Twee laps met de neiuwe F1 2010 Renault in rFactor

FIA GT1: Nicky Pastorelli in GT1 met Lamborghini Murciélago

480_nicky_pastorelli

Nicky Pastorelli neemt komend seizoen met een Lamborghini Murciélago LP670 RS-V deel aan het FIA GT1 World Championship.

Tekst en foto: PR

Pastorelli is blij komend seizoen toch in een sterk kampioenschap uit te komen: "2009 eindigde heel vervelend vanwege het debacle met Scuderia Corse (waarin Nicky samen met Meindert van Buuren afgelopen seizoen plannen had voor deelname aan het Dutch GT4 Championschip van 2010. Het was een harde les maar dan moet je gewoon weer door. Gelukkig is het voor dit jaar allemaal goed gekomen. Ik ga voor het Muennich Motorsport team uit Friedersdorf (Duitsland) rijden.
We rijden met twee Lamborghini Murciélago LP670 RS-V's in het FIA GT1 World Championship. Mijn teamgenoten zijn de uit Duitsland afkomstige Marc Basseng (Leutenbach) en Dominik Schwager (München). De vierde coureur wordt in maart
bekend gemaakt en ook met wie van de drie ik samen ga rijden.

Het wordt een spannend seizoen in het FIA GT1 Wereld kampioenschap met een top teams, top coureurs en een indrukwekkende kalender."

Kalender FIA GT1
17/04/10 Yas Marina
02/05/10 Silverstone
23/05/10 Brno
04/07/10 Paul Ricard HTTT
01/08/10 Spa-Francorchamps
29/08/10 Nürburgring
19/09/10 Algarve
07/11/10 Provisional Durban
28/11/10 Interlagos
05/12/10 San Luis

Wild gerucht: Koen Wauters met Audi in Le Mans?

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 25-02-2010

Endurance Races
De krant Het Laatste Nieuws pakt vandaag uit met een wel heel opmerkelijk nieuwtje. Koen Wauters, in het dagelijks leven zanger van Clouseau en vice-kampioen in de Belgian GT, heeft interesse om deel te nemen aan de 24 Uren van Le Mans.
 
Volgens HLN kon Wauters volgende week tijdens de officiële test voor de Le Mans Series in Paul Ricard testen met een Audi R10 TDI van Kolles Racing, het team dat reeds vorig jaar in LMS en Le Mans actief was met wat één van de snelste prototypes in de wereld is.

Collin Kolles zou het echter te druk hebben met zijn activiteiten bij het F1-team van Campos. Daardoor zou de test uitgesteld zijn naar een andere datum.

Het lijkt zeer onwaarschijnlijk, maar wie weet staat Koen Wauters dus op uiterlijk 12 en 13 juni aan de start van wat één van de meest legendarische autoraces ter wereld is.
Bron: Het Laatste Nieuws
Foto's: www.grandprixfotografie.nl

Nieuwkomer Hulkenberg snelst op tweede dag

  •  
    Door: Michaël Oosterlinck
    Gepost op: 26-02-2010

    Formule 1
    De Formule 1 teams konden vandaag opnieuw genieten van een zonnige dag in Barcelona om hun wagens op punt te stellen voor de naderende start van het F1-seizoen in Bahrein. Nico Hulkenberg (Williams) wist de snelste tijd op de tabellen te zetten.
     
    In de voormiddag bleef het bij Hulkenberg bij enkele korte runs, en bij het nemen van de lunch had de jonge Duitser er ruim 46 ronden op zitten. In de namiddag begon dan het echte werk, en tijdens een kwalificatie simulatie wist Hulkenberg de Ferrari van Fernando Alonso van de eerste plek terug te zetten naar positie twee.

    Hulkenberg klokte op het circuit van Barcelona een tijd van 1:20.614, en was daarmee 20 duizendste van een seconde sneller dan de Ferrari van Fernando Alonso. De regerende GP2-kampioen wist dus zeker en vast zijn potentieel te tonen. Het palmares van de 23-jarige Duitser is dan ook niet mis, een titel in de F3 Euroseries, de GP2 Series en bovendien ook in A1GP en de Duitse Formule BMW.
    Na Hulkenberg en Alonso kwam Pedro de La Rosa als derde door, en opnieuw toont de Spaanse rijder van BMW Sauber dat hij klaar is voor de aftrap van het seizoen. De La Rosa werkte namelijk zeer goede tests af en was geregeld vooraan te vinden in Valencia, Jerez en nu dus ook Barcelona.

    Ook de Force India van Vitantonio Liuzzi was vooraan te vinden. Liuzzi was goed voor de vierde tijd en zo twee tienden van een seconde sneller dan Sebastian Vettel, één van de favorieten voor komend seizoen gezien zijn titel van vice-kampioen in 2009.

    In zijn Toro Rosso werkte Jaime Alguersuari ruim 104 ronden af en hij wist zo zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher (Mercedes GP) achter zich te houden.

    Lewis Hamilton zette de zevende tijd neer in zijn Mclaren en kon zo enkel de Renault van Robert Kubica en de twee nieuwkomers in het kampioenschap Lotus en Virgin achter zich houden. Jarno Trulli en Timo Glock stonden vandaag dus onderaan.
    Foto's: Glenn Dunbar/LAT Photographic
     
       

Marco Andretti maakt mogelijk debuut tijdens Le Mans 24 Hours

  1.    
     
    Door: Wieger van den Bos
    Gepost op: 23-02-2010

    Marco Andretti (22) zal vermoedelijk dit jaar met Rebellion Racing debuteren in de 24 uur van Le Mans en hiermee als derde generatie familie historie schrijven. De officiële verklaring van Marco's management laat echter nog op zich wachten.
     
    Toch lijkt deze persverklaring een kwestie van tijd. Het rijden in sportcars is overigens voor de jonge telg uit de Andretti familie geen unieke gebeurtenis als we kijken naar zijn race activiteiten in 2008. Hij reed toen drie rondes in een LMP2 Acura de American Le Mans Series.

    De teamgenoten van Marco zullen Neel Jani en Nicolas Prost zijn. De Rebellion's LMP1 Lola zal met twee wagens deelnemen aan de race. De andere zitjes zijn voor Andrea Belicchi, Jean-Christophe Boullion en Guy Smith.

    Rebellion's team manager Bart Hayden: "We hebben het gevoel dat Marco uitstekend zal passen bij Neel en Nicolas, de andere twee coureurs in de #12 Lola-Rebellion. Hij heeft ons laten zien een topcoureur te zijn. Alle drie coureurs van de #12 Lola deden in hetzelfde seizoen mee aan de A1 GP Series. Ze zijn dus geen onbekenden van elkaar. In Le Mans zal Marco kunnen meeliften op de ervaringen van de andere teamleden. We kijken er naar uit om hem op Le Mans te zien racen.”
    Andretti reed voor het eerst in een Lola tijdens de Le Mans Series pre-season test op Paul Ricard, 7 en 8 maart.

    Marco is de derde generatie binnen de familie die op Le Mans zal uitkomen. Mario en Michael haalden er al een podiumplaats. Mario werd in 1995 tweede met een Courage naast Bob Wollek en Eric Helary. Met zoon Michael en Philippe Alliot werd hij derde in 1983 met een Porsche 956.

Team Penske snel op Barber Motorsports Park. Paul Tracy twittert gevoelens

Team Penske heeft de eerste testdag op van de Izod Indycar-series op Barber Motorsports Park volledig gedomineerd. Onder de snelste vier waren maar liefst drie Team Penske-bolides.

Tekst Willem J. Staat
Foto: IRL

helio_barber_msp_2010
Helio Castroneves liet de tweede snelste tijd registreren. Ook heeft hij een verzoek
voor het Amerikaanse staatsburgerschap ingediend. 

Team Penske in nieuw kleurenschema
Na 20 jaar zijn de vertrouwde Marlboro Logos bij Team Penske volledig verdwenen. De Penske Dallara Honda’s verschijnen nu in een wit/blauwachtig kleurenschema op de baan. Aan snelheid hadden zij weinig verloren want Ryan Briscoe liet met 1.10.5052 de snelste tijd noteren gevolgd door teamgenoot Helio Castroneves met 1.10.7146. Justin Wilson volgde met zijn Dreyer&Reinbold Dallara Honda op de derde plaats met een tijd van 1.10.7597. De volledig herstelde Wil Power noteerde met 1.10.7637 de vierde tijd. Aan de test op Barber Motorsports Park nemen 20 bolides deel.

Graham Rahal zoekt zijn heil in NASCAR
Graham Rahal, de oud-teamgenoot van Robert Doornbos bij Newman Haas/Lanigan acht het onwaarschijnlijk dat hij komend seizoen in de Indycars aan de slag gaat. McDonalds investeerde hun sponsorbudget in de Olympische Spelen. De 21-jarige Rahal gaat er vanuit dat het op korte termijn vrijwel onmogelijk is om sponsoring te vinden. Volgende week gaat Rahal diverse gesprekken met de NASCAR-organisatie voeren. Insiders schatten de kans van Rahal gering dat hij daadwerkelijk een zitje vindt.

Paul Tracy zet Indycar onder druk
Omdat er slechts vier Noord Amerikaanse deelnemers aan de Indycarseries deel nemen stak Tracy gisteren zijn gevoelens op zijn twitterpagina niet onder stoelen of banken. Hij riep de fans op om Indycar duidelijk te laten weten wat ze van hen willen. Als jongens zoals Rahal, Rice en ik thuis op de bank moeten zitten wel geniet ervan.”

Derek Daly ziet voor zijn zoon Conor geen toekomst in Indycar
Oud- F1 coureur Derek Daly ziet voor zijn zoon Conor geen toekomst in de Indycars. Vorig jaar gingen vader en zoon Daly in Chicago shoppen voor een Indy Lights zitje in Chicagoland. Vanwege een promotionele actie van Marlboro werd de 17-jarige Daly Jr. uit de paddock gezet! Derek Daly schreef ooit het boek “Race to Win” dat door Mario Andretti als de “bijbel” voor de ontwikkeling van jeugdig racetalent beschouwd wordt. Derek Daly: “Een hele generatie Amerikaanse rijders is verloren gegaan. En ik denk dat er in de toekomst nog een grotere generatie verloren gaat. Velen kiezen voor een carrière in NASCAR omdat ze daar professioneel rijder kunnen worden en die route gaat voor Indycar niet op.” Conor Daly zal zich in de toekomst op de Europese eenzitter-racerij richten. Zeker nu zijn goede vriend Graham Rahal in de kou staat.




Sportscars: Sebring Test eindigt voor Aston Martin Racing in mineur

24 FEBRUARI 2010
PAGINA 1 VAN 1
De Wintertest op Sebring eindigde voor Aston Martin in mineur. Hoewel de Lola B09/60 de snelste tijd liet registreren crashte Harold Primat zwaar en moest zelfs ter observatie naar een nabijgelegen ziekenhuis worden gebracht.

Tekst Willem J. Staat
Foto: ALMS

lola_primat
Aan de Lola Aston Martin moet veel werk verricht worden.

Veel werk voor Aston Martin Racing
Hoewel Harold Primat het ziekenhuis ongeschonden kon verlaten, kon dit bepaald niet van zijn bolide gezegd worden. Aston Martin Racing heeft voor de 12 Uur van Sebring veel werk te verrichten. De fabrieks ingeschreven Lola Aston Martin liet een tijd van 1.46.894 noteren. De tweede tijd werd opgeëist door de LMP2 Lola B06/10 van Jon en Clint Field met een tijd van 1.47.925. Het team van Highcroft Racing zet een ARX 01 C in. Deze bolide is een gemodificeerde versie van het 2008-type dat één overall zege boekte en viermaal zijn klasse won. De Highcroft Acura Arx 01 C liet in handen van de combinatie Brabham/Pagenaud/Marino Franchitti met een tijd van 1.48.153 de derde tijd noteren. De Lola Mazda 09/86 van Chris Dyson en Guy Smith was slechts 0.4 seconden langzamer. Het team van Dyson Racing tekende recentelijk een ontwikkelingsprogramma met Dunlop.

dyson_racing
Dyson Racing verricht in 2010 ontwikkelingswerk voor Dunlop.

In de GT2 klasse was de Risi Ferrari F430 van Jamie Melo en Gianmaria Bruni het snelst. De Risi Ferrari bracht een 2.02. 559 op de klokken. In de GT2 klasse lagen de tijden van de eerste acht binnen een seconde.produceerde met 1.56.753 de zesde tijd algemeen.Ook was er op Sebring het debuut van de Le Mans Prototype Challenge met het Oreca FLM09-chassis. Larry Connor van Genoa Racing. De GT2 Jaguar XKRS van Gentilozzi/Marc Goossens kwam door diverse problemen niet verder dan één ronde.



Formule 1 Teams 2010

 

Vodafone McLaren Mercedes

RijdersTestrijders
Jenson Button (1) Gary Paffett
Lewis Hamilton (2)  
   

Mercedes Grand Prix

RijdersTestrijders
Michael Schumacher (3) Nick Heidfeld
Nico Rosberg (4)  
   

Red Bull Racing

RijdersTestrijders
Sebastian Vettel (5) Daniel Ricciardo
Mark Webber (6) Brendon Hartley
   

Scuderia Ferrari

RijdersTestrijders
Felipe Massa (7) Giancarlo Fisichella
Fernando Alonso (8) Jules Bianchi
  Marc Gene
  Luca Badoer
  Valentino Rossi

AT&T Williams F1 Team

RijdersTestrijders
Rubens Barrichello (9) Valtteri Bottas
Nico Hulkenberg (10)  
   

Renault F1

RijdersTestrijders
Robert Kubica (11) Jerome d` Ambrosio
Vitaly Petrov (12) Ho-Pin Tung
  Jan Charouz

Force India F1

RijdersTestrijders
Adrian Sutil (14) Paul di Resta
Vitantonio Liuzzi (15)  
   

Scuderia Toro Rosso

RijdersTestrijders
Sebastien Buemi (16) Brendon Hartley
Jaime Alguersuari (17) Daniel Ricciardo
   

Lotus F1 Team

RijdersTestrijders
Jarno Trulli (18) Fairuz Fauzy
Heikki Kovalainen (19)  
   

Campos Meta 1

Rijders
Bruno Senna (21)
 
 

Team US F1

Rijders
Jose Maria López
 
 

Virgin Racing

RijdersTestrijders
Timo Glock (24) Andy Soucek
Lucas Di Grassi (25) Luiz Razia
   

Sauber

Rijders
Kamui Kobayashi
Pedro de la Rosa
 

Foto's testdagen F1 2010.

Hieronder zomaar een aantal foto's van de testdagen voor het seizoen 2010.

2010 Valencia Testing Day One

2010 Valencia Testing Day One

 

Lees verder...

Dragracing: Triest verloop NHRA Arizona Nationals

phoenix_tf_brown
Antron Brown

Regen, crashes, Pro Stock-rijders die niet verder willen, uitstel van de finales tot maandag en als triest dieptepunt een toeschouwer die geraakt wordt door brokstukken en in het ziekenhuis overlijdt. Na de zo succesvolle NHRA Winternationals van vorige week kreeg de NHRA bij de tweede wedstrijd van de Full Throttle Drag Racing Series in Phoenix dit weekend zo ongeveer alle ellende van een heel seizoen te verwerken.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Triest dieptepunt was de crash van Antron Brown in de eerste eliminatieronde van de Top Fuel klasse. Ongeveer 100 meter na de start brak er een achterwiel van de dragster van Brown waardoor deze over de kop sloeg en tegen de afzettingsmuur belandde. Brown kon het wrak ongedeerd verlaten maar een weggevlogen (deel van een) band raakten een toeschouwer. Hoewel de vrouw nog per helikopter naar het ziekenhuis werd vervoerd kwam later op de dag de mededeling dat het slachtoffer aan haar verwondingen was overleden.

phoenix_ps_deceglie
Vinnie Deceglie (foto NHRA)

Hoewel met dit drama vergeleken alle andere incidenten natuurlijk meteen van ondergeschikt belang waren, werd de NHRA tijdens de Arizona Nationals met nog veel meer problemen geconfronteerd. Het begon al op vrijdag toen in de Pro Stock klasse Gordie Rivera kort voor de finishlijn de controle over zijn Pontiac verloor en op zijn dak belandde. Een kopie van dit ongeluk gebeurde op zaterdag toen Vinnie Deceglie zijn net nieuwe Dodge Avenger crashte. Gelukkig bleven beide rijders ongedeerd maar de schade aan de auto’s was groot. Omdat meerdere Pro Stock-rijders klaagden over bijna-crashes werden zowel de auto’s als de baan onderzocht maar een duidelijke oorzaak kon niet worden aangegeven.

phoenix_ps_anderson
Greg Anderson

In de eerste eliminatieronde van zondag was het echter bijna weer raak. Greg Anderson uitte zelfs openlijk voor de microfoon zijn kritiek op de kwaliteit van de baan. In overleg met de NHRA werd vervolgens besloten de eliminaties in de Pro Stock klasse niet verder te laten verrijden. De resterende kwartfinale, halve finale en finale zullen nu bij de eerstvolgende wedstrijd, de Gatornationals in Gainesville, worden afgewerkt. De NHRA hield het erop dat de temperatuur te laag was en de baan daardoor onvoldoende grip bood voor de met weinig downforce rijdende Pro Stockers. De rijders zelf hadden hun twijfels over de manier van baanpreparatie
Lees verder...

Sportscars: Anthony Davidson naar Peugeot, Loeb niet in Le Mans

peugeot_le_mans_2010
Artist's impression van de Peugeot 908 HDi FAP voor het seizoen 2010

Peugeot Sport heeft in Parijs het programma én de coureurs voor het seizoen 2010 bekendgemaakt. De grootste verrassing daarbij is het vastleggen van de Britse oud-Formule 1-coureur Anthony Davidson. Ook het ontbreken van Sébastien Loeb kwam als een verrassing: in de zaal zaten opmerkelijk veel rallyjournalisten, die allemaal op de komst van de zesvoudig wereldkampioen hadden gerekend. Loeb verklaarde echter de voorkeur te geven aan zijn campagne in het WK Rally met zustermerk Citroën en de ontwikkeling van de nieuwe DS3 WRC, waarmee Citroën volgend jaar aan het WK Rally gaat deelnemen. Een Le-Mans-deelname met Peugeot past daar volgens Loeb niet bij.

Tekst: René de Boer
Foto: PR


Anthony Davidson, die enkele weken geleden nog een DTM-auto testte voor Peugeots aartsrivaal Audi, maar daar geen stoeltje kreeg na het vastleggen van de Spanjaard Miguel Molina, gaat in Le Mans in de Peugeot 908 HDi FAP met startnummer 1 een team vormen met de Oostenrijker Alexander Wurz en de Spanjaard Marc Gené. Wurz en Gené maakten vorig jaar samen met David Brabham deel uit van het winnende team in Le Mans. Dat Brabham er niet meer bij is, weten we al een paar weken: hij werd voor Le Mans aangekondigd als één van de rijders van de Highcroft-Acura in de LMP2-klasse.

Onze tip voor de pole-position in Le Mans

De Peugeot met nummer 2 krijgt een volledig Franse rijdersbezetting met Franck Montagny, Stéphane Sarrazin en Nicolas Minassian. We tippen deze auto nu al als favoriet voor de pole-position. De 908 met startnummer 3 zal worden gereden door Sébastien Bourdais, Simon Pagenaud en Pedro Lamy. Daarbij promoveert Pagenaud vanuit het Pescarolo-team, waar hij vorig jaar tijdens de 24 Uur van Le Mans een 908 reed. Christian Klien is aangewezen als reserverijder.

Sebring, Spa, Silverstone, Sjanghai

Naast de deelname als titelverdediger aan de 24 Uur van Le Mans heeft Peugeot twee auto’s ingeschreven voor de 12 Uur van Sebring op 20 maart aanstaande, waar Audi dit jaar voor het eerst sinds 1999 ontbreekt. Verder staat deelname aan de 1000-kilometer-race van Spa-Francorchamps op het programma als laatste voorbereiding op Le Mans. In de Ardennen wil Peugeot drie auto’s laten racen. Ook de 1000 kilometer van Silverstone en de Asian Le Mans Series-race in Sjanghai zijn gepland. De deelname aan ‘Petit Le Mans’ op Road Atlanta is een optie. In Sebring zullen Sébastien Bourdais, Pedro Lamy en Nicolas Minassian de eerste auto besturen. De andere auto is toevertrouwd aan Marc Gené, Alex Wurz en Anthony Davidson.

Nieuwe auto in 2011

Tijdens de presentatie van de plannen van Peugeot Sport voor 2010, waarbij overigens Anthony Davidson (GT1-test op Paul Ricard) en Simon Pagenaud (tests met de Highcroft-Acura in de VS) ontbraken, maakte Jean-Marc Gales, topman van de merken Peugeot en Citroën, bekend dat Peugeot voor 2011 een nieuwe wedstrijdauto voor de lange-afstandsracerij ontwikkelt. Zoals bekend wordt in 2011 in Le Mans een nieuw reglement van kracht.

Sportscars: Marco Andretti met Rebellion Racing naar Le Mans

Teameigenaar Alexandre Pesci van Rebellion Racing bevestigde afgelopen zondag in een radioprogramma op Radio Monte Carlo zijn zesde rijder voor de 24 Uur van Le Mans. Als zesde rijder voor het team werd niemand minder dan Marco Andretti gecontracteerd.


Tekst Willem J. Staat
Foto: Rebellion Racing

rebellion_test
Marco Andretti waagt met de Rebellion Lola zijn eerste schreden op Le Mans.

Andretti met Rebellion Racing naar Le Mans
Voor Le Mans liggen van Rebellion Racing de volgende inschrijvingen vast: Andrea Bellichi/Jules Bouillon/Guy Smith en Neel Jani/Nicolas Prost/Marco Andretti. Daarmee beschikt het team van Rebllion Racing over een formidabele line-up voor de 24 Uur van Le Mans. Opa Mario Andretti eindigde in 1995 samen met Bob Wollek en Eric Helary als tweede op Le Mans met een Courage Porsche.

NASCAR: Teleurstellend tweede optreden Danica Patrick in Californië

Voor Danica Patrick eindigde haar tweede Nationwide-optreden wederom in een teleurstelling. Danica eindigde bij haar tweede stockcaroptreden op de California Speedway als 31e. Toch was het team van JR Motorsports tevreden.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR, Toyota

danica_mont_1
Danica moet nog veel leren in NASCAR.

Danica moet zich nog aanpassen. Team tevreden
In haar tweede stockcaroptreden op de California Speedway eindigde Danica Patrick als 31e. In de 18e ronde van de 152 tellende wedstrijd kon zij het tempo van de koplopers niet meer bijbenen en verloor een ronde. Uiteindelijk zou zij drie ronden verliezen maar kreeg bij een neutralisatie weer een ronde terug en eindigde uiteindelijk op twee ronden achterstand achter winnaar Kyle Busch. “Ik ben een racer en ben het niet gewend om zover achteraan te rijden maar dit is een totaal nieuw spel voor mij. Ik wilde gewoon aan de finish komen. Het was ook realistisch om te denken dat ik niet in dezelfde ronde als de leiders zou blijven. Ik denk dat ik na mijn eerste stop in een behoorlijk ritme viel” verklaarde Patrick na afloop.

Danica kreeg voor het overschrijden van de snelheidslimiet in de pitlane tweemaal een sanctie opgelegd. Patrick zelf was ervan overtuigd dat de lampjes op haar dashboard goed functioneerden. Ook waren er wat problemen met het radio-contact tussen haar en het team. Volgens crewchief Tony Eury Jr.lag de oorzaak in het feit dat vermoedelijk teveel fans op haar frequentie hadden afgestemd.

danica_mont_2
Danica wordt op achterstand gereden. Iets dat zij niet gewend is.

Toch behoudt Eury Jr. het vertrouwen in haar: “Het is een competitief persoon en wil op kop rijden en weet dat zij beter kan. Het racen in NASCAR stockcarwedstrijden is ontzettend competitief en vele Indycar-coureurs hebben het geprobeerd. Sommigen zijn er in geslaagd en anderen niet. Zij gaat het echt wel maken maar moet leren geduld te hebben.”

De Nationwide-wedstrijd werd in een sensationele eindsprint richting finish door de Toyota van Kyle Busch gewonnen. Busch versloeg de Ford van Greg Biffle op de streep.


kyle_cs
Spectaculair slot van de Nationwide-wedstrijd.

Opwarmertje voor 2 mei in Spa!! World Series by Renault!

NASCAR: Danica Patrick crasht in Natioinwide. Piquet maakt indruk

Na een prachtig debuut in de ARCA-wedstrijd vorige week eindigde de Nationwide-race voor Danica Patrick in tranen. Een crash halverwege de wedstrijd beroofde haar van een goede klassering. In de Camping World Truckrace deed Nelson Piquet Jr. het uitstekend. Hij finishte als zesde.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ed Heuvink

crash1
De Daytona droom voor Danica is definitief ten einde

Slechte dag voor JR Motorsport
Het team van JR Motorsport beleefde een uiterst slechte dag tijdens de Nationwide-wedstrijd. Danica Patrick werd in de wedstrijd het slachtoffer van een crash terwijl Dale Earnhardt Jr. zwaar crashte. Patrick werd in de wedstrijd het onschuldige slachtoffer van een crash tussen Josh Wise en Colin Braun in Turn 4. Braun toucheerde Wise van achteren en dit bracht een kettingreactie ten gevolg waarbij 12 auto’s betrokken waren. Over de boordradio maakte Patrick het team het verwijt of ze niet eerder hadden kunnen waarschuwen. “Het zou prettiger zijn indien er geen rook van de banden kwam. Dan waren er heel wat minder gecrashte auto’s” Anderzijds bleef zij er nuchter onder: “Als ik hier een goed resultaat had behaald dan hadden de verwachtingen van iedereen wel eens te hoog kunnen zijn geweest voor de volgende wedstrijden.”

Nog slechter verging het teameigenaar Dale Jr. Hij crashte in de 92e ronde. Earnhardt werd van achteraan getoucheerd door Carl Edwards die op zijn beurt door Brad Keselowski aangetikt. Earnhardt maakte een behoorlijke salto en ging verschillende malen over de kop maar kon het wrak ongedeerd verlaten. Earnhardt Jr: “Dit is een slechte dag voor JR Motorsport. Wij moeten de boekhouding weer terug in balans brengen. Dit was een erg dure dag voor ons team Financieel hebben we een behoorlijke stap teruggedaan.” Door de crash van Earnhardt Jr moest de wedstrijd ruim 11 minuten met code rood stil gelegd worden. Carl Edwards eindigde zelf als tweede en was eigenlijk geen partij voor Tony Stewart.

starta
Start van de Nationwide-wedstrijd op Daytona


Lees verder...

Superleague Formula: Racing for Holland en AR Motorsport kandidaten voor Superleague

480_psv-jarama-q
De PSV-auto, vorig jaar in Jarama

Twee bekende Nederlandse raceteams, Racing for Holland van Jan Lammers en AR Motorsport van Ronald Heiligers, hebben belangstelling voor deelname aan de Superleague Formula, de klasse waarin raceauto’s onder de vlag van voetbalteams worden ingezet. Dit nieuws werd vanmorgen gemeld door het Eindhovens Dagblad. Volgens de Brabantse krant heeft voetbalclub PSV interesse in een samenwerking als Jan Lammers erin slaagt om een team voor de deelname aan de Superleage Fomula 2010 op te zetten. Tot dusver werd de auto van de Eindhovense club gerund door het Belgische team Azerti van Wim Coekelberghs. Een eventuele verandering van team zou echter wel in overleg met Coekelberghs gebeuren, zo wordt Peter Rovers van het bedrijf ProSport in het Eindhovens Dagblad geciteerd. Het bureau ProSport behartigt de belangen van PSV in de Superleague Formula.

Tekst: René de Boer
Foto: Matthé IJzerman

Formule 1: Lotus na vijftien jaar terug in traditionele kleuren

lotus_2
Het team van Lotus heeft vandaag zijn wagen voor 2010 wereldkundig gemaakt. De T127 is in het groen-geel gegoten waarmee het team in de jaren '50 en '60 furore maakte.

Tekst: Daan Jeuken

lotus_team

Racewinnaars
Het nieuwe team van Lotus gaat met twee ervaren mannen van start. Zowel Jarno Trulli als Heikki Kovalainen heeft wel eens een race gewonnen, maar beiden wisten het nooit echt waar te maken. “Nu treden ze in de voetsporen van mannen als Clark, Moss, Hill en Mansell”, aldus de Maleisische teameigenaar Tony Fernandes.

De technische leiding is in handen van Mike Gascoyne, eveneens een gerenommeerde naam in de Formule 1. “We staan er goed voor. We moeten nog wel aan de snelheid werken, maar dat komt allemaal nog wel. Ons eerste doel was mee te mogen doen en een Formule 1-waardig team neer te zetten. Daarin zijn we goed op weg.”

lotus
De traditionele Lotus-kleuren hebben wel iets weg van een John Deere-trekker.
Hopelijk valt die vergelijking niet te trekken wat betreft de snelheid
.

NASCAR:Johnson en Kahne winnen kwalificatieraces.3 ex-Formule 1 rijders in Daytona 500

Juan Pablo Montoya, Scott Speed en Max Papis gaven een goed visitekaartje af voor de Daytona 500. Voor het eerst nemen drie ex-F-1 coureurs aan de wedstrijd a.s. zondag deel. De twee kwalificatieraces afgelopen donderdag waren met een spectaculaire finish in de eerste wedstrijd alvast een voorproefje voor de "All American Race a.s. zondag.

Tekst en Foto's Ed Heuvink

start1
Mooi panoramabeeld van de eerste qualifier op Daytona.


Zeges voor Jimmie Johnson en Kasey Kahne
Na twee 150 mijl kwalificatieraces is het startveld voor de 52e editie van Daytona 500 bepaald.
De eerste race werd met minimaal verschil gewonnen door Jimmie Johnson. De regerend kampioen bleef Kevin Harvick 0.005 seconde voor. Met de dertiende plaats in deze race, plaatste ook Michael McDowell zich voor de 500. Meteen achter hem finishte de Italiaan Max Papis. Voor de ex-Formule 1 en sportwagen rijder wordt dit zijn eerste Daytona 500. In de tweede race bleef Kasey Kahne iedereen voor. Tweede in deze race eindigde Tony Stewart met Juan Pablo Montoya derde. Veertiende resulterende in een plaats voor de 500 was Scott Speed. Samen met Papis en Montoya de ex Formule 1 rijders vertegenwoordigend. Rijders die zich niet wisten te plaatsen voor de 500 waren o.a. Dave Blaney, Reed Sorensen, Todd Bodine, oud 500 winnaar Derrike Cope en Casey Mears. De Chevrolet-rijders die zondag vanaf de eerste startrij mogen vertrekken, Martin en Earnhardt jr., namen geen risico's en finishten beide als 21e hun race.

kahne
Voor Kasey Kahne betekent de overstap naar Dodge naar Ford weer een stap
vooruit in zijn carriere.

Met nog twee vrije trainingen morgen en zaterdag, is nu langzaam duidelijk geworden welke rijders tot de favorieten mogen worden gerekend. Natuurlijk zijn dat op de eerste plaats de Chevrolets van Hendrick Motorsports rijders: Gordon, Johnson, Martin en Earnhardt jr. Ook Tony Stewart toonde zijn klasse deze dagen. De beste Ford rijders zijn naast de winnaar van vandaag, Kahne, ook A.J. Allmendinger en de Roush rijders Kenseth en Edwards. Bij Toyota toonden Kyle Busch en Red Bull rijder Brian Vickers snelheid. Verassend was ook de kracht van de Penske Dodges, zowel debutant Keselowski als oud kampioen Kurt Busch lagen in hun kwalificatieraces op kop. Om de 500 te winnen, is een goede partner nodig. "Drafting" is heel belangrijk op deze snelle baan en op de juiste plaats met de juiste hulp zijn, maakt het verschil. Daarom is een eventuele winnaar van een Daytona 500 altijd moeilijk te voorspellen.

race2
Start van de tweede qualifier met Montoya en Eanrhardt op de eerste rij.

Sportscars: Peter Kox als 'Young Driver' naar Le Mans

peter_kox_24-Vorige week gaf Peter Kox al aan, dat hij ook interessante opties voor Le Mans heeft. Inmiddels is duidelijk waar hij rijdt. “Je moet niet lachen”, vertelt hij in gesprek met AUTOSPORT.NL, “maar het team heet ‘Young Driver AMR’.” Vinden we eigenlijk wel passend voor iemand die ooit in ons land de Marlboro Challenge won! Het team komt met een Aston Martin DBR9 uit in de GT1-klasse en geldt daar als serieuze kanshebber voor de overwinning. Kox’ teamgenoten in Le Mans zijn de Tsjech Tomas Enge en de Deen Christoffer Nygaard.

Tekst: René de Boer
Foto: PR









Lamborghini in FIA GT, Aston Martin in Le Mans voor Peter Kox


Onder de meerdere opties, waarover Kox sprak, waren ook teams in de LMP1-categorie. “LMP1 is natuurlijk heel aantrekkelijk. Zelfs vorige week kwam er nog een aanvraag, maar toen had ik al mijn toezegging aan het Young Driver AMR-team gedaan.”, zo zegt hij. “Een LMP1-auto is voor een coureur toch het mooiste om te rijden, de auto die het dichtst bij een Formule 1 komt… Maar je moet ook realistisch zijn: als je niet in één van de fabrieksauto’s van Peugeot of Audi zit, ben je vrijwel kansloos voor de overwinning, terwijl ik in de GT1-klasse gewoon om de zege kan meestrijden.” Wat het is om in Le Mans de klasse te winnen, ondervond Kox al een keer in 2003, toen hij met de Veloqx Prodrive Ferrari 550 de GT1-klasse op zijn naam wist te schrijven. Ook toen was Tomas Enge zijn teamgenoot. “Ik ken hem, weet wat hij kan”, zegt Kox. Ook over Christoffer Nygaard is hij positief: “Ik heb hem vorig jaar één keer meegemaakt, die is wel snel.”

Concurrenten in FIA GT, teamgenoten in Le Mans

Het Young Driver AMR-team wordt ingezet door het Duitse Fischer Racing, dat doorgroeide vanuit het Europees GT3-kampioenschap. “Dat team ken ik nog helemaal niet, maar ik begrijp wel dat er volop ondersteuning vanuit Aston Martin komt”, aldus de Eindhovense rijder. Saillant detail: Young Driver AMR komt met Enge en Nygaard ook uit in het nieuwe FIA GT1-wereldkampioenschap, waar ze de concurrenten van Peter Kox in de Reiter-Lamborghini zijn. “Maar in Le Mans gaan we natuurlijk samen proberen er het beste van te maken”, verzekert Kox. Ter voorbereiding op de Franse klassieker staat voor het team begin mei de deelname aan de 1000-kilometer-race van Spa-Francorchamps op het programma.

DTM: David Coulthard test DTM-Mercedes

dtm_coulthard
Vorig jaar al bij de DTM op Hockenheim en Norisring: David Coulthard (r.), hier met Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug en Mika Häkkinen.

Nadat eerder Audi al DTM-tests op het Iberisch schiereiland ondernam, zijn deze week de teams HWA en Mücke namens Mercedes-Benz actief op het circuit van Monteblanco. Onder de deelnemers is oud-Formule 1-coureur David Coulthard, die de DTM naar verluidt voor 2011 als een serieuze optie beschouwt. Volgens het Duitstalige weekblad “Speedweek” testen ook de Chinees Cheng Cong Fu, de Belg Nico Verdonck en de Nieuw-Zeelander Earl Bamber in Spanje. Daarnaast rijden de vier HWA-coureurs Di Resta, Paffett, Spengler en Schumacher.

Tekst: René de Boer
Foto: PR


Natuurlijk doet men bij Mercedes-Benz weer ontzettend geheimzinnig over de actuele test. Er kan geen fotootje van af, terwijl dat uit PR-oogpunt nou juist weer handig zou zijn. Zelfs als Coulthard voor 2010 geen serieuze DTM-kandidaat is, waarvan mag worden uitgegaan, zou deelname in 2011 voor de Schot een optie zijn. Dat hij interesse in de DTM heeft, gaf hij al een aantal keren aan. Over de andere coureurs die rijden, wordt helemaal niets gezegd. Officieel mogen we niet eens weten dat ze rijden, hun aanwezigheid wordt bevestigd noch ontkend. Net zoals we officieel niet weten dat Mathias Lauda als enige ontbrak bij de Mercedes-fitnessweek in Oostenrijk, waar Susie Stoddart, Maro Engel en Jamie Green als “Jahreswagen”-rijders van vorig jaar wel aanwezig waren. We gaan er daarmee dus maar van uit dat voor Lauda het DTM-avontuur na drie seizoenen beëindigd is.

Miguel Molina bij Audi?

De beide Duitstalige weekbladen “Speedweek” en “Motorsport Aktuell” meldden gisteren verder, dat de Spanjaard Miguel Molina als voornaamste kandidaat voor een 2008-Audi in de DTM-test geldt. Molina behoorde enkele weken geleden tot de rijders die aan de Audi-test in Almeria deelnamen, maar volgens insiders was hij zeker niet de snelste. Gezien zijn Spaanse nationaliteit en het feit dat de DTM op eerste Pinksterdag een race in Valencia afwerkt, lijkt de beslissing nu toch in het voordeel van Molina uit te vallen. Zonder verder iets aan de capaciteiten van de oud-coureur uit de Formule Renault World Series te willen afdoen, willen we vanuit Nederlands perspectief toch wel even kwijt dat we voor Zandvoort ook heel goed een Nederlandse DTM-coureur zouden kunnen gebruiken, maar dat lijkt de mensen achter de schermen bij de DTM al jaren koud te laten…



Sportscars: Porsche met Hybride GT3 naar 24U Nürburgring

Op de Autosalon van Geneve zal de Porsche 911 GT3 R Hybrid geïntroduceerd worden. Ook zal deze Porsche 911 GT3 R Hybrid bij geselecteerde Langstreckenpokalwedstrijden op de Nürburgring worden ingezet met als hoogtepunt de 24U.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Porsche

hybride_porsche_2

Porsche met Hybride GT3 naar 24U Nürburgring
Het hybridensysteem van Porsche onderscheidt zich duidelijk van andere systemen. De aandrijving op de vooras zal verricht worden door twee 60 Kw sterke elektromotoren die de 480pk 4L 6cyl. Boxermotor aandrijven. In tegenstelling tot de voor hybride-voertuigen noodzakelijke accu’s geschiedt de aandrijving door een vliegwiel dat in de cockpit naast de rijder is geïnstalleerd.

Het vliegwiel is eveneens een elektromotor waarvan de rotor ongeveer 40.000 toeren per minuut maakt en de energie mechanisch in de vorm van rotatie-energie opslaat. De coureur kan het opgeladen vliegwiel gebruiken bij een inhaalmanoeuvre of sneller uit de bochten accelereren.

Energie die vroeger bij het remmen gebruikt werd kan nu in hoogst efficiënte aandrijfkracht omgezet worden.. De Hybride-energie kan al naar gelang per racesituatie gebruikt worden. Ook het efficiënte gebruik speelt daarbij een rol Daardoor wordt de prestatie beïnvloed en dit betekent dat een laag brandstofgewicht is en dat de tankstops zolang mogelijk uitgesteld kunnen worden.

Direct na de première in Geneve zal de Porsche GT3 R Hybrid bij langeafstandswedstrijden op de Nürburgring worden ingezet. Hoogtepunt is natuurlijk de 24U Nürburgring op 15/16 mei. Een overwinning van de 911 GT3 R Hybrid staat totaal niet ter discussie. De auto zal dan ook als rijdend racelaboratorium fungeren zodat de opgedane ervaring met Hybridetechniek kan dienen voor de productie van standaard sportwagens.porsche_hybride

Div: Ford Transit Trophy in Portugal

transit_cup
In Portugal komt er dit jaar een merkencup met de Ford Transit


Het lijkt wel een 1-april-grap: in Portugal wordt de nationale autosport-scene dit jaar verrijkt met een wel heel bijzondere nieuwe klasse: een merkencup voor de Ford Transit. De Ford Transit Trophy wordt georganiseerd door de nationale importeur om het 45-jarig bestaan van de bekende bestelwagen luister bij te zetten. “De Transit is synoniem voor duurzaamheid en betrouwbaarheid, twee aspecten die ook in de autosport van belang zijn”, zegt Anabela Correia, directeur communicatie en PR van Ford Portugal. Als basis dient een Ford Transit 260S met voorwielaandrijving en 2,2-liter TDCi-dieselmotor. Er zijn 6 tot 8 wedstrijden gepland.


Tekst: René de Boer
Foto: PR


NASCAR:Toyota en Ford snel in training voor de kwalificatieraces

De laatste trainingen in Daytona zijn achter de rug. De favorieten Joey Logano en Jimmie Johnson waren in een crash verwikkeld en moeten voor het komende weekend naar hun back-up auto switchen.

Tektst en Foto’s Ed Heuvink

ambrose47
Gaat Marcos Ambrose in de voetsporen van Juan Pablo Montoya treden?

Ford en Toyota snel
In de laatste trainingen voor de twee kwalificatieraces op donderdag, waren het de Ford- en Toyota rijders die het veld aanvoerden. In de eerste training was het de winnaar van vorig jaar, Math Kenseth, het snelst. Zijn snelste rond over de 2,5 mijl lange baan in Florida, legde hij af met een gemiddelde van 312,6 km/u. Hij werd op de voet gevolgd door de Toyota's van Kyle Busch en Brian Vickers. In de tweede training was de Australier Marcus Ambrose het snelst. Zijn beste ronde was 311,2 km/u. Ook dit keer was Busch de tweede man, gevolgd door Reed Sorensen in een Toyota van het nieuwe tram van Braun Racing. In de toptien van de tweede training vinden we 4 Toyota's en 6 Fords. De twee kwalificatieraces op donderdag bepalen het startveld van de Daytona 500 van komende zondag. Alleen de eerste startrij staat na de kwalificaties van afgelopen zaterdag vast: Mark Martin op Pole met naast hem Dale Earnhardt jr, beide in Chevrolets van het team van Rick Hendrick. De resterende 41 rijders weten na de twee races van morgen of zij mogen starten in de 'Great American Race'. Met 53 inschrijvingen moeten morgenavond 10 rijders naar huis.


busch18
Kyle Busch eveneens een van de favorieten. Gaat hij de Daytona 500 winnen?



Dragracing: Pomona klaar voor de 50ste Winternationals

wd_kop

Woensdag werden in Pomona de laatste voorbereidingen getroffen voor de 50ste Winternationals. De eerste ronde van de NHRA Full Throttle Drag Racing Series trapt donderdag af met één kwalificatieronde. Terwijl het op dinsdag nog regende en in de bergen een vers pak sneeuw viel, zijn de vooruitzichten met bijna zomerse temperaturen zeer goed.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Genoeg activiteit in de pits van Pomona. Diverse teams waren nog aan het opbouwen terwijl ook de niet onbelangrijke technische keuring op het programma stond. Een kleine rondgang.

wd_hagan

Een grote nieuwe sponsor bij Don Schumacher Racing. De Dodge van Matt Hagan zal vanaf nu in de kleuren van DieHard op de baan verschijnen. DieHard is een merk van Sears en levert onder andere acculaders. Voor Sears betekent het een rentree in de dragrace-sport aangezien het bedrijf eerder met zijn merk Craftsman nadrukkelijk op de dragstrip aanwezig was. Subsponsor op de auto blijft Shelor.com, het autobedrijf van de ouders van Matt Hagan.

wd_brown

Met ingang van dit seizoen prijkt de U.S Army niet alleen op de auto van Tony Schumacher maar is men ook subsponsor van zijn teamgenoot Antron Brown. Voor Brown is de U.S. Army geen onbekende. Voordat Brown overstapte naar de Top Fuelers reed hij vele jaren voor Don Schumacher Racing in U.S. Army-kleuren op een Pro Stock Bike.

wd_bernstein

Het is even wennen, na 30 jaar geen Budweiser-rood bij Bernstein maar het blauw van Copart, het grootste online autoveilingbedrijf van Amerika.

wd_force

John Force viert zijn 25-jarige verbintenis met Castrol met een in een speciaal kleurenschema uitgevoerde Mustang
Lees verder...

IRL: Delta Wing Concept in Chicago gepresenteerd

Op de Chicago Auto Show werd vandaag de Delta Wing Car officieel gepresenteerd. “Het is een radicaal concept zoals de eenzitter van de toekomst eruit gaat zien. Het spel gaat volledig veranderen” verklaarde Delta Wing CEO Dan Partel.

Tekst Willem J. Staat
Foto's IRL/ Swift

deltawing-inside-02102010
Dit is hem dan de formulewagen van de toekomst. Een van de mannen achter
de schermen is Dan Partel die jarenlang met de EFDA Euroseries actief was.


Gaat het futuristische Delta Wing Concept de eenzitterwereld op zijn kop zetten?
Als het aan Dan Partel en hoofdontwerper Ben Bowlby ligt wel. Het radicale prototype brengt de eenzitterwereld naar een nieuwe engineering standaard en een geheel nieuwe ervaring voor de toeschouwers. Ganassi chief engineer Ben Bowlby werkte in het verleden al met Dan Partel samen bij Lola. Bowlby had zich bij het ontwerp tot doel gesteld om de aërodynamische weerstand te verminderen en het gewicht te verlagen. Daardoor kan het Delta Wing Concept op de baan zelfs met minder pk’s betere prestaties leveren. Het brandstofverbruik zou aanmerkelijk minder worden. Zoals bekend verwacht Ben Bowlby dat de auto ongeveer U$ 600.000 gaat kosten.

Volgens Dan Partel zal dit concept de huidige generatie Indycars volledig in de schaduw stellen omdat het een milieuvriendelijk concept is. Partel verklaart dat de autosport altijd een belangrijk marketinginstrument is geweest om de consument met nieuwe technologieën kennis te laten maken. Het doel van Delta Wing is om deelname aan Indycar met betrekking tot de brandstoftechnieken aantrekkelijk te maken voor de fabrikanten. Maar ook de coroporate sector speelt hierbij een belangrijke rol.

irl-concept-33_topf


De Swift is wat minder revolutionair

Ook Dallara, Lola en Swift waren er de afgelopen weken als de kippen bij en presenteerden hun designstudies.Delta Wing is geen fabrikant. Het is een concept dat bijv. ook aan Dallara, Lola, Swift of een andere fabrikant verkocht kan worden. Op de persconferentie in Chicago werd hier nogmaals de nadruk opgelegd. Graham Rahal was behoorlijk onder de indruk van de sponsorruimte op de bolide. De eerste tests van de Delta Wingcar worden in augustus 2010 verwacht. De IRL heeft aan de uitgeschreven tender destijds wel de voorwaarde gesteld dat bolides in de VS gebouwd moeten worden.

Sportscars: Matech Ford GT1 met damesbezetting op Le |Mans

Martin Bartek van het Matech Concepts bevestigde dat het Matech Team met een volledige damesbezetting aan de 78e editie van de 24 Uur van Le Mans zal deelnemen.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Matech


ford_gt1


Damesbezetting bevestigd
Het team van Matech Concepts is ontzettend verheugd dat de ACO de inschrijving voor de Ford GT1 geaccepteerd heeft. Men wacht nog op een acceptatie voor de tweede inschrijving. De eerst ingeschreven bolide zal bestuurd worden door de Zwitserse rijdsters Cyndie Allemann en Natacha Gachnang. Beide kwamen de afgelopen jaren in diverse Formule-klasses en de Radicals uit. Martin Bartek van Matech Concepts onderhandelt met verschillende partijen voor een derde rijdster.

cyndie_allemann_1
Cyndie Allemann in het verleden in de F3 Euroseries
en Indy Lights uit.

NASCAR: Danica Patrick maakt debuut in Nationwide wedstrijd

JR Motorsports mede-eigenaresse Kelly Earnhardt bevestigde in Daytona de deelname van Danica Patrick aan de NASCAR Nationwide-wedstrijd a.s. zaterdag. Na de deelname aan de ARCA-wedstrijd afgelopen weekend was het team volledig overtuigd.

Tekst Willem J. Staat
Foto: IRL

danica

JR Motorsports bevestigt deelname Patrick Nationwide-wedstrijd
Sponsor GoDaddy.com en JRM mede-teameigenaren Dale Earnhardt Jr. Tony Eury Jr. en Rick Hendrick ondersteunen de deelname van Patrick volledig. Danica Patrick: “Het betekent voor mij ontzettend veel om met de GoDaddy.com auto op Daytona te racen. Deelname aan de Nationwide-wedstrijd op Daytona was het doel dat ik mij twee maanden geleden stelde. Wij wilden het op de juiste manier doen. De ARCA-wedstrijd was natuurlijk nog maar het begin. Ik wil de Daytona Speedweeks nu nog niet beëindigen. Ik wil gewoon nog meer racen.”

Dale Earnhardt Jr. rijdt zelf de No.88 Hellman Chevrolet. Op 20 en 27 februari a.s. rijdt Danica Patrick de Nationwide-wedstrijden op Fontana en Las Vegas. Op basis van de punten die het CJM Team in 2009 behaalde is Patrick verzekerd van een startplaats. JRM. Het no 11 CJM Team werd vorig jaar door JRM Motorsports ingelijfd en eindigde als 15e in het kampioenschap.

Kelley Earnhardt: “Danica heeft bewezen dat zij op het hoogste niveau in stock-cars kan meekomen en het opdoen van ervaring is erg belangrijk. De afgelopen twee maanden heeft zij bijzonder hard gewerkt om deze kans waar te kunnen nemen. Haar ethische manier van werken en toewijding werkt aanstekelijk voor het team." Afgelopen zaterdag startte Danica als 12e in de ARCA-wedstrijd op Daytona, viel naar de 23e plek terug maar eindigde uiteindelijk als zesde.

NASCAR: Gaat racende milieuactiviste Danica in de schaduw stellen?

In Nederland waarschijnlijk ondenkbaar. Een racende milieuactiviste die in NASCAR furore wil maken en haar vrouwelijke collega’s in de schaduw wil stellen. De media-aandacht ging de afgelopen dagen ongetwijfeld naar Danica Patrick uit. Milka Duno en Nelson Piquet Jr. hebben ongetwijfeld geprobeerd op de Danica-hype mee te liften. Maar degene die dat niet deed was Leilani Münter een racende milieuactiviste . Tijdens de ARCA-wedstrijd op Daytona gisteravond werd Leilani helaas door een crash uitgeschakeld.


Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ed Heuvink/PR

lm
Leilani, actief voor het milieu maar ook op een goede
manier voor de autosport!

Racende milieuactiviste wil gaan scoren in NASCAR
De 34-jarige Leilani Münter is al sinds 2001 in diverse regionale NASCAR-series actief. In 2007 maakte de nu 34-jarige Leilani haar debuut op de Kentucky Speedway in de toenmalige Infiniti Proseries.(Nu Indy Lights) In één ronde zette deze snelle tante haar mannelijke collega’s behoorlijk te kijk. Ze passeerde vijf concurrenten en liet de vijfde snelste wedstrijdtijd noteren. Op de vierde plaats liggend werd Leilani door een crash uitgeschakeld. De Indycar-veteranen Rick Mears en Jacques Lazier geloofden hun ogen niet en waren bijzonder onder de indruk.

In de diverse Stockcar starts reed Leilani negentien keer in de Top 10 en eindigde negende keer in de Top 5. In 2006 doorliep zij op Daytona haar eerste ARCA-test en tijdens de testdagen eind 2009 was zij nauwelijks langzamer dan Danica Patrick. Beide dames bezorgden elkaar dan ook regelmatig een “draft” In het verleden hebben beiden aan een reclamecampagne voor Hostess cakeproducten meegewerkt.

De afgestuurde biologe begon in 2006 op haar persoonlijke website milieunieuws te publiceren. Op haar website maakt Leilani er ook geen geheim van dat NASCAR over moet gaan schakelen naar schonere brandstoffen. Leilani beschikt over Next Era als sponsor. Dit bedrijf houdt zich bezig met schone recyclende energie waarbij van de zon en wind gebruik wordt gemaakt. Daardoor werd zij in staat gesteld om de grootste “windboerderij” ter wereld te bezoeken. Op deze boerderij klom zij in de top van één van de windmolens die zij signeerde. In de Mojave Woestijn bezocht zij de grootste zonne-energieboerderij ter wereld. Deze zonneboerderij kan ruim 250.000 huizen van zonne-energie voorzien. Ook de firma GreenAndSave prijkt op de ARCA-bolide van Leilani. Dit is een bedrijf dat zich bezighoudt om het verbruik bij LED-lampen met ruim 80% terug te brengen.



 
Lees verder...

Div: Danica Patrick maakt uitstekend stockcardebuut

Met een zesde plek in de ARCA 200 wedstrijd op Daytona heeft Danica Patrick gisteravond een uitstekend stockcardebuut gemaakt. De wedstrijd werd voor de zesde maal door Bobby Gerhart gewonnen. De veteraan liet zich niet door jongere rijders verrassen.

Tekst Willem J. Staat/Ed Heuvink
Foto’s Ed Heuvink/ARCA

arcastart
Start van de ARCA-wedstrijd in Daytona.


Indrukwekkend debuut Danica Patrick
In een wedstrijd die traditioneel door neutralisaties gekenmerkt werd heeft Danica Patrick voor het team van JR Racing een uitstekend debuut gemaakt. In de 53e ronde zorgde “contact” met Nelson Piquet Jr. ervoor dat zij spinde en met nog ruim 20 ronden te gaan naar de 23e plek terugviel. Met nog ruim tien ronden te gaan was de JR Chevrolet weer in de Top 5 beland. Helaas kon zij geen “drafting partner” meer vinden om hogerop te eindigen. In de slotronde wist zij de voormalige motocross-ster Ricky Carmichael te verschalken. Teameigenaresse Kelley Earnhardt was behoorlijk onder de indruk van het optreden van de 27-jarige Indycar-rijdster: “Dit herinnert mij aan het optreden van mijn vader op Talladega in 2000. Die reed in de laatste vijf ronden van een 18e plek naar de zege.”

daytonadanicapatrick
Danica liet een uitstekende indruk achter.Foto: ARCA

Nelson Piquet Jr. beleefde in vijfde positie een goede openingsfase maar kon de wedstrijd na een aantal incidenten slechts als 27e beëindigen. Van de zes deelnemende dames maakte naast Danica Patrick alleen Jennifer Cobb de tachtig ronden vol. Milka Duno, ook met de nodige Indy ervaring, was betrokken bij het eerste ongeluk van de avond en moest al na zes opgeven. Pole sitter en de winnaar van vorig jaar. James Buescher, finishte als vierde.

Maandag maakt Danica Patrick bekend of zij aan de Nationwide wedstrijd zal deelnemen. De kansen liggen volgens het team op ongeveer 50-50.

danicapit
Goede stop van Danica en goed teamwork van JR Motorsports.

Uitslag
1. Bobby Gerhart, Chevrolet 80 ronden
2. Mark Thompson, Toyota 80
3. John Wes Townley, Toyota 80
4. James Buescher, Toyota 80
5. Patrick Sheltra, Dodge 80
6. Danica Patrick, Chevrolet 80


IRL: Yelmer Buurman test Indy Lights voor Sam Schmidt Motorsports

Yelmer Buurman zal op 9 en 12 februari a.s voor het gerenommeerde team van Sam Schmidt Motorsports op Homestead Raceway en Palm Beach International Raceway met een Indy Lights testen.

Tekst Willem J. Staat
Foto: IRL

sam_schmidt
Teambaas Sam Schmidt belandde jaren geleden na een ongeval in een rolstoel maar bouwde
een succsvol team in de Indy Lights op. Hier met Ana Beatriz in 2009.


Yelmer Buurman test voor Sam Schmodt Motorsports
Yelmer Buurman en Sam Schmidt Motorsports zullen elkaar tijdens de eerste tests aftasten zodat Yelmer zich een beeld van de Amerikaanse racerij kan vormen.

Yelmer Buurman: “Dit is een fantastische kans om de racerij in Amerika te ervaren. Ik wil Sam Schmidt nu al bedanken voor de mogelijkheid die hij geboden heeft om mijn carrière uit te breiden.”

Sam Schmidt: “Yelmer heeft een indrukwekkende CV. Het doet ons genoegen dat wij hem in staat kunnen stellen om onze Firestone Indy Lights uit te proberen. Wij gunnen hem de tijd om op de oval te leren. Daarna zullen wij hem evalueren.Wij kijken er naar uit.”

In 2009 kwam Yelmer Buurman uit voor het team van RSC Anderlecht in Superleague Formula en versloeg Sebastien Bourdais op Jarama. In 2008 kwam Buurman eveneens in SF uit en eindigde als tweede in het kampioenschap, Met Trust Team Arden behaalde hij een paar podimplaatsen in de GP2 Asia Series. Daarvoor kwam Yelmer uit in de F3 Euroseries, World Series by Renault 3,5L en 2,0L Formule Renault.



ARCA pole op Daytona voor 19 jarige James Buescher

Nelson Piquet Jr.maakte een sterk kwalificatiedebuut op de Daytona International
Speedway voor zijn eerste optreden in de ARCA-series. De ex-F1 rijder was de beste debutant bij zijn eerste kwalificatieoptreden. Ook Danica Patrick deed het uitstekend.

Tekst en Foto’’s Ed heuvink

piquet2
Nelson Piquet Jr. verrast op Daytona


De winnaar van dit evenement verleden jaar, mag morgen in zijn Toyota vanaf de eerste plaats vertrekken na een kwalificatieronde van 292,03 km/u gemiddeld op de 2,5 mijl lange baan van Daytona. Naast hem op de eerste startrij vinden we Mikey Kile, eveneens in een Toyota. Een prima debuut was er voor Nelson Piquet jr. De ex-Formula 1 rijder stuurde zijn Eddie Sharp Racing Toyota naar een prima zevende startplaats. Vijf plaatsen achter de Braziliaan treffen we Danica Patrick. De grote ster dit weekend trekt alle media aandacht en volgens vele wordt dit mede daarom de meest bekeken race in de lange historie van ARCA. Naast Patrick, kwalificeerden zich nog vijf dames: Alli Owens als 19e, Leilani Munter als 25e, Jill George as 38e, Milka Duno als 41e en Jenn Cobb als 42e.De 200 mijl race start zaterdag om 16.30 plaatselijke tijd.

danica2
Ook Danica deed het goed bij haar debuut

Piquet en Patrick in middenveld op Daytona

arca_daytona_piquet
Nelson Piquet jr. reed de 20e tijd met de nummer 6-Eddie-Sharp-Toyota


Op de Daytona International Speedway start dit weekeinde het seizoen in de Amerikaanse ARCA-stockcar-serie. In totaal hebben zich 51 rijders ingeschreven voor de Lucas Oil Slick Mist 200 van zaterdagmiddag, waarin 43 coureurs mogen starten. Veel aandacht gaat natuurlijk uit naar Nelson Piquet jr. en Danica Patrick. In de eerste ARCA-trainingssessie kwam Piquet met de Eddie-Sharp-Toyota met startnummer 6 tot de 20e tijd. Danica Patrick sloot de sessie met de Bill-Gerhart-Chevrolet met nummer 7 als 23e af. Ze waren respectievelijk 0,649 en 0,741 seconde langzamer dan James Buescher, die zijn snelste ronde op de 2,5 mijl lange baan aflegde in 49,355 seconden, een gemiddelde snelheid van 294,4 km/u. Indy-veteraan Milka Duno eindigde in de achterhoede: ze kwam niet verder dan de 41e tijd.

Tekst en foto's: Ed Heuvink


arca_daytona_patrick
Danica Patrick kwam 0,741 seconde tekort op de snelste man James Buescher

Sportscars: 55 toegelaten teams voor Le Mans gepresenteerd

le_mans_pitlane_atmosphere
Op 12 en 13 juni vindt de 78e editie van de klassieke race plaats


De Automobile Club de l’Ouest, de organisatie van de 24 Uur van Le Mans, heeft vanmorgen tijdens een persconferentie in het museum op het circuit de teams bekendgemaakt die op 12 en 13 juni van dit jaar mogen deelnemen aan de 78e editie van de jaarlijkse lange-afstandsklassieker. De 55 beschikbare startplaatsen zijn verdeeld over 21 prototypes in de categorie LMP1, negen prototypes in de LMP2-klasse, acht LMGT1’s en 17 GT2’s. Voor het eerst moest er per team ook één rijder worden ingeschreven, en daarbij werden er maar liefst vier Nederlandse namen bevestigd: Christijan Albers op één van de twee Audi R10 TDI’s van het Team Kolles, Ho Pin Tung op de Pescarolo-Judd van Pescarolo Sport, Tim Coronel op de Spyker C8 van het Spyker Squadron en Paul van Splunteren op de Porsche 911 van het Belgische Prospeed-team. Wat rondbellen van onze kant leerde echter dat die zaken nog niet allemaal zo zeker zijn als ze lijken.

Tekst: René de Boer
Foto: Rolex/Jad Sherif


Albers: "Ben met een aantal dingen bezig"
“Ik ben met een aantal dingen bezig, en mede daarvan hangt af of ik al dan niet in Le Mans rijd, maar Colin Kolles wil graag dat ik bij hem rij, dus toen heb ik gezegd dat hij mij er maar op moest zetten”, zegt Christijan Albers als we hem vragen naar de status van zijn inschrijving. Albers liet vorig jaar bij zijn debuut in Le Mans wel een goede indruk achter, onder meer door de snelste trainingstijd van een debutant neer te zetten. Daarmee mocht hij de prijs voor ‘rookie of the year’ in Le Mans in ontvangst nemen. Ook tijdens de Asian Le Mans Series op het circuit van Okayama deed hij het goed.

Tim of Tom Coronel?

De inschrijving van Tim Coronel op de Spyker was een verrassende, maar zorgde tegelijkertijd voor wat verwarring, want ACO-sportdirecteur Vincent Beaumesnil kondigde hem aan als ‘de reguliere fabrieksrijder van Spyker’, en iedereen weet natuurlijk dat dat juist tweelingbroer Tom Coronel is. Bruno Vandestyck, de presentator van de persconferentie, wees er dan ook al fijntjes op dat het hier om een tweeling gaat. Tim Coronel bevestigt desgevraagd wel dat hij plannen voor Le Mans met Spyker heeft: “Na Dakar heeft Peter van Erp me gebeld en gevraagd of ik Le Mans zou willen rijden. Nou, dat wil ik natuurlijk wel! Maar het zou in eerste instantie gaan om een tweede auto, en naar ik heb begrepen staat die op de reservelijst. Hoe dat nou precies zit, zal de komende weken wel duidelijk worden.” Vooralsnog staat de naam van Tim Coronel ook op de officiële lijst op de website van de ACO, maar we houden het er in eerste instantie maar even op dat Tom rijdt.

Paul van Splunteren verrast

Nog een verrassing is de deelname van Paul van Splunteren, en die is op zijn beurt weer verrast als we hem bellen. “Hoe weet jij dat nou weer?” Maar ja, hij is officieel aangekondigd tijdens de persconferentie, dus dan ligt het nieuws op straat. “Ja, gaaf hè”, aldus de Eindhovense Porsche-dealer, wanneer hij beseft dat ontkennen geen zin meer heeft. Vorig jaar nam hij met het Prospeed-team al deel aan de 24 Uur van Spa-Francorchamps en dat beviel wederzijds zo goed, dat er aan dat project nu in Le Mans een vervolg wordt gegeven. “Als je op mijn leeftijd nog de kans krijgt om Le Mans op je CV te kunnen bijschrijven, dan moet je dat natuurlijk doen”, zegt Van Splunteren. “Ik ga er heel hard voor trainen en werken. De auto is super, dat weten we al, maar de concurrentie in de klasse is enorm. Een plaats bij de eerste vijf zou fantastisch zijn.”

Sterke bezetting in GT2
Inderdaad is de GT2-klasse met fabrieksteams van Corvette (twee C6 ZR1’s, waarbij Oliver Gavin en Jan Magnussen bevestigd zijn), BMW (twee M3 E92’s bij Schnitzer met Andy Priaulx en Jörg Müller als genomineerde rijders) en Spyker bijzonder sterk bezet. Voeg daarbij het door Ferrari ondersteunde AF Corse en de teams Felbermayr en IMSA Performance, die op de nodige fabriekssteun van Porsche kunnen rekenen, dan wordt duidelijk dat het er in de GT2-klasse hard aan zal toegaan. Interessant is de terugkeer naar Le Mans van Jaguar. Het Amerikaanse Jaguar RSR-team heeft een XKRS ingeschreven met Paul Gentilozzi als rijder.

Acht GT1's

Lange tijd was het de vraag of er dit jaar een GT1-klasse in Le Mans zou zijn, maar uiteindelijk is het aantal van acht GT1’s zelfs groter dan dat van vorig jaar. Het Belgische Pekaracing is er met een Corvette voor onder anderen Anthony Kumpen. Ook het team van oud-skikampioen en oud-Dakar-winaar Luc Alphand brengt twee Corvettes aan de start. Daarnaast zijn er twee Ford GT’s: een van het eveneens Belgische Marc VDS Racing Team en één van het Zwitserse Matech Competition. Daarbij is Natacha Gachnang bevestigd als rijdster en dat is een mooie naam, precies 50 jaar na de deelname van haar opa George Gachnang in Le Mans met een AC Ace-Bristol van de Equipe Lausannoise. Het gerucht gaat overigens dat het rijdersteam op de Matech-Ford wel eens volledig uit dames zou kunnen bestaan.

Honda (Acura) in LMP2

In de LMP2-klasse zijn er negen auto’s. Geen Porsches RS Spyder meer dit jaar, maar wel de uit de American Le Mans Series bekende Acura’s, die hier echter als HPD (Honda Performance Development) rijden. Zo brengt bijvoorbeeld het ALMS-kampioensteam Highcroft Racing zo’n HPD ARX 01 aan de start met als coureur David Brabham, die vorig jaar nog deel uitmaakte van het winnende Peugeot-team. Ook het team van Gérard Welter keert terug in Le Mans met een WR-Zytek. Verder zijn er de nodige Lola Coupés, Ginetta’s en twee Pescarolo-Judd’s.

Peugeot, Audi en Ho Pin Tung in LMP1

Titelverdediger Peugeot en aartsrivaal Audi schrijven elk drie fabrieksauto’s in de LMP1-klasse in. Bij de Fransen werden Sébastien Bourdais, Nicolas Minassian en Alexander Wurz als rijders op de respectievelijke 908 HDi FAP’s bevestigd, Audi kondigde voor de drie R15 TDI’s Mike Rockenfeller, André Lotterer en Tom Kristensen aan. Aston Martin Racing is met twee Lola-Aston Martins en Darren Turner en Harold Primat van de partij. Rugdekking is er voor Peugeot in de vorm van een extra 908 bij het Oreca Matmut-team voor Olivier Panis. Het team van Hugues de Chaunac heeft verder nog een Oreca-AIM met Soheil Ayari. Audi krijgt versterking van de twee R10 TDI’s van het Team Kolles, waarop zoals gemeld Christijan Albers en Christian Bakkerud zijn ingeschreven. Verder rijdt Ho Pin Tung op de Pescarolo van het team van Henri Pescarolo zelf. Daarnaast zijn er nog Lola’s, een Dome en een Ginetta (met Nigel Mansell).

De teams, auto’s en rijders zoals die zijn aangekondigd:


LMP1
Michael Lewis-Autocon – Lola AER – Michael Lewis
Sora Racing – Pescarolo-Judd – Christophe Tinseau
Pescarolo Sport – Pescarolo-Judd – Ho Pin Tung
Team Kolles – Audi R10 TDI – Christian Bakkerud
Team Kolles – Audi R10 TDI – Christijan Albers
Rebellion Racing – Lola Rebellion Coupé – Andrea Belicchi
Rebellion Racing – Lola Rebellion Coupé – Nicolas Prost
Drayson Racing – Lola Judd Coupé – Paul Drayson
Dome Racing Team – Dome S102 – Sébastien Philippe
Signature Plus – Lola Aston Martin – Pierre Ragues
Beechdean Mansell – Ginetta Zytek – Nigel Mansell
Oreca Matmut – Peugeot 908 HDi FAP – Olivier Panis
AIM Team Oreca – Oreca AIM – Soheil Ayari
Aston Martin Racing – Lola Aston Martin – Darren Turner
Aston Martin Racing – Lola Aston Martin – Harold Primat
Audi Sport North America – Audi R15 TDI – Mike Rockenfeller
Audi Sport Team Joest – Audi R15 TDI – André Lotterer
Audi Sport Team Joest – Audi R15 TDI – Tom Kristensen
Peugeot Sport Total – Peugeot 908 HDi FAP – Sébastien Bourdais
Team Peugeot Total – Peugeot 908 HDi FAP – Nicolas Minassian
Team Peugeot Total – Peugeot 908 HDi FAP – Alexander Wurz

LMP2:

Strakka Racing – HPD ARX.01 – Nick Leventis
Bruichladdich – Ginetta Zytek 09S – Karim Ojjeh
Quifel ASM Team – Ginetta Zytek 09S – Miguel Amaral
Gérard Welter – WR Zytek – Philippe Salini
Racing Box – Lola Judd Coupé – Luca Pirri
Highcroft Racing – HPD ARX.01 – David Brabham
RML – Lola HPD Coupé – Mike Newton
Oak Racing – Pescarolo Judd – Richard Hein
Oak Racing – Pescarolo Judd – Jacques Nicolet

LMGT1:

JLOC – Lamborghini Murciélago – Yogo Atsushi
Pekaracing – Corvette C6.R – Anthony Kumpen
Young Driver Aston Martin – Aston Martin DBR9 – Christopher Nygaard
Marc VDS Racing Team – Ford GT – Eric de Doncker
Matech Competition – Ford GT – Natacha Gachnang
Luc Alpahnd Aventures – Corvette C6.R – Stéphane Grégoire
Luc Alphand Aventures – Corvette C6.R – Luc Alphand
Larbre Competition – Saleen S7R – Roland Berville

LMGT2:

BMS Scuderia Italia – Porsche 997 GT3 RSR – Matteo Malucelli
AF Corse – Ferrari F430 – Luis Perez Companc
JMW Motorsport – Aston Martin Vantage – Rob Bell
Hankook Farnbacher – Ferrari F430 – Dominik Farnbacher
Spyker Squadron – Spyker C8 Laviolette – Tim Coronel
Modena Group Racing – Ferrari F430 – Roman Rusinov
Risi Competizione – Ferrari F430 – Jaime Melo
Risi Competizione – Ferrari F430 – Tracy Krohn
Jaguar RSR – Jaguar XKRS – Paul Gentilozzi
Prospeed Competition – Porsche 997 GT3 RSR – Paul van Splunteren
Felbermayr Proton – Porsche 997 GT3 RSR – Horst Felbermayr
IMSA Performance Matmut – Porsche 997 GT3 RSR – Raymond Narac
BMW Motorsport – BMW M3 E92 – Andy Priaulx
BMW Motorsport – BMW M3 E92 – Jörg Müller
Corvette Racing – Corvette C6 ZR1 – Oliver Gavin
Corvette Racing – Corvette C6 ZR1 – Jan Magnussen


Dragracing: Jubileumeditie Winternationals opent NHRA seizoen 2010

pomona_oreillywinternats50t

Nog iets meer dan een week en dan gaat in Pomona met de Winternationals de NHRA Full Throttle Drag Racing Series 2010 van start. Aangezien het de 50ste keer is dat de Winternationals wordt verreden en Amerikanen waarde hechten aan historie en traditie pakt de NHRA van 11 tot en met 14 februari bij de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen meteen goed uit.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings, NHRA en pr

De 50th Anniversary NHRA Kragen O’Reilly Winternationals presented by Valvoline zoals de wedstrijd voluit heet is meer dan de opening van het seizoen 2010. De Winternationals, traditioneel de eerste wedstrijd van het seizoen, is met zijn 50ste editie na de U.S. Nationals in Indianapolis de oudste race op de NHRA-kalender. Voor de Amerikanen dan ook een prachtige gelegenheid om in een omvangrijk omlijstend programma 50 jaar dragrace-historie de revue te laten passeren. Zo zijn er handtekeningensessies waarbij vele grootheden uit de 50-jarige geschiedenis aanwezig zullen zijn. Enkele namen van de lange lijst zijn Shirley Muldowney en Don Garlits. En in tegenstelling tot in Europa waar ‘oude helden’ snel worden vergeten staan de sterren die destijds de sport maakten in Amerika nog steeds op een voetstuk.
 
pomona_voor_nfc

Maar ook de voertuigen van de afgelopen vijftig jaar komen opdraven. Niet alleen het nabijgelegen NHRA Motorsport Museum wordt leeggehaald, uit alle delen van het land komen klassieke Funny Cars, Top Fuelers, Pro Stockers, Altereds etc. richting Pomona. Inmiddels omvat de stoet een kleine 75 voertuigen en allemaal zullen ze met draaiende motor op de strip van Pomona te bewonderen zijn. Ter gelegenheid van het jubileum heeft de NHRA zelfs een complete website in het leven geroepen terwijl er tevens een speciaal boek met DVD wordt uitgegeven waarin alle wetenswaardigheden en spectaculaire beelden van 50 jaar Winternationals kunnen worden nagekeken (www.50thwinternationals.com).
Lees verder...

Formule 1: Sauber presenteert de comebackcar C29

sauber_c29

Het BMW Sauber team, nog steeds zo genaamd ondanks het vertrek van de Duitse autofabrikant, heeft in Valencia de C29 getoond. De bolide waarmee de Zwitserse teambaas zijn rentree maakt wordt sterk gekenmerkt door de grote haaienvin, zoals McLaren deze ook al heeft laten zien. De kleurencombinatie lijkt nog sterk op die van BMW, al zullen de grote witte vlakken hopelijk snel worden gevuld met sponsornamen.

Tekst: Daan Jeuken

Ongeïnterrumpeerd
“De laatste maanden waren erg intensief,"aldus Peter Sauber, “eerst moest het team gered worden en daarna moest een goede basis voor de toekomst gelegd worden. Het werk aan de auto heeft echter nimmer stilgelegen, het is gewoon doorgegaan zoals het in de lente van 2009 werd gepland. Met onze traditionele rijderscombinatie van ervaren coureur naast een jongeling hopen we de successen van het verleden te evenaren.”

De rijders Pedro de la Rosa en Kamui Kobayashi kunnen allebei niet wachten tot het seizoen echt begint. “Het is geweldig om me weer een echter racer te voelen, ik heb de competitie echt gemist”, aldus De la Rosa. “Ik heb de afgelopen jaren echter wel heel veel kennis opgedaan en die hoop ik over te dragen aan het team.” Teamgenoot Kamui Kobayashi mag zijn hoopvolle eerste races een gevolg zien te geven in 2010. “Ik ben erg trots dat Peter Sauber zo’n vertrouwen in me heeft getoond. Dit wil ik graag terugbetalen, mijn doel is dat hij ook zo trots wordt op mij.”

sauber_c29rijders

Formule 1: Toro Rosso showt eerste ‘eigen’ bolide

Formule 1: Testdag 1: Massa het snelste, Schumacher herboren

massa_antenne

Felipe Massa heeft de eerste testdag van 2010 als snelste afgesloten. In de nieuwe Ferrari F10 reed hij in 102 rondjes een snelste tijd van 1:12.574, waarmee hij Pedro de la Rosa met de BMW Sauber-Ferrari achter zich liet. De meeste ogen gingen echter naar de nieuwe Mercedes W01, waarin Michael Schumacher en Nico Rosberg naar de respectievelijk derde en vierde plaats reden.

Tekst: Daan Jeuken

”Fijn bakkie”
Felipe Massa was deze eerste testdag erg positief over de nieuwe F10. “De auto voelde erg goed aan, hij was gemakkelijker te hanteren dan die van vorig jaar. Toen hadden we altijd balansproblemen, vandaag hadden we al vrij snel een goede set-up en balans. Een prima eerste dag dus, al valt er nog aardig wat te verbeteren richting de eerste race.”

Terug naar 1991
Michael Schumacher klom vandaag eindelijk weer eens in een Formule 1-auto, en hij voelde zich als herboren. “Het voelt alsof het 1991 is. Toen ik voor het eerst in een F1-bolide stapte was de eerste ronde een shock, in de tweede ronde werd ik enorm blij en dat verergerde de volgende ronden alleen maar. Vandaag voelde het precies zo. Ik voel me als een jongetje dat zich vermaakt met een nieuw speeltje.”

“Het was raar om mijn oude auto rond te zien rijden en er zelf niet in te zitten, maar ook wel weer fijn om Felipe erin te spotten en mijn oude vrienden van Ferrari weer terug te zien. Wij zelf hebben vandaag goed gewerkt; tachtig gereden ronden betekent een prima eerste dag.”

rosberg_mercedes
Nico Rosberg in de Mercedes MPG W01

Rustige eerste dag
Al met al was het een rustige eerste dag. Achter Felipe Massa, Pedro de la Rosa in de nieuwe BMW Sauber en Schumacher en Rosberg in de Mercedes eindigde Gary Paffett. Hij deed de systeemchecks met de nieuwe McLaren MP4-25. Rubens Barrichelo eindigde zesde met de Williams, hij zorgde voor de enige rode vlag van de dag toen hij stil kwam te staan.

barrichello_test

Sébastien Buemi had versnellingsbakproblemen met de STR5 en eindigde zevende in slechts achttien rondjes. Robert Kubica sloot de rijen met een rondetijd van 75 seconden rond.

Uitslag eerste testdag Valencia
1. Felipe Massa, 1:12.574
2. Pedro de la Rosa, 1:12.784
3. Michael Schumacher, 1:12.947
4. Nico Rosberg, 1:13.543
5. Gary Paffett, 1:13.846
6. Rubens Barrichello, 1:14.449
7. Sébastien Buemi, 1:14.762
8. Robert Kubica, 1:15.000

Dale Earnhardt JR in de Late Model series in Iracing

Voor de mensen die het nog niet weten Earnhardt JR is een echte hardcore simracer.
Buiten het drukke NASCAR race rooster besteed hij gemiddeld  50% van de week aan simracing.



NASCAR 2009 - Crank It UP!

IRL: Delta Wing Car. Evolutie of Revolutie?

Vermoedelijk zal op de Chicago Auto Show op 12 februari a.s het nieuwe IRL concept gepresenteerd worden. Volgens insiders is het een revolutionair ontwerp dat een totale ommekeer in de eenzitterracerij teweeg kan brengen. Chip Ganassi lichtte recentelijk een tipje van de sluier op maar waarschuwde de totale autosportwereld voor stilstand.

Tekst Willem J. Staat
Foto;s PR/IRL/Willem J. Staat

delta_wing_car_honda
Dit zou hem dan moeten worden, de nieuwe Indycar-generatie.

Chip Ganassi waarschuwt autosportwereld
Afgelopen maand hield succesvol teameigenaar Chip Ganassi voor de Amerikaanse media een toespraak in Indianapolis. Tijdens zijn rede legde Ganassi er de nadruk op dat de sport in deze moeilijke tijden moet gaan veranderen om te kunnen overleven. Volgens Ganassi is technologische innovatie een “must” is als de sponsoren, fabrikanten en fans bij de sport betrokken willen blijven

Chip Ganassi: “De gehele autosportindustrie moet daadkrachtig genoeg zijn om de techniek en innovatie van de toekomst te tonen. Wij moeten laten zien wat bereikt kan worden in een nieuw tijdperk van doelmatigheid. Om de sport gezond te houden heeft dit onze gemeenschappelijke inspanningen nodig.

Wij moeten op de Sportlandkaart belangrijk blijven. Wij moeten belangrijk blijven voor sponsors en de auto-industrie in Detroit. De racerij moet een leidende technische rol blijven spelen. Innovatie moet wederom de kern van de autosport zijn.”

Ganassi doelde tijdens zijn toespraak op de het revolutionaire Delta Wing concept van zijn ingenieur Ben Bowlby dat vermoedelijk deze maand in Chicago getoond zal worden. Het nieuwe concept zal niet exclusief aan de Ganassi organisatie ter beschikking staan maar kan ook aan andere fabrikanten verkocht worden. Ook bij Dallara is er belangstelling voor.


al_unser_delta_wing_car
Al Unser Jr. maakte begin tachtiger jaren zijn debuut in een Eagle die gebouwd was
volgens het Delta Wing Principe.

Chip Ganassi: “Het zal een enorme stap vooruit zijn door dezelfde prestaties met een grotere doelmatigheid te bereiken. Daarbij wordt tevens aan de hedendaagse uitdagingen voldaan. Wil de autosportindustrie overleven dan moeten we doelmatiger zijn met dezelfde prestaties en snelheid. En als je op de Tribunes van Turn 1 op de Indianapolis zit moet je nog steeds hetzelfde gevoel hebben. Op alle terreinen van de sport moeten nieuwe technologieën toegepast gaan worden. In de huidige economische tijden is dat het enige dat telt.” Volgens Chip Ganassi is het Delta Wing Project maar een kleine stap in die richting.

Overeenkomsten met LSR-bolide?
Inmiddels zijn er wat “artist-impressions” op het internet verschenen maar of deze met de werkelijkheid overeenkomen weten we pas in februari. Volgens diegenen die het concept gezien hebben komt het aardig overeen met de “Spirit of America” van Craig Breedlove uit 1963. Die vestigde met deze bolide het wereldssnelheidrecord. Volgens ontwerper Ben Bowlby kan de bolide aangedreven worden door een 4 cilinderturbomotor maar ook 6 cilindermotoren van Honda, Porsche kunnen gebruikt worden.


jochen_mass_arrows_a1
Ook de F1 Arrows uit 1979 was volgens dit principe gebouwd.

IRL blijft loyaal ten opzichte van Dallara
Jeff Belskus van de IRL liet vorige maand doorschemeren dat men loyaal ten opzichte van Dallara blijft maar sloot een samenwerking met andere fabrikanten niet uit. De Delta Wing Car zal aan de huidige behoeften en eisen van de sport voldoen. Zeker op milieugebied. Maar volgens Jeff Belskus vormt dat ook voor Dallara geen enkel obstakel. De mogelijkheid bestaat zelfs dat men bij Dallara overweegt om de volgende generatie Indycars in de VS te gaan bouwen. De prijs van zowel de Delta Wing Car als de Dallara zou slechts U$ 140.000 bedragen.

Delta Wing Concept eerder in Indycar en Formule l
De door Tony Southgate ontworpen Arrows A1 Cosworth uit 1979 was volgens dit principe geconstrueerd. Het was niet bepaald een doorslaand succes te noemen. Jochen Mass eindigde er als vijfde bij de Belgische GP mee en Riccardo Patrese eindigde twee keer als zesde in Duitsland en Nederland. Ook de laatste Indycar generatie Eagles van Dan Gurney werden volgens dit principe gebouwd. De Delta Wing configuratie luidde het einde van de eens zo succesvolle Eagles op Indianapolis in. Zou een doorstart in het computertijdperk een volledige doorbraak voor zowel Formule l als Indycar betekenen?


V8 Supercars: Eerste test voor Toll Holden Racing/TWR op Winton

HRT Toll Holden Racing en TWR Racing zijn als eerste met hun testprogramma’s voor het Australische V8 Supercarkampioenschap begonnen. Onder extreem warme weersomstandigheden legden beide teams de eerste kilometers op het Australische Winton af.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Holden

tander_1
Garth Tander kwam voor het eerst in actie met de 2010 spec. Holden Commodore.


Extreme temperaturen teisteren tests op Winton
Onder temperaturen van meer dan 36 graden legden de teams van HRT Team Holden en Walkinshaw Racing de eerste testkilometers af. De eerste ronden met de 2010 spec-Commodores kenden bij HRT Toll Holden Racing een probleemloos verloop. Zowel Garth Tander als Will Davison legden meer dan 100 ronden af.

Garth Tander: “Wij hebben slechts kort van onze rust kunnen genieten maar het is fantastisch om weer terug in de auto te zijn. De weersomstandigheden op Winton waren bijzonder zwaar, het was extreem warm in de auto maar alles verliep eigenlijk zonder problemen.”

Will Davison: “ Wij hebben veel rondjes op Winton afgelegd maar het zetten van tijden was niet ons doel. Ook een optimale set-up was niet het doel. Wij hebben verschillende set-ups doorlopen en veel nieuwe dingen uitgeprobeerd. Wij zijn klaar voor een mooi seizoen.”

fabian_coulthard
Fabian Coulthard genoot van zijn eerste optreden bij TWR Bundaberg Red Racing.
PAGINA 2 VAN 2

thompson
Andrew Thompson in actie met het tijdelijke kleurenschema.

Coulthard en Thompson testen bij Walkinshaw Racing
Bij Walkinshaw Racing kwamen Fabian Coulthard en Andrew Thompson voor het eerst in actie.
Fabian Coulthard: “Alles verliep fantastisch, wij hebben verschillende setjes banden geëvalueerd en hebben gekeken wat wel en niet werkt. Des te meer ronden ik rij, des te meer ik mij op mijn gemak voel. Omdat Andrew en ik nieuw bij het team zijn, zijn deze twee testdagen een goede zet van het team. “

De engineering voor Andrew Thompson wordt gedaan door Erik Pender en Joe Sasso(data-engineer). Fabian Coulthard heeft Rob Starr als race-ingenieur en Dilian Talabani als data-ingenieur.

In verband met beperkingen op alcoholreclame in het Midden Oosten zal het TWR Bundaberg Red Racing met een ander kleurenschema rijden. Het Bundaberg Red Racing kleurenschema wordt tijdelijk omgetoverd tot “Extra Smooth Racing” Andrew Thompson kwam op Winton voor de eerste maal met dit schema in actie.

holden_tander_1





Sportscars: Column: Jeroen Bleekemolen kijkt uit naar seizoen Amerika

480_team_jeroen_045

Na een begin met veel pech zijn we erin geslaagd toch weer ver terug te komen tijdens de 24 uur van Daytona. De race begon met enorm slecht weer en startte achter de safety car. Mijn teamgenoot Craig Stanton was gestart. Hij kon snel plaatsen goedmaken, totdat het achterraam los kwam te zitten. Die moest gemaakt worden, waardoor we meteen weer terug vielen. Ik ging daarna de auto in. De baan was inmiddels aardig opgedroogd. Bij mij ging de radiateur lekken. Het water uit de motor kwam op het raam, waardoor ik helemaal niets meer kon zien. Zelfs de weg terug naar de pits was echt moeilijk te vinden. De reparatie duurde ongeveer 20 minuten, waardoor we echt ver achter kwamen te liggen. Daarna is het achterraam nog een keer los gegaan en ook was de bumper een keer los komen te zitten.


Tekst: Jeroen Bleekemolen
Foto's: PR

480_actie_24-uur-005

Het tweede deel van de race verliep echter probleemloos en konden we ons langzaam terug naar voren vechten. De tijden die we konden rijden waren super. Het enige probleem was dat we weinig topsnelheid hadden, doordat er een gat in het achterraam zat. Daar werd de auto behoorlijk door afgeremd. Dat was vooral lastig op de oval, waar we vaak voorbij gereden werden.

480_daytona-24-uur-030

Dan moet je ze na de oval weer uitremmen en als je de oval opgaat rijden ze je weer voorbij. In de laatste paar uur werd het echt spannend, omdat we weer heel dicht bij de kop kwamen. Zelfs het podium was niet meer zo ver weg. Twee uur voor het eind heb ik nog een heel mooi gevecht met Jan Magnussen in zijn Corvette. Niet rustig aan doen tijdens een 24 uursrace, gewoon vol gas als tijdens een sprintrace. Dat is het mooie aan Daytona. Wil je winnen, dan moet je alles geven. We waren inmiddels in gevecht om de 4e plaats. En de auto die 3e lag, klonk niet echt goed meer, dus ergens hadden we nog hoop dat we het podium konden bereiken.

480_pitstop_024

Helaas moesten we 5 minuten voor de finish nog een splash ’n dash maken, waardoor we net terug vielen naar de 5e plaats in de GT klasse. Algemeen kwamen we als 12e over de finish.

480_portret_jeroen_023

Natuurlijk hadden we op iets meer gehoopt. Maar na een moeizame start waren we toch tevreden zo ver terug te komen. Zonder de pech in het begin hadden we makkelijk het podium kunnen halen en zelfs mee kunnen doen voor de overwinning. Het team was heel blij met het resultaat. Het was hun eerste race en ze hebben laten zien dat ze absoluut tot de top horen in het Grand Am kampioenschap. Voor het kampioenschap hebben ze belangrijke punten gehaald, dus geen slecht begin.

480_pitstop_24-uur-017

Ik heb volop genoten van mijn eerste 24 uur van Daytona. Ik wil zeker weer terugkomen hier volgend jaar. Het is onderdeel van de Grand Am klasse, waardoor er veel professionele teams en rijders meedoen. En dat maakt het tot een van de mooiste races. Ook doordat er steeds “yellows” zijn blijft het veld bij elkaar. Bijna ieder uur word de race wel geneutraliseerd en dan begint het weer opnieuw. Dus je bent continu echt aan het racen. Het lijkt soms meer of je steeds een race hebt tot de volgende yellow en dan begint het weer opnieuw. Autoracen is super populair in Amerika. Toen ik hier maandag wakker werd en de TV aanzette zag ik ineens mijn eigen naam op het nieuws voorbij komen. Er werd gemeld dat ik gecontracteerd was door Black Swan Racing voor de American Le Mans Series. Dat kampioenschap is hier ook heel populair en het is leuk om te zien hoe ze hier van de autosport houden. Ik kijk heel erg uit naar het hele seizoen in Amerika, na deze week nog veel meer!

Groeten,

Jeroen

480_daytona-24-uur-044

Sportscars: Aston Martin maakt LMP-programma bekend

Aston Martin zal voorafgaande aan de 24 Uur van Le Mans driemaal in de American Le Mans Series aan de start verschijnen.

Tekst en Foto: Willem J. Staat

amr_2010

Aston Martin in geselecteerde ALMS races en Le Mans
Ter voorbereiding van de 24 Uur van Le Mans zal Aston Martin Racing deelnemen aan de 12 Uur van Sebring en de Long Beach GP voor sportscars. In Europa zal men aan de openingswedstrijd van de Le Mans Series op Paul Ricard deelnemen. Zoals verwacht zal de Mexicaan Adrian Fernandez in de ALMS-wedstrijden en de 24 Uur van Le Mans deel uitmaken van het team.

Voor 2010 bestaat het team uit Stefan Mïcke, Chris Buncombe, Darren Turner en Harold Primat. De naam van een zesde rijder zal op korte termijn bekend gemaakt worden.

George Howard Chapell van Aston Martin Racing: “Het zal moeilijk zijn om het succes van 2009 te herhalen. En ik hoop dat wij een goed resultaat op Le Mans zullen behalen. De ervaring van Adrian Fernandez binnen ons team is een fantastische aanvulling voor onze rijdersbezetting.”