RTL GP Dakar Pre Proloog een groot succes

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 30-10-2010

Dakar
De RTL GP Dakar Pre Proloog was, zoals elk jaar, weer een groot succes. Vele duizenden bezoekers trotseerden het soms wat druilerige weer en zagen hoe Hans Jos Liefhebber de zege bij de motoren pakte, Tonnie van Deijne eigenlijk als vanouds als snelste autocoureur rond het circuit ging en Hans Bekx bij zijn terugkeer direct het vrachtwagen klassement op zijn naam schreef.
 
Vorig jaar waren de gevolgen van de economische recessie duidelijk te merken en viel het aantal deelnemers toch wel tegen. Dit jaar waren er nog wel wat weinig motoren (tien) en auto's (zeven), maar de tweeëntwintig vrachtwagens maakten dit karige aantal weer helemaal goed. De grote afwezige was echter het team van De Rooy. Er stonden weliswaar twee vrachtwagens op de paddock, maar er werd niet gereden door het team. Dit had alles te maken met het overlijden van Annie de Rooy, vrouw van Jan en moeder van Gerard, waardoor het team in diepe rouw gedompeld is.

Gerard de Rooy liet kort voor de Pre Proloog weten: "Ik denk dat iedereen het wel kan begrijpen. Als ik het gevoel heb dat ik de afleiding nodig heb en dat ik weg kan, dan ga ik. Bij twijfel niet. Er zijn nu even andere dingen belangrijk: mijn familie."
Motoren
Bij de eerste heat ging Pre Proloog nieuwkomer Enno Cucurrachi compleet de verkeerde kant op. Waarschijnlijk een navigatiefoutje van de Italiaanse Belg, die nog niet eerder op het circuit in Valkenswaard had gereden. Hans Jos Liefhebber kreeg daar echter niks van mee. Hij was tijdens de eerste heat veruit de snelste, voor de dame, Mirjam Pol, die zichzelf als doel heeft gesteld om weer het dames klassement te winnen.

Ook na de tweede hear bleek de KTM coureur het snelst. De snelste vijf motoren mochten na twee heats in de finale uitkomen. Ook hier was Hans Jos Liefhebber wederom het snelste. Zij het nipt ditmaal, want had hij eerder nog seconden voorsprong op de concurrentie, nu was Dakar debutant Onno Ellens constant in de buurt van Liefhebber, die de overwinning daardoor zeker niet cadeau kreeg.

Auto's
Het mag geen verrassing heten dat Tonnie van Deijne het snelst was bij de auto's. Van Deijne komt altijd al goed mee met de toppers tijdens de echte Dakar en staat tijdens de Pre Proloog vrijwel altijd op het hoogste treetje. Tim Coronel reed een tweede tijd en deze beide heren mochten dan ook in de finale tegen elkaar uitkomen. Spannend was deze echter niet. Van Deijne was ruim dertien seconden sneller dan Coronel.

Coronel kwam overigens nipt in de finale terecht. Hij had namelijk net zoveel punten als Erik van Loon, maar omdat zijn tijd net iets sneller was, mocht de buggy coureur door naar de finale.
Trucks
Save the best for last, is het credo in Valkenswaard en dus stond de middag in het teken van de machtige trucks, die soms best wel wat moeite hadden met het circuit in Valkenswaard. De regen had de klim omhoog behoorlijk lastig gemaakt en enkele heren verloren daar kostbare seconden. zo niet Hans Bekx en Marcel van Vliet die na twee heats de lijst aanvoerden. Johan Elfrink was na de eerste heat nog het snelst, maar de coureur van het Finstral rally team wist zijn tijd niet meer te verbeteren en zag daardoor de finale aan zijn neus voorbij gaan.

In die finale gaven Bekx en Van Vliet alles. De laatste moest beginnen en wist zijn tijd nogmaals met enkele seconden te verbeteren. Voor Bekx gold daardoor de moeilijke taak om zich ook te verbeteren. De coureur uit Mariaheide heeft nog niks aan snelheid ingeboet en nam alle risico's om te proberen de scherpe tijd van Van Vliet te verbeteren. Dat lukte, want Bekx bleek anderhalve seconde sneller te zijn en daarmee de finale op zijn naam te schrijven.
Foto's: Autosportnieuws.be

Sportscars: Peugeot 90X

Bij Peugeot Sport gaf men recentelijk de eerste foto’s vrij van de Peugeot 90X. 90X is bij Peugeot de codenaam voor de opvolger van de 908 HDI FAP.

Tekst Willem J. Staat
Foto Peugeot

peugeot_90x1
Peugeot 90X
Bij Peugeot had men zich als target gesteld om de 2011-spec LMP1 bolide nog voor het einde van 2010 te laten rijden. Inmiddels hebben er in het Franse Velizy de eerste testritten plaatsgevonden. De 90X voldoet aan het ACO 2011 reglement en de belangrijkste wijziging is wel de z.g. ‘’staartvin” die men op de achterkant van de body heeft aangebracht. Deze moet voorkomen dat de auto “airborne” wordt. Peugeot heeft voor een gesloten cockpit gekozen. Het verplichte gewicht bedraagt 900 kg. Technisch directeur Bruno Famin: “Wij overwegen verschillende opties welke motoren en technologie wij zullen gaan gebruiken. Aan de ontwikkeling van de motor wordt gewerkt. Endurance races stellen ons in staat om de technologieën van het merk te tonen.”

Mooie promo film voor het GT racen

Super GT: Carlo van Dam tevreden met optreden op Motegi

carlo_van_dam_sard_lexus_motegi250

Carlo van Dam behaalde afgelopen zondag samen met zijn teamgenoot Kohei Hirate een elfde plaats met de Team SARD Lexus SC430 in de Motegi 250 KM, de achtste en laatste race van het Japanse Super GT-kampioenschap 2010. Van Dam was tevreden met het maximaal haalbare resultaat.

Tekst en foto: PR

,,Het belangrijkste was dat we hier vandaag het maximale uit onze auto zouden halen en dat is gelukt’’, aldus Carlo van Dam. ,,Het was hard werken, maar ik was even snel als mijn teamgenoot Kohei Hirate. Het team was achteraf tevreden met mijn prestatie.’’

Blij
,,We reden zo snel als de auto ging. Meer dan een elfde plaats zat er gewoon niet in. Ik ben erg blij dat Team SARD me naar aanleiding van mijn test eerder deze maand de kans gaf weer in de Super GT te racen; het is een geweldig kampioenschap.’’

FIA GT1: Goede slot aan lastig weekend Nicky Pastorelli

npastorelli_navarra

Na snelle rondetijden te hebben neergezet in de Free Practice en Pre Qualifying, was de teleurstelling groot toen tijdens de eerste Qualifying sessie de Lamborghini Murcielago 670 RS van het All-Inkl.com team door een probleem met de versnellingsbak uitviel. Nicky Pastorelli en zijn teammate Dominik Schwager kwamen daardoor niet verder dan een 20ste startplaats voor de Qualifying race op het circuit van Navarra.

Tekst en foto: PR

De start van Qualifying race was sterk en Nicky Pastorelli reed zich meteen naar een 13de plek. Jammer genoeg werd hij in derde ronde door een late remactie van een achterliggende auto aangereden. Het leek even alsof er ongeschonden door gereden kon worden, maar de temperatuur van de motor liep zo op door een stukke radiator, dat de race moest worden opgeven.

Vlekkeloos
De Championship Race werd echter een vlekkeloze race. Dominik Schwager startte vanaf de 18e plek, en met een prima pitstop halverwege en een snelle rijderswissel, finishde Nicky Pastorelli op een mooie 5e plek.

Goede moed
Nicky Pastorelli: ,,Vijfde is een mooi resultaat. We waren supersnel op de baan. Hoewel de start niet echt goed was, hebben we veel gaten dicht kunnen rijden. Dus fijn om dit weekend met een goed resultaat af te sluiten. Met goede moed gaan we naar Brazilië.’’


V8 Supercars: Terugblik Gold Coast 600. Controversiële beslissingen wedstrijdleider Schenken?

Het internationale formaat van de Gold Coast 600 als alternatief voor de ter ziele gegane A1 GP en de Indycars was een enorm succes in het Australische Surfers Paradise. De enigen die leken te mopperen waren de milieufreaks en de eenzitterfans. De wedstrijd telde over drie dagen gemeten meer dan 170.000 bezoekers. Meer dan de organisatie gehoopt had. Er waren hoogtepunten zoals die geweldige finish tussen Jamie Whincup en Shane van Gisbergen. Maar wedstrijdleider nam wedstrijdleider Tim Schenken ook wat controversiële beslissingen?

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Edge Photographic, BAM Media,Holden

race_sf
De V8 Supercars zorgden afgelopen weekend voor veel spektakel op Surfers Paradise

Maakte Tim Schenken controversiële beslissingen?
Oud F1-coureur Tim Schenken kwam na de eerste wedstrijd op zaterdag behoorlijk onder vuur te liggen. James Courtney kreeg aan het slot van de wedstrijd een “drive-through” aan zijn broek en werd van de overwinning beroofd. De reden van deze penalty was dat Courtney nadat de lichten van de safetycar waren uitgegaan, zich niet aan de voorgeschreven snelheid hield en zijn snelheid zeker met 50 km/u verhoogde en daarna op de rem trapte.” Een handelwijze die niet door Schenken geapprecieerd werd.

Tim Schenken: “ Hij moet gewoon de snelheid van de safetycar handhaven. Zodra de safetycar verdwenen is kan er geracet worden. Maar wat Courtney deed, accelereren, gas geven, remmen, accelereren, remmen kan gewoon niet! Wij willen niet dat het een elastisch gerekt startveld wordt. Courtney voldeed niet aan de regels.” Bij het team van Dick Johnson Racing zag men het duidelijk anders.

garth_tander_sf
De leidende Toll HRT Holden lekte vloeistof. Het veroorzaakte heel wat commotie.

“Mechanical Flag”
Speciaal voor de wedstrijd op Surfers Paradise had men de “Mechanical Flag” (een soort zwarte vlag ingevoerd). De winnende Toll HRT Holden Commodore VE van Tander/McConville kreeg die zaterdag in de slotfase toegediend omdat de auto wat onderdelen en vloeistof verloor. Vele concurrenten waren ervan overtuigd dat de Toll HRT Holden Commodore olie lekte en naar binnen moest. Maar men wist de wedstrijdleiding via radioverkeer ervan te overtuigen dat het slechts water betrof. Daarop besloot de wedstrijdleiding onder leiding van Tim Schenken de “Mechanical Flag” in te trekken en de leidende Toll HRT Holden verder ongemoeid te laten. Een actie die bij vele concurrenten in het verkeerde keelgat schoot. Voor de reglements-experts onder de lezers van autosport.nl heeft Schenken misschien een precedent geschapen? Want het intrekken van een dergelijke vlag stond bij velen aardig ter discussie
publiek_zondag_sf
Er kwamen maar liefst 170.000 fans gedurende het gehele weekend. De fans
waren razend enthousiast.

V8 Supercar-organisatie wil F1 sterren
De V8 Supercar-organisatie wil voor het Gold Coast 600 evenement in de toekomst F-1 en ex F-1 rijders aantrekken. Voor volgend jaar staan Jean Alesi, David Coulthard, Johnny Herbert hoog op de verlanglijst. Tony Cochrane van de V8 Supercar-organisatie maakte bekend dat ene Michael Schumacher hoog op zijn verlanglijst staat, “zodra hij gestopt is met F1” Dit jaar namen er 19 internationale coureurs aan het evenement deel. Voor volgend jaar worden er zelfs 29 verwacht. Hoewel sommige rijders behoorlijk wat aanpassingsproblemen hadden willen ze allemaal graag terugkomen. Penske-coureur Helio Castroneves: “Ik kan dit iedereen aanbevelen, alleen zal ik mij volgend jaar beter voorbereiden.”

alex_tagliani_sf
Alex Tagliani vertelde de lokale veteraan Russell Ingall dat hij maar beter met
pensioen kon gaan.

Confrontatie Alex Tagliani en veteraan Russell Ingall
Na de tweede wedstrijd op zondag hadden Indycar-coureur Alex Tagliani en V8 Supercarveteraan Russell Ingall een behoorlijke confrontatie in de pitlane. Alex Tagliani: "Wij reden een goede wedstrijd. Wij reden van de 22e startplek naar de vijfde. Ik wilde het op een smalle baan als dit netjes houden en de meeste deelnemers hadden wel respect voor elkaar. Na een herstart vond onze “vriend” Russell Ingall het nodig om ons uit de weg te ruimen waardoor we crashten. Die man moet zo snel mogelijk met de autosport stoppen of naar ons in de VS te komen. Daar mag hij hetzelfde proberen. Het zou hem gesierd hebben om zijn excuses aan te bieden aan het team. Ik ben naar zijn pitbox gelopen en stelde het voor. Hij weigerde…..”
1and2finishhires
Fraaie simulatie van de 1977 editie van Bathurst met de winnende Fords.

Bathurst finish gesimuleerd met legendarische auto’s
De Australische racelegendes Allan Moffat(eigenlijk een Canadees!) en Colin Bond simuleerden op Surfers Paradise de finish van de 1977 Bathurst 1000.De auto’s die nu eigendom zijn werden speciaal uit het museum gehaald. Tevens kwamen er nog negen andere auto’s in actie die op Bathurst geschiedenis schreven.

Internationale eenzitterklasses taboe op Surfers Paradise
Voorafgaande aan het evenement op Surfers Paradise liet Minister President Anna Bligh van Queensland doorschemeren dat internationale eenzittercategorieën voor altijd taboe op Surfers Paradise zullen zijn. De V8 Supercar-organisatie krijgt voor drie jaar steun om het evenement op te bouwen. Bij 160.000 toeschouwers zou men quitte spelen. Maar het bezoekersaantal overtrof alle verwachtingen zodat de organisatie een kleine winst kon maken. Minister Anna Bligh van de Staat Queensland: “Wij hebben de lat voor de V8 Supercar-organisatie erg hoog gelegd om aan onze voorwaarden te voldoen.”


steigerende_v8_pick-up
Aan spektakel ontbrak het dit weekend allerminst. Hier een steigerende V8 Ute Pick-Up

V8 Supercars: Andy Priaulx snelste bij eerste kennismaking V8 Supercars op Queensland Raceway

Meervoudig WTCC-kampioen Andy Priaulx heeft bij de eerste kennismaking voor buitenlandse coureurs op Surfers Paradise voor de Armor All Gold 600, die dit a.s. weekend op het programma staat bij een voortest op Queensland Raceway de snelste tijd laten registreren met zijn Team 888 Vodafone Holden. Overigens was het voor Priaulx niet de eerste kennismaking met de V8 Supercars. Hij reed in het verleden al enkele malen op Bathurst. Vrijwel alle buitenlandse deelnemers delen hun auto met een reguliere V8 Supercar-coureur.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s BAM Australia

bourdais_queensland
Allereerste kennismaking voor Sebastien Bourdais met een V8 Supercar.

Priaulx verrast bij voortest op Queensland Raceway
Dit weekend staat in de Australische V8 Supercarseries de Armor All Gold Coast 600 op het programma. Vorig jaar werd het evenement door de V8 Supercar-organisatie gered. Om de wedstrijd toch een internationaal karakter te geven besloot men diverse internationale toppers uit top autosportkampioenschappen uit te nodigen. De Armor Gold Coast 600 zou in de toekomst Bathurst wel eens naar de kroon kunnen gaan steken! Gisteren vond voor diverse coureurs de eerste kennismaking plaats. Andy Priaulx was met 1.11.3 de snelste man gevolgd door Ryan Briscoe in de Toll HRT Holden. De Amerikaanse Porsche expert Patrick Long liet de derde tijd noteren.

Sebastien Bourdais kent a.s weekend Surfers Paradise nog vanuit zijn Champcar-tijd. Bourdais: “In mijn carrière heb ik heel wat auto’s gereden maar dit is wel heel bijzonder. De auto heeft relatief smalle banden, veel vermogen en niet al teveel downforce. Alle raceauto’s zijn niet hetzelfde en ik probeer er dit weekend het beste uit te halen en competitief te zijn. De weersomstandigheden waren ook niet bijzonder. Het was half droog, half nat, niet de ideale gelegenheid om vertrouwen te winnen. Ik weet niet wat ik dit weekend moet verwachten. Ik denk dat we met een Top 10 klassering tevreden mogen zijn.”

surfprijs_q
De winnaars wacht geen beker maar een enorme surfplank als hoofdprijs, die hier
door Russell Ingall en Jack Perkins getoond wordt.

Indycarkampioen Dario Franchitti was het met de Fransman eens. “Het is interessant om met deze auto kennis te maken en de grens vast te stellen. Als je remt, denk je dat je te vroeg geremd hebt. Maar dan probeer je eerder te remmen en dan blokkeren de wielen. Het is precisiewerk. Het is iets wat ik altijd in mijn carriere heb willen doen. Ik weet zeker als ik met Indycar stop, dat ik naar de V8 Supercars overstap. Want ik zou graag nog meer races willen doen!” aldus de Schot.


sbr_queensland
Minister van Sport in de Staat Queensland, Phil Reeves op bezoek bij het team
van SBR Racing(de man in het blauw). Aan hem is het voortbestaan en het huidige
concept van het evenement te danken
.

Tijden(officieus) Internationale coureurs Queensland Raceway
Andy Priaulx 1:11.3s Holden Commodore VE
Ryan Briscoe 1:11.9s Holden Commodore VE
Patrick Long 1:12.0s Holden Commodore VE
Scott Dixon 1:12.0s Holden Commodore VE
Yvan Muller 1:12.3 Holden Commordore VE
Jacques Villenueve 1.12.4s Ford Falcon FG
Gianni Morbidelli 1:12.4s Ford Falcon FG
David Brabham 1:12.6s Ford Falcon FG
Helio Castroneves 1:12.6s Ford Falcon FG
Alex Tagliani 1:12.7s Ford Falcon FG
Tiago Montiero 1:12.7s Holden Commodore VE
Dario Franchitti 1:12.7s Ford Falcon FG
Sebastien Bourdais 1:12.9s Ford Falcon FG
Mika Salo 1:13.0s Holden Commodore VE
Alain Menu 1:13.1s Holden Commodore VE
Fabrizio Giovanardi 1:13.1s Holden Commodore VE
Will Power 1.13.3s Ford Falcon FG
Scott Pruett 1:15.2s Holden Commodore VE


Formule 1: Rusland vanaf 2014 op de kalender

bernie_ecclestone

En weer heeft Bernie Ecclestone er een paradepaardje bij: vanaf 2014 staat de Grand Prix van Rusland op de kalender. Na jaren speculatie heeft Ecclestone, in samenwerking met Vladimir Putin, het dan eindelijk voor elkaar gekregen. De race zal niet door de straten van Moskou gaan, zoals eerder werd geopperd, maar wordt gehuisvest in Socchi, waar datzelfde jaar ook de Olympische Winterspelen worden gehouden. Het circuit zal dan ook dwars door het Olympische park gaan.

Tekst: Daan Jeuken

Vernieuwing gaat onverminderd door
De komst van Rusland past helemaal in de vernieuwingsweg die Ecclestone jaren geleden is ingezet. Op locaties als Maleisië, China, Turkije en Bahrein kwamen al hypermoderne circuits als paddenstoeltjes uit de grond. Volgende week zal de eerste Grand Prix van Korea worden verreden, volgend jaar staat India voor het eerst op de kalender en in 2012 wordt daar Austin, Texas aan toegevoegd.

Wie moet er wijken?
Met Rusland daar in 2014 bij, en ook Rome wordt nog steeds genoemd, wordt de druk op de huidige racelocaties steeds groter. De racekalender zal volgend jaar immers al negentien races bedragen, met Texas erbij komen we in 2012 op twintig, wat toch wel als maximum wordt aangenomen. De grote vraag is wat Ecclestone bij een mogelijke eliminatie zwaarder zal laten wegen: het sentiment of de financiën. Een locatie als Turkije is weliswaar hypermodern en de baan is eveneens uitdagend, maar feit blijft dat er nog weinig Turken warmlopen voor de Formule 1. Ook de angstaanjagend lege tribunes in China, natuurlijk een hartstikke belangrijke markt voor de Formule 1, zijn al vanaf het begin een doorn in Ecclestones oog, terwijl de races aldaar meestal ook weinig verheffend zijn.

Of deze sentimenten echter zwaarder zullen wegen dan de financiële voordelen valt zwaar te betwijfelen. De Grand Prix van Silverstone is altijd een waar racefeest, maar slechts de problemen op Donington hebben deze historische plaats voor de Formule 1 kunnen redden. Gelukkig heeft Bernie Ecclestone nog even de tijd om over deze kwestie zijn brein te breken.

AUTOSPORTINSURANCE.COM verzekert coureurs en teams tegen ‘heavy crashes’

 
autosportverzekering_039

Na het grote succes binnen de eigen landsgrenzen, gaat AUTOSPORTVERZEKERING.NL internationaal. Onder de alleszeggende naam AUTOSPORTINSURANCE.COM kunnen autocoureurs en raceteams zich nu ook voor buitenlandse raceklassen financieel indekken tegen crashes. Maar ook op nationaal gebied timmert de autosportverzekeraar verder aan de weg, want voor het Winter Endurance kampioenschap, dat op zaterdag 6 november a.s. op Circuit Park Zandvoort weer van start gaat, heeft AUTOSPORTVERZEKRING.NL zeer aantrekkelijke verzekeringsmogelijkheden opgesteld.

Racen is hartstikke leuk. Maar als coureur rijd je wel eens schade die groter is dan je portemonnee lief is. Sinds twee jaar hoeft geen enkele autocoureur daar meer bang voor te zijn. Want schade kan vooraf betaalbaar worden afgedekt middels AUTOSPORTVERZEKERING.NL, dat nu via AUTOSPORTINSURANCE.COM tevens buiten Nederland actief wordt.

autosportverzekering_162

Officieel partner
,,Zo zijn we inmiddels al bezig in de Europese Renault Megane Trophy en het Europese GT4 Championship. Tevens zijn we officieel partner van de 24 uurs-races van Dubai en Hongarije. Het is duidelijk dat ons initiatief in een behoefte voorziet. Sinds we begin 2009 op nationaal niveau zijn begonnen, hebben we een enorme groei doorgemaakt’’, zegt Hans Dijkhof, die samen met BRL Light-coureur Christian Dijkhof namens de firma Dijkhof & Partners BV de volledige operationele afhandeling voor haar rekening neemt. Met jarenlange ervaring in de verzekeringsbranche zorgen zij voor de polissen, schade-afhandeling en schade-uitkering.
Lees verder...

Eigenbouw playseat van Dutch-SimRacing.

Een klein overzicht van de bouw van de playseat, foto's zeggen meer dan tekst.

 [image]

Opstelling om de maten te bepalen.

[image]

Payseat krijgt vorm.

[image]

 

[image]

Hij is nu voor 90% klaar en hij werkt perfect.

[image]

 [image]

[image]

 

 

Carlo van Dam snel op Motegi in Super GT test

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 11-10-2010

Endurance Races
Motegi - Autocoureur Carlo van Dam is tevreden met de resultaten van zijn tweedaagse test voor het Japanse SuperGT-team SARD eerder deze week op het circuit van Motegi.
 
Carlo verving afgelopen woensdag en donderdag op Motegi André Couto in de Denso Dunlop Lexus SC430 van het SARD-team. Hij blikt tevreden terug op de tweedaagse test: “Het ging goed. Ik heb best veel kilometers gemaakt en veel verschillende banden getest. Ik kwam vrij snel in het ritme en was tevreden met mijn rondetijden. Al met al een prima ervaring, de SuperGT is een geweldige klasse.”

Richard Divila, de Chief Racing Engineer van SARD, concludeerde achteraf: “Het team deed ongeveer 65 ronden per dag en concentreerde zich op lange runs. Carlo heeft een erg goede test gedaan; hij kwam snel op snelheid en deed meteen een goede job.”
Bron: Persbericht
Foto's: "

Kalender 2011 bekend gemaakt

Door: Marit Rijpert
Gepost op: 11-10-2010

Formule Renault 3.5
De kalender voor de World Series by Renault voor aankomend seizoen is bekend gemaakt. Er zullen negen meetings zijn, waarvan de World Series in zeven daarvan de hoofdact zullen zijn.
 
Na twee jaar afwezigheid komt Monza, Italië (15 mei) weer terug. De World Series by Renault zullen dan in het voorprogramma van de World Touring Car Championship rijden.

Daarnaast is de race in Frankrijk verplaatst van Magny Cours naar Le Castellet (18 september). Opvallend is dat de race die afgelopen jaar nieuw op de kalender was gekomen, Brno, voor 2011 wordt overgeslagen.

Het nieuwe seizoen zal op 17 april 2011 op Motorland Aragon in Spanje aanvangen en 9 oktober 2011 in Barcelona, tevens in Spanje, weer eindigen.

Kalender 2011:
17 April Motorland Aragon, Spain (WsbR)
01 Mei Spa-Francorchamps, Belgium (WsbR)
15 Mei Monza, Italy (WTCC)
29 Mei Monte Carlo, Monaco (F1)
19 Juni Nurburgring, Germany (WsbR)
03 Juli Hungaroring, Hungary (WsbR)
21 Augustus Silverstone, Great Britain (WsbR)
18 September Le Castellet, France (WsbR)
09 Oktober Barcelona, Spain (WsbR)
Foto's: Renault Sport

SRO blijft Belgen dwars zitten, Prospeed en WRT uitgesloten!

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 11-10-2010

FIA GT
Het lijkt maar niet op te houden voor de Belgische teams in door SRO georganiseerde kampioenschappen. Nadat PK Carsport vorig jaar al een aantal keren werd geviseerd, zijn nu ook Prospeed en WRT uit de uitslag van de tweede race van de FIA GT3 in Zolder geschrapt.
 
Het toeval wil nu dat Prospeed de zege op zijn naam schreef, en dat WRT in een gaststart derde werd. Paul van Splunteren en Marco Holzer verliezen hun overwinning door een niet conformiteit aan de remschijven van de Porsche.

Doordat Prospeed uit de uitslag werd geschrapt verliezen ze de titel bij de teams en zijn ze meteen ook de titel van vicekampioen kwijt. Prospeed, het team van Rudi Penders, tekent beroep aan en zo eindigt de FIA GT3 net als de FIA GT vorig jaar onder voorbehoud.

Ook WRT, dat met de Audi R8 LMS van Enzo Ide en Greg Franchi knap derde werd, werd uit de uitslag geschrapt. Ook bij hen werd na de race een niet-conformiteit vastgesteld. Hun derde plaats staat dus vooralsnog onder voorbehoud.

Wordt vervolgd …
Foto's: www.fiagt3.com

V8 Supercars: Drievoudig Holden succes op Bathurst. Indrukwekkende stint van Craig Lowndes.

Het Triple Eight Vodafone Team heeft tijdens de 1000 KM van Bathurst op Mount Panorama een indrukwekkende 1-2 prestatie neergezet. Voor het eerst sinds 1984 werd er door een inschrijver weer een dubbeloverwinning behaald. Fabian Coulthard zorgde in de eerste ronde met een zware crash direct voor huiveringwekkende momenten. Voor Shane van Gisbergen eindigde de wedstrijd andermaal in teleurstelling.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Team Vodafone, SBR, Holden, FPR

finish_2010-1
Prachtige prestatie voor het team van Triple Eight. Een unieke prestatie van
Craig Lowndes.

“Bovenmenselijke” prestatie Craig Lowndes!
Winnaar Craig Lowndes leverde een “bovenmenselijke” prestatie. Nadat Lowndes in de 82e ronde het stuur van Mark Skaife had overgenomen werd hij in de resterende 79 ronden niet meer afgelost. Skaife had bij zijn laatste stint op het lange rechte stuk van Conrod Straight in zijn zitje flink heen en weer geschud en had daarbij een rugblessure opgelopen! Het betekende dat Lowndes één van de beste prestaties uit zijn carriere op Bathurst zou gaan leveren. De resterende 489 km moest hij alleen voor zijn rekening nemen. Lowndes overleefde verschillende herstarts en een waarschuwing voor te weinig brandstof. Voor de fans was het een “drive” die de legendes op Bathurst creëert! Een allerlaatste neutralisatie in de slotfase van de wedstrijd voor een gestrande auto deed Lowndes nog bijna de das om. Zijn teamgenoot Jamie Whincup wist Skaife tot op 0.173 secs. te naderen! Voor Lowndes was het zijn vijfde overwinning op Bathurst en voor Mark Skaife de elfde. Garth Tander en Cameron McConville maakten met een derde plek het Holden feest compleet. Tevens was het de 20e overwinning van Holden op Mount Panorama. Will Davison in de tweede Toll HRT Holden zag een derde plek in rook opgaan toen hij acht ronden voor het einde van de wedstrijd tegen de muur crashte.


crash_coulthard
Volgens Fabian Coulthard beter dan een Rollercoaster Ride in Dreamworld.

Zware crash Fabian Coulthard
TWR-coureur Fabian Coulthard zorgde direct in de openingsronde voor huiveringwekkende momenten. De vermoedelijke oorzaak van de crash moet een touché met een andere deelnemer bij de start geweest zijn. Op het snelste gedeelte van Conrod Straight gaf de linkerachterband de geest. De 28-jarige Coulthard ging zesmaal over de kop maar kon zonder kleerscheuren uitstappen en zwaaide direct enthousiast naar de menigte. Fabian Coulthard: “Dit is de zwaarste crash uit mijn carriere maar het was in ieder geval beter dan een “Rollercoaster Ride in Dreamworld”. In de autosport gebeuren deze dingen nu eenmaal en ik had gewoon geluk dat ik ongedeerd kon uitstappen. Ik wist wel dat de auto enige delen miste maar ik hoefde in ieder geval niet de deur te openen toen ik uitstapte. Het bevestigt nog eens hoe veilig deze auto’s zijn en ik voel me 100% OK.”

scenic_view_bathurst
Bathurst blijft een van de mooiste circuits ter wereld. De Toll HRT Holden zet
het slotoffensief in.

Ryan Briscoe en Andrew Thompson indirect slachtoffer
Teamgenoten Ryan Briscoe en Andrew Thompson waren indirect het slachtoffer van Coulthard’s crash. Rondvliegende onderdelen hadden schade toegebracht aan de bevestigingspunten van de tweede Bundaberg Red Racing Commodore. Een ongeplande pitstop leverde een achterstand van vijf ronden op en maakte het duo kansloos voor een goede prestatie. Uiteindelijk eindigden zij teleurstellend als 25e maar Ryan Briscoe maakte in ieder geval voldoende kilometers om op Surfer’s Paradise over 14 dagen te kunnen scoren. De Gary Rogers Motorsport Holden van Lee Holdsworth en David Besnard wist 30 ronden lang tegen Craig Lowndes stand te houden maar delfde daarna definitief het onderspit. Zeker toen Besnard ook nog eens te hard in de pitlane reed. Toen waren de kans van het GRM privé-team definitief verkeken. Uiteindelijk werden zij nog als zevende geklasseerd.

david_brabham
David Brabham hoopt voor de wedstrijd op Surfer's Paradise genoeg ervaring
verzameld te hebben. Het blijven moeilijke auto's.
sbr_racing
Het team van Stone Brothers Racing kende alleen maar tegenslag.

Shane van Gisbergen ziet top 6 klassering in rook opgaan
Met nog amper 22 ronden te gaan zag Shane van Gisbergen een topklassering in de SBR Ford Falcon een topklassering in rook opgaan. Bij een herstart brak er iets in de stuurkolom en verloor de Nieuw Zeelander ook nog eens een wiel. Van Gisbergen: “Wij hadden een auto die voor een overwinning niet goed genoeg was. Maar op de manier waarop wij onszelf gepositioneerd hadden was die auto voor een goede klassering zeker goed genoeg. Wij hadden een paar bandenproblemen en wij maakten eigenlijk de gehele dag progressie en het is frustrerend als er hier zoiets gebeurt. Ik ben nog nooit in de top 10 geëindigd maar ik wist dat wij op het eind van de wedstrijd capabel genoeg waren geweest om een podium te scoren.” Anderzijds zakte Van Gisbergen ook nog eens van een vierde naar een zesde plek in de stand van het kampioenschap.

David Brabham en Alex Davison eindigden in de tweede SBR Ford Falcon als veertiende. David Brabham: “Voor het gehele team was het een zwaar weekend met teleurstellende resultaten, maar toch hebben wij hier veel geleerd. Ikzelf persoonlijk heb nog veel te leren. Zeker de manier waarop de remmen en de grip minder wordt. Na zo’n weekend moet ik er goed over nadenken wat ik geleerd heb en hoe ik dit kan omzetten naar de Gold Coast 600 over veertien dagen.”

Ford Performance Racing kon pole niet verzilveren
Het FPR Team kon de Bathurst niet verzilveren. Mark Winterbottom nam de eerste 25 ronden het voortouw en gaf daarna de Falcon aan Luke Youlden over. Die deed het uitstekend maar werd zeventig ronden voor het einde het slachtoffer van een lekke band en FPR zag daarna een potentiële zegekans in rook opgaan. Het leverde uiteindelijk een teleurstellende negende plek op. De tweede FPR Ford Falcon met Steven Richards/James Moffat werd als 11e geklasseerd. Voormalig Jaguar F1-testrijder James Courtney deed het met een vijfde plek uitstekend. De DJR-coureur kon zijn voorsprong in de stand van het kampioenschap verder opbouwen. Greg Murphy en Allan Simonsen deden het met een zesde plek eveneens uitstekend. De voormalige VAR-coureur behaalde op Bathurst het beste resultaat voor een Europeaan.

fpr_in_actie
FPR kon de pole niet in een overwinning verzilveren

toll_hrt_racing_3
Retrokleuren brengen Holden geluk. Het merk zegevierde voor de 20e maal
op Mount Panorama.

Tussen de eerste tien geklasseerde in de einduitslag bevinden zich slechts twee Fords en 8 Holdens en dit is toch wel tekenend te noemen.


Uitslag Mount Supercheap Auto Bathurst 1000
1. Craig Lowndes/Mark Skaife Holden 6u12m51.4153s
2. Jamie Whincup/Steve Owen Holden + 0.1733s
3. Garth Tander/Cameron McConville Holden + 1.2496s
4. Jason Bright/Matt Halliday Holden + 2.3703s
5. James Courtney/Warren Luff Ford + 6.2001s
6. Greg Murphy/Allan Simonsen Holden + 7.0830s
7. Lee Holdsworth/David Besnard Holden + 7.5468s
8. Russell Ingall/Paul Morris Holden + 9.8712s
9. Mark Winterbottom/Luke Youlden Ford + 10.7756s
10. Michael Caruso/Greg Ritter Holden + 11.3222s

podium_bathurst
Volledig Holden podium in Bathurst.

FIA GT3 Van Splunteren/Holzer na zege voorlopig uit de uitslag geschrapt!

Desillusie bij het Team van Prospeed van Rudi Penders na de thuiswedstrijd in het Belgische Zolder. Na een afgetekende zege in de slotwedstrijd van het FIA GT3 kampioenschap werd de Nederlands/Duitse combinatie bij de allerlaatste wedstrijd van het seizoen in Zolder voorlopig uit de uitslag geschrapt. Het team van Prospeed heeft tegen dit besluit direct beroep aangetekend waardoor het resultaat als “provisional” te boek staat. Wat dit voor effect op de tweede plek in het kampioenschap heeft is voorlopig nog niet geheel duidelijk.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

winnaars_vl
Paul van Splunteren en Marco Holzer, toen alles nog in orde leek.

Voorlopige uitsluiting Van Splunteren/Holzer domper op schitterend raceweekend
De voorlopige uitsluiting van de combinatie Van Splunteren/Holzer na een afgetekende zege in de tweede wedstrijd werpt voorlopig een domper op het succes van de Nederlands/Duitse combinatie. Ook in de eerste wedstrijd zag Holzer zich in de slotfase door een overenthousiaste actie van de Fransman Raymond Narac in de 30e ronde in de “Eerste Linkse” van een eerste plek beroofd worden. Hoewel beide Porsches averij opliepen wisten beide rijders hun bolides op de baan te houden. Narac viel uiteindelijk in de 36e ronde stil op het circuit. Holzer kon de leiding nog even vasthouden maar kon tegen de snel oprukkende Schuberth BMW Z4 van de Zweed Edward Sandstrom geen stand meer houden en moest met een tweede plek genoegen nemen.

winnende_z4
Verrassend in de eerste wedstrijd, de Schuberth BMW Z4.

De combinatie Sandström/Soderland leek na de kwalificatie op zaterdag weinig aanspraak op een podiumpositie te maken. Een zware crash in de kwalificatie bezorgde Schuberth Motorsport behoorlijk wat overuren. Overigens was het de tweede zege van de Zweden dit seizoen.

bernhard_oranje_actie
De RTH Callaway Corvette van Ritskes/Bernard van Oranje viel in de tweede
wedstrijd als eerste van de Corvettes uit.


De Marc VDS van de combinatie Mathias Beche/Eric De Doncker had tot aan de reguliere pitstops de leiding in handen maar viel daarna naar de derde plek terug. De tweede BMW Z4 van Walter Csaba en Claudia Hürtgen eindigde als vierde gevolgd door de Mühlner Motorsport Porsche van Jeromie Thiry en Armand Fumal.
hohenadel
Bij Callaway ziet men voorlopig de titel in rook opgaan.

De tweede wedstrijd werd gedurende lange tijd door de Hexis AMR Aston Martin DBRS9 van de combinatie Manuel Rodrigues en Frederic Makowiecki gedomineerd. Na de verplichte pitstops nam de Marc VDS Ford GT Martin/Lesoudier de leiding over, maar een overenthousiaste actie van GrandAm-coureur Mark Peterson met de United Autosports Audi R8 LMS beroofde het Marc VDS Team van een potentiële podiumpositie.

Drama voor Callaway Corvettes
Het team van Callaway leek aan een goede klassering voldoende te hebben om de teamtitel binnen te halen. Maar een afgebroken remschijf kort voor het einde van de wedstrijd beroofde het team voorlopig van alle titelkansen. Kort daarvoor hadden Marius Ritskus/Bernard van Oranje eveneens met technische problemen het veld moeten ruimen. De Belgian Audi VW Club Audi R8 LMS van de combinatie Enzo Ide/Greg Franchi pakten een verrassende derde plek. De Schuberth BMW Z4 van Csaba/Hürtgen werd wederom als vierde geklasseerd. De tweede Prospeed Competition Porsche 911 GT3 R van de Finnen Lappalainen/Paltalla eindigde als vijfde, gevolgd door de Schuberth BMW Z4 van Söderlund/Sandström.

splunteren_race
Wat gaat de FIA voor Prospeed c.g. Paul van Splunteren en Marco Holzer
beslissen. Men heeft in ieder geval tegen het besluit beroep aangetekend.



Reacties op het verschuiven van de kwalificatie

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 09-10-2010

Formule 1
En daar zit je dan, 's ochtends vroeg voor de buis, te wachten op de kwalificatie die uiteindelijk niet kwam. Waar hier een stralend zonnetje schijnt, kwam in Japan de regen met bakken uit de hemel. En wat moet je dan als je daar bent? Wachten. En nog een beetje meer wachten. En nog een beetje meer. En soms raakt het geduld op.
 
En zo kwam het dan ook dat er verschillende door de teams en coureurs zelf gecreëerde bootjes door de pitlane heen dreven en dat beide Virgin coureurs twee, voor deze dag, nutteloze slicks op de grond hadden gegooid en een potje poker speelden. "Man, wat was dat een saaie dag, dan maar een spelletje poker spelen", aldus Timo Glock, die in het midden liet wie uiteindelijk won.

Overigens was de ene boot toch iets watervaster dan de andere en zat er ook een groot verschil in snelheid. De Lotus boot was namelijk niet vooruit te branden, al had dat volgens Heikki Kovalainen niks met de aerodynamica van doen. "Nee hoor, onze boot was heel goed. We wachtten alleen tot de baan open ging. Daarom voer hij niet."

McLaren had al genoeg op te bouwen dit weekend, nadat Lewis Hamilton in de vrije training crashte en een McLaren sloep werd dan ook niet gespot in de paddock. In het kader van 'teambuilding' besloot diezelfde Hamilton daarom het gehele McLaren team uit te nodigen om te gaan bowlen.
Toch waren de teams en coureurs het wel eens met de beslissing van de wedstrijdleiding om de kwalificatie naar zondag te verschuiven.

"Met auto's zoals de onze is het onmogelijk om in deze omstandigheden te rijden", verklaarde Michael Schumacher. "Ik heb met Bernd Mayländer gesproken en zelfs met de safety car was het enorm lastig om op de baan te blijven. Het is jammer, maar soms is het niet anders."

Sebastian Vettel voegt toe: "De wedstrijdleiding heeft hun best gedaan door elke twintig minuten de safety car de baan op te sturen om te kijken of de omstandigheden verbeterden, maar dat gebeurde niet. Ik denk dat het de juiste beslissing is. Het is niet makkelijk om deze beslissing te maken, maar met deze omstandigheden kunnen we de controle over onze auto's niet bewaren. Onze auto's zijn namelijk zo licht en liggen zo laag bij de grond dat met al dat water op de baan er zeker sprake zou zijn van aquaplaning."

Ferrari teambaas Stefano Domenicale zegt dat het voor het team weinig uitmaakt of er op zaterdag of zondagochtend gekwalificeerd wordt. "Het maakt voor ons niet zoveel uit en we hebben dit al eens eerder meegemaakt. Ik voel wel enorm mee met alle fans die dit slechte weer getrotseerd hebben en een spannende kwalificatie voorgeschoteld hadden moeten krijgen."
Jaime Alguersuari was de snelste tijdens de derde training. Maar zette slechts één getimede ronde neer, iets wat verder alleen Timo Glock nog deed. De Spanjaard klaagde meteen over aquaplaning. Gisteren hoopte hij nog op regen tijdens de kwalificatie. Zijn wens kwam uit, al was dit toch wel een beetje te veel van het goede, getuige het feit dat er geen meter gereden werd!

Ook Jenson Button liet weten dat het hem weinig uit maakt. "Het is niet zo'n drama. We moeten alleen eerder op staan en we hebben een langere dag. Maar ik hou er van om me 's ochtends te kwalificeren, want de adrenaline giert dan nog door je lijf en om op die manier een race in te gaan is goed. Het was vandaag onmogelijk om te rijden met de auto en het spijt me voor de fans die hadden gehoopt ons zien te rijden, maar ook voor de mensen die zo vroeg zijn opgestaan om de kwalificatie te zien."

"De FIA heeft de juiste beslissing genomen door de kwalificatie naar zondag te verplaatsen. Het zou veel te gevaarlijk zijn geweest om de kwalificatie door te laten gaan", aldus Renault teambaas Eric Boullier.

Als laatste de coureur die voor zijn thuispubliek graag een goed resultaat wil neer zitten: "Het spijt me zo ontzettend voor de fans. Die hebben zo uitgekeken naar de Formule 1 en nu hebben ze amper een auto gezien. Maar de veiligheid gaat nu eenmaal voor alles en onder deze omstandigheden konden we echt niet rijden. We moeten op een weersverbetering wachten", aldus Kamui Kobayashi.

En die weersverbetering lijkt eraan te komen. Morgen tijdens de kwalificatie kan het wellicht nog nat zijn, maar vooralsnog worden er voor de race droge omstandigheden verwacht.
Foto's: Virgin/Sauber/Red Bull Media

FIAGT3: Pole voor VDS Ford GT 40 tijdens thuiswedstrijd in Zolder

De Marc VDS Racing Ford GT pakte voor de allerlaatste FIA GT3 wedstrijd dit seizoen op haar thuiscircuit in Zolder de pole met de combinatie Mathias Beche en Eric De Doncker. De Prospeed Porsche 911 GT3R van Marco Holzer en Paul van Splunteren kwalificeerde zich als vierde.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

ford_pole
De Marc VDS Ford op weg naar de pole voor de laatste FIA GT3 wedstrijd van 2010


Vierde startplek voor Paul van Splunteren
Marco Holzer/Paul van Splunteren kwalificeerden zich met de Prospeed 911 GT3R als vierde met een tijd van 1.32.764 op Circuit Zolder, waarbij Paul van Splunteren lovende woorden van Marco Holzer over zijn qualifying performance in ontvangst mocht nemen. De Marc VDS Ford GT van Mathias Beche en Eric De Doncker pakte uiteindelijk de pole. De sessie moest wegens een crash van de Schuberth BMW Z4 van de combinatie Söderland/Sandström en de Audi R8 LMS van Ammermüller/Demoustier 20 minuten met Code Rood onderbroken worden om de schade aan de vangrails te herstellen.


ritskus_bernard_van_oranje
Slechts een 22e tijd voor Marius Ritskus en Bernard van Oranje.

Uiteindelijk pakte de tweede Team Rosberg Audi R8 LMS(1.32.354) van Kenneth Heyer en Stephane Lemeret de tweede tijd, gevolgd door de Mühlner Porsche van de combinatie Thiry Fumal.(1.32.356).De Corvette van Marius Ritskus en Bernard van Oranje kwalificeerde zich met een tijd van 1.35.501 als 22e.

splunteren_penders
Paul van Splunteren bestudeert met teambaas Rudi Penders de tijden.

BELCAR: Anthony Kumpen

Door: Moritz Tielemans
Gepost op: 04-10-2010

Columns
Twee weken geleden hebben we laatste race van de Belcar in Spa gewonnen. Rekening houdend met het feit dat we met strafgewicht reden van onze vorige Belcar-overwinning, maakte dit toch een prestatie waarmee we heel blij waren. Daarbij kwam nog dat we tien posities achteruit geplaatst werden op de startgrid wegens “te laat” in het “parc ferme” na de kwalificaties. Deze waren perfect verlopen want ik had de pole weten te realiseren met een nieuw baanrecord voor een GT3-wagen.
 
Met twee overwinningen op rij in de laatste twee Belcar-races, en tussendoor ook nog een overwinning in de 24U van Zolder, zitten we op een goede “koers”. De overwinning in de 24U van Zolder was in die zin bijzonder, dat ik nu eindelijk alleen recordhouder ben in aantal overwinningen met vijf stuks op mijn conto.

Het einde van het seizoen nadert nu zeer snel met nog twee races te gaan in het Belcar-kampioenschap. Door onze uitval in de eerste race staan we momenteel tweede op één puntje van de koppositie. Ik denk dat we getoond hebben dat we alles in huis hebben om de titel te pakken. Zonder technische tegenslag gaan we een heel spannend kampioenschapseinde tegemoet. De eerste etappe hiervan zal plaatsvinden op 10 oktober tijdens het FIA GT3 weekend op Circuit Zolder.

Tot dan,

Anthony
Foto's: Grand Prix Fotografie

Formule 1: Sauber haalt (centjes van) Sergio Pérez binnen

sergio_perez_naar_f1

GP2-runner-up Sergio Pérez gaat in 2011 in de Formule 1 debuteren voor het team van Peter Sauber. Behalve voor het talent van Pérez zal de om sponsorgeld verlegen zittende Peter Sauber ook voor de centen van Pérez hebben gekozen. Pérez wordt namelijk gesponsord door telecomgigant Telmex.


Tekst: Daan Jeuken

De talent-geld-combi
Dat Peter Sauber deels voor het geld van Pérez heeft gekozen zal geen geheim zijn. Het team werd dit jaar nog financieel bijgestaan door voormalig eigenaar BMW, maar de grotendeels onbestickerde Sauber-bolide liet weinig aan de verbeelding over. Dat Sergio Pérez nu wordt binnengehaald zal dan ook veel te maken hebben met centen. Pérez wordt bijgestaan door de Mexicaanse telecomgigant Telmex. De eigenaar van Telmex is Carlos Slim, volgens Forbes de rijkste mens ter wereld.

Pérez moet echter niet gezien worden als een ordinaire pay-driver, want hij heeft wel degelijk wat in zijn mars. Met de Britse Formule 3-titel op zak werd hij in 2008 vierde in het internationale Formule 3-kampioenschap, alvorens over te stappen naar de GP2. In zijn debuutjaar werd hij twaalfde, dit jaar staat hij met nog een raceweekend te gaan in Abu Dhabi tweede in de rangschikking. De Mexicaan won dit jaar de hoofdrace in Monaco en won drie sprintraces.

“Dit is de droom voor iedere jonge coureur en voor mij wordt die nu waarheid”, aldus Pérez. “Het is een hele uitdaging en verantwoordelijkheid, maar die ga ik graag aan.” Teambaas Peter Sauber heeft met Kamui Kobayashi voor volgend jaar twee enthousiaste jonge honden in huis. “Sergio heeft een goede stijgende lijn laten zien en heeft daarnaast aangetoond uit het juiste racehout te zijn gesneden. Samen met Kamui Kobayashi hebben we een sterk rijdersduo.”

Formule 1: Lotus haalt versnellingsbak en hydraulica bij Red Bull

lotus_team

Het team van Lotus gaat volgend met de versnellingsbak en het hydraulische systeem van Red Bull rijden. Vorige week maakte Lotus al bekend de samenwerking met Cosworth te beëindigen. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat het Maleisische team, dat nog moet afwachten of het volgend jaar de legendarische naam Team Lotus mag gebruiken, net als Red Bull ook met Renault-motoren zal gaan rijden.


Tekst: Daan Jeuken

Aansluiting vinden
“Dit is voor ons een stap voorwaarts, zowel op technologisch gebied als in het uitdrukken van onze ambities”, aldus technische baas Mike Gascoyne. Het team maakte in het debuutjaar gebruik van een Cosworth-motor en Xtrac-versnellingsbakken en hydraulica. “Voor de prestaties van de auto spelen de versnellingsbak en het hydraulisch pakket een voorname rol. Volgend jaar zijn de dubbele diffusers verboden en dus zullen alle teams de achterkant van de wagen rondom de versnellingsbak grondig moeten renoveren. Deze deal geeft ons veel extra mogelijkheden voor de 2011-bolide.”

Formule 1: “Van der Garde volgend jaar in de Formule 1”

240_portret_giedo

Giedo van der Garde ligt op koers om volgend jaar in de Formule 1 te gaan racen. In het AD laat zijn manager Jan Paul ten Hoopen weten twee concrete aanbiedingen te hebben liggen. Het enige wat er nog aan scheelt zijn de financiën.

Tekst: Daan Jeuken

Geen baanveger
Welke twee teams interesse hebben in Van der Gardes diensten wil manager Ten Hoopen niet vertellen. Wel wil hij al kwijt geen interesse te hebben om Van der Garde als baanveger bij Hispania Racing te stallen. “Bij één team kunnen we zo tekenen, maar we hebben nog een partner nodig om het bedrag rond te krijgen. In de Formule 1 wordt op dit moment vrij veel geld gevraagd, de meeste teams hebben blijkbaar toch geld nodig om hun budget rond te krijgen. Een ander team heeft voorgesteld Giedo volgend jaar als testrijder op te nemen, zodat hij in 2012 de Formule 1 in kan als coureur.” Voor laatstgenoemde deal zal het van belang zijn dat Van der Garde tijdens de vrijdagtrainingen in de Grand Prix-weekends aan de slag kan. Met het testverbod maken testrijders immers verdomd weinig kilometers.

Dubbel voor Peugeot na bizarre problemen voor Audi!

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 03-10-2010

Endurance Races
Peugeot heeft de dertiende editie van Petit Le Mans gewonnen. Pedro Lamy, Stéphane Sarrazin en Franck Montagny bleken in de #8 de sterkste van het veld, en wonnen voor teamgenoten Anthony Davidson, Marc Gene en Alexander Wurz. Bij Audi verloren ze alle kansen op de overwinning na een wel heel erg bizar probleem voor Rinaldo ‘Dindo’ Capello. “Dit heb ik nog nooit meegemaakt”, klonk het bij Capello.
 
Op het moment dat Capello, McNish en Kristensen, of met andere woorden het dreamteam van Audi, aan de leiding reed, deed zich een dramatische wending voor. De zogenaamde balaclava, Engels voor de witte bivakmuts die de rijders beschermt tegen eventueel vuur, was plots voor de ogen van de Italiaan geschoven. Capello verloor hierdoor een groot deel van zijn zicht en moest richting de pitlane.

“Dit is het ergste dat me ooit is overkomen in een race”, zegt Capello. “Als ik remde kwam het hele ding naar voor en zag ik niet meer waar ik reed. Nu kan ik er om lachen, maar het is ongelooflijk dat zoiets gebeurt. We lagen aan de leiding toen het gebeurde. Om Peugeot te verslaan moest alles perfect zijn. Ik zou niet weten hoe het zonder dit probleem zou zijn afgelopen.”

In ieder geval kwam Peugeot na de problemen bij Audi aan de leiding. De Peugeot 908 HDi FAP van Stéphane Sarrazin, Pedro Lamy en Franck Montagny reed naar de zege, en was bovendien wel de snelste wagen in koers. Anthony Davidson, Marc Gene en Alexander Wurz, die vrijdag de pole hadden veroverd, eindigden als tweede terwijl Dindo Capello, Allan McNish en Tom Kristensen uiteindelijk vrede moesten nemen met de derde plaats. Peugeot won dus de laatste manche van de ALMS 2010, en doet ook een uitstekende zaak in de Intercontinental Le Mans Cup.
De titel in de American Le Mans Series is echter voor Patron Highcroft Racing. David Brabham, Simon Pagenaud en Marino Franchitti werden knap vierde algemeen, voor de Intersport Lola en de tweede officiële Audi, en zijn zo kampioen in de LMP-categorie. Het drietal was ook het sterkst in de LMP2-klasse, voor de CytoSport Porsche RS Spyder.

Scott Tucker, Marco Werner en Brian Friselle wonnen in de klasse LMPC, voorbehouden voor de Formula Le Mans. In GTC was de overwinning dan weer voor Ende/Lally/Richard in hun Porsche, maar de Nederlander Jeroen Bleekemolen is er kampioen aan de zijde van zijn teamgenoot, en tevens teambaas van Black Swan Racing, Tim Pappas.
De GT2 zorgde het hele jaar opnieuw voor het meest spanning. Ook in Petit Le Mans was dat niet anders. Wederom kende de wedstrijd een ongelooflijk verloop.

Gianmaria Bruni leek op weg naar de overwinning. Enkele ronden voor het einde moest Bruni in de AF Corse Ferrari naar de pits voor een "Splash & Dash", maar bleek dat daar niet voldoende brandstof in de auto werd gedaan. Het gevolg was dat Bruni zonder benzine viel, en uiteindelijk niet verder kwam dan de derde plaats. De titel in GT2 was meteen ook gaan vliegen.

De overwinning in GT2 is zo voor de Corvette van Oliver Gavin, Jan Magnussen en Emmanuel Collard. De tweede plaats was voor de Extreme Speed Ferrari van Scott Sharp, Johannes van Overbeek en Dominik Farnbacher. Toni Vilander en Gianmaria Bruni vervolledigden dus het podium.

De titel in GT2 is zo voor BMW, met een minieme voorsprong van 1 punt op Porsche en 3 punten op Ferrari. De #90 van BMW is kampioen, en deze werd bestuurd door Joey Hand, Dirk Müller en Andy Priaulx. De titel dus voor BMW in zijn tweede jaargang in GT2. De hegemonie van Ferrari en Porsche is doorbroken!
Foto's: American Le Mans Series

Sportscars: Jeroen Bleekemolen kampioen American Le Mans Series

480_jeroen_sebring_portret_

We hebben het kampioenschap in de American Le Mans Series binnengehaald! Ik ben de race van pole gestart. Vanaf het begin was het doel om uit te rijden, want dan zouden we kampioen zijn. Dus niet te veel risico. Maar ondanks dat gingen we erg goed en lagen we steeds goed op kop. Helaas kregen we tegen het einde van de race een ECU probleem, waardoor we een beetje vermogen verloren. Dat was zonde, want nu kwamen we uiteindelijk maar 6 seconde te kort na 9 en een half uur racen op de overwinning. Toch een beetje balen dus, want een overwinning op Petit Le Mans was wel heel mooi geweest.


Foto: Archief Fast Company

Toch ga ik tevreden naar huis. Om in mijn eerste seizoen in Amerika meteen kampioen te worden was top. Met 4 overwinningen, 7 poles, 5 snelste ronden en 7 podiums, was het een super seizoen. Hopelijk kan ik hier een mooi vervolg aan geven, want het racen in Amerika bevalt me prima.

Nu terug naar Europa, komend weekend GT4 op Zandvoort.

Groeten,
Jeroen

Iets anders, dit is echt moeilijk en ongeloofelijk.

Classic Ford treffen Venlo 03-10-2010

Voor meer foto's kijk dan op http://wilco-photography.com/classic-ford-treffen/

Er zullen deze week meer foto's geplaats worden.

Cor Euser pakt pole op opdrogend Spa-Francorchamps

1_cor_euser

Het weekend op Spa Francorchamps begon voor de Dutch Supercar Challenge op vrijdag droog, maar daar kwam in de nacht van vrijdag op zaterdag verandering in. De Ardennen werden geteisterd door hevige regenbuien, waardoor de baan op zaterdagmorgen zeer nat was. Ondanks dat het niet meer regende kozen de meeste coureurs dan ook voor volle regenbanden. Naarmate de sessie vorderde en de baan droger werd kozen meer en meer coureurs voor intermediates, wat uiteindelijk ook de beste keuze bleek te zijn.

Tekst en foto's: PR

Cor Euser bleek aan het einde van de sessie de snelste man. De Marcos-coureur was met een tijd van 2:46.966 nipt sneller dan Robert de Graaff in de ETEC-Viper, die een tijd van 2:47.163 reed. De pole van Euser mag opmerkelijk worden genoemd, omdat de LM600 van Euser last heeft van elektronische problemen. Euser moest na zijn snelle ronde dan ook de Marcos in het gras parkeren, met een code rood tot gevolg. Toch werkten de technische problemen Euser in het voordeel, omdat door deze code rood de sessie twee minuten eerder werd afgevlagd.

Verschillende coureurs hadden moeite met de listige omstandigheden. Zo zorgde Berry van Elk voor een code rood nadat hij met zijn Mosler in de grindbak was beland. Van Elk kon nadat hij uit de grindbak was getrokken wel zijn weg vervolgen en noteerde daarna de zevende tijd. Alex van ’t Hoff bleek uiteindelijk de snelste Mosler-coureur. Hij pakte met een tijd van 2:51.099 de vijfde positie. Daarmee start Van ’t Hoff vijf plekken voor Peter Versluis, die vanaf de tiende plaats mag gaan starten. Van ’t Hoff heeft dus de aanval geopend op kampioenschapleider Versluis, die alle zeilen bij moet gaan zetten om zijn voorsprong in het kampioenschap te behouden. Voor René Wijnen en Pieter Dubois verliep de vuurdoop van hun KEMBIT Mosler in de kwalificatie lastig. De bolide had te kampen met een kapotte stuurbekrachtiging, een probleem dat in de race voor nog meer problemen kan gaan zorgen.

2_jaap_van_lagen

In de Supersport I-divisie was de strijd om de pole position zeer spannend. De top vijf zat in de kwalificatie binnen de twee seconden, wat onder deze omstandigheden als klein mag worden beschouwd. Jaap van Lagen en Wolf Nathan pakten net voor Henk Thuis de pole position weg, maar het verschil bedroeg maar 0,1 seconde. De equipes van Carworld Motorsport, Ertan/Dubois en Frijns/Frijns, eindigden op de posities drie en vier.

3_eugene_jansen

Eugène Janssen en André de Vries hebben het team van ALBI-Engineering in de kwalificatie loon naar werken gegeven. Dit team bouwde voor Eugène Janssen na de Truck GP op Zolder namelijk een geheel nieuwe BMW Z4 M Coupé op. Het duo reed met deze bolide meteen naar de snelste tijd in de Supersport II-divisie. Daarachter zijn Robin en Ferry Monster, Pieter van Soelen en Luc de Cock terug te vinden op de posities twee, drie en vier.

4_john_vd_voort

De technische problemen die John van der Voort en Peter Claassen tijdens de vrijdagtrainingen hadden leken in de kwalificatie opgelost. Het duo noteerde een tijd van 3:03.543, waarmee zij nipt sneller waren dan Tom en James Webb. Daarachter waren de twee grootste strijders om het kampioenschap terug te vinden. Richard van den Bos en Bert van der Zweerde noteerden namelijk de derde tijd, voor Koen Bogaerts en Mark van der Aa op positie vier. Opvallend was ook de prestatie van Peter en Nico van Vliet. Zij pakten de vijfde positie, vlak voor Rob Nieman.