Anthony Kumpen opnieuw in FIA GT1 wereldkampioenschap!

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 28-04-2010

FIA GT
Dit weekend wordt op het circuit van Silverstone de tweede manche van het FIA GT1 wereldkampioenschap gereden. Aangename verrassing is dat Anthony Kumpen aan de start staat. Kumpen vormt team met Mike Hezemans waarmee hij vorig jaar vicewereldkampioen werd. Het duo Hezemans-Kumpen bestuurt een Corvette Z06 van Phoenix Racing.
 
Eind vorige week was er een eerste contact, vanochtend werd besloten dat Anthony Kumpen start in Silverstone. “Ik ben bijzonder verheugd dat ik zondag kan racen in het FIA GT1 wereldkampioenschap en dat op een baan die me ligt, met een rijder waarmee het klikt, in een team dat super professioneel is en met een ingenieur waarmee ik de voorbije drie jaar mee samenwerkte. Alles is voorhanden om er iets goed van te maken. Ik had meerdere aanbiedingen op zak, maar het was een voor de hand liggende keuze dat ik opnieuw met Mike zou rijden. En ook al ken ik de Corvette niet in deze configuratie, het is mogelijk om een goed resultaat neer te zetten. Ik heb niet kunnen testen en zal de wagen pas leren kennen tijdens de twee vrije trainingen. Enkel daar kunnen we iets proberen. Nadien zijn er de pre-kwalificaties en de kwalificatierace op zaterdag en op zondag volgt de wedstrijd. Er moet veel gebeuren op korte tijd, maar ik ben er klaar voor. De ambitie voor zondag is zeer simpel, winnen! Mike toonde in de openingswedstrijd in Abu Dhabi dat de wagen potentieel heeft. Nadat hij van de laatste rij moest starten, vocht hij zich helemaal terug naar voren om uiteindelijk als derde te eindigen. Meer commentaar behoeft dat niet.”

Silverstone is de eerste Europese wedstrijd van het nieuwbakken FIA GT1 wereldkampioenschap. De winnaar van de wedstrijd ontvangt naast de WK punten ook de “Royal Automobile Club Tourist Trophy”, de oudste en één van de meest prestigieuze trofeeën in de autosport wereldwijd. “Die trofee is een begrip in de autosport. Stirling Moss won die trofee zeven keer, Tom Walkingshaw vier keer. Het zijn maar enkele namen van winnaars die in de trofee gegrift zijn. Het zou een grote eer zijn mocht mijn naam en die van Mike erbij komen.”

In het tussenseizoen raakte bekend dat Anthony Kumpen niet de mogelijkheid had om aan te treden in het FIA GT1 WK. “Dat was een domper want de voorbije jaren nam ik met veel plezier deel aan deze competitie. Maar kijk, het kampioenschap is nog maar één wedstrijd ver en er doet zich een opportuniteit voor. En wie weet zit er misschien meer in. Ik heb sowieso niet de tijd om een volledig kampioenschap te rijden vanwege mijn professionele bezigheden en daarnaast zit ik met mijn programma voor Audi in de Belcar. Voorlopig hebben we een deal voor één race, misschien dat er nog een race kan bijkomen al vrees ik dat de budgetten daarvoor niet voorhanden zullen zijn, maar ik kan niet ontkennen dat het Europees gedeelte me bijzonder interesseert. Zover zijn we echter nog niet, eerst komt dit weekend Silverstone. Ik kijk er enorm naar uit!”
Bron: Persbericht
Foto's: "

DTM: Terugkeer BMW vanaf 2012

bmw_dtm

Twee decennia nadat BMW uit de DTM is gestapt, keert de bekende Duitse fabrikant weer terug in het prestigieuze toerwagengeweld. Vanaf 2012 krijgen Audi en Mercedes er een flinke concurrent bij.

Tekst: Marc Kok

Autosport.nl meldde reeds vorige week dat de hoge heren van BMW een terugkeer in de DTM aan het bespreken waren. Inmiddels is de knoop doorgehakt. De firma gaat vanaf nu voorbereidingen treffen om over twee jaar aan de start te kunnen verschijnen. BMW wil de M3 inzetten als voiture.

Successen uit het verleden
BMW participeerde in het verleden al in de DTM oude stijl. Tussen 1984 en ’92 was het van de partij. Volker Strycek behaalde de eerste DTM-titel binnen voor de firma uit München. Ook in 1987 en ’89 was het prijs voor de Beierse autofabrikant.

Nascar 2010: Talladega, 2 laps sprint! + crash

Formule 1: Geen geldig excuus meer voor Schumacher in Spanje

schumacher_q_bahrein

Voor zover Michael Schumacher al excuses had dat hij tot nu toe om de oren is gereden door teamgenoot Nico Rosberg, vanaf de komende GP gelden die niet meer. Want de zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 krijgt tijdens de Grand Prix van Spanje de beschikking over een Mercedes met een ander chassis.

Tekst: Marc Kok

Schumacher klaagde over zijn Mercedes, die tijdens de eerste vier Grote Prijzen van dit seizoen last had van onderstuur. Maar ja, daar heeft zijn ploegmaat Rosberg ook mee te kampen. En die staat toevallig wel mooi met 50 punten op plek 2 in de tussenstand om het wereldkampioenschap. Terwijl Schumi met een luttele tien puntjes op de weinig sprankelende rang 10 terug te vinden is.

Bewijs leveren
Mercedes GP wil haar topcoureur echter de helpende hand bieden. Dus wordt het chassis veranderd. De Duitse renstal zal voor de Spaanse wedstrijd niet alleen een aantal updates aan de wagen aanbrengen, maar tevens het chassis inbouwen dat tijdens de winterse testsessies is gebruikt. Over anderhalve week zal Schumacher moeten bewijzen dat de ‘nieuwe’ Mercedes hem beter ligt en dat hij niet meer in de kwalificaties en races om de oren wordt gereden door ploegmaat Nico Rosberg.

Boycot Nissan het Silverstone weekend?

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 23-04-2010

FIA GT
De twee Nissan teams zijn niet blij met de gang van zaken in de GT1 klasse en hebben gedreigd het aankomende weekend in Silverstone te boycotten. De reden hiervoor is dat de GT-R's met 30kg strafgewicht moeten rijden en de auto's in Abu Dhabi absoluut niet competitief waren. Wordt dit niet veranderd, dan weigeren de teams te starten.
 
"Op deze manier gaan we niet naar Silverstone. We willen geen veld vulling zijn," aldus Welti.

Sumo teambaas Allen Orchard voegt toe: "We moeten wel naar Silverstone gaan, want dat is onze thuisrace. Maar we zijn klaar om een protest in te dienen."

Verschillende teams kregen echter strafgewicht, nadat voormalig Formule 1 coureur Heinz Harald Frentzen alle auto's had getest, maar de Nissan teams zijn ervan overtuigd dat dit niet op een eerlijke manier is gebeurd. "Ik geloof niet dat alle data die nodig was, ook daadwerkelijk verzameld is. Sommige auto's reden amper."

Zo reed Frentzen slechts twee rondjes in de Matech Ford en klaagde vervolgens dat hij zich niet fijn voelde in de auto. De Corvette werd 's ochtends getest en met de Nissan werd slechts één snelle ronde op nieuwe banden afgelegd, terwijl afgesproken was dat hij elke auto voor tien tot vijftien rondjes aan de tand zou voelen

Schumacher bevestigt: Race of Champions in Duitsland

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 23-04-2010

Diversen
Eerder deze maand kwamen de geruchten al op dat de Race of Champions dit jaar in Duitsland gehouden zouden worden. Om precies te zijn: in Düsseldorf. De organisatie liet weten nog geen beslissing te hebben genomen en pas over een paar weken bekend te maken waar de Race of Champions plaatsvindt. Michael Schumacher liet echter via zijn website weten blij te zijn dat Düsseldorf dit jaar gastheer is van de race waarbij plezier hoog in het vaandel staat, maar waar men toch graag wil winnen.
 
"Het wordt zeker weer een mooi evenement," aldus de zevenvoudig Formule 1 kampioen op zijn website. "En dat het dit seizoen in Düsseldorf gehouden wordt, maar het nog moier. Het is natuurlijk fantastisch dat we in Duitsland een overdekte arena hebben. Niet alleen voor ons, maar ook voor de fans die dan niet zullen bevriezen."

Dat, ondanks dat de organisatie zich nog in stil zwijgen hult, de Race of Champions in Düsseldorf plaats zal vinden lijkt wel zeker, maar een datum is vooralsnog nog niet bekend.

Pirelli beoogt terugkeer naar de Formule 1

f1_banden

Er dreigt een heuse bandenstrijd voor het Formule 1 wereldkampioenschap 2011. Want naast Michelin en Avon Cooper overweegt nu ook Pirelli om rubber te gaan leveren aan de internationale koningsklasse van de autosport.

Tekst: Marc Kok

Het Italiaanse Pirelli is al eerder actief geweest in de Formule 1. Dat hield echter begin jaren negentig op. Twee decennia later plant de rubberleverancier een terugkeer. Pirelli staat echter niet te springen om met andere fabrikanten als Michelin of Avon Cooper een bandenoorlog te ontketenen. Het wil veel liever de standaardleverancier zijn, waarbij dus alle auto’s worden uitgerust met het Zuid-Europese rubber.

DTM: Komt BMW terug in de DTM?

bmw_dtm

Binnenkort wordt bekend of er naast Audi en Mercedes nog een derde merk actief wordt in de DTM. BMW, dat al een tijd onderzoekt of het zal terugkeren in de prestigieuze Duitse toerwagenstrijd, zal in de nabije toekomst de knoop doorhakken of het ‘ja oder nein’ wordt.

Tekst: Marc Kok

Komend weekend start het nieuwe DTM-seizoen op Hockenheim. Het toerwagenspektakel, dat op 22 augustus a.s. wederom naar Circuit Park Zandvoort komt, kan wel een impuls gebruiken. Met al jarenlang slechts twee merken die elkaar bekampen – en die geregeld met opzichtige teamorders de strijd beïnvloeden – zou het voor de serie goed zijn als er weer een extra, frisse concurrent bijkomt.

Switch van WTCC naar DTM?
BMW heeft afgelopen zomer al laten doorschemeren dat haar toekomstige toerwagenactiviteiten niet per se in het WTCC hoeven te liggen. DTM is absoluut een potentiële, nieuwe toerwagenmarkt voor de Duitse automobielfabrikant. De organisatie van de DTM ziet BMW graag snel toehappen. Volgens het magazine Autosport is BMW dicht bij het maken van een beslissing. Als BMW toetreedt, is de kans groot dat dat zal gebeuren vanaf het seizoen 2011.

Div: Auto GP live op Motors TV, komende zondag uitzending vanuit Brno

autogp_logo_2010

Motor TV timmert verder aan de weg. Naast de vele raceklasses die de zender reeds op televisie brengt, komen er ook live registraties van de Auto GP. Komende zondag, wanneer er twee wedstrijden zijn in Brno, zijn er voor het eerst rechtstreekse beelden van de Auto GP te bewonderen.

Tekst: Marc Kok

De start van het Auto GP-seizoen zal door Motors TV in 38 landen live de ether in geslingerd worden. De eerste van twee heats in Brno wordt om 11.00 uur Nederlandse tijd rechtstreeks uitgezonden. De tweede manche is weliswaar niet live, maar wordt om 17.00 uur wel volledig in beeld gebracht. Ook de vijf Auto GP-raceweekenden die na Brno volgen, zullen volledig door Motors TV worden uitgezonden.

Veel kijkplezier
Motors TV zendt dit seizoen vele internationale racedivisies uit. Zo heeft de broadcaster onder meer de rechten voort de FIA GT, Le Mans Series, WK rally, ALMS, GP3 en de V8 Supercars.

Jos Verstappen: ‘Button top, Schumacher flop’

haan_lm_div6

Jos Verstappen is aangenaam verrast door de seizoensstart van Jenson Button. Dat vertelt de voormalige Formule 1-rijder in zijn nieuwe column in De Telegraaf.

,,Eerlijk is eerlijk, ik had niet verwacht dat uitgerekend de regerend wereldkampioen de eerste klap van het nieuwe seizoen zou uitdelen’’, begint Joss the Boss in de wakkere krant van Nederland. ,,Voorafgaand aan de openingsrace sprak ik nog de verwachting uit dat Button het door zijn overstap naar McLaren moeilijk zou krijgen, zeker tijdens de eerste maanden van het seizoen.’’

Petje af
,,Alles binnen dat team leek toch vooral rondom Lewis Hamilton te draaien, maar Button heeft in de afgelopen vier races aangetoond dat daar geen sprake van is. De manier waarop Button de regenraces in Australië en China won, geeft weer eens aan dat de factor 'ervaring' in de Formule 1 een zeer belangrijke rol speelt. In beide races durfde Button als een van de weinige coureurs een afwijkende bandenkeuze te maken; en die keuze leverde hem beide keren een meer dan verdiende overwinning op. Met zijn jarenlange ervaring ziet - en voelt! - Button tijdens een race perfect aan hoever hij met zijn banden kan gaan en daar heeft hij in de moeilijke en wisselende weersomstandigheden optimaal gebruik van gemaakt. Petje af!’’

Banden
,,Over banden gesproken, de teams wachten smachtend op de bekendmaking van de nieuwe bandenleverancier(s) voor het seizoen 2011. Zoals bekend zet Bridgestone er na dit seizoen een punt achter en lange tijd leek het erop dat Michelin de alleenheerschappij van de Japanse rubberfabrikant zou overnemen. Maar nu heeft ook Cooper Avon zich gemeld en zouden we in 2011 dus wel weer eens een heuse 'bandenoorlog' kunnen krijgen. De komst van twee bandenleveranciers in plaats van één zal de races wel leuker en spannender maken. Al vrees ik dat de meeste teams zullen kiezen voor de 'sloffen' van Michelin, dat op het gebied van Formule 1-banden natuurlijk op heel veel ervaring kan bogen. En laten we vooral niet vergeten dat Michelin in een nog niet zo grijs F1-verleden uiterst competitief was in de strijd met Bridgestone.’’

Schumi
,,Met het noemen van Jenson Button heb ik inmiddels al verklapt wie in mijn ogen de verrassing van het seizoen tot nu toe is. En dus kan ik er niet omheen Michael Schumacher te bestempelen als de grootste tegenvaller van het seizoen tot nu toe. Ik kan het nauwelijks geloven, maar de Duitser wordt links en rechts om z'n oren gereden. Dat had ik voor aanvang van het seizoen echt niet verwacht. Tot overmaat van ramp is Schumi bij alle vier tot nu toe verreden GP's door zijn teamgenoot Nico Rosberg verslagen in de kwalificaties en staat diezelfde Rosberg achter Button keurig tweede in de WK-tussenstand. Het gaat dus wat ver om te zeggen dat de tegenvallende prestaties van Schumacher te wijten zijn aan de Mercedes GP-bolide. Misschien heeft de zevenvoudig wereldkampioen toch wat zijn 'gevoel' verloren gedurende de drie jaren die zijn racepensioen heeft geduurd. We zien nu in ieder geval wel dat Schumacher ook maar een gewoon mens van vlees en bloed is en hij niet kan toveren.’’

Eerst zien, dan geloven
,,Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug heeft inmiddels publiekelijk laten weten dat de Duitser het rijden onmogelijk verleerd kan zijn en er dus wel 'iets' mis moet zijn met zijn bolide. En daarom krijgt Schumacher bij de volgende GP (Barcelona) de beschikking over een compleet nieuw chassis. Misschien heeft Haug een punt en rijdt Schumi straks in Spanje wel weer de sterren van de hemel. Maar ik ben inmiddels wat voorzichtiger geworden met mijn enthousiasme over de Duitser en zeg: eerst zien, dan geloven.’’

Return Paul Tracy bij KVRT in Indy 500 line-up

Door: Wieger van den Bos
Gepost op: 20-04-2010

IndyCar Series
Vandaag is dan officieel de bevestiging gekomen van KVRT. Jimmy Vasser zal niet gaan plaatsnemen in de vijfde wagen. Er komt sowieso definitief geen vijfde auto binnen de line-up. Ondanks het winnen van de Toyota Pro / Celebrity race zal mede-eigenaar Vasser geen onderdeel uitmaken van de KV Racing Technology line-up voor de Indianapolis 500.
 
Er is overigens geen enkele restrictie als het gaat om het aantal wagens wat per team mag deelnemen aan de Indianapolis 500. Mede-eigenaar Kevin Kalkhoven grapte dat er niet voldoende ruimte in de wagen zit voor de voormalig Champ Car kampioen, laat staan in de line-up. “Heb je de omvang van Jimmy’s taille gezien? Hij zou eerder passen in een Toyota. Twee jaar geleden heeft hij voor een rol als bankzitter gekozen en dat zal zo blijven. Ik kan hier heel duidelijk over zijn: Teameigenaar Mark Johnson geeft geen toestemming.”

“Wij hebben met Mark de beste teameigenaar in huis. Als hij zegt dat het zo goed is, dan is het oké”, bevestigde Vasser toen hem gevraagd werd of het team de middelen had om met vier wagens aan de start te verschijnen.

Afgelopen zaterdagmiddag was Vasser in Long Beach een druk bezette man. Naast zijn aandacht voor het IndyCar team en het behalen van de overwinning in de Toyota Pro / Celebrity Race hield hij een persconferentie. In gezelschap van Kalkhoven verklapte hij het best bewaarde geheim, namelijk dat Paul Tracy zal gaan starten in de #15 Geico wagen. Het zal hiermee de zevende editie worden van Tracy’s Indy 500, na zijn korte return bij het team van KVRT vorig jaar. Dit nadat hij zeven jaar niet had deelgenomen aan dit evenement.
KVRT onthulde tevens dat een verdere samenwerking met PT, voor ondermeer het rijden van Canadese races, niet valt uit te sluiten. “Wellicht zal hij meer voor ons team kunnen rijden in de toekomst”, aldus Johnson. “We zijn bij het terughalen van PT geen Lone Rangers”, bevestigde Vasser.

KVRT zal met vier wagens gaan aantreden in de Indy 500. Naast Tracy zal het team bestaan uit Takuma Sato, EJ Viso en Mario Moraes.
Foto's: Official website Paul Tracy by Dave Geall

Onderzoek F1 Racing: Michael Schumacher afschrijven? No way !

Door: Wieger van den Bos
Gepost op: 19-04-2010

Formule 1
Michael Schumacher (41) heeft de hoge verwachtingen die zijn comeback met zich mee bracht nog niet kunnen waarmaken. De Duitser moeten we allesbehalve afschrijven. Na drie jaar afwezigheid kwam hij onlangs in een onderzoek door het Britse tijdschrift F1-Racing naar voren als meest populaire coureur.
 
Volgens internationale media stelde ’s werelds meest bekende Mercedes-coureur in de afgelopen vier races teleur. Er gingen zelfs geruchten dat hij zijn terugkeer nog voor het einde van het seizoen zou beëindigen. Maar is het allemaal zó beroerd wat de zevenvoudig wereldkampioen na zijn rentree laat zien?

Zesde worden in de openingsrace in Bahrein, een tiende plaats behalen in de GP’s van Australië en die van China en een uitval in Maleisië door technisch malheur maken het natuurlijk allemaal nog geen afgang voor iemand die drie jaar lang niet heeft geracet in een Formule 1 wagen. Tot nu toe liet hij echter nog niet zien waar zijn fans op hoopten.

De opgelopen achterstand van vijftig punten op Button is moeilijk in te halen, aangezien er buiten de raceweekends om niet meer wordt getest. Dit was in de hoogtijdagen van Schumacher wel anders. Absoluut de grootste kwaliteit was dat hij zijn auto’s als geen ander verstond. De tijd om daadwerkelijk goed te luisteren is hem in dit nieuwe tijdperk niet gegeven. Dat de zoon van oud-wereldkampioen Keke Rosberg tot dusverre betere resultaten behaalde dan zijn teamgenoot, werkt niet in Schumachers voordeel. Stalgenoot Nico Rosberg is immers sneller in dezelfde wagen, iets wat we zelden konden zien.
Ondanks de tegenvallende resultaten is de populariteit van Michael Schumacher alleen maar gegroeid, evenals zijn kansen op de wereldtitel. Hij kreeg uit onverwachte hoek steun. Rivaal Fernando Alonso noemde hem onlangs, in een door de Duitse krant Bild afgegeven interview, zelfs een ‘titelkandidaat’. “Ik houd nog altijd rekening met Schumacher. Zijn kansen op de wereldtitel zijn nog lang niet verkeken”, aldus Alonso. Eigenlijk een opmerkelijke uitspraak voor iemand die het bloed van de Duitser wel kan drinken. Ook oud-wereldkampioen Lewis Hamilton zei onlangs dat de Duitser nog niet kan worden afgeschreven.
Schumacher kreeg tijdens het onderzoek van F1-Racing overigens twee keer zoveel stemmen als runner-up Alonso.

Ook Michael Schumacher blijft met zijn team, ondanks de felle kritiek, kalm. Mercedes GP verwacht tijdens de aankomende race in Barcelona met een verbeterde auto te kunnen rijden. Schumi zal daar vermoedelijk niet langzamer van worden. “Op dit moment loopt alles nog volgens plan”, liet hij opnieuw weten.

Kortom, het is duidelijk nog te vroeg om de Duitser af te schrijven. Volgens sommige deelnemers komt hij op het Europese vasteland pas op gang.
Foto's: Media Mercedes-GP.com

Openingsraces International GT Open en Formule 2

480_gtopen_kaffer_barba

Op het Spaanse circuit van Valencia was de Ferrari F430 de allersterkste tijdens de opening van het International GT Open Kampioenschap. Bij de seizoensstart van de Formule 2 schreef Jolyon Palmer geschiedenis.

International GT Open : Alvaro Barba en Pierre Kaffer winnen beide races in Valencia
Pierre Kaffer en Alvaro Barba hebben met hun Ferrari F430 in Valencia de eerste twee races tijdens de seizoensopener van het International GT Open gewonnen.

Race 1
In de openingsrace van seizoen 2010 wisten Barba en Kaffer Francisco Cruz Martins en Alvaro Parente, eveneens in een Ferrari F430 voor te blijven. De laatste podiumplek was voor Raffaele Giammaria en Enrico Toccacelo. Ook zij reden in een Ferrari F430, waarmee de suprematie van de F430 duidelijk werd.

480_gtopen_podium_valencia

Race 2
In race twee was, ondanks de 15 seconden straftijd bij de pitstop door de winst in race 1, de hoogste trede op het podium wederom voor Barba en Kaffer, maar dit keer was de tweede positie voor de Porsche 997RSR van Raymond Narac en Patrick Pilet. Alvaro Parente leek op zijn tweede podiumplek af te racen, maar in de laatste fase van de wedstrijd raakte hij naast de baan en daarmee schonk hij de laatste podiumplek aan Juan Manuel Lopez.


480_f2_jolyon_actie

Formule 2 - Jolyon Palmer schrijft geschiedenis op Silverstone

Kelvin Snoeks is er niet in geslaagd zich echt in de kijker te rijden bij zijn debuut in de Formule 2. In de eerste race werd de Nederlander twaalfde, in de tweede race viel hij uit met technische problemen. Succes was er wel voor Jolyon Palmer, want hij schreef geschiedenis door net als zijn vader Jonathan een Formule 2-race op zijn naam te schrijven.

Het plan was om het Formule 2-seizoen te beginnen met 30 auto’s aan de start. Maar net als in andere klassen heeft ook de Formule 2 moeite om voldoende rijders met budget te vinden en dus gingen er op Silverstone maar 22 van start.

Race 1
In de eerste race kwam Jolyon Palmer als winnaar over de finish, nadat hij vanaf pole mocht vertrekken. Debitant Dean Stoneman wist Palmer goed onder druk te houden, maar de polesitter wist het hoofd koel te houden en schreef zo geschiedenis. Stoneman werd tweede en Sergey Afanasiev derde werd na als vijfde te zijn vertrokken.

480_f2_jolyon_palmer

Palmer, die ook vorig jaar Formule 2 reed, was uiteraard in zijn nopjes na zijn zege: “Dit is precies waar ik al op hoopte, fantastisch! Toen ik eenmaal een klein gaatje had geslagen naar Dean concentreerde ik me op het sparen van mijn banden en het voorkomen van fouten. Ik ben superblij met mijn eerste overwinning in de Formule 2.”

480_philipp_eng_a

Race 2
Ook de tweede Formule 2-race werd gewonnen door de polesitter. Oostenrijker Philipp Eng bouwde in de beginfase van de race een redelijke voorsprong op, voldoende om zich de winnaar van race 1 Jolyon Palmer van het lijf te houden.

De van derde positie gestarte Dean Stoneman wist Palmer bij de start te verschalken, met als gevolg een rondenlang gevecht om de runner-up positie. In de achtste ronde kwam aan dat gevecht een einde toen Stoneman met pech stilviel. Pas toen had Palmer vrij baan om op jacht te gaan naar zijn tweede zege. Maar de voorsprong van Eng was te groot en dus zat er niet meer in dan een tweede plek voor de winnaar van de openingsrace. Johan Jokinen pakte de laatste podiumplaats.
Nadat hij in de eerste race nog als twaalfde finishte kwam Kelvin Snoeks in race 2 niet meer aan finishen toe. In de negentiende ronde moest hij zijn Formule 2 naast de baan parkeren met technische problemen.

Begin mei staan de volgende races op het programma. Het Marokkaanse Marrakesh vormt tijdens het WTCC-evenement het strijdtoneel van de eerste Formule 2-race die buiten Europa gereden zal worden.

IRL: James Hinchcliffe wint Indy Lights in Long Beach

Voor Junior Strous eindigde de wedstrijd in Long Beach in een teleurstelling. Hij viel na negen ronden al uit. De wedstrijd leverde een overwinning op voor de Canadees James Hinchcliffe.

Tekst Willem J. Staat
Foto: IRL

hinchcliffe_lb
James Hinchcliffe wint in Long Beach.


Hinchcliffe wint Long Beach
Met een verschil van slechts 0.8370 seconden versloeg de Canadees James Hinchcliffe Charlie Kimball. De Fransman Jean Karl Vernay, die de beide openingswedstrijden eerder dit seizoen op zijn naam schreef, eindigde als derde gevolgd door Sebastian Saveedra.

Hoewel Hinchcliffe bij de vier herstarts telkens goed wegkwam moest hij achteraf toch wel toegeven dat hij toch nog wel wat foutjes maakte.“Ik maakte een paar fouten, gelukkig kleine zodat het niemand opviel Het was een goede race en die auto was solide vanaf het begin van de wedstrijd. Ik kwam in een goed ritme maar de neutralisaties bleven maar komen. Ik had goede herstarts maar Charlie kon ik niet van mij afschudden.”

Hincliffe behaalde in zijn Indy Lights carrière zes top 6 resultaten en behaalde recentelijk nog op Barber Motorsports Park een vijfde plek. Het was zijn 18e deelname aan de series.

James Hinchcliffe: “Het zat er lang aan te komen. Vorig jaar was er veel druk om een wedstrijd te winnen maar ik kreeg het niet voor elkaar. En dat rustte de afgelopen winter zwaar op mijn schouders.”


Uitslag
1. James Hinchcliffe Dallara Infiniti 45 ronden
2. Charlie Kimball Dallara Infiniti 45 ronden
3. JK Vernay Dallara Infiniti 45 ronden
4. Sebastiaan Saveedra Dallara Infiniti 45 ronden
5. Martin Plowman Dallara Infiniti 45 ronden
6. Tonis Kasemets Dallara Infiniti 45 ronden
7. Philipp Major Dallara Infiniti 45 ronden
8. Pippa Mann Dallara Infiniti 45 ronden
9. Niall Quinn Dallara Infiniti 45 ronden
10.Carmen Jorda Dallara Infiniti 45 ronden

Sportscars: Dramatische laatste ronde op Long Beach

In een dramatische laatste ronde pakte de Fransman Simon Pagenaud met zijn Highcroft Acura ARX 01C de leiding en versloeg de Aston Martin B09/60 van de Mexicaan Adrian Fernandez met een verschil van 0.353 seconden.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s ALMS, Aston Martin, Porsche

start_alms_lb
Prachtige strijd tussen de Acura ARX en Aston Martin. De race stond bol van het
spektakel

Spectaculaire Acura zege in Long Beach
De ALMS-wedstrijd op Long Beach kende een spectaculair slot. Gedurende de gehele wedstrijd waren de Aston Martin Racing B09/60 Aston Martin van Adrian Fernandez/Harold Primat en de Highcroft Acura ARX 01 C van Simon Pagenaud/David Brabham in een gigantisch duel verwikkeld. De Highcroft Acura ARX 01C kreeg na de tweede neutralisatie in de wedstrijd voor onnodig contact met de Aston Martin zelfs nog een Stop/Go Penalty opgelegd.

De Fransman Simon Pagenaud bracht het publiek werkelijk op de banken. Pas in de allerlaatste ronde wist de Franse Acura-rijder de Mexicaanse racelegende van de zege te beroven. Pagenaud: “Het was eigenlijk best een riskante manoeuvre, Ik zag dat Adrian problemen had. Vooral in de slotfase reed hij elke ronde anders. Ik rekende uit dat het in punten niet zoveel uitmaakte of ik als eerste of tweede zou eindigen.Omdat ik een racer ben besloot ik hem te pushen en onder druk te zetten. Daarbij hoopte ik dat hij een fout zou maken.” En dat gebeurde inderdaad. Fernandez ging in de allerlaatste ronde iets te wijd. Pagenaud dook in het gat en pakte zijn allereerste zege dit seizoen.

Simon Pagenaud: “Voor mij betekent dit enorm veel. In 2006 begon ik hier voor het eerst in Amerika te racen. Ik hou van dit circuit want hier heb ik in het verleden succes behaald. Die auto deed het uitstekend. Het was niet alleen mijn overwinning maar een teamzege. Maar aan de andere kant was het wel de beste finish in mijn carrière

Vier minuten voor het einde van de wedstrijd kwam de Aston Martin B90/60 wederom aan de kop maar een fout van Adrian Fernandez in de vijfde bocht, kostte het team definitief de zege.


pagenaud_fernandez_lb
Simon Pagenaud en Adrian Fernandez genieten nog na van hun spectaculaire
strijd.


 


porsche_lola_gevecht
Fraaie LMP2 strijd tussen de Lola en Porsche RS Spyder.


Adrian Fernandez: “Halverwege de wedstrijd nam ik de auto over en kort voor het einde kwam ik weer aan kop. Ik reed zo constant mogelijk en probeerde uit het verkeer te blijven. Bijzonder jammer dat we de eerste plek in de laatste ronde verloren hebben.”

In de LMP2 klasse ging de zege naar Greg Pickett en Klaus Graff die met hun Porsche RS Spyder als derde algemeen eindigden.

De Flying Lizard Motorsports Porsche van Jörg Bergmeister/Patrick Long pakte de zege in de GT-klasse en eindigde als achtste algemeen. In de GT-klasse moest de Rahal Letterman BMW M3 GT de zege eveneens in de slotfase prijsgeven. Omdat men bij Rahal Letterman geen banden meer wisselde viel de M3 GT naar de plaats in de klasse terug. De tweede plek ging naar de Chevrolet Corvette ZR1 van Johnny O’Connell/Jan Magnussen.

In de nieuwe LMPC-klasse ging de zege naar de combinatie Elton Julian/Gunnar Jeannette. Het was de eerste overwinning voor hen in de nieuwe LMPC-klasse. In Sebring eindigden zij als tweede in hun klasse. In de GTC klasse ging de zege voor de tweede maal naar de combinatie Butch Leitzinger/Juan Gonzalez met een Porsche 911 GT3 Cup.

flying_lizard_porsche_lb_10
Fraaie zege voor het Flying Lizard Team in de GT2 klasse.

Uitslag
1. David Brabham/Maidenhead; Simon Pagenaud, HPD ARX-01c (1, LMP), 67. ronden
2. (1) Harold Primat/Adrian Fernandez, Paradise Valley, AZ; Lola B09 60/Aston Martin (2, LMP), 67.ronden
3. (4) Greg Pickett/Klaus Graf, Porsche RS Spyder (3, LMP), 67. ronden
4. (3) Chris Dyson/Guy Smith Lola B09 86/Mazda (4, LMP), 67.
5. (8) Elton Julian/ Gunnar Jeannette Oreca FLM09 (1, LMPC), 66. ronden
6. (7) Scott Tucker/ Christophe Bouchut Oreca FLM09 (2, LMPC), 65.ronden
7. (10) JR Hildebrand/Tom Sutherland, Los Gatos Oreca FLM09 (3, LMPC), 65. ronden
8. (15) Joerg Bergmeister, Langenfield; Patrick Long Porsche 911 GT3 RSR (4, GT),65.ronden
9. (9) Tomy Drissi/ Ken Davis Lola B06 10/AER (5, LMP), 65. ronden
10. (14) Johnny O'Connell/ Jan Magnussen Chevrolet Corvette ZR1 (6, GT), 65 ronden.





Persbericht: Ontwerpwedstrijd voor Aston Martin Vantage voor de 24 uur van Le Mans

480_dunlop_aston_martin

De 2009-editie van de 24 uur van Le Mans deed van zich spreken door de schitterende Ferrari in Dunlop-kleuren die vierde werd in de GT2-klasse. Het ontwerp van de auto werd bedacht door de Duitse winnaar van de vorig jaar gehouden Europese Dunlop Design Wedstrijd, Christian Baur. Voor 2010 kondigt Dunlop de terugkeer aan van deze spannende ontwerpwedstrijd, waaraan dit keer nog meer Europese landen meedoen. De uitdaging is nu om het ontwerp te maken van de GT2 Aston Martin Vantage voor de 24 uur van Le Mans van het JMW Motorsport Team, LMS GT2 wereldkampioen in 2007 en
2008.


Tekst en afbeeldingen: PR

480_dunlop_ontwerp2009

In 2009 deden 185 ontwerpers uit zes Europese landen mee. Dunlop verwacht dat dit aantal aanzienlijk zal groeien nu er ook ontwerpers uit Italië en de Benelux meedoen naast deelnemers uit Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Portugal en Groot-Brittannië en Ierland.

De deelnemers zetten hun computers aan het werk om deel te nemen aan de landelijke competities, die beginnen op 13 april. 24 dagen later, op 7 mei, komt de finish in zicht, want dat is de uiterste inleverdatum voor een ontwerp. Van 26 april tot 7 mei kan er per land online gestemd worden op de ontwerpen, wat zal resulteren in drie nationale favorieten. Om late inzendingen niet te benadelen, wordt nog een vierde inzending gekozen door een nationale jury van experts. De vier ontwerpen die komen van Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Ierland, de Benelux en Iberia (Spanje en Portugal), worden genomineerd voor de pan-Europese finale. In deze tweede fase van de wedstrijd, kunnen racefans uit heel Europa de vijf beste designs kiezen uit de 28 ontwerpen door tussen 10 en 18 mei te stemmen via www.livery-competition.dunlop.eu

480_dunlop_2009design

Het derde en laatste deel van de wedstrijd houdt voor de vijf publieke favorieten een uitnodiging in voor de 24 uur van Le Mans als VIP-gasten van Dunlop Motorsport om uit te vinden wie de uiteindelijke winnaar is van de Dunlop Design Wedstrijd. Een internationale Dunlop jury zal een winnaar kiezen die de onthulling van zijn of haar design op de Aston Martin zal bijwonen samen met de aanwezige wereldpers op het circuit van Le Mans. Daarnaast mag de winnaar het heilige der heiligen op het gebied van auto-ontwerp te bezoeken, het Centro Stile van Pininfarina in Turijn in Italië evenals een flinke geldprijs.

Om deel te nemen aan de nationale competitie, kun je surfen naar www.livery-competition.dunlop.eu en de ontwerpsjablonen downloaden, de logos en de ontwerpbriefing voor 2010 Dunlop Design Wedstrijd (alleen inwoners van de deelnemende landen komen in aanmerking om hun ontwerp in te zenden).

Deze speciale website heeft ook de jongste sociale media, zoals Facebook, Twitter en MySpace en zal ook een live web cast geven van de onthulling van de auto op het circuit van Le Mans.

Foto's Belcar kickoff 2010



Als eerste autosport evenement voor het nieuwe fotografie gedeelte oponze site is de Belcar kickoff race.

Met o.a.: Audi R8 LM, KIARacing, een gloed nieuwe VW, Aston Martin en veel meer!  



Belcar 2010 Round:1 Circuit Zolder

Klik op het plaatje voor het album!




Belcar 2010 Round:1 Circuit Zolder

Aan dit album word nog gewerkt! 

Hendriks-Racing’s fotografie gedeelte van start!

Een plan wat al een maand geleden is aangekondigd in het autocross magazine “Finish” gaat vandaag van start, een week eerder dan gepland
Beginnend fotograaf Wilco Hendriks gaat dit jaar een aantal grootte evenementen bezoeken en een mooie fotoreportage te maken voor onze site!

Ervaringen met fotografie:

Afgelopen jaren ben ik naar veel autosport races gaan kijken en veel foto’s beginnen maken met mijn telefoon,natuurlijk ging ik me er al snel mee vervelen door de matige kwaliteit en beperkte mogelijkheden.
Daarna heb ik me een digitale camera gekocht, een Fujifilm S2000HD, deze heb ik niet zo heel lang gehad omdat ik snel daarna weer overgestapt ben naar een spiegel reflex camera, de Canon EOS 1000D.

Vanaf toen is het allemaal een stuk serieuzer geworden na weken leren en video’sbekijken ben ik gevraagd om foto’s te maken voor de band Unexpected, en dit was een mooie leerschool voor het autosport seizoen van 2010!

 Apparatuur:

Zoals hier boven al gezegd isgebruik ik een Canon EOS 1000D, deze camera is een van de betere budget/starters spiegel reflex camera’s van dit moment.
Een aantal specificaties,ISO bereik van 100 tot 1600, 10.1 MP CMOS sensor en een DIGIC III processor.

Op dit moment ben ik in bezit van twee lenzen, de standaard EF 18-55mm lens ende tweede lens is een tel e lens van Tamron, een 70-300mm lens.

Wat kunnen we verwachten op Hendriks-Racing?

Van elke race waar ik naar toe ga wil ik een fotoreportage gaan maken, en mensen ook kennis te laten maken met race klasse wat helemaal niet zo bekent zijn maar wel erg gaaf zijn.



Planning komende maand:

                               
-              2 Mei, World Series byRenault @ Spa
-              8 Mei, 1000 km of Spa
-              23 Mei RMU Classics


We hopen dat jullie net zo van defoto’s gaan genieten als wij gaan genieten van het maken er van!

Het Hendriks-Racing Team

Sportscars: Column: Jeroen Bleekemolen snel in Long Beach

480_jeroen_7610

De eerste vrije training in Long Beach met de ALMS zit erop. Ik heb de snelste tijd in onze klasse gereden, dus daar kunnen we heel blij mee zijn. Vooral omdat het team onze nieuwe auto pas maandag ontvangen heeft en alles dus net op tijd klaar was.

480_jeroen_7459

Vanaf het begin zette ik meteen de snelste tijd. Ik kende het stratencircuit nog niet, maar had goed de snelheid erin. Ik stond zelfs tussen de Sportscars en de GT2's met de Cup Porsche. Het verschil is hier niet groot met de snellere klassen. Wij gaan niet veel langzamer op het rechte stuk en zij kunnen niet echt hun downforce benutten.

Uiteindelijk eindigde ik de 2 uur durende training 0,9 seconde voor P2. Echt super, veel mensen zijn al naar ons toegekomen. Mijn teamgenoot gaat ook goed, dus we zijn echte grote kanshebbers dit weekend.

Vanmiddag hebben we nog een training van 30 minuten en dan de kwalificatie van 20 minuten. Ik ga alles op alles zetten om de pole position te pakken!

Groeten,
Jeroen

480_jeroen1_7842

GT1: Matech Ford leidt de dans tijdens trainingen

Door: Michaël Oosterlinck

FIA GT
De toon is gezet en het FIA GT1 World Championship 2010 is onderweg. De vrije training en Pre-Qualifing zijn reeds gereden en de machtsverhoudingen binnen het officiële wereldkampioenschap worden stilaan duidelijk. Ook duidelijk is dat Matech heel wat profijt haalt uit zijn ontwikkelingsprogramma van vorig jaar. Met Romain Grosjean en Thomas Mutsch was het zowel tijdens de vrije training als tijdens de Pre-Qualifing het snelst.
 
Vrije training
De 80 minuten durende training op het Formule 1-circuit van Abu Dhabi was een kolfje naar de hand van voormalig Formule 1-piloot Romain Grosjean en het Zwitserse Matech Racing. Het team, dat vorig seizoen reeds een volledig jaar reed met de Ford GT ter ontwikkeling voor dit seizoen, ziet nu het resultaat van het harde werk en toonde zich het snelst. Thomas Mutsch en Romain Grosjean stuurden hun Ford naar de besttijd tijdens de eerste officiële trainingssessie van het seizoen en waren ruim een seconde sneller dan de kampioenenauto, de Maserati MC12 van Andrea Bertolini en Michael Bartels.

Maserati en Vitaphone gaan zeker en vast weer een rol spelen. Dit jaar staan niet minder dan vier wagens aan de start, twee voor Vitaphone en twee voor Team Hegersport. Die laatste twee Maserati´s positioneerden zich op de plaatsen zeven en negen, met dus een negende chrono voor onze landgenoot Bert Longin die het stuur deelt met Matteo Bobbi. Mike Hezemans en Andrea Piccini waren in de Phoenix / Carsport Corvette C6.R goed voor de derde tijd op 1.4 seconde van de leiders. De top-5 werd vervoledigd door de tweede Vitaphone Maserati van Miguel Ramos en Enrique Bernoldi en de Aston Martin van Stefan Mücke en Christoffer Nygaard.

We noteren een dertiende tijd voor de VDS Ford GT van Bas Leinders en Maxime Martin, terwijl de tweede auto van het Belgische team, bestuurd door Markus Paltalla en Renaud Kuppens een vijftiende tijd liet optekenen.

Pre-Qualifing
Zelfde verhaal gedurende de tweede sessie, de zogenaamde Pre-Qualifing. Romain Grosjean bevestigde de snelheid van de Ford en reed naar de besttijd in 2:07.871 op het Yas Marina circuit, dat een lengte heeft 5.554 km en goed is voor maar liefst 20 bochten. Romain Grosjean staat niet verwonderlijk helemaal bovenaan, daar hij het circuit vorig jaar al leerde kennen tijdens de laatste GP Formule 1 van het seizoen 2009.

Grosjean was opnieuw sneller dan Andrea Bertolini. In de Vitaphone Maserati volgde de Italiaan op een tiende van Grosjean, wat aangeeft dat ook de overige rijders stilaan met het circuit vertrouwd raken. Andreas Zuber was goed voor een knappe derde tijd in de Corvette van Phoenix, terwijl diens teamgenoot Mike Hezemans in de tweede auto van het team geen tijd liet noteren tijdens deze sessie.

De overige plaatsen binnen de top-5 waren voor Bas Leinders in de VDS Ford GT en Miguel Ramos in de Vitaphone Maserati. Bert Longin was samen met Matteo Bobbi goed voor de achtste tijd, terwijl de tweede Belgische auto van VDS, bestuurd door Renaud Kuppens en Markus Paltalla, als zestiende doorkwam.

De kwalificatie start straks om half acht plaatselijk, half zes Belgische tijd. Deze kwalificatie is live te volgen via de website gt1world.com.
Foto's: www.gt1world.com

Vooruitblikken op de LMS 1000 Km van Spa 2010

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 15-04-2010

Endurance Races
Op 9 mei aanstaande is het weer zo ver. Het spektakel van de Le Mans Series, dat afgelopen weekend in Paul Ricard van start ging, strijkt dan neer op het circuit van Spa-Francorchamps voor de traditionele en legendarische 1000 Km van Spa-Francorchamps. Een wedstrijd die uiteraard in het teken staat van de LMS, maar met de Radical European Masters, het Classic Endurance Racing kampioenschap en de Porsche Matmut Carrera Cup kan dit weekend rekenen op een zeer mooi randprogramma.
 
Ook nu moeten de deelnemers aan de Le Mans Series net als de afgelopen jaren een wedstrijd over 143 ronden afwerken. Voorafgaand aan de race krijgen de teams ruim de tijd om het materiaal gedurende drie vrije trainingen klaar te stomen voor de veertig minuten durende kwalificatiesessie, die wordt afgewerkt in twee delen. Zowel de deelnemers aan LMGT1 en LMGT2 als zij die starten in LMP1 en LMP2 krijgen twintig minuten de tijd om hun startpositie te bepalen. ’s Ochtends voor de race is er nog een warm-up sessie van twintig minuten voorzien.

Heel wat randanimatie ook op zondag, met een handtekeningensessie en een zogenaamde Pit Walk voor het publiek.

Deelnemers
Afgelopen weekend werden de machtsverhoudingen binnen de Le Mans Series al wat duidelijk, daar de Audi van Dindo Capello en Allan McNish de wedstrijd wist te domineren, mede door pech bij de concurrentie van de Oreca Peugeot, bestuurd door Olivier Panis, Nicolas Lapierre en Stéphane Sarrazin. Ook zij zijn er nu bij, en er zou ook nog een tweede officiële Audi zijn opwachting maken. Al is het wel afwachten wat dat betreft want dit werd ook beloofd voor de 8 Uren van Le Castellet, waar slechts één R15 TDI aan de start stond. Gezien het goede resultaat van de nieuwere versie van deze Audi is het echter niet onmogelijk dat er ook nog een tweede wagen wordt ingezet.
Het meeste gevaar zou moeten komen uit de hoek van Lola en Aston Martin, of natuurlijk van een mengeling van deze twee constructeurs. Daarbij denken we vooral aan de officiële auto van Adrian Fernandez, Stefan Mücke en Harold Primat. Deze wagen is er in Spa jammer genoeg niet bij, althans voorlopig toch nog niet. Wel aanwezig is de Signature Lola Aston Martin van ondermeer onze landgenote Vanina Ickx, de beide Rebellion Lola´s, de Oreca 01-AIM, de Beechdean Ginetta-Zytek van de familie Mansell en bovendien staan ook de beide Kolles Audi´s R10 TDI ingeschreven. De rijders op deze auto´s moeten evenwel nog worden bekend gemaakt.

Goed vijftien wagens staan klaar om de start te nemen in de LMP2-categorie, en daar is het vooral uitkijken naar de Ginetta´s van Strakka en Quifel ASM, de wagens die afgelopen weekend wisten te domineren. De concurrentie staat echter op scherp, denken we aan RML en OAK die respectievelijk uitkomen met een Lola en een Pescarolo. Verder is het vooral uitkijken naar de Racing Box Lola´s en bovendien start ook het Spaanse Hache Racing Team met twee wagens, waaronder één Ginette-Zytek, eenzelfde exemplaar als de auto van ondermeer Quifel ASM. Ook deze auto is zeker en vast een kanshebber in deze drukbezette categorie.

GT1 is dit jaar een maat voor niets. Gabriele Gardel, Patrice Goueslard en Julien Canal vormden afgelopen weekend het enige team binnen deze klasse, ondanks dat de Full Speed Saleen van de Nederlander Carlo Van Dam en Adam Lacko wel degelijk stond ingeschreven. Ook voor de race in Spa is dit het geval. Toch maar afwachten dus wat de GT1 klasse betreft.
GT2 is een ander verhaal. De klasse is de meest populaire in het kampioenschap en kan dan ook rekenen op een uitgebreid deelnemersveld. Ook hier vijftien wagens aan de start. De deelnemerslijst wordt uiteraard gedomineerd door Ferrari en Porsche, met concurrentie van het Nederlandse Spyker, Aston Martin en BMW. Felbermayr wordt net als vorig jaar het te kloppen team, maar zonder pech kunnen de Ferrari´s van CRS en AF Corse, en de Porsche´s van Prospeed en IMSA Performance de blauwe wagens van het Duitse team wel eens serieus bedreigen.

Een volledige (voorlopige) deelnemerslijst vind u alvast op de officiële website.

Programma
Verder op het programma staan dus de Franse Porsche Carrera Cup, die garant staat voor het nodige spektakel. Voor de liefhebbers van klassieke auto´s is er het Classic Endurance kampioenschap, maar zowel de Porsche´s als de CER-wagens rijden op zaterdag. De Radical European Masters, een kampioenschap voor de welgekende prototypes, rijden zowel op zaterdag als op zondag een wedstrijd. De timing vind u terug in een eerder bericht op deze website.

Voor verdere informatie is het natuurlijk afwachten naar nieuws van de organisatie, dat ongetwijfeld volgt in de komende weken.
Foto's: www.grandprixfotografie.nl / 1000 Km van Spa 2009

VIDEO: Bizar incident Buemi in Sjanghai

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 16-04-2010

Formule 1
Tijdens de vrije trainingen voor de Grote Prijs Formule 1 op het Chinese circuit van Shanghai, heeft zich een bizar ongeval voorgedaan. Op goed een kwartier voor het einde van de eerste sessie vlogen de beide voorwielen van de auto van Sebastien Buemi. De Zwitser kwam met de schrik vrij, maar het ongeluk dat hier gebeurde is helemaal niet voor herhaling vatbaar.
 
Twee wielen die zomaar loskomen van een auto, we hebben vorig jaar in Brands Hatch gezien dat het catastrofale gevolgen kan hebben. Maar het gebeurde opnieuw, zomaar, zonder enige aanleiding deze ochtend tijdens de vrije training voor de GP Formule 1 van China. Bij het remmen voor de haarspeldbocht, is de auto van Buemi door de ophanging gezakt wat de aanleiding betekende van het incident.

Het was overigens Mclaren dat de eerste twee vrije trainingen in Shanghai domineerde. De Britse wereldkampioen Jenson Button was de snelste tijdens de eerste sessie, terwijl zijn team- en landgenoot Lewis Hamilton zijn prestatie evenaarde tijdens de tweede en laatste training van de dag.


Hieronder de beelden van de crash van Buemi, afkomstig van Youtube

Toppers vullen laatste zitjes FIA GT1 World Championship

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 14-04-2010

FIA GT
De laatste zitjes voor het nieuwbakken FIA GT1 World Championship zijn gevuld, en meteen kunnen we zeggen dat de seizoensopener in Abu Dhabi een klepper van formaat wordt. Enkele toppers meldden zich trouwens om deel te nemen en worden kanshebbers op de zege´s. Maar die lijst, de lijst van kanshebbers is enorm. Nu al voorspellingen maken lijkt niet mogelijk.
 
Ricardo Zonta, ex-Formule 1-piloot, werd bevestigd bij Reiter Engineering, dat twee Lamborghini´s Murcielago laat rijden. De teamgenoot van Zonta wordt naar alle waarschijnlijkheid Rafael Daniel.

Nog onzekerheden waren er over de teamgenoten van Mike Hezemans bij Phoenix Racing / Carsport op een Corvette, en van Xavier Maassen, ook al op een Corvette maar dan bij Mac Croc Racing, een mix van SRT en DKR. Uiteindelijk werd duidelijk dat Andrea Piccini, een meer dan ervaren rijder in de FIA GT en dit seizoen ook in de Le Mans Series actief in LMP2, Hezemans zou gaan vervoegen en dat Alex Müller, ex-Vitaphone, de teamgenoot wordt van Xavier Maassen bij Mad Croc Racing.

Dit is de voorlopige deelnemerslijst:
Michaël Bartels / Andrea Bertolini (Vitaphone Maserati MC12)
Miguel Ramos / Enrique Bernoldi (Vitaphone Maserati MC12)
Karl Wendlinger / Henri Moser (Swiss Racing Nissan GT-R)
Seiji Ara / Max Nilsson (Swiss Racing Nissan GT-R)
Thomas Mutsch / Romain Grosjean (Matech Ford GT)
Natacha Gachnang / Cyndie Allemann (Matech Ford GT)
Darren Turner / Thomas Enge (Young Drivers AMR Aston Martin)
Stefan Mücke / Christoffer Nygaard (Young Driver AMR Aston Martin)
Fred Makowiecki / Jean-Denis Deletraz (Hexis AMR Aston Martin)
Clivio Piccione / Jonathan Hirschi (Hexis AMR Aston Martin)
Xavier Maassen / Alex Müller (Mad Croc Corvette C6.R)
Mika Salo / Pertti Kuismanen (Mad Croc Corvette C6.R)
Marc Hennerici / Andreas Zuber (Phoenix / Carsport Corvette C6.R)
Mike Hezemans / Andrea Piccini (Phoenix / Carsport Corvette C6.R)
Warren Hughes / Jamie Campbell-Walter (Sumo Power Nissan GT-R)
Michael Krumm / Peter Dumbreck (Sumo Power Nissan GT-R)
Peter Kox / Christopher Haase (Reiter Lamborghini Murcielago)
Ricardo Zonta / Rafael Daniel (Reiter Lamborghini Murcielago)
Altfrid Heger / Alexandros Margaritis (Hegersport Maserati MC12)
Matteo Bobbi / Bert Longin (Hegersport Maserati MC12)
Marc Bassseng / Thomas Jäger (Münnich Lamborghini Murcielago)
Nicky Pastorelli / Dominik Schwager (Münnich Lamborghini Murcielago)
Bas Leinders / Maxime Martin (VDS Ford GT)
Markus Paltalla / Renaud Kuppens (VDS Ford GT)

Totaal: 24 wagens / 12 teams / 6 merken
Foto's: www.gt1world.com

DSC: SBS Autosport zendt vanaf zondag weer Dutch Supercars uit

480_dsc_kuijer_silverstone

Evenals de afgelopen jaren keert SBS 6 op de zondagmiddag terug met SBS Autosport. Dit jaar is het programma gevuld met samenvattingen van de races en achtergrondverhalen van de Dutch Supercar Challenge, de BRL V6 en samenvattingen van de races van de Eurocup Mégane Trophy. In totaal staan er 31 uitzendingen op het programma. De eerste uitzending is komende zondag 18 april vanaf 11:55 uur.

Tekst: PR

De eerste aflevering staat volledig in het teken van de Dutch Supercar Challenge. Voor deze grote GT- en toerwagenklasse begon het seizoen twee weken geleden op het Engelse circuit van Silverstone. Onder wisselvallige omstandigheden werden er in totaal vier races verreden die allen tot aan de laatste minuut gevuld waren met gevechten overal op de baan. Het leverde prachtige beelden op die u zeker niet mag missen. Onderstaand al een preview van komende zondag, waarin vanuit de Ferrari F430 GT2 van Cor Euser te zien is hoe de ervaren coureur in de laatste bocht de overwinning pakt.

Naast de Dutch Supercar Challenge besteedt SBS Autosport ook aandacht aan de Eurocup Mégane Trophy. In dit zwaarbevochten kampioenschap komen veel Nederlanders in actie, onder wie Bas en Jeroen Schothorst, Nick Catsburg en Raymond Coronel. Van de 31 afleveringen staan er zeven volledig in het teken van de races van dit prestigieuze kampioenschap. Jack Plooij is wederom de vaste commentator en reporter vanaf het circuit.

Dragracing: MPM sluit zich aan bij Speedgroup-programma

speedgroup_joon

‘Moving European Drag Racing forward’ kan de nieuwe variant worden op ‘Moving things forward’, de slogan van MPM International Oil Company. De Nederlandse oliemaatschappij bekend van zijn steun aan Lex Joon en diverse andere Nederlandse dragracers heeft zich als sponsor aangesloten bij het ‘contingency program’ van Speedgroup.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings en Speedgroup


MPM (www.mpmoil.nl) neemt daarmee een unieke positie in want de Nederlandse firma is de exclusieve olie en smeermiddelen leverancier binnen het Speedgroup contingency program. Het ‘contingency program’ houdt in dat als een coureur rijdt met een product van een aan het contingency program deelnemend bedrijf en daarvan ook een sticker op de auto of motor heeft, hij bij winst van een wedstrijd € 300,00 bonus krijgt uitgekeerd. Als runner-up ontvangt hij € 100,00. Mocht een winnaar dus met diverse producten van aan het contingency program verbonden bedrijven rijden dan kan zijn extra winstpremie aardig oplopen. De positie van MPM binnen het Europese dragracen wordt daarmee nog sterker want voor teams die deelnemen aan het FIA of UEM Europees Kampioenschap wordt het nu financieel nog interessanter om met producten van het Nederlandse bedrijf te gaan rijden. MPM schaart zich binnen het Speedgroup-programma in een rijtje Amerikaanse en Europese topfabrikanten van kwalitatief hoogwaardige raceonderdelen. Als één van de weinige firma’s steunt MPM ook nog eens alle klassen in het Europees kampioenschap, zowel bij de auto’s als de motoren.

speedgroup_pri
Speedgroup werd tijdens de PRI show in Orlando vertegenwoordigd door (v.l.n.r.) Leif Andréasson, Gittli Koller (contingency program), Åsa Kinnemar (administratie/coördinatie) en Michael Gullqvist (CEO)

Speedgroup (www.speedgroup.eu) is een initiatief van de deelnemers aan het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing en werd in 2006 opgericht. Eén van de belangrijkste doelstellingen van de organisatie is het naar een hoger niveau tillen van het Europese dragracen. Speedgroup werkt nauw samen met de raceorganisatoren, race-teams, media, FIA (auto’s) en UEM (motoren) en de diverse bij het dragracen betrokken bedrijven. Na een moeilijke aanloop kreeg Speedgroup vorig jaar meer vaste vorm en zijn de ontwikkelingen de laatste maanden in een stroomversnelling geraakt. Zo voert Speedgroup inmiddels de volledige administratie van het FIA en UEM Europees Drag Race Kampioenschap. Eén van de speerpunten van Speedgroup was het opzetten van een ‘contingency program’ om zo bedrijven meer bij het dragracen te betrekken en het voor deze bedrijven en de deelnemers financieel aantrekkelijker te maken. Door de actieve benadering van het huidige bestuur waarbij Speedgroup zelfs aanwezig was bij de PRI show (Performance Racing Industry) in Orlando, Florida hebben zich inmiddels tal van bedrijven bij het programma aangesloten. Het contingency program vertegenwoordigt momenteel al een waarde van ruim € 150.000,-- terwijl nog diverse vooraanstaande bedrijven op het punt staan een overeenkomst af te sluiten. Speedgroup timmert ook op andere fronten momenteel nadrukkelijk aan de weg. Nadere mededelingen hierover hoopt men binnenkort te kunnen doen.

BTCS: Nederlandse overwinningen op Zolder

100411_btcs_r2_start
Start van de tweede BTCS-race op Zolder

Na de zege in de eerste wedstrijd van het seizoen tijdens Gordon Finest Race op het Circuit Zolder schreven Frédéric Bouvy en Christian Kelders met de Renault Mégane van Delahaye Racing ook de tweede BTCS-race op hun naam. In de tweede wedstrijd van de dag, opnieuw over anderhalf uur, eindigde het duo voor Werner Moonens en Jerôme Thiry met de enige van de drie Chad Racing-KIA Pro_Ceeds die in deze race de finish haalde. De derde plaats algemeen en de overwinning in de klasse T3 was voor de Belgisch-Nederlandse combinatie Nico Verdonck en Dick Freebird.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


De KIA van Steveny en Dockerill rijdt al na de opwarmronde de pits in, waar er driftig aan de auto wordt gesleuteld. Bij de start pakt Steve Vanbellingen gelijk de kop, gevolgd door Jerôme Thiry en Eric van de Poele. De Volkswagen Scirocco van Latinne-Smits schiet in de eerste linkerbocht vrijwel ongeremd de grindbak in. In de vierde ronde neemt Jerôme Thiry in de KIA de leiding over van Vanbellingen.

100411_btcs_r2_kia
De KIA van Moonens/Thiry leidde lange tijd

Na een half uur rijdt Vanbellingen met de BMW de pits in, waarmee Eric van de Poele de tweede plaats kan overnemen. De vreugde voor Van de Poele is echter van uitermate korte duur, want in de Villeneuve-chicane schiet hij met de Volvo-silhouet van de baan en de auto blijft muurvast in de grindbak staan. Zo schuift Christian Kelders met de Renault door naar de tweede plaats, terwijl Tim Joossen met de nummer 47-BMW M3 de derde plaats overneemt van Viron en Richard met de Solution F. De KIA van de gebroeders Wauters staat op dat moment ook al werkloos in de pits.

100411_btcs_r2_freebird_actie
Dick Freebird en Nico Verdonck op weg naar de derde plaats en de klassezege

In de eerste linkerbocht raakt Leon Rijnbeek met de BMW hard van de baan, maar hij kan de race uiteindelijk weer vervolgen. Datzelfde geldt voor Christian Kelders, die op de tweedeplaats rijdend met de Renault in de Villeneuve een 360-graden-spin maakt. Het vermoeden dat er daar olie op de baan ligt, hoogstwaarschijnlijk afkomstig van de BMW van Steve Vanbellingen, wordt daarmee bevestigd. Kelders verliest 27 seconden, maar kan wel zijn positie handhaven. Korte tijd later is de pitstraat open voor de verplichte pitstops. Kelders is de eerste van de rijders uit de top vijf die binnenkomt, hij heeft het stuur van de Renault over aan Frédéric Bouvy. Stefan Polderman komt met zijn Renault Clio als tiende algemeen en leider in de klasse T2 binnen. Dick Freebird neemt het stuur over van Nico Verdonck.

Lees verder...

Belcar: Goossens/Soulet winnen, Jaap van Lagen op podium bij debuut

100411_belcar_r1_goossens_actie_def
De Prospeed-Porsche van Goossens/Soulet won de Belcar-seizoensouverture op Zolder

Maxime Soulet en Marc Goossens zijn met de Prospeed-Porsche 911 GT3 R de winnaars geworden van de eerste manche van de Belcar, die zoals bekend voor dit seizoen nieuw leven is ingeblazen. Op het Circuit Zolder bleef het duo de combinatie François Verbist en Bert Longin met de Audi R8 LMS van het nieuwe team W-Racing voor. Jaap van Lagen/Henk Haane eindigden met de First Motorsport-911 Cup S na 150 minuten racen op de derde plaats.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat

De Belcar is terug, en knoopt vrijwel naadloos aan bij de fraaie en succesvolle traditie van deze Belgische lange-afstandsraceklasse. Dat mag zonder meer worden geconcludeerd na afloop van het eerste raceweekeinde bij onze zuiderburen in het kader van de Gordon Finest Race op Circuit Zolder. Met een startveld dat met 37 auto’s zonder meer de moeite waard was, doet de herleefde Belcar, ontstaan uit de samenvoeging van de Belgian GT en de Dunlop SportMaxx Endurance Cup, het toch wat teleurstellende beeld van de afgelopen jaren snel vergeten, en dat is een goed gegeven.

100411_belcar_r1_start
Start met Lagrange (Lamborghini) en Goossens (Porsche) naast elkaar

Bij de rollende start verdedigt Niels Lagrange in de Lamborghini aanvankelijk nog zijn eerste startplaats, maar nog in de eerste ronde pakt Marc Goossens de leiding, gevolgd door Niels Lagrange en Ruben Maes, die met de nieuwe Porsche 911 GT3 R van Prospeed in de eerste onmloop keurig opklimt van de zesde naar de derde positie. De nummer 009-Aston Martin belandt in de eerste linkse in de grindbak, evenals de nummer 26-Audi TT, die de Aston maar op een haar na mist. Maes komt in de derde ronde echter de pits in, waarmee Jan Heylen in de nummer 5-Dodge Viper de derde positie kan overnemen. De Porsche van Maes wordt met problemen aan de radiateur de pitbox ingeduwd, waarmee het Prospeed-team een ereplaats in de openingswedstrijd van het seizoen wel kan vergeten.

Technische problemen voor Anthony Kumpen

Na een half uur leidt Goossens nog steeds, gevolgd door Lagrange, Heylen en Jeffrey van Hooydonk in de nummer 4-Viper. In de klasse ‘GT Open’ leiden Dick van Elslander en Olivier Van Oost in de Mosler MT900 R, terwijl de leiding bij de toerwagens in handen is van Guino Kenis in de G&A-BMW 130i. Korte tijd later strandt de nummer 73-Audi R8 LMS van Greg Franchi en Anthony Kumpen bij het uitkomen van de Villeneuve-chicane met een overduidelijk technisch probleem. Een halve ronde eerder reed de auto al de pitstraat in, maar reed merkwaardig genoeg zonder te stoppen weer door. Even later springt de Audi toch weer aan en zo kan Franchi toch nog de pits bereiken, waar de auto de box in wordt geduwd. Na een snelle reparatie gaat de auto wederom de baan op, maar een kilometer later komt de Audi bij het uitkomen van de Bianchi-bocht opnieuw tot stilstand. Een defecte versnellingsbak blijkt de oorzaak van alle problemen.

Lees verder...

Persbericht: Jaap van Lagen wint bij debuut in DSC

480_dsc_jvl_silverstone_p

Een debuut dat er mag wezen voor Jaap van Lagen in de Dutch Supercar Challenge. De pole position in de Supersport 1-klasse, twee snelste racerondes en winst in de tweede race. Samen met teamgenoot en sponsor Wolf Nathan heeft de coureur uit Ede op Silverstone (GB) laten zien waartoe het duo dit seizoen in staat is.

Tekst en foto's: PR

“Ik heb echt genoten dit weekeinde. Op de baan, maar ook ernaast. Het is echt oergezellig in de Dutch Supercar Challenge”, vertelt Jaap van Lagen na de eerste kennismaking met de raceklasse van organisator Dick van Elk. Op het programma stonden twee races: één uursrace op zaterdag en een wedstrijd over 45 minuten op zondag.

Op een opdrogende baan bleek Jaap van Lagen weer goede vrienden met het type Porsche 911 waarmee hij in de Porsche Supercup successen vierde. Met overmacht zette Jaap de door Bas Koeten Racing gerunde GT3 op de pole position van de Supersport 1-klasse. De snelste ronde was ruim twee tellen sneller dan die van de eerstvolgende concurrent. “Pole en vierde algemeen, prima.”

Teamgenoot en sponsor Wolf Nathan nam de eerste stint in de openingsrace voor zijn rekening. De ondernemer uit Duiven liet zich in de opwarmronde even verrassen toen het begon te miezerregenen. De combinatie van koude slicks en een vochtige baan leidde tot een stijlvolle pirouette. Na de bandenwissel naar intermediates liet Nathan zien uit het goede hout te zijn gesneden door op een listige baan volop te duelleren met de concurrentie.

480_dsc_jvl_silverstone

Jaap van Lagen beloonde na de rijderswissel de volharding met een snelste raceronde voor het team. Zo was het tweede punt van het weekeinde binnen, ook de pole leverde zo’n beloning op. Na een uur racen kwam Jaap als achtste over de finish in de SS1-klasse en als zeventiende algemeen. Dit was meteen de startpositie voor de tweede race op zondag.

Deze wedstrijd werd ontsierd door een omvangrijke startcrash waarbij drie Moslers betrokken waren. Na het opruimen van de ravage bleef er voor Jaap van Lagen en de andere DSC-rijders nog een race van 15 minuten over. “Een echte sprintrace dus. En ik ben er voor gaan zitten.” Jaap sneed met de Porsche door het veld heen, daarbij dikke Megane Trophy’s, Aston Martins en divers ander dik spul passerend.

Het duel met concurrent Henk Thuis was een memorabele. “Henk verdedigde uit alle macht, blokte me waar het kon. Uiteindelijk kon ik hem in een foutje dwingen”, geniet Jaap hardop. “Het was echt aanpoten, maar de beloning was er. Winst in de Supersport 1, de snelste raceronde en vijfde algemeen. Dat laatste kwam omdat ik in het laatste rondje nog net Dave Basu passeerde met zijn 100 pk sterkere Ferrari…”

Zo stond het kersverse team al in het eerste weekeinde op het podium. “Wolf heeft het geweldig gedaan, ondanks dat alles nieuw was: auto, circuit, de concurrentie en het racen in de regen met de Porsche. Hij pakt heel snel aanwijzingen op, dus dat gaat helemaal goed komen dit seizoen”, besluit Jaap van Lagen.

Komend weekeinde rijdt Jaap opnieuw in een Porsche. Voor het eerste raceweekeinde in het Belcar deelt de Edenaar een Porsche GT3 Cup S van First Motorsport met coureur Henk Haane. Samen met Haane won Jaap zijn eerste race ooit in Porsche, daarvoor moeten we terug naar februari 2008.

DSC: Supercar-seizoen 2010 start met flinke crash op Silverstone (met filmpje)

mosler_crash_1

Terwijl het afgelopen weekend in Nederland het zonnetje scheen was het bij de start van het raceseizoen in Engeland kletsnat. Net zoals voorgaande jaren ging de Dutch Supercar Challenge ook dit jaar naar Engeland, nu alleen voor de opening van het seizoen. Helaas liep het voor het BlueBerry raceteam niet zoals verwacht.

Tekst en foto’s: PR

Aangekomen in England was het zover, de eerste race na een hele winter van wachten. De Mosler was volledig opnieuw in elkaar gezet en gespoten. Nog een week voor de race op Silverstone werd er een test afgelegd op het circuit van Assen. De test zelf verliep hierbij goed, thuis aangekomen bleek de motor van de Mosler echter kapot te zijn. Met nog enkele dagen te gaan voor de race op Silverstone moesten de monteurs dan ook flink doorwerken om de kapotte motor te vervangen. Donderdagochtend was het tijd voor de eerste training. Tijdens de winter was de gehele ophanging van de Mosler aangepast en diende getest te worden. Na de eerste test in het natte weer bleek de afstelling niet optimaal. De auto gleed van links naar rechts over de baan. In de tweede sessie was het na 6 spins maar beter om even te stoppen. In de avond werd de auto opnieuw en bekeken en anders afgesteld. Met de kwalificatie van vrijdagochtend was de Mosler dan ook goed te besturen. Helaas was het weer ook hier enorm slecht. Uiteindelijk werd er een zesde tijd tijdens de kwalificatie behaald.

Race 1 zaterdag
Nu de afstelling van de Mosler goed was moest het zaterdag gaan gebeuren. Het weer was nog droog maar de wolken hingen in de lucht. Vanaf het moment dat het veld van start ging begon het echter te druppelen. De regen zette alleen niet door dus reed het veld een ronde door in de hoop dat het zou ophouden met regenen. Tegen de verwachting in ging het harder regenen en was het dus tijd voor een pitstop, het tempo was ondertussen al enorm gedaald doordat de baan spiegelglad was geworden. Dit in combinatie met koude slicks zorgt voor gevaarlijke taferelen. Na de pitstop was het echter al duidelijk dat het te lang had geduurd. De achterstand op de rest van het GT veld was al een halve ronde. Uiteindelijk werd de race uitgereden met een 7de plaats.

mosler_crash_2

Race 2 zondag, startcrash
Voor de race op zondag waren de weersverwachtingen een stuk beter. De baan was droog en het weer was zonnig. Bij het opkomen van het startveld richting de startlichten ging het alleen mis. Bij het doven van de lichten ging het veld vol gas richting de eerste bocht. In de tweede startrij raakte de rode Mosler van Kevin Riley de controle over het stuur kwijt. De Mosler sprong naar rechts en klapte de muur in. Opvolgend weken andere auto’s uit waardoor ik zelf het gras in moest. Normaal is dit geen probleem, maar bij Silverstone zijn ze het circuit aan veranderen. De grasstroken waren hierdoor veranderd in modderpoelen. Zodra ik in de modder terecht kwam raakte ik de controle over de Mosler kwijt en knalde ik zelf ook hard de muur in. Achter me schrokken andere rijders waaronder een witte Moasler welke zijwaarts de modder in gleed. De modderstrook was zo zacht dat de witte Mosler omsloeg en op zijn dak raakte.

mosler_crash_3

De ravage was compleet, een Mosler op zijn dak en twee totaal verwoest. Helaas betekende dit het einde van de race. De wagen werd van de baan gehaald en de marshals moesten snel alle troep en carbonsplinters van de baan halen. De race werd vervolgens opnieuw gestart maar duurde nog maar 10 minuten door de verloren tijd van de crash. Terug aangekomen in Nederland mist de Mosler zijn volledige voorkant welke komende weken teruggebouwd zal worden. Komende race op de Nürburgring hopen we op beter geluk.

Div: Circuit Zolder ontwaakt uit winterslaap met gratis toegankelijke Gordon Finest Race

ron_marchal

De paddock en de pitlane lopen opnieuw vol, het asfalt ligt klaar om opgewarmd te worden, de motoren laten voor het eerst van zich horen. Circuit Zolder ontwaakt komend weekend uit zijn winterslaap. Op 10 en 11 april gaat officieel het Belgische autosportseizoen 2010 van start.

Foto: Archief Belcar

De verwachtingen zijn dit jaar extra hoog gespannen, want met de Belgian Touring Car Series (BTCS) en vooral de Belcar Endurance Championship keert Circuit Zolder terug naar de roots. Beide kampioenschappen betwisten komend weekend hun eerste race van het seizoen.

2,5 uur smullen van Belcar
In de Belcar zullen FIA GT3, GT4 en GT Cup bolides elkaar afmatten in één uithoudingskoers van 150 minuten. In de BTCS nemen de toerwagens en Silhouetten het tegen elkaar op in twee langgerekte sprints van 90 minuten.

Gratis toegangskaarten
Deze Gordon Finest Race is trouwens toegankelijker dan ooit. Regel een vrijkaart via de website van Zolder. Reden genoeg om deze traditionele aftrap niet te missen!

Programma
- Belcar Endurance Championship
- BTCS
- Belgian Historic Cup
- Dunlop Special Open Trophy
- Naast het racegebeuren is er op zondag ook animatie voorzien: bodypainting, Miss Mechanic Sexy Show, stuntshows, een handtekeningensessie en nog meer.

Tijdschema Gordon Finest Race zondag 11 april 2010:
10.05 – 10.25 DSOT Race 1 (20 minuten)
10.45 – 12.15 BTCS Race 1 (90)
10.50 – 12.30 Bodypainting Red
11.10 Miss Mechanic Sexy Show
11.45 Stuntshow
12.30 Autograph Session
12.30 – 13.00 BHC Race (30)
13.05 Starting Grid Visit
13.20 – 15.50 BELCAR Race (150)
14.00 – 15.30 Bodypainting Gold
14.25 Miss Mechanic Sexy Show
15.10 Stuntshow
15.55 Starting Grid Visit
16.10 – 17.40 BTCS Race 2 (90)
16.30 Miss Mechanic Sexy Show
17.00 Stuntshow
17.55 – 18.15 DSOT Race 2 (20)

Nederlander testrijder in AutoGP kampioenschap

Door: Moritz Tielemans
Gepost op: 05-04-2010

AutoGP
Het management van Ho-pin Tung heeft afgelopen winter goed haar huiswerk gedaan, de Nederlandse chinees zal naast zijn deelname in het GP2 kampioenschap en testrijder bij het Renault F1 team ook testrijder zijn voor het Charouz-Gravity team in het nieuwe AutoGP kampioenschap.
 
Het Charouz-Gravity team zal aankomend seizoen met vier bolides deelnemen aan het AutoGP kampioenschap. Adrian Tambay, Natacha Gachnang, Walter Grubmuller en Jan Charouz zijn door managementbureau Gravity bevestigd voor het AutoGP team.
Door de deelname van Tambay en Gachnang heeft het AutoGP kampioenschap zich verzekerd van twee grote internationale talenten die beide voor het kampioenschap kunnen vechten. Natascha Gachnang is overigens (tot nu toe) de enige dame die dit jaar in de AutoGP zal uitkomen.

Als één van de Charouz-Gravity rijders aankomend seizoen geblesseerd zal raken zal hij of zij vervangen worden door de Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung.

Het AutoGP seizoen zal in het weekend van 24 en 25 april van start gaan in het Tsjechische Brno.

GT1: Voormalig Le Mans winnaar bij Swiss Racing

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 06-04-2010

FIA GT
Seiji Ara, voormalig winnaar van de 24 Uren van Le Mans, komt komend seizoen uit in het nieuwbakken GT1 World Championship op een Nissan GT-R van Swiss Racing, dat dit seizoen zijn debuut maakt in de FIA GT.
 
De 35-jarige Japanner zal de Zweed Max Nilsson bijstaan op één van de twee Nissan´s die het Zwitserse team zal inzetten.

Ara heeft al heel wat ervaring in de endurance racerij. Zo kwam hij al enkele keren uit in de Japanse Super GT, en was hij vorig seizoen nog op weg naar een podium in LMP2 tijdens de 24 Uren van Le Mans, tot hij op goed een uur van het einde de Team Goh Porsche in de bandenmuur zette.

Zijn grootste succes behaalde Ara echter in 2004, toen hij in een officiële Audi R8, die hij toen deelde met Dindo Capello en Tom Kristensen, naar de overwinning stuurde in de legendarische 24 Uren van Le Mans.

Teamdirecteur Othmar Welti is dan uiteraard ook blij de Japanner voor komend seizoen te kunnen bevestigen. “Seiji Ara betekent een meerwaarde voor ons team,” zegt Welti. “Hij is een sterke rijder met heel veel ervaring en een mooi palmares.

Ik ben blij dat één van onze Nissan´s bestuurd zal worden door een Japanner. Seiji is een echter teamspeler en we zijn dan ook blij hem in ons team te mogen verwelkomen.”

Het FIA GT1 World Championship gaat in het weekend van 16 en 17 april van start op het mooie Formule 1 circuit van Abu Dhabi. De tweede wagen van Swiss Racing wordt er bestuurd door Karl Wendlinger en Henri Moser.
Foto's: Swiss Racing Team

Belcar: Jaap van Lagen en Henk Haane bij First Motorsport

First Motorsport, Regerend kampioen in het Belgian GT Team Championship 2009, tekent komend weekend paraat in het nieuwbakken Belcar Endurance Championship. En dit met de Porsche GT3 Cup S waarmee Bert Longin en François Verbist vorig seizoen de titel in het Team Championship verzilverden. Piloten van dienst zijn enerzijds Jaap van Lagen die vorig seizoen aan de slag was in de WTCC met Lada. Anderzijds is er Henk Haane die geen onbekende is binnen de rangen van First Motorsport. Haane lag samen met Longin, Verbist en Maes mee aan de basis van de overwinning in GT3 tijdens de laatst verreden 24 Hours of Zolder en kent de Cup S dus vrij goed.

Tekst en Foto PR

first_2009-01g

Van Lagen en Haane in actie op Zolder tijdens Gordon Race Festival
“Ik wil bewijzen dat de Porsche GT3 Cup S nog niet is afgeschreven”, aldus een gedreven en ietwat geprikkelde Jo Jamers. “De GT3 Cup S is pas twee seizoenen op de markt en Porsche Motorsport komt reeds aandraven met een opvolger. Een reglement zou voor een bepaalde periode moeten worden bevroren. Als men de autosport een beetje betaalbaar wil houden, moet men de teams toch de kans geven om hun investering te kunnen afschrijven. Ondanks het feit dat we vorig seizoen de titel pakten in België hebben de rijders blijkbaar nog weinig interesse in de GT3 Cup S. We hebben zelfs niet eens de kans om deze Porsche binnen de GT3 aan de praat te houden en te upgraden zoals de andere GT3-wagens. Ik mag de wagen uiteraard wel terug afslanken naar zijn basisgewicht. Ik heb nog steeds het volste vertrouwen in de GT3 Cup S terwijl het veranderen van de format richting endurance wel eens in ons voordeel zou kan spelen. Vooral op tactisch vlak. Met een beetje geluk kunnen we nog een rol van betekenis spelen. De GT3 Cup S heeft trouwens zijn fiabiliteit bewezen en in wedstrijden van lange adem kan dit een voordeel zijn; ook al beschikken we niet over de snelste wagen van het GT3-peloton. Deze deelname is voorlopig éénmalig en hopelijk kunnen we er een vervolg aan breien. Bij deze wil ik ook de firma Alcra Flash bedanken die als teamsponsor terug zijn vertrouwen schenkt aan First Motorsport”.

Het potentieel van Jaap Van Lagen kennen we. De Nederlander was tot vorig jaar fabrieksrijder voor Lada in de WTCC en reed voordien in de World Series by Renault 3.5 en de Porsche Supercup met twee overwinningen op zijn actief. Nu is hij ondermeer actief in de Dutch Supercar Challenge. Henk Haane kent Jo Jamers reeds meer dan 20 jaar en werd met het Limburgs team kampioen in Divisie 3 van de Belcar 2006.

Haane en Van Lagen zijn geen vreemden voor elkaar. Destijds bij Lammertink Racing deden ze samen bandentests. “Ik vind het fijn om terug met First en Van Lagen te werken. Het is terug een nieuwe uitdaging. Maar we zullen het wel niet onder de markt hebben. Niet alleen het wagenpark van de GT3 oogt indrukwekkend; ook het deelnemersveld telt een pak grote namen. We zullen uiteraard terug ons beste beentje voorzetten. En Jaap kennende wordt dit zijn rechtervoet”, aldus de Belgische Nederlander

Bruno Junqueira met Fazzt Racing Team op Indianapolis 2010

Door: Wieger van den Bos

IndyCar Series
De Braziliaan Bruno Junqueira zal in mei terugkeren naar de Indianapolis 500 met het nieuwe team van Fazzt. Een jaar later nadat hij vervangen werd door teamgenoot Alex Tagliani. Junqueira is, sinds het verliezen zijn stoeltje bij Dale Coyne Racing eind 2008, niet meer actief geweest binnen de IndyCar Series.
 
Beide waren ook al teammaten van elkaar tijdens de Indy van vorig jaar. Toen kwamen de heren uit voor Conquest Racing. Op de valreep heeft Tagliani zich toen, met dank aan de ‘service’ van Tagliani, kunnen verzekeren van het uiteindelijke stoeltje. Junqueira kwalificeerde zijn #30 wagen namelijk wel tijdens de Bump Day (kwalificatie) nadat de Canadees betrokken was geraakt bij een ongeval.

Tagliani was dit jaar daarom vastbesloten om Junqueira, voor het ‘opofferen’ van zijn plaats, terug te betalen. Hem binnenhalen bij het Fazzt Race Team leek dus dé ideale oplossing. Tagliani: “Gelukkig kwamen er voldoende sponsorgelden vrij om een tweede wagen op Indianapolis te laten rijden. We vonden het daarom heel belangrijk om Bruno nu die kans te geven. Vorig jaar was Bruno de tweede rijder binnen het team. Hij heeft toen zijn plaats opgeofferd nadat ik crashte in de kwalificatie. Ik reed uiteindelijke een goede Indy 500. Daarom vind ik het een leuke manier om Bruno op deze manier te bedanken voor wat hij vorig jaar voor mij heeft gedaan."
“Het team geeft mij de middelen en ondersteuning om te concurreren in een auto die de mogelijkheid heeft op het winnen van de Indianapolis 500. We hebben in Sao Paulo en St. Pete kunnen zien dat de Fazzt wagens competitief zijn. In Brazilië stond Tagliani op de eerste startrij (2e) en in St. Petersburg finishte hij als zesde. De Indy 500 winnen is mijn grote droom. Elk jaar heb ik op dit circuit wel een aantal ronden (52) aan de leiding gereden. Ook kan ik terugkijken op twee finishes binnen de top vijf. Ik hoop dat ik dit jaar in staat ben om mijn droom in Indianapolis te verwezenlijken, gezien het feit dat ik de afgelopen jaren zo dicht bij een overwinning ben geweest”, aldus Junqueira.

Junqueira reed als drievoudig Champ Car runner up vijf keer de Indy 500. In 2002 startte hij zelfs vanaf de pole. In 2005 liep hij zwaar rugletsel op tijdens een verkeersongeval op de snelweg.

Tagliani, Jim Freudenberg, Andre Azzi en Jason Priestley zijn mede-eigenaren van het Fazzt Racing Team en Freudenberg rekent Junqueria tot één van zijn belangrijkste troeven dit jaar.
"Toen we het Fazzt Racing Team vormden hadden we een paar doelen voor ogen. Eén van die doelen was dat als we de gelegenheid kregen voor een tweede inzet op Indianapolis dat Bruno dan de aangewezen persoon zou worden. Hij is een zeer getalenteerde coureur en is de perfecte aanvulling op ons huidige programma. We zijn dan ook zeer blij dat Bruno in de #33 gaat stappen. Met dit autonummer reed hij namelijk in 2002 naar een pole positie. We hopen dat dit nummer hem ook in 2010 geluk zal brengen”, aldus Freudenberg.
Foto's: Media Bruno Junqueira

LMS: Sarrazin met Oreca Peugeot in Paul Ricard

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 02-04-2010

Endurance Races
Stéphane Sarrazin komt tijdens de 8 Uren van Le Castellet uit op de Peugeot 908 HDI FAP van Oreca. Sarrzin versterkt er vaste rijders Nicolas Lapierre en Olivier Panis tijdens de eerste LMS-race van het seizoen.
 
Loïc Duval, die enkel in Spa en Le Mans zal rijden voor het Franse Team, is er dus in Paul Ricard niet bij en wordt zodoende vervangen door de Fransman Stéphane Sarrazin, die al veel ervaring opdeed met het officiële team.

De openingsrace voor de Le Mans Series 2010 vindt op 11 april plaats, en dit dus in Paul Ricard voor een wedstrijd over liefst 8 uren.
Foto's: Stéphane Sarrazin / IRC

Formule 1: Buitenboordspiegels verboden vanaf China

webber_alonso

De buitenboordspiegels, zoals Ferrari en Red Bull die in de extreemste vorm op de sidepods hebben geplaatst, zijn vanaf de Grand Prix van China verboden. De eeuwigdurende klaagzang over blokken is dit jaar alleen maar heviger geworden met het grotere veld en met de nog grotere snelheidsverschillen. De auto’s die de spiegels helemaal op de sidepods hebben gemonteerd, om aërodynamische redenen, zullen deze over twee weken in China moeten verplaatsen zodat ze ook daadwerkelijk gebruikt kunnen worden.

Tekst: Daan Jeuken. Fotografie: Teams

In Melbourne werd er afgelopen weekend veel geklaagd over het "vastzitten" achter niet oplettende coureurs tijdens trainingen en kwalificatie. Het per ongeluk blokken vanwege het niet zien van een achtervolger zou minder moeten zijn als de rijders hun spiegels daadwerkelijk konden gebruiken zoals ze bedoeld zijn. “Iedereen heeft problemen met zijn spiegels”, aldus Pedro de la Rosa. “Vooral de spiegels op de sidepods geven weinig zich op wat er achter je gebeurt. Bovendien vibreren ze zo erg dat je nauwelijks iets ziet. Dus tenzij je op de radio goed gecoacht wordt heb je een probleem. Alleen als de auto vlak achter je zit kun je hem zien, maar als hij twee seconden achter je zit heb je er geen benul van. Het zijn eigenlijk geen spiegels meer maar aërodynamische hulpstukken.”

Ferrari en Red Bull hebben de spiegels het extreemst aan de zijkant geplaatst. Het mogelijke voordeel dat ze hiermee hopen te boeken weegt voor hen dan ook op tegen het nadeel van het slechte zicht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Ferrari- en Red Bull-rijders geen hinder zeggen te hebben. “Ik heb totaal geen probleem met mijn zicht”, aldus Felipe Massa. “Ik wil ze dus het liefst houden zoals ze zijn, ik hoop in ieder geval niet dat we iets verliezen als ze worden verplaatst.”

jenson_button_actie
De spiegels van McLaren komen nog vanuit de cockpit.

alonso
Ferrari's spiegels zijn helemaal aan de zijkant van de sidepods gemonteerd.


Goed seizoensprogramma Circuit Zolder

peter_hudders
Directeur Peter Hudders kondigde het programma aan van wat dus zijn laatste seizoen blijkt te worden


Met het FIA WK Toerwagens (WTCC), het FIA GT3 en twee sterke nationale kampioenschappen in de vorm van Belcar en BTCS heeft het Circuit Zolder voor dit jaar een programma in huis waar men trots (in België: fier) op mag zijn. Gisteren vond op het circuit in Belgisch Limburg, tijdens de laatste testdag voor de start van het seizoen, de presentatie van de plannen en de activiteiten plaats. Dankzij de creatie van Speedworld Promotion als nieuwe promotor van Belcar en BTCS lijkt de Belgische autosport er goed voor te staan. Volgende week, tijdens de seizoensstart bij ‘Gordon Finest Race’, worden er in beide klassen zo’n 40 auto’s aan de start verwacht.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


Een jaar geleden zag het er wel anders uit. Het toenmalige Belgian GT leed met zo’n 16 GT3-bolides aan ernstige bloedarmoede en met weemoed dachten de fans terug aan de hoogtijdagen van Belcar met volle startvelden in het Belgisch lange-afstandskampioenschap. Christian Lahaye met zijn organisatie Speedworld en Hans Van de Ven, met zijn Motorsport Promotion de stuwende kracht achter de Dunlop SportMaxx Endurance Cup, een regionaal kampioenschap, sloegen de handen ineen en namen de organisatie- en promotielicentie over van Stéphane Ratels SRO Belgium. Uit het samengaan van de DSMEC en het Belgian GT is een nieuwe klasse voor GT’s en toerwagens ontstaan, waarvoor men de vertrouwde naam Belcar weer uit de kast gehaald heeft. Er staan zes races met lengtes van tussen de 125 minuten en 10 uur op het programma. In het GT3-startveld vinden we onder andere Audi R8, Porsche, Lamborghini, Aston Martin en Ferrari en in de GT-Open-klasse rijden ondermeer Moslers en Sakers. De Toerisme-klasse bestaat grotendeels uit BMW’s, maar daarnaast zijn er Golfs, Clio’s en enkele Mazda’s.

ven_lahaye
Christian Lahaye (r.) en Hans Van de Ven sloegen de handen ineen

Ook in de Belgian Touring Car Series, kortweg BTCS, ziet het veld er gezond uit, met in de grootste silhouette-klasse officieel ondersteunde inschrijvingen van onder andere Renault, KIA, Volvo en versterkingen van Jaguar en Mazda in de loop van het seizoen. In de klasse S2 rijden de Solution-F-Touring Cups, terwijl de T3-klasse het domein is van de BMW’s, VW’s en SEAT’s. In de toerwagenklasse tot 2 liter vinden we Toyota’s, Honda’s en Renaults.

24 Uur Zolder buiten het kampioenschap

De 24 Uur van Zolder maken dit jaar geen deel uit van het Belcar-kampioenschap. “We hebben dat gedaan naar aanleiding van verzoeken van de teams, voor wie de aanpassingen van een GT3-auto voor een 24-uursrace op Zolder wel erg kostbaar waren. Teams die dat willen, kunnen natuurlijk ook met hun GT3-auto racen, maar daarnaast promoten we de 24 Uur van Zolder als zelfstandig evenement”, zegt Hans Van de Ven van Speedworld. Bovendien heeft Speedworld wel de samenwerking gezocht met de organisaties van de Dutch Supercar Challenge en de 24 Uur van Doebai, om ook daar tot een bundeling van krachten te komen. “Momenteel zijn eerste verkennende gesprekken gaande met zowel Dick van Elk van de Dutch Supercar Challenge als Ivo Breukers en Gerrie Willems, de organisatoren van Doebai, met het doel om in 2011 te komen tot een co-organisatie”, zegt Van de Ven.

Goede vooruitzichten WTCC

Naast de Belgische nationale wedstrijden, volgende week beginnend met Gordon Finest Race, geldt het WTCC als een hoogtepunt op de Zolderse kalender, zo meldde circuitdirecteur Peter Hudders. Op 19 en 20 juni is het WTCC voor het eerst op Zolder te gast en voor de Nederlandse SEAT-coureur Tom Coronel is dat natuurlijk een thuisrace. “De vooruitzichten voor het WTCC-weekeinde zijn heel goed. De meeste hotels in de regio zijn al volgeboekt en we beschouwen het als een Benelux-evenement. Ook SEAT Nederland gaat flink uitpakken, zo heb ik begrepen”, zegt Hudders. Daarnaast keert de FIA GT terug naar Zolder. Weliswaar kwam er van de geplande FIA GT2-race niets terecht, omdat het hele kampioenschap werd geschrapt, maar op 9 en 10 oktober komen in elk geval de GT3’s, dus dat belooft ook een goed spektakel te worden. Op 17 en 18 juli is er ook de Superleague, maar daar werd tijdens de persconferentie met geen woord over gerept…

Directiewisseling op komst

Overigens vonden we bij thuiskomst vanuit Zolder een persbericht in de mailbox, waarin werd gemeld dat Peter Hudders vertrekt als directeur van het circuit. Hudders was sinds 16 maart 2009 actief als directeur, een positie die hij overnam van Roger Dejaeghere. Hij blijft nog in functie totdat een opvolger is gevonden.

De Zolderse kalender op een rij:

10-11 april Gordon Finest Race
18 april Race Wars
5-9 mei Clean Week 2020
15-16 mei X-Days
29-30 mei Britcar GT’s at Zolder
5-6 juni Caterham Eurofest 2010
19-20 juni WTCC
10-11 juli Zolder Race Festival
17-18 juli Zolder Superleague
21-22 aug. 24 Hours of Zolder
11-12 sept. Truck Grand Prix
2-3 okt. Porsche Days with VW Fun Cup
9-10 okt. FIA GT3
13 nov. 10 Hours of Zolder