Porsche Supercup: Rast wint eerste race in Abu Dhabi, Bleekemolen kampioen

René Rast heeft de allereerste Porsche Supercup wedstrijd in Abu Dhabi gewonnen. Vooral in de openingsfase werd contact niet geschuwd. Jeroen Bleekemolen eindigde als derde, maar stelde middels pole de titel voor het seizoen 2009 al veilig.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Archief Porsche

m09_2427

Zege voor René Rast, Bleekemolen derde
Jeroen Bleekemolen maakte direct een goede start in Abu Dhabi, terwijl in het middenveld enkele auto’s spinden. Alleen één van de lokale deelnemers zorgde voor de nodige ophef door direct in de muur te verdwijnen, waardoor de wedstrijdleiding moest neutraliseren.
Na drie ronden volgde de herstart waarbij de Konrad Porsches van Jeroen Bleekemolen en Nick Tandy meteen de leiding namen en Tandy een aanval plaatste op zijn teamgenoot. Hij toucheerde de achterbumper van Jeroen, maar werd door Balzan en Rast ingeklemd. Tandy verloor twee plaatsen maar vocht zich snel terug naar de kop.

Een fout van Balzan in de vierde ronde bezorgde Rast de tweede plek. Daarna zette Rast met succes de aanval in op Bleekemolen en pakte de leiding. Jeroen zakte na een touché met René Rast in de vijfde ronde naar de derde plek terug. Balzan was inmiddels al naar de vijfde plek teruggevallen.

In de zesde ronde begon Tandy wederom druk op de leider in de wedstrijd René Rast uit te oefenen. In de 8e ronde werd Balzan voor diverse acties de zwarte vlag toebedeeld. Westbrook zette de aanval op Jeroen in, maar spinde zelf op het asfalt en verloor verschillende plaatsen. Patrick Huisman was inmiddels naar de negende plek opgeklommen.

Met nog drie ronden te gaan had René Rast afstand genomen van de Konrad Porsches van Tandy en Bleekemolen, terwijl aan de staart van de Top 10 Thomas Jäger en Alex Zampredi elkaar toucheerden en het publiek op een paar fraaie doughnuts trakteerden. Zampredi viel naar de veertiende plek terug, Westbrook naar de zestiende plek. Daarna veranderde er in de strijd om de kop weinig meer. Jeroen Bleekemolen had aan de pole al voldoende gehad om de Supercup titel op uitstekende wijze te prolongeren!

Uitslag(Provisional)
1. René Rast
2. Nick Tandy
3. Jeroen Bleekemolen
4. Norbert Siedler
5. Stefan Rosina
6. Matt Halliday
7. Patrick Huisman
8. Thomas Jäger

WTCC: Derde pole op rij voor Tarquini, Coronel snelste privateer

wtcc_okayama_quali_tarquini_action
Gabriele Tarquini, voor de vijfde maal dit seizoen en voor de derde keer op rij op pole


Gabriele Tarquini vertrekt morgen vanaf de pole-positon voor de 21e race van het seizoen in het FIA WK Toerwagens (WTCC). Dankzij een succesvol slotoffensief reed de leider in de tussenstand met 1.37,666 minuten de snelste rondetijd. Voor zijn werkgever SEAT is het de 20e pole in het WTCC, voor Tarquini zelf zijn tiende. Daarmee staat hij nu alleen bovenaan in de statistiek. Ook de snelste trainingstijd ging naar een SEAT-coureur: Tom Coronel profiteerde optimaal van een slipstream en verzekerde zich zo van de beste startplaats bij de privateers. LADA-rijder Jaap van Lagen kwalificeerde zich als 19e.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo 4, Rebocar Automotive Productions

In de beginfase van de 20 minuten durende kwalificatie is Yvan Muller de eerste die de ranglijst aanvoert met een tijd van 1:38,527 minuten, maar er zit duidelijk nog meer in. Na acht minuten pakt Jörg Müller met 1:38,448 de kop, dan is zijn teamgenoot Augusto Farfus de snelste met 1:38,323 en vervolgens staat Priaulx bovenaan met 1:38,282. Halverwege de sessie slaat Tarquini terug voor SEAT: 1:38,168, de eerste plaats. Monteiro eindigt vlak achter de Italiaan, daarachter staat Muller. Zo worden vijf minuten voor het einde de eerste drie plaatsen door SEAT-coreurs bezet, daarachter volgen evenzovele BMW-coureurs met Priaulx, Farfus en Jörg Müller.

Aanvallen in slotfase

Tarquini en Monteiro blijven in de pits, maar vele anderen plaatsen in de slotfase nog een aanval. Eerst klimt Rydell met een tijd van 1:38,149 minuten van negen naar één, dan volgt het antwoord van Jörg Müller: 1:37,914. Daarmee is Müller de eerste die onder de 1:38 rijdt. Gené wordt tweede met 1:38,017, daarachter volgen Priaulx, Rydell, Tarquini, Monteiro, Farfus, Menu en Huff. Tom Coronel rijdt in de slotfase naar de twaalfde tijd en is daarmee beste privateer.

wtcc_okayama_coronel_quali
Tom Coronel heeft het in Japan altijd uitstekend naar zijn zin!


Coronel profiteert van slipstream Huff

Coronel is zelf verbaasd over zijn prestatie: “Geen idee hoe ik dit gedaan heb. Ik dacht eigenlijk dat ik hier de schade beperkt moest houden, maar nu ben ik de snelste bij de privateers! Op de een of andere manier is Japan altijd verrassend voor mij… Aanvankelijk probeerde ik voor een slipstream aan te haken bij Tarquini, maar die was op zijn ronde op weg naar de pits. Toen hoorde ik via de boordradio van het team dat Huff op de baan was. Daar zat ik snel achter en die sleepte me het hele circuit over. Van die slipstream heb ik dus optimaal geprofiteerd! Nou ga ik een regendans doen, misschien helpt dat voor morgen.”

Lees verder...

Dragracing: Lex Joon 13de in Las Vegas, Europese rijders goed op dreef

vr_joon_lineup

Het debuut van Lex Joon in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series is niet onopgemerkt gebleven. Na twee runs bezet de Nederlander met zijn MPM Top Fueler een uitstekende 13de plaats in een veld van 26 rijders. Ook de andere Europeanen deden het voortreffelijk. Thomas Nataas stal de show door de vijfde plaats voor zich op te eisen terwijl Urs Erbacher na één dag de twaalfde positie bezet. Stig Neergard bleef steken op plaats 22.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Lex Joon heeft zijn debuut als eerste Nederlander in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series achter de rug. De MPM-coureur liet in Las Vegas een uitstekende indruk achter.

vr_joon_bo 
De eerste burn out op Amerikaanse bodem

De eerste run verliep nog niet helemaal naar wens. Al snel na de start verloren de achterbanden grip en kwam ook de blowerbelt van de auto. De tijd bleef daardoor steken op 6,79 seconden, goed voor de 20ste plaats. De tweede run in het begin van de avond verliep veel beter.

vr_joon_st
De start van de tweede run

Joon passeerde de finish op de 1000 voet in een tijd van 3,933 seconden, op dat moment goed voor een plaats in de toptien. Tegen het eind van de run kreeg de Nederlander technische problemen want de eindsnelheid bedroeg slechts 270 mph. Ter vergelijking, Spencer Massey reed met 3,88 seconden slechts een fractie sneller maar passeerde de finish met 309 mph. Een snellere tijd had voor Joon dus zeker tot de mogelijkheden behoord. Omdat diverse rijders hun tijd nog verbeterden eindigde Joon uiteindelijk in een veld van 26 auto’s op de 13de plaats, voorwaar een uitstekende prestatie.
Lees verder...

Jan Lammers als trucker naar Dakar Rally

jan_lammers_nieuwe_kleding1

Na bijna vier decennia racen zou je denken dat Jan Lammers wel alles heeft gedaan op autosportgebied. Maar de 53-jarige Zandvoorter heeft toch een nieuwe uitdaging gevonden. Lammers gaat binnenkort meedoen aan de vermaarde Dakar Rally.

Tekst en foto: Marc Kok

Jan Lammers debuteert in de monster rally in een truck. Deze zou aanvankelijk bestuurd worden door Frits van Eerd. De racende directeur van de Jumbo supermarktketen is echter verhinderd wegens te drukke werkzaamheden.

Altijd geïntrigeerd
,,In de ruim 37 jaar dat ik in de racerij zit, heb ik zo'n beetje in alles mét en zonder wielen gereden, maar de Dakar Rally nog niet'', vertelt Jan Lammers op zijn website. ,,Die race heeft me wel altijd geïntrigeerd, maar ik wist niet zeker of het wel wat was voor mij. Vorig jaar volgde ik Frits al en werd ik er steeds enthousiaster over. Dus toen hij me vroeg of ik voor hem in de plaats wilde meedoen, heb ik nog geen vijf seconden hoeven nadenken.''

Dragracing: Las Vegas, here they are

woe_baan

Het MPM Top Fuel-team van Lex Joon is op de Las Vegas Motor Speedway neergestreken. Dinsdagavond kwamen Joon en de laatste teamleden in Las Vegas aan en werden daar opgewacht door de vooruit gereisde teamleden, crewchief Kevin Poynter en twee Amerikaanse monteurs. De woensdag stond vervolgens in het teken van het verder in elkaar zetten van de auto en de technische keuring.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Ook de bij Worsham Racing gehuurde truck/trailer kwam dinsdagavond op Las Vegas Motor Speedway aan. Hoewel het meeste werk al door de vooruit gereisde monteurs en Poynter in de werkplaatsen van Worsham Racing was gedaan, moest er na het uitpakken van de trailer nog flink wat werk worden verzet om de MPM Top Fueler raceklaar te maken. De technische keuring door de NHRA-officials leverde geen verrassingen op waardoor de auto meteen werd goedgekeurd. Morgen, donderdag (acht uur tijdsverschil met Nederland), zullen de laatste voorbereidende werkzaamheden plaatsvinden, waarna de MPM Top Fueler voor het eerst op Amerikaanse bodem kan worden opgestart. Vrijdag staan de eerste twee kwalificatieruns op het programma en neemt Joon als eerste Nederlander in de geschiedenis deel aan een wedstrijd in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series.

woe_lex_kevin
Lex Joon met zijn Amerikaanse crewchief Kevin Poynter

Lees verder...

Laatste FIA GT3 race gaat goed fout!



Vanuit een andere hoek:

Als je wil dat circuit Spa-Francorchamps blijft moet je dit artikel lezen en tekenen.



Op 21 september j.l. werden de autosportfans opgeschrikt dat de vergunning, die de uitbating van het circuit van Spa-Francorchamps tot 2026 toelaat, door de Belgische Raad van State was geschorst. Als tegenactie is er nu een comité van bewoners die rond het wereldberoemde circuit wonen die juist de uitbating van de racebaan willen behouden. Onder de leus ‘Verdedig Francorchamps’ is op internet een petitie gestart, die digitaal door zoveel mogelijk supporters van Spa-Francorchamps moet worden ondertekend.

Vorige maand - bijna twee jaar nadat buurtbewoners een klacht indienden wegens geluidsoverlast – sprak de Raad van State een schorsing uit van de uitbatingsvergunning van Spa-Francorchamps. De klagende omwonenden drongen aan op een dergelijke schorsing van de vergunning, goedgekeurd door toenmalig minister André Antoine. Die vergunning werd op 12 april 2007 afgeleverd en liet de exploitatie toe van het circuit en de realisatie van werken, die intussen al afgerond zijn. Voorwaarde was dat er een studie kwam naar de geluidsoverlast.


Voortbestaan Spa
De Raad van State benoemde deze studie onlangs "zwaar ontoereikend en met lacunes". Omdat de studie niet kan waarborgen dat de uitbating van het circuit geen "ernstig moeilijk te herstellen schade veroorzaakt", werd de uitbatingsvergunning geschorst. Hoewel de Waalse ministerraad later de schorsing voor even heeft opgeheven, vindt een grote groep aanhangers van het circuit dat er voor de belangen van Spa moet worden opgekomen. ,,Verdedig het voortbestaan van de omloop Spa-Francorchamps en de economie van onze streek’’, zo luidt de insteek van de petitie.

‘Helemaal geen last’
,,Wij zijn een comité van bewoners van het circuit van Spa – Francorchamps. Wij hebben helemaal geen last van de permanente uitbating van ons Ardeens circuit’’, meldt de organisatie die de petitie heeft opgezet. ,, Sinds het arrest van de Raad van State, denken vele mensen dat alle bewoners van Francorchamps veel hinder ondervinden en zelf gekant zijn tegen het circuit. Wij zijn niet doof voor kritiek wanneer deze terecht en gerechtvaardigd is. Onze vereniging respecteert uiteraard elk démocratisch initiatief, ook die van minderheden.’’


Kwalitatief imago
,,Vaak is het zo dat de meerderheid het haalt en wij voelen ons steeds meer aangevallen door een slecht imago, negatieve publiciteit, verouderde of gekleurde cijfers welke door bepaalde lui verkondigd worden! Het mooiste circuit van de wereld is eveneens een economisch belangrijk gegeven en geeft werk aan veel mensen. Tevens straalt Francorchamps een kwalitatief imago uit van België naar de ganse wereld. We zijn voor het voortbestaan van het circuit en dit kan door een optimale uitbating. Wij zullen vechten om dit te behouden en we vinden het spijtig voor die personen die zich niet willen integreren in het lokale leven’’, aldus de opstellers van de petitie.

Petitie tekenen
Degenen die graag het vermaarde circuit willen helpen, kunnen hier klikken en de internetpetitie ondertekenen.

FIA GT: Hezemans Kumpen grijpen net naast titel

 
 
   
 
480_kampioenen_121

Mike Hezemans en Anthony Kumpen zijn op het circuit van Zolder als tweede geëindigd in de laatste, beslissende race van het FIA GT. Klassementsleiders Andrea Bertolini en Michael Bartels kwamen als derde over de finish en dat was voor hen genoeg om de titel veilig te stellen
.

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: FIAGT.com


Kumpen stelde op zaterdag de poleposition veilig met zijn Corvette Z06. Later werd zijn snelste tijd geschrapt omdat hij zijn snelste tijd ‘onder geel’ gereden zou hebben. “Dat hoorden we pas aan het einde van vanochtend”, aldus Kumpen vandaag. We moesten op het laatste moment onze tactiek omzetten.”

480_start_113

Kumpen en Hezemans moesten hun race vanaf de zesde startplek beginnen. Bertolini en Bartels (Maserati MC12) gingen vanaf de vierde startpositie van start.
PK Racing, het team van Kumpen en Hezemans, is tegen de uitslag van de race in beroep gegaan. Wordt dus vervolgd! Xavier Maassen en Thomas Biagi eindigden als vierde met hun Corvette Z06.

Westbrook kampioen FIA GT2

Richard Westbrook won samen met Marco Holzer de klasse FIA GT2. Zij bestuurden een Porsche 997 GT3 RS. Dit resultaat was voor de Brit voldoende om de titel veilig te stellen.
Gianmaria Bruni en Toni Vilander kwamen met hun Ferrari F430 als vierde in hun klasse over de finish. Zij eindigden daarmee als tweede in het eindklassement. Emmanuel Collard behaalde de derde plek in het kampioenschap.


Laatste keer
Na dertien seizoenen en 131 races vormde de race op Zolder het einde van een tijdperk dat in 1997 begon. Vanaf volgend jaar wordt er gestreden om een FIA GT1 wereldkampioenschap en een FIA GT2 Europees kampioenschap.
Mike Hezemans heeft een hoofdrol vervuld in de 131 races van FIA GT. Op Karl Wendlinger na won hij de meeste races en hij reed de meeste poles.

480_bobbi_116

Uitslag FIA GT, Zolder (onder voorbehoud):
1. Pier Guidi - Bobbi (Maserati MC12) 79 ronden
2. Hezemans-Kumpen (Corvette ZO6), op 20.354 sec.
3. Bertolini-Bartels (Maserati MC12), op 35.557
4. Maassen-Biagi (Corvette ZO6), op 1:09.803
5. Bernoldi-Streit (Corvette ZO6) , op 1 ronde
6. Longin-Ruffier (Corvette ZO6), op 1 ronde

480_westbrook_115

7. Westbrook-Holzer (Porsche 911 GT3 RS), op 3 ronden (winnaars FIA GT2)
8. Ruberti-Malucelli (Ferrari F430)
9. Bell-Kirkaldy (Ferrari F430)
10. Bruni-Vilander (Ferrari F430)

Eindstand (onder voorbehoud):
1. Andrea Bertolini en Michael Bartels 55
2. Mike Hezemans en Anthony Kumpen 53
3. Bert Longin en James Ruffier 38
4. Xavier Maassen 35
11. Jos Menten 12

FIA GT2:

1. Richard Westbrook 56
2. Gianmaria Bruni en Toni Vilander 54
3. Emmanuel Collard 49
16. Peter Kox 8

WTCC: Kalender seizoen 2010 gepresenteerd

 
 
   
 
480_wtcc_start1_4312

De heren coureurs uit het Wereld Touring Car Championship mogen volgend jaar twaalf keer in actie komen. Dat blijkt uit de kalender die de organisatie heeft gepresenteerd.

In 2010 zal de WTCC onder meer het Belgische Zolder aandoen. Daar zijn de snelle toerwagens sinds 2005 niet meer geweest. Omdat het stratencircuit in Porto van de locale autoriteiten slechts één keer in de twee jaar mag worden aangedaan, verhuist de Portugese stop dit keer naar het circuit in de Algarve. Op welk Italiaans circuit er in 2010 gaat worden geracet, is nog onbekend. Deze plaats van handeling wordt later bekendgemaakt.

WTCC programma 2010:
7/3 Curitiba
11/4 Puebla
2/5 Marrakech
23/5 Nog bekend te maken circuit in Italië
20/6 Zolder
4/7 Algarve
18/7 Brands Hatch
1/8 Brno
5/9 Oschersleben
9/9 Valencia Ricardo Tormo
31/10 Okayama
21/11 Macau

 

Formule 1: Geen superlicentie voor Sébastien Loeb

 
   
 
sebastien_loeb

Voor de fans van Sébastien Loeb die hoopten dat de Franse wereldkampioen rally op 1 november deel zou nemen aan de GP Formule 1 van Abu Dhabi, is er slecht nieuws. Loeb krijgt van de FIA niet de benodigde superlicentie.

Loeb wilde bij het team van Toro Rosso deelnemen aan de laatste Grote Prijs van 2009. De coureur, die de afgelopen jaren de wereldtitels aaneenrijgt in de rallysport, zegt het de FIA niet kwalijk te nemen dat hij de superlicentie voor de F1 niet krijgt. ,,Ik had ook niet echt ambities, het leek me alleen leuk. Wat dat betreft is het jammer’’, aldus Loeb.

Dragracing: MPM Top Fueler in Amerika

 
 
   
 
vegas_voor_auto_1

Nog één week en dan maakt Lex Joon als eerste Nederlander in de geschiedenis zijn opwachting in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series. Inmiddels is de container met daarin de MPM Top Fueler en alle benodigde reserveonderdelen in Los Angeles aangekomen.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: team

vegas_voor_auto_2

Een vooruit gereisde monteur van het team heeft de container de afgelopen dagen uitgeladen en zal dit weekend de MPM Top Fueler voorzover nodig weer opbouwen. De auto staat momenteel in Los Angeles waar het team gebruik maakt van de werkplaats van Worsham Racing. Een truck van Worsham Racing zal de MPM Top Fueler na het weekend richting Las Vegas Motor Speedway vervoeren. Dinsdagavond arriveert Lex Joon zelf in Las Vegas waarna de rest van het team direct volgt.

vegas_voor_auto_3

Vrijdag staan in Las Vegas de eerste twee kwalificatiesessies op het programma en maakt Joon als eerste Nederlander zijn debuut in de zwaarste dragrace-competitie ter wereld. Met maar liefst 25 inschrijvingen voor de 16 beschikbare plaatsen in de eliminaties wordt kwalificeren al een hele klus. Naast Joon zullen uit Europa Thomas Nataas en Stig Neergard hun Amerikaanse debuut maken. Ook Urs Erbacher is van de partij maar de Zwitser was al vaker in Amerika actief. Las Vegas is de 23ste wedstrijd in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series en met na Vegas nog één race te gaan kunnen de eerste beslissingen vallen.

BRL nieuws: 'BRL Light splitst zich van BRL-V6 en gaat zelfstandig'



De laatste maanden is er achter de schermen veel nagedacht om de verdere toekomst te bepalen van de BRL Light. De BRL-V6 en BRL Light reden de afgelopen jaren bij elkaar onder de noemer Benelux Racing League en reden voor twee klassementen. Inmiddels gaan er voor 2010 wat zaken veranderen. De BRL-V6 gaat in een ander format door, terwijl de BRL Light groot genoeg is om op eigen benen te staan.



"Wij zijn er in zoverre uit dat we op hoofdlijnen de toekomst van de huidige BRL Light willen garanderen en verder trachten uit te bouwen", zegt Eric van den Munckhof namens de Stichting BRL Light. Lees verder...

FIA GT: Mike Hezemans en Anthony Kumpen dromen stiekem van titel

 
 
   
 
hezemans_kumpen

Aanstaande zondag wordt de laatste wedstrijd van het FIA GT kampioenschap gereden te Zolder. De laatste, alles beslissende wedstrijd, een wedstrijd die bepaalt wie de nieuwe FIA GT kampioen 2009 wordt. PK Carsport, Anthony Kumpen en Mike Hezemans staan tweede op vier punten van leiders Michael Bartels en Andra Bertolini en zouden zondag kunnen stunten door als eerste Belgisch team, met een Belgische en een Nederlandse rijder, zich tot kampioen te kronen. De titel van vice-kampioen hebben ze nu al.

Tekst en foto’s: PR

,,Zo heb ik al twee titels’’, grinnikt een goedgemutste Mike Hezemans. ,,Voor mij mag het nu wel een echte titel zijn. Derde keer goed keer zeker? Spannend is het zeker, maar ik had het liever iets minder spannend gehad en dat we in plaats van 4 punten te moeten goed maken er 4 voor hadden op onze concurrent. Maar ach, het is niet zo en daar moeten we nu niet over zeuren. We moeten naar ons zelf kijken en zorgen dat we die wedstrijd winnen. De rest hebben we niet in de hand. Het is best moeilijk maar zeker niet onmogelijk.’’

corvette_hezemans

Thuiswedstrijd Kumpen
Voor Anthony Kumpen is het een thuiswedstrijd en dat brengt aardig wat druk mee, zeker nu hij als eerste Belg ooit het FIA GT kampioenschap kan winnen. ,,We hebben het hele jaar vooraan meegedraaid en bewezen dat we met een klein team en beperkte middelen tot grootse dingen in staat zijn. Dit is de belangrijkste koers van het jaar, misschien wel de belangrijkste koers uit mijn carrière en dat brengt druk met zich mee. Maar uit die druk put ik kracht, haal ik steun om er zondag 100% in te vliegen en het onmogelijke mogelijk te maken. We moeten met één wagen opboksen tegen drie wagens en dat is op zich al moeilijk. Voordeel is wel dat we niets te verliezen hebben, we zijn vice-kampioen en kunnen risico’s nemen. We moeten alles uit de kast halen. Mike heeft gelijk dat we moeten winnen maar winnen en de titel mislopen, dat zou pas zuur zijn. Maar laat ons daar nu niet aan denken en uitgaan van eigen kunnen. We hebben een goed team, een goede wagen en Mike en ik hebben ervaring. Met die combinatie moeten we zondag in staat zijn iets groots neer te zetten.’’
Lees verder...

Eeuwig zonde: Corvette C6.R #003 verbrand

Corvette C6.R #003 uitgebrand

Niet alleen Ferrari’s vatten vlam. Ook vrachtwagens.

Ik moest persoonlijk even een traantje wegpinken bij het zien van deze foto’s. In een grote vuurzee met 300 km/h is hoe zo’n auto hoort te eindigen, maar niet zo. De C6.R met chassisnummer 003 was eigendom van het Franse GT1-team Luc Alphand Aventures, dat de auto sinds 2008 in haar bezit had en er in verschillende Europese series mee aan de start verscheen. Daarvóór werd #003 gebruikt door het fabrieksteam van Corvette Racing in de American Le Mans Series. Vier races werden er met deze auto gewonnen: Road America (ALMS) in 2006, Catalunya en Spa (LMS) in 2008 en Nogaro (FFSA GT) in 2009. (via corvetteblogger)

Ook dit jaar startte deze auto met nummer 73 op Le Mans met aan het stuur Yann Clairay, Julien Jousse en de Nederlander Xavier Maassen. Ze werden tweede in hun klasse, 16e overall. Bekijk de geschiedenis van #003 hier.

Nog even een foto van de auto in betere tijden, *snif*:

Corvette C6.R #003

Autospeedway nieuws: 'Einduitslag NHRRG Cup 2009'



1ste      John v/d Bosch            2010

 

2de      Patric van Eck              1971

 

3de      Uwe Mündelein             1966

 

4de      Marc Stegmeier            1808

 

5de      Rüdiger Pawlaczyk       1558

 

6de      Laurens v/d Velde         1524

 

7de      Barry Maessen             1337

 

8ste      Holger Ahlf                  1274

 

9de      Dieter Bader                 1220

 

10de     Thorsten Klaka            1153

 

11de     Peter v/d Bosch           1075

 

12de     Lars Dreschel               981

 

13de     Karel Neleman              966

 

14de     Huub Litjens                 921

 

15de     Perter Baer                   824

 

16de     Jüppi Willemsen           516

 

17de     Rene Heijnen                459

 

18de     Jan van Eck                  456

 

19de     Erik Roeffen                 314

 

20ste    Toon de Kleijn              314

 

21ste    Heinz Klaka                  308

Button's story so far

A1 GP: Australië likt zijn wonden

De Australische politiek en de autosportwereld likken op dit moment hun wonden na het A1 GP drama. Vandaag sneuvelde zoals verwacht het hoofd van organisator Terry Mackenroth. De premier van de staat Queensland Anna Bligh heeft aangekondigd dat er tegen de A1 GP-organisatie gerechtelijke stappen ondernomen zullen worden.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford ,Willem J. Staat

jb_assen_2009
Gaat Assen op het weekend van 16-18 mei door in 2010? Of wordt het een No-Go
Show zoals de Australiers het zeggen?


Australië onderneemt juridische stappen!
Premier Anna Bligh van de staat Queensland maakte op een speciaal belegde persconferentie bekend dat er tegen de A1GP organisatie gerechtelijke stappen ondernomen zullen worden. Anna Bligh: “Zij hebben gelogen en ons bewust voorgelogen. Tot afgelopen vrijdag hadden wij de verzekering dat de A1 GP wedstrijd op Surfer’s Paradise zou plaatsvinden. Alles was in orde. Als je met dergelijke mensen zaken moet doen dan is dat een enorme tegenvaller. Ik waarschuw dan ook iedereen ter wereld om de uiterste voorzichtigheid met hen te betrachten. Dit zijn onbetrouwbare mensen.”

Volgens diverse kranten werd Tony Texeira in 2000 in het Britse parlement gelinkt aan diverse dubieuze brandstof en diamanttransacties. Texeira heeft dit altijd ontkend. Mevr. Bligh gaf toe hiervan niet op de hoogte zijn en weigerde hier commentaar op te geven. CAMS, de Australische autosportfederatie noemde de “No A1 GP-show” een uiterst pijnlijke zaak in de ogen van de wereld. Bij A1GP onthoudt men zich van elk commentaar.

Afgelopen zaterdag kondigde de Minister van Sport Mr. Reeves aan dat het evenement geen doorgang kon vinden omdat de auto’s in een Londense opslagplaats staan opgeslagen, omdat A1GP miljoenen aan schulden uit heeft staan.V8 Supercar veteraan Russell Ingall: “Dit komt toch eigenlijk niet als een verrassing. Het verraste me eerlijk gezegd dat de afzegging zo laat kwam. Iedereen wist toch dat er problemen waren. Ik heb dat van verschillende A1 GP teamleden gehoord.”

james_courtney
James Courtney die vroeger voor Jaguar als F1 testrijder actief was geloofde er
niet in.

James Courtney die in de V8 Supercars voor Ford uitkomt: “Ik ken veel mensen die bij verschillende teams gewerkt hebben en het gonsde al maanden van de geruchten. En het was duidelijk dat er problemen waren. Voor mij was het duidelijk dat ze hier nooit zouden rijden. Waarom ze hun beslissing tot het laatste moment uitstelden is onduidelijk. Wij gaan een veel betere show produceren.” Russell Ingall: “Het is jammer dat ze niet harder met Indycar gelobbyd hebben. Daar is de organisatie de fout ingegaan. Maar ze hadden van Surfer’s Paradise al jaren geleden een exclusief V8Supercar evenement moeten maken!”

Euro Slotrace Arena Swalmen

ZONDAG 15 NOVEMBER TUSSEN 14.30 EN 18.00 UUR
OPENING NIEUWE CLUBRUIMTE
RBC EUROSLOTRACING IN SWALMEN
DE CLUB ZIT IN DE KELDERRUIMTE VAN
EURO INDOORKARTING TE SWALMEN.
ADRES:
BOSSTRAAT 99
6071PX SWALMEN.
Op 15 november kunt u kennismaken met
deze geweldig mooie hobby
op een evenmooie locatie.

 

In dezelfde ruimte als waar onze clubbaan staat opgebouwd heeft de uitbater van EuroIndoorKarting Swalmen een eigen baan opgebouwd welke gebruikt gaat worden voor commerciële doeleinden zoals arrangementen, feestjes en partijtjes.
Deze kant en klare baan is van het fabrikaat SlotFire en is opgebouwd uit houten baandelen.
Voor meer info over SlotFire banen klik hier voor de website.

Hieronder in ieder geval een aantal sfeerbeelden van deze geweldig mooie baan!
(klik op de foto voor een vergroting)

  
  
  
 

Hierboven een totaal overzicht van de Slotfire baan, en hieronder is op de voorgrond onze eigen club racebaan te zien met op de achtergrond de Slotfire baan van EuroIndoorKarting Swalmen.



Wil je ook een keer komen racen op de Slotfire baan van EuroIndoorKarting Swalmen, neem dan even contact op met het kartcenter voor prijzen en mogelijkheden.

Race Rock Autosport Gala 2009 - 'WRO promotions presenteert autosportgala : Race Rock op 3e Kerstdag.'



Sexbierum, 12 oktober 2009 - WRO promotions, bekent van de organisatie achter de grote auto en motorsport beurs Racing EXPO Leeuwarden maakte vandaag haar nieuwe plannen present. De inmiddels internationale auto en motorsport beurs : Racing EXPO Leeuwarden, word voortaan als tweejaarlijkse beurs gepresenteerd. Komend jaar dus geen beurs in Leeuwarden, maar pas op 19 & 20 februari 2011 weer.

 Lees verder...

Heavy metal, iets heel anders maar zeker zo heftig.

Drag racing - super slow motion camera

Stockcar F1 nieuws: 'Gouden Helm trophy speedweekend Coventry 9 oktober 2009'



Afgelopen weekend vond er in het Engelse Coventry het 2e Gouden Helm trophy speedweekend plaats.
In mei had Ron Kroonder in Emmen al de eerste editie van het speedweekend gewonnen en moest afgelopen weekend zijn bokaal verdedigen. Ondanks dat de Nederlanders better zijn gaan speedwayen dankzij de baan van Emmen kwamen ze nog snelheid te kort om in Engeland mee te strijden voor de grote prijzen.

 Lees verder...

NASCAR: Nelson Piquet Jr.naar NASCAR? NASCAR Crafstman Truck Test voor Nelson Piquet Jr.

Nelson Piquet Jr. is na de schandaalaffaire met Renault/Briatore zijn toekomst mogelijkheden aan het aftasten. Volgens insiders heeft de Braziliaan in de Formule 1 nog maar weinig kans om zich daar te kunnen handhaven. Recentelijk werd zijn naam al in verband gebracht met de IRL. Maar die optie lijkt plotseling minder serieus dan gedacht.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Toyota

red_horse_toyota
Nelson Piquet Jr. test op 12 oktober deze Toyota Craftsman Truck voor het team
van Red Horse bericht TV Globo.

NASCAR Test voor Piquet
Nelson Piquet Jr. zou de laatste weken constant in contact gestaan hebben met zowel Tony Kanaan als Juan Pablo Montoya. Volgens het Braziliaanse TV station Globo zal Piquet Jr. op 12 oktober a.s. voor het Red Horse Team een Toyota Truck uit de Craftsman Truck Series testen. Ook zal Piquet Jr. het NASCAR rookie-oriëntatie programma in North Carolina doorlopen. Mocht Piquet inderdaad geen F1 zitje meer vinden dan is het de bedoeling dat hij in 2012 de NASCAR Sprint Cup gaat rijden, bericht het Braziliaanse TV station Globo.

truck_racing
De spectaculaire NASCAR Craftsman Truck Series. Tevens een goede leerschool voor
de Sprint Cup.



DSC: Cor Euser wint ook tweede race op kletsnat Francorchamps

 
 
   
 
euser11

Cor Euser heeft op Spa Francorchamps,waar het voorlaatste raceweekend van de Dutch Supercar Challenge werd verreden, een maximale score behaald. Na zijn overwinning in de zaterdagrace was de ervaren coureur ook in de tweede race, die onder natte omstandigheden werd verreden, zijn concurrenten te snel af. Tweede werd Martin Short die na zijn crash tijdens de zaterdagrace de race op zondag als laatste moest starten en een indrukwekkende inhaalrace reed. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Duncan Huisman en Jan Storm. De marge van het duo was gering, want Henk Thuis had op de finishlijn maar een halve seconde achterstand op de Porsche van het duo. In de Supersport II-divisie behaalde Bert van der Zweerde de eerste plaats, voor zijn teamgenoot Pieter van Soelen. Nik de Jong en Koen Bogaerts, die eerder dit weekend kampioen werden in de Sport-divisie, behaalden ook vandaag een overwinning. Tweede werden Jan van der Kooi en Ben Verwoerdt, terwijl Nico Been een knappe derde plaats behaalde.

Tekst en foto's: DSC

bovenbalk1

Anders dan tijdens de zaterdagrace ging de race op zondag zonder grote incidenten van start. Ondanks de door de regen ontstane spray kwam het gehele veld goed door de eerste bocht. Cor Euser en Philippe Ribbens waren het beste weg en gingen er meteen in de eerste ronde als een haas vandoor. Peter Versluis volgde op de derde positie, maar hij spinde in Bruxelles en moest lijdzaam toezien dat onder andere Nicky Pastorelli, David Hart en Francois Verbist voorbij kwamen. Goed was ook de start van Martin Short. De Engelsman moest door zijn crash op zaterdag achteraan starten maar lag al na de eerste ronde op de tiende positie algemeen.

Peter Versluis herstelde zich na de eerste ronde en kon al snel voorbij gaan aan de Mégane van Verbist. Verbist had het lastig in de beginfase, want Guino Kenis, die evenals Martin Short achteraan was gestart, begon na een paar ronden aan te dringen en zette zijn Mosler in Les Combes met veel lef naast de Mégane van Verbist. Beide bolides raakten elkaar maar konden hun weg vervolgen waarbij het Kenis was die aan het langste eind trok.

short1

Cor Euser had ondertussen aan de kop van het veld al een gat van een aantal seconden geslagen naar Philippe Ribbens in de ETEC-Viper. Die had Euser ook nodig, gezien zijn resultaatseconden die de Marcos-coureur had opgebouwd aan de hand van zijn resultaten in de eerdere races. Na de pitstops lag Cor Euser dan ook nog steeds op kop, maar was het duo Werkman/Pastorelli met de Omega V8Star opgeklommen naar de tweede positie.
Lees verder...

FIA GT: Geen protest, maar wel FIA-onderzoek tegen Vitaphone-Maserati

 
 
   
 
fia_gt_paul_ricard_peka_corvette_2
Het Peka Racing-Carsport-team is nog steeds in de race om de titel


Mike Hezemans stond al met protestgeld en al bij de wedstrijdleiding op het circuit van Paul Ricard om het aangekondigde protest tegen de teamorders bij het Vitaphone-Maserati-team in te dienen, maar hij kreeg het advies mee om maar van dat protest af te zien. "De FIA gaat zelf onderzoek doen naar de gang van zaken. Niet alleen hier, maar in de afgelopen drie races", meldde Hezemans op zondagavond, zo'n drie uur na het einde van de wedstrijd. Dat betekent dat de prestaties van het Vitaphone-team en vooral de totstandkoming daarvan tijdens de FIA GT-races op Paul Ricard, Portimão en Boedapest door de FIA zullen worden onderzocht. We herinneren ons: in Boedapest was er al een onderzoek tegen de bemanning van de nummer 33-Vitaphone-Maserati (Alessandro Pier Guidi/Matteo Bobbi) vanwege vermeende teamorders.

Op Paul Ricard kwam de nummer 33-Maserati een derde keer binnen voor een pitstop, waarmee het Italiaanse duo de vierde plaats kwijtraakte aan hun teamgenoten, Michael Bartels en Andrea Bertolini. De officiële lezing van het team luidde dat er bij de tweede pitstop te weinig brandstof was bijgevuld door een probleem met de tankinstallatie en dat er bij de Maserati van Pier Guidi/Bobbi voor de zekerheid nog een keer banden gewisseld moesten worden, omdat de andere twee Maserati's erg veel last hadden van vibraties als gevolg van bandenslijtage. Wanneer de FIA over deze zaak beslist, staat nog niet vast. Wel vast staat, dat deze situatie een belangrijke invloed kan hebben op de uitkomst van het kampioenschap. Hierin staan Vitaphone-rijders Bartels en Bertolini nu bovenaan met een voorsprong van vier punten op het Peka-Racing-Carsport-Corvette-duo Mike Hezemans en Anthony Kumpen.

Tekst: René de Boer
Foto: FIA GT/Jean Michel le Meur (DPPI)


 

Dragracing: MPM Top Fueler op weg naar Amerika

   
 
mpm_fueler_usa_1

Terwijl zijn Europese collega’s op Santa Pod in de weer waren bij de European Finals werd in Zaandam koortsachtig gewerkt om de MPM Top Fueler van Lex Joon, alle reserveonderdelen en het veelal speciale gereedschap over te laden in de container die de bijzondere inhoud richting Amerika moest vervoeren.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings en eigen foto’s


Eind oktober staat Lex Joon als eerste Nederlander in de geschiedenis aan de start van een wedstrijd voor het NHRA kampioenschap. De NHRA Full Throttle Drag Racing Series wordt algemeen beschouwd als de sterkste dragrace-competitie ter wereld. Als FIA Europees Top Fuel Kampioen van 2005 gaat Lex Joon het in Las Vegas en Pomona opnemen tegen mannen als Tony Schumacher, Larry Dixon, Doug Kalitta, Antron Brown, Brandon Bernstein en al die andere grote Amerikaanse sterren.

mpm_fueler_usa_2

Kort na de NitrOlymp’X op Hockenheim ging eind augustus, mede door toedoen van zijn jarenlange trouwe hoofdsponsor MPM, het licht op groen en werd de lang gekoesterde droom van de ambitieuze Lex Joon werkelijkheid. De reeds in gang gezette voorbereidingen werden in verhoogd tempo voortgezet. Omdat het MPM-team met de eigen auto in Amerika wilde aantreden was het eerst van belang om de dragster, alle reserveonderdelen en gereedschappen op tijd aan de andere kant van de oceaan te krijgen. Half september werd de container geladen en vertrok richting de haven.

mpm_fueler_usa_3

mpm_fueler_usa_4

mpm_fueler_usa_5

Inmiddels is het vrachtschip met de 8.000 pk sterke Top Fueler aan boord de oostkust van Amerika gepasseerd en via het Panamakanaal op weg naar Los Angeles. Eenmaal aan land gaat de container richting de werkplaatsen van Del Worsham Racing. Voordat Del Worsham eind vorig jaar overstapte naar Alan Johnson-Al Anabi Racing kwam deze ervaren Funny Car-piloot jarenlang in actie met een eigen team dat hij runde met zijn vader Chuck. Ondanks het stopzetten van de eigen activiteiten werden de werkplaatsen en vrachtwagens aangehouden en daar wordt door Lex Joon Racing nu dankbaar gebruik van gemaakt. Enkele vooruitreizende monteurs van Lex Joon zullen ter plaatse de MPM Top Fueler weer raceklaar maken waarna één van de fraaie truck/trailer-combinaties van Del Worsham Racing de dragster en alle benodigde spullen naar Las Vegas zal vervoeren. De Del Worsham-trailer zal ook in Pomona als onderkomen dienen. Inmiddels gaan in Zaandam de voorbereidingen onverminderd verder.