Formule 1: Michael Schumacher mag toch testen

 
 
   
 
Grazie_Schumacher_6032

Michael Schumacher mag toch een dag testen in de Ferrari F60. Dat heeft de FOTA via vice-president John Hewitt bekend gemaakt via SpeedTV. Alleen Williams en Force India kunnen de test nog voorkomen, zij zijn geen lid van de FOTA en moeten dus zelf toestemming verlenen.

Tekst: PR, foto: archief 2006

Ferrari had de teams om toestemming gevraagd, aangezien er teveel nieuw is aan de auto ten opzichte van de auto uit 2007. In deze laatste auto maakt Schumacher dit weekend al de nodige testkilometers op Mugello. Deze test is mogelijk, omdat In de reglementen niet wordt gesproken over testen in een ouder model.

Alleen Williams of Force India kunnen de test in de F60 nog voorkomen, want slechts bij unanieme toestemming van alle deelnemers kan een uitzondering op de regels worden gemaakt.

De meningen over de terugkomst van Schumacher zijn verdeeld:

Lewis Hamilton vindt het geweldig dat hij terugkeert: “Ik vind het een eer om eindelijk tegen hem te kunnen racen, ik wens hem veel succes”.

Jos Verstappen vindt het logisch: “Wie zou het anders moeten doen”, zegt hij op zijn website.

Alain Prost verbaasde zich: “Ik vind het een vreemde beslissing, waarschijnlijk doet Michael het omdat hij Ferrari wil helpen”.

Niki Lauda is echter harder in zijn oordeel: “Hij kent Valencia niet, de nieuwe auto niet, hij mag niet testen en de Ferrari is geen topper”. (zijn uitspraak is van voor de test bekend werd, red.)

Willy Weber was eerder al kritisch: “Het is een gok en dat is Michael’s stijl niet”.

Ralf Schumacher tot slot is uiteraard wel positief: Eindelijk goed nieuws, dit is het beste dat er kon gebeuren voor de Formule 1”.

Stockcar F1 nieuws: 'Einde race-carrière Jos op't Roodt'



Jos op't Roodt is na vele jaren autospeedway gestopt wegens gezondheidsklachten, Raceway Venray wil hem en zijn team bij deze bedanken voor hundeelname aan de sport. Hieronder een kleine blik op de autospeedway geschiedenis van Jos op't Roodt.

In 1986 is Jos begonnen met autospeedway dat deed hij destijds in de standaard klasse, op de banen Baarlo, Gruitrode en Gendt.
Tussendoor deed Jos ook af en toe een zandcross en dit alles ging niet onverdienstelijk hij behaalde diverse manche winsten.

Lees verder...

IRL: Tony Kanaan mag weer racen na overleven brandende bolide (+ filmpje)

 
 
   
 

edmonton_kanaan

,,I wanted to set de world on fire, but not in this way.’’ Het waren de droge woorden van Tony Kanaan, nadat de auto van de Indycars-coureur afgelopen weekend tijdens een pitstop in Edmonton in de fik vloog.

Tekst: Marc Kok

Gelukkig vallen de gevolgen voor de ervaren rijder mee. Hij heeft inmiddels medische toestemming gekregen om komend weekend weer van de partij te zijn in Kentucky.

Snelle hulp
Kanaan reed na zijn eerste pitstop in Edmonton weg, maar een hoeveelheid gemorste brandstof zorgde voor een verhitte vlammenzee in de bolide. Kanaan stuurde zijn bolide direct naar de kant, waarna de crews van Penske, Panther en Ganassi direct hulp boden door met vele emmers water de brand snel te blussen.

Dankbaar
Kanaan kwam er met lichte brandwonden op hoofd en handen vanaf. ,,Ik ben de mensen van de helpende teams erg dankbaar. Het was ongelooflijk hoe snel ze reageerden toen mijn auto in brand vloog. Ik ben blij dat ik oké ben’’, aldus de Braziliaan.

De crach van Felipe Massa in 3D

Onder deze link staan een filpje in 3D over de crach van Massa.
Jammer genoeg is het in het Spaans.

http://www.dumpert.nl/mediabase/583301/ff2c2f69/felipe_massa_helmcrash_in_3d.html

Formule 1: Felipe Massa verder behandeld door oud-arts Schumacher

 
 
   
 
ferrari_2009_10

Felipe Massa wordt binnenkort van Boedapest naar Parijs vervoerd. Dat heeft de vader van de gewonde F1-coureur vandaag gezegd.

Massa (midden op de foto in betere tijden) wordt in de Franse hoofdstad verder behandeld door de arts Gerard Saillant, die eerder ook zijn voormalige teamgenoot Michael Schumacher onder handen nam. Massa reed zaterdag tijdens de kwalificatie van de Grote Prijs van Hongarije met 190 km/u in een bandenstapel, nadat hij geraakt werd door een losgeschoten onderdeel van de auto van Rubens Barrichello.

Schedelbreuk
Massa liep onder meer een schedelbreuk en een hersenschudding op. Ook heeft hij een ontstoken galblaas door de impact van zijn veiligheidsgordel. Maandag ontwaakte hij uit een kunstmatige coma. De Braziliaan, die de intensive care heeft verlaten, kan inmiddels al zijn ledematen weer bewegen. Hij zit rechtop en heeft zelfs enkele stapjes gezet.

Niks kunnen herinneren
Massa zou zich niks van de crash kunnen herinneren. Toen hij maandag ontwaakte uit zijn kunstmatige coma, zou hij aan een arts hebben gevraagd waarom hij in het hospitaal ligt.

Formule 1: FOTA zet zich in om BMW te behouden voor F1

 
 
   
 
bmw_sauber_f1.09_3

De FOTA (Formula One Teams Association) heeft vandaag aangekondigd alles in het werk te stellen om BMW toch in de Formule 1 te houden. De Duitse autofabrikant maakte vanmorgen op een persconferentie officieel bekend zich aan het eind van het lopende Formule 1-seizoen terug te trekken uit het walhalla van de autosport.

,,De FOTA-teams hebben meteen met elkaar overlegd en zijn bereid alle mogelijke hulp te bieden om het team in de Formule 1 te houden'', luidde de verklaring van de organisatie van Formule 1-teams. BMW heeft eerder vandaag gemeld de Formule 1 te verlaten. De renstal wil een nieuwe weg inslaan met duurzame en milieuvriendelijke projecten. Daar past de Formule 1, mede door de hoge kosten, niet meer in.

Kostenreductieplannen FIA
Opvallend is dat de hoge kosten in de F1 BMW nu nekken, terwijl de Duitse renstal eerder dit jaar als FOTA-lid tegen de kostenbesparende maatregelen van de FIA was. De FIA laat dit vandaag nog fijntjes in een reactie weten. ,,Dit is precies de reden waarom we vanaf 2010 kostenreducerende maatregelen wilden invoeren voor de Formule 1’’, meldt de FIA, die stelt niet verrast te zijn door de terugtrekking door BMW.

F1: BREAKING NEWS: Schumacher vervangt Massa in Valencia

 
 
   
 
schumacher_roc_london
De laatste keer dat Schumacher iets met een auto deed, was tijdens de Race of Champions in Londen

Michael Schumacher keert na ruim twee seizoenen afwezigheid terug in de Formule 1. Tijdens de Grand Prix van Europa op het stratencircuit in de Spaanse stad Valencia zal de zevenvoudig wereldkampioen de plaats innemen van de geblesseerde Felipe Massa bij het Ferrari-team. Dat maakte Schumacher begin van de avond bekend via zijn website. "Ik heb vanmiddag met Stefano Domenicali en Luca di Montezemolo gesproken en we hebben met elkaar besloten dat ik me ga voorbereiden om voor Felipe in te vallen", verklaarde de Duitser. "Hoewel het hoofstuk Formule 1 voor mij al lang en volledig was afgesloten, kan ik, vanwege mijn band met het team, niet aan deze ongelukkige situatie voorbijgaan. Als de wedstrijdsporter die ik nu eenmaal ben, verheug ik me echter ook op deze uitdaging." Volgens Ferrari begint Schumacher de komende dagen aan een speciaal trainingsprogramma om op tijd voor zijn terugkeer in goede conditie te zijn.


Stockcar f1 nieuws: 'WK-qualifier Stockcar-F1 te Lelystad 23 Augustus a.s.'



Door het ontbreken van de benodigde vergunningen op Venray hebben we dit jaar nog geen kwalificatiewedstrijd kunnen verrijden voor het WK te Kings Lynn.
In samenwerking met de NOV-F1 rijdersgroep hebben we een extra kwalificatiewedstrijd in kunnen lassen op zondag 23 Aug. a.s. op het Midland-Circuit te Lelystad.


Lees verder...

lms nieuws: Charles Zwolsman:“Het circuit ziet er niet makkelijk uit.”



De volgende race in de razend populaire Le Mans Series zijn van 30 juli t/m 2 augustus a.s. op  het “Algarve Motor Park” circuit in Portugal. Het is een praktisch nieuw (2008) circuit in de Portugese Algarve met een totale lengte van plm. 4,6 km. Het circuit is eigenlijk nergens vlak en dat maakt veel blinde bochten. En om het, volgens Charles, leuk te maken mét hoogte verschillen. Vooral bocht 9 is met een 0-G val erg spectaculair, een enorme steile zwarte afdaling waardoor je in je stoel wordt gedrukt. Daarop gelijk een volgas linker bocht met veel onderdruk in je buik.




De race begint in de avond schemering

De race wordt verreden over 1000 km, begint in de schemering van de avond en eindigt ‘s nachts. Tijdens de race kunnen naar verwachting snelheden bereikt worden van ruim 300 km/h. Na zijn mega prestatie met het Kolles Audi R10 team in de 24 hrs van Le Mans, overdenkt Charles Zwolsman de komende wedstrijd.

Lees verder...

FIAGT: Winnaar TOTAL 24 uren van Spa Jos Menten aan het woord

 
 
   
 
480_hezemans_actie

Na een solide wedstrijd heeft Jos Menten samen met teamgenoten Anthony Kumpen, Mike Hezemans en Kurt Mollekens zijn eerste overwinning geboekt in de Total 24 Hours of Spa. Het betreft overigens de allerlaatste editie van de Ardense etmaalrace waaraan de huidige GT1-wagens mogen deelnemen, maar dat is niet de enige reden waarom deze race in de annalen van de autosportgeschiedenis gegrift zal staan. Menten en co hebben zich werkelijk ontpopt tot de smaakmakers van deze 61ste editie van de Total 24 Hours of Spa. Tot vier uur voor het vallen van de vlag hebben zij er een moordend tempo op nagehouden. Spannende duels werden uitgevochten met de Corvette C6.R van Selleslagh Racing Team en de drie Maserati MC12 van Vitaphone Racing, maar de Corvette C6.R, geprepareerd door het gerenommeerde PK Carsport, kwam na een slijtageslag van 24 uur als winnaar bovendrijven!

Tekst en foto's PR

240_jos_menten“Fantastisch! Een onbeschrijflijk gevoel”, jubelt Jos Menten bij het vallen van de vlag. “Donderdag heeft het even geduurd alvorens we een goede afstelling hadden, maar eenmaal de wagen op punt stond, was er geen houden aan. Zowel in de gietende regen, als op een droge baan waren we telkens bij de snelsten op de baan. We wisten dat we met een Corvette C6.R en een homogeen rijderskwartet over uitstekende middelen beschikten, maar dit was werkelijk een droomscenario. We hebben geen enkel probleem gekend. Eenmaal zijn we vroeger dan voorzien moeten komen pitten voor wat extra olie, voor de rest was alles werkelijk perfect.”

De Corvette C6.R draaide van bij de start als een Zwitsers uurwerk en dat heeft zich aan het einde van de wedstrijd uitbetaald in een prachtige overwinning. Wanneer zondagnamiddag om 16 uur het doek valt over deze 24 uur van Spa heeft de Belgische Corvette een voorsprong van ruim elf ronden op de naaste belagers. “We hebben de hele avond en nacht geduelleerd met de drie Maserati en de SRT Corvette. We hebben ons geen duimbreed toegegeven en het harde tempo heeft bij de concurrentie zijn tol geëist. De strategie was duidelijk: zo snel en zo constant mogelijk zijn en zondagmiddag kijken waar we uitkomen”, aldus de 28-jarige coureur uit Haelen.

Zelfs in moeilijke omstandigheden was de Corvette C6.R met startnummer 4 ongenaakbaar. Op een opdrogende piste wisselde Menten zaterdagavond als een van de eerste rijders naar slicks, om vervolgens een gat van een halve minuut dicht te rijden op de leidende Maserati van Le Mans-poleman en ex-F1-rijder Stéphane Sarrazin. De Fransman had geen antwoord op de snelle chrono’s van Menten en moest lijdzaam toezien hoe de Corvette C6.R op de rechte lijn van Kemmel voorbij snelde. De Nederlander was constant de snelste man op de baan, tot grote vreugde van zijn team: “Het eerste uur van mijn dubbele stint was goed, maar bij het dubbelen heb ik een klein foutje gemaakt. Ik ging rond in de chicane en dat heeft me twintig seconden gekost. Gelukkig kon ik het gat opnieuw dichtrijden en nogmaals voorbijgaan aan de Maserati. Het tweede deel van mijn dubbele stint was zo mogelijk nog beter. Ik kon een mooie voorsprong uitbouwen en dat gaf het team wat meer ademruimte”, gaat Menten verder.

“Toegegeven, in het begin hebben we wat geluk gekend met de safety-car”, analyseert Jos Menten de wedstrijd. “Tot drie maal toe kwam de safety-car naar buiten toen wij op achtervolgen aangewezen waren. Telkens wanneer de baan opnieuw vrijgegeven werd, konden wij naar de kop stoten, maar in de tweede wedstrijdhelft hebben wij het verschil wel degelijk zélf gemaakt. We hebben een mooie strijd geleverd en het publiek heeft een waardige afsluiter gekregen van het GT1-tijdperk in de 24 uur van Spa. Rest er mij niets anders dan iedereen te bedanken voor deze fantastische prestatie. Anthony, Mike en Kurt hebben schitterend werk geleverd, maar dat geldt ook voor de jongens aan de pitmuur en onze technische crew!”

FIA GT: Hezemans en Menten zorgen voor Nederlandse zege in Spa

 
 
26 JULI 2009 PAGINA 1 VAN 1
 
480_podium_spa

Mike Hezemans en Jos Menten hebben samen met hun Belgische Pekaracing-teamgenoten Anthony Kumpen en Kurt Mollekens de Total 24 Hours of Spa gewonnen. Na 559 ronden op het 7,004 kilometer lange circuit van Spa-Francorchamps stuurde Kurt Mollekens de Corvette met het startnummer 4 als winnaar over de eindstreep. Voor Hezemans was het al de tweede overwinning in de Belgische klassieker, hij zegevierde twee jaar geleden ook al, toen eveneens met een Corvette van Phoenix Racing. Menten won voor de eerste maal in Spa en voegt daarmee zijn naam toe aan de Nederlandse erelijst in de 24-uursrace. Eerdere Nederlandse winnaars van de 24 Uur van Spa-Francorchamps waren Toine Hezemans in 1973 en Peter Kox in 1995, beide met BMW.


Tekst: René de Boer
Foto: PR

De tweede plaats was voor het Duitse Vitaphone-Maserati-team. De MC12 met startnummer 33 van Alessandro Pier-Giudi, Stéphane Leméret, Carl Rosenblad en Vincent Vosse had 11 ronden achterstand op de winnaars. De derde plaats ging naar de Audi R8 LMS van het Duitse Phoenix Racing, die werd bestuurd door Marcel Fässler, Henri Moser, Alexandros Margaritis en Marc Basseng. Dit kwartet won tevens de G2-klasse. De overwinning in GT2 ging naar de AF Corse-Ferrari van Toni Vilander, Gianmaria Bruni, Jaime Melo en Luiz Perez Companc, die als vierde in de algemene eindrangschikking geklasseerd werden. Peter Kox werd samen met zijn CRS Racing-teamgenoten Andrew Kirkaldy, Rob Bell en Antonio Garcia in de Ferrari 430 derde in de GT2-klasse en zesde overall. Een plaats daarachter eindigde de Prospeed-Porsche met Paul van Splunteren, Raymond Coronel en Niek Hommerson plus de Belg Louis Machiels. De zege in de G3-klasse ging naar de Ford GT van Matech Racing met Thomas Mutsch, Maxime Martin, journalist Peter Wyss en Marc Hennerici. Ook voor de Prospeed-Porsche met Oskar Slingerland, David Loix, Niki Lanik en Markus Palttala was er een podiumplaats: dit team eindigde als twaalfde in het algemeen klassement en als derde in G3.

Massa loopt scheur in schedel op bij crash

Felipe Massa heeft bij zijn crash op de Hungaroring een scheur in zijn schedel en een hersenschudding opgelopen. Hij ligt op de intensive care in een ziekenhuis in Boedapest en moet geopereerd worden. Dit heeft Ferrari bevestigd.
De verwondingen van Massa zijn serieus.{foto]De coureur van Ferrari crashte tijdens de kwalificatie. Oorzaak van de crash was een object dat Massa trof op zijn helm, waarna hij een black-out leek te hebben gekregen. Hij stapte dan ook niet uit zijn auto.

Daarop werden de medische autoriteiten gealarmeerd. Massa kreeg medische hulp, werd naar het medisch centrum en nadien naar een ziekenhuis in Boedapest overgebracht voor verder onderzoek. Daar is zijn verwonding vastgesteld.

Ferrari geeft te kennen dat Massa, die bij bewustzijn is, voorlopig op de intensive care moet verblijven. Ook na zijn operatie. Zijn situatie wordt verder als 'stabiel' omschreven. Naast een scheur in zijn schedel en een hersenschudding heeft hij ook een snee in zijn voorhoofd, maar dat is momenteel nog de minste zorg.

Massa gaat morgen niet van start in de race. Hoe lang hij buitenspel staat is onduidelijk. Ferrari zegt later vanavond met een update van de stand van zaken te komen.

Mededeling redactie:

Er zijn foto's en video's beschikbaar van het ongeval van Massa. Aangezien de foto's als schokkend kunnen worden ervaren, heeft de redactie van Formule1.nl er voor gekozen deze niet opzichtig te plaatsen, maar via een link aan te bieden. Wie niet wil kijken, hoeft dit dus niet te doen. Wie nieuwsgierig is, kan op onderstaande link klikken.

Klik hier voor een foto van Massa (mogelijk schokkend).

Klik hier voor een video van de crash van Massa.

KVN

Voorbeschouwing en tijdschema 24 uur Spa-Francorchamps

 
 
   
 
start_spa

Komend weekend wordt op Spa-Francorchamps de 61ste editie van de vermaarde 24 uursrace verreden. Naast de hoofdmaaltijd is er tevens een uitgebreid bijprogramma met onder meer de Dutch GT4. Het festijn begint reeds donderdag 23 juli om 9.00 uur in de ochtend, waarna zondag 26 juli op 16.00 uur het zwart wit geblokt voor de laatste keer wordt uitgehangen.

Tekst: Marc Kok
Foto's: Fast Company

In totaal zullen 40 dikke bakken, verdeeld over vier klasses, hun opwachting maken in de 24 uursrace, die meetelt voor het FIA GT Championship. Stephane Sarrazin mag in de GT1 met zijn racemaatjes Andrea Bertolini, Michael Bartels en Alexandre Sarnes Negrao het startnummer 1 plakken op hun Maserati MC 12. Mike Hezemans en Jos Menten doen ook mee in de snelste divisie. Zij vormen samen met Anthony Kumpen en voormalig Masters of F3-kampioen Kurt Mollekens een formatie. Het kwartet bestuurt een Corvette Z06. Xavier Maassen stapt ook in een Corvette en heeft voormalig F1-coureur Enrique Bernoldi als één van zijn teamgenoten. Anthony Davidson, de reserverijder van Brawn GP in de Formule 1, geeft eveneens acte de présance met een Nissan GT-R. Carlo van Dam heeft een zitje gevonden bij Full Speed Racing, waar hij met voormalig Dutch Supercar GT-kampioen Arjan van der Zwaan en diens broer Rob een team vormt.

Porsche vs. Ferrari
In de GT 2-klasse komen de meeste auto’s (13 bolides) aan de start. Dit zal een strijd worden tussen acht Ferrari’s F430 en vijf Porsches 911 GT3 RS. Peter Kox staat ingeschreven bij het Britse CRS Racing dat met een Ferrari uitkomt. Het kwartet Richard Westbrook, Emmanuel Collard, Darryl O'Young en Sean Edwards lijkt absoluut tot de kanshebbers te behoren. Dit viertal bestuurt een Porsche van ProSpeed Competition. Dit Belgische team stuurt met Paul van Splunteren, Raymond Coronel, Niek Hommerson en Louis Machiels tevens een Porsche met gentleman drivers de baan op.

G2 en G3
De G2 divisie telt ‘slechts’ zes inschrijvingen. Ho-Pin Tung, afgelopen weekend nog op het podium bij de Superleague Formula, is één van de deelnemers. Hij heeft met Jacques Villeneuve een prominente co-piloot. Ook Vincent Radermeker en Loris de Sordi prijken op de deelnemerslijst als teamgenoten van de Chinese Nederlander. Zij besturen een Mosler MT 900. In de G3-klasse komen 11 vierwielers in actie. Clouseau-zanger Koen Wauters, twee maanden geleden succesvol met een zege in de Belgian GT, is an de partij. Zijn collega-winnaar van de Belgian GT, Jeffrey van Hooydonck, is wederom één van zijn racepartners.
Lees verder...

FIA GT: Jacques Villeneuve: ‘Als ik in Spa kan rijden, zeg ik geen nee’

 
 
   
 
gravity_24uurspa

Gravity Racing International mag dit jaar dan wel geen programma hebben, ze komen het seizoen 2010 al komend weekend, tijdens de editie 2009 24 Uur van Spa, voorbereiden. Het team zet één Mosler MT900 in G2 van de beruchte etmaalrace in. En de deelname zal zeker niet onopgemerkt blijven, want niemand minder dan ex-wereldkampioen F1 Jacques Villeneuve zal naast Ho-Pin Tung, Vincent Radermecker en teammanager Loris de Sordi plaatsnemen.

Tekst en foto’s : PR

Zo mag onder meer Ho-Pin Tung zich klaarmaken. Hij ligt onder contract bij Gravity Sports Management, en last but not least is er de komst van niemand minder dan Jacques Villeneuve. Ook met hem houdt Gravity Sports Management goede contacten. Het is een eer om een ex-wereldkampioen Formule 1 en tevens een ex-winnaar van de Indy 500 in ons team te mogen ontvangen.”

Villeneuve hoopt op regen
Na een deelname aan de 12 Uur van Spa zien we Jacques Villeneuve dus terug in de Ardennen, maar hij start voor het eerst in de 24 Uur van Spa zelf. “Ik zal nooit nee zeggen als ik in Spa kan rijden”, vertelt de sympathieke man uit Quebec. “De wagen lijkt me goed, de omstandigheden zijn professioneel en ik denk dat we een leuk weekend gaan beleven. De grootste uitdaging is om de race uit te rijden. Ik heb recent zowel met een toerismewagen als een prototype in Spa gereden en ik denk dat de Mosler zich tussen de Seat en de Peugeot situeert. Voor de rest zal ik de wagen dus wel tijdens de vrije trainingen leren kennen. Ik zou eigenlijk graag hebben dat het regent, want ik hou van Spa in de regen. Bovendien denk ik dat ook de wagen in natte omstandigheden niet slecht zal zijn.” De Mosler MT900 Gravity Racing International rijdt in de 24 Hours of Spa in de categorie G2, net als de Audi R8 LMS trouwens.

Silverstone Classic live op Motors TV komend weekend

 
 
   
 
silverstone_classic_2008

Liefhebbers van oude wagens die nog steeds racend in actie komen, kunnen hun hart aanstaand weekend ophalen. De Silverstone Classic wordt namelijk zaterdag en zondag live op de televisie uitgezonden door Motors TV. Op beide dagen beginnen de uitzending over de klassieke wedstrijden om 9.55 uur.

Tekst: Marc Kok
Foto: Motors TV

Liefst 600 prachtige racebolides komen naar het circuit in Northamptonshire. Een breed scala aan klassiekers uit alle decennia tussen 1920 en het begin van de jaren negentig zijn present. Voor de ware autosportliefhebber zal het dus smullen worden. Van Formule 1-wagens tot sportscars, saloons en vele singleseaters, het geeft komend weekend op Silverstone acte de présence. Ook voor het commentaar heeft Motors TV een klassieke stem gevonden. Niemand minder dan Murray Walker zal zijn vermaarde stemgeluid door de microfoon laten schallen.

24 uur nieuws: 'Paul van Splunteren: In één weekend deelnemer met Porsche aan 24 uur Spa-Francorchamps én Dutch GT4 Championship'



Eindhoven, 20 juli 2009 -  Als de 24 uur van Spa-Francorchamps eraan komt, beginnen de ogen van coureur Paul van Splunteren te glinsteren. Na een klassezege (2007) en een tweede plaats (2008) kijkt de racende eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven met graagte uit naar de komende editie. ,,Zeker ook omdat ik op 25 en 26 juli niet alleen de 24 uurs-race rijd, maar in het voorprogramma ook deelneem aan de Dutch GT4 Championship’’, aldus Paul van Splunteren.

De 24 uur van Francorchamps is een klassieker in de geschiedenis van de endurance racerij. De legendarische wedstrijd op het circuit met de beroemde Eau Rouge bocht bestaat al sinds 1924. Komend weekeinde staat al weer de 61ste editie op het programma. Voor Paul van Splunteren al meerdere jaren het sportieve hoogtepunt van het seizoen.

Lees verder...

Formule 2: Open Brief Jonathan Palmer

 
 
   
 
Autosport.nl ontving gisteren een open brief van Jonathan Palmer, de F2 organisator betreffende het fatale ongeval van Autosport.nl ontving gisteren een open brief van Jonathan Palmer, de F2 organisator betreffende het fatale ongeval van Henry Surtees die wij hier weergeven.
 die wij hier weergeven.


Tekst Jonathan Palmer
Foto's Formule 2


henry_with_jonathan_palmer
Henry Surtees met Jonathan Palmer



“Ik ben diep geschokt dat de 18-jarige Henry Surtees tijdens de Formule 2 wedstrijd op Brands Hatch het leven liet. Dit is het meest trieste moment in mijn 35 jarige autosportcarrière en ik spreek mijn medeleven uit met zijn vader John, moeder Jane en hun dochters Edwina en Leonoro, evenals vrienden en kennissen.

Henry reed in de negende ronde met ongeveer 200 km/u tussen de bochten van Westfield en Sheene toen hij door een afgebroken wiel getroffen werd. Het is duidelijk dat Henry direct bewusteloos was. Ik heb begrepen dat hij direct fatale verwondingen heeft opgelopen en dat de impact in de Sheene bocht geen invloed had op het verdere verloop van het ongeluk.

De race werd onmiddellijk met de rode vlag afgebroken terwijl het medische team vrijwel direct ter plaatse was. Men heeft Henry uit de auto gehaald, gestabiliseerd en naar het |Medisch Centrum gebracht, van waar hij per traumahelicopter naar het regionale trauma center in het Royal London Hospital gevlogen werd. Nadere evaluatie en onderzoeken in de intensive care leverde als resultaat op dat Henry het opgelopen hoofdletsel niet kon overleven.

Henry maakte dit jaar voor het eerst deel uit van het nieuwe F2 kampioenschap en had onmiddellijk indruk gemaakt met zijn tempo, focus en volwassenheid van een 18-jarige. In zijn tweede wedstrijd op Brno verraste hij met de pole en was de eerste Britse coureur die een fantastische derde plaats behaalde op de dag voordat hij op Brands Hatch verongelukte. In vier wedstrijden had Henry zijn visitekaartje afgegeven en het zag er naar uit dat hij in de F2 een
winnaar zou worden, misschien wel in de F1.

henry_and_jolyon_palmer_at_an_autograph_signing
Tijdens de handtekeningensessie met Jolyjon Palmer

Henry beschikte niet alleen over talent maar was een geliefd lid van de Formule 2 familie en verwierf het respect van velen.

John Surtees speelde een belangrijke rol in het succes van zijn zoon.en gebruikte zijn enorme ervaring om Henry met de set-ups terzijde te staan. Het was een enorm genoegen om beiden te zien samenwerken. Het belangrijkste voor hen was om succes in de F2 te behalen.

Lees verder...

XAVIER MAASSEN AAST OP REVANCHE IN 24 UUR VAN SPA



LANAKEN. Over goed 10 dagen start in de Belgische Ardennen de 61ste editie van de 24 Uur van Spa. Afgelopen jaar gaf Xavier Maassen er zijn visitekaartje af door na het startschot als eerste de befaamde Eau Rouge op te stormen, maar jammer genoeg maakte een probleem met de remmen van zijn Corvette C6.R een vroegtijdig einde aan de sterke start van de jonge GT-rijder. Dit seizoen trekt Xavier Maassen in het gezelschap van twee Braziliaanse kleppers, Enrique Bernoldi en Roberto Streit, opnieuw met een Corvette C6.R GT1 naar Spa, met als ambitie het podium in de grootste GT-race van de wereld.

“Ik ben inderdaad bijzonder gemotiveerd”, opent Xavier Maassen het gesprek voor de 24 Uur van Spa. Ik trek naar Spa met dezelfde structuur rondom mij waarmee ik mijn tweede plaats in Le Mans behaalde en dat geeft inderdaad vertrouwen.”

Lees verder...

Hier de vervelende beelden van Surtees

Carlo van Dam start in 24 uur van Spa

 
 
   
 

carlo_v_dam_24uurspa_vooraf

Autocoureur Carlo van Dam start komend weekeinde in de 61ste Spa 24 Hours, de belangrijkste 24-uursrace voor GT-auto’s en tevens de vierde ronde van het FIA GT Championship. Carlo van Dam bestuurt een Saleen S7R van het Oostenrijkse Full Speed Racing-team dat deelneemt in de GT1-klasse, de categorie voor de snelste auto’s in de wedstrijd.

Tekst en foto: PR

Carlo maakte afgelopen donderdag in Wenen de deal rond met de teameigenaar van Full Speed Racing en hij kijkt uit naar zijn debuut in de 24 uur van Spa: “Sinds ik vorige maand besloot niet langer uit te komen voor het Formule 3-team Kolles & Heinz Union, heb ik verschillende aanbiedingen gekregen die ik zorgvuldig in overweging heb genomen. De vraag of ik met de Saleen op Spa wilde rijden, sprak me meteen aan. Het is een serieuze auto en een prachtige, belangrijke race die bovendien goed aansluit op de GT-ervaring die ik vorig jaar opdeed met Toyota en Subaru in Japan en mijn deelname voor Volkswagen aan de 24-uursrace op de Nürburging eerder dit jaar.”

Draai vinden
De 600pk sterke S7R van de Amerikaanse sportwagenfabrikant Saleen heeft zich de afgelopen jaren in zowel Europa als de Verenigde Staten bewezen in de GT1-klasse. Full Speed Racing zet één Saleen in op Spa, waar Carlo een team zal vormen met de Italiaan Ferdinando Monfardini en de Nederlandse broers Rob en Arjan van der Zwaan. “Ze hebben allemaal ervaring in de GT1 en met deze Saleen, dus dat is prettig. Voor mij is het een kwestie van zo snel mogelijk mijn draai zien te vinden in het team en in de auto. De competitie in de GT1-klasse is fel, met veel ervaren teams en coureurs, en behalve de Saleens auto’s van Maserati en Corvette. Het is een 24-uursrace, dus dat betekent dat je alles moet geven en niks mag verwachten. Ik ben in ieder geval blij dat ik meedoe en kijk met veel plezier uit naar mijn eerste kennismaking met de race, de team en de auto.” De eerste training voor de 61ste Spa 24 Hours wordt donderdag verreden, de race start zaterdag 26 juli om 16.00 uur.

Formule 2: Henry Surtees overleden

De 18-jarige Surtees heeft de crash op Brands Hatch helaas niet overleefd. De TV-beelden deden bij insiders al het ergste vrezen.

Tekst Willem J. Staat
Foto's F2

surtees

Henry Surtees overleden
Henry Surtees werd vanmiddag tijdens de tweede FIA F2 wedstrijd het slachtoffer van een afgebroken wiel van een andere deelnemer dat hem vol op zijn helm trof. Met ongeremde snelheid vervolgde de stuurloze bolide zijn weg en belandde in de Sheenebocht met volle snelheid in de bandenstapels en kwam vervolgens tot stilstand. Medische hulp was direct aanwezig. Surtees werd per traumahelikopter naar het Royal Londen Hospital gevlogen waar hij in de loop van de avond is overleden.

De jeugdige Surtees begon zijn carrière in de karts, kwam in het Ginetta Junior kampioenschap uit en stapte vervolgens in 2007 over naar het Formula BMW UK kampioenschap waar hij één overwinning pakte en als zevende in de eindstand.. Daarna volgde de Formule Renault en deelnames aan het Brits F3 kampioenschap bij Carlin in de National Class. Surtees zegevierde eenmaal. Voor 2009 had Surtees hooggespannen verwachtingen van het nieuwe FIA F2 kampioenschap. Henry Surtees werd slechts 18 jaar.

Inherent
In feite heeft op Brands Hatch vanmiddag de geschiedenis zich herhaald. Het ongeluk van Henry Surtees is een exacte kopie van het Höttinger/Warwick incident op Hockenheim in 1980. Een losgeraakt wiel van Warwick’s Toleman trof de Oostenrijkse Maurer-coureur op identieke wijze tijdens de F2 Jim Clark Rennen. Höttinger overleefde de crash niet.

Bedenkingen
De nieuwe F2 klasse is door velen in de racewereld met gemengde gevoelens ontvangen. In de wandelgangen werd er wel eens gesuggereerd dat de materialen te goedkoop zouden zijn in vergelijking met andere eenzitterklasses.Of dit inderdaad de oorzaak is zal onderzoek moeten uitwijzen. In de Indycars werden de wielen na een crash op Charlotte in 1999 zodanig aan de bolides bevestigd dat zij te allen tijde aan het voertuig vast blijven zitten. Voor de FIA en consorten na vanmiddag een item om direct onder de loep te nemen.

henry_surtees
Enkele weken geleden reed Henry op Goodwood nog in de F2 Surtees waar zijn vader
begin zeventiger mee reed.

Autospeedway races: 'Geen races op Raceway Venray in 2009'




Beste autospeedway liefhebbers,

Zoals bij u bekend is er door de milieufederatie bezwaar gemaakt tegen de huidige milieuvergunning. Hierdoor is het proces bij de Raad van State flink vertraagd; op dit moment is er nog steeds geen uitspraak omtrent de vergunningen.

Om wedstrijden te kunnen organiseren dient het circuit volledig klaar te zijn, zoals in de milieuvergunning omschreven staat (dus ook de geluidswal inclusief geluidsscherm). Dit is op korte termijn niet cq. moeilijk te realiseren.

Om deze status van gereedheid te bereiken wordt er continu gewerkt, maar al met al zal de bouw nog zo’n half jaar duren voordat de voorzieningen volledig in orde zijn besloten geen races meer te organiseren in 2009. Het organiseren van races is een te groot risico voor de toekomst van het circuit. Een enkele overtreding kan een volledige annulering van het circuit betekenen, wat wij uiteraard niet willen.

Dit betekent wel dat wij nu al aan de slag gaan om voor 2010 een geweldig raceprogramma voor te bereiden.

Wij zullen u op de hoogte houden van de ontwikkelingen en wij hopen dat u begrip heeft voor deze situatie. Mochten er nog verdere vragen zijn dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen, wij beantwoorden uw vragen graag.

Met sportieve groeten,

Bestuur Raceway Venray (www.racewayvenray.com)

IRL: Danica Patrick op bezoek bij Stewart Haas Racing

IRL-rijdster Danica Patrick besprak vandaag haar opties met het team van Stewart Haas Racing voor het seizoen 2010. Teameigenaar Tony Stewart was zelf niet bij de besprekingen aanwezig.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Honda Racing USA

lat_webb_tor_1212

Overstap Patrick naar NASCAR steeds waarschijnlijker?
Een overstap van Danica Patrick naar NASCAR lijkt volgens ingewijden nog slechts een kwestie van tijd te zijn. Vandaag besprak Danica haar opties met het team van Stewart Haas Racing. Teameigenaar Tony Stewart was zelf niet aanwezig omdat hij een testprogramma in Atlanta moest afwerken. Enkele weken geleden bracht Juan Pablo Montoya met betrekking tot een eventuele overstap van Patrick naar NASCAR een negatief advies aan haar uit. Het contract met Andretti Green Racing loopt eind dit jaar af.

ALMS "Sounds Of Speed" zet je vollume maar wat hoger!!!

BTCS: Het finishschandaal van Francorchamps

Afgelopen zaterdag vonden in het voorprogramma van de 25U van Francorchamps twee wedstrijden van de Belgian Touring Car Series plaats welke door de KS Motorsport BMW M3 Silhouette van de combinatie Ruben Maes/Steve Vanbellingen en de Chad Racing KIA van Philippe Steveny/Iain Dockerill gewonnen werden. De Delahaye Racing Renault Megane van de combinatie Fred Bouvy/Christian Kelders zorgde voor een uiterst omstreden finish van de tweede wedstrijd. Het deed in ieder geval herinneringen oproepen aan het DTM Tomcyzk/Premat incident op Zandvoort enkele jaren geleden.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

winnaars_race1_spa
De combinatie Maes/Vanbellingen won de eerste wedstrijd op Spa in het kader van het
VW Funcupweekend

Zege voor Steve Vanbellingen/Ruben Maes
De eerste wedstrijd vond onder droge maar sombere weersomstandigheden plaats. Direct bij de start ging het al fout toen de eerste startrij bestaande uit de Audi A4 van Julien Schroyen en de Jaguar van Jerome Thiry zichzelf op te koude banden in de Raidillion elimineerden waardoor een safetycar-interventie direct noodzakelijk was. De Audi A4 kwam nog terug in de wedstrijd maar werd als 33e en laatste geklasseerd, maar eindigde nog als zevende in de klasse. Door de chaos aan de kop van het veld mengden de S2 Solution F Astra’s zich eveneens kortstondig in de strijd om de leiding. Na de reguliere stops kon de BMW M3 Silhouette van Maes/Vanbellingen zijn positie verstevigen en won overtuigend voor de Delahaye Renault Megane van Bouvy/Kelders en de Boutsen Energy Racing Mazda RX9 van David Dermont/ Stephane Lemeret. Ondanks het overschrijden van de normtijd eindigde de KIA Proceed van de combinatie Steveny/Dockerill nog als vierde. In de S2 Klasse ging de zege naar Solution F Astra van Armand Fumal/Maxime Soulet. In de T3 Klasse zegevierde de BMW M3 WTCC van Qvick/Jonckheere terwijl de Britten Mark Lemmer/Mike Brauwn met hun Honda Integra DCS in de T2 klasse de overwinning pakten. Voor de Nederlandse combinatie Eric Stevens/Eric Bessems zat er met hun Clio niet meer dan een tiende plek in.

Lees verder...

NASCAR: Veteraan Mark Martin houdt het hoofd koel op Chicagoland.

De 50-jarige Mark Martin was gisteravond op Chicagoland kennelijk één van de weinige deelnemers die het hoofd koel wist te houden. Na een avond vol wilde autosport waarbij de deelnemers nogal wat contact maakten kwam de 50-jarige Hendrick Motorsports coureur als één van de weinigen ongeschonden uit de strijd.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

martin_joliet_1
Een overgelukkige Mark Martin op Chicagoland. Hij kwam ongeschonden uit de
strijd
.

Verjaardagscadeau voor teambaas Rick Hendrick
Met zijn 39e Sprint Cup zege bezorgde Chevrolet-coureur Mark Martin teambaas Rick Hendrick die dit weekend zijn 60e verjaardag viert een prachtig verjaardagscadeau. Van de 267 ronden tellende wedstrijd reed Martin er maar liefst 195 aan de leiding. Ook een laatste shoot-out van twee ronden kon Martin niet van de zege afhouden. Hij versloeg teamgenoot Jeff Gordon met 0.415 seconden. “Het was prachtig. Dit team verdiende te winnen. Eigenlijk hadden we de auto vrijdag met nog een uur te gaan moeten inladen. Het ging niet best. Maar de beste auto’s winnen hier natuurlijk niet altijd.”

Aanvankelijk leek teamgenoot Jimmie Johnson in de 251e ronde op de zege af te stevenen. Maar hij maakte bij een herstart contact met de Toyota van Denny Hamlin, waarvan de Dodge van Kurt Busch het slachtoffer werd. Op Infineon Raceway had Kurt Busch ook al met Johnson in de clinch gelegen. De Penske-coureur stak zijn mening over Johnson dan ook niet onder stoelen of banken: “Ik begin het vertrouwen in een drievoudige kampioen als Johnson te verliezen. Ik gaf hem genoeg ruimte en ik verdween de muur in. Ik ben al een paar keer het slachtoffer van Chevrolet No 48 geworden. Johnson op zijn beurt was dan ook niet te spreken over Denny Hamlin. “Hij heeft me gewoon door de eerste twee bochten heen geduwd en toen raakte ik de macht over het stuur kwijt. Niemand heeft hier met drafting en tikjes de boel onder controle. Op een short track kun je zo racen, maar niet hier” Hamlin: “Het was een short-track achtig incident dat er toe leidde, dat ik hem het vuur aan de schenen legde. Ook is hij op Martinsville bij mij binnengereden en op Virginia heeft hij mij van de zege beroofd.”

De wedstrijd telde in totaal zeven neutralisaties waarvan vier in de slotfase. Een opgeblazen motor van de Toyota van Kyle Busch in de 261e ronde zorgde voor de laatste neutralisatie. Jeff Gordon profiteerde hiervan. Zijn crew gaf hem toch nog vier nieuwe banden, die uiteindelijk een tweede plek opleverden.. Juan Pablo Montoya eindigde als tiende en werd wederom uitgeroepen tot de Mobil 1 Command Performance coureur van de wedstrijd.

martin_joliet_2
Nog maar één wedstrijd van het record van Harry Gant vandaan. Die won als 50-jarige
in 1991 nog vijf races.


Uitslag
1. Mark Martin Chevrolet 267 ronden
2. Jeff Gordon Chevrolet 267 ronden
3. Kasey Kahne Dodge 267 ronden
4. Tony Stewart Chevrolet 267 ronden
5. Denny Hamlin Toyota 267 ronden
6. Ryan Newman Chevrolet 267 ronden
7. Brian Vickers Toyota 267 ronden
8. Jimmie Johnson Chevrolet 267 ronden
9. Clint Bowyer Chevrolet 267 ronden
10.Juan Pablo Montoya Chevrolet 267 ronden

IRL: 11e Indycarzege voor Franchitti in Toronto. Doornbos uitgevallen

In de openingsfase domineerde de Ganassi Dallara Honda van Dario Franchitti, terwijl daarna de Canadezen Alex Tagliani en Paul Tracy hun stempel op de wedstrijd drukten maar zagen hun kansen door crashes geëlimineerd worden. In een interessante wedstrijd hield Franchitti het hoofd koel en behaalde zijn 11e zege in de Indycarseries in Toronto, die tevens de leiding in de stand van het kampioenschap van zijn teamgenoot Scott Dixon overnam.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Honda Racing USA
franchitti_toronto
Sterk optreden van Dario Franchitti in Toronto

Polesitter Franchitti domineert openingsfase
Dario Franchitti nam direct de leiding op het stratencircuit van Toronto. In de eerste ronde liepen de Penske-coureurs Wil Power en Ryan Briscoe direct een lekke band op nadat zij andere deelnemers getoucheerd hadden. Direct bij de start kwam Power in aanraking met de auto van Graham Rahal. Dario Franchitti nam direct wat afstand van Alex Tagliani en Robert Doornbos, die vanaf de zevende plek een goede start had. Achter Robert Doornbos volgden Scott Dixon, Mike Conway, Helio Castroneves, Justin Wilson, Paul Tracey, Ryan Hunter Reay en Rafael Matos.

In de 8e ronde zorgde de Brit Dan Wheldon na contact met Richard Antinucci voor de eerste neutralisatie. Na de herstart veranderde er weinig in de volgorde maar Scott Dixon ging direct aan Robert Doornbos voorbij terwijl Ed Carpenter direct spinde en daarmee direct voor de tweede neutralisatie zorgde.Na de herstart verloor Doornbos twee posities aan Mike Conway en Paul Tracy. Scott Dixon kon voor de tweede maal wat afstand van zijn concurrenten nemen. Achter Franchitti vormde zich een groepje van Tagliani, Dixon en Conway. Doornbos kwam iets onder druk te staan van Mario Moraes, die in de 23e ronde de Nederlander wist te verschalken.

Lange stops voor Doornbos en Franchitti
Rondom de 20e ronde had AGR-coureur Tony Kanaan zich vanaf een zeventiende startplek naar de 10e opgewerkt. In de 24e ronde kwamen Robert Doornbos en Tony Kanaan tegelijkertijd binnen, evenals Ryan Briscoe en koploper Dario Franchitti die na het verwisselen van het linkerachterwiel wat tijd verloor. Bij Ganassi haalde men Franchitti na een spin van Carpenter iets te vroeg binnen. Daardoor kwam Alex Tagliani voor het eerst sinds lange tijd van een Indycarwedstrijd op kop. In de 28e ronde reed ging Paul Tracy met een fraaie move aan Mike Conway voorbij. Vervolgens pakte Tracy de tweede plek en zette zijn landgenoot Tagliani voor de eerste plek onder druk. Robert Doornbos verloor na een lange pitstop drie ronden.
Lees verder...

25U VW Funcup 25U Echte Autosport

Op Spa vond er afgelopen weekend nog een 25 Uurswedstrijd plaats voor de alsmaar populairder wordende VW Funcup, gebaseerd op de VW Kever. De wedstrijd trok maar liefst 150 deelnemende bolides. Wie een keer echte autosport wil zien moet absoluut hier een keer een kijkje gaan nemen.

Tekst en Foto’s: Willem J. Staat

kantelende_vw
Aan spektakel geen gebrek

25 Uur Spa seizoenshoogtepunt
De 25U van Spa Francorchamps vormen het seizoenshoogtepunt van de diverse kampioenschappen die ook tijdens een wereldfinale op 8 november in Italië tegen elkaar uitkomen. Behalve België kent men inmiddels ook kampioenschappen in Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk. Organisator Christian Lahaye onthulde dat er mogelijk ook in de VS een kampioenschap gaat komen en dat er onderhandelingen lopen om ook daar een serie op te zetten! Lahaye stak het ook niet onder stoelen of banken dat hij graag wat meer Nederlandstalige rijders in de serie zou zien. Jos van Roy is één van de weinige Nederlandstalige rijders die hieraan deelneemt.


strijd_funcup
Clean racing met z'n allen door de Busstop chicane

De rondetijden van de VW Funcups zijn inmiddels al aardig geëvolueerd en ook de (semi)professionele rijders beginnen langzaam binnen te sluipen. De Brit Steven Kane, die onder meer verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de F2 Williams eindigde dit jaar met de Chad Racing inschrijving als tweede. En zo waren er voor insiders nog wel enkele interessante namen op de inschrijvingslijst te vinden. Lees verder...

Dakar is back! 2010 promo van de zwaarste rally aller tijden

IRL: Franchitti pakt derde IRL pole in Toronto

Dario Franchitti pakte op het 2.8 km lange stratencircuit zijn derde pole dit seizoen. Tevens was het de derde pole voor de Schot op het stratencircuit van Toronto.

Tekst Willem J. Staat
Foto''s Honda USA

franchitti_toronto_q
Dario Franchitti op weg naar de pole in Toronto.


Robert Doornbos kwalificeert zich als 7e
Newman Haas-coureur Robert Doornbos kwalificeerde zich voor de Honda Indy wedstrijd in Toronto als zevende. “Eigenlijk beschikte ik over een goed tempo en het is jammer dat ik het de derde segment niet haalde. Vooral op een stratencircuit bevind je je toch wel een beetje in de gevarenzone, maar ik probeer er het beste van te maken” aldus de Nederlander.`

toronto_rd_q
Robert Doornbos haalde het derde segment net niet in Toronto.


Kwalificatie Honda Indy Toronto
1. (10) Dario Franchitti, Dallara-Honda, 1:0 1.0249 sec. 103.532mph.
2. (12) Will Power, Dallara-Honda, 1:01.2851, 103.092.
3. (02) Graham Rahal, Dallara-Honda, 1:01.3301, 103.016.
4. (18) Justin Wilson, Dallara-Honda, 1:01.5157, 102.705.
5. (34) Alex Tagliani, Dallara-Honda, 1:01.6980, 102.402.
6. (24) Mike Conway, Dallara-Honda, 1:02.0090, 101.888.
7. (06) Robert Doornbos, Dallara-Honda, 1:01.4419, 102.829.
8. (9) Scott Dixon, Dallara-Honda, 1:01.4718, 102.779.
9. (2) Raphael Matos, Dallara-Honda, 1:01.5348, 102.674.
10. (3) Helio Castroneves, Dallara-Honda, 1:01.7954, 102.241.
11. (6) Ryan Briscoe, Dallara-Honda, 1:01.8575, 102.138.
12. (14) Ryan Hunter-Reay, Dallara-Honda, 1:01.9680, 101.956.
13. (5) Mario Moraes, Dallara-Honda, 1:01.9704, 101.952.
14. (23) Tomas Scheckter, Dallara-Honda, 1:01.8681, 102.120.
15. (15) Paul Tracy, Dallara-Honda, 1:01.9730, 101.948.
16. (13) E.J. Viso, Dallara-Honda, 1:02.1577, 101.645.
17. (26) Marco Andretti, Dallara-Honda, 1:02.2138, 101.553.
18. (7) Danica Patrick, Dallara-Honda, 1:02.5839, 100.952.
19. (20) Ed Carpenter, Dallara-Honda, 1:02.5907, 100.942.
20. (11) Tony Kanaan, Dallara-Honda, 1:02.6556, 100.837.
21. (4) Dan Wheldon, Dallara-Honda, 1:02.8411, 100.539.
22. (27) Hideki Mutoh, Dallara-Honda, 1:03.0413, 100.220.
23. (98) Richard Antinucci, Dallara-Honda, 1:04.5132, 97.933.

Dutch GT4: Maserati GranTurismo MC mogelijk al dit seizoen in Tango Dutch GT4

 
 
   
 
granturismo_mc_2

Het heeft het Tango Dutch GT4 Championship in de eerste races nergens aan ontbroken. Spannende races tussen de toprijders van de Nederlandse autosport, rijdend in tot de verbeelding sprekende GT-auto’s. Maar het ziet er naar uit dat er vanaf 2010 een welkome uitbreiding komt in de vorm van twee Maserati’s GranTurismo MC. Bemand door de rijders Nicky Pastorelli en Meindert van Buuren, die naar alle waarschijnlijkheid voor het einde van het huidige seizoen al met een prototype aan de start verschijnen.

Tekst en foto’s: PR

De Italiaanse bolide wordt aangedreven door een 4,7 liter V8-motor die in de straatversie maar liefst 450 pk levert. “De auto is op basis van de GranTurismo S, zoals die in de showroom staat, maar is compleet omgebouwd op basis van het GT4-reglement”, zei Van Buuren. “Zo zijn de deuren vervangen door koolstofexemplaren om de auto lichter te maken en zijn er Brembo remschijven en –klauwen gemonteerd.”

Test
Afgelopen maandag testte Van Buuren samen met Pastorelli een GT4-prototype van de Maserati op het Italiaanse circuit Autodromo di Vallelunga. “De test zelf ging best wel goed”, vertelde Van Buuren na de eerste meters met de GranTurismo MC. “Nicky kon meekomen met de tijden van de fabrieksrijders, ik zat daar iets achter. De auto voelde erg goed aan, want ondanks dat de basis een straatauto is, maakt de goede afstelling de bolide erg geschikt voor circuitgebruik.”

granturismo_mc_1

Logische keuze
Doordat de vader van Nicky, Franco Pastorelli, eigenaar van een Maserati-dealer is, was de Maserati GranTurismo een logische keuze. “Dat maakt het voor ons ook commercieel gezien interessant”, legde Van Buuren uit. “Bovendien vind ik in het Tango Dutch GT4 voor mij persoonlijk ook een nieuwe uitdaging.”

Twee Maserati’s in 2010
“Het plan is om in 2010 met twee Maserati’s GranTurismo aan de start te staan,” deed Meindert uit de doeken. “Zoals het er nu naar uitziet één voor Nicky en één voor mij, maar het zou ook kunnen dat er twee rijders op een auto komen. Tijdens de GT4-wedstrijd op Spa rijden de fabrieksrijders al met de GT MC, maar we zijn druk bezig om tijdens een van de laatste weekenden van het Tango Dutch GT4 op Zandvoort, zelf al aan de start te staan met het prototype van Maserati.”

IRL: Flogs.com sponsort Newman Haas/Lanigan en Robert Doornbos

Vandaag heeft het jonge internetbedrijf Flogs.com een sponsorcontract getekend met IndyCar Series raceteam Newman/Haas/Lanigan Racing en coureur Robert Doornbos. Flogs.com biedt de grootste reeks digitale kalenders en agenda’s. Het bedrijf is opgericht in 2008. Om in de enorme Amerikaanse markt te groeien heeft Flogs.com ervoor gekozen om zijn eerste campagne op de IndyCar Series en Newman/Haas/Lanigan te richten.

Tekst PR
Foto: Honda Racing USA


rd_2009



“We zijn blij dat we ons juist op dit moment aan het succesvolle Newman/Haas/Lanigan Racing team kunnen verbinden,” aldus Toon Timmermans, oprichter en Managing Director van Flogs.com. “Het team pakt nu momentum en staat op het punt van een overwinning. Daarnaast zijn we heel trots op het feit dat we partner worden van de Nederlandse superster Robert Doonbos (Bobby D.), de enige Nederlandse coureur in de IndyCar Series van 2009. Flogs.com heeft ambitieuze plannen en we zijn ervan overtuigd dat dit partnership ons zal helpen bij het behalen van onze doelen.

“We heten Flogs van harte welkom in onze sponsorfamilie en hopen dat het Newman/Haas/Lanigan Racing IndyCar Series programma een goede bijdrage levert in het vergroten van Flogs’ business in Amerika en wereldwijd,” aldus Carl Haas, oprichter en mede-eigenaar van Newman/Haas/Lanigan Racing, samen met Michael Lanigan.

Over Flogs.com
Flogs.com is in 2008 opgericht door Toon Timmermans en internet ondernemer Michiel Mol (oprichter LBi, Guerilla Games en Force India F1 Team). Flogs.com biedt een unieke digitale agenda service en groeit wereldwijd erg snel. Met Flogs.com ben je ALTIJD up-to-date. Met één druk op de knop kun je je favoriete sportevenementen (zoals IndyCar Series), concerten, CD releases en andere evenementen op het gebied van muziek, gaming, film, boeken, kunst en financiën toevoegen aan je digitale agenda.

Over Newman/Haas/Lanigan Racing
Newman/Haas Racing (NHR) is opgezet door acteur/coureur Paul Newman en race ondernemer Carl A. Haas en begon te strijden in 1983. Het team is het op één na beste open wheel team dat nog steeds actief is. Voorafgaand aan het 25e seizoen van de competitie in 2007 veranderde de naam in Newman/Haas/Lanigan Racing om te reflecteren aan de komst van Michael Lanigan als nieuwe partner. In 2009 neemt het team deel aan haar 27e seizoen van de open wheel competitie en zal ze er alles aan doen om de 8 kampioenschappen, 107 race overwinningen en 190 pole positions die ze tot nu toe heeft behaald te verbeteren. Graham Rahal en Robert Doornbos werden vooraf gegaan door Michael Andretti, Nigel Mansell, Paul Tracy, Christian Fittipaldi, Cristiano da Matta, Sebastien Bourdais, Bruno Junqueira, Oriol Servia en Justin Wilson.Deze deal is tot stand gekomen door GR8industries.com

Formule 1: Bernie Ecclestone doet omstreden en controversiële uitspraken

In een omstreden interview in het dagblad “The Times” heeft Formule 1 goeroe Bernie Ecclestone zijn bewondering voor Adolf Hitler niet onder stoelen of banken gestoken. Ecclestone gaf duidelijk te kennen dat hij een voorstander van totalitaire regimes is.

Tekst Willem J. Staat

Bernie Ecclestone: “Hitler kreeg dingen voor elkaar”
Formule l baas Bernie Ecclestone stak vandaag zijn bewondering voor Adolf Hitler niet onder stoelen of banken. “Die man kreeg veel dingen gedaan en kon aan veel mensen leiding geven. In veel opzicht is dit misschien verschrikkelijk om te zeggen, maar buiten het feit dat Hitler dingen werden aangepraat waarvan ik niet weet of hij die echt wilde, kon hij leiding geven aan mensen en kreeg voor elkaar.Op het eind was hij toch niet zo’n goede dictator omdat hij de controle verloor. Ik geef de voorkeur aan totalitaire regimes tegenover democratieën.”

Saddam Hoessein
Bernie Ecclestone: “Saddam Hoessein was de enige die Irak onder controle kon houden. Wij hadden hem nooit mogen verjagen. Hetzelfde met Afghanistan. We vallen landen binnen zonder hun cultuur te kennen. De Amerikanen dachten waarschijnlijk dat Bosnië een gat in Miami was."

Sterke leiders
“Ik hou van sterke leiders en Max Mosley zou gezien zijn achtergrond een uitstekende Minister President zijn. Gordon Brown en Tony Blair proberen telkens iedereen tevreden te stellen. Daarom heb ik ook veel bewondering voor Margaret Thatcher omdat zij dingen voor elkaar kreeg. Zij heeft Engeland langzaam opgebouwd maar het bevindt zich nu weer in een neerwaartse spiraal. De politici zijn veel te bang voor verkiezingen” aldus Ecclestone.

Reactie Britse Joodse Raad.
Een woordvoerder van de Britse Joodse Raad vindt de uitspraken van Ecclestone met betrekking tot kleurlingen, vrouwelijke- en Joodse coureurs erg bizar. Bernie Ecclestone deed in het verleden nogal vreemde uitspraken over Lewis Hamilton en Danica Patrick. “Bernie Ecclestone zegt dat politiek niets voor hem is, daar zijn wij het absoluut niet mee eens.”

V8 Supercars: Holden Commodore nipt verslagen door L-39 gevechtsvliegtuig

Holden V8 Supercarcoureur David Reynolds werd vandaag nipt verslagen door een L-39 gevechtsvliegtuig op de Wide Bay International Air Show in Bundaberg.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s HSV

david_reynolds_1
V8 Supercar-coureur David Reynolds van het Bundaberg Red Team

Holden V8 Supercar bijna sneller als L-39 gevechtsvliegtuig
Over een traject van 3 kilometer moest Holden V8 Supercar-coureur David Reynolds het uiteindelijk met een verschil van luttele seconden afleggen tegen het L-39 gevechtsvliegtuig van de Australische luchtmacht. Reynolds:”Ik was enorm snel met het weg accelereren .Ik wist dat wanneer het vliegtuig van de grond kwam het aanmerkelijk sneller zou zijn. Dus ik zorgde ervoor dat ik van de start kon profiteren. Uiteindelijk was de L-39 luttele seconden sneller.dan mij. Het was totaal anders dan welke race dan ook. De adrenaline pompte werkelijk door mijn lichaam. Hoeveel V8 Supercar-coureurs kunnen zeggen dat ze het tegen een V8 gevechtsvliegtuig hebben opgenomen hebben.” De Holden V8 Supercar reed meer dan 250 km/u terwijl het vliegtuig ruim 750 km/u op de teller had staan.


david_reynolds_2
De Holden VE V8 Commodore wint het bij de start

david_reynolds_3
Maar wordt nipt verslagen. Het vliegtiuig wint het op de streep.

Sportscars: Radical SR3 mogelijk nieuwe DPP-klasse, coureurs Bos en De Jong testen wagen

02 JULI 2009 PAGINA 1 VAN 3
 
radical_daniel_de_jong_2

De Radical SR3 sportwagen krijgt vanaf 2010 mogelijk een plaatsje in het Dutch Power Pack. CPZ-baas en DPP-organisator Erik Weijers had dinsdag een eerste gesprek met de importeur en vertegenwoordigers van de sportieve, open bolide. ,,We zijn nog in de oriënterende fase, maar het zou heel goed kunnen dat er ruimte is om vanaf komend seizoen in het DPP met de Radicals te racen’’, vertelt Weijers aan AUTOSPORT.NL. Coureurs Hans Bos en Daniël de Jong (zie foto boven) waren dinsdag in Engeland al aan het testen met de fraai ogende sportscar. Update: Op 15 en 16 juli kan een ieder op Spa-Francorchamps zelf testen met de Radical SR3. Extra info verder in dit verhaal.

Tekst: Marc Kok
Foto’s: pa-racing.nl/radical

Als Erik Weijers naar de huidige balans in het Dutch Power Pack kijkt, zegt de C.O.O. van Circuit Park Zandvoort: ,,Als beginnende coureur kun je in de Swift Cup starten en vervolgens doorgroeien naar bijvoorbeeld de Clio Cup. Voor de echte toppers hebben we nu de Dutch GT4. Maar daar tussenin missen we nog iets. Ook de coureurs die in die schemerzone zitten, proberen we te bedienen door een mooie klasse voor hen te vinden.’’

Snel en betrouwbaar
Volgens Weijers is de kans aanwezig dat de Radical SR3 die leemte gaat opvullen. ,,Er is op dit moment nog niks zeker. Maar de Radical rijdt al op de nodige plaatsen en is zich inmiddels aan het bewijzen. Het is een lichtgewicht sportwagen met achterwielaandrijving die snel en betrouwbaar is. Wij denken dat er in de nationale autosport zeker ruimte is voor een raceklasse met dergelijke raceauto’s.’’

radical_hans_bos
Hans Bos achter het stuur van de donkerkleurige Radical.

Rondleiding fabriek
Clio Cup-coureur Hans Bos en zijn in de Formule Renault racende collega Daniël de Jong vlogen gisteren naar Engeland om met de Radical SR3 te testen. ,,Eerst hebben we een rondleiding door de Radical-fabriek gehad’’, vertelt Hans Bos. ,,We hebben anderhalf uur mogen rondkijken en uitleg gehad. Er werken 59 mensen en ze produceren drie racewagens per dag. Dat is dus serieus.
Lees verder...

Superleague: Superleague Formula kondigt videogame aan

Superleague Formula gaat weer een versnelling hoger schakelen met de lancering in september van het eerste officiële videospel.

Tekst PR

superleague-formula-official-videogame_central_banners


Superleague Formula, in de startblokken voor het tweede seizoen, is de enige competitie ter wereld die topkwaliteit autosport combineert met de ‘s werelds beste voetbalmerken. De serie bestaat uit een opstelling van krachtige éénzits race-auto’s – waarbij veel van de beste voetbalclubs ter wereld vertegenwoordigend zijn – die allemaal voor de hoogste eer strijden op het race circuit.

Het kampioenschap vindt dit jaar plaats in de periode van juni tot november met races in Frankrijk, België, Groot-Brittannië, Portugal, Italië en Spanje. Beroemde clubs die voor het kampioenschap en de hoogste eer zullen strijden zijn voormalige UEFA Champions League winnaars Liverpool FC en AC Milan.

Net als op het circuit zal het spannende nieuwe Superleague Formula videospel de passie van voetbal combineren met de snelheid, spanning en emotie van auto racen. Zo ontstaat een spel dat daadwerkelijk aan zal slaan bij de wereldwijd miljoenen al bestaande gamers die zich bezighouden met spellen in de voetbal- en auto-sport.


De bekende specialisten Media Game en Image Space Incorporated vormen het brein achter de ontwikkeling en daaropvolgende lancering van het officiële spel. ISI heeft zeer veel ervaring – zij waren onder anderen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van spellen als rFactor, F1 Challenge en NASCAR Thunder. Dit nieuwe spannende spel zal in september geïntroduceerd en via de officiële website van Superleague Formula: www.superleagueformula.com, voor PC’s gedistribueerd worden.

“Wij zijn enorm blij dat we deze overeenkomst met zulke gevestigde experts hebben kunnen sluiten,” zegt Superleague Formula President Alex Andreu. “Voetbal- en auto-sport spellen zijn wereldwijd enorm populair en ik weet zeker dat ons spel een enorme hit zal zijn bij alle gamers. Het zal niet alleen extra spanning toevoegen voor de al bestaande Superleague Formula volgers en fans van de deelnemende voetbalclubs maar het zal ons ook helpen om de bekendheid van de Superleague Formula onder een belangrijk en nieuw wereldwijd publiek verder te vergroten.”