Schumacher sluit terugkeer ook niet uit

Duitser over rentree: 'Wie weet'

[29-11-2009] Michael Schumacher heeft de deur wat betreft een terugkeer in de Formule 1 niet in het slot gegooid. De Duitser liet dit blijken na afloop van de door Felipe Massa georganiseerde kartrace. “Wie weet wat er gebeurt.”

 

 

Uitspraken Schumacher voer voor speculatie.
Uitspraken Schumacher voer voor speculatie.
Schumacher wordt sinds het vertrek van Jenson Button naar McLaren genoemd als kandidaat. De Duitser past in het plaatje dat Mercedes GP voor ogen lijkt te hebben: het aanstellen van twee ervaren, Duitse coureurs.

Mercedes liet na de komst van Schumacher volledig uit te sluiten en sindsdien wordt er toch rekening mee gehouden dat de zevenvoudig kampioen inderdaad een terugkeer overweegt. En dat terwijl hij begin januari 41 jaar oud wordt.

“Voor nu concentreer ik me volledig op het karten. Maar wie weet, er kan van alles gebeuren”, vertelde Schumacher de aanwezige pers na afloop van het evenement over een eventuele rentree. Het liefst wilde hij niet op vragen over zijn toekomst ingaan, maar hij gaf alsnog een korte reactie.

Mercedes hoopt rond Kerst duidelijkheid te geven over de teamgenoot van Nico Rosberg.

Doornbos zeker van IRL in 2010


[30-11-2009] Robert Doornbos is erop gebrand zich volgend jaar te revancheren voor het teleurstellende seizoen van 2009. Hij is van plan dat te doen met HVM, maar heeft daar wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

Doornbos zeker van IRL in 2010
Doornbos zeker van IRL in 2010
Doornbos startte het 2009-seizoen hoopvol nadat hij een contract bij Newman/Haas/Lanigan in de wacht had gesleept. De eerste resultaten waren nog hoopgevend, maar al gauw werd duidelijk dat de Rotterdammer daar niet op zijn plek zat. Hij maakte de overstap naar HVM, het team waar hij ook in de Champ Cars voor heeft gereden.

Die samenwerking bracht echter ook niet de gehoopte resultaten, toch willen ze hun samenwerking in 2010 voortzetten. Doornbos heeft inmiddels een contract getekend met het team, maar heeft wel de voorwaarde gesteld competitief te willen zijn.

Doornbos: “Ik wil niet nog zo’n jaar meemaken als het afgelopen seizoen. Dat begrijpt het team ook. Maar om competitief te kunnen zijn, moet er geld zijn om te kunnen ontwikkelen. En dus zijn ze hard op zoek naar budget.”

Doornbos legt uit dat het team zelf verantwoordelijk is voor zeventig procent van het budget en dat de rest aangevuld wordt door het sponsorgeld van de coureurs. “Zelf zijn we actief op zoek naar sponsoren. In Nederland doet GR8 dat en in San Fransisco is het bedrijf E-factor voor ons op zoek naar sponsoren in Amerika.”

“Wat dat betreft ben ik hartstikke positief. Het team heeft ook al een goede sponsor erbij gevonden, maar ze zijn er nog niet. Ik heb het team dan ook duidelijk gemaakt dat als er niks verandert, het feestje niet doorgaat.”

Dat houdt in dat er een prestatieclausule in het contract met Doornbos is opgenomen. “Het team heeft tot de Kerst om het budget rond te krijgen. Lukt ze dat niet dan ben ik vrij om op zoek te gaan naar een ander team.”

Het liefst gaat Doornbos verder met HVM. “We hebben samen in de Champ Cars een mooie tijd gehad. Ik gun het Keith Wiggings (teameigenaar, red.) en het team, maar ik moet ook aan mezelf denken. Ik kan me niet nog zo’n jaar veroorloven.”

Mogelijke redding renstal Toyota

Toyota verder als ‘Stefan Grand Prix’

[30-11-2009] Toyota maakt mogelijk een doorstart als Servisch team. De Serviër Zoran Stefanovich is geïnteresseerd in overname van de tekeningen voor de Toyota van 2010, de motoren en de inventaris van de fabriek in Keulen en wil onder de naam ‘Stefan Grand Prix’ in 2010 deelnemen.

 

 

Servische overnamekandidaat voor Toyota
Servische overnamekandidaat voor Toyota
Zoran Stefanovich, eigenaar van een bedrijf dat militaire technologieën produceert, staat te trappelen om in de Formule 1 te stappen, meldt het Duitse Auto Motor und Sport. Omdat startplaatsen zeldzaam zijn in de Formule 1, is een overname van een bestaand team de eenvoudigste mogelijkheid.

Toyota heeft, voordat het moederbedrijf besloot te stoppen met het Formule 1-project, immers het Concorde Verdrag getekend, waarmee het zich tot 2012 aan de Formule 1 verbindt.

Stefanovich zou, als de overname doorgaat, de tekeningen van de auto voor volgend jaar (de TF110) overnemen, evenals de startplaats en bovendien gebruik gaan maken van het personeel en de faciliteiten in Keulen. Daarnaast zou Toyota het team van motoren blijven voorzien. Toyota heeft nog ongeveer 40 motoren op voorraad.

De Serviër wil twee jaar lang gebruik maken van de faciliteiten in Keulen, alvorens het team volledig over te plaatsen naar Servië.

De onderhandelingen zijn in al vergaande fase. Zo zou Toyota-protegé Kamui Kobayashi in beeld zijn als een van de twee coureurs. De Japanner is overigens ook in gesprek met Renault en Sauber.

Voor Toyota is het verkopen van het team mogelijk de goedkoopste oplossing. Niet alleen hoeven ze op die manier niet langer zorg te dragen voor het personeel, ze hoeven zich ook niet tegenover de FIA te verantwoorden. Want het verbreken van het Concorde Verdrag kost het Japanse team naar verluidt 150 miljoen dollar.

Voor Sauber zou de overname slecht nieuws zijn. Door het terugtrekken van BMW wacht de renstal nog op de toewijzing van een startplaats. Als eerste reserve zou het team de plek van Toyota kunnen innemen. Maakt Toyota als ‘Stefan Grand Prix’ een doorstart dan moeten alle teams instemmen met het toewijzen van een veertiende startplaats aan Sauber. Het is echter erg onwaarschijnlijk dat dat ook gebeurt.

Formule 1: BMW verkoopt team terug aan Peter Sauber

Villeneuve1_1244

Op voorwaarde van een startbewijs voor 2010 heeft BMW haar Formule 1-team terugverkocht aan Peter Sauber. Aanvankelijk zou het team verkocht worden aan de Zwitserse investeerders Qadbak Investment Ltd., maar die deal is afgeketst.

Tekst: Daan Jeuken

Het team in Hinwil werd in 1993 opgericht door Peter Sauber, welke het vier jaar geleden verkocht aan BMW. De originele eigenaar erende werd het team BMW Sauber genoemd, maar nu de Duitse autofabrikant zich heeft teruggetrokken neemt de Zwitser de toko weer over.

“Ik ben enorm opgelucht met deze oplossing”, aldus Sauber. “Dit waarborgt de fabriek in Hinwil en het gros van de arbeidsplaatsen.” Van de 388 werknemers van BMW zullen er 250 mogen aanblijven. “Onze staf is competent en gemotiveerd; dit team heeft een mooie toekomst voor de boeg in de Formule 1. Zeker gezien de huidige transformatie die de raceserie doormaakt - een steun in de rug voor de privéteams.

Formule 1: Ho-Pin Tung mag testen voor Renault

sf_hopin_tung_atletico_1

Ho-Pin Tung mag in de aanstaande testweek in Jerez testen voor het Formule 1-team van Renault. Behalve Tung test de Franse equipe nog twee rookies: Bertrand Baguette en Lucas di Grassi. “Deze rijders hebben veel potentie en met de testbeperking is dit een ideale mogelijkheid om hen eens aan de tand te voelen”, aldus teambaas Bob Bell.

Tekst: Daan Jeuken
Foto: Archief Autosport.nl

WTCC: Alex Zanardi stopt met WK toerwagens

alex_zanardi

Na vijf jaar WTCC stopt Alex Zanardi met het racen in het wereldkampioenschap voor toerwagens. De Italiaan won voor BMW vier keer een race.

Tekst en foto: Marc Kok

De 43-jarige Zanardi sluit niet uit dat hij in de toekomst doorgaat in de autosport. Een overstap naar een andere klasse, mocht er zich een goede kans aandienen, is een optie. De Zuid-Europeaan reed in zijn loopbaan 41 keer een Grand Prix Formule 1 en was eind jaren negentig erg succesvol met het winnen van twee CART-titels.

Nieuwe uitdaging
Zanardi zal ook na zijn WTCC-pensioen op het sportieve vlak actief blijven. Zo deed de Italiaan, die in 2001 bij een groot ChampCar-ongeluk zijn beide benen verloor, onlangs mee aan een marathon voor rolstoelers. Zanardi wil graag in 2012 in Londen strijden op de Paralympics, de Olympische Spelen voor minder valide mensen.

VRL Ronde 4 van de Winter Trophy: Imola, onboard met Wilco Hendriks

Jos Verstappen: ‘Rentree Schumi niet ondenkbaar’

480_jos_handtekening_599

Vorige week schreef deze site dat het mogelijk is dat Michael Schumacher volgend seizoen bij Mercedes GP terugkeert in de Formule 1. Jos Verstappen sluit dit scenario zeker niet uit, zo schrijft hij vandaag in zijn nieuwe column in de Telegraaf.

,,Nu de laatste internationale kampioenschappen zijn afgesloten, zoals in Macau met het WK Toerwagens waar Tom Coronel knap de titel bij de privérijders pakte, zou je denken dat de grote stilte in de autosport is ingetreden. Niets is minder waar. Vooral in de Formule 1 stapelt het nieuws zich op. Eigenlijk is dat nooit anders geweest, waarmee weer wordt aangegeven dat de Formule 1 zo'n toonaangevende sport is dat er altijd gespreksstof is.’’

Transfer Button
,,Neem nu de transfer van wereldkampioen Jenson Button van Brawn GP naar McLaren'', vervolgt Joss the Boss. ,,Ik vond dat het meest verrassende van de laatste weken, al is McLaren voor hem natuurlijk geen slechte optie. Op zich zit hij er niet verkeerd. Wel moet ik nog zien hoe dat gaat uitpakken tussen hem en de heel snelle Lewis Hamilton. Je hoort Heikki Kovalainen zeggen dat hij bij McLaren steeds als de tweede rijder werd gezien. Vroeger had Fernando Alonso ook dat gevoel.’’

Mercedes en Duitse coureurs
,,Dat Button zou verhuizen, zag ik wel aankomen, toen Mercedes het team van Ross Brawn overnam. Ik weet dat Mercedes heel graag een Duitse coureur in hun team wilde hebben en dat werd Nico Rosberg waarmee zij volgens mij al een tijd geleden een overeenkomst hadden gesloten. Ik vermoed dat Button daardoor een probleem had. Als zijn team hem graag had willen behouden, zou dat zo gepiept moeten zijn. Blijkbaar stond Button dus niet boven aan het verlanglijstje en ik kan uit ervaring spreken dat onderhandelingen dan lang gaan duren. Ik kan me zo voorstellen dat het ook zo met Button is gegaan.’’

Rentree Schumi?
,,Daar komt bij dat het niet ondenkbaar is dat Michael Schumacher zijn rentree in de Formule 1 maakt bij het nieuwe Mercedes-team. Dat is nu nog een groot gerucht, maar het is geen geheim dat Ross Brawn altijd achter Michael heeft gestaan uit hun tijd bij Benetton en Ferrari. Bovendien zijn Mercedes-sportbaas Norbert Haug en Schumacher goed bevriend. Ik zou het voor de Formule 1 een goede zaak vinden als Schumacher terugkeert. Dat levert zeker extra kijkers op.’’

Blijft Renault?
,,Die aandacht kan de Formule 1 heel goed gebruiken na het wegvallen van Honda, Toyota en BMW, terwijl je maar moet afwachten of de drie nieuwe teams volgend jaar meteen mee kunnen komen. Het is wel een goed teken dat er meer teams zijn bijgekomen, temeer daar het de grote vraag is wat Renault gaat doen. Daar hangt zwaar weer en topman Carlos Ghosn heeft zich onlangs al kritisch uitgelaten of het zinvol is om in de Formule 1 te blijven. Dat is nooit een goed teken. Ik hoop dat Renault blijft, maar ik snap het wel. Ik kan me voorstellen dat grote automobielfabrikanten besluiten even pas op de plaats te maken. Je kunt het immers moeilijk verkopen om mensen te ontslaan, maar wel enorme bedragen in de Formule 1 te steken.’’

Stil bij de A1GP
,,Waar het in de Formule 1 altijd reuring geeft, daarentegen is het opvallend stil bij de A1GP. Ik zou bijna zeggen doodse stilte nadat de eerste drie races van het nieuwe seizoen al moesten worden afgelast. Volgens mij is de A1GP ten dode opgeschreven. Ik had al veel eerder verwacht dat het einde oefening voor de A1GP zou zijn. In het eerste jaar, toen ik nog voor Team Nederland uitkwam, gingen de betalingen al moeizaam en in feite bleef dat zo. Een grote fout is in mijn ogen gemaakt door in zee te gaan met Ferrari. Dat project is veel te duur uitgevallen. De runningkosten liepen de spuigaten uit. Ze hadden beter het vorige model wat kunnen moderniseren en daarmee doorgaan, maar dat is achteraf gepraat. Ik vind dat de A1GP het nog lang vol gehouden heeft. Jammer dat het zo gelopen is, want op zich heeft de serie met landenteams wel iets. Vooral in ons land was de A1GP heel populair met de oranje wagen van Team Nederland. Het sprak de mensen aan. Ik kan me echter niet voorstellen dat de failliete A1GP-organisatie een doorstart maakt. De aangerichte schade door afspraken met circuits niet na te komen is te groot om de A1GP en zijn organisatie nog serieus te nemen.’’

Isle Of Man TT 2009 slomo cam

Isle Of Man TT 2009.... 600cc vol gas!

Dakar nieuws: 'Nederlands konvooi Dakar krimpt in LE HAVRE'



De Nederlandse inbreng in de Dakar Rally is de eerstkomende editie minder groot dan voorgaande jaren. Op 1 januari 2010 komen in Buenos Aires 37 equipes aan de start: vijftien motorrijders, tien auto's en twaalf trucks. Vorig jaar, toen de woestijnrally voor het eerst door Zuid-Amerika in plaats van Afrika ging, begonnen nog 67 Nederlandse equipes aan het avontuur. Lees verder...

Sportscars: LMP2 Lola’s domineren 6 Uur Vallelunga. Valentino Rossi maakt indruk.

De 6 Uur van Vallelunga is de jaarlijkse afsluiter van het Italiaanse autosportseizoen. Deze Italiaanse langeafstandsklassieker staat al sinds 1973 op de autosportkalender. In het verleden zegevierden de fabrieks- Porsches en Matra’s. Tegenwoordig is dit een open wedstrijd voor diverse Sportscar en GT-klasses Voor deze Italiaanse langeafstandsklassieker waren er 28 inschrijvingen. MotoGP wereldkampioen Valentino Rossi maakte in een Ferrari F430 GT behoorlijk wat indruk.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s “Fotoforchini”.

rossi_2vallelunga_2
Ook op vier wielen zorgde Valentino Rossi in Vallelunga voor spektakel.

Racing Box LMP2 Lola’s domineren 6 Uur Vallelunga
De beide Racing Box LMP2 Lola’s van de combinaties Francioni- Biagi-Piscopo en Fernando Geri-Ciacomo Piccini-Andrea Piccini domineerden de wedstrijd op Vallelunga volledig. Vanwege natte en mistige weersomstandigheden werd er onder safetycar gestart. In de negende ronde nam de LMP2 Lola Judd van Francioni de kop en zou die eigenlijk niet meer afstaan.
winnende_lmp2_racing_box_lola
De Racing Box LMP2 Lola Judds waren dominant in Vallelunga.

De tweede LMP2 Racing Box Lola Judd wordt in het tweede wedstrijd uur het slachtoffer van een beschadigde wielophanging en met de grootste moeite wist Andrea Piccini de pits te bereiken. Herstel vergde nogal wat tijd en de tweede Racing Box LMP2 Lola Judd eindigde uiteindelijk als tweede op 8 ronden achterstand.

lucchini_cn4_chassis
Het fraaie Italiaanse Lucchini CN4-chassis dat als derde eindigde.

Lees verder...

Formule 1: Nico Rosberg naar Mercedes GP

nico_rosberg_helm

Voor het eerst in zijn F1-carrière zal de 24-jarige Nico Rosberg komend seizoen de beschikking hebben over een topauto. Na jarenlang goed presteren met beperkte middelen kan de zoon van voormalig F1-kampioen Keke eindelijk ook een gooi naar de titel gaan doen. Tenminste, wanneer Mercedes erin slaagt om de ‘Brawn’ ook komend seizoen goed te ontwikkelen.

Tekst: Marco Antheunisse, foto: Archief Fast Company

In de wandelgangen werden Mercedes GP en Rosberg al aan elkaar gekoppeld, vandaag is dit door beide partijen bevestigd. Na vier jaar Williams met regelmatig goede prestaties moet komend seizoen bij Mercedes GP het oogsten kunnen beginnen.

Ross Brawn is blij met de komst van Rosberg: “Nico is een groot talent met al vier jaar ervaring in Formule 1. Daarmee kan hij voor ons team direct waardevol zijn. Ik heb persoonlijk nog samengewerkt met zijn vader en het is geweldig om te zien dat Nico in zijn voetsporen treedt. Afgelopen seizoen was een erg goed jaar voor Nico, we hopen dat hij zich zo verder ontwikkelt.”

Voor Mercedes-Benz is de komst van Rosberg een wens die in vervulling is gegaan. Norbert Haug volgt Rosberg al enige tijd: “Ik heb Nico samen met Lewis Hamilton zien karten en later ook samen in de Formule 3 zien racen. We zijn heel erg trots dat hij nu voor ons gaat racen. Nico en Mercedes hebben allebei grote verwachtingen en we denken samen ver te kunnen komen om die uit te laten komen. Ik kijk er erg naar uit om met Nico samen te werken.”

Ook Nico Rosberg is erg blij met de overeenkomst: “Ik ben erg trots dat Mercedes mij heeft uitgekozen om onderdeel te zijn van hun plannen in de Formule 1. Ik kijk ook erg uit naar de samenwerking met Ross Brawn, van mij mag het testwerk voor het nieuwe seizoen morgen al beginnen.”

Int. autosport nieuws: 'Renger rijdt uitstekende 'recovery drive' in Macau'



Renger van der Zande heeft in de hoofdrace in Macau laten zien over een enorme vechtersmentaliteit te beschikken. Na het omgooien van de afstelling van de auto van een dag eerder, behoorde hij nu tot de snelste coureurs van het veld. Gestart vanaf de elfde stek kwam hij als zevende aan de finish, maar zijn rondetijden gaven aan dat hij het de leiders heel lastig had kunnen maken.

"In de warmup van vanochtend ging het een stuk beter", zei Renger. "We reden tijden die goed waren voor de top-drie en dat was ons het hele weekend nog niet gelukt. Al die veranderingen aan de auto hebben duidelijk geholpen en in de middelste sector, met alle bochten, behoorden we gewoon tot de snelsten. Dat beloofde dus veel goeds voor de race."

Lees verder...

WTCC nieuws: 'SEAT coureur Tom Coronel kampioen FIA WTCC Independents Trophy 2009'



Macau, 23 november. In het Chinese gokstaatje Macau vond ook dit jaar de beslissing van het FIA World Touring Car Championship (WTCC) plaats. De  races op dit smalle en uitdagende stratencircuit  waren in het verleden al vaker scherprechter in de beslissing van de kampioenschappen. Dit jaar vormde daar geen uitzondering op. De eerste race verliep zonder erg veel problemen, in tegenstelling tot de tweede race. Met name in de slotfase van die race ging het danig mis en dat zorgde er voor dat de race met nog drie ronden te gaan werd gestaakt. De kampioenschappen werden op die manier voortijdig beslist.

Alle titels gingen naar SEAT. Naast de algemene constructeurstitel won SUNRED Engineering (team van Tom Coronel) die titel bij de privesteams. De Italiaan Gabriele Tarquini pakte het FIA WTCC  kampioenschap bij de rijders en SEAT Team Holland coureur Tom Coronel legde in zijn Noble Group SEAT Leon 2.0 TFSi beslag op het kampioenschap bij de privérijders. Officieel heet dat de Yokohama Independents Trophy 2009. Voor de Nederlander was het zaak om tijdens deze finaleraces op de baan te blijven en zoveel mogelijk punten bij de concurrentie weg te kapen. De eerste race, die hij begon vanaf een dertiende plaats, lukte dat goed. Ondanks de hectiek om hem heen stuurde Tom Coronel zijn SEAT bolide keurig naar een overwinning in zijn eigen klasse en vergaarde daarmee al zoveel punten dat hij in de slotrace eigenlijk niet meer te achterhalen was. Maar in Macau kun je dubbele punten pakken en ook een hoge klassering in het algemeen dagklassement levert privérijders extra punten op. De felbegeerde wereldtitel kwam na die eerste race toch echt in zicht en het leek nog even spannend te worden toen Tom Coronel in de tweede race zijn zojuist gecrashte teamgenoot Tom Boardman tegenkwam. Er ontstond schade aan de Coronel SEAT, maar hij kwam er mee naar de pits waar een nieuwe radiateur werd gemonteerd waarna hij de race kon voltooien. Hij had door het oponthoud in de pits wel de nodige ronden achterstand en kon die niet meer inlopen toen de race voortijdig werd stilgelegd en niet meer werd herstart. Daarmee eindigde Tom Coronel op een 22ste plaats en drie ronden achterstand. 

Lees verder...

Formule 1: ‘Michael Schumacher in beeld als coureur bij Mercedes GP’

Schumacher_Pele_6031

Wat? Gaat Michael Schumacher in 2010 wellicht toch weer racen? En dan nota bene bij één van Ferrari’s grote rivalen, Mercedes GP? Sabine Kehm, de woordvoerster van ‘Schumi’, sluit het niet uit. ,,Zeg nooit nooit in de Formule 1’’, aldus de pr-dame.

Tekst: Marc Kok

Michael Schumacher is al sinds 1996 verbonden aan Ferrari. Als actieve coureur verzamelde hij de ene na de andere wereldtitel. De Duitser stopte als rijder in 2006 (zie foto met voetballegende Pele). Nadat hij zijn racehelm aan de wilgen had gehangen, bleef de zevenvoudige F1-kampioen aan de Scuderia verbonden als adviseur van het Formule 1-team. Die laatste rol zou hij in de toekomst niet meer hebben, aangezien hij zich bij het Italiaanse concern meer op de ontwikkeling van de wegauto’s zou moeten richten.

Duitse toer
Volgens Autocar zou Schumacher nu ineens in beeld zijn als rijder voor Mercedes GP. Sinds Mercedes-Benz eerder deze week Brawn GP heeft overgenomen, gaat de renstal op de Duitse toer. Nico Rosberg en Nick Heidfeld worden in de wandelgangen reeds genoemd als mogelijke coureurs voor het seizoen 2010. Maar ja, Schumi is ook een Duitser. En eentje met heel veel (meer) publiciteitswaarde.

‘Wellicht grote verrassing’
Mercedes Motorsport-baas Norbert Haug zegt: ,,Natuurlijk wil iedereen nu weten met wie we volgend jaar gaan racen bij Mercedes GP. Ik hoop dat we dat ergens de komende weken bekend kunnen maken. Ik beloof je dat er wellicht een paar grote verrassingen bijzitten.’’ Sabine Kehm, de woordvoerster van Schumi, vult aan: ,,Ik denk dat het op dit moment onwaarschijnlijk is dat Michael voor Mercedes GP gaat racen.’’ Maar Kehm komt vervolgens wel met een zeer interessante aanvulling. ,,Hoewel je nooit nooit kunt zeggen in de sport van Formule 1.’’

F3: Jean Karl Vernay wint kwalificatierace Macau

480_vernay_20-008

De Fransman Jean Karl Vernay heeft de Formule 3-kwalificatierace op het stratencircuit van Macau gewonnen. In de tien ronden lange wedstrijd, die twee safety car-fases kende, reed de coureur van het Signature-team met zijn Dallara-Volkswagen voor de Zweed Marcus Ericsson en de Italiaan Edoardo Mortara over de eindstreep. Renger van der Zande werd elfde, Macau-debutant Stef Dusseldorp werd na een keurige inhaalrace vanaf de 25e startplaats als 17e afgevlagd. Van de tien ronden kon er maar in zes ronden regulier worden geracet.


Tekst: René de Boer
Foto's: f3euroseries.com


Lees verder...

WTCC: Rob Huff pakt pole in turbulente kwalificatie

480_huff_macau

Chevrolet-rijder Rob Huff vertrekt zondag vanaf de pole-position voor de 23e en voorlaatste race van het WTCC. Op het stratencircuit van Macau was de Brit in de tweede en beslissende kwalificatieheat de snelste en behaalde daarmee zijn tweede WTCC-pole van dit seizoen en zijn derde in totaal. Achter hem starten de beide BMW-rijders Andy Priaulx en Augusto Farfus, terwijl de beide SEAT-titelkandidaten Yvan Muller en Gabriele Tarquini zich na een zware crash slechts als zevende en achtste kwalificeerden. Het ongeval met Muller en Tarquini was niet het enige incident tijdens de kwalificatie, want eerder al was LADA-rijder James Thompson op de stilstaande BMW van Stefano D’Aste gebotst. Muller, Tarquini en Thompson werden alledrie voor controle overgebracht naar het ziekenhuis, maar bleken er ongedeerd vanaf te zijn gekomen. SEAT-privérijder Tom Coronel kwalificeerde zich als 13e en was daarmee de beste “Independent Driver”. LADA-coureur Jaap van Lagen behaalde de 17e startplaats.


Tekst: René de Boer
Foto's: CGPM en FIAWTCC.com

Lees verder...

NASCAR: Jarno Trulli en Mika Salo doorstaan NASCAR test bij MWR Racing met glans

Zowel Jarno Trulli als oud F1-coureur Mika Salo hebben een test met het team van Michael Waltrip Racing met glans doorstaan. Beiden kwamen eerder deze week op de New Smyrna Speedway in Florida in actie.

Tekst: Willem J. Staat
Foto: Toyota Motorsport USA

jarno_trulli_smyrna


NASCAR Camping World Truck Series opstapklasse voor ex-F1 rijders?
“Het begint er op te lijken dat de NASCAR Camping World Truck Series een soort opstapklasse voor ex-F1 rijders naar de NASCAR Sprint Cup begint te worden”, grapte Lee White van Toyota Racing Development USA eerder deze week. White doelde daarmee op de test van Nelson Piquet Jr. eerder deze maand bij het team Red Horse Racing. Ook bemiddelde White voor Jarno Trulli en Mika Salo, die voor de eerste keer aan een NASCAR-bolide mochten ruiken.

Jarno Trulli werd gefascineerd door de overstap van Juan Pablo Montoya enkele jaren geleden. “Die auto is een totaal verschillend beest en je moet hard werken om te begrijpen wat je wel en niet kunt doen”, verklaarde Trulli tegenover de Amerikaanse media. Ook Mika Salo, die van Rallye tot F1 vrijwel alles in zijn carrière gereden heeft raakte op de Lowe’s Motor Speedway eerder dit seizoen behoorlijk onder de indruk van de Sprint Cup-series.

Mika Salo: “Alle raceklasses zijn toch hetzelfde? Maar dit is totaal anders. Hier zijn ze wat menselijker. Een tikje uitdelen hoort erbij, in de F1 krijg je al gauw U$ 10.000 boete toch?”

Salo voelde zich als een vis in het water.
Beiden kwamen in actie met een bolide die op Pocono wat lichte plaatschade had opgelopen. Bovendien was de auto qua gewicht vrij licht. Oud Ferrari/Toyota F1-coureur Mika Salo kwam als eerste in actie met de MWR Toyota Camry en de Fin voelde zich als een vis in het water. De rondetijden bedroegen ongeveer 19 seconden. Iets meer dan 200 km/u op de kleine oval. Voor Jarno Trulli was het de eerste keer in zijn carrière dat hij met een gesloten auto reed. En bij Trulli duurde het opvallend genoeg iets langer voordat hij de limiet van de auto wist te vinden. Toen hij die gevonden had was hij vrijwel even snel als Mika Salo. Wel vond men de rijstijl van Jarno Trulli bij Michael Waltrip Racing iets zuiverder dan die van Salo. Teammanager Steve Hallam kan het weten, want die werkte maar liefst 27 jaar in de Formule 1! Jarno Trulli gaf te kennen dat hij het graag nog eens later in zijn carriere in de NASCAR Sprint Cup series wil proberen. Hoewel er met Lotus nog geen contract is lijkt de deal volgens insiders zo goed als rond.

Belgische Grand Prix in 2010 veiliggesteld

Spa-Francorchamps mag races blijven organiseren

[18-11-2009] Het is zo goed als zeker dat de Belgische Grand Prix in 2010 gewoon op de Formule 1-kalender staat. De Waalse minister van verkeer en milieu, Philippe Henry, heeft een wet ondertekend die het circuit van Spa-Francorchamps een nieuwe circuitlicentie garandeert.

 

Spa-Francorchamps is voorlopig uit de problemen.
De toekomst van de Formule 1 in de Belgische Ardennen kwam onlangs in gevaar, toen bekend werd dat omwonenden hadden geklaagd over geluidsoverlast. Spa-Francorhchamps dreigde daarop zijn circuitlicentie te verliezen.

Daar heeft de Waalse minister Henry dus een stokje voor gestoken. Grandprix.com meldt dat Henry een wet heeft ondertekend die garandeert dat het circuit een nieuwe circuitlicentie krijgt.

Overigens moet Spa zich in de toekomst wel aan strengere milieuregels houden, maar de Grand Prix vormt daarop een uitzondering. De locale politici zien namelijk in dat de Belgische Grand Prix economisch gezien erg belangrijk is voor de regio.

Over twee weken wordt waarschijnlijk de definitieve Formule 1-kalender van 2010 gepubliceerd door autosportfederatie FIA. Naar verwachting zal de Belgische Grand Prix daar ook op staan.

De Formule 1-race is vooralsnog alleen voor 2010 veiliggesteld. Een speciale commissie zal onderzoeken of de milieuregels worden nageleefd en daarna wordt bepaald of de licentie wordt verlengd na maart 2011 (vlak voor de start van het nieuwe Grand Prix-seizoen dus).

Formule 3: Renger van der Zande klaar voor Chinees straatgevecht

renger_naar_macau_toe

Aanstaand weekend is de 56ste Grand Prix van Macau. Een inmiddels legendarische stratenrace op het stadseiland aan de zuidkust van de Volksrepubliek China, vlakbij Hong Kong. Renger van der Zande, de laatste twee jaren de meest succesvolle Nederlandse Formule 3-coureur, staat aan de start. Met het F3-team van Kimi Raikkonen hoopt hij de mondiale top te verslaan. Het zou de kroon op een fantastisch seizoen zijn.

Tekst en foto: PR

Zelden stond er zo’n sterk deelnemersveld aan de start. Met de ART-rijders Bianchi, Bottas en Bird, met TOM’s Toyota coureur Ericsson, Carlin-kampioen Ricciardo, GP2-winnaar Mortara, Manor-coureur Mehri en Rengers teamgenoot Alexander Sims. De strijd zal hevig zijn, maar Renger heeft dit seizoen al deze toppers al een keer verslagen. Dus de kansen liggen er.

Spectaculair circuit
Nu weet iedereen dat Macau een race is zonder vergiffenis. Zeer spectaculair omdat de straten van Macau, voor de gelegenheid omgebouwd tot een circuit, alle racefacetten bieden. Net zo als in Monaco zijn er grote hoogteverschillen, korte bochten, maar ook een bloedsnel stuk langs de kust. Rijders ervaren Macau als het meest spectaculaire, maar ook het meest gevaarlijke circuit ter wereld. Één stuurfout en de vangrail, dicht op de baan, schakelt je meedogenloos uit.

Factor emotie
Dan is er ook nog de emotie-factor. Andere rijders kunnen hun hoofd verliezen en onbesuisd een aantal collega’s elimineren. Het is net zoals de hoofdactiviteit van deze stad: een casino. De eindstreep winnend halen vergt moed, hersens, stuurmanskunst en geluk. Maar een overwinning op dit Circuito de Guia brengt je per ommegaande tijdloze roem. Zoals Senna, Schumacher en Coulthard hebben ervaren.

Vliegende Hollanders
Het circuit heeft altijd iets met Nederlanders gehad. Erelid was Teddy Yip, een Indische Nederlander, wonend in Macau, die later het Theodore Formule 1-team zou oprichten, met rijders als Keke Rosberg en Clay Regazzoni. Maar ook Huub Rothengatter liet hier destijds zijn vechtlust zien. En Jan Lammers stond zelfs twee keer op het podium, in ’85 en ‘87. Renger van der Zande, vliegende Hollander, is klaar voor dit Chinese straatgevecht.

’Zo gaaf’
Renger van der Zande: ,,Ik verheug me er al weken op. Ik vind het zo gaaf om hier te racen. Het millimeterwerk, op hoge snelheid langs de vangrails, is bloedstollend . Met mijn sponsor City of Dreams, een hotelketen hier in Macau, ben ik ook nog een soort locale held. Ik geloof zelfs dat de ambassadeur uit Hong Kong overkomt. Nou, we zien wel.’’

GP2: Giedo van der Garde wil kampioen worden met Barwa Addax

giedo_test_oktober2009

Giedo van der Garde komt ook komend seizoen uit in de GP2. De Nederlander zal dat echter wel bij een ander team gaan doen. De 24-jarige coureur verkast naar de sterke formatie van Barwa Addax, zo maakt De Telegraaf vandaag bekend.

Tekst: Marc Kok
Foto: PR

Giedo van der Garde kende een wisselend GP2-seizoen dit jaar. Na een weinig indrukwekkend begin, finishte Giedo van der Garde ‘giga’ goed. Mede dankzij drie zeges aan het slot van het seizoen kwam de iSport-piloot in beeld bij Barwa Addax. Dat team nodigde Van der Garde uit voor een test die begin oktober is verreden. Die oefensessie (zie foto) verliep uitstekend. De Nederlander was op het circuit van Jerez de snelste rijder van het complete testveld.

Lezen en schrijven
,,Het ging allemaal heel erg goed en het team was ook dik tevreden met mijn tijden en mijn feedback’’, zei Van der Garde destijds na de Jerez-test. ,,De auto van Barwa Addax is zeer goed en ik kon er bijna direct mee lezen en schrijven. De wagen past heel goed bij mijn rijstijl. Ik ben heel tevreden.''

Titel is het doel
Barwa Addax (de renstal waar o.a. Romain Grosjean succes boekte) en Van der Garde hebben elkaar nu gevonden voor het seizoen 2010. De coureur is ambitieus. Hij wil kampioen worden. Bij Barwa Addax denkt hij het juiste pakket te hebben gevonden.

Formule 1: Kimi Raikkonen in 2010 niet in F1

kimi_raikkonen

Kimi Raikkonen racet volgend jaar niet in de Formule 1. Nu zijn gesprekken met McLaren op niets zijn uitgelopen, heeft de Finse oud-wereldkampioen besloten een jaartje vrijaf te nemen van de F1.

Tekst: Marc Kok

Kimi Raikkonen wilde in 2010 alleen in een topauto racen. Daarom had de Fin, die bij Ferrari plaats moest maken voor Fernando Alonso, zijn pijlen gericht op McLaren. Nu dat team naast Lewis Hamilton zeer waarschijnlijk met Jenson Button gaat uitkomen, vist Raikkonen achter het racenet. Want voor Kimi was het voor volgend seizoen: McLaren of niets.

Raikkonen naar rallysport?
Het Raikkonen-kamp benadrukt dat dit niet het einde van de F1-loopbaan van Kimi hoeft te betekenen. De deal met McLaren voor 2010 zou ondermeer zijn afgeketst op de hoogte van het salaris, het aantal dagen dat Raikkonen zou moeten opdraven voor de sponsors en de mate van vrijheid voor Raikkonen om deel te kunnen nemen aan rally’s. De kans is nu aanwezig dat Raikkonen volgend jaar gaat participeren in de door hem eveneens geliefde rallysport.

Stockcar F1 nieuws: 'Werkgroep stockcar F1 - Uitslag vragenlijst stockcar F1 rijders'

Al weer een tijdje geleden zijn jullie op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen van de werkgroep die zich bezig houdt met een mogelijk nieuw technisch reglement voor de stockcar F1 klasse in Nederland. Het belangrijkste doel van één technisch reglement is de uitwisseling van de stockcar F1 rijders tussen de verschillende banen makkelijker te maken. De werkgroepleden zijn van mening dat de verschillen te overzien zijn. Wij denken dat het mogelijk moet zijn om alle reglementen samen te laten smelten in één nieuw technisch reglement.



Toen hebben we aangekondigd dat onder stockcar F1 rijdend Nederland een enquête zou worden gehouden om te polsen hoe de stockcar F1 rijders staan tegenover een nieuw technisch reglement. In deze enquete hebben we de belangrijkste verschillen benoemd en aan de rijders gevraagd hoe zij staan tegenover een bepaalde stelling aangaande: schokbrekers, banden, AV-gas etc.

Lees verder...

Diversen: Max Verstappen start internationale carrière bij CRG!

max-verstappen-crg-w

Niet verassend, maar wel bevestigend; Max Verstappen zal volgend jaar uitkomen voor het officiële CRG fabrieksteam en daarmee starten aan een internationale kartcarrière. “We zijn blij met het aantrekken van dit jonge talent en hebben daarmee onze eerste rijder voor het komende seizoen bevestigd”. Aldus het trotse CRG team deze week vanuit Desenzano del Garda (Brescia).

Het was een slechts een kwestie van tijd dat Max bevesitgd zou worden bij CRG. Eerder maakte we al vlak na een fantastische race (klik voor artikel) van Max bekend dat hij in het seizoen 2010 zou uitkomen in de WSK International Series, EK en World Cup in de KF3 klasse. Nu is ook met zekerheid te zeggen dat op het voor hem vertrouwde CRG chassis zal zijn.

Max staat een leerzaam jaar te wachten. Afgelopen jaren heeft Max laten zien over het nodige talent te beschikken en won vele titels in de Mini en Mini Max klassen. De startvelden en competities zijn in de KF3 echter niet te vergelijken waardoor Max Verstappen het een stuk zwaarder zal krijgen. Aan het materiaal en de begeleiding van zijn vader Jos zal het in ieder geval niet liggen!

Lees verder...

Dragracing: Strijd Schumacher/Dixon duurt voort, Lex Joon 13de

pom_do_joona

De eerste kwalificatiesessie in Pomona heeft voor Lex Joon een 13de plaats opgeleverd. Titelkandidaten Tony Schumacher en Larry Dixon bezetten de posities één en twee met een onderling verschil van slechts 0,001 seconde.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Net als twee weken geleden in Las Vegas moest Lex Joon in het eerste paar aantreden met opnieuw als tegenstander Stig Neergard. Na een uitstekende start en een snelle 60-voettijd kreeg de Nederlander echter te kampen met tireshake, moest corrigeren en vervolgens om een aanvaring met de muur te voorkomen de run laten voor wat die was. Ondanks deze wilde rit waarbij Joon na drie seconden al van het gas moest kwam er een tijd op de klokken van 4,349 seconden. “De voorwielen waren van de grond dus kon ik niet corrigeren en moest wel van het gas. Maar de run was verder goed, het nieuwe type blowerbelt is heel gebleven en verder geen schade”, aldus de Nederlander die na Las Vegas aan zijn tweede wedstrijd op Amerikaanse bodem bezig is. “Verder zijn we erachter gekomen dat een deel van het gripprobleem veroorzaakt wordt door de banden. Nieuwe banden blijken in de eerste run niet voldoende grip te bieden waardoor het zowel nu als in Las Vegas bij de eerste poging niet helemaal goed ging. Onze auto blijkt daar redelijk gevoelig voor te zijn. Grote teams lenen daarom hun nieuwe banden één run uit aan kleine teams om ze te laten inrijden.” Met zijn tijd staat Joon in het voorlopige kwalificatieklassement op een 13de plaats.
 
pom_do_joon1
Poseren voor de teamfoto in National Dragster

Het MPM-team van Joon heeft bij het Amerikaanse debuut in Las Vegas duidelijk de aandacht getrokken want in het meest recente nummer van National Dragster, het wekelijks verschijnende tijdschrift van de NHRA, worden maar liefst drie pagina’s aan het Nederlandse team besteed.

Van de andere Europese rijders bezet Urs Erbacher na de eerste kwalificatiesessie met een tijd van 4,033 seconden de 12de plaats. Stig Neergard kreeg kort na de start problemen en bleef steken op plaats zeventien terwijl Thomas Nataas direct bij de start ‘up in smoke’ ging en niet verder kwam dan positie twintig. Van de 26 ingeschreven auto’s kwamen er bij de eerste run 21 aan de start.

pom_do_schumacher
Tony Schumacher

Tony Schumacher en Larry Dixon onderstreepten nogmaals hun minimale onderlinge verschil. In de tussenstand van het kampioenschap leidt Schumacher met één punt voorsprong op Dixon. In de eerste kwalificatiesessie zette Schumacher met 3,832 seconden de snelste tijd op de klokken, op 0,001 seconde (!) gevolgd door Dixon. De strijd gaat zich ongetwijfeld het gehele weekend voortzetten waarna op zondagavond pas de beslissing zal vallen wie zich de nieuwe kampioen mag noemen.

pom_do_dixon
Larry Dixon

Bij de Funny Cars en Pro Stockers onderstreepten de leiders Robert Hight en Mike Edwards hun huidige vorm door de voorlopig snelste tijd te rijden. De titel kan dit tweetal bijna niet meer ontgaan. De tweede kwalificatiesessie staat in Pomona voor vrijdag gepland terwijl op zaterdag twee keer kan worden gereden. Pas dan is bekend welke zestien rijders zich plaatsen voor de eliminaties van zondag.

V8 Engine Block Machined From Solid

 

Superweekend eindigt voor Yelmer Buurman met twee zeges.



Ubbergen, 7 november 2009 - Op het circuit van Jarama, nabij Madrid, heeft Yelmer Buurman de laatste ronde van de Superleague Formula op een geweldige manier overheerst. In de eerste race eindigde hij als eerste, in de tweede viel de Ubbergense coureur uit maar de derde manche won hij weer met overmacht.

Al in de kwalificatietraining liet Yelmer Buurman zien dat er dit weekend ernstig rekening met hem moest worden gehouden. Na zich net voor de shoot-outs te hebben gekwalificeerd kwam hij in de finale oud tegen Sébastien Bourdais. Met slechts 0,006 seconde verschil moest hij de pole-positie aan de voormalige Toro Rosso Formule 1 coureur laten. Maar hij zou zich sterk revancheren. Bij de start van de eerste race wist Buurman zijn tweede plaats goed te verdedigen en tot de pitstops volgde hij Bourdais op korte afstand. Toen Buurman de pitstraat uit kwam zat hij naast de Fransman, die hij in de eerste bocht binnendoor voorbij stak, waarna hij met rasse schreden afstand nam en de race afgetekend won.

Vanwege zijn zege moest hij als 18e en allerlaatste de tweede race starten maar na de eerste bocht lag hij alweer achtste, handig profiterend van een gecompliceerde crash in de eerste bocht. Maar hij zou de race niet uitrijden. Hij kreeg tamelijk laat de opdracht om binnen te komen voor de verplichte bandenwissel en stuurde zijn Anderlecht-bolide de pitstraat in. Voor hem zat de Fransman Nelson Panciatici, die plotseling op de rem stond, waardoor Buurman hem niet meer kon ontwijken. Zonder neus kon hij zijn race helaas niet meer vervolgen.



Vanwege zijn eerste plaats in de eerste race kwalificeerde hij zich voor de Superfinale, met maar liefst € 210.000,= prijzengeld. De RSC Anderlecht-coureur startte als vijfde van de zes deelnemers en weer sloeg hij in de eerste bocht toe. De een remde te vroeg, de ander schoot door en de derde ging te wijd. Aan het eind van de bocht was Buurman weer slim binnendoor gestoken en reed vervolgens naar een probleemloze zege, zijn tweede die dag. Tot grote vreugde van zijn fans en vooral de leden van zijn Zakspeed Racing team, die door Buurman terecht bij het succes werden betrokken. “Ze hebben een fantastische auto voor me neergezet. Je ziet maar weer dat je als coureur met een goed opgezette auto wonderen kunt verrichten. Op die ene domme crash met Panciatici is alles optimaal verlopen. Dat geintje heeft me wel de derde plaats in de eindrangschikking gekost en daar baal ik echt van. Maar al met al was het toch een geweldige afsluiting van het seizoen”. Ook Sébastien Bourdais stak zijn bewondering niet onder stoelen of banken: “Yelmer was dit weekend simpelweg de snelste. Daar valt niets aan af te dingen”.



Uitslag race 1: 1. RSC Anderlecht, Yelmer Buurman 34 ronden in 46 min.32”409; 2. FC Sevilla, Sébastien Bourdais op 14”048; 3. AC Milan, Giorgio Pantano op 30”729; 4. Tottenham Hotspur, Craig Dolby op 35”924
Uitslag race 2 1. Galatasaray, Ho-Pin Tung 31 ronden in 45 min. 42”682; 2. Tottenham Hotspur op 3”895; 3. FC Midtylland, Kasper Andersen op 8”897
Uitslag Superfinale: 1. RCS Anderlecht 5 ronden in 6 min. 50”779; 2. FC Sevilla op 1”393; 3. FC Liverpool op 4”353; 4. Galatasaray op 8”770; 5. FC Porto op 10”228; 6. Tottenham Hotspur op 28”199
Eindstand: 1. FC Liverpool 412; 2. Tottenham Hotspur 382; 3. FC Basel 308; 4. RSC Anderlecht 30


Dragracing: Lex Joon niet gekwalificeerd, Thomas Nataas beste Europeaan

za_joon_vs5

Lex Joon is er bij zijn debuut op Amerikaanse bodem niet in geslaagd zich te plaatsen voor de eliminaties. In Las Vegas zag de Nederlander op zaterdag beide kwalificatieruns voortijdig eindigen met een gebroken blowerbelt. Met een achtste plaats was Thomas Nataas de beste Europeaan, Urs Erbacher zakte ten opzichte van vrijdag één plaats en eindigde als dertiende terwijl Stig Neergard zich verbeterde naar plaats veertien en daarmee ook aan de eliminaties van zondag mag meedoen.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Het zat Lex Joon in Las Vegas niet mee. Op vrijdag had de Nederlander met 3,933 seconden een uitstekende tijd op de klokken gezet. In het veld van 26 rijders bezette de Nederlander lange tijd de twaalfde plaats. In de laatste run dook Urs Erbacher echter een fractie van een seconde onder de tijd van Joon die daarmee na de eerste kwalificatiedag op plek dertien belandde. Volgens de regels van de NHRA verliezen alle rijders onder plaats twaalf hun tijd en beginnen de zaterdag dus weer met een blanco score. Joon moest op zaterdag beide kwalificatieruns voortijdig afbreken omdat de blowerbelt het kort na de start begaf. Zijn beste tijd van zaterdag bedroeg daarmee 5,819 seconden. Uiteraard was dat niet voldoende voor kwalificatie en vond de Nederlander zijn naam zelfs terug op plaats 25. Extra zuur is dat Joon zich met zijn tijd van vrijdag (3,933 seconden) als 14de wel voor de eliminaties geplaatst zou hebben. De 0,06 seconden die Erbacher vrijdag sneller reed deed de Nederlander de das om. Uiteraard was de teleurstelling in het Nederlandse kamp groot, zeker omdat er op basis van de prestaties van vrijdag veel meer in had gezeten. Toch viel Joon nog in de prijzen. Zijn MPM Top Fuel-team werd gekozen tot 'best appearing team' en mag daarvoor op zondag de trofee in ontvangst nemen. Het MPM-team is het eerste niet-Amerikaanse team dat voor deze prijs in aanmerking komt. 

za_joon_pt1
Crewchief Kevin Poynter (rechts) neemt de procedures door met Lex Joon

za_joon_vs1
Lex Joon wordt succes gewenst door zijn vrouw Gerda

za_joon_vs4
De crew bij de MPM Top Fueler

za_joon_s2
De start van de vierde kwalificatierun
Lees verder...