In Amerika komen de fans op de eerste plaats, en zo moet het.

 dario_franchitti_richmond1

Erg weinig wisselingen aan kop en lang niet genoeg inhaalacties. Deze huidige ontwikkeling in de IRL is ook de coureurs een doorn in het oog. ,,Daar moeten we snel iets aan veranderen’’, aldus klassementsleider Dario Franchitti.

Tekst: Marc Kok
Foto: IndyCar.com

Met zes relatief saaie ovalraces achter de rug, maken topcoureurs Dario Franchitti en titelverdediger Scott Dixon de balans op. Hoewel de Ganassi-rijders recentelijk uitstekend presteerden op de ovale banen, bieden ze aan het publiek hun excuses aan voor de weinig enerverende wedstrijden.

Oplossing vinden
Zo waren er afgelopen weekend, tijdens de race in Richmond, in 300 ronden wedstrijd slechts drie wisselingen van de kop. ,,Het is niet zo dat wij heel rustig rond hobbelen’’, vertelde Franchitti, die in Richmond als tweede finishte achter zijn ploegmaat Dixon, na afloop. ,,Maar geen enkele rijder kan dicht genoeg naar de voorliggende coureur kruipen om deze te passeren. Daar moeten we echt naar kijken en een oplossing voor verzinnen.’’

‘Vreselijke race’
Dixon is het met Franchitti eens. ,,We zijn op de circuits om een show voor het publiek op te voeren. Zonder onze fans, hebben we geen bestaansrecht’’, aldus de ‘defending champ’. Franchitti vertelde dat hij in Richmond als frontrunner zelfs moeite had om de achterblijvers in te halen. ,,We waren in verkeer een seconde per rondje langzamer. Dat is enorm. Ik moet de fans dan ook een excuus maken voor een vreselijke race om te zien. Maar als rijders konden wij er niks aandoen.’’

Power boost systeem?
Omdat de problemen zoals op Richmond zich al vaker hebben voorgedaan dit seizoen, denkt de IRL na over mogelijke oplossingen voor het entertainmentprobleem. Een power boost systeem, dat tijdelijk voor extra pk’s zorgt, is reeds getest. Er wordt ook naar het bandenreglement gekeken. Voorlopig staan er eerst meerdere races op ‘roadcourses’ op het programma. Daarna keert de IRL in Kentucky weer terug op de ovals.

Jan Lammers: ‘A1 heeft het zwaar, maar ik verwacht dat serie blijft bestaan’ (update)

 
 
   
 
jan_lammers_nieuwe_kleding1

,,Een flinke klap op de kaak, maar niet het einde van de A1GP.’’ Dat zegt Jan Lammers tegen AUTOSPORT.NL over het recent failliet gaan van de operationele tak van de A1GP. ,,Maar A1 Holdings bestaat nog. Het is nu wel zaak dat het operationele deel een succesvolle doorstart krijgt en dat de financiële zaken op orde komen’’, aldus de seatholder van A1 Team Nederland. ,,Al lijdt de A1GP wel imagoschade momenteel.’’

Tekst en foto: Marc Kok

A1GP bestaat sinds 2005. Er zijn sinds de start van de World Cup of Motorsport vaak verhalen over financiële problemen binnen de organisatie. ,,Het is natuurlijk een hele kluif om een dergelijke raceklasse van de grond te krijgen’’, vertelt Jan Lammers. ,,Er zijn al drie, vier jaar verhalen dat er geldproblemen zijn. Maar we zijn inmiddels vier jaar onderweg, dus zullen er onderweg de nodige rekeningen betaald zijn. Maar het is duidelijk dat het afgelopen seizoen, mede door de moeilijke conjunctuur waarin we mondiaal verkeren, heel zwaar is geweest.’’

Failliet
De A1GP heeft derhalve cashflowproblemen. Gevolg is dat de nodige leveranciers geklaagd hebben over waar hun geld bleef. Het wachten op de pecunia duurde een aantal van hen te lang. Deze leveranciers hebben vervolgens advocaten op de zaak gezet en proberen via rechtswege hun geld te krijgen. Gevolg is dat A1 GP Operations UK Limited, dat zo’n veertig werknemers heeft, afgelopen week failliet is verklaard.

Financiën teams
Afgelopen najaar, toen het vierde A1GP-seizoen begon in Zandvoort, was het een janboel op het circuit. Slechts een deel van de teams was op tijd klaar voor de strijd, terwijl sommige rijders pas een paar uur voor de eerste race van het seizoen hun eerste meters reden met de nieuwe Powered by Ferrari-bolide. Volgens ingewijden zouden de teams die ‘zogenaamd’ niet klaar waren, lange tijd geen geld hebben overgemaakt naar de A1GP-organisatie. Pas toen de financiën waren geregeld, mochten de renstallen werken aan de wagens die tot die tijd in verzegelde kisten op Silverstone stonden.

‘Niet moedeloos’
Nu is dus de operationele tak van de A1GP failliet. Volgens Jan Lammers is dat ‘zeker een signaal dat A1 het zwaar heeft’. ,,Maar de situatie is niet om moedeloos van te worden. Al is dit natuurlijk wel een flinke tik op de kaak. De serie lijdt onder meer imagoschade. En het failliet gaan van een deel van de holding is natuurlijk geen signaal dat er een overdaad aan geld aanwezig is.’’

Contact met Tony Teixeira
Het is nu zaak dat de financiële zaken snel op orde komen, weet ook Jan Lammers. ,,Maar via inside information weet ik waar de leiding mee bezig is en verwacht ik een oplossing’’, geeft de Nederlandse seatholder aan. ,,Ik heb zowel via de telefoon als via de mail contact gehad met Tony Teixeira, de A1GP-baas. Hij heeft onder meer aangegeven dat alle crediteuren volledig zullen worden betaald en dat alle werknemers van A1GP Operations UK elders zullen worden ondergebracht. Tony gaf me de toezegging dat het failliet gaan van de operationele tak geen gevolgen zal hebben op de toekomst van de A1GP Holdings en alles wat met de raceklasse te maken heeft, zoals tv-contracten en verbintenissen aangaande hospitality's, merchandising, etcetera. Volgens Tony is het 'racing as normal'. Hij vertelde tevens de huidige situatie graag te hebben voorkomen. Hij had de betrokken debiteuren, die naar de rechtbank zijn gestapt, toegezegd dat ze hun geld binnen dertig dagen zouden krijgen, maar dat ze daar niet op wilden wachten. Volgens Tony komt de zaak in orde, maar hij zal er wel keihard aan moeten werken. Ik verwacht dat er een doorstart komt van de operationele tak van A1 en dat we in het najaar aan een vijfde seizoen A1GP gaan beginnen. Daar heb ik op dit moment vertrouwen in.’’

‘Hoge entertainmentwaarde’
Makkelijk wordt het niet, denkt Jan Lammers. ,,Zeker vanwege de moeilijke conjunctuur waarin we verkeren. Het voordeel is dat de A1GP door het publiek goed gewaardeerd wordt. De entertainmentwaarde is hoog. Maar nu moet de serie nog een goede, economische balans krijgen. Er zal hard aan de situatie getrokken moeten worden.’’

Dutch SimRacing rijder Wilco Hendriks pakt lap record op Zolder 79


klik hier voor een vergroting
Na een stop van 12 weken heeft Dutch SimRacing rijder Wilco Hendriks de aller snelste tijd weten te rijden op het circuit van Zolder met de BMW 320 E21.
Een 1:35.575 was met 0.045 seconden genoeg om het lap record af te pakken van Robin Verdegaal die uitkomt voor Simracing For Holland.
Jammer genoeg miste Wilco zijn poleposition na  2 teleurstellende kwallificatie rondjes en moest uiteindelijk als 2de vertrekken.

De race zelf ging ook niet zoals gepland, in de 2de bocht had Wilco last van onderstuur en zo de auto niet de bocht in kon krijgen met als gevolg dat hij op het gras kwam en spinden, en dus 21 plaatsen verloor.
Maar Wilco had een zeer sterken comeback, binnen 3 rondjes zat hij weer in de top 10.
Maar door een paar heftige gevechten kon de kopgroep los komen en was het onmogenlijk om nog bij de kopgroep te komen.

Na 3 kwartier racen is Wilco toch nog op een redelijke 8ste plaats ge eindigd

www.vrl-simracing.be

DSC: Dutch Supercars met vol veld naar Spa

 
 
   
 
480_dsc_kwal

Na twee raceweekenden op Circuit Park Zandvoort is het voor de Dutch Supercar Challenge weer tijd om zijn vleugels uit te slaan. Komend weekend staat namelijk alweer het vijfde raceweekend van dit seizoen op het programma, ditmaal op F1-circuit Spa Francorchamps in België. Alle divisies van de DSC komen in actie op het Ardennencircuit, waardoor de klasse een startveld van maar liefst zestig auto’s kent. Het programma op Spa is komend weekend bomvol, met naast de DSC bijvoorbeeld ook de FIA Formule 2, het International GT Open, de Britcar en het European F3 Open. Bovendien is de toegang tot het evenement gratis.

Tekst: PR

In de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge gaat de titelstrijd tussen twee zeer ervaren coureurs. Cor Euser met zijn Marcos LM600 en de Engelsman Martin Short met de Mosler MT900 GT3 zijn het gehele seizoen al zeer aan elkaar gewaagd en hebben beiden al enkele overwinningen op hun naam staan. De concurrentie ligt echter op de loer, want tijdens de laatste races op Zandvoort bleek dat de concurrentie op de deur aan het kloppen is bij de koplopers. Zo reed Berry van Elk een tijdje aan kop tijdens de zaterdagrace op Zandvoort en was Francesco Pastorelli in de Ferrari F430 GT3, die hij deelt met Rick Abresch, de absolute smaakmaker tijdens de race op zondag. Op Spa Francorchamps verschijnt Meindert van Buuren aan de start met de Ferrari F430 GT3 van Abresch. Abresch zelf debuteert met zijn nieuwe Porsche 997 RSR. De koplopers in het kampioenschap hebben door hun goede resultaten in de eerste races veel resultaatseconden, waardoor ze een extra ‘handicap’ hebben tijdens de races op Spa Francorchamps. Alle ingrediënten dus voor een spannend weekend in deze klasse.

Supersport 1
In de Supersport I-divisie is Henk Thuis nog steeds de te kloppen man. ‘Mister Intrax’ presteert het gehele seizoen al uitermate goed en wist dit jaar al drie overwinningen te boeken. Twee daarvan waren op Spa Francorchamps, tijdens de eerste races van de DSC dit seizoen. Thuis krijgt vanaf Spa Francorchamps bovendien hulp, want zijn teamgenoot Jochen Habets gaat samen met Thuis een nieuw duo vormen. Dat belooft dus wat voor de races komend weekend, al zal de concurrentie er alles aan gaan doen om Henk Thuis en Jochen Habets van de overwinning af te houden.
Lees verder...

Superleague Formula: Met Ho Pin Tung en Yelmer Buurman nog meer Nederlanders in Superleague Formula

 
 
   
 
Alsof het echt voetbal betreft. Vlak voor de eerste wedstrijd gonst het niet alleen van de geruchten maar de transfermarkt draait ook op volle toeren. In de Superleague Formula vallen steeds meer namen op hun plek. Met nog een paar dagen te gaan voor de openingsrace in het 2009 Superleague Formula by Sonangol seizoen is bekend geworden dat Yelmer Buurman komend seizoen in de auto van RSC Anderlecht plaatsneemt. Tevens werd vandaag bekend dat Ho-Pin Tung uit gaat komen voor Atletico Madrid. Met deze bekendmakingen is de grid van het nieuwe Superleague-seizoen volledig, komend weekend komen in totaal 18 wagens aan de start op het Franse Magny-Cours.


Tekst PR

anderlecht

Yelmer Buurman en Ho Pin Tung in Superleague Formula
Buurman, vorig jaar nog uitkomend voor PSV Eindhoven, over zijn " transfer" naar de Belgische club:"Ondanks dat ik het heel jammer vind dat ik niet meer voor PSV uitkom ben ik heel erg blij met deze plek bij Anderlecht. Ik heb heel veel zin in het nieuwe seizoen en om met het race-team Zakspeed samen te werken.De verwachtingen zijn hoog, zowel bij mijzelf als het team."Magny-Cours is bekend terrein voor de Nederlander: "Ik ken dit circuit goed, heb hier al meerdere maal gereden, waaronder in de F3 en GP2.Ik heb hier ook altijd goed kunnen presteren maar tot nu toe nooit gewonnen. Het wordt dus tijd dat ik eerste word op dit parcours."

De laatste toevoeging op de startgrid van de Superleague Formula is die van Ho-Pin Tung. Tung is in het bezit van zowel een Nederlands als een Chinees paspoort en is geboren in Velp, Nederland. Toch is hij geen volbloed Nederlandse racer, omdat hij een Chinees-Zhejiangnese achtergrond heeft. Hij rijdt daarom ook onder een Chinese licentie. Tung kwam de afgelopen jaren uit in de GP2 en in de A1GP en was in 2003 de eerste Chinees die een F1-wagen mocht besturen tijdens een test voor Williams. Tung gaat in de Superleague uitkomen voor het Spaanse Atletico Madrid.

Alle coureurs en clubs op een rijtje:
2 Pedro Pertiz - Sporting Clube de Portugal
3 Giorgio Pantano - AC Milan
4 Duncan Tappy - Galatasaray
5 PSV - Dominick Muermans
6 Al-Ain FC - Miguel Molina
7 Flamengo - Enrique Bernoldi
8 Anderlecht - Yelmer Buurman
9 Olympiacos - Davide Rigon
10 FC Basel - Max Wissel
14 Corinthians - Antonio Pizzonia
15 Atlético Madrid - Ho-Pin Tung
16 FC Porto - Tristan Gommendy
17 Glasgow Rangers - John Martin
19 Tottenham Hotspur - Craig Dolby
21 Liverpool FC - Adrián Vallés
22 AS Roma - Jonathan Kennard
24 FC Midtylland - Kasper Andersen

Max Mosley wil Turbo motoren terug in de F1!



Max Mosley heeft een nieuwe idee om de kosten van de autosport te verlagen. De FIA-president zou graag zien dat verschillende raceklasses gebruik maken van hetzelfde motortype. De Formule 1 zou dan een turbo-aangedreven versie van de krachtbon gebruiken, terwijl lagere categorieën een standaardversie zouden krijgen.

 

Mosley was afgelopen weekend in Portugal aanwezig, waar de Rally van Portugal plaatsvond. De Brit vond tijd om de pers te woord te staan en vertelde daar over zijn nieuwe plan. "We kijken naar de mogelijkheden voor een 'wereldmotor', die in 2013 zou moeten worden ingevoerd", zei hij. "In de Formule 1 zouden we een turbo gebruiken en er komt een normale versie voor de lagere categorieën. In het wereldkampioenschap rally zouden we of een turbo of een standaardversie kunnen gebruiken. Maar dit plan staat nog in de kinderschoenen."

De FIA-president wilde eerder al een standaardmotor in de Formule 1 invoeren, maar dit plan vond weerstand bij de teams, die liever hun eigen motoren blijven bouwen.

WTCC nieuws: '20 JUNI 2010: World Touring Car Championship op Circuit Zolder.'

Eerder waren er al berichten te lezen over WTCC op Circuit Zolder.
Vandaag publiceerde de FIA na de World Motor Sport Council de kalender van o.m. WTCC 2010.
 
Circuit Zolder bevestigt bij deze dat WTCC inderdaad volgend jaar op de kalender zal staan.
Meer informatie hierover volgt weldra.

Bron: Media Circuit Zolder

Autospeedway nieuws: 'Raceway Venray - Speedway zondag 28 juni 2009'



De status van Raceway Venray blijft op dit moment ongewijzigd. De organisatie van Raceway Venray wacht nog op uitspraak van de Raad van State, tot die tijd blijft het gebruiksverbod actief. Op dit moment is er bij de organisatie bekend dat er deze week geen uitspraak zal volgen, waardoor de organisatie helaas heeft moeten besluiten de races van aanstaande zondag 28 juni te annuleren.


 
De organisatie betreurt het dit nieuws door te moeten geven, maar heeft nog steeds goede hoop op een snel en positief antwoord van de Raad van State. Via deze website zullen wij u op de hoogte te houden van eventuele veranderingen.

Bron: media Raceway Venray

Indy Lights

 
 
   
 
beatriz_wint


Girl Power in Indy Lights
Girl Power in de Indy Lights, waar Ana Beatriz de winst wist te pakken (zie foto boven). Na 115 rondjes op de Iowa Speedway versloeg de snelle lady Wade Cunningham en James Hinchcliffe. Junior Strous was wederom niet van de partij in het Lights veld. Beatriz, die acht rondjes voor de finishvlag de kop overnam van Cunningham, kreeg 30.000 dollar overwinningspremie voor haar zege.

FIA GT: Mike Hezemans naar winst op Oschersleben

 
 
   
 
480_kumpe_hezeman

Mike Hezemans en teamgenoot Anthony Kumpen hebben het circuit van Oschersleben hun eerste zege van het FIA GT seizoen geboekt. Het duo greep de leiding in de eerste bocht en stond deze daarna niet meer af. Ook een stevige regenbui kon het duo in de Corvette Z06 niet stoppen. Michael Bartels en Andrea Bertolini finishten met hun Maserati als tweede. De laatste podiumplaats ging naar merkgenoten Alex Müller en Miguel Ramos. In de GT2 klasse ging de winst naar het Ferrari-duo Vilander en Bruni.

Foto's: FIA GT

480_start

Vooral de start van de twee uur durende GT-race zorgde voor de nodige commotie. Bij het aanremmen van de eerste bocht raakten de Saleen van Karl Wendlinger en de Maserati van Alex Müller elkaar. Beide bolides namen in hun touché ook de als derde vertrokken Corvette van Xavier Maassen mee. Als een helderziende koos Hezemans met zijn Corvette de binnenkant van de bocht, waar de overige deelnemers kozen voor het baandeel waar de gespinde auto’s terecht kwamen. De ontstane problemen waren koren op de molen van Hezemans, die hierdoor snel een gat kon slaan.

480_hezemans_4

Na een half uur racen pakten donkere wolken zich boven het circuit. Het duurde niet lang voordat de regen neerdaalde op het asfalt, wat veel teams deed besluiten om de eerste pitstop te maken. De nodige coureurs verslikten zich in het gladde wegdek, maar zware schade bleef uit. Opvallend was Ryan Sharp in de Saleen S7, die het stuur van Wendlinger had overgenomen bij de pitstop. Waar de concurrentie rondetijden noteerden van 1:51, was het Sharp die de achterstand van Wendlinger weer goedmaakte door tijden op de chrono’s te zetten van 1:49. Hij naderde al snel Miguel Ramos, die het stuur weer over had genomen van Müller. In een poging om aan Ramos voorbij te gaan, leek Sharp zich te wanen in een stevige toerwagenrace, waar contact tussen de auto’s niet geschuwd werd. Ramos liet bij de aansluitende persconferentie weten dat hij dergelijk rijgedrag niet waardeerde.

Voor het verdere verloop van de race zouden de rondetijden doorslaggevend zijn. Het Vitaphone Racing Team poogde rappe ronden te klokken om het gat met de leider Kumpen te verkleiner, maar binnen enkele minuten pareerde de Belg door soortgelijke tijden te noteren. Met nog acht minuten te gaan besloot Kumpen de Corvette de pits in te sturen voor de tweede verplichte pitstop. Na een snelle rijderswissel ging Hezemans de baan op om met een voorsprong van tien seconden op de Maserati van Bertolini/Bartels, de auto naar de zege te sturen. Xavier Maassen finishte, na het incident in de eerste bocht en een korte spin, op een vijfde plaats op een ronde achterstand van de leider.

Een slechte generale repetitie is meestal de voorbode van een goeie première. “ Gisteren wou ik het té goed doen in de kwalificaties ” zegt Mike Hezemans. “ Ik wou zo graag goed presteren dat ik even van de baan ging en op die manier slechts een zevende tijd reed. Maar lang heb ik niet op die zevende plaats vertoefd want bij de start haalde ik meteen twee wagens in. Het was een tumultueuze start waarbij ik op het juiste moment in het juiste gaatje dook. Na één bocht schoof ik van de zevende plaats gelijk door naar de leiding! De wagen was goed, ik sloeg meteen een kloofje en de voorsprong werd groter en groter. Ik zag het weer veranderen en vroeg op het juiste moment om binnen te komen. Toen ik binnen was brak de hel los. Andere rijders waren nog op de baan, wij haalden enorm voordeel uit deze stop. ”

Tactisch gezien een meesterzet. Kumpen kreeg regenrubbers aangebonden en ging op zijn beurt de baan op. “ Zeggen dat het moeilijk was is het understatement van het jaar ” lacht Anthony Kumpen zich de tanden bloot. “ Aquaplanning, overal stonden er plassen, het was niet te doen. Bij het remmen was het net alsof iemand een emmer water in de wagen gooide, zoveel water kwam er binnen. Normaal gezien is de stint in het midden van de wedstrijd de kortste maar we besloten zolang als mogelijk buiten te blijven omdat ik die omstandigheden nu toch gewoon was. 7 minuten voor tijd ging ik pitten en nam Mike terug over. ”

“ Het waren toch wel zeven lange minuten. Ik heb gewoon getracht op de baan te blijven en een zo goed mogelijk tempo aan te houden ” aldus Mike Hezemans. “ Geloof me, in deze omstandigheden was dat geen makkelijke opdracht. Vele rijders zijn in de fout gegaan, wij niet. Daar mogen we toch best blij over zijn, niet? ”


480_ferrari_50

In de GT2-klasse was het spannend totdat zowel de Porsche van Collard/Westbrook, als die van Bergmeister en Ashburn van de baan gleden. Voor Emanuelle Collard betekende dit opgave, Bergmeister mocht zijn weg met forse achterstand vervolgen. Hiermee was de weg vrij voor Tony Vilander en Gianmaria Bruni om hun eerste zege van het seizoen te noteren. Voor het duo met de AF Corse Ferrari F430 was de route naar het podium niet nieuw, want ook in 2008 wisten zij op Oschersleben in de GT2-klasse te winnen. Met de Porsche 997 GT3 RS van Sean Edwards en Marco Holzer (tweede) en de Aston Martin Vantage van Frédéric Makowiecki en Stefan Mücke (derde), is het voor het eerst dat er drie verschillende merken op het GT2-podium zijn geëindigd.

480_podium

Uitslag FIA GT Oschersleben
1. Hezemans / Kumpen, Corvette Z06 71 ronden in 2:00:42,748
2. Bertolini / Bartels, Maserati MC 12 + 9,207
3. Müller / Ramos, Maserati MC 12 + 35,696
4. Longin / Ruffier, Corvette Z06 + 1:47,676
5. Maassen / Biagi, Corvette Z06 + 1 ronde
6. Leinders / Kuppens, Ford GT + 1 ronde
7. Mutsch / Hennerici, Ford GT + 1 ronde
8. Hines / Lemeret, Saleen S7 + 2 ronden
9. Bruni / Vilander, Ferrari F430 + 2 ronden (winnaar GT2)

WTCC in 2010 naar Zolder

 
 
   
 
wtcc_2005_spa_start_480
De laatste keer dat het WTCC in België racete, was in 2005 in Spa

Het WTCC komt volgend jaar hoogstwaarschijnlijk in actie in het Belgische Zolder. Dat vernam AUTOSPORT.NL in Brno. Daarmee zou het toerwagenkampioenschap na een afwezigheid van twee jaar weer terugkeren in de Benelux. Het is al langer bekend dat de deelnemende merken waarde hechten aan een race in Nederland of België, maar sinds het eenmalige optreden in 2007 op Circuit Park Zandvoort kwam het WTCC niet meer in de Benelux in actie. Algemeen wordt verwacht, dat Zolder op de WTCC-kalender de plaats inneemt van de races op het stratencircuit in het Zuid-Franse Pau. De slechte faciliteiten aldaar waren de WTCC-organisatoren al langer een doorn in het oog en de races waren er de afgelopen jaren weinig spectaculair. Daar komt bij, dat het recentelijk gekozen nieuwe stadsbestuur in Pau naar verluidt niet erg positief gestemd is over de race-activiteiten in de stad, ondanks de extra inkomstenstroom die het evenement genereert door de in totaal enige duizenden hotelovernachtingen van bezoekers, teams, pers en functionarissen.

Tekst: René de Boer
Foto: FIA WTCC/Photo 4

Persbericht: Xavier Maassen mist podium na startincident

 
 
   
 
Na mijn podium in Le Mans had dit een nieuw podium kunnen zijn of misschien wel mijn tweede zege in de FIA GT uit mijn carrière”, blikt Xavier Maassen ontgoocheld terug op de derde FIA GT race van het seizoen. “En stom startincident hypothekeerde onze hele race en eigenlijk is onze vijfde plek nog een goed resultaat gezien de omstandigheden; damage control heet dat dan.” Na de vijfde plek in Oschersleben blijft Xavier Maassen in het vooruitzicht van de 24 Uur van Spa derde in het FIA GT kampioenschap.

Tekst en Foto PR

xavier_oschersleben

Een week na de 24 Uur van Le Mans stond de Nederlandse GT coureur Xavier Maassen alweer paraat voor de derde race van het FIA GT seizoen. Na Silverstone en Adria stond hij samen met Guillaume Moreau derde in het kampioenschap, maar in Duitsland vond de snelle Nederlander de dubbele FIA GT kampioen Thomas Biagi naast hem in de Luc Alphand Aventures Corvette C6.R.

“Thomas moet de wagen wel leren kennen, maar hij heeft zo veel ervaring dat ik me daar weinig zorgen over maak”, vertelt Xavier Maassen tijdens de eerste vrije trainingen op vrijdag. “We gaan wel intensief trainen voor de rijderwissels, om zo goed mogelijk op elkaar afgestemd te raken, want dat is uiteraard belangrijk.”

De vrije trainingen verliepen bijzonder goed voor de beide snelle heren in de Corvette en Maassen was dan ook klaar voor de korte kwalificatiesessie die de startgrid zou bepalen.

Xavier Maassen deed het bijzonder goed en reed naar de derde plek, als eerste Corvette.

Xavier Maassen: “Mijn ronde was zeer goed, we waren werkelijk gemotiveerd na onze tweede plek in Le Mans en nu staan we hier als beste Corvette derde op de startgrid, dat is prima. We hebben wel even naar de juiste set-up moeten zoeken om zoveel mogelijk grip te hebben, maar het vele werk loonde zonder twijfel. Vlak voor de kwalificatiesessie beslisten we om het één en ander te wijzigen, wat zijn vruchten afwierp. Jammer genoeg was Michael Bartels zo unfair om mij op te houden tijdens mijn snelle ronde, want anders was het resultaat nog beter geweest. Onbegrijpelijk toch van zo’n rijder... We gaan nu verder oefenen op pitstops om Tomas zo goed voorbereid als mogelijk aan de start te krijgen.”

Xavier Maassen maakte een prachtige start en leek als leider de eerste bocht in te duiken, tot “er plots rechts van mij aardig geduwd werd. Karl Wendlinger raakte Alex Müller en die raakte mij... Meteen moest ik over het gras en met een beschadigde velg de pitlane opzoeken. We dachten toen al dat alles over was”, doet Maassen het verhaal van de race.

Xavier Maassen gaf tijdens de onverwachte stop om strategische redenen onmiddellijk het stuur aan Thomas Biagi over, “waardoor we alvast een extra pitstop uitspaarden. Thomas reed dan een strakke stint tot het begon te regenen en dus moest ik op regenbanden weer de wagen in. We hebben geen van beide aan opgeven gedacht en uiteindelijk pakken we nog vier punten met de vijfde plek. Dat resultaat is ontgoochelend gezien onze mogelijkheden, een podium was het minimum geweest, maar anderzijds ben ik opgelucht dat we niet puntenloos achterblijven...”

Xavier Maassen telt nu 15 eenheden, elf minder dan de leiders, alvorens einde juli naar Spa af te reizen, voor de grootste GT-wedstrijd van de wereld, de 24 Uur van Spa in de Belgische Ardennen.

“Een roemruchte race, die ik graag op mijn palmares wil zetten...”, sluit Xavier Maassen strijdvaardig af.

Motorrijder juicht één ronde te vroeg....

NASCAR MEXICO CARLOS PARDO FATAL CRASH PUEBLA

A1GP: Doornbos 'rookie van het jaar' en Team Nederland meest populair

 
 
   
 
480_jan_robert

Robert Doornbos is gelauwerd door de fans van de A1GP. De Rotterdammer is uitgeroepen tot beste nieuwkomer van het afgelopen seizoen in de raceklasse. Team Nederland werd tevens uitgeroepen tot meest populaire renstal.

De organisatie van de A1GP maakte maandag de uitslag van de internetverkiezing bekend. Doornbos kwam afgelopen seizoen vijf keer aan de start voor raceteam Holland en reed drie keer op het podium. In het eindklassement bezette het team de vierde plaats en dat was de beste klassering ooit. Doornbos won de verkiezing van beste 'rookie' voor de Indiër Zahir Ali en de Amerikaan Marco Andretti.

480_actie

Populairste raceteam
Nederland staat er goed op bij de autosportfans, zo bleek bij de verkiezing. Het team van Jan Lammers, met naast Doornbos ook Jeroen Bleekemolen als collega-hoofdrijder, kreeg de prijs voor populairste raceteam in de A1GP. ,,We voelen ons vereerd met deze prijs. Hoe de fans over ons denken, bepaalt voor een belangrijk deel onze waarde voor de sponsors'', aldus de teambaas

Le Mans Series 2009 nieuws: 'Charles Zwolsman finisht op een uitstekende 7e plaats in de 24hrs van Le Mans'

 Charles Zwolsman en teamgenoot Andre Lotterer legden met de Kolles Audi R10 beslag op een 7e plaats in het eindklassement. Deze race was super zwaar na het niet kunnen deelnemen aan de race van de derde rijder Narain Karthikeyan. Karthikeyan kwam vlak voor de start ten val in een poging over een muurtje heen te springen. Waar anders drie coureurs voor nodig zijn moesten Zwolsman en Lotterer nu deze 24hrs klus met z’n tweeen klaren.

 Na een perfecte constant gereden race met mooie acties wisten beiden beslag te leggen op een uitstekende 7e plek. Charles Zwolsman werd daarmee tevens beste Nederlander en reageerde na afloop dat dit de zwaarste race is geweest die hij ooit heeft gereden.



Bron: Charles Zwolsman Racing Media Services

24 uur nieuws: 'XAVIER MAASSEN DEBUTEERT MET TWEEDE PLAATS IN 24 UUR VAN LE MANS'



LE MANS. Debuteren met een podium in de 24 Uur van Le Mans, de hardste endurancerace ter wereld is zonder twijfel heel weinig piloten gegeven, maar Xavier Maassen heeft het gedaan. In een Corvette C6.R van het Franse team Luc Alphand Aventures reed hij samen met Julien Jousse en Yann Clairay naar de tweede plaats in de LM GT1 klasse, na een vlekkeloze race. Xavier Maassen mocht dus iets na drieën naar het legendarische podium in Le Mans, waarna hij voor de internationale pers zijn vreugde kon uiten: “Wat een debuut...!!”

Woensdag 10 juni: prekwalificaties & donderdag 11 juni: kwalificaties   

Xavier Maassen kwalificeerde zich op donderdag voor het eerst in zijn carrière voor de 24 Uur van Le Mans. Gedurende twee dagen kon hij tijdens de vrije trainingen en kwalificaties met de mythische omloop kennis maken. “Het is een circuit als een ander, maar dan wat langer”, grapte hij tijdens een interview met de wereldvermaarde reporters van Radio Le Mans.

Lees verder...

Sportscars: Peugeot-dubbelzege in Le Mans

 
 
   
 

De 77e editie van de 24 Uur van Le Mans heeft een dubbelzege opgeleverd voor Peugeot. De nummer 9-Peugeot met David Brabham, Marc Gené en Alexander Wurz won met een totale afstand van 382 ronden. Het trio eindigde één ronde voor hun merkgenoten Stéphane Sarrazin, Sébastien Bourdais en Franck Montagny. Audi, dat er niet in geslaagd is om de negende overwinning in Le Mans binnen te halen, eindigde met de winnaars van vorig jaar, Tom Kristensen, Dindo Capello en Allan McNish op de derde plaats.



Tekst: René de Boer

Best geklasseerde Nederlander in de eindstand was Charles Zwolsman, die samen met Narain Karthikeyan en André Lotterer in de nummer 14-Kolles-Audi R10 TDI als zevende overall eindigde. Christijan Albers, Giorgio Mondini en Christian Bakkerud eindigden met de andere Kolles-Audi als negende. Daarmee deed het Kolles-team het bij de première in Le Mans een stuk beter dan menigeen van tevoren verwacht had. De Lola-Aston Martin met Jos Verstappen, Darren Turner en Anthony Davidson eindigde als dertiende overall en elfde in de klasse.

In de LMP2-klasse ging de overwinning naar de Deense Essex-Porsche RS Spyder, nadat de Japanse Goh-Porsche zo’n anderhalf uur voor het eind in één van de chicanes op het lange rechte eind van Hunaudières zwaar crashte. De Speedy-Lola eindigde als tweede in de klasse, met maar liefst 14 ronden achterstand op het Essex-team. In GT1 won de fabrieks-Corvette van Magnussen, O’Connell en Garcia. De andere fabrieks-Corvette viel in de slotfase uit. Daardoor eindigde de Alphand-Corvette met Xavier Maassen, Yann Clairay en Julien Jousse als tweede in de klasse, een fraai podiumresultaat voor Xavier Maassen bij zijn debuut in Le Mans.

In GT2 won de Risi-Competizione-Ferrari met Jaime Melo, Mika Salo en Pierre Kaffer met twee ronden voorsprong op de BMS-Scuderia-Italia-Ferrari van Babini, Malucelli en Ruberti. De Spyker-équipe met Tom Coronel, Jeroen Bleekemolen en Jarek Janis deed het goed: het trio eindigde als vijfde in de GT2-klasse en als 25e overall. De Virgo-Ferrari met Michael Vergers en vader en zoon McInerney kwam als tiende in de klasse aan.

Bouw RC 1/8 stockcar F1

Eindelijk na 20 jaar ben ik dan begonnen aan de bouw van een 1/8 RC stockcar.

Het begon allemaal met een tekening om de maten uit te zetten zodat hij straks ook aan de regels van het reglement voldoet.

Daarna een globale opstelling van het geheel om te kijken of het ook past.
Foto onder.

Dan als alles op maat gemaakt is kunnen we het geheel met lijmklemmen vast zetten en dan wordt het chassis al duidelijk.

Klik op lees verder.

 

 

Lees verder...

Sportscars: Sarrazin zet Peugeot opnieuw op pole

 
 
   
 
le_mans_quali_montagny_sarrazin_480
Franck Montangy (links) en Stéphane Sarrazin, blij met de pole voor Peugeot (Foto: Peugeot Sport)


De Peugeot 908 HDi FAP met startnummer 8 van Stéphane Sarrazin, Sébastien Bourdais en Franch Montagny vertrekt zaterdag om 15.00 uur vanaf de pole-position tijdens de 77e editie van de 24 Uur van Le Mans. Tien minuten voor het eind van de spannende kwalificatietraining was het Stéphane Sarrazin die de snelste trainingstijd van 3:22,888 minuten op de klokken zette en daarmee, net als vorig jaar, de pole voor zich opeiste. Zijn tijd was overigens wel langzamer dan de 3:18,513 van 2008, mede het gevolg van de beperkende maatregelen die de organiserende ACO voor de dieselmotoren invoerde. Op de tweede plaats start het winnende team van vorig jaar, Tom Kristensen, Allan McNish en Dindo Capello met de Audi R15 TDI. Beste Nederlander in de startopstelling is Jos Verstappen: de nummer 008-Aston Martin, die hij deelt met Anthony Davidson en Darren Turner start als negende.

Tekst: René de Boer
Foto's: Frits van Eldik, Peugeot Sport (1)


Aanvankelijk leek Audi de pole-position voor zich op te eisen. In de slotfase van de eerste helft van de kwalificatie liet Allan McNish weer eens zijn uitzonderlijke klasse zien. Geholpen door een goede strategie van zijn team reed hij net voordat de zwart-wit geblokte vlag werd getoond over de finishlijn, zodat hij zijn snelle ronde nog mocht afmaken. Op dat moment was er weinig verkeer meer op de baan, zodat de Schot een nagenoeg vrije ronde had. Dat bleek uit de rondetijd: McNish reed als op rails en zette 3:23,650 op de klokken en was daarmee ruim 2,3 seconden sneller dan de vorige snelste tijd van de Audi nummer 1. Tot een half uur voor het eind van de tweede sessie slaagde niemand erin McNish’ tijd te verbeteren.

480_audi_0560
Allan McNish reed een uitstekende ronde met de Audi R15 TDI, maar het was niet genoeg voor pole

Spanning in laatste half uur

In dat laatste half uur werd het echter flink spannend. Stéphane Sarrazin met de nummer 8-Peugeot leek 30 minuten voor het einde riant op weg naar naar een nieuwe pole-tijd. In de eerste twee sectoren reed hij de snelste tijd, maar in het laatste gedeelte vond hij André Lotterer in de nummer 14-Kolles-Audi voor zich en die maakte in de Ford-bochten geen plaats. Niettemin verbeterde Sarrazin de tijd van de Peugeot van 3:24,658 naar 3:23,728m naar daarmee kwam hij nog wel een tiende tekort op de Audi. Bij Sarrazins tweede poging lukte het ook niet, daarin bleef de Fransman steken op 3:23,792. Een paar ronden later ging het uiteindelijk wel goed: met 3:22,888 zette Sarrazin met nog tien minuten te gaan de voorlopig snelste tijd neer. Die bleek uiteindelijk genoeg om, net als vorig jaar, de pole-position voor Peugeot veilig te stellen.

480_verstappen_0792
Jos Verstappen klimt uit de Aston Martin

De Aston Martins en Kolles-Audi's

Achter de Peugeot en de Audi op de eerste startrij volgen nog drie Peugeots, met de Pescarolo-908 keurig tussen de beide fabrieksauto’s in, en dan de twee overige fabrieks-Audi’s op de plaatsen zes en zeven. Dan op de achtste plaats de snelste Aston Martin, startnummer 007 met Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke, en de zusterauto met Jos Verstappen, Darren Turner en Anthony Davidson als negende. De 007-Aston Martin crashte echter laat in de avond met Jan Charouz aan het stuur en naar verluidt was de schade fors. Op de dertiende plaats staat de snelste van de beide Kolles-Audi’s met Albers, Bakkerud en Mondini. De tweede Kolles-Audi met Narain Karthikeyan, André Lotterer en Charles Zwolsman staat één plaats daarachter als veertiende. De laatste Nederlander in het LMP1-veld is Peter Kox, die samen met zijn teamgenoten Stuart Hall en Harald Primat de 17e tijd reed.

480_albers_0630
Christijan Albers vertrekt met zijn teamgenoten als dertiende bij zijn Le Mans-debuut

Lees verder...

2010 FIA Formula One World Championship Entry List bekent gemaakt!

2010 FIA Formula One World Championship Entry List 

Following the completion of the applications process for teams to compete in the 2010 FIA Formula One World Championship, the following teams have been confirmed.

 

 

TEAM CONSTRUCTOR
SCUDERIA FERRARI MARLBORO
SCUDERIA TORO ROSSO
RED BULL RACING
AT&T WILLIAMS
FORCE INDIA F1 TEAM
CAMPOS GRAND PRIX
MANOR GRAND PRIX
TEAM US F1
VODAFONE McLAREN MERCEDES*
BMW SAUBER F1 TEAM*
RENAULT F1 TEAM*
PANASONIC TOYOTA RACING*
BRAWN GP FORMULA ONE TEAM*

FERRARI
STR TBA
RED BULL RACING TBA

WILLIAMS TOYOTA
FORCE INDIA MERCEDES
CAMPOS COSWORTH
MANOR COSWORTH
TEAM US F1 COSWORTH
McLAREN MERCEDES
BMW SAUBER
RENAULT
TOYOTA
BRAWN TBA

 

 

*These five teams have submitted conditional entries.The FIA has invited them to lift those conditions following further discussions to be concluded not later than close of business on Friday 19 June.

 

The maximum number of cars permitted to enter the 2010 Championship has been increased to 26, two being entered by each competitor. Pending completion of the discussions referred to above, further due diligence is currently taking place on other potential entries

24 Uur van Le Mans op TV

(9/6/2009) Net als vorig jaar wordt ook in 2009 de 24 Uur van Le Mans in zijn geheel uitgezonden door Eurosport. De zender wisselt daarbij wel tussen haar twee kanalen: Eurosport 1 en 2.
Onderstaand het uitzendschema (Nederlandse tijden):

Woensdag 10 juni18:00-19:00 uur Eurosport 2 - Vrije training19:15-00:00 uur Eurosport 2 - Vrije trainingDonderdag 11 juni19:00-21:00 uur Eurosport 2 - Kwalificatie22:00-00:00 uur Eurosport 1 - KwalificatieZaterdag 13 juni08:30-09:15 uur Eurosport 1 - Warm-up14:30-15:30 uur Eurosport 1 - Race start15:45-19:00 uur Eurosport 2 - Race19:00-20:30 uur Eurosport 1 - Race20:30-22:30 uur Eurosport 2 - Race22:30-00:00 uur Eurosport 1 - RaceZondag 14 juni00:00-11:00 uur Eurosport 1 - Race11:00-13:15 uur Eurosport 2 - Race13:15-15:15 uur Eurosport 1 - Race finish

Voor de volledigheid vermelden we ook nogmaals het tijdschema van de 24 Uur van Le Mans 2009:

Woensdag 10 juni   18.00-24.00u                  Vrije trainingDonderdag 11 juni  19.00-21.00u en 22.00-24.00u  KwalificatieVrijdag 12 juni    18.00-19.00u                  RijdersparadeZaterdag 13 juni   08.30-09.15u                  Warm-up                   15.00u                        Start 24 Uur van Le MansZondag 14 juni     15.00u                        Finish 24 Uur van Le Mans

Wanneer je even geen TV voor handen hebt maar wel een internverbinding kun je naar Radio Le Mans luisteren: www.radiolemans.com. Zij verslaan ook de hele race live.
Samen met de live timing op de officiële site van Le Mans (klik hier) kun je dan toch nog alles volgen.

Daarnaast blijft ook Verstappen.nl je de volledige week voorzien van tekst en foto's. Daarbij is er vanzelfsprekend extra aandacht voor de verrichtingen van Jos!

Aston Martin kijkt uit naar start 77e editie 24 Uur van Le Mans

(10/6/2009) Aston Martins voorbereidingen voor de start van de 77e editie van de 24 Uur van Le Mans, voor het merk de eerste in de LMP1 categorie, zijn goed van start gegaan nadat de drie in GULF kleuren gesporen Aston Martin race wagens goed door de technische keuring zijn gekomen dinsdagochtend.
Voor alle auto's die deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans is deze keuring vereist. Tijdens de keuring wordt bepaald of alle onderdelen, en de wagens als geheel, in overeenstemming met de reglementen zijn gebouwd. De technische keuring geeft liefhebbers doorgaans ook een unieke kans dicht bij de wagens en de rijders te komen.

Voor Aston Martin is de deelname dit jaar ook bijzonder want het is 50 jaar geleden dat het team een algemene overwinning wist te behalen op La Sarthe in 1959. Na die tijd heeft Aston Martin nog wel overwinningen behaald, onder meer de laatste twee jaar in de GT1 klasse op Le Mans, maar de uitdaging voor het team is nu groter dan ooit.

lms_spa_7

Met een totaal nieuwe combinatie auto's en rijders, net als bij sommige geduchte rivalen op diesel, zullen de drie nieuwe fabrieksmodellen van Aston Martin met de nummers 007, 008 en 009, bergen moeten verzetten dit weekeinde. Niettemin kan het team gebruik maken van de betrouwbare en uitgeteste V12 krachtbron die het hart vormt van de LMP1 auto en waarmee Aston Martin in de GT1 klasse in 2007 en 2008 de overwinning wist te behalen.
In het zicht van het enthousiaste publiek, dat massaal was toegestroomd om de 55 deelnemende wagens de technische controle op de Place des Jacobins te zien voltrekken, vertelden de negen Aston Martin coureurs over hun verwachtingen voor de megarace die zaterdag 13 juni om 15.00 uur lokale tijd van start zal gaan:

Lees verder...

Autospeedway nieuws: 'Circuit in St. Truiden klein: echte coureurkwaliteiten worden zichtbaar'



St. Truiden zondag 7 juni - Met een spoedactie werd in een week tijd een circuit aangelegd. Dat het circuit niet aan de standaard van Raceway Venray kon voldoen kon eigenlijk geen verrassing zijn. Maar de opzet van de organisatie van Raceway Venray werd behaald: het laten racen van de vaste coureurs en iedereen die zich nieuw zou willen inschrijven.

Voor de Stockcar Formule 1 klasse bleek het al snel een onhaalbare kaart, tenminste het verrijden van een punten wedstrijd. Hier werd dan ook besloten het bij een aantal demo heats te laten, al werd er niet minder hard om gestreden. Het circuit was voor deze zware race klasse te krap bemeten. De Engelsman Gary Castell kwam hier als dagwinnaar uit de bus.
Bij de Stockcar Formule 2 klasse werd wel om de eerste kampioenschappunten gereden, het waren wonderwel hele mooie heats, waar ook de coureurs van hebben kunnen genieten, hier behaalde Christiaan Smidt de dagoverwinning.

Marc Stegmeijer (oud StockRod rijder) voelde zich op het kleine circuit thuis en wist in de krappe bochten het deelnemersveld vakkundig achter zich te laten. Hij liet zien dat hij op een natte baan zelfs met een royale voorsprong de gevestigde toppers als Barry Maessen, Laurens van der Velde en John van den Bosch kon verschalken.

Ook de Saloon Stockcars waren van de partij en daar was Sjors Beckers in goede doen en pikte de finale winst in. Het gemis van een echte vangrail werd wel eens zichtbaar, maar het seizoen is voor enkele raceklassen dan eindelijk geopend. De komende maanden zal duidelijk worden hoe de rest van het seizoen zich zal ontplooien. Natuurlijk hoopt Raceway Venray u snel te kunnen begroeten op het nieuwe circuit. Meer informatie zal spoedig volgen op deze site.

Bron: Raceway Venray/R. Wilms / Raceway Venray

Formule 1: Mosley vraagt FOTA-teams zich gewoon in te schrijven

 
 
   
 
groepsfoto_rijders

Max Mosley heeft de FOTA-teams in een brief gevraagd zich gewoon onder het huidige reglement in te schrijven voor het nieuwe seizoen. Als de teams dit doen kan er volgens de FIA-baas gezamenlijk aan een nieuw reglement worden gewerkt. De FOTA-teams beraden zich uiteraard weer op een antwoordbrief.


Tekst: Daan Jeuken

Unanieme beslissingen
“Volgens de International Sporting Code kunnen we de voor 2010 gepubliceerde regels pas veranderen als alle ingeschreven teams het er unaniem mee eens zijn", verklaart Mosley in zijn brief. "We kunnen dus pas aan reglementsveranderingen gaan werken als we een lijst hebben met bevestigde inschrijvingen.” De lijst met inschrijvingen wordt aanstaande vrijdag verwacht.

“Het is nu aan jullie, je kunt aan het proces meedoen als een bevestigde inschrijving of niet. Om deel te kunnen nemen is een onvoorwaardelijke inschrijving nodig. Wanneer dan is ingeschreven onder het huidige reglement, dus met de budgetlimiet, kan er samen worden gewerkt aan aanpassingen van deze regels."

Addertje onder het gras
Max Mosley brengt zijn uitnodiging om samen rond de tafel te gaan zitten als een open gebaar, maar het lijkt meer op een sluw plannetje. Er zijn namelijk een flink aantal nieuwe inschrijvingen voor het seizoen 2010. Dat er nu ineens zoveel nieuwe teams willen deelnemen komt juist door die budgetlimiet. Voor een wijziging van de regels is unanieme goedkeuring van de teams nodig, en de kans dat de nieuwe teams voor een afschaffing van de budgetlimiet zullen stemmen lijkt dus erg klein. Wordt spoedig vervolgd dus.

Formule 1: Teams willen al weer stoppen met KERS

 
 
   
 
start_chaos

Het was met veel bombarie aangekondigd, maar KERS zal na dit jaar al weer verdwijnen. De Formule 1-teams, verenigd in de FOTA, hebben gezamenlijk besloten om het Kinetic Energy Recovery System met ingang van 2010 te laten vallen.

De teams vinden de technologie te duur in een tijd waarin de raceklasse juist flink moet besparen. Omdat het systeem om energie te hergebruiken niet als verplichting in de reglementen van autosportbond FIA is opgenomen, kunnen de teams eigenhandig deze beslissing nemen.

Eén wel, ander niet
Ferrari, dat als één van de weinige renstallen nog KERS gebruikt, toont zich eveneens voorstander van afschaffing. Teambaas Stefano Domenicali: ,,We hebben veel geïnvesteerd, maar de fans begrijpen niet waarom sommige auto's met en anderen zonder KERS rijden. Een logisch gevolg is dan dat je met zijn allen besluit om maar zonder het systeem verder te gaan.’’

Le mans nieuws: Charles Zwolsman: “24 hrs van Le Mans betekent voor mij 2268 keer op de remmen.”



De Lelystadse coureur Charles Zwolsman is klaar voor zijn volgende race op 13 en 14 juni a.s. Dat dit de beroemde 24 hrs van Le Mans is voelt voor Charles toch wel anders aan. “Ik benader de race als elke andere. Maar ik denk dat als ik eenmaal daar ben en de week voorbij gaat het toch echt wel anders gaat voelen.” Is het Kolles Team en de Audi R10 klaar voor 24 uur autosport op topniveau? “Wij hebben ons zo goed mogelijk voorbereid maar het blijft voor de meesten van het team een nieuwe ervaring. Voor mij geldt hetzelfde, ik heb er in ieder geval heel veel zin in.” Lees verder...

Div: Roger Penske koopt Saturn van noodlijdend General Motors

 
 
   
 
roger_penske

Het noodlijdende General Motors heeft een koper gevonden voor Saturn, één van de merken die GM van de hand wil doen. Niet minder dan de zeer succesvolle autosportteambaas Roger Penske heeft zich Saturn toegeëigend. De 72-jarige Penske begon zijn maatschappelijke loopbaan in 1965 als Chevrolet-dealer.

Tekst: Marc Kok

Roger Penske is niet alleen een succesvol ondernemer in bijvoorbeeld de Indycars, hij is bovendien eigenaar van de op één na grootste dealergroep van Amerika. Er zijn in de VS 350 Saturn-dealers die dankzij de koop van Penske de deuren niet hoeven te sluiten. In totaal behouden 13.000 mensen hun baan. Zo’n 3,5 miljoen Amerikanen rijden in een Saturn-auto. ,,GM heeft mij veertig jaar geleden een kans gegeven, nu kan ik iets terugdoen’’, aldus Penske over zijn actie.

BTCS: Seat toch tevreden ondanks pech. Villeneuve kritisch over huidige F1 rijders

 
 
   
 
Ondanks het feit dat de Seat Leon Supercoppa van de combinatie Jacques Villeneuve, Jordi Gene en Piere Yves Corthals in de 12 Uur van Spa als 28e algemeen eindigden was men toch tevreden over de bereikte doelstellingen.

Tekst Willem J. Staat/PR
Foto’s SEAT

seat_12u_spa
Ondanks de pech toch tevreden geluiden bij Seat

Doelstelling bereikt
Voor Seat was de doelstelling om met drie rijders uit drie verschillende kampioenschappen aan de 12 Uur van Spa deel te nemen. Het bereiken van deze opzet leek vooral in de openingsfase te slagen toen het team in zijn klasse constant de snelste rondetijden voor zich opeiste. Elektronische problemen en een kapotte versnellingsbak, die overigens in een recordtijd verwisseld werd, speelden het team parten. Jacques Villeneuve: “Het was een geweldige ervaring. Vooral toen ik merkte dat de auto erg competitief was en een behoorlijk tempo konden maken. Ik ben erg blij dat ik dit gedaan heb. De atmosfeer was gedurende het gehele weekend fantastisch en Jordi Gene en Pierre Yves Corthals waren perfecte teamgenoten.”

Pierre Yves Corthals was iets minder enthousiast: “Het is natuurlijk teleurstellend, dat je door technische problemen niet hoger kunt eindigen, maar het was een fantastische ervaring om met Jacques en Jordi de auto te delen.” Jordi Gene deelde zijn mening: “Ik denk dat we onze klasse hadden kunnen winnen, maar je weet van tevoren dat je in endurance-races tegen problemen kunt aanlopen. Ondanks alles waren we competitief en ik vond het fijn dat ik aan Seat Belgié mijn steun kon verlenen."


seat_dream_team
Seat Dreamteam op Spa vlnr. Jacques Villeneuve, Jordi Gene en Pierre Yves
Corthals.


Villeneuve kritisch over Formule l coureurs
Aan de vooravond van de 12U van Spa liet Jacques Villeneuve zich in de Gazet van Antwerpen erg kritisch uit over het gedrag van de huidige generatie Formule l coureurs. “Ik vraag me af waar de krijgers gebleven zijn. Mannen die elkaar’s bloed kunnen drinken..Het viel me eind vorig seizoen op, toen Massa en Hamilton om titel streden. Ik had niet de indruk dat ze zo graag wilden winnen, dat ze een hekel kregen aan elkaar. Dat was heel anders toen ik met Michael Schumacher streed."

Inhoudsloos
Van de huidige coureurs noemt Villeneuve enkel Fernando Alonso een krijger. De andere rijders houden zich volgens de Canadees te afzijdig en vertellen enkel voorgekauwde, inhoudsloze pr-praatjes.Voor Sebastian Vettel heeft Villeneuve ook nog wel sympathie: "Hij geeft verfrissende antwoorden in interviews en zegt wat hij denkt."

BTCS: V8 Supercar Holden in 12U Spa

 
 
   
 
Tijdens de 24U Nürburgring stond er wel een bijzondere exoot op de startgrid, nl. een Holden V8 Supercar bestuurd door Mel Rose, Peter Leemhuis en Tony Alford.

Tekst en Foto;s: Willem J. Staat

img_2391
Over 14 dagen komt deze unieke Holden V8 Supercar op Spa in actie

Australische Exoot
Het chassis van de Holden Commodore is al enkele jaren oud, maar de carrosserie is door Gary Rogers Motorsport aangepast aan het huidige model. Ook is de Holden Commodore van een sequentiële versnellingsbak voorzien. Omdat de auto niet meer exact aan het V8 Supercar-reglement voldoet is hij omgebouwd naar lange-afstandsspecificatie.De originele 5L motor is overigens vervangen door een 6L V8 exemplaar.Het team heeft dan ook als doel om zoveel mogelijk langeafstandsraket te rijden.In 2004 kam het team voor het eerst naar de Nürburgring. Sindsdien heeft men de smaak van het Europese Endurance Racen te pakken. “Vooral de Europese mentaliteit bevalt ons uitstekend” aldus een woordvoerder van het team. “Als je kijkt hoe gemoedelijk hier iedereen alles van elkaar leent, dat is gewoon fantastisch. Peter Leemhuis, die in Australié in de bouwwereld actief is, heeft overigens Nederlandse roots en had voor de wedstrijd op de Nürburgring enkele familieleden uitgenodigd. Overigens had het team een kleine verrassing in petto. Over 14 dagen komt men tijdens de BTCS 12 Uur van Spa in acite!

img_2101

Autospeedway nieuws' Aanmeldingen coureurs 7 juni RACEWAY VENRAY St. Truiden België'



Onderstaand de aanmeldingen die tot heden (4 juni) officieel zijn voor de deelname namens Raceway Venray voor de autospeedway races 7 juni St. Truiden (België).

Lees verder...

DNRT: Zware crash bij Legends

 
 
   
 
480_crash4_3547

De 47 jarige coureur Joris Schouten is zwaar gecrasht bij het begin van een Legends Race op het circuit van Zandvoort. Vlak na de start van de race kwam de inwoner uit Zwaag in contact met Cees Visser (nr1) waarna Schouten over de kop sloeg, tegen de vangrail aan kwam en vervolgens in de Tarzanbocht tot stilstand kwam. Hij is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. De Legends auto is een speciaal gebouwde éénpersoons-raceauto met kooiconstructie.

Tekst en foto's: Chris Schotanus

480_crash1_3539

480_crash2_3543

480_crash3_3546

480_crash5_3548

480_crash7_3551

480_crash8_3552

480_crash9_3553

480_crash_legends_3569

Fia GT nieuws: 'XAVIER MAASSEN MET AMBITIE NAAR 77STE EDITIE 24 UUR VAN LE MANS'



LANAKEN. ‘Debuteren en presteren’, dat zijn de kernwoorden van de eerste deelname aan de 24 Uur van Le Mans van Xavier Maassen. De beloftevolle GT-rijder staat op dit ogenblik derde in het FIA GT-kampioenschap en start nu ook voor het eerst in de grootste autorace ter wereld, de legendarische dubbel race rond de klok in Le Mans. Vanzelfsprekend start Xavier Maassen er met zijn FIA GT-team Luc Alphand Aventures en dat in de vertrouwde Corvette C6.R, die hij voor de gelegenheid met de Fransen Yann Clairay en Julien Jousse deelt. Zijn ambtie? “Wel die is duidelijk, de derde plaats achter de beide officiële Corvette van Pratt & Miller is, zonder pech van hun kant, het hoogst haalbare, maar die plaats wil ik wel. Een podium in Le Mans is toch wel een bijzonder objectief!”

In volle voorbereiding
De Belgische Nederlander Xavier Maassen is volop aan zijn voorbereiding voor Le Mans bezig “en ik kijk er iedere dag meer naar uit”, vertelt hij na een loopsessie van anderhalf uur. “Mijn fysieke voorbereiding verloopt prima, met mountainbiketrainingen in de Eifel, duurlopen en fitness. Ook zijn we met het hele team al gaan testen, afgelopen week in Dijon, om elkaar beter te leren kennen en te focussen op een week samen. Want Le Mans is uiteraard meer dan een gewone race, dat merkte ik afgelopen jaar al. Ik bezocht er Pratt & Miller tijdens de kwalificaties en dan raak je toch wel onder de indruk.”

Lees verder...

IRL: Bedreigt familieconflict toekomst IRL?

 
 
   
 
Ook na de Milwaukee Mile gonsde het in de Indycarpaddock van de geruchten over het interne conflict binnen de familie Hulman/George met betrekking tot de IRL en Indianapolis Motor Speedway. Immers vorige week verschenen er officiële berichten in de media dat Tony George zou zijn afgetreden als IMS President. Later kwam er een officieel statement dat dit pertinent niet het geval is. Vele sites w.o. autosport.nl moesten hun berichtgeving herzien.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s IRL

tg_helio
Helio Castroneves en Tony George

Familieruzie bereikte kookpunt?
Volgens diverse Canadese kranten bereikte een familieruzie na de laatste editie van de Indy 500 vorige week een hoogtepunt. De Indianapolis Motor Speedway is voor de familie Hulman/George altijd een enorme melkkoe geweest. Het binnenhalen van de Formule l en NASCAR moet de afgelopen jaren miljoenen gekost hebben evenals het opstarten van de IRL activiteiten waarmee zijn drie zussen Kathy, Nancy en Josie weinig op hadden. Exact een week geleden is het duidelijk binnen de familie Hulman/George tot een uitbarsting gekomen. Waarschijnlijk treedt moeder Mari Hulman op het eind van het jaar af zodat hij haar functie overneemt. Hij zou dan geen zeggenschap c.q. controle meer hebben over de Indianapolis Motor Speedway. Tony George zou op deze manier weinig gezichtsverlies lijden.

Indianapolis Motor Speedway te koop?
De zussen van Tony George willen alleen maar dat hij zich in de toekomst nog op de IRL concentreert. Wat hij er verder meedoet, zal ze een worst zijn. De zussen zijn de IRL beu, ze hebben Tony financieel genoeg gesteund. Zij willen dat er nog niet meer geld verdwijnt in de bodemloze IRL-put. Zij willen niet dat hun erfdeel daaraan verslonden wordt. Ook zijn er geruchten dat de Indianapolis Motor Speedway wel eens te koop zou kunnen worden gezet. Het laagste bod begint bij 1,5 biljoen dollar. Gezien het huidige klimaat lijken buiten de International Speed Corporation van de Familie France weinig kopers voor. En die hebben niets met Open Wheel Racing. Het opstarten van de IRL in 1996 leidde tot een bittere confrontatie met Champcar dat in 2008 het loodje legde. Royaal gebruikte George de winsten van de Indianapolis Motor Speedway om zijn feestje in stand te houden. Volgens ingewijden heeft de IRL meer dan 500 miljoen dollar gekost.
Lees verder...

Autospeedway nieuws: 'Organisatie Raceway Venray trapt alsnog seizoen 2009 af - Raceway Venray wijkt uit naar luchtmacht basis Brustem, St. Truiden België'

De organisatie van Raceway Venray, maakt op zondag 7 juni dan toch nog een begin aan het seizoen 2009. Er is door de organisatie besloten uit te wijken naar St. Truiden (België) alwaar abc-events een Xtreme Live Action weekend organiseert dat bol staat autosport spektakel.

Deze plotselinge beslissing om uit te wijken laat zien dat de organisatie van Raceway Venray er alles aan gelegen is een start te maken met het seizoen, en zo de druk van de ketel te halen voor wat betreft het wel of niet racen.

Abc-events zorgt voor de locatie waar sowieso al de Bangers en de Drift Challange op het programma stonden, en zelfs een tuning meeting volmaken deze dag. Nu Raceway Venray ten tonele verschijnt, zal het programma worden uitgebreid met: Stockcar F1 en F2, Hotrod en de Saloon Stockcars. Alle klassen zullen om het baankampioenschap van Raceway Venray gaan strijden dat dan wel niet op ons eigen circuit zal starten maar op de luchtmacht basis Brustem van St. Truiden.
Er wordt een heuse speedwaybaan gebouwd van +400 mtr. (een echt  Engels circuit!) waar onze klassen zich zeker thuis zullen voelen. De coureurs hebben na al meer dan een jaar van afwezigheid (op de World Cup in Warneton na ) niet meer echt gereden voor een kampioenschap. In de Stockcar F1 klasse werd na een provisorisch seizoen Warneton Evert van den Berg tot kampioen gekroond. De F2 klasse reed alleen het World Cup weekend maar hier maken op de andere circuits ondermeer Willie Peeters, Geert Jan Keijzer en de gebroeders Vowinkel de dienst uit.

De Hotrod klasse reed een seizoen Posterholt maar keren nu weer terug op het programma en laten zo een frisse wind waaien. De saloons waren eveneens aangewezen op Posterholt en daar nam coryfee Louis Haegen afscheid van de sport. Raceway Venray hoopt op een spectaculaire start van het seizoen op Belgisch grondgebied maar wil zo laten zien dat zij niet stilzitten.

Zoals gezegd wordt er geracet om de punten op zondag 7 juni. De poorten gaan om 10:00 uur open en er wordt om 11:00 uur gestart met het programma. De entree van dit evenement bedraagt 10,- euro. Voor meer info zie http://www.racewayvenray.com/  en www.abc-events.be

Lees verder...

Wurz schrijft zich in voor 2010 met Superfund

Voormalig Formule 1-coureur Alex Wurz heeft zich met een nieuw team, Superfund, ingeschreven voor het wereldkampioenschap Formule 1 in 2010.

Cosworth

De voormalige coureur van Williams, Benetton en McLaren wordt teambaas van Superfund. Hij wordt financieel ondersteund door de Oostenrijkse industrieel Christian Baha - oprichter en eigenaar van investeringsmaatschappij Superfund. Het team heeft al een motorendeal gesloten met Cosworth.

Budgetplafond

Superfund is na Prodrive, Lola, Campos Meta1 en Team US F1 het vijfde nieuwe team dat de Formule 1 in wil stappen nadat de FIA bekend maakte dat er een budgetplafond wordt ingesteld in 2010.

Hoofdkwartier

Volgens Autosport.com is het team al lange tijd in gesprek met de FIA over de plannen en is er al her en der naar personeel gezocht. Het team wacht nu op een beslissing van de Formula One Team's Association (FOTA) over de wijze waarop de bestaande teams nieuwe instappende teams kunnen ondersteunen. Superfund zou in eerste instantie gebruik willen maken van bestaande faciliteiten voordat het een eigen hoofdkwartier in Oostenrijk vestigt.
Bron: RTLGP