Officieel: Volvo in 2011 naar WTCC

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 29-09-2010

WTCC
Wat al een tijdje in de lucht hing is nu officieel bekend gemaakt. Polestar Racing, de officiële vertegenwoordiger van Volvo in de autosport, neemt volgend seizoen deel aan het volledige WTCC-kampioenschap.
 
Volvo nam de laatste twee jaar met zijn C30 al deel aan enkele races in WTCC maar een deelname aan een volledig kampioenschap bleef vooralsnog uit. Tot vandaag, toen Volvo Cars aan Polestar Racing groen licht gaf om volgend seizoen één C30 in te zetten voor vaste waarde Robert Dahlgren.

“We zijn erg tevreden met deze blijk van vertrouwen”, zegt Christian Dahl van Polestar Racing. “Dit is een grote uitdaging voor ons en maar we zijn hier al jaren op voorbereid. De organistatie is er en we zijn al volop bezig met de voorbereidingen.”

Volvo heeft al enkele successen geboekt in de toerwagenracerij. In 1985 won de constructeur het Europees kampioenschap, en 1998 werd het Britse kampioenschap op het palmares van het merk bijgeschreven. Recent won Volvo ook nog het Zweedse en Scandinavische kampioenschap.

Marcello Lotti van KSO, de organisator van het WTCC, spreekt over een `serieuze boost in moeilijke tijden´. Volvo focust zich dit seizoen echter verder op het STCC, waarin Robert Dahlgren na het winnen van de Scandinavische titel dit weekend in Mantorp ook het Zweedse kampioenschap op zijn naam kan schrijven. Dahlgren zal overigens ook in Okayama deel uit maken van het WTCC-veld, maar scoort daar geen punten voor het kampioenschap.
Foto's: www.fiawtcc.com

Lotus bouwt LMP2 voor Le Mans 2012

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 28-09-2010

Endurance Races
Lotus heeft bekend gemaakt dat het voor 2012 een LMP2-bolide zal bouwen, om in te zetten tijdens de 24 Uren van Le Mans. Het programma maakt deel uit van de uitbreiding van het autosportprogramma van Lotus.
 
Na Oreca heeft dus ook Lotus nu interesse getoond in de sterk groeiende LMP2-categorie. Lotus bouwde, naast uiteraard zijn Formule 1 wagen, ook al een GT4-versie van de Evora, en zal deze wagen ook beschikbaar stellen in GT2 en GT3.

De LMP2 Coupé is ontworpen door Paolo Catone, die ook hoofdingenieur was bij het succesvolle team van Peugeot, dat in 2009 de 24 Uren van Le Mans won met de Peugeot 908 HDI FAP.

De wagen is gebaseerd op de 2011-reglementen van organisator ASO en betreft een gesloten wagen, zoals dat ook bij de Lola Aston Martin het geval is.

Naast zijn hoofdprogramma in de Formule 1 is Lotus nu dus bezig met een LMP2, maar heeft het ook een overeenkomst afgesloten met ART Grand Prix voor GP2 en GP3 en is het ook bezig met de Amerikaanse Indy Cars. Bovendien krijgt het team in de Formule 1 vanaf 2011 ook opnieuw de legendarische naam `Team Lotus´. Het moge duidelijk zijn dat Lotus van zich laat horen en mee wil met de snelsten in de autosport.
Foto's: Autosportnieuws.be

Formule 1: Renault wil gesprek met Kimi Raikkonen

kimi_rally_red_bull_2010

De contacten tussen Renault F1 en voormalig wereldkampioen Formule 1 Kimi Raikkonen worden steeds nauwer. Renault-baas Eric Bouiller wil in een persoonlijk gesprek van de Finse coureur horen hoe graag hij wil terugkeren in de F1.

Dit jaar racen Robert Kubica en Vitaly Petrov voor Renault. Hoewel de Rus Petrov bij een sterk slot van het huidige seizoen wellicht zijn stoeltje bij de Franse constructeur zou kunnen behouden, wordt het wel steeds duidelijker dat Renault gecharmeerd is om voor 2011 het Finse ijskonijn Kimi Raikkonen aan te trekken.

Motivatie
Bouiller wil echter zeker weten dat Raikkonen voor 100 procent gemotiveerd is. 'The Iceman' verruilde immers dit jaar de F1 voor zijn andere liefde, de rallysport. Daarom wil Bouiller een persoonlijk rendez-vous met de voormalige wereldkampioen. ,,Kimi is zeker één van onze scenario’s voor volgend jaar’’, aldus Bouiller.

FIA GT1: Deelname Duncan Huisman aan FIA wereldkampioenschap GT1

mad_croc_corvette_fia_gt1

Ekris Motorsport coureur Duncan Huisman neemt deel aan de laatste drie races van het FIA Wereldkampioenschap GT1. Samen met de Fin Pertti Kuismanen zal hij de strijdt aangaan in het derde officiële wereld kampioenshap van de FIA.

Tekst en foto: PR

Het FIA GT1 World Championship brengt zes iconische merken - Aston Martin, Corvette, Ford, Lamborghini, Maserati, Nissan - in spectaculaire wedstrijden en in een spannend sprint format bij elkaar. Het is het hoogtepunt van de sportwagen racen waaraan meer dan 12 teams, 24 auto's en 48 van 's werelds beste coureurs concurreren op 10 van de meest toonaangevende circuits in vier continenten.

‘Hele mooie kans’
Duncan Huisman komt uit voor het SRT Mad Croc racing team waar Pertti Kuismanen inmiddels samen met Mika Salo een zestal evenementen heeft deelgenomen. Huisman zal er met een Corvette GT1 alles aan doen om de nodige punten bij elkaar te rijden. “Ik ben benaderd tijdens de race op de Nürburgring. Het team had toen nog een andere coureur, maar ze hebben veel pech gehad dit seizoen. Pertti is supergemotiveerd en het niveau in de GT1 is erg hoog dus het zal niet gemakkelijk worden. Maar het is wel een hele mooie kans om met zo’n auto in dit team nog 3 wedstrijden te kunnen rijden.”

Schone taak
De opzet van het kampioenschap is grotendeels gelijk aan dat van de GT4, alleen zijn dit 2 races van een uur, waarbij de eerste een kwalificatie is en de tweede de hoofdrace waarbij maximaal 10 punten te behalen zijn. Met een elfde plek in het tussenklassement ligt er een schone taak voor Huisman om het team en zichzelf in de kijker te rijden.

Kalender laatste 3 wedstrijden in het FIA Wereldkampioenschap FIA GT1:
22-24 oktober Navarra Spanje
26-28 november Interlagos (Sao Paulo) Brazilië
3-5 december San Luis Argentinië

Olivier Tielemans test nieuwe F1 Racegame op Xbox

Door: Michael Simons
Gepost op: 28-09-2010

Games
Vorige week kreeg ik een telefoontje van autosportnieuws.be met de vraag of ik de nieuwe F1 racegame op mijn eigen Xbox wilde uitproberen en of ik hier dan een recensie over wilde schrijven. Nou heel graag, zei ik, ik had er al veel filmpjes en verhalen over gezien en gehoord, dus ik kon niet wachten.
 
De game heeft mijn verwachtingen meer dan waar gemaakt. Het is voor ieder jongetje een droom om Formule 1 coureur te worden, slechts een paar krijgen deze mogelijkheid ook echt, maar met deze game kan iedereen zich echt een F1 coureur wanen. Het is zo levensecht.

Toch hebben de makers ook gedacht aan de minder talentvolle gamers onder ons, want echt iedereen kan het spelen. Als je echter wel ervaring hebt en je op gelijk niveau wilt racen als Lewis Hamilton of Fernando Alonso, dan kan dat ook.
Met kleine details als het afstellen van de vleugels tijdens het rijden of het aanpassen van de engine mappings (motorafstelling), tot aan echte interviews, overal is aan gedacht.

Echt een geweldig spel om te spelen, maar toch heb ik ook een aanmerking: Aangezien er zoveel details in verwerkt zijn, had ik ook gehoopt dat er een podium en of een soort grid ceremonie in verwerkt was. Dit is een kleine misser van de makers naar mijn idee. Maar dit is maar een heel klein nadeel van een geweldig goed spel!
Als je een Xbox 360 of een PS3 hebt, zeg ik… rennen naar de winkel en kopen, kopen, kopen. Ik hoop dat ik de game van autosportnieuws.be mag houden, want ik ben in ieder geval al verslaafd!

Groeten,

Olivier Tielemans

Power vs Franchitti: Homestead decor van "Clash of the titans"

Door: Wieger van den Bos
Gepost op: 20-09-2010

IndyCar Series
Will Power kon het, ondanks de - voor hem - 'teleurstellende' derde plaats, na de Indy Japan 300 van afgelopen zondag eigenlijk niet meer ontkennen. Dit resultaat was gewoon zijn beste oval-finish na een carrière totaal van 38 verreden races binnen de IZOD IndyCar Series. Toch maakte Power zich in de pressroom zorgen. Zijn rijders kwaliteiten op de ovals vertoonden namelijk verdere erosie van zijn voorsprong.
 
Menigeen vraagt zich af of de Penske-troef van het seizoen 2010 met vijf overwinningen en acht pole positions over twee weken niet een gigantische deceptie voor de kiezen zal krijgen. De marge voor Power had na deze succesvolle reeks absoluut groter mogen zijn voor de beslissende race op Homestead, 2 oktober aanstaande.

“Natuurlijk was 14 of 13 punten verschil mogelijk. Nu zijn het er echter 12. Indien Dario op pole komt en de meeste ronden aan de leiding zal rijden is hij winnaar. Hij hoeft de race dan niet te winnen. Dat is zuur. Ik moet gewoon voor Dario eindigen. Dat is duidelijk”, aldus een analyserende Power.

Zo simpel ligt eigenlijk het scenario voor Power om de eerste titel van de IZOD IndyCar Series in de wacht te slepen. Het zal tijdens de 'Cafés do Brasil Indy 300' op de Homestead-Miami Speedway zeker niet zijn makkelijkste run gaan worden. Zijn tegenstander Dario Franchitti is namelijk al bezig met zijn derde beslissende race om het kampioenschap binnen de Series. Met vier top tien finishes in zes races mogen we van hoge kwaliteit spreken. Aan Homestead bewaart hij overigens goede herinneringen. Vorig seizoen schreef hij de 1-5 mile namelijk al op zijn naam. Met dertien oval overwinningen kunnen we Franchitti absoluut een specialist noemen.
“We hadden op de Twin Ring Motegi een uitstekende wagen. Dario wist echter binnen drie races mijn voorsprong tot 12 punten te reduceren. Onder meer door zijn derde winst van dit seizoen op de Chicagoland Speedway. Ik heb op deze oval veel punten laten liggen met mijn 16e eindklassering. Natuurlijk is dit resultaat fantastisch voor het kampioenschap en de uiteindelijke slotrace op Homestead. We zullen er alles aan doen om met een uitstekende wagen aan de start te verschijnen. Zoals je zag in Japan waren de verschillen klein. Dat geeft vertrouwen”, aldus Power.

Zowel Power als Franchitti zullen 27 september gaan testen op de oval van Homestead-Miami. Franchitti is de rijder met de meeste ervaring op dit circuit. De fans van Will Power kunnen echter gerust zijn: dit zegt namelijk niet alles! Power wist afgelopen weekend op de Japanse, en voor hem onbekende, oval een perfecte performance neer te zetten.

Ook Franchitti, die in Motegi zijn 100e race in de IZOD IndyCar Series reed, heeft niet het gevoel dat zijn ervaring op Homestead straks van invloed zal zijn op het eindresultaat. Franchitti: “Ik heb het gevoel dat Power direct het gaspedaal tot op de bodemplaat zal gaan intrappen. Er is geen enkele reden te verzinnen waarom hij dat nu niet zou doen. Dit heeft hij dit seizoen diverse keren laten zien dus waarom in Homestead niet. We moeten zorgen dat we hem gewoonweg verslaan. Ik en mijn team zijn klaar voor het gevecht.”
Foto's: IndyCar Media & There and Back Again Adventures

Corvette kampioen in GT3, Aston Martin in GT4

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 20-09-2010

FIA GT
Afgelopen weekend werden de Europese kampioenschappen GT3 en GT4 op het circuit van Portimão beslecht in het voordeel van respectievelijk Corvette en Aston Martin. Christian Hohenadel en Daniel Keilwitz werden kampioen in de FIA GT3, terwijl de Nederlander Paul Meijer de titel behaalde in de GT4 European Cup.
 
Prospeed Competition behaalde tijdens de eerste race over één uur op zaterdag een knappe overwinning. Paul Van Splunteren en Marco Holzer waren de gelukkigen en zegevierden in hun Porsche 911 GT3R voor de Corvette´s van Keilwitz/Hohenadel en Lambotte/Parisy.

Een vijfde seizoenszege op zondag volstond voor Daniel Keilwitz en Christian Hohenadel voor de oververdiende titel. De Callaway Corvette bleek dit seizoen een maatje te sterk voor de concurrentie en liet enkele opmerkelijke prestaties optekenen. Met nog één meeting te gaan in Zolder kan het Corvette-duo niet meer worden bijgehaald. Mike Parisy en Joakim Lambotte zijn tweede in de stand, voor de Prospeed Porsche van Van Splunteren en Holzer.

Van Splunteren en Holzer behaalden ook tijdens de tweede race een podium met een knappe tweede plaats, voor de Audi R8 LMS van Zakary Brown en Matthew Bell.
Nog in Portimão werd de op één na laatste meeting voor de GT4 European Cup afgewerkt. Paul Meijer en Michael Mallock behaalden er overwinningen in beide races over 40 minuten.

Meijer wist te zegevieren in de eerste manche, voor Nicoll-Jones in zijn blauwe Ginetta en Tresson in de Nissan 350Z van RJN Motorsport.

Michael Mallock, net als Meijer actief op een Aston Martin, won de tweede race voor Meijer en Nicoll-Jones. Dit resultaat volstond voor Meijer om zijn eerste titel te pakken in de GT4 European Cup. De laatste meeting in Magny Cours vindt plaats in het weekend van 17 oktober.
Foto's: www.fiagt3.com / www.gt4cup.com

Canon EOS 1000D+ 18-55mm zoom lens te koop

Deze camera is nog geen jaar oud en in goede staat, de lens wat er bij zit is een Canon 18-55mm zoom lens.
Wat zit er nog meer bij:

Camera tas
2gb SD kaartje
Accu
Accu lader

Kabel voor het aansluiten op de tv
Kabel voor het aansluiten op de pc
Orginele doos/boekjes
Canon software


Kenmerken


  • 10,1 Megapixel CMOS sensor
  • Maximaal 3 bps
  • 7-punts wide-area AF
  • Self-Cleaning Image Sensor
  • 2,5” LCD-scherm met Live View mode
  • DIGIC III processor
  • SD/SDHC geheugenkaarthouder
  • Picture Styles beeldverwerking
  • Compact en licht in gewicht
  • Compatibel met EF/EF-S objectieven en EX Speedlites Gewonnen prijzen:

Consumentenbond: Beste Koop - Januari/Februari 2009
EISA Award 2008-2009
Predikaat SUPER - FOCUS juli/augustus 2008
Pixelmania Award

Voor meer info op de site van Canon.
Interesse? stuur een mailtje naar: w.hendriks.202@gmail.com

Of doe een bod op: http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fotografie-camera-s-l-digitaal/379439180-canon-eos-1000d-18-55mm-lens.html?complete_ad=2

Wilco Hendriks

Chymkhana 3 by Ken Block

Welke is de echte.

Simracing benaaderd het echte werk steeds dichter, bekijk de video maar.

Shoya Tomizawa komt om het leven tijdens een MotoGP race

Dragracing: Dragrace-primeur voor België

eurodrag_brustem

Eidelijk is het dan zover, nu kunnen we uit het zuiden van het land op een redelijke afstand naar een Dragrace wedstrijd gaan.
Hiervan zullen op deze site en die van Wilco-photography.com straks foto's gepubliceerd worden 
Misschien tot ziens op 25-26 september in België.
Henderiks-Racing en Wilco-photography.
.
.
Met de Eurodrag Full Throttle Internationals beleeft België in het weekend van 25 en 26 september de primeur van zijn eerste echte ¼ mijl dragrace. De wedstrijd wordt gehouden op de voormalige luchtmachtbasis Brustem Airbase bij Sint-Truiden. Er worden rond de 150 teams verwacht. Het ligt in de bedoeling dat de wedstrijd in de toekomst gaat meetellen voor het door eXplosion georganiseerde Open Nederlands Kampioenschap. Op zaterdagavond staat er een Nightshow op het programma met onder andere stunts en jetcars gevolgd door live muziek.

Tekst: Remco Scheelings

Brustem Airbase bij Sint Truiden is een voor het dragracen ideale locatie. Naast de meer dan één kilometer lange baan is er zeer veel pitsruimte en zijn er uitgebreide mogelijkheden om te kamperen. De landingsbaan biedt uiteraard nog niet de grip van een reguliere dragstrip maar daaraan wordt gewerkt. Met behulp van onder andere oude racebanden wordt het asfalt in de week voor de race van een stroeve bovenlaag voorzien waarop de dragrace-slicks voldoende grip moeten krijgen. Uiteraard wordt de baan net als op Drachten tijdelijk over de volle lengte van vangrails voorzien. Baanpreparatie en het organisatorische deel van de wedstrijd liggen in handen van eXplosion terwijl de tijdwaarneming wordt verzorgd door de DHRA (Dutch Hot Rod Association). Promotor is Eurodrag, een onderneming van Erwin Raets die zelf al vele jaren bij het dragracen betrokken is. Als de eerste editie volgens plan verloopt dan zal de wedstrijd in Sint-Truiden met ingang van 2011 meetellen voor het door eXplosion georganiseerde Open Nederlands Kampioenschap. De kwalificaties vinden plaats op zaterdag 25 september terwijl de eliminaties worden verreden op zondag 26 september.

Op zaterdagavond staat er vanaf 20.30 uur een Nightshow gepland met daarin onder andere spectaculaire demo’s, stunts, jet cars en een burn out contest. Aansluitend is er rond de klok van 22.00 uur een live optreden van de AC/DC tribute-band IC/TC.

Eén van de demo’s op de Eurodrag Full Throttle Internationals is zeker Danny Bellio. Eindelijk kan de Belgische deelnemer aan het FIA Europees Kampioenschap Top Methanol Funny Cars zijn auto in eigen land de sporen geven. Onlangs was Bellio in Drachten nog goed voor een nieuw baanrecord en de snelle Belg zal er alles aan doen om ook het baanrecord van Brustem op zijn naam te krijgen.

Alle informatie over het evenement is te vinden op de website: www.eurodrag.com