Crash Conway veroorzaakt wijziging in uitslag Indy 500

Door: Wieger van den Bos
Gepost op: 31-05-2010

IndyCar Series
Het kon niet uitblijven: aanpassingen rondom de einduitslag van de 94e editie van de Indianapolis 500. Oorzaak: de kop-staart botsing van Mike Conway op Ryan Hunter-Reay. De chaos die ontstond heeft geleid tot een aanpassing van de raceuitslag.
 
De wedstrijdorganisatie zag na de gigantische crash hiervoor aanleiding. Alex Lloyd moest zijn plaats afstaan aan de zoon van Michael Andretti. Eremetaal dus voor de derde generatie Andretti. Doordat Marco Andretti (foto 1 tijdens reguliere pit stop) door de rondvliegende brokstukken en de chaos van de crash achter Lloyd, Dixon en Patrick – als 6e - over de meet kwam tekende het team protest aan. Twee uur na de race werd deze gehonoreerd. Hierdoor werd de kleinzoon van Mario Andretti als derde opgenomen in de definitieve lijst, voor Lloyd, Dixon en Patrick.

In het achterveld vond ook een verschuiving in de uitslag plaats. Simona de Silvestro en Mario Romancini (#34 foto 2) moesten stuivertje wisselen. Het had voor Romancini ook direct gevolgen. Hij werd nu uitgeroepen tot beste rookie.
Voor de positie van onze landgenoot Bertrand Baguette (foto 3) had dit natuurlijk geen positieve gevolgen voor de definitieve einduitslag. Baguette heeft bij zijn eerste kennismaking met de legendarische 500 Mijl van Indianapolis namelijk geen hoge ogen kunnen gooien. Hij werd 22e op 33 deelnemers. Hij startte vanaf de 24e plaats, maar omdat de Indy 500 een uithoudingsrace is, was dat eigenlijk niet zo belangrijk. De Conquest Racing coureur nam niet te veel risico's en eindigde zo op 17 ronden van de winnaar. Overigens een prestatie op zich: uitrijden, niet betrokken raken bij een crash of in opspraak raken door roekeloos rijgedrag of een verkeerde hinderlijke manoeuvre. Een ervaring die ze hem nooit meer zullen afpakken.

Bertrand kan terugkijken op een prachtig debuut op de legendarische Indianapolis Motor Speedway anno 2010................namens Autosportnieuws.be onze welgemeende complimenten.
Inmiddels is het verschil tussen Dario Franchitti en Will Power (227) nog maar 11 punten. Scott Dixon volgt op 24 punten van de nummer 1 in de IRL-tussenstand.

De volgende race is op 5 juni 2010. De Firestone 550k zal dan verreden worden op de Texas Motor Speedway.
Foto's: IndyCar media by Ron McQueeney (1) en Jim Haines (2)

Ryan Hunter-Reay's Post Indianapolis Incident Thoughts

Indy 500 2010 hoogtepunten!

Sportscars: Jeroen Bleekemolen naar Grand Am op Watkins Glen

daytona_24_uur_028

Volgend weekend zal ik deelnemen aan de Grand Am race op Watkins Glen in Amerika. Na een aantal sterke races in Amerika ben ik gevraagd om het team van Magnus Racing te versterken tijdens de Sahlen’s 6 hours of the Glen.

Helaas valt deze race samen met de race van het Dutch GT4 tijdens de Masters. Gelukkig begrijpt het team heel goed dat dit weer een goede kans is voor mijn carrière in Amerika en staan ze mij niet in de weg. Ik wil daarom ook het team Solid State Racing, de sponsoren en uiteraard Peter van der Kolk bedanken voor hun flexabiliteit. Ik kijk erg uit naar de rest van het Dutch GT4 seizoen. Het team heeft de zaken goed voor elkaar en ik hoop nog veel races te kunnen winnen dit seizoen.

jeroen_bleek_amerika

'Mijn vader reed hier F1'
In Watkins Glen kom ik uit voor Magnus Racing, het team waar ik ook de 24 uur van Daytona voor gereden heb. Zij hebben een aantal langere races dit seizoen en ik ben blij dat ik ze bij deze race kan ondersteunen. Ik zal de auto delen met John Potter en Craig Stanton. Het circuit is normaal gesproken erg goed voor Porsche, waardoor we voorin mee kunnen doen. In Daytona werden we na wat pech 5e, dus hopelijk kunnen we hier een revanche nemen. Het is goed om te zien dat de goede resultaten in Amerika nu al opvallen en de interesse van de teams neemt daardoor toe. Het circuit ken ik nog niet, maar ik zal er iets eerder heen gaan om het vast te leren. Het team heeft ook een Porsche Cayman in een andere klasse rijden en daar kan ik voor het begin van het evenement vast even mee rijden. Dat is natuurlijk altijd goed. En voor mij is het helemaal leuk om op Watkins Glen te gaan rijden, omdat mijn vader daar ooit Formule 1 gereden heeft.

Druk reisschema
Het zal wel weer een druk reisschema worden. Maandag na de race moet ik in Le Mans zijn voor de keuring van de 24 uur. Die is voor Spyker, het team waar ik voor uitkom dit jaar om 10.30 uur. Ik kom om een uurtje of 7 aan op Parijs maandagochtend, dus kan het precies halen. Ik hoop op een herhaling van de afgelopen 6 uursrace op Laguna Seca van de ALMS. Dat zou top zijn!

Groeten,

Jeroen

ART wil de Formule 1 in.

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 26-05-2010

Formule 1
ART Grand Prix is succesvol in vele race series. In de Euroseries gingen de kampioenschappen de laatste jaren steevast naar ART en ook in de GP2 behaalt het team vele successen. Vorig seizoen werd Nico Hülkenberg bijvoorbeeld nog kampioen in de Main Series. Dit seizoen rijdt het team ook in de nieuwe GP3 serie, maar het barst desondanks nog steeds van de ambities en kijkt nu zelfs naar de Formule 1.
 
Doordat US F1 zich op het laatste moment terug trok, kwam er een plaats vrij voor een dertiende team. De FIA liet weten dat teams zich dit seizoen weer konden inschrijven en nadat onder andere Stefan GP, Epsilon Euskadi en Durango zich inschreven, bevestigde mede ART eigenaar Nicolas Todt dat ook ART zich heeft ingeschreven. De geruchten deden namelijk de ronde en zijn inmiddels dus bevestigd.

"Er is echter absoluut geen zekerheid dat we mogen en kunnen starten aankomend seizoen", zegt Todt. "Het zal niet makkelijk worden om in 2011 deel te nemen, omdat het lastig is een programma op te zetten. Ondanks de kostenbesparing, is de Formule 1 nog steeds erg duur. Daarom wilden we ook niet hoog van de toren blazen. Als we het niet redden, is het geen drama. We blijven ons gewoon bezig houden met de Formule 1 en mogen we in 2011 niet starten, dan proberen we het gewoon in de toekomst weer."

Todt liet weten de Formule 1 al enkele jaren op het oog te hebben. "We zijn ambitieus en na de successen in de verschillende andere series waarin we al sinds jaren deelnemen, willen we vooruit. Na de GP2 en de F3 is de logische stap de Formule 1. Alleen is dit een gigantische stap en wordt het een lastige uitdaging. Ik heb hier overigens nooit ruchtbaarheid aan gegeven, want ik wil niet bekend staan als iemand die veel dingen zegt, maar vervolgens niks doet."

TGP Formel 1 Formula One - Spa Francorchamps - Perfect Sound

V8 CanAm Prototypes - McLaren M8F - Spa Francorchamps

Heftige crash bij start AutoGP

23 MEI 2010
PAGINA 1 VAN 1
Het ging helemaal fout na de startvan de tweede race van de AutoGP op Imola. Zeven auto’s waren betrokken bij een heftige ongeluk waarbij de auto van Walter Grubmüller werd gelanceerd. Gelukkig bleef het voor de betrokken rijders bij materiele schade en kon iedereen weer gezond naar huis.

BOSS GP: Klaas Zwart krijgt het niet cadeau

bossgp_spa_zwart_r2

Klaas Zwart heeft ook de tweede race van BOSS GP op Spa-Francorchamps gewonnen. Hij kreeg zijn zege niet cadeau; hij moest zowel Ingo Gerstl als Marijn van Kalmthout passeren.
BOSS GP-debutant Dan Daly won de Masters klasse.

Tekst: Roy van der Laan, foto's: Chris Schotanus 

bossgp_spa_start_r2

Bij de rollende start nam de vanaf de vierde startplek vertrokken Ingo Gerstl de kop. De vanaf pole gestarte Klaas Zwart: “Ik schakelde met de paddles op het stuur per ongeluk een keer te veel op. Ik reed in een te hoge versnelling en daardoor kwam ik niet goed weg.” Marijn van Kalmthout, als tweede vertrokken, kwam hierdoor klem te zitten. “Ik moest in de eerste bocht via de escape route mijn weg vervolgen.”

Gerstl moest al in de eerste ronde zijn meerdere erkennen in zowel Marijn van Kalmthout, die de leiding overnam, als in Klaas Zwart. De Oostenrijker werd geremd door een flink trillende auto, waarschijnlijk vanwege vlakke kantjes op zijn banden.

bossgp_spa_mvk_close_r2

Marijn hield de leiding enkele ronden vast, tot hij door Zwart werd gepasseerd. “Ik kwam beter uit Eau Rouge, waarna ik bij Marijn uit de slipstream kon komen”, aldus Zwart. “Klaas was sneller”, erkende Van Kalmthout.
Zwart liep vervolgens weg bij zijn achtervolger. Van Kalmthout klaagde na de race over een gebrek aan grip. “Toen de banden warm werden, gleed ik alle kanten op.”
Klaas Zwart won de race, zijn vierde zege in vier races van BOSS GP. “De strijd met Marijn was leuk”, vond hij.

bossgp_spa_hdboer_r2

Henk de Boer verruilde zijn vijfde startplek voor de derde plaats. “Het was een leuke race”, was ook hij van mening. “Ik zat op het vinkentouw en kon door het terugvallen van Gerstl en Johnny Laursen naar voren klimmen.”
Debutant zegeviert

bossgp_spa_daly_r2

Dan Daly won de Masters Klasse. Hij moest als laatste starten nadat hij in de eerste race uitviel. “Ik had in de eerste race problemen met de brandstofpomp. Nadat de bedrading was veranderd, ging het nu beter.” Daly reed de eerste keer in BOSS GP én de eerste keer op Spa-Francorchamps. “Het is al mijn hele leven mijn droom om hier te racen. Dat is nu gebeurd. Ik had niet verwacht hier te winnen”, aldus de Ier, die als vierde algemeen eindigde.

Karl-Heinz Becker kwam als tweede in de Masters Klasse over de streep. “In Hockenheim was ik er niet bij, mijn auto was toen nog niet klaar. In de eerste race hier op Spa viel ik uit na een aanrijding met Carlos Antunes Tavares. Deze race ging het, afgezien van wegliggingproblemen, goed.”
Becker is er de volgende race, op Circuit Park Zandvoort, niet bij. “Het geld is op”, aldus de Duitser.
Het brons was voor Carlos Antunes Tavares.

bossgp_spa_pod_alg_r2

Uitslag Boss GP, Spa-Francorchamps
race 2, zondag 23 mei 2010

1. Klaas Zwart, Ascari Benetton B197 F1, 10 ronden in 21:17.214
2. Marijn van Kalmthout, Benetton B197 F1, op 7.761
3. Henk de Boer, Panoz DP01 Champcar, op 57.018
4. Dan Daly, Reynard 92D F3000, op 2:08.309 (1e in Masters Klasse)
5. Karl-Heinz Becker, Dallara Nissan World Series, op 2:16.080 (2e in Masters Klasse)
6. Carlos Antunes Tavares, Dallara Nissan World Series, op 1 ronde (3e in Masters Klasse)
7. Alain Deblandre, Lola T8900 Indycar, op 1 ronde
8. Norbert Gruber, Dallara Nissan World Series, op 1 ronde
9. Jean-Claude Jmonbaron, Reynard 91D F3000, op 1 ronde
10. Ingo Gerstl, Dallara GP2, op 1 ronde

bossgp_spa_pod_master_r2

Podium Masterclass
1. Dan Daly, Reynard 92D F3000
2. Karl-Heinz Becker, Dallara Nissan World Series
3. Carlos Antunes Tavares, Dallara Nissan World Series


BOSS GP: Klaas Zwart wint eerste race op Spa-Francorchamps

480_start_zaterdag

Na zijn dubbelzege op het circuit van Hockenheim, heeft Klaas Zwart ook de derde race van BOSS GP wonnen. Hij leidde op het circuit van Spa-Francorchamps van start tot finish, met Marijn van Kalmthout in zijn kielzog.
Alain Deblandre was de snelste in de Masters klasse.

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Manfred Giet

480_zwart

Klaas Zwart vertrok van poleposition met zijn Ascari Benetton B197 F1. Marijn van Kalmthout, tweede tijdens de kwalificatietraining, volgde hem op de voet. Van Kalmthout kon het tempo goed volgen, maar hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats op slechts vijf seconden achter winnaar Zwart. Marijn reed wel de snelste ronde. “Het was een zware race”, aldus Zwart. “Het was leuk dat ik tegenstand had in de persoon van Marijn.”
Van Kalmthout had ook genoten.

480_zwart_kalmthout

”Tot drie ronden voor de finish reed ik vlak achter Klaas. In de slotfase kon hij een beetje weglopen. Ik ben tevreden met dit resultaat.”
Peter Milavec verruilde zijn zesde startplek voor de derde positie. Op de finish eindigde hij vlak voor Ingo Gerstl, die achteraan moest starten nadat zijn motor voorafgaande aan de race was afgeslagen. Gerstl kwam na zijn inhaalrace maar 0,7 seconde op Milavec tekort.

480_den_boer_

Regerend kampioen Henk de Boer, als derde gestart, kwam als vijfde over de finish. “Ik spinde in de tweede ronde in Les Combes, daarna moest ik het hele veld laten passeren. Vervolgens heb ik mij naar de vijfde plek teruggevochten.”
De Belg Alain Deblandre won in zijn thuisrace de Mastersklasse, voor Carlos Antunes Tavares en Jean-Claude Jmonbaron.

Uitslag eerste race:

1. Klaas Zwart, Ascari Benetton B197 F1, 10 ronden in 21:21.952
2. Marijn van Kalmthout, Benetton B197 F1, op 5.665 sec
3. Peter Milavec, Panoz DP01 Champcar, op 1:23.087
4. Ingo Gerstl, Dallara GP2, op 1:23.760
5. Henk de Boer, Panoz DP01 Champcar, op 1:32.760
6. Abba Kogan, Tyrrell 023 F1, op 1:38.443
7. Philippe Bourgois, G-Force Indycar, op 1:41.926
8. Alain Deblandre, Lola T8900 Indycar, op 2:24.668 (1e in Masters Klasse)
9. Carlos Antunes Tavares, Dallara Nissan World Series, op 1 ronde (2e in Masters Klasse)
10. Jean-Claude Jmonbaron, Reynard 91D F3000, op 1 ronde (3e in Masters Klasse)

Filmpje crash Dutch Supercar Challenge Assen 2010!

iRacing: Openings rondes race Road Atlanta + klap band!

IRL: Power en Fisher: ‘Regen op Indianapolis? Dan interviewen we elkaar!’

power_fisher_indy_interview_2010

Minder dan twee weken voor de jaarlijkse hoogmis, de Indy 500, vervelen de Indycar-coureurs zich rot. Vanwege de slechte weersomstandigheden kon er de afgelopen dagen nauwelijks getraind worden op Indianapolis. Om zich toch een beetje te vermaken, interviewen rijders elkaar.

Tekst: Marc Kok

Zo had klassementsleider Will Power een bijzonder leuk onderonsje voor de camera met Sarah Fisher. ,,Sarah, ik kom bij je spioneren. Ik wil mijn kansen op de poleposition vergroten’’’, grapte Power. Op Powers plagerige vraag of Fisher de pole gaat pakken, schoot één van de liefst vijf vrouwelijke deelneemsters in de lach: ,,Dat ligt er maar net aan of jij meedoet.’’

‘Heet je echt zo?’
Fisher, die onder de indruk is van de vrouwen-rookie Simona de Silvestro, zegt na al die jaren nog steeds veel opmerkingen van journalisten te krijgen over het feit dat ze een vrouw in een mannenwereld is. ,,Krijg jij eigenlijk net zoveel vragen of je naam wel echt is’’, hield ze Power voor. ,,Ja, ik krijg die vaak. Maar ik heet echt zo. Ik ben vernoemd naar mijn groot-grootvader, William Stephen Power.’’ Weten we dat ook weer.

Zie hier het complete interview:

Formule 1: Schumacher – Hill: na anderhalf decennium weer een clash

hill_schumi_1994_gpaus

Anderhalf decennium na hun historische clashes óp de baan, lagen Damon Hill en Michael Schumacher afgelopen weekend in Monaco buiten de baan met elkaar in de clinch. Hill was als racesteward mede verantwoordelijk voor het bestraffen van Schumachers inhaalactie jegens Fernando Alonso, waardoor de Duitser werd teruggezet naar de 12de plaats. Uiteraard was Schumi het daar niet mee eens. Inmiddels heeft de Brit Hill meerdere haatmailtjes ontvangen van Schumacher-fans.

Tekst: Marc Kok

Damon Hill heeft, om het voorzichtig uit te drukken, een bijzondere historie met Michael Schumacher. De Britse wereldkampioen Formule 1 van 1996 heeft in zijn actieve racejaren op de baan aardig wat clashes meegemaakt met Schumi.

Unfaire actie Schumacher
In 1994 ging Schumacher, die Hill eerder dat jaar als een tweederangs-coureur had bestempeld, met nog één WK-race te gaan aan kop van het tussenklassement. Maar hij had slechts één puntje meer dan rivaal Hill. Nadat Schumacher tijdens de GP van Adelaide een fout had gemaakt en een muur getoucheerd, raakte hij in paniek.

De aanstormende Hill, die de Duitser wilde passeren en daarmee kampioen zou zijn geworden, werd vervolgens zonder pardon geblokt door Schumacher (zie ook foto boven). Door die onbeholpen actie vielen uiteindelijk beide rijders uit en veroverde de Duitser onder verdachte omstandigheden de titel.

1995: the battle continues
Een jaar later waren de uitschakelrollen omgedraaid, toen Hill zijn grote concurrent twee keer van het circuit tetterde. Eerst gebeurde dat op Silverstone.

Later volgde nog de crash van Monza, waarbij een duidelijke boze Schumacher verhaal kwam halen bij Hill. Deze situaties heeft de band tussen de twee kemphanen bepaald niet verbeterd.



15 jaar later
Anderhalf decennium na de letterlijke botsingen, zijn Hill en Schumacher afgelopen zondag in Monaco in een verbale twist terecht gekomen. Schumi is boos dat hij straf heeft gekregen na de ultralate inhaalactie op Alonso nadat de safetycar vlak voor de finish de baan had verlaten. Hill zegt zonder vooroordelen gehandeld te hebben en met de andere stewards naar eer en geweten te hebben gehandeld bij het bestraffen van de Duitse piloot. Wordt vervolgd, omdat Schumi en Mercedes in beroep zijn gegaan tegen de straf.

Succesvolle demonstratie in centrum Assen

Door: Anniek de Vries
Gepost op: 15-05-2010

Superleague Formula
Na afloop van de eerste trainingen op het circuit van Assen vertrokken een aantal Superleague auto’s naar het centrum voor de Assen City Race Demo. Ook een aantal auto’s uit de Dutch Supercar Challenge en superkarts waren van de partij om een demonstratie te geven langs de Vaart in Assen. Naar verluid waren zo’n 10.000 mensen aanwezig bij dit spectaculaire evenement.
 
Yelmer Buurman in zijn auto van AC Milan en Robert Doornbos in de auto van Corinthians gaven voor hun thuispubliek de spectaculairste demonstratie. Maar ook Narain Karthikeyan in de auto van PSV en James Walker voor Liverpool wisten het publiek te vermaken. Na afloop van de demonstratie was het tijd voor de loting van de kwalificatie, waarbij de coureurs verdeeld werden over de 2 groepen. Deze loting zag de complete Nederlandse inbreng in dezelfde groep eindigen, namelijk groep B.
Groep A:
Tottenham Hotspur (Craig Dolby)
Olympique Lyonnais (Sebastien Bourdais)
Atletico Madrid (Maria Villota)
Flamengo (Franck Perera)
Sevilla FC (Marco Martinez)
Sporting Clube de Portugal (Borja Garcia)
RSC Anderlecht (Davide Rigon)
Girondins de Bordeaux (Franck Montagny)
Galatasaray (Tristan Gommendy)

Groep B:
PSV (Narain Karthikeyan)
FC Porto (Álvaro Parente)
FC Basel (Max Wissel)
Olympiacos (Chris van der Drift)
AC Milaan (Yelmer Buurman)
Corinthians (Robert Doornbos)
AS Roma (Julien Jousse)
Liverpool FC (James Walker)
Beijing Guoan (John Martin)

Na afloop van de loting was er tijd voor een korte penalty shoot-out. Jean-Marie Pfaff nam plaats in het doel terwijl de Superleague coureurs konden uitmaken wie nu daadwerkelijk de beste voetballer was. Met wisselende successen werd de penalty reeks afgerond, waarna Max Wissel en Craig Dolby besloten zelf maar als keeper op te treden. Een nieuwe carrière zat er voor beiden duidelijk echter niet in. Aansluitend op de penalty shoot-out was er voor de fans nog een mogelijkheid een handtekening te bemachtigen van hun favoriete coureur.
Foto's: autosportnieuws.be

Yelmer Buurman voor AC Milan snelste in trainingen

Door: Anniek de Vries
Gepost op: 15-05-2010

Superleague Formula
Yelmer Buurman heeft in de auto van AC Milan de snelste tijd genoteerd in de trainingen van de Superleague Formula in Assen. In de ochtendsessie was het nog Sebastien Bourdais voor Olympique Lyonnais die de snelste tijd noteerde, maar in de middagsessie gingen alle coureurs beduidend sneller.
 
De ochtendsessie kende na vijf minuten al een onderbreking doordat Borja Garcia de auto van Sporting Clube de Portugal naast de baan had geparkeerd. Nadat de sessie weer van start was gegaan was het Bourdais die voor Olympique Lyonnais naar de snelste tijd ging met 1.25.508.

In de middagsessie was het echter Yelmer Buurman die een greep naar de macht deed. Zijn tijd van 1.23.242 was bijna achttiende sneller dan de tijd van tweede man Marco Martinez in de auto van Sevilla. De overige Nederlandse inbreng met Robert Doornbos (Corinthians), Narain Karthikeyan (PSV), en Chris van der Drift (Olympiacos) stonden er nog niet zo goed bij en hebben nog wat werk voor de boeg voor de kwalificatie van vanmiddag.
Robert Doornbos gaf echter aan positief gestemd te zijn. In de ochtend waren er nog problemen met de afstelling maar in de middagsessie werd op dat gebied al positieve vooruitgang geboekt. Teamgenoot Davide Rigon noteerde met een andere versnellingsbak bovendien de derde tijd en dat liet het potentieel van de auto zien. Doornbos zal dan ook van eenzelfde versnellingsbak gebruik gaan maken voor de kwalificatie.
Foto's: autosportnieuws.be

Foto's LMS: 1000 km van Spa Francorchamps 2010



Link naar het album:
http://picasaweb.google.com/w.hendriks.202/LMS1000KmOfSpaFrancorchamps#

Album nog niet compleet!

LMS:

Radical Masters:
Comming Soon!

Classic Endurance:


Porsche Cup:
Comming Soon!

Paddock:
Comming Soon


LMS: 1000 km of Spa Francorchamps

Klik hier voor het album

Audi met Le Mans-line up naar Spa

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 06-05-2010

Endurance Races
Na de succesvolle testrace bij de start van de Le Mans Series en een geslaagde dertig-urentest in Le Castellet (Frankrijk) staat voor Audi Sport Team Joest nu de generale repetitie voor Le Mans op het programma: Op 9 mei verschijnen drie Audi's R15 TDI aan de start van de 1.000 km van Spa-Francorchamps. "We zullen in Spa in exact dezelfde bezetting aantreden als een maand later bij de 24 Uren van Le Mans", verklaarde Audi Sport-chef dr. Wolfgang Ullrich. "Deze race is voor het team in eerste instantie een algemene repetitie voor Le Mans - maar het is ook een manier om te kijken waar we staan ten opzichte van onze concurrenten."
 
Voor de 1.000 km van Spa-Francorchamps zijn 52 wagens ingeschreven, waaronder ook vier Peugeots 908. Er wordt met spanning uitgekeken naar de eerste ontmoeting tussen de fabrieksteams van Audi en Peugeot met de wagens voor 2010. Het zou een voorsmaakje kunnen worden van het seizoenshoogtepunt in Le Mans, de race die exact 34 dagen later op het programma staat.

"Er is geen enkel circuit ter wereld waar de race van Le Mans waarheidsgetrouw gesimuleerd kan worden", aldus dr. Wolfgang Ullrich. "Ik ben echter van mening dat Spa goede mogelijkheden biedt om onze vorderingen te evolueren."

De ontwikkeling van de intern 'R15 plus' genoemde dieselracewagen van Audi verloopt tot dusver volgens plan. Midden april voerde Audi Sport Team Joest met succes een dertig uur durende uithoudingstest uit op het hogesnelheidscircuit van Le Castellet.

"Het was al lang geleden dat we nog een zo geslaagde uithoudingstest reden", zegt dr. Wolfgang Ullrich. "Daarmee is de testfase met betrekking tot het uithoudingsvermogen van de wagen afgesloten. In de resterende tijd tot Le Mans kunnen we ons nu volledig op de performantie van de R15 TDI plus en op de rustige voorbereiding van de race concentreren."

Aan de uithoudingstest in Le Castellet namen alle negen Audi-coureurs deel die voor de 24 Uren van Le Mans 2010 verwacht worden - inclusief Tom Kristensen, die intussen goed hersteld is van een voetblessure en samen met Dindo Capello en Allan McNish al aan de start verschijnt van de 1.000 km van Spa-Francorchamps.

"Ik heb in Le Castellet veel gereden en ondervond daarbij geen problemen", aldus de recordhouder wat het aantal zeges (acht!) in Le Mans betreft. "Enkel bij de rijderswissels had ik nog een beetje last - maar ik ben definitief fit en helemaal klaar voor Spa!"
Bron: Persbericht
Foto's: DPPI

LMS: Oreca Peugeot overklast fabrieksteams in training!

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 07-05-2010

Endurance Races
Indrukwekkend, het enige woord voor de snelheid van de Peugeot 908 HDI FAP van het Franse Oreca tijdens de eerste vrije oefensessie voor de 1000 Km van Spa. Olivier Panis stuurde zijn peugeot naar een 2:14.068 en was daarmee ruim 2.6 seconden (!) sneller dan de eerste achtervolgende, officiële, Peugeot.
 
Team Oreca Matmut, tijdens de openingsmanche in Paul Ricard nog op pole maar teruggeslagen door problemen tijdens de race, overklaste de rest en zette de officiële Peugeot´s van Anthony Davidson en Simon Pagenaud op respectievelijk 2.6 en 3.3 seconden. De toon is meteen gezet, en dat er rekening moet worden gehouden met het team van Oreca is meer dan duidelijk.

Audi werd in deze eerste sessie, wat de chrono´s betreft dan, ronduit belachelijk gemaakt. Audi heeft duidelijk nog wat aanpassing nodig en zag zijn drie wagens strandden op de plaatsen acht, negen en tien. De vierde plaats ging dus niet naar een diesel, want ook de derde Peugeot, die van Stéphane Sarrazin, kwam er vooralsnog niet aan te pas. Het gaat hier echter slechts over een eerste training dus veel zegt dit nog niet, maar het is duidelijk dat de fabrieksteams van Peugeot en Audi het niet onder de markt gaan krijgen, mede door een knappe vierde plaats voor de Rebellion Lola Aston Martin van Jean-Christophe Bouillon.

De leider in de LMP2-categorie, de Quifel Ginetta van Amaral / Pla was goed voor een mooie vijfde plaats. Het duo was sneller dan de Ginetta´s van Bruichladdich en Strakka.

Strijd is er in GT1 nu, in tegenstelling tot in Paul Ricard, wel. Maar liefst acht (!) wagens namen in Spa de start van de eerste vrije training, en het moge duidelijk zijn dat dit toch enige tijd is geleden. De LAA Corvette van Julien Jousse was de snelste voor de Young Driver AMR Aston Martin van Christoffer Nygaard en de Matech Ford van Jonathan Hirschi.

In GT2 stond de Hankook Farnbacher Ferrari van Allan Simsonson bovenaan, voor de Prospeed Porsche van Richard Westbrook en de AF Corse Ferrari van Gianmaria Bruni. Ook in GT2 is het deelnemersveld indrukwekkend, en vooral heel wat namen van uiterste topkwaliteit vallen hier toch wel heel erg op.

Uitslag

Voorproefje op WTCC Zolder

huff_sideways_zep_zolder
Rob Huff op zoek naar de limiet met de Chevrolet Cruze

Een Chevrolet Cruze uit het WTCC door de Eerste Linkse in Zolder? Jawel, en dat terwijl het deze week toch 'Clean Week' is op de Belgische racepiste... Gisteren waren Chevrolet-coureurs Rob Huff en Alain Menu en SEAT-piloot Pierre-Yves 'Pilou' Corthals aanwezig om, samen met WTCC-promotor Marcello Lotti, alvast een voorproefje te geven van het komende WTCC-weekeinde in Belgisch Limburg, waar het wereldkampioenschap van 18 t/m 20 juni aanstaande voor het eerst in zijn geschiedenis te gast is. "België kent een rijke toerwagentraditie, we kijken uit naar dit evenement", verklaarde de als altijd enthousiaste Lotti, die zich Zolder nog wel kan herinneren uit een vorig leven: "In de jaren negentig was ik teammanager bij Bigazzi in de toenmalige Duitse STW-Cup. Toen raceten we ook al in Zolder. Het is een circuit met traditie." Ook Alain Menu was al eerder op Zolder: "Ergens aan het begin van deze eeuw, een keer met Opel in de DTM. Ik weet nog wel dat het toen het hele weekeinde erbarmelijk slecht weer was." Laten we hopen dat dat in juni niet het geval is...

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


huff_menu_discussie
Rob Huff en Alain Menu (op de rug gezien) spreken over de WTCC op Zolder

Naast de reguliere WTCC-deelnemers, waaronder onze landgenoot Tom Coronel in de McGregor/TW Steel-SEAT Leon TDI van het Spaanse SR-Sport-team, zal Pierre-Yves Corthals op Zolder een gastrace rijden met een SEAT Leon, die wordt ingezet door het Franse team Exagon Engineering. Twee jaar geleden reed 'Pilou' een vrijwel volledig seizoen in het WTCC en hij verheugt zich op zijn terugkeer: "Zolder is een circuit dat ik goed ken, en gezien de huidige situatie in België is het bijzonder dat ik als Franstalige Belg in de kleuren van de RACB in Vlaanderen ga racen." De als gast in de zaal aanwezige Roland Bruynseraede grapte: "Misschien heb je wel een paspoort nodig", waarop Alain Menu inhaakte: "Ik kan hem wel mijn Zwitserse pas lenen, wij zijn neutraal..."

lotti_zero_em_sympPromotor Marcello Lotti wees in zijn betoog op de groeiende populariteit van het WTCC. "We bieden onze deelnemende fabrikanten een enorme publicitaire tegenwaarde voor hun investeringen", aldus de Italiaan.

Naast het WTCC komen tijdens het raceweekeinde in Zolder ook de FIA Formule 2, de SEAT Leon Eurocup en de Maserati Trofeo in actie. De toegangsprijzen in de voorverkoop via de website van Circuit Zolder bedragen 8 Euro op zaterdag, 20 Euro op zondag en 25 Euro voor een weekendkaart. Aan de poort van het circuit kosten de kaarten 10 Euro op zaterdag, 25 Euro op zondag en 35 Euro voor het weekeinde.

Behalve de perspresentatie van het WTCC was er gisteren op Zolder ook nog een interessante forumdiscussie onder de titel 'Towards zero emisssion motorsport', over nieuwe technologieën en initiatieven om de sport schoner te maken. Hierin spraken Marcello Lotti, Peter Wright namens de FIA, Azhar Hussein van de TTXGP-serie (een klasse met elektrische motorfietsen), Marc de Jong van het Britse initiatief EEMS, Edward Goossens van de Nederlandse stichting GUTTS en Marc Martens, duurzaamheidsmanager van Circuit Zolder.





zero_emission_symposium_1

Sportscars: LMES maakt zich op voor Spa-Francorchamps

lms_spa_4

Dit weekend staat de tweede stop uit de Le Mans Endurance Series op het programma. Na de seizoensopener op Le Castellet is nu het Belgische circuit van Spa-Francorchamps het decor van de sportscars. De raceafstand is 1000 kilometer of zes uur.

Tekst: Marc Kok

Op het 7.003 meter lange circuit met zijn 7 linker- en 8 rechterbochten komen dit weekeinde 50 LMES-voitures in actie. Het betreft 10 LMP1 en 17 LMP2-auto’s, aangevuld met 7 GT1 en 16 GT2-wagens.

Nederlanders
In de GT1-klasse zal Peter Kox het onder meer moeten opnemen tegen Carlo van Dam en David Hart. In de GT2 racet Tom Coronel samen met Peter Dumbreck namens Spyker, terwijl Paul van Splunteren zijn ProSpeed-Porsche gaat testen met zijn racepartners Niek Hommerson en Louis Machiels.

Laatste test
Het is het laatste treffen voordat volgende maand de belangrijke 24 uur van Le Mans op het programma staat. Voor veel teams is dan niet het resultaat heilig op Belgische bodem. Het is vooral een laatste mogelijkheid om te testen hoe alles ervoor staat op weg naar Le Mans. Al zullen de LMP1-favorieten Audi en Peugeot het niet nalaten om, waar mogelijk, de concurrent vlak voor de belangrijkste race van het jaar een mentaal tikje te geven.

Classic Endurance Series, dit weekend op Spa als voorprogramma van de LMS.

Weer een crash in de Fia Formula 2

Vliegende Aston Martin op Mid Ohio (crash)

World Series by Renault: Round 2 > © Hendriks Racing 2010 <



De 2de reeks fotos zijn online!Deze keer van de World Series by Renault @ Spa!

Volledig album: http://picasaweb.google.nl/w.hendriks.202/WorldSeriesByRenault2010?feat=directlink








 



World Series by Renault 2010
Klik hier voor het album!

Aleshin en Guerrieri zegevieren in Spa-Francorchamps

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 02-05-2010

Formule Renault 3.5
Mikhail Aleshin en Esteban Guerrieri zijn de winnaars geworden van de Formule Renault 3.5 op het circuit van Spa-Francorchamps, waar dit weekend in zeer wisselende weersomstandigheden de zesde editie van de World Series by Renault plaatsvond. Reeds voor de derde keer was het spektakel te gast in Spa-Francorchamps.
 
Aleshin pakte de pole voor de eerste race op zaterdag en leek al snel vrij makkelijk op weg naar de zege. Brendon Hartley kwam echter nog fel opzetten en kwam tot in de slipstream van Aleshin. Op enkele minuten voor het einde van de wedstrijd was Hartley echter plots van het circuit verdwenen. De Nieuw-Zeelander parkeerde zijn auto naast het parcours en gaf op.

Sten Pentus, de winnaar van de tweede race in Motorland, kreeg zo de tweede plaats in de schoot geworpen. Pentus pakte zo opnieuw een podiumplek, een plaats waar hij gezien de race wel recht op had. Stefano Coletti, die vorig jaar nog zwaar crashte in Eau Rouge tijdens de GP2, verzilverde een sterke race met een mooie podiumplaats.

Albert Costa, vorig jaar nog kampioen in de Formule Renault 2.0, heeft zich blijkbaar goed aangepast aan de snellere 3.5 bolide en pakte een mooie vierde plaats voor Greg Mansell, zoon van autosportlegende Nigel Mansell. Greg is samen met zijn broer Leo en zijn vader Nigel volgende week opnieuw te gast in Spa, tijdens de 1000 kilometer voor de Le Mans Series.

De tweede race ging, door de apocalyptische weersomstandigheden, later dan voorzien van start, maar daar maalde vooral Esteban Guerrieri niet om. Guerrieri zegevierde in deze regenrace, met een bonus van een kleine drie seconden op Daniel Zampieri. Stefano Coletti zat er ook nu goed bij en pakte een uitstekende derde podiumplaats.

Mikhail Aleshin, de winnaar van de eerste race, deed wat hij moest doen en pakte de nodige punten voor het kampioenschap. De Carlin Motorsport rijder werd vierde voor beide Red Bull auto´s van Daniel Ricciardo en Brendon Hartley.
Foto's: www.renault-sport.com

WTCC: Eerste podium Coronel, eerste winst Priaulx

100502_coronel_marrakesj_r2_podium
Yvan Muller, Andy Priaulx en Tom Coronel: het podium na race 2


Tijdens de eerste race werd er maar zes ronden lang echt geracet, maar de tweede race van het WTCC in Marrakesj was helemaal een drama. Slechts anderhalve ronde was er sprake van normale race-omstandigheden, voor de rest reed het veld alleen maar zijn rondjes achter de safety-car. Een teleurstellend tafereel, dat echter aan de eerste seizoenszege van Andy Priaulx en de eerste podiumplaats van het seizoen voor Tom Coronel niets afdoet.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo4



Norbert Michelisz, die naast Andy Priaulx vanaf de eerste startrij mag vertrekken, neemt het begrip ‘staande start’ wel heel letterlijk, want hij blijft inderdaad staan. Coronel, die direct achter hem start, kan de SEAT van de Hongaar ontwijken en schuift als derde aan achter Priaulx en Muller, maar in het gedrang verderop in het veld gaat het grandioos mis: Huff wordt aangetikt, gaat in de rondte en knalt in de pitmuur. Ook Vaulkhard, O’Young en Hernandez beschadigen hun auto’s. Natuurlijk komt meteen de safety-car in actie. Priaulx leidt op dat moment voor Muller, Coronel, Monteiro, Farfus, Barth, Menu en Bennani. Tarquini, die de auto van Huff moest ontwijken, is met schade aan de linker voorkant van zijn Seat na de eerste ronde slechts negende. Franz Engstler is tiende en achter de Duitser zijn met Nykjaer, Gené, D’Aste en Michelisz nog slechts vier andere rijders in de race.

100502_farfus_marrakesj_r2_schade
Farfus en Menu crashen: tweede keer safety-car

Aan het begin van de zevende ronde wordt de race weer vrijgegeven, dan zijn er nog zes ronden te gaan. Bij de herstart blijft Priaulx aan de leiding, hij kan samen met Muller wat van Coronel wegrijden. Barth heeft Farfus ingehaald en is nu vijfde. Farfus en Menu zijn in duel om de zesde plaats, maar daarbij is de rechter stuurarm van Farfus’ BMW gebroken. De auto is daardoor onbestuurbaar geworden en daarop duwt Farfus niet alleen zijn eigen BMW, maar ook de Chevrolet van Menu hard de muur in. Beide auto’s raken zwaar beschadigd, van de Chevrolet breekt het rechter achterwiel af. Opnieuw safety-car. Priaulx leidt op dat moment voor Muller, Coronel, Monteiro, Barth en Tarquini, die alweer in de punten rijdt. Lokale held Bennani is de beste privérijder op de zevende plaats.

De herstart volgt in ronde 13, tevens de laatste ronde van de race. Onder druk van Muller schampt Priaulx in de tweede chicane even de muur, maar kan zijn positie vasthouden. Zo wint de Brit voor Muller, Coronel, Monteiro, Barth, Tarquini, Nykjaer, Gené en Bennani, die voor eigen publiek de beste privérijder is.

100502_coronel_marrakesj_r2_actie
'Visit Morocco': Tom Coronel had het er wel naar zijn zin!


Tom Coronel is uiteraard erg blij met zijn eerste podiumplaats van het seizoen. “Het lijkt natuurlijk makkelijk, zo met die safety-car, maar je moet wel je best doen om constant geconcentreerd te blijven en geen fouten te maken. Ik heb de hele tijd tegen mezelf zitten praten, zo van: ‘Kom op, nu moet het gebeuren, scherp blijven’. In de laatste ronde achter de safety car heb ik geprobeerd ervoor te zorgen dat mijn banden zo schoon mogelijk zouden zijn en zo kon ik in de laatste ronde van de race de derde plek naar huis rijden. Goed, gewoon racen was natuurlijk leuker geweest, en misschien had ik Priaulx en Muller ook nog wel kunnen pakken, maar voorlopig is dit resultaat gewoon binnen, en daar gaat het om!”

Uitslag:

1. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 13 r. in 36:15,763 (gem. 97,76 km/u)
2. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, op 0,837
3. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, op 1,228
4. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 1,464
5. Fredy Barth (Zwi), SEAT Leon TDI, op 1,949
6. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 2,395
7. Michel Nykjaer (Den), SEAT Leon TDI, op 4,555
8. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, op 5,365
9. Mehdi Bennani (Mar), BMW 320si, op 5,916
10. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, op 6,109

Stand WK na 4 van 24 races:

1. Gabriele Tarquini, 70 punten
2. Yvan Muller, 63
3. Rob Huff, 46
4. Andy Priaulx, 39
7. Tom Coronel, 29


FIA GT1: Winnende Aston Martin uit uitslag gehaald. Menten derde op Silverstone (update)

480_start_64

Het moet gezegd worden. Na de teleurstelling van de WTCC in Marokko zijn de races georganiseerd door de SRO een verademing om te zien. Een nieuw concept van twee races van één uur met mooie startvelden en veel strijd zijn boeiend om te bekijken. Een racedag met een mix van GT4, GT3 en als hoofdmoot de FIA GT1 is een schot in de roos.

De RAC Tourist Trophy is in Engeland een begrip. Vanaf 1905 wordt deze wedstrijd al georganiseerd en kent bekende winnaars als Tazio Nuvolari, Stirling Moss, Graham Hill en Denny Hulme.

Tekst: FC en PR
Foto's: PR

480_winnaars_65

Aston Martin pakte in eerste instantie de dubbel tijdens dit tweede raceweekend. Darren Turner en Tomas Enge waren de beste in hun Young Driver AMR No.7. Het duo passeerde de finish voor de Hexis Aston Martin DB9 van Frederic Makowiecki en Thomas Accary die vanaf pole position mochten vertrekken. Achteraf werd de winnende Aston Martin uit de uitslag gehaald nadat de Britse bolide niet conform de technische reglementen bleek te zijn. Ook de tweede Aston Martin kreeg van de wedstrijdleiding een straf toebedeeld.

480_nissan_78

De winst was nu voor het Britse duo Jamie Campbell-Walter en Warren Hughes die sterk voor de dag kwamen met de Sumo Power Nissan GT-R. Na de diskwalificatie van de winnende Aston Martin schoof Jos Menten en Frank Kechele door naar een fantastische derde plaats.

480_spin_start_fordgt_61

Mike Hezemans ontsnapt uit vuurzee
Mike Hezemans en Anthony Kumpen hebben het einde van de hoofdrace in Silverstone niet gehaald. Na een tiental minuten vatte de Corvette Z06 #14 vuur en was de wedstrijd van het Nederlands-Belgisch meteen voorbij. Een brand die zware gevolgen kan hebben want de deelname aan de 24u van Le Mans komt plots op de helling te staan.

Anthony Kumpen hoopte op regen voor de hoofdwedstrijd en vanmorgen werd hij op zijn wenken bediend want tijdens de warm up deze ochtend gingen de hemelsluizen open. De Corvette zou in de hoofdrace starten op plaats 7, het resultaat van de kwalificatierace, maar omdat de motor tussen de eerste wedstrijd en deze van Silverstone vervangen werd moest de Corvette vijf plaatsen achteruit op de grid. Hezemans nam de start maar het liep voor geen meter.

“ Er was een probleem met de benzinetoevoer ” zegt Anthony Kumpen. “ Al wisten we dat niet op dat moment, het is achteraf dat enkele rijders het ons vertelden. De Corvette verloor benzine, die kwam eerst op de banden terecht waardoor de wagen moeilijk bestuurbaar was en vervolgens drupte de benzine op de hete uitlaat. Mike kon de wagen aan de kant zetten, in geen tijd was de Corvette omgevormd tot een vuurbal. Het duurde even vooraleer Mike de knop op het dashboard gevonden had om de deur te openen. Op een bepaald moment was er een windvlaag die de rook wegblies. Mike had toen het dashboard al bijna volledig in zijn handen, gelukkig vond hij de knop om de deur te openen. Het gebeurde bij aanvang van de wedstrijd. Op dat moment reed Mike met een volle tank rond, meer dan 100 liter benzine. In de pit zag ik de zwartgeblakerde helm van Mike. Hij was nog steeds onder de indruk van de gebeurtenissen. Mike heeft bijzonder veel geluk gehad. Gelukkig is het goed afgelopen. Autosport is bijzonder veilig geworden maar tegen een vlammenzee kan je niets doen. ”
Lees verder...

Eurocup FR2.0: Hylkema en De Jong geëlimineerd in openingsfase race 1

Dit weekend is het World Series by Renault circus neergestreken op het circuit van Spa-Francorchamps. Het deelnemersveld van de Eurocup Formule Renault 2.0 is tijdens deze tweede ronde van het kampioenschap uitgebreid naar 23 bolides aangezien het team van Krenek weer van de partij is met rijders Knoll en Kout.

Laatstgenoemde kende echter een weinig plezierige rentree. Tegen het einde van de eerste vrije training op vrijdag ging Adam Kout er hard af in Eau Rouge en had forse schade aan zijn auto. Desalniettemin wist het team van Krenek de auto net op tijd voor de kwalificatie op zaterdag op te lappen.

Voor Daniël de Jong en Bart Hylkema verliep de kwalificatie niet zoals ze beiden graag hadden willen zien. Beide rijders stonden in Aragon nog op het podium, maar moesten nu genoegen nemen met respectievelijk een 12e en 14e startpositie. De pole ging in de slotfase van de kwalificatie naar Arthur Pic.

Nog dezelfde middag stond de eerste wedstrijd van het weekend op het programma. Het massaal toegestroomde publiek zag dat het al snel na de start van de race flink mis ging in de derde bocht. Een massa crash betekende ondermeer het einde van de race voor ondermeer Venturini, Riberas, Weckström en Hylkema.

spa1

spa3
Lees verder...

Eurocup Mégane Trophy: verkeerde startprocedure leidt tot afgelasten eerste race

480_bas_schothorst_1102

De eerste race van de Eurocup Mégane Trophy op Spa-Francorchamps kent geen winnaar, maar wel 21 verliezers, te weten de deelnemers. De startprocedure verliep niet goed, waarna de wedstrijdleiding acht ronden (20 minuten) nodig had om te beslissen dat de race zo niet door kon gaan. De race werd vervolgens met de rode vlag stilgelegd. Bas Schothorst, die op kop lag, kon naar zijn beker en punten fluiten. “Dit heb ik in 32 jaar autosport nog nooit meegemaakt”, aldus teameigenaar Frans Verschuur.

Tekst: Roy van der Laan 
Foto: Peter Kühl


Het veld stond klaar op de startgrid, het rode licht brandde. In plaats van dat de rode lichten doofden, werd het oranje licht naast het rode licht ontstoken en vervolgens doofde het rode licht. Wat nu? Diverse rijders, waaronder Bas Schothorst, gaven maar vol gas. Rood licht uit betekent starten, was hun argument. Anderen twijfelden.
De wedstrijd had in dit geval meteen geneutraliseerd moeten worden, gevolgd door een herstart. Maar dat gebeurde niet. Dus bleef Bas Schothorst op kop maar doorracen.
Na acht ronden viel de beslissing: de race werd ongeldig verklaard. De rijders werden bedankt en konden gaan. Een onvoorstelbare afgang.

“Morele winnaar”

Bas Schothorst debuteert dit seizoen in de Eurocup Mégane Trophy, nadat hij eind vorig seizoen al een gastrace reed. Hij lag vanaf de start op kop en leek in zijn eerste race van het seizoen op weg naar een mooie zege. “Toen ik de rode vlag zag, wist ik niet wat er gebeurd was”, aldus Schothorst. “Het is echt belachelijk wat er is gebeurd. Ik ben de morele winnaar.”
Wordt ongetwijfeld vervolgd.