Bernoldi bij Vitaphone op Maserati!

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 31-03-2010

FIA GT
Enrique Bernoldi zal dan toch niet van start gaan bij Matech Concepts in het nieuwe FIA GT1 World Championship. De Brazliaanse ex-F1-piloot kan aan de slag op een Maserati MC12 van het kampioenenteam van Vitaphone.
 
Bernoldi gaf te kennen een slecht gevoel te hebben bij Matech en maakt de overstap naar Vitaphone. Op de Maserati krijgt hij Miguel Ramos naast zich die samen met het team al heel wat ervaring heeft opgedaan in GT1 en op de Maserati.

Bernoldi wil dit seizoen uiteraard wedstrijden winnen maar het is maar de vraag of de tweede auto kampioen `mag´ worden van teambaas Michael Bartels, aangezien die aan de zijde van Andrea Bertolini zijn titel ook zelf zal gaan verdedigen. Reeds vorig jaar was men bij Vitaphone niet vies van teamorders, ondanks dit volgens het reglement is verboden.

Vorig jaar wist de Braziliaan Bernoldi al een race te winnen in Paul Ricard met de Sangari Team Brasil Corvette van DKR en nu gaat Bernoldi dus voor een volledig seizoen binnen de FIA GT, dat sinds dit jaar het statuut van officieel wereldkampioenschap krijgt opgekleefd en bovendien van start gaat op 16 en 17 april op het F1-circuit van Abu Dhabi.
Foto's: www.grandprixfotografie.nl

Dutch GT4: HTC nieuwe hoofdsponsor Dutch GT4 Championship

pb_htc_dutch_gt4_2010

HTC, marktleider op het gebied van Windows Mobile- en Android-gebaseerde smartphones, verbindt zich aan de vooravond van het nieuwe autosportseizoen als hoofdsponsor aan het HTC Dutch GT4 Championship. Naast de titelsponsoring zijn komend seizoen alle GT4-bolides prominent voorzien van het HTC-logo. De overeenkomst heeft een duur van één jaar.

Tekst en foto: PR

Eerder kondigde HTC Nederland al aan het komend seizoen de GT4-renstal Team Bilderberg Porsche Eindhoven te zullen ondersteunen en maximaliseert nu de exposure in de nationale autosport als titel- en hoofdsponsor van het HTC Dutch GT4. Mark Moons, Regional Manager HTC Benelux: ,,Het Dutch GT4 is de hoogste klasse van de nationale autosport en we zijn trots dat wij ons als HTC hieraan hebben verbonden. Bovendien is het een mooie stap na het nieuws dat we Team Bilderberg Porsche Eindhoven gaan ondersteunen. Zowel het Dutch GT4 als HTC zijn organisaties die zich kenmerken door innovatie en vooruitgang en vormen daardoor een goede combinatie. We verheugen ons dan ook op een mooi raceseizoen.”

Samenwerking
De organisatie van het HTC Dutch GT4 is blij met HTC als titelsponsor, een samenwerking die mede door bemiddeling van onder meer GT4-teameigenaar Paul van Splunteren tot stand kwam. ,,Wij zien duidelijk meerwaarde in de verbintenis van HTC aan het Dutch GT4’’, zegt Erik Weijers, C.O.O. van Circuit Park Zandvoort en tevens organisator van het HTC Dutch GT4. ,,Een hi-tech telefoonmerk als HTC past qua uitstraling en dynamiek uitermate goed bij het Dutch GT4. Daarnaast was het voor ons belangrijk dat de hoofdsponsor een bekend consumentenmerk is. Wij zijn er van overtuigd dat de merken HTC en Dutch GT4 elkaar enorm zullen versterken en rekenen op een langdurige samenwerking.’’

Hoofdrace live op RTL7
Het HTC Dutch GT4 wordt beschouwd als de eredivisie van de nationale autosport, waaraan de top van de Nederlandse coureurs deelneemt. Komend seizoen komt het HTC Dutch GT4 zeven raceweekenden in actie op Circuit Park Zandvoort, TT Circuit Assen en de Nürburgring (Duitsland). De hoofdrace van de Paasraces wordt live op RTL7 uitgezonden (5 april), terwijl ook aan de twee sprintraces aandacht wordt besteed.

Over HTC
HTC Corporation (HTC) is een van de snelst groeiende bedrijven in de mobiele telecomsector. Door de gebruiker centraal te stellen in alles wat het bedrijf doet, ontwerpt HTC innovatieve smartphones die aansluiten bij de levensstijl en behoeften van individuen. HTC is genoteerd aan de Taiwanese beurs. Voor meer informatie: www.htc.com

V8 Supercars: Holden baas: “Buitenlandse fabrikanten blijf weg!”

Amper een dag nadat de Australische V8 Supercar-organisatie voor buitenlandse fabrikanten de deur openzette liet Holden Sportbaas Simon McNamara geen spaan van de toekomst plannen heel.

Tekst Willem J. Staat

2010testing101
Volgens Holden-baas Simon McNamara zijn buiten GM Holden  en Ford,
andere fabrikanten slechts meelopers.

Holden baas zorgt voor opschudding
McNamara: “GM Holden wil buiten Ford geen enkele andere fabrikant in de V8 Supercarseries zien. Het enige wat wij willen is dat wij Ford op het circuit kunnen neersabelen. Ik kan niet namens een andere fabrikant spreken, maar waarom zouden Nissan en Honda er eigenlijk aan deelnemen. Als je naar het totaalbeeld kijkt zijn het meelopers op de markt. Waarom moeten zij gaan racen om auto’s te verkopen? Hun product is er nog niet eens geschikt voor. Mensen kopen hun producten echt niet om te gaan racen. Het heeft geen enkele zin.”

Dragracing: Eerste glimp Pro Dutch ’70 Camaro

joosten_r_camaro_2

Eigenlijk had Robert Joosten de kleurstelling van zijn nieuwe ’70 Camaro geheim willen houden tot de officiële teampresentatie in mei. Als echter ook Amerika belangstelling begint te vertonen voor de verrichtingen van de Nederlandse Pro Modified-rijder wordt het in het huidige internettijdperk wel erg lastig. Hierbij dan de eerste foto’s van de spectaculaire bij G-Force Race Cars gebouwde ’70 Chevrolet Camaro waarmee Joosten dit jaar een gooi wil doen naar het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: team

De bij G-Force Race Cars gebouwde auto is voorzien van een door Cynergy Composites ontwikkelde lichtgewicht ‘70 Camaro-body. In het vooronder ligt een Oddy’s Automotive 526 ci Hemi van Billy Leverentz. Robert Joosten en zijn team zijn momenteel in Amerika om daar deze week de nodige testruns met de nieuwe auto te maken. Daarbij zullen experts van zowel de bouwer van de auto als de motor aanwezig zijn om zo snel mogelijk een goede basisafstelling voor de Camaro te verkrijgen. Vervolgens wordt de auto naar Nederland verscheept om op tijd terug te zijn voor de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified in het Engelse Santa Pod.

joosten_r_camaro_1

joosten_r_camaro_3

BTCS/Belcar: Geslaagde Promotie run in Leuven, moesten ze in Nederland ook doen.

Voor de tweede maal vond in het Belgische Leuven een z.g. City Demo Plaats waarbij het shoppende publiek op de laatste maartse zaterdag van 2010 uitgebreid met de autosport kon kennismaken.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

prospeed_porsche
De Prospeed Porsche GT3 van de combinatie Goossens/Soulet in de Leuvense
Bondgenotenlaan, één van de drukste commerciele aders van die stad.

Geslaagde autosportpromotie in Leuven
Het gebeurt niet iedere dag dat er Belcar GT Porsches en Lamborghini’s en BTCS BMW’s door de winkelstraten mogen denderen. Maar op zaterdag 27 maart was het in de straten van de Belgische universiteitsstad Leuven kortstondig toegestaan. Onder politiebegeleiding maakten een aantal BTCS en Belcar-bolides een fraaie demo-promotierun vanaf de Leuvense Grote Markt over de Bondgenotenlaan richting Station, en vervolgens terug naar het Ladeuzeplein.

richting_leuven_station
Is dit geen prachtig gezicht op de zaterdagmiddag?

Vanuit de Belcar was o.a. de Prospeed Porsche van de combinatie Soulet/Goossens aanwezig en de Lamborghini GT3 van De Laet, Lagrange en Kenneth Heyer.Kennelijk was het ritje door de Leuvense winkelstraten iets te traag verlopen want bij aankomst op het Ladeuzeplein was de motor van de Lambo behoorlijk oververhit.

lambo_brand
De Lamborghini raakte kortstondig oververhit.



w-racing_scirocco
De 2010-spec VW Scirocco genoot behoorlijk wat belangstelling van het
shoppende publiek.

BTCS
Vanuit de BTCS waren de KS Motorsport BMW’s van Steve van Bellingen vertegenwoordigd, evenals de Delahaye Renault van de combinatie Bouvy/Kelders en de KIA van Dockerill/Steveny. Het team van Chad Racing zet komend seizoen zelfs drie KIA Proceed’s in. Vooral aan de aërodynamica aan de achterzijde heeft het team nogal wat revolutionaire veranderingen aangebracht zoals op de foto te zien is. De Clouseau “brothers” Koen en Kris Wauters vormen dit jaar naast hun KRK-activiteiten in de Belcar tevens samen een combinatie in de BTCS. Nieuw was de W-Racing Scirocco die dit jaar in de BTCS ingezet gaat worden en nu van het juiste kleurenschema was voorzien.


kia_leuven
Het aggressieve uiterlijk van de KIA Procee'd. Chad Racing heeft heel wat modificaties
aangebracht.

kia_crew
De crew van Chad Racing met uiterst rechts Koen Wauters en Philippe Steveny(zwart
jacket midden).



Lees verder...

FIA ETCC: James Thompson op pole in Braga

100327_etcc_braga_thompson_quali
James Thompson spectaculair in actie in Braga

James Thompson vertrekt morgen vanaf de pole-position voor de eerste van de beide races om de FIA European Touring Car Cup (ETCC) op het 3,2 kilometer lange circuit in het Portugese Braga. Met zijn Honda Accord Euro R, ingezet door het Deense Hartmann-team, reed de Brit een snelste rondetijd van 1:22,740 minuten. Daarmee was hij 0,071 seconden sneller dan de Deen Kristian Poulsen met een BMW 320si. Ook de derde tijd ging naar een BMW-rijder, de Portugees Cesar Campaniço, terwijl de Fransman Michael Rossi met zijn SEAT Leon TFSI de tweede startrij completeert.

Tekst: João Agricultor
Foto's: Photo4


De European Touring Car Cup bestaat dit jaar voor het eerst uit meerdere evenementen van elk twee races. Oorspronkelijk stonden er vier raceweekeinden op het programma, maar dit aantal werd gereduceerd tot drie, waarvan het evenement in Braga het eerste is. De belangstelling is met 15 deelnemers ronduit matig te noemen. Van deze 15 rijders komen er 11 in de Super 2000-klasse uit. Drie Duitsers rijden in de Super 1600-klasse en de Let Marcis Birkens vormt in zijn eentje de Super Production-categorie.

De strijd om de pole ging de hele tijd tussen Thompson, Poulsen en Campaniço, die elkaar aan de kop van de ranglijst afwisselden. Uiteindelijk was het Thompson die snelste bleef, ondanks pogingen van de Deen en de Portugees in de slotfase. De snelste tijd in de Super 1600-klasse werd gereden door de Duitser Jens Löhnig (foto).

100327_etcc_braga_lohnig_quali

Uitslag:

1. James Thompson (GBr), Honda Accord Euro R, 1:22,740 (gem. 131,40 km/u)
2. Kristian Poulsen (Den), BMW 320si, 1:22,811
3. César Campaniço (Por), BMW 320si, 1:22,894
4. Michael Rossi (Fra), SEAT Leon TFSI, 1:23,401
5. Tomas Engström (Zwe), Honda Accord Euro R, 1:23,462
11. Jens Löhnig (Dui), Ford Fiesta ST, 1:29,638 (1e Super 1600)
14. Marcis Birkens (Let), Honda Civic Type-R, 1:32,360 (1e Super Production)



Start Dutch GT4-seizoen live uitgezonden op RTL7

480_tv_dutch_gt4

Volgende week begint het nieuwe seizoen van het Dutch GT4 Championship tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces op Circuit Park Zandvoort. RTL GP zal op tweede paasdag (5 april) live de seizoensouverture van de eredivisie van de nationale autosport verslaan. De kijker kan zich opmaken voor spannende wedstrijden, met een startveld van 18 à 20 tot de verbeelding sprekende auto’s. Bemand door de absolute top aan Nederlandse coureurs, waaronder regerend kampioen Christiaan Frankenhout (Porsche 911), Ricardo van der Ende (BMW M3) en Jeroen Bleekemolen (Corvette C6).

Tekst en foto: PR

Voorafgaand aan het verslag van het eerste Nederlandse raceweekend, begint om 14.15 uur een zestig minuten durende samenvatting op RTL7 met alle hoogtepunten van het seizoen 2009. Om 15.15 uur is er re-live verslag van de ’s ochtends verreden sprintrace van het Dutch GT4. Rond 15.45 uur wordt er live overgeschakeld naar Zandvoort met sfeerimpressies en interviews vanaf de startopstelling. Klokslag 16.00 uur begint het liveverslag van de hoofdrace, van start tot finish en inclusief spectaculaire pitstops met rijderwissels. De uitzending wordt afgesloten met de podiumceremonie en prijsuitreiking.


FIA GT3: Motors TV zendt Europese FIA GT3 live uit in 2010

fia_gt_paul_ricard_sangari_corvette_action

Motors TV zendt dit jaar rechtstreeks de races van de Europese FIA GT3 uit. Dit maakte de tv-zender bekend.

De hoge snelheidszender verzorgt al langere tijd uitgebreide samenvattingen van internationale GT-races. Dit jaar zullen alle 12 manches van de Europese FIA GT3 live of integraal worden uitgezonden door Motors TV. De FIA GT3 bestaat sinds 2006. Er racen liefst 12 verschillende merken in mee. Het betrof afgelopen jaar Ford, Aston Martin, Corvette, Ferrari, Porsche, Jaguar, BMW, Audi, Lamborghini, Dodge, Ascari en Morgan.

Kalender 2010
De FIA GT3 trapt op 1 en 2 mei af voor het nieuwe seizoen. Silverstone is dan de plaats van handeling. Via Brno (23 mei), Jarama (20 juni), Paul Ricard (4 juli) en Algarve (19 september) wordt eindhalte Zolder (10 oktober) bereikt.

LMS: Timing 1000 Km van Spa 2010!

Door: Michaël Oosterlinck

Endurance Races
Het lijkt nog een heel eind van ons vandaan, maar dat is het niet. In het weekend van 7 tot 9 mei wordt het weer genieten op het circuit van Spa-Francorchamps wanneer de Le Mans Series daar in het kader van de 1000 Kilometer van Spa de tweede manche van hun kampioenschap afwerken.
 
Ook de Radical European Masters, de Franse Porsche Carrera Cup en het Classic Endurance Racing kampioenschap staan paraat om u een heerlijk autosportweekend te bezorgen. Autosportnieuws.be geeft alvast even het programma mee.

Vrijdag 7 mei 2010:
09:00-09:50 - Radical Masters - Free practice 1
10:05-11:05 - Porsche Matmut Carrera Cup - Free Practice
11:20-11:50 - Classic Endurance Racing – Free practice
12:05-13:05 - Le Mans Series – Free practice 1
13:20-14:10 - Radical Masters – Free practice 2
14:25-15:25 - Porsche Matmut Carrera Cup - Qualifing
15:40-16:10 - Classic Endurance Racing - Qualifing 1
16:25-17:25 - Le Mans Series – Free practice 2

Zaterdag 8 mei 2010:
09:00-09:35 - Radical Masters - Free practice
09:45-10:45 - Le Mans Series - Free practice 3
11:00-11:30 - Classic Endurance Racing – Qualifing 2
11:45-12:45 - Radical Masters – Qualifing
13:05-13:35 - Porsche Matmut Carrera Cup – Race 1
13:50 14:10 - Le Mans Series – Qualifing GT1 & GT2
14:20 14:40 - Le Mans Series - Qualifing LMP1 & LMP2
15:00 16:00 - Classic Endurance Racing - Race
16:20-16:50 - Porsche Matmut Carrera Cup – Race 2
17:10-17:55 - Radical Masters - Race 1

Zondag 9 mei 2010:
09:00-09:20 - Le Mans Series – Warm-up
09:40-10:25 - Radical Masters - Race 2
09:40-10:10 - Le Mans Series – Signeersessie
10:05-10:35 - Le Mans Series – Pit Walk
10:45 - Le Mans Series - Pits open
11:00 - Le Mans Series - Pits gesloten
11:30-17:30 - Le Mans Series – Race (143 ronden)
Foto's: www.grandprixfotografie.nl

Beelden van de 12 Hours of Sebring 2010

Door: Michaël Oosterlinck

Hieronder alvast enkele videobeelden van de 12 Uren van Sebring met enkele hoogtepunten die de race kleurden. Beelden met dank aan Mattzel 89 op Youtube en Motors TV / Speed TV.

De start van de 58ste editie van de 12 Uren van Sebring

 

 

Chaos in de pits bij Corvette Racing

 

Mooi gevecht om de leiding in GT2, terwijl Emanuele Pirro profiteert om zich tussen beide Peugeot´s te nestelen.

 

 
 

 

 
   

 

Dakar Rally ook in 2011 in Zuid-Amerika

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 23-03-2010

Dakar
ASO, organisator van de Dakar, heeft bevestigd dat de wereldberoemde rallyraid ook in 2011 in Zuid-Amerika, meer bepaald in Argentinië en Chili, verreden zal worden. Geruchten over een eventuele terugkeer naar Afrika worden zo de kop ingedrukt.
 
De goede relatie die de organisatie in twee jaar tijd wist op te bouwen met de beide organiserende landen en het enthousiasme van de toeschouwers, waren de basis van de beslissing van ASO om in 2011 op het elan van de laatste twee jaar verder te gaan.

“Om de Dakar voor de derde keer te ontvangen, is een droom voor Argentinië,” aldus Enrique Meyer van de toeristische dienst van Argentinië. “De laatste twee jaar hebben we aan meer dan 190 landen ons landschap en de mensen hier laten zien. We zijn trots om de Dakar opnieuw te mogen verwelkomen.”

ASO houdt de deur op een kier voor een eventuele terugkeer naar Afrika, de plaats waar de rally tot 2007 werd georganiseerd, in de toekomst. In 2008 werd de rally door terreurdreiging in Mauritanië afgevoerd en vanaf 2009 wordt de rally gereden in Zuid-Amerika.
Foto's: ASO

Doornbos acht kans groot voor deelname aan Indy 500

Door: Wieger van den Bos

IndyCar Series
De Nederlander Robert Doornbos keert dit seizoen terug in de Superleague Formula voor alle twaalf weekenden. Hij was al eerder in onderhandeling met PSV voor zijn rentree in de autosportklasse die gelieerd is aan voetbalclubs.
 
Met het Eindhovense team, onder leiding van Jan Lammers, kon echter geen overeenstemming bereikt worden.

Jan Lammers: "Robert is niet meer op het niveau bezig waar hij ooit heeft gezeten. Hij heeft een kleine terugval gehad. Bij een terugkeer in de topsport is het ontzettend moeilijk om die opwaartse lijn, die thermiek, weer te vinden."

Doornbos kwam in 2008 nog uit voor AC Milan en reed vorig jaar nog in de IndyCar Series. Hier kon hij echter geen nieuw contract afdwingen.

Doornbos: "IndyCar is op dit moment heel moeilijk in verband met de crisis. Teamsponsor McDonald's is afgehaakt en ook enkele van mijn persoonlijke geldschieters. Op dit moment is het ontzettend moeilijk om een stoeltje te vinden. De deur naar Amerika en de IndyCar Series staat nog op een flinke kier. De contacten zijn er. Het gaat hierbij vooral om de 'driehoek': rijder - sponsor - team."

Over zijn mogelijke return in een IndyCar race dit jaar: "De Indy 500 blijft de grootste race op aarde. Dat spektakel wil ik nog een keer meemaken. De kans is groot dat ik daar wel aan mee doe dit jaar. Ik wil sowieso weer fulltime IndyCar gaan racen in 2011 en 2012. Ik wil doorgaan waar ik mee gefinisht ben en dat is succesvol zijn in Amerika

Lotus na Formule 1 ook in de IndyCar Series

Door: Wieger van den Bos

IndyCar Series
Lotus en Cosworth hebben, tijdens het amper nog op stoom gekomen kampioenschap van de 2010 IndyCar Series, overeenstemming bereikt met KV Racing Technology over een nieuwe technische en commerciële samenwerking.
 
De Lotus-Cosworth IndyCar zal uitgerust worden met de klassieke geelgroene racekleuren die ooit gebruikt werden op de Lotus racewagens van de jaren ’50 en ’60. Het debuut zal vooralsnog bij de eerste race op Amerikaans grondgebied zijn.
Niemand minder dan voormalig Formule 1 rijder Takuma Sato zal de bestuurder worden van de Lotus-Cosworth IndyCar.

Dany Bahar, CEO van de Lotus Group hierover: “Lotus en racesport is een historisch begrip. Wel in de Formule 1 rijden en de IndyCar links laten liggen was geen optie. Dit heeft ons mede doen besluiten om de samenwerking met Cosworth en KVRT te zoeken. De naam ‘Lotus’ zal hiermee, na lange tijd, opnieuw in de twee hoogste takken van motorsport gaan verschijnen. Het zal de fans en het enthousiasme ten goede komen, daar ben ik van overtuigd.”

De eigenaren van KV Racing Technology, Kevin Kalkhoven en Jimmy Vasser, zijn blij dat zij onderdeel mogen gaan uitmaken van de return van Lotus en Cosworth in de IRL. “De geelgroene Lotus-Cosworth IndyCar zal met Takuma een geduchte tegenstander gaan worden in het kampioenschap.”
De organisatie achter het nieuwe Lotus team kocht de rechten op de naam Team Lotus - die concurreerden in de F1 van 1958 tot 1994. Hun gouden tijdperk was echter in de jaren 1960 en '70.

Drievoudig wereldkampioen, wijlen Ayrton Senna, reed drie seizoenen voor Lotus (1985 t/m 1987). De successen van het team waren echter in die periode beperkt.

Lotus trok zich terug uit de F1 in 1994 vanwege de financiële druk, maar blijft de vierde meest succesvolle bouwer van alle tijden.

Tunnel onder circuit Spa-Francorchamps deels ingestort

De Blanchimont-tunnel die naar het racecircuit van Spa-Francorchamps loopt, is zondag deels ingestort. Dat meldt de brandweer van Stavelot en het persbureau Belga.

Tekst: Willem J. Staat

Een deel van de 40 meter lange tunnel is ingestort. Het gaat om een toegang tot het circuit vanuit Stavelot voor voertuigen en voetgangers. De tunnel is ingestort ter hoogte van de 'autocampus', een vormingscentrum van de Waalse arbeidsbemiddelaar Forem.

Volgens de eerste conclusies bevond niemand zich in de tunnel op het moment van de instorting. In de infrastructuur rond het circuit stond zondag enkel een bedrijfsdag gepland. Het puin wordt nog doorzocht. Door het voorval is het circuit gesloten en is een omleiding ingesteld.

Het circuit van Spa-Francorchamps kwam eind vorig jaar vanwege de geluidsproblematiek in het nieuws. Deze problemen lijken nu te zijn opgelost.

Veelbelovende Peugeot-zege in 12U Sebring

Hoewel Peugeot in de 12 Uur van Sebring over weinig serieuze tegenstand beschikte ontbrak het door de onderlinge “leeuwenstrijd” zeker niet aan spanning. Voor de 908 HDI Fap’s van de combinaties Davidson/Gene/Wurz en Bourdais/Lamy/Minassian golden er geen teamorders en de Amerikaanse endurance-klassieker bleef tot het einde een uiterst spannende vertoning.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Peugeot, GM, Porsche

winnaar_alexander_wurz
Grote vreugde bij Alexander Wurz na het behalen van deze in Sebring. De eerste
voor een Frans merk sinds 1952!

Peugeot-broedertwist in 12U Sebring
Vanaf het begin van het weekend tot aan de finishvlag domineerden de 908 HDI Fap’s van Davidson/Gene/Wurz en Bourdais/Lamy/Minassian maar het ontbrak zeker niet aan drama en spektakel in het Franse kamp. Tot aan de laatste en beslissende stop bedroeg het verschil tussen beide auto’s slechts drie seconden. In de beginfase was het de combinatie Bourdais/Lamy/Minassian die het tempo bepaalden. Door een spin van Davidson konden zij hun voorsprong na vier uur wedstrijd verder uitbreiden. In de 262e ronde liep de leidende Peugeot van Bourdais/Lamy/Minassian linksachter een lekke band op en Minassian moest de kop opnieuw afstaan aan Anthony Davidson. Uiteindelijk viel de beslissing in de 344e ronde toen Sebastian Bourdais een zachte MIchelin compound liet aanbrengen. De Fransman spinde echter op koude banden bij het uitkomen van de pits maar gaf de strijd allerminst op. Tot aan de finishvlag wist hij zijn achterstand tot iets meer dan 13 seconden te reduceren. De Lola Aston Martin van Stefan Mücke/Harold Primat/Adrian Fernandez eindigde als derde op het podium maar was als normale brandstofauto niet tegen het HDI Fap geweld van Peugeot opgewassen. Voor het team van David Richards was de 12 Uur van Sebring dan ook niet meer dan een test ter voorbereiding van de 24 Uur van Le Mans.

puegeot_sebring_avond
Prachtige zonsondergangopname van de winnende Peugeot.


Oliver Quesnel van Peugeot: “Hier bestond onze missie uit het toepassen van een aantal ontwikkelingen.En dit doel hebben wij volledig bereikt. Ik geloof dat wij ondanks de afwezigheid van onze hoofdconcurrent, een uitstekende show weggeven hebben. Alleen een half uur voor het einde hebben wij besloten om teamorders toe te passen. Betrouwbaarheid speelt op Le Mans een sleutelrol en de twee 908 HDI Fap’s reden als een uurwerk. Het team en de gehele strategie waren bijzonder sterk.” Sinds vorig jaar heeft men bij Peugeot nu alle top Endurance-klassiekers op haar naam geschreven. Tevens was het de allereerste Franse overwinning in de 12 Uur van Sebring.

lmp2_porsche_sebring_2010
De LMP2 Porsche Spyder RS op weg naar de overwinning. Teameigenaar Greg
Pickett doet het alleen voor de lol.

LMP2 zege voor Porsche Spyder RS
De Muscle Team Cyto Sport Porsche Spyder RS van de combinatie Greg Pickett,/Sascha Maassen/Klaus Graff eindigde als vierde algemeen en pakte de zege in de LMP2 klasse. Voor Porsche was het de tweede LMP2-zege sinds 2006. De 63-jarige teameigenaar Greg Pickett: “Eigenlijk doe ik dit voor de lol, want mijn teammaten deden het echte werk! Af en toe lieten zij mij er ook nog eens in, en hoe beter het resultaat des te meer lol wij hebben!”

Ferrari pakt GT2 zege
Voor Chevrolet en Porsche viel er echter weinig lol in de GT2 klasse te beleven. Chevrolet behaalde tijdens de 12 Uur van Sebring maar liefst zeven klassezeges. En ook in 2010 hadden de beide Corvettes een uitstekende uitgangspositie . Maar om 3.09u plaatselijke tijd voltrok zich een ongelofelijk drama in de Corvette pitbox Op het moment dat Jan Magnussen wegreed kwam de auto van Emmanuel Collard binnen en reed vol tegen de auto van de Deen aan. Magnussen kon de pits nog met een lekke linkervoorband verlaten, terwijl de No 4 Chevrolet direct voor de nodige reparaties achter de muur verdween. Emmanuel Collard: “Het was een misverstand want normaal gezien had ik een ronde later binnen moeten komen maar het lampje begon te branden en toen heb ik de reservepomp ingeschakeld waarop het team mij verzocht om binnen te komen. Doug Fehan van Corvette Racing: “Dit is bij Corvette Racing nooit eerder gebeurd. Wij zullen dit grondig analyseren en procedures in werking stellen om te zorgen dat dit nooit meer gebeurt en dat wij bij de volgende wedstrijd sterker naar voren komen. Hoewel onze coureurs op grote achterstand van de leiders lagen reden zij dezelfde rondetijden als de leiders in de wedstrijd. Dit is Corvette Racing!” De Ferrari F430 van Scott Sharp, Johannes van Overbeek en Dominik Farnbacher verging het nog slechter. Die brandde na een technisch defect volledig uit. Sharp kon zijn bolide gelukkig ongedeerd verlaten.

corvette_pitstop
Voor GM eindigde de wedstrijd in een pitstopdrama. De Corvettes eindigden als 8e en
9e in hun klasse.
prodrive_sebring_2010
Bij Prodrive was men met de derde plek meer dan tevreden.

De Team Falken Porsche van Wolf Henzler werd twee keer het slachtoffer van een lekke band. Na een pitstop liep het wiel er nogmaals af en beroofde de Flying Lizard Porsche van Jörg Bergmeister van een goede uitgangspositie. Uiteindelijk ging de zege in de G2 klasse naar de Risi Ferrari van Jaime Melo/.Gianmaria Bruni/Pierre Kaffer. De Rahal Letterman BMW M3’s van Dirk Werner/Bill Auberlen/Tom Milner en Dirk Müller/Joey Hand/Andy Priaulx eindigden respectievelijk als tweede en derde in de GT2 / In de nieuwe LMPC klasse zegevierde de Oreca FLM09 van Scott Tucker/Christopjhe Bouchut/Mark Wilkins. In de GTC klasse ging de zege naar de Porsche 911 GT3 Cup van Butch Leitzinger, Leh Keen en Juan Gonzalez.

sebring_2010


Uitslag
1. P1 Gene/Wurz/Davidson Peugeot 12u00m54.362s
2. P1 Lamy/Bourdais/Minassian Peugeot + 13.817s
3. P1 Mucke/Primat/Fernandez Lola-Aston Martin + 3 ronden
4. P2 Pickett/Graf/Maassen Porsche + 14 ronden
5. P2 Brabham/Pagenaud/Franchitti HPD + 18 ronden
6. GT2 Melo/Bruni/Kaffer Ferrari + 36 ronden
7. GT2 Auberlen/Milner/Werner BMW + 37 ronden
8. GT2 Muller/Hand/Priaulx BMW + 37 ronden
9. GT2 Bergmeister/Long/Lieb Porsche + 38 ronden
10. PC Tucker/Bouchut/Wilkins ORECA + 40 ronden


Enrique Bernoldi met Vitaphone in GT1

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 19-03-2010

FIA GT
Enrique Bernoldi maakt voor het FIA GT1 World Championship de overstap van DKR Sangari Team Brasil naar Vitaphone Racing, om er te racen op een Maserati MC12 van het team dat de afgelopen jaren de FIA GT domineerde. De ex-Formule 1-piloot vormt een team met Miguel Ramos.
 
De tweede wagen bij Vitaphone wordt uiteraard bestuurd door het kampioenen duo Michael Bartels en Andrea Bertolini, de afgelopen jaren zo goed als onafscheidelijk geworden.

Ook dit jaar zal Vitaphone zijn zinnen dus zetten op een wereldtitel, een eerste officiële wereldtitel zeg maar. Sinds dit seizoen gaat het FIA GT namelijk door het leven als een door de FIA officieel erkend wereldkampioenschap.

Bij het tweede Maserati-team zal teambaas Alfrid Heger versterking krijgen van Alexandros Margartitis op de tweede auto, terwijl Bert Longin en Matteo Bobbi zoals gezegd team vormen op de eerste MC12 van het team.
Foto's: DPPI

Evenementenagenda 2010 van CPZ is uit

cpz_programma_waaier2010_wit

De nieuwe evenementenagenda van Circuit Park Zandvoort is uit. Klik hier en lees op digitale wijze alle plannen die CPZ voor 2010 in petto heeft. Naast de DPP-weekenden, de Masters of F3 en het vertrouwde beeld van de DTM's door de duinen, valt er dit jaar nog veel meer te beleven op de vermaarde racepiste.

Superleague Formula: 'Doornbos racet onder Lammers bij PSV'

doornbos_loting

Robert Doornbos gaat voor PSV racen in de Superleague Formula. Jan Lammers leidt het team. Dat meldt De Telegraaf vandaag. Gisteren maakte Doornbos bekend zich dit jaar te richten op de klasse met de racende voetbalclubs.

Tekst: Marc Kok

Jan Lammers en de Superleague Formula zijn voor Bobby D. geen onbekende fenomenen. Doornbos racete in het seizoen 2008/2009 voor het A1GP Team Nederland van Lammers, terwijl de Rotterdammer in 2008 in de SF uitkwam voor AC Milan (zie foto). Voor de Italiaanse club veroverde Doornbos een derde plaats in het eindklassement.

Maandag meer bekend
GR8 Industries, het managementbureau van Robert Doornbos, zegt ‘nu geen commentaar te kunnen geven. Maandag wordt bekend gemaakt wat Robert gaat doen’. Dat lijkt inmiddels wel duidelijk. Het Nederlandse PSV krijgt komend SF-seizoen een Nederlandse rijder en een Nederlandse teambaas. Op 4 april start het derde jaar Superleague Formula. Silverstone is dan de plaats van handeling.

NASCAR: Spoiler Test op Talladega

De introductie van de spoiler lijkt een feit. Vandaag werd de nieuwe spoilerconfiguratie door 25-coureurs in verschillende wedstrijdsimulaties getest.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

spoiler_test_nascar
Prachtige wedstrijdsimulatie op Talladega. NASCAR hoopt dat er komend seizoen geen
auto's meer het luchtruim kiezen.

Spoiler wordt op korte termijn ingevoerd
Mogelijk wordt de nieuwe spoilerconfiguratie volgende week op Martinsville al ingevoerd. De NASCAR-organisatie liet veranderingen in de restrictorplates aanbrengen. Ook werden er veranderingen aan de spoilers aangebracht en werden ze vlakker afgesteld om de luchtweerstand te verminderen.

De meeste coureurs voelden zich met het nieuwe pakket duidelijk meer op hun gemak. Volgens Jeff Gordon werd er weinig efficiënt gebruik gemaakt van de achtervleugel. “Ik was er bepaald geen fan van. Ik denk dat het voor ons, de fans en de sport beter is.”

Met de terugkeer van de spoiler moet er voorkomen worden dat de auto’s zelfstandig het luchtruim kiezen zoals dat bij Brad Keselowski twee weken geleden het geval was

Martin Truex: “Ik geloof niet dat we auto’s met spoilers het luchtruim hebben zien ingaan. Ik denk dat het probleem nu opgelost is. NASCAR zal de komende dagen de data nauwkeurig analyseren. Volgende week vindt er in Charlotte een tweedaagse test plaats “En daar zullen de coureurs het verschil tussen de achtervleugel en spoiler pas echt merken” aldus Jeff Gordon.

Met de nieuwe spoilerconfiguratie bereikten de NASCAR-bolides snelheden ver boven de 320 km/u. De Hendrick Motorsports Chevrolets van Jimmie Johnson en Jeff Gordon registreerden de snelste tijd gevolgd door de Toyota's van Brian Vickers en Scott Speed.

chevrolet_spoiler_detail
De oplossing voor alle problemen?


Sportscars: Volledig Zwitsers damestrio bij Matech op Le Mans

Het Zwitserse Matech Competition zet een volledig Zwitserse damesbezetting in tijdens de 24 Uur van Le Mans. Naast Natacha Gachnang en Cyndie Allemann heeft men nu ook Rahel Frey gecontracteerd.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Matech

matech_drivers

Damestrio op Le Mans
Rahal Frey kwam in het verleden o.a. in de F3 voor het team van VAR uit en is sinds 1998 in de racerij actief. Rahel Frey: “Er is een fantastische sfeer binnen het team en het is natuurlijk een eer om deel uit te maken van een volledig Zwitsers Team. Elke coureur droomt ervan om op Le Mans te racen en ik vind het fantastisch om dit met een volledig damesteam te doen.”

Martin Bartek: “Ik ben verheugd dat ik de komst van Rahel kan bevestigen waardoor mijn wens van een volledig damesteam op Le Mans in vervulling gaat. De meisjes kennen elkaar goed vanuit de formuleauto’s. En het is goed om te zien dat zij elkaar pushen om het beste uit henzelf en de auto te halen.”

Ter voorbereiding van de 24U van Le Mans zal Matech Competition naast haar FIA GT1 activiteiten twee Ford GT1 bolides in de 1000 KM van Spa op 9 mei a.s. inzetten.

Xavier Maassen ambitieus naar FIA GT1 en Le Mans

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 11-03-2010

FIA GT
Lanaken, 11 maart 2010. De Nederlandse coureur Xavier Maassen zette twee jaar geleden de overstap van de eenzitters naar de GT-wagens en die keuze werpt na twee sterke seizoenen volledig zijn vruchten af. Xavier Maassen start in het nieuwe, officiële FIA wereldkampioenschap voor GT-wagens achter het stuur een Mad-Croc Racing Corvette C6.R. Tevens staat de 24 Heures du Mans op zijn programma, eveneens in een Corvette GT1, maar dan wel van Luc Alphand Aventures. “Zowel in het FIA GT1 World Championship als in de 24 Heures du Mans vertrek ik bijzonder ambitieus. Ik wil dit seizoen races winnen, met name in Le Mans en vervolgens gaan we tot de laatste meter voor de wereldtitel in GT1 strijden”, aldus Maassen.
 
De eerste Nederlandse wereldkampioen?
Na twee seizoenen FIA GT is het nu dus tijd voor het FIA GT1 World Championship. “De FIA GT verdwijnt inderdaad na meer dan tien seizoenen”, bevestigt Maassen. “De Internationale autosportfederatie FIA erkent het werk van promotor SRO en SRO-topman Stéphane Ratel en geeft het GT-kampioenschap nu de exclusieve status van een WK, waarvan er maar vier in de wereld zijn: de Formule 1, het WK Rally (WRC), het WK voor toerwagens (WTCC) en vanaf dit jaar dus ook het WK voor GT-wagens (FIA GT1 World Championship)”. Dat betekent uiteraard dat de titel verbonden aan het wereldkampioenschap een echte wereldtitel is en nog nooit behaalde een Nederlander een officiële FIA WK-titel. Met een teamgenoot van hoog niveau moet het mogelijk zijn om tot de laatste meter van dit prestigieuze WK voor de titel mee te strijden. En dat is mijn brandende ambitie!”

FIA GT1 World Championship
Het FIA GT1 World Championship telt 10 events op vier continenten en de 24 gelijkwaardige GT1’s zullen zonder twijfel voor het nodige spektakel zorgen. “Er starten zes verschillende types GT-wagens, met Corvette, Lamborghini, Aston Martin, Maserati, Ford GT en Nissan”, legt Maassen verder uit. “Ieder merk telt twee teams met twee wagens, waardoor de kansen mooi verdeeld zijn. De wagens zullen ook bijzonder aan elkaar gewaagd zijn en met het nieuwe format van twee races van 60 minuten is spektakel gegarandeerd. Het worden knokken voor iedere meter, maar daar hou ik van. En voor de toeschouwers is het een must. Voor de Nederlandse fans zijn de races op Nürburgring in augustus en een maand eerder op Spa de makkelijkste manier om ons aan het werk te zien.”
Het team waarmee Xavier Maassen uitkomt is het Finse Mad-Croc Racing, “maar de wagen wordt door het Belgische DKR gerund. Ik ken het team goed, want onder meer vorig jaar tijdens de 24 Uur van Spa en in Portimao (Portugal) reed ik al voor hen. Ik hou van continuïteit en met DKR en Corvette heb ik die dus.”

24 Heures du Mans
Naast het FIA GT1 World Championship start Xavier Maassen ook voor de tweede opeenvolgende maal in Le Mans. “En ook daar zijn de codewoorden ambitie en continuïteit. Na mijn tweede plek van vorig jaar in een Luc Alphand Aventures Corvette C6.R, gaan we met eenzelfde wagen van hetzelfde team voor de zege. Bovendien zal de technische ondersteuning in Le Mans ook door DKR gebeuren, dezelfde Belgische formatie als in het FIA GT1 World Championship. De ingrediënten voor een schitterend seizoen zijn er dus!”
Bron: Persbericht
Foto's: "

Prospeed Competition team gaat rijden in Le Mans Series

Door: Wieger van den Bos
Gepost op: 15-03-2010

Endurance Races
Het befaamde Prospeed Competition team heeft zijn entree bekend gemaakt binnen het seizoen van de Le Mans Series 2010.
 
De Le Mans Series zagen in 2004 het levenslicht en bracht de fans vijf endurance kampioenschappen dwars door Europa, te midden van de 1000 km op Spa-Francorchamps (9 en 10 mei).

De start zal plaatsvinden op 10 en 11 april op het Franse circuit van Paul Ricard alhoewel op sommige kalenders nog Spanje voorkomt. Ook op de press release van de Le Mans Series staat voor 9-10-11 April de 1000Km van Catalunya gepland. Dit in tegenstelling tot de vermelding op de persoonlijke website van Holzer.

De seizoensstart zal verder gevolgd worden door de race in ons land. Verder kunnen de fans naar Portimao (Portugal), Budapest (Hongarije) en Silverstone (Engeland). De races variëren tussen zes uur of 1000 kilometer en acht uur. De naam van de serie geeft al aan dat er zowel op technisch als reglementair gebied gereden zal worden conform de regels die ook gelden voor de 24 uren van Le Mans.

Richard Westbrook en het Duitse junioren talent Marco Holzer, afgelopen seizoen nog uitkomend voor het Belgische nationale team, zullen de bestuurders worden van de Porsche 911 GT3 RSR. Marco Holzer, de Porsche Junior coureur, zal – dankzij medewerking van Porsche – opnieuw deel uit kunnen maken van het team. Op de kalender staan vijf races. Gezien de chaotische omstandigheden rondom de FIA GT 2 zag Rudi Penders geen andere mogelijkheden meer.
“We hebben te maken met tijden waarin zaken soms een onverwachte wending kunnen nemen. Bij het ‘verdwijnen’ en wijzigen van de FIA GT2 stonden we met de rug tegen de muur. Tot onze spijt zijn we niet in de positie om onze titel in de FI GT2 te verdedigen. Dit resulteerde, na het raadplegen van de betrokken partners, in onze beslissing om uiteindelijk te kiezen voor de Le Mans Series. Ondanks het feit dat deze verandering grote gevolgen heeft en rigoureuze aanpassingen van ons zal vergen. Toch heb ik dit jaar het volste vertrouwen in de verrichtingen van onze coureurs Westbrook en Holzer.”

Eerder deze week maakte organisator SRO en de FIA bekend dat als gevolg van bepaalde omstandigheden het FIA GT2 kampioenschap niet zal worden gehouden.
Luc Goris, de technisch directeur, wil niet ingaan op de specifieke redenen ervan. “Die analyse moet maar gemaakt worden door de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn. Zowel sportief als organisatorisch was dit geen leuk bericht om te horen. We hebben de titel binnen de GT2, maar kunnen deze niet meer verdedigen. Dat is jammer. We moesten nu snel met alternatieven komen en zijn daarom gestart met een nieuw programma. We hebben dat gevonden in de Le Mans Series. Met de overstap van drie FIA GT2 top teams naar de LMS bevinden we ons in een vertrouwde omgeving.”
Ondertussen konden beide coureurs, na de traditionele LMS testdagen op Paul Ricard (7 en 8 maart jl), positief terugkijken. “Met koude weersomstandigheden en temperaturen iets boven nul was het verre van ideaal. Over een paar weken, als de Le Mans Series voor hun eerste race terug zullen keren naar dit circuit, kan alles weer anders zijn”, aldus Richard Westbrook.

Fabriekscoureur Marco Holzer: “Onze focus lag op het testen van de banden en de keuze ervan. In de FIA GT2 was er geen vrije bandenkeuze. Gelukkig is er binnen de LMS geen restrictie op dit vlak. Daarom was het testen uitermate belangrijk. Met een rondetijd van 1.59.213 werd, geheel onverwachts, de snelste tijd vastgelegd in de LM GT2. Het was overigens voor ons team geen verrassing dat de overstap van FIA GT2 naar de Le Mans Series vlot en probleemloos zou verlopen.”

In navolging op de wagen van het duo Westbrook/Holzer maakte ProSpeed Competition bekend, af en toe, een tweede Porsche 911 GT3 RSR in te zullen gaan zetten binnen de LMS.

2010 Le Mans Series:

9-10-11 April 1000Km of Paul Ricard (France)
7-8-9 May 1000Km of Spa-Francorchamps (Belgium)
15-16-17-18 July 1000Km of Algarve (Portugal)
21-22 August 1000Km of Budapest (Hungary)
10-11-12 September 1000Km of Silverstone (England)
Bron: Persbericht Prospeed Competition
Foto's: Marco-Holzer.de

ALMS: Jon Field overleeft horrorcrash

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 16-03-2010

Endurance Races
Intersport rijder Jon Field is tijdens de testsessies voor de seizoensopener voor de American Le Mans Series in Sebring aan de dood ontsnapt. Field komt komend weekend met een Lola uit in de LMP1-klasse in de traditionele opener tijdens de 12 Uren van Sebring.
 
Tussen de negende en tiende bocht vloog Field met zijn Lola verschillende keren over de kop. De wagen werd totaal vernield maar als bij wonder kwam de rijder er al bij al goed uit. Hij zal zaterdag starten met een reservewagen.

De eerste testsessie in Sebring werd overigens gedomineerd door Peugeot, dat de twee eerste plaatsen inpalmt, voor de Aston Martin van AMR in de legendarische Gulf-kleuren.

Hieronder enkele fotos van de horrorcrash van Field.
Foto's: www.americanlemans.com

IRL: Spektakel van de openingsrace gemist? Zie hier de beelden van Sao Paulo

Heb je de crashes bij de start van de openingsrace van het nieuwe IndyCar-seizoen gemist? Heb je niet gezien dat debutante Simona de Silvestro op kop reed? Bekijk deze beelden -  net als de Braziliaanse zondvloed, de wijze waarop Ryan Briscoe zijn zege weggaf én de winst van Will Power -  hier in een mooie samenvatting.

Formule 1: Alonso leidt dubbelzege na technisch malheur Vettel

ferraris

Fernando Alonso heeft zijn eerste race voor Ferrari maar gelijk gewonnen. Na een moeilijk jaar maakt Ferrari op Bahrein een geweldige comeback door gelijk een dubbelzege te scoren. Het moet wel gezegd worden dat ze dit ook een beetje te danken hebben aan technisch malheur van Sebastian Vettel, want de Duitser leidde vanaf de start zonder heel erg onder druk te staan. Vermogenverlies kostte hem echter zijn vuist, hij wist uiteindelijk het verlies nog te beperken tot de vierde plaats. Lewis Hamilton mocht met de Ferrari's naar het podium.

Tekst: Daan Jeuken

HRT begint voorzichtig
Van de drie debuterende teams heeft HRT de grootste achterstand - debutant Chandhok reed tijdens de kwalificatie pas zijn eerste Formule 1-meters. Voor hen, maar eigenlijk ook voor de andere debutanten, is het de eerste races zaak om zoveel mogelijk kilometers te maken en data te verzamelen. Een startcrash past zeker niet in dat scenario en dus besluit HRT om de race maar vanuit de pits te starten.

start

Geen probleem voor Vettel
Bij de start van 2010 komt Sebastian Vettel perfect weg. Hij slaat meteen een gat naar de Ferrari’s, waar Alonso zijn teamgenoot voorbij weet te steken. Daarachter pakt Rosberg de vierde stek van Hamilton. Mark Webber laat in de eerste bocht een rookpluim na, waarschijnlijk veroorzaakt door wat brandstof uit de overvolle tank. Bij dit euveltje verliest Webber twee plaatsen aan Schumacher en Button. Dit rookgordijn ontneemt de achtervolgers even het zicht, waardoor Sutil en Kubica in de rondte gaan.

Debutanten hebben het moeilijk
De debutanten hebben het in de openingsfase erg moeilijk. De eerste race van debutant Karun Chandhok duurt welgeteld anderhalve ronde. De HRT-coureur remt, komt op een hobbeltje en verliest de controle over de auto. Het zal hem door niemand kwalijk worden genomen.

Ook debutant Nico Hülkenberg gaat in de fout, spint, maar houdt de auto wel aan de praat. Lucas di Grassi krijgt als eerste te kampen met mechanische problemen en hij parkeert zijn auto naast de baan. Bijna-debutant Kamui Kobayashi is de volgende met pech, hij ziet alle snelheid uit zijn Sauber verdwijnen. Een andere debutant is Vitaly Petrov, hij haalt de eerste pitstop wel op een goede elfde plaats, maar moet daar uitstappen vanwege problemen.

Het komt aan op racen
Lewis Hamilton zit na enkele ronden op de staart van Nico Rosberg. Voorgaande jaren zou hij dan wachten op de pitstops, met het tankverbod heeft dit geen zin en zal hij er een weg voorbij moeten zien te vinden. Mark Webber heeft de koe al bij de horens gevat: hij is Jenson Button voorbij gegaan en zoekt nu een gaatje bij Michael Schumacher.

Toch laten de inhaalpogingen op zich wachten, na vijftien ronden gaan Lewis Hamilton en Michael Schumacher naar binnen voor de pitstop. Alonso volgt een ronde later, met Rosberg, Button en Webber gelijk erachteraan. Nico Rosberg moet met wegrijden wachten tot Jenson Button voorbij is en verliest hierbij een plaats aan Lewis Hamilton. Jenson Button gaat bij de stops Mark Webber weer voorbij.

In ronde zeventien komen Sebastian Vettel en Felipe Massa; zij komen weer gewoon voor en achter Alonso de baan op.
Lees verder...

Persbericht: Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen beste Nederlanders in Porsche Supercup Bahrein

480_sb_psc_bahrein

De broers Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen zijn dit weekend in Bahrein hun internationale racecampagne in de Porsche Supercup begonnen. In de meest competitieve merkencup ter wereld claimde titelverdediger Jeroen een 5de en 2de plaats, terwijl Sebastiaan na een mager resultaat in race 1 (17de) sterk terug kwam met een toptien-klassering in de tweede heat. ,,Het is mooi dat Jeroen en ik in beide manches de beste Nederlanders waren’’, aldus Sebastiaan.

Tekst en foto: PR

Haarlemmer Sebastiaan Bleekemolen is verheugd weer deel uit te maken van de Porsche Supercup. Na een jaar afwezigheid keerde de 31-jarige coureur van Aevitae Bleekemolen Racing dit weekend terug in de internationale topklasse. ,,Het is genieten om er weer bij te zijn’’, geeft Sebastiaan Bleekemolen aan. ,,Alle 25 coureurs kunnen goed rijden. Dit is echt racen. Het is heel bijzonder om hier tussen te zitten.’’

Kwalificatie
Helaas voor Sebastiaan Bleekemolen was zijn Porsche niet optimaal. ,,Ik heb het hele weekend remproblemen gehad. Bij het aanremmen van de bochten blokkeerde de boel. Daardoor kwam het er in de kwalificatie niet helemaal uit. Ik had gehoopt dat ik voor de twee races verder naar voren zou komen dan een 15de en 13de startpositie’’, legt hij uit. Ook broer Jeroen, die de afgelopen twee seizoenen op overtuigende wijze het kampioenschap veroverde, had geen perfecte kwalificatie. ,,Ik had heel veel last van overstuur, waardoor ik het moest doen met een 5de en 3de startpositie. Ik had graag wat verder naar voren gezeten’’, aldus de Aerdenhoutse titelverdediger.

Race 1
Vooral tijdens de eerste heat, die zaterdag op het circuit van Bahrein werd verreden, viel op dat de banden veel te lijden hebben. De vernieuwde Porsche, die sneller is en met een fraaie en brede achtervleugel is uigerust, is erg belastend voor het racerubber. ,,De afbouw van de banden was extreem’’, vertelde Sebastiaan na afloop. ,,Het is normaal dat je aan het eind van de race per ronde een seconde of twee langzamer bent dan aan het begin van de wedstrijd. Die afbouw was dit keer liefst vijf tot zes tellen. Dat is een megaverval. Mijn banden waren in de slotfase compleet vernield, terwijl ik er toch geen rare dingen mee heb uitgehaald. Gevolg was wel dat ik de nodige plaatsen verloor aan het eind. Daardoor kwam ik helaas niet verder dan stek 17. We moeten via testwerk gaan uitzoeken hoe we dit bandenprobleem kunnen oplossen. Dat is een punt van aandacht.’’
Broer Jeroen kende in de openingsmanche een goede start. Hij schoot naar voren van beginplek 5 naar positie 3. ,,Maar door veel overstuur kon ik de snelheid van de top niet bijbenen en viel ik terug naar de vijfde stek. Dat was teleurstellend, want ik was de laatste 18 races in de Porsche Supercup steeds op het podium geëindigd’’, aldus de regerend kampioen.

Beste seizoen
Sebastiaan Bleekemolen was zondag geprikkeld om een sterk resultaat neer te zetten. Hij stelde vooraf aan het seizoen immers dat 2010 zijn beste jaar tot nu toe moet worden. Die woorden zette hij kracht bij door als een raket van start te gaan in race 2. Na de eerste van tien circuitomlopen had Sebastiaan zich opgewerkt van plek 13 naar 8. ,,De eerste vier ronden gingen supersnel. Daarna begon helaas de bolide weer in te storten en moest ik hard verdedigen. Uiteindelijk ben ik als 10de en dus netjes in de toptien gefinisht. Als we de auto in de toekomst constanter kunnen krijgen en ook in de tweede helft van de wedstrijd goed kunnen meekomen, kan het dit seizoen alleen nog maar beter worden’’, aldus Aevitae Bleekemolen Racing-piloot Sebastiaan.
Broer Jeroen kwam vandaag ook beter mee dan op de zaterdag. ,,De monteurs hadden sinds race 1 wat dingen aan de Porsche aangepast en dat werkte beter. Bij de start kon ik Nick Tandy passeren en lag ik direct tweede. Hoewel ik mijn ploeggenoot en tweevoudig racewinnaar René Rast net niet kon bijhouden, heb ik vandaag een goede race kunnen neerzetten. Met een tweede plaats kan ik zeker tevreden zijn’’, aldus Jeroen Bleekemolen.

Snelste Nederlanders
In het zeer competitieve veld met 25 deelnemers van veertien verschillende nationaliteiten, doen vier coureurs van Hollandse bodem mee. Viervoudig cup-kampioen Patrick Huisman finishte in Bahrein als 19de en 12de, terwijl Robert van den Berg in race 2 als 18de is geklasseerd. ,,Jeroen en ik waren dus beide keren de snelste Nederlanders. Dat is een mooie prestatie’’, besluit Sebastiaan Bleekemolen.

Kalender
De Porsche Supercup, die steevast in het voorprogramma van de Formule 1 optreedt, verkast nu naar Europa. Op 9 mei is de volgende race in Barcelona. De klasse zal dit jaar ook actief zijn op de fraaie circuits van Monaco, Valencia, Silverstone, Hockenheim, Budapest, Spa-Francorchamps en Monza.

Uitslagen Porsche Supercup in Bahrein:
Zaterdag 13 maart 2010, race 1: 1. René Rast (Dui) 10 ronden in 25.52,419, 2. Stefan Rosina (Slo) op 0,331 seconde, 3. Jan Seyffarth (Dui) op 2,536, 5. Jeroen Bleekemolen op 5,313,
17. Sebastiaan Bleekemolen op 39,716.

Zondag 14 maart 2010, race 2: 1. René Rast (Dui) 10 ronden in 25.51,077,
2. Jeroen Bleekemolen op 2,171 seconden, 3. Nick Tandy (GBr) op 4,494,
10. Sebastiaan Bleekemolen op 33,215.

Stand: 1. Rast 44 punten, 2. Rosina 32, 3. J. Bleekemolen 30, 13. S. Bleekemolen 7.

NASCAR: Spoilers getest op Darlington

Tijdens Goodyear bandentests op Darlington was de Chevrolet van Clint Bowyer voor de eerste maal met een achterspoiler uitgerust.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

bowyer_spoiler_test
Voor het eerst in actie de Chevrolet Impala met een achterspoiler. Blijven de
auto's nu op de grond?

Spoilers getest op Darlington
Voor een Goodyear bandentest op Darlington had NASCAR Elliott Sadler, Clint Bowyer en Marcos Ambrose geselecteerd. Omdat de baan in Darlington moordend voor de bandenslijtage is, werd er gisteren uitgebreid op de opnieuw geasfalteerde baan getest. Volgens Clint Bowyer heeft men bij Goodyear van haar fouten geleerd en zijn de banden aanmerkelijk verbeterd. Ook werd er in Darlington uitgebreid over het Edwards-Keselowski incident gediscussieerd. Elliott Sadler verklaarde dat de “wraakactie” van Edwards hem weinig zorgen baarde. “Dit hebben we toch al generaties lang gezien? Wat Sadler, Bowyer en Ambrose het meest verontrustte was het feit dat de Dodge van Keselowski zo snel het “luchtruim” koos en dat de gevolgen catastrofaal hadden kunnen zijn. “De nieuwe achterspoilers moeten er voor zorgen dat de auto’s op de grond blijven. Dit hebben wij nodig” aldus Elliott Sadler.

ambrose_test_spoiler
Marcos Ambrose vindt Darlington Raceway nog steeds een moeilijke baan.

Zolder Open Time Competition

Na een lange winterslaap opende Circuit Zolder vandaag haar poorten voor de teams en rijders die hun materiaal voor het komende seizoen een allereerste “shake-down wilden geven. Autosport..nl noteerde enkele interessante feiten.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

xavier_maassen_discussie
Xavier Maassen in discussie met de mensen van I Opener Enabled en RTL

Xavier Maassen racet tegen gamers
Terwijl het persbericht over zijn FIA GT1 activiteiten de wereld inging nam Xavier Maassen het rijdend op tegen Gamers. Voor het project van I Opener Enabled was vandaag o.a. belangstelling van RTL en het Duitse ZDF. Volgens een woordvoerder van I Opener Enabled komt er steeds meer belangstelling voor dit project en de firma is inmiddels door het WRC benaderd!

w-racing_vw_scirocco
W-Racing zet twee ex-fabrieks Scirocco's in.

BTCS
Het team van W-Racing dat eveneens met twee Audi R8’s in de Belcar actief zal zijn kwam vandaag met twee ex-fabrieks VW Motorsport Scirocco’s in actie die in de BTCS eveneens door het team van W-Racing in de T3 klasse ingezet gaan worden. Beide bolides zijn volledig volgens 2010-specificatie opgebouwd en er liepen dan ook de nodige ingenieurs van VW Motorsport rond.

srt_aston_martin
Aston Martin Brussels zet deze Aston Martin DBRS 9 in
Belcar
De Belcar lijkt weer zijn oude roots terug te keren. Het nieuw geformeerde HAMOFA Team van de familie Verhoeven zal een in Zweden gekochte BMW M3 V8 aan de start brengen. Afgelopen middag onderwierp het team van HAMOFA de M3 V8 aan zijn eerste shake-down. Aston Martin Brussels zet voor de combinatie Tim Verbergt-Eddy Renard een Aston Martin DBRS 9 in. Regerend kampioen Tim Verbergt is van de Belgian Audi VW Club naar Aston Martin overgestapt.

bmw_zweden
De Belcar Hamofa BMW van de familie Verhoeven

Dunlop Special Open Trophy
De DSOT werd vandaag officieel in Zolder gepresenteerd zowel Saker als Westfield waren aanwezig. Michaél De Keersmaecker kwam met de Spyderversie van de Saker in actie. Verder noteerden wij nog een gloednieuwe Radical en de Nederlander Suntjens die met zijn Formule Renault in het Zwitserse kampioenschap uitkomt.

dunloip
De Westfield voor de nieuw aangekondigde DSOT




Formule 1 Vettel pakt de pole in Bahrein.

De allereerste pole voor het gloednieuwe F1 seizoen ging naar de Red Bull van Sebastian Vettel. Gedurende alle segmenten bepaalden de Red Bulls eigenlijk het tempo. De tweede tijd van Felipe Massa bij zijn comeback was verrassend. Michael Schumacher pakte de zevende startplek met éen set banden.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Mercedes

schumacher_q_bahrein
Schumacher eindigde in de Top 10 op een zevende startplek.

Eerste segment
In het eerste segment vertrokken de meeste teams met een harde compound. Omdat USF1 zoals bekend er dit seizoen niet bij is vallen de laatste zeven van elk segment af. Met amper nog vier minuten te gaan domineerden de Red Bulls van Sebastian Vettel en Mark Webber, waardoor Felipe Massa naar de derde plek werd terugverwezen. Kort voor het einde van het eerste segment ging de Mercedes van Schumacher met een nieuwe set harde banden de baan op.Tot dan stond hij als twaalfde op de computer genoteerd. Uiteindelijk liet hij een 8e tijd registreren.In het eerste segment was de Ferrari van Fernando Alonso het snelst. Zoals verwacht haalden de teams van HRT, Virgin en Lotus het tweede segment niet.

Tweede segment
In het tweede segment ging de Red Bull als eerste de snelste tijd noteren. De beide Mercedessen van Schumacher en Rosberg lieten vrijwel identiek snelle tijden noteren. Het verschil tussen Schumacher en Rosberg bedroeg niet meer dan een halve seconde waarbij laatstgenoemde het snelst was. Ook in het tweede segment hetzelfde beeld. Zowel Fernando Alonso als de Red Bulls van Vettel, Webber drukten wederom hun stempel op het tweede segment.Met nog slechts drie minuten te gaan kwam het tweede segment tot zijn climax. Vrijwel alle 17 overgebleven auto’s gingen voor een laatste snelle run de baan op. Op de baan volgde een spannende strijd tussen Rosberg en Vettel en wederom trok de Red Bull rijder de snelste tijd naar zich toe. Zowel Jenson Button als Michael Schumacher eindigden nipt in de Top 10. In het tweede segment haalden Sutil, Barrichello, Liuzzi, Hülkenberg, De La Rosa, Buemi, Kobayashi en Alguersuari haalden het derde kwalificatie gedeelte niet.

Derde segment
Voor het laatste segment heerste de vraag welke bandencompounds er voor de wedstrijd gekozen zouden worden. Het nieuwe reglement schrijft voor dat de banden waarmee de snelste ronde in de kwalificatie gereden wordt ook in de wedstrijd gebruikt moet worden. Ook worden de auto’s pas na de kwalificatie voor de wedstrijd volledig volgetankt. In het begin waren de Ferrari’s van Alonso en Massa snel onderweg, gevolgd door de McLaren van Lewis Hamilton. Button liet zijn zachte compound snel vervangen. Het nieuwe reglement gaat voor verrassingen zorgen. Als je met een zachte compound een snelle tijd zet, betekent dit, dat je in de wedstrijd snel naar binnen moet komen. Voor vrijwel elk team zijn de strategieën nieuw voor komend seizoen. Vettel pakte de beste tijd met 1.54.101.gevolgd door de Ferrari van Felipe Massa. Michael Schumacher pakte bij zijn comeback de zevende startplek voor Mercedes. Hij gebruikte slechts één set banden. Tijdens de laatste sessie bleef Schumacher een tijdje achter de McLaren hangen en bevestigde dat hij enige interessante details bestudeerd had. Bij teamgenoot Rosberg heerste enige teleurstelling over zijn vijfde startplek. “Eigenlijk had ik sneller verwacht” aldus de Mercedes-rijder.

Uitslag Kwalifcatie Bahrein
1. Vettel Red Bull-Renault 1:55.029 1:53.883 1:54.101
2. Massa Ferrari 1:55.313 1:54.331 1:54.242
3. Alonso Ferrari 1:54.612 1:54.172 1:54.608
4. Hamilton McLaren-Mercedes 1:55.341 1:54.707 1:55.217
5. Rosberg Mercedes 1:55.463 1:54.682 1:55.241
6. Webber Red Bull-Renault 1:55.298 1:54.318 1:55.284
7. Schumacher Mercedes 1:55.593 1:55.105 1:55.524
8. Button McLaren-Mercedes 1:55.715 1:55.168 1:55.672
9. Kubica Renault 1:55.511 1:54.963 1:55.885
10. Sutil Force India-Mercedes 1:55.213 1:54.996 1:56.309
11. Barrichello Williams-Cosworth 1:55.969 1:55.330
12. Liuzzi Force India-Mercedes 1:55.628 1:55.653
13. Hulkenberg Williams-Cosworth 1:56.375 1:55.857
14. de la Rosa Sauber-Ferrari 1:56.428 1:56.237
15. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:56.189 1:56.265
16. Kobayashi Sauber-Ferrari 1:56.541 1:56.270
17. Petrov Renault 1:56.167 1:56.619
18. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:57.071
19. Glock Virgin-Cosworth 1:59.728
20. Trulli Lotus-Cosworth 1:59.852
21. Kovalainen Lotus-Cosworth 2:00.313
22. di Grassi Virgin-Cosworth 2:00.587
23. Senna HRT-Cosworth 2:03.240
24. Chandhok HRT-Cosworth 2:04.904


Formule 1: Nico Rosberg toont potentie Mercedes in tweede sessie Bahrain

rosberg_mercedes

De Mercedes-krachtbronnen waren goed op stoom vanmiddag tijdens de tweede vrije training van de Formule 1 in Bahrain. Achter de rapste man Nico Rosberg (zie foto) volgden Lewis Hamilton, Michael Schumacher en Jenson Button.

Tekst: Marc Kok

Met een snelste omloop van 1.55,409 hield Rosberg iedereen achter zich. Oud-wereldkampioen Lewis Hamilton gaf in zijn McLaren ruim vier tienden van een tel toe. Michael Schumacher toonde een betere ‘pace’ dan vanmorgen en klokte nu de derde tijd. Titelverdediger Jenson Button vinden we op rang 4.

Hispania Racing eindelijk onderweg
Hispania Racing heeft de auto eindelijk rollend gekregen. Ten minste, die van Bruno Senna, die 17 rondjes reed. Hij bleef liefst 11,5 seconden achter op Rosberg. Zijn ploegmaat Karun Chandhok was gefrustreerd, omdat zijn monteurs zijn wagen niet aan de praat kregen. Hij wacht dus nog steeds op zijn eerste F1-meters. De bolide kampte met problemen aan de koppeling en de versnellingsbak. Chandhok hoopt nu zaterdag daadwerkelijk gas te kunnen gaan geven.

Uitslag tweede vrije training F1, Bahrain:
1. Rosberg Mercedes 1:55.409 23 ronden
2. Hamilton McLaren-Mercedes 1:55.854 + 0.445 22
3. Schumacher Mercedes 1:55.903 + 0.494 23
4. Button McLaren-Mercedes 1:56.076 + 0.667 28
5. Vettel Red Bull-Renault 1:56.459 + 1.050 18
6. Hülkenberg Williams-Cosworth 1:56.501 + 1.092 26
7. Massa Ferrari 1:56.555 + 1.146 30
8. Petrov Renault 1:56.750 + 1.341 26
9. Alonso Ferrari 1:57.140 + 1.731 25
10. De la Rosa Sauber-Ferrari 1:57.255 + 1.846 24
11. Kobayashi Sauber-Ferrari 1:57.352 + 1.943 27
12. Sutil Force India-Mercedes 1:57.361 + 1.952 29
13. Barrichello Williams-Cosworth 1:57.452 + 2.043 21
14. Liuzzi Force India-Mercedes 1:57.833 + 2.424 29
15. Kubica Renault 1:58.155 + 2.746 29
16. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:59.799 + 4.390 31
17. Webber Red Bull-Renault 2:00.444 + 5.035 12
18. Kovalainen Lotus-Cosworth 2:00.873 + 5.464 23
19. Trulli Lotus-Cosworth 2:00.990 + 5.581 14
20. Glock Virgin-Cosworth 2:02.037 + 6.628 3
21. Di Grassi Virgin-Cosworth 2:02.188 + 6.779 21
22. Senna HRT-Cosworth 2:06.968 + 11.559 17
23. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1
24. Chandhok HRT-Cosworth 0

Radical Cup: Kalender met races op Zandvoort, Assen, Spa en Nürburgring

480_radical_sro

De kalender van de Radical Cup is bekend. Tijdens het zeven weekeinden tellende seizoen zullen de in het Dutch Power Pack debuterende sportwagens vier verschillende circuits aandoen. Naast Zandvoort zullen ook Spa-Francorchamps, de Nürburgring en Assen als racedecor fungeren.

Tekst: Marc Kok

,,Met deze prachtige kalender is dit het enige DPP-kampioenschap dat op zo veel verschillende en buitenlandse circuits rijdt’’, meldt Jarno Born van Radical Sportscars Nederland. ,,Bovendien is er een groot startveld aangezien er dus ook SR3’s meerijden uit de Europese Master Series.’’

Samen met de Europese rijders
Tijdens het gros van de seizoensraces zullen de deelnemers aan de nieuwe Nederlandse sportscar cup samen rijden met de coureurs uit de Radical Masters Cup. Dat doet de organisatie met een achterliggende reden.

Laten zien wat de Radical Cup is
,,We denken dat er zeker een goede markt is om Nederlandse coureurs te interesseren voor de Radical. Maar racen met sportscars is hier nog redelijk onbekend. Door samen met de Engelsen en Duitsers te gaan rijden, kunnen we de mensen echt laten zien hoe mooi het racen met de SR3 is’’, legt Born uit. ,,Ik denk dat de animo om in te stappen na ons eerste optreden tijdens de Paasraces, 3 en 5 april op Zandvoort, zeker zal aantrekken.’’

Formule 1: Jos Verstappen: ‘Tankverbod heeft grote invloed op balans auto’

480_verstappen__7726

Dit weekend begint het nieuwe Formule 1-seizoen. Voormalig F1-rijder Jos Verstappen kijkt in zijn column in De Telegraaf vooruit op het racejaar 2010. ,,Een seizoen dat nieuwe teams, nieuwe coureurs, nieuwe regels en zelfs een nieuwe Grand Prix (Zuid-Korea) brengt en dus op voorhand veel verwachtingen schept’’, aldus Jos The Boss in de wakkere krant van Nederland.

,,Maar behalve verwachtingen zijn er ook (nog) veel vraagtekens, die met het verstrijken van het seizoen in uitroeptekens zullen veranderen’’, verhaalt Verstappen. ,,Met, natuurlijk, als belangrijkste vraag: wie wordt er wereldkampioen? Een ieder die op deze plek van mij een antwoord op die vraag verwacht, moet ik teleurstellen. Ik durf de gok niet aan, simpelweg omdat ik geen flauw idee heb.’’

Kanshebbers
,,Ja, kanshebbers, die weet ik wel te noemen. Ferrari, McLaren, Mercedes en Red Bull gaan dit jaar de dienst uitmaken; de rest doet in 2010 niet mee voor de twee (coureurs en constructeurs) wereldtitels. Maar met het noemen van die vier teams roep ik natuurlijk niets verrassends, want iedereen die in de aanloop naar het seizoen de testsessies een beetje heeft gevolgd, komt al snel tot dezelfde conclusie.’’

Tankverbod
,,De grote vraag is vooral hoe de teams omgaan met de misschien wel belangrijkste reglementswijziging: het verbod op bijtanken. Alle bolides staan dit seizoen met bomvolle tanks aan de start en daar zullen de teams en coureurs echt aan moeten wennen. De tank zit verplicht achter de coureur, hetgeen betekent dat er veel meer gewicht op de achterwielen van de bolide zal rusten dan op de voorwielen. En dat zullen de coureurs merken ook. Om het allemaal nog wat moeilijker te maken, verandert (de verdeling van) het gewicht met het vorderen van de race steeds meer; en daarmee dus ook het gedrag van de auto. Dit alles heeft enorm veel invloed op de slijtage van de banden, de wegligging in de bochten, de acceleratie en het remmen en daarmee in feite op alles waarmee een coureur en zijn team (tactiek!) tijdens de race te maken krijgen. Let wel, met het verbod op het bijtanken verdwijnen de pitstops niet, want er mag - sterker: moet - minimaal één keer per race van banden worden gewisseld.’’

Data waardeloos
,,Het wordt al met al een heel nieuw verhaal voor iedereen, mede doordat de in het afgelopen seizoen vergaarde data zo goed als waardeloos is. Ook de kwalificatie zal niet meer zo bepalend zijn, aangezien de coureurs dan nog wel met vrijwel lege tanks een tijd mogen zetten. Maar het kan best zo zijn dat de balans van een bolide door de volle tanks dusdanig wordt verstoord dat er tijdens de race veel minder goed mee is te rijden dan tijdens de kwalificaties. Kortom, vraagtekens in overvloed; en vanaf morgen krijgen we vanzelf steeds meer antwoorden.’’

Schumi is back
,,Eerder heb ik op deze plek al aangegeven hoe leuk ik het vind dat Michael Schumacher terug is. Schumi, Fernando Alonso en Lewis Hamilton - samen goed voor tien wereldtitels! - zijn de drie coureurs die ik met speciale aandacht ga volgen. Het zijn in mijn ogen toch de drie grootste talenten die er rondrijden en ik kan niet wachten om te zien hoe zij er ten opzichte van elkaar voor staan. Ik noem de naam van regerend wereldkampioen Jenson Button bewust niet in dat rijtje, want ik vrees dat hij nog wel eens problemen kan gaan ondervinden van het feit dat hij samen met Hamilton bij McLaren rijdt. Hamilton is nu eenmaal 'een kind' van McLaren en zal bij een groot aantal teamleden toch net even een streepje voor hebben op zijn landgenoot. Wat dat betreft, zal het seizoen 2010 niet alleen een boeiende strijd tussen de twaalf teams bieden, maar ons ook een paar prachtige duels binnen de teams voorschotelen. Wat mij betreft mag het licht op groen!’’

Formule 1: Eerste 'zege' voor McLaren na FIA goedkeuring achtervleugel

mclaren_mp4_25_vleugel

Voor de officiële start van het nieuwe Formule 1-seizoen heeft McLaren al de eerste zege binnen. De FIA heeft vandaag immers de achtervleugelconstructie van de Britse bolide goedgekeurd. Concurrenten als Red Bull en Ferrari hadden geklaagd over de vleugels waarmee Jenson Button en Lewis Hamilton dit jaar gaan racen.

Tekst: Marc Kok

mclaren_mp4_25_met_rijders

De MP4-25 was in Bahrain onderwerp van onderzoek. De concurrentie was recentelijk gaan zeuren, omdat de nieuwe vleugelconstructie vooral op het rechte eind voor een surplus aan snelheid (zo’n 6 kilometer per uur extra) zorgt. En dat McLaren rap is, daar houden de andere renstallen natuurlijk niet van. Dus werd er gepiept. Maar de FIA heeft vandaag besloten dat McLaren binnen de regels heeft gehandeld en dus gewoon een superieur vleugeldesign heeft bedacht. Dat zal pijn doen in het kamp der conculega’s.

Inboedel A1GP onder de hamer

480_a1_za_start_2

De hele inboedel van de A1GP gaan onder de hamer. Een twintigtal Powered by Ferrari-bolides worden van de hand gedaan, alsmede twaalf A1-bolides van de eerste generatie, de Lola-Zyteks. Verder kunnen geïnteresseerden ook een bod uitbrengen op de safety- en medicalcar van Maserati en Ferrari. In eerste instantie mag op het hele pakket als collectief worden geboden, maar wordt het niet gesleten dan gaat alles per stuk naar de hoogste bieder. Voor meer informatie: klik hier.

Tekst: Daan Jeuken

jb_assen_2009
Binnenkort een A1GP-bolide in uw achtertuin?

DSC: Dutch Supercar Challenge ontwaakt uit winterslaap

480_euser_startr2

De Dutch Supercar Challenge ontwaakt uit zijn winterslaap. Met nog drie weken te gaan voor de eerste race op het Engelse circuit van Silverstone zijn de teams inmiddels weer zeer druk met het prepareren van hun bolides.

Tekst: PR

De organisatie van de DSC heeft inmiddels veel inschrijvingen binnen en kan dan ook al een voorlopige deelnemerslijst publiceren. Voor Silverstone bedraagt het aantal inschrijvingen al ruim zestig, en dat is nog zonder de BRL’s die dit seizoen ook onder de vlag van de DSC rijden. Voor hen begint het seizoen namelijk op de Nürburgring, het tweede raceweekend van de DSC. De startvelden voor de evenementen op Spa Francorchamps, de enige races dat de DSC niet met gescheiden velden rijdt, zijn inmiddels al bijna volledig gevuld. Coureurs die zich voor deze races in willen schrijven moeten dus snel zijn.

480_corkampoen

GT
Naast bekende namen ook nieuwe deelnemers in GT en Supersport I-divisie. In de GT-divisie van de DSC zijn ook komend seizoen veel vaste namen te vinden. Onder die namen de twee grootste titelkandidaten van afgelopen seizoen, Cor Euser (zie juichfoto) en de Engelsman Martin Short. Opvallende naam tussen de inschrijvingen is die van Graham Coomes. Van deze Engelsman brandde twee seizoenen geleden zijn spectaculaire Porsche GT2 RSR nagenoeg af maar Lammertink Racing heeft deze bolide voor komend seizoen weer geheel opnieuw opgebouwd. Ook het Mad & Daring Team heeft zich ingeschreven met vier bolides voor Danny Werkman, Rick Abresch, Peter Versluis en Alex van ’t Hoff, die komend seizoen met een Mosler MT900 aan de start verschijnt. Naast de andere vaste Mosler rijders, zoals Martin Short en Berry van Elk, zijn er ook veel nieuwe Mosler-inschrijvingen. Momenteel staat de teller op al acht bolides.

480_kuyer

Supersport I
In de Supersport I-divisie zijn de meeste namen bij de vaste DSC-volgers wel bekend. Nöl Kohler en Henk Haane hebben zich met hun Porsche 997 GT3 weer ingeschreven om hun titel van afgelopen seizoen te verdedigen en ook Henk Thuis, Dirk Schulz, Rob en Charlie Frijns en de Engelsman Michael Donovan zijn met een Porsche 997 GT3 van de partij. Jochen Habets is overigens misschien nog wel de opvallendste Porsche 997 GT3-inschrijving en van hem mag dan ook veel verwacht worden. Tot slot verschijnt ook nieuwkomer Wolf Nathan aan de start met een Porsche 997 GT3.

Veel concurrentie
De Porsche-coureurs kunnen komend seizoen veel concurrentie verwachten. Carworld Motorsport heeft zijn Renault Méganes weer ingeschreven, waarbij het opvallend is dat Erol Ertan zijn bolide gaat delen met Robert de Graaff of Philippe Ribbens. De Graaff en Ribbens, in de DSC bekend om hun fraaie ETEC-Viper, wisselen elkaar dit jaar af bij Carworld Motorsport. Wilfred Herder en Kees Kreijne hopen dit jaar met hun fraaie Aston Martin Vantages mee te strijden om de overwinningen, iets wat zeker ook verwacht mag worden van de duo’s Versluis en Retera in de KTM en Herber en Tas in hun nieuwe Aquila CR1. Tot slot behoren ook Carlo Kuijer (zie foto) met de Opel Astra Silhouette, Bert en Patrick Moritz met de Marcos Mantis en de Engelsman Martin Webb tot de kanshebbers.

480_molenaar_6340

BRL
De BRL’s zijn dit seizoen nieuw binnen de Dutch Supercar Challenge. Na een aantal jaren als zelfstandige klasse te hebben gefungeerd, heeft men er dit seizoen voor gekozen om deel uit te maken van de DSC. De BRL’s rijden mee in het veld van de GT- en Supersport I-divisie, maar behouden wel hun eigen puntentelling. Voor de BRL’s start het seizoen pas tijdens het tweede raceweekend op de Nürburgring. Er verschijnen minimaal tien van deze spectaculaire bolides aan de start, waarvan de precieze invulling over een paar weken bekend wordt gemaakt.

soelen1

Supersport II
In de Supersport II-divisie is Bert van der Zweerde overgestapt naar het Lotus team van Willem van der Kooi, alwaar de jonge coureur samen met Willem van der Kooi zelf een Lotus Exige GT gaat besturen. Ook Jan van der Kooi en Ben Verwoerdt, vorig jaar samen actief in de Sport-divisie, verschijnen met een Lotus Exige GT aan de start. Daarnaast komt Pieter van Soelen met de kampioensauto van Van der Zweerde uit voor JR Motorsport en is Luc de Cock weer present met zijn fraaie Lotus 2-Eleven GT4. Luco Hornsveld en de gebroeders Monster hebben zich weer ingeschreven met een Seat Leon SuperCopa.

Sport
In de Sport-divisie valt bij het eerste nummer meteen iets op. Koen Bogaerts en Nik de Jong, afgelopen seizoen kampioen in deze divisie, gaan namelijk hun titel niet samen verdedigen. De Jong is momenteel druk met het afronden van zijn studie, waardoor Bogaerts samen met Mark van der Aa aan de start verschijnt. Het duo start bovendien met een nieuwe door JR Motorsport geprepareerde BMW 1-serie, want Richard van den Bos verschijnt met de BMW E36 M3 aan de start. Naast bovengenoemde namen verschijnen er ook nog verschillende nieuwe Renault Clio’s en veel potentieel snelle BMW’s aan de start van deze divisie.

Div: Spectaculaire racefilm vanaf 22 maart in Omniversum

omniversum_autosportfilm

Omniversum, de overweldigende bioscoop met het enorme koepelscherm, toont binnenkort een spectaculaire autosportfilm. De rolprent ‘Super Speedway’ duikt in de wereld van IndyCar racing en de meesters van het racecircuit. De film is vanaf 22 maart te zien in het bekende Haagse filmhuis.

Dankzij het gigantische IMAX filmscherm van 840 vierkante meter, zijn de makers er in geslaagd een unieke ervaring vast te leggen die tot nu toe het exclusieve domein was van een handvol professionele autocoureurs. Vanuit de cockpit van een IndyCar raast er een wereld vol actie met ongelofelijke snelheden van meer dan 370 kilometer per uur aan de bioscoopbezoeker voorbij.

Interactieve tentoonstelling
Omniversum presenteert samen met het naastgelegen Museon een supersnelle combi. Vanaf april is in het Museon de tentoonstelling ‘Speed - techniek in de autosport’ te zien. Dit is een interactieve tentoonstelling waarin de bezoeker de Formule 1 van dichtbij kan beleven. In de expositie kun je de fysieke en sportieve aspecten van het racen ervaren maar is er ook aandacht voor techniek en innovatie. De tentoonstelling is te bezoeken vanaf 1 april. Wil je zowel de film als de tentoonstelling bezoeken, dan is er een speciale combi-toegangskaart te koop.

IRL: IndyCars op de Braziliaanse en vrouwelijke tour

ana_beatriz_2010_indycars

Niet Amerika maar Brazilië is dit jaar de hofleverancier van de het IndyCar-deelnemersveld. Met liefst zes geboren Brazilianen is het niet meer dan logisch dat de IndyCar Series dit seizoen het autosportgekke land in Zuid-Amerika aandoet. Op zondag 14 maart gaat het kampioenschap 2010 van start in de straten van Sao Paolo. Terwijl Robert Doornbos de Indy-boot waarschijnlijk mist, lijkt Junior Strous hard bezig te zijn om een plekje te verwerven in de IndyCars of de opstapklasse Indy Lights. Hij wordt in de wandelgangen gelinkt aan HVM Racing.

Tekst: Marc Kok

Voor Ana Beatriz (zie foto boven), Helio Castroneves en Mario Romancini betekent de race komende zondag in Sao Paolo een heuse thuiswedstrijd. Deze coureurs zijn afkomstig uit de Braziliaanse metropool. Met de toevoeging van Tony Kanaan, Raphael Matos en Vitor Meira komt het aantal IndyCar-Brazilianen zelfs op zes.

Fast ladies
Wat tevens opvalt in de belangrijke Amerikaanse singleseater-klasse is het immer groeiende aantal dames. Naast de reeds bekende IndyCar-ladies Danica Patrick, Milka Duno en Sarah Fisher staan dit jaar op de startlijst ook Simona de Silvestro en Ana Beatriz.

Overstap vanuit de Lights
Ana Beatriz Caselato Gomes de Figueiredo komt voort uit de Indy Lights. De Braziliaanse maakte in 2008 op Nashville naam door als eerste vrouw een race in de Lights te winnen. De afgelopen twee seizoenen ging ze zelfs tweemaal als winnares over de Lights-finishlijn.

Lekker shoppen
De bijna 25-jarige snelle dame heeft veel over voor haar sport en woont inmiddels in het kloppende hart van de IndyCar-wereld, Indianapolis. ,,Ik woon precies tussen twee winkelcentra, dus kan in mijn vrije tijd heerlijk shoppen’’, lacht Beatriz over haar typisch vrouwelijke vrijetijdshobby. ,,Al ben ik natuurlijk naar Amerika gekomen voor het racen.’’

 


simona_de_silvestro_indycars

Simona de Silvestro
Simona de Silvestro (zie foto boven) was afgelopen jaar actief in de Atlantic Championship. Zij claimde, mede dankzij vier zeges, vier poles en negen podiumplaatsen, de derde stek in het eindklassement. De Zwitserse dame gaat dit seizoen alle 17 races rijden voor HVM, het team waarvoor eigenlijk ook Robert Doornbos zou uitkomen in 2010. Vanwege financiële problemen zit er dit seizoen zeker geen ‘full season’ Indy-contract in voor Doornbos. Bobby D. hoopt nog wel enkele IndyCar-races, waaronder de Indy 500, te kunnen bekampen dit jaar.

Junior Strous: binnenkort ‘exciting news’ te melden
De naam HVM valt in de wandelgangen in combinatie met Junior Strous. De Nederlander meldde eind januari dat hij voor Team Moore Racing in de IndyLights zou gaan racen, maar in februari werd deze verbintenis al weer in de prullenbak gemikt. Inmiddels lijkt Strous met HVM in de weer te zijn om daar onderdak te vinden. Via internet heeft Strous de wereld ingetwitterd dat hij binnenkort ‘exciting news’ te melden heeft. Met ‘opwindend nieuws’ zal Strous wel niet deelname aan de Nederlandse Toerwagen Diesel Cup bedoelen, maar lijkt hij zijn pijlen duidelijk op een snelle, Amerikaanse singleseaterklasse te richten.

junior_strous_sebringtest_2009_1

Succes in 2009
Vorig jaar won Strous de eerste twee Light-races van het seizoen. Hij maakte destijds echter door sponsorproblemen het jaar niet af.

NASCAR: Busch wint Atlanta, Edwards ramt Keselowski opzettelijk van de baan (met video)

Oorspronkelijk stonden er voor de wedstrijd op Atlanta 325 ronden gepland maar door toedoen van Roush Fenway-coureur Carl Edwards duurde de wedstrijd maar liefst 341 ronden. Juan Pablo Montoya zag een mogelijke overwinning door zijn neus worden geboord.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR, Autostock

busch_kahne_atlanta
Fraai duel tussen Kurt Busch en Kasey Kahne op Atlanta.

Kurt Busch wint Atlanta. Edwards rekent af met Keselowski
Voor de NASCAR Sprint Cup wedstrijd op Atlanta stonden 325 ronden gepland maar door toedoen van Carl Edwards werden het er 341. Juist toen Juan Pablo Montoya in de 323e ronde de aanval op Busch voor de zege inzette crashte de Penske Dodge van Brad Keselowski na een doelgerichte tik van Roush Fenway-coureur Carl Edwards.

Doelbewuste tik
Brad Keselowski had in de 40e ronde Edwards onvoldoende ruimte gegeven en dit resulteerde in een crash tussen beide rijders en Joey Logano. Edwards kwam met een hopeloze achterstand(150 ronden) terug in de wedstrijd en toen hij Keselowski naderde, deelde de Ford-coureur een doelbewuste tik uit die verstrekkende gevolgen had. De Penske Dodge ging de lucht in, maakte een behoorlijke salto en landde op alle vier zijn wielen. Keselowski kon het wrak ongedeerd verlaten. Het was bijna een herhaling van de confrontatie tussen beiden tijdens de eerste wedstrijd op Talladega vorig jaar waarbij Edwards bijna in de tribunes belandde. Toen was het een race-incident. Nu was er duidelijk opzet in het spel.

Edwards ontkende dit ook niet en werd door de NASCAR-officials aan de kant geparkeerd. Edwards: “Hij weet wat wij met elkaar afgesproken hebben en het was beangstigend dat hij de lucht inging. Dit was zeker niet mijn intentie. Je racet met respect voor elkaar. Ik heb veel respect voor de veiligheid van de mensen en wilde dat dit niet zo geëindigd was. Ik hoop dat ik in de toekomst samen met hem geen incidenten meer heb.”

joey_logano
Joey Logano was het onschuldige slachtoffer van de eerste confrontatie tussen Edwards en
Keselowski
.
Lees verder...

Formule 1: Flitsende bandenwissels doen hun intrede

pitstop_red_bull_f1

Komend weekend gaat in Bahrain het nieuwe Formule 1-seizoen van start. Naast de comeback van Michael Schumacher en de intrede van nieuwe teams, is er dit jaar nog een opvallende noviteit. Zo zal het verbod op bijtanken een spectaculair gevolg hebben: er komen tijdens de race flitsende bandenwissels van binnen de twee seconden.

Tekst: Marc Kok

De afgelopen jaren konden de bandenwisselaars relatief rustig en secuur hun taak uitvoeren. Want zo lang hun brandstofcollega de tank van de bolide aan het bijvullen was, hadden de mecaniciens alle tijd om de F1-coureur van vers rubber te voorzien.

Kans op tijdwinst
Maar in 2010 wordt alles anders. Het aanvullen van de brandstof is gedurende Grand Prix’ niet meer mogelijk. Dus is de handelingssnelheid tijdens het banden wisselen ineens van superbelang. Red Bull zag hier al snel een kans op tijdwinst en heeft daarom alle 18 monteurs op een intensieve conditietraining gezet. Sinds november beulen de technische hulpjes zich dagelijks twee keer af, om zo fit en scherp mogelijk voor de dag te kunnen komen tijdens de bandenwissels.

Supersnel record
Volgens teambaas Christian Horner heeft de lichaamsbeweging en het vele trainen op de pitstops al veel resultaat opgeleverd. ,,Ons record van vier banden wisselen staat op 1,8 seconden. Dat is echt ongelooflijk snel’’, aldus de chef van Red Bull F1. Het wordt komende zondag dus extra opletten tijdens het pitten van de coureurs. Spektakel verzekerd!

Jaap van Lagen niet blij met F1-sponsoring Lada

lada_akiniazov_lagen

Ondanks het hebben van een contract kreeg Jaap van Lagen onlangs te horen dat zijn Lada vanwege financiële oorzaken uit het WTCC is teruggetrokken. Daarom bevreemdt het de Nederlandse rijder dat hetzelfde Lada nu wel flink wat pecunia in het Formule 1-team van Renault gaat pompen. ,,Tegen mij vertelde Lada dat het geld op zou zijn. En nu doen ze dit’’, is Van Lagen (links op de foto, uitkomend voor Lada tijdens het WTCC in 2009) begrijpelijkerwijs boos.

Tekst: Marc Kok

In Rusland is men maar al te trots dat de Rus Vitaly Petrov op 14 maart zijn Formule 1-debuut gaat maken. Daarom is de Russische autofabrikant Lada erg happig om Petrovs F1-team Renault te sponsoren. Deze deal, die door de Russische premier Poetin openbaar is gemaakt, is op zijn minst bizar te noemen. Lada trok zich immers onlangs – ondanks een doorlopende, meerjarige verbintenis - terug uit het WTCC. Daardoor moet coureur Jaap van Lagen vanaf komend weekend, wanneer het WTCC 2010 van start gaat in het Braziliaanse Curitiba, werkloos toekijken.

Gedupeerden
,,Niet alleen ik had een driejarige overeenkomst met Lada’’, zei Van Lagen vanmiddag tegen AUTOSPORT.NL. ,,Maar ook de FIA, de WTCC-organisatie en het team Russian Bears. Wij zijn er met z'n vieren de dupe van dat Lada zich uit het WTCC heeft teruggetrokken.’’ Of Jaap van Lagen nu juridische stappen gaat ondernemen omdat Lada nu ineens wel geld heeft voor Petrovs racecarrière? ,,Wat moet ik doen? Een hele dure advocaat inhuren? Ik weet dat de FIA en WTCC wel stappen gaan ondernemen. Zij zitten in hetzelfde schuitje. Ik wacht even af of zij een juridisch, bevredigend resultaat op Lada kunnen boeken. Zo ja, dan kan ik alsnog besluiten actie te ondernemen.’’

Oog op Porsche Supercup
Jaap van Lagen probeert nu elders onderdak te vinden. ,,Ik ben onder meer druk bezig om een stoeltje in de Porsche Supercup te vinden. Dat is een heel mooie, internationale klasse op niveau, waarin ik in het verleden een aantal mooie successen heb geboekt. Het eerste raceweekend is echter al over anderhalve week. Ik denk dat dat net te vroeg komt. Ik hoop er vanaf het tweede Supercup-weekeinde bij te zijn.’’

Final 4
Zien we Jaap ook nog terug op de Nederlandse circuits? ,,Ik rij komend weekend de Final 4 van het Winter Endurance Kampioenschap op Zandvoort. Ik vorm een team met Dennis van der Laar. Dat is een jonge, jongen die tijdens Pasen zijn debuut maakt in onder meer de Formido Swift Cup. Ik begeleid Dennis. Het is een heel rustige jongen, die zeker wat in zijn mars heeft. De kans is tevens aanwezig dat ik dit jaar met Dennis wat races in de TDC ga rijden.’’

Dutch GT4
Is het Dutch GT4 niks voor Jaap van Lagen? ,,Zeker. Als er mensen zijn die willen dat ik voor hun GT4-team ga racen, mogen ze me altijd bellen!’’

Formule 1: Hispania Racing nieuwe naam van Campos

bruno_senna

Campos Meta zal zich morgen in Murcia presenteren onder een andere naam. De nieuwbakken Formule 1-renstal zal dit seizoen debuteren onder de vlag van Hispania Racing Team F1 (HRT F1).

Tekst: Marc Kok

Net als USF1 kende Campos Meta een allesbehalve vlekkeloze aanloop naar het nieuwe F1-seizoen, dat op 14 maart van start gaat in Bahrain. Maar waar USF1 de race naar het startschot gaat verliezen, lijkt Campos – dat nog niet getest heeft - het wel te redden. De financieel krap bij kas zittende stal is gered dankzij de euro’s die de Spaanse zakenman José Ramon Carabante in het Formule 1-avontuur steekt. Eén van Carabantes bedrijven heet Hispania, waarmee de naamswijziging is verklaard.

Invulling renstal
Bruno Senna (zie foto) is eerste rijder van het team. Het is waarschijnlijk dat de Indiër Karun Chandhok het tweede stoeltje krijgt toebedeeld. José Maria Lopez, die voor USF1 zou gaan racen, neemt naar verwachting de rol van reserve op zich. Colin Kolles leidt de renstal.

IRL: Robert Doornbos: Geen volledig jaar IndyCars, wel aanbieding Superleague Formula op zak

a1gp2008_adam_10

Robert Doornbos zal dit jaar niet een heel seizoen in de IndyCar Series actief zijn. Dit ondanks het feit dat hij in 2009 meldde een doorlopend contract bij HVM te hebben. Het management van de Nederlandse coureur mikt er nu op dat ‘Bobby D.’ in 2010 een aantal IndyCar-races kan rijden en dit combineert met deelname aan de Superleague Formula.

Tekst en foto: Marc Kok

HVM, het team waar Robert Doornbos afgelopen seizoen zijn IndyCar-rookiejaar afsloot, heeft onlangs Simona de Silvestro gepresenteerd als nieuwe rijder. De 21-jarige Zwitserse dame gaat in 2010 voor HVM alle 17 IndyCar-races afwerken. Over Robert Doornbos, die een doorlopend contract met het team zou hebben, wordt in Amerikaanse media gemeld dat hij niet genoeg sponsorgeld zou hebben om een heel jaar bij HVM te kunnen racen.

‘HVM heeft onvoldoende teamsponsoring’
AUTOSPORT.NL heeft vandaag contact opgenomen met GR8 Industries of deze berichtgeving klopt en hoe de racetoekomst van ‘Bobby D.’ eruit ziet. Het management van Doornbos meldt: ,,Robert zal inderdaad niet een heel seizoen in de IndyCar Series rijden, aangezien HVM niet voldoende teamsponsoring heeft.’’

doornbos_loting
Robert Doornbos in 2008 in de Superleague Formula-kleuren van AC Milan. Foto: SF

‘Goede aanbieding Superleague Formula op zak’
,,Maar we zijn nog volop in onderhandeling met IndyCar Series teams (waaronder HVM) voor seizoen 2010’’, vervolgt GR8 Industries. ,,Bovendien heeft Robert een goede aanbieding gekregen om dit te combineren met de Superleague Formula.’’ Van welk SF-team die aanbieding is, deed GR8 geen uitspraak. Doornbos verdedigde in 2008 de Superleague Formula-kleuren van de Italiaanse voetbalclub AC Milan.

Start
Het nieuwe IndyCar-seizoen gaat van start op 14 maart. De straten van het Braziliaanse Sao Paolo zijn het decor. Het is dan voor het eerst dat de IndyCars op Zuid-Amerikaanse bodem te bewonderen zijn.

Formule 1: USF1 stopt bouw bolide en is er dit jaar niet bij

usf1_ken_anderson_en_peter_windsor

USF1 zal dit seizoen niet aan de start van de Formule 1 verschijnen. De werknemers hebben gisteren te horen gekregen dat ze met onmiddellijke ingang moeten stoppen met de bouw van de F1-wagen. Teambaas Ken Anderson (links op de foto in betere tijden met USF1-collega Peter Windsor) zegt de Formule 1-droom nog niet opgegeven te hebben. Hij wil nu vanaf 2011 participeren in het autosportwalhalla.

Tekst: Marc Kok

Wat er al een tijd aan zat te komen, is nu zeker. USF1 heeft haar intrede in de Formule 1 schromelijk onderschat. Gevolg is dat de met veel tamtam aangekondigde entree van het Amerikaanse team nu met een grote knal uit elkaar spat. De renstal, die al tijden worstelde om de bolide op tijd klaar te krijgen, heeft gisteren haar werknemers verteld te stoppen met de bouw van de vierwieler.

Amateuristisch
Anderson hoopt nu, waarschijnlijk tegen beter weten in, dat hij in 2011 alsnog de Formule 1-droom van USF1 kan realiseren. Dat klinkt onder meer onrealistisch, omdat USF1 zich richting de FIA en F1-baas Bernie Ecclestone zeer amateuristisch heeft getoond. Want waar andere nieuwkomers als Virgin en Lotus wel al rondrijden met een vehikel, is USF1 schromelijk te kort geschoten.

FIA buigt zich over verzoek
Anderson heeft de FIA nu gevraagd of hij vanaf volgend jaar mag toetreden. De mondiale autosportbestuurders zullen zich nu over dit verzoek moeten uitspreken. De kans is groot dat het Servische Stefan GP voor 2010 de opengevallen plek van USF1 gaat overnemen. Dan zal oud-wereldkampioen Jacques Villeneuve waarschijnlijk terugkeren in het deelnemersveld.

Sportscars: Jeroen Bleekemolen en Tom Coronel naar Le Mans met Spyker

spyker_le_mans_jeroen_tom_jarek_2009

Jeroen Bleekemolen, Tom Coronel en Spyker slaan de handen wederom ineens tijdens de 24 uur van Le Mans. Nadat de Nederlandse topcoureurs vorig jaar met Jarek Janis de vijfde plaats in de GT2-klasse hebben veroverd (zie foto's), zal het Hollandse duo dit jaar een team vormen met Peter Dumbreck. De legendarische endurance klassieker staat in 2010 voor 12 en 13 juni op het programma.

Tekst: Marc Kok

Jeroen Bleekemolen bevestigde vanmiddag aan AUTOSPORT.NL dat hij komende juni wederom op Le Mans actief is. Nadat hij in 2007 voor Racing For Holland uitkwam en in 2008 met Van Merksteijn Motorsport de LMP2-klasse won, zal hij dit jaar voor de derde keer uitkomen voor Spyker. In 2006 maakte de Aerdenhouter zijn Le Mans-debuut bij de Nederlandse sportwagenfabrikant. ,,Ook vorig jaar zat ik achter het stuur van een Spyker. Dat ging uitstekend. Met Tom en Jarek pakten we een fraaie vijfde plaats in onze klasse.’’

spyker_le_mans_2009

Enorme concurrentie
Volgens Bleekemolen vormt hij met Coronel en Dumbreck een snel trio. ,,Dat is ook wel nodig, want de concurrentie is dit jaar nog veel groter dan in 2009. Naast de bekende concurrenten als Ferrari en Porsche, nemen komende juni ook fabrieksteams van Corvette, BMW en Jaguar deel. Vooral de Corvette is vreselijk snel. Die is denk ik de favoriet in onze divisie. Dus we zullen flink aan de bak moeten om wederom in de topvijf te kunnen finishen.’’

Le Mans Series
De 24 uur van Le Mans is voor Spyker, die met de C8 Laviolette GT2R racet, de hoofdmoot van een heel seizoen Le Mans Series. Deze reeks endurance wedstrijden doen de circuits van Paul Ricard, Spa-Francorchamps, Hungaroring, Portimao en Silverstone aan. Bij de openingsmanche, 11 april op Paul Ricard, zitten Bleekemolen en Dumbreck achter het stuur. ,,Ik ken Peter nog uit mijn DTM-periode en kijk uit om met hem samen te rijden’’, zegt Bleekemolen. ,,En met Tommie heb ik vorig jaar een hele leuke tijd gehad. We gaan er met zijn drieën een mooi seizoen van maken.’’

Formule 1: CNN zorgt met sponsordeal Lotus voor eigen ‘breaking news’

cnn_logo

De grote Amerikaanse zender van mondiaal ‘breaking news’ heeft een opvallende stap gezet. CNN is een sponsordeal aangegaan met de Formule 1-stal van Lotus. De nieuwbakken F1-formatie zal de naam van CNN International op de bolide aanbrengen.

Tekst: Marc Kok

CNN zegt een langdurige samenwerking aan te gaan met Lotus. Het Amerikaanse bedrijf wilde niet zeggen hoeveel dollar het heeft moeten betalen voor de overeenkomst. Op 14 maart wordt in Bahrain de eerste Grand Prix van het nieuwe seizoen gereden. Lotus keert na jaren afwezigheid weer terug in het autosportwalhalla.

Formule 1: Droom USF1 lijkt al over

usf1_logo

Op de website van USF1 staat nog steeds dat het team zondag 14 maart aan de start staat van het nieuwe Formule 1-seizoen. Maar de aanwijzingen worden steeds duidelijker dat er in Bahrein geen F1-bolide van Amerikaanse makelij zal staan.

Tekst: Marc Kok

Het heeft er alle schijn van dat USF1 het hele project organisatorische schromelijk heeft onderschat. Dit ondanks dat er twee rijders waren die elk vele miljoenen aan sponsorgeld meebrachten. Want naast de op 25 januari j.l. gepresenteerde coureur José Maria Lopez, blijkt nu ook rijder James Rossiter in een vroegtijdig stadium een miljoenenovereenkomst met USF1 te hebben gesloten. Dat laatste is nooit officieel naar buiten gebracht.

Geen vertrouwen
De financiële ondersteuners van Rossiter vertrouwden het organisatorische zaakje van USF1 echter niet en vroegen het nieuwbakken Formule 1-team om zekerheid. Niet onlogisch als de Brit Rossiter in totaal zo’n 8 miljoen dollar meebrengt. De bevestiging dat USF1 op tijd een auto zou neerzetten zou de renstal niet hebben kunnen afgeven, waarop de sponsors van de coureur uit Oxford zijn afgehaakt.

Rentree Villeneuve?
USF1 heeft zich nu ten doel gesteld later in de F1 in te stappen. Het is maar de vraag of de FIA daarmee akkoord gaat. Ondertussen staat het team van Stefan GP in de handen te wrijven om de waarschijnlijke open plek van USF1 in te vullen. Als dat gebeurt, is voormalig wereldkampioen Jacques Villeneuve nadrukkelijk in beeld om zijn rentree te maken in de Formule 1. De Canadees heeft gisteren al een stoeltje gepast bij het team. Als Villeneuve dit seizoen van de partij is, telt het deelnemersveld liefst vijf wereldkampioenen: Schumacher, Villeneuve, Hamilton, Button en Alonso. Dat zou een record betekenen.

NASCAR: Danica Patrick crasht nu op Las Vegas

Het derde optreden van Danica Patrick in een stockcarwedstrijd eindigde voor de tweede maal in een crash. Voorlopig was dit de laatste wedstrijd in de NASCAR Nationwide-series voor de Indycar-rijdster die pas over 4,5 maand weer in de stockcars terugkeert.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR, Toyota

crash_danica
En dat is twee. Voor de tweede keer crasht Danica in de harde
NASCAR-wereld.


Tweede crash voor Danica Patrick
NASCAR blijkt voor Danica Patrick een moeilijkere en hardere leerschool te zijn dan de Indycars. Voor de tweede maal in drie races maakte zij kennis met de muur. In de 83e ronde naderde Patrick de langzaam wordende Dodge van Michael McDowell met teveel snelheid. Hoewel McDowell nog wel probeerde een aanrijding te voorkomen verdwenen beide auto's toch in de muur.

Op dat moment bezette Patrick de derde plek achter John Wes Townlet en Joe Nemechek. Patrick: “Met de nieuwe banden voelde het perfect aan maar ik reed gewoon te snel naar McDowell toe. Ik ging aan de onderkant aan hem voorbij maar de flapperende tape aan zijn bumper had voor mij een waarschuwing moeten zijn.” McDowell bood nog wel zijn excuses aan voor het incident.”

Winnaar Kevin Harvick had Patrick nog wel geïnstrueerd om de buitenste lijnen te nemen omdat die(hoewel langzamer) voor betere runs zorgden. Het resulteerde inderdaad in een derde positie. Danica Patrick: “Het zou mooi geweest zijn als ik een mooi resultaat had behaald. Ik voelde me steeds beter en wilde op het onderste gedeelte van de baan geen tijd verspillen nadat leider Kevin Harvick er mij bij een inhaalmanoeuvre op attendeerde dat ik bovenaan moest gaan rijden. Ik zou in mijn tweede en derde stints steeds beter geworden zijn.”

vegas_nationwide
Geen succes voor Toyota in Las Vegas.


start_vegas
Ondanks een slechte stop hield Kevin Harvick het heft in handen.

Harvick wint Nationwide Las Vegas
De wedstrijd werd gewonnen door Kevin Harvick met een Chevrolet, die verschillende bandenstrategieën uitprobeerde. Ook overleefde Harvick nog een slechte stop waarbij de wielmoren niet snel genoeg bevestigd werden. De Toyota van Denny Hamlin eindigde als tweede gevolgd door de Ford van Carl Edwards.

Uitslag
1. Kevin Harvick Chevrolet 200 ronden
2. Denny Hamlin Ford 200 ronden
3. Carl Edwards Ford 200 ronden
4. Brad Keselowski Dodge 200 ronden
5. Brian Vickers Toyota 200 ronden
6. Trevor Bayne Toyota 200 ronden
7.Justin Allgaier Dodge 200 ronden
8.Paul Menard Ford 200 ronden
9.Greg Biffle Ford 200 ronden
10.Steve Wallace Toyota 200 ronden