Div: Peter Kox op pole Super Trofeo, Kalff en Kamphues starten vanaf P3 op Spa

kwalificatie_super_trofeo_spa

Peter Kox heft een mooie rentree gemaakt in de Lamborghini Blancpain Super Trofeo. De Nederlandse coureur pakte de poleposition voor de wedstrijd op Spa-Francorchamps. Drie minuten voor het eind van de kwalificatie ‘vloog’ Kox in zijn vliegende ronde naar de rapste officiële trainingstijd.

Allard Kalff en Rob Kamphues zijn dit weekend ook actief met de rappe Lambo’s. Zij vormen een koppel op het bekende Belgische raceasfalt. Kalff deed het tijdens de ‘kwalli’ uitstekend. Daardoor mag Kamphues vandaag tijdens race 1 vanaf de derde plek starten. ,,P3 in wet qualifying for Lamborghini Super Trofeo, thanx to banzai lap from Allard Kalff! Great car again’’, zo twitterde Kamphues zijn internationale fans tegemoet.

Uitslag kwalificatie:
1. Hayek/Kox (#24), Blancpain Reiter Engineering, 2:46.687
2. Venturi/Maino (#46), Black Bull Swiss Racing, 2:48.085
3. Kalff/Kamphues (#1), Automobili Lamborghini, 2:49.016
4. Babini/Moccia (#22), MIK Corse, 2:49.493
5. Green/Barker (#2), Automobili Lamborghini, 2:49.577
6. Bellini (#3), Bonaldi Motorsport, 2:49.617
7. Leimer C./Navarro (#63), Autovitesse Garage R. Affolter Suisse, 2:49.814
8. Amos (#69), Touringauto, 2:50.187
9. Šťovíček (#88), Charouz-Gravity Racing, 2:57.730
10. Pronk (#76), Blancpain Reiter Engineering, 2:58.037
11. Leimer H./Lucas (#19), Autovitesse Garage R. Affolter Suisse, 2:58.716

GT1: Maassen en Menten winnen ook kwalificatierace

Door: Marit Rijpert
Gepost op: 30-07-2010

FIA GT
Xavier Maassen en Jos Menten hebben vandaag hun eerste overwinning van 2010 gepakt in de kwalificatierace van ronde vijf van het FIA GT1 kampioenschap op Spa-Francorchamps.
 
Na twee dagen van het haast traditionele veranderlijke weer van de Ardennen, kon de zon eindelijk doorbreken. Op een droge baan konden de Nederlanders Maassen en Menten hun Mad-Croc Racing Corvette Z06 van start tot finish aan de leiding houden, een knappe 1,8 seconden voor de Reiter Lamborghini Murcielago van Ricardo Zonta en Frank Kechele. Dit was wel het beste resultaat voor de Lamborghini.

Maassen was overduidelijk tevreden na afloop. “Het was geweldig. We maakten een goede pitstop. We hadden een fantastische auto in het begin. We hadden een beetje moeite met de lage bandenspanning en ik zag dat Ricardo (Zonta, red.) dichtbij kwam, het was een beetje op en neer. Ik moest het gat vergroten, en dat konden we ook, dat was goed. De auto leek best te lopen. We hadden de hele race een goede wagen, behalve de laatste paar ronden, met het over- en onderstuur door de grote bandendegradatie. Maar we hebben het goed gedaan en we staan nu officieel op pole voor een kampioenschapsrace.” De Nederlander begrijpt echter wel dat hij er nog niet is. “We moeten morgen nog steeds ons best doen. We gaan naar de data kijken om te zien of we nog iets kunnen verbeteren voor morgen, en van daaruit zien we wel wat er gebeurt.”

Marc Hennerici en Mike Hezemans brachten op afstand de Phoenix Racing/Carsport Corvette binnen op een derde plaats, om zo hun eerste podium sinds de race in Abu Dhabi te behalen. Daarachter waren het Nygaard en Stefan Mücke in de Aston Martin DB9, en Longin en Verdonck completeerden de top vijf.

Xavier Maassen zal de Championship Race morgen dus vanaf pole positie aanvangen. De race zal om 12:05 uur starten.
Foto's: FIA GT/DPPI

Dutch GT4: Camaro's maken entree op Nürburgring

480_avdh_camaro_rz

Met de langverwachte uitbreiding van de twee Chevrolet Camaro’s GT4 (zie afbeelding) vanaf het volgende raceweekeinde op de Nürburgring, telt het startveld van het HTC Dutch GT4 Championship dik 20 auto’s. De organisatie van het HTC Dutch GT4 heeft zich als doel gesteld om in 2011 een startveld van structureel meer dan 20 bolides te bewerkstelligen.

Tekst en foto: PR

Sinds de aankondiging van het Dutch GT4 in oktober 2008 is het aantal GT4 gehomologeerde bolides sterk toegenomen. Waar er toen nog sprake was van een beperkte verzameling GT4-auto’s, is er inmiddels voor nieuwe deelnemers te kiezen uit een zeer breed scala. De Aston Martin GT4, BMW M3 GT4, Corvette C6, Camaro GT4, Ginetta G50, Ford Mustang FR500C en Porsche 997 GT4, die momenteel als strijdwapens in het HTC Dutch GT4 worden gebruikt, zijn slechts een greep uit de enorm gegroeide GT4-showroom. Nog niet in het HTC Dutch GT4, maar wel beschikbaar zijn onder andere de Aston Martin N24, Donkervoort D8GT, Nissan 370z en Maserati Gran Turismo GT4.

Volgend seizoen
Ook in 2011 komt het HTC Dutch GT4 in actie op minimaal drie verschillende circuits, maar het doet haar naam eer aan door de meeste races op Circuit Park Zandvoort te starten. Sinds de ‘GT4 European Cup’ ook op Michelin-banden rijdt, kunnen teams zonder enige vereiste aanpassing met dezelfde auto probleemloos in zowel de Nederlandse als de Europese GT4 uitkomen.

Spannende races
Deelnemers aan het HTC Dutch GT4 zijn verzekerd van 21 spannende races, waarbij niet zelden het erepodium ingenomen wordt door drie verschillende automerken. Maar in 2011 is er in de eredivisie van de nationale autosport niet alleen plaats voor de allersnelste coureurs, want ook volgend jaar is er de ‘Legend Cup’. Een subdivisie binnen het HTC Dutch GT4, voor coureurs van 45 jaar en ouder en rijders die een verzoek tot deelname hebben ingediend.

FIA GT1: Nicky Pastorelli aast op revanche in Spa-Francorchamps

480_pastorelli
Nicky Pastorelli is, drie weken na een teleurstellend resultaat op het circuit van Paul Ricard in Zuid-Frankrijk, weer helemaal gemotiveerd voor zijn volgende race. Het FIA GT1 wereldkampioenschap is komend weekend op het circuit van Spa-Francorchamp en Pastorelli ziet met vertrouwen de races tegemoet.

Tekst en foto: PR

Omdat de GT2 auto’s de 24 uurs race rijden die zaterdag om 4 uur van start gaat, is er een iets ander programma. De FIA GT1 klasse rijdt de kwalificatie en de kwalificatie race op vrijdag en de championship race op zaterdag.

Favoriete circuit
Nicky Pastorelli: ,,Het is altijd even lastig om na een teleurstelling je weer op te laden, maar ik heb al weer zin in het weekend. En Spa is mijn favoriete circuit. Het mooie van de baan is niet een deel ervan, maar eigenlijk het geheel. De combinatie van snelle bochten en de hoogteverschillen. Het mooiste punt blijft dan uiteindelijk wel Eau Rouge, die hele snelle bocht die heel stijl omhoog loopt. Ook een belangrijke bocht om het lange rechte stuk dat erna komt. Altijd fantastisch om daar te rijden.”

Programma FIA GT1 Spa-Francorchamps
Donderdag 29 juli
11.30 – 12.50 Free Practice
16.30 – 17.30 Pre Qualifying

Vrijdag 30 juli
09.45 – 10.45 Qualifying
15.00 – 16.00 Qualifying race

Zaterdag 31 juli
12.05 – 13.05 Championship race

Jos Menten met ProSpeed Competition in 24 uur van Spa-Francorchamps

jos_menten

Jos Menten neemt komend weekend deel aan de 24 uur van Spa-Francorchamps. De coureur uit Haelen, die vorig jaar als winnaar het podium op mocht, doet dit jaar beroep op het Belgische ProSpeed Competition voor de Belgische wedstrijd van twee maal rond de klok. Paul van Splunteren en Phil Bastiaans racen met Niek Hommerson en Louis Machiels in de andere Porsche van ProSpeed.

Tekst en foto's: PR

Het strijdwapen wordt de Porsche 911 GT3 R. Menten deelt de bolide uit Weissach met zijn landgenoot Oskar Slingerland en zijn twee zuiderburen Maxime Soulet en Julien Schroyen.

Van uitstekende makelij
,,ProSpeed Competition voorstellen hoeft nauwelijks nog’’, opent Menten zijn relaas. ,,Het team rond Rudi Penders kan al enkele jaren rekenen op fabriekssteun van Porsche. De Porsche 911 GT3 R is van uitstekende makelij en ook mijn teamgenoten kennen het klappen van de zweep. De ideale omgeving om aanspraak te maken op een overwinning in de klasse.’’

Strijdvaardig
Een opvallende constante in de carrière van Menten is dat hij sinds 2005 steeds beschikte over GT1-materiaal in Spa, maar dit wagentype is niet meer welkom in de Ardense etmaalrace. ,,Althans niet in 24 uur. De GT1’s rijden hun WK-race in het voorprogramma. De 24 uur is voorbehouden voor wagens van het type GT2, GT3 en GT4. Zelf komen we aan de start met een GT3-wagen. Daarmee willen we de GT2’s, die in theorie sneller zijn, het vuur aan de schenen leggen’’, aldus een strijdvaardige Menten.

prospeed_livery

Geen veldvulling
,,We nemen niet deel als veldvulling, laat daar geen twijfel over bestaan. We hebben het potentieel om te strijden om de overwinning in GT3. En als de puzzelstukjes goed in elkaar vallen, kunnen we ook een plekje binnen de topvijf algemeen ambiëren. Het staat vast dat we met Audi en Ford sterke concurrenten hebben in GT3, maar de legendarische betrouwbaarheid van Porsche kan daarin wel eens het verschil maken’’, blikt Menten vooruit op de 24 uur van Spa-Francorchamps.

Programma
Op donderdag vinden de kwalificatieritten plaats. De start van de wedstrijd wordt op zaterdagmiddag 16.00 gegeven. Dat is aan de voet van de Raidillon.

Div: Megacrash Bruno Junqueira in Truckrace

megacrash_jungueira_truckrace

Je hebt crashes en je hebt CRASHES. Bruno Junqueira, die we al jaren kennen van de snelle singleseaters, deed nu eens mee met een truckrace. Daarbij kwam de Braziliaan allesbehalve zacht in aanraking met Diumar Bueno. Het enige 'bueno' aan de gigaklapper is dat de rijders beiden ongeschonden van de wrakstukken konden weglopen. Junqueira knalde over de truck van zijn collega-rijder, waarbij de 'cockpit' compleet van Bueno's bolide werd afgerukt.

Mega crash op Brands Hatch, Seat Leon Eurocup 2010

24 uur spa

 
Endurance Races
Hij wordt ontegensprekelijk één van de internationale vedetten van de 62e editie van de Total 24 Hours of Spa. Met niet minder dan vijf overwinningen van de 24 Uren van Le Mans, vier successen tijdens de 12 Uren van Sebring, twee titels in de American Le Mans Series, titels in de DTM en in de Franse en Britse Toerwagens Kampioenschappen, bezit het palmares van Frank Biela een meer dan prestigieuse uitstraling. Niettegenstaande heeft de Duitser de 24 Uren van Spa nooit aan het lijstje kunnen toevoegen. Met zijn 46e verjaardag op de maandag na de wedstrijd hoopt Frank op een leuk cadeau op het einde van de etmaalrace die hij zal betwisten met een Audi R8 LMS van het W Racing Team.
 
Frank, wat is jouw gevoel op enkele dagen van deze race?
"Het doet echt plezier terug naar Spa te komen rijden. Ik heb hier dikwijls gereden eind jaren '80 aan het stuur van de Ford Sierra's van bij Eggenberger. Mijn laatste 24 Uren hier waren in 1990 met een derde eindplaats als resultaat. We hadden zelfs dat jaar kunnen winnen zonder een vrij ongebruikelijk incident. Op weg naar de Raidillon, raakte Roland Asch, mijn ploegmaat, het tijdenbord dat hem door ons team werd getoond. De vóórruit vloog aan diggelen en moest vervangen worden. Uiteindelijk finishten we nog in dezelfde ronde als de winnaars maar de eindoverwinning hadden we verspeeld."

Wanneer was jouw laatste race in Spa?
"Dat moet in 1998 geweest zijn, met een Audi A4, tijdens een wedstrijd van het Duits Touringcar Kampioenschap. Maar er is sindsdien heelwat gewijzigd, met de vernieuwde chicane en de brede asfaltstroken ter vervanging van de grindbakken. Ik had de indruk dat de omloop langer was en we meer tijd hadden tussen de bochten. Maar het is helemaal het geval niet. Alles verloopt heel snel en je hebt helemaal geen tijd voor verveling."

Hoe kom je eigenlijk bij WRT terecht?
"Ik ken heelwat mensen in het team. Vincent Vosse, René Verbist, maar ook J.-G. Mal-Voy, de Voorzitter van de Belgian Audi Club. Het team oogt heel professioneel en ik ben echt blij erbij te zijn. Echt een mooie kans om de 24 Uren nog eens te betwisten."

Wat zijn jouw aktiviteiten buiten het racen?
"Ik sta ter beschikking van Audi. Ik vertegenwoordig het moederhuis bij evenementen, maar doe ook heelwat testwerk. Ik was bijvoorbeeld betrokken bij het Audi R8 LMS-projekt sinds het begin. Samen met Frank Stippler, mijn ploegmaat in Spa, hebben we het merendeel van het ontwikkelingswerk verricht voor deze wagen.

Je bent Audi-fabrieksrijder sinds 1991. Hoe leg je die trouw uit?
"In het begin, tijdens de jaren '90, werd ik regelmatig benaderd door andere merken. Maar iedere keer kon Audi me iets beter voorschotelen. Niet alleen op financieel vlak, maar ook de kwaliteit van het materiaal waarover ik kon beschikken of de competitiviteit van een kampioenschap. Daarna kwamen de uithoudings-projekten en kon ik over de meest kompetitieve wagen beschikken tijdens de 24 Uren van Le Mans, dé topwedstrijd op uithoudingsvlak. Ik won wedstrijden, ik beschikte over een wagen om Le Mans te winnen... Waarom dan weggaan? En vandaag, ben ik nog steeds verheugd samen te werken met zo'n prestigieus merk."

Volg alle autosportactualiteit van Audi op www.belgianaudiclub.be
Bron: Persbericht
Foto's: www.frank-biela.de

Sportscars: Lola presenteert LMP2 concept voor 2011

Lola Cars heeft de eerste tekeningen vrijgegeven van de nieuwe Lola LMP2 B11/40. Daarmee is Lola de eerste fabrikant die haar plannen voor 2011 aankondigt.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Lola

lola_b11_40_2

Kostenbesparende maatregelen in LMP2
Het nieuwe LMP2 reglement dat in 2011 van kracht wordt houdt kostenbesparende maatregelen in. Concreet betekent dit dat er in de LMP2 klasse gebruik gemaakt gaat worden van standaard GT Productiemotoren. Van BMW, Ford, HPD, Jaguar, Nissan en Toyota zullen er voor de LMP2 klasse motoren beschikbaar komen.De Lola is voorzien van gemakkelijk te plaatsen bodywork. In de LMP2 klasse zegevierde Lola tussen 2005 en 2007 driemaal op Le Mans.Na jaren met coupés in de LMP2 geracet te hebben, opteert men bij Lola nu voor het Spyder concept.

lola_b11-40


Sportscars: Hybride Technologie naar ALMS en China

De Porsche 911 GT3R Hybrid, die tijdens de 24U Nürburgring ruim acht uur lang het klassement aanvoerde, komt tijdens de ALMS-wedstrijd op Road Atlanta aan de start.Porsche werd door de ALMS-organisatie uitgenodigd om op 2 oktober a.s. aan Petit Le Mans deel te nemen. Een week later zal de Porsche 911 GT3R Hybrid in China tijdens de 6 Uur van Zuhai aan de start komen.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Porsche

hybride_porsche_911_gt3_r


Porsche in ALMS en Intercontinental Cup
De Porsche 911GT3 R zal aan beide wedstrijden buiten mededinging deelnemen omdat er eenvoudigweg nog geen reglement voor hybridetechnologie bestaat. Porsche Sportdirecteur Hartmut Kristen: “Na de prachtige prestatie op de Nürburgring willen wij op verschillende circuits data verzamelen. Tegelijkertijd willen wij ons rijdende laboratorium onder wedstrijdomstandigheden op de belangrijkste markten aan onze fans en klanten tonen.”

De verbrandingsmotor van de 480 pk sterke Porschje 911 GT3 R wordt aangestuwd door 2 60 KW elektromotoren die aan de vooras bevestigd zijn. En deze techniek vertegenwoordigt de Porsche Intelligent Performance filosofie van het merk.

Mini kondigt deze week wellicht debuut aan!

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 20-07-2010

WRC
Na maanden van speculatie ziet het er naar uit dat Mini in samenwerking met Prodrive deze week zijn debuut in het wereldkampioenschap rally zal aankondigen. Dat meldt alvast het Britse autosportmagazine AUTOSPORT.
 
De eerste Mini die bestemd is voor het WK is gebaseerd op de Countryman straatversie en Prodrive is al maanden bezig met de voorbereidingen. De BMW 1.6 liter turbomotor is gearriveerd en het testwerk zou binnen dit en enige tijd gaan starten. Technisch directeur David Lapworth klinkt alvast zelfverzekerd.

“Wanneer we starten met het testwerk dan zal dat erg intensief zijn,” aldus Lapworth. “We hebben een goed schema opgesteld voor het testwerk en we zijn tevreden met waar we nu staan.”

Verwacht wordt dat de wagen in Rome zal worden gepresenteerd aan de vooravond van de Rally van Sardinië in mei volgend jaar. Mini zou alvast niet van plan zijn om in het begin van het seizoen al te rijden, dat is namelijk voor later.

De Noor Mads Ostberg zou het grootste deel van het ontwikkelings- en testwerk voor zijn rekening nemen en zou volgend seizoen ook als fabriekspiloot figureren. Ostberg heeft erg goede banden met Prodrive en was eerder ook al actief in WRC en IRC.

Div: Rookie 2 Racer op zoek naar racetalent

480_rookie2racer_close

Rookie 2 Racer is een nieuwe talentenjacht, waarin gezocht wordt naar het nieuwe racetalent van Nederland en België. Iedereen tussen de 17 en 45, in bezit van een racelicentie of niet, ervaring of geen ervaring, man of vrouw, kan deelnemen aan deze wedstrijd! In de loop der jaren zijn er in de autosport al heel wat talentenjachten geweest, sommige met veel succes, anderen geheel zonder. De organisatie achter Rookie 2 Racer heeft er veel vertrouwen in dat hun concept tot de eerste categorie zal gaan behoren.

Zoals één van de organisatoren, coureur Sven Andries, zelf al stelt: “Deze wedstrijd is niet uniek, maar we onderscheiden ons doordat de prijzen die hieraan gekoppeld zijn toch wel tot de verbeeldingspreken. Zo zal de winnaar een jaar lang met de Radical SportscarSR3 RS rijden in de European Masters. Deze klasse rijdt samen met o.a de Le Mans Series, Superleague Formula en voorheen met het DTM. Evenementen waar altijd heel veel toeschouwers aanwezig zijn en er dus maximum exposure is voor zowel rijder als sponsoren.”

480_rookie2racer_promogirl

Hoe doe je mee?
Wie deel wil nemen aan deze “Challenge“ kan meer informatie vinden op:
www.rookie2racer.com
Langskomen tijdens één van de promodagen kan ook, zie ook hiervoor de website.

Hoe werkt het?
Deelnemers aan de Challenge betalen éénmalig € 299,00 (excl. BTW). Dat lijkt een fors bedrag, maar deelnemers krijgen een mooi activiteitenprogramma aangeboden. Op deze wijze wil de organisatie er bovendien voor zorgen dat de echt gemotiveerde kandidaten zich aanmelden. Bovendien ontvangt elke deelnemer aan de talentenjacht een door de partners flink gevulde ‘goodiebag’ met een totale waarde van ongeveer € 400,00.

Wanneer begint het?
De eerste selectie vindt plaats op 5 oktober 2010. Alle deelnemers zullen worden beoordeeld op hun fysieke vermogen, mediavaardigheden, hoe ze functioneren in teamverband en uiteraard op hun snelheid en continuïteit van deze snelheid. In eerste instantie met een kart, daarna met een raceauto tijdens de tweede selectie.

480_rookie2racer_actie

Finale
De tweede selectiedag en Finale vinden plaats op 26 oktober 2010. Deze dag zullen de laatste 60 deelnemers strijden voor het ultieme zitje in de Radical SR3 RS.
De laatste 10 deelnemers zullen allen minimaal één wedstrijd rijden met de Radical op Nationaal niveau (in Nederland of Duitsland).

Hoe is dit mogelijk?
Rookie 2 Racer word mede mogelijk gemaakt door enkele belangrijke partners die dit project steunen. Bedrijven, maar ook over personen die naam en faam hebben verworven in de Nationale en Internationale autosport. Danny van Dongen, Christiaan Frankenhout, Dennis Retera, Marc Goossens, Wim Eyckmans om er maar een paar te noemen zijn allen op één of andere manier betrokken bij deze talentjacht.

Partners als Circuit Park Zandvoort, TopGear Magazine, Go Fast, Cavallaro, Aviosign, Lexikan, Upgrade International , Merkwaardig Design, TSW Benelux, Chiptuning Experience en Uniq Moments om er enkele te noemen maken het mogelijk om dit project te maken wat het nu al is.

Kalender European Radical Masters 2010
Zandvoort 24-25 juli
Hungaroring 21-22 augustus
Silverstone 11-12 september
Yas Marina (UAE ) 16-17 oktober

NASCAR: Omstreden Nationwide-zege Carl Edwards op Gateway.

19 JULI 2010
PAGINA 1 VAN 1
Er lijkt geen einde te komen aan de rivaliteit tussen Carl Edwards en Brad Keselowski. Edwards liep eerder dit jaar een voorwaardelijke proeftijd van drie races op nadat hij Keselowski al eens eerder  van de zege beroofd had. Op Gateway kwam het afgelopen weekend wederom tot een confrontatie die in tranen eindigde.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: NASCAR

finish_gateway
Carl Edwards wint de wedstrijd en elimineert Brad Keselowksi.

Voorlopig geen einde aan Edwards Keselowski vijandschap
Een fantastische Nationwide-wedstrijd op Gateway kreeg een bittere smaak. In het zicht van de finish tikte Edwards Keselowski van de baan en behaalde de zege. Een ronde daarvoor had Keselowski de Ford van Edwards licht getoucheerd. In de allerlaatste ronde reden zowel Edwards als Keselowski naast elkaar richting finish. In het zicht van de finish toucheerde Edwards Keselowski en won de wedstrijd. In de ravage achter Edwards eindigde Keselowski nog als veertiende.

Carl Edwards: “Mijn team werkt te hard om mij van de zege te beroven. Wij hadden een goede herstart. Mijn team bouwde een fantastische auto en wij kwamen wat we moesten doen, namelijk winnen Ik ben ervan overtuigd dat de Brad Keselowski fans er niet blij mee waren, maar de zege laat ik mij niet ontnemen.”

Keselowski was ervan overtuigd dat Edwards het met opzet deed. ,,Hij stuurde gewoon naar links en liet mij met opzet crashen. Ik gaf hem zelfs voldoende ruimte. Ik dacht er alleen maar aan hoe ik hem kon verslaan. Crashen op het rechte stuk is niet echt koel, of het nu 300 of 100 km/u is. Het is jammer dat dit zo moest eindigen.”

Na de wedstrijd werd Edwards bij de NASCAR officials op het matje geroepen maar Nationwide directeur Joe Balash ondernam voorlopig geen sancties en hield het op “Hard Racing”.

Vader Bob Keselowski, een racer van de oude school, onthield zich niet van commentaar: “In Turn 1 hadden ze contact maar op een gegeven moment flipte hij gewoon net zoals op Atlanta. Ik word hier doodziek van. Ik ga mijn oude overalls weer aantrekken en ga dit zelf regelen. Hij gaat mijn zoon niet vermoorden.”

Aan het begin van het seizoen verklaarde Brian France Jr. “Ok, jongens, jullie kunnen je gang gaan.” m.a.w. voor het gedrag op de baan zouden er minder sancties genomen gaan worden om de officials minder werk te bezorgen. Er zijn verschillende confrontaties geweest maar geen enkele is zo enorm beladen als die tussen Edwards en Keselowski. Hoogste tijd voor NASCAR om nu wel in te gaan grijpen.

edwards_gateway
Carl Edwards met zijn gehavende Ford in Winners Circle. Iets om trots op te zijn?

Uitslag
1. Carl Edwards Ford 200 ronden
2. Reed Sorenson Toyota 200 ronden
3. Trevor Bayne Toyota 200 ronden
4. Paul Menard Ford 200 ronden
5. Steve Wallace Toyota 200 ronden
6. Brian Scott Toyota 200 ronden
7. Colin Braun Ford 200 ronden
8. Josh Wise Chevrolet 200 ronden
9. Ricky Stenhouse Jr. Ford 200 ronden
10.Tony Raines Chevrolet 200 ronden

Superleague Formula: koprol Robert Doornbos op Zolder



Bij het doven van de lichten voor de tweede Superleague Formula race op het Belgische circuit van Zolder gaat het in het middenveld meteen fout voor enkele wagens. Robert Doornbos kan hen nog net ontwijken maar wordt dan geheel onverwacht in de eerste bocht aangetikt door Marcos Martinez van Sevilla, die nota bene zonder achtervleugel rondreed. Een koprol door de grindbak zorgde voor een hele hoop schade aan de zwarte Corinthians bolide. Doornbos zelf moest even voor een check-up naar het medisch centrum op het circuit, maar kon ongeschonden nog het laatste deel van de wedstrijd in de garage van Azerti volgen.


Robert Doornbos: “Ik ben naar Marcos Martinez geweest om uitleg te vragen, hij zei me dat hij niet eens wist dat hij zonder achtervleugel rondreed. Hij remde daarom normaal, maar zonder achtervleugel en dus zonder neerwaartse druk kon hij nooit die bocht halen! De gevolgen kennen we, hij tikte mij aan en ik rolde in de grindbak.”

Het Azerti team heeft dus nog heel wat werk voor de boeg om de auto klaar te krijgen in minder dan 2 weken, want dan staan de teams uit de Superleague Formula al in Engeland, voor de races op het circuit van Brands-Hatch.

Formule 1: Jacques Villeneuve mikt opnieuw op rentree F1

jacques_villeneuve

Bijna anderhalf decennium na het behalen van zijn wereldtitel wil Jacques Villeneuve terugkeren in de Formule 1. De Canadees mikte dit jaar al op een comeback, maar dat beoogde plan mislukte.

Tekst: Marc Kok

Villeneuve wilde dit seizoen onder de vlag van Stefan GP participeren in de Formule 1. Deze Servische renstal kreeg echter geen licentie om te kunnen rondrijden in het grootste autosportcircus ter wereld.

Eigen team
De zoon van de overleden F1-legende Gilles Villeneuve heeft nu het plan opgevat om met een eigen team een rentree in de Formule 1 voor elkaar te boksen, zo meldt het Duitse magazine ‘Auto, Motor & Sport’. Villeneuve kwam in het verleden uit voor Williams, BAR, Renault, Sauber en BMW. De flamboyante coureur veroverde in 1997 met Williams de felbegeerde F1-titel. Hij hoopt met zijn team in 2011 de 13de deelnemende Formule 1-formatie te worden. Villeneuve zal bij de start van het komende seizoen bijna 40 jaar zijn.

Jos Verstappen: ‘Ik was op Vettels vleugel gaan staan’

480_jos_handtekening_599

Het is voor Sebastian Vettel maar goed dat Mark Webber en niet Jos Verstappen zijn ploegmaat bij Red Bull F1 is. Verstappen zou afgelopen zaterdag tijdens de kwalificatie van de GP van Silverstone niet zo makkelijk zijn voorvleugel aan Vettel hebben afgestaan. ,,Ik denk dat ik op de vleugel van Vettel zou zijn gaan staan’’, vertelt Joss the Boss vandaag in zijn nieuwe column in de Telegraaf.

Jos Verstappen kan heel goed begrijpen dat Webber, ondanks zijn zege op Silverstone, erg boos was op de beleidsbepalers van Red Bull. ,,Webber voelde zich achtergesteld door de teamleiding en ik kan me dat levendig voorstellen'', zegt hij vandaag in het bekende ochtendblad. ,,Webber en zijn teamgenoot Sebastian Vettel hadden voor Silverstone een nieuwe voorvleugel gekregen. Nadat Vettel deze in de laatste vrije training kapot had gereden, moest Webber zijn nieuwe vleugel afstaan aan zijn Duitse teamgenoot. Als teamleiding vraag je op deze manier om problemen. Beide coureurs zijn kandidaat voor de wereldtitel, dus dien je ze gelijkwaardig te behandelen.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik gereageerd zou hebben als ik in de schoenen van Webber had gestaan. Ik denk dat ik op de vleugel van Vettel was gaan staan. Als ik er niet mee mag rijden, dan hij ook niet. Wat dat betreft zouden ze een kwaaie aan mij gehad hebben.

Ik kan me de woede van Webber dan ook heel goed indenken. Daarnaast vind ik dat hij er goed aan heeft gedaan om bij het passeren van de finish een sneer ('Niet slecht voor een tweede rijder...') aan de teamleiding te geven. Het is netjes, maar tegelijk geef je duidelijk aan dat hier een grens is gepasseerd. Bovendien weet hij natuurlijk donders goed dat zo'n opmerking op dat moment veel meer impact heeft dan wanneer hij het alleen intern in de kaak had gesteld.

Het is al het tweede incident tussen Vettel en Webber. Eind mei tijdens de Grand Prix van Turkije kwamen de twee door een roekeloze actie van Vettel met elkaar in aanraking, terwijl ze één en twee in de wedstrijd waren. Dat betrof echter een gevecht op de baan en dat kan een keer gebeuren als je iedere wedstrijd samen vooraan rijdt. Nu veroorzaakte de teamleiding echter zelf een probleem. Men moet er bij Red Bull kennelijk nog aan wennen hoe je met twee kemphanen van hetzelfde niveau omgaat.

Ik kan me eerlijk gezegd niet aan de indruk ontrekken dat Red Bull liever Vettel wereldkampioen ziet worden dan Webber. Vettel voldoet ook meer aan de uitstraling die Red Bull zoekt. Hij is jong en upcoming, terwijl Webber al een stukje ouder is. Maar hij doet het natuurlijk niet minder goed en is zonder twijfel bezig aan zijn beste seizoen in de Formule 1. Dat moet ook wel, want anders is hij klaar... Misschien is men bij Red Bull wel verrast door zijn sterke manier van rijden. Maar nog niet genoeg kennelijk, want uit de actie in Silverstone spreekt in ieder geval geen onvoorwaardelijk vertrouwen.

Hoe nu verder? Dat is de grote vraag. Ik denk dat er niet zo veel aan de hand is wanneer men snel als volwassen mensen met elkaar rond de tafel gaat zitten, het voorval uitpraat en duidelijke afspraken maakt voor de rest van het seizoen. En coureurs binnen één team hoeven natuurlijk ook helemaal geen vrienden van elkaar te zijn. Zolang ze maar professioneel samenwerken en geen informatie achterhouden. Zo professioneel zijn ze allebei zonder twijfel’’, aldus Verstappen in de wakkere krant van Nederland.

FIA GT: BMW Snel tijdens voortest Spa 24U

Na het succes van 24 Uur Nürburgring is men er bij BMW Motorsport op gebrand om ook de 24 Uur van Spa op haar naam te schrijven. Tijdens de voortests voor deze wedstrijd lieten de beide Schnitzer BMW’s in de GTN categorie zowel ’s middags als s’morgens de snelste tijd noteren.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Patrick van Doorn

bmw_test_spa
BMW was met alle rijders op volle oorlohssterkte aanwezig. Priaulx, Müller en Farfus
moeten tijdens het Spa-weekend in het WTCC in actie komen.

BMW Snel op Spa
De 24 Uur van Francorchamps staan dit jaar geheel open voor de FIA GT2 en FIA GT 3 categorieën. De GT1 komt in het voorprogramma aan de start. Gisteren vond er op Spa Francorchamps een testdag plaats die open was voor vrijwel alle GT-categorieén. Hoewel de Phoenix Racing Corvette van Marc Hennerici/Marcel Fässler in beide sessies het snelst was met een tijd van 2.18.118 em 2.18.927 waren de meeste insiders gefocust op de tijden van de GT2, GT3 en de z.g. GTN-bolides.En daar heeft BMW al een aardig waarschuwingsschot gegeven. Saillant detail was dat beide BMW’s over twee verschillende achterzijdes beschikten.

Met een tijd van 2.22.887 en 2.22. 592 was Team Schnitzer het snelst. In de eerste sessie werden zij gevolgd door de BMW Scuderia Porsche van Romain Dumas en Martin Ragginger en in de tweede sessie kon de GT3 Ford van de combinatie De Doncker/Martin/Duez de BMW’s met een tijd van 2.23.981 aardig bijbenen.


splunteren_spa
De Prospeed Porsche van Van Splunteren/ Machiels/Hommerson was behoorlijk
snel.

Nederlanders
De combinatie Van Splunteren/Hommerson?Machiels liet in de ochtendsessie een tijd van 2.26.869 noteren Jaap van Lagen/Jeroen Schothorst en Hoevert Vos kwamen met de First Motorsport Porsche 997 Cup S GTN in actie. In de ochtendsessie lieten zij een 22e tijd algemeen noteren en in de middagsessie verrastten zij met een 16e tijd algemeen en waren daarmee achter de BMW’s derde in de GTN categorie. GTN staat bij de 24 Uur van Francorchamps voor GT Natinal waarin de Schnitzer BMW;s ook zijn ingedeeld. Ook Phil Bastiaans en Matthijs Harkema werden bij de tests gesignaleerd.

cheever_spa
Terug in de cockpit: Eddie Cheever.

F1 veteranen gesignaleerd
De F1 veteranen Eddie Cheever en Mark Blundell komen samen met Richard Dean en autosportmarketing-goeroe Zak Brown voor het team van United Autosports met een Audi R8 LMS uit. Stefan Johansson reed samen met Emil Assentato en Alan Li in de tweede United Autosports Audi R8.

audi_test_spa
De United Autosports Audi R8 LMS trok veel bekijks.




Formule 1: Sir Frank Williams doet stapje terug

Aan de vooravond van de Britse GP op Silverstone maakte Frank Williams bekend dat hij een stapje terug doet. De Brit Adam Parr, die in 2006 in dienst trad neemt in principe de dagelijkse leiding van het team en het bedrijf over.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

regga_hock
Eerste Williams zege voor Regazzoni in 1979.

Frank Williams doet stapje terug
Op 68-jarige leeftijd heeft Frank Williams besloten om het iets rustiger aan te gaan doen. De Brit Adam Parr wordt belast met de dagelijkse leiding van het bedrijf. Maar alle verantwoordelijkheid ligt nog steeds in handen van Frank Williams en Patrick Head, die in 1977 het bedrijf samen oprichtten. Vorig jaar kocht een investeringsmaatschappij een minderheidsbelang in het team. Alex Burns werd als nieuwe CEO van het bedrijf benoemd.

Autohandelaar Frank Williams raakte via de F3 en F2 in de Formule l verzeild. In 1969 behaalde het team van Frank Williams met een tot omgebouwde F2/Tasman Brabham BT26 A tweemaal de tweede plek in een Grand Prix, t.w. Monaco en Watkins Glenn. Datzelfde jaar komt Piers Courage voor het team van Williams in de F2 met een De Tomaso uit. Voor het seizoen 1970 schrijft Williams een De Tomaso Ford Cosworth voor het WK in. Ontwerper Gianpaolo Dallara maakt om gewicht te besparen van magnesium delen gebruik. De Nederlandse Grand Prix op Zandvoort eindigt voor Williams in een drama als de 28-jarige Piers Courage in de zevende ronde in het Tunnel Oost gedeelte verongelukt. Courage, erfgenaam van een grote Britse bierbrouwer verbrandde in zijn bolide. Een oorzaak werd nooit gevonden, maar op de helm van Courage die later tussen de duinen gevonden werd, werden bandensporen aangetroffen. Een afgebroken wielophanging of wiel lijkt de meest aannemelijke oorzaak.

Doorzetter
Doorzetter Williams gaf de strijd niet op. Williams keerde met Tim Schenken en Brian Redman later dat seizoen zonder veel succes terug op de circuits. Vervolgens keerde Williams met een privé March terug in het F1 circus. Er volgde een succesloze periode met de Iso-Marlboro bolides. Met een tweede plek tijdens de GP van Duitsland op de Nordschleife bezorgde Jacques Laffite met een gammele Williams FW04 het eerste succes door als tweede te eindigen.Voor het seizoen 1977 moest Williams zelfs teruggrijpen naar een z.g. “klanten” March die zonder veel succes door onze zuiderbuur Patrick Neve gereden werd. Neve kwalificeerde zich destijds niet op Zandvoort en stond in de paddock stickers te verkopen om de terugreis naar de thuisbasis in Engeland te financieren.

jones_zandvoort_78
Alan Jones zette in 1978 Williams defintief op de kaart. Twee jaar later werd hij
wereldkampioen
.
Lees verder...

Anthony Kumpen met Phoenix in 24 Spa!

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 07-07-2010

Endurance Races
Anthony Kumpen gaat zijn titel in de 24 Uren van Spa, ondanks dat de GT1 niet meer is toegelaten in deze grootste GT race in de wereld, verdedigen. Kumpen gaat aan de slag op een Audi R8 LMS van het Duitse Phoenix.
 
De algemene overwinning in de 63ste editie van de 24 Uren van Spa-Francorchamps behalen wordt moeilijk, aangezien Kumpen met een GT3 bolide de start zal nemen. De GT2´s, die de topcategorie vormen in de legendarische etmaalrace, zijn topfavoriet en zullen vooral in het voordeel zijn omwille van het grote uithoudingsvermogen.

Phoenix richt zijn pijlen op een zege in de GT3-categorie en wil zijn prestatie van vorig jaar, een algemeen podium (!), minstens evenaren. Kumpen krijgt daarvoor de hulp van niemand minder dan Mike Rockenfeller, Marcel Fässler en Lucas Luhr, stuk voor stuk toppers uit internationale autosport.

Fässler werd vorige maand nog tweede algemeen in de 24 Uren van Le Mans, terwijl Mike ‘rocky’ Rockenfeller zelfs de algemene zege op zijn conto schreef. Rockenfeller is aan een uitstekend seizoen bezig en won naast Le Mans ook al een Amerikaanse klassieker, de 24 Uren van Daytona. Rocky is dan ook gebrand om met de race een Spa de triple te pakken. Ook Lucas Luhr heeft als fabriekspiloot van Audi al heel wat ervaring opgedaan.

Kumpen van zijn kant won vorig jaar de 24 Uren van Spa met een Corvette C6.R maar kreeg geen kans in het nieuwe FIA GT1 World Championship. Dankzij de titel van vicekampioen in de FIA GT mocht Kumpen met PK Carsport rechtstreeks naar de 24 Uren van Le Mans, maar door een brand op deze Corvette tijdens de FIA GT1 race in Silverstone kwam een einde aan deze droom. Kumpen ging zich dan toeleggen op een avontuur in de Belcar, eveneens met een Audi R8 LMS.
Foto's: Mike Hezemans / Anthony Kumpen

Reïncarnatie voor de A1GP?

Door: Relinde Pekkeriet

A1GP
Het zou maar zo kunnen dat het A1GP concept weer terugkeert vanaf 2011, dit meldt Autosport.com op haar website. Afgelopen seizoen ging de A1GP over de kop. Alles was weliswaar gepland, maar het geld was op, waardoor er nooit een meter geracet is, de wagens stonden te verstoffen en de coureurs op zoek moesten naar een ander zitje.
 
Nu lijkt het erop alsof een vooraanstaand persoon uit de A1GP samen met een groep van investeerders een programma heeft samengesteld dat de auto's vanaf 2011 weer op de baan zou moeten brengen. De Ferrari bolides die in het laatste seizoen debuteerden, samen met een aantal Lola's en andere bezittingen zijn nu in de handen van administratoren die handelen namens de crediteuren. Naar het schijnt ligt de waarde hiervan rond de 200 miljoen dollar.

Als dit plan werkelijkheid wordt, lijkt het erop dat tien van de oorspronkelijke landen achttien wagens in gaan zetten, maar de seatholders die eerder bij de serie betrokken waren, zullen dat nu niet zijn. Waar de A1GP eerder de teams financieel flink ondersteunde (wat uiteindelijk een mede oorzaak was van de financiële problemen), moeten de teams bij het nieuwe concept zelf voor hun financiën zorgen. De kalender zal dan uit tien races bestaan, welke voornamelijk op de oude A1 GP circuits verreden gaan worden.

Xavier Maassen scoort punten in Paul Ricard

Door: Michaël Oosterlinck

FIA GT
Dit weekend stond de vierde meeting van het FIA GT World Championship op de kalender. Na de verplaatsingen naar Abu Dhabi, Silverstone en Brno, dit voorjaar, zochten de rijders en de teams van het nagelnieuwe en zeer prestigieuze WK de schitterende Franse site van Paul Ricard op. In Frankrijk werd Xavier Maassen voor het eerst enigszins beloond voor het schitterende rijden dit seizoen. In de Championship’s Race van de Franse manche werden Mike Hezemans en Xavier Maassen in hun Mad-Croc Corvette C6.R zesde na een schitterende inhaalrace van de Limburger Maassen. “Maar desondanks kan ik niet gelukkig zijn, we waren als vierde gestart, enkele race-incidenten hebben mijn teammaat ettelijke plaatsen gekost en in die optiek is een zesde stek niet slecht, maar als je weet dat de wagen zeer goed was, dat we een goede uitgangspositie hadden en dat ik opnieuw, zoals de voorbije races tot op de limiet ben gegaan, dan kan ik niet gelukkig zijn met acht punten in het WK...“, aldus een zichtbaar ontgoochelde Xavier Maassen.
 
Chronoritten

De chronoritten van het WK FIA GT verlopen zoals in de F1, in drie sessies met telkens acht afvallers. Zowel Xavier Maassen als Mike Hezemans reden ijzersterk in de eerste en tweede kwalificatieheat en dus zaten de Corvette-rijders bij de laatste acht teams die om de pole mochten strijden. Mike Hezemans nam die oefening voor zijn rekening en strandde op een vierde plek, een goed resultaat. “Maar het had beter gekund, daar ben ik van overtuigd. De tweede plek was minder dan een halve seconde van ons verwijderd en ik wil vooraan staan, helemaal vooraan, want daar race ik voor! Straks tijdens de kwalificatierace gaan we proberen het onderste uit de kan te halen.”

Kwalificatierace

Met een vierde plek, bleven Mike Hezemans en Xavier Maassen weer een beetje op hun honger zitten, “want het is opnieuw geen podium en opnieuw geen punten, want alleen de eerste drie krijgen tijdens deze race punten. Het is misschien wel al mijn vijfde of zesde vierde plek in de FIA GT en ik heb ondertussen wel eens zin in een podium, zeker als je weet dat deze ereplaatsen geen toeval zijn. We zijn snel, de wagen is goed en dan wil je gewoon resultaten.”

Championship Race

Uiteraard is het hoogtepunt van het weekend uiteraard de Championship’s Race op zondag. Volle punten en de strijd om winst in de manche van het wereldkampioenschap zijn meer dan een motivatie voor de teams en de rijders. “Onze ambitie was uiteraard om met een vierde startplek naar voor te rijden. Het podium was een must, maar dat is dus niet gelukt... We zijn door raceomstandigheden op een zesde plek uitgekomen al hadden we een zeer goede wagen en een goede strategie, maar we misten dus een portie geluk. “Ik kreeg een tik van de Fransman Romain Grosjean”, was de zuinige commentaar van Maassen’s teammaat Mike Hezemans. “Mike verloor hierdoor bijna vijftien plaatsen en die hebben we bijna allemaal terug kunnen goedmaken, wat nogmaals onze kracht onderstreept. Maar goed, we zullen het met acht punten moeten doen en in Spa gewoonweg mikken op de zege, ik spreek zelfs niet meer van een podium, ik wil winnen, een WK-race op mijn palmares bijschrijven!”

De wedstrijden in Spa vinden plaats op 30 juli en 31 juli, op de schitterende omloop in de Belgische Ardennen.
Bron: Persbericht
Foto's: "

Persbericht: Coureur Paul van Splunteren pakt fraai podium in FIA GT3 op Paul Ricard

480_Prospeed_GT3_PRicard_10

Paul van Splunteren heeft vandaag op het Franse circuit van Paul Ricard een fraaie podiumplaats geboekt in het internationale FIA GT3 kampioenschap. Samen met zijn racepartner Marco Holzer reed Van Splunteren naar de derde plaats. Een dag eerder had het Nederlandse/Oostenrijkse duo met hun Porsche een zesde stek veroverd. In het HTC Dutch GT4 in Assen eindigden Phil Bastiaans en Mathijs Harkema (beiden Maastricht) met twee vierde plaatsen net buiten het podium.

Paul van Splunteren werkte op het fraai ogende circuit Paul Ricard het vierde raceweekend van de FIA GT3 af. Tijdens de kwalificatie verliep het reeds naar wens voor de rijder van het ProSpeed Competition team. Terwijl Van Splunteren zich in het 23 wagens tellende veld als 5de kwalificeerde voor race 1, zette ploeggenoot Marco Holzer de snelle Porsche zelfs op poleposition voor de tweede manche. ,,Dat betekende, na Jarama, onze tweede pole van het seizoen’’, keek Van Splunteren verheugd vooruit naar de wedstrijden.

480_Prospeed_GT3_PRicard_6

Goed geknokt
Van Splunteren startte op zaterdag de race. ,,Vanwege een grote klapper in de eerste ronde heb ik de helft van mijn stint achter de safetycar gereden. Na de herstart werd ik opgehouden door twee wat langzamere auto’s voor me, maar ik kon niettemin vanaf een prima positie het stuur overgeven aan Marco. Hij reed vervolgens een puike wedstrijd. Hij lag vierde en haalde alles uit de kast om alsnog het podium te bereiken. Bij een laatste inhaalpoging ging het echter mis en verloor hij nog twee plekjes. Dat was jammer, maar we hebben als team super geknokt. We hadden meer verdiend dan die 6de plaats.’’

Trots naar het podium
Op zondag gingen Van Splunteren en Holzer er nog eens goed voor zitten. De Oostenrijker startte de tweede heat prima, zo zag de racende eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven. ,,Marco had een hele leuke race met fraaie gevechten. Hij knokte continu voor de plekken 1, 2 of 3. Uiteindelijk kwam hij als tweede binnen en mocht ik racen’’, aldus Van Splunteren, die vervolgens moest opboksen tegen twee rappe Corvettes. ,,Die auto’s zijn dit weekend een verhaal apart. Vanwege goede prestaties tijdens de vorige wedstrijden, kregen de Corvettes tijdens de ‘Balance of Performance’ liefst 40 kilogram succesballast toegewezen. Maar omdat de FIA zo knullig was om het besluit over dit extra gewicht twee uur te laat bekend te maken, heeft Corvette formeel protest ingediend. Zij hebben uiteindelijk, vanwege de vormfout, van de FIA gelijk gekregen en hoefden dus niet met die vele extra kilo’s rond te racen. Daardoor kon de Corvette van Keilwitz/Hohenadel als een warm mes door de boter naar voren rijden en de kop pakken. Ook de Corvette van Lambotte/Parisy kon ik net niet achter me houden. Ik heb het in de allerlaatste ronde nog geprobeerd, maar kwam na een dik uur racen slechts 0,4 seconde achter de nummer 2 en amper 1,8 tel achter de winnaar over de meet. Met die podiumplaats zijn we in beginsel natuurlijk erg tevreden. We waren ook weer de snelste Porsche. Maar door het geklungel van de FIA is ons de kans op de overwinning afgenomen. Dat is bijzonder zuur en daar ben ik behoorlijk boos over. Het FIA GT3 kampioenschap is niet zo maar een strijd; dit is een internationaal toppodium. Al ben ik wel erg trots op het team, de auto en mijn maat Marco.’’

480_tbpe_assen

Dutch GT4 in Assen
Phil Bastiaans (Maastricht) kwam als klassementsaanvoerder naar TT Circuit Assen. In de eerste kwalificatietraining, bepalend voor de startopstelling van de eerste race, stelde hij de tweede startplek veilig. Succes zit in kleine dingen, zo bleek tijdens de training. “Ik reed mijn snelste tijd op het moment dat er een wolk voor de zon zat en de temperatuur dus iets lager was. Dat scheelt veel”, aldus Phil op een zonnig en bloedheet TT Circuit Assen.

Uitgerekend tijdens de opwarmronde van het HTC Dutch GT4 kwam er een einde aan de zonnige dag. Terwijl het hele startveld op profielloze slicks reed, kwam de regen met bakken uit de lucht. Alle rijders doken snel de pits in om regenbanden te laten monteren. Phil Bastiaans hervatte zijn race op de zesde positie, hij kwam uiteindelijk als vierde over de finish. “Wij hebben geen luchtkriks, die mogen niet op onze Porsche. Andere teams, zoals de winnende BMW-teams, hebben die snelle kriks wel. Wij moeten de auto met de hand opkrikken en dat kost veel tijd”, berustte Phil.

Wederom vierde
In de tweede race mocht Mathijs Harkema vanaf de zevende startplek vertrekken. Hij zag kans om een crash vlak na de start te ontwijken, waardoor hij doorschoof naar de vierde plaats. Op deze positie kwam hij ook over de finish.

De hoofdrace verliep aanvankelijk uitstekend voor Team Bilderberg Porsche Eindhoven. Phil Bastiaans nam bij de start de kop. De Corvettes waren een klasse apart; Phil kon geen tegenstand bieden aan de snellere Henry Zumbrink. Phil lag aldus op de tweede plaats toen hij het stuur overgaf aan Mathijs Harkema. Helaas moest Mathijs snel daarna opgeven met een motorprobleem.
Na twaalf races behoort Phil Bastiaans tot de belangrijkste titelkandidaten. Hij staat thans op de tweede plek in de tussenstand, op slechts één puntje achter klassementsleider Duncan Huisman.

Uitslagen FIA GT3, circuit Paul Ricard (Fra)
Race 1:
1. Keilwitz/Hohenadel 25 ronden in 1:01:12,220, 2. Lambotte/Parisy op 6,652 seconde, 3. Vannelet/Leclerc op 19,092, 6. Van Splunteren/Holzer op 22,556.

Race 2:
1. Keilwitz/Hohenadel 25 ronden in 1:00:16,352, 2. Lambotte/Parisy op 1,420 seconde, 3. Van Splunteren/Holzer op 1,883.

NASCAR: Kevin Harvick wint wilde Daytona 400

Aan spektakel ontbrak het niet tijdens de Daytona 400 afgelopen weekend. RCR-coureur Kevin Harvick was één van de weinige coureurs die zijn hoofd koel wist te houden nadat zijn teammaat Clint Bowyer eveneens de zege verspeelde.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

race_daytona_2
Kevin Harvick hield het hoofd koel en pakte de zege.


Harvick wint wilde Daytona 400
Dankzij een blunder van zijn teamgenoot Clint Bowyer kon Harvick in de allerlaatste ronde de zege naar zich toe trekken. Na een rode vlag situatie besloot Harvick’s crewchief in tegenstelling tot Bowyer vier nieuwe banden te laten aanbrengen. Het hielp hem uiteindelijk aan de overwinning. Het team van Richard Childress Racing drukte met de coureurs Harvick, Bowuer en Burton met nog ruim 12 ronden te gaan eigenlijk volledig haar stempel op de wedstrijd. Een gigantische crash waarbij maar liefst 19 auto’s betrokken waren zorgde 20 minuten lang voor een rode vlag situatie.

Tot aan de 59e ronde kende de wedstrijd een vlekkeloos verloop. Daarna leek er van alles te gebeuren. Kyle Busch reed te dicht achter Montoya en verdween wegens turbulentie in de muur omdat de Colombiaan hem iets te weinig ruimte verschafte. “Ik moest nog maar twee ronden rijden om verse banden te halen, ik had al weinig grip meer, maar hij was gewoon te dicht bij mij in de buurt.”

In de 117e ronde verdwenen Kasey Kahne, David Ragan, en Jamie McMurray door een crash van de baan. Daarna nam David Stemme de leiding over maar die elimineerde zichzelf al snel in de muur. Kevin Harvick leek zowat de enige coureur die het hoofd koel leek te houden en pakte de volle winst. Na zijn zege in de Nationwide series eerder in het weekend pakte Dale Jr. een uitstekende vierde plek.

crash_daytona_2
Deze 19 hielden op een warme zomeravond het hoofd zeker niet koel.

Uitslag
1. Kevin Harvick Chevrolet 166 ronden
2. Kasey Kahne Ford 166 ronden
3. Jeff Gordon Chevrolet 166 ronden
4. Dale Earnhardt Jr. Chevrolet 166 ronden
5. Jeff Burton Chevrolet 166 ronden
6. Carl Edwards Ford 166 ronden
7. Kurt Busch Dodge 166 ronden
8. Reed Sorenson Toyota 166 ronden
9. Mike Bliss Chevrolet 166 ronden
10. Scott Speed Toyota 166 ronden

WTCC: Rob Huff teruggezet, Coronel daarmee opnieuw zesde

100705_wtcc_race_2_huff
Zijn excursie in race 1 was niet het enige probleem voor Rob Huff

Enkele uren na afloop van de tweede WTCC-race op het circuit van Portimao is Chevrolet-coureur Rob Huff, oorspronkelijk achter Tarquini, Muller en Menu als vierde geëindigd, vanwege een tijdstraf van 30 seconden teruggevallen naar de 22e plaats. Huff werd door de sportcommissarissen bestraft vanwege enkele wat te drieste acties tegen concurrenten in de tweede race. Eerder had onder anderen Tom Coronel al geconstateerd dat Huff het bij zijn pogingen om na zijn uitval in de eerste race in de tweede wedstrijd naar voren te komen, wel erg bont maakte. Dat vonden de sportcomissarissen dus duidelijk ook. Door dit resultaat schuiven alle coureurs na de vierde plaats één positie op. Tom Coronel is daarmee zesde, waarmee hij zijn resultaat uit de eerste race herhaalde.

Tekst: Joao Agricultor
Foto: FIA WTCC/Photo 4

Carlo van Dam met Nuon Solar Team naar Suzuka

Door: Marit Rijpert
Gepost op: 02-07-2010

Diversen
Het Nuon Solar Team heeft enkele dagen geleden op het circuit van Zandvoort Carlo van Dam gepresenteerd als nieuwste aanwinst in de voorbereiding voor de Suzuka Dream Cup. Met een tweevoudig Formule 3-kampioen achter het stuur van Nuna5 heeft het team het volste vertrouwen in een goede uitkomst van de prestigieuze solar-race in Japan aankomende zomer.
 
Nu de auto op meerdere vlakken is aangepast om Nuna5 een echte circuitauto te laten zijn, heeft het Nuon Solar Team autocoureur Carlo van Dam aangetrokken om Nuna5 zo zuinig en zo snel mogelijk over het Japanse circuit te laten rijden. Carlo vormt samen met zijn Nuon Solar-teamlid en ervaren amateurcoureur Jan Willem van Gent het duo dat Nuna5 tijdens de Suzuka Dream Cup op 31 juli en 1 augustus zal gaan besturen. Carlo maakte in 2008 furore in Japan door na een indrukwekkende reeks overwinningen de nationale Formule 3-titel te winnen als fabriekscoureur van Toyota, terwijl hij voor Subaru goed presteerde in het GT-kampioenschap. Het circuit van Suzuka kent hij dan ook als geen ander.

Raceleider Geert Kroon is erg blij met Carlo en de mogelijkheden die hij biedt om Nuna5 nog zuiniger te laten rijden: "Tijdens de test op Zandvoort zagen we al dat de coureur een enorm belangrijke factor is in het verbruik van de auto. Juist tijdens een race met veel bochten is het fantastisch om een coureur te hebben die alles weet over ideale lijnen." Dankzij de race-ervaring die Carlo heeft opgedaan in Japan is hij ook in het land van de rijzende zon een bekendheid. Monteur Bart van Riessen: "We hopen natuurlijk dat de Japanse solar-teams daar een beetje bang worden! We hebben niet alleen een fantastische auto, maar ook nog eens
een Nederlandse topcoureur die op hun grondgebied F3-kampioen is geworden". Carlo is ook te spreken over de samenwerking: "Nuna5 is natuurlijk een compleet andere auto dan de auto's waar ik normaal in rijd. Het is voor mij dan ook een unieke ervaring om eens met een zonnewagen in Japan te mogen rijden."

De Suzuka Dream Cup is de grootste circuitrace voor zonnewagens. Tijdens deze race zal Nuna5 niet drieduizend kilometer door de woestijn rijden, maar op een bochtig circuit tussen een groot aantal deelnemers racen. De Suzuka Dream Cup heeft ongeveer veertig deelnemers, voornamelijk uit Japan. Veel Japanse auto’s zijn speciaal gebouwd voor deze race en hebben dus een flink voordeel. Desondanks gaat het Nuon Solar Team voor een toppositie en acht het een positie bij de eerste vijf teams haalbaar.
Bron: Persbericht
Foto's: Persbericht