BOSSGP: Cor Euser: ‘Wat kunnen die oude knakkers nog gas geven’

480_cor_euser_s_bocht_7191

In 2009 had Cor Euser al een keer meegedaan aan de Big Open Single Seaters. Na die prachtige ervaring op Spa-Francorchamps staat hij ook dit jaar op de grid van de brute BOSS GP bakken. ,,Wat een heerlijke speeltuin voor senioren’’, grapt de 53-jarige coureur.

Tekst: Marc Kok
Foto's: Chris Schotanus

480_portret_0170

Geef Cor Euser een willekeurig vehikel op wielen en hij gaat hard. Dit seizoen, tijdens zijn 30-jarige racejubileum, zat hij onder meer al in een Formule Ford en zijn vermaarde Marcos. Tijdens het Masters of Formula 3 weekend op Circuit Park Zandvoort stapte hij voor de BOSS GP in een G-Force Indycar. De Brabander trapt immer vol het gaspedaal in, dus ook nu ging hij weer als een Speedy Gonzalez. Met twee vierde plaatsen in het 18-koppige veld was hij tijdens de Masters de rapste niet-Formule-1-coureur.

480_euser_cpz_1538

Goedkoop scheuren
Als zoon van een slager kwam Cor Euser niet uit een superrijke familie. Geld om te racen was er eigenlijk niet. Dus zocht de jeugdige Cor naar mogelijkheden om low budget zijn autosportdroom te verwezenlijken. Hij kocht destijds vierwielers van maximaal 250 gulden, waarvan hij alles afzaagde wat hij niet nodig had. Euser regelde een rollbar en had vervolgens een kar om mee te autocrossen. ,,Dat was een ideale manier om te leren hoe je een wagen onder controle houdt’’, aldus Euser.

Ontdekking
Tijdens een racecursus in de winter van 1979/’80 zijn de kwaliteiten van de coureur Euser ontdekt. Hij is destijds direct opgenomen in het Marlboro Racing Team Holland. In deze renstal zaten ook de latere Formule 1-coureur Huub Rothengatter en de man die een autosportlegende zou worden door twee keer de Indy 500 te winnen, Arie Luyendijk.

480_euser_cockpit_0815

Indy Cars
Cor Euser reed in zijn tijd tegen de groten der aarde. In de Formula Ford 2000 nam hij het op tegen coureurs als Ayrton Senna, Jean Alesi en Mauricio Gugelmin, rijders die later de Formule 1 haalden. F1 was ook Eusers ambitie, maar dat heeft hij nooit kunnen verwezenlijken. ,,Ik heb in 1991 wel Indy Cars gereden. Dat was bij het team van Tony Bettenhausen. Het ging hartstikke goed, want ik finishte in mijn allereerste race als 10de. Terwijl Arie Luyendijk, die er destijds al een seizoen ervaring had opgedaan, vlak voor me op plek 9 eindigde. Helaas heeft mijn toenmalige manager me vervolgens een loer gedraaid en was mijn Indy Cars avontuur over. Enorm zonde natuurlijk.’’
Lees verder...

Harde crash GT Open @ Spa!

Boete en FIA-kampioenschapsban voor US F1

Door: Relinde Pekkeriet

Formule 1
De Amerikaanse droom is voor US F1 in een nachtmerrie geëindigd. Het team dat grootse plannen had om dit seizoen deel te nemen aan de Grand Prixs, kreeg uiteindelijk zijn zaakjes niet voor elkaar en moest afzien van deelname. Na een hoorzitting in Parijs is bovendien bekend gemaakt dat het team een flinke boete moet betalen en daarnaast niet meer mag deelnemen aan een FIA kampioenschap.
 
US F1 probeerde het nog te gooien op de onzekerheid die heerste omtrent het Concorde Agreement, het voorgestelde budget-limiet en het feit dat Bernie Ecclestone zich negatief had uitgelaten over het team waardoor potentiële sponsoren wegbleven, maar de FIA wees deze punten allemaal van de hand.

Ondanks dat US F1 goed meewerkte in het onderzoek en ook zeker de intentie had om aan de start te verschjnen, vond de WMSC dat het team de financiën niet goed op orde had en het bouwen van een auto met de beschikbare financiële middelen zwaar onderschat had. Uiteindelijk kreeg het team een boete van € 309.000, wat gelijk staat aan het bedrag dat een team moet betalen om te mogen deelnemen. Het team moet daarnaast de proces kosten betalen en mag, zoals eerder geschreven, niet meer deelnemen in een FIA kampioenschap

Dragracing: Speedgroup Club Europe newsletter nr 3 online

start_img2_480

Het derde nummer van de Speedgroup Club Europe nieuwsbrief is online. De nieuwste editie van het door de Speedgroup opgezette online magazine bevat een uitgebreide voorbeschouwing op de Finse wedstrijd van het FIA en UEM Europees Kampioenschap. Deze Nitro Nationals worden gehouden van 1 tot en met 4 juli op de dragstrip van Alastaro.

Tekst: Remco Scheelings, Speedgroup

Speedgroup Club Europe (www.club.speedgroup.eu) is een initiatief van Speedgroup (www.speedgroup.eu), de drijvende kracht achter het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing. Clubleden ontvangen onder andere de online nieuwsbrief van de Speedgroup Club Europe. Na het eerste nummer met een voorbeschouwing op de Main Event en nummer twee met een uitgebreide terugblik op dit evenement is het nu al weer tijd voor newsletter nummer 3 (http://club.speedgroup.eu/newsletters/alastaro_2010_prev/start_preview.htm). Een deel van de artikelen is vrij beschikbaar. De complete newsletter is alleen voor leden toegankelijk. Een lidmaatschap van de Speedgroup Club Europe kost voor 2010 slechts € 35,00. Daarvoor ontvangt een clublid een voorbeschouwing op iedere wedstrijd van het FIA en UEM Europees Kampioenschap en na afloop van iedere wedstrijd een uitgebreide nabeschouwing met achtergrondartikelen en veel foto’s. De Speedgroup Club Europe newsletter blijft ook buiten het actieve raceseizoen gewoon verschijnen.

In nummer 3 een voorbeschouwing op de wedstrijd in het Finse Alastaro die gehouden wordt van 1 tot en met 4 juli. Voor het FIA Europees Kampioenschap is het de tweede ronde, de motoren (UEM Europees Kampioenschap) zijn alweer aan hun derde wedstrijd toe. Naast een algemene voorbeschouwing tevens een vooruitblik per klasse, de tussenstanden in de kampioenschappen en een overzicht van de resterende wedstrijden. Verder een interview met Tapio Välja van de FHRA, de organisator van de wedstrijd in Alastaro. Racers die in newsletter 3 de revue passeren zijn onder andere Kai Selkämaa, leider in de tussenstand bij de Top Fuel Bikes, Jaska Salakari en Jarmo Kuutniemi die op Alastaro zijn rentree maakt met een uit Amerika gekochte Dodge Charger Top Methanol Funny Car. Verder een uitgebreid artikel over de Finse Top Fuel-pilote Anita Mäkelä.

Achtergrond artikelen zijn er over Chris Courteyn Video Productions, de Belgische productiemaatschappij die verantwoordelijk is voor de TV-registratie van alle EK-ronden. In een technisch artikel wordt ingegaan op de Leanders Clutch, de door de broers Jörgen en Ulf Leanders ontwikkelde koppeling die momenteel in veel winnende Pro Mods, Funny Cars en Pro Stockers te vinden is. Tot slot komt ook nog Exhaust Coating aan bod, het bedrijf van de ook in Nederland bekende Marco Maurischat. Deze Duitser, nu actief is in de klasse Pro Modified was tot voor enkele jaren een vaste gast op de dragstrip Drachten waar hij met zijn Competition Eliminator dragster recordtijden op de klokken zette.

sgc_europe_card_480

Xavier Maassen over de BOSSGP: ‘Ik wilde altijd al Formule 1 rijden’

480_portret_xavier_maassen_0018

Reeds als kind droomde Xavier Maassen van de Formule 1. ,,Mijn doel was om ooit F1 te racen.’’ Lachend: ,,Al heb ik nooit duidelijk de context waarin dat moest gebeuren genoemd, dus mijn droom komt hier nu uit’’, vertelde Maassen begin juni, toen hij met de BOSS GP deelnam tijdens het Masters of F3 weekend in Zandvoort.

Tekst: Marc Kok
Foto's: Chris Schotanus

480_duwen-0218

Xavier Maassen staat tijdens de Masters trots naast een Coloni C4 F1. Met dit type auto probeerden de coureurs Pedro Chaves en Naoki Hattori in 1991 zich tevergeefs te kwalificeren voor de Grand Prix’ Formule 1. Negentien jaar later pronkt de bolide met de 3.5 liter en acht kleppen tellende Ford motor op de Zandvoortse paddock.

Beste resultaten
,,Het wordt een historisch weekend’’, grapt de Limburgse coureur enkele weken voor zijn 30ste verjaardag. ,,Op de auto staan grappig genoeg de beste raceresultaten beschreven. ‘Best result: no result. Best Qualifying: not qualified’. Die records gaan we hier in Zandvoort scherper stellen, haha.’’

480_actie_tarzanbocht_0231

Hardcore racing
Op voorhand zal de F1-wagen uit 1991 kansloos zijn tegen de moderne(re) vierwielers die in de BOSS GP racen. ,,Het is hardcore rijden’’, geeft Maassen aan. ,,Ik heb geen flippers, maar nog een handgeschakelde versnellingsbak. Heerlijk ouderwets.’’

Meer pk’s
Maassens hoofddoel dit jaar is het FIA GT1, het officiële wereldkampioenschap voor GT wagens. Bovendien was deelname aan de vermaarde 24 Uur van Le Mans wederom een schitterende uitdaging. Niettemin vindt Maassen zijn uitstapje naar de BOSS GP met de Coloni geweldig om te doen. ,,Deze auto is voor F1-begrippen niet megasnel. De snelheid is te vergelijken met een World Series by Renault wagen. Alleen heeft deze meer pk’s. Het is interessant om te kijken waar we kunnen uitkomen.’’

480_actie-0858
Lees verder...

DSC: Startveld van 70 bolides bij Spa Euroraces

100622_spa02

Komend weekend staat alweer het vijfde raceweekend van de Dutch Supercar Challenge op het programma. Het grote GT- en toerwagenkampioenschap is na races op Silverstone, de Nürburgring, Assen en Zandvoort ditmaal te gast op Spa Francorchamps. De DSC is onderdeel van de Spa Euroraces, een evenement waar veel interessante kampioenschappen op het programma staan. Naast de DSC zijn namelijk ook onder andere het Spaanse GT Open en het Italiaanse Auto GP aanwezig. Door de grootte van het circuit verschijnen alle divisies van de DSC tegelijk aan de start van de races op zaterdag en zondag. Het gevarieerde veld telt hierdoor meer dan 70 deelnemers.

Tekst en foto's: PR

100622_spa03

In de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge is Peter Versluis momenteel de trotse aanvoerder van het klassement. De ambitieuze coureur, die naast de Dutch Supercar Challenge komend weekend ook nog deelneemt aan het GT Open, scoorde dit seizoen nog geen overwinning maar sprokkelt met zeer constant rijden veel punten bij elkaar. Daarnaast is zijn Ferrari F430 GT2 een geducht wapen tegen de concurrentie, waarmee Versluis al een paar keer dicht bij een overwinning was. Misschien is op Spa het geluk aan zijn zijde en mag hij daar de allerhoogste trede van het podium gaan beklimmen. Versluis kan echter veel tegenstand verwachten in zijn divisie, want zo is Cor Euser met zijn Marcos altijd snel op Spa. Bovendien maakt Martin Short, die aan het begin van dit seizoen tijdens zijn vakantie ongelukkig geblesseerd raakte, waarschijnlijk zijn rentree op Spa. De Engelsman zal er alles aan gelegen zijn om meteen weer te scoren op het ardennencircuit.
Lees verder...

WTCC: Groeten uit Zolder

480_tom-coronel---zolder_2
De thuisraces voor Tom Coronel brachten niet helemaal het gewenste resultaat

Afgelopen weekeinde was het WTCC voor het eerst te gast in het Belgische Zolder en daarmee reed de serie voor het eerst sinds 2007 weer eens in de Benelux. Over de races (en de nasleep, inclusief diskwalificatie) hebben we al bericht, maar we legden nog meer vast op en rondom het circuit.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat en Erik van der Schaaff


img_7490
Tom Coronel moest heel wat handtekeningen zetten, zoals hier in de tent van iOpener Enabled, waar belangstellenden het in een fraai vormgegeven virtueel racespel tegen Coronel en diens teamgenoot Tarquini konden opnemen.

img_7550
FIA GT1-coureur Xavier Maassen racete tijdens de beide WTCC-wedstrijden in 'real-time' mee met het WTCC-veld. "Ik ben derde geworden, maar het was wel zwaar, want ik mis nog wat ervaring", meldde de Limburger na afloop van de eerste wedstrijd.

480_jump-6_resize
Tarquini jump

480_jump-2_resize
Banden sparen...

480_jump-3_resize
Engstler jump...

480_burn-baby-burn_resize
Burn Baby Burn, Andy Priaulx in de achtervolging bij Tom Coronel in de eerste chicane.

480_rij-door-met-je-diesel_resize
Rij door met je diesel. De Deen Poulsen die de bumper van Tom Coronel zachtjes kust.


tent_coronel
Ook in de eigen hospitality van Tom en Tim Coronel was het een drukte van belang met tal van genodigde gasten, onder anderen van sponsors TW Steel en McGregor en de Nederlandse SEAT-dealerorganisatie.

buggy
De Dakar-Buggy van Tim Coronel was een opvallende publiekstrekker
Lees verder...

NASCAR: Geen geluk voor Villeneuve op Road America

De allereerste NASCAR Nationwide-wedstrijd op het idyllische Road America was een absoluut succes. Ford-coureur Carl Edwards was de grote winnaar, oud F1-coureur Jacques Villeneuve de grote verliezer. Ook voor het gevreesde Talladega behoeft Road America niet onder te doen. In de 30e ronde moest de wedstrijd vanwege een gigantische crash waarbij negen auto’s betrollen waren met Code Rood onderbroken worden.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR, Ford en LAT USA

villeneuve_road_america
Villeneuve leek zo dicht bij een eerste overwinning. Hij zou dit weekend niet de enige
Toyota-coureur zijn die met pech naar huis ging.

Villeneuve bleef onbeloond
Oud F1-coureur Jacques Villeneuve was met zijn Dollar General Toyota de grote smaakmaker op Road America. Geruime tijd leek de Canadees aanspraak te maken op de overwinning maar problemen met het elektrische systeem beroofden Villeneuve uiteindelijk van een tweede positie en hij moest met een 25e plek genoegen nemen.

Na een herstart met nog vijf ronden te gaan wist de Canadees zich binnen een halve ronde vanaf de achtste plek naar de eerste op te werken. In zijn kielzog volgde Carl Edwards. Omdat er van Villeneuve’s Toyota een band tegen het spatbord aanliep was het niet duidelijk of Villeneuve zijn koppositie wel kon handhaven. Ook Carl Edwards voelde zich bepaald niet op zijn gemak. Edwards: “Ik was bang dat wij allebei zouden crashen.” Het probleem loste zich vanzelf op toen Villeneuve na een herstart met nog drie ronden te gaan met mechanische problemen terugviel.

Villeneuve: “Ik heb mij bijzonder geamuseerd. Die auto deed het goed en ik heb er veel plezier aan beleefd. Het was natuurlijk totaal anders toen ik voor de laatste keer hier was maar ik heb enorm veel plezier gehad.” Carl Edwards schreef als eerste de wedstrijd op Road America op zijn naam. Edwards die tussen Sonoma en Road America op en neer pendelde was een tevreden man. “Ik had toch niets anders te doen. En om op mijn vrije dag in een wijngaard te zitten, daar voel ik ook weinig voor. Ik ga liever met een beker naar huis.”

Chevrolet-man Ron Fellows eindigde als tweede gevolgd door de Toyota van Brendan Gaughan. De eerste NASCAR Nationwide-wedstrijd was een succes. Waarschijnlijk keert men volgend jaar weer terug op het prachtige Road America.


edwards_elkhart_lake
Carl Edwards op weg naar de zege in Elkhart Lake


Uitslag
1. Carl Edwards Ford 50 ronden
2. Ron Fellows Chevrolet 50 ronden
3. Brendan Gaughan Toyota 50 ronden
4. Brad Keselowski Dodge 50 ronden
5. Owen Kelly Ford 50 ronden
6. Brad Coleman Toyota 50 ronden
7.J.R. Fitzpatrick Chevrolet 50 ronden
8.Jason Leffler Toyota 50 ronden
9.Steve Wallace Toyota 50 ronden
10.Trevor Bayne Toyota 50 ronden

WTCC: Andy Priaulx wint race 2

priaulx_race_2_kop
Andy Priaulx reed onbedreigd naar de overwinning in race 2

Op de van hem bekende wijze (achtste plaats in race één, pole in race twee) heeft Andy Priaulx de tweede WTCC-race in het Belgische Zolder gewonnen. “Voor ons is dit de enige kans om goed te kunnen scoren, want onze BMW is gewoon te langzaam om er uit eigen kracht in de kwalificatie mee om de pole te kunnen strijden”, verklaarde Priaulx. “Maar als dit de manier voor ons is om kampioen te worden, dan doe ik het graag zo!” Achter Priaulx eindigde Chevrolet-coureur Rob Huff als tweede, gevolgd door Tiago Monteiro als beste SEAT-rijder. Tom Coronel werd na een slechte start als tiende geklasseerd.


Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


Bij de start pakte Priaulx de leiding, terwijl de Hongaarse SEAT-rijder Norbert Michelisz naast hem op de eerste startrij de motor liet afslaan. Datzelfde overkwam Tom Coronel, die als negende startte. “Eigenlijk moet ik gewoon eens een tijdlang starts gaan oefenen en drie setjes banden en vier aandrijfassen oproken”, mopperde Coronel na afloop. “Het wegrijden met die diesel is heel lastig en we hebben gewoon bijna nooit de gelegenheid om dat te oefenen. Dan krijg je soms dit soort dingen, maar balen is het natuurlijk wel.” Coronel viel ver terug in het veld, maar wist zich gaandeweg de race toch weer op te werken naar de tiende plaats.

coronel_race_2
Tom Coronel had in race 2 een slechte start

Aan de kop van het veld reed Andy Priaulx onbedreigd naar zijn derde overwinning van het seizoen. “Een mooi resultaat, zeker bij de thuisrace van mijn team”, aldus Priaulx. “Dat maakt ook de ergernis over het ongeval vorige week met Tom Kristensen in Le Mans weer een beetje goed. Technisch gezien was het misschien niet mijn schuld, maar ik voel me wel verantwoordelijk, want ik was daar, ik zat in die auto en het kwam tot een botsing. Maar dat is nu verleden tijd, vanaf nu kijken we vooruit!”

rob_huff_race_2
Goede score voor de Chevy's, hier Rob Huff

Met Rob Huff als tweede, Alain Menu als vierde en Yvan Muller als vijfde behaalde ook Chevrolet een goed resultaat. Daartussen eindigde Tiago Monteiro op de derde plaats als best geklasseerde SEAT-rijder. Gabriele Tarquini werd zesde, gevolgd door Norbert Michelisz en Augusto Farfus. Jordi Gené, de winnaar van race één, kwam niet zo ver: bij zijn auto werd na afloop van de eerste race de turbocompressor vervangen en het team was niet op tijd klaar. Zo parkeerde Gené zijn SEAT na de opwarmronde in de pits. Beste privérijder was Sergio Hernández, die als negende werd geklasseerd.

farfus_vliegend
Farfus behaalde vliegend het laatste punt

Uitslag:
1. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 13 r. in 21:52,091 (gem. 142,70 km/u)
2. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze, op 1,049
3. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 1,754
4. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze, op 2,298
5. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, op 4,784
6. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 5,788
7. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, op 6,283
8. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, op 6,683
10. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, op 14,910

Stand WK na 8 van 22 races:
1. Yvan Muller, 125 punten
2. Andy Priaulx, 103
3. Gabriele Tarquini en Rob Huff, elk 102
5. Tiago Monteiro, 66
6. Jordi Gené, 61
7. Tom Coronel, 60

priaulx_podium
Andy Priaulx is blij met zijn zege

WTCC: Jordi Gené gediskwalificeerd - Tarquini wint race 1

tarquini_farfus_duel_2
Gabriele Tarquini is de nieuwe winnaar van race 1

Jordi Gené, oorspronkelijk winnaar van de eerste WTCC-race op Zolder, is naderhand uit de uitslag gehaald. Bij de technische keuring na afloop stelden de technische commissarissen vast, dat de restrictor van de luchtinlaat op zijn SEAT Leon TDI groter was dan reglementair is toegestaan. De sportcommissarissen toonden zich onverbiddelijk en besloten om Gené uit de uitslag te halen. Daarmee gaat de overwinning naar Gabriele Tarquini, die al onderweg was naar het vliegveld in Charleroi toen hij het nieuws hoorde. “Jammer voor Jordi, en zelf wil ik zo eigenlijk ook liever niet winnen, maar het zijn wel weer belangrijke punten”, aldus Tarquini tegenover AUTOSPORT.NL.


Tekst: René de Boer
Foto: Willem J. Staat


Uitslag:
1. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 2,648
2. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, op 5,277
3. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze, op 5,704
4. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 6,207
5. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze, op 6,514
6. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, op 6,840
7. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, op 7,475
8. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, op 11,943

Stand WK na 8 van 22 races:

1. Yvan Muller, 128 punten
2. Gabriele Tarquini, 109
3. Andy Priaulx, 105
4. Rob Huff, 104
5. Tiago Monteiro, 68
6. Tom Coronel, 62

WTCC voorproefje!

Officiële blog Wilco Hendriks fotografie online.

 

Nieuwe fotografie blog online van.
http://wilcofotografie.wordpress.com/-

Op deze blog komt alles van autosport fotografie tot portret fotografie.
Dit betekent dus ook dat het fotografie gedeelten langzaam zal gaan verdwijnnen van deze site.
Wel zet ik de albums van autosport events op Hendriks-Racing.nl.tt

Vergeet je niet aan te melden voor de "Update alerter" om via mail op de hoogte te blijven van het fotografie nieuws!

Epsilon Euskadi-baas: “Te weinig tijd voor voorbereiding”

Door: Marit Rijpert

Formule 1
Epsilon-Euskadi baas Joan Villadelprat is bezorgd dat zijn team mogelijk niet genoeg tijd krijgt om zich voor te bereiden op het Formule 1 seizoen van 2011, mochten ze gekozen worden als het dertiende team.
 
De FIA is momenteel bezig met het selecteren van de teams voor het seizoen 2011 van het Formule 1 kampioenschap. Een van de kandidaten is het Spaanse Epsilon-Euskadi, dat momenteel actief is in de World Series by Renault en de LMP1 in de Le Mans Series. Tegenover Autosprint verklaarde teambaas Villadelprat dat hij zich, ondanks zijn goede kansen op een succesvolle inschrijving, toch zorgen maakt. “Ik ben optimistisch, maar ook een beetje bezorgd omdat de aankondiging van de FIA niet eerder dan eind augustus zal komen.”

Villadelprat vreest dat de late aankondiging nadelig kan uitvallen voor het team dat de inschrijving weet te bemachtigen. “De tijd om een echte F1 wagen te bouwen zal ontzettend kort zijn voor de teams die zich mogen inschrijven”, aldus de teambaas. “Daarbij komt dat het onontkoombaar is dat we ons in de situatie bevinden dat we alvast investeringen maken zonder te weten of we daadwerkelijk volgend jaar in het kampioenschap zitten.”

Toch is Villadelprat optimistisch over de lange termijn. “We zijn al geruime tijd in gesprek met belangrijke internationale bedrijven die in ons willen investeren. Over twee weken zullen we beter weten wat we kunnen doen”, zei hij. “Een ding is zeker: ons project is niet voor een jaar. Het budget dat ik eis, moet minimaal twee seizoenen dekken, 2011 en 2012. Ik herhaal, dat is een minimum. Een een F1 team kan niet van jaar op jaar denken.”

In hetzelfde interview is hij ook kritisch op de nieuwe F1 teams en hun voornemens om binnen het voorgestelde budget van 40 miljoen euro te blijven. “Ik denk dat, om er alleen al aan te denken om een team te verbeteren, je minstens 100 miljoen nodig hebt. Natuurlijk kun je ook rijden met 40 miljoen, maar dat is zonder enige belangrijke doorontwikkelingen en met het risico dat je altijd maar een reserve bent. En dat je ieder jaar weer vanaf nul zal moeten beginnen.”
Foto's: Epsilon-Euskadi

V8 Superstars: Italiaanse V8 Superstarseries gaat de strijd met DTM en WTCC aanbinden!

Afgelopen weekend was de Italiaanse V8 Superstar series op Hockenheim te gast. Reden voor autosport.nl om eens een kijkje te gaan nemen. Terwijl men in het DTM en WTCC sukkelt om voldoende merken bijeen te krijgen, is de Italiaanse Flammini Group hier wel in geslaagd. Voor de toekomst heeft de Flammini Group grote plannen. Men wil een serieuze concurrent van het DTM en WTCC worden.

Tekst en foto’s Willem J. Staat

v8_r2_hockenheim
Oude tijden herleefden afgelopen weekend op Hockenheim.Verfrissend om een
dikke Chrysler en Cadillac op de eerste startrij te zien.

Flammini Group heeft grote toekomstplannen
Voor veel organisatoren lijkt het tegenwoordig onmogelijk om nog een startveld met meer dan drie merken bij elkaar te krijgen. De Italiaanse V8 Superstarseries, dat enkele jaren geleden door de Flammini Group werd opgezet lijkt een grote toekomst tegemoet te gaan. Na enkele magere beginjaren bestaat het startveld dit jaar uit 22 deelnemers en zeven verschillende merken(Audi, BMW, Cadillac, Chrysler, Jaguar, Maserati en Mercedes).Van de deelnemende merken beschikt alleen het ROAL Team van Roberto Ravaglia over fabriekssteun. Audi Sport Italia verleent importeurssteun. Met de RS4 won men driemaal het kampioenschap. Ook Mercedes is met twee teams bij het kampioenschap betrokken. Officieel wordt er door AMG aan de teams van CAAL Racing en Romeo Ferraris geen steun verleent.

herbert_v8_q
Het aantrekken van grote namen zoals Johnny Herbert is nog maar het begin.

Spectaculaire groei
De plotselinge groei van het kampioenschap in Italië werd veroorzaakt door de inbreng van de TV-zender Tele Monte Carlo dat in de negentiger jaren bij de Supertoureurs met hoge kijkcijfers scoorde. Die tijden lijken te zijn weergekeerd. Naast de wedstrijden in Italië stond er vorig jaar ook een wedstrijd op het Zuid Afrikaanse Kyalami op het programma. De Chevrolet Lumina van Fabrizio Armetta behaalde daar de allereerste zege in het kampioenschap. Persvoorlichter Andrea Ialongo van de Flammini Group: “Die wedstrijd in Kyalami was voor ons een testcase. Het heeft erin geresulteerd dat wij veel aanvragen van diverse circuits hebben gehad. In 2011 zullen wij eveneens in Mexico of Amerika een evenement hebben. Wij hebben als doel door te groeien naar een Internationale V8 series. Het aantrekken van oud F1-coureur Johnny Herbert was één van onze doelstellingen. Nu willen wij voor de toekomst nog meer grote namen binnenhalen. De V8 Superstarseries moet net zo groot worden als de World Superbike Series die eveneens door de FG Group georganiseerd wordt”

Lees verder...

24 Le Mans: Ongeloof bij Peugeot, ook Oreca out!

Door: Michaël Oosterlinck

Endurance Races
Wij, en vooral Peugeot en zelfs Audi snappen er niets van. Ook de motor van de Peugeot #4 van Oreca heeft het begeven in de 78ste editie van de 24 Uren van Le Mans. Loïc Duval, die op weg leek om de derde plaats over te nemen van de Audi van Dindo Capello, zag zijn Peugeot plots in brand vliegen en moest zijn auto ter hoogte van Arnage aan de kant zetten.
 
Peugeot, het merk dat vorig jaar domineerde en bovendien overduidelijk de snelste auto had, ging hier in Le Mans helemaal ten onder. Na de drie officiële Peugeot´s is nu ook de klantenwagen van Oreca uit de race verdwenen. Hugues de Chaunac, teambaas van Oreca, was al erg geëmotioneerd bij de opgave van de derde auto, maar kon het niet geloven toen hij ook zijn eigen auto uit de race zag verdwijnen.

“Dit is verschrikkelijk,” zegt de Chaunac. “ Ik heb de mensen van Peugeot de laatste tijd zo hard zien werken, dat dit gewoon onrechtvaardig is.”

Met het verlies van de Oreca Peugeot zijn alle vier (!) de wagens van de Franse constructeur uit race verdwenen. Het is nu maar de vraag of dit gevolgen heeft voor de toekomst van Peugeot in Le Mans. Over de oorzaken van de bizarre problemen bij Peugeot is nog niets duidelijk, maar misschien ligt het hoge tempo dat gedurende de volledige race is ontwikkeld wel de oorzaak van de nederlaag.

Bij Audi zette men alles op betrouwbaarheid en ging men behoedzaam om met het materiaal. Peugeot daarentegen draaide in de beginfase al tijden van om en bij de 3:21, en bij Oreca behaalde men bijna de kwalificatietijd van Sebastien Bourdais.

Foto's: DPPI

Fotos RMU Classic




Heeft wat langer geduurt dan normaal maar de fotos van de RMU Classics @ Spa staan online!
Met een kijkje in de F1/Group C Pitlane!

Klik op de onderstaande link:
http://picasaweb.google.nl/w.hendriks.202/RMUClassicSpa?authkey=Gv1sRgCMWP-pnH6t3uBw&feat=directlink

Audi 1e-2e en 3e Le-Mans 2010

  

De snelheid zat er dit jaar weer goed in bij Peugeot. Sebastian Bourdais had de #3-auto naar pole-position weten te sturen en de andere twee auto's van het team startten achter hem op de tweede en derde plek, terwijl de door Team Oreca ingezette 908 HDi als vierde mocht starten. 

Na de start veranderde er niet veel aan deze volgorde, al was het in de eerste paar uur wel stuivertje wisselen tussen de Peugeots die vooraan reden. Verschillende technische problemen nekten de Franse fabrikant echter in de 24 uur die zouden volgen. Eerste slachtoffer was de #3-auto van polesitter Bourdais, Pedro Lamy en Simon Pagenaud. Met een kapotte ophanging moest het trio opgeven. 

Een spin van Anthony Davidson haalde de #1 uit de strijd om de leiding, en na het uitvallen van de #2 na ruim zestien uur racen, kreeg Audi de leiding in handen. Alexander Wurz wist met de #1 het gat met de Audi's later langzaam wat te dichten, maar het hoge tempo dat de Oostenrijker reed, was te veel voor de motor, die er met flink wat vlammen mee ophield.

Audi kreeg op deze wijze de eerste drie plekken in handen en leek alleen nog concurrentie te hebben van de door Oreca ingezette Peugeot. Met nog anderhalf uur te gaan moest ook de door Olivier Panis, Nicolas Lapierre en Loic Duval bestuurde auto met een kapotte motor opgeven, waardoor de negende Audi-overwinning een feit was, al moesten de drie auto's nog wel even in formatie over de finish worden gebracht. 

Niet alleen Peugeot kende veel problemen in de LMP1-klasse. Beechdean Mansell lag al vrij snel uit de strijd na een spin van Nigel Mansell. De Brit had last van een langzaam leeglopende band, waardoor hij bij Mulsanne de muur invloog, wat een safety car tot gevolg had. De Brit werd afgevoerd met een ambulance, maar hield niet meer dan een hersenschudding over aan zijn crash. 

Kolles, waar Christijan Albers de #15 bestuurde, zag beide auto's ook niet aan de finish komen, evenals Rebellion, terwijl ook Signature-Plus en een van de Aston Martins uitvielen. De vele uitvallers in de LMP1-klasse zorgden ervoor dat de winnaar van de LMP2-klasse maar liefst als vijfde finishte. De door Danny Watts, Nick Leventis en Jonny Kane bestuurde Strakka-auto won in deze klasse. 

De GT1-klasse kende een goede vertegenwoordiging van Nederlanders, met Xavier Maassen, Peter Kox en David Hart achter het stuur van drie verschillende auto's. Maassen zag de finishvlag niet namens Luc Alphand, terwijl Hart in de andere auto van het Franse team tweede werd. Kox eindigde met Christoffer Nygaard en Tomas Enge als in de Young Driver-auto, al waren er ook maar drie finishers. De zege ging naar het Franse trio Roland Berville, Julien Canal en Gabriele Gardel van Larbre. 

Nederlands succes was er niet in de GT2-klasse. Paul van Splunteren en Niek Hommerson eindigden, samen met Louis Machiels, als zevende in hun Prospeed-auto, terwijl Tom Coronel, Jeroen Bleekemolen en Peter Dumbreck laatste werden namens Spyker, na een nachtelijke crash van de Brit. De winst was voor Team Felbermayr-Proton, met Marc Lieb, Richard Lietz en Wolf Henzler achter het stuur. In het algemeen klassement werd het Duitse team elfde, en eindigde daarmee zelfs twee plekken hoger dan het beste GT1-team.

De 24 uur van Le Mans van dit jaar kende als vanouds weer de nodige drama en bewees opnieuw dat een auto nog zo snel kan zijn, als deze het geen 24 uur volhoudt, levert het de nodige tranen op. Letterlijk, bewees Oreca-teambaas Hugues de Chaunac. Tranen waren er ook bij Audi-teambaas Wolfgang Ulrich, maar dan van blijdschap, dankzij de trippelzege die het team behaalde. Deze prestatie was sinds 2004 niet meer vertoond

Sportscars: Audi's op kop na drie kwart

100613_24u_lm_audi_9_pitstop
De nummer 9-Audi rijdt nu aan de leiding

Na drie kwart van de wedstrijd in Le Mans rijden er twee Audi’s op de eerste twee plaatsen, en dat was bepaald niet wat de meeste mensen op basis van de prestaties in de kwalificatie hadden verwacht. Maar ja, snel zijn is één ding, betrouwbaar zijn is een ander aspect, en dat speelde Peugeot iets na 7.00 uur op zondagochtend parten toen bij de nummer 2-auto de motor plofte. Tot die tijd had de Peugeot van Sarrazin, Montagny en Minassian aan de leiding gereden, maar door het uitvallen ging de eerste plaats nar de nummer 9-Audi van Bernhard, Dumas en Rockenfeller, gevolgd dor de nummer 8-Audi met Fässler, Treluyer en Lotterer in dezelfde ronde. Op de derde plaats rijdt de nummer 1-Peugeot, de enige nog resterende fabrieksauto van het Franse merk, met Gené, Wurz en Davidson. Laatstgenoemde had in de vroege ochtend een incident bij het inhalen van Emmanuel Collard in de Corvette.

Tekst: René de Boer
Foto: PR


Live timming 24 uur Le Mans 2010.

 

Klik op ondersaande link voor live timming van de 24 uur Le Mans

http://www.lemans.org/en/courses/24h-chrono-en-direct-2010.html

Sportscars: Volop nieuws voor Le Mans in 2011

100610_24ulm_persconferentie
Het nieuws werd bekendgemaakt tijdens de traditionele persconferentie in het museum van Le Mans


De vroeger gebruikelijke testdag ter voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans keert in 2011 terug en volgend jaar is er nog maar één GT-categorie, gebaseerd op de GT2-reglementen uit 2009. Dat was het belangrijkste nieuws tijdens de jaarlijkse persconferentie van de organiserende Automobile Club de l’Ouest op de donderdagochtend voorafgaand aan de 24-uursrace. Dat betekent dat we de GT1-auto’s als de Corvette, Aston Martin en Lamborghini dit jaar voor de laatste maal in Le Mans in actie zien. Ook werd officieel de datum voor de 24 Uur van Le Mans 2011 aangekondigd: volgend jaar vindt de race plaats op 11 en 12 juni – dus tijdens het Pinksterweekeinde.

Tekst: René de Boer
Foto: Rebocar Automotive Productions


Net zoals in tal van andere autosportcategorieën worden er ook in Le Mans volgend jaar nieuwe reglementen van kracht en om fabrikanten en constructeurs de gelegenheid te geven om hun nieuwe auto’s te testen wordt de testdag nieuw leven in geblazen. In 2009 en dit jaar vond er uit kostenoverwegingen geen testdag plaats, daarvoor was de additionele testmogelijkheid een vaste traditie in Le Mans. “Een datum hebben we nog niet, die wordt in overleg met diverse betrokkenen vastgesteld, maar ga maar uit van eind april of begin mei”, zegt Vincent Beaumesnil, sportdirecteur van de ACO. Of deelname aan de testdag een verplichte of vrijwillige aangelegenheid wordt, staat ook nog niet vast, maar wordt binnen afzienbare tijd beslist.

“GT Endurance” met “GT-Pro” en “GT-Am”

Niet helemaal als een verrassing komt het wegvallen van de GT1-categorie in Le Mans. Voor dit jaar was er al sprake van deze stap, maar op verzoek van teams schreef de ACO de GT1-klasse voor 2010 toch nog uit. Hierna is het echter dus definitief verleden tijd. “We zien dat de GT1-auto’s meer en meer zijn geconstrueerd voor sprintwedstrijden van een uur, zoals in het WK GT1, en niet meer geheel passen binnen de lange-afstandsfilosofie van Le Mans”, aldus Beaumesnil. Daarentegen bewandelt de ACO voor wat betreft de GT-categorie vanaf 2011 een nieuwe weg: er wordt één “GT Endurance”-klasse geconstrueerd, waarbij er onderscheid wordt gemaakt tussen teams in een “GT-Pro”-categorie met actueel materiaal en professionele coureurs en de “GT-Am”-categorie met auto’s van (minimaal) een jaar oud en rijders die door de FIA zijn ingedeeld in de zilver- of brons-categorie.

Intercontinental Le Mans Cup

Daarnaast werd er nieuws bekendgemaakt rondom de Interncontinental Le Mans Cup, het dit jaar nieuwe kampioenschap met wedstrijden volgens de Le Mans-reglementen. Eerder stonden hiervoor al de 1000-kilometer-race van Silverstone (13 september) en Petit Le Mans in het Amerikaanse Road Atlanta (2 oktober) vast. Nu is ook de datum en locatie van de derde wedstrijd van dit jaar bekend: 7 november op het circuit van Zhuhai in China, waar een zes-uursrace zal worden afgewerkt. Voor volgend jaar bestaat de beoogde kalender uit de 12 Uur van Sebring of de 6 Uur van Laguna Seca in maart, de 1000 Kilometer van Spa-Francorchamps in mei, de 24 Uur van Le Mans in juni, waarbij dubbele punten te verdienen zijn, de 1000 Kilometer van Silverstone in september, de 1000 Kilometer van Fuji in oktober en een zes-uursrace in China in november.

Sportscars: Jeroen Bleekemolen tevreden over kwalificatie

De kwalificatie in Le Mans zit erop. We zullen de race vanaf de 13e plaats in onze klasse starten. Met het resultaat kunnen we best tevreden zijn. We zitten redelijk dichtbij de kop van de GT2. Tijdens de race zitten we vaak nog dichterbij, zeker na een paar uur. Daarom verwacht ik dat we langzaam naar voren kunnen komen.

Peter (Dumbreck) is vanavond begonnen, omdat hij nog niet zo veel gereden had. De baan was in het begin nog redelijk nat. Ik heb daarna het stuur overgenomen en heb geprobeerd onze tijd van gisteren scherper te stellen. Dat was zeker in het begin niet makkelijk, want er waren nog natte plekken op het circuit. Vooral in een paar hele snelle bochten moest je erg oppassen. De Porsche bochten drogen met het nieuwe asfalt van dit jaar veel langzamer op. Ook in Indianapolis, waar we met 285 km/u aankomen was nog een beetje nat. Het werd steeds droger en daarmee ook sneller. Helaas had ik geen vrije ronde. Mijn laatste 3 ronden waren allemaal snel, maar elke keer met een beetje verkeer. Als een snelle Audi of Peugeot je net op de verkeerde plaats voorbijkomt, kost dat ons vaak veel tijd. Er had zeker nog wat meer ingezeten, maar het is een 24 uursrace. Dus de kwalificatie bepaalt nog niet zo veel.

De Spyker is makkelijk te rijden dit jaar, dus daarmee moeten we tijdens de race constant snel kunnen zijn. En tot nu toe worden we gedurende de races altijd steeds competitiever. Dus het ziet er goed uit. Ook in het donker heeft Peter Dumbreck nog goede tijden gereden vanavond. Het zal in ieder geval een mooie race worden, vooral in de GT2. Er rijden fabrieksauto’s van Porsche, BMW, Ferrari, Corvette, Jaguar en uiteraard Spyker. En het aantal ex-Formule 1-rijders wat bij ons meedoet zegt al genoeg. Om vooraan te eindigen zul je dus echt vol moeten gaan, 24 uur lang. De competitie maakt de race ook voor ons heel mooi.

Morgen hebben we de rijdersparade in de stad Le Mans. Altijd een hele happening. Duizenden mensen komen daar om de rijders te ontmoeten. Zaterdag om 15 uur begint de race. Ik start de race en zal meteen een dubbele stint doen, van twee uur lang.

Groeten,

Jeroen

Sportscars: Peugeot bezet eerste vier plaatsen op grid Le Mans

100610_24u_lm_qualif_peugeot3
De Peugeot met het startnummer 3 start zaterdag vanaf de pole-position

Voor de vierde achtereenvolgende keer vertrekt een Peugeot 908 HDi FAP vanaf de pole-position tijdens de 24 Uur van Le Mans. Tijdens de eerste kwalificatie op woensdagavond reed Sébastien Bourdais in 3:19,711 minuten de snelste rondetijd, die tijdens de twee sessies op donderdagavond niet meer werden verbeterd.

Tekst: René de Boer
Foto's: PR


Voor titelverdediger Peugeot begon het evenement dit jaar goed, al moet de waarde van de kwalificatie bij een lange-afstandsrace als deze zoals bekend niet worden overschat. Niettemin kan men in Sochaux content zijn met vier Peugeots op de eerste vier plaatsen, want achter de drie fabrieks-Peugeot reed de 908 HDi FAP van het Franse ORECA-team de vierde tijd. Pas daarachter volgde de snelste Audi, de auto van Timo Bernhard, Romain Dumas en Mike Rockenfeller. Twintig minuten voor het einde van de derde en laatste kwalificatie op donderdagavond reed Mike Rockenfeller een tijd van 3:21,981 minuten, maar daarmee was hij altijd nog zo’n acht tienden van een seconde langzamer dan de ORECA-Peugeot en ruim 2,2 seconden langzamer dan de snelste fabrieks-Peugeot. Bij Audi verklaarde men na de eerste kwalificatie nog dat er voornamelijk aan de afstelling voor de race was gewerkt en dart er daardoor geen snelle tijden gereden konden worden, maar na donderdagavond leek het er toch wel op dat men bij Audi ook met de verbeterde R15-plus duidelijk snelheid tekort komt, in ieder geval over één ronde.

100610_24u_lm_qualif_audi7
De Audi's komen in ieder geval op één ronde snelheid tekort

Bij Peugeot, voor welk merk de klassieke race in eigen land met onvoorstelbaar veel publiciteit en prestige verbonden is, zal men daar niet mee kunnen zitten. Lokale held Sébastien Bourdais was op woensdag al blij met zijn voorlopige pole: “Het is altijd mooi om na een sessie bovenaan te staan, vooral voor mij hier in Le Mans. Het resultaat laat zien dat de Peugeot 908 HDi FAP er nog steeds goed bij zit. Nu moeten we dat omzetten in een goed raceresultaat.”

100601_24u_lm_quali_poleteam
Het pole-winnende team met vlnr Pedro Lamy, Simon Pagenaud en Sébastien Bourdais
Lees verder...

Organisatie IRL: Safetyteam viel bij De Silvestro niets te verwijten

Door: Wieger van den Bos

IndyCar Series
Menigeen heeft met verbazing gekeken naar het optreden van de leden van het veiligheidsteam op de Texas Motor Speedway, na de crash van Simona de Silvestro. Kennelijk deelde de IRL-organisatie deze mening niet. Toch kwam men gisteren met een verklaring naar aanleiding van de hulpverlening en brandbestrijding.
 
Hoe liggen de feiten. Tijdens iedere IndyCar race dienen minimaal veertien van de vierentwintig veiligheidsteamleden van het Holmatro Safety Team aanwezig te zijn. Het professionele team staat onder toezicht van Dr. Mike Olinger, Indy Racing League directeur van de medische diensten en Mike Yates, Indy Racing League manager van de veiligheidsverrichtingen op de baan.

Holmatro ondersteunt de Indy Racing League al sinds januari 1996, toen de eerste race plaatsvond in de Walt Disney World Speedway. Iedere racedag bestaat het team uit twee trauma artsen, drie paramedici en negen brandweermannen. Men heeft gemiddeld twintig jaar ervaring, ieder in het eigen vakgebied. Het team reist met vier voertuigen en brengt de meest geavanceerde race technologieën met high-performance Holmatro red-gereedschappen naar elke locatie. Zij evalueert voortdurend de veiligheidsprocedures van de motorsport voor zowel deelnemers als toeschouwers. Het Holmatro Safety Team werkt op locatie nauw samen met o.a. de brandweer, ambulance- en sleepwagenpersoneel en onderhoudsmonteurs. Op elke nieuwe locatie organiseert het team een acht uur durende instructiecursus. Ook bezoekt zij vooraf de racebaan om zich perfect te kunnen voorbereiden voor ieder evenement.
De Indy Racing League is voortdurend bezig met motorsport innovaties voor bestuurders, teams en personeel die in aanmerking komen voor de veiligheid en grote technologische verbeteringen zoals, veilige bescherming, aanbindende banden, wagenstel verbetering, ethanol brandstof en het Holmatro Safety Team.

De verbazing van miljoenen fans was daarom des te groter toen zij getuige waren van het incident management van dit professionele team na de crash van Simona de Silvestro. Waarom kwam het bij het bestrijden van de brand van de wagen van de Zwitserse allemaal zo ongecoördineerd, amateuristisch en tergend langzaam over. Ook de IRL-organisatie zal zich bewust zijn geweest van het feit dat men met deze aanpak, zonder evaluatie, niet weg kon komen.

Lees verder...

Le-Mans 24 uur op Eurosport 1 en 2

Woensdag 9 juni
16:00 - 19:30 uur Eurosport 2 - Vrije training
19:30 - 20:00 uur Eurosport 1 - Vrije training
22:00 - 00:00 uur Eurosport 2 - Kwalificatie

Donderdag 10 juni
19:00 - 19:30 uur Eurosport 2 - Kwalificatie
19:30 - 20:00 uur Eurosport 1 - Kwalificatie
20:00 - 21:00 uur Eurosport 1 - Kwalificatie
22:00 - 00:00 uur Eurosport 1 - Kwalificatie

Zaterdag 12 juni
09:00 - 09:45 uur Eurosport 1 - Warm-Up
14:15 - 14:45 uur Eurosport 1 - Starting procedure
14:45 - 16:15 uur Eurosport 1 - Race start
16:00 - 20:15 uur Eurosport 2 - Race
20:15 - 22:30 uur Eurosport 1 - Race
22:30 - 23:15 uur Eurosport 2 - Race
23:15 - 00:00 uur Eurosport 1 - Race

Zondag 13 juni
00:00 - 00:30 uur Eurosport 2 - Race
00:30 - 03:00 uur Eurosport 1 - Race
03:00 - 09:00 uur Eurosport 1 - Race
09:00 - 09:30 uur Eurosport 1 - Race
09:30 - 10:30 uur Eurosport 1 - Race
10:30 - 13:05 uur Eurosport 2 - Race
13:05 - 15:15 uur Eurosport 1 - Race Finish
15:15 - 15:30 uur Eurosport 1 - Race samenvatting

Tekoop schoolboeken Gilde ICT nv2 leerjaar 1/2.

Boeken Gilde ICT nv2 leerjaar 1/2

Gebruikers ondersteuning:
Maatwerk MBO ICT >2 Gebruikers
ondersteuning, door Ron de Graaf
ISBN: 978 90 395 2584 5

ECDL:
Word 2003: Module 3 Compact (ECDL
goedgekeurd)
ISBN13: 978-90-5906-158-3

ICT-theorie-Windows XP-Internet en E-mail,
Module 1-2-7 Compact(ECDL goedgekeurd)
ISBN13: 978-90-5906-163-7

PowerPoint 2003: Module 6 Compact (ECDL
goedgekeurd)
ISBN: 9789059061613
Instalatie Software:
ICT 3/4-SW Besturingssoftware Windows XP,
Instruct
ISBN: 9789046000410

Nederlands:
Maatwerk MBO ICT >2 Communicatie voor ICT
Nederlands, oor Ron de Graaf
ISBN:978 90 395 2585-2

Thiememeulenhoff: Corrent Spellen, Theorie-
en opdraachten boek
ISBN: 90-06-81410-5
Engles:
Maatwerk MBO ICT >2 Communicatie voor ICT
Engels, door Laura van der Linden
ISBN:978 90 395 2586 9

Info Har Hendriks 06-18353732

Frank Versteegh donuts Tarzanbocht demo Vettel Red Bull masters Zandvoort formula 3

iRacing DWCR series, de F1 onder simracing + commentaar!

Hoe iRacing gemaakt word en hoe het gebruikt word.

Ik heb nog nooit goed uit kunnen leggen wat simracing echt in houdt en hoe realistisch het is.
Door de volgende twee filmpjes denk ik dat veel mensen versteld zullen staan.
Dit is geen spel zoals veel mensen zeggen!

Force India sleept Lotus voor rechter

Door: Michaël Oosterlinck

Formule 1
Formule 1 team Force India sleept ‘concurrent’ Lotus voor de rechter. Force India, het team van de Indiër Vijay Mallya, verdenkt Lotus, sinds dit jaar nieuw in de Formule 1, van plagiaat. Volgende de renstal zou Lotus informatie van de Force India VJM03 hebben gebruikt voor de bouw van het Lotus T127 schaalmodel.
 
Na de bouw van het schaalmodel van de Lotus, gemaakt door Fondtech, stuurde het team beeldmateriaal van dit model de wereld in. Bij Force India wist men meteen dat er iets niet juist zat, daar de Lotus enorm goed leek op de auto van Force India. Vandaag bevestigde het team dat het Lotus voor de rechtbank sleept.

De rechtzaak loopt tegen de moederbedrijven van Lotus Racing, technisch directeur Mike Gascoyne en Aerolab, het bedrijf dat zorgt voor de windtunnels. Niet onbelangrijk: Mike Gascoyne is deze winter overgestapt van Force India naar Lotus.

“Force India gelooft dat Lotus Racing gebruik heeft gemaakt van en voordeel heeft gehaald uit de kennis van Force India en zijn intellectuele eigendommen, alsook Bridgestone banden heeft gebruikt die Force India toebehoren, voor het bouwen van de Lotus T127. Dit zonder toestemming van het Force India F1 team.” klinkt het.
Foto's: Force India F1

NASCAR: Jacques Villeneuve in Nationwide series.

Oud F1 wereldkampioen Jacques Villeneuve zal in twee Nationwide wedstrijden voor het team van Todd Braun met de door Dollar General gesponsorde Toyota Camry uitkomen.

Tekst Willem J. Staat
Foto NASCAR

nationwide_villeneuve


Jacques Villeneuve terug in Nationwide series
Jacques Villeneuve zal met de No 32 Dollar General Toyota Camry op zowel Road America als Montreal voor het team van Todd Braun uitkomen. Op 19 juni staat er voor de eerste maal een NASCAR Nationwide-wedstrijd op het prachtige circuit van Road America op de kalender. De wedstrijd in Montreal vindt op 29 augustus a.s. plaats. Beide circuits hebben voor Villeneuve een speciale betekenis. In Elkhart Lake behaalde de Canadees zijn allereerste CART-overwinning en het circuit “Glles Villeneuve” is natuurlijk naar zijn legendarische vader vernoemd.

Vorig jaar kwalificeerde Villeneuve de Braun Toyota als zesde en eindigde uiteindelijk als vierde. Op Road America zegevierde Villeneuve tweemaal in de CART-series en behaalde eenmaal de pole.

Jacques Villeneuve: “Het is natuurlijk fantastisch dat ik weer bij Braun Racing kan racen. Vorig jaar heb ik er in Montreal enorm veel plezier aan beleefd en nu keer ik terug naar Elkhart Lake waar ik bijzonder goede herinneringen aan heb, want ik won er mijn eerste Indycar-wedstrijd.” Todd Braun: “Voor ons team is Jacques op de Road Courses een belangrijke aanwinst.”

Red Bull F1 Factory Tour.

BOSSGP: Henk de Boer ‘grote boze kerel tussen de dametjes’

480_de_boer_portret_674

Begrijp ons niet verkeerd: Henk de Boer is een vriendelijke man, gezellig in de omgang. Maar zijn Panoz DP01 Champcar is nogal imponerend. Ten opzichte van de relatief lichtvoetige Formule 1-auto’s in BOSS GP is zijn Champcar een 200 kilo zwaardere, achteruitkijkspiegel vullende, indrukwekkende verschijning. De Boer spreekt zelf over een ‘grote, boze kerel tussen de dametjes’. Lachend: “Dit is low budget racen. De auto rijdt op methanol, dat kost maar 55 cent per liter.”

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Chris Schotanus

480_de_boer_actie_256

Je kunt veel over Henk de Boer zeggen, maar niet dat hij kleurloos is. Neem de manier waarop hij zijn eerste ervaringen in de autosport opdeed. De meeste nieuwbakken coureurs beginnen voorzichtig in een beginnersklasse. De Boer koos een andere tactiek. “Ik wilde in korte tijd veel ervaring opdoen. Daarom reed ik in vijf klassen tegelijk.”
In Nederland nam hij deel aan de nationale cups rond de Alfa Romeo 156 en de Seat Ibiza. Internationaal reed hij in de Ferrari 360 Challenge en, met een Formule Ford, in een klasse voor historische formuleauto’s. De vijfde klasse heeft weinig indruk gemaakt. “Dat seizoen reed ik ook nog met een andere auto.”

480_de_boer_711

Op weg naar de Formule 1
De Boer vormt al tien jaar lang een hecht team met René Kouwenberg, die voor de techniek van zijn raceauto’s tekent. Samen stippelden ze een toekomst uit. “We zeiden tegen elkaar dat we samen richting de Formule 1 zouden gaan.” Berustend: “René was er eerder klaar voor dan ik.”
Via de klasse Historische Monoposto’s, waar hij een Argo Formule 3 bestuurde, kwam de Formule 1 uiteindelijk in zicht. Enkele jaren geleden mengde hij zich met zijn Colini Formule 1-bolide uit 1988 in het BOSS-geweld.
Lees verder...