Tim Coronel onderweg naar Buenos Aires

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 28-12-2010

Dakar
De kerstdagen zitten er op en Le Dakar 2011 komt dichterbij. Vandaag vertrekt het hele team naar Buenos Aires waar het dinsdag 28 december, via Madrid, hoopt aan te komen. Daarna volgen nog een aantal stressvolle dagen. De buggy's staan in de haven op een trailer en moeten van top tot teen nagekeken worden. Verder is het een kwestie van de GPS apparatuur inbouwen en de stickers op de buggy plakken voordat ze naar de technische keuring kunnen. Als dan eindelijk de goedkeuring daar is kan er langzaam gewerkt worden naar de start van het grote avontuur in Zuid Amerika.
 
Tim Coronel: "We hebben nog beste veel werk te doen voor dat we op 1 januari het startpodium op kunnen rijden. Vorig jaar haalden we de buggy's op vanuit de haven en kwam het water met bakken uit de zekeringenkast. Tegen dit soort dingen loop je gewoon aan. Ook de GPS apparatuur moet nog ingebouwd worden en het gereedschap, voor mij 5 setjes! Thanks Tool Special, moet nog een mooi plaatsje krijgen. Als dan het papierwerk in orde is kan de buggy naar de technische keuring. Dit is vaak lang wachten, maar als dan de keuringsticker en de startnummers op de buggy geplakt zijn kan het avontuur beginnen.

Ook voor het vertrek vandaag is Tim nog van alles aan het regelen: "Ik kom net bij Racing Sportivo vandaan om mijn nieuwe outfit op te halen. Angelo Koning heeft dit in 9 dagen voor elkaar gekregen! Zo kan ik volledig in het nieuw aan mijn nieuwe avontuur beginnen. Thanks Angelo!"
Het team is vandaag rond 19:10 uur vertrokken en vliegt via Madrid naar Buenos Aires.
Bron: Persbericht
Foto's:

Williams F1 1993 video van achter de schermen voor de echte racefan.

Williams: The Champions (1993) from gt4zone on Vimeo.

Geen nieuwere auto voor David Coulthard

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 26-12-2010

DTM
Met een aannemelijke kans dat Paul di Resta als kampioen de DTM verlaat en in 2011 in de Formule 1 rijdt, zou het betekenen dat er een 'nieuwe' bolide vrij komt bij het team van Mercedes. Nieuw tussen aanhalingstekens, want hier geldt de kantlijn dat het reglement technisch is bevroren tot en met het aankomende seizoen en dat de nieuwste auto ook alweer twee jaar meegaat.
 
Voor de PR van Mercedes zou het een stunt zijn om David Coulthard te promoveren en met Ralf Schumacher twee voormalig Formule 1 coureurs te hebben bij HWA, maar de Schot liet weten daar geen interesse te hebben, zolang er andere coureurs zijn die meer recht hebben op het nieuwste materiaal. Nu bevestigt ook Mercedes Motorsport baas Norbert Haug dat er weliswaar onderhandelingen lopen met Coulthard, maar dat er geen sprake is van een promotie naar nieuwe materiaal.

"Ik hoop dat David doorgaat en daar praten we over", verklaart Haug tegenover Autosport.com. "Ik denk dat hij een goed eerste seizoen had waarin hij punten heeft gepakt en de snelste ronde in de laatste race. De 2008 en 2009 auto's zijn relatief gelijk, waardoor promotie niet ter discussie staat. Je kan namelijk ook prima je kunnen laten zien met oud materiaal. David had misschien betere resultaten kunnen behalen dit jaar, maar hij zat nog in een leerfase."

Als Di Resta volgend seizoen zijn Formule 1 debuut maakt, lijkt de enige logische opvolger Jamie Green te zijn, die eerder al bij HWA reed, maar terug werd gezet ten faveure van Ralf Schumacher. "We ondersteunen Paul bij zijn Formule 1 ambities. Als hij volgend jaar in de Formule 1 rijdt, dan vindt er een verandering plaats in de DTM. Jamie is erg ervaren en rijdt al een aantal jaren voor ons, dus we zullen zien."
Foto's: Grandprixfotografie.nl

Goossens bij Michael Shank Racing, Minassian maakt debuut

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 23-12-2010

Endurance Races
Marc Goossens neemt eind januari opnieuw deel aan de 24 uren van Daytona. Onze landgenoot maakt deel uit van het team Michael Shank Racing, dat in 2006 al eens tweede werd. Samen met zijn teamgenoten Oswaldo Negri, John Pew en Michael Valiante gaat Goossens op zoek naar een algemeen podium.
 
Nicolas Minassian maakt zijn debuut in de 24 Uren van Daytona. De Fransman, die al sinds 2007 deel uitmaakt van het officiële Peugeot team in Le Mans, vervoegt het team van Tracy Krohn en krijgt steun van Ricardo Zonta en Tracy Krohn zelf.

De Rolex 24 At Daytona vinden plaats op 29 en 30 januari.
Foto's: www.michaelshankracing.com

Vitaly Petrov kan opnieuw op beide oren slapen

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 22-12-2010

Formule 1
Vitaly Petrov kan de komende twee jaar op beide oren slapen en moet zich geen zorgen gaan maken over een vast inkomen. De Rus is tot en met 2012 contractueel verbonden aan Renault en blijft dus ook de komende twee jaar actief in de Formule 1.
 
De resultaten in het debuutjaar van Petrov vielen iets wat tegen. Hij finishte het WK op de dertiende plaats maar krijgt van Renault al het vertrouwen om de komende twee jaar verder te gaan.

“We zijn erg blij te kunnen bevestigen dat Vitaly Petrov in 2011 en 2012 voor ons team blijft rijden”, zegt Eric Boullier, de man die ook onze landgenoot Jérôme d’Ambrosio naar de Formule 1 heeft geloodst. “Het team en de rijder kunnen verder bouwen op een veelbelovend seizoen in 2010.”

Een veelbelovend 2010 dat, zoals gezegd, wat tegenviel. Echter heeft de Rus ook laten zien heel goed te kunnen omgaan met een Formule 1 wagen, dus verdient hij volgens de mensen van Renault het zitje in 2011 en 2012.

“Het hele team heeft de voorbije maanden heel hard gewerkt om de competitiviteit van de wagen te verbeteren”, gaat Boullier verder. “Een stabiel duo van rijders is essentieel om onze doelen te bereiken.”

Continuïteit blijkt dus erg belangrijk bij Renault, en daar is uiteraard ook Vitaly Petrov zelf heel tevreden mee.

“Ik ben erg tevreden om verder te gaan met het team en ik ben trots om de kleuren van Lotus-Renault de komende twee jaar te vertegenwoordigen.” Aldus de 26-jarige jongeman uit Vyborg.
Foto's: Vitaly Petrov

GP2: Van der Garde kiest toch voor GP2 en blijft bij Addax

Na de kater met Virgin heeft Giedo van der Garde toch voor een zitje bij Addax geopteerd. Dat maakte de coureur vanmorgen bekend.Giedo van der Garde heeft besloten om in 2011 opnieuw voor Addax te rijden in de GP2, ondanks meerdere opties, waaronder een zitje in de Formule 1. De Nederlander wil nu vechten voor het GP2-kampioenschap, om zich zo te richten op een competitief Formule 1-stoeltje in 2012.

Tekst en Foto: PR

giedo_gp2_2011



Van der Garde blijft bij Addax
Giedo van der Garde:
"Ik ben blij dat de plannen voor volgend jaar rond zijn en wil Addax graag bedanken voor hun vertrouwen. De GP2 zal met een hagelnieuw chassis rijden in 2011, wat betekent dat iedereen vanaf nul zal beginnen met de afstelling van de auto. Een nieuwe auto betekent natuurlijk een enorme uitdaging en ik ben zeer gemotiveerd om voor het kampioenschap te knokken en verder te werken aan mijn ultieme doel; een zitje bij een competitief Formule 1-team."

Addax-teambaas Alejandro Agag: "Ik ben heel blij met het feit dat Giedo heeft besloten om nog een jaar voor ons te rijden. Ik ben er absoluut van overtuigd dat dit de juiste beslissing is, met het oog op een competitief Formule 1-stoeltje. Ik denk dat Giedo een zeer sterke kandidaat is voor de GP2-titel. En we hebben dit jaar al gezien wat die titel voor een coureur kan betekenen; de kampioen van 2010 rijdt volgend jaar voor Williams F1. Barwa Addax zal al zijn middelen inzetten om het talent van Giedo te ondersteunen, zodat hij zijn doel kan bereiken. We hebben nu een jaar met Giedo gewerkt en zijn relatie met het team is geweldig. Het team loopt met hem weg en we zijn erg blij dat hij nog een jaar blijft."Komend seizoen wordt Giedo wederom bijgestaan door zijn hoofdsponsors McGregor, Voicecash en Beelen.

Dutch GT4: Eredivisie in actie op vier verschillende circuits in 2011

480_phil_tevreden_0300

De kalender van het HTC Dutch GT4 Championship voor 2011 is bekend. Voor het derde seizoen van de eredivisie van de Nederlandse autosport staan er niet, zoals in voorgaande jaren zeven, maar acht evenementen op de agenda. De helft van de raceweekeinden wordt samen met de Europese GT4-klasse verreden. Er staan in totaal 23 races gepland, verdeeld over de circuits Zandvoort, Spa-Francorchamps, Zolder en Assen.

Tekst: PR
Foto's: Fast Company

Afgelopen jaar werd Phil Bastiaans (Porsche 997 GT4) de tweede kampioen van het HTC Dutch GT4. Peter van der Kolk (Corvette C6) behaalde de titel in de Legend Cup. Maar waar er in 2010 zeven evenementen waren, heeft het HTC Dutch GT4 volgend seizoen acht raceweekeinden op de agenda staan. Vanaf komend jaar geldt dat voorafgaand aan de Formido Finaleraces de resultaten van één evenement – met voor de deelnemer het minst aantal punten – worden weggestreept. Daardoor kan een deelnemer eventueel een weekeinde, behalve de Finaleraces, zonder gevolgen missen.

480_close_racing1_3369

Komend jaar begint het HTC Dutch GT4 met twee raceweekeinden op Circuit Park Zandvoort het seizoen. Zoals altijd wordt het Nederlandse raceseizoen afgetrapt tijdens de traditionele Kruidvat Gillette Paasraces op 25 april 2011. De Profile Tyrecenter Pinksterraces volgen op 13 juni.

Na twee evenementen in Zandvoort, staan er twee weekeinden in België gepland, die samen met de GT4 European Cup gereden worden. Op 9 juli verschijnt de Nederlandse koningsklasse op de startopstelling van het fameuze circuit van Spa-Francorchamps. Een week later, 17 juli, rijdt het HTC Dutch GT4 op Circuit Zolder in het voorprogramma van de Superleague Formula.
Lees verder...

Jérome d'Ambrosio rijdt waterplas in tijdens race IFM

Formule 1: Van der Garde vist achter het Virgin-net

damborisio_virgin

Giedo van der Garde zal volgend jaar niet voor Virgin in de Formule 1 rijden. De renstal van Richard Branson maakte vandaag bekend dat het stoeltje naast Timo Glock in 2011 zal worden bezet door Jérôme d’Ambrosio. Van der Garde zegt nog meer ijzers in het Formule 1-vuur te hebben, maar de kans bij Virgin leek aanvankelijk het grootst.


Tekst: Daan Jeuken

Strijdbare Van der Garde
“Het valt niet mee om een Formule 1-zitje te bemachtigen”, zo reageerde Van der Garde tegenover GP Update. “We geven echter nog niet op. En mocht het alsnog niet lukken in de Formule 1 te komen, dan is er nog altijd een plan B, namelijk kampioen worden in de GP2.”

Jérôme D’Ambrosio reed afgelopen seizoen net als Van der Garde in de GP2. Met een overwinning en een poleposition werd de Belg twaalfde in het kampioenschap, op 66 punten van kampioen Maldonado en op 18 punten en vijf plaatsen van Van der Garde. Na kampioen Maldonado (Williams) en nummer twee Pérez (Sauber) is D’Ambrosio de derde GP2-rijder die de stap naar het hoofdprogramma maakt. De reden dat deze eer ten deel valt aan de nummer twaalf in het kampioen mag zich laten raden. Zeker bij de achterhoedeteams in de Formule 1 is talent niet de doorslaggevende factor.

D’Ambrosio mocht dit jaar al tijdens vier vrijdagtrainingen testen en stapte daarnaast in tijdens de rookietest in Abu Dhabi. “Hier hoopte ik op sinds ik in september bij het team kwam”, aldus de nieuwbakken F1-coureur. “Er lagen veel concurrenten op de loer, maar ik heb vanaf het eerste moment goed met het team samengewerkt.”

Vrije stoeltjes
Met de aankondiging van D’Amborisio zijn er officieel nog zeven stoeltjes te vergeven. Renault heeft de tweede rijder nog niet bevestigd, Force India heeft nog niets officieel bekendgemaakt, evenals Scuderia Toro Rosso en HRT. Bij Force India lijkt Sutil wel zeker van zijn zaak, terwijl beide rijders bij Scuderia Toro Rosso een doorlopend contract hebben. Bij HRT is niet alleen de stoelbezetting een vraagteken, ook het voortbestaan van het team is onzeker.

Red Bull Racing
1. Sebastian Vettel
2. Mark Webber

Vodafone McLaren Mercedes
3. Jenson Button
4. Lewis Hamilton

Scuderia Ferrari Marlboro
5. Fernando Alonso
6. Felipe Massa

Mercedes GP Petronas F1 Team
7. Michael Schumacher
8. Nico Rosberg

Renault F1 Team
9. Robert Kubica
10. NOG NIET BEKEND

AT&T Williams
11. Rubens Barrichello
12. Pastor Maldonado

Force India F1 Team
14. NOG NIET BEKEND
15. NOG NIET BEKEND

Sauber F1 Team
16. Kamui Kobayashi
17. Sergio Perez

Scuderia Toro Rosso
18. NOG NIET BEKEND
19. NOG NIET BEKEND

Team Lotus
20. Jarno Trulli
21. Heikki Kovalainen

HRT F1 Team
22. NOG NIET BEKEND
23. NOG NIET BEKEND

Marussia Virgin Racing
24. Timo Glock
25. Jérôme d’Ambrosio

Het nieuwe seizoen staat voor de deur

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 20-12-2010

Diversen
Voor wie niet kan wachten tot het autosportseizoen begin april van start gaat, is er erg goed nieuws. Eind deze maand en volgende maand staan al enkele heel erg mooie wedstrijden op het programma. Enkele legendarische wedstrijden, afgewisseld met jonge, maar al even bekende races.
 
29 december – 9 januari: Africa Eco Race
Voor het derde jaar wordt in Marokko, Mauritanië en Senegal de Africa Eco Race georganiseerd, een rallyraid over het traditionele traject van de Dakar. Namen als Jean-Louis Schlesser en Jacky Loomans kleuren ook dit jaar opnieuw de wedstrijd. Een andere landgenoot, Stéphane Henrard, zal er samen met alle andere voertuigen, waaronder een dertigtal uit België en Nederland, alles aan doen om de blauwe buggy´s van Schlesser in bedwang te houden.

1 januari – 16 januari: Dakar Rally
Januari staat zo goed als volledig in het teken van de 33ste uitgave van de Dakar rally, een wedstrijd die geen verdere uitleg meer nodig heeft. Voor het derde jaar op rij heeft de rally plaats in Argentinië en Chili, en op 1 januari 2011 is het weer zover.

Volkswagen is andermaal topfavoriet, maar X-Raid is met BMW en Mini opnieuw heel erg sterk vertegenwoordigd. Vergeten we ook de talrijke Mitsubishi´s en Overdrive Nissan´s niet, en dan zijn we vertrokken voor andermaal een schitterende Dakar.

Bij de motoren verwachten we een erg open strijd. Marc Coma, Cyril Depres en David Casteu, het zijn maar enkele voorbeelden van kanshebbers op de eindzege.

Marcos Patronelli won de wedstrijd vorig jaar bij de quad´s. Het is echter niet zeker of de Argentijn aan de start staat. Hij kwam tijdens een training zwaar ten val en is wellicht buiten strijd. Zijn broer Alejandro Patronelli zal er echter alles aan doen om de eer van de familie hoog te houden, en wil graag een plaatsje hoger eindigen dan vorig jaar.

Bij de trucks is Kamaz opnieuw de grote favoriet. Vladimir Chagin en Fidaus Kabirov worden getipt als grootste kanshebber op de eindzege, maar Gerard De Rooy is er opnieuw bij en zal er samen met zijn landgenoten van Ginaf Rally Power alles aan doen om het leven van de Russische, blauwe armada van Kamaz zuur te maken.
14 januari -15 januari: 24 Uren van Dubai
Al voor de zesde keer wordt het circuitseizoen op gang geschoten met de 24 Uren van Dubai. Net als anders wordt een volle grid verwacht, met niet minder dan 20 verschillende merken aan de start in Dubai. De liefhebbers van het endurance racen komen bij deze zeker en vast aan hun trekken.

18 januari - 22 januari: Rallye Monte-Carlo
Voor de honderdste (!) keer wordt de wereldberoemde rally van Monte-Carlo dit jaar georganiseerd. Het deelnemersveld is wellicht van de meest aantrekkelijke van de laatste jaren, en de toppers van het IRC zijn er uiteraard bij, geflankeerd door piloten uit het wereldkampioenschap of zelfs uit de Formule 1.

Van Belgische zijde wordt het vooral uitkijken naar namen als Freddy Loix en Thierry Neuville, die respectievelijk met Skoda en Peugeot aan de start staan.

29-30 januari: Rolex 24 At Daytona
Het Amerikaanse circuitseizoen wordt op gang geschoten met de legendarische 24 Uren van Daytona. Een reeks van prototype´s en GT´s maken er eind januari opnieuw het mooie weer, en tal van fabrieksrijders strijden er om de zege in Amerika´s grootste endurance evenement.

Om maar te zeggen, het seizoen 2011 is minder ver weg dan vele mensen verwachten. In februari start bovendien ook al het Belgische seizoen, met de Legend Boucles de Spa en de BK-rally van Haspengouw.
Foto's: X-Raid / Creventic

Superleague Formula: Racekalender 2011 bekend

yelmer_rober_pc

De 2011-kalender van Superleague Formula by Sonangol wordt gekenmerkt door een aantal historische, befaamde, nieuwe en terugkerende circuits. De grootste ontwikkeling betreft drie nieuwe niet-Europese circuits die, ondanks dat deze nog niet bevestigd zijn, een uitbreiding betekenen op de ronden in China afgelopen oktober.

Tekst: PR
Foto: Willem J. Staat

Superleague Formula keert in elk geval terug naar China, voor races wederom op het Ordos International Circuit en in Beijing, deze keer vroeger in het seizoen om plaats te maken voor de drie gloednieuwe evenementen.

De eerste helft van 2011 blijft een Europese aangelegenheid met medio april het historische Monza in Italië als openingscircuit. Drie weken later doet Superleague dan het pittoreske Portimao (Portugal) aan. Begin juni doet Superleague, als eerste van vier bekende circuits in zeven weken, Assen voor de tweedemaal aan, met daarop volgend de Nürburgring (Duitsland). Vervolgens verplaatst de karavaan zich in juli naar Navarra (Spanje) alvorens halverwege het seizoen Zolder (België) aan te doen. Het gerenoveerde Britse Donington Park is één van de terugkerende circuits dit seizoen, na in 2010 te zijn overgeslagen. Na deze race genieten de teams en coureurs van een welverdiende vijf-weekse vakantie alvorens de vleugels naar de non-Europese circuits uit te slaan.

September zal helemaal in het teken staan van de Aziatische races en in oktober staan nog twee data in potlood ingetekend. Het twaalfde en laatste evenement vindt in november 2011 plaats.

Net als in 2010 zullen alle raceweekenden bestaan uit twee races en een Super Finale waarin door het jaar heen een totaal van 3,36 miljoen euro kan worden gewonnen. Daarnaast verdient de seizoenswinnaar een bedrag van 1 miljoen euro, is de tweede plek goed voor 500.000 en neemt de als derde geëindigde coureur ook nog een cheque van 250.000 mee naar huis.

Superleague Formula Competitions Directeur Robin Webb: ,,Nadat we afgelopen seizoen met succes onze racekalender hebben verdubbeld, en bedenk dat dit wel 36 races zijn, is het nu onze mening dat dit een perfect aantal is om aan te houden. De Chinese ronden hebben ons dit jaar veel geleerd dus ik denk dat het goed in om in dit vierde seizoen meer verre landen aan te doen. Op deze manier laten we meer mensen kennismaken met Superleague. Een combinatie van zeven Europese en vijf niet-Europese circuits is voor nu de perfecte verhouding.’’

Superleague Formula kalendar 2011:
Ronde 1 Italië Autodromo di Monza April 16/17
Ronde 2 Portugal Autódromo do Algarve Mei 7/8
Ronde 3 Holland Circuit TT Assen Juni 4/5
Ronde 4 Duitsland Nürburgring Juni 18/19
Ronde 5 Spanje Circuito de Navarra Juli 2/3
Ronde 6 België Circuit Zolder Juli 16/17
Ronde 7 GB Donington Park Augustus 6/7
Ronde 8 China Ordos International Circuit September 10/11
Ronde 9 China Beijing International Street Circuit September 17/18
Ronde 10 TBC Non-Europees Oktober
Ronde 11 TBC Non-Europees Oktober
Ronde 12 TBC Non-Europees November

Daytona: nieuw asfalt let op hoe stijl de banking is.

DSC: Racekalender 2011 bekend

dsc_jaap_v_lagen_podium

De kalender van de Dutch Supercar Challenge 2011 is bekend. Met in totaal zes verschillende circuits in vier landen, kennen de Hollandse superauto's wederom een mooi divers en internationaal karakter.

dsc_finale_assen_1

Kalender Dutch Supercar Challenge 2011:
10-04: Preis der Stadt Stuttgart, Hockenheim*
24-04: Paasraces, Zandvoort**
08-05: Britcar Festival, Donington
05-06: Superleague Formula, Assen
26-06: Euro Race, Spa Francorchamps
17-07: Superleague Formula, Zolder
07-08: Rizla Racing Day, Assen
04-09: 24 (6) Hours of Zolder, Zolder*
02-10: Racing Festival, Spa Francorchamps
23-10: Finaleraces, Assen

* Alleen GT- en Supersport I-divisie
**Alleen Supersport II- en Sport-divisie

SRO lanceert Blancpain Endurance Series

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 16-12-2010

Endurance Races
SRO, de organisatie van Stéphane Ratel, roept een nieuw kampioenschap in het leven. De Blancpain Endurance Series moeten rijders en teams de mogelijkheid geven om de tijden van vroeger te herbeleven. Een kampioenschap met races van doorgaans drie uur, op uitzondering van de 24 Uren van Spa-Francorchamps.
 
De vraag naar een nieuw, financieel haalbaar endurance kampioenschap was stijgende en Stéphane Ratel kon die vraag niet meer negeren. Sinds het verdwijnen van de FIA GT vorig jaar, waarin nog min of meer endurance races werden gereden, moesten heel wat teams genoodzaakt verstek laten gaan. Dit kampioenschap, dat weliswaar enkel voorbehouden is voor GT3 en GT4 wagens, staat de teams toe om de tijden van vroeger te herbeleven.

Het kampioenschap bevat vier wedstrijden van drie uur, en eentje van 24 uur. Heel wat Belgische teams tonen interesse in dit nieuwe kampioenschap. Rijders als een Bert Longin horen perfect thuis in deze serie, en Longin gaf zelf ook al aan interesse te hebben in dit kampioenschap. Hij ziet zichzelf namelijk niet rijden in de FIA GT1 volgend seizoen …

Ook Level Racing, Prospeed, DVB Racing en First Motorsport hebben interesse om in de Endurance Series te rijden. Dan denken we daarbij vooral aan een inbreng van Porsche´s. Het Nederlandse Rhesus Racing, dat afgelopen seizoen met Paul Meijer kampioen werd in de GT4 European Cup, is alvast van de partij met twee Aston Martin GT4. Iets dat wel eens negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor het GT4 kampioenschap, en wie weet ook voor de FIA GT3 als teams inderdaad meer geïnteresseerd zijn in endurance wedstrijden.

Kalender:
17 april – Monza
22 mei – Navarra
30 juli – Spa-Francorchamps
27 augustus – Magny Cours
9 oktober – Silverstone
Foto's: www.gt2europe.com

Kortnieuws uit FIA GT3 en Le Mans

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 17-12-2010

Endurance Races
Mclaren heeft bekend gemaakt dat het vanaf 2012 zijn Mclaren MP4-12C zal laten rijden in diverse GT3 kampioenschappen. Mclaren plant zo een terugkeer naar de GT racerij.
 
Vijftien jaar na de zege in de 24 Uren van Le Mans met de Mclaren F1 GTR, voorlopig de laatste sportwagen die door het merk werd gebouwd, is Mclaren dus helemaal terug en trekt het volop de kaart van de steeds populairder wordende GT3 categorie.

Mclaren wordt in zijn project gesteund door CRS Racing, een team dat we kennen uit de ondermeer de FIA GT2, International GT Open en het Britse GT kampioenschap. Het team is begonnen met de ontwikkeling van de MP4-12C en hoopt in 2012 weer mee te doen voor de overwinning.

Rinaldo ‘Dindo’ Capello heeft dan weer bekend gemaakt dat hij na komend seizoen de helm aan de haak hangt. Johnny O’Connell van zijn kant gaf te kennen dat hij na tien jaar trouwe dienst het fabrieksteam van Corvette vaarwel zegt.
Foto's: Mclaren

NASCAR: Eerste test op het opnieuw geasfalteerde Daytona

Na de Coke Zero 400 in juli sloot de Daytona International Speedway tijdelijk haar poorten. De prestigieuze Daytona 500 moest in begin februari vanwege problemen met het asfalt ruim 2,5 uur onderbroken worden.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR


simulatie_testing_daytona
Racen op Daytona, nee alleen maar een simulatie met drafting. De fans genoten.
Ook vielen er al de eerste schades te noteren.

Eerste test opnieuw asfalt
Voor NASCAR verliep de Goodyear test op het nieuwe asfalt naar volle tevredenheid. De baan heeft nu heel veel grip. Dale Earnhardt Jr: “Je kunt het vergelijken met de Talladega Superspeedway toen die net klaar was. Mark Martin: “In al die jaren dat ik naar Daytona kwam was het een ruwe baan en dat is nu absoluut niet het geval.” Ook waren er al de eerste problemen op de baan.

jamie_mcmurray_daytona_testing_010
Jamie McMurray met het EGR-Chevrolet testchassis.

De moeilijkheden begonnen toen de auto’s drie breed en zelfs vier breed over het asfalt stormden. Casey Mears duwde de Toyota van Paul Menard iets te hard, waardoor deze de controle verloor. De Ford van David Ragan raakte er ook bij betrokken, met als resultaat een zwaar beschadigde Toyota voor Menard. De betrokkenen weigerden verder elk commentaar. Met het verdwijnen van de “hobbeltjes” op Daytona is de verwachting dat er bij de Daytona 500 erg agressief gereden gaat worden. Honderden fans kwamen op de eerste Goodyear testdag af.

casey_mears_testing
Casey Mears met de Toyota No 13. Uitgerekend hier viel de eerste schade te noteren.


Raikkonen naar NASCAR?

Volgens geruchten in de Finse media maakt oud wereldkampioen Kimi Raikkonen in de WRC de overstap naar Ford. Dit jaar eindigde Raikkonen als tiende in het kampioenschap voor Citroën. Omdat er nog weinig progressie bij Citroën mogelijk is, maakt Raikkonen vermoedelijk de overstap naar Ford.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Autostock

ford_fusion_nationwide
Kimi in 2011 in de Nationwide-series. In de VS en in Finland is men ervan overtuigd.

Raikkonen naar het Monster Ford Rallye Team?
Volgens de Finse media zal Raikkonen op korte termijn een contract met Monster Ford Rallye Team van Ken Block tekenen. Een daarbij behorende NASCAR deal zou deel uitmaken van het contract. Omdat het gehele project vanuit de VS gefinancierd wordt, zou men Kimi in de gelegenheid willen stellen om aan enkele Nationwide-wedstrijden deel te nemen. Oud teamgenoot Juan Pablo Montoya beëindigde het 2010 seizoen als zeventiende in de NASCAR Sprint Cup.

Robert als gast bij Serious Request 3FM Glazen Huis

Afgelopen maandag heeft Flogs.com in samenwerking met Robert Doornbos een item beschikbaar gesteld voor de veiling voor Serious Request van 3FM.
Een race-clinic voor 4 personen met niemand minder dan Robert Doornbos.



Flogs.com biedt jou en je vrienden de unieke kans om je rijkunsten ernstig te verbeteren op het circuit van Zandvoort!
Rijden in een échte raceauto met instructie van coureur Robert Doornbos is een droom van heel veel mensen, een droom die nu via de veiling van 3FM Serious Request  werkelijkheid kan worden.

De opbrengst van deze veiling zal gaan naar het Rode Kruis.
Deze organisatie zal het geld besteden aan projecten die te maken hebben met de aidsproblematiek in Afrika. Kinderen zijn de stille slachtoffers van de aidsproblematiek.
Doordat die kinderen hun ouders zijn verloren aan aids staan ze er helemaal alleen voor. Het Rode Kruis wil ze hun toekomst 
teruggeven.

Wereldwijd zijn meer dan 15 miljoen kinderen één of beide ouders verloren aan aids.
Om direct mee tebieden voor deze clinic, klik hier: http://bit.ly/gONCK6

www.Flogs.com

F1 2010 leuke video

V8 SUPERCAR TRUCK PARADE TOWNSVILLE 2009

Oud-coureur en teameigenaar Tom Walkinshaw overleden

walkinshaw_brawn
Samen met Ross Brawn (l.) stond Walkinshaw aan de basis van de Jaguar-sportwagensuccessen

Voormalig coureur en teameigenaar Tom Walkinshaw is vandaag op 64-jarige leeftijd overleden. De Schot leed al een tijdlang aan kanker. Hoewel hij zelf als rijder met toerwagens uitstekende resultaten scoorde, waaronder het winnen van het Europees Toerwagenkampioenschap met een door hemzelf ingezette Jaguar XJS in 1984, verwierf Walkinshaw vooral faam als teameigenaar. Zo speelde hij ook een elementaire rol in de carrière van Jan Lammers, die voor Walkinshaw met Jaguar en Nissan in de sportwagens en met Volvo in het Brits Toerwagenkampioenschap reed. Ook een van Lammers’ grootste racesuccessen, de overwining in de 24 Uur van Le Mans 1988, behaalde hij met een door Walkinshaw gerunde Jaguar. “Met Walkinshaw verliest de sport een icoon”, zegt Lammers, nadat hij door AUTOSPORT.NL op de hoogte is gebracht van het overlijden van zijn vroegere teambaas. Jos Verstappen, die voor Walkinshaw bij Arrows in de Formule 1 racete, is minder positief: “Natuurlijk wens je niemand zoiets toe, maar ik ben niet al te positief over hem. Ik ben jaren met hem omgegaan en vond hem uiterst onbetrouwbaar.”

Tekst: René de Boer
Foto's: archief, PR


Dat Walkinshaw ernstig ziek was, was al langer bekend. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in juli van dit jaar op het circuit van Silverstone, bracht hij voor het laatst een bezoek aan de Formule 1-paddock. Daar zag hij er volgens velen die hem spraken al bijzonder slecht uit. Niettemin komt het nieuws van zijn overlijden toch nog als een verrassing. “Hij was een sterke, krachtige persoonlijkheid”, zegt Jan Lammers. “Ook fysiek, want hij was vroeger rugbyer. Dan is het triest om te horen dat ook zo iemand door ziekte wordt geveld. We hadden al langere tijd geen contact meer gehad, want hij was de laatste tijd, waarschijnlijk ook vanwege zijn ziekte, vooral met zichzelf bezig, maar dit is wel een groot verlies.”

Creativiteit op technisch gebied

Al in 1975, toen hij nog volop bezig was met zijn eigen racecarrière, richtte Walkinshaw zijn eigen bedrijf Tom Walkinshaw Racing op. Hij behaalde vooral successen met Britse merken: in 1980 en 1981 werd Win Percy met een TWR-Jaguar kampioen in het Brits Toerwagenkampioenschap en in 1983 won het team met Rover Vitesses elf BTCC-races en de titel voor Steve Soper, maar verloor later de overwinningen en het kampioenschap achter de groene tafel vanwege technische onregelmatigheden (de wielkasten op de Vitesses bleken afkomstig van Volvo’s en veel groter dan standaard, wat leidde tot een protest van BMW). Die creativiteit op technisch gebied was bij Walkinshaw geen onbekend fenomeen. Het verhaal van hoe hij ooit tijdens een natte 24-uursrace in Spa de regenbanden van de teamsponsor waardeloos vond, banden van een ander merk kocht en daar doodleuk de naam van de officiële leverancier van het team op liet schilderen, is bij veel mensen bekend. En dat is dan nog vrij onschuldig…

walkinshaw_jaguar_xjs_480
Walkinshaw zorgde voor heel wat toerwagensuccessen met de Jaguar XJS

Lees verder...

Tal van kampioenen in actie tijdens 24 Dubai

 
Endurance Races
Met iets meer dan een maand te gaan voor de start van de zesde editie van de Dunlop 24H of Dubai, de eerste internationale autorace van het nieuwe jaar op 13, 14 en 15 januari 2011, neemt het startveld steeds meer vorm aan. “We zijn trots op het aantal van 90 deelnemende teams, het maximum toegestane aantal”, zegt Gerrie Willems van het Nederlandse bureau CREVENTIC, initiatiefnemer en organisator van de Dunlop 24H of Dubai. “De eerste auto’s zijn al onderweg, bijvoorbeeld vanuit Australië, en de transporten vanuit Europa vertrekken rond deze tijd. Bij diverse teams staan de rijders inmiddels ook vast, en we kunnen wel spreken van een bijzonder sterk veld.”
 
Reikhalzend wordt uitgezien naar de komst van niet minder dan drie Mercedes-Benz SLS AMG’s. De GT3-bolide op basis van de spectaculaire sportwagen met vleugeldeuren beleeft in Doebai zijn première tijdens een 24-uursrace. Tot de rijders in de SLS AMG’s behoort ondermeer vijfvoudig DTM-kampioen Bernd Schneider, die nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de auto. Ook Christiaan Frankenhout, die in 2009 de eerste kampioen in het Dutch GT4 Championship werd, rijdt met een SLS AMG. Maar natuurlijk zijn er nog veel meer indrukwekkende sportwagens. Zo zijn er maar liefst elf Porsche 997 GT3 Cup-auto’s ingeschreven, waarvoor een speciale klasse in het leven is geroepen. Onder de coureurs met de Porsches is oud-DTM-kampioen Kurt Thiim, zesvoudig DTM-racewinnaar Roland Asch, Duits Porsche Carrera Cup-kampioen Nicolas Armindo, tweevoudig Brits Carrera Cup-kampioen Damien Faulkner en oud-ETCC-kampioen Michel Nykjaer, die tegenwoordig in het WTCC actief is.

Er staan ook drie Ferrari F430’s op de lijst, met ondermeer de bekende Amerikaanse NASCAR-coureur Michael Waltrip. Daarnaast mag er het nodige worden verwacht van de BMW Z4’s met onder anderen WTCC-coureurs Franz Engstler en Kristian Poulsen, de snelle Duitse Claudia Hürtgen en de veelzijdige Amerikaan Boris Said. Ook komen er voor het eerst Lamborghini’s in actie tijdens de Dunlop 24H of Dubai, met ondermeer de ervaren Nederlandse rijder Peter Kox en de bekende Fransman Fabien Giroix. De flinke inbreng van Porsche tijdens het evenement wordt gecompleteerd door de diverse Porsche’s RSR, R en Cup S in de A6-klasse. “Maar het gaat zeker niet alleen om de grote klassen als de Porsche Cup-klasse, A6 en SP2 en 3”, benadrukt Gerrie Willems. “Ook in de klassen voor wat kleinere auto’s als A2, A3T en A4, en natuurlijk de beide dieselklassen D1 en D2, hebben we in totaal 30 inschrijvers, dus één derde van het startveld.”

Logistiek meesterstuk

Het verschepen van auto’s, materiaal en banden naar Doebai voor de race is een logistiek meesterstuk. “We hebben inmiddels aardig wat teams uit de Verenigde Arabische Emiraten, voor wie de race een thuiswedstrijd is”, zegt Willems. “Voor alle overige teams moeten de auto’s en het materiaal naar Doebai worden verscheept. Zo’n 40 teams verladen hun materiaal in Rotterdam. Dan zijn er nog containers die vertrekken vanuit de havens van Genua, Barcelona, Brisbane, Hong Kong en havens in Frankrijk en Groot Brittannië. Naast de auto’s en het materiaal van de teams zijn er ook nog eens meer dan tien 40-voetcontainers met banden van onze racesponsor Dunlop, zodat alle 90 teams van het juiste rubber kunnen worden voorzien.”

Extra testmogelijkheid op woensdag, gewijzigde opzet kwalificatie

Naast de bekende rent-a-car-rides op woensdag 12 januari en de twee vrije trainingen op donderdag 13 januari is er op woensdag van 13.30 tot 17.30 uur een extra testmogelijkheid voor de teams ingepland. “Dat hebben we gedaan op verzoek van de teams, die wat meer rijtijd met de wedstrijdauto’s op het circuit wilden hebben”, legt Gerrie Willems uit. Op donderdagmiddag vindt van 15.00 tot 17.30 uur de kwalificatie plaats. Ook hierbij is sprake van een gewijzigde opzet: het eerste uur mogen alle deelnemers rijden, van 16.15 tot 16.45 uur is de kwalificatie open voor de klassen A1 t/m A5, D1, D2 en A3T en van 17.00 tot 17.30 uur is de baan gereserveerd voor de grotere klassen A6, SP2 en SP3 en 997. Daarna is er dan nog van 18.00 tot 20.00 uur de bekende avondtraining. Op vrijdag 14 januari is er van 10.30 tot 11.00 uur de warm-up, waarna de 24-uursrace om 14.00 uur van start gaat.
Bron: Persbericht
Foto's:

Sportscars: Audi presenteert R18 TDI voor Le Mans

audi_r18_1
Met veel rook werd gisteravond in Ingolstadt de Audi R18 TDI gepresenteerd

In het Audi Sportpark in Ingolstadt, het stadion van de plaatselijke tweede divisieclub FC Ingolstadt 04, werd gisteravond de Audi R18 TDI gepresenteerd, de auto waarmee het Duitse merk in 2011 wil aantreden tijdens de 24 Uur van Le Mans. Van tevoren was er al heel wat gespeculeerd over de nieuwe auto: zou Audi vasthouden aan het concept met open sportprototypes, zoals het merk dat sinds 2000 deed, of toch kiezen voor een gesloten coupé? Zou het bij een dieselmotor blijven, of zou men toch overstappen op benzine? Al deze vragen werden gisteren eindelijk beantwoord. Terwijl het stadion morgenmiddag uitverkocht is voor de Beierse derby van Ingolstadt tegen 1860 München, was gisteren slechts een select aantal genodigden, waaronder ook AUTOSPORT.NL, bij de presentatie aanwezig.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions


audi_r18_2
De spanning werd er lang in gehouden

Voor insiders kwam het niet helemaal als een verrassing dat Audi in navolging van aartsrivaal Peugeot nu ook voor een gesloten coupé heeft gekozen. "Al doet het mij in mijn hart wel pijn, want ik ben een liefhebber van open prototypes", verklaarde sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich eerlijk. "Gezien het huidige reglement, dat ondermeer het aantal monteurs dat tijdens een pitstop aan de auto mag werken beperkt en daarmee de duur van de pitstops verlengt, is de snellere rijderswissel bij een open auto geen echt argument meer, en de aërodynamische voordelen van een coupé zijn ook duidelijk, dus restte ons in deze situatie geen andere keuze."

audi_r18_3
Nog geheel in koolstofvezel-zwart: de Audi R18 TDI

3,7 liter zescilinder TDI-motor
De keuze van de motor was minder zeker, maar hier besloot Audi bij een direct ingespoten turbodieselmotor te blijven. "Dat is vanuit ons perspectief nog steeds de meest efficiënte optie", aldus sportdirecteur Ullrich. Veel details werden er, zoals gewoonlijk, niet prijsgegeven, behalve dat het een zescilinder is en dat de cilinderinhoud 3,7 liter bedraagt. Daarmee volgt ook Audi in de racerij de trend van "downsizing", zoals die ook in de serieproductie waarneembaar was. Ulrich Baretzky, Audi's motorenman, had zelfs het aantal cilinders liever nog niet onthuld. "We willen de concurrentie niet wijzer maken dan die al is", lachte de besnorde Beier.

audi_r18_4
De Audi R18 TDI met het rijderskader, dat voor volgend jaar ongewijzigd blijft

Dezelfde bezetting als in 2010
Onder het motto "never change a winning team" koos Audi Sport ook voor Le Mans 2011 voor dezelfde bezetting als dit jaar, waarin Audi na het uitvallen van alle Peugeots zoals bekend een drievoudige overwinning behaalde. Dat betekent dat titelverdedigers Mike Rockenfeller, Timo Bernhard en Romain Dumas (op de foto rechts) opnieuw een team zullen vormen, evenals het geroutineerde trio Allan McNish, Tom Kristensen en Dindo Capello (op de foto geheel links) en de drie meest recente aanwinsten Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Treluyer (in het midden).

Lees verder...

NASCAR Truck Parade 2009

Zolder officieel op de kalender in 2011

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 10-12-2010

FIA GT
De kalender voor het FIA GT1 wereldkampioenschap is bekend. Opvallend is dat Zolder daar inderdaad in is opgenomen. De Belgische manche van het kampioenschap staat gepland op 10 april, erg vroeg op het seizoen dus. Dit weekend vormt tevens het openingsweekend van de Belcar. Met FIA GT1, Formule 1 en FIA WTCC krijgt België volgend seizoen, net als in 2010, maar liefst drie van de vier officiële wereldkampioenschap over de vloer.
 
Naast het feit dat Zolder op de kalender staat, is ook de aanwezigheid van Curitiba opmerkelijk. Het FIA GT1 World Championship en het FIA World Touring Car Championship hebben aan een soort van ruilhandel gedaan, want Interlagos maakt nu deel uit van de WTCC-kalender terwijl Curitiba is opgenomen in het programma van de FIA GT1.

Nog een verandering is de komst van het Chinese Ordos. Normaliter was het de bedoeling om ook in Beijing een meeting af te werken, maar … “Als we geen twee races kunnen organiseren, houden we het bij één race en een demonstratie.” Aldus Stéphane Ratel, organisator van het FIA GT gebeuren.

Brno en Nürbugring vallen van de kalender, en dat is gezien het imago van deze twee bekende circuit´s toch wel vrij verrassend.

Kalender 2011:
27 maart – Abu Dhabi
10 april – Zolder
8 mei – Algarve
5 juni – Silverstone
3 juli – Navarra
17 juli – Paul Ricard
4 september – Ordos
23 oktober – Curitiba
26 november – San Luis
Foto's: www.grandprixfotografie.nl

Opvallende wijzigingen op FIA GT3 kalender

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 10-12-2010

FIA GT
Ook de kalender voor het FIA GT3 European Championship is bekend. Ook hier vallen enkele opmerkelijke wijzigingen te noteren. Vooral het weekend op het Russische circuit van Smolensk is opvallend, maar ook dat Zolder van de kalender verdwijnt ten voordele van het Nederlandse Zandvoort.
 
De FIA GT3 is op die manier voor het eerst te gast in zowel Rusland en Nederland. Ook Navarra is er voor het eerst bij. Jarama, Brno en Zolder zijn dus de circuit´s die van de kalender verdwijnen.

Ook in het Europees kampioenschap voor de steeds populairder wordende GT3 lijkt de jacht naar andere, belangrijke markten voor de autosport dus geopend.

Stéphane Ratel benadrukte bovendien dat de races in Smolensk een voorbereiding zijn op 2012. Dan zou de topman van SRO graag zijn FIA GT1 wereldkampioenschap naar Rusland halen.

Dat Zolder van de kalender verdwijnt is geen toeval, gezien we in België ook al de FIA GT1 mogen verwelkomen. Een heel erg mooie compensatie als je het ons vraagt …

Kalender FIA GT3 2011:
8 mei – Algarve
5 juni – Silverstone
3 juli – Navarra
17 juli – Paul Ricard
21 augustus – Smolensk
16 oktober - Zandvoort
Foto's: www.grandprixfotografie.nl

Formule 3: FIA kondigt International Trophy voor 2011 aan

Op de FIA World Motor Sport Council werd de FIA International Trophy voor 2011 aangekondigd. De FIA heeft dit kampioenschap uitgeroepen zodat jonge engineers en coureurs zich verder op internationaal niveau kunnen ontwikkelen. Ook de Masters gaan in 2011 van dit pakket deel uit maken.

Tekst en Foto’ Willem J. Staat

f3_super_move_valtteri_bottas_2
De Masters maken in 2011 deel uit van de FIA International Trophy

FIA kondigt F3 International Trophy aan
De FIA heeft op de World Motor Sport Council de F3 International Trophy aangekondigd. Deze nieuwe F3 serie is open voor rijders en teams die aan een nationaal kampioenschap deelnemen. De drie hoogst geklasseerde deelnemers in de titelstrijd kwalificeren zich automatisch voor een Formule 1 Superlicentie. Dezelfde criteria gelden eveneens in het FIA F2 kampioenschap. Voor de nieuwe F3 FIA series staan in 2011 zes wedstrijden op de kalender waaronder de Masters op Zandvoort. Het Franse Pau keert weer op de kalender terug, er staat een evenement gepland in het kader van de 24U Francorchamps, terwijl het seizoen in Macau en Korea wordt afgesloten. Het seizoen gaat in Hockenheim van start, maar er is nog niet beslist bij van welk evenement het F3 pakket deel gaat uit maken. De puntentelling voor het kampioenschap zal volgens het huidige F1 systeem geschieden.

De kalender is voorlopig als volgt
? Hockenheim
22 mei Pau
31 juli Spa
14 augustus Zandvoort
20 november Macau
27 november Korea(Yeongam)

Formule 1: Nieuw motorenreglement in 2013 van kracht

De FIA World Motors Sports Council heeft voor 2013 een nieuw motorenreglement voor de Formule 1 aangekondigd. De atmosferische motoren gaan vervangen worden door ecologisch verantwoorde turbomotoren.

Tekst Willem J. Staat
Foto PR

start


Nieuw F1 motorenreglement in 2013 van kracht
De FIA heeft voor 2013 een nieuw motorenreglement aangekondigd waarbij men gebruik gaat maken van een 4 cyl. 1.6L krachtbron met een injectie tot 500 bar en waarbij maximaal 12.000 toeren per minuut zijn toegestaan. Concreet betekent dit dat er 35% minder brandstof verbruikt gaat worden. Volgens de FIA moeten de prestaties hetzelfde blijven. Per rijder worden vijf motoren toegestaan het daaropvolgende jaar vier.

Veranderingen voor 2011
In 2011 zijn teamorders weer toegestaan maar de FIA behoudt zich het recht om alsnog in te grijpen, indien nodig. Ook zal men in 2011 op het rijgedrag letten. Er komt een limiet aan de breedte van de “Fast Lane”.

De wedstrijdleider krijgt het recht om de pitlane om veiligheidsredenen te sluiten. Een regel die zowel in NASCAR-als Indycar met regelmaat de afgelopen jaren succesvol is toegepast.

Er zullen duidelijk aanwijzingen gegeven worden wanneer de Safetycar ingehaald mag worden. De communicatie tussen de teams en rijders is volledig open voor de TV Media.

Formule 1: Lotus Renault GP opvolger van Renault F1 Team in 2011

lotus_renault

Vandaag maakt Renault bekend dat het volgend seizoen als Lotus Renault GP zal deelnemen aan het FIA Formula One™ World Championship 2011.

Nadat het fameuze merk in 2010 terugkeerde in de Formule 1 hoopt Lotus zo terug te kunnen keren in de hoogste regionen van het klassement. Deze opvallende stap wordt mogelijk gemaakt dankzij de nauwe samenwerking met de sterke partner Genii Capital, die zich tot eind 2017 verbindt aan Lotus Renault GP en zich ook sterk zal maken om de technische ontwikkeling van Lotus straatauto’s te bevorderen. Samen met de ondersteuning en expertise van Renault als leverancier van motoren rekent Lotus Renault GP op successen als in de oude glorietijd.

Gerard Lopez, Chairman van het Renault F1 Team, is blij met dit positieve nieuws: “Het is ontzettend spannend om aan het begin te staan van een nieuw tijdperk voor het team. We zijn erg blij dat ook de sterke samenwerking met Renault de komende seizoenen wordt voortgezet. Het is een mooie beloning voor het harde werk dit jaar van het team in Enstone dat we nu een fantastisch sponsorship hebben kunnen binnenhalen en kunnen investeren in de toekomst.”

Group Lotus CEO Dany Bahar is ook blij met de nieuwe situatie: “Ik kan geen beter platform bedenken voor een automerk dan autosport en Formule 1 is natuurlijk de absolute top. We zijn ons bewust dat ons merk veel controverse heeft opgeroepen, maar zijn verheugd dat we nu onze positie voor eens en voor altijd kunnen verbeteren: Wij zijn Lotus en we zijn terug!”

Investeerder Genii Capital heeft de aandelen van Renault opgekocht en is hiermee naast Group Lotus plc mede-eigenaar van Lotus Renault GP.

In 2011 zal Lotus Renault GP racen in de legendarische zwart en goud kleurstelling, waarmee het merk in de jaren 80 furore maakte. Ook toen werkten Lotus en Renault nauw samen.

Renault scoorde afgelopen seizoen een vijfde plaats in het constructeurskampioenschap, mede dankzij drie podiumfinishes van Robert Kubica. Lotus Renault GP heeft zich voor volgend seizoen ten doel gesteld om deze positie te verbeteren en de strijd aan te gaan met de gevestigde toppers in Formule 1.

Bron: www.total-competition.nl

X-Raid zet door: Mini naar Dakar

 
Dakar
Het Monster Energy X-Raid Dakarteam gaat verder op zijn elan. Nadat het aankondigde dat het met zeven BMW´s naar de komende editie van de Dakar rally zou trekken, heeft het team van Sven Quandt nu bevestigd dat het ook een nieuwe, zelfgebouwde Mini zal inzetten voor vaste rijder Guerlain Chicherit.
 
Het project van X-Raid is op zijn minst noemenswaardig te noemen. De bouw van de wagen startte in november, ging vervolgens verder in december en nu is de wagen al afgewerkt. In een kleine twee maanden tijd heeft X-Raid met andere woorden een nieuwe rallyraid bolide gebouwd, die volgende week in Frankrijk voor het eerst zal worden getest.

De Mini zal uitgerust worden met een twin-turbo diesel motor die ook terug te vinden is in de BMW X3 CC van X-Raid in 2011 specificaties. Deze motor zou 315 pk moeten leveren.

"Dit is een grote ontwikkeling voor rallyraid en iets waar we erg trots op zijn", zegt Sven Quandt. "Er zit erg weinig tijd tussen het maken van de plannen en de eerste tests. We zijn er echter van overtuigd dat de nieuwe Mini All4 Racing meteen competitief zal zijn. In vergelijking met de BMW heeft de Mini een nog betere besturing doordat de wagen kleiner en lager ligt."

De Mini maakt deel uit van een team van zeven wagens, zes BMW´s en één Mini, het grootste Dakar team uit de geschiedenis van de wereldberoemde marathonrally, die op 1 januari in Buenois Aires van start gaat.
Foto's: www.x-raid.de

V8 Supercars: Michael Schumacher redde James Courtney van de dood

Afgelopen weekend won James Courtney voor het team van Dick Johnson Racing(DJR) de prestigieuze V8 Supercartitel. In 2002 kwam Courtney voor het Jaguar Junior F3 team in het Britse F3 kampioenschap uit en was tevens één van de F1 Jaguar testrijders. Op 2 juli 2002 spatte de Formule 1 droom van James Courtney op Monza definitief uit elkaar.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford, DJR Racing"

courtney-rd07-07-2374
James Courtney is Michael Schumacher nog steeds erg dankbaar dat hij hem in 2002 bij
een testcrash op Monza uit zijn benarde positie bevrijdde.

Schumacher redde Courtney van de dood
V8 Supercarkampioen James Courtney kan zich vrijwel nog alles van die fatale dag herinneren. “Ik reed meer dan 330 km/u en plotseling begaf de achterwielophanging het. De wishbone trok zelfs de versnellingsbak er af. Een enorme klap. Het leek wel een vliegtuigongeval. Van de auto was niet veel meer over. Telemetriedata wees uit dat ik met ruim 306 km/u de muur raakte, en vervolgens nog eens een achterwaartse klap van 70 km/u incasseerde. Alleen de “survival cell” had het overleefd. Op dat moment begonnen de restanten van de auto al te branden. Ik kan mij al maar herinneren dat iemand naar mij riep en toen ik keek zag ik Michael Schumacher.” Schumacher trok de bloedende Australiër uit zijn benarde positie.” Het was de zwaarste F1-crash in 2002. Courtney is er Schumacher nog steeds dankbaar voor” verklaarde Courtney aan de vooravond van het behalen van zijn eerste V8 Supercartitel in Sydney afgelopen weekend.

F1 droom voorbij
Courtney kon dat jaar de Britse F3 titel op zijn buik schrijven en ook de F1 droom was definitief voorbij. Herstal vergde meer dan een jaar en Courtney kreeg met behoorlijke migraine problemen te kampen. Toch gaf de Australiër het niet op. Anderen hadden misschien opgegeven, maar de DJR-coureur keerde na een test terug in de autosport en koos voor de V8 Supercars.

18-courtney-ev08-10-0857
Er is altijd leven na de Formule 1. Courtney keek niet meer terug van wat misschien
had kunnen zijn.

Courtney: "Als ik toen niet gecrashed was, had ik nu tegen Vettel, Webber en Alonso geracet. Ik liep een behoorlijke achterstand op, maar mentaal gezien ben ik er sterker van geworden. Toch voel ik mij een gelukkig mens. Wie weet waar ik geëindigd was als ik die crash niet had gehad? Dan had ik mijn huidige vrouw Carys waarschijnlijk nooit leren kennen.”

Courtney kwam terug, won het Japanse F3 kampioenschap in 2003 en verschillende outings in het Japanse GT-kampioenschap met Toyota leidde tot het contact met Holden in Australië. Vanaf 2006 kwam Courtney voor de Ford teams van SBR en DJR uit. Met het laatstgenoemde team won Courtney afgelopen weekend de prestigieuze V8 Supercartitel. Tijdens de V8 Enduros op Philipp Island en Bathurst kwam Courtney in 2006 kortstondig voor Holden uit. De terugkeer naar dit merk lijkt een kwestie van enkele dagen. Courtney’s manager Alan Gow, lijkt deze deal enige tijd geleden al beklonken te hebben. “De V8 Supercar titel betekent enorm veel voor me maar ik ben er Michael Schumacher nog steeds dankbaar voor dat hij mij toen uit mijn benarde positie bevrijdde. Het was een behoorlijk surrealistische situatie” zegt Courtney nu 8 jaar later.

Hexis schenkt Aston Martin merkentitel na nieuwe zege

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 05-12-2010

FIA GT
Fred Makowiecki en Yann Clairay hebben na de Qualifying Race nu ook de Championship Race op een indrukwekkende manier op hun naam geschreven. Dankzij deze overwinning wordt Makowiecki derde in het rijderskampioenschap, pakt Aston Martin de titel in het merkenkampioenschap en wordt Hexis tweede in het teamkampioenschap, na het triomferende Vitaphone.
 
Makowiecki en Clairay vonden er niet beter op om de Championship Race op dezelfde manier te domineren als de Qualifying Race deze middag. Het Franse duo reed de concurrentie op een hoopje, en andermaal was de voorsprong liefst vijftien seconden, iets wat we dankzij de perfecte Balance of Performance slechts weinig hebben gezien dit seizoen.

Thomas Mutsch en Richard Westbrook werden in de blauwe Matech Ford GT tweede, en dat resulteert in een tweede plaats in het rijderskampioenschap voor de Duitser Mutsch. Ook de derde podiumplaats was voor Hexis, met de Aston Martin van Clivio Piccione en Jonathan Hirschi. Aston Martin wint zo het merkenkampioenschap, en dat is eigenlijk niet onverdiend gezien de snelheid van de Aston, misschien wel de snelste wagen uit het hele veld.

Dankzij een eerste en tweede plaats in deze race stijgt Hexis naar de tweede plaats in het eindklassement bij de teams. De titel bij de teams is voor Vitaphone, terwijl hun rijders Michaël Bartels en Andrea Bertolini deze middag al de wereldtitel pakten bij de rijders.
Fred Makowiecki wordt dankzij zijn overwinning derde in het rijderskampioenschap, terwijl Darren Turner en Thomas Enge (Young Driver AMR) een dramatische weekend beleefden. Na een vijftiende plaats zakken ze van twee naar vier in het kampioenschap.

Eén ding mag duidelijk zijn. Het slimste team met de slimste rijders heeft dit weekend de wereldtitel gepakt. Met twee overwinningen, zo goed als geen pech en heel slim rijgedrag mogen Andrea Bertolini en Michaël Bartels zeker de slimste rijders uit het veld mogen worden genoemd. Hun titel is er eentje op basis van ervaring en vooral te danken aan heel regelmatig seizoen, waarin Bartels en Bertolini in zo goed als elke Championship Race punten pakten.

Even terug naar de wedstrijd dan … Sergio Jimenez en Frank Kechele pakken de punten van de vierde plaats, gevolgd door Stefan Mücke en José Maria Lopez. Melden we tot slot nog een twintigste plek in het klassement voor Nico Verdonck en een negentiende voor Bas Leinders en Maxime Martin. Geen succes dus voor de Belgen in Argentinië.
Foto's: DPPI

BMW verlaat WTCC als fabrieksteam en concentreert zich op DTM programma

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 05-12-2010

WTCC
BMW heeft bekend gemaakt dat het haar fabrieksteam per 2011 terug trekt uit het WTCC kampioenschap, maar het Beierse merk zal nog wel een aantal 320 TC's leveren aan haar privé teams.
 
Mario Theissen liet weten: "De BMW 320 TC, uitgerust met de nieuw ontwikkelde motor, zal nog wel door privé teams ingezet worden in het WTCC."

Dat BMW besloten heeft de WTCC te verlaten, komt niet echt als een verrassing. Met de bekendmaking van haar DTM intrede in 2012, was de kans aannemelijk dat het WTCC programma daar onder zou lijden.

Theissen liet zich daarnaast nog uit over het DTM programma: "Het lijkt erop dat we in mei 2011 kunnen beginnen met het bouwen van de eerste auto's, waarna we in juni kunnen beginnen met testen. En dan is er ook nog de keuze voor de coureurs."

Coureurs Andy Priaulx en Augusto Farfus zullen zich aankomend seizoen richten op de GT's, maar de kans lijkt vrij groot dat ze in 2012 aan de start van de DTM races zullen verschijnen. "Ik zou graag in de DTM rijden," liet Priaulx al optekenen.

Ook voormalig Formule 1 coureur Nick Heidfeld, die al voor het Beierse team aan de start stond, is een mogelijke kandidaat. "We hebben een test coureur nodig die tevens de auto verder kan ontwikkelen," aldus Theissen. Heidfeld liet vervolgens weten: "Ik wil nog altijd in de Formule 1 rijden, maar op de lange termijn zou ik ook wel met BMW in de DTM willen rijden."

Christijan Albers heeft daarnaast ook wel interesse om in 2011 in de DTM te testen, en daarna in 2012 aan de start te staan, zo schreef Autosportnieuws.be al in augustus.

Voor BMW is er dus genoeg te kiezen uit coureurs met en zonder DTM ervaring.
Foto's: Grandprixfotografie.nl

Officieel naar Zolder in 2011, BMW maakt zaterdag besluit

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 01-12-2010

WTCC
Het is officieel. In het weekend van 22 tot 24 april krijgt Circuit Zolder net als afgelopen seizoen het wereldkampioenschap voor toerwagens WTCC op bezoek. Het weekend in Zolder zal het tweede betreffen van het seizoen 2011, aangezien het seizoen op 20 maart al opent in het Braziliaanse Curitiba.
 
Bovendien rekent Circuit Zolder dankzij een mooi programma, met onder meer de Belcar in het voorprogramma, op meer publiek dan in 2010. Het WTCC komt in het paasweekend op bezoek in ons land, dus ook dat kan gaan zorgen voor feestelijke gebeurtenissen.

Andy Priaulx heeft op de jaarlijkse uitreiking van de BMW Sports Trophy bekend gemaakt dat BMW aanstaande zaterdag, 4 december, zijn besluit of het al dan niet verder gaat in WTCC zal maken.

Verwacht wordt dat BMW zijn officiële team terugtrekt, om zo alles te zetten op een deelname aan de DTM in 2012. Laat ons hopen dat onze veronderstellingen fout zijn, anders zou er wel eens een serieuze klap kunnen volgen voor de toerwagen racerij.

BMW zal wel materiaal leveren aan de teams die uitkomen in de Yokohama Independents Trophy.
Foto's: www.grandprixfotografie.nl

Formule 1: Pastor Maldonado naar Williams

pastor_maldonado

Pastor Maldonado is in 2011 teamgenoot van Rubens Barrichello bij Williams. De GP2-kampioen is daarmee de vervanger van Nico Hülkenberg, die het goed deed en zelfs een poleposition behaalde, maar niet genoeg geld had om bij Williams te mogen blijven.


Tekst: Daan Jeuken

“Sinds zijn fenomenale race in Monaco 2007 heb ik Pastor op het oog gehad”, reageert teambaas Frank Williams. “Sinds die tijd heeft hij zich regelmatig in de kijker gereden, met het kampioenschap van dit jaar als hoogtepunt.”

Het feestvarken in kwestie, die in Abu Dhabi al voor Williams testte, is uiteraard verheugd met zijn aanstelling. “Dit is een schitterende manier om dit succesvolle jaar af te sluiten. Sinds mijn test in Abu Dhabi kan ik niet wachten om weer met het team aan het werk te gaan. Ik ga mezelf deze winter zo goed mogelijk voorbereiden op een hopelijk succesvol seizoen.”

GP2-kampioenen
Met de promotie van de GP2-kampioen naar de Formule 1 houdt de GP2 Series een eer hoog. Van de zes laatste kampioenen zijn er nu vijf actief in de Formule 1. Nico Rosberg (2005), Lewis Hamilton (2006), Nico Hülkenberg (2009) en Pastor Maldonado (2010) maakten allen als kampioen rechtstreekse promotie. De andere twee kampioenen - Timo Glock (2007) en Giorgio Pantano (2008) - waren al voor hun titel in de Formule 1 actief geweest. Alleen Pantano lijkt volgend jaar niet in de F1 actief te zijn.

Nico Verdonck ook in San Luis met Maserati

 
FIA GT
Onze landgenoot Nico Verdonck neemt ook op het Argentijnse circuit van San Luis deel aan het FIA GT1 wereldkampioenschap met een Maserati. Na een deelname met het Duitse Triple H Team Hegersport in Spa-Francorchamps en Navarra, wordt het in San Luis al de derde manche voor Verdonck met een Maserati.
 
Bij Maserati zijn ze duidelijk onder de indruk van de prestaties van Verdonck. De snelle Belg werd gisteren gecontacteerd door Michaël Bartels met de vraag of hij wilde afzakken naar Argentinië. Verdonck ging maar al te graag op dat voorstel in en vertrekt morgenavond naar Zuid-Amerika.

Of Verdonck zal rijden met een Maserati MC12 van Triple H, dan wel met een exemplaar van Vitaphone is nog niet bekend.
Foto's: www.gt1world.com / DPPI

Superleague Formula: Raceklasse wil naar Midden-Oosten, Australië en Amerika

480_van-der-drift-in-de-san

De Superleague Formula heeft voor 2011 plannen voor verdere uitbreiding in het Midden-Oosten, Australië en het Amerikaanse continent. In het 2010-seizoen organiseerde de voetbalgerelateerde raceklasse voor de eerste maal evenementen buiten Europa, met twee races in China. Deze werden gehouden op het stratencircuit van Beijing en op het Ordos International Circuit in Mongolië.

Tekst: PR
Foto: Matthé IJzerman

Voor komend jaar lijken er nu al twee Chinese races te zijn vastgelegd. Daarnaast vinden ook gesprekken plaats met racepromoters en circuits uit andere Aziatische landen en worden tevens nieuwe markten onderzocht.

Uitbreiding
Verschillende circuits in Australië hebben al interesse getoond om Superleague naar het zuidelijk halfrond te brengen. Brazilië - met twee clubs uitkomend in de serie (Corinthians en Flamengo) – is daarnaast ook één van verschillende Zuid- en Centraal Amerikaanse landen die de bolides graag op eigen bodem zouden zien. Ook zijn gesprekken gaande met tenminste één in circuit in de VS.

Europa
Uiteraard vergeet Superleague Formula niet zijn Europese fans. Sommige van de meest iconische racecircuits van het continent komen op de 12-ronde tellende kalender die binnen kort bekend wordt gemaakt.

Nieuwe gebieden
Robin Webb, Competitions Director, Superleague Formula: ,,2010 was een enorm succesvol jaar voor Superleague Formula. We hebben dit jaar niet alleen onze kalender naar 12 weekenden uitgebreid, maar ook nieuwe gebieden geopend door de twee raceweekenden op de gloednieuwe circuits in China te houden. Daarnaast was de race om de titel tot aan de laatste van 36 races ongelooflijk spannend. Aankomend seizoen willen we op dat succes doorbouwen en de enorme interesse vanuit alle werelddelen maakt ons hoopvol voor nog een fantastisch seizoen.’’

Formule 1: Nog tien stoeltjes voor 2011 te vergeven

start

Felipe Massa blijft ‘gewoon’ tweede rijder bij Ferrari, Jarno Trulli zal blijven racen bij Lotus en Sergio Perez (Sauber) is voorlopig de enige nieuwe naam in het Formule 1-veld. De FIA maakte de namen en rugnummers van de reeds aangemelde F1-coureurs voor 2011 bekend. Voor komend seizoen, dat over 102 dagen van start gaat, zijn nog tien stoeltjes te vergeven.

Zes teams (Red Bull, McLaren, Ferrari, Mercedes, Sauber en Lotus) hebben beide vacatures reeds ingevuld. Bij Renault (Robert Kubica) en Williams (Rubens Barrichello) is de helft van de line-up bekend. Omdat Sebastien Buemi en Jaime Alguersuari een doorlopend contract hebben, is de verwachting dat Toro Rosso hen ook in 2011 zal opstellen. De twee zijn echter nog niet bevestigd.

Formule 1-veld 2011:

Red Bull Racing
1. Sebastian Vettel
2. Mark Webber

Vodafone McLaren Mercedes
3. Jenson Button
4. Lewis Hamilton

Scuderia Ferrari Marlboro
5. Fernando Alonso
6. Felipe Massa

Mercedes GP Petronas F1 Team
7. Michael Schumacher
8. Nico Rosberg

Renault F1 Team
9. Robert Kubica
10. NOG NIET BEKEND

AT&T Williams
11. Rubens Barrichello
12. NOG NIET BEKEND

Force India F1 Team
14. NOG NIET BEKEND
15. NOG NIET BEKEND

Sauber F1 Team
16. Kamui Kobayashi
17. Sergio Perez

Scuderia Toro Rosso
18. NOG NIET BEKEND
19. NOG NIET BEKEND

Team Lotus
20. Jarno Trulli
21. Heikki Kovalainen

HRT F1 Team
22. NOG NIET BEKEND
23. NOG NIET BEKEND

Marussia Virgin Racing
24. NOG NIET BEKEND
25. NOG NIET BEKEND