Audi maakt Le Mans line-up bekend

Audi heeft de definitieve line-up voor de aankomende 24 Uur van Le Mans bekend gemaakt. Het Duitse merk hoopt met de nieuwe R15 haar onafgebroken reeks aan overwinningen voort te zetten.

Weinig veranderingen

Grote veranderingen zijn er niet ten opzichte van vorig jaar. Het winnende drietal Tom Kristensen, Allan McNish en Rinaldo Capello uit 2008 krijgt de Audi R15 #1. Lucas Luhr, Mike Rockenfeller en Marco Werner zijn wederom verkozen om de tweede fabrieksauto te besturen. De derde auto van het team is voor Timo Bernhard, Romain Dumas en Alex Premat.

FOTA-teams schrijven zich ook in

Alle teams die dit jaar meerijden in de Formule 1 hebben zich ingeschreven voor het wereldkampioenschap in 2010. Wel heeft de Formula One Team's Association (FOTA) laten weten ze dit hebben gedaan onder bepaalde voorwaarden.

Sisser

Na hectische weken waarin de FOTA en FIA dagenlang met elkaar spraken over het voorgestelde budgetplafond en de teams herhaaldelijk dreigden zich niet in te schrijven mocht er niets veranderen aan de voorgestelde regelementen, is alles toch weer met een sisser afgelopen. Via een verklaring heeft de FOTA laten weten dat al haar leden zich hebben ingeschreven voor 2010.

Voorwaarde

Wel heeft de FOTA de voorwaarde gesteld dat de FIA het ingediende voorstel van de teams over het budgetplafond accepteert. In dit voorstel wordt gesproken van een hoger budgetlimiet en gelijke reglementen voor alle teams. De voorgestelde limiet van 45 miljoen euro zal pas in 2011 worden ingevoerd. In de twee jaar daartussen wordt het budget van de teams langzaam naar beneden geschroefd. Mocht de FIA niet akkoord gaan, dan trekken de teams zich alsnog terug.

Concorde-verdrag

Verder willen de teams dat er voor 12 juni 2009 een nieuw Concorde-verdrag wordt getekend. Daarmee moet de toekomst van de sport worden veilig gesteld. De teams verbinden zich door het verdrag te ondertekenen minimaal tot 2012 aan de Formule 1.

Prodrive officieel ingeschreven voor 2010

David Richards heeft Prodrive officieel ingeschreven voor het wereldkampioenschap Formule 1 in 2010. De Brit is van plan om het team vanaf 2012 om te dopen tot Aston Martin.

Inschrijving

Prodrive is het derde team dat zich aanmeldt voor 2010. Eerder schreven Campos Meta F1 en Team US F1 zich al in voor een van de drie beschikbare plaatsen voor volgend jaar. De verwachting is dat ook Lola op korte termijn haar inschrijving bekend maakt.

Klantenauto

De inschrijving van Prodrive komt precies anderhalf jaar nadat Richards ook een poging waagde om de Formule 1 in te stappen. Toen liep het mis omdat het team gebruik wilde maken van klantenauto van McLaren. Dat werd vervolgens verboden door de FIA. De verwachting is wel dat er een technische samenwerking blijft met McLaren. Details over een motorendeal zijn nog niet bekend.

Aston Martin

Richards heeft aangegeven dat hij van plan is vanaf 2012 de naam Aston Martin te gebruiken voor het team. Eind jaren vijftig was Aston Martin korte tijd actief in de hoogste tak van autosport. Het team debuteerde in 1959 tijdens de Grand Prix van Nederland met Roy Salvadori en Carroll Shelby. Vijf races later was het avontuur alweer over. Toen had Maurice Trintignant inmiddels he stuur overgenomen van Shelby.

Lola maakt inschrijving voor 2010 bekend

Lola is het vierde nieuwe team dat zich heeft aangemeld voor het wereldkampioenschap Formule 1 in 2010.

Budgetplafond

Enkele weken geleden bij de bekendmaking van de plannen van de FIA voor een budgetplafond liet Lola al weten interesse te hebben in een instap in de Formule 1. Op vrijdag liet de Engelse chassisbouwer weten dat zij zich officieel hebben ingeschreven.

Geen uitspraken

In een verklaring liet het team verder weten geen commentaar te geven tot 12 juni, wanneer duidelijk wordt welke teams worden toegelaten tot het wereldkampioenschap Formule 1 in 2010.

DTM in de jaren 90!

BTCS: Jacques Villeneuve met SEAT in 12U Spa!

 
 
   
 
De 12 Uren zijn nog jong, maar het evenement heeft al een stevige traditie opgebouwd. Heel wat « bezoekers » komen zich jaarlijks meten met de tenoren van de Belgian Touring Car Series. Op dat vlak zal de editie 2009 alle records breken. De lat ligt erg hoog!Het geheim werd goed bewaard, tot de verantwoordelijken van SEAT-België met gepaste trots dinsdag aankondigden dat de Leon nr. 38 bestuurd zal worden door Jacques Villeneuve en Jordi Gene.


Tekst en Foto PR

btcs_09_-_12_h-u_spa_-_1
Altijd een gezellige sfeer in Spa

Jacques Villeneuve, een uitzonderlijke wereldkampioen
Gene geniet bekendheid door zijn prestaties in het erg hoogstaande WTCC, maar de racer uit Quebec is op dit ogenblik de enige kandidaat voor de Trippel, de (officieuze) titel voor een coureur die wereldkampioen Formule 1 wordt, de 500 Miles van Indianapolis en de 24 Uren van Le Mans wint. Een exploot waarin voorlopig enkele Graham Hill is gelukt. Jacques Villeneuve mag die droom ook koesteren. De zoon van de legendarische Gilles slaagde al in de eerste twee uitdagingen (Indy in 1996 en F1 in 1997), terwijl hij twaalf maanden geleden slechts nipt naast de zege greep in de Sarthe.

Kortom, een uitzonderlijke kampioen zal binnen enkele dagen in Spa aan de start komen, waar hij kennis zal maken met de SEAT Leon en de BTCS als teamgenoot van Pierre-Yves Corthals en Jordi Gene. Jacques Villeneuve is ook een uitzonderlijke persoonlijkheid door zijn scherpe tong. De liefhebber van rockmuziek en ijshockey draait nooit rond de pot en heeft het hart op de tong, soms tot frustratie van de bonzen van de internationale autosport...

Kim Gevaert supporter van Koen en Kris Wauters
Jacques Villeneuve kan een partijtje ijshockey spelen met Pierre-Yves Corthals (vroeger zelfs speler van de nationale ploeg), maar voor een goed gesprek over rockmuziek kan hij natuurlijk terecht bij Koen en Kris Wauters.
Koen en Kris, de pijlers van de succesformatie Clouseau, zijn niet alleen op het podium succesvol, maar eveneens op de circuits van Zolder en Spa-Francorchamps. Tijdens de 12 Uren krijgen ze steun van een charmante en bekende supporter. Na Tia Hellebaut in Zolder zal Kim Gevaert de troepen van Chad Racing, het team dat de KIA Pro_Cee'd Silhouetten aan de start brengt in de BTCS, komen aanmoedigen.

Lees verder...

Formule 1: FOTA schorst WilliamsF1 tijdelijk wegens inschrijving

 
 

 

 

 
 
ecclestone_williams

Het team van WilliamsF1 is tijdelijk geschorst van de FOTA. Reden van de Teams Associatie voor deze actie is de inschrijving van Williams voor het nieuwe seizoen 2010. De teams hadden onderling afgesproken dit nog niet te doen zolang ze nog met de FIA in onderhandeling zijn over nieuwe concorde-afspraken zoals de budgetlimiet. Williams besloot zich echter toch in te schrijven voor het nieuwe kampioenschap, daar dit de enige bezigheid van het bedrijf is.


Tekst: Daan Jeuken

Spijtig maar begrijpelijk
Teameigenaar Frank Williams had wel begrip voor de beslissing van de Formula Ona Team’s Association. “Het is spijtig maar wel begrijpelijk. De enige zaak waar ons team en ons bedrijf om draait is de Formule 1. We hebben verplichtingen ten opzichte van onze partners en werknemers, dus we kunnen niet anders dan ons in te schrijven voor het nieuwe kampioenschap. Bovendien zijn we door ons contract met de FOM en de FIA wettelijk verplicht tot het eind van 2012 deel te nemen aan het kampioenschap.”

Tijdens het raceweekend in Monaco zaten de teams ook al bij elkaar en dit resulteerde in een brief aan FIA-baas Max Mosley. Hierin opperde de teams dat zij verenigd waren om de regels voor 2010 te veranderen. Daarnaast stelden zij dat als de FIA de voorgestelde regels wilde laten varen zij zich zouden inschrijven voor 2010. Dat Williams nu heeft besloten om zich niet aan de FOTA-afspraken te houden leidde tot de logische tijdelijke schorsing.

IRL: Paul Tracy vervangt Vitor Meira op Milwaukee

 
 
   
 
Paul Tracy vervangt bij A.J. Foyt Racing a.s. weekend de geblesseerde Vitor Meira, die vier maanden rust moet houden na zijn zware crash op Indianapolis.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Honda Racing USA

tracy_meira
Paul Tracy met de Geico-auto en Vitor Meira vertrokken afgelopen zondag naast elkaar.
Ironisch genoeg neemt Tracy komend weekend de ABC Auto van Foyt Racing over.

Tracy als vervanger van Meira
De Canadees Paul Tracy vervangt de geblesseerde Vitor Meira a.s. weekend op de Milwaukee Mile bij A.J. Foyt Racing. In Champcar zegevierde Tracy op de Milwaukee Mile in 1995, 1999 en 2002. “Ik ben blij dat ik de kans krijg om te racen, maar ik ben mij ervan bewust dat het slechts iets van de korte termijn is” aldus Tracy in een perscommuniqué . Teambaas A.,J. Foyt: “Ik denk dat we het samen best goed kunnen vinden en een goede race kunnen hebben.” Overigens zal Tracy in de loop van het seizoen nog voor twee races bij het team van KV uitkomen. Vitor Meira, die overigens vandaan misschien het ziekenhuis mag verlaten, moet ten gevolge van zijn verwondingen vier maanden rust houden.

Autospeedway nieuws: 'Aanmeldingen Europees Kampioenschap Stockcar F1'



Op zaterdag 18 en zondag 19 juli 2009 vindt het Europees Kampioenschap Stockcar F1 in Northampton plaats.  Aanmeldingen voor deze wedstrijd kan geschieden via Henri Wittebol:   +31 (0)6 - 23738212 / h.wittebol@home.nl



De volgende rijders hebben zich reeds aangemeld:

- H6 Gert-Jan Keijzer
- H57 Theo van Lier
- H365 Joep Hendriks



Heren rijders denk erom vanaf 1 juni is het voor de BriSCA F1 in Engeland verplicht om met een hoofd- en nekbescherming-systeem, ofwel een HANS- of een Hutchens-systeem!
Bron: Media Raceway Venray

Autospeedway nieuws: 'Nog geen uitslag Raceway Venray'



De uitslag van de Raad van State is nog niet bekend bij de organisatie van Raceway Venray. De Raad van State heeft de termijn met 6 weken verlengd. Dit betekent dat de uitslag nog maximaal 6 weken kan duren. Dit betekent ook dat er nog geen toestemming is om op Tweede Pinksterdag races te organiseren. Dit wordt door de organisatie betreurd echter kijken zij ook vooruit en hopen dat de vergunningen op korte termijn geregeld kunnen worden. 

  

Wij hopen u daarom tijdens de volgende races wel weer op Raceway Venray te mogen begroeten, waar u dan hopelijk kunt gaan genieten van zeer veel spektakel. Wij zullen u via de website van Raceway Venray op de hoogte proberen te houden van de status van het nieuwe circuit.

Bron: media Raceway Venray

Jos Verstappen de Lola Aston Martin met 308 km/h in Monza!


Foto(25/5/2009) Vanmiddag ging Jos Verstappen op Autodromo Nazionale Monza verder met de test voor Aston Martin Racing. Net als in de ochtend voerde Jos de tijdentabel aan. "Het ging weer heel gemakkelijk en goed. Ik zit lekker in de auto en was weer de snelste op de baan. Over de Aston Martin LMP1 ben ik dan ook zeer tevreden", vertelt Jos ons. "Ik zei nog tegen het team dat de auto heel erg vergeeflijk is. Het voelde heel erg goed aan tot het mis ging..."

Aan het einde van de middag ging het inderdaad mis en kwam Jos in de bandenstapels terecht. "Ik was niet eens aan het pushen voor een snelle rondetijd. Sterker nog, ik reed zelfs 1,4 seconde langzamer dan mijn snelste tijd", aldus een beduusde Jos. Hoe gebeurde het? "Ik kwam aan bij de bocht Parabolica en remde precies op hetzelfde punt als waar ik de ronde ervoor remde. Dat konden we ook op de data zien, er zat nog geen meter verschil tussen. Maar op het moment dat ik het rempedaal aanraakte, blokkeerden de achterwielen en spinde de auto. Daarna ging ik met 308km/uur de bandenstapel in en was het natuurlijk einde oefening. Het was een klap van bijna 15G en de auto is afgeschreven."
Jos vervolgt: "Ik baal hier echt ontzettend van en vind het nog het ergste voor het Aston Martin Racing team. Ik begrijp niet hoe dit heeft kunnen gebeuren want ik ging er niet eens vol voor. Het leek wel of er iets mis was, heel raar. Voor mijn gevoel heb ik het niet in de hand gehad. Ik heb er geen verklaring voor en dat maakt het ook voor mij extra zuur. Maar het is niet dat ik een excuus probeer te zoeken want ik was gewoon degene die in die auto zat.

Klik op Lees verder voor de rest van het verhaal!

Lees verder...

IRL: Castroneves wint Indy 500

 
 
   
 
indy500_start.jpg
Het Penske-team (vooraan winnaar Helio Castroneves) zegevierde in Indy


Helio Castroneves heeft voor de derde keer in zijn loopbaan de Indy 500 op zijn naam geschreven. In een race die weinig inhaalacties, maar wel flink wat crashes en neutralisaties kende, eindigde de Braziliaanse coureur van het Penske Racing-team voor de Brit Dan Wheldon en de Amerikaanse Danica Patrick. Robert Doornbos verloor eerst veel tijd vanwege een beschadigde wielophanging en moest uiteindelijk de strijd staken vanwege een remdefect.


Tekst: René de Boer
Foto's: HC Media/Mark en Ed Heuvink


Hollywood had het niet beter kunnen bedenken. Een paar weken geleden nog stond Helio Castroneves samen met zijn zus voor het gerecht, niet zeker of hij de komende jaren ooit nog in een raceauto zou kunnen zitten. Ze werden verdacht van het wegsluizen van gelden aan de Amerikaanse fiscus voorbij, deels via een BV in Nederland. In totaal waren er zes aanklachten tegen de coureur, maar in alle gevallen volgde uiteindelijk vrijspraak, de laatste pas afgelopen vrijdagmiddag. Nu kan de Braziliaan alle narigheid achter zich laten. En hij beantwoordde alle ellende op de duidelijkste manier die een mens zich kan indenken: door de gang van zaken in de Indy 500 totaal te domineren. Hij pakte zijn derde pole, hij was de snelste in de afsluitende vrije training op “Carburation Day”, hij won met zijn Penske-team de pitstopcompetitie en hij schreef de race op zijn naam.

indy500_win.jpg
Winnaar Helio Castroneves met zijn team als "Spidermen" in de hekken

Select gezelschap

Voor Castroneves was het na zijn eerdere successen in 2001 en 2002 zijn derde overwinning in de klassieke race, waarmee hij nu samen met Louis Meyer (1928, 1933, 1936), Wilbur Shaw (1937, 1939, 1940), Mauri Rose (1941, 1947, 1948), Johnny Rutherford (1974, 1976, 1980) en Bobby Unser (1968, 1975, 1981) tot een zeer select gezelschap behoort. Drie rijders wonnen de Indy 500 drie keer (AJ Foyt, Al Unser en Rick Mears), maar de kans is zeer reëel dat Castroneves ook dit record evenaart en misschien wel verbetert. In de vorm waarin hij nu is, kan hij nog jaren door. Dat hij emotioneel was na zijn zege, viel best te begrijpen. Er is de afgelopen weken genoeg rondom hem en zijn familie gebeurd. Hij dankte vooral teambaas Roger Penske: “Die heeft me mijn leven teruggegeven”. Ook de fans werden uitgebreid bedankt: “Al die mensen die in me zijn blijven geloven!” Castroneves klom op zijn bekende “Spiderman”-manier in het hek voor de tribune en vierde zijn succes met zijn fans. Een mooi moment.

Teamsucces voor Penske
Dat was het ook voor teambaas Roger Penske, die voor de vijftiende maal als eigenaar in Indy won, een nieuw record. “Ik moet nu het kenteken van mijn auto laten aanpassen. Daar staat 1INDY14 op, maar dat moet 1INDY15 worden”, aldus Penske. Voorafgaand aan de race had die andere succesvolle teambaas, Chip Ganassi, Penske aangeduid als “de maatstaf”. Ganassi’s rijders Dario Franchitti en Scott Dixon bepaalden gedurende de eerste helft van de race grotendeels de gang van zaken en wisselden elkaar een aantal keren aan de kop van het veld af. Uiteindelijk liepen ze beide de overwinning mis door tijdverlies tijdens pitstops. Ook Ryan Briscoe, die zo’n tien ronden lang het veld aanvoerde, verspeelde zijn kans op de zege. De Australische Penske-rijder moest twee extra pitstops maken: één keer vanwege een chronisch gebrek aan grip, waardoor hij bij een herstart terugviel van de eerste naar de negende plaats, en de tweede keer omdat er te weinig ethanol in zijn auto zat. Castroneves had al deze problemen niet en reed de overwinning naar huis, al kreeg ook hij de zege niet cadeau. “Vanaf het begin hadden we problemen met de radio en ook de versnellingsbak deed bij de pitstops een beetje raar”, verklaarde hij. “Verder was de auto goed, we hebben er de hele race niets aan veranderd.” Achter Castroneves eindigde Dan Wheldon enigszins onopvallend als tweede, terwijl Danica Patrick haar beste prestatie ooit in Indy leverde en als derde over de eindstreep kwam.
Lees verder...

Sportscars: Jos Verstappen test zijn Aston Martin voor Le Mans

 
 
   
 
480_verstappen_8236

Jos Verstappen weet nu hoe het is om in een LMP1-bolide te rijden. Vandaag stapte de 37-jarige Limburger in Monza voor het eerst in de Aston Martin, waarmee hij volgende maand aan de 24 uur van Le Mans zal deelnemen. Vorig jaar maakte 'Jos the Boss' een succesvol debuut tijdens de vermaarde endurance-klassieker door met Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn in een Porsche in de LMP2-klasse te zegevieren. Dit jaar hoopt hij de race overall te winnen.

Tekst: Marc Kok
Foto's: Frits van Eldik

Verstappens team heeft twee Aston Martins meegenomen naar Italië. ,,Het gaat als een speer, echt heel erg goed'', meldde Jos Verstappen vandaag op zijn eigen website. ,,Ik stapte in en was direct snel. Het is een heel makkelijke auto om te rijden en erg comfortabel. In het begin hebben we mijn stoeltje nog aangepast, want mijn been schuurde er tegenaan maar ik heb verder vijftien probleemloze rondes kunnen rijden. Het is echt een waanzinnige auto. De remmen zijn geweldig. Er is een lichte neiging naar onderstuur en dat is juist prettig op Le Mans. Na drie rondjes kon ik al op de limiet rijden met de Aston Martin. Ik ben heel erg tevreden'', aldus Jos op zijn site.

480_verstappen_8064

Autospeedway nieuws: 'Gerry Meijerhof Overleden op circuit Ter Apel'

Ter Apel - De 40-jarige autocoureur(Gerry Meijerhof) uit Oude Pekela is donderdagmiddag om het leven gekomen tijdens het Nederlands kampioenschap Ovalracing op circuit De Polderputten in Ter Apel.
 De man reed tijdens een inhaalpoging door nog onverklaarbare oorzaak in een bocht rechtdoor en botste met vrijwel onverminderde hoge snelheid frontaal op een afscheidingsmuur. Pogingen het slachtoffer te reanimeren mochten niet bate

De coureur vocht in de derde manche van de zogenoemde Superklasse om de koppositie. Het ongeluk gebeurde kort voor vijf uur op het moment dat hij de leiding wilde overnemen. De wedstrijd werd onmiddellijk afgevlagd. Mede dankzij de aanwezigheid van een ambulance op het circuit kwam de hulpverlening snel op gang. Ook het Mobiel Medische Team verleende met de traumahelikopter assistentie. De brandweer haalde het slachtoffer uit de auto. Familieleden van het slachtoffer en medewerkers van de raceorganisatie werden op het circuit opgevangen.
 
Foto van Gerry in zijn auto tijdens een eerdere race (bron foto: Prachtigpekela.nl)
Bron: www.112groningen.nl

Namens Raceflash.nl wensen wij alle familie, vrienden en kennissen van Gerry heel veel sterkte toe.

Valentino Rossi test 1/8 RC auto!

Help Motors TV op de kabel te houden!

 
 
   
 
motors_tv

Veel autosportfans zijn dol op Motors TV, maar kabelaars Ziggo en UPC overwegen om de racezender uit de lucht te halen. Laat je stem horen en help de gemotoriseerde programma's te behouden!

Motors TV is op haar website een actie gestart. Klik hier en help, zodat de High Speed-zender in het televisiepakket blijft.

Dragracing: Drukke dag voor Nederlanders op Santa Pod

 
 
   
 
me_kwv_leersum
Wouter van Leersum

De eerste kwalificatiedag van de Main Event was volledig ingeruimd voor de rijders in de Sportman klassen. Maar liefst zeven runs konden er vandaag door de rijders worden afgelegd. Een drukke dag voor de zeven Nederlanders. Met een derde plaats in de klasse Super Gas deed Wouter van Leersum vooralsnog de beste zaken.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Na vijf kwalificatieruns voerde Van Leersum het veld zelfs aan maar uiteindelijk doken er nog twee rijders onder zijn tijd van 9,9037 seconden.

me_kwv_harteveld
Marck Harteveld

In de klasse Super Comp staat Marck Harteveld op een voorlopige 10de plaats.
Lees verder...

Cunningham wint Indy Lights-race, tiende plaats Junior Strous

 
 
   
 
lights_indy_strous_race
Tiende plaats voor Junior Strous op Indy

Junior Strous is als tiende geëindigd in de “Firestone Freedom 100”, de Indy Lights-race op de Indianapolis Motor Speedway. In de race over 40 ronden, die maar liefst vier keer werd geneutraliseerd, ging de overwinning na een spannende slotfase uiteindelijk naar Wade Cunningham, die uitkomt voor het team van Sam Schmidt. Het is niet de eerste keer dat Cunningham de Indy Lights-race op de “Brickyard” wint, want ook in 2006, het seizoen na zijn kampioensjaar in de klasse, stond hij er al in “Winner’s Circle”.

Tekst: René de Boer
Foto's: HC Media/Mark Heuvink


De eerste “yellow”, een neutralisatie van zes ronden, was er al na vijf ronden, toen de Brits Pippa Mann in botsing kwam met haar landgenoot Martin Plowman. Zes ronden na de herstart ging het opnieuw mis: de Braziliaanse Bia Figuereido, die in Amerika racet onder de naam Ana Beatriz, kwam met een beetje overstuur de vierde bocht uit en raakte daarop de auto van de Colombiaan Gustavo Yacaman. Beatriz raakte hard de vangrail en het duurde een tijdje voordat ze uit haar flink beschadigde auto kon worden geborgen, hoewel de gevolgen leken mee te vallen. De herstart volgde in ronde 25, maar één ronde later was er opnieuw een neutralisatie, omdat er een onderdeel van één van de auto’s op de baan lag.

lights_indy_crash1
Martin Plowman gaat in de rondte na de aanrijding met Pippa Mann...

lights_indy_crash2
...raakt de muur...

lights_indy_crash3
...en glijdt een heel stuk door.


Deze “yellow” duurde vier ronden, en één ronde na de herstart werd de volgende alweer veroorzaakt door Mike Potekhen, die bij het uitkomen van Turn 4 in de rondte ging. Hij spinde keurig de ingang van de pitstraat in en kon vervolgens doorrijden naar de pit van zijn team, dus eigenlijk had de race gewoon kunnen doorgaan. De wedstrijdleiding besloot echter anders en zo was de vierde neutralisatie een feit. In ronde 35 werd de race weer vrijgegeven en toen waren er nog zes ronden te rijden. Vooraan het veld woedde er een fantastische strijd tussen Hildebrand, Saavedra, Conningham en Romancini, waarbij de vier regelmatig van positie wisselden en niet zelfden vier breed over de rechte stukken gingen. In de voorkaatste ronde nam Cunningham vanuit de slipstream de kop. Een halve ronde later raakte Saavedra de muur. Cunningham won voor Hildebrand, Romancini en Saavedra. Junior Strous werd als tiende geklasseerd. "Er waren problemen met de stabiliteit, ik verstelde wat ik kon, maar het bleef erg. Het team zei: 'Kom maar naar binnen, je hebt waarschijnlijk een lekke band'. Rechts achter bleek inderdaad lek te zijn, en aan het eind van de race bleek ook links voor nog lek te zijn. Het is ongelooflijk: je komt met 300 per uur op een muur af, alles in je zegt: 'Niet doen', maar je moet vol gas blijven gaan. Heel vreemd. Ik heb het overleefd, heb geen schade gereden, punten gepakt, veel prijzengeld, maar ik verheug me wel weer op de volgende race op een normaal circuit."

Uitslag:

1. Wade Cunningham, 40 ronden in 50.42,254
2. J.R. Hildebrand, op 0,104
3. Mario Romancini, op 0,282
10. Junior Strous, op 12,394.

Porsche Supercup: Jeroen Bleekemolen razendsnel in vrije training Monaco

 
 
   
 
patrick_en_jeroen

Jeroen Bleekemolen heeft donderdag tijdens de vrije trainingen voor de Porsche Supercup in Monaco duidelijk gemaakt dat hij het ritje door het vorstendom graag voor de derde opeenvolgende keer wil winnen. De Aerdenhouter was tijdens de eerste toeren door Monte Carlo liefst een dikke seconde rapper dan de nummer twee Richard Westbrook. Patrick Huisman (links op de foto naast Jeroen Bleekemolen) kwam tot P9.

Tekst: Marc Kok
Foto: racecam.de

Gelukkig doen er in Monaco weer meer coureurs mee dan tijdens de seizoensstart. Waren er in Bahrein nog slechts 14 deelnemers, dit weekend komen er 23 in actie. Vandaag is de kwalificatie voor de race van aanstaande zondag.

Uitslag vrije training Monaco:
1 Bleekemolen, Jeroen Konrad Motorsport 1:37.920
2 Westbrook, Richard Federsand Jetstream Motorsport 1:39.077 + 0:01.157
3 Rast, René Veltins MRS Racing 1:39.161 + 0:01.241
4 Faulkner, Damien Walter Lechner Racing School 1:39.196 + 0:01.276
5 Rosina, Stefan Walter Lechner Racing School 1:39.425 + 0:01.505
6 Janak, Jiri Konrad Motorsport 1:39.534 + 0:01.614
7 Williams, Richard SPS-Performance 1:39.749 + 0:01.829
8 Belicchi, Andrea Centro Porsche Padova 1:39.811 + 0:01.891
9 Huisman, Patrick SPS-Performance 1:40.444 + 0:02.524
10 Zampedri, Alessandro Konrad Motorsport Austria 1:40.536 + 0:02.616
11 Halliday, Matt Federsand Jetstream Motorsport 1:40.565 + 0:02.645
12 Siedler, Norbert Veltins MRS Racing 1:41.011 + 0:03.091
13 Ferrara, Luigi SANITEC Racing 1:41.167 + 0:03.247
14 Langhorne, William SANITEC Racing 1:41.402 + 0:03.482
15 Passuti, Christian AB Motorsport 1:42.770 + 0:04.850
16 Gardel, Gabriele Centro Porsche Padova 1:42.935 + 0:05.015
17 Leonard, Michael Porsche Cars Great Britain 1:44.738 + 0:06.818
18 Geddie, Glynn Porsche Cars Great Britain 1:44.900 + 0:06.980
19 Al Faisal, Abdulaziz Walter Lechner Racing School 1:44.946 + 0:07.026
20 Khan, Ian Porsche Cars Great Britain 1:45.445 + 0:07.525
21 Cunill, Siso Konrad Motorsport 1:45.972 + 0:08.052
22 Hissom, Robert Porsche Cars Great Britain 1:47.890 + 0:09.970
23 Giannoni, Raffaele AB Motorsport 1:48.904 + 0:10.984

Sportscars: Jos ‘007’ Verstappen krijgt 'License to thrill' in 24 uur Le Mans

 
 
   
 
verstappen_fans

,,De afgelopen dagen heb ik heel wat keren op mijn tong moeten bijten, maar nu mag ik het voor mij goede nieuws eindelijk wereldkundig maken: ik heb een contract getekend bij Aston Martin Racing en doe volgende maand mee aan de beroemde 24 Uren van Le Mans!’’, meldt Jos Verstappen in zijn column in De Telegraaf. ,,En ik zeg het er eerlijk bij, ik ben apetrots dat ik door dit historierijke team ben gevraagd op jacht te gaan naar de overwinning in de misschien wel beroemdste langeafstandsrace ter wereld.’’

480_verstappen__7726
Foto PR/Frits van Eldik

,,Het was best een verrassing, toen ik zo'n drie weken geleden werd benaderd door het team met de vraag of ik eventueel interesse had in een van hun fraaie bolides plaats te nemen. Een paar dagen later zat ik op het circuit van Spa, waar mijn zoon Max een kartrace had, met de bazen van Aston Martin Racing te praten en eigenlijk waren we er snel uit. Vrijdag 8 mei - ja, zo lang zit ik al op mijn tong te bijten - zijn de handtekeningen gezet en sinds die dag staat alles voor mij in het teken van de race op 13 en 14 juni.’’

Stoeltje passen
,,Eergisteren heb ik in Engeland, de thuisbasis van het team, het racestoeltje gepast en kon ik van dichtbij zien dat de Lola-Aston Martin LMP1 een prachtige bolide is. En een snelle bolide ook, zoals de zege tijdens de openingsrace van dit seizoen, de 1000 km van Catalunya, heeft bewezen. Toen was ik er natuurlijk nog niet bij, maar straks in Le Mans zit ik wel degelijk achter het stuur.’’

’s Nachts racen
,,Zoals het er nu naar uitziet, zal ik mijn deel van de 24 uren vooral 's nachts gaan racen. Dat is een verzoek dat ik zelf bij de teambazen heb ingediend en zij hebben daar wel oren naar. Ze zijn immers niet 'per ongeluk' bij mij terechtgekomen, maar hebben gekeken naar de prestaties die ik afgelopen jaar tijdens de 24 Uren van Le Mans met de Porsche RS Spyder heb geleverd. Ze waren onder de indruk van mijn rondetijden, zeker gedurende de nachtelijke uren. Van dat racen in de duisternis heb ik vorig jaar ook het meest genoten. Ik heb er, in tegenstelling tot menig ander coureur, geen enkele moeite mee. Uiteindelijk reed ik, samen met teamgenoten Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn, naar de zege in de zogenoemde LMP2-klasse, nu zal ik het als coureur in de Aston Martin in de hoogste divisie van het Le Mans-spektakel moeten waarmaken.’’

Opdracht is winnen
,,Mijn nieuwe team, dat onder de vleugels van Dave Richards - inderdaad, hij loopt met serieuze Formule 1-plannen rond - opereert, rijdt volgende maand met minimaal twee auto's op Le Mans. Over de invulling van de rijderposities mag ik nog niets verklappen, maar wel kan ik zeggen dat de bolide die ik samen met twee teamgenoten 24 uur lang ga rondracen het speerpunt van het team wordt. Onze opdracht is simpel: winnen.’’

Nieuwe speeltje
,,Aanstaande maandag stap ik op het circuit van Monza voor het eerst in mijn nieuwe speeltje voor een flinke testsessie. Ik verheug me nu al op het geluid dat deze raceauto pur sang produceert, de Aston Martin-motor - ruim 650 pk, op Le Mans goed voor topsnelheden tot 340 km/u - maakt beslist het mooiste geluid van het hele veld. Bij die eerste test kan ik ook even wennen aan het feit dat ik voor het eerst met een helm op in een dichte raceauto zit. Het wordt even wennen met uitstappen, ik zal nu toch echt eerst een deurtje moeten openen. Al is het dan wel weer zo'n futuristisch naar boven openklappend deurtje. 'Jos als James Bond', kun je wel zeggen; zeker wanneer je bedenkt dat een van de Aston Martin-bolides rondrijdt met nummer 007!’’

Zevende startrij voor Junior Strous op Indy

 
 
   
 
strous_indy_quali
Junior Strous in actie op de wereldberoemde Indianapolis Motor Speedway

"Stel je voor: ik ga me gewoon kwalificeren op Indy! Gaaf toch?" Junior Strous was wel een beetje onder de indruk van het evenement, de accommodatie en alles wat ermee samenhangt. En terecht, want zoveel landgenoten kwamen er niet in actie in de honderdjarige historie van de beroemde "Brickyard". De Wassenaarse rijder wel, hij racet er morgen in de Freedom 100, de race in de Indy Lights-klasse. Vandaag waren er twee vrije trainingssessies, gevolgd door de kwalificatie, waarin het gemiddelde over twee ronden voor elke rijder bepalend was voor de plaatsen in de startopstelling. Strous had in de vrije trainingen nogal wat problemen gehad. "Het ging niet helemaal, de auto overstuurde nogal", zei hij. In de kwalificatie kwam hij over zijn twee ronden tot een gemiddelde van 186,942 mijl per uur (187,438 in de eerste ronde en 186,449 in de tweede ronde). Dat leverde hem een positie aan de buitenkant van de zevende startrij op. Snelste in de kwalificatie was Wade Cunningham met een gemiddelde van 190,177, wat op Indy een nieuw kwalificatierecord voor de Indy Lights betekende. Eerder al had oud-ATS Formule 3 Cup-rijder Sebastian Saavedra het record met 190,023 mijl scherper gesteld, maar zijn record hield niet lang stand. De race wordt vrijdag om 12.30 uur lokale tijd (18.30 uur in Nederland) verreden.


Tekst: René de Boer
Foto: HC Media

Als dit door gaat is het de doodsteek voor de autosport.

 
 
   
 
Momenteel probeert men met diverse brandstoftechnieken het wiel uit te vinden. Audi en Peugeot vertrouwen op TDI en HDI Fap techniek, bij Volkswagen houdt men het op CNG Techniek en in de Formule 1 heeft het “omstreden” KERS-systeem dit seizoen haar opwachting gemaakt. Het Zwitserse Green GT Racing kan daarbij met een nieuw radicale verandering aan worden toegevoegd!

Tekst Willem J.Staat
Foto’s PR/Willem J. Staat

green_gt_5
Futuristische uitstraling van de LMP2 Green GT.De toekomst van de autosport?

Elektrisch naar Le Mans?
Het Zwitserse GreenGT Racing maakte eerder deze week bekend dat zij voor de 24 Uur van Le Mans in 2011 een elektrisch aangedreven Le Mans racer willen inzetten. De GreenGT LMP 2011 is ontworpen door studentien van de Design School in het Franse Valenciennes, waarbij men voor de auto, die door de Fransman Thomas Clavet ontworpen is, uiteraard gebruik maakt van koolstofvezel. Het gewicht bedraagt niet meer dan 860 kg. De auto zal door GreenGT in de LMP2 klasse worden ingeschreven en wordt aangedreven door een zonnepaneel en een lithium-ion batterijenset. Green GT geeft in haar statement nog geen omschrijving of deze set omgewisseld gaat worden. Tijdens het bijladen bij een pitstop zou men teveel tijd verliezen.

De initiatiefnemers voor dit project hebben vrijwel allemaal jarenlange autosportervaring. Jean Francois Weber was geruime tijd CEO bij Heini Mader Components(Mecachrome International) terwijl Trevor van Poperinge ruim tien jaar voor Honda in de Formule l heeft gewerkt.

green_gt_2
De GreenGT LMP2011 moet voor een revolutie op Le Mans gaan zorgen.
Lees verder...

Formule 1: Dubbel reglement van de baan, nog geen overeenstemming over budgetlimiet

 
 
   
 
fota

Bij de vergadering tussen de Formule 1-teams en de FIA is er een streep gezet door het dubbele reglement dat de FIA voorstelde. Het hoogste autosportorgaan stelde een budgetlimiet van 44 miljoen euro voor, waar teams zich aan mochten houden. De teams die dit zouden doen kregen daarvoor een vrijer technisch reglement terug. Deze splitsing van regels is nu in ieder geval van de baan, over de budgetlimiet is nog geen consensus bereikt.

Tekst: Daan Jeuken

Dreigen met opstappen
Toen de FIA begon te schermen met twee verschillende technische reglementen dreigden de teams van Ferrari, Toyota, Renault en Red Bull om zich niet in te schrijven voor het volgende seizoen. Dit verbale hard-tegen–hard-gevecht is de typische Formule 1-manier om een vergadering op poten te krijgen. Deze kwam er gisteren in London.

Tijdens deze vergadering ging het dubbele reglement dus van de baan, maar van de budgetlimiet van 44 miljoen wilde Mosley niet af. Deze uitgavelimiet is exclusief de kosten voor motoren en rijders en is volgens de FIA-baas meer dan genoeg om een team te runnen. “Wij streven naar inventiviteit en creativiteit, maar als de kosten onbeperkt zijn kan niemand dit betalen”, verklaarde Max Mosley. De FOTA opperde wel met een alternatief te komen, maar zonder ook maar enig detail te hebben gehoord verklaarde Mosley al dat hij weinig heil zou zien in een ander voorstel dan het zijne.

Kont in de krib
De dubbele regelgeving was het hete ijzer van de meeste teams, maar ondanks de overeenkomst hieromtrent heeft Ferrari besloten om nog steeds de kont in de krib te gooien. Het Italiaanse team wil helemaal geen budgetlimiet en heeft besloten dit voorstel juridisch aan te vechten. Het Italiaanse team schreeuwde ook het hardst om uit de Formule 1 te stappen als ze hun zin niet zouden krijgen, maar Mosley legde deze dreigementen koeltjes naast zich neer door te stellen dat de Formule 1 ook wel zal blijven bestaan zonder de Italianen.

Ferrari en de FIA zien elkaar vandaag voor de rechter. In de tussentijd komt de inschrijfdeadline steeds dichter bij. Op 29 mei moeten de teams zich hebben ingeschreven voor het nieuwe seizoen. Halen ze deze deadline dan komt ze dit op een boete te staan. Daarnaast lopen ze het gevaar achter het net te vissen, want er zijn veel andere teams die zich lijken te willen inschrijven voor het nieuwe seizoen.

Dragracing: Tweede zege op rij voor Del Worsham

 
 
   
 
bristol_worsham
Foto NHRA

Na zijn zege van twee weken geleden in Madison heeft Funny Car-piloot Del Worsham ook de wedstrijd in Bristol op zijn naam geschreven. In de Top Fuel klasse ging de winst naar Tony Schumacher. Voor zowel Worsham als Schumacher was het een fraaie teamprestatie. Beide rijders kregen in één van de voorronden met een forse motorexplosie te maken waardoor de crew hard aan de slag moest om hun rijder binnen de reglementair toegestane tijd weer aan de start te brengen. In de Pro Stock klasse was Mike Edwards met een eerste kwalificatiepositie, snelste tijd in de eliminaties en overwinning oppermachtig.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheeelings, NHRA


De tweede zege op rij kon door zowel het Funny Car als Top Fuel-team van Alan Johnson Al-Anabi Racing uitbundig worden gevierd. In de halve finale werd Del Worsham in zijn run tegen Tim Wilkerson op de finishlijn verrast door een motorexplosie die veel schade aanrichtte. Omdat Larry Dixon met de Top Fueler van het Alan Johnson Al-Anabi team al was uitgeschakeld sprongen zijn monteurs meteen bij om de Toyota op tijd voor de finale op orde te krijgen. Worsham zette de kroon op het werk door in 4,075 seconden, nota bene de allersnelste tijd van het hele weekend, Tony Pedregon het nakijken te geven en zo de tweede overwinning op rij voor het team binnen te halen. Pedregon had de eindstrijd bereikt door in de andere halve finale Ashley Force, de nummer één uit de kwalificaties terug te wijzen.

bristol_worsham_p
Del Worsham

Overigens mocht het Al-Anabi team van sjeik Khalid Bin Hamad Al Thani nog een keer het podium betreden. In de Pro Modified klasse ging de zege naar Burton Auxier met zijn Al-Anabi ’67 Camaro. Daarvoor moest hij in de kwartfinale afrekenen met de nummer één uit de kwalificatie, zijn teamgenoot Mike Castellana!
Lees verder...

Sport Kort: Wat gebeurde er in IFM, FIA GT3, GT4, Japanse F3, Euroseries 3000, BTCC en WEC FR

 
 
   
 
480_retera

Racen, racen, racen. Dat was het credo afgelopen weekeinde. Hier een round-up van de races over de aardbol, waarbij de tweede plaats van Dennis Retera in de tweede heat van de International Formula Master een prima resultaat was.

Tekst: Marc Kok

Retera tweede in International Formula Master
Fabio Leimer heeft zaterdag in Pau de eerste International Formula Master race van het nieuwe seizoen gewonnen. Dennis Retera, bekend als A1GP rookie van Team Nederland, werd als 8ste afgevlagd. Kelvin Snoeks viel uit. In de tweede manche mocht Dennis Retera vanwege het reversed-grid systeem vanaf poleposition vertrekken. Hij moest tijdens de race alleen Alessandro Kouzkin voorbij laten gaan en finishte netjes als tweede. Kelvin Snoeks werd in het 18 man tellende veld als 12de geklasseerd.

480__aston_4

FIA GT3
Op de Adria Speedway kwamen de coureurs uit de FIA GT3 in actie. Manuel Rodrigues en Frederic Makowiecki kenden een primeur. Het duo won de allereerste FIA GT3 nachtrace ooit. Met hun Aston Martin kwamen ze minder dan een seconde eerder over de finish dan hun belagers Mixime Martin en Gael Lesoudier. Laatstgenoemde koppel heeft in het tussenklassement nu één punt voorsprong op de Adria-winnaars. Op 20 en 21 juni komen de GT3’s weer in actie. Dan is Oschersleben de racelocatie.

Europese GT4
Tijdens het raceweekend in Adria kwamen ook de GT4’s in actie. De Ginetta G50 van Joe Osborne won de eerste manche. Vooral achter de Britse rijder was er spanning voor plek 2.

480_veltman

Zeven man, onder wie Kevin Veltman, knokten voor deze ereplaats. De door Pierre Mena bereden BMW werd uiteindelijk de runner-up, Veltman was vierde. Er kwamen vijftien bolides in actie. De tweede race was een prooi voor Mena, die slechts drie tienden van een tel voorsprong had op Mauro Casadai in een Porsche (tweede) en Osborne (derde). Laatstgenoemde heeft de kop in het tussenklassement voor zijn Franse rivaal Mena.

480_coloni_116

EuroSeries 3000
Op de Autodromo Do Algarve kwam de EuroSeries 3000 in actie. Fabio Onidi wist daar gisteren te winnen. De Italiaan bleef in de race over ruim een half uur de Brit Will Brat een kleine tel voor. Fabrizio Crestani pakte de derde plaats in het elf auto’s tellende veld. Clivio Piccione, bekend uit de A1GP, pakte de snelste raceronde en de vierde stek.

Geen Eurocup of NEC maar WEC
Bij de WEC Formula Renault in Pau was Albert Costa een klasse apart. De Spanjaard pakte afgelopen weekend twee keer pole, won beide races en leidt nu ook het tussenklassement.

480_btcc_start

BTCC
Het British Touring Car Championship kende op Donington Park zijn derde raceweekend dit seizoen. Het is erg spannend, want in de eerste zes manches kwam er telkens een andere winnaar over de meet. De eerste heat kende met James Thompson wederom een nieuwe overwinnaar in 2009. Thompson had de smaak goed te pakken, want ook de tweede heat op de bekende Britse baan won hij. De derde race van het weekend, die in de regen werd verreden maar waar een aantal rijders gokte om met profielloze voorbanden te starten, werd een prooi voor Robert Collard. Matt Neal is de leider in het tussenklassement. Hij leidt voor Colin Turkington en Fabrizio Giovanardi.

Japanse Formule 3
In de Japanse Formule 3 veroverde Het Tom’s team, de formatie waarmee Carlo van Dam vorig jaar de titel greep, alle podiumplaatsen. In de eerste manche van het weekend op Suzuka won Marcus Ericsson voor zijn stalgenoten Takuto Iguchi en Yuji Kunimoto. In de tweede race waren er dezelfde podiumplanten, maar dan in de volgorde Kunimoto (eerste), Ericsson (tweede) en Iguchi (derde).

WTCC: Vijftien auto's illegaal in tweede race Pau

 
 
   
 
wtcc_pau_cayrolle_scenic_480
Eigenlijk is het prachtig in Pau. Maar na dit weekeinde blijft er een nare bijsmaak hangen

MST, de organisatie die de tijdwaarneming in het FIA WTCC verzorgt, produceert altijd keurige documenten, voorzien van datum en tijd van publicatie. Uit het tijdstip waarop de uitslag van de tweede WTCC-race van gisteren in het Zuid-Franse Pau uit de printers rolde, kan worden opgemaakt dat er nog bijna zeven uur lang (!) is gediscussieerd en gedebatteerd over de uitslag. 22.24 uur is het tijdstip dat op het document is vermeld… Wat er allemaal achter de schermen is gebeurd, past volledig in het beeld van het meest chaotische weekeinde in de historie van het WTCC. Leest u even mee?


Tekst: René de Boer
Foto: FIA WTCC/Photo 4


“Na de technische controle werden de volgende auto’s niet in overeenstemming met het maximum toerental en/of de turbodruk bevonden: nrs. 1, 2, 3, 4, 5, 9, 14, 18, 19, 20, 21, 23, 29, 30 en 33. De sportcommissarissen, rekening houdend met de uitzonderlijke omstandigheden en verwarring, hebben besloten, een waarschuwing aan de betreffende deelnemers op te leggen, die eraan werden herinnerd dat hun auto’s voor de resterende evenementen van het seizoen aan alle technische reglementen moeten voldoen.”

Zestig procent van het veld niet conform

Zo luidt, in vertaling, de inhoud van het FIA-document waarmee de mondiale sportorganisatie zijn eigen falen officieel vastlegde. Sportcommissarissen Yves Bacquelaine, Tim Schenken en Gérard Loriaux wisten het waarschijnlijk zelf ook allemaal niet meer. Voor de goede orde: we praten hier dus over vijftien auto’s, van de 25 die aan de tweede race deelnamen. De betrokken coureurs, in de volgorde van de bovenvermelde startnummers: Yvan Muller, Gabriele Tarquini, Rickard Rydell, Jordi Gené, Tiago Monteiro, Alessandro Zanardi, Nicola Larini, Jaap van Lagen, Kirill Ladygin, Viktor Sjapovalov, Tom Coronel, Felix Porteiro, Eric Cayrolle, Mehdi Bennani en Laurent Cazanave. Zestig procent van het veld reed dus met een auto die niet aan het reglement voldeed – en de FIA besloot niets te doen…

"Iedereen overspannen"

“Het leek wel alsof iedereen dit weekend overspannen was. Het stond allemaal op scherp. Rijders, de FIA, sportcommissarissen… Het was heel vreemd”, analyseerde Tom Coronel na afloop van het evenement. De coureur van het SEAT Team Holland was één van de rijders die na de kwalificatie op zaterdag zijn oorspronkelijke derde positie in de startopstelling verloor na een merkwaardig protest van SEAT Sport, dat tegen de vermeend te hoge toerentallen bij alle benzine-auto’s protesteerde.

Max Mosley wil bemiddelen

Hoe het nu verdergaat in het WTCC valt niet te zeggen. Het geruchtencircuit in Pau meldde al dat SEAT Sport mogelijk overweegt om terug te keren naar de benzineversie van de Leon, in plaats van de omstreden TDI-turbodiesel. “Coronel heeft zowel hier als in Marrakesj laten zien dat je met een Leon met benzinemotor ook goed kunt meekomen”, vernamen we van een bron in het fabiekskamp. RTL GP-collega Rick Winkelman wist te melden dat FIA-voorzitter Max Mosley hoogstpersoonlijk wil helpen om de hoog opgelopen gemoederen in het WTCC weer een beetje te bedaren. Het is te hopen dat er al niet teveel schade is aangericht, zodat Mosleys pogingen nog iets kunnen uithalen…

WTCC: Priaulx op pole in Pau. Tom Coronel sensationeel op plaats drie

 
 
   
 
480_priaulx_8281

Andy Priaulx pakte zijn eerste pole sinds Macau 2006. De BMW Team UK rijder was tijdens de trainingen al vooraan te vinden en onderstreepte dat nogmaals tijdens de tweede kwalificatie met een verbluffende tijd van 1:22.462. De Brit bleef daarmee zijn merkgenoot Augusto Farfus elf duizendste van een seconde voor. Tom Coronel, altijd sterk op stratencircuits, reed in de eerste kwalificatie, met nog zeven minuten te gaan, een pak schade aan de voorzijde van zijn SEAT. Voor de touché met de rail was Tom aardig op dreef met een vijfde tijd. In recordtijd wisten de monteurs zijn wagen weer strak te trekken voor de tweede kwalificatie, Gemotiveerd door het snelle werk van zijn crew toverde Tom er een fantastische derde tijd uit. Naast hem op de tweede rij staat Jörg Muller. Daarachter een trio Chevrolets met Huff, Larini en Menu achter het stuur. Met Félix Porteiro, Franz Engstler en Sergio Hernández maken drie BMW-rijders de top tien vol. Porteiro en Engstler strijden mee om de titel bij de privateers, maar ze kunnen bij lange na niet tippen aan de derde plaats van Coronel.

480_coronel_3982

Lees verder...

FIAGT: Bertolini pakt pole na diskwalificatie Wendlinger

 
 
   
 
480_maserati_1

Andrea Bertolini pakt alsnog de pole position voor de tweede ronde van het FIA GT kampioenschap op het Italiaanse Mickey Mouse circuit van Adria. Aanvankelijk was Karl Wendlinger de snelste maar na de technische controle bleek de achterspoiler niet conform de reglementen te zijn. De Saleen moet nu achteraan starten op een circuit waar inhalen bijna onmogelijk is.

480_maassen_corv_19

Twee Maserati’s met Bertolini en Müller op de eerste startrij gevolgd door Xavier Maassen met de Luc Alphand Adventure Corvette. Op de vierde plaats de PK Corvette van Kumpen en Hezemans.

480_leinders_ford_40

Bas Leinders was de beste in de 2010 GT1 VDS Racing Ford GT. In GT2 reed de 20-jarige Oostenrijker Martin Ragginger met de Brixia Racing Porsche 997 GT3 RSR naar de snelste tijd en werd daarmee één van de jongste pole-sitters in de historie van het kampioenschap. De twee uursrace wordt vanavond gereden en telt maar 22 deelnemers.

480_hezemans_corvette_4

A1GP: Zandvoort raakt A1GP kwijt aan Assen

 
 
   
 
ws_doughnut_jeroen

Het heeft er alle schijn van dat de A1GP van Zandvoort naar Assen verhuist. Het Drentse circuit zou een contract voor vijf jaar hebben gesloten met de A1-organisatie.

Tekst: Marc Kok

Erik Weijers, de baas van Circuit Park Zandvoort, wil op dit moment nog niet reageren op het opvallende nieuws. ,,Wij onthouden ons van commentaar tot het officieel bekend is gemaakt’’, vertelde Erik Weijers aan AUTOSPORT.NL. ,,Maar waar rook is, is vuur. Ik heb begrepen dat er zaterdag een persconferentie is. In Assen? Dat weet ik niet. Ik ben er niet voor uitgenodigd.’’

Demo
Tijdens de Rizla Racing Days van 2007 reed de Nederlandse A1-bolide over het Assen-circuit. Jeroen Bleekemolen gaf destijds een demo (zie foto). Jos Verstappen (in 2006) en Renger van der Zande (2008) gaven ook al eens een demonstratie met de Nederlandse A1GP-vierwieler in Drenthe.

Opvallende move
Er mag richting de A1GP-organisatie van een opvallende move gesproken worden. Zandvoort was de afgelopen drie jaar de best bezochte en verreweg de meest sfeervolle race van de hele A1-kalender. Voor CPZ zijn de druiven extra zuur omdat het kabinet Balkenende onlangs een wetsvoorstel heeft aangenomen het aantal geluidsdagen voor Zandvoort uit te breiden van vijf naar twaalf dagen per jaar. Zandvoort hoopt medio 2010 officieel over die extra geluidsdagen te beschikken. Vanaf dat moment kan het meer dan twee grote internationale autosportevenementen per jaar organiseren. In 2009 worden de vijf geluidsdagen gebruikt voor de DTM en de Masters of Formula 3. Met zeven extra dagen kunnen daar moeiteloos de A1GP en bijvoorbeeld ook de WTCC aan toegevoegd worden.

IRL: Doornbos terug op Indy met 27ste trainingstijd

 
 
   
 
r_doornbos_indycartest

Het goede nieuws is dat Robert Doornbos niet voor een derde keer is gecrasht op de baan van Indianapolis. Maar met een 27ste tijd in een veld van 33 wagens heeft ‘Bobby D.’ gisteren niet kunnen imponeren tijdens trainingsessie nummer 6 voor de Indy 500.

Tekst: Marc Kok

Mario Moraes was verrassend snel en klokte de hoogste gemiddelde snelheid. Oval-topper Ryan Briscoe pakte P2 vóór Indy 500 polesitter Helio Castroneves. Regerend IRL-kampioen Scott Dixon wist op plek 4 kampioenschapsleider Tony Kanaan nipt voor te blijven. Robert Doornbos reed 68 ronden over de 2,5 mijl lange Brickyard. Met een gemiddelde snelheid van 218,428 mijl per uur gaf hij ruim 4 mijl per uur toe op Moraes.

'Goed om terug te zijn'
,,Het was goed om terug te zijn in de auto’’, reageerde Robert Doornbos na afloop. ,,Het was verschrikkelijk om de andere rijders te zien spelen en lol te hebben, terwijl ik langs de kant stond. Helaas hadden we een slechte dag vandaag. We gingen de verkeerde kant op met de set-up van de wagen. De snelheid zit in de wagen, maar het kwam er niet uit. Vrijdag hebben we gelukkig nog een trainingsdag. We gaan hard werken en het moet straks zeker beter gaan.’’

Formule 1: Lola schrijft zich officieel in voor 2010

 
 
   
 
ricardo_rosset_lola_1997

Het Britse Lola gaat zich officieel inschrijven voor het Formule 1-seizoen 2010. Dat maakte de stal, die in 1997 voor het laatst een zeer kortstondig avontuur in de F1 had, bekend. Lola ziet kansen nu de FIA wil dat de teambudgetten vanaf volgend jaar enorm gereduceerd worden.

Tekst: Marc Kok

In 2010 mogen F1-teams van de FIA jaarlijks nog maar 40 miljoen Engelse ponden, zo’n 45 miljoen euro, uitgeven. Bij het niet naleven van deze nieuwe regel, volgt de straf van technische restricties op de auto, zo heeft de FIA bepaald. Dit tot grote woede van grote renstallen zoals onder meer Ferrari, Renault, Red Bull en Toyota. Gevolg is wel dat nieuwe renstallen, die niet meer over exorbitant hoge bedragen hoeven te beschikken om F1 te kunnen gaan rijden, belangstelling tonen. Lola heeft nu officieel toegehapt en wil vanaf 2010 deel uitmaken van het circus van Bernie Ecclestone.

1997
Het Mastercard Lola F1-team trok zich in 1997 al heel rap terug uit de Formule 1. Dit vanwege financiële en technische problemen. Tijdens de Australische Grand Prix bleken de twee wagens in de kwalificatie zo ongelooflijk langzaam, dat ze niet eens van start zijn gegaan gedurende de race. Daardoor zagen de Braziliaanse coureur Ricardo Rosset (zie foto) en zijn Italiaanse ploeggenoot Vincenzo Sospiri hun Formule 1-droom in rook opgaan.

De Aston Martin in detail, de auto voor Jos Verstappen?????

It's that time of year again. The cars that are going to star in the coming season start to emerge from the winter gloom and in 2009 that gloom has gone on for far too long. So it was a relief to get on the plane bound for Marseille en route to Le Castellet for the Le Mans Series Test days. Star of the show was the first public appearance of the Lola Aston Martin LMP1, decked out in the iconic blue and orange of Gulf Oil.

There is a saying in motorsport that if a car looks right at first glance, then it generally turns out OK. That is the case I think with new/revised Lola Aston Martin LMP1 which combines the sleek, slippery shape required for top speed with obvious muscle..............an athlete at the peak of fitness then. And one that does not end in i.........Ferrari, Lamborghini, Maserati, errrr......... Audi but you get the idea, this is a British car from one of the most iconic and famous brands on the planet.......thank you and goodnight 007!

Lees verder...

FIA GT: Mike Hezemans en Anthony Kumpen willen scoren in Adria

 
 
   
 
corvette_4

Twee weken na de openingswedstrijd in Silverstone wordt zaterdag in het Italiaanse Adria de tweede manche van het FIA GT kampioenschap gereden. Anthony Kumpen en Mike Hezemans willen er beter doen dan hun vierde plaats in Silverstone. Met minder dan een podium zijn ze niet tevreden.

Tekst en foto’s: PR

Mike Hezemans won vorig jaar in Adria. Toch loopt hij niet echt warm voor deze wedstrijd. ,,Het circuit is een drama. Ik vind het maar niks’’, zegt Mike Hezemans. ,,Het is niet omdat ik er vorig jaar gewonnen heb, dat ik het leuk moet vinden. Je kunt het vergelijken alsof je met een wedstrijdkart gaat rijden op een indoor kartingbaan. Je vliegt toch ook niet met je helikopter in je woonkamer? Het is jammer want er zijn toch mooie en betere circuits in Italië dan dat van Adria. Neem nu Monza of Imola. Daar kun je tenminste racen. Dit circuit is voor wagens die de motor achterin hebben liggen. Maserati’s en Saleens zijn hier normaal gezien in het voordeel. En toch hebben we vorig jaar gewonnen ja. Toen hadden we een goede afstelling, we gaan die dit jaar ook proberen te vinden.’’

hezemans_kumpen

Heel ambitieus
Het is een publiek geheim; de rijders van het PK Carsport team zijn razend ambitieus. En ook al loste openingswedstrijd de hoge verwachtingen niet helemaal in, in Adria willen ze minstens het podium halen. ,,Voor het seizoen hebben we aangekondigd dat we elke wedstrijd aanvatten met de intentie om te winnen. Dat is nu niet anders’’, zegt Anthony Kumpen. ,,Ik sluit me aan bij Mike als hij zegt dat wagens met een motor achterin in het voordeel zijn, maar zijn zege van vorig jaar toont aan dat de Corvette hier ook uit de voeten kan. Waarom zou dat dit jaar anders zijn? Getest hebben we niet meer, daarvoor was de tijd tussen beide wedstrijden te kort. De wagen is wel volledig nagekeken en die controle was oké. Adria is speciaal in die zin dat het gedeeltelijk een avondwedstrijd is. We starten om 20.00 uur bij daglicht en eindigen bij kunstlicht om 22.00 uur.’’

Dragracing: Lex Joon toch naar Main Event

 
 
   
 
joon_mainevent

Lex Joon doet toch mee aan de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op Santa Pod. Met nog iets meer dan een week te gaan ontbrak de naam van de Nederlander nog altijd op de inschrijflijsten van de Main Event. Gisteren kwam echter het bevrijdende telefoontje dat de benodigde aanvullende sponsoring geregeld was en niets de deelname van de FIA Europees Top Fuel kampioen van 2005 nog in de weg stond.

Tekst: Remco Scheelings
Foto: Remco Scheelings


De eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap wordt verreden van 23 tot en met ‘bank holiday maandag’ 25 mei op de vermaarde strip van Santa Pod. Al in een eerder stadium had Lex Joon laten weten zich dit jaar te concentreren op de voor hoofdsponsor MPM belangrijkste Europese wedstrijden in Zweden (Mantorp Park) en Duitsland (Hockenheim). Gezien de hoge kosten voor het updaten van de Top Fueler en de wens om aan het eind van dit seizoen de laatste twee NHRA-races in Amerika te rijden, zat een volledig Europees Top Fuel kampioenschap er zonder aanvullende sponsoring niet in. Op het laatste moment kwam echter vanuit Engeland het verlossende telefoontje dat er een overeenkomst is voor het benodigde bedrag.

Met een goede uitslag bij de Main Event kan Lex Joon weer tot de titelkandidaten worden gerekend. Hoewel hij de wedstrijd in Finland zeker laat schieten, staat dan alleen de afsluitende wedstrijd op Santa Pod (European Finals) nog ter discussie. Mocht de Nederlander die de afgelopen twee jaar als runner-up eindigde dan nog kansen hebben op het kampioenschap dan zal hij ongetwijfeld alles in het werk stellen om er in Engeland bij te zijn om na 2005 een tweede FIA EK Top Fuel-titel te kunnen veroveren.

Wat liggen ze toch te zeuren als ze niet kunnen winnen, zielig.

 
 
 

 

 
renaultf1_2009_4

Het zijn geen plezierige dagen voor FIA-president Max Mosley. Amper een week na de dood van zijn oudste zoon, groeit het aantal Formule 1-teams dat dreigt volgend jaar niet meer aan de F1 deel te nemen. Na Ferrari, Toyota en Red Bull zegt ook Renault haar deelname voor 2010 te heroverwegen.

Tekst: Marc Kok

Het probleem is het door de FIA opgelegde budgetplafond van 45 miljoen euro dat vanaf 2010 van kracht moet worden. De F1-teams, verenigd in de FOTA, vinden dat de FIA teveel op eigen houtje beslist en de renstallen te weinig bij de ingrijpende besluitvorming (zoals over de budgetlimieten) heeft betrokken. Bovendien dreigt er een Formule 1-seizoen met twee verschillende regelgevingen te ontstaan, omdat teams die zich wel aan de budgetregels houden technische voordelen krijgen ten opzichte van de overige stallen. Twee verschillende kampioenschappen in één willen veel F1-teams absoluut niet.

Frustraties
Renault, dat in tweevoudig F1-wereldkampioen Fernando Alonso en de Braziliaan Nelsinho Piquet haar rijders kent, zegt in een officieel statement dat het gefrustreerd is dat de FIA constructieve voorstellen van de FOTA, inclusief een progressief kostenreductieplan tussen 2009 en 2012, niet serieus heeft genomen. ,,Terwijl de FOTA dit alternatieve budgetplan heel zorgvuldig heeft opgesteld. Vervolgens zijn we compleet genegeerd zonder dat de FIA op welke manier dan ook de teams heeft geconsulteerd.’’

‘Gedwongen’ terugtrekking?
Bernhard Rey, de president van het Renault F1 team zegt: ,,Renault heeft altijd gesteld dat Formule 1 de absolute top is op het gebeid van autosport en dat het het perfecte podium is om op technisch gebied uit te blinken. We blijven in principe gecommitteerd aan de sport. Hoewel we niet kunnen deelnemen aan een kampioenschap waarbij er twee verschillende regelgevingen zijn. Als dat gebeurt, worden we gedwongen om ons voor het seizoen 2010 terug te trekken.’’

Max weer Belgisch kampioen!

(11/5/2009) Afgelopen weekend werd Max Verstappen kampioen en prolongeerde daarmee zijn titel in het open Belgisch Kampioenschap karting. Dit is één van de drie series waarin Max uitkomt dit jaar. Het kampioenschap was al ongeveer binnen omdat Max tot nu toe ongeslagen was. Hij hoefde zondag enkel aan de start te verschijnen om kampioen te worden. Gelukkig maar, want het weekend op Spa-Francorchamps was niet zoals gewend. Zondags verloor Max zijn manches!

De klasse KF5 (Cadetten, 11 tot 13 jaar) waarin Max uitkomt, leverde prima gevechten op, waarbij Max voor het eerst sinds lange tijd zijn meerdere moest erkennen in een andere coureur. In dit geval was het de sterk rijdende Deen Nicklas Nielsen. Max reed al eerder tegen de Deen en wist tot nu toe steeds de snellere te zijn. Echter op Spa-Francorchamps hadden de Tonykarts het iets makkelijker dan de CRG kart waar Max mee rijdt. Max klaagde over wat weinig grip op het fysiek moeilijke circuit. Weliswaar won hij beide races op de zaterdag, de twee races op zondag eindigde hij als tweede.


Max mag zich Belgisch kampioen blijven noemen

Jos is er nog steeds niet overheen: "Ik baalde als een stekker! Zelfs in mijn eigen carrière ben ik eerder niet zo teleurgesteld geweest na een actie. Net in de laatste ronde haalde Nielsen Max nog in. Dat terwijl we motorisch gezien zeker hadden moeten winnen. Maar het chassis van die andere kart reageerde toch net iets beter op het hobbelige circuit van Spa en daardoor had die Deen wat meer grip."
Wij vroegen: "Hoe vond Max het dan?" Jos: "Tja, natuurlijk was hij teleurgesteld, maar toen hij mijn kwade gezicht na de race zag, kon hij eigenlijk ook niet anders. Max heeft dit nog nooit meegemaakt. Dus was het niet alleen het verlies, maar ook gewoon heel vreemd. Daarom denk ik dat het goed is dat hij dit eens heeft meegemaakt en gelukkig dat het nu gebeurde, nu zijn kampioensschap toch niet meer in gevaar was".

Natuurlijk doet het even pijn als je merkt dat je niet de allersnelste bent en ook verslagen kunt worden, maar het sterkt aan de andere kant ook het karakter. Nogmaals, voor het kampioenschap maakte het niet veel uit. Want met tien overwinningen en twee tweede plaatsen uit in totaal twaalf races, mag Max zich met trots Belgisch kampioen noemen!

IRL: Derde Indy-pole voor Helio Castroneves

 
 
   
 
Penske-coureur Helio Castroneves pakte met een gemiddelde van 224.864 mph. zijn derde pole op de Indianapolis Motor Speedway voor het gerenommeerde Penske Team. Castroneves is daarmee de 8e rijder in de geschiedenis van de Indy 500 die drie poles op zijn naam schreef.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s IRL/Honda

startrij_indy_500_2009
De eerste startrij voor 2009

Derde pole voor Helio Castroneves
Aanvankelijk had teamgenoot Briscoe de pole maar op het laatste moment werd de Australiër door Castroneves van de pole gestoten. Dario Franchitti pakte na een jaar afwezigheid de derde startplek op de eerste startrij. Voor insiders was het al snel duidelijk dat de eerste elf startplaatsen en de pole een aangelegenheid zou worden tussen de teams van Penske, Andretti Green en Ganassi.

Doornbos geveld door crash
Robert Doornbos spinde tussen Turn 1 en Turn 2 en maakte daardoor geen kans meer om zich in de Top 11 te kwalificeren. Doornbos krijgt pas op 16 mei weer de gelegenheid om zich te kwalificeren. Hij komt dan in aanmerking voor een startplek vanaf de 8e startrij, m.a.w. vanaf startplek 23 tot 33. Ook de Brit Dan Wheldon en de Fransman crashten en krijgen pas op 16 mei weer een herkansing. De teamgenoot van Robert Doornbos, Graham Rahal kwalificeerde zich als vierde. Graham Rahal moest zijn eerste run laten annuleren omdat de scrutineers een onvolkomenheid vonden, waardoor de Newman Haas rijder opnieuw uitging en met een gemiddelde van 223.954 mph. de vierde startplek veroverde.

De startrijen zijn als volgt:

Eerste startrij
1. Helio Castroneves 224.864 mph
2. Ryan Briscoe 224.083 mph
3. Dario Franchitti 224.01 mph

Tweede startrij
4. Graham Rahal 223.954 mph
5. Scott Dixon 223.867 mph
6. Tony Kanaan 223.612 mph

Derde startrij
7. Mario Moraus 223.331 mpj
8. Marco Andretti 223.114 mph
9. Wil Power 223.028 mph
Lees verder...

Sportscars: Jos Verstappen met Lola-Aston Martin naar Le Mans

 
 
   
PAGINA 1 VAN 1
 
lms_spa_7
Met zo'n Lola-Aston Martin rijdt Jos Verstappen vermoedelijk in Le Mans

Zelf kon hij er nog niets over zeggen toen we hem ernaar vroegen, maar we gaan ervan uit dat Jos Verstappen dit jaar met een Lola-Aston Martin van het Aston Martin-fabrieksteam zal uitkomen in de 24 Uur van Le Mans. De Limburger was dit weekeinde aanwezig tijdens de 1000-kilometer-race in het Belgische Spa-Francorchamps, waar hij ondermeer sprak met Aston Martin-baas David Richards. Medio deze week is er meer nieuws, zo vernamen we uit Britse kringen.

Tekst: René de Boer
Foto: Willem J. Staat


Hoe de teamsamenstelling bij Aston Martin bij een eventuele komst van Jos Verstappen gaat worden, is niet helemaal duidelijk. Met de Tsjechen Jan Charouz en Tomas Enge en de Duitser Stefan Mücke in de ene auto en de Zwitser Harold Primat, de Portugees Miguel Ramos en de Brit Darren Turner in de andere leek Aston Martin Racing in Spa een complete rijdersbezetting te hebben, waarvan werd aangenomen dat die ook zo in Le Mans zou worden ingezet.

50 jaar na laatste Le Mans-zege Aston Martin

Hoe dan ook, de mogelijkheid dat Verstappen bij het gerenommeerde Britse merk gaat rijden, is een interessant vooruitzicht. Tijdens de twee tot dusver verreden races in de Le Mans Series eindigde er telkens minstens één Aston Martin op het podium: in Barcelona werd er gewonnen, in Spa werd de Aston Martin derde. Natuurlijk is de concurrentie in Le Mans met drie fabrieks-Audi's, drie Peugeots plus de Pescarolo-Peugeot en nog tal van andere auto's wel sterker, maar het Britse team worden zeker serieuze kansen op een goede klassering toegedicht. Het is dit jaar precies 50 jaar geleden dat Aston Martin met Roy Salvadori en Carroll Shelby in de DBR1 de beroemde race won. Nog een uniek feit: de Aston Martins zijn uitgevoerd in de zeer tot de verbeelding sprekende kleuren van oliemaatschappij Gulf, die beroemd werden gemaakt door de onvolprezen film "Le Mans" van Steve McQueen.

Coupé in LMP1-klasse première voor Verstappen
Jos Verstappen leverde vorig jaar een belangrijke bijdrage aan de klassezege van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur in de LMP2-klasse op Le Mans, door vooral in de nacht in de regen fabuleuze rondetijden te draaien. Als hij inderdaad tot een overeenkomst met Aston Martin komt, wordt dat voor hem ook weer een nieuwe uitdaging: hij reed nog niet eerder met een coupé (een gesloten prototype) en ook nog niet eerder in de LMP1-categorie, de hoogste divisie bij de sportwagens. We moeten een hele tijd teruggaan naar de laatste Nederlander die deel uitmaakte van een fabrieksteam in de LMP1-klasse in Le Mans en komen dan uit bij Jan Lammers, die in 1998 reed voor het fabrieksteam van Nissan Motorsport en destijds een R390 bestuurde met Eric Comas en Andrea Montermini.

Belgian GT: Eerste zege voor R8 GT3

 
 
   
 
De Phoenix Racing Audi R8 LM heeft met de combinatie J.f. Hemrouelle de eerste wedstrijd op Spa-Francorchamps gewonnen. Doordat de leidende KRK Dodge Viper van Jeffrey van Hooydonk een 10 seconden penalty opliep kreeg de Phoenix Racing Audi R8 LM eigenlijk de zege een beetje cadeau.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat
audi_spa
Eerste GT3 zege voor de Audi R8 van Phoenix Racing

Eerste zege voor Audi R8 GT3
Voor Audi betekent de zege op Spa de allereerste GT3 zege van de R8. Nadat Van Hooydonk zijn 10 seconden straf ondergaan had begon hij aan een furieuze inhaaljacht, waardoor Longin/Verbist in de slotfase van de wedstrijd hun tweede plek moesten prijsgeven. Aanvankelijk domineerden de KRK Dodge Vipers van Koen en Kris Wauters, maar na de reguliere pitstops verloren zij het contact met de kop. Van Hooydonk liep een 10 seconden penalty op omdat hij te vroeg vanuit de pitlane vertrokken was. Een prachtige prestatie leverde de JD KS Motorsport Lamborghini met Rob en Arjan van der Zwaan. Vooral in de beginfase leverden zij een felle strijd met de First Motorsport Porsche van Verbist/Longin. Uiteindelijk eindigden zij als vierde.

Ron Marchal en Wim Lumbeeck eindigden met de tweede JD KS Motorsport Lamborghini als 8e in de Belgian categorie. De winnaars van de eerste wedstrijd op Zolder Duncan Huisman/Pertti Kuismanen eindigden als zesde.

De wedstrijd op Spa telde slechts 12 inschrijvingen maar omdat het Brits GT Kampioenschap eveneens was uitgenodigd bestond het startveld uit 26 deelnemers. Zoals bekend maakt het Belgian GT gebruik van Michelin. Het Britis GT maakt echter gebruik van Avons. Het verschil tussen beiden bedraagt ongeveer 2 seconden. Het Britse GT-klassement werd gewonnen door de Mosler van Martin Short/Gregory Fisken, na een prachtig duel met de Ascari KZR van David Jones en Godfrey Jones.

brits_gt_spa
Veel strijd bij de Britten.

Uitslag
1.Hemrouelle/Verbergt Audi R8 GT 3 24 ronden. 1.01.23.376. gem 264.291 km/u
2.Koen Wauters/Jeffrey van Hooydonk Dodge Viper + 04.546
3.Lingin/Verbist Porsche 911 GT3 Cup S + 17.522 seconden
4.Arjan en Rob van der Zwaan Lamborghini Gallardo +53.792 seconden
5,Raf Vanthoor/Koen Wauters Dodge Viper +1.01.758
6. Duncan Huisman/Perti Kuismanen Ford GT3 +1.17.118
7. Jarma Vnahanen/Niko Nurminen Porsche 997 GT3 Cup +2.30.718
8. Ron Marchal/Wim Lumbeeck Lamborghini Gallardo + 2.35.256.


LMS: Pole voor Peugeot op Spa

 
 
   
 
De beide fabrieks Peugeots bevestigde op Spa in hun tweede uitje na Sebring hun favoreitenrol. De Peugeot van de combinatie Minassian/Simon Pagenad/Christian Klein pakte met 2.01.056 de pole. Slechts 0.00.026 seconden sneller dan de tweede Peugeot van Alexander Wurz.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

peugeot_pole
Simon Pagenaud pakte de pole voor Peugeot.

Peugeot bevestigt favorietenrol
Voor hun plaatsen op de eerste startrij hadden de Peugeot 908 HDI Fap’s maar één vliegende ronde nodig en dat was voldoende. De Lola Aston Martin van Harold Primat, Miguel Ramos en Darren Turner kwalificeerde zich met 2.02.488 als derde. Hun teamgenoten Jan Charouz/Tomas Enge/Stefan Mücke waren minder fortuinlijk. Hun Peugeot spinde aan het begin van de sessie in La Source. Ondanks de hulp van de marshall kon men de Lola Aston Martin niet meer aan de praat krijgen en moest de training met code rood onderbroken worden. Dat was eveneens het geval in het GT segment waardoor de kwalificaties enigszins vertraagd werden De Peugeots en de Lola Aston Martin bleven daarna binnen. Zij hadden hun tijd op exact het juiste moment gezet.

spin
De 007 Lola Aston Martin moet als laatste vertrekken.


De Oreca AIM van Bruno Senna/Stephane Ortelli kwalificeerde zich als vierde. De beide Kolles Audi R10 TDI;s kwalificeerden zich als negende en elfde, waarbij de combinatie Karthikeyab/Meyruch.Zwolsman zich in de Top 10 nestelde.

danny_watts
Danny Watts schrikt van een plotselinge rode vlag.

In de LMP2 klasse ging de pole naar de Essex Porsche van Casper Elgard/Emmanuel Collard/ Kristian Poulsen. In de LMGT1 categorie kwalificeerde de Aston Martin DBR 9 vanLichtenhofer/Gruber/Müller zich als eerste voor de Lamborghini van Kox/Salaquarda/Janis. In GT was de pole weggelegd voor de Porsche van Marc Lieb Richard/Horst Felbermayr. De Spyker C8 L:aviolette van Tom Coronel/Peter Dumbreck kwalificeerde zich als negende in het sterke LMGT2 veld.

kolles_audi
Snelste Kollesman, Narain Karthikeyan.

Kwalificatie
1. Minassian/Pangenaud/Klien Peugeot 908 HDi FAP 2.01.056
2. Gene/Wurz/D. Brabham Peugeot 908 HDI Fap 2.01.082
3.Primat/Ramos/Turner Lola Aston Martin 2.02.488
4. Ortelli/Senna B. Oreca AIM 2.02. 570
5, Bouillon/Tinseau Pescarolo Judd 2.02.674
6. Bellichi/Fássler/Prost Lola Aston Martin 2.03.022
7. Smith G./Kerr. R./Tomlinson Ginetta Zytek 2.03.598
8. Jouanny/Barbosa Pescarolo Judd 2.04.390
9. Kartikeyan/Meyrick/Zwolsman Audi R10 TDI 2.04.476
10. Ragues/Mailleux Oreca Judd 2.04.614. (allen LMP1)


LMS nieuws: '1000 km SPA Le Mans Series 8 t/m 10 mei 2009'

IRL: Regen verstoort tweede Indy 500 trainingsdag

 
 
07 MEI 2009 PAGINA 1 VAN 1
 
regen_brickyard_1

Robert Doornbos heeft woensdag niet kunnen voortborduren op zijn uitstekende rookiesessie in Indianapolis van een dag eerder. Regen legde het voorbereidingsprogramma op de Indy 500 stil.

Tekst: Marc Kok
Foto: indycar.com

Slechts Alex Lloyd, Nelson Philippe en Stanton Barrett kwamen even in actie, voordat de hemelpoorten zich openden. En onder natte omstandigheden wordt er op ovals, vanwege het veiligheidsaspect, niet gereden.

Inhalen
Om de verloren tijd in te halen, is het programma voor de coureurs vandaag verruimd op de Brickyard. Om half tien in de ochtend (plaatselijke tijd) krijgen eerst de rookies, onder wie Doornbos, rijtijd. Vervolgens mogen alle coureurs de 2,5 mijl lange baan betreden en zich voorbereiden op Pole Day, aanstaande zaterdag.

Formule 1: Mogelijke rentree Super Aguri na instellen budgetplafond

 
 

 

 

 
 
aguri_suzuki_f1

Hoewel Ferrari zeurt over het budgetplafond van 40 miljoen pond dat vanaf volgend jaar maximaal per team mag worden gespendeerd, trekt de nakende kostenreductie steeds meer potentiële F1-renstallen. Zo overweegt zelfs Aguri Suzuki zijn vorig jaar ter ziele gegane team Super Aguri weer nieuw leven in te blazen.

Tekst: Marc Kok

Aguri Suzuki is een grote meneer in Japan. Hij was in 1990 de eerste Japanner die een podiumplaats in de Formule 1 veroverde. Dat maakte van de man die in totaal 88 Grand Prix reed een volksheld in eigen land. Later zette Suzuki een eigen F1-stal op. Maar na 39 Grote Prijzen was de financiële koek erg mini bij Super Aguri en hield het sprookje op. In 2008 moest Suzuki de racepijp aan Maarten geven.

Veel interesse
De inmiddels 48-jarige Japanner ziet nu echter mogelijkheden op een rentree. Dit omdat de kosten in de Formule 1 drastisch worden teruggeschroefd. Super Aguri is lang niet de enige formatie die de mogelijkheden onderzoekt om vanaf 2010 toe te treden tot het circus van Bernie Ecclestone. Ook USGPE, Lola, Prodrive en iSport hebben reeds hun interesse uitgesproken in de F1. De flamboyante Ecclestone hoopt komend seizoen het startveld uit te breiden naar zo’n 26 bolides.

LMS nieuws: 'Beperkingen voor de diesels van Audi en Peugeot in de Le Mans Series.'



Strafgewicht

De seizoenstart op Sebring (ALMS) en Barcelona (LMS) heeft aangetoond dat de diesels in het voordeel zijn. Daarom zulllen vanaf de race op Spa-Francorchamps op 10 mei Peugeot en Audi tien kilogram strafgewicht moeten meetorsen. Dat geldt ook voor de Audi's van Christijan Albers en Charles Zwolsman.

Diameter
Bovendien wordt de diameter van de brandstoftoevoer-restrictor voor dieselvoertuigen met vijf millimeter verkleind tot 33 millimeter. Hierdoor zal het bijtanken voor Peugeot en Audi langer duren.

Bron: RTL GP

Formule 1: Ecclestone en Mosley bekvechten over Ferrari

 
 
   
 
ferrari_2009_3

Volgens FIA-president Max Mosley zal de Formule 1 ook wel kunnen overleven zonder Ferrari. Maar deze opmerking is F1-baas Bernie Ecclestone in het verkeerde keelgat geschoten. Een mogelijk wegvallen van de Scuderia zal Ecclestone pijn doen in zijn overigens redelijk gevulde portemonnee.

Tekst: Marc Kok

Max Mosley kwam tot zijn opmerking in reactie op kritiek van Ferrari-topman Luca di Montezemolo, die zich recent negatief uitliet over het budgetlimietplan voor het seizoen 2010 dat afgelopen week is afgevaardigd. F1-teams mogen vanaf komend racejaar in principe nog maar maximaal 40 miljoen pond spenderen. Hoewel dit bedrag al behoorlijk hoger is dan het aanvankelijke budgetidee van 30 miljoen pond, is deze kostenreducerende maatregel tegen het zere been van Ferrari. De kapitaalkrachtige Italianen hebben hun vele successen de afgelopen jaren voor een groot deel te danken een het surplus aan euro’s dat zij (ten opzichte van de meeste teams) te besteden hadden.

Boze brief
Di Montezemolo schreef onlangs in een brief aan de FIA dat een budgetlimiet de geloofwaardigheid van de Formule 1 zou ondermijnen. Bovendien is het plan volgens de Ferrari-leider zeer moeilijk uit te voeren. Hij vindt dan ook dat alle aspecten van de nieuwe budgetregelgeving opnieuw en nauwkeurig bekeken moeten worden.

‘Waarom is 40 miljoen niet genoeg?’
Max Mosley is niet onder de indruk van Di Montezemolo. De FIA-president wil vasthouden aan het budgetplafond van 40 miljoen pond. Dat is volgens hem een noodzaak om de kosten in de hand te houden en daarmee de Formule 1 levensvatbaar. Als Ferrari zich hieraan niet wil conformeren, dan moeten ze maar stoppen, is de redenatie van Mosley. ,,Het zou jammer zijn als Ferrari verdwijnt in de Formule 1, maar de raceklasse overleeft het wegvallen van het Italiaanse team wel’’, stelde Mosley in de Britse pers. ,,Ik vraag me echt af waarom Ferrari het volgend jaar niet voor 40 miljoen pond kan doen, terwijl andere teams het wel lukt.’’

‘Ferrari laat ik niet vernietigen’
Bernie Ecclestone is op zijn beurt niet blij met Mosley’s statement. De flamboyante F1-baas zegt in de krant The Times de positie van Ferrari in de clash met Mosley te willen verdedigen. ,,Ik laat Ferrari niet vernietigen door Mosley’’, is Ecclestone helder zoals altijd. ,,Dat gaat gewoon niet gebeuren! Het probleem van Luca di Montezemolo is dat hij Max Mosley in een positie heeft gebracht waaruit hij een debat kan beginnen. Daar moet je met Max niet aan beginnen. Die verbale gevechten win je bijna nooit van hem.’’ Niettemin hoopt Ecclestone dat Mosley en Ferrari de strijdbijl binnenkort kunnen begraven en de problemen de racewereld uit helpen. ,,We moeten zorgen dat we tot een goede overeenkomst komen met zijn allen. Ik zie niet in waarom dat uiteindelijk niet zou kunnen lukken.’’

IRL: Robert Doornbos' Indy 500 begint vandaag met introductiedag rookies

 
 

 

 

 
 
r_doornbos_indycartest

De wereldberoemde race is pas over 19 dagen. Maar vandaag begint voor Robert Doornbos al de (lange) weg naar de Indy 500. Samen met andere Indy 500-rookies wordt hij vandaag ingewijd op de Brickyard.

Tekst: Marc Kok

Voordat Doornbos aanstaande zaterdag een poging gaat doen om de pole-position voor de Indy 500 en een leuke bijbehorende cheque van 100.000 dollar te grijpen, wordt de Nederlander goed voorbereid op de ruim 800 kilometer lange wedstrijd op de vermaarde oval van Indianapolis. Met collega-Indy 500-rookies als Alex Tagliani, Raphael Matos, Nelson Philippe, Mike Conway en Stanton Barrett mag de Rotterdammer vandaag de baan rijdend verkennen.

Wennen
Tijdens de zogenaamde ‘rookie orientation’ zullen de coureurs letterlijk langzaam aan de extreem hoge snelheden op de 2,5 mijl lange track wennen. Eerst zullen de racers individueel met zo'n 100 mijl per uur over het asfalt gaan, waarna de ‘speed’ wordt opgevoerd. Vervolgens gaan de coureurs tezamen over de piste en zullen ze dus ‘in verkeer’ leren rijden. In totaal zullen de rookies vandaag drie uur lang op de Amerikaanse middag in actie komen. Morgen volgt nog eens vijf uur oefenen op de Brickyard. Daarna zullen de rookies ‘bezoek’ krijgen van de IRL-coureurs die al ervaring hebben in Indianapolis. Donderdag is er, net als op Fast Friday, nog een lange trainingssessie.

Pole Day
Aanstaande zaterdag is Pole Day en zal er tijdens de kwalificatie bekend worden welke rijders er op racedag (24 mei) op de startposities 1 tot en met 11 mogen beginnen. Een dag later gaan de coureurs die zich nog niet gekwalificeerd hebben in de herkansing. Dan worden de startposities 12 tot en met 22 vergeven. Op zaterdag 16 mei worden de laatste elf plekken vergeven voor de race die 33 coureurs zal tellen. Omdat er meer aanmeldingen zijn, zullen er dus ook piloten zijn die op racedag langs de betonnen muur als toeschouwer de wedstrijd zullen bekijken.

Totaal anders
Doornbos heeft in elk geval veel zin om tijdens de 93ste editie van de klassieker zijn debuut te maken. ,,Ik heb nog niet veel ervaring op ovals, maar het moet best gaan lukken’’, vertelde ‘Bobby D.’ aan de Amerikaanse autosportpers. ,,Ik heb me tijdens mijn eerste oval-wedstrijd als tweede gekwalificeerd. Al weet ik dat de Indy 500 een totaal ander verhaal zal zijn. Maar ik heb wel geleerd hoe je op dat soort banen snelheid moet opbouwen.’’

Stap voor stap nemen
Arie Luyendijk zal Doornbos wederom als coach bijstaan en belangrijke tips geven. De tweevoudig Indy 500-winnaar heeft zijn telg reeds verteld dat de baan vanwege zijn enorme grootte erg intimiderend kan zijn. ,,Bovendien moeten lichaam en geest erg wennen aan continu racen met een snelheid van 220 mijl per uur’’, geeft Luyendijk aan. ,,Pas als een rijder dáár aan gewend is, kan hij de meeste snelheid genereren. We gaan het stap voor stap doen.’’

Formule 1: Bijtanken tijdens GP’s vanaf 2010 verboden

 
 
   
 
tanken_formule1

Vanaf volgend seizoen mag er tijdens de Grote Prijzen Formule 1 niet meer worden bijgetankt. De wagens moeten derhalve vanaf de start met een volle lading brandstof worden uigerust, zo heeft de FIA aangegeven.

Deze maatregel past volgens de FIA in de kostenbesparende maatregelen die worden doorgevoerd. Door het bijtanken tijdens de races te verbieden, hoeven ten eerste de brandstofinstallaties niet meer worden meegetransporteerd naar de GP’s. Bovendien moet deze nieuwe regel de teams prikkelen om een energiezuinige motor te ontwikkelen. Want hoe minder brandstof de krachtbron verbruikt, hoe lichter de bolide aan de start kan verschijnen en hoe groter het voordeel voor de rijder.

Beruchte incidenten
In de Formule 1 zullen vanaf 2010 tevens beruchte tankincidenten, zoals Christijan Albers in 2007 overkwam, niet meer voorkomen. De Nederlandse coureur reed destijds, tijdens de GP van Frankrijk in Magny-Cours, na een pitstop te vroeg weg en sleurde vervolgens de hele tankslang mee

A1GP: Jan Lammers: ‘Raamwerk staat, nu ondersteuning uit het bedrijfsleven’

 
 
   
 
oranje_fan_ierland_carroll

Jan Lammers kijkt tevreden terug op het vierde seizoen A1GP. ,,De vierde positie is het beste eindresultaat tot nog toe in het kampioenschap’’, stelde de seatholder van Team Nederland na de seizoensafsluiter op Brands Hatch. ,,Samen met het beste resultaat in de feature race dit jaar op zondag hebben we tijdens het seizoen 2008/2009 genoten van de samenwerking met de nieuwe kampioen Ierland.’’

Foto's: A1 Team Nederland

,,Ook onze rijders Robert Doornbos en Jeroen Bleekemolen hebben het fantastisch gedaan voor ons dit jaar’’, vervolgt Lammers. ,,Nu is het zaak om het seizoen af te wikkelen en ons voor te bereiden op volgend jaar. Ik wil het hele team bedanken, onze sponsors uiteraard en RTL GP. Terugkijkend op 4 jaar A1GP kunnen we concluderen dat de raceklasse, tot op dag van vandaag, heeft gezorgd voor enorm veel autosportplezier.’’

oranje_fans_a1gp_brands-hat

‘Fans bedankt’
,,Ik wil echter vooral onze fans bedanken’’, stelt de 52-jarige teamleider. ,,Wij zijn trots dat we binnen de A1GP paddock bekend staan als het team met de meeste, leukste en beste fans. We zullen ons best gaan doen om in de toekomst een zo mooi mogelijk pakket te blijven samenstellen en om de A1GP race naar Nederland te blijven halen. Na vier jaar kunnen we concluderen dat het raamwerk staat, het A1GP gebouw staat, men kent het concept, nu moet er locaal en nationaal en internationaal nog meer erkenning en ondersteuning uit het bedrijfsleven komen. Het Nederlands publiek heeft ons en A1GP leren kennen als toegankelijk met spannende en verrassende momenten. Daar komen er nog veel meer van in de toekomst.''

jeroen_bleek_silverstone_bl

‘Steeds constanter en dominanter’
Jeroen Bleekemolen, die afgelopen zondag de laatste seizoensrace als tweede finishte, is blij met het resultaat. ,,Je ziet dat we seizoen na seizoen en dit jaar race na race steeds sneller, constanter en dominanter zijn geworden. Behalve wat pech hier en daar, soms met de auto en soms met de wedstrijdleiding, waren we gewoon het hele jaar zeer snel. Het teamconcept met afwisselend Robert Doornbos en mezelf in de auto, blijkt goed te werken. Dennis Retera heeft goed werk verricht in de rookie sessies en het hele team van Jan Lammers zit gewoon goed in elkaar. Iedereen is zeer capabel, kent zijn taak en de organisatie loopt als een uurwerk. Ik wil Jan en iedereen van het team bedanken en Ik hoop dat ik er volgend jaar weer bij mag zijn.’’

LMS nieuws: Charles Zwolsman info: “Wij boeken vooruitgang, maar de concurrentie is sterk.”



Het Kolles team gaat zich met de Audi R10 opmaken voor de races in de Le Mans Series op het Circuit van Spa op 10 mei a.s.

Terugblikkend op de race in Barcelona is Charles toch redelijk tevreden. “Met z’n drieen op een auto betekent toch minder testen. Zelf had ik maar 20 ronden kunnen rijden voor de wedstrijd begon. Daarbij kwam dat wij al vroeg in de race werden aangereden met als gevolg een half uur in de pits voor reparatie.

Vervolgens kwamen er problemen met de remmen, waardoor het steeds moeilijker werd om de auto de bocht in te remmen. Maar ik heb de finish gehaald met toch nog redelijke ronde tijden ondanks de remproblemen. Uiteraard is team eigenaar Colin Kolles niet tevreden met in Barcelona 1 auto niet aan de finish en de andere met problemen aan de finish.”

Lees verder...

Hotlap Macau: WTCC BMW 320Si, Driver: Wilco Hendriks

Youtube channel Dutch SimRacing!

DTM: Oude tijden herleven op de Nürburgring

 
 
   
 
dtm_revival_1

Hoe leuk de huidige DTM ook is, velen denken toch nog wel een beetje met weemoed terug aan de tijden van de "oude" DTM, die van 1984 tot 1996 tot grote hoogte steeg en een enorme populariteit bereikte. Een veelvoud van merken en teams, volle startvelden van soms wel 40 auto's (met kwalificatieraces!) en spectaculaire races waarbij plaatewerkcontact niet werd geschuwd maakten de serie geliefd. In het kader van het VLN-weekeinde op de Nürburgring nodigde de organiserende club ACAS bezitters van oude DTM-auto's uit, om een paar demonstratieronden te rijden. Oude tijden herleefden op de Nürburgring...

Ford Sierra en Mercedes-Benz 190E behoorden tot de succesvolste auto's in de oude DTM (foto boven)

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions
dtm_revival_2
Die kennen we nog goed: 190 van Bernd Schneider uit 1992, het laatste jaar met de hoge Evo2-vleugel

dtm_revival_3
Kurt Thiim werd met een Rover Vitesse in 1986 DTM-kampioen

dtm_revival_4
Nog meer Scandinavisch succes: Per Stureson won in 1985 met zo'n Volvo 240 de titel

dtm_revival_5
Ook de Alfa GTV reed in de DTM, in deze uitvoering bestuurd door Peter Oberndorfer

dtm_revival_6
Natuurlijk waren er heel wat M3's, en ook de straatversies ontbraken niet

dtm_revival_7
Een bijzondere Calibra van koolstofvezel, ontwikkeld door Zakspeed voor de ITC 1997. Zoals bekend kwam dat kampioenschap er nooit, en zo kwam ook deze Opel niet verder dan het stadium van prototype

Jos ziet af van LMS deelname met Pescarolo

(29/4/2009) Twee weken geleden gaf Jos Verstappen te kennen dat er gesprekken liepen met Pescarolo Sport over deelname aan de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans. Hij gaf toen al meteen aan daar zijn bedenkingen bij te hebben aangezien het een zitje in één van de auto's met een Judd benzine motor betrof. Die vraagtekens zijn niet weggenomen en Jos heeft er dan ook vanaf gezien om in te stappen.

Is het niet gelukt? "Nee, ik heb Henri Pescarolo vriendelijk bedankt voor zijn aanbod en hem uitgelegd dat ik graag een auto wil hebben waarmee ik kans maak op de overwinning. Het gaat mij met name om de 24 Uur van Le Mans want de LMS races zijn er nog maar een paar. Pescarolo begreep me volkomen. Hij probeert wel nog iets voor me te betekenen voor Le Mans aangezien hij daar ook een Peogeot 908 diesel inzet." De deur staat dus nog op een kier? "Ja. Ik zou echt dolgraag weer de 24 Uur van Le Mans rijden maar dan wel in een diesel."



De ACO (Automobile Club de l'Ouest) heeft voor dit jaar de reglementen aangepast om in de LMP1 klasse de benzine aangedreven auto's dichter bij de diesels te brengen. Vorige week zijn daar nog een paar nieuwe regels aan toegevoegd. Je bent niet overtuigd? "Nee, volgens mij leg je het in een benzineauto nog altijd af tegen de nieuwe fabrieksdiesels van Audi en Peogeot." Op 10 mei kunnen de Judd's van Pescarolo Sport zich tijdens de 1000km van Spa-Francorchamps meten met de Peugeot's. "We zullen zien. Als ik er naast zit, hang ik meteen aan de telefoon bij Pescarolo."

Niels Hendrix

Formule Renault 3,5: Hattrick voor Martinez op Spa in eerste race

 
 
   
 
De Spanjaard Marcos Martinez scoorde voor het team van Pons Racing een hattrick in de eerste race van het weekend op Spa-Francorchamps. Na Barcelona veertien dagen geleden boekte hij zijn derde achtereenvolgende overwinning voor het team van Pons Racing. De Belg Bertrand Baguette behaalde op zijn thuiscircuit Spa-Francorchamps een fraaie tweede plek. De Spanjaard Miguel Molina complementeerde het podium met een fraaie derde plek voor het team van Ultimate Motorsport.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s” Renault Sport

martinez_spa
Marcos Martinez op weg naar de zege op Spa

Hattrick voor Martinez
Polesitter Marco Barba kon zijn goede uitgangspositie niet optimaal benutten want Marco Martinez en de Rus Daniil Move namen direct het voortouw terwijl Barba maar de derde plek terugviel gevolgd door Charles Pic en Bertrand Baguette. De Pons Racing bolide van Martinez kon al snel een gat slaan ten opzichte van zijn achtervolgers. Charles Pic moest aan Baguette en Molina snel terrein prijsgeven en viel terug.

Achter beide koplopers vormde zich een groepje bestaande uit Barba, Baguette. Molina, Pic en James Walker. Daarachter stond Brendon Hartley behoorlijk onder druk van Pasquale di Sabatino, Chris van der Drift, Oliver Turvey en James Walker.

Aan het eind van de vijfde ronde wist Baguette zijn teamgenoot Marco Barba te verschalken en pakte de vierde plek. Vervolgens liep de Draco-coureur snel in op Daniil Move. Na vier afwachtende ronden sloeg onze Zuiderbuur in de “Bus Stop” toe en verwees de Rus Move naar de derde plek terug. Tegelijkertijd wist de Spanjaard Miguel Molina Marco Barba van de derde plek te verdringen.

spa_openingsfase
Charles Pic voert het peloton in de openingsfase aan.
Lees verder...

FIA GT CHAMPIONSHIP 2009 JS MENTEN - PREVIEW ROUND ONE – SILVERSTONE



Vier dagen voor de start van de seizoensopener van het FIA GT kampioenschap heeft Jos Menten een overeenkomst gesloten met het Luxemburgse DKR Engineering. De 28-jarige coureur uit Haelen zal in het Verenigd Koninkrijk achter het stuur kruipen van de potente Corvette C6.R. Het betreft dezelfde wagen, en tevens hetzelfde chassis, waarmee de Nederlander zijn internationale carrière in 2006 startte. Een andere constante in het verhaal is Menten’s teamgenoot. Lees verder...

Het 2de filmpje van Dutch SimRacing deze week: Hotlap Macau

Hoe heftig is WTCC rijden?