Sportscars: Column Jeroen Bleekemolen: Net niet gelukt om de zege te pakken

480_jeroen_sebring_portret_

We hebben een 2e plaats behaald tijdens de ALMS race op Mosport. Helaas werd de race door een heftige crash stilgelegd, anders hadden we waarschijnlijk weer een overwinning erbij.


Tim Pappas is de race gestart en reed het eerste uur rond op de 3e plaats.  Toen kwam er een yellow, waarbij we pech hadden en een ronde verloren op plek 1 en 2. De algemeen raceleider zat tussen ons in, waardoor zij door konden en wij precies achter de safety car kwamen. Ik ben de auto ingegaan en wist dat ik alles moest geven om deze race te kunnen winnen. En dat ging super!

Ik reed ronde na ronde de snelste tijd en liep al snel in. Na een uur vol gas onder groen had ik inmiddeld de leider alweer in zicht. Met nog 40 minuten te gaan was het geen probleem geweest hem in te halen. Helaas was er toen een mega crash. De vangrail was compleet weggeslagen, waardoor het niet mogelijk was om nog door te racen. De rijder was gelukkig ongedeerd. Het zag er heftig uit. Heel erg jammer voor ons, want ik kwam de pits binnenrijden op de bumper van de leider. Die had ik in de overgebleven 40 minuten zeker kunnen inhalen.

We hebben wel veel punten gepakt voor het kampioenschap, dus dat is mooi. En ik heb het baanrecord op Mosport ruim verbeterd. Er is nog maar een race te gaan voor de American Le Mans Series en dat is Petit Le Mans. Een race over 10 uur, of 1000 mijl. Als we 70% van de race in onze klasse afleggen, hebben we genoeg punten om kampioen te worden. Maar tijdens zo'n lange race kan veel gebeuren, dus het blijft wel spannend! En we gaan proberen te winnen, want het is natuurlijk super om Petit Le Mans op je naam te schrijven. De snelheid is er, nu nog iets meer geluk dan deze race en dan ziet het er goed uit!

Groeten,
Jeroen

IRL: Rel in Indycar broeit


Hoewel het nieuwe Indycar-concept voor 2012 vorige maand haar toekomstconcept lanceerde schijnt het achter de schermen aardig te rommelen. Door de economische crisis lijken de teams over weinig financiële middelen te beschikken om nieuwe investeringen te verrichten.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Honda Racing USA

indycar_chicagoland_r2
Blijven de "stokoude" Dallara's dienstdoen in de IRL?

Rel in Indycar broeit
De teambazen in Indycar zijn het zelden met elkaar eens maar over één ding waren zij het vorige week in Sonoma unaniem eens. In een boodschap aan de Indycar-organisatie lieten zij doorschemeren dat zij in 2012 geen nieuwe Indycar willen. Voorlopig wil men het bij het huidige Dallara-chassis houden. In principe zou men graag wat anders willen maar de huidige economische situatie in de VS boezemt zo weinig vertrouwen in dat men voorlopig niet aan een ander concept wil denken. Tony Cotman van Indycar, die het nieuwe reglement schreef bevestigde in de media dat dit inderdaad het geval was. Cotman: “Ik heb hun verteld dat ik het er niet mee eens was en dat het mijn taak was om een nieuw concept samen te stellen. En niet om op een opstand van de teambazen te reageren.”

Ook de topteams van Penske en Ganassi schijnen plotseling minder voor het nieuwe concept te voelen. Sommige teambazen wilden in de media wel iets kwijt. Eric Bachelart van Conquest Racing: “ De IRL besloot om een nieuw concept te introduceren maar zij hebben nooit de teams gecontacteerd. Wij vragen ons allemaal af hoe wij gezien de huidige economische situatie in nieuw materiaal moeten gaan investeren. Aan Tony Cotman hebben wij gevraagd hoeveel de nieuwe investeringen zouden bedragen maar hij bleef ons het antwoord schuldig. Alle teams voelen zich op dit moment erg ongemakkelijk.”

Een andere teambaas was nog opener: “Indycar tekende een deal met Dallara zonder ons te raadplegen maar wij zijn wel degenen die de cheques moeten neerleggen. Wat gaat Indycar doen als niemand hem koopt?” Randy Bernard van de IRL: “Inmiddels hebben wij contracten met Honda en Dallara getekend evenals met de Staat Indiana. Wij kunnen niet meer terug. Hun grootste zorg was toch om de kosten te reduceren en dat hebben wij gedaan. Gil de Ferran heeft drie pagina’s met vragen opgesteld en er waren niet veel teambazen die vroegen om de introductie naar 2013 uit te stellen. Waarom zou dit nu ineens wel een issue zijn? Wij geloven dat wij de juiste keuze gemaakt hebben. Wij hebben nieuwe sponsors en 29 auto’s dit weekend. Ook hoorde ik dat er nieuwe teams zouden komen. Waarom willen zij dit nu ineens veranderen? Het is gewoon te laat!”
De Indycar-teambazen hebben duidelijk te kennen gegeven dat zij geen splitsing willen maar financieel gezien staan zij door externe ontwikkelingen in de economie gewoon met hun rug tegen de muur. Ook bij Honda(HPD) liet men recentelijk doorschemeren dat een concurrent op het motorenfront meer dan welkom zou zijn om de kosten te beperken. Hoewel men bij NASCAR ook door de financiële crisis getroffen werd is de situatie daar behoorlijk stabieler omdat men de steun heeft van Ford, Toyota, Chevrolet en Dodge. Grote fabrikanten. Fabriekssteun die Indycar al jarenlang moet ontberen. Men is te zeer afhankelijk van de teams.

indycar_chicagoland_r
De kwaliteit van het racen is in ieder geval voortreffelijk.


GP2: Tweede plaats Van der Garde completeert dubbelzege

gp2_spa_giedo

Vanaf de negende startplaats is Giedo van der Garde de tweede race op Spa-Francorchamps als tweede geëindigd. Met teamgenoot Sergio Perez als winnaar betekent dit een dubbelzege voor het Barwa Addax Team.


Tekst: Daan Jeuken, foto: PR

Door zijn achtste plaats mag Rodolfo Gonzalez de tweede race vanaf pole starten, gevolgd door Van der Gardes teamgenoot Perez. Die opent na de start gelijk de aanval en op het rechte stuk richting Les Combes pakt hij de leiding. Van der Garde komt op p9 in de drukte, maar rukt wel op naar de vierde plaats.

Door de drukte in de eerste ronde komt er een safetycar de baan op om alle beetjes chassis op te ruimen. Na de herstart pakt Van der Garde de derde plaats van Oliver Turvey, vlak voordat er weer een safetycar de baan opkomt. Dit keer is het voor de gespinde Vietoris dat het veld geneutraliseerd wordt. Bij de herstart jaagt Van der Garde op de nummer twee Gonzalez, maar hij verremt zich voor La Source. Beide kemphanen hebben een slechte exit van de bocht, waardoor nummer vier Parente de twee kan aanvallen. Drie dik gaan ze over het rechte stuk richting Les Combes, maar het is uiteindelijk Van der Garde die aan de goede kant van de baan zit en de tweede plaats grijpt. Net zoals op de zaterdag komt Van der Garde dus ook in de tweede race als winnaar uit een zinderend gevecht. Dat is goede reclame.

De tweede plaats van Van der Garde maakt het Barwa Addax-feestje compleet, want met Sergio Perez als leider is het eindresultaat een mooie dubbelzege.

Uitslag race 2

1. Sergio Perez, 18 ronden
2. Giedo van der Garde, op 2.574
3. Alvaro Parente, op 3.583
4. Rodolfo Gonzalez, op 4.826
5. Oliver Turvey, op 7.060
6. Romain Grosjean, op 8.037
7. Marcus Ericsson, op 8.740
8. Davide Valsecchi, op 9.472
9. Adrian Zaugg, op 10.282
10. Luiz Razia, op 10.587

FIA GT: Aston Martin-duo oppermachtig, eerste podiumplaats seizoen voor Peter Kox

100829_fia_gt_turner_action
Darren Turner en Tomas Enge waren op de Nürburgring oppermachtig

Na hun succes in de kwalificatierace van gisteren schreven Darren Turner en Tomas Enge met de Aston Martin DB9 van het Duitse Young Drivers-team ook de FIA GT1-hoofdrace op de Nürburgring op hun naam. Het was de eerste overwinning van de Aston Martin in een hoofdrace dit seizoen. Peter Kox en zijn Duitse teamgenoot Christopher Haase eindigden, mede dankzij een geslaagde pitstop, als tweede, hun beste seizoensresultaat tot nu toe. De derde plaats was voor het Phoenix-Carsport-Corvette-duo Hennerici/Margaritis, waarmee de bezetting op het podium gelijk was aan die van gisteren, zij het in een andere volgorde op de plaatsen twee en drie.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA GT/DPPI


De Aston Martin, die voorafgaand aan het raceweekeinde op de Nürburgring een gewichtsvermindering van 20 kilogram meekreeg, was tijdens het zesde evenement van het seizoen prompt de snelste auto in het FIA GT1-WK. Allevier de Aston Martins eindigden in de top zeven en na het succes van Darren Turner en Tomas Enge in de kwalificatierace ging het Brits/Tsjechische duo ook in de hoofdrace met de volle winst aan de haal. Anders dan een dag eerder leidden Turner en Enge ditmaal van start tot finish, waarmee ze het potentieel van de Britse bolide (en het gewichtsvoordeel) nog eens extra onderstreepten.

100929_fia_gt1_kox_nbr_action
Eerste GT1-podiumplaats van het seizoen voor Peter Kox en Christopher Haase

Peter Kox, die dit weekeinde zowel in de Duitse ADAC GT Masters als in het GT1-WK uitkwam, startte met de Lamborghini en reed aanvankelijk op de derde plaats, achter Turner in de Aston Martin en Hennerici in de Corvette. Na de verplichte pitstops schoof de Reiter-Lamborghini, nu met de jonge Duitser Christopher Haase achter het stuur, één plaats naar voren, ten koste van de Corvette. Regen in het laatste kwartier van de race bracht in deze volgorde geen verandering meer, zodat Kox en Haase voor het eerst dit seizoen op het podium mochten plaatsnemen. “Onze auto is zeker nog niet snel genoeg, maar we zijn nu gelukkig wel zo competitief dat we kunnen meestrijden om goede klasseringen”, aldus Kox. “Je ziet hoe close het is: de Aston Martin krijgt 20 kilo minder en rijdt meteen vooraan. Ons resultaat is zeker ook het gevolg van goed teamwork, want mede dankzij de snelle pitstop hebben we een plek gewonnen.”

100829_fia_gt1_nbr_maassen_action
Wederom geen punten voor Xavier Maassen en Jos Menten

Minder tevreden waren Xavier Maassen en Jos Menten. Vanwege problemen met de versnellingsbak spinde Maassen in de vijfde ronde bij het aanremmen van de NGK-chicane. “Jammer, want ik had een goede start en was al van de 18e naar de 13e plaats gereden, maar na die spin moest ik weer helemaal van voren af aan beginnen”, verzuchtte Maassen, die het geluk dit seizoen duidelijk niet aan zijn zijde heeft. “Qua rondetijden zat ik vandaag weer bij de beste vier, vijf, maar tastbare resultaten blijven iedere keer uit”, aldus de Limburger. Ook Nicky Pastorelli, die de tweede stint in de Allinkl.com-Lamborghini voor zijn rekening nam, werd niet beloond voor zijn inspanning. Hij spinde in de Mercedes-Arena en eindigde in de bandenstapels.

100829_fia_gt1_nbr_podium
Podium met vlnr Kox en Haase, Turner en Enge en Hennerici en Margaritis

Uitslag:
1. Darren Turner/Tomas Enge (GBr/Tsj), Aston Martin DB9, 30 r. in 1.00.59,709 (gem. 151,92 km/u)
2. Peter Kox/Christopher Haase (Ned/Bel), Lamborghini Murciélago, op 9,547
3. Marc Hennerici/Alex Margaritis (Dui/Gri), Corvette Z06, op 13,018
4. Clivio Piccione/Jonathan Hirschi (Mon/Zwi), Aston Martin DB9, op 14,182
5. Christopher Nygaard/Stefan Mücke (Den/Dui), Aston Martin DB9, op 15,109
6. Andrea Bertolini/Michael Bartels (Ita/Dui), Maserati MC12, op 16,492
7. Frédéric Makowiecki/Yann Clairay (Fra), Aston Martin DB9, op 19,925
8. Warren Hughes/Jamie Campbell-Walter (GBr), Nissan GT-R, op 24,834
18. Xavier Maassen/Jos Menten (Ned), Corvette Z06, op 1.06,014
22. Dominik Schwager/Nicky Pastorelli (Dui/Ned), Lamborghini Murciélago, op 4 ronden (van de baan)

Stand na 6 van 10 races:

1. Bartels en Bertolini, elk 91
2. Mutsch, 77
3. Turner en Enge, elk 65
4. Grosjean, 62
14. Kox en Haase, elk 32


Harde crash tijdens de 24 uurs van Zolder

Demo Doornbos tijdens DTM weekend in Zandvoort.

Crashes: Cursus 'Hoe schrijf je een Ferrari af' op Slovakiaring

ferrari_crash_slovakiaring_augustus2010

Het is voor Radoslaw Kordeckého te hopen dat hij gisteren een polis bij Autosportverzekering.nl had afgesloten. Want op de Slovakiaring schreef de coureur binnen een fractie van een seconde een peperdure Ferrari af.

Tekst: Marc Kok

Tijdens de start van een soort Slowaakse uitvoering van de Dutch Supercar Challenge spint een wagen. Deze blijft midden op het rechte end stil staan. Als het veld vervolgens een rondje later achter de safety car rustig aan de bewuste bolide plus marshals voorbij rijdt, komt Kordeckého als een dolle langs. Hij dendert vervolgens in volle vaart de vangrail in, die hij samen met zijn Ferrari in de puinpoeiers crasht.


De voiture met de gecrashte rijder vat vervolgens flink vlam. Het is een wonder dat er in het publiek, bij de marshals of collega-coureurs geen gewonden zijn gevallen. Op een paar brandwonden na, zou Kordeckého aan de klapper geen noemenswaardige verwondingen hebben overgehouden.

V8 Supercars: Voorlopig int. deelnemersveld Gold Coast 600

Door: Wieger van den Bos
Gepost op: 18-08-2010

Endurance Races
Surfers Paradise zal eind oktober ‘the place to be’ zijn voor de autosportfans. Langzaam stromen de berichten binnen over het internationale deelnemersveld in de V8 Supercars tijdens de Armor All Gold Coast 600.
 
De V8 Supercars is een tourwagen-raceklasse in Australië. Het eerste seizoen werd gehouden in 1997. Er zijn 14 races in een seizoen. Enkele races zijn endurance races zoals de Bathurst 1000 en de Sandown 500. V8 Supercars zijn auto's die gebaseerd zijn op een gewone auto zoals een Holdon Commodore.

Het Australian Touring Car Championship werd in 1997 omgetoverd tot de V8 Supercars. Holden, Ford en BMW waren de enige auto's. Omdat niemand in een BMW reed schakelde het merk over van de V8 Supercars naar het Australian Super Touring Championship.

De auto's lijken erg op productie-auto's. De carrosserie is hetzelfde, alleen dan van koolstofvezel. De auto is voorzien van een rolkooi. De motor is of een Ford Windsor V8 of een Chevrolet Aurora V8-motor. De motor heeft een vermogen tussen de 620pk en de 650pk.
Inmiddels schitteren namen als oud wereldkampioen Formule-1 Jacques Villeneuve, Andy Priaulx, Yvan Muller en Helio Castroneves al op de deelnemerslijst. Eén ding is zeker: motorsportfans over de hele wereld zullen absoluut van 22 t/m 24 oktober hun ogen gericht houden op Gold Coast 600 endurance race voor V8 Supercars. Naast de traditionele V8-toppers zullen de internationale sterren zorgen voor veel race spektakel.

Uit Noord-Amerika komen onder meer Dario Franchitti, Will Power, Alex Tagliani en Scott Pruett.Verder hebben Mika Salo, sportwagenspecialisten Patrick Long en David Brabham al aangekondigd te zullen verschijnen.
Uit de World Touring Car Championship (WTCC) mag de organisatie zich, naast Andy Priaulx en Yvan Muller, verheugen op Alain Menu en Tiago Monteiro.

Helaas heeft Heinz-Harald Frentzen zijn deelnamebevestiging weer teruggetrokken. De organisatie trok daarom 3-voudig Indy 500 kampioen Helio Castroneves aan. Hij zal de startplaats tijdens de 11e race (van 14) in de Championship Series van Frentzen gaan innemen.
Foto's: Media v8supercars.com.au

Update: Foto special: Van Eck racing online op Wilco-Photography.com



IMG_2400

Meer fotos op:
http://wilco-photography.com/photography/

© Wilco-Photography.com

Update: Fotos World Cup deel 2 online op wilco-photography.com






IMG_2601

IMG_2640

Meer foto´s op:
http://wilco-photography.com/photography/


© Wilco-Photography.com



Raceway Venray:World Cup stockcar F1/ Hot rod fotos online! wilco-photography.com








Klik op de onderstaande link voor meer fotos:
http://wilco-photography.com/photography/

Formule 1 en FIA GT1 in Spa in gevaar?

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 14-08-2010

Diversen
U heeft het wellicht wel ergens gelezen, gezien of gehoord. De organisatie van de Grote Prijs Formule 1 van België na 2012 lijkt onzeker. Vooral de plannen van de FIA om stilaan naar anders circuits te trekken lijken daarin een grote rol te gaan spelen. Spa-Francorchamps lijkt het slachtoffer te gaan worden van een grote concurrentiestrijd.
 
Spa-Francorchamps maakt al sinds 1925 deel uit van de Formule 1-kalender maar lijkt na 2012 van die kalender te gaan verdwijnen. Het Concorde Agreement tussen de FIA en de FOTA (de federatie van Formule 1 teams) loopt op het eind van 2012 af. Bernie Ecclestone, de eigenaar van de commerciële rechten van de Formule 1, wil het aantal Grote Prijzen in 2013 optrekken naar 25, terwijl dat er dit jaar nog 19 zijn.

De FIA kijkt steeds meer en meer uit naar andere oorden zoals Zuid-Korea, Rusland, de VS, Marokko en India. De teams zelf gaven echter al aan dat ze een kalender van meer dan 20 wedstrijd niet zien zitten. Er moet namelijk nu al heel erg veel gereisd worden, en de wilde plannen van de FIA lijken voor de teams onhaalbaar. Er zijn echter veel geïnteresseerde landen en dit kan ten koste gaan van de Grote Prijs in België, die op het mooiste en meest legendarische circuit ter wereld wordt gereden … Het verdwijnen van de Belgische Grote Prijs van de Formule 1-kalender zou met andere woorden een kleine ramp zijn, zowel voor de Belgische als de internationale autosport. En dan wel vooral voor de fans.

De afgelopen jaren leed de organisatie van de GP van België verlies, maar voor dit jaar kwam er al goed nieuws vanuit Spa-Francorchamps. Begin deze week kwam de melding dat al meer dan 40.000 tickets zijn verkocht. Goed nieuws is dat, want met ongeveer 65.000 verkochte tickets zou de wedstrijd opnieuw winstgevend zijn voor de organisatie. Op zich is dat al heel erg goed nieuws.

Vooral van de andere kant van de Noordzee is er veel interesse in een ticket, aangezien met Lewis Hamilton en Jenson Button twee Britten meespelen voor de overwinning. Volgens organisator Christian Lahaye zijn het echter vooral Belgen die koste wat het kost een ticket willen bemachtigen.
Ook in een ander officieel wereldkampioenschap van de FIA, het WK GT1, zijn er plannen om Spa in de toekomst links te laten liggen. Dat is opvallend, aangezien Spa in het verleden zeker en vast een grote rol heeft gespeeld in het bestaan van de FIA GT, mede dankzij de organisatie van de legendarische 24 Uren van Spa-Francorchamps.

Twee weken terug was het WK GT1 nog te gast in Spa, in het voorprogramma van de 24 Uren van Spa. En net dat bleek voor Stéphane Ratel, de grote man achter promotor SRO, een probleem te vormen. Een officieel wereldkampioenschap in het voorprogramma is niet langer mogelijk. Ratel had liever gezien dat na het afvlaggen van de 24 uren de Championship Race voor het WK GT1 werd afgewerkt. Dit is echter onmogelijk omdat de veiligheid dan in het gedrang komt. De baanposten zijn vaak oververmoeid, de piste ligt er gevaarlijk vuil bij en sommige rijders uit het WK GT1 namen ook deel aan de 24 Uren van Spa zelf. Dit alles maakte de plannen van Ratel onmogelijk.

Het ziet er dan ook naar uit dat Ratel in de toekomst andere oorden wil gaan opzoeken. Maar hier heerst hetzelfde verhaal. Wat met de geloofwaardigheid van het kampioenschap als een circuit als Spa-Francorchamps van de kalender wordt gehaald. Wat dan met de Belgische inbreng in het wereldkampioenschap? We mogen namelijk niet vergeten dat Mad Croc Racing nog steeds een gedeeltelijk Belgisch team is, en dat VDS één van de twee teams is die de Ford GT vertegenwoordigen. Gaan deze teams, alsook rijders als Bert Longin, het kampioenschap blijven steunen als hun thuisrace verdwijnt?

Uiteraard is het belangrijk dat de autosport in landen als Zuid-Korea en Rusland meer gaat opleven, maar de grootste belangstelling voor kampioenschappen als Formule 1 en GT1 blijft toch komen uit Europa.

Met andere woorden, het verdwijnen van een circuit als Spa-Francorchamps van de kalender lijkt meer nadelen dan voordelen te hebben. Aan u om hier verder over te oordelen, en afwachten wat de toekomst brengt.
Foto's: Williams F1 Team / DPPI

Onboard crash Star Mazda series in Montreal 2006

Zaterdag 14 en Zondag 15 Aug. World Cup races, Raceway Venray

Persbericht: 31-07-2010



Stockcar F2 Wereldkampioen Micky Brennan zet aanval in voor de dubbel!

Schot, Gordon Moodie gaat voor nummer vier!
Engelse Stockcar F1 top op jacht, met o.a. Frankie en Daniel Wainman, Tom Harris en Daniel Johnson

In het weekend van 14 en 15 augustus zal het spektakel op Raceway Venray weer losbarsten. Hét raceweekend van Nederland, dat menig autospeedway fan rood gemarkeerd op zijn kalender heeft staan! De inzet is hoog, de World Cup voor de Stockcar Formule 1 en 2 klasse staat namelijk op het programma.





Naast de vele Nederlandse coureurs, maakt ook dit jaar een heuse Engelse vloot de overtocht, om een gooi te doen naar deze hoogst haalbare titel op het Europese vasteland. Coureurs uit binnen en buitenland melden zich massaal aan!



Naast de stockcars zullen ook, de overige drie vaste race klassen acte de precense geven. Bij de Hotrods zagen we tijdens het vorige World Cup weekend, felle gevechten een lust voor het oog! De Formule Toyota klasse voelde zich al direct thuis op het nieuwe circuit aan de Bakelsedijk. Verder maken de altijd spektaculaire Saloon Stockcars het programma compleet.



De Stockcar Formule 2 klasse bijt het spits af op zaterdag. 
Zal het de Nederlandse toppers lukken,om de Schotse drievoudig World Cup kampioen Gordon Moodie van zijn troon te stoten?
Willie Peeters de routenier in deze klasse kent een wisselvallig seizoen, maar weet desondanks manches te winnen. Concurrent Roy Hendriks (Maasbree), weet zich het hele jaar al in de top te nestellen, zal het zijn jaar worden? Het aantal kanshebbers is enorm, met Henk Peeters nummer drie tijdens de vorige editie in de voorste gelederen is de strijd tijdens deze extra lange race nog zeker niet beslist. 



Met ‘Super star’ Andrew Palmer, veteraan Chris Roots en Wereldkampioen Micky Brennan weet Moodie zich in elk geval in goed gezelschap. Op zaterdag zullen nog eerst vier manches verreden worden voor dat het hoofdmenu geserveerd wordt, wie mag na deze titanenstrijd een jaar lang het goud dragen?



Op die zaterdag gaan ook de heren in de Stockcar Formule 1 klasse voor hun laatste punten. Het geringe onderlinge puntverschil, zal van deze zaterdag een echte kraker maken. 

Zondag 15 augustus, World Cup Stockcar F1 
Zodra de F1 klasse zondag ten tonele verschijnt, zal een zinderende spanning bezit nemen van het circuit. Tijdens de voorafgaande heats, kan het publiek al getuige zijn van de laatste koortsachtige wijzigingen aan de bolides. Ron Kroonder moet zijn cup verdedigen. Deze veelvoudig kampioen kent het klappen van de zweep dan ook als geen ander. Toch zal Kroonder moeten opletten voor de onder Nederlandse vlag rijdende Engelsman Gary Castell. De in bloedvorm verkerende Brit, verzameld de laatste maanden hoofdprijzen aan de lopendeband. De stockcar F1 klasse wordt vertegenwoordigd door een groot aantal Limburgers zoals; Theo van Lier en Jack Coenen(Baarlo), Joep Hendriks(Maasbree) Paul Hermkens(Sevenum), Keith Murdoch(Heythuysen), Danny van Elmpt (Vlodrop) en nog enkelen meer, zullen deze heren voor een stunt kunnen zorgen en de Cup in het Limburgse kunnen houden?



Het Engelse kamp kent alleen maar toppers: Frankie en Daniël Wainman, Tom Harris (nr. 3 in het BriSCA Kamp.) Daniël Johnson (ex Europeeskamp.), Chris Bonner, Ian Veneables en Chris Ford (ex Hot Stock Wereld Kamp.). De gehele zaterdag kunnen deze heren hun stockcar in topconditie brengen, het beloofd zondag een ‘ones in a lifetime’ ervaring te gaan worden.



De races beginnen beide dagen om 12:00 uur. Op zaterdag zal de World Cup voor F2’s worden verreden, en op zondag komen de F1’s op de baan voor hun World Cup.
Kamperen is mogelijk, en tijdens de wedstrijddagen is ook ruimschoots aan de kleineren onder ons gedacht. Achter de kantine staan diverse luchtkussens en overige attracties opgesteld. Hiervan kan naar hartenlust gebruik worden gemaakt. 



Verder is er gratis toegang tot de onoverdekte tribune. Op de 2500 plaatsen tellende overdekte tribune voorzien van een rolstoelvriendelijke ramp, kunt u tegen een kleine vergoeding gebruik maken. Overigens is een zeer groot deel van het terrein verhard zodat de mindervalide medemens geen problemen zal ondervinden.





Voor alle informatie: www.racewayvenray.com

Bron: Media Raceway Venray / Foto's Raceway Venray & Raceflash.nl (Marcel & Eric Bol)

WTCC: Japan kondigt JTCC voor 2012 aan

De Japanse Autosport Federatie heeft voor 2012 het Japans Toerwagenkampioenschap aangekondigd. Tijdens het WTCC weekend zal er in 2011 een demowedstrijd worden gehouden.

Tekst Willem J. Staat
Foto: PR


jtcc
In het verleden waren er voor diehard fans vele bijzondere exoten in Japan te
bewonderen. Ze komen binnenkort weer terug.

Terugkeer JTCC aangekondigd
Na een onderbreking van ruim 12 jaar heeft de Japanse Autosport Federatie de terugkeer van het JTCC aangekondigd. Tijdens het WTCC-weekend zal er in 2011 een demowedstrijd plaats vinden. Van de zes wedstrijden die op de kalender staan zullen er vijf in Japan plaats vinden en één in China. Zowel het Japanse als het Chinese Toerwagenkampioenschap zullen in het bestaansjaar bij elkaar te gast zijn. Beiden (JTCC en CTCC) zullen in 2014 gezamenlijk het Asia Touring Car Championship organiseren. De wedstrijden zullen georganiseerd worden volgens het geldende WTCC reglement. Honda, Mazda, Nissan, Subaru en Toyota hebben inmiddels belangstelling getoond voor de nieuw aangekondigde kampioenschappen. De rechten van de nieuwe series zijn in handen van het Japanse Concorde Management en ASATSU-DK INC, één van de grootste reclamebureau’s in Japan.

Demo Robert Doornbos tijdens DTM Zandvoort

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 04-08-2010

Diversen
Tijdens het DTM weekend op 21 en 22 augustus zal Robert Doornbos een demonstratie geven met een 900 PK sterke NASCAR bolide. Demonstraties op Zandvoort zijn voor de Nederlander overigens niks nieuws, al in 2006 reed hij met een Red Bull Formule 1 bolide rond tijdens het toenmalige DTM weekend.
 
Ook voor de NASCAR wagen is Zandvoort geen onbekend terrein. In 2008 gaf voormalig Formule 1 coureur Scott Speed een demonstratie met deze auto.
Foto's: Autosportnieuws.be

BMW stopt met WTCC of GT voor DTM

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 06-08-2010

DTM
De plannen van BMW om vanaf 2012 weer deel te gaan nemen aan de DTM, zijn nog steeds serieus. Maar dan zal er toch iets moeten wijken, omdat drie projecten iets te veel van het goede is. Hierdoor zal of de WTCC deelname wordt beëindigd, of deze in de sportwagens.
 
Dit vertelde BMW baas Mario Theissen aan Autosport. BMW heeft nog geen volgend seizoen in de WTCC toegezegd en het GT programma loopt tot het einde van 2011.

Persbericht: Paul van Splunteren voldaan met respectabele 4de plaats in GT2 van 24 uur Francorchamps

480_zijaanzicht_24hspa_van_

Paul van Splunteren is vandaag als 7de gefinisht in de 24 Uur van Spa-Francorchamps. Samen met zijn ploegmaten Phil Bastiaans, Niek Hommerson en Louis Machiels eindigde de racende eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven zelfs als 4de in de GT2-klasse. ,,Dit is een resultaat waar we trots op mogen zijn’’, aldus Van Splunteren, die bij ProSpeed Competition een Porsche bestuurde. ,,Zeker omdat de omstandigheden bijzonder zwaar waren én we de beste Nederlanders waren.’’

Tekst en foto's: PR

Voor Paul van Splunteren was het zijn tweede etmaalrace in anderhalve maand tijd. Half juni had hij immers met Hommerson en Machiels een erg fraai debuut gemaakt tijdens de 24 Uur van Le Mans. Tijdens die vermaarde endurance wedstrijd eindigden de gentleman drivers op een erg sterke 7de plek in de bijzonder competitieve GT2-klasse.

480_handtekeningen_tnp0237

Sterk team
Van Splunteren, die Le Mans ‘een geweldige veldslag’ noemde, kon dan ook met vertrouwen uitkijken naar de 24 uursrace van Spa-Francorchamps. Eens te meer omdat Phil Bastiaans aan het bestaande rijderstrio was toegevoegd. Bastiaans rijdt dit seizoen voor Van Splunteren bij Team Bilderberg Porsche Eindhoven en is een absolute titelkandidaat in de Dutch GT4 Championship.

Kwalificatie
Afgelopen donderdag stoven 40 teams de 7 kilometer, 3 meter en 95 centimeter lange baan van Spa-Francorchamps op voor de kwalificatie. ,,Het was die dag een enorme puinhoop’’, vertelt Van Splunteren. ,,Het regende veel en we hadden tevens te kampen met technische problemen. Die combinatie kwam ons kwalificatieresultaat niet ten goede. De 22ste startplek was dan ook niet waarop we gehoopt hadden.’’

Race
Nadat vanaf zaterdagmiddag 16.00 uur het gaspedaal voor de race werd ingetrapt, bleven de weergoden lange tijd als storende factor optreden. ,,Veel regen en af en toe een korte, droge periode, dat was lange tijd het beeld’’, zag Van Splunteren. ,,Halverwege de wedstrijd, toen ik om 4 uur ’s nachts achter het stuur zat, werd het eindelijk echt droog. Al was het aanvankelijk nog steeds goed opletten. Want naast de droog gereden ideale lijn, bleef het nog even nat. Dat was dus erg lastig inhalen. Zeker ook omdat het ook nog in het donker was.’’

480_vooraanzicht_010810_24h

Fraaie opmars
Onder de droge omstandigheden, ging de ProSpeed Competition Porsche als een speer. ,,Bovendien heeft onze GT2 bolide ten opzichte van de GT3’s het voordeel dat dit wél een auto is die voor endurance wedstrijden is gemaakt. Dan zie je in de tweede helft van de wedstrijd dat de GT2’s gaan oprukken’’, weet Van Splunteren. ,,Omdat onze Porsche technisch goed bleef presteren en wij als rijders eveneens netjes de rondte in gingen, begonnen we langzaam maar zeker aan een opmars. Zaterdagavond lagen we nog 20ste algemeen, aan de finish waren we de nummer 7. Met in de GT2-klasse op de meet zelfs een 4de stek.’’

Mooi endurance seizoen
Paul van Splunteren was na afloop voldaan. ,,Als je met onze gentlemen drivers line-up dit zwaarbevochten resultaat neerzet, mogen we zeer zeker tevreden zijn’’, zegt de routinier. ,,We hebben dit seizoen aan de 1000 kilometer van Spa en de 24 uursraces van Le Mans en Spa meegedaan en al deze endurance wedstrijden uitgereden. Bovendien met meer dan keurige resultaten. Dan mogen we praten van een succesvol jaar.’’

24 uur van Spa-Francorchamps, 31 juli en 1 augustus 2010
Algemeen eindklassement:

1. # 23 Porsche Team BMS 541 ronden,
2. # 16 Porsche Team IMSA 541 ronden,
3. # 79 BMW Team BMW Sport 540 ronden,
7. #  4. Porsche ProSpeed Competition (Van Splunteren / Bastiaans / Hommerson / Machiels) 515 ronden.

Uitslag GT2-klasse:
1. # 23 Porsche Team BMS 541 ronden,
2. # 16 Porsche Team IMSA 541 ronden,
3. # 1 Ferrari Team AF Corse ALD 519 ronden,
4. # 4 Porsche ProSpeed Competition (Van Splunteren / Bastiaans / Hommerson / Machiels) 515 ronden.

De race-activiteiten van Porsche Centrum Eindhoven en Paul van Splunteren zijn dit seizoen onder andere te volgen via www.twitter.com/GT3puntNL

Superleague Formula: Zware crash van Chris van der Drift op Brands Hatch

480_vd-Drift

De toeschouwers die op de tv-beelden de tweede race van de Superleague Formula op Brands Hatch volgden hielden hun adem in. Chris van der Drift was zojuist met een enorme klap op een brugpijler geklapt, waarbij de Olympiacos-bolide in stukken brak en brandend tot stilstand kwam. Gelukkig bleven de verwondingen van de Nederlandse Nieuw Zeelander beperkt tot een gebroken enkel, een handbeentje en diverse kneuzingen.


Tekst en foto’s Matthé IJzerman

De klap wierp een schaduw over de door de bank genomen behoorlijk saaie races op het schitterende heuvelachtige circuit in het Engelse graafschap Kent. Van der Drift had in de eerste race al de nodige problemen met zijn remmen gekend, waarvan alleen de achterste het naar behoren deden. Desondanks wist hij er toch een goede zevende plaats uit te slepen.

480_vd-Drift-en-manager
Chris van der Drift en zijn manager kijken al voor de start zorgelijk

In de tweede race leek er voor hem geen vuiltje in de lucht want met zijn positie was een plaats in de Super Finale al verzekerd. Voor hem reed Julien Jousse beduidend langzamer. Waarschijnlijk heeft Van der Drift op dat moment de push-to-pass knop ingedrukt want ineens reed hij heel hard op de AS Roma-auto af, raakte daarvan het achterwiel en werd gelanceerd.

Op zijn kop in de lucht hangend ramde hij daarna een brugpijler waarbij de auto in een regen van brokstukken op het asfalt landde en in brand vloog. De vlammen doofden snel en de ongelukkige Olympiacos-coureur werd uit de auto gehaald. In het ziekenhuis bleken zijn verwondingen gelukkig flink mee te vallen.

480_PSV
Vreemd schouwspel in 2010: De PSV-bolide op kop

De race werd uiteraard meteen stilgelegd en ook niet meer gestart. Daarmee kwam de zege verrassend in handen van Narain Karthikeyan (PSV), die het hele weekend eigenlijk alleen maar indruk had gemaakt met diverse pirouettes en tochten door de grindbakken. Het feit dat hij deze race van pole mocht starten had hij ook al een aan mooie slippartij te danken. Desondanks reed de PSV-coureur heel hard van de rest van het veld weg. Hij op nieuwe banden, de achtervolgers op aanzienlijk ouder rubber, maar toch. De Indiër kon eindelijk lachen.

480_Doornbos
Robert Doornbos kon maar heel even lekker meeknokken

Dat kon Robert Doornbos dus niet, in tegendeel zelfs. In de eerste race had hij weer flink last van weigerachtige remmen, waarvan naar zijn zeggen alleen de achtersten het deden. De Corinthians-coureur kwam als 15e op twee ronden aan. In de tweede race leek het goed te gaan maar na twee ronden kwamen er problemen met het hydraulische systeem van de versnellingsbak. Na een pitstop, waarbij het systeem weer werd geladen, functioneerde de auto wel veel beter maar toch strandde hij 17 ronden voor het zo plotselinge eind.

480_Buurman
Yelmer Buurman onder druk van Craig Dolby


Yelmer Buurman had zo zijn zorgen: mede titelkandidaat Craig Dolby op afstand houden. Hij startte de eerste race als vijfde met schuin voor hem de Tottenham Hotspur-rijder en recht voor hem zijn Atech teamgenoot Andy Soucek (Sporting Clube de Portugal). Buurman had een geweldig start en was Dolby al voorbij maar Soucek deed het in de beroemde Paddock Hill Bend heel voorzichtig en remde erg vroeg. Buurman moest ook in de ankers waarop Dolby meteen doorstootte naar de derde plek. Omdat later Marcos Martinez nog met een brandstofpompprobleem uitviel eindigde Dolby als tweede met twee plaatsen daarachter Buurman. Die was daardoor virtueel de leiding in het kampioenschap kwijt. In de tweede race startte hij van de voorlaatste rij, met achter hem Dolby en Max Wissel (FC Basel). De race draaide uit op een optocht waarbij alleen bij de pitstops wat veranderde. Ook bij Buurman, wiens Atech-team er dit keer wat ongebruikelijk lang over deed waardoor Wissel voor hem kwam te zitten en hij Dolby in zijn nek kreeg. Die was zichtbaar sneller maar hij kwam er niet langs.

480_Dolby
Craig Dolby op jacht naar het kampioenschap

Zowel de Brit als de Nederlander hadden zich voor de Super Finale geklasseerd, die gewonnen werd door John Martin die veel beter startte dan Duncan Tappy (Flamengo), die achter Davide Rigon (RSC Anderlecht) als derde finishte. Buurman kwam slecht weg omdat het licht al op groen sprong voordat hij zijn auto goed had neergezet maar Dolby reed tegen Alvaro Parente aan, waardoor Buurman binnendoor naar de vierde plaats kon doorstoten. Het betekende twee punten meer dan Dolby anders zou hebben gehad, waardoor Buurman nipt de leiding behoudt.

480_Martin
Hoogte- en laagtepunten: John Martin rijdt over zijn eigen vleugel heen

John Martin was de grote meneer op Brands Hatch: overtuigende winst in de eerste race, crash in de tweede en 100.0000 euro in de Super Finale.

Uitslag race 1
1. John Martin (Beijing Guoan) 36 ronden in 45 min. 20.096
2. Craig Dolby (Tottenham Hotspur) op 7.438
3. Andy Soucek (Sporting Clube de Portugal) op 14.766
4. Yelmer Buurman (AC Milan) op 15.706
5. Franck Montagny (Girondins de Bordeaux) op 17.256
6. Max Wissel (FC Basel) op 42.074
7. Chris van der Drift (Olympiacos) op 53.117
15. Robert Doornbos (Corinthians) op 2 ronden

Uitslag race 2
1. Narain Karthikeyan (PSV) 29 ronden in 36 min. 47.240
2. Davide Rigon (RSC Anderlecht) op 12.736
3. Duncan Tappy (Flamengo) op 17.948
4. Alvaro Parente (FC Porto) op 20.842;
5. Julien Jousse (AS Roma) op 21.661
6. Chris van der Drift (Olympiacos) op 21.921
12. Yelmer Buurman op 34.282

Uitslag Super Finale
1. John Martin 5 ronden in 6 min. 16.188
2. Davide Rigon op 3.223
3. Duncan Tappy op 6.693
4. Yelmer Buurman op 8.035
5. Craig Dolby op 8.782
6. Alvaro Parente op 12.275

Stand
1. AC Milan 463
2. Tottenham Hotspur 461
3. RSC Anderlecht 427
4. Olympiacos 406
5. FC Basel 405
6. Flamengo 357
14. Corinthians 220
18. PSV 138