Formule 1: Ho-Pin Tung derde rijder Renault

31 JANUARI 2010
PAGINA 1 VAN 1
ho-pin_tung_half

Ho-Pin Tung zal volgend jaar de test- en reserverijder van Renault zijn. De Chinese Nederlander gaat deze functie combineren met een wedstrijdseizoen in de GP2-klasse, bij het team van DAMS dat onder Renault’s vleugels is gekomen. “Dit is heel goed nieuws voor de Formule 1 en voor China.”

Tekst: Daan Jeuken

“Tijdens de test in december heeft Ho-Pin een heel goede indruk achtergelaten met zijn snelheid en technische feedback”, aldus teambaas Eric Boullier. “Dat heeft ons ervan overtuigd hem in het team op te nemen.”

Ho-Pin Tung zelf was uiteraard bijzonder opgetogen met zijn test- en reservezitje. “Bij de test in december stond ik op de drempel van de Formule 1, nu zit ik er in! De Formule 1 is mijn doel geweest sinds ik begon met racen. Het is dan ook een enorme kans om in een beroemd team als Renault te mogen instappen. Het is een droom die uitkomt, maar tevens de start van een nieuw avontuur.”

Goede markt
Renault kondigde vandaag Vitaly Petrov aan als tweede rijder en gaf als een van de redenen aan dat Rusland een belangrijke markt is voor Renault. Wat dat betreft ziet het toekomstplaatje er, voor de zakelijk gezien met name Chinees, goed uit.

ho-pin_tung

Formule 1: Petrov en nieuwe kleuren voor Renault

31 JANUARI 2010
PAGINA 1 VAN 1
renault_team
Renault heeft in de Rus Vitaly Petrov een tweede coureur gevonden. Vlak voor de eerste testweek in Valencia presenteerde het Franse team naast de nieuwe rijder ook de nieuwe kleuren; door het vertrek van ING heeft het clowneske oranje-wit-geel-blauw plaats gemaakt voor traditioneel geel-zwart, waar Renault in 1978 ook de Formule 1 in betrad.

Tekst: Daan Jeuken

Een nieuw tijdperk
“De start van een nieuw seizoen is traditioneel een tijd van hoge verwachtingen”, aldus de nieuwe teambaas Eric Boullier. “Voor Renault is dat in 2010 helemaal het geval, het is het begin van een nieuw tijdperk. Een nieuwe structuur, nieuwe rijders, nieuwe kleuren en hoge ambities. We willen met Renault terug naar het front, maar beseffen wel dat dit stap voor stap zal moeten gebeuren.”

Niet voor het geld
Het nieuwe post-Briatore tijdperk wordt ingegaan met een nieuw rijdersduo: Robert Kubica en Vitaly Petrov. “We wilden in eerste instantie een rijder voor goede sportieve resultaten, en daarvoor hebben we voor Petrov gekozen. De afweging was ervaring of gokken op de jeugd. Gekeken naar onze toekomst hebben we voor Vitaly gekozen, hij heeft bewezen zeer snel te zijn. Strategisch gezien kwam het ook goed uit dat hij een Rus is, zowel voor Renault als voor de Formule 1 is die markt de toekomst. Er waren andere kandidaatcoureurs die het dubbele bedrag meebrachten van Vitaly’s bedrag. Bovendien moet dit ook niet overschat worden, een betalend coureur zorgt maar voor ongeveer zeven procent van het budget. Daar valt of staat een team dus niet mee.”

renault_r30

Dutch GT4: Equipe Verschuur kiest voor Camaro

verschuur_riley_480
Frans Verschuur (links) en tuner Bill Riley

Equipe Verschuur, de succesvolle autosport-onderneming van Frans Verschuur in Nijmegen, is benoemd tot de officiële importeur voor Europa van de spectaculaire Chevrolet Camaro volgens het internationale GT4-reglement. De Chevrolet Camaro GT4 is ontwikkeld door het gespecialiseerde bedrijf Riley Technologies, gevestigd in de autosport-metropool Mooresville in de Amerikaanse staat North Carolina. In nauwe samenwerking met Equipe Verschuur is de Camaro op een aantal punten aangepast voor competities in Europa. “De auto biedt volop potentieel”, zegt Frans Verschuur, die onder de vlag van zijn eigen team in ieder geval één Camaro wil inzitten in het Dutch GT4 Championship. “De Camaro is niet alleen geschikt voor de reguliere GT4-wedstrijden, bijvoorbeeld in Nederland en de Europese Cup, maar kan dankzij de grote 100-liter-tank ook worden gebruikt in lange-afstandswedstrijden.”

Tekst en foto's: PR


Frans Verschuur was al langer op zoek naar mogelijkheden om iets in de GT4-klasse te doen. “Voor de meeste merken en types in deze klasse waren er echter al importeurs en tuners. Toen zag ik foto’s van de Camaro, en al snel bleek dat niemand daar in Europa nog iets mee deed.” Verschuur zocht contact met preparateur Bill Riley. Al snel raakte hij overtuigd van de mogelijkheden die de Camaro biedt. “De techniek is moderner dan veel mensen denken. De Camaro werd vorig jaar al ingezet tijdens de Amerikaanse GrandAm Sports Car Challenge, dus de auto is al beproefd in wedstrijden.”

480_camaro_daytona_action
Dit weekeinde rijden er diverse GT4-Camaro's in de GrandAm Continental Tires Sports Car Challenge


450 pk, 1450 kg, 135.000 Euro

De GT4-klasse kent een groeiende populariteit, niet alleen in de vorm van de Europese GT4 Cup onder auspiciën van de FIA en het vorig jaar succesvol gestarte Dutch GT4 Championship, maar ook in tal van andere nationale competities. Daarnaast worden auto’s volgens het internationale GT4-reglement toegelaten in veel lange-afstandswedstrijden, en juist in die combinatie ziet Frans Verschuur met de Chevrolet Camaro GT4 volop mogelijkheden. De Camaro GT4 is voorzien van een V8-motor met een vermogen van rond de 450 DIN pk en weegt 1450 kg. “Speciaal voor de Europese competitie hebben we gekozen voor Moton-schokdempers en een race-ABS van Bosch”, verklaart Frans Verschuur. Hij verwacht de Chevrolet Camaro GT4 in Europa te kunnen aanbieden voor een prijs van zo’n 135.000 Euro.

480_equipe_verschuur_camaro

Equipe Verschuur wil met de Camaro ook deelnemen aan het Dutch GT4 Championship

Deelname Dutch GT4 gepland, rijders nog geheim

Equipe Verschuur, dat de afgelopen jaren naam maakte door het winnen van de LMP2-klasse in de Le Mans Series en tijdens de 24 Uur van Le Mans in 2008 (onder de vlag van Van Merksteijn Motorsport) en de titel in de Eurocup Renault Mégane Trophy in 2006 en 2009, wil komend seizoen met de Camaro deelnemen aan het Dutch GT4 Championship. Frans Verschuur heeft daarvoor al overeenstemming bereikt met een aantal gerenommeerde Nederlandse coureurs, maar wil nog geen verdere details kwijt. “Dat komt wel”, zegt hij. “Eerst wachten we op de komst van de Camaro’s naar Nederland, er zijn nu twee auto’s onderweg. We verwachten er veel van!”

GP2 Series: Giedo van der Garde rijdt voor Barwa Addax in Abu Dhabi

480_giedo_gp2

Giedo van der Garde neemt van 5 t/m 6 februari het stoeltje over van rijder Max Chilton tijdens de race in Abu Dhabi (GP2 Asia Series). De vervanging is eenmalig en wordt gezien als voorbereiding op het nieuwe seizoen in de GP2 Main Series waar de race van Abu Dhabi is toegevoegd op de kalender.

Tekst en foto: PR

Giedo: "Ik ben het team ontzettend dankbaar dat ze voor mij een stoeltje konden regelen voor deze race. Het doel is om het circuit en het team beter te leren kennen! Daarnaast hoop ik het team te kunnen helpen met het verder ontwikkelen van de auto voor de laatste races in de Asia Series. Het is voor mij goed om weer wat ritme op te doen en te kijken waar ik fysiek sta. Ik heb de laatste tijd zwaar getraind en ik voel me topfit."

Alejandro Agag: "Wij vinden het een goede beslissing om Giedo kennis te laten maken met het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Het circuit is toegevoegd aan de Europese kalender en is tevens de laatste race van het seizoen. We willen strijden voor het kampioenschap en daar hoort dus een goede voorbereiding bij. Beslissingen vallen meestal op het einde van het seizoen dus vandaar deze keuze."

IRL: Team Vision sluit voorlopig haar deuren

Team Vision, eigendom van Tony George, sluit voorlopig haar deuren. Het team was er niet in geslaagd om voor het seizoen 2010 sponsoring te vinden.

Tekst Willem J. Staat
Foto: IRL

vision_racing
Goodbye Indycar, goodbye Ed, goodbye Tony, Goodbye Vision Racing. Had Tony George
No Vision?


Team Vision sluit voorlopig haar deuren
Teameigenaar Tony George maakte in een emotionele meeting aan zijn teamleden bekend dat hij er niet in geslaagd was om een sponsor voor het seizoen 2010 aan de haak te slaan. Woordvoerster Pat Caporali liet doorschemeren dat de sluiting nog niet definitief is. “Mocht het team erin slagen dit jaar of voor volgend seizoen een sponsor te vinden, dan keert het terug op het Indycarcircuit. Tony George en Ed Carpenter hebben de laatste jaren erg hard gewerkt om het team op de lange termijn veilig te stellen. De situatie wordt erg moeilijk als je een maand voor de eerste tests nog steeds niet over voldoende sponsoring beschikt. Bovendien zijn wij in de IRL zeker niet het enige team dat moeite heeft om sponsoring te vinden” aldus Caporali.

Tony George legde afgelopen week ook zijn twee overgebleven bestuursfuncties bij de Indianapolis Speedway neer en het voorlopig sluiten van de Team Vision deuren betekent dat de eens zo machtige George in de autosport volledig buiten spel staat!

NASCAR: 12 Nationwide wedstrijden voor Danica Patrick

Het team van JR Motorsport maakte vandaag het Nationwide Programma voor Danica Patrick bekend. Team. Kelley Earnhardt, mede-eigenaresse en algemeen directrice van JR Motorsport liet de mogelijkheid van een dertiende wedstrijd open.

Tekst Willem J. Staat
Foto: ARCA

arca_danica_pc

Danica Patrick mogelijk niet in Nationwide race op Daytona
JR Motorsport maakte bekend dat men over de deelname van Danica Patrick aan de Nationwide-wedstrijd op Daytona pas een beslissing genomen zal worden na de ARCA-wedstrijd op 6 februari a.s. Voor de Nationwide race op Daytona staat Dale Earnhardt Jr. ingeschreven i.p.v. Kelly Bires.

Kelly Earnhardt: “Wij willen Danica de allerbeste mogelijkheid bieden om op Daytona te racen en dat betekent dat zij zich 100% op haar gemak moet voelen. De Nationwide race op Daytona is de meest competitieve race van het seizoen. Als de ARCA-wedstrijd achter de rug is zullen we samen met Danica en haar sponsor GoDaddy.Com in het belang van het team een beslissing nemen. Wij zijn ontzettend blij over de goede communicatie met crewchief Tony Eury Jr. De voorbereidingen lopen dan ook op volle toeren.”

Nationwide Schema Danica Patrick 2010
2/13 Daytona International Speedway onder voorbehoud
2/20 Auto Club Speedway
2/27 Las Vegas Motor Speedway
6/26 New Hampshire Motor Speedway
7/9 Chicagoland Speedway
8/14 Michigan International Speedway
9/25 Dover International Speedway
10/9 Auto Club Speedway
10/15 Charlotte Motor Speedway
10/23 Gateway International Raceway
11/6 Texas Motor Speedway
11/13 Phoenix International Speedway
11/20 Homestead-Miami Speedway


Dragracing: Roel van den Hout van 55 naar 37

hout_coupe_s

Roel van den Hout is de nieuwe eigenaar van de (nu dus) ex Marc Meihuizen ’37 Chevrolet Business Coupé. De nieuwe aanwinst blijft echter nog op stal tot het seizoen 2011. Van den Hout verdedigt namelijk zijn Super Pro ET-titel gewoon met de bij zijn debuut al winnende ’55 Chevrolet BelAir.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

“De Business Coupé kwam zoals dat meestal met racewagens gaat op een volslagen verkeerd moment voorbij. De auto stond echter al jaren bovenaan mijn lijst en wilde die, nu hij binnen bereik kwam, niet laten lopen. Gelukkig blijft de Coupé voor Nederland behouden. Ik krijg van Marc en zijn crew in de aanloop naar het debuut en de eerste meters op de strip alle technische ondersteuning”, aldus een blije Roel van den Hout.

hout_belair_bo
Roel van den Hout pakte in zijn eerste jaar met de BelAir meteen de titel

Omdat de voorbereidingen al in volle gang waren concentreert Van den Hout zich dit seizoen nog op zijn ’55 Chevrolet BelAir. In zijn eerste jaar met deze auto pakte de man uit Tilburg vorig seizoen meteen de titel in de klasse Super Pro ET. “De BelAir doet het super en met Kendall Oil opnieuw als hoofdsponsor ga ik er alles aan doen om mijn titel te prolongeren. Daarnaast zijn we bezig met het ombouwen van een tourbus waarmee we op de circuits wat meer mogelijkheden hebben”, aldus Van den Hout over zijn plannen voor 2010.

hout_coupe_bo
De '37 Business Coupé, hier nog in handen van Marc Meihuizen

Maar komend seizoen staat ook al in het teken van de voorbereidingen op de eerste meters met ’37 Chevrolet Business Coupé. “In die auto komt een blowermotor terwijl we tevens moeten gaan kijken naar een nieuwe transmissie. Om het kostenplaatje binnen de perken te houden zal de BelAir, weliswaar met pijn in het hart, worden verkocht. Er is zelfs al belangstelling getoond, maar het liefst rijd ik er het seizoen nog mee uit. Met de ’37 Coupé blijf ik Super Pro ET rijden maar denk dan wel laag in de zeven seconden te kunnen komen, wellicht zelfs een eerste zes”, besluit Van den Hout vol trots over zijn nieuwste aanwinst. Meer over het team, de huidige en nieuwe auto is te vinden op de website www.theroeler.com.

Sportscars: Max Angelelli verrassend op Pole voor de Rolex24

De kwalificaties voor de 24U zijn beslist. In de DP klasse pakte een Ford Dallara de pole en in de GT-klasse zoals verwacht de Mazda RX8. Voor Jeroen Bleekemolen verliep de kwalificatie wat onfortuinlijk omdat een van zijn teamgenoten de Porsche aan de kant moest zetten.

Copyright tekst en Foto’s Ed Heuvink

angelelli
Max Angelelli op weg naar de pole.

Pole voor Angelelli bij de Daytona Prototypes
De Italiaanse rijder Max Angelelli was in de kwalificaties een halve seconde sneller dan de Braziliaan Oscar Negri. De Italiaan legde in zijn Ford Dallara de 3,6 mijl af in een minuut 40,681 seconden. De Braziliaan bestuurt een Ford Riley ingezet door het team van Michael Shank. Dit was enigzins verrassend want iedereen gokte op de BMW Rileys van Chip Ganassi. Zijn twee auto's kwalificeerden zich als vierde en vijfde.

negri_en_nierop
Oswaldo Negri gevolgd door de Nederlandse Canadees Kees Nierop.

Bob Stallings Racing Team, het regerend kampioenschaps team, met sterrijders Jimmie Johnson, Alex Gurney en Jimmy Vasser wist zich op de eerste dag zich niet te kwalificeren. De viervoudig Nascar Sprint Cup kampioen Johnson zette de Chevrolet Riley al in de vrije ochtend training hard in de banden. De rest van de dag werd besteed aan het repareren van de zwaar beschadigde auto. Morgen - vrijdag - heeft het team een tweede mogelijkheid zich te plaatsen voor de Rolex 24.
Lees verder...

Sportscars: Kwalificatie bericht Jeroen Bleekemolen vanuit Daytona

De kwalificatie zit erop in Daytona. Helaas hadden we een probleem met de voorkant van de auto tijdens de kwalificatie, waardoor we maar 1 ronde gereden hebben. Door fibratie's ging de bumper los en was de auto niet te besturen. In de avond training was het probleem opgelost en ging de auto echt super. We reden de 4e tijd en zaten constant bij de top. Alle rijders waren snel, dus dat maakt ons team sterk voor de race. Helaas moeten we redelijk ver achteraan starten, maar de race is lang. We zijn zeker een van de snellere auto's, dat hebben we vanavond weer bewezen. De tijden blijven constant, ook op oude banden. En mijn teamgenoot Richard Lietz zei nog nooit zo'n goede auto gehad te hebben en die heeft toch al veel gereden hier.


stanton


Morgen hebben we nog 2 korte trainingen, maar ik ga ervan uit dat we niet te veel meer rijden. Alles voelt goed, dus dat heeft weinig zin. En dan moeten we klaar zijn voor de race. Er kan zaterdag een beetje regen vallen, dus dat kan nog wel voor wat extra spanning zorgen. Maar Porsche is goed in de regen, dus dat moet geen probleem zijn. En er is niet veel regen voorspeld. We hebben er zin in en zijn er klaar voor.

Groeten,
Jeroen

Formule 1: McLaren openbaart revolutionaire MP4-25

480_mclaren

In navolging van Ferrari heeft ook McLaren de nieuwe bolide onthuld. In vergelijking met de scharlaken bolide ziet de McLaren er een stuk revolutionairder uit. Met name opvallend zijn de hoge neus, de kleine sidepods en de tot de achtervleugel doorlopende motorkap.


Tekst: Daan Jeuken
Foto: McLaren

Voorbereiding is de sleutel tot succes
Met een citaat van Alexander Graham Bell, de uitvinder van de telefoon, vatte teambaas Martin Whitmarsh de voorbereiding op 2010 samen. “Een goede voorbereiding is de sleutel tot succes. Op het komende seizoen hebben wij ons beter dan ooit tevoren voorbereid. Een geweldig team als McLaren en een competitieve wagen kunnen uitsluitend een succes worden met de beste rijders. En die hebben wij.”

Voor de eerste keer in de historie zullen de twee meest recente wereldkampioenen in hetzelfde team actief zijn. “We hebben Jenson met open armen ontvangen”, reageerde Lewis Hamilton. “Ik ken hem al bijzonder lang en het is erg leuk om nu samen in hetzelfde team voor de titel te gaan strijden. Het is ook erg goed voor het team, samen gaan we voor beide kampioenschappen.”

De nieuwe MP4-25 waarmee dat moet gebeuren heeft in ieder geval snelle looks. “Deze auto ziet er fantastische uit”, is de eerste reactie van wereldkampioen Jenson Button. “Het is erg speciaal om de nummer 1 op de auto te zien, maar nu moeten we vooruit kijken. McLaren heeft het vorig jaar vooral in het begin erg moeilijk gehad. Dat moeilijke jaar heeft ze voor dit jaar extra gemotiveerd. Iedereen die ik hier al heb ontmoet laat dat zien, ik kan niet wachten om in februari echt te beginnen.”

Sportscars: Voorbeschouwing 24U Daytona 2010

A.s. weekend vindt in Florida de 48e editie van de 24 Uur van Daytona plaats. De tijden dat evenement tussen de 60 en 80 inschrijvingen telden lijken definitief voorbij. De 48e editie telt slechts 43 inschrijvingen waarvan 14 in de Daytona Prototypes. In 2009 telden de organisatoren ruim 20 deelnemende bolides. De GT’s blijven redelijk stabiel maar ook in GrandAm heeft het crisisspook duidelijk toegeslagen.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s GrandAm

daytona_prototypes_2010

Slechts 14 Daytona Prototypes op de grid
Voor de 48e editie van de 24 Uur van Daytona staan slechts veertien Daytona Prototypes ingeschreven. Niet de kwantiteit maar de kwaliteit is bepalend. “Ondanks het verminderde aantal inschrijvingen is de kans groot dat het net zo’n spannende finish als in 2009 wordt” denkt de Portugees Joao Barbosa die vorig jaar de zegevierde Porsche Riley als eerste over de streep bracht. Ganassi Racing, Suntrust, Doran Racing en GAINSCO Racing zijn op volles sterkte aanwezig. Chip Ganassi heeft twee ijzersterke combinaties ingeschreven. De No 1 bolide wordt bestuurd door Scott Pruett, Memo Rojas en Indycar-coureur Memo Rojas. De tweede bolide wordt bemand door Dario Franchitti en de NASCAR-rijders Jamie McMurray en Juan Pablo Montoya. De Colombiaan verloor de wedstrijd in 2009 met een miniem verschil. In de VS heeft Lexus haar samenwerking met het team van Ganassi with Felix Sebastes beëindigd. Bij Ganassi Racing moest er noodgedwongen naar een andere motorenleverancier uitkijken. Uiteindelijk koos men voor de in Amerika getunede motoren van Dinan. Hoewel de BMW-Rileys van Ganassi Racing tijdens de voortests snel genoeg waren blijft de betrouwbaarheid voor de 24U van Daytona een groot vraagteken.

brumos_porsche
Het legendarische Brumos Team is met slechts 1 inschrijving vertegenwoordigd.

Het befaamde Brumos Racing schrijft slechts één Porsche Riley in voor de combinatie Hurley Haywood/David Donohue/Darren Law/Butch Leitzinger/Raphael Matos. Gezien de enorme ervaring van dit team komen zij zeker voor de zege in aanmerking. Voor de legendarische Hurley Haywood zou het fraai zijn indien hij zijn carrière op Daytona met een zege af zou kunnen sluiten. Haywood won driemaal de 24 Uur van Le Mans en vijfmaal op Daytona en is nog steeds de stuwende kracht achter Brumos Racing.

hurley_haywood
Hurley Haywood hoopt zijn carriere met een zege af te sluiten.


Lees verder...

Tweede Kamer stemt in met extra geluidsdagen circuits

Goed nieuws voor autosportfans, voor Circuit Park Zandvoort en TT Circuit Assen: wat de Tweede Kamer betreft krijgen de circuits twaalf geluidsdagen in plaats van de huidige vijf.

De Tweede Kamer stemde in met het voorstel van minister Cramer van VROM om het aantal geluidsdagen van de circuits uit te breiden tot twaalf. Dat betekent nog niet dat bijvoorbeeld Circuit Park Zandvoort nu ook daadwerkelijk twaalf geluidsdagen heeft. De provincie heeft immers het laatste woord. Wordt dus vervolgd.
Een uitbreiding van het aantal geluidsdagen maakt het mogelijk om meer internationale auto- en motorsportevenementen naar onze circuits te halen. Wat Circuit Park Zandvoort betreft: op dit moment souperen de DTM en de Masters of Formula 3 de huidige geluidsdagen op.

Formule 1: Ferrari lanceert de F10

ferrari_f10-voor

Ferrari heeft de nieuwe bolide gepresenteerd waarmee Felipe Massa en Fernando Alonso komend jaar een gooi naar de titel moeten kunnen doen. Het team heeft lang gewerkt aan de 2010-bolide; halverwege het teleurstellende 2009 werden al alle zinnen op deze opvolger gezet.

Tekst: Daan Jeuken

Terugslaan
“Dit wordt een erg belangrijk jaar voor ons”, opende Stefano Domenicali. “Het afgelopen jaar was om verschillende redenen niet erg positief. Met deze nieuwe F10 hopen we weer competitief te zijn, dat verdient Ferrari. We hebben twee nieuwe rijders: Fernando Alonso, een tweevoudig wereldkampioen op zoek naar zijn derde titel, en Felipe Massa, herboren na zijn dramatische ongeluk en terug op zoek naar de weg naar succes die in Hongarije werd doorbroken.”

ferrari_f10-boven

Emotionele droom
Voor Alonso was de onthulling van de nieuwe Ferrari een emotioneel moment - een groter contrast met zijn voorganger Kimi Räikkönen kan al bijna niet. “Deze eerste presentatie bij Ferrari is één grote emotie. Het hele team heeft de afgelopen maanden keihard gewerkt om deze droom te verwezenlijken. De uitdaging is nu aan mij om de volledige potentie hieruit te halen. Felipe en ik hopen de Ferrari-supporters naar een nieuwe titel te brengen.”

Teamgenoot Felipe Massa mag vanmiddag in Fiorano als eerste de F10 de sporen geven. “Het doet me erg goed om na zo’n moeilijk jaar hier weer bij de presentatie van een nieuwe Ferrari te staan. Ik ben trots, erg blij en heb meer zin dan ooit te voren om aan de slag te gaan. Ik hoop dat deze wagen competitief is en we weer om de titel kunnen strijden.”

ferrari_f10-schuin

Exclusive: First image of new Williams

EXCLUSIVE: Williams FW32 Shakedown

Williams has broken cover with its new FW32 at Silverstone today, completing its first shakedown run ahead of a maiden test at Valencia next week.

AUTOSPORT's exclusive spy shot of the new car show it to be a radical departure from the team's 2009 challenger - featuring the Red Bull Racing-type high raised nose that could well become common throughout the grid

Williams' new driver Nico Hulkenberg gave the car its first try out in the blue and white car that has not yet been fully liveried. The car was only fired up for the first time in the early hours of the morning.

Sam Michael, the Williams technical director, told AUTOSPORT recently that the car would be a big departure from the FW31.

"The FW32 is a clean-sheet design from front to back," he said. "It's pretty much brand new from an aerodynamic point of view."

"The fact that we had a consistent car across all of the tracks in 2009, and wiped out a lot of the vices that we had in the previous car, gives us confidence."

Williams is scheduled to join the majority of current teams at Valencia next week for the first official pre-season test, which begins on Monday.

Speciaal voor onze vaste speedway bezoekers! Iracing South Boston

Sportscars: Column Jeroen Bleekemolen. Going to the States! ALMS in 2010

480_bahrain09-15

Mijn raceprogramma voor 2010 staat vast. In de winter heb ik mijn opties goed afgewogen en besloten een nieuwe uitdaging aan te gaan door in de American Le Mans Series te gaan racen. Na een paar hele succesvolle jaren in de Porsche Supercup waren er genoeg mogelijkheden om daar weer te blijven en dat te combineren met een aantal andere raceklassen. Maar rond de kerstdagen kreeg ik een hele goede aanbieding om naar Amerika te vertrekken en te gaan racen in de American Le Mans Series. Binnen een paar dagen waren de details uitgewerkt en stond het programma daar vast. Ik zal gaan rijden in een Porsche RSR in de GT2 voor Black Swan Racing samen met Tim Pappas.


Tekst: Jeroen Bleekemolen
Foto's: PR


American Le Mans Series
Black Swan Racing is een team dat al een paar jaar meedoet in de ALMS en wil komend jaar echt een grote stap maken. Ze hebben veel nieuwe en goede mensen aangetrokken en een hele goede Porsche RSR aangeschaft. Alles staat er nieuw bij en het ziet er als een van de meest professionele teams uit waar ik voor gereden heb. In 2011 willen ze verder, dus dat behoort ook tot de mogelijkheden. Teameigenaar Tim Pappas zal mijn teamgenoot worden tijdens alle races. Hij heeft inmiddels al veel ervaring in de lange afstandsraces in Amerika en doet er alles aan om het maximale eruit te halen. Bij de langere races komt er nog een 3e professional bij.

Sterke competitie
De competitie in de GT2 in de ALMS is komend seizoen heel sterk. We moeten het opnemen tegen de fabrieksteams van Porsche, Ferrari, Corvette en BMW. We krijgen heel veel steun van Porsche Motorsport, dus dat zal zeker helpen. Races winnen zal lastig zijn gezien de concurrentie, maar we moeten er gewoon altijd staan en onze momenten pakken. Ik zie het voor mezelf als de uitgelezen kans om in Amerika een goede naam op te bouwen. De ALMS kalender bevat totaal 9 races. Het begint in maart met de 12 uur van Sebring. Daarnaast hebben we nog een 6 uursrace op Laguna Seca en Petit Le Mans als extra lange races. De andere 6 races gaan door heel Noord-Amerika en duren meestal ongeveer 2 uur. We gaan ook veel testen, te beginnen met de officiële test op Sebring 22 en 23 februari.

Racen in Amerika
Het racen in Amerika bevalt mij enorm. Ik heb de 12 uur van Sebring al eens gereden en in het voorprogramma bij de Formule 1 op Indianapolis. Toen ik begin januari aan het testen was voor de 24 uur van Daytona had ik meteen weer het gevoel dat ik een goede keuze gemaakt had. Ik heb nu een paar jaar een beetje hetzelfde programma gehad, dus het is ook leuk weer wat nieuws te gaan doen.
Lees verder...

Iracing Road America preview, Wilco Hendriks

Sportscars: Futuristisch racen met Caparo T1000

Kenners zullen de futuristisch uitziende Caparo T1 Sportscar direct indelen in de categorie Supercars waartoe o.a. de McLaren F1, Bugatti EB 110 en Ferrari FXX toe behoren. Dezelfde mensen die aan de wieg stonden van de McLaren F1 road car zijn nu ook verantwoordelijk voor het design van de Caparo T1000. En deze volbloed Supercar komt in 2010 op de circuits in actie!

Tekst Willem J. Staat
Foto’s PR
caparo_1


Pro1000 Racing
In 2010 staan er voor de Caparo T1000 twee kampioenschappen op de kalender. In Engeland gaat er een serie van start waarin alleen professionele coureurs worden toegelaten. Dit kampioenschap bestaat uit tien wedstrijden. Ook wordt er een serie opgestart waarin alleen de amateurs en gentlemen drivers aan de start komen. Dit kampioenschap bestaat uit 6 wedstrijden waarvan er twee op het Europese vasteland verreden zullen worden.

De race Caparo’s verschillen iets van het standaardmodel dat voor de weg bestemd is. Zo heeft men de voorkant aanmerkelijk gewijzigd. Ook heeft men het aantal pk’s van de standaard 3,5L MCT V8 motor aanmerkelijk teruggebracht. Normaal levert de standaard wegversie ruim 610 pk maar op het circuit zal dit niet meer dan 470pk. De 16 Caparo T1000’s zullen centraal door het Britse Triple Eight Engineering gerund worden. Triple Eight is zoals bekend in het Britse BTCC en de Australische V8 Supercarseries actief.

Het ontwikkelings-en testwerk voor de Caparo T1000 werd verricht door SF-coureur Duncan Tappy. Een logische keuze want ook in SF maakt men gebruik van MCT-motoren. De eerste wedstrijden voor de nieuwe Pro1000 Racing Series zullen in april 2010 plaatsvinden.

caparo_2


Formule 1: Mercedes brengt de nostalgische Silberpfeil terug

mercedes_team

In het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart zijn vandaag de nieuwe racekleuren van Mercedes gelanceerd. De kleuren waren nu nog op de oude auto gespoten, de nieuwe bolide zal volgende week maandag in Valencia debuteren. De MGP W01 betekent de terugkeer van de ‘originele’ Silberpfeil, nadat McLaren jaren als partner van Mercedes met deze nostalgische eer streek.


Tekst: Daan Jeuken

Silver Arrows
De Silberpfeilen, of Silver Arrows, werden geboren in 1934 in de Eifel. Om gewicht te besparen werd destijds de witte verf van de Mercedes W25 gehaald en zo bleef de zilveren kleur van het aluminium over. De livery van de MGP W01 is een eerbetoon aan de originele zilverpijl uit 1934, iriserend glanzend zilver. Hoofdsponsor Petronas, prominent aanwezig op de sidepods, zorgt voor een klein groen tintje.

Gaan voor de titel
Michael Schumacher is overtuigd van de kansen van het team in 2010. “We zijn het wereldkampioensteam en we zullen ook in 2010 voor de titel strijden. Rijden voor Mercedes-Benz voelt als het rondmaken van de cirkel; ik begon mijn carrière ook met de Mercedes-ster op mijn helm.”

Nico Rosberg blaast logischerwijs iets minder hoog van de toren, hij wacht immers nog op zijn eerste zege. “Sinds ik onderdeel van dit team werd in november heb ik veel tijd doorgebracht in de fabriek in Brackley, Brixworth en Stuttgart. We zijn nu gesetteld en staan te popelen om echt aan het werk te gaan. Ik ga er alles aan doen om iedereens harde werk terug te betalen op de baan.”

mercedes_mpg_w01

Historie wordt voortgezet
“Het race-erfgoed van Mercedes is enorm, en wij hopen deze successen een vervolg te geven”, aldus teambaas Ross Brawn. “Zowel vorig jaar als in de winter hebben we extreem hard gewerkt aan de MGP W01, nu kijkt iedereen uit naar het baandebuut volgende week. Met een van de beste rijdersduo’s en partners zal het een mooi seizoen worden.”

Norbert Haug: “We beginnen nu aan een nieuw en zeker het belangrijkste hoofdstuk van de honderd jaar autosporthistorie van Mercedes. Het nieuwe F1-seizoen biedt nog grotere uitdagingen dan de afgelopen zestig jaar hebben geboden. Met Nico Rosberg met zijn enorme talent en perspectief en Michael Schumacher die nog steeds even gemotiveerd is als bij zijn eerste race in een Mercedes, zullen we de verschillende uitdagingen tackelen met kracht, consistentie en volle motivatie.”

Dragracing: Vierbaans dragrace-spektakel

zmax_4_wide_tf

Na een experiment vorig jaar september gaat het in maart echt gebeuren. Voor het eerst in de geschiedenis van de sport wordt een wedstrijd gereden met vier voertuigen naast elkaar. De NHRA 4-Wide Nationals wordt gehouden van 25 tot en met 28 maart op zMax Dragway, de enige dragstrip ter wereld met vier banen naast elkaar.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: NHRA, Auto Imaginary


zMax Dragway is eigendom van multimiljonair Bruton Smith. Naast de in Charlotte gelegen dragstrip bezit Smith diverse andere grote en fraaie NASCAR en dragrace complexen. Bij de bekendmaking van Smith dat hij in Charlotte de eerste vierbaans-dragstrip ging bouwen was de algemene gedachte dat hij daarmee (door om en om per baan te laten rijden) de onderbrekingen tussen de runs wilde bekorten om zo de show nog sneller te laten verlopen.

zmax_4_wide_fc
Beelden van de test vorig jaar september

Smith had echter ook andere ideeën. Er moest met vier tegelijk gereden gaan worden en niet alleen in de lagere klassen (waar veelal meer dan honderd inschrijvingen zijn) maar ook bij de Funny Cars en Top Fuelers. Vier keer 8.000 pk naast elkaar moest het spektakel nog groter maken. In september vorig jaar vond tijdens de eerste NHRA-wedstrijd op zMax Dragway de wereldprimeur plaats en werd een test gehouden met een run tussen vier Funny Cars en vier Top Fuelers naast elkaar.

zmax_4_wide_p
De bekendmaking vorige week, met v.l.n.r. Tom Compton (NHRA), Bruton Smith en John Force 

Smith heeft nu zijn zin gekregen. Eind vorige week is bekend gemaakt dat de wedstrijd die van 25 tot en met 28 maart op zMax Dragway wordt verreden is omgedoopt tot NHRA 4-Wide Nationals en dat inderdaad, zowel de kwalificatie als eliminatie met vier voertuigen naast elkaar zal worden afgewerkt. Deze wedstrijdopzet geldt voor de vier Pro-klassen, Top Fuel, Funny Car, Pro Stock-auto’s en motoren. Uiteraard moest ook het wedstrijdschema worden aangepast. De zestien gekwalificeerde rijders nemen het in de eerste ronde in kwartetten tegen elkaar op waarbij de twee auto’s die als eerste de finish passeren doorgaan naar de volgende ronde. In de daaropvolgende halve finales gaan opnieuw de nummers één en twee uit elke run door. In de finale strijdt dus een viertal om de dagwinst en de punten voor het kampioenschap. Overigens wordt de tweede NHRA Full Throttle Drag Racing Series wedstrijd die in september op zMax Dragway wordt verreden weer op de traditionele manier in duo’s uitgevochten.

NASCAR: NASCAR Presenteert Achterspoiler

Bij NASCAR had men bij de presentatie van de COT-Car enkele jaren geleden direct gemengde gevoelens over de achtervleugel. Mike Helton van NASCAR: “Wij wisten dat discussies zou gaan oproepen.”

Tekst Willem J. Staat
Foto: NASCAR

achterspoiler
De achtervleugel gaat vervangen worden door deze achterspoiler.

Achterspoiler officieel gepresenteerd
Tijdens de NASCAR Media Tour in het NASCAR “Research and Development Center” werd afgelopen donderdag de nieuwe achterspoiler officieel geïntroduceerd. Op een Chevrolet Impala had men de nieuwe spoiler aangebracht. Als basismateriaal is staal gebruikt. Maar de kleine vleugeltjes zijn echter van koolstofvezel. Veelzeggend detail is dat er in de NASCAR spoiler een aantal computer-chips is geplaatst.Zoals bekend is er deze week uitgebreid met deze configuratie getest.


Wilco Hendriks maakt zich op voor zijn eerste seizoen voor Antwerp Racing Team

Een zeer profesionele recap van de Silverstone Iracing race!

Mclaren F1

Launch nieuwe McLaren op internet te zien

Britse renstal presenteert auto op 29 januari om 12:00

[22-01-2010] McLaren presenteert zijn nieuwe auto, de MP4-25, op 29 januari om 12:00 (Nederlandse tijd). Dat was al bekend, maar de launch van het nieuwe paradepaardje van de formatie uit Woking is ook op de website van McLaren te zien.

 

McLaren wil in 2010 vol voor de titel gaan.
Daarnaast zijn ook de interviews met regerend wereldkampioen Jenson Button te volgen. Lewis Hamilton ontbreekt uiteraard ook niet. De presentatie van de auto vindt plaats in het Britse Newbury, waar het hoofdkantoor van Vodafone zetelt.

BvdB

 

NASCAR: Ford Pace Car voor Daytona 500

Voor het eerst sinds 40 jaar zal er weer een Ford product als pace car dienen voor de “Great American Race” ofwel de Daytona 500. In 1970 viel de eer voor de allerlaatste maal te beurt aan de Ford Torino. GT Convertible.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Ford Racing USA

2011_mustanggt_pacecar_f83.1
Na 40 jaar mag de Mustang weer de Daytona 500 aanvoeren.

Ford Pace Car voor Daytona 500
Voor de eerste maal in veertig jaar zal een 2011 Ford Mustang GT bij de Daytona 500 het veld aanvoeren. Jamie Allison van Ford Motorsports North America: “Het is werkelijk een grote eer dat wij met de 2011 Mustang GT de grootste autorace van de VS mogen aanvoeren. Daarmee kunnen wij ook de zuinigheid van de nieuwe 5L V8 aantonen.”

Van het Daytona 500 Model zullen er slechts vijftig gebouwd en verkocht worden. Jamie Allison: “Ik geloof dat iedereen van de Mustang houdt. Die reactie werd bij ons snel duidelijk toen wij de Mustang voor de Nationwide Series introduceerden, Het is een prachtige manier om een echt Amerikaans icoon in zijn meest natuurlijke omgeving te laten zien.”

De Mustang GT op de foto zal a.s weekend op de jaarlijkse Barrett-Jackson Scottsdale Collector Car Auction ter veiling worden aangeboden. De opbrengst van de veiling is bestemd voor jonge kinderen die aan suikerziekte lijden. Zevenvoudig NASCAR Kampioen Richard Petty zal de bolide aan de hoogste bieder overhandigen.


NASCAR Kort
Spoilers gaan achtervleugels definitief vervangen

De afgelopen dagen werd er op de Texas Motor Speedway door Tony Stewart, Brian Vickers, Greg Biffle en Kurt Busch met een nieuw aërodynamisch pakket getest. Zoals autosport.nl enkele weken geleden al berichtte gaat de achtervleugel door een spoiler vervangen worden. De rijders waren laaiend enthousiast over het nieuwe concept. Op 23/24 maart gaat er nogmaals in Charlotte getest worden. Verwacht wordt dat de spoilers bij de wedstrijd in Texas op 18 april definitief de vleugels zullen vervangen. Greg Biffle: “Het is een beetje retro, terug naar de oude auto. Het is mogelijk dat de nieuwe spoilers wel eens in het nadeel van Hendrick Motorsports kunnen uitpakken.”

Piquet in ARCA
Het team van Eddie Sharp Racing heeft Nelson Piquet Jr. voor de ARCA-wedstrijd op Daytona met een Toyota ingeschreven.

Bij het RC racen kan het er ruig aan toe gaan zoals te zien in dit filmpje.

De oranje-zwarte auto is Wilco Hendriks van Hendriks-Racing.
Super geluid en dit is maar 2.5cc en maar twee auto's.

 

Indy Light: Junior Strous tekent contract bij Team Moore Racing

480_strous_indylight_1

Junior Strous heeft afgelopen weekend een contract afgesloten voor raceseizoen 2010 in de Amerikaanse Firestone Indy Lights Series. De onderhandelingen in Indianapolis met diverse teams duurden bijna een week. Na zorgvuldige afwegingen van een aantal goede aanbiedingen werd gekozen voor het Team Moore Racing van eigenaren Mark Moore en de steenrijke Tom Wood. Mark Moore heeft reeds vele kampioenschappen en races gewonnen met onder andere CART teams als Pac-West. Doorslaggevend tijdens de onderhandelingen was ook het feit dat het bedrijf van Tom Wood olieboringen verricht voor Shell, één van de jarenlange trouwe sponsors van Junior Strous.

Tekst en foto’s: PR

Junior Strous geldt als een ervaren coureur die reeds op jonge leeftijd veel successen behaalde in de tweeliter Formule Renault. Zo won de Wassenaarder de titel in het Amerikaanse Winterkampioenschap ‘Fran-am’ met Mr Glow Motorsport en werd hij in 2004 Benelux Formule Renault 2000 Kampioen. Een jaar later werd Strous vicekampioen in het Nederlands Formule Renault 2.0 Kampioenschap en stond hij een aantal keren op het podium in de Eurocup. Hij won tevens met AR Motorsport de Britse Formule Renault 2.0 Winterseries.

In 2007 maakte hij de overstap naar de Atlantics Series, maar door een hevige polsblessure die hem het hele jaar parten speelde, kwam hij bij het team van Condor Motorsports niet aan de gewenste resultaten. Ook in 2008 reed Strous bij Condor Motorsports in de Atlantic Series. Junior Strous won een race en behaalde diverse podiums. Een jaar later stapte hij over naar de Firestone Indy Lights Series en won prompt de eerste twee races op het stratencircuit van St. Petersburg.

480_strous_indylight_2

Junior Strous: “Het is geweldig wat er de afgelopen week is gebeurd, mijn twee overwinningen vorig jaar in de openingsraces van de Firestone Indy Lights Series in St.Petersburg zijn niet onopgemerkt gebleven. Tijdens de jaarlijkse Indy rijders en team meeting op 12 januari jongstleden op de Indianapolis Motor Speedway werd ik door allerlei mensen zeer respectvol benaderd en men was erg blij dat ik weer terug was op de Brickyard. Wij waren met drie top teams uit de Firestone Indy Lights Series in onderhandeling en samen met mijn management Winners Circle Group hebben we na lang onderhandelen besloten voor TMR te gaan rijden. Bij dit uiterst professionele team waar alles tot in de puntjes is georganiseerd wilde men mij dolgraag hebben. Ik krijg er een reserve auto en veel testdagen. Teameigenaar Tom Wood kon mede dankzij de input van mijn sponsor Shell deze deal niet laten lopen. Er zullen hierdoor unieke business to business situaties voor hem ontstaan. Belangrijk is dat de financiën goed zijn geregeld in deze moeilijke tijd en dat ik mij volledig op het racen kan gaan concentreren. Het team en ik gaan volle kracht voor overwinningen en het Firestone Indy Lights Series kampioenschap 2010!”

Junior Strous vertrekt eind januari 2010 weer naar Indianapolis om een stoeltje te maken en begin februari wordt er getest in Florida op de circuits van Sebring en Homestead. De eerste races worden verreden in het weekend van 28 maart 2010. Daar start het Firestone Indy Lights Series seizoen in St. Petersburg Florida.

Kamer voor meer geluidsdagen op Nederlandse circuits

Het Haarlems Dagblad meldt vandaag op de voorpagina het goede nieuws dat de Tweede Kamer er in grote meerderheid geen bezwaar tegen heeft wanneer de racecircuits in Zandvoort en Assen twaalf dagen per jaar meer lawaai mogen maken dan gebruikelijk. Dinsdag is hierover in de kamer gedebatteerd met minister Jacqueline Cramer (Milieu), die de wet op dat punt wil aanpassen.

webber_fuzzy
Langzaam maar zeker komen de zo gewenste extra geluidsdagen en dus mooie raceklassen duidelijker in beeld

Een aanpassing van de wet kan betekenen dat de circuits vaker grotere auto- en motorsportevenementen kunnen houden. Enige kanttekening is dat Cramer wil dat de uiteindelijke beslissing of zo’n evenement echt kan doorgaan, wordt genomen door de provincies.

Volgens Haarlems Dagblad hebben CDA, PvdA, VVD en PVV geen bezwaar. De PVV pleitte er zelfs voor dat de Formule 1 terugkeert naar Nederland. Kamerlid Richard de Mos memoreerde in dat verband nog eens hoe autocoureur Niki Lauda in de jaren tachtig door de Tarzanbocht van het circuit in Zandvoort vloog.
GroenLinks ziet grote bezwaren. Voor deze partij wegen de belangen van omwonenden en recreanten rondom de circuits zwaarder dan die van de autoliefhebbers.

Column: Gaan alternatieve autosportconcepten fan leegloop aanwakkeren?

Door de veelbesproken opwarming van de aarde wordt ook in de autosport gezocht naar alternatieven voor de huidige aandrijvingen. Recent gaf Jan Lammers aan bezig te zijn met de opzet van een elektrische raceklasse en op Birmingham introduceerde Radical Sportscars een elektrisch aangedreven Radical, die in de nabije toekomst ingezet kan worden en nu volop getest gaat worden. Kortom, alternatieve manieren van racen zijn volop in het nieuws. De redactie van AUTOSPORT.NL is nieuwsgierig naar de (on)mogelijkheden van met name elektrisch racen en zal deze ontwikkelingen op de voet gaan volgen. Maar niet iedereen ziet die toekomst rooskleurig tegemoet, getuige de column van onze redacteur Willem Staat.

Afgelopen week bezocht ik twee beurzen met een verschillend karakter. Modern en Historisch. Bij de Autosalon in Brussel strooiden de fabrikanten naarstig hun energiepropaganda rond. Ondanks alle inspanningen van de automobielsector om een bijdrage aan het milieu maakte de milieuorganisatie Greenpeace direct gehakt van alle genomen initiatieven. Enkele uren na de opening van de Show kwamen zij met een duidelijk standpunt naar buiten. Zij zien liever helemaal geen mobiliteit, werkgelegenheid en initiatieven. En ook op het gebied van de Sport worden die genomen. Om een bijdrage aan de milieu- en geluidspolitiek te leveren presenteerde de RACB het elektrisch karten.

480_weinig__fanbeleving

Laurens Vanthoor, Jerome D’Ambrosio en diverse andere Belgische autosport-toppers gaven een leuke demonstratie weg. Elektrische autosport dat moet de toekomst gaan worden. Een uitstekende bijdrage aan het milieu maar alle initiatiefnemers zien één ding over het hoofd. DE BELEVING VAN DE SPORT DOOR DE TOESCHOUWER. Als toeschouwer langs de zijlijn had ik er totaal geen Feeling of Beleving mee. Zelfs de gorgelende wielrenners in een wielerronde produceren met het spaakgeratel van hun “velo” nog meer geluid.

Het is te hopen dat de groene initiatiefnemers binnen de overkoepelende organisaties hier ter dege rekening mee gaan houden anders dreigt massale leegloop van de fans die zo graag het onderscheid horen tussen een V6 en een V8 motor. Ook het gevaar van het “niet horen” van een voertuig binnen de sport mag in de toekomst niet onderschat gaan worden. Het zou wel eens tot onvoorziene calamiteiten kunnen leiden.

CO2 uitstoot is een belangrijk issue maar ik vraag mij altijd af wat de bijdrage hiervan is m.b.t. overbelichte sportaccommodaties. Nu staan er bij mij in de buurt enkele sportcomplexen die ’s avonds vaak nodeloos verlicht zijn. Geen sporter te bekennen want een pilsje in de kantine is veel gezelliger. Geen milieugroep die ageert of met globale of landelijke cijfers komt?

480_veel_fanbeleving

Na Brussel reisde ik naar het Maastrichtse MECC dat geheel in het teken stond van het 100 jarige Alfa jubileum. Prachtige met liefde en enthousiasme gemaakte bolides waarvan je de historie en geschiedenis opnieuw inademde. Pure Beleving. Toen ik thuiskwam schakelde ik de televisie in en zag op Motors TV de Andros Trophy. Het spectaculaire ijsracen in Frankrijk. In het tweede deel kwamen de geluidloze elektrische auto’s op het scherm. Na twee minuten heb ik de knop omgedraaid. Nul geluid en beleving. Het is aan de marketingmensen in de sport om bij een alternatieve brandstofrevolutie aan een belevingsconcept te werken. Anders zal de crisis groter zijn dan de economische recessie die nu heerst.

Willem J. Staat

 

Wilco en ik van Hendriks-racing sluiten ons helemaal aan bij Willem J. Staat.

Hieronder het verschil, is dit de toekomst?



 

 

Stockcar F2 nieuws: 'Gronico Hcd F2 super cup'



Zoals iedereen misschien wel heeft vernomen zijn we druk bezig om een nieuwe cup op te zetten voor de Stockcar F2 klasse. We hebben de F2 gekozen, omdat er in deze klasse geen cup was waar in meerder wedstrijden moet worden gestreden voor punten. Na wat om ons heen te hebben gevraagd onder de rijders was er behoefte aan een goede cup, een cup waar wat te verdienen valt. Hiermee trek je rijders uit het hele land en misschien ook buitenlandse rijders. Om dat voor elkaar te krijgen zijn we op zoek gegaan naar sponsoren, we hebben al vele enthousiaste aanmeldingen. Om deze F2 cup te doen slagen zijn we nog dringend op zoek naar meer sponsoren.

We hebben de ASE en de FAC bereid gevonden om dit jaar hun banen beschikbaar te stellen tijdens de geplande races in 2010. Twee races op Emmen en twee races op Blauwhuis, in de toekomst zou dit naar meerdere banen uitgebreid kunnen worden. Per wedstrijd zijn er 3 dagprijzen los van de wedstrijden van de vereniging die dag, het zijn dus extra prijzen. Na die 4 wedstrijden krijgen we de grote finale met extra grote geld prijzen en mooie bekers.

Wat betreft de naam hebben we gekozen om onze de naam van onze grootste sponsor erin te vermelden, Gronico Hcd, Gronico Hcd F2 supercup. Natuurlijk waarderen we iedere sponsor, elke bijdrage is geweldig om de cup te kunnen realiseren. We willen aan alle sponsoren aandacht geven, door de namen te vermelden en om te roepen tijdens wedstrijden. Hoe meer geld hoe groter de prijzen.

We verrijden dus vier wedstrijden, er wordt gereden om punten, de rijders met de meeste wedstrijden en punten hebben voorrang om in de grote finale te komen.
Er mogen 25 rijders meerijden in de grote finale. Er wordt gereden onder het Brisca reglement.

De datums zijn al bekend:
30 April  Blauwhuis   Fac
08 Mei    Emmen      Ase
13 Mei    Blauwhuis   Fac
05 Juni    Emmen     Ase
20 juni    Blauwhuis Grote Finale

Wij hopen natuurlijk op een grote opkomst zodat deze cup een succes wordt en voor herhaling vatbaar is in de toekomst.

Sponsoren kunnen zich aanmelden bij: yme.69@hotmail.com
Ook voor meer informatie kun je terecht bij Yme Mollema.
Yme 06-52471271

Alweer een belachelijk project!!!!!!!!

Radical Cup blikt vast vooruit naar elektrische toekomst

480_radical_sro

De Radical Cup, die tijdens de Paasraces haar debuut zal maken binnen het Dutch Power Pack, is niet alleen met de directe toekomst bezig, maar kijkt ook vast wat verder vooruit. Op de beurs in Birmingham introduceerde Radical namelijk hun nieuwste project, de SRZERO (SR0), een elektrische raceauto ontwikkeld samen met het Imperial College Green Endurance Team (RGE). De auto gaat binnenkort de 26.000km lange reis afleggen van het Argentijnse meest zuidelijk gelegen stadje Ushuaia naar het uiterste noorden van Alaska het stadje Prudhoe Bay.

Tekst en foto's: Radical Sportscars

De in Peterborough gevestigde raceautofabrikant heeft voor de ontwikkeling van de SR0 heel nauw samengewerkt met het RGE team om deze eerste elektrisch aangedreven raceauto en de resultaten zijn verbazingwekkend. De Radical SR0 wordt gaat in de markt gezet worden als een “Fun to drive” alternatieve raceauto.

De studenten van het RGE team zullen de met 400PK aangedreven twin motor supersportauto de volledige Pan-Amerikaanse snelweg (ca. 26.000Km) afrijden.

480_radical_sro_accus

In de auto bevind zich de laatste staaltjes van techniek op het gebied elektrische aandrijving. De Lithium Iron photoshate accu’s met de state-of-the-art accumanagement en controle system gekoppeld aan de 550v motoren die in de toekomst ook energie kunnen halen uit het remmen zorgen ervoor dat de auto tot 500Km kan rijden op een volle lading uit een normaal stopcontact.

Ondanks de groene aandrijving levert de auto niet in op prestaties; de SR0 kan de sprint van 0 tot 100Km per uur afleggen in nog geen 3,5 seconden en heeft een topsnelheid van ca. 190Km per uur in 'high-performance' mode.

"The SR0 is Radical's meest geavanceerde project tot nu toe," meldt Mick Hyde, mede-oprichter van Radical Sportscars. "Met deze auto slaan we een nieuwe weg in waarbij we onze ogen niet sluiten voor uitdagingen als de opwarming van de aarde maar tegelijkertijd onze afkomst niet vergeten door het bouwen van toch een echte raceauto”

Radical wordt in Nederland vertegenwoordigt door Radical Sportscars Benelux en levert een complete range aan raceauto’s van de SR4 (de betaalbare trackday auto) tot de Nürnburgring ronderecord houder de Radical SR8 LM.

Binnenkort worden op AUTOSPORT.NL de mogelijkheden voor testen in de Radical voor deelname aan het DPP bekend gemaakt.

Sportscars: GrandAm ook in Europa?

Volgens het Italiaanse vakblad Autosprint wordt er achter de schermen hard gewerkt aan een Europese GrandAm series. GrandAm zou aanmerkelijk goedkoper zijn dan LMS.

Tekst Willem J. Staat
Foto's GrandAm

grandam_dp_klasse

Europese GrandAm idee van Pirelli en N-Technology
Mauro Sipsz van N-Technology en Pirelli onderzoeken op dit moment of het organiseren van een Europese GrandAm series een haalbare kaart is. In samenwerking met Dallara is er door beide partijen een voorstel aan de familie France gedaan. Zoals bekend heeft de familie France de rechten van NASCAR en GrandAm in handen. Of het idee gerealiseerd gaat worden hangt van de belangstelling van de diverse Europese fabrikanten af. Dus misschien komt er na de Le Mans Series een totaal ander concept in Europa bij?

grandam_gt_klasse


FIA GT: Fia ontvangt 24 aanmeldingen voor WK GT1

PAGINA 1 VAN 1
Bij de FIA heeft men voor komend seizoen 24 inschrijvingen bevestigd. 12 teams en zes merken hebben zich voor het seizoen 2010 aangemeld.

Tekst Willem J. Staat


Fia GT1 WK telt 24 aanmeldingen
Afgelopen vrijdag was de sluitingsdatum voor het nieuwe FIA GT1 wereldkampioenschap. Bij de FIA bevestigde men de volgende inschrijvingen. De provisional lijst van de FIA telt de volgende inschrijvingen:

Aston Martin
Hexis AMR dat in 2009 in FIA GT3 het team kampioenschap won.
Young Drivers AMR.

Corvette
Madcroc Racing dat is ontstaan uit een fusie tussen SRT en DKR.
Phoenix Racing Carsport dat een “joint venture” is tussen Phoenix Racing en Carsport Holland van Toine Hezemans

Ford
Matech en Team VDS. Beide namen in 2009 aan het FIA GT kampioenschap deel.


Lamborghini
Munnich Sport dat door Rene Munnich gerund wordt en All Inkl.Com van Hans Reiter. Beiden waren eerder in het FIA GT kampioenschap actief.

Nissan
Swiss Racing Team dat gerund gaat worden door Oltmar Welti.
Sumo Power een nieuw Brits Team van James Rumsey.

Deze inschrijvingen zullen door de FIA bestudeerd worden. Aan het eind van de maand zal de FIA de definitieve lijst publiceren.

Formule 1: GP2-test boost voor Schumachers zelfvertrouwen

schumacher_gp2

De driedaagse test met een GP2-bolide heeft Michael Schumacher weer aardig klaargestoomd voor zijn rentree in de Formule 1. De drie dagen op Jerez vormden een mooie opbouw, van een natte baan op dinsdag tot een kurkdroge op donderdag. Na afloop van deze testweek is de Duitser een dosis zelfvertrouwen rijker.


Tekst: Daan Jeuken

“Ik kan het nog”
“Deze testweek is een goede oefening geweest”, analyseerde de Mercedes-rijder. “Op de droge baan hebben we donderdag een hele race-afstand kunnen afwerken. Wat betreft mijn snelheid had ik geen twijfels over deze comeback, maar over het mentale aspect was ik nog niet overtuigd. Ik heb echter snelle en constante ronden kunnen rijden, dat was erg belangrijk voor me. Nu weet ik dat ik me een hele race kan blijven focussen en de concentratie niet verlies. Ik heb er nu erg veel vertrouwen in en kijk enorm uit naar het echte werk.”

Het seizoen begint voor Schumacher op 1 februari tijdens de eerste grote Formule 1-test in Valencia.

IMSA Performance MATMUT Porsche op pole-position voor de Dunlop 24H of Dubai

480_dunlop-24hdubai

De Franse coureur Patrick Pilet kwalificeerde de IMSA Performance MATMUT-Porsche 911 GT3 RSR op de pole-position voor de vijfde editie van de Dunlop 24H of Dubai. In de slotfase van de 90 minuten durende tijdtraining reed Pilet met 2.02,701 minuten de snelste tijd, die niet alleen de snelste van de dag was, maar ook genoeg om de pole-position voor de eerste lange-afstandsrace van het jaar voor zich op te eisen.


Tekst en foto: PR

“De vele auto’s op de baan maken het niet eenvoudig. Zelfs op mijn vliegende ronde moest ik nog vijf of zes auto’s inhalen, maar dat was geen probleem. De baan ligt me en de sfeer is prima, dit evenement is gewoon fantastisch”, zei Pilet, die voor het eerst in Dubai rijdt. “Ik heb met behulp van een computerspelletje geprobeerd de baan te leren kennen”, gaf hij toe. De Fransman deelt de auto met zijn landgenoot Raymond Narac en de Duitse Porsche-fabrieksrijder Marco Holzer.

Het IMSA Performance MATMUT-team toonde al met de plaatsen één en twee in de tweede vrije training zijn potentieel aan. Toch stond het Gravity Racing International-team uit Luxemburg in de kwalificatie lange tijd bovenaan. Al kort na het begin van de training nam de Belgische routinier Vincent Radermecker met de Mosler MT900 met een tijd van 2.03,812 minuten de leiding. Met drie minuten te gaan opende Pilet echter de aanval en pakte de pole-position. “We wisten dat we het konden en aan het eind klopte alles”, aldus de Fransman. De snelste tijd overall van de Porsche was ook de snelste rijd in de klasse A6. De Mosler start als snelste auto in de SP2-klasse als tweede algemeen. De Porsche 911 GT3 Cup S van het Italiaanse De Lorenzi Racing-team met startnummer 8 vertrekt als derde.

De snelste drie in het algemeen klassement:
1. IMSA Performance MATMUT Porsche 911 GT3 RSR 2.02,701 Raymond Narac/Patrick Pilet/Marco Holzer (F/F/D)
2. Gravity Racing International Mosler MT900 GT3 2.03,536 Loris de Sordi/Vincent Radermecker/Eric Lux/Gerard Lopez/Stéphane Lemeret (B/B/B/LUX/B)
3. De Lorenzi Racing Porsche 911 GT3 Cup S 2.04,006 Stefano Borghi/Pierguiseppe Perazzini/Marco Cioci/Gianluca de Lorenzi (I)

De snelste teams in de afzonderlijke klassen:
A2 Boutsen Energy Racing 1 Renault Clio 2.24,738
A3T Sunred 1 SEAT Leon Supercopa 2.12,448
A4 K&K Racing Team BMW 130i 2.23,298
A5 Al Faisal Racing 1 BMW Z4 Coupé 2.06,009
A6 IMSA Perf. MATMUT Porsche 997 GT3 RSR 2.02,701
D1 VW Motorsport Austria Volkswagen Scircocco TDI 2.25,521
D2 BMW Team Hungary BMW 120 D 2.16,882
SP1 Bovi Motorsport Brokernet Silversting 2.09,794
SP2 Gravity Racing International Mosler MT900 GT3 2.03,536
SP3 Nicholas Mee Racing Aston Martin Vantage 2.13,631


Kampioen Superleague krijgt F1-test

Kampioenschap wordt flink uitgebreid

[14-01-2010] Het Superleague-kampioenschap wordt in zijn derde seizoen flink uitgebreid. Het aantal raceweekends is van zes naar twaalf gegaan, het prijzengeld is verhoogd tot 5 miljoen euro en de coureur die de titel wint krijgt een heuse Formule 1-test.

 

Superleague wordt dit jaar groter.
Het gaat goed met de voetbalcup op wielen. Na een moeizame start is de Superleague uitgegroeid tot een stabiel kampioenschap. De raceklasse, die samenwerkt met Europese voetbalclubs, wil graag serieus genomen worden.

Vorig jaar kende de klasse al een paar bekende namen, zoals Sébastien Bourdais en Giorgio Pantano. In 2010 hoopt de Superleague nog meer geïnteresseerden te lokken, onder andere door het prijzengeld te verhogen.

Het team dat kampioen wordt, ontvangt één miljoen euro, voor de tweede plek is 500.000 euro gereserveerd en de nummer drie krijgt 250.000 euro.

Bovendien krijgt de coureur die het kampioenschap wint een Formule 1-test aangeboden. Bij welk team er getest mag worden, is nog niet bekend.

Daarnaast is het aantal raceweekends uitgebreid naar twaalf evenementen. Eén van de nieuwkomers is Assen. Op 15 en 16 mei zal er geracet worden op het circuit in Drenthe.

De volledige kalender ziet er als volgt uit:
3 en 4 april – Silverstone (Engeland)
15 en 16 mei – Assen (Nederland)

22 en 23 mei – Magny Cours (Frankrijk)
19 en 20 juni – Jarama (Spanje)

26 en 27 juni – Nürburgring (Duitsland)
3 en 4 juli – Oschersleben (Duitsland)

17 en 18 juli – Zolder (België)
31 juli en 1 augustus – Brands Hatch (Engeland)

18 en 19 september – Estoril (Portugal)
2 en 3 oktober – Monza (Italië)

13 en 14 november – Jerez (Spanje)
* Het laatste evenement wordt nog bekendgemaakt

Sportscars: Lola presenteert 2010 LMP-versie

Bij Lola werden vandaag de eerste foto’s vrijgegeven van het nieuwe LMP1 chassis dat zowel in Europa als in de VS in actie zal komen.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Lola


lola_lmp_2010

Verbeterde aërodynamica
Ontwerper Julian Sole heeft in het LMP-ontwerp van 2010 enkele mechanische en aërodynamische aanpassingen aangebracht. Bij Lola heeft men dan ook veel geïnvesteerd van de ontwikkeling van het LMP-chassis. Zowel de LMP1 als LMP2 versies komen uiteraard bij de 24U van Le Mans in actie.

A1GP: Definitief geen A1GP op Assen

480_yelmer-passeert-bourdai

Soms gaat nieuws zo snel dat het een zojuist gepubliceerd verhaal achterhaalt. RTV Drenthe meldt nu dat de A1GP definitief niet rijdt op TT-circuit Assen en de Superleague de al verwachte vervanger is.

Volgens een woordvoerder van RTV Drenthe heeft de organisatie dit nieuws vanmiddag bekend gemaakt:
"De A1 verkeert al langere tijd in financiële problemen. De autoraces voor 2010 zijn voorzover bekend allemaal afgelast. Als vervanger komt de Super League Formula op 15 en 16 mei naar Assen. Dat is een raceklasse waarbij de auto's van de coureurs gesponsord worden door internationale voetbalclubs. Zo rijdt voor Nederland een PSV wagen in deze klasse. Wat er gebeurt met de duizenden kaarten die zijn verkocht voor de A1 is nog niet bekend."

Formule 1: Schumacher in actie met GP2-bolide

schumacher_gp2

Michael Schumacher heeft vandaag zijn eerste test afgehandeld in de voorbereiding op zijn comebackseizoen. Op het circuit van Jerez nam hij plaats in de GP2-ontwikkelingsbolide. Voor de Mercedes-rijder was het zaak zoveel mogelijk rondjes te rijden om het racegevoel weer terug te krijgen. In de tussentijd hielp hij de ontwikkeling van de GP2-bolide door wat ophangingsafstellingen uit te proberen, alsmede geüpdatete onderdelen zoals de koppeling uit te testen. De recordkampioen zal nog twee dagen verder testen.

schumacher_gp2_2

Sportscars: Column Jeroen Bleekemolen uit Daytona

480_grandam-2010-djt-ga-003

Ik ben nu op de terugweg van de 3-daagse test van Daytona voor de 24 uur en heb me enorm vermaakt. Ik kwam door alle sneeuw in Nederland, maar ook in Atlanta redelijk laat aan op donderdag. Na een kort nachtje begon het vrijdag ochtend vroeg. De eerste sessie was al om 9 uur. Mijn teamgenoot Craig Stanton begon de sessie, daarna teameigenaar John Potter en ik kon op het einde nog even de baan op. Ik heb al een aantal keren op een oval met een infield gereden, maar nog nooit op een oval met zo veel banking. Je kunt er amper op lopen, zo steil is de baan. En in Daytona rijden we bijna de hele oval. Ik had het al gehoord dat het best even wennen zou zijn en dat was het zeker. Ondanks dat het makkelijk vol gas is, is het rijden tegen de muren heel raar. We halen ongeveer 280 km/u en de eerste ronde werd ik er letterlijk een beetje duizelig van. Je krijgt heel veel respect voor de Nascar coureurs, die hier vol op de limiet rijden. Na een rondje of 3 weet je echter niet beter en is het helemaal normaal. Het klinkt een beetje cliché, maar je voelt je echt even Cole Trickle uit Days of Thunder als je vol over die banking gaat. Een mooi gevoel.

Foto's Jeroen Bleekemolen en Motorsport.com

We zagen meteen al dat onze motor voor deze test niet zo goed meer was. Daar verloren we zo’n 1,2 seconde per ronde mee, vergeleken met de data van de andere Porsches. Doordat je de hele oval volgas rijdt, verlies je dus al snel tijd met een mindere motor. Op zich geen probleem, want voor de race hebben we een hele goede motor klaarstaan. En het team hoopt dat de concurrenten van Porsche van de organisatie nog een paar penalty’s krijgen voor het komende seizoen, dus ze wilden toch niet te veel snelheid laten zien.

480_daytona-24-uur-test-201

Wat opviel is dat de Amerikanen wel een beetje “mooi weer rijders”zijn. Helaas is de winter ook in Florida enorm streng en kregen we zelfs een beetje sneeuw. Niemand durfde de baan op en uiteindelijk werden de trainingen ook uitgesteld. Met een lach op mijn gezicht dacht ik even terug aan de Nieuwjaarsrace op Zandvoort, waar we sneeuw en ijs hebben getrotseerd. Dit was nog niet eens 10 procent daarvan.

Op zaterdag hadden we een avondtraining. Doordat de baan zo goed verlicht is, heb je eigenlijk niet eens koplampen nodig. Ik heb toen een complete stint gereden en gekeken of de auto goed bleef gaan. Dat was zeker het geval, dus we waren tevreden. Op zondag hebben we nog diverse dingen geprobeerd, waaronder een ander differentieel en dempers. Uiteindelijk heb ik in de laatste training de snelste tijd van onze auto gereden, op gebruikte banden. Dat was een tijd van 1.50.8. De snelste Porsche was 1,1 seconde sneller en dat was op nieuwe banden. Die data kunnen we via Porsche vergelijken en daardoor weten we dat we echt snel zijn. Met onze race motor erin en nieuwe banden moet ik laag in de 1 minuut 49 kunnen rijden en daarmee zijn we absoluut een van de snelste. Ik heb tijdens de race Porsche fabrieksrijder Richard Lietz naast me en wij zullen de meeste uren rijden. Ook Craig Stanton was snel tijdens de test en teameigenaar John Potter had zich ook enorm verbeterd. Hij kwam niet zo veel te kort meer, dus ik denk dat we echt een sterk team hebben. Magnus Racing is een nieuw team, maar alle mensen hebben enorm veel ervaring. De engineer is een van de beste uit de Grand Am Series.

480_daytona-24-uur-test_008

Het racen in Amerika bevalt me heel goed. Dat ga ik zeker vaker doen. Iedereen is heel relaxed en het is mooi om te zien hoeveel bekende rijders uit vele verschillende raceklassen hier meedoen. Er zijn meer mogelijkheden voor komend seizoen om in Amerika te racen, dus daar ga ik zeker werk van maken. Hopelijk kan ik daar binnenkort iets van bekend maken. Nu ga ik meteen door naar Dubai, waar ik samen met mijn vader, Peter van der Kolk en Henry Zumbrink zal rijden. Een leuke race, waar we het ook goed moeten kunnen doen.

Groeten,

Jeroen

480_grandam-2010-djt-cg-007

Nascar: Achtervleugel COT-car verdwijnt mogelijk. Achterspoiler terug?

De achtervleugel in de NASCAR Sprint Cup series op de Car of Tomorrow (COT-car) heeft het afgelopen jaar tot de nodige discussies geleid. De races zouden niet spectaculair genoeg meer zijn en evenals in andere series zoals bijv. de DTM en BTCC staan de achtervleugels ook al jaren ter discussie.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Autostock

nascar_vleugels
Hebben we deze configuratie in 2009 voor het laatst gezien?



Achtervleugels verbannen? Spoilers terug?
Een NASCAR-woordvoerder heeft in Daytona bevestigd dat men bij NASCAR serieus overweegt om de achtervleugels te gaan vervangen door achterspoilers. Afgelopen donderdag was er in het NASCAR Technical Center een uitgebreide meeting met veertien vooraanstaande coureurs. Alle 14 rijders waren voor een terugkeer van de achterspoilers om de kwaliteit van het racen en de “downforce” te verbeteren. Volgens de NASCAR woordvoerder wordt aan de hand van deze bevindingen overwogen om de achterspoiler nog voor de Daytona 500 opnieuw in te voeren. Volgende week zullen de eerste windtunneltests reeds plaatsvinden waarna er nog een uitgebreide circuittest volgt. Ook zijn er enkele reglementswijzigingen te verwachten.De regel dat er beneden de gele lijn op de Superspeedways niet meer gereden mag worden verdwijnt vermoedelijk evenals de “No-bumping” zones.

Bij NASCAR benadrukt men dat een eventuele aanpassing van de aërodynamica niets te doen heeft met de highspeed crashes die afgelopen jaar op zowel Daytona als Talladega plaatsvonden. In het NASCAR Technical Center werd de crash van Ryan Newman bijna volledig gesimuleerd en toonde aan dat de achtervleugel geen enkele invloed had op het feit dat de auto de lucht inging.

Mochten de achtervleugels in NASCAR inderdaad door de spoilers vervangen worden dan zou dit mogelijk wel eens wereldwijd consequenties kunnen gaan krijgen voor andere kampioenschappen.

nascar_spoilers
Krijgen we de achterspoilers weer terug om de kwaliteit van het racen te verbeteren? Gaan
andere kampioenschappen volgen en wat denken de lezers van autosport.nl?



Winter slaat toe op Circuit Park Zandvoort

480_sneeuw_421

480_sneeuw_016

Ook het Circuit Park Zandvoort is na de sneeuwbuien van afgelopen woensdag bedekt onder een dikke laag sneeuw. Het is vele jaren geleden dat er zoveel sneeuw op het circuit heeft gelegen. Het testen van vrijdag is afgelast, en met de kans op nieuwe buien komend weekend zal er voorlopig nog wel even niet gereden worden.
Het levert wel hele mooie plaatjes op getuige de foto's van fotograaf Chris Schotanus.

480_sneeuw_035

480_sneeuw_241

480_sneeuw_289

480_sneeuw_303

480_sneeuw_137

29 teams uitgenodigd voor 24 uur van Le Mans

 
Organisator ACO van de 24 uur van Le Mans heeft 29 teams uitgenodigd voor de race, die op 12 en 13 juni 2010 voor de 78ste maal wordt verreden. Hiermee staat een half jaar voor de start van de race meer dan de helft van het startveld al vast.

Uitnodigingen

Op basis van de resultaten in 2009 in de Petit Le Mans, LMS, ALMS en Asian Le Mans Series zijn de uitnodigingen verstuurd. Ook de winnaar van de Michelin Green X Challenge mag meedoen. In de periode 21 december 2009 en 20 januari 2010 kunnen andere teams zich inschrijven voor de 24 uur van Le Mans.

Lijst

Hieronder volgt de lijst van de uitgenodigde teams.

LMP1 (7 Teams):

Peugeot Sport Total (Peugeot 908 HDI-FAP)
Peugeot Sport Total (Peugeot 908 HDI-FAP)
Team Peugeot Total (Peugeot 908 HDI-FAP)
Patron Highcroft Racing (Acura ARX-02a)
Aston Martin Racing (Lola-Aston Martin B 09/60)
Pescarolo Sport (Pescarolo-Judd)
Sora Racing (Pescarolo-Judd)

LMP2 (7 Teams):

Team Essex (Porsche RS Spyder)
Speedy Racing Sebah (Lola Judd)
Speedy Racing Sebah (Lola Judd)
Speedy Racing Sebah (Lola Judd)
Lowe's Fernandez Racing (Acura ARX-01b)
Quifel ASM Team (Ginetta-Zytek)
Oak Racing (Pescarolo-Mazda)

GT1 (6 Teams):

Corvette Racing (Corvette C6-R)
Luc Alphand Aventures (Corvette C6-R)
Luc Alphand Aventures (Corvette C6-R)
Vitaphone Racing Team (Maserati MC 12)
PK Racing (Corvette Z06)
JLOC (Lamborghini Murcielago)

GT2 (9 Teams):

Risi Competizione (Ferrari F 430 GT)
Risi Competizione (Ferrari F 430 GT)
BMS Scuderia Italia (Ferrari F 430 GT)
Flying Lizard Motorsports (Porsche 911 GT3 RSR)
Team Felbermayer-Proton (Porsche 911 GT3 RSR)
JMW Motorsport Ferrari F 430 GT)
AF Corse (Ferrari F 430 GT)
Prospeed Competition (Porsche 911 GT3 RSR)
Hankook Team Farnbacher (Ferrari F 430 GT)

Dragracing: Voormalig Nederlands kampioen Frank Eijskoot terug op de strip

eijskoot_01

Dragracen laat je nooit meer los. Het meest recente voorbeeld daarvan is voormalig Nederlands kampioen Frank Eijskoot. Nadat de man uit Veenendaal in 2002 zijn Chevrolet Nova naar Duitsland verkocht leek er een einde te zijn gekomen aan zijn dragrace-activiteiten. Komend seizoen viert Eijskoot echter zijn rentree op de strip met een zelfgebouwde Pontiac Fiero.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Frank Eijskoot

Frank Eijskoot kreeg vooral bekendheid met zijn cyclaamroze ’57 Chevrolet Bel Air. Niet alleen was de kleur opvallend maar de man uit Veenendaal eiste er in 1995 de Nederlandse titel mee op in de klasse Street Machines en eindigde in alle andere jaren binnen de topdrie. Daarna volgde een ’62 Chevrolet Nova waarmee Eijskoot promoveerde naar de klasse Super Street Car om daar in 2000 Nederlands kampioen te worden. In 2002 werd de Nova verkocht en verdween de naam Eijskoot van de strip.

eijskoot_03

“Na een paar jaar begon het echter toch weer te kriebelen. Bij Chassis Engineering in Riviera Beach Florida heb ik een tekening van een chassis besteld en ben gaan bouwen. Inmiddels is het chassis gespoten en ben ik bezig met het plaatsen van de meters, het trekken van de bedrading en de verdere opbouw. De body is een Pontiac Fiero. Het opbouwen van de motor, een small block Chevy 427, schiet ook al aardig op. Het is dan ook mijn bedoeling om er bij de eerste Drachten in juni al bij te zijn, al zal de body dan nog niet gespoten zijn”, aldus de hoopvol vooruitkijkende Eijskoot. “Hoewel het eerste jaar een testjaar zal worden is de auto in principe bedoeld voor de klassen Super Gas en Super Comp, maar mocht hij sneller gaan dan kan ik altijd nog overstappen naar Super Pro ET.”

eijskoot_04

eijskoot_05
Lees verder...

V8 Supercars: Walkinshaw Racing presenteert Fabian Coulthard en Andrew Thompson als rijders

Fabian Coulthard en Andrew Thompson zullen komend jaar in het spectaculaire Australische V8 Supercarkampioenschap de kleuren van Bundaberg Red Racing verdedigen. De beide Red Racing VE Commodores worden door Walkinshaw Racing ingezet.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Holden


fabian_coulthard_2010

Fabian Coulthard wil 2010 eindelijk winnen!

Coulthard en Thompson willen scoren
Fabian Coulthard, die een volle neef van oud F1-coureur David Coulthard is, startte in 2004 zijn V8 Supercar-carrière bij het team van Tasman Motorsport met een Holden. Daarna kwam hij voor het team van Paul Cruickshank Racing met een Ford Falcon uit. Afgelopen seizoen brak de inmiddels gerijpte Coulthard met een podiumplaats in Tasmanié echt door. Fabian Coulthard: “In 2010 hebben wij één van de beste auto’s in de pitlane en ik sta nu al te trappelen voor de eerste wedstrijd in Abu Dhabi volgende maand. In december heb ik al een keer met de Holden kunnen testen en de puzzel viel aardig op zijn plaats. Ik hoop dat ik mijn huidige vorm bij Walkinshaw Racing nog meer kan verbeteren en dat we in Abu Dhabi sterk naar buiten kunnen treden.”

De 22-jarige Andrew Thompson wordt de nieuwe teamgenoot van Fabian Coulthard. Toen eind 2008 PWR Racing haar activiteiten staakte kwam Thompson zonder zitje en moest afgelopen seizoen noodgedwongen toekijken. Eind december tekende Thompson een contract met Walkinshaw Racing. Thompson: “Ik heb een ongelofelijke doorbraak gekregen met één van de beste teams in de V8 Supercar-pitlane en ik zal deze kans dan ook zeker optimaal benutten. Ik heb nog nooit een teamgenoot gehad en om op de grid vooraan te kunnen staan zal ik dan ook nauw met Fabian samen moeten werken.”

bundaberg_racing_2010
Andrew Thompsom em Fabian Coulthard moeten de gevestigde orde van de troon
gaan stoten.


Lees verder...

Sportscars: Jeroen Bleekemolen in 24 uur van Daytona voor Magnus Racing

jeroen

Op uitnodiging van Porsche Motorsport zal ik mee gaan doen aan de 24 uur van Daytona. De wedstrijd zal verreden worden op 30 en 31 januari. Het team waar ik voor uitkom is Magnus Racing. Een nieuw team, met heel veel goede en ervaren mensen. Ik zal de race samen rijden met Porsche fabrieksrijder Richard Lietz, John Potter en Craig Stanton.

Het team is opgezet door John Potter. Hij heeft de laatste jaren al veel deelgenomen aan lange afstandsraces in een Porsche en dit wordt zijn tweede keer in de 24 uur van Daytona, voor het eerste met zijn eigen team. Craig Stanton is een Amerikaan die al heel veel ervaring heeft in de lange afstandsraces aan de overkant van de oceaan. Richard Lietz rijdt al jaren voor Porsche. Ons team is denk ik enorm sterk.

De Daytona 24 uur is de eerste race van het GrandAm kampioenschap. Er zijn twee divisies, de sportscars en de GT’s. Ik zal deelnemen in de GT klasse, waar we uitkomen met een Porsche Cup auto. Die auto ken ik uiteraard al goed van de Porsche Supercup en Carrera Cup. Voor Amerika is dit het begin van het nieuwe autosport seizoen en dat zie je meteen aan het deelnemersveld. Veel topcoureurs uit de Nascar en Indycar doen mee, aangevuld met de normale toprijders uit de sportscars. We rijden op een groot gedeelte van de oval, met een enorme banking. Verder maken we gebruiken van het “infield”.

Het wordt mijn eerste keer dat ik meedoe aan deze klassieker. Dan heb ik alle grote 24 uursraces die er zijn gereden. Twee weken daarvoor wordt Dubai mijn 13e 24 uursrace, dus Daytona zal alweer mijn 14e worden. Komend weekend gaan we testen. Alle teams zijn dan aanwezig en kunnen we ons gaan voorbereiden. Ik heb al een tijd contact met het team en alles is zeer professioneel. Porsche heeft de laatste jaren altijd gewonnen in de GT klasse en met een sterke line up moeten we een goede kans hebben.

Groeten,

Jeroen


IRL: Ryan Hunter Reay vierde coureur bij Andretti Autosport

De Amerikaan Ryan Hunter-Reay is de vierde coureur die in 2010 voor het team van Andretti Autosport gaat uitkomen. Voorlopig zal Hunter-Reay nog een beperkt programma afwerken.

Tekst Willem J. Staat
Foto: IRL

hunter_reay

Hunter Reay vierde man bij Andretti Autosport
Naast Marco Andretti, Danica Patrick en Tony Kanaan gaat Hunter Reay bij Andretti Autosport voorlopig een beperkt programma afwerken. Bij Andretti Autosport wordt er inmiddels hard gewerkt om Hunter Reay een volledig programma te laten afwerken. Met sponsoring van Philips-Van Heusen zal Hunter-Reay zich in eerste instantie op de Indy 500 en enkele andere wedstrijden concentreren.

Sportscars: Nigel Mansell start partnership met Beechdean Racing

Het team van Beechdean Racing wordt in 2010 omgevormd tot Beachdean Mansell Racing. Beechdean Mansell Racing heeft zich als doel gesteld om in de toekomst de 24 Uur van Le Mans op haar naam te schrijven.

ginetta_zytek
De Ginetta Zytek die door Beehdean Mansell Motorsport in 2010 ingezet gaat worden.

Mansells in Le Mans Series
Het team van Beechdean Mansell Mansell Motorsport zal in de 2010 Le Mans Series een Ginetta Zytek Z09R LMP1 Prototype inzetten voor Leo en Greg Mansell. Oud Wereldkampioen Nigel Mansell zal zelf tijdens de 1000 KM van Silverstone en de 24 Uur van Le Mans van Le Mans in actie komen indien een inschrijving zal worden toegewezen.

Naast zijn Word Series by Renault 3,5L programma kwam Greg Mansell afgelopen seizoen samen met zijn vader en Laurence Tomlinson tijdens de 1000 KM van Silverstone met de Ginetta Zytek in actie. Leo Mansell kwam afgelopen seizoen al in de Le Mans Series met een Team Modena Ferrari 430 GT uit. Samen met de Spanjaard Antonio Garcia eindigde hij als derde in de GT2 klasse van de Le Mans Series en kwam direct bij zijn debuut tijdens de 24 uur van Le Mans aan de finish.

Nigel Mansell: “Ik ben blij dat ik de samenwerking met Beechdean Motorsport kon aankondigen. Het team heeft in de Le Mans Series enorm veel ervaring opgedaan en heeft de volledige steun van Zytek Engineering. Ik kijk met genoegen naar het seizoen 2010 uit en vooral het feit dat ik met mijn beide zoons kan racen. En als we tot Le Mans toegelaten zullen worden is dat als team van vader met zijn twee zoons!

Beechdean Mansell Motorsport teambaas Andrew Howard: “Nadat we in de GT’s begonnen zijn hebben wij een LMP programma als doel gesteld en Le Mans is natuurlijk het ultieme doel. Voor ons jonge team is de droom waarheid geworden om met één van de meest beroemde namen op dit niveau te kunnen racen. Nigel brengt natuurlijk enorm veel kennis en ervaring mee terwijl zijn zonen inmiddels ook al een behoorlijke staat van dienst hebben opgebouwd. Op korte termijn gaan wij met testen beginnen en wij staan nu al te trappelen."

Hendriks-Racing 2009 slideshow