Camso v8 testen circuit venray

Het racecircuit blijft op de huidige plek aan de Bakelsedijk

    
Nieuws uit Venray
         

Bakelsedijk blijft locatie racecircuit
Venray - publicatiedatum: 25-11-2010

Het racecircuit blijft op de huidige plek aan de Bakelsedijk in Ysselsteyn. Er waren in Noord-Limburg zes locaties in beeld. De vijf andere zijn allemaal afgevallen omdat de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venlo geen circuit willen binnen hun grenzen. Dat meldde wethouder Patrick van der Broeck (CDA) dinsdagavond in de commissie Stedelijke Ontwikkeling.          

 

Harry Maessen, eigenaar van het racecircuit, wilde woensdagochtend nog niet op het voor hem goede nieuws reageren. “Jullie lopen voor de muziek uit. Het is nog niet definitief. Want het college neemt pas dinsdag een besluit. Daar wil ik eerst op wachten.” Van der Broeck vertelde dat er nu een einde komt aan de samenwerking tussen gemeente, provincie, Harry Maessen en Milieufederatie. Deze vier partijen trekken sinds september 2009 samen op om de beste locatie in Noord-Limburg te vinden. “Nu er duidelijkheid is, kunnen we er een punt achter zetten. Het is nu aangetoond dat de Bakelsedijk de meest geschikte locatie is”, aldus de wethouder.

In juli 2009 wees Raad van State het bestemmingsplan en de milieuvergunning voor het nieuwe circuit af. Met de reden dat er geen goed locatieonderzoek heeft plaatsgevonden. Het circuit heeft een regionale functie en de gemeente Venray heeft verzuimd in de hele regio Noord-Limburg rond te kijken. Alleen de bouwvergunning, die inmiddels onherroepelijk is, bleef overeind. De vier betrokken partijen sloegen de handen ineen en schakelden Royal Haskoning in voor een uitgebreid onderzoek. Het bureau kwam afgelopen zomer met vier geschikte locaties: twee in Horst aan de Maas (Evertsoord en Trade Port West), Trade Port Noord in Venlo en de Bakelsedijk in Ysselsteyn. De Milieufederatie protesteerde en vond dat het onderzoek niet goed was uitgevoerd. Er zou te weinig rekening gehouden zijn met de impact op de natuur en het buitengebied. Het onderzoek werd daarom voorgelegd aan de onafhankelijke mer-commissie in Utrecht, die vooral keek naar de milieueffecten. Deze commissie kwam begin november met haar advies, waarin het de Milieufederatie deels gelijk gaf. Er werden nog twee andere locaties aan het lijstje toegevoegd: Hoogheide in Horst en de Heldensebossen in Helden. De mer-commissie stelde dat er een juiste methodiek is gebruikt bij de selectie van de eerste vier locaties. Alleen één geluidcriterium was niet goed gehanteerd, waardoor de locaties Hoogheide en Heldensebossen ten onrechte afvielen. De commissie adviseerde daarom om de genoemde zes potentiële locaties met elkaar te vergelijken, waarbij er extra aandacht moest zijn voor verstoring van vogels door geluidsoverlast.

Tot een echte afweging van de zes locaties is het echter niet gekomen. “Want er moet eerst draagvlak zijn bij de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venlo”, verklaarde Van der Broeck. “Deze drie gemeenten zien een circuit op hun grondgebied echter niet zitten. Dan is het helder dat het alleen aan de Bakelsedijk kan komen.” Het oude racecircuit aan de overzijde van de Bakelsedijk werd in 2007 op last van de rechter gesloten. Het nieuwe circuit is vrijwel helemaal klaar. Met ontheffingen zijn er al enkele keren autoraces gehouden. De laatste keer was het WK stockcarraces op 14 en 15 augustus. Als er geen kink in de kabel komt, dan kan er in 2011 weer zonder belemmering worden geracet. Dat is goed nieuws voor de raceliefhebbers die hier vier jaar lang op hebben moeten machten. Voorwaarde is wel dat er een geldig bestemmingsplan en een geldige milieuvergunning komen. Belanghebbenden kunnen voor vertraging zorgen door opnieuw bezwaar aan te tekenen.

   

WTCC: Chaotische eerste kwalificatie in Macau

101119_wtcc_quali_coronel_schade
Tom Coronel zat twee keer in de schade

Wie dacht dat we in het WTCC inmiddels zo’n beetje wel alles gezien hebben, ontdekte tijdens de kwalificatie in Macau dat het altijd nóg erger kan. En, vanuit Nederlands perspectief helaas, speelde onze landgenoot Tom Coronel daarbij een hoofdrol, want twee van de vier rode vlaggen in de kwalificatiesessie werden door Coronel veroorzaakt. In totaal was er ruim twee uur nodig om de 20 minuten durende eerste kwalificatieheat te kunnen afwerken, en dan nog kon niet de volledige tijd worden volgemaakt. Inmiddels was het zo donker geworden, dat de tweede heat voor de snelste tien rijders is verschoven naar morgen (zaterdag).

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo4


101119_wtcc_quali_coronel_schade_2
De monteurs van Sunred hadden wat te doen

Schade gereden wordt er in Macau altijd veel, maar vandaag was het wel heel erg. Geen enkele sessie verliep zonder rode vlag en forse vertragingen waren het gevolg. Wat de WTCC-rijders in de kwalificatie lieten zien, paste precies in het beeld van de actie in de andere series. Na zes minuten verloor Tom Coronel bij het uitkomen van de R-bocht, de haakse rechter voor het opkomen van het rechte stuk, de controle over zijn SEAT en raakte met de linker voorkant van zijn auto de muur. Het linker voorwiel brak daarop af, maar met flinke schade kon Coronel nog de pits bereiken.

Coronels auto kon nog worden gerepareerd
Omdat bij de impact de muur en de vangrail beschadigd waren, duurde het herstel maar liefst 52 minuten. Geluk bij een ongeluk voor Coronel, want die tijd was voor de monteurs van het Sunred-team lang genoeg om zijn gehavende SEAT weer op tijd voor de herstart te kunnen repareren. Zo kon Coronel uiteindelijk samen met de overige rijders gewoon weer van start gaan. Maar opnieuw duurde de actie slechts zes minuten. Eerst raakte Andy Priaulx de muur, vrijwel precies op de plaats waar eerder Coronel was gecrasht, en later strandde de Japanner Kano ter hoogte van de uitgang van de pitstraat. Omdat Kano’s BMW de baan versperde, was er opnieuw een rode vlag. Kano’s auto werd teruggesleept, Priaulx legde een volledige ronde op drie wielen af en bereikte uiteindelijk de pits.

Poulsen en Hernandez zorgen voor derde rode vlag
Na de herstart duurde het opnieuw slechts enkele minuten voordat het weer mis ging. Dit keer crashten Poulsen en Hernandez, onafhankelijk van elkaar, boven in de stad. En weer liet de wedstrijdleiding de rode vlag zwaaien. Ondertussen werden in het perscentrum al weddenschappen afgesloten, of de coureurs de nog resterende zeven minuten wel zonder onderbrekingen zouden kunnen afwerken. Degenen die op nog een rode vlag hadden gewed, kregen gelijk, en jammer genoeg was het opnieuw Tom Coronel die deze onderbreking veroorzaakte, nadat hij opnieuw de vangrails had geraakt.

101119_wtcc_quali_muller
Yvan Muller bleef buiten de problemen en sloot de sessie als snelste af

Met nog 1.37 minuten op de klok besloot de wedstrijdleiding dat het wel genoeg was en kondigde aan dat de sessie niet meer zou worden hervat. Op dat moment leidde Muller voor Huff, Monteiro, Menu, Michelisz, O’Young, Tarqiuni, Priaulx, Farfus en Couto. Coronel werd als 13e geklasseerd. Door alle vertragingen was het te donker geworden om ook de tweede kwalificatiesessie nog als gepland doorgang te laten vinden. Die werd dus verschoven naar morgen, evenals de tweede kwalificatie van de Formule 3.

Uitslag Q1:

1. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, 2:31,948
2. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze, 2:32,323
3. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, 2:32,416
4. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze, 2:32,809
5. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, 2:33,013
6. Darryl O’Young (HKg), Chevrolet Lacetti, 2:33,197
7. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 2:33,274
8. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 2:33,331
9. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 2:33,610
10. André Couto (Mac), SEAT Leon TDI, 2:33,869
13. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, 2:34,191


IRL: Lotus derde motorenleverancier in Indycar

Op de Los Angeles Motor Show werd bekend gemaakt dat Lotus als derde motorenfabrikant in 2012 aan de IZOD Indycar-series zal participeren.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s: Indycar

lotus_indycarmotor


Lotus derde motorenleverancier
Lotus zal in 2012 naast Honda en Chevrolet als derde fabrikant actief zijn als motorenleverancier. Denny Behar. CEO van Group Lotus: “Dit jaar vormden wij een team met KV Racing in Indycar en in 2011 zullen wij onze activiteiten nog meer uitbreiden. In 2012 hebben de Indycarteams de keuze om een Lotus motor en bodykit te kiezen. En daarmee maken zij onmiddellijk deel uit van de rijke historie van één van de meest innovatieve race-en sportscar merken ter wereld.” Lotus zal de motorspecificaties op een later tijdstip bekend maken.

Claudio Berro van Lotus Motorsport: “De geschiedenis en het DNA van Lotus leren dat er zoveel mogelijk performance uit de auto gehaald moet worden waardoor je een maximale return in efficiency krijgt. Wij zijn verheugd dat wij onze bodykit en onze motor in de 2012 IZOD-Indycarseries kunnen aanbieden. De kennis die wij door onze uitgebreide research in E-85 biobrandstof en turbo-aangedreven motoren verkregen hebben, betekent dat wij de maximale performance uit de motor zullen halen. Van een bedrijf dat in de aerodynamica van de F1 en sportscarwereld een pioniersrol speelde, zal onze aerobodykit een oplossing van wereldformaat zijn.” Op de vraag of de 2012 “Dallara”-Lotus Indycar net zo revolutionair als de Lotus 38 zal zijn antwoordde Berro veelbetekenend: “Gewoon afwachten!” In 1965 won Jim Clark met de Lotus-Ford 38 als eerste Europeaan de 500 mijl van Indianapolis.

kv_dallara_lotus

Het 2012 Izod Indycar-reglement laat 6 cilinder Turbomotoren met een maximaal vermogen van 750pk toe.(Afhankelijk van de circuitconfiguratie). Overigens vervaardigd Lotus zelf geen motoren, maar Cosworth(waarvan Gerald Forsythe eveneens mede-eigenaar is).




Formule 1: Italië rouwt om Ferrari, Duitsland bejubelt 'Super Seb'

vettel_juicht

Terwijl Duitsland ‘hun’ nieuwe wereldkampioen Formule 1 Sebastian Vettel als held bestempeld, zijn de druiven in het Italië van Ferrari erg zuur. Vanuit de politieke hoek wordt zelfs keihard op de man gespeeld. Een minister van de regering Berlusconi eist na de voor de Scuderia dramatisch verlopen GP van Abu Dhabi het aftreden van Ferrari-baas Luca di Montezemolo. ,,Want de gekozen pitstopstrategie voor Fernando Alonso was te gek voor woorden’’, aldus Roberto Calderoli.

Tekst: Marc Kok

De soep van de emotionele heer Calderoli dient niet zo heet gegeten te worden als deze wordt opgediend. Het blazoen van deze meneer, die minister van het geweldig klinkende departement 'Vereenvoudiging' is, is nou niet bepaald brandschoon. In 2006 moest Calderoli als toenmalig minister van bestuurlijke vernieuwing opstappen. Hij had namelijk T-shirts gedragen met daarop Deense cartoons waarop de islamitische profeet Mohammed het mikpunt van spot was.

Alle successen vergeten
Niettemin vindt meneer Calderoli dat Ferrari-grootheid Di Montezemelo moet opstappen. Ineens zijn alle ontelbare successen en kampioenschappen die onder het bewind van Di Montezemelo door Ferrari zijn binnengehaald, vergeten. En hoe knap het eigenlijk was dat Alonso dit seizoen vanuit een schier onmogelijke achterstand én met een mindere auto dan de Red Bull alsnog bijna met de coureurstitel aan de haal was gegaan. De inderdaad niet bijster verstandige pitstopstrategie van gisteren zou volgens Calderoli tot het opstappen van Di Montezemelo moeten leiden. ,,Alleen als hij vertrekt, kan hij het belang Ferrari niet langer schaden.’’

Duitsland juicht over ‘Super Seb’
In Duitsland zijn de reacties daarentegen, natuurlijk, ‘himmelhoch jaugzend’. Sebastian Vettel wordt als jongste F1-champ ooit de hemel in geprezen. ,,Zes jaar na Michael Schumacher hebben we weer een wereldkampioen’’, jubelt AutoBild. ,,Liefst vijf rijders hebben dit jaar aan de leiding gestaan. Uitgerekend in de laatste race draait Vettel alles om. Wat een klasse.’’ De Welt is eveneens uitgelaten: ,,Toen Vettel in de F1 kwam, werd hij de Baby-Schumi genoemd. In de kart speelde hij namelijk altijd dat hij Schumacher was. Boven zijn bed had hij ook posters van de grote Michael hangen. Maar nu, na die geweldige titel, geen verwijzingen naar Schumacher meer voor hem. De blonde kampioen uit Heppenheim heet nu ‘Super Seb’ ‘’, aldus de lovende Duitse krant.

Le mans series start 1000 km Spa 2010

WK GT1 volgend seizoen naar Zolder?

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 09-11-2010

FIA GT
Thierry Deflandre, de nieuwe directeur van Circuit Zolder, heeft deze ochtend op een persconferentie duidelijk gemaakt dat het circuit werd gevraagd naast het WTCC ook de FIA GT1 te verwelkomen.
 
Dat zou betekenen dat Zolder komend seizoen twee officiële wereldkampioenschappen mag ontvagen, en Spa-Francorchamps met de Formule 1 één. Drie van de vier officiële wereldkampioenschappen van de FIA zouden dus afzakken naar ons kleine landje.

De gesprekken tussen SRO en Circuit Zolder zitten in een gevorderd stadium. Enkel de financiële kant van de zaak zou nog een probleem zijn, aangezien Circuit Zolder geen tweede jaar op rij verlies wil lijden na de organisatie van een WK. Afgelopen seizoen kwam het WTCC voor het eerst langs, maar het is duidelijk dat het kampioenschap nog meer tot de verbeelding moet gaan spreken in België.

De publieke opkomst moet de hoogte in maar met duidelijke communicatie naar de buitenwereld toe kan dat geen probleem zijn. Als er dan ook nog kan gezorgd worden voor een mooi randprogramma zullen de mensen met veel plezier afzakken naar Zolder.

Het zou dus kunnen dat de manche van het WK GT1 in Spa-Francorchamps wordt vervangen door een wedstrijd in Zolder. Op die manier kan SRO vermijden dat de GT1 naar het voorprogramma wordt geschoven, zoals dat in Spa tijdens de 24 Uren van Spa-Francorchamps wel het geval was.

Wie weet staan ons begin volgend seizoen dus maar liefst twee wereldkampioenschappen te wachten in Zolder, en dat twee keer in april! Meer nieuws hierover wellicht later.
Foto's: www.grandprixfotografie.nl

NASCAR: Hoge boete Kyle Busch voor obsceen gebaar

kyle_busch_richmond_sc_1

Kyle Busch moet flink in de buidel tasten. De coureur maakte afgelopen zondag in Texas tijdens de NASCAR Sprint Cup race een obsceen gebaar. Het vingertje van ongenoegen dat hij naar een official opstak, kost Busch het lieve sommetje van 25.000 Amerikaanse dollar. Bovendien wordt de Joe Gibbs Racing rijder de rest van het seizoen in de gaten gehouden. Bij nieuw wangedrag volgt meer straf.

Tekst: Marc Kok

Busch racete na een ongeluk op de baan snel de pit in. Om tijdens de safetycar situtatie net niet op een rondje achterstand gezet te worden, snelde Busch rap de pitstraat uit. Hij bleek daarbij boven de toegestane snelheid te rijden. Daardoor moest hij voor straf twee rondjes binnen komen.

Dat schoot Busch in het verkeerde keelgat, waarna hij in de hitte van de strijd het obscene gebaar naar een official maakte. De coureur wist zelf ook dat hij fout zat, want na afloop maakte hij reeds zijn excuses. Hij moet nu echter ook financieel bloeden voor zijn gedrag.

Jeroen Bleekemolen in Race of Champions tegen Schumacher en Vettel

jeroen_bleek_champagne_bahrein

Jeroen Bleekemolen mag op 27 en 28 november in Düsseldorf deelnemen aan de prestigieuze Race of Champions. De Aerdenhouter heeft in de landenwedstrijd de Belg Bertrand Baguette als ploeggenoot. Zij vormen Team Benelux. Beide rijders zijn via een internetstemming gekozen. Bleekemolen kreeg bij de verkiezing voor de Nederlandse rijder 29,6 procent van de stemmen. Hij bleef daarmee Tom Coronel (25,8) en Robert Doornbos (25,7) voor. Er zijn in totaal meer dan 10.000 stemmen uitgebracht.

Tekst: Marc Kok
Foto: racecam.de

De Race of Champions is een groot, internationaal autosportspektakel. Racelegendes als Michael Schumacher en Alain Prost strijden met verschillende bolides tegen elkaar via een knock out-formule. Ook F1-topper Sebastian Vettel, zevenvoudig wereldkampioen rally Sébastien Loeb en drievoudig WTCC-champ Andy Priaulx zijn van de partij.

Head to head
Jeroen Bleekemolen heeft al veel zin in de Race of Champions. ,,Het is voor mij een unieke kans om het head to head op te nemen tegen de allerbeste racers ter wereld’’, aldus de succesvolle coureur. ,,Natuurlijk wil ik heel goed presteren, vooral ook voor alle mensen die op mij gestemd hebben.’’

Deelnemers Race of Champions 2010:
Jeroen Bleekemolen: 2-voudig Porsche Supercup kampioen
Bertrand Baguette: 2009 World Series by Renault kampioen
Michael Schumacher: 7-voudig wereldkampioen Formule 1
Alain Prost: 4-voudig wereldkampioen Formule 1
Sébastien Loeb: 7-voudig wereldkampioen Rally
Mick Doohan: 5-voudig wereldkampioen motorrace 500cc
Sebastian Vettel: Huidig F1-topper
Tom Kristensen: 8-voudig winnaar 24 uur van Le Mans
Heikki Kovalainen: Huidig Formule 1-coureur
Andy Priaulx: 3-voudig wereldkampioen WTCC
Jason Plato: 2-voudig kampioen British Touring Car Champion
Alvaro Parente: GP2 racewinnaar en winnaar ROC Zuid-Europa 2010
Filipe Albuquerque: A1GP racewinnaar en winnaar ROC Zuid-Europa 2010
Travis Pastrana: 11-voudig X-Games winnaar
Carl Edwards: 2007 NASCAR Nationwide Series kampioen

Superleague weer naar Assen en Zolder, Swifts en Dutch GT4 ook naar Zolder

480_yelmer-veruit-de-snelst

De Superleague Formula kan volgend jaar weer in de lage landen worden bekeken. De 750 paardenkrachten tellende singleseaters komen in 2011 naar Assen en Zolder. Dit jaar waren de racende voetbalclubs eveneens op Nederlandse en Belgische bodem te vinden.

Tekst: Marc Kok

In het eerste weekend van juni komt de SF naar Assen. Anderhalve maand later (16 en 17 juli) is Zolder het strijdtoneel. De Suzuki Swift Cup, Dutch Formula Ford en de Dutch GT4 zullen, net als de Dutch Supercars, op 16 en 17 juli in het voorprogramma van de Superleague op Zolder actief zijn.

Dutch Power Pack buiten Nederland
De Formule Ford reed dit jaar reeds in het bijprogramma van de Superleague Formula in Zolder.
 
480_start_achter_0303

De Swifts raceten in 2007 en 2008 (zie foto) al op Zolder, maar bleven de afgelopen twee jaar in Nederland. De Dutch GT4 kwam de afgelopen twee jaar wel buiten de landsgrenzen, maar deed in het verleden Spa-Francorchamps (2009) en de Nürburgring (2010) aan. Op Zolder reden de Hollandse GT4’s nog niet eerder.

Russische premier Poetin stapt in Formule 1 Renault

poetin_f1_renault_actie

Mocht oud-premier en raceliefhebber Jan Peter Balkenende nog een tegenstander voor op het circuit zoeken, dan kan hij bellen met Vladimir Poetin. De Russische premier heeft zondag j.l. in eigen land gereden in een Formule 1. Dat deed hij bij Renault, de renstal die in Vitaly Petrov een Russische coureur heeft.

Poetin is een enorme sportfanaat. Zelf heeft hij onder meer de zwarte band judo. Poetin vindt het belangrijk dat hij een stoer imago heeft. Dan past een ritje in een F1-wagen daar natuurlijk goed bij. De premier, die tot zijn genoegen ziet dat de Formule 1 vanaf 2014 in zijn land (Sochi) gaat racen, reed in de Renault F1 een maximale snelheid van 240 kilometer per uur.

poetin_f1_renault

IRL: Comeback Chevrolet motoren pure speculatie of realiteit?

In de VS wordt er op dit moment druk gespeculeerd over een eventuele comeback van General Motors in de Izod Indycar-series. Ook het team van Chip Ganassi werd met het project in verband gebracht.

Tekst Willem J. Staat
Foto: IRL

dallara_chevrolet_2003
De Dallara Chevrolet van Sam Hornish Jr. in 2003. Eigenlijk werd hij aangedreven
door een Cosworth motor.......

Speculatie over comeback Chevrolet
Volgens het geruchtencircuit zou men bij Chevrolet een V6 twinturbo ontwikkelen, die uitermate voor de IRL geschikt zou zijn. In het verleden heeft Honda er bij Indycar wel eens op aangedrongen dat een tweede motorenfabrikant welkom zou zijn om de capaciteit te verminderen. De naam van Chip Ganassi werd met het project in verband gebracht. Maar het wordt in alle toonaarden ontkend. Saillant detail is dat er m.b.t de NASCAR series de afgelopen weken gespeculeerd werd over een switch naar Ford bij Ganassi. Juist deze week maakte men bekend dat het team van Earnhardt Ganassi Racing loyaal blijft tegenover Chevrolet.

Meer GM autosportprogramma’s
Insiders verwachten dat men bij GM de komende jaren haar activiteiten in de populaire GrandAm series behoorlijk gaat uitbreiden. Ook op het gebied van dragracing wil men haar engagement versterken. Ten slotte zouden de spectaculaire Cadillac CTS-V Coupés in de SCCA World Challenge GT-series ingezet gaan worden.

Chevrolet vertrok met stille trom uit de IRL
Hoewel men bij Chevrolet aan het begin van het millennium met Sam Hornish J tweemaal de IRL-titel won kwam er in 2003 geen vervolg. De Chevrolet motoren waren niet meer tegen het Japanse Honda en Toyota-geweld opgewassen. Bij GM moest men zelfs in 2003 een crisisbeslissing nemen. Bij Cosworth liet men na onderhandelingen met Ford een IRL-motor als GM Chevrolet motor re-badgen. Het luidde het voortijdige vertrek van Chevrolet als motorenleverancier in de Indycar-series in. Of daar nu een serieus vervolg aan komt zal de komende tijd moeten uitwijzen.

Yelmer Buurman mag bij Force India testen

 
Het Force India F1 Team heeft vandaag bekend gemaakt dat Yelmer Buurman en Antonio Felix Da Costa op 16 en 17 november op het circuit van Abu Dhabi met de Force India F1 auto mogen kennismaken


Tekst Willem J. Staat
Foto: GR8
insert_rookie_test

Force India Test voor Yelmer Buurman
In aanwezigheid van de vaste testcoureur Paul Di Resta mogen Yelmer Buurman en Antonio Felix Da Costa a.s. maandag en dinsdag voor het eerst met de F1 kennismaken. De 23-jarige Buurman kwam o.a. in de Superleague en GP2 uit. Buurman begon in 2002 zijn carrière in de Duitse Formule König voordat hij de overstap naar de Formule Renault maakte. Van 2003 tot 2005 kwam hij in deze klasse uit. Vervolgens volgde de stap naar de F3 Euroseries in 2006 en 2007.

De 19-jarige Antonio Felix Da Costa begon op zijn negende in de kart en won in 2003 het Zuid Portugese kampioenschap. In 2006 won hij het Portugese kampioenschap en eindigde als tweede in de World Series Karting Championship. In de Italiaanse Open Masters eindigde hij als derde. In 2008 stapte hij naar de eenzitters over en kwam zowel in het NEC en de Formule Renault Eurocup uit. In het NEC eindigde hij als tweede en mocht als beloning een WSR by Renault 3,5L testen. Ook kwam hij voor het A1 Team Portugal als reserve-coureur uit. Dit jaar kwam hij in de F3 Euroseries uit.

Otmar Sfaznauer van Force India: “Het doet ons plezier dat wij Yelmer en Antonio de kans kunnen geven om een F1 te testen. In deze fase van hun carriere zal het voor beide rijders een briljante ervaring en exposure betekenen. Paul zal voor hen de maatstaf zetten en zij kunnen ervaren hoe het is om met een topteam te werken.”

Yelmer Buurman: “Ik ben enorm blij met deze kans en het is een eer om de volgende Nederlander te zijn die de kans krijgt om een F1 auto te testen. F1 blijft het ultieme doel en met de test van de Force India is er een droom werkelijkheid geworden. Vorige week heb ik het team bij het maken van een zitje en een simulatortest ontmoet. Er heerst een fantastische sfeer en ik voelde mij er onmiddellijk thuis. Ik ben goed voorbereid en ik zal mijn best doen om te laten zien dat ik snel genoeg ben voor de F1. Ik wil mijn trouwe sponsors Flyweeze.com, Jongert Luxury Yachts, HSF Logistiscs, Otto Workforce, Eurotech, Group voor de steun tot nu toe in mijn carrière bedanken. Ook wil ik het management van GR8 bedanken voor het mogelijk maken van deze gelegenheid. Ik kan nauwelijks wachten om mij bij het team aan te sluiten.”

Formule 1: 'Giedo van der Garde racet voor Virgin in 2011' (update)

240_portret_giedo

Niet Jerome D’Ambrosio, maar Giedo van der Garde gaat volgend jaar bij Virgin in de Formule 1 racen. Tenminste, dat denkt de Belgische krant La Libre. Volgens het management van Van der Garde is nog niets zeker en 'zijn alle opties nog open'.

Tekst: Marc Kok

Vorige week meldde het management van D’Ambrosio trots dat hun rijder ‘voor 95 % zeker in 2011 bij Virgin F1 rijdt’. Maar die resterende 5 procent is blijkbaar niet gevonden, schrijft het Waalse dagblad La Libre vandaag. Deze gazette is ervan overtuigd dat Giedo van der Garde nu de nummer één kandidaat is om volgend seizoen naast Timo Glock het tweede Virgin-stoeltje te bemannen.

Overstap
Van der Garde is een voormalig kampioen in de World Series by Renault. De afgelopen twee jaar reed hij in de GP2, het voorportaal van de F1. Van de Nederlander is al langer bekend dat hij nu graag de overstap naar de Formule 1 wil maken.

Geld
Volgens La Libre zoekt Virgin een coureur die geen financiële problemen heeft. Met andere woorden: die gegarandeerd een flinke zak pecunia kan meenemen. Rond D’Ambrosio’s eurostroom zouden teveel vraagtekens zijn gerezen. Van der Garde is de schoonzoon van één van de rijkste zakenmannen van Nederland, dus zit financieel prima bij de sponsorkas.

Reactie management Giedo
Het management van Giedo van der Garde reageerde vanmiddag als volgt: ,,Er worden gesprekken gevoerd met diverse teams voor een Formule 1-stoel voor Giedo volgend seizoen. Hoewel de gesprekken voorspoedig verlopen, is er nog geen sprake van een overeenkomst en zijn alle opties nog open. Het streven is om uiterlijk in de week na de Abu Dhabi Grand Prix tot een definitieve overeenstemming te komen met één van de teams.''

V8 Supercars: Schadepost David Brabham Surfers Paradise bedraagt 255.000 Euro

Tijdens de fantastische wedstrijd op Surfers Paradise beleefde het team van SBR Racing met de tweede plek van Shane van Gisbergen een hoogtepunt, maar met de crash van ALMS Kampioen David Brabham een dieptepunt.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s BAM

schade_david_brabham
Tja, na de crash van David Brabham op Surfers Paradise wist autosport.nl wat zo'n
V8 chassis nu ongeveer kost. Not so lucky.

255.000 Euro Schade voor David Brabham
In de derde ronde van de tweede wedstrijd op Surfers Paradise maakte HRT-coureur Cameron McConville een beoordelingsfout waarvan ALMS-kampioen David Brabham het onschuldige slachtoffer werd. Voor Stone Brothers Racing was het één van de zwaarste schades in de geschiedenis van het team. Oud motorcoureur Wayne Gardner veroorzaakte tijdens de trainingen in Bathurst in 2002 de eerste grote schade voor het team. Brabham’s Ford Falcon FG was echter rijp voor de sloop. De schade bedroeg meer dan 255.000 Euro. Het gecrashte chassis zal in de toekomst tot reserve-auto worden omgebouwd. Maar het opnieuw opbouwen van hiervan zal behoorlijk wat tijd in beslag gaan nemen. Vandaar dat SBR opteerde voor de opbouw van een geheel nieuw chassis(FG4) dat in handen van Alex Davison vandaag de vuurdoop onderging.

irwin_chassis_1800
Zo ziet een nieuw opgebouwd Ford Falcon V8 Chassis eruit.

Het opbouwen van een gloednieuw chassis kostte het Stone Brothers Racing Team de afgelopen tien dagen maar liefst 1300 manuren. Maar liefst 13 man werkten ruim tien uur per dag aan het opbouwen van een chassis. Tijdens de test op Queensland Raceway legde Alex Davison slechts 20 shakedown rondjes af. Want meer staat het V8 Supercar-reglement niet toe. Teambaas Ross Stone had een duidelijke mening over Toll HRT-coureur Cameron McConville. “Voor die man heb ik alle respect verloren” Volgend weekend komen de spectaculaire V8 Supercars op Symmons Plains Way in Tasmanië in actie.


WTCC komt nu toch naar Zolder in 2011!

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 03-11-2010

WTCC
Het World Touring Car Championship komt nu toch naar Zolder. Argentinië, dat de tweede ronde van het wereldkampioenschap in 2011 zou organiseren, haakt namelijk af en vrijwel meteen werd teruggegrepen naar Zolder om de toerwagens voor het tweede jaar op rij naar België te halen. Een onverwachte wending.
 
De officiële kalender werd vandaag op het World Motor Sport Council bekend gemaakt. Daarin wordt meteen duidelijk dat de ronde in Buenos Aires wordt vervangen door twee races in Zolder. Dit moet nog worden bevestigd maar het is duidelijk dat Zolder deel uitmaakte van een plan B, dat wellicht in het leven moet worden geroepen.

Belangrijk is ook dat het WTCC eind april (24 april) al naar Zolder komt, goed nieuws voor de studenten die op die manier wel kunnen afzakken naar Limburg en niet worden afgeremd door de examenperiode.

Ook in het reverse grid systeem komt een verandering. Nu wordt de grid voor de tweede race bepaalt door de top-8 van de eerste manche. De top-8 wordt dan omgedraaid voor de grid van de tweede race. Vanaf volgend seizoen wordt de top-10 van de eerste kwalifciatiesessie omgedraaid voor de grid van de tweede race. Op die manier moet vermeden worden dat rijders zich in de eerste race laten uitzakken.

Kalender WTCC 2011:
20/03 - Curitiba
24/04 - Zolder
15/05 - Monza
05/06 - Marrakech
19/06 - Brno
03/07 - Porto
17/07 - Donington Park
31/07 - Oschersleben
04/09 - Valencia
23/10 - Suzuka
05/11 - TBA
20/11 - Macau
Foto's: www.grandprixfotografie.nl