van de 312 ronden reed hij er maar liefst 157 op kop. Martin boekte zijn laatste NASCAR-zege op Kansas in 2005 en moest het maar liefst 97 races zonder een plaats in “Victory Lane” stellen.

Neutralisatie
De beslissing viel eigenlijk elf ronden voor het einde toen de wedstrijd voor de laatste maal werd geneutraliseerd. Op dat moment had Martin een voorsprong van ruim vier seconden op Tony Stewart. In de zes ronden die nog restte, wist Mark Martin binnen zes seconden de kop weer terug te pakken. Voor Mark Martin was het de 36e NASCAR-overwinning in zijn carrière. De als tweede geëindigde Tony Stewart had er weinig problemen mee. “Het was een verdiende zege. Mark had gewoon de beste auto vandaag.”

Crash
Zijn teamgenoten Jeff Gordon en Dale Earnhardt Jr. verloren door een crash en een aanrijding waardevolle punten. Gordon moest zelfs 77 punten inleveren. Kyle Busch verloor door te hard rijden in de pitlane eveneens punten. Hij werd door NASCAR naar de 17e plek teruggezet.

Wens
Martin boekte zijn allereerste overwinning voor het team van Jack Roush in 1989. ‘’Ik had toen dezelfde gedachte als nu. Mijn wens is vervuld. Voor mij betekent deze overwinning net zoveel als de eerste. Onze auto was vandaag gewoon de beste en niemand kon ons bijhouden.’’

Uitslag:
1. Mark Martin Chevrolet 312 ronden
2. Tony Stewart Chevrolet 312 ronden
3. Kurt Busch Dodge 312 ronden
4. Jimmie Johnson Chevrolet 312 ronden
5. Greg Biffle Ford 312 ronden
6. Denny Hamlin Toyota 312 ronden
7. Martin Truex Chevrolet 312 ronden
8. David Reutimann Toyota 312 ronden
9. Sam Hornish jr. Dodge 312 ronden
10.Carl Edwards Ford 312 ronden

IRL: Dario Franchitti wint Long Beach. Fraaie comeback Castroneves. Doornbos 9e

 
 
   
 
De Schot Dario Franchitti is terug in de IRL. Na een jaar afwezigheid behaalde de oud IRL-kampioen en Indy 500 winnaar voor het team van Chip Ganassi zijn allereerste zege op het stratencircuit van Long Beach dit seizoen. Franchitti wist van een uitgekiende Ganassi-strategie te profiteren. Robert Doornbos reed lange tijd buiten de Top 10 en kon zich pas aan het slot in de top 10 nestelen en kwam als negende over de finish. Franchitti behaalde in Long Beach zijn 19e Indycar-overwinning.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Honda


franchitti_long_beach

Dario Franchitti op weg naar de zege in Long Beach.

Goede start Wil Power
Direct bij het vallen van de vlag nam Wil Power de leiding terwijl Dario Franchitti met zijn Ganassi Dallara naar de vijfde plek terugviel.Voormalig Indy Lights kampioen Rafael Matos pakte direct de tweede plek. Justin Wilson probeerde in de vijfde ronde een aanval te plaatsen op de Ganassi Dallara van Dario Franchitti. Robert Doornbos kon in de openingsfase met zijn Dallara Honda één plek goed te maken.

Penske-coureur Helio Castroneves kon zich direct in de kopgroep handhaven en bezette met de Penske Dallara Honda direct de achtste positie. In de vijftiende ronde plaatste Franchitti een geslaagde aanval op Rafael Matos en pakte de tweede plek. Matos was als enige op de zwarte banden gestart. In de 16e ronde verremde de Brit Mike Conway zich en belandde in de bandenstapels maar kon daarna gewoon de wedstrijd hervatten.

Tactische stop Franchitti
Franchitti dook als eerste direct de pits in. Juist als Dario de pits verliet toucheerde de HVM auto van EJ Viso de bolide van Scott Dixon en maakte een kleine luchtsprong en zorgde daarmee voor de eerste neutralisatie waardoor een aantal deelnemers “out of sequence” kwam te rijden.

In de 21e volgde de herstart met Tony Kanaan en Ryan Briscoe op kop In de 23e ronde wist Robert Doornbos Ryan Hunter Reay te verschalken en pakte de derde plek.
Lees verder...

Formule 1: Jenson Button ook in China niet bij te houden

 
 
   
 
jenson_button_china_1

Formule 1-coureur Jenson Button gaat in China door met waar hij al lange tijd mee bezig is: iedereen zoek rijden. Tijdens de vrije training voor de Grand Prix van Sjanghai zette de Brit vandaag de rapste chrono neer. De kampioenschapsleider hield Nico Rosberg en ploegmaat Rubens Barrichello achter zich.

Tekst: Marc Kok

Jenson Button was zelfs een halve seconde vlotter dan de polepositiontijd die Lewis Hamilton vorig jaar op de borden bracht. Het Brawn GP-duo Button/Barrichello was wederom erg snel, al wist Nico Rosberg met zijn Williams zich tussen het koningskoppel te wringen.

Snelle stieren
De ‘Rode Stieren’ van Mark Webber (vierde) en Sebastian Vettel (vijfde) waren de snelste bolides zonder de beruchte dubbeldek-diffuser. Ferrari was wederom ver weg van de top, getuige de 12de stek van Felipe Massa en de 14de plaats van Kimi Raikkonen. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton zat precies tussen het Ferrari-duo in op positie 13, terwijl zijn teammaat Heikki Kovalainen op rang 9 net binnen de toptien staat. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso, die voorafgaand aan het weekeinde de superzachte banden die in China beschikbaar zijn als dramatisch bestempelde, was 19de en voorlaatste.

Uitslagen vrije training GP Sjanghai (China):
1. Button Brawn-Mercedes 1:35.679 35 ronden
2. Rosberg Williams-Toyota 1:35.704 + 0.025 36
3. Barrichello Brawn-Mercedes 1:35.881 + 0.202 35
4. Webber Red Bull-Renault 1:36.105 + 0.426 32
5. Vettel Red Bull-Renault 1:36.167 + 0.488 22
6. Trulli Toyota 1:36.217 + 0.538 42
7. Nakajima Williams-Toyota 1:36.377 + 0.698 32
8. Glock Toyota 1:36.548 + 0.869 40
9. Kovalainen McLaren-Mercedes 1:36.674 + 0.995 34
10. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:36.800 + 1.121 34
11. Sutil Force India-Mercedes 1:36.829 + 1.150 30
12. Massa Ferrari 1:36.847 + 1.168 34
13. Hamilton McLaren-Mercedes 1:36.941 + 1.262 28
14. Raikkonen Ferrari 1:37.054 + 1.375 33
15. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:37.219 + 1.540 34
16. Piquet Renault 1:37.273 + 1.594 36
17. Kubica BMW-Sauber 1:37.491 + 1.812 34
18. Heidfeld BMW-Sauber 1:37.544 + 1.865 28
19. Alonso Renault 1:37.638 + 1.959 28
20. Fisichella Force India-Mercedes 1:37.750 + 2.071 31

Autospeedway nieuws: 'Raceway Venray scoort tijdens open dag'




14 april 2009, Venray - Op Tweede Paasdag werd het nieuwe Raceway Venray door middel van een open dag aan het publiek getoond. Het circuit lag er schitterend bij. Voorafgaand aan deze geslaagde open dag is er de laatste weken enorm hard gewerkt aan het circuit om alles tijdig voor deze dag klaar te maken. Dag en nacht werd er gewerkt aan diverse onderdelen zoals het aanleggen van een asfaltbaan en zelfs de hoofdtribune. Maar dit alles werd beloond met een geweldige dag. Het in grote getale publiek genoot van de schitterende entourage, dat maar weer een aantrekkelijke functie heeft voor deze regio blijkt.

 Lees verder...

Indy Lights: Junior Strous is klaar voor Long Beach Grand Prix

 
 
   
 
junior_longbeach1

Junior Strous is afgelopen zondag afgereisd naar Los Angeles om zich te gaan voorbereiden op de Long Beach Grand Prix, de derde race in het Amerikaanse Firestone Indy Lights kampioenschap.

Tekst en fotos: PR

Strous was na het raceweekend op St. Petersburg teruggevlogen naar Nederland en moest daarbij een strak sponsorschema afwerken. Na de landing woensdagochtend op Schiphol werd er meteen een welkomstlunch georganiseerd voor een aantal sponsors.

Verplichtingen
Op donderdag werd na besprekingen bij SBS6 snel naar Spa-Francorchamps gereden voor een Ziggo incentive meeting en een kort bezoek aan de Dutch Supercar Challenge. Strous reed nog een aantal snelle ronden op het fraaie circuit in de Belgische Ardennen. Vrijdagochtend waren er meetings op het circuit van Zandvoort en werd de stand van sponsor BK gas op de Amsterdamse AutoRai bezocht. Op zaterdag waren er weer een groot aantal meetings en zondagochtend vroeg vertrok Strous alweer naar Los Angeles.

‘Mensen herkenden mij’
Junior Strous: ,,Mijn twee recente overwinningen met de Firestone Indy Lights zijn enorm goed ontvangen in zowel Amerika als in Nederland. Op maandagavond na de race was ik nog in St. Petersburg en keek in een restaurant naar een samenvatting van mijn race op TV. Mensen herkenden mij en kwamen hulde betuigen. Aan de bar zat een man die zo enthousiast werd dat hij mijn diner betaalde en vroeg of hij mocht sponsoren. Hij stelde zelfs zijn privé Learjet ter beschikking, typisch Amerikaans. Ik moet het nog maar allemaal zien, maar het was wel leuk.’’

Concurrentie gewaarschuwd
In Amerika is het allemaal nog duidelijker dan in Nederland. ,,Als je wint, heb je veel vrienden. Het ziet er goed uit voor Long Beach, de auto is goed op de stratencircuits, maar de concurrenten zijn nu fiks gewaarschuwd. Het is niet niks als je met een nieuw raceteam de Andretti’s en Sam Schmidt’s verslaat. Voordeel is dat ik hier vorig jaar ook al heb gereden en een groot aantal deelnemers nog niet. Ik ga dit weekend natuurlijk weer voor de overwinning. Ik ga nu langs het strand van Huntington Beach hardlopen en mij mentaal voorbereiden op het weekeinde.”

Schema:
Long Beach Firestone Indylights live timing en video op www.indycar.com
Vrijdag 8.00 uur (17.00 NL’se tijd) 1e training
(21.30 uur NL) 2e training
Zaterdag 8.45 uur (17.45 NL): Kwalificatie
Zondag 9.30 uur (18.30 NL): Grid en race over 45 ronden

DSC: TV-uitzendingen Dutch Supercar Challenge vanaf komende zondag op SBS6

 
 
   
 
start1

Evenals afgelopen seizoen zendt SBS6 alle races van de Dutch Supercar Challenge in samenvatting uit. Komende zondag, 15 april, is de eerste uitzending van het seizoen. Deze uitzending start om 11.50 uur. In totaal worden er komend jaar 31 afleveringen van minimaal een half uur uitgezonden op SBS6.

Tekst en foto’s: PR

De Dutch Supercar Challenge is in zijn negenjarige bestaan uitgegroeid tot het grootste GT- en toerwagenkampioenschap van Nederland. De klasse staat garant voor close racing met schitterende bolides op de meest toonaangevende circuits in binnen- en buitenland. Dit seizoen doet de DSC onder andere de circuits van Spa Francorchamps, Zolder en Zandvoort aan.

‘Enorm blij’
“We zijn enorm blij dat we dit seizoen wederom een eigen programma op SBS6 hebben”, aldus DSC-organisator Dick van Elk. “Hiermee bieden we voor onze sponsors, teams en coureurs een uitstekende mogelijkheid om zichzelf nog eens extra in de picture te zetten. Bovendien bereiken we met onze tv-uitzendingen een zeer breed publiek in het gehele land.” Jack Plooij is evenals vorig jaar de vaste commentator van de Dutch Supercar Challenge. De enthousiaste Plooij is elke race van de DSC op het circuit te vinden voor interviews en achtergrondverhalen. Wil je niks missen van de Dutch Supercar Challenge? Stem dan elke zondag rond de klok van 12 uur af op SBS6.

Formule 1: FIA keurt beruchte dubbele diffusers goed

 
 
   
 
button_actie

De ‘andere’ Formule 1-teams hadden gisteren nog zo geklaagd dat de dubbele diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota toch echt illegaal zouden zijn. Maar de FIA heeft vandaag anders bepaald. De inmiddels vermaarde ‘dubbeldekkers’ zijn prima in orde, dus blijven de twee zeges van Jenson Button intact.

Tekst: Marc Kok

Het ‘International Court of Appeal’ (ICA) van de FIA heeft gisteren en vandaag de klaagzang van Ferrari, Red Bull Racing, Renault, BMW Sauber en McLaren behandeld in Parijs. De FIA bepaalde echter dat er niks onreglementairs aan de hand is. Ook de stewards van de Grand Prix van Australië, die de diffusers van de drie F1-teams al hadden goedgekeurd, hebben juist gehandeld, meent de ICA van de FIA.

button_barrichello_pole

Veel voordeel
Het is inmiddels meer dan duidelijk dat het diffuser-design van de Brawn GP, Williams en Toyota veel grip- en downforcevoordeel oplevert ten opzichte van de enkelvoudige constructies die de overige renstallen gebruiken. Nu de dubbeldekker is geratificeerd, zullen de andere formaties snel moeten volgen. Anders wordt de achterstand in het kampioenschap al snel een kansloos gat.

Op de achtergrond
Renault F1, één van de grootste klagers, heeft op de achtergrond al gebouwd aan de dubbele diffuser. De kans is aanwezig dat het team die komend weekend, wanneer de Grote Prijs van Sjanghai op het programma staat, reeds in gebruik neemt. Ook McLaren is bezig met een update op diffusergebied. Ferrari lijkt meer de pisang, aangezien de Scuderia meer aanpassingen aan de wagen zal moeten doorvoeren om de dubbele diffuser goed tot zijn recht te kunnen laten komen. De bepaling van de FIA vandaag zal hoe dan ook voor veel gespreksstof leiden in de aanloop naar de komende Grand Prix van Sjanghai.

BTCS: Nog veel aanloopproblemen voor KIA op Spa

 
 
   
 
De beide Chad Racing KIA Proceeds die door het Britse Chad Racing in de Belgian Touring Car Series worden ingezet kampten tijdens de eerste officiële trainigen nog met de nodige kinderziektes. Tijdens de eerste qualifying op vrijdag vielen beide auto’s met technische problemen stil op het circuit.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

koen_wauters_kia
"Clouseau' Koen Wauters was absoluut niet tevreden na de eerste kwalificatie.

KIA maakt debuut in BTCS
Voor de eerste wedstrijd op zondag kwalificeerden de KIA;s zich als vijfde en achtste. De vijfde trainingstijd werd opgeëist door de Brit Iain Dockerill, één van de initiatiefnemers van het project. De tweede KIA wordt bestuurd door de combinatie Wauters/Vanthoor. Het Britse Chad Racing liet in de nacht van vrijdag op zaterdag andere motoren vanuit Engeland overkomen. Tijdens de zaterdagkwalificatie kon de combinatie Dockerill/Steveny zich als 11e kwalificeren.De tweede bolide van Wauters/Vanthoor werd geplaagd door transmissieproblemen en kwalificeerde zich als laatste. De Renault Megane van de combinatie Bouvy/Kelders pakte voor beide wedstrijden de pole. De Mazda RX8 van de combinatie David Dermont/Stephane Lemeret kwalificeerde zich voor de eerste wedstrijd als tweede. Voor de tweede wedstrijd moest de KS Motorsport BMW M3 Silhouette van de combinatie Steve van Bellingen/Ruben Maes de pole in de slotfase aan de Megane prijsgeven. In de T2 klasse kwalificeerde de Renault Clio RS3 van de combinatie Eric Bessems/Eric Stevens zich tweemaal als tiende. “Op de rollenbank deed hij het vorige week uitstekend, maar heeft de DVB Clio absoluut geen vermogen” aldus Eric Stevens.

kia
Frequent pitbezoek van de gleodnieuwe KIA Proceed


Kwalificatie Race 1
1 Fred Bouvy/ Christian Kelders Renault Megane 2.28.038
2.David Dermont/Stephane Lemeret Mazda RX8 2.28.374
3. Steve van Bellingen/Ruben Maes BMW M3 2.29.132
4.J.J. Smits/Walter Cleynhens/Jerome Thiry Jaguar 2.29.316
5.Iain Dockerill/Philippe Steveny KIA Proceed 2.30.134
6.Nicolas De Crem/Julien Schroyen Audi A4 2.30.173
7.Walter Moonens/Bert Redant BMW M3 2.32.963
8.Koen Wauters/Raf Vanthoor KIA Proceed 2.33.753
9.Eric Qvick/Frederic Jonckheere BMW M3 2.35.695
10.Michael Schmetz/Arnaud Gomez Solution F Astra 2.35.989
Lees verder...

Dutch GT4: Jeroen Bleekemolen schrijft geschiedenis

 
 
   
 
Jeroen Bleekemolen (Corvette C6) heeft de allereerste race van het Dutch GT4 gewonnen. Menno Kuus werd fraai tweede met zijn Match Racing Ginetta. Bas Schothorst completeerde het podium.

Tekst: Roy van der Laan; fotografie Tim Bohme


gt4_start

Phil Bastiaans (Porsche 997 GT4) maakte de beste start; hij verruilde zijn derde startpositie voor de eerste plaats. Polesitter Bas Schothorst (Porsche 997 GT4) volgde, voor Bleekemolen en Kuus. Jeroen zag kans om de beide Porsches te verschalken en aldus te zegevieren. Bastiaans leek tot in de slotfase op weg naar de tweede plaats, tot zijn Porsche vlak voor de verlossende vlag begon te stotteren. “Te weinig benzine”, aldus de teleurgestelde Phil. Hij werd uiteindelijk elfde. Menno Kuus profiteerde dubbel; hij zag in de laatste ronde kans om Schothorst te passeren en schoof zo in één ronde van de vierde naar de tweede plek. Voor Schothorst resteerde de derde plaats. Met een Corvette, een Ginetta en een Porsche stonden er drie merken op het podium.
Lees verder...

Sjeik Mohammed Bin Sulayem crasht met Renault F1 in Dubai (film)

 
 
   
 

mohammed_bin_sulayem

Met 14 rallykampioenschappen in zijn achterzak dacht sjeik Mohamed Bin Sulayem ook in een Formule 1 te kunnen rijden in Dubai. Maar de voorzitter van de Verenigde Arabische Emiraten automobielclub hield zijn Renault F1 bolide nog geen 200 meter op de baan. Hij parkeerde hem bizar genoeg op het rechte eind zo rechtsaf de betonnen muur in. Een flinke schade was het gevolg.

Klik op lees verder voor het filmpje van de demo van 200 meter.

Lees verder...

Dutch SimRacing voor het eerst aan de start bij de ERS F1 series.

img515/5200/logodsrmsnnq1.jpg
10 april 2009,
Dutch SimRacing gaat voor het eerst in de geschiedenis buiten de VRL rijden, de ERS F1 Series.
Dit is een gloed nieuw kampioenschap wat opgestart is door Roy Verzijl en DSR Coureur Wilco Hendriks in samenwerking met de Exclusive Racing Series. (ERS)
In dit kampioenschap zal Dutch SimRacing (DSR) met maarliefst 3 teams aan de start staan:


Dutch SimRacing Gold:
Met coureurs als Jeffrey Rietvled en Wilco Hendriks is dit team een groote kanshebber op de titel.
Rietveld haalden in het afgelopen VRL seizoen een nette 4de plaats en Wilco Hendriks volgden op een 5de plaats.
Voor Rietveld is dit niet de eerste keer in een F1 auto, hij heeft al een 4de plaats achter zijn naam staan in het Formula SimRacing kampioenschap.
Voor Wilco Hendriks is dit echter de eerste keer in een F1 auto maar hij heeft laten weten dat de auto's heb goed liggen en dat hij wat tijden betreft er goed bij zit.

Dutch SimRacing Silver:
Het 2de team bestaat uit Mathieu Deyns en Rik op den Camp, dit team doet niet veel onder voor het Gold team, Rik haalden in het VRL seizoen van afgelopen jaar een aantal mooien top 10 plaatsen.
Mathieu onze zuider beur weet het gaspedaal ook wel te vinden, en zal zeker niet voor spek en bonen mee rijden!

Dutch SimRacing Rookie:
In dit team komen de nieuw komers van Dutch SimRacing, het seizoen zal starten met als rijder Kevin Hoff.
De 2de rijder is nog niet bekkent maar hier binnenkort meer over!

De auto:
In dit kampioenschap word met de FSONE 2008 mod gereden, dit is de nieuwste F1 mod(uitbrijding) voor rFactor.
Het chassis wat we gaan gebruiken is de MP-23, we hopen met deze auto veel races te winnen en misschien wel kampioen te worden!

See you on track!
Dutch SimRacing Crew

IRL: Robert Doornbos test op oval Texas Motor Speedway

 
 
   
 
r_doornbos_indycar_test2

Tussen zijn IRL-debuut van afgelopen zondag en zijn A1GP-deelname komend weekend in Portugal door, heeft Robert Doornbos nog even snel getest op een oval. Op de Texas Motorsport Speedway bekwaamde de Rotterdammer zich verder in het racen op de typisch Amerikaanse ovale tranks.

Robert Doornbos moet zijn racedebuut op een oval als IndyCar Series Rookie nog maken, maar voegde ter voorbereiding hierop nog een extra testdag toe op de 1.5-mile Texas Motor Speedway. Robert zal zijn oval debuut maken op Kansas Speedway op 25-26 april in de Road Runner Turbo Indy 300. “Ik was heel blij dat ik gelijk na het raceweekend in St. Petersburg kon gaan testen”, zei Doornbos, die meer dan 100 probleemloze miles wist af te leggen. “St. Pete hebben we nu achter de rug, dus nu gaan we ons focussen op de dingen die komen gaan, waar de test op de Texas Motor Speedway er een van was.

Goed verlopen test Doornbos
“De test is goed verlopen. Het was de eerste keer dat ik op z’n steile oval reed. We waren heel snel op snelheid; veel sneller dan in Homestead, dus ik begin het rijden op ovals al aardig onder de knie te krijgen. We hebben een aantal goede dingen in de set-up gevonden, dus de monteurs hebben goed werk verricht met nieuwe items testen. De monteurs hebben erg hard moeten werken om de auto van een road course-wagen om te bouwen tot ovalwagen. Het was zonnig, maar aan het einde van de dag begon het een beetje te waaien wat het rijden lastiger maakte. Nu focus ik mij weer op komend weekend, de A1 GP race in Portugal. Daarna zal ik me weer gaan richten op de race in Long Beach. Ik heb het super druk, maar ben ook heel blij.”

Team blij
“Robert maakte enorme snelheid en acclimatiseerde al snel op de hellende oval”, voegde Brian Lisles, General Manager van Newman/Haas/Lanigan/Racing toe. “Robert maakte veel snelheid voor een Rookie.” Doornbos is al onderweg naar Portugal om komend weekend in de Algarve voor het Nederlandse Team de A1 GP race te rijden. Tijdens de vorige A1 GP races in China en Nieuw Zeeland had Robert succes. De volgende IndyCar Series race van dit seizoen is de Toyota Grand Prix van Long Beach, 17-19 april, waar Robert voor de tweede keer start in de IndyCar Series.

Stockcar f1 nieuws: 'Het publiek weet massaal de Stockcar Arena in Emmen te vinden.'



Afgelopen weekend was de eerst wedstrijd op het vorige jaar nieuw geopende stintel/gravelbaan. En krijgen zeker waar voor zijn geld, met mooie banger races.
Maar ook de stockcarcoureurs lieten zich van de goede kant zien, en werd er hard gestreden om enkele meter op de baan. En kwam het publiek dan ook ogen te kort. Lees verder...

IRL: Analyse St. Petersburg: Penske is strategisch absolute top

 
 
   
 
doornbos_st._p

Jammer genoeg kwam Robert Doornbos (zie foto) in St. Petersburg, afgelopen zondag tijdens de eerste IndyCar-race van 2009, niet geheel uit de verf. De Dallara Honda is natuurlijk een technisch iets minder geavanceerde bolide vergeleken met de Panoz Cosworth waarin hij twee jaar geleden reed. En in 2008 hebben de meeste ex-Champcar rijders dan ook behoorlijk moeten wennen. Een gewenningsproces dat Robert Doornbos pas nu moet doorlopen. Maar zijn teamgenoot Graham Rahal, Justin Wilson en Will Power wisten wel races te winnen maar waren nooit serieuze titelkandidaten. Daar lijken alleen de teams van Penske en Ganassi een gratis abonnement op te hebben.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Honda/IRL

ryan_briscoe
Ryan Briscoe.

Penske niet te onderschatten
Het team van Roger Penske mag nimmer onderschat worden. Gedurende de wedstrijd in St. Petersburg speelden zij eigenlijk een onopvallende rol, maar strategisch gezien sloeg Ryan Briscoe op het juiste moment toe. Team Penske weet als geen ander met strategieën en safetycarfases om te gaan. Het is hun kracht. De 30ste overwinning in de huidige Indycar-series spreekt dan ook voor zichzelf. Van de vijf wedstrijden die in St. Petersburg verreden zijn, heeft Team Penske er drie gewonnen.
Lees verder...

VRL Summer Trophy 2009!

Op 12 april is het dan zover, het nieuwe seizoen van de VRL staat op het punt te beginnen.
Kijk op de website voor meer info over deze sim-race serie.

http://www.vrl-simracing.be/

 

24 uur van Le Mans volledig live te volgen op tv

 
 
   
 
audi_lmes_2008

Eurosport doet in het weekend van 13 en 14 juni van start tot finish non-stop verslag van de 77e editie van de 24 uur van Le Mans. Commentatoren Jeroen van der Ploeg en Peter Baert zullen in een marathon-uitzending via Eurosport en Eurosport2 live verslag doen en daarbij uiteraard ook de Nederlandse en Vlaamse coureurs in het veld volgen.

Junior Strous wint Indy Lights op St. Petersburg

 
 
   
 

480_strouswint

Junior Strous heeft zijn debuut in de Firestone Indy Lights serie op het stratencircuit van St. Petersburg (Florida, USA) beklonken met een prachtige overwinning. Door polesitter JR Hillebrand halverwege de race te passeren, wist de Nederlander zich naar een briljante overwinning te rijden. Met de hierbij behorende 50 punten neemt Junior Strous ook direct de leiding in het kampioenschap. Morgen (zondag) zal Strous in de afsluitende race opnieuw van de eerste startrij vertrekken.

Met een uitstekende positie op de eerste startrij had Junior Strous al een goede uitgangspositie voor de 40 ronden tellende race veroverd. Toen de startlichten waren gedoofd kwam de 22-jarige coureur echter in de eerste bocht op het linker vuile gedeelte van de baan terecht en verloor hierdoor twee posities. Strous opende daarna snel de jacht op Sebastian Saavedra, die na enkele ronden met technische problemen wegviel. De coureur van Winners Circle Group wist nog een positie goed te maken door James Davison voorbij te gaan. Strous klom hierdoor naar de tweede plaats.

480_junior_wint

Halverwege de race zorgde afval op de 2.890 meter lange baan voor de tweede gele vlagsituatie. Toen deze was opgeruimd en de baan opnieuw werd vrijgegeven verloor leider JR Hillebrand kostbare seconden bij de herstart. Strous zette brutaal zijn wagen naast de Amerikaan, raakten elkaar kortstondig, waarbij Strous de koppositie overnam. De inwoner uit Wassenaar gaf zijn leidende positie in de resterende ronden niet meer uit handen en werd uiteindelijk als winnaar afgevlagd. Strous is met deze overwinning de zevende coureur in de Indy Lights geschiedenis die zijn debuutrace zegevierend wist af te sluiten.

JUNIOR STROUS: “Geweldig deze overwinning, niet te geloven! In ronde 23 sloeg ik toe en remde ik JR Hildebrand uit en pakte de leiding, maar ik moest toen nog bijna twintig ronden racen. Het was bovendien erg warm en moeilijk om de concentratie te bewaren. De auto was verder perfect. De mensen van de Indycar serie waren zeer enthousiast over mijn overwinning. Mijn technische baas Paul Diatlovich was zichtbaar ontroerd, mooi om zo’n stoere redneck in bijna tranen te zien. Zijn team heeft dit echt verdiend. Ik heb iedereen en mezelf een mooie legendarische racedag bezorgd!”




Tweede startplaats voor Junior Strous bij IndyCar Light

s
 
   
 
2009jsstpetindylights011

Junior Strous reed op het stratencircuit van St. Petersburg (Florida, USA) naar een prachtige tweede tijd. Al in zijn eerste officiële kwalificatie zette de inwoner ut Wassenaar, in zijn groep, direct de snelste rondetijd neer. Daarmee veroverde de debutant naast polesitter JR Hildebrand de eerste startij voor de Firestone IndyCar Lights openingsrace.


Tekst en foto PR

In de eerste vrije training die in de regen werd verreden zat Strous er direct goed bij. De Nederlander voerde op de 2.890 meter lange baan van alle 27 deelnemers continu de ranglijst aan, totdat plotseling de dynamo van zijn bolide stuk ging. Daarmee viel hij terug naar de veertiende plaats (1:19.350). Daarna stond de eerste kwalificatie op het programma die verdeeld was in twee groepen. In een rommelige tweede groep die totaal drie neutralisaties kende, zette Junior Strous in de laatste tien minuten de snelste tijd op de chrono’s, vlak voordat de tweede neutralisatie plaatsvond. Met nog slechts een paar minuten op de klok wist de rijder met startnummer 18 opnieuw zijn eigen tijd flink te verbeteren. Hoewel er coureurs uit groep één sneller waren, betekende zijn snelste tijd uit de tweede groep (1:08.118) automatisch een plaats op de eerste startrij.

Junior sTrous: “Het was vandaag een geweldige dag voor ons. Ik baalde er vanmorgen van dat het regende, omdat ik wist dat de kwalificatie op een droge baan plaats zou vinden. In de regen ging het erg goed, maar je weet nooit hoe de wagen op het droog is. Die bleek erg goed te zijn. De kwalificatie duurde maar twintig minuten en we hadden een paar neutralisaties, maar ik zat er direct goed vooraan bij. Met nog drie minuten op de klok reed ik een alles of niets ronde. Tijdens mijn voorlaatste ronde had ik iemand voor me, waar ik een alles of niets inhaalmanoeuvre op plaatste, omdat ik wist dat mijn laatste ronde perfect moest zijn en dat was hij ook. Het is goed om vooraan te mogen starten.”

Formule 1: Hamilton gediskwalificeerd, Trulli alsnog derde bij GP Australië.

 
 
   
 

trulli_glock

Het Formule 1-seizoen is nauwelijks onderweg of het is al ontaard in één grote soap. Jarno Trulli zag na de GP van Australië zijn derde plaats worden afgenomen wegens inhalen onder de safetycar. Maar nu, na een extra vergadering van de FIA vandaag, heeft hij zijn derde plek terug en is juist Lewis Hamilton op zijn beurt gediskwalificeerd.

Tekst: Marc Kok

Na de GP van afgelopen zondag werd Jarno Trulli gestraft door de wedstrijdleiding voor het inhalen achter de safetycar. Tijdens de laatste safetycarfase ging Jarno Trulli even van de baan en werd daarbij gepasseerd door Lewis Hamilton.

Trulli pakte deze positie snel weer terug, maar dat mocht volgens de wedstrijdleiding niet. Trulli heeft een tijdstraf opgelegd gekregen van 25 seconden en omdat iedereen achter de safetycar de finish overkwam is hij daarmee 12de en laatste van de rijdende coureurs geworden.

Misleidende info
Lewis Hamilton kreeg zo aanvankelijk de derde plaats in de schoot geworpen. Maar de Britse wereldkampioen raakt deze nu weer kwijt wegens het geven van misleidend bewijs na de Australische wedstrijd. Na de race gaven Hamilton en zijn team McLaren hun visie over het inhaalincident van Trulli. Maar nu blijkt dat Hamilton en McLaren tijdens hun radioverkeer vlak na de race een heel andere blik op het incident hadden. De stewards menen nu dat Hamilton en McLaren zich beiden schuldig hebben gemaakt aan onsportief gedrag wegens het opzettelijk verstrekken van foutieve info aan officials. De wereldkampioen wordt nu volledig uit de uitslag gehaald.

Bizarre ontwikkeling
Trulli wordt gezuiverd van alle blaam en krijgt zijn derde plaats, alsmede de zes wereldkampioenschapspunten, terug. De vraag is echter voor hoe lang. Het protest van een aantal teams tegen de diffusers van Brawn GP, Toyota (Trulli) en Williams moet nog worden behandeld. Mocht dat protest later deze maand worden toegewezen, dan gaat wellicht Fernando Alonso (nu vijfde in de uitslag) nog met de GP-winst aan de haal. Dat zou een bizarre ontwikkeling zijn, maar met de FIA en de Formule 1 weet je het nooit.

(Voorlopige) nieuwe uitslag GP Australië:
1. Jenson Button, 58 ronden
2. Rubens Barrichello, op 0.8 seconde
3. Jarno Trulli, op 1.6
4. Timo Glock, op 4.4
5. Fernando Alonso, op 4.8
6. Nico Rosberg, op 5.7
7. Sébastien Buemi, op 6.0
8. Sébastien Bourdais, op 6.2

IRL: Robert Doornbos zondag live te zien bij RTL 7

 
 
   
 
robert_doornbos

Op zondag 5 april gaat het nieuwe IndyCar Series-seizoen van start en RTL 7 is erbij. Daarmee wordt het pakket toonaangevende auto- en motorsporten van de mannenzender (Formule 1, A1GP, MotoGP, Dakar en WTCC) uitgebreid met deze spectaculaire Amerikaanse races.

Tekst: PR
Foto: robertdoornbos.com

Dit jaar rijdt bovendien voor het eerst sinds lange tijd weer een Nederlander mee in de IndyCar Series: Robert Doornbos stapt in bij het meest succesvolle raceteam in het kampioenschap, Newman/Haas/Lanigan Racing. Hij wordt daarbij begeleid door tweevoudig Indy 500-winnaar Arie Luyendyk. RTL 7 gaat tien races live uitzenden, waaronder de Indy 500 en de openingsrace zondag aanstaande in St. Petersburg.

Favorieten
Vier teams zijn favoriet voor de titel in de IndyCar Series. Naast het team van Robert Doornbos behoren ook Ganassi Racing, Team Penske en Andretti Green Racing tot de kanshebbers. In het team van oud-Formule 1-coureur Michael Andretti rijdt ondermeer de snelste vrouw van Amerika: Danica Patrick. Zij strijdt mee om de titel én om de overwinning in de Indy 500 met coureurs als Scott Dixon, Tony Kanaan, Ryan Briscoe en Dario Franchitti.

Kalender
Er staan zeventien races op de kalender van de IndyCar Series, waaronder twee in Canada en één op de spectaculaire oval van Motegi in Japan. In de VS wordt gereden op onder meer de legendarische baan Watkins Glen en in de straten van Long Beach. Maar de belangrijkste race van het jaar is natuurlijk de legendarische Indianapolis 500.

Tien races live op tv
RTL 7 gaat komend seizoen tien races live uitzenden, te beginnen met de openingsrace in St. Petersburg en vervolgens de allereerste ovalrace van Robert Doornbos in Kansas. Natuurlijk zal de Indy 500 rechtsreeks te zien zijn inclusief een uitgebreide voorbeschouwing. Ook de races in Milwaukee, Iowa, Watkins Glen, Toronto, Mid-Ohio, Motegi en de slotrace in Homestead-Miami zijn live te volgen bij RTL 7. De overige races zijn in een uitgebreide samenvatting te zien. De uitzending op RTL 7 van zondag 5 april begint om 20.30 uur en duurt tot 23.00 uur.

Autospeedway nieuws: 'Nieuwe seizoen Raceway Venray van start met open dag en demoraces'



Na anderhalf jaar van afwezigheid start Raceway Venray tijdens Tweede Paasdag met een heuse familie ‘open dag’. Iedereen is deze dag van harte welkom om alvast een indruk te krijgen van het in aanbouw zijnde multifunctionele ‘motodrome’. Raceway Venray is al enkele jaren de naam van alles wat met autospeedway te maken heeft aan de Bakelsedijk. Nu zullen vanuit deze locatie alle activiteiten verder worden uitgebreid. Lees verder...

Indy Lights: Uitstekende testdag voor Junior Strous op Sebring

 
 
   
 
junior_strous_sebringtest_2009_1

Junior Strous reed gisteren een groot aantal testronden op het circuit van Sebring International Raceway (Florida, USA) ter voorbereiding op het komende Indy Lights seizoen. Aanvankelijk was er door een aantal teams een tweedaags testprogramma opgesteld, maar de geplande tests op zondag werden afgeblazen door hevige regenval en locale ‘Tornado warnings’.

Tekst en foto’s: PR

Op zondag waren reeds een viertal teams om zeven uur ‘s ochtend op het circuit. Tegen half negen vielen echter de eerste regendruppels en werd het testprogramma gestaakt. Het regende de hele ochtend, het weer klaarde in de middag op, maar werd er niet meer gereden.

junior_strous_sebringtest_2009_2

Blauwe hemel op maandag
In tegenstelling tot zondag werden de teams op maandagochtend verwelkomd door een prachtige strakblauwe hemel en de temperaturen gingen snel omhoog. Strous reed op Sebring eerst een aantal verkenningsronden, de snelheden gingen daarna snel omhoog en wist hij zijn tijden telkens verder aan te scherpen. Aan het eind van de ochtend werd besloten de koppelingsplaten te vervangen en werd ook de versnellingsbak verhouding verbeterd. Junior Strous reed constante rondetijden rond de 57.1 sec. en hij nestelde zich daarbij in de topdrie van het aanwezige deelnemersveld. Er werd gereden op oude banden.

‘Geweldige auto’
Junior Strous: “Wat een geweldige auto is dit; veel bruter dan de Atlantic auto van vorig jaar. Ik was bovendien snel aan het weggedrag van de Indy Lights bolide gewend. Ik heb gisteren veel racekilometers kunnen maken, ruim 140 ronden. Het doel van deze test was uitsluitend om de auto te leren kennen, zowel het specifiek weggedrag als het realiseren en begrijpen van allerlei afstel mogelijkheden. Ondanks dat het bijzonder warm was, ging het echt goed. Ik heb een top auto voor de komende drie stratenraces, (2x St Petersburg en 1x Long Beach). Qua rondetijden zat ik constant in de topdrie. Het ging er maandag niet om een ronderecord op deze hobbelige korte testbaan van Sebring te rijden, maar om het vergaren van kennis en ervaring en dat is bijzonder goed gelukt. Ik voel me helemaal thuis in de auto. Ik ben klaar voor de races komend weekend hier in zonnig Florida op St. Petersburg 4 en 5 april aanstaande.’’

Superleague Formula: Olympique Lyon treedt toe tot voetbalklasse

 
 
   
 
sf_olympique_lyon_1

De Superleague Formula heeft een 19de auto aan de klasse toegevoegd. Het is Olympique Lyon, dat momenteel lijstaanvoerder is in het Franse profvoetbal.

sf_olympique_lyon_2

Op 27 juni gaat op het Franse circuit van Magny-Cours het tweede SF-seizoen van start. Vorig jaar eindigde PSV met Yelmer Buurman achter het stuur als tweede in het klassement. De AC Milan-bolide van Robert Doornbos was derde. De 750 pk sterke eenzitters scheuren tussen juni en november op de racebanen van Magny-Cours, Zolder, Donington Park, Estoril, Monza en Jarama.

Sportscars: Christijan Albers definitief deelnemer Le Mans Series

 
 
   
 
dtm_zaanse_schans_17

Vorige week meldde AUTOSPORT.NL al dat Christijan Albers op de LMP1-deelnemerslijst staat, maar was zijn deelname volgens de Nederlander nog niet zeker. Nu is dat het wel. De voormalige Formule 1-coureur van Spyker staat komend weekend aan de start bij de eerste seizoenswedstrijd, de 1000 kilometer van Barcelona.

Tekst en foto: Marc Kok

Albers racet voor het Duitse team van Kolles, waarvoor hij vorig jaar DTM reed. De formatie heeft de beschikking over de Audi R10 TDI, de diesel die de afgelopen drie jaar de 24 uur van Le Mans heeft gewonnen. Albers vormt dit jaar een raceteam met de Deen Christian Bakkerud en de Indiër Narain Karthikeyan.

Zwolsman
Charles Zwolsman staat ook op de lijst van rijders die zondag op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona gaan racen in de LMS. Ook hij is bij Kolles in een Audi R10 TDI ingedeeld en deelt de vierwieler met de Brit Andy Meyrick en de Duitse GT-specialist Michael Krumm. De twee Nederlandse LMP1-Nederlanders komen onder meer Bruno Senna tegen, die voor het Franse team Oreca Matmut samen met Stéphane Ortelli racet.

Nog drie landgenoten
Naast Albers en Zwolsman doen er meer Hollanders mee. In de GT1-klasse rijdt Peter Kox met de Lamborghini Murcielago R-GT van IPB Spartak Racing. In de GT2 deelt Tom Coronel met de Tsjech Jarek Janis de Spyker C8 Laviolette GT2-R van het Snoras Spyker Squadron. Het bekende LMS-gezicht van Michael Vergers zit in een Ferrari F430 GT van het team Virgo Motorsport.