Subaru voor het eerst naar de Dakar rally!

Het gaat weer beginnen! Le Dakar!

Fotos Fia GT op Zolder en Dutch SuperCar Challenge op Spa (© Wilco Hendriks)

Fotos Zolder/Spa


© Wilco Hendriks

HONDA HSV-010 GT TEST, Zet het vollume maar een standje of 10 hoger!

Electro Modelauto Club Limburg - EMAC


In samenwerking met modelbotenclub Aegir uit Venlo en modelbotenclub Pamir uit Strealen, organiseert modelautoclub Emac-Limburg uit Tegelen op zondag 10 januari 2010 een tentoonstelling met modelboten en indoor-wedstrijden voor radiografisch bestuurde modelauto's.

Dit alles zal plaatsvinden in het Gemeenschapshuis Trianon, aan de Pater Petersstraat te Steyl.
De tentoonstelling en races zijn geopend van 11.00 uur tot 17.00 uur en de entree is gratis.

Behalve dat er 50 modelboten te bezichtigen zijn, wordt er een doorlopende dvd voorstelling vertoond over de diverse activiteiten van de clubs. Er zijn fotowanden aangebracht en wordt uitleg gegeven over de werking van de modelbesturing en bovendien kan men kijken hoe een model wordt opgebouwd. In een speciale museum hoek zullen de zenders van toen, zoals de Metz-Mecatron, Multiplex Royal en de Variophon zijn tentoongesteld. Ook kan men de eerste boten vanaf 1953 zien zoals de Astrid, Condor , Catalina en Oceanic, die speciaal voor deze gelegenheid van de zolders zijn gehaald.
Aegir ( www.mbc-aegir.nl ) bestaat al vanaf 1977 en vaart nog steeds op de vijver in de Klingerberg. Modelbotenclub Pamir( www.smc-pamir.de  ) is al vanaf 1975 actief en vaart in Straelen-Brüxken.
Destijds (in 1977) organiseerde het Comité Kinderfeesten Tegelen en Hein Poeth samen met deze clubs een vaardag op vijverhof bij het kasteel, die door ca. 4000 bezoekers werd bezocht.

Een ander evenement op zondag 10 januari zijn de indoor- wedstrijden die deze dag verreden worden. Een 25-tal rijders van EMAC-limburg zullen hun zelfgemaakte auto’s in schaal 1:10 door het smalle parcours sturen. De electro modelauto’s, welke snelheden kunnen bereiken van boven de 50 km p/uur, zijn tevens milieuvriendelijk en geluidsarm. Het tellen van de modelauto’s gaat via een transpondersysteem.
Onder het te exposeren materiaal bevinden zich ongeveer 60 modelauto’s, waaronder toerwagens en terreinwagens. Voor meer informatie kan men terecht op de site www.emaclimburg.nl
  

Bron: Emac-Limburg

Dit is nog erger dan die .......diesel race auto's!!!!!

Jan Lammers stort zich op milieuvriendelijke elektrische sportwagen

jan_lammers_nieuwe_kleding1

Jan Lammers houdt graag van nieuwe projecten opzetten. Zijn nieuwe ‘target’ is er één die op de recente klimaattop van Kopenhagen met gejuich zou zijn ontvangen: het opzetten van een raceklasse voor elektrische sportwagens. Deze divisie zal in 2011 van start moeten gaan, zo hoopt Jan Lammers.

Tekst en foto: Marc Kok

De in Katwijk woonachtige Zandvoorter is momenteel bezig met de ontwikkeling van de milieuvriendelijke raceauto. Hij heeft zelfs al getest in de elektrische vierwieler. ,,Ik wil de elektrische sportwagen in de markt zetten. Ik verbind er graag mijn naam aan ter promotie en imago-ondersteuning’’, vertelt Lammers aan het ANP. ,,Die wagen moet net zo hard kunnen rijden als een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor.’’

Wat wil je allemaal?
Hoe de bolide er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. ,,Het kan nu nog alle kanten op’’, geeft Jan Lammers aan. ,,Er is ook veel mogelijk. Wil je een auto die meer dan 300 kilometer per uur haalt, maar waarvan na anderhalve minuut de batterij al leeg is? Of zet je in op een half uur lang 250 kilometer per uur kunnen rijden? Uiteindelijk is het de bedoeling een echte raceklasse op te zetten. Ik wil het prototype graag in productie brengen’’, aldus de 53-jarige racer.

Verheugde reactie
Erik Weijers, de C.O.O. van Circuit Park Zandvoort, reageert vandaag in de Telegraaf verheugd: ,,Het zou mooi zijn als Nederland hierin een voortrekkersrol vervult. Als hier de eerste serie zou worden gehouden, zal dat wereldwijde belangstelling trekken’’, aldus Weijers in de wakkere krant van Nederland.

Vrouwen maken indruk tijdens ARCA-test in Daytona

De ARCA-stockcar series is voor velen een “opstapklasse” naar het grotere werk. Wie een carrière in NASCAR ambieert moet verplicht eerst aan wedstrijden van het ARCA-kampioenschap deelnemen. Dit kampioenschap wordt overigens niet door NASCAR gesanctioneerd en maakt slechts ten dele uit van het NASCAR-weekend pakket. Afgelopen weekend vonden er ter voorbereiding van de Daytona Speedweek in februari 2010 meerdere testsessies plaats. Hoofdattractie was natuurlijk Danica Patrick. Maar ook negen andere dames probeerden publicitair een graantje mee te pikken.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s ARCA, NASCAR

danica_eury
Danica Patrick en haar crewchief Tony Eury Jr.

Vrouwen maken indruk tijdens ARCA test
De media-aandacht tijdens de driedaagse ARCA Test ging vooral uit naar Danica Patrick, die zich snel in de JR Motorsport Chevrolet wist aan te passen. De IRL-rijdster voelde zich direct op haar gemak in de JR Motorsports Chevrolet. “Deze auto’s zijn totaal verschillend van wat ik gewend ben. Je kunt dichter bij je concurrenten rijden en iets gemakkelijker een andere lijn kiezen.” Ook werden er tijdens de ARCA test twee z.g. “Drafting”-Sessies gesimuleerd. Tijdens de laatste sessie liet Patrick de vijfde tijd noteren. Tijdens de laatste testmogelijkheid simuleerde het JR Motorsports Team enorm veel pitstops.

Nationwide debuut op Fontana
Kort voor de ARCA Test in Daytona maakte het team van JR Motorsports bekend dat Danica Patrick haar NASCAR Nationwide debuut in Fontana op 27 februari a.s. gaat maken. Kelley Earnhardt maakte bekend dat het wedstrijdschema van Patrick mogelijk 13 Nationwide races omvat.

leilanibiodiesel
Een racende milieu-activiste. Hier ondenkbaar.

 Twee opmerkelijke rivales
Hoewel Patrick constant tijdens de testsessies constant tegen de top aanzat was zij niet de snelste dame. Alli Owens liet tijdens de draft-sessie op de zaterdagmiddag een tijd van 49.192 seconden noteren en was daarmee de snelste rijdster van het weekend. Alli Owens uit Daytona behaalde in de ARCA wedstrijd op Talladega een zesde plek en reed afgelopen jaar haar tweede seizoen in de ARCA-series.

Maar Leilani Münter was misschien nog wel de meest opmerkelijke deelneemster aan de ARCA Test. Zij is namelijk een fervent milieuactiviste en reed eerder al in de Indy Lights Series. Met haar deelname in Stockcar hoopt Leilani dat NASCAR op de lange termijn naar een alternatieve brandstof zal overstappen. Tijdens de laatste Draftsessie liet Leilani de zevende tijd noteren. Overigens werkte Leilani in de filmwereld lange tijd als Stand In voor Catherina Zeta-Jones. Behalve Patrick, Münter en Owens kwamen ook Milka Duno, Jennifer Jo Cobb, Michelle Theriault, Ashley Parlett en de Tweeling Amber en Angela Cope in actie. Hun oom Derrick won in 1990 de Daytona 500. De droom van de racende tweeling is om dit resultaat ooit te evenaren!

zusjes_cope
Amber en Angela Cope willen in de voetsporen
van oom Derrick treden.




Sim-race party in Antwerpen.

Op 18-julie 2009 had Wilco in Antwerpen een Lan party van de VRL.(Vlaamse Racing League ) www.vrl-simracing.be
Normaal rijden ze iedere twee weken een race van een klein uur, dan zitten alle rijders thuis achter hum PC.

Filip Verbert kwam op het idee om een lan party te organiseren in taverne De Witte Molen waar hij de eigenaar van is. www.tavernedewittemolen.be

Op deze manier konden alle rijders eens kennis met elkaar maken, het is heel vreemd je weet via internet veel van elkaar maar je hebt elkaar nog nooit gezien.

Wilco en ik willen dan ook Filip en alle rijders die daar aanwezig waren dan ook bedanken voor dit super leuk evenement.

 

Hieronder een impressie van die dag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een rondje indy met Wilco Hendriks, 25ste plaats in de GT Academy 2010.

Puur muziek op de rally stages.

Race Rock nieuws: '7 Hot Rods in actie op Autosport Gala'



Met maar liefst zeven wagen tegelijk komen de Hot Rod coureurs in actie in Leeuwarden op het aller eerste autosportgala Race Rock. De coureurs die voornamelijk in Limburg rijden op Posterholt en Venray  en ook bijna allemaal uit zuid Nederland afkomstig zijn zullen de lange reis naar Leeuwarden maken om daar de autospeedway fans te vermaken.



Maar liefst drie keer per show komen deze coureurs in actie. Erik Roeffen en Huub Litjens hebben al een voorproefje gehad in Leeuwarden deze heren kwamen begin dit jaar op de auto en motorsportbeurs Racing EXPO Leeuwarden ook al in actie. En op de vraag om weer mee te doen aan dit nieuwe evenement hoefden de coureurs niet lang na te denken.



Ook Karel Neleman was al eens in Leeuwarden maar toen stond zijn race mini te pronken op de stand van ASF racing productions, dit maal zal Karel ook in actie komen net als Barry Maessen. Bekent van de Hot Rods maar bij het grote autosport publiek ook van de BRL V8 series. Van uit ons buurland Duitsland komen Dieter Bader, Rudiger Pawlazyck en Uwe Mudelein naar Leeuwarden toe.



Gezamenlijk zullen de Hot Rod coureurs een mooie show weg geven om het publiek vol op kennis te laten maken met de wereld die autospeedway heet.

Deelnemers:
Erik Roeffen            Grubbenvorst                 NL
Huub Litjens            Helden                           NL
Barry Maessen         ysselsteyn                      NL     
Dieter Bader            Bottrop                           D       
Rudiger Pawlazyck                                        D      
Uwe Müdelein         Bochum                         D      
Karel Neleman        Nieuwerkerk a/d IJssel   NL

Bron: Media www.racing-expo.nl

Dragracing: Snelle Chevelle voor Tom van der Wijden

chevelle_wijden_car

Net als zoveel van zijn collega-rijders heeft Tom van der Wijden geen weerstand kunnen bieden aan de natuurlijke dragrace-drang om alsmaar sneller te willen gaan. Omdat de limieten van de vertrouwde GMC Pick Up waren bereikt heeft Step-a-Side Dragracing in de vorm van een Chevrolet Chevelle SS een nieuwe en snellere opvolger voor 2010 gevonden.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Step-a-Side Dragracing en Remco Scheelings


Stoppen doe je op het hoogtepunt, dat had Tom van der Wijden goed begrepen. Met overwinningen in de klassen Sportsman ET en Pro ET was Van der Wijden afgelopen augustus de succesvolste rijder van de Goodridge Dutch Finals en pakte met deze score ook nog eens in beide klassen de runner-up positie in het Nederlands kampioenschap.

chevelle_wijden_gmc
In 2010 geen Step-a-Side GMC meer op de strip

Na alle aanpassingen van de afgelopen jaren was de limiet van de sinds 2006 in gebruik zijnde en meer dan 500 pk sterke streetlegal GMC C1500 Pick Up echter bereikt. Tijd voor iets nieuws…..en snellers.

chevelle_wijden_int

Na in Zweden en Engeland te hebben gekeken kwam Van der Wijden terecht bij een in Nederland staande 1969 Chevrolet Chevelle SS, de perfecte basis voor de volgende stap op de dragrace-ladder. Na echter een aantal seizoenen op de dragstrip actief te zijn geweest, had de oranje Chevelle de afgelopen jaren alleen maar stof staan te verzamelen in een garage. Voor Step-a-Side Dragracing de fraaie taak om de auto weer raceklaar te maken.


chevelle_wijden_tom

Inmiddels heeft het team een aanvang gemaakt met het project Chevelle. Allereerst werd de GMC Pick Up ontdaan van diverse bij de opbouw van de Chevelle benodigde onderdelen. De rest van de GMC wordt in onderdelen verkocht. Voordat het echte werk kon beginnen moest ook de Chevelle worden gestript. “Uit het interieur hebben we onder andere de stoel, het dashboard, de gordels en vloerbedekking verwijderd. Er komt straks een nieuwe stoel, mijn eigen meters en een SFI-gekeurde set gordels. Ook de voorruit is eruit om vervangen te worden. Net als de voorste chassisbuizen hebben we de motor mooi zwart gespoten en de frontplate passend gemaakt voor de bigblock 502 ci uit de Pick Up. Om het chassis SFI goedgekeurd te krijgen tot tijden van 8,5 seconden zijn er diverse buizen verwijderd maar onder het dashboard, in de deuren en achter de stoelen weer nieuwe in gelast. De chassis-aanpassingen worden gedaan door Michel van Kampen van Underground Metalworks, die is daar erg bedreven in. Het kleine tankje dat voorin zat hebben we verwijderd. Ik ga rijden met de fuel cell uit de Pick Up en die verhuist naar de achterkant. Het zijn slechts een paar van de dingen die zijn of moeten worden aangepakt. Al met al is het een hele waslijst. Wat de buitenkant betreft is er nog het nodige werk te doen aan de neus. De zwarte plaatjes die op de plaats van de koplampen zaten zijn er uit en daarvoor komen weer echte, werkende exemplaren in de plaats”, aldus Van der Wijden over de voortgang van zijn project.

chevelle_wijden_motor

Inmiddels is de motor weer teruggeplaatst in het chassis. Door Tom van der Wijden worden op de website van het team (www.stepaside.nl) regelmatig updates geplaatst waardoor de voortgang van de werkzaamheden op de voet kan worden gevolgd.

Formule 1: Kamui Kobayashi: ‘Geen sushi maar racen bij Sauber’

kamui_kobayashi_toyota

Kamui Kobayashi hoeft volgend jaar niet noodgedwongen in het sushirestaurant van zijn vader te gaan werken. De Japanner heeft immers weer een F1-contract te pakken en wel bij het Formule 1-team van Sauber. Kobayashi heeft dat vooral te danken aan zijn sterke invalbeurten voor Toyota (zie foto) aan het eind van het seizoen 2009.

Tekst: Marc Kok

Kamui Kobayashi maakte afgelopen jaar goed gebruik van de blessure die vaste Toyota-rijder Timo Glock bij een ongeluk opliep. Tijdens de GP’s van Brazilië en Abu Dhabi reed de rookie erg sterk. Zeker zijn tweegevechten met Jenson Button, waarvan de wereldkampioenschap aardig gefrustreerd raakte, hebben indruk gemaakt op Peter Sauber. De baas van Sauber heeft de Japanner nu beloond met een contract voor 2010.
 
Sushi
Kobayashi is erg blij, aangezien hij geen budget had om zich ergens in te kopen. Als Sauber hem niet deze verbintenis had aangeboden, was de kans groot dat hij als werkloos coureur door het leven zou moeten gaan. ,,Dan had ik weer gewoon moeten gaan werken in het sushirestaurant van mijn vader'', aldus Kamui.

GT Academy 2010 van start, gamer gaat deelnemen aan Europese GT4 Cup

 

Formule 1: Renault vindt in Genii Capital een strategische partner

r29_28

De naam Renault zal ook in 2010 in de Formule 1 zichtbaar zijn. De Franse autofabrikant is een strategisch partnerschap aangegaan met Genii Capital, zo meldt Renault vandaag.

Genii Capital is in Luxemburg gevestigd. Het bedrijf, gespecialiseerd in nieuwe technologie, merkmanagement en gemotoriseerde sport, neemt een groot aandeel in het Renault F1-team. Dat zal onder dezelfde naam meedoen aan het wereldkampioenschap Formule 1 van komend jaar.

Ho-Pin Tung in F1?
Het wordt nu interessant om te zien wie de tweede rijder zal worden naast Robert Kubica. Genii Capital heeft een duidelijke connectie met Gravity Sport Management, dat onder meer Ho-Pin Tung vertegenwoordigt. De in Nederland geboren Chinees testte onlangs al voor Renault. Het is dus zeker niet uitgesloten dat Ho-Pin volgend jaar in de F1 te zien zal zijn.

Red Bull
Renault maakte vandaag tevens bekend dat het als motorenleverancier verbonden zal blijven aan Red Bull. Dat team kende dit jaar vele successen met de coureurs Vettel en Webber.

Formule Renault 2.0: MP Motorsport verwelkomt gloednieuwe bolide

2009mpfr20new010k

Het raceteam van MP Motorsport heeft een absolute primeur in huis. Teambaas Dick van der Wilt ontving deze week als eerste raceteam uit Europa de hagelnieuwe Formule Renault 2.0, die hij persoonlijk met de truck van de Renault Sport fabriek in het Franse Dieppe naar zijn werkplaats vervoerde. De monteurs en engineers maakten alvast kennis met de 215 pk krachtige Formule Renault tweeliter. Autocoureur Daniël de Jong zal komende vrijdag (18 december) een shake down houden om alle onderdelen van de Formule Renault 2.0 te testen op Circuit Park Zandvoort.

Tekst en foto’s: PR

Begin dit jaar maakte Renault Sport bekend dat er volgend seizoen een nieuwe Formule Renault 2.0 bolide geïntroduceerd zou worden. Na een tender kreeg Epsilon Sport, in samenwerking met Caparo, de opdracht om de nieuwe Formule Renault 2.0 auto te ontwikkelen. Nadat de levering enkele keren werd uitgesteld was het afgelopen maandag eindelijk zover.

2009mpfr20new001k

Groen licht
MP Motorsport kreeg van Renault Sport groen licht om de spiksplinternieuwe Formule Renault 2.0 met chassisnummer 2 op te halen. Met deze bolide zal het Nederlandse raceteam uitkomen in de Eurocup Formule Renault 2.0 en enkele races in de (NEC) Northern European Cup Formule Renault 2.0. Naar verwachting zal MP Motorsport rond 8 januari 2010 de tweede nieuwe bolide mogen verwelkomen.

Erg trots
Dick van der Wilt: ,,Ik ben bijzonder trots dat wij als eerste team van Europa de nieuwe Formule Renault 2.0 hebben binnengehaald. Het was lang wachten want de levering van de auto werd telkens uitgesteld. Vanaf nu kunnen we de Formule Renault 2.0 uitvoerig gaan testen en langzaam toewerken naar het nieuwe seizoen. We hebben alvast 10 sets nieuwe banden in huis gehaald en onze sponsor De Geus Koerier is momenteel onderweg naar Portugal om de regenbanden op te halen. De auto ziet er keurig verzorgd en goed afgewerkt uit. De nieuwe Formule Renault 2.0 is nu nog in de saaie carbon zwarte livery, maar straks staat hij in de traditionele geel zwarte kleuren van MP Motorsport.’’

DSC: Speciale uitzending komende zondag op SBS6

1_euser

Komende zondag 20 december is er op SBS6 een speciale uitzending van de Dutch Supercar Challenge. De uitzending, die een uur duurt, begint om 12:00 uur.

Tekst: PR

De Dutch Supercar Challenge is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het grootste GT- en toerwagenkampioenschap van de Benelux. De klasse staat garant voor grote startvelden en close racing met schitterende bolides op de meest toonaangevende circuits zoals Spa Francorchamps, Zolder en natuurlijk Circuit Park Zandvoort.

6_kohler

Terug- en vooruitblik
Het afgelopen seizoen werden de races van de Dutch Supercar Challenge in samenvatting uitgezonden op SBS6. Daarnaast was er in deze programma's ook uitgebreid aandacht voor de verhalen achter de races en de verschillende coureurs. Komende zondag is op SBS6 een speciale uitzending van de DSC. Naast een terugblik op afgelopen seizoen wordt er ook vooruitgeblikt naar 2010. Zo is er aandacht voor de kalender, de klasse in het algemeen en de toevoeging van de BRL's en de Sakers. Mis het niet!

Kalender Dutch Supercar Challenge 2010:
04-04: Superleague Formula, Silverstone
02-05: GT Open, Nurburgring*
16-05: A1GP, Assen
06-06: Masters, Zandvoort**
27-06: Euroraces, Spa Francorchamps
18-07: Zolder Superleague, Zolder
08-08: Rizla Racing Day, Assen
03-10: Racing Festival, Spa Francorchamps
24-10: Finaleraces, Assen

* Alleen GT- en Supersport I-divisie
**Alleen Supersport II- en Sport-divisie

Formule 1: Heikki Kovalainen en Jarno Trulli naar Lotus

presentatie_lotus

Heikki Kovalainen en Jarno Trulli zullen ook in 2010 in de Formule 1 actief zijn. De twee rijders komen volgend jaar uit voor het nieuwe Lotus-team.

Tekst: Marc Kok

De Lotus-formatie maakte de rijdersbezetting vandaag bekend tijdens een persconferentie in het Maleisische Kuala Lumpur. Bij deze presentatie is tevens de naam van de reserverijder, de in Maleisië geboren Fairuz Fauzy, geopenbaard. Teambaas Tony Fernandes denkt dat de F1-ervaring van Trulli en Kovalainen de nieuwe Lotus-stal zal helpen om zich snel aan te passen aan het niveau van de Formule 1.

Lucas di Grassi
Lotus is in 2010 één van de vier nieuwe F1-teams. Ook USF1, Virgin Racing en Campos staan komend voorjaar aan de start. Lucas di Grassi meldt dat hij voor volgend jaar een stoeltje heeft bemachtigd. ,,Waar ik ga rijden, wordt binnenkort bekendgemaakt’’, twitterde Di Grassi de wereld in. De verwachting is dat hij heeft getekend bij Virgin Racing.

NASCAR: IRL-rijdster Milka Duno in de voetsporen van Danica Patrick

De Venezolaanse IRL-rijdster Milka Duno is eveneens van plan om in de voetsporen van Danica Patrick te treden. Duno, die in de IRL vaak een rijdende chicane voor haar medeconcurrenten is, heeft zich eveneens voor de ARCA-wedstrijd voorafgaande aan de Daytona 500 begin februari 2010 ingeschreven.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s IRL

md_nascar
Gaan Milka Duno en Danica Patrick straks in NASCAR elkaar in de haren vliegen?

Duno in de voetsporen van Danica Patrick
Danica Patrick’s aartsrivale Milka Duno kondigde dit weekend aan dat zij eveneens haar zinnen op de NASCAR-wereld heeft gezet! In de IRL kwam het in het verleden tussen beide dames tot meerdere vocabulaire confrontaties. Van 18-20 december vindt er op de Daytona International Speedway een driedaagse testsessie plaats waarvoor naast Danica Patrick nu eveneens Milka Duno staat ingeschreven. Duno tekende voor deze wedstrijd een contract met het team van Braun Racing. In de Nationwide Series beschikt het team van Braun over een formidabele bezetting bestaande uit Kasey Kahne, Brian Vickers, Jason Laffer, Reed Sorenson, David Reutimann en Brian Scott. Danica Patrick zal tijdens de ARCA-wedstrijd op Daytona in februari 2010 een Chevrolet van JR Motorsports besturen.

md_nascar_2
Keert Milka de IRL ook de rug toe?

Update van mijn 1/8 RC stockcar 13-12-2009

Eindelijk na 20 jaar ben ik dan begonnen aan de bouw van een 1/8 RC stockcar.

Het begon allemaal met een tekening om de maten uit te zetten zodat hij straks ook aan de regels van het reglement voldoet.

Daarna een globale opstelling van het geheel om te kijken of het ook past.
Foto onder.

Dan als alles op maat gemaakt is kunnen we het geheel met lijmklemmen vast zetten en dan wordt het chassis al duidelijk.

Dan als alles klopt kunnen we het chassis op een stevige ondergrond goed vast zetten, dit moet ook anders zal het geheel na het lassen zo krom zijn als een banaan.

Toen het ruwe chassis klaar was kon ik kijken hoe de body past.

 

Nu zijn de voor en achter bumper aan de beurt, die bestaan uit verschillende onderdelen.

 

Dan is het de beurt aan de radioplaat en de plaatsing van de accu en de andere delen.

 

Dit is de opstelling die ik gekozen heb met uitzondering van de accu, met name de bevestiging.
Deze licht nu in een bak inplaats van er tegenaan geschroefd.

 

Nu weer kijken hoe hij er uit gaat zien, dit is toch het leukste.

De auto is nu voor 90% klaar maar dat wil niet zeggen dat er al snel mee gereden kan worden dit zal nog we even op zich laten wachten.
De foto's onder laten de auto zien zoals hij er tot nu toe uit ziet.
Het chassis op de foto's bestaat tot nu toe uit 30 op maat gemaakt en gelaste delen.
Er zitten al heel wat uurtjes hoby plezier in.

Je kunt zien dat een stockcar wel degelijk zelf te bouwen is.
Al moet ik er wel bij zeggen op het circuit weet je pas of hij echt werkt of dat je weer opnieuw kunt beginnen.

Maar dat kan de pret van het zelf bouwen niet bederven.

Ik ga nu beginnen aan de zijbumpers deze zullen als demo uit metaal bestaan maar als ik er wedstrijden mee ga rijden zullen deze door kunstof exemplaren worden vervangen.

Als ik weer een stuk gevorderd ben zal ik dit hier weer laten zien.

 

 

Hier een kleine update van mijn stockcar.

Er zijn wat wijzigingen doorgevoerd waaronder de plaatsing van de

vooras, steunen voor de zijbumpers en een nieuwe motor met uilaat.

 

 

Ook zal ik het chassis lichter moeten maken door hier aan de binnenkant

wat gaten te boren zoals te zien is in de dwarsbalk hieronder.

 

 

 

Met de vooras had ik een fout gemaakt, ik dacht dat de voorbumper te

laag was daarom heb ik een uitsparing in het chassis gemaakt om de

vooras lager te krijgen waardoor de bumper hoger kwam te zitten.(zie

foto’s hieronder)

 

 

 

Dit was achteraf niet nodig omdat ik niet goed het reglement gelezen had.

Maar nu heb ik wel de mogelijkheid om iets te spelen met de plaatsing

van de vooras, door verschillende opvul strips te gebruiken.

 

Ik weet alleen niet of het volgens de regels is toegestaan of dat het

daadwerkelijk iets uitmaakt met de wegligging.

 

 

Deze strip kan ik vervangen door een andere waardoor de as anders

in het chassis komt te liggen.

 

 

 

De steunen voor de zijbumpers heb ik voorzien van trekmoeren

waardoor ik geen moeren op de steunen hoef te lassen.

Dit om weer een beetje gewicht te sparen, alle beetjes helpen.

 

 

 

 

 

 

 

 

De laatste wijziging is de keuze van de motor en uitlaat.

Ik heb de Novarossie vervangen door een OPS en wel de Super Track

14mm.

Dit is een niet zo bekende motor, ik heb dit ook op het WK in Romalen

nagevraagd maar niemand kende die motor ook de Engelse rijders niet.

De uitlaat van Serpent is vervangen door een van Graupner.

 

Dit is de uitlaat van mijn classic Serpent deze is varvangen door de

uitlaat van Graupner hieronder.

 

 

 

 

 

 

Onder deze link vindt je een beschrijving van deze motor.

http://www.rcbazar.net/modules.php?name=News&file=article&sid=797

 

Gebruik een vertaalprogramma om de tekst te begrijpen als je geen

Italiaans kan lezen (ik dus ook niet)

Vertaal hem dan naar het Engels en niet naar het Nederlands anders snap

je er niets van.

 

Einde van deze korte update.

 

 

 

 

 

 

 

Hieronder enkele nieuwe foto's met twee verschillende dak spoilers. 

Met dank aan Roberto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sportscars: Teams enthousiast over Pirelli GrandAm test op Daytona

De afgelopen twee dagen maakten verschillende teams tijdens een test ter voorbereiding van de 24 Uur van Daytona kennis met de nieuwe Pirelli “control tyres”. De meeste rijders en teams waren laaiend enthousiast. “Gewoon perfect” verklaarde Suntrust Racing Dallara-coureur Max Angelelli.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s GrandAm

krohn_ford_lola1
De Krohn Ford Dallara


Teams enthousiast over Pirelli banden
Vrijwel alle teams die aan de tweedaagse test op de Daytona International Speedway deelnamen waren laaiend enthousiast over de nieuwe Pirelli-banden voor het seizoen 2010. Teambaas Michael Shank van Michael Shank Racing is ervan overtuigd dat de nieuwe Pirelli-banden een enorme aanwinst voor de teams zijn. Michael Shank: “Hier hebben wij een band waarmee we ’s nachts gewoon een dubbele stint kunnen gaan rijden. Ook in de Sprintwedstrijden zouden deze banden wel eens een enorm voordeel kunnen betekenen. In principe hoeven we alleen nog brandstof bij te vullen.” De Shank Ford Riley;s kwamen de laatste jaren vrij dicht bij de overwinning. In 2006 behaalde het team de pole en in 2008 eindigde men als tweede. “Wij zaten constant bij de kop en waren er heel dicht bij. Maar dat is nu niet voldoende meer” aldus teambaas Michael Shank. Het testwerk bij Michael Shank Racing werd uitgevoerd door NASCAR-coureur A.J. Allmendinger, Oswaldo Negri, John Pew en Mark Patterson.

scott_pruett_bmw_riley
Bij Ganassi is men voorlopig naar een BMW krachtbron overgestapt.


BMW Power voor Ganassi?
Voor het eerst sinds jaren nam het team van Telmex Chip Ganassi/Felix Sabates aan de Decembertests op Daytona deel. Scott Pruett, die dit seizoen geen hattrick kon scoren omdat Juan Pablo Montoya met 0.167 seconden de zege miste, verklaarde dat het team in Daytona aanwezig was om de BMW Motor te evalueren. Pruett: “Als je veranderingen aanbrengt moet je er klaar voor zijn. Als je hier in januari komt heb je weinig tijd want alle rijders moeten zich aan de auto aanpassen en dan ga je racen. Tot nu toe hadden wij weinig problemen.” Pruett verklaarde dat het team van Ganassi begin januari de rijdersbezetting bekend zal maken.

grandam_bmw_m5
Na de BMW M3 is er nog de M6. Ook dit is een bijzonder fraaie BMW.

BMW M6 maakt debuut op Daytona
Het team van Turner Motorsport behaalde in het verleden successen in de GrandAm Tire Sports Car Challenge Grand Sport en Steet Tuner’s (GS en TS) klasses. In 2010 maakt het team de overstap naar de Rolex Series GT-klasse met een gloednieuwe BMW M6. Voor de 24 Uur van Daytona beschikt men over een Dream Team bestaande uit Bill Auberlen, Joey Hand, Boris Said en Paul Dalla Lana. Vooral de eerste drie genoemde rijders hebben veel ervaring met BMW in Amerikaanse langeafstandswedstrijden. De oude generatie M6 nam in 2006 voor het laatst aan de 24 Uur van Daytona deel. Al tijdens de test werden de hoge verwachtingen van de M6 door het team van Turner volledig ingelost. “Wij hebben hier al behoorlijk wat snelheid gevonden en het is natuurlijk fantastisch om erbij te zijn” aldus teambaas Turner.

bmw_m_5-2
Veel afstellingswerkzaamheden bij Turner Motorsport.

Lees verder...

'Schumacher handtekening weg van rentree'

Bevestiging van terugkeer op komst

[12-12-2009] Het zetten van de handtekeningen scheidt Michael Schumacher nog van een terugkeer in de Formule 1. Mercedes en de Duitse coureur zijn mondeling akkoord. Met dit bericht pakken Duitse media uit.

 

Het lijkt erop dat het echt gaat gebeuren.
Onder meer Bild en Focus maken melding van het bericht. Met name de Duitse boulevardkrant pakt groots uit: “Schumi und Mercedes: Jetzt fehlt nur noch die Unterschrift!” Focus brengt het bericht zakelijker.

Schumacher zou met Mercedes-sportchef Norbert Haug en teambaas Brawn, die hij goed kent van zijn tijd bij Benetton en Ferrari, een mondeling akkoord hebben gesloten. Het gaat om een éénjarig contract.

Waar eerder deze week nog het nieuws opdook dat Luca di Montezemolo er niks voor voelde om de 40-jarige Schumacher vrij te geven, verschijnt nu het bericht dat Ferrari toch bereid is de zevenvoudig kampioen te laten gaan. Als dank voor het bezorgen van vele successen.

“Die handtekening komt er wel, dat is slechts een laatste formaliteit”, aldus een insider. “Schumacher voelt zich volledig fit, is fysiek in orde. De laatste tests kennen een zeer positieve uitkomst. Hij heeft erg veel zin in een terugkeer.”

De overeenkomst wordt komende week wereldkundig gemaakt, claimen beide Duitse publicaties.

Sportscars: Porsche keert terug naar Le Mans

porsche_cup_2009_macht
"Autosport is deel van het DNA" - Porsche-topman Michael Macht

Porsche komt op het hoogste niveau terug in Le Mans. Dat mag worden geconcludeerd na afloop van de jaarlijkse “Champions’ Night” van het merk, gisteravond in het prachtige Porsche-museum in Zuffenhausen. “Autosport is een centraal onderdeel van het DNA van ons bedrijf, en zal ook in de toekomst een belangrijke rol spelen. Bij de 24 Uur van Le Mans weer om de overall-zege meestrijden, dat zou bij Porsche niet alleen voor mij een uitdaging zijn”, zei Michael Macht, bestuursvoorzitter van Porsche AG, in zijn officiële toespraak. Als iemand bij Porsche zoiets “on the record” zegt, dan kun je er gevoeglijk van uitgaan, dat de beslissing daartoe al lang is genomen. Al langer doen geruchten de ronde dat Audi volgend jaar voor het laatst deelneemt in Le Mans, en dat Porsche vanaf 2011, wanneer de nieuwe reglementen van kracht worden, de vertegenwoordiger van de Volkswagen-groep in de sportwagenracerij wordt.

Tekst: René de Boer
Foto's: Porsche AG


Veel meer dan zijn voorganger Wendelin Wiedeking, die na Porsches mislukte poging om Volkswagen over te nemen, in Zuffenhausen roemloos het veld moest ruimen, geldt Michael Macht als iemand die de autosport een warm hart toedraagt. Bij zijn eerste officiële toespraak voor groot publiek, medio september op de IAA in Frankfurt, sprak Macht al over het belang van de autosport voor Porsche en dat bekrachtigde hij gisteren tijdens de jaarlijkse prijsuitreiking. Met 16 algehele overwinningen sinds 1970 is Porsche het succesvolste merk in de historie van de 24 Uur van Le Mans, maar de laatste overall-zege dateert alweer uit 1998, toen het merk met de 911 GT1 won. Sindsdien acteerde Porsche niet meer op het hoogste niveau. Plannen voor een nieuwe LMP1-sportwagen in het jaar 2000 (waarvoor ook onze landgenoot Patrick Huisman na zijn Supercup-successen tussen 1997 en 2000 als kandidaat gold) werden door de toenmalige topman Wiedeking de nek omgedraaid.

Fabrieksrijders verdedigen titels in ALMS en LMS
Volgend jaar blijft Porsche actief in de GT-racerij. Jörg Bergmeister en Patrick Long zullen met de 911 GT3 RSR van het team Flying Lizard Motorsports hun GT2-titel in de American Le Mans Series verdedigen. Marc Lieb en Richard Lietz blijven namens Porsche met het team Felbermayr-Proton actief in de GT2-klasse van de Le Mans Series, waar ze dit seizoen kampioen werden. Fabrieksrijder Patrick Pilet blijft aan boord bij het IMSA Performance Matmut-team in de LMS. Wolfgang Dürrheimer, als lid van de raad van bestuur van Porsche verantwoordelijk voor technische ontwikkeling, wees op het grote belang van de GT-racerij, maar pleitte tegelijkertijd voor meer stabiliteit: “Het is ons belang bij Porsche dat de GT-sport zich op lange termijn stabiel ontwikkelt. Daarvoor zijn een stabiel reglement, de mogelijkheid tot planning en kostenbeheersing cruciaal, net als een gemeenschappelijk reglement van de FIA en de ACO.”

Nieuwe merkencups met 911 GT3 Cup
De diverse merkencups bij Porsche met de 911 GT3 Cup worden in 2010 nog belangrijker: het aantal stijgt van 13 naar 19. Nieuw zijn de GT3 Cup Challenge Middle East, die dit weekeinde in Bahrein zijn première beleeft, plus de GT3 Cup Challenge-series in Groot-Brittannië, Japan, Scandinavië, Turkije en Zwitserland.

porsche_cup_2009_wernerDirk Werner wint "Porsche Cup"
Winnaar van de “Porsche Cup”, de goed gedoteerde competitie voor Porsche-privérijders in de autosport, werd dit jaar de Duitser Dirk Werner. Dr. Wolfgang Porsche, voorzitter van de raad van commissarissen, overhandigde Werner tijdens de “Night of Champions” de bijbehorende wisselbeker. Daarnaast krijgt Werner een nieuwe Porsche 911 GT3 met een waarde van (in Duitsland) 120.000 Euro. Met het winnen van de Porsche Cup komt Werner in de rij van illustere voorgangers als Jochen Mass, Klaus Ludwig, Bernd Schneider, Bob Wollek, Henri Pescarolo en Gijs van Lennep. Werner was het afgelopen seizoen actief in de Amerikaanse Rolex GrandAm-serie, waarin hij samen met Leh Keen de GT2-rijderstitel won in een Porsche 911 GT3 RSR van het Farnbacher-Loles-team. Na zijn succes in 2007 werd Werner de eerste niet-Amerikaan die twee maal een titel in de GrandAm-serie won. Overigens kan Werner zijn Porsche mooi verkopen, want vorige week werd hij aangekondigd als nieuwe fabrieksrijder bij BMW, en het moet wel heel raar lopen als hij daar geen fatsoenlijke M3 als dienstauto bij krijgt. Tenzij hij privé liever Porsche rijdt, wat we ons ook wel weer kunnen voorstellen…

Formule 1: Nieuwe puntentelling goedgekeurd

podium_champagne_2

De Formule 1 zal vanaf 2010 een nieuwe puntentelling hanteren. Met de komst van de nieuwe teams zullen er volgend jaar voor het eerst in vijftien jaar maar liefst 26 auto’s aan de start staan. Met een puntentelling voor louter de eerste acht rijders, zoals tot dit jaar werd gehanteerd, zou daarmee het gros van het veld om des keizers baards rondcrossen. Met de nieuwe puntentelling krijgen de eerste tien finishers punten, daarnaast levert een overwinning dan vijf punten meer op dan een tweede plaats.


Waan van de dag
Er is de afgelopen jaren al meer te doen geweest om de puntentelling, maar meestal regeerde daarbij de waan van de dag. Na de dominantie van Schumacher in 2002 werd de puntentelling dusdanig veranderd zodat het niet meer kon gebeuren dat in juli de kampioen al gekroond zou worden. Toen de dominante jaren echter voorbij waren bleek de puntentelling van 10-8-6 risicovermijdend gedrag op te hebben geleverd; rijders namen genoegen met de tweede stek. Daarop opperde Bernie Ecclestone een medaillesysteem, dat op de valreep nog kon worden gedwarsboomd. Mocht de F1-goeroe zijn zin hebben gehad, dan was Jenson Button in Singapore al kampioen geworden.

tijdenlijst

De nieuwe puntentelling maakt de tekortkomingen van het huidige systeem goed en volgt daarnaast de ontwikkeling van de groei van het start. Een overwinning gaat 25 punten opleveren, de nummer twee krijgt er 20, de nummer drie 15 en de nummer vier 10. Het zal dus echt de moeite waard zijn om om de podiumplaatsen te gaan vechten. Daarachter lopen de punten af voor de posities vijf tot tien: 8-6-5-3-2-1.

FIA GT: Peka Racing-Carsport verliest beroepszaak

Moesten we vanmorgen nog melden dat er nog steeds geen uitspraak was in de beroepszaak die Peka Racing-Carsport had aangespannen tegen Vitaphone Racing over de tijdstraf van 30 seconden (als substituut voor een drive-though-penalty) in de finale van het FIA GT-kampioenschap op Zolder, inmiddels is de uitspraak gepubliceerd. Het beroepstribunaal van de FIA oordeelde dat het beroep niet ontvankelijk was, omdat volgens artikel 152 van het internationaal sportief reglement van de FIA er geen beroep kan worden aangetekend tegen een drive-through-penalty. Peka Racing-Carsport is veroordeeld tot het betalen van de kosten van de procedure. Daarmee is de uitslag van de laatste race van het seizoen echter nog steeds niet definitief, want er loopt nog een beroepszaak van hetzelfde team tegen de uitsluiting van zijn rijders Anthony Kumpen en Mike Hezemans op technische gronden. Wordt dus nog steeds vervolgd.

Tekst: René de Boer

Radical: Rhesus racing en Radical Sportscars Benelux bundelen krachten

480_radical_rhesus

Rhesus racing, het autosportbedrijf van Andre Kool en Radical Sportscars Benelux, het import bedrijf voor Radical raceauto’s van Jarno Born gaan hun krachten bundelen. Radical Sportscars Benelux wordt een 100% dochter van Rhesus racing, een concept waarin Jarno Born zich technisch inhoudelijk met beide Apeldoornse bedrijven zal gaan bemoeien.

Tekst en foto: PR

Voor Rhesus racing, afgelopen seizoen actief in het Dutch GT4 Championship met twee Aston Martins en in de Dunlop SportMaxx Clio Cup met twee Clio’s, betekent deze stap dat zij zelf niet actief zal deelnemen aan de Radical Cup in Nederland. Dit om mogelijke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Wel overweegt Rhesus racing de inzet van één of meerdere Radical cup auto’s in de Europese cup.

Radical Sporstcars Benelux krijgt dankzij de aansluiting bij Rhesus de beschikking over uitgebreide hospitalityfaciliteiten voor de Radical teams en rijders.
Op technisch vlak zal Radical Sportscars Benelux niet alleen de onderdelenvoorziening verzorgen, maar ook de teams en rijders met raad en daad ter zijde staan. De technische keuring van de auto’s in de Nederlandse Cup zal in handen zijn van Radical Motorsport Ltd., de Engelse fabrikant, die tijdens de weekenden waarop de cup rijdt haar engineers beschikbaar stelt.

Radical Sportscars Nederland verzorgt sinds 2009 de exclusieve Benelux import van Radical raceauto’s uit Engeland en organiseert daarnaast samen met Circuit Park Zandvoort vanaf 2010 de Radical Cup binnen het Dutch Power Pack.

Rhesus racing bestaat sinds 2003 en ondersteunt diverse klassen in de autosport. Naast raceactiviteiten biedt de organisatie racearrangementen en rijvaardigheidstrainingen voor medewerkers, klanten en partners van bedrijven.

Voor meer informatie:
Rhesus racing / Radical Sportscars Benelux
Andre Kool 06 53125631
Jarno Born 06 24617395

Formule 1: Teams plannen gezamenlijke launch

onthulling_1

In het kader van de kostenbesparingen en om de eensgezindheid van de FOTA te benadrukken hebben de Formule 1-teams besloten om hun auto’s voor 2010 gezamenlijk te presenteren. Deze presentatie zal in januari plaatsvinden in Valencia.


Tekst: Daan Jeuken

Kwaad tot erger
Nog niet zo gek lang geleden was het een prestigestrijd welk team de uitbundigste autopresentatie konden houden. Van optredens van de Spice Girls tot movietrailers, je zou soms bijna zijn vergeten dat het om de nieuwe bolide ging. Maar sinds ook de Formule 1-teams op de kleintjes moeten letten kwam hier de afgelopen jaar verandering in en werden de presentaties steeds soberder.

De gezamenlijke presentatie zal plaatsvinden in Valencia, voorafgaand aan de eerste officiële testgelegenheid, op het circuit van Ricardo Tormo, nabij Valencia. Hiermee slaan de teams dus twee vliegen in één klap; naast de kostenbesparing ondertekent het ook de eensgezindheid van de FOTA-teams die zij maar al te graag willen uitstralen.

NASCAR: Danica Patrick in geselecteerde Nationwide wedstrijden

08 DECEMBER 2009
PAGINA 1 VAN 1
De kogel is dan eindelijk door de kerk. Na maandenlange speculatie werd vandaag bekend dat Indycar-rijdster Danica Patrick in geselecteerde Nationwide wedstrijden voor het team van JR Motorsports gaat uitkomen.

Tekst Willem J. Staat
Foto: PR

danica_nascar


Danica Patrick in de Nationwide series
Op 6 februari a.s. maakt Danica haar stockcar debuut in een ARCA-wedstrijd op Daytona. In de Nationwide series zal Danica voor het team van JR Motorsports in geselecteerde wedstrijden uitkomen. Dit team is eigendom van zowel Dale Jr. als Rick Hendrick. Danica Patrick: “Ik dacht dat ik het toch maar eens voor en na het Indycar-seizoen in NASCAR moest gaan proberen We zullen verschillende opties bestuderen. “ verklaarde de Andretti Autosport Indycar rijdster. Danica bevestigde dat het nu in tegenstelling tot enkele jaren geleden voor haar mogelijk is om een zwaar wedstrijdschema af te werken. “Enkele jaren geleden was ik er absoluut niet klaar voor, nu wel. Ik denk dat ik er weinig last van zal hebben. Maar ik zal heel veel moeten leren.”

Dale Earnhardt’s zus Kelley wist Danica uiteindelijk te overtuigen om de stap te maken. Earnhardt Jr verwacht dat zij in de top 15 zal rijden. Earnhardt Jr: “Zij moet eerst aan de auto wennen en dat is niet gemakkelijk” Danica Patrick: “Als ik ooit in de Sprint Cup beland dan moet ik leren hoe ik tegen deze coureurs moet racen en hoe ik hun respect kan verdienen. Ik ben er enthousiast over en het is een mooie gelegenheid om te laten zien wat ik kan.”

FIA GT: Zolder - wordt (nog steeds) vervolgd

025_
De Peka-Carsport-Corvette in Zolder

Een week of zes na de laatste race van het FIA GT-kampioenschap in het Belgische Zolder staat de definitieve uitslag van de race nog steeds niet vast. Enerzijds heeft het tribunaal van de FIA nog geen uitspraak gedaan over het beroep dat het Peka-Carsport-team aantekende tegen de concurrentie van Vitaphone-Maserati, en anderzijds besloten de sportcommissarissen nu dat het Peka-Carsport-team van Mike Hezemans en Anthony Kumpen wordt gediskwalificeerd, omdat het cilinderblok in de Corvette van het team niet overeenkwam met de foto die bij de homologatiepapieren hoort. "Die fout ligt echter duidelijk bij de tuner, die dat ook al heeft toegegeven", verklaarde Mike Hezemans tegenover AUTOSPORT.NL. Het Peka-Carsport-team ging - natuurlijk - tegen de diskwalificatie in beroep. Het mag door al deze verwikkelingen ernstig worden betwijfeld of er aanstaande zaterdag tijdens het jaarlijkse kampioensfeest van de FIA een winnaar van het FIA GT-kampioenschap kan worden gehuldigd...

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA GT/Jean-Michel Le Meur

De hele gang van zaken verdient zeker geen schoonheidsprijs, en als het FIA GT-kampioenschap vanaf volgend jaar een volwaardig wereldkampioenschap wil zijn, dan moet het hele proces van besluitvorming en de communicatie daarover zeker worden verbeterd. Wat is er allemaal gebeurd? In de eerste plaats wordt er in het kampioenschap al sinds de 24 Uur van Spa gesproken over vermeende stalorders bij het Vitaphone-Maserati-team. Sinds Spa zette het team van Michael Bartels een derde MC12 in voor Alessandro Pier Guidi en Matteo Bobbi. Tijdens de volgende race van het kampioenschap in Boedapest was er overduidelijk sprake van een stalorder, toen Pier Guidi, op de tweede plaats rijdend, het in de slotfase een stuk langzamer aan deed, om zo Andrea Bertolini in de andere Maserati voor te laten. Bertolini kwam zo als tweede over de eindstreep en werd, samen met teamgenoot Bartels, tenslotte zelfs winnaar, nadat de K-plus-K-Saleen vanwege een technisch vergrijp uit de uitslag werd gehaald.

480_kampioenen_121
Bartels en Bertolini profiteerden meerdere malen van stalorders bij het Vitaphone-team

Stuivertje wisselen in Portimão en Paul Ricard

Ook tijdens de daaropvolgende race, de nachtwedstrijd in Portimão, was het raak. Dit keer offerde Pier Guidi zijn vijfde plaats op ten gunste van Bertolini. Bij het Peka-Carsport-team groeide de onvrede over dergelijke acties. Anders dan in bijvoorbeeld het WTCC, waar de wedstrijdleiding na Brno officieel erkende dat er tegen stalorders niks te doen viel en het daarom toestond, zijn stalorders in het FIA GT-kampioenschap nog steeds officieel verboden. Op Paul Ricard paste het Vitaphone-team een andere tactiek toe: Pier Guidi werd in de slotfase naar de pits geroepen voor een extra tankbeurt, omdat er te weinig brandstof in de auto zou zitten. Zo won Bertolini geheel toevallig weer een plek. Het Peka-Carsport-team wilde nu officieel protest aantekenen tegen de gang van zaken, maar kreeg te horen dat dat niet nodig was, omdat de sportcommissarissen het voorval toch al onderzochten. Achteraf bezien was die informatie onjuist.

Protesten op Zolder
Hoe dan ook, tijdens de finale op Zolder protesteerde Peka opnieuw tegen Vitaphone, dit keer maar liefst op drie punten. In één ervan, teveel mensen die tijdens een pitstop aan de Maserati werkten, kreeg Peka-Carsport gelijk en het Maserati-team van Bartels en Bertolini werd bestraft met 30 seconden als alternatief voor een drive-through. Volgens Peka echter niet genoeg, mede gezien de diskwalificatie voor hetzelfde vergrijp bij het Prospeed-Porsche-team op Monza in 2008, en het team tekende prompt beroep aan.

Zitting vorige week donderdag, nog steeds geen uitspraak

De zitting voor de beroepszaak vond vorige week donderdag, 3 december, om 10.00 uur plaats in de zittingszaal in het hoofdkantoor van de FIA aan de Place de la Concorde in Parijs. Geheel volgens de procedure was de zitting officieel aangekondigd op de website van de organisatie. “De beslissing wordt verwacht op vrijdag, 4 december 2009, in de middag”, staat erbij. Inmiddels zijn we vijf dagen verder, maar een beslissing is er nog steeds niet. “Geen idee waarom”, zegt Mike Hezemans.

Corvette op technische gronden gediskwalificeerd

Ondertussen is er wel een andere ontwikkeling: maandagmiddag om 17.21 uur werd de beslissing van de sportcommissarissen gepubliceerd, volgens welke de Peka-Carsport-Corvette met startnummer 4 van Anthony Kumpen en Mike Hezemans uit de uitslag van de race in Zolder gehaald wordt. Dit gebeurde, omdat de cilinderkop en het cilinderblok niet voldeden aan artikel 258.5.2.1. van het technisch reglement van het FIA GT-kampioenschap: zoals gemeld was er door de motorenleverancier van het Prat & Miller-team, dat de race-Corvettes bouwt, een verkeerde foto aan de homologatiepapieren toegevoegd. Tegen deze diskwalificatie ging het Peka-Carsport-team in beroep. Daarvoor staat nog geen datum, maar dat kan heel goed pas ergens in januari of misschien zelfs nog later zijn…

Int. autosport nieuws: 'Meer dan 250 deelnemers, het aftellen begint... '



Terwijl de eindejaarsfestiviteiten met rassen schreden naderen, telt de doorwinterde autosportfan naar zijn eerste grote afspraak met de nationale autosport af: de Legend Boucles de Spa 2010!

We moet nog goed 70 maal het zandmannetje zien langskomen alvorens naar de regio Spa af te mogen zakken om er de meest legendarische rallywagens uit de geschiedenis van de rallysport aan het werk te zien. Rallywagens die ons tot op de dag van vandaag doen dromen...

Op meer dan een maand van de uiterste inschrijvingsdatum kreeg de organisator overigens al meer dan 250 inschrijvingsformulieren binnen, een onwaarschijnlijk succes.

En om de discussies rond de kerstboom, kerstkalkoen of kerststal aan te wakkeren, zal de organisator vanaf vandaag op zijn site http://www.race-rally.be/ regelmatig en vanaf vandaag  vijf deelnemende teams bekend maken en dat tot aan de persconferentie op 29 januari op de International Racing Show de Liège.

De dagelijkse vijf onthullingen worden louter willekeurig vrijgegeven, al blijft het lekkers wel voor de laatste weken voorbehouden.

Hierbij alvast de eerste vijf equipes, waarbij meteen opvalt dat het aandeel buitenlanders aanzienlijk toegenomen is...

Legend:
Johnny Vanzeebroek  Fiat 131 Abarth
David Paveley (GB)  Mazda RX7 Gr.B
Jean Mertens   Alpine A310 Gr.4

Classic:
Serge Baiwir   Lancia 037
Nicolas De Crem   Porsche 924

Prettige feesten en tot gauw!

En we hopen u allen in goede gezondheid op 20 februari in Spa te mogen verwelkomen!

Schumachers comeback: meer dan een gerucht

Ecclestone: ‘Ik zou het niet doen als ik Michael was’

[07-12-2009] De mogelijkheid dat Michael Schumacher terugkeert in de Formule 1 houdt de gemoederen al weken bezig. Formule 1-baas Bernie Ecclestone gooit nog wat olie op het vuur door te verklaren dat de mogelijkheid op een comeback meer is dan alleen een gerucht.

 

Doet-ie het of doet-ie het niet?
Er hebben gesprekken plaatsgevonden tussen Michael Schumacher en Mercedes - zo veel is zeker. Ook zorgde de coureur in kwestie voor ophef door na het kartevenement in Brazilië de vraag of hij terugkeert in de Formule 1 te beantwoorden met: "wie weet”.

Maar zelfs Ecclestone weet niet meer wat hij denken moet. Tegenover The Times verklaarde hij niet zeker te weten wat de zevenvoudig kampioen gaat doen. “Persoonlijk denk ik niet dat hij terugkeert, maar aan de andere kant begint het meer dan alleen een gerucht te worden.”

Ecclestone zegt het met een goed gevoel voor dramatiek, wetende wat een terugkeer voor de kaartverkoop in de Formule 1 zou doen. “Het zou magisch zijn. We hebben allemaal gezien wat het losmaakte toen hij (Schumacher, red.) aankondigde Felipe Massa te vervangen na diens ongeluk.”

Naast Schumacher, zijn Robert Kubica en Nick Heidfeld in beeld bij het Mercedes GP-team (voormalig Brawn GP, red.). Over de Pool gaat het gerucht dat hij onder zijn contract bij Renault zou uitkunnen, aangezien de toekomst van het team hoogst onzeker is.

Veel hangt af van de mogelijke verkoop van de renstal. Naast Prodrive, het Luxemburgs consortium onder leiding van Gérard Lopez (die gelieerd is aan Gravity Sports Management, dat de carrière van onder andere Ho-Pin Tung overziet, red.) zijn er volgens Ecclestone nog twee overnamekandidaten in beeld.

Tot daar meer duidelijkheid over is, zijn Heidfeld en Schumacher de twee aangewezen kandidaten. Kiezen tussen die twee is volgens Ecclestone niet zo moeilijk. “Dat is een logische keuze, dan kies je voor Michael. Maar of het daadwerkelijk ook gaat gebeuren, weet ik niet. Als ik Michael was, zou ik het niet doen. Maar ik weet zeker dat hij succesvol gaat zijn, mocht hij toch besluiten terug te keren.”

Formule 1: Britse GP komende jaren op Silverstone

start_silverstone

De Britse Grand Prix Formule 1 is de komende jaren op Silverstone. Dat heeft het circuit afgesproken met F1-baas Bernie Ecclestone.

Tekst: Marc Kok

Silverstone dreigde de Britse GP langdurig kwijt te raken aan Donington Park. Laatstgenoemde circuit had immers een megacontract met Ecclestone afgesloten om de Formule 1 vanaf 2010 liefst 17 jaar lang te huisvesten. Donington Park kon echter niet de financiering voor een noodzakelijke, grootscheepse verbouwing rond krijgen. Dus viel het Donington-plan finaal in duigen. Dit tot tevredenheid van Silverstone, dat komend jaar dus de ‘eigen’ Britse wereldkampioen Jenson Button op haar terrein kan showen.

Langdurige deal
Damon Hill is de voorzitter van de British Racing Drivers' Club, de eigenaar van Silverstone. De voormalig wereldkampioen Formule 1 is blij dat ‘zijn’ Silverstone nu een 17-jarige deal met Ecclestone heeft kunnen sluiten. Overigens kunnen beide partijen na tien jaar van de verbintenis af, zo is middels een clausule in het contract opgenomen. ,,We kunnen onze naam als thuis van de auto- en motorsport wederom waarmaken’’, aldus Damon Hill, die weet dat er in 2010 ook weer een MotoGP zal worden verreden op het vermaarde circuit. Silverstone zal binnenkort beginnen met een verbouwing van het pitcomplex en de paddock. Dat totale project zal zo’n anderhalf jaar in beslag gaan nemen, zo is de verwachting. Bovendien wil Silverstone meer tribunes met beter zicht op de baan gaan verzorgen.

Sportscars: Volop veranderingen in LMS-kalender voor 2010

start_1000km
De LMS rijdt in 2010 niet meer op de Nürburgring

De Automobile Club de l’Ouest heeft vanavond in Le Mans de kalender van de Le Mans Series voor het seizoen 2010 bekendgemaakt. Daarin zijn ten opzichte van het afgelopen seizoen nogal de nodige veranderingen doorgevoerd.


Tekst: René de Boer
Foto: Willem J. Staat


Zo verdween de 1000-kilometerraces van Barcelona en de Nürburgring van de kalender. De openingswedstrijd van de Le Mans Series zal nu verreden worden op het circuit van Paul Ricard in Zuid-Frankrijk. In tegenstelling tot de normale LMS-races, die 1000 km of zes uur duren, zal deze race een tijdsduur van acht uur kennen. Naast Le Castellet is ook de Hungaroring nieuw op de kalender. Hier zal de wedstrijd in de avond en nacht verreden worden, net als op het circuit van Portimão aan de Algarve, waar de LMS dit jaar al te gast was. De wedstrijden op Spa en Silverstone blijven gehandhaafd.

De kalender op een rij:


7 en 8 maart: Test Paul Ricard (F)
11 april: 8 Uur Paul Ricard (F)
9 mei: 1000 km Spa-Francorchamps (B)
16 en 17 juli: 1000 km Algarve (P, nachtrace)
21 en 22 augustus: 1000 km Hungaroring (H, nachtrace)
12 septembr: 1000 km Silverstone

V8 Supercars: Slotwedstrijd Sydney’s grootste evenement in 2009!

De slotwedstrijd van het spectaculaire Australische V8 Supercar vindt dit weekend op het stratencircuit van Homebush plaats. Dit moet één van de grootste evenementen van het jaar 2009 in Sydney worden. De organisatoren verwachten komend weekend meer dan 150.000 toeschouwers voor de “Grand Final” van de V8 Supercars.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Holden, Ford, Irwin Racing


sydney_500_map
Wordt Sydney na de F1 en Bathurst de derde klassieker in Australie?


V8 Supercarfinale op het voormalige terrein van de Olympische Spelen
A.s. weekend vindt op het 3,4 km lange stratencircuit van Homebush de Finale plaats van de V8 Supercarseries. Het terrein in Sydney werd in 2000 voor de Olympische Spelen gebruikt. De organisatoren van de Telstra 500 zoals de wedstrijd officieel heet, hebben jaren aan dit project gewerkt. De verwachtingen zijn hooggespannen want er worden maar liefst 150.000 racefans verwacht. Na Bathurst en de F1 moet dit het derde grote autosportevenement in Australië worden.
 
ir_sydney_launch_bridge
Alex Davison over de brug in Sydney tijdens een PR
demo.

Het wedstrijdweekend bestaat uit twee 250km wedstrijden. De eerste race vindt op a.s. zaterdag plaats en de tweede a.s. zondag. Alleen de Clipsal 500 in Adelaide heeft hetzelfde wedstrijdformaat. Fysiek is Adelaide één van de zwaarste wedstrijden op de kalender, maar de baan in Sydney zal er a.s.weekend zeker niet voor onderdoen. Alex Davison van Irwin Racing bijv verwacht dat de wedstrijd zelfs nog zwaarder zal zijn. Alex Davison: “De layout van de baan is erg interessant maar er zal van mens en machine veel gevraagd worden. De baan is erg smal en je krijgt er geen tijd om adem te halen. Er zullen coureurs zijn die in de laatste 50km de fout in zullen gaan en dan is het belangrijk om je voordeel te doen. Ook zal het een zwaar circuit voor de remmen worden.”

Lees verder...

Veel werknemers ontslagen bij Toyota Motorsport

toyota_neus

Dat Toyota zich terugtrekt uit de Formule 1, blijft niet zonder gevolgen. Vandaag is bekendgemaakt dat Toyota Motorsport in het Duitse Keulen liefst 500 van de 650 banen schrapt.

De autosportfabriek van Japanse origine blijft in zeer afgeslankte vorm voortbestaan. Het technisch centrum in Keulen zal 150 mensen in dienst behouden en is met zijn hightech proefopstellingen en twee windtunnels voor aerodynamische testen uniek in de wereld.

Kimi Raikkonen bevestigd door rallyteam Citroën

kimi_2010

Als raceteams iets in hoge mate ontkennen, dan weet je vrijwel zeker dat het tóch waar is. Deze onlogische logica gaat ook weer eens op bij Kimi Raikkonen en de rallyrenstal van Citroën. ,,Nee hoor, Kimi en wij hebben geen deal voor 2010’’, beweerde het Franse merk eerder deze week. En ja hoor, inmiddels heeft Kimi tóch zijn krabbel gezet en gaat de Fin tijdens zijn Formule 1-sabbatical lekker crossen in het WK rally.

Tekst: Marc Kok

Kimi Raikkonen, die in 2007 de wereldtitel Formule 1 won met Ferrari, komt te rijden bij Citroen Junior Team. Ook Sebastien Oger racet daar. Raikkonen wordt ondersteund door Red Bull, hetgeen de speculaties aanwakkert dat Raikkonen in 2011 zo maar een F1-rentree bij Red Bull zou kunnen maken. Hij zou daar dan de plaats kunnen gaan innemen van Mark Webber, wiens contract tegen die tijd is afgelopen.

‘Altijd al willen doen’
Kimi Raikkonen heeft reeds wat rally-ervaring. Hij racete dit jaar mee tijdens de Finse rally van de WK-cyclus. ,,Ik heb altijd al eens aan het WRC willen meedoen’’, aldus de Finse topcoureur, die komend jaar 12 van de 13 WK-rally’s gaat meedoen.

Formule 1: Sauber bevestigd als dertiende team 2010

Villeneuve1_1244

Het team van Sauber, tot voor kort BMW geheten, mag volgend seizoen gewoon aan de Formule 1 meedoen. Toen BMW zich terugtrok werd hun positie snel ingevuld door de vele nieuwe teams die stonden te popelen om aan de Formule 1 te mogen meedoen. Nu er door het vertrek van Toyota weer een vacante positie op de grid was vrijgekomen is de Zwitserse renstal gered.


Tekst: Daan Jeuken

Te laat
Het team van BMW leek aanvankelijk te worden overgenomen door de Zwitserse investeerders Qadbak. Deze plannen kwamen echter te laat, want de dertiende startplaats werd aan Lotus gegeven en zo leek Qadbak achter het net te vissen. Het terugtrekken van Toyota was een nieuwe kans om het omvangrijke team te redden en zeker toen Peter Sauber zijn oude team terugkocht wees alles erop dat het wel goed zou komen met de Zwitsers. De officiële bevestiging liet nog even op zich wachten, maar de FIA heeft nu een bevestiging naar Hinwil gestuurd, dat zij het dertiende team van 2010 zullen zijn.

Formule 1: F2 kampioen Andy Soucek komt als beste uit de bus tijdens F1 Test in Jerez

Regerend F2 kampioen Andy Soucek kwam tijdens een F1 Test voor autosportkampioenen uit diverse disciplines in het Spaanse Jerez als beste uit de bus! Als beloning voor het winnen van de Europese F2 titel won Soucek een test met het team van Frank Williams.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Formule 2

soucek_test_f1


Soucek maakt indruk
Andy Soucek maakte ondanks een spin tijdens zijn eerste kennismaking met de Formule 1 behoorlijk veel indruk. Soucek liet ’s middags een tijd van 1.19.158 registreren en was daarmee twee tiende sneller dan DTM-coureur Paul Di Resta die voor het team van Force India testte. Opvallend genoeg was Soucek sneller dan Daniel Ricciardo, Jules Bianchi en Bertrand Baguette. Dit trio won resp. het Britse F3 kampioenschap, de F3 Euroseries en de 3,5L World Series by Renault.

Andy Soucek: “Ik verwachtte snel te zijn maar ik had nooit gedacht dat ik lijst zou aanvoeren. Ik ben erg trots op mijzelf en ik wil Williams hiervoor bedanken dat zij mij in de gelegenheid gesteld hebben om deze prestatie te leveren. Voor mij was het een fantastisch jaar en ik denk wel dat ik een zitje in de Formule 1 voor 2010 verdien. Ik doe er alles aan om een zitje in handen te krijgen en mijn prestatie tijdens deze test moet een doorbraak betekenen.”

williams_head_soucek

Ook bij Williams was men behoorlijk onder de indruk van de prestaties van Soucek. Patrick Head: “Wij waren erg blij zoals de dag verliep. Andy deed het ondanks zijn jeugdige leeftijd erg goed en heeft behoorlijk veel ervaring. Voor zijn informatie over de auto en zijn karakteristieken waren bijzonder interessant. Ik ben ervan overtuigd dat Andy toekomst in de F1 heeft en ik hoop dat hij de kans krijgt. Hij beschikt over de juiste ingrediënten voor de Formule 1 en met zijn talent moet hij er gewoon komen.”

F2 organisator Jonathan Palmer was erg blij met de prestatie: “Ik had er alle vertrouwen in dat Andy het goed zou doen. In de F1 heeft hij nu bewezen competitief te zijn en dit bevestigt de competitiviteit en de kwaliteit van de Formule 2 in zijn geheel. Iedereen heeft nu kunnen zien dat de F1 Williams testprijs een enorme waarde heeft!”


Tijden
Formula 1 test tijden, Jerez:

1. Andy Soucek – Williams, 1m19.158s (2009 F2 kampioen)
2. Paul Di Resta – Force India, + 0.221s (2006 F3 Euro Series kampioen, 3ein DTM 2009)
3. Gary Paffett – McLaren, + 0.268s (McLaren testcoureur, 2e in DTM 2009)
4. Daniel Ricciardo – Red Bull, + 0.376s (2009 BritsF3 kampioen)
5. Jules Bianchi – Ferrari, + 0.486s (2009 F3 Euro Series kampioen)
6. Mike Conway – Brawn, + 0.762s (Indy Racing League, GP2)
7. Alexander Rossi - Sauber, + 1.069s (Formula Master, 2008 Formula BMW kampioen)
8. Marcus Ericsson – Brawn, + 1.175s (Japans F3 kampioen)
9. Bertrand Baguette – Renault, + 1.363s (2009 Formula 3.5 kampioen)
10. JR Hildebrand – Force India, +1.379s (2009 Indy Lights kampioen)



Dakar nieuws: 'Laatste nieuws 30 nov. GINAF Rally Power'



- Diepeveen Design lanceert mobiele GRP site
- Rallyvloot woensdagavond richting Le Havre
- Startnummer 503 voor Wuf; Marcel krijgt 508