Stockcar F1 en F2 nieuws: 'Zaterdag 26 en zondag 27 September World Cup F1 en F2 raceway Venray'




Gemeente Venray heeft een eenmalige evenementen vergunning verleend voor het verrijden van de World Cup op zaterdag 26 en zondag 27 September.
 
Meer informatie over hoe het weekend wordt gepland zal spoedig volgen. Klik hier voor het krantenartikel wat in de Telegraaf stond. Klik hier voor de overige berichten....

Bron: Media Raceway Venray

Die eikels moeten eens ophouden om de race fans alles af te nemen en maar gewoon aan het werk gaan dan hebben ze geen tijd voor die onzin!!!!!!.

Enkele maanden nadat de Raad van State de milieuvergunning en het bestemmingsplan voor het racecircuit in Venray heeft vernietigd, mogen daar volgende maand toch internationale stockcarraces worden gehouden. De burgemeester van Venray heeft toestemming gegeven. De Milieufederatie Limburg is echter woest en bereidt gerechtelijke stappen voor.


Het circuit De Peel is het paradepaardje van Harry Maessen, die in de nationale racerij onder meer bekend is als de bedenker en initiator van de Benelux Racing League. Maessen wil graag op 26 en 27 september op zijn baan stockcarraces organiseren. De World Cup wedstrijd leek niet door te kunnen gaan omdat de milieuvergunning en het bestemmingsplan eerder dit jaar door de Raad van Staten waren vernietigd.
 
Burgemeester geeft toestemming
Maessen vindt echter burgemeester Jos Waals van de gemeente Venray aan zijn zijde. De burgervader heeft Maessen een vergunning verleend voor de geplande stockcarraces. Waals meent dat Maessens plannen niet in strijd zijn met de openbare orde en veiligheid en staat de vergunning los van wat de Raad van State over het circuit bepaalde.

Woeste reactie
De Milieufederatie Limburg heeft zoals altijd extreem boos gereageerd op de actie van Waals. ,,zij zeggen dat Waals de hoogste rechter aan zijn laars lapt'', dat zegt Toine Wuts Schreeuwenvan de Milieufederatie in de media. Wuts heeft Waals reeds gedreigd met een kort geding. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Fans
Wij zijn naar de opendag in Venray geweest begin dit jaar en ik kan je vertellen dat Maessen er alles aan doet om overlast te voorkomen.
Als je de demo zag van de Stockcar F1 of liever gezegd hoorden dan levert dat veel minder geluid op dan een voetbalwedstrijd.

Alle auto's moeten verplicht uitlaatdempers monteren om aan de norm te voldoen.
Doe je dat niet mag je de baan niet op.
Dus ik snap het probleem niet, zal wel te maken hebben dat de A73 nu langs het voormalige onderkomen van de club van Toine Wuts is aangelegd.
Hij moest op zoek naar een makkelijke prooi maar ik hoop dat hij hier ook weer in het stof bijt.

 

Super gevecht tussen Patrik van Eck en Laurens v/d Velde.

LMS nieuws: 'a.s. Weekend de 1000 km van de Nurburgring in de Le Mans Series'



Life uitzendingen op Eurosport, raadpleeg de programmagids.

Nederlandse deelname van o.a.: Charles Zwolsman en Christian Albers.

Int. autosport nieuws: 'Finale race Knoxville Nationals'



Afgelopen zaterdagavond zou de finale zijn van de Knoxville National, maar door regen werd deze verplaatst naar Zondagavond. De finale was een echte sprintcar race, super snel en super mooi. De oude Steve Kinser trek zijn sprint nog even op de achterwielen maar kon zijn weg gewoon vervolgen, erg mooi om te zien. Donny Schatz won voor de vierde keer op rij de Knoxville Nationals. Hij kwam uit met de sprintcar van Nascarrijder Tony Stewart, maar nu in de STP kleuren als orde aan Mario Andertti. Je moet deze video echt even zien. het gaat om de bovenste video van de 49ste Knoxville Nationals 2009. Klik hier onder op de link. http://www.knoxvilleraceway.com/Videos.aspx

Bij deze races waren nog enkele Nederlandse Sprintcarfan aanwezig,  zij hebben genoten van 5  (normaal 4 avonden) avonden sprintcarraces. Waarbij zo'n 180 beste sprintcarrijders uit de gehele wereld deel aannemen. 

Bron: Tonny Wissing Speedway photo's

Dragracing: American Dream dragracer Lex Joon komt uit

 
 
   
 
ad_joon_a

Lex Joon schrijft eind oktober opnieuw een stukje Nederlandse autosportgeschiedenis. Als eerste Nederlander staat de FIA Europees Top Fuel kampioen van 2005 in Las Vegas aan de start van een wedstrijd voor het NHRA kampioenschap, de sterkste dragrace-competitie ter wereld. “Het is niet alleen een droom die uitkomt maar ook de volgende stap in mijn carrière. Met Kevin Poynter hebben we een absolute toptuner en ik ga er dan ook vanuit dat we ons met de vertrouwde MPM Top Fueler in het middenveld kwalificeren. Ik weet zeker dat hier iets heel leuks uit gaat voortkomen”, aldus de nu al met veel enthousiasme naar zijn Amerikaanse debuut uitkijkende Lex Joon. De Nederlander wordt in Amerika onder andere gesteund door zijn inmiddels jarenlange trouwe sponsor MPM International Oil Company.

Tekst: Remco Scheelings en p.r.
Foto's: Remco Scheelings


Lex Joon is de meest succesvolle dragracer uit de Nederlandse autosportgeschiedenis. Na diverse kampioenschappen en vele overwinningen in lagere klassen bereikte zijn carrière in 2005 een voorlopig hoogtepunt. Als eerste Nederlandse dragracer slaagde Lex Joon erin een FIA Europees Kampioenschap te veroveren en dat ook nog eens in de Top Fuel klasse, de koningsklasse van deze snelste tak van de autosport. In 2007 en 2008 eindigde Joon als runner-up in het FIA Europees Top Fuel Kampioenschap en de Nederlander mag zich daarmee de meest succesvolle Europese Top Fuel-piloot van de afgelopen vier jaar noemen. De Nederlander heeft er nooit een geheim van gemaakt ooit de overstap te willen maken naar de NHRA Full Throttle Drag Racing Series, het Amerikaanse kampioenschap en algemeen beschouwd als de sterkste dragrace-competitie in de wereld. Al eerder dit jaar werd de molen in werking gesteld en nu is de kogel door de kerk.

ad_joon_p

Hoofdsponsor MPM International Oil Company en een aantal van haar relaties hebben het mogelijk gemaakt dat Lex Joon de laatste twee wedstrijden van dit jaar in Amerika rijdt. En is er een mooiere plaats denkbaar om je Amerikaanse debuut te maken dan in Las Vegas waar van 29 oktober tot en met 1 november de 23ste wedstrijd van de NHRA Full Throttle Drag Racing Series op het programma staat. Vervolgens reist Joon door naar Los Angeles, Pomona (Californië) voor de afsluitende wedstrijd (12 tot en met 15 november) van het seizoen 2009. “Het is niet alleen een droom die uitkomt maar ook de volgende stap in mijn carrière.” Binnenkort wordt de MPM Top Fueler met alle bijbehorende reserveonderdelen en gereedschappen naar Amerika verscheept. Joon maakt in Amerika gebruik van de diensten van Kevin Poynter, een absolute toptuner die eerder J.R. Todd en Doug Herbert naar toptijden leidde. “Ik ken Kevin nu al een paar jaar, we spreken dezelfde taal en zitten in alles op dezelfde golflengte. Hij is zelf ook laaiend enthousiast dat onze gezamenlijke droom nu waarheid gaat worden en is al begonnen de zaken te regelen die nodig zijn voor een daverend debuut. Daarnaast heeft Kevin veel Amerikaanse fans, een extra bonus voor ons als Nederlanders. Ik denk dat er iets heel moois uit voortkomt. Er zullen in Las Vegas waarschijnlijk 24 Top Fuelers aan de start staan en ik verwacht dat we ons in het middenveld kunnen kwalificeren. Sebastian Visser, onze crewchief in Europa, treedt op als assistent tuner/crewchief.”

ad_joon_bo

De Amerikaanse deelname van Lex Joon is ook uiterst interessant voor Nederlandse bedrijven. “Nederland heeft veel goodwill in Amerika, dat heb ik al in 2000 gemerkt toen ik daar één keer eerder reed in een andere klasse”, aldus Lex Joon. “Veel Amerikanen hebben op de één of andere manier een familieband met Nederland en voelen een verbondenheid. Dat maakt de drempel erg laag en geeft wellicht mogelijkheden om volgend jaar aan meer wedstrijden mee te kunnen doen.” Het MPM-team krijgt in Las Vegas de beschikking over ruime hospitality-faciliteiten en er zullen dan ook diverse relaties van het in Delft gevestigde MPM International Oil Company meereizen.

Div: Jos Verstappen zag Thomas Knopper voor zijn ogen verongelukken

 
 
   
 
480_jos_handtekening_599

Jos Verstappen heeft karter Thomas Knopper voor zijn ogen zien verongelukken. De voormalige Formule 1-coureur vertelt erover in zijn nieuwe column in De Telegraaf.

,,Motorsport is gevaarlijk. We weten het allemaal en wie een circuit betreedt, wordt er ook op gewezen. Het afgelopen weekeinde was een zwarte dag voor de kartsport toen Thomas Knopper op het circuit van Liedolsheim verongelukte. Ik zag het drama voor mijn ogen gebeuren’’, vertelt Jos in De Telegraaf. ,,Ik stond er met mijn neus bovenop toen hij na een botsing zeker vier, vijf meter hoog uit zijn kart werd geslingerd en heel ongelukkig op zijn hoofd terechtkwam. Ik zag aan zijn houding meteen dat het fout zat. Het was een afgrijselijk gezicht.’’

Heel fanatiek
,,Ik ken Thomas vanuit de karting. Hij was in Liedolsheim een concurrent van ons kartteam waarin de jongens Yard en Jorrit Pex rijden. Thomas was een goede coureur en heel fanatiek. In 2007 was hij nog Europees kampioen en ook afgelopen weekeinde behoorde hij tot de snellere coureurs door als tweede snelste van start te gaan.’’

Iedereen kapot
,,De manier waarop hij stierf, was verschrikkelijk. Iedereen op het circuit was er kapot van. De stemming na afloop was heel beklemmend. De verslagenheid was groot. Heel veel mensen huilden en die ongewone stilte die er plotseling over het circuit daalde, gaf me net zo'n naar gevoel als destijds bij de Formule 1-race in Imola toen Roland Ratzenberger en Ayrton Senna verongelukten. Ik weet niet of het voorgevoel was, maar ik besloot dat mijn zoon Max niet ging testen op Liedolsheim. Ik vond het geen fijne baan voor hem. Max stond er ook bij toen het ongeluk met Thomas gebeurde. Hij heeft hem zelfs gereanimeerd zien worden, maar daar heb ik hem snel weggehaald. Ook hij was diep onder de indruk en bleef constant vragen hoe het mogelijk was dat zoiets had kunnen gebeuren.’’

Op de fiets gevaarlijker
,,Ik heb me dat natuurlijk ook afgevraagd, zeker als je eigen zoon kart. In feite is de sport heel veilig. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat ik zo'n drama eerder heb meegemaakt. Ik denk een jaar of vijftien terug met Michael Bakker in Eindhoven. Ik zeg altijd dat op de fiets naar school gaan gevaarlijker is. Je kunt ook thuis van de trap vallen en je nek breken. Thomas kwam ook heel verkeerd terecht. Eens in de zoveel tijd heb je echter zo'n periode in de autosport dat er in een paar weken tijd vreselijke dingen gebeuren. Eerst de dood van Henry Surtees, toen het ongeval met Felipe Massa en nu Thomas Knopper, want karting valt ook onder autosport. Het is een fase waar we doorheen moeten.’’

Alles afgelast
,,In Liedolsheim werden alle races terecht afgelast en wij wilden meteen naar huis gaan. Toch besloten we door te gaan naar Italië om in Napels te karten. Nu we hier zijn, vraag je je af waarom er in Liedolsheim gereden mocht worden. Hier heb je niet links en rechts muren langs de baan, maar grote uitloopstroken. Ik geef het circuit in Duitsland niet specifiek de schuld van het ongeluk, maar dat het er aan veiligheid schort, mag duidelijk zijn. Ik hoop dat dit ongeluk iedereen wakker schudt. Er zijn zoveel circuits waar echt iets aan de veiligheid moet worden gedaan. Ook in Nederland is er niet één kartcircuit dat aan de veiligheidseisen voldoet. Iedereen moet natuurlijk zelf beslissen om er wel of niet te rijden. Het zou raadzaam zijn om gewoon eens te zeggen dat we niet rijden op een circuit dat niet echt veilig is. Ik vind het ook een taak van de officials om op de veiligheid toe te zien. De dood van Thomas Knopper heeft nog eens aangetoond dat we daar niet alert genoeg op kunnen zijn.’’

Belachelijke straf Alonso
,,Dat brengt mij op de schorsing die Renault en Fernando Alonso kregen opgelegd naar aanleiding van het afgebroken wiel tijdens de Grand Prix van Hongarije. Ik vind die straf belachelijk. Ik zou het een blamage voor de sport vinden als Alonso volgende week niet in de Grand Prix van Valencia mag starten. De officials die dat besloten hebben, moeten nooit meer op een circuit worden toegelaten als zij denken dat Alonso door het team expres is weggestuurd met een wiel dat niet goed vast zat. Die mensen begrijpen niets van de racerij. Alonso lag op kop toen hij aan de pits kwam. In de hectiek en de snelheid waarmee gehandeld moest worden, heeft een monteur een fout gemaakt. Dat een week eerder Surtees de dood vond en Massa een onderdeel in zijn oog kreeg - wat één op tien miljoen keer gebeurt - dan mag je al die incidenten niet over één kam scheren. Die dien je apart te bekijken. Nu is er sprake van paniekvoetbal, maar hopelijk komt het komende maandag in de aangespannen rechtszaak nog goed voor Alonso en Renault.’’

Iets vrolijkers
,,Daarom nu maar iets vrolijkers. Misschien rijdt Alonso niet in Valencia, maar komende zondag komt hij met een demo wel in actie in Rotterdam tijdens Bavaria City Racing. Ik vermoed dat daar weer veel racefans op afkomen. Ik ben er ook, maar ik zal het rustiger aandoen dan Alonso. Ik ga burgemeester Ahmed Aboutaleb rondrijden in de Bugatti Veyron Grand Prix van mijn vroegere sponsor Michel Perridon van Trust. Michel heeft me wel verzocht het voorzichtig aan te doen en niet de banden op te roken. Hij kan er op vertrouwen dat ik de burgemeester veilig zal rondleiden. Want sinds afgelopen zondag kan ik er niet genoeg op hameren dat veiligheid een groot goed is.’’

Int. autosport nieuws: 'XAVIER MAASSEN IN FORMULE 1'

 LANAKEN. Xavier Maassen zal morgen zijn Formule 1 debuut maken op het circuit van Zolder. Hij zal het circuit exclusief in de ochtend van 09.00 uur tot 10.00 uur hebben om de Coloni F1 uit 1991 te testen. Deze test is bedoeld als een shake-down nadat de Coloni volledig gerestaureerd is.

De auto is in handen van GEVA Racing, van Gert Valkenburg, het team waar Xavier in 2002 het Belgisch Kampioenschap Formule Ford mee won.

Xavier zal op 22 augustus tijdens het evenement Wings & Wheels met de Coloni F1 in actie komen. Deze schitterende is in bezit van een trouwe partner van Xavier Maassen. Hij is dan ook gevraagd om met deze 570 pk sterke bolide te rijden voor dit event.

Op 22 augustus 2009 wordt voor de vierde maal het Classic Wings & Wheels Gala georganiseerd op de vliegbasis Gilze Rijen. In een nostalgische omgeving kan genoten worden van klassieke automobielen en klassieke vliegtuigen.

Xavier: ‘Het is geweldig om toch mijn Formule 1 debuut te maken. Het is dan weliswaar in een iets andere context, maar toch heel erg gaaf. Ik ben benieuwd hoe de auto rijdt.’

Bron: Xavier Maassenwww.xaviermaassen.nl

NASCAR: Joey Hanssen uit Horst (Limburg) mechanische pech dwarsboomt jong talent.

 
 
   
 

hanssen_mosport

Joey Hanssen reed afgelopen weekend zijn 8ste race in de NASCAR Canadian Tire Series op de oval van Mosport Speedway net buiten Toronto, Ontario. Vanwege mechanische pech zag hij de kans op een toptienklassering in rook opgaan.

Tekst en foto: PR

Zoals gewoonlijk bij elke race was het circuit voor Joey Hanssen nieuw en kon hij tijdens de training genoeg ervaring opdoen in zijn #40 Prime Champ Dodge Avenger. De 18-jarige coureur uit het Limburgse Horst startte de 200 ronden durende race vanaf een 18de positie. “We gingen van start en ik won één plek. Het eerste deel van de race hield ik mijn plek tot aan de eerste caution. We veranderden iets aan de auto en het ging vervolgens beter. We klommen op naar de achtste plek onder de vijfde neutralisatie van de race. Doordat alle rijders voor mij de pits in gingen voor hun bandenstop kwam ik zelfs even aan de leiding’’, aldus de Nederlandse NASCAR-coureur.

Miscommunicatie
Ondanks dat zijn auto top was, kreeg Joey Hanssen te maken met andere problemen. Door een miscommunicatie met de NASCAR-officials kreeg hij een drive through penalty en moest zo weer achteraan het veld beginnen. Joey Hanssen begon aan een imposante inhaalrace en vocht zichzelf weer naar voren. Op het moment dat Joey Hanssen weer op de 12de plek rondreed, brak echter de lowerballjoint, waardoor zijn ophanging beschadigd raakte en de finish niet meer haalbaar bleek. Dit gebeurde 20 rondjes voor het einde. ,,Heel jammer, want we hadden als enige nog geen nieuwe banden gebruikt en wilden net de pitsstop gaan maken. Met die nieuwe banden had ik zeker de toptien gehaald’’, was het verhaal van Joey Hanssen na afloop van de race.

Programma
Het NASCAR Canadian Tire Series seizoen maakt zich nu op voor de 9de race van het seizoen. Aankomend weekend keert het veld terug naar de Franstalige provincie Quebec voor de 40ste editie van de Grand Prix de Trios Rivieres. Deze zal op de zondagmiddag verreden worden 16.00 uur locale tijd.

Kijk voor meer info over dit Limburgs aankomend NASCAR talent op  www.joeyhanssen.nl

NASCAR: Tony Stewart wint Watkins Glenn

Tony Stewart heeft op het circuit van Watkins Glenn de naar vandaag uitgestelde wedstrijd gewonnen. Vanwege zware regenval moest de NASCAR-wedstrijd op de road course van Watkins Glenn naar vandaag worden verschoven.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Toyota Motorsport USA

safetucar_watkins_glenn
De laatste safetycarfase speelde Tony Stewart in de kaart.

Derde seizoenszege Tony Stewart
Tony Stewart behaalde als rijder/teameigenaar zijn derde overwinning dit seizoen op Watkins Glenn. Tevens was het de zevende roadcourse overwinning voor Stewart en de zevende top 2 finish op Watkins Glenn. Alleen Jeff Gordon heeft twee overwinningen meer op een roadocurse. In de laatste 25 ronden wist Stewart de Australiër Marcos Ambrose achter zich te houden. Ambrose, die afgelopen zaterdag ook al de Nationwide wedstrijd op de Glenn won startte als vierde maar viel door zijn pitstrategie nogal wat terug. Ambrose ging niet naar binnen toen de leiders in de wedstrijd voor de eerste maal binnenkwamen. Pas in de 50e ronde maakte hij zijn eerste stop. In de 55e ronde kwam Ambrose opnieuw de pits binnen voor brandstof en wist ruim 10 seconden op Kyle Busch goed te maken. Een crash tussen Jeff Gordon en Sam Hornish Jr. speelde Ambrose duidelijk in de kaart.

De crash werd eigenlijk veroorzaakt door Kasey Kahne, die bij Sam Hornish Jr. aan de binnenkant voorbij wilde. De auto van Hornish Jr. kwam aan de linkerkant van de baan in het gras terecht, kwam in de bandenstapels en ketste vervolgens terug op de baan. Jeff Gordon reed er met zijn Chevrolet vol op in en spinde nogal heftig tegen de vangrails. Zowel Jeff Gordon als Sam Hornish Jr. konden hun bolides ongedeerd verlaten. De wedstrijd moest ruim 19 minuten met code rood worden onderbroken. Ook Andy Lally. Jeff Burton en Joey Logano waren bij de crash betrokken. De herstart volgde in de 67e ronde. In de 71e ronde volgde de laatste neutralisatie.

ambrose_wg
Marcos Ambrose was heel dicht bij een eerste Sprint Cup overwinning. Gaat hij het
eerder doen den Juan Pablo Montoya?

Stewart kon door deze neutralisaties wat brandstof besparen en Ambrose kon de aanval inzetten. Maar Tony Stewart gaf de Australiër geen schijn van kans. Hij blokte hem af en behield de leiding. Omdat Ambrose op oude banden reed had hij geen schijn van kans. “Ik zat vast in het peloton en viel naar achteren terug.. Ik gokte, ik liep op hem in maar het aantal extra ronden viel vanwege de banden in ons nadeel uit. Ik zag hem fouten maken. Maar ik kon niets doen/” aldus een teleurgestelde Ambrose, die heel dicht bij zijn eerste NASCAR Sprint overwinning zat.

Uitslag
1. Tony Stewart Chevrolet 90 ronden
2. Marcos Ambrose Toyota 90 ronden
3. Carl Edwards Ford 90 ronden
4. Kyle Busch Toyota 90 ronden
5. Greg Biffle Ford 90 ronden
6. Juan Pablo Montoya 90 ronden
7. Kurt Busch Dodge 90 ronden
8. Max Papis Toyota 90 ronden
9. Clint Bowyer Chevrolet 90 ronden
10.Denny Hamlin Toyota 90 ronden

Formule 1: Ferrari wijst Luca Badoer aan als vervanger Felipe Massa

 
 
   
 
luca_badoer_ferrari

Na de afgeblazen F1 comeback van Michael Schumacher heeft Ferrari nu Luca Badoer aangewezen als tijdelijke vervanger van de geblesseerde Felipe Massa. Badoer is al jarenlang testcoureur bij de Scuderia.

Tekst: Marc Kok

Luca Badoer zal over anderhalve week deelnemen aan de Grand Prix van Europa in Valencia. Voor de Italiaan, inmiddels 38 jaar oud, is dit een mooie beloning voor zijn trouwe dienst. Hij is immers al sinds 1998 testrijder bij de vermaarde Italiaanse renstal. In 1999 heeft Badoer voor het laatst aan een GP Formule 1 meegedaan. Dat was voor het team van Minardi.

Superleague Formula: Ho-Pin Tung vervangen door dochter Emilio de Villota

 
 
   
 
maria_de_villota

Ho-Pin Tung is bij het Superleague Formula-team van Atletico Madrid vervangen door de Spaanse rijdster Maria de Villota. De 30-jarige dochter van voormalig Formule 1-coureur Emilio de Villota zal begin september haar debuut maken, wanneer de SF racet in Estoril.

Tekst: Marc Kok
Foto: Superleague Formula

Maria de Villota komt uit Madrid dus zal min of meer voor haar eigen stad gaan racen. Ze racet sinds 1997, toen ze in de kartsport begon. Maria de Villota heeft vervolgens meerdere jaren in de Spaanse Formule 3 gereden. Ze heeft tevens ook aan de 24 uur van Daytona meegedaan, Formula Audi Palmer gereden en wat races in het WTCC afgewerkt. Vorig jaar heeft ze nog een keer voor Audi in de DTM getest.

‘Fantastisch’
De Villota heeft vorig jaar ook al eens getest met de Superleague Formula. ,,Het is de meest sterke auto waarin ik ooit gereden heb’’, zegt ze. ,,Het is fantastisch om rond te racen met zoveel paardenkrachten.’’ Na Estoril zal De Villota ook de weekenden op Monza en Jarama racen in de SF. ,,Jarama is mijn thuiscircuit. Daar kijk ik nu al naar uit.’’

Formule 1: Michael Schumacher blaast comeback af vanwege nekblessure

Michael Schumacher keert toch niet terug in de Formule 1. De 40-jarige Duitser, die bij Ferrari de geblesseerde Felipe Massa zou vervangen, heeft zijn comeback afgeblazen. De zevenvoudig wereldkampioen F1 zegt nog teveel last te hebben van een nekblessure, die hij eerder dit jaar opliep tijdens een crash met een motor.

Tekst: Marc Kok
Foto: Rebocar Automotive Productions

Schumacher heeft gisteravond Ferrari-president Luca di Montezemolo en ook teambaas Stefano Domenicali geïnformeerd over zijn besluit. ,,Ik heb er alles aangedaan om mijn tijdelijke comeback mogelijk te maken, maar helaas zit het er niet in. We kunnen geen grip krijgen op de pijn in mijn nek, die ik kreeg nadat we in Mugello met de Ferrari hebben getest’’, aldus 'Schumi'.

‘Het spijt me’
Schumacher ging afgelopen februari tijdens een motorrace hard onderuit. ,,Daarbij zijn in het gebied van hoofd en nek breuken ontstaan’’, legt Schumacher uit. ,,Helaas is de blessure nog steeds niet hersteld en is een terugkeer in de Formule 1 momenteel helaas uitgesloten. De krachten die tijdens een F1 race op je hoofd en nek drukken, zijn namelijk gigantisch. Dan moet je topfit zijn. Het spijt me voor de jongens bij Ferrari en de fans die met me mee hebben geleefd. Maar het gaat niet.’’

Mustang in Nascar Nationwide series

De Ford Mustang is vanaf 1964 in verschillende hoedanigheden actief geweest in de autosport. Het paradepaard van Ford is de afgelopen 45 jaar in GT, IMSA en TransAm actief geweest maar nimmer in NASCAR. In 2010 komt daar echter verandering in.



nationwide_mustang

Na 45 jaar debuut in NASCAR
Na ruim 45 jaar maakt de Ford Mustang zijn debuut in NASCAR. De Mustang wordt echter niet in de populaire Sprint Cup ingezet maar in de Nationwide series. Brian Wolfe van Ford North America Motorsports: “Zowel Ford als NASCAR zagen het inzetten van de Mustang als een ideale aangelegenheid om zich van de Sprint Cup te differentiëren. In de Sprint Cup wordt namelijk in 2010 de nieuwe Fusion ingezet. Wolfe is ervan overtuigd dat de Mustang in de Nationwide series races gaat winnen. In totaal boekte de Mustang wereldwijd meer dan 2000 overwinningen! Tot een confrontatie met de Camaro zal het nieuwe komen, want Chevrolet zal dit product niet in NASCAR inzetten.

Stockcar F1 nieuws: 'Wereldkampioenschap Stockcar F1 te Kings Lynn'



Het Brisca F1 Stockcar racing “ “Richard Baldwin Motorhomes” wereld kampioenschap vindt plaats in de Norfolk Arena in Kings Lynn.
En wel op zaterdag 19 september 2009, waarbij tevens de MiniStox strijden voor hun eigen Gouden spoiler.
Er vinden vrijdags de 18 september al wedstrijden plaats voor de stockcars F1 , alsmede de National 2 liter Saloon Stockcars.

Er worden regelingen getroffen voor het parkeren van auto’s. Ook wordt er op het terrein een camping gemaakt, voorzien van mobiele toiletten, met inbegrip van een gehandicapte unit.
Tevens is er verlichting en 24-uurs beveiliging.

Het is alléén voor vrijdag geoorloofd om stoeltjes mee het stadion in te nemen.
Verder mag er geen eten of drinken mee het stadion in worden genomen.
In bocht 3-4 zullen 2 extra zittribunes worden geplaatst met een capaciteit van 2000 plaatsen.

Lees verder...

Formule 1: Nelson Piquet geeft Briatore een veeg uit de pan na ontslag

 
 
   
 
renaultf1_2009_5

Het zat er al bijzonder lang aan te komen, maar vandaag is Nelson Piquet dan toch ontslagen door zijn team Renault. De Braziliaan kon bij Renault nimmer in de buurt van de schaduw komen van teamgenoot Fernando Alonso en grossierde in zijn anderhalf jarige loopbaan ook in fouten. Voor Piquet was het ontslag een reden om een boekje open te doen over het onrecht dat Flavio Briatore hem heeft aangedaan.


Tekst: Daan Jeuken

Het ontslag van Piquet zat er eigenlijk al ongeveer een jaar aan te komen, maar verrassenderwijs kreeg hij toch nog een contract voor 2009. Maar ook in het eerste half jaar van het huidige seizoen liet hij nog weinig progressie zien en toen hij ook nog verbaal tegen het team begon aan te schoppen was voor teambaas Flavio Briatore de maat vol.

“Ik ben op de hoogte gebracht door het Renault F1 team dat ze niet de intentie hebben om mij nog voor hen te laten rijden dit seizoen”, aldus Piquet. “Ik wil het kleine groepje dat mij altijd gesteund heeft daarvoor bedanken. Het is ergens wel een opluchting dat ik deze slechtste periode uit mijn carrière nu achter me kan laten. Nu kan ik mijn loopbaan weer op het goede pad brengen en mijn reputatie als een snelle winnende coureur weer in ere kan herstellen.

Een en al onrecht
Teambaas - en manager - Flavio Briatore krijgt er vervolgens ongenaakbaar van langs door de Braziliaan. “Ik ben een teamspeler en er zijn veel mensen die mijn karakter en talent erg waarderen, helaas met uitzondering van die ene man die het meeste invloed heeft op mijn carrière. Briatore beloofde me dat in 2009 alles anders zou zijn, ik de aandacht zou krijgen die ik nooit kreeg en op zijn minst een gelijke behandeling met mijn teamgenoot zou genieten. Daarop heb ik een prestatiecontract afgesloten, waarvoor ik veertig procent van de punten die Alonso behaalt zou moeten scoren.”

“Maar helaas bleken alle beloftes luchtbellen en mocht ik maar 2002 kilometer testen, terwijl Fernando er 3839 reed. Van mijn testdagen waren er maar drie op een droge baan, terwijl Fernando slechts één regendag hoefde te testen en bovendien moest ik altijd met een zware wagen en op harde banden testen. Hierdoor heb ik me nooit kunnen voorbereiden op het huidige kwalificatiesysteem, waarin het verschil tussen de eerste en vijftiende plaats soms nog minder is dan een seconde en een paar tienden zomaar acht posities kunnen schelen.”

Briatore de beul
Gelukkig voor Piquet zelf zal hij in ieder geval niet aan zichzelf gaan twijfelen. “Ik geloof in mijn talent en resultaten; ik ben immers niet zomaar zo ver gekomen. Mijn Formule 1-prestaties komen niet overeen met de rest van mijn CV en mijn mogelijkheden. De situatie waar ik de afgelopen twee jaar in heb gezeten is ongelofelijk en erg oneerlijk. Ik heb altijd gedacht dat een manager een soort teamgenoot of partner is die je moet aanmoedigen, ondersteunen en mogelijkheden moet gunnen. In mijn geval was dit het tegengestelde, Flavio Briatore was mijn beul." En toen viel die deur kei hard dicht. Boem.

Formule 1: Goed nieuws voor Massa, slecht nieuws voor Schumacher

 
 
   
 
schumacher_barcelona

Het team van Ferrari heeft vandaag zowel een goed als een slecht nieuwsbericht gekregen. Om te beginnen met het goede nieuws is Felipe Massa ontslagen uit het ziekenhuis. Het slechte nieuws kwam er voor invaller Schumacher, die niet extra mag testen voor de Grand Prix van Europa op het stratencircuit van Valencia.


Tekst: Daan Jeuken

Wij niet, dan hij ook niet
Michael Schumacher wilde voorafgaand aan zijn rentree testen met de F60. Daarvoor was echter wel unanieme toestemming van de teams nodig, er is immers een testverbod. De meeste teams hadden al te kennen gegeven geen bezwaar te hebben tegen een test voor de multiwereldkampioen, maar Williams en de beide Red Bull-teams hebben toch niet hun fiat gegeven.

“Wij mochten debutant Jaime Alguersuari ook niet laten testen. Waarom zouden we dan een uitzondering maken voor de zevenvoudig wereldkampioen?”, aldus Dietrich Mateschitz van Red Bull. Frank Williams voegde daar nog even cynisch aan toe: “Wij zouden in zo’n situatie gewoon onze testcoureur inzetten.”

Massa naar huis
Goed nieuws was er ook vanuit het Ferrari-kamp, want Felipe Massa mocht vandaag, 9 dagen na zijn crash, weer naar huis. De Braziliaan maakt het goed en gaf alweer een interview, waarin hij niet verrassend verklaarde zich niets meer van het ongeluk te kunnen herinneren. “Ik herinner me nog dat ik in de tweede kwalificatiesessie achter Rubens reed, en twee later werd ik in het ziekenhuis wakker”, aldus de Braziliaan, die te kennen gaf zo snel mogelijk weer te willen racen.

IRL: Robert Doornbos bevestigt vertrek bij Newman Haas Lanigan

 
 
   
 
doornbos_st._p

AUTOSPORT.NL meldde vanmorgen reeds dat Robert Doornbos is vertrokken bij het team van Newman Haas Lanigan (NHL). Inmiddels heeft de Nederlandse IndyCar-coureur op zijn eigen site bevestigd dat hij inderdaad bij de renstal is weggegaan.

Tekst: Marc Kok

In een korte verklaring zegt Bobby D.: ,,We hadden de kans om na 12 races weg te gaan bij het team en ik maak nu gebruik van deze optie. Ik wil graag IndyCar Series blijven rijden en zal mijn toekomstplannen snel bekend maken. Ik wil graag het team bedanken, vooral Mike Lanigan en Carl Haas. Ik wens hen een mooie toekomst.''

Stoelendans
In de wandelgangen wordt geroepen dat Doornbos voor de resterende vijf seizoensraces zal terugkeren naar HVM. Bij dit team reed hij in 2007 de Champcarworldseries. Nu er een zitje vrij is bij Newman Haas Lanigan, zou deze wel eens kunnen gaan naar de onlangs in de Formule 1 ontslagen Sebastien Bourdais. De Fransman vierde in het verleden grote successen en vele kampioenschappen met NHL.