Sportscars: Update Daytona 24UBleekemolen aan de leiding in GT. Ganassi domineert overall

Voorlopig goed nieuws uit Daytona. Jeroen Bleekemolen voert het GT klassement aan, terwijl het team van Ganassi de wedstrijd op dit moment beheerst.

Tekst en Foto's Ed Heuvink

54pitnight
De nr. 54 van Jeroen Bleekemolen tijdens een nachtelijke pitstop.

Goede kansen Bleekemolen op eindzege GT-klassement
Na ruim 19 uur in de Rolex24 at Daytona, heeft Jeroen Bleekemolen de leiding genomen in de GT klasse. Onze landgenoot reed samen met zijn partners een bijna foutloze nacht. Slechts eenmaal bleef het gaspedaal hangen waardoor Pilet spinde, gelukkig zonder ernstige gevolgen. Voordat Bleekemolen de leiding nam in deze categorie was het filmster Patrick Dempsey die, samen met zijn partners, aan de leiding lag. Met nog vijf uur te gaan gaat de GT strijd nu tussen de TRG Porsches van Bleekemolen en partners en de 911 GT3Cup met o.a. Andy Lally, de snelste auto in de kwalificaties.Er zijn slechts een handvol uitvallers, al blijven sommige auto's zoals de Camaro van Gavin zijn rondjes rijden: op meer dan 140 ronden achterstand op Bleekemolen.

07morning
De No 7 Camaro verkeerde vanochtend in tweedehands staat, maar reed nog wel.


In de overall strijd leiden de beide Ganassi auto's voor de Porsche Riley van ondermeer Max Papis en Christian Fittipaldi.


0102
De Ganassi-bolides drukken hun stempel op de wedstrijd.

Indycars: Robert Doornbos met Rahal Letterman Racing in gesprek voor Indy 500

r_doornbos_indycar_test2

Robert Doornbos en Rahal Letterman Racing zijn met elkaar in gesprek over een mogelijke deelname van de Nederlandse coureur aan de Indy 500 van dit jaar. Bobby Rahal, de chief executive officer van het team, en Doornbos’ manager Lodewijk Varossieau hebben dit beiden vandaag aan AUTOSPORT.NL bevestigd.

Tekst: Marc Kok
Foto's: archief Indycar 2009

Bobby Rahal is een grote naam in de Amerikaanse autosport. De inmiddels 58-jarige Rahal reed in zijn actieve loopbaan drie Champ Car titels bij elkaar en won tevens de 24 uur van Daytona van 1981. Bovendien won hij zelf de Indy 500 van 1986.

Levende legende
Op Indianapolis is Rahal een levende legende. In ’86 zegevierde hij op prachtige wijze. Enkele ronden voor het einde reed hij nog op de tweede plaats en was de race geneutraliseerd.

In de voorlaatste ronde werd het veld weer losgelaten en wist hij koploper Kevin Cogan direct te verschalken. Naast zijn overwinning werd hij tweede in 1990 en derde in zowel 1994 als '95.

Rahel: ‘Doornbos heeft talent’
Ook als teameigenaar kende Rahal successen op de Brickyard. In 2004 won hij de race met coureur Buddy Rice achter het stuur. De vader van coureur Graham Rahal hoopt dit jaar voor de Indy 500 Robert Doornbos in de cockpit van de Rahal Letterman Racing bolide te krijgen. ,,We hebben onlangs gesprekken gevoerd met Roberts management over een mogelijke deelname van Robert voor ons team tijdens de Indy 500’’, meldt Rahal vanuit Amerika. ,,Ik persoonlijk denk dat Robert zich in 2009 in een moeilijke situatie bevond. Hij zat in een omgeving die niet ideaal was voor hem om the best job te doen. Robert heeft overduidelijk talent. Ik voel dat wij hem een omgeving kunnen bieden die hij nodig heeft om zijn talenten te showen’’, aldus Rahal, wiens zoon Graham in 2009 bij Newman Haas Lanigan de Indycar-ploegmaat van Doornbos was.

Management Doornbos: ‘Gesprekken gaan goede kant op’
Ook Lodewijk Varossieau, de manager van Robert Doornbos, heeft aan AUTOSPORT.NL een reactie gegeven. ,,Klopt, we zijn in onderhandeling met Bobby Rahal voor de Indy 500. Besprekingen gaan de goede kant op’’, aldus Varossieau.

Meer kansen in 2011
Volgens Varossieau heeft zijn rijder ook andere kansen om dit jaar aan de bak te komen. ,,Verder zijn er mogelijkheden voor Superleague Formula. Azerti wil graag verder en dit is combineerbaar met de Indy 500’’, geeft de manager aan. ,,Ook zijn er mogelijkheden met twee DTM teams. De deal met Bobby Rahal zou een link met BMW mogelijk maken. Maar er zijn meer kansen.’’

rd_watkins_glenn

Eerste deelname Indy 500 geen succes
Mocht Doornbos dit jaar daadwerkelijk de Indy 500 gaan rijden, is dat zijn tweede deelname aan de roemruchte wedstrijd, die de Rotterdamse coureurs ook wel als 'de show' betitelt. In 2009 maakte hij zijn debuut. Dat werd uiteindelijk geen groot succes. Tijdens de kwalificatie schreef ‘Bobby D.’ zijn bolide af bij een crash op de niets ontziende baan. Nadat hij in de race de betonnen muur licht had getoucheerd, bleek zijn auto beschadigd aan de wielophanging. Later maakte een remdefect een definitief eind aan Doornbos' wedstrijd.
 
robert_arie_texas
Robert Doornbos in 2009 met zijn oval-coach Arie Luyendijk.

Een nieuwe deelname aan de Indy 500 zou voor Doornbos een mooie kans zijn om écht te laten zien wat hij kan in de race die zijn landgenoot en Indy-coach Arie Luyendijk in zijn loopbaan tweemaal won.

Chip Ganassi bovenaan in spetterende Rolex 24

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 30-01-2011

Endurance Races
De Rolex 24 At Daytona, de opener van het Amerikaanse Grand-Am seizoen, draait uit op een thriller van formaat. Chip Ganassi en Action Express maken er een schitterend kijkstuk van, en bij het ter perse gaan van dit artikel is het onmogelijk om te zeggen wie nu echt aan de leiding gaat in de race.
 
Joey Hand gaat in de Chip Ganassi BMW Riley dan wel virtueel aan de leiding, maar het spel van de pitstop´s speelt hoog op. Hand deelt die auto met Memo Rojas, Scott Pruett en Graham Rahal, een echt dreamteam voor deze wedstrijd.

De Action Express Porsche Riley van David Donohue volgt nu als tweede op een kleine vijftien seconden, terwijl de tweede Action Express Porsche van Christian Fittipaldi de derde plaats net overnam van de Chip Ganassi Porsche van Jamie McMurray.

De top-5 wordt vervoledigd door de Krohn Lola van ondermeer Nic Minassian. Justin Wilson ligt zesde, voor zijn teamgenoot en onze landgenoot Marc Goossens. Martin Brundle ligt in een United Autosports Ford / Riley knap achtste, gevolgd door Christophe Bouchut en Ricky Taylor.
De volledige top-6 in de race ligt quasi binnen dezelfde ronde, om maar te zeggen hoe spannend deze editie van de 24 Uren van Daytona daadwerkelijk is.

Tom Long is met een Mazda RX8 van het team van de Amerikaanse Acteur Patrick Dempsey leider in de GT-categorie, gevolgd door de Porsche van Tim Sugden en de Porsche van de Nederlander Jeroen Bleekemolen.
Foto's: www.grand-am.com

Sportscars: De Japanners zijn terug op Le Mans

rml

Toyota en Mazda zijn inmiddels weer vertegenwoordigd in de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans. Daar blijft het niet bij want ook Honda en Nissan zetten, elk op hun eigen manier, de eerste stappen richting sportscar succes.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: RML & Bruichladdich Racing

Honda kijkt naar Le Mans
Honda is de afgelopen tijd enorm succesvol geweest in de sportscars en dan vooral met het luxe merk Acura. American Le Mans titels en het LMP2 kampioenschap in Europa hebben de topmannen bij Honda overtuigd dat de endurance racerij echt de route is waarop Honda zich moet begeven. Virgin F1’s technisch directeur en vaste Acura ontwerper Nick Wirth heeft inmiddels een nieuwe LMP1, de HPD ARX-E, voor Honda gebouwd. Hoewel er nog geen bevestigd programma voor de nieuwe auto is, licht Wirth wel een tipje van de sluier op: ,,De ARX-E is de eerste Honda LMP1 die gebouwd is om succesvol te zijn op Le Mans. Ik weet zeker dat, op basis van onze CFD computers, we een auto hebben gebouwd die de grote concurrentie aankan.''

Ook is er een nieuwe LMP2 gebouwd, de ARX-D, die geheel conform de nieuwe LMP2 reglementen voorzien is van een grote rugvin. Het grote nieuws is dat niet alleen Le Mans winnaar Strakka Racing in de LMS met de nieuwe auto gaat deelnemen. Ook de LMP2-titelverdediger RML, voorheen met een Lola-Honda, is overgestapt naar het nieuwe chassis. Daarmee zijn vaste coureurs Tommy Erdos en Mike Newton, samen met de terugkerende Ben Collins, opnieuw grote favorieten voor de Le Mans Series titel.

bruichladdich

Nissan zet eerste voorzichtige stappen
Het nieuwe motoren reglement heeft ook de Nissan-naam teruggebracht naar de sportscarwereld. Via huistuner Nismo worden komend seizoen op zijn minst twee auto’s van motoren voorzien. Het Britse Bruichladdich Motorsport verdedigt de Nissan kleuren in Europa met de bekende Zytek LMP2. Bruichladdich was jaren actief met de Radical SR9 maar werd pas een echt grote speler in de LMS na de overstap naar het Zytek chassis. De Fransman Gary Chalandon wordt achter het stuur bijgestaan door Karim Ojjeh. In de ALMS wordt Libra Racing in verband gebracht met de nieuwe Nismo krachtbron . Zij zijn juist actief met de Radical en hebben in de Ier Peter Dempsey (de voormalig Formule Ford winnaar, niet de acteur!) een uitstekende troef in handen voor de langere wedstrijden in 2011.

Sportscars: Felle strijd op Daytona tussen Action Express Racing en Ganassi

De strijd om de zege in de 24U van Daytona lijkt zich te ontwikkelen tussen het team van Action Express Racing, dat vorig jaar de wedstrijd won, en het team van Chip Ganassi.

Tekst Willem J. Staat/Ed Heuvink
Foto’s Ed Heuvink

start
Sprintwedstrijd op Daytona
Na ongeveer 300 ronden wedstrijd reed de No 1 BMW Riley van Ganassi Racing op kop met daarachter de No 9 en No 5 Porsche Rileys van Action Express Racing. Het team van Action Express won vorig jaar overigens de wedstrijd. Het team is eigendom van de lokale zakenman Bob Johnson die de DP-afdeling van Brumos Racing heeft overgenomen. Brumos won de wedstrijd in 2009.

Het Coyote Chevy team van Maassen, Garcia en Edwards had na twee uur in de Rolex24 at Daytona een kleine voorsprong op de Riley Porsche van Donohue, Law, Rice en Friselle. Op de derde plaats lag de Lola Ford van Krohn, Jonsson, Zonta en Minassian. De Flying Lizzard Porsche die vanaf pole vertrok, verloor een ronde en lag toen op de 14e plek algemeen en was later bij een aanrijding betrokken, waardoor nog eens extra veel tijd verloren werd.

Ook de twee Ganassi BMW’s verloren in de beginfase veel terrein. Pruett, Rojas, Rahal en Hand lagen toen op de 11e plak en de auto van Franchitti, Montoya, Dixon en McMurray ligt na een kapotte band op twee ronden achterstand op de 22e plaats. Bij de GT's leidde de Auberlen BMW met een van de Mazda's op de tweede plek.

de_spirit_of_daytona_racing_chevrolet_coyote
Sascha Maassen leidde in de eerste uren met de Chevrolet Coyote.


Vooral in de beginfase waren er op de baan de nodige confrontaties. De Chevrolet Rileys van Wayne Taylor en Jimmie Johnson liepen veel achterstand op. Vijfvoudig NASCAR Sprint Cup-kampioen Jimmie Johnson moet de zegekans in de Rolex 24U voorlopig begraven.


Lees verder...

Sportscars: Pescarolo terug in Le Mans Series

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 25-01-2011

Endurance Races
Na een afwezigheid van een jaar verschijnt Pescarolo Sport komend seizoen terug op het toneel in de Le Mans Series en mogelijk de 24 Uren van Le Mans. De dominante LMS-kampioen van 2006, onder leiding van Henry Pescarolo, haalde met Emmanuel Collard en Christophe Tinseau twee toprijders binnen voor het volledige seizoen in de Le Mans Series, en een aanvraag om deel te nemen aan de 24 Uren van Le Mans is naar organisator ACO verstuurd.
 
JMW Motorsport, vorig seizoen nog actief in de LMS met een Aston Martin GT2, grijpt terug naar Ferrari, en zet een exemplaar van de bloedmooie, en bovendien nieuwe Ferrari F458 in tijdens de Le Mans Series 2011. Rob Bell blijft een vaste waarde binnen het team, maar zijn teamgenoot is nog niet bekend.

Aston Martin belooft om komend seizoen met ongeveer zes wagens aan de start te staan van de Le Mans Series. Jota Motorsport bevestigde al zijn deelname, maar ook Villois Racing (bekend uit de International GT Open), Gulf Team First en Aspeed maken hoogstwaarschijnlijk hun opwachting met een exemplaar van de Engelse bolide.

Het Belgische Prospeed Competition komt ook dit jaar uit in de LMS, waar onze landgenoot Marc Goossens het stuur van de Porsche zal delen met de Duitser Marco Holzer. Prospeed is ook opnieuw vertegenwoordigd in de Belcar.

Tommy Milner en Richard Westbrook rijden in 2011 voor Corvette. Milner komt uit in de American Le Mans Series en in de 24 Uren van Le Mans, terwijl Westbrook van dienst is tijdens de 12 Uren van Sebring, de 24 Uren van Le Mans en Petit Le Mans.

Ook Audi en BMW maakten hun line-up voor de Intercontinental Le Mans Cup bekend. Andy Priaulx maakt de overstap van WTCC naar de endurance racerij, en wordt vervoegd door Jörg Müller, Dirk Müller, Dirk Werner, Augusto Farfus, Bill Auberlen en Joey Hand. BMW verdeelt zijn programma over ALMS en ILMC. Ook Le Mans staat uiteraard opnieuw op de kalender van het Duitse merk.

Audi verschijnt met quasi dezelfde line-up aan de start als vorig seizoen. Dindo Capello, Allan McNish, Tom Kristensen, Timo Bernhard, Romain Dumas, Mike Rockenfeller, Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Treluyer zijn net als vorig jaar de rijders van dienst in ILMC en de 24 Uren van Le Mans.
Foto's: www.grandprixfotografie.nl

Verstappen overweegt deelname aan Dakar

Jos Verstappen is serieus aan het overwegen om volgend jaar deel te nemen aan de Dakar Rally in Zuid-Amerika.

Loodzwaar

Op zijn persoonlijke website laat de voormalig Formule 1-coureur weten dat hij de afgelopen weken de Dakar Rally nauwgezet heeft gevolgd. "De 2011-editie van de Dakar Rally zit er weer op. Helaas, moet ik zeggen. Want 'Le Dakar' is in mijn ogen een waanzinnig evenement. Spectaculair om naar te kijken, loodzwaar om aan deel te nemen. Als je ziet wat de coureurs moeten doorstaan, waar ze doorheen moeten en wat er allemaal bij komt kijken, dan kun je niet anders concluderen dat er in de natuur van Argentinië en Chili de afgelopen weken pure topsport is bedreven."

Zin

Verstappen heeft de rally niet alleen gevolgd als fan, maar ook omdat hij steeds meer zin krijgt om mee te doen. "Net als vorig jaar heb ik het evenement dit jaar met argusogen gevolgd en ik moet eerlijk bekennen dat het evenement me meer en meer begint te trekken. Ik heb dan ook zeker interesse om zelf een keer het avontuur te proeven en de uitdaging van de Dakar Rally aan te gaan. Als deelnemer wel te verstaan, maar dan vanzelfsprekend met de ondersteuning van een goed, professioneel team."

Meedoen om te winnen

De Limburger doelt daarmee op een plek bij een van de topteams. Meedoen om het uitrijden, is voor hem geen optie. "Ik wil de zaken dan wel serieus aanpakken en voel er bijvoorbeeld weinig voor om anoniem mee te gaan rijden. Of je doet iets goed of je doet het niet, dat is nog altijd mijn motto. Ik heb er nog geen concrete gesprekken over gevoerd, maar ik denk er wel serieus over na. Als het aan mij ligt gaat het er zeker van komen."

Sportscars: BMW maakt ILMC programma bekend

bmwilmc

BMW Motorsport zet in 2011 twee auto's in de Intercontinental Le Mans Cup in, zo maakte motorsport directeur Mario Theissen vandaag bekend. Met twee BMW M3 GT2’s, ingezet door de Rahal Letterman Lanigan en Schnitzer teams, wordt de hegemonie van Porsche en Ferrari opnieuw aangevallen en opent BMW echt de jacht op de eerste GT-titel voor de huidige M3.


Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: BMW Motorsport

Lokale kennis benut
BMW Motorsport zet vooral in op lokale kennis in die jacht op succes in 2011. Zo worden de M3’s tijdens de Amerikaanse races gerund door RLL Racing, het team van Bobby Rahal, dat ook in het volledige ALMS kampioenschap uit gaat komen. De wedstrijden in Europa en China worden weer verzorgd door BMW Team Schnitzer waar Charly Lamm al jaren aan het roer staat. Naast de ILMC vertegenwoordigd Schnitzer BMW ook in de Europese Le Mans Series.

Andy Priaulx onderdeel van vaste rijdersbezetting
Ook op het rijdersfront wordt er per evenement afgewisseld om de juiste coureurs in de snelste auto te krijgen. BMW meldt dat vier coureurs het hele ILMC zullen rijden. Dit zijn Andy Priaulx, Augusto Farfus, Dirk Müller en Dirk Werner waarbij het voor het eerst is dat Priaulx en Farfus een volledig sportscarseizoen voor hun vaste werkgever rijden. Voor de 12 uur van Sebring heeft BMW bepaald dat “Team Dirk”, bestaande Dirk Müller en Dirk Werner, gezelschap krijgt van Priaulx terwijl de tweede auto wordt bemand door Farfus en het vaste ALMS-duo Bill Auberlen en Joey Hand. Voor de Europese races wordt ook Jorg Müller bij het team betrokken om zo op alle circuits de sterkste rijdersbezetting te krijgen.

ILMC sport- en marketingtechnisch ideaal
Mario Theissen is dan ook bijzonder opgetogen over het besluit om aan het volledige ILMC deel te nemen: “De Intercontinental Le Mans Cup is relatief jong maar debuteerde succesvol in 2010. Na succes in Zhuhai, waar we de race wonnen, hebben wij besloten om met twee auto’s, gevuld met de beste coureurs die we hebben, vol voor de overwinning te gaan in het ILMC en de 24 uur van Le Mans.” Heldere doelen dus voor Theissen die toegeeft dat het ILMC marketing-technisch ook bijzonder goed werkt: “Fans kunnen nu onze auto’s in drie werelddelen zien racen, dat is fantastisch.”

Met de komst van het nieuwe DTM-programma werd gevreesd dat het sportscar project kleiner zou worden, maar met volledige deelnames aan het ALMS, de LMS, het ILMC en de 24 uur van Le Mans is niets minder waar. BMW Motorsport zet vol in op succes in de sportscars en heeft daar in 2011 alle troeven voor in handen.


Sportscars: Prospeed presenteert ijzersterke inschrijving LMS

prospeedporsche

Het Belgische Prospeed Competition is komend seizoen opnieuw actief in de GT2 klasse van de Le Mans Series en na een sterk slot van het 2010 seizoen heeft het team ambitieuze doelen. Porsche fabriekscoureur Marco Holzer en de in Nederland bekende Belg Marc Goossens komen het hele jaar voor het team van Rudi Penders uit in een gloednieuwe Porsche GT3-RSR .


Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: Prospeed Competition

Prospeed derde grote Porsche team
Terwijl er in de Le Mans Series reikhalzend wordt uitgekeken naar de nieuwe Ferrari 458 GT2 zit dus ook Porsche niet stil. Het GT2 wapen is stevig onder handen genomen om de nieuwe Ferrari aan te kunnen. Langzaam maar zeker wordt ook duidelijk dat Porsche op zijn minst drie sterke teams wil in de LMS om zo ook kwantitatief mee te kunnen met de Italianen.
Naast Felbermayr-Proton en IMSA Performance is Prospeed nu dus het derde team dat over een fabriekscoureur en een nieuwe auto beschikt.

Puzzelstukjes vallen samen
Teambaas Rudi Penders heeft dan ook veel vertrouwen in het komende seizoen: "Aan het einde van het seizoen stonden we op Silverstone op het podium. Sindsdien hebben we hard gewerkt om op dat niveau verder te kunnen. Nu hebben we alle ingrediënten voor succes met een geheel nieuwe auto en een ijzersterk rijders duo.” Maar Penders, die zijn team in 2010 het FIA GT3 teamkampioenschap zag winnen, weet ook dat je niet alleen alle ingredienten moet hebben om te kunnen presteren: “Nu moeten we gaan bouwen aan de puzzel om dat succes te kunnen halen.”

Prospeed Competition heeft het afgelopen seizoen al bewezen dat het zo nu en dan met de beste teams mee kan. Met twee sterke coureurs en een nieuwe auto moet het nu gaan bewijzen dat het constant mee kan draaien op het allerhoogste niveau in de Le Mans Series.

Indycar: Doorbos toch op Indy?

De afgelopen dagen is er in de media veel gespeculeerd of de racetoekomst van Robert Doornbos. In het Britse vakblad “Autosport” van deze week twijfelt de Nederlander tussen één kampioenschap en één race.

Tekst Willem J. Staat
Foto archief autosport.nl

doornbos

Doornbos laat niet het achterste van zijn tong zien of twijfelt?
De naam van Robert Doornbos wordt de laatste weken met Mercedes Benz in verbinding gebracht. De coureur liet enkele dagen nog weten dat er hooglopende contacten met het merk uit Stuttgart zijn. Norbert Haug liet vorige week al doorschemeren dat er contacten zijn maar dat er absoluut niets concreets is. Het Engels vakblad “Autosport” meldt deze week duidelijk dat Robert Doornbos de Indy 500 serieus in overweging neemt. In dat geval is deelname aan de DTM waarschijnlijk niet aan de orde. Tegenover “Autosport” verklaarde Doornbos dat het DTM als kampioenschap de eerste prioriteit heeft. In dat geval moet de Nederlander zich in een “Jahreswagen” bewijzen. Geen gemakkelijke opgave zoals Ralf Schumacher en David Coulthard ondervonden. Wordt 2011 voor Robert Doornbos één kampioenschap of “één Top Race”? De Nederlander houdt zijn grote schare fans in spanning. De Indycarfans hopen op deelname aan de Indy 500 en de DTM Fans op een DTM deelname.

Stoffel Vandoorne maakt kans op plaats in FIA Academy

Door: Marit Rijpert
Gepost op: 22-01-2011

Diversen
De FIA heeft de lijst met namen bekend gemaakt van talenten die kans maken op plaatsing in het opleidingsprogramma van de internationale autosportfederatie. Op deze lijst van negentien coureurs was ook de naam van onze landgenoot en F4 Eurocup 1.6-kampioen Stoffel Vandoorne terug te vinden. De jonge hoopvollen zullen deelnemen in een shoot-out van drie dagen om te bepalen wie er uiteindelijk in de eerste editie van de Young Driver Excellence Academy zal belanden.
 
Van de negentien coureurs op de shortlist zullen er slechts tien zich ook echt bij de FIA Academy aan mogen sluiten in. Op het selectie evenement, dat van 6 t/m 8 februari in Melk (Oostenrijk) gehouden zal worden, krijgen de heren zowel rij- als niet-rij-proeven en wordt er gelet op fitness en rijprestaties, media technieken, samenwerken in een team en psychologie. De jonge rijders zullen worden begeleid door voormalig Formule 1-rijder en dubbel Le Mans winnaar Alexander Wurz en voormalig WRC bijrijder Robert Reid.

Stoffel Vandoorne (18) is heeft in zijn nog jonge carrière al veel indruk weten te maken en is daarom door de RACB naar voren geschoven om in aanmerking te komen voor plaatsing in het nieuwe trainingsprogramma. In 2009 eindigde Stoffel al als tweede in de CIK-FIA World Cup karting in de KF2 categorie. Het afgelopen jaar maakte hij dan de overstap naar eenzitters in de F4 Eurocup 1.6, die hij meteen won met zes overwinningen uit veertien races. In 2011 zal Stoffel uitkomen in de Formule Renault 2.0 Eurocup en Northern European Cup voor het eveneens Belgische KTR Racing team.
Ook Nederland is sterk vertegenwoordigd in de selectieronde. Zowel rallyrijder Kevin Abbring, als Formule BMW-kampioen Robin Frijns mogen zich in Oostenrijk gaan bewijzen. Verder is ook de kampioen van de ADAC Formel Masters, Richie Stanaway, aanwezig, naast winnaars uit de Super 2000, het Junior WRC, en zijn er een aantal coureurs die zelfs al Formule 1 testervaring hebben.

FIA Academy shortlist:
Kevin Abbring, 21, Nederland - klassewinnaar WRC and IRC
Hamad Ahmed Al Fardan, 23, Bahrain - voormalig Formule BMW Azië coureur
Paul-Loup Chatin, 19, Frankrijk - F4 Eurocup 1.6 racewinnaar
Albert Costa, 20, Spanje - Formule Renault 3.5 coureur
Alon Day, 19, Israël - Duits Formule 3 coureur
Philipp Eng, 20, Oostenrijk – Formule 2 racewinnaar
Robin Frijns, 19, Nederland - Formule BMW Europa kampioen
Adam Gould, 23, Groot-Brittannië - British Rally Championship koploper
Timmy Hansen, 18, Zweden - Formule BMW Europa koploper
Egon Kaur, 23, Estland - Ests rally coureur
Andreas Mikkelsen, 21, Noorwegen - IRC koploper
Josef Newgarden, 20, Verenigde Staten - GP3 coureur
Norman Nato, 18, Frankrijk - F4 Eurocup 1.6 koploper
Alexander Rossi, 19, Verenigde Staten - GP3 koploper
Jan Skala, 19, Tsjechië - Formula Renault coureur
Richie Stanaway, 19, Nieuw-Zeeland - Formel Masters kampioen
Molly Taylor, 22, Australië - British Rally Championship coureur
Stoffel Vandoorne, 18, België - F4 Eurocup 1.6 kampioen
Joni Wiman, 17, Finland - Formula Masters coureur

V10 Worldseries wederopstanding A1 GP of “Deja Vu”?

In de Britse media en op het Internet is de afgelopen weken druk gespeculeerd over de “wederopstanding” van A1Grand Prix. Er zijn heel veel contra's maar een "Ecclestone""-achtige benadering zou waarschijnlijk de minste
schade toebrengen.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s archief autosport.nl


start_a1

Wederopstanding A1 GP in aantocht?
De afgelopen dagen is er in de Britse Media en op het Internet druk gespeculeerd over de “wederopstanding” van A1 GP. De nieuwe serie wordt waarschijnlijk door een nieuwe groep investeerders, die door een sleutelfiguur binnen de autosport bij elkaar zijn gebracht, begin februari aangekondigd. Het concept is bijna gelijk aan dat van A1 GP maar de franchise formule zal niet worden toegepast. Men wil gebruik maken van het in Engeland gebouwde Ferrari-chassis dat door een Judd V10 krachtbron zal worden aangedreven. De initiatiefnemers willen wedstrijden in Europa, het Midden Oosten, Afrika, Centraal en Zuid Amerika, alsmede Japan en China organiseren. De naam van het nieuwe kampioenschap A10 World Series.

Financieel wanbeleid leidde tot ondergang A1 GP
Of er gezien de financiële wanprestaties in de A1 GP werkelijk behoefte aan een dergelijke klasse is, staat te bezien. De totale “waarde” van het A1 GP schuldenpakket dat in een loods in Surrey staat opgeslagen bedraagt volgens het Britse vakblad “Racecarengineering” ongeveer 85 miljoen Britse ponden. De schuldenlast van A1 GP bedraagt bijna 15 miljoen Britse ponden. Ferrari is uiteraard de grootste schuldeiser, maar ook bijv. het NH Hotel in Zandvoort ging met A1 GP voor ruim 200.000 U$ het schip in, meldt de lijst van gepubliceerde slachtoffers in het magazine. In Australië moest men op Surfer’s Paradise in 2009 alle zeilen bijzetten om toch een wedstrijd te laten plaatsvinden. Uiteindelijk redde de V8 Supercarorganisatie het evenement. Al in haar eerste bestaansjaar verloor A1 GP volgens het gerespecteerde “Racecarengineering” maar liefst 240 miljoen dollar. Nog ruim 250 onfortuinlijke schuldeisers wachten op hun geld. Daaronder vele gespecialiseerde Britse toeleveringsbedrijfjes.

a1gp_zondag_start_hoofdrace
Een rijdende schuldenberg!

Alleen Team Malaysia speelde quitte
Jack Cunningham van Team Malaysia verklaarde in het desbetreffende Magazine dat A1 Team Malaysia als één van de weinigen quitte speelde. Volgens Cunningham had men te hoge sponsorshipdoelstellingen en had men veel te duur personeel in dienst.Ook vond Cunningham de overstap naar het Ferrari-chassis een blunder. Men had beter bij de Lola’s kunnen blijven. Zijn stelling werd dit seizoen bevestigd door het succes van Romain Grosjean in AutoGP. Behalve in Nederland misschien, waren de TV-ratings bedroevend slecht. Wereldwijd waren er per wedstrijd nog geen 15 miljoen kijkers. NASCAR haalde ter vergelijking alleen al in zijn hoogtijdagen 20 miljoen kijkers in de VS.

malaysia1
Alleen Team Malaysia heeft in A1 GP quitte gespeeld!

Voordeel van de twijfel?
De nieuwe V10 series mag in een nog steeds niet gezonde conjunctuur wat de schrijver van dit artikel betreft het voordeel van de twijfel genieten. Maar gezien de beladen voorgeschiedenis van A1GP zullen circuits, teams, sponsors, organisatoren, hotels etc. uiterst argwanend zijn en zullen zeker niet staan te springen. En is er werkelijk behoefte aan een dergelijke klasse in het overvolle eenzitter-oerwoud? Zelfs Superleague Formula en de “goedkope” FIA Formule 2 moesten het in 2010 bij tijd en wijle met startvelden van 17 auto’s stellen. Het Italiaanse vakblad “Autosprint” schaalde toevallig afgelopen week de volgorde van belangrijkheid van de Formule-klasses in het voorbije seizoen in.

Lees verder...

Sportscars: Team Pescarolo is helemaal terug in Le Mans Series

pescarolo

Pescarolo, een van de grootste namen in de historie van de 24 uur van Le Mans, is na iets meer dan een jaar afwezigheid helemaal terug. Na een mislukte overname, een onverwacht faillissement en een miraculeuze redding door bevriende investeerders, heropende viervoudig Le Mans-winnaar Henri Pescarolo deze week de deuren van zijn succesvolle sportscar team.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto's: Team Pescarolo/Dominique Breugnot & Oak Racing/Clement Martin

Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd bij het team dat in het verleden tot twee keer toe de Le Mans Series wist te winnen. Het in Le Mans gestationeerde team van de viervoudig Le Mans winnaar Pescarolo beschikt nog steeds over een van de snelste LMP1 prototypes ter wereld. Het kan opnieuw rekenen op de steun van de regio La Sarthe en een hele groep lokale bedrijven. Daardoor is er genoeg budget om ten minste één Pescarolo 01 Judd in te schrijven voor de 24 uur van Le Mans.

Mislukte overname
Maar de mislukte overname door Sora Composites aan het eind van 2009 en het daaropvolgende faillissement, hebben er wel degelijk voor gezorgd dat de verwachtingen voor het komende seizoen wat minder hooggespannen liggen. ,,We hebben voorlopig één auto ingeschreven voor Le Mans en de Le Mans Series. We hopen nu het budget te vinden voor een tweede auto’’, is dan ook het enige dat Pescarolo wil loslaten over het komende seizoen.

Collard eerste coureur
Ook is er nog weinig bekend over de coureurs waar Team Pescarolo mee onderhandelt. De meeste van de voormalige Pescarolo-toppers zoals Jean-Christophe Bouillon en Frank Lagorce hebben elders in het veld onderdak gevonden terwijl Pescarolo, die zijn team door zijn goede en vermogende vriend Jaqcues Nicolet ‘terugkreeg’ bij een spectaculaire veiling, ook rijders met budget nodig heeft. Wel tekende de 39-jarige Emmanuel Collard, in 2007 nog derde op Le Mans voor Pescarolo, voor zijn oude team. Zeker is daarmee dat de Fransman in ieder geval niet terugkeert bij het Corvette fabrieksteam in de GT2 klasse.

oak

Oak Racing stapt over naar LMP1
Naast de twee fabrieksinschrijvingen staan er nog eens twee LMP1 Pescarolos en een LMP2 chassis aan de start in de bekende zwart-roze kleuren van Oak Racing. Het team, eigendom van de eerder genoemde Nicolet, kwam afgelopen seizoen uit in de LMP2 klasse en was daar een vaste podiumklant. Maar Nicolet, wiens team veel tijd en geld heeft gestoken in de doorontwikkeling van de Pescarolo, wil meer. Hij heeft daarvoor echte troeven aan het rijdersfront: ,,Pierre Ragues en Guillaume Moreau nemen de honneurs waar in de eerste LMP1, terwijl in de andere twee auto’s vooral gekeken wordt naar een mix van jonge coureurs en ervaren amateurcoureurs.’’

Aanval openen
Iets meer dan een jaar geleden was de Pescarolo naam nagenoeg verdwenen uit de autosport. Maar met vijf verwachte auto’s is niets minder waar. Met de hulp van Jacques Nicolet kan Henri Pescarolo zich weer richten op waar hij echt goed in is: de aanval openen op de grote fabrieksteams.

Sportscars: Kronos Racing met Aston Martin naar Le Mans

astonmartinickx

Kronos Racing, het team dat vooral bekend staat om de successen in de Rallysport, heeft nu ook de 24 uur van Le Mans in het vizier gekregen. Het Belgische team, dat met Sebastien Loeb zelfs een wereldtitel pakte, heeft de handen ineen geslagen met Vanina Ickx. Na het WRC is, als het team een inschrijving krijgt, nu dus de grootste endurance wedstrijd aan de beurt.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto: Aston Martin Racing

Vanina Ickx neemt het voortouw
De grote initiatiefneemster achter de Kronos Aston Martin is Vanina Ickx. De Belgische reed in 2010 in een door Signature ingezette Aston Martin, hetzelfde model als de Kronos auto. Opnieuw bewees zij daarin dat de dochter van Jacky Ickx zich nergens zo goed thuis voelt als in een sportscar. De Aston Martin beviel haar echter zo goed dat ze samen met Kronos Racing het endurance project op poten heeft gezet.

Kronos terug in endurance-racerij
Helemaal nieuw in de endurance racerij is Kronos niet. In 1999 en 2000 wist het team met een Peugeot de 24 uur van Spa-Francorchamps te winnen en versloegen zo de grotere fabrieksteams van onder andere BMW. Na die successen bleef het lang stil rondom Kronos op de circuits en verplaatste het succes zich naar de rallysport. Toch bleef de wens om op de grootste evenementen actief te zijn, weet ook teambaas Marc van Dalen: ,,Le Mans blijft ons trekken. Het is een uitdaging die we heel graag aangaan en de kans die Vanina ons biedt, met zo’n goede auto, kunnen we niet laten lopen.’’

Alleen Ickx als coureur bevestigd
De wens van Kronos komt dus uit. Maar voorlopig staat alleen de 24 uur van Le Mans op het programma. Het team sluit niet uit dat, mits er budget is, ook een aantal Le Mans Series races wordt toegevoegd. Naast Ickx zijn er nog geen rijders genoemd. Belgische coureurs lijken voor de hand liggend voor het team dat bijna uit het niets een mooie inschrijving voor de 24 uur van Le Mans presenteert.

Formule 1: Pirelli wil minder goede banden maken

hamilton_pitstop

Pirelli is van plan om komend seizoen minder goede banden te fabriceren dan de Formule 1 gewend was van Bridgestone. Ze willen er namelijk voor zorgen dat iedereen volgend jaar elke race tenminste twee pitstops zal moeten maken.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: McLaren

Canada als voorbeeld
Afgelopen seizoen werd het bijtanken verboden, in de hoop dat dit het inhalen op de baan zou bevorderen. Dat bleek echter niet te werken, want de vuile lucht achter de auto bleef nog steeds voor een gebrek aan grip zorgen. En als auto’s niet dicht achter elkaar kunnen rijden, kunnen ze elkaar ook niet inhalen.

Positieve uitzondering in het seizoen 2010 was de Grand Prix van Canada. Toen hadden de banden het bijzonder zwaar en werden de onderlinge verschillen per ronde dermate anders dat de inhaalacties legio waren. Het is goed om te zien dat Pirelli hier lering uit heeft getrokken.

Meer show
“We willen elke race tenminste twee bandenwissels zien”, verklaarde Paul Hembery, de motorsport director van Pirelli. “We willen de show groter en daarmee de sport interessanter maken. We moeten echter wel realistisch blijven: in ons eerste jaar zijn er circuits waar we geen data van hebben, zoals de stratencircuits of de nieuwe banen.”

Om hierop in te spelen heeft Pirelli het voorstel gedaan om tijdens de vrijdagtrainingen verschillende bandentypes uit te proberen. “Er is ons een mondeling voorstel gedaan om dit telkens tijdens de eerste vrije training op vrijdag te doen.”

In de tussentijd zal Pirelli er alles aan blijven doen om de zaakjes op orde te krijgen voor de eerste race van 2011. Om de extreemste omstandigheden na te bootsen zullen ze op het Yas Marina-circuit van Abu Dhabi gaan testen. Dit doen ze ‘s nachts, op een kunstmatig blank gezette baan.

Sportscars: Hybride prototypes van de partij in LMS

zytekhybrid

Het nieuws rondom de Europees georiënteerde Le Mans Series (LMS) en het eigenlijke wereldkampioenschap, de Intercontinental Le Mans Challenge (ILMC), blijft positief. Dit maal zijn het echter niet de terugkeer van de Japanse merken in het veld, maar is de hybride technologie die in het oog springt. In 2011 staan Rangoni Motorsport en het Zwitserse Hope Pole Vision, twee nieuw LMP1 privéteams, met de hybride technologie op de grid.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto: American Le Mans Series

Europees debuut Zytek 09S Hybrid
Bijna uit het niets is het Rangoni Motorsport, het familieteam dat door de broers Luca en Michael Rangoni in 2004 is opgericht, een deelnemer geworden in de LMP1 klasse. De afgelopen jaren zette het team namelijk auto’s voor de Seat Leon Supercopa in en was het actief in de Italian Superstars klasse. Nu waagt Rangoni Motorsport dus de overstap naar de sportscars.

Minstens net zo verrassend is de auto waarvoor het team voor kiest: een Zytek 09S LMP, aangedreven door de Zytek V8 LMP1 motor en uitgerust met de nieuwste, door Zytek zelf ontwikkelde, hybride technologie. Deze auto maakt dus in 2011 zijn Europees debuut, al is deze auto niet helemaal nieuw. In 2009 zagen we de Zytek al eens in actie in de American Le Mans Series in handen van Corsa Motorsports en met onder andere Stefan Johansson achter het stuur.

Sterk rijderstrio
Teambaas en coureur Luca Rangoni is net als zijn team, verre van een onbekende in de autosport. Toch komt de overstap naar de hoogste klasse van de Le Mans Series als een verrassing. Het overgrote deel van de ervaring van de 42-jarige Italiaan bestaat namelijk uit successen in merkencups als de Europese Renault Clio Cup, de SEAT Léon Supercopa en de Italiaanse Porsche Carrera Cup.

Naast Rangoni is ook 2007 FIA GT kampioen Tomas Biagi van de partij. De derde rijder wordt de relatief onbekende Fernando Geri, die vorig seizoen nog actief was in de LMP2 klasse en zijn geluk niet op kan dat hij nu achter het stuur van een LMP1 Zytek mag kruipen: ,,Ik ben ontzettend blij. We zijn lang in gesprek geweest met John Manchester van Zytek en hebben het toch voor elkaar gekregen. Dit is meer dan waar ik op had gehoopt!’’ Naast de deelname aan de Le Mans Series hoopt Rangoni Motorsport ook op een inschrijving voor de 24 uur van Le Mans.

Sportscars: Jetalliance Racing officieel Lotus fabrieksteam in ILMC

lotusevora
Het Oostenrijkse Jetalliance team is vanaf dit seizoen het officiële fabrieksteam voor Lotus in de Intercontinental Le Mans Challenge. Het team, al jaren actief in verschillende GT klasses met merken als Porsche en Aston Martin, zal komend seizoen twee Lotus Evora GT2’s inzetten.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: Group Lotus/ACO

Begin maart wordt het team officieel gepresenteerd. Dat betekent dat de 12 uur van Sebring, de eerste wedstrijd van de ILMC, wordt overgeslagen. Op dat moment worden ook de coureurs bekendgemaakt. Jean Alesi, sinds kort Lotus ambassadeur, en de Brit Sam Hancock lijken de grootste kandidaten voor de Lotus Evoras, die het de komende jaren Porsche, Ferrari en BMW moeilijk moeten gaan maken.

Mooi programma eerste jaar
Na de officiële lancering staan in 2011 slechts zeven wedstrijden op het programma, maar dat zijn zeker niet de minste. In het eerste seizoen met de Evora GT2 concentreert het team zich namelijk op de Intercontinental Le Mans Challenge, met races op Spa-Francorchamps, Silverstone, Road Atlanta en de 24 uur van Le Mans. Daarmee keert het iconische merk terug naar het circuit waar het in het verleden overwinningen in de kleinere klassen boekte en in 1997 voor het laatst actief was met de Lotus Elise GT1.

Lichtner-Hoyer trots op team
Teambaas Lukas Lichtner-Hoyer is meer dan tevreden met de samenwerking met de Lotus groep: ,,Ik ben ontzettend trots dat wij mogen werken met een bedrijf als Lotus.’’ Angst voor problemen met de nieuwe Evora heeft Lichtner-Hoyer niet: ,,Veel mensen verklaren ons voor gek dat we met een nieuwe auto gaan rijden. Maar als je de mogelijkheid krijgt aangeboden om het met Lotus op te nemen tegen Porsche en Ferrari, sla je die niet af!’’

Echte concurrent
Het zal misschien even duren, maar de grote merken in de GT2 klasse hebben er dus een echte concurrent bij gekregen. En dat kan alleen maar voor nóg meer spanning zorgen.

Best of crash 2010 Motors TV

Dunlop 24 uur Dubai Promotie video 2011

Morgen start de actie bij de Dunlop 24H of Dubai

110111_dubai_welcome
"Warm welcome" voor teams en deelnemers bij de Dunlop 24H of Dubai

Het duurt nog slechts één dag voordat de actie begint op het Dubai Autodrome tijdens de zesde editie van de Dunlop 24H of Dubai, de eerste internationale lange-afstandsrace van het jaar voor GT’s, toerwagens en 24H-specials. “Alle containers zijn aangekomen en sinds vanmorgen zijn de teamleden druk met het uitladen van auto’s en materiaal en het inrichten van de pitboxen. Morgen gaan de eerste auto’s de baan op”, zegt Gerrie Willems van het Nederlandse bureau CREVENTIC, organisator en promotor van de Dunlop 24H of Dubai.


Tekst en foto: PR

Wie rondloopt in het rennerskwartier van het Dubai Autodrome, verwarmd door de zon en de prettige temperatuur van rond de 25 graden, terwijl de meeste mensen in Europa nog bibberen bij sneeuw en ijs, merkt direct de hooggespannen verwachtingen van teams en rijders, die nauwelijks kunnen wachten tot de actie begint. De eerste kans voor rijders, met het circuit vertrouwd te raken, is er op woensdag tijdens de zogeheten “rent-a-car-rides”, een vast programma-onderdeel tijdens races van CREVENTIC. Hierbij kan iedereen met een straatauto de baan op, waarbij een maximum snelheid van 60 km/u geldt. Daarna is er een privétest van vier uur, waarbij teams voor het eerst hun raceauto op de baan kunnen testen. Een andere goede traditie is de ‘Welcome Party’, die dit jaar echter voor het eerst in het rennerskwartier plaatsvindt. “De party wordt in samenwerking met de toeristische organisatie in de Verenigde Arabische Emiraten gehouden en biedt als barbecueparty voor iedereen de gelegenheid om van de typische Arabische gastvrijheid te genieten”, zegt Gerrie Willems. “Er hebben zich al meer dan 500 gasten aangemeld, dus samen met het geplande optreden van een buikdanseres wordt dat een echt ‘warm welcome’, zoals men in het Engels zegt!”

Op donderdag zijn er van 10.00 tot 11.00 uur taxiritten, waarbij coureurs een gast in hun raceauto over het circuit mee kunnen nemen. Na twee vrije trainingen (11.30 tot 12.15 uur en 13.15 tot 14.45 uur) volgt de kwalificatie, waarin de startplaatsen voor de race worden bepaald (15.00 tot 17.30 uur, verdeeld in drie heats). Na de kwalificatie is er van 18.00 tot 20.00 uur nog een avondtraining in het donker. Op vrijdag is er van 10.30 tot 11.00 uur de warm-up, waarna de race om 14.00 uur van start gaat en 24 uur later eindigt.

Een vol veld met teams en rijders uit 38 landen
De zesde editie van de Dunlop 24H of Dubai wordt de grootste tot dusver, met een vol startveld met 90 teams en rijders uit in totaal 38 verschillende landen. Bij de fabrikanten is het nauwelijks een verrassing dat Porsche met 20 auto’s het best vertegenwoordigd is, gevolgd door BMW met 15 auto’s, Renault met negen en SEAT met acht auto’s. Deze cijfers weerspiegelen ook de grote veelzijdigheid in het startveld: terwijl alle Porsches in de aparte Porsche Cup-klasse of in de grootste klasse A6 uitkomen en als kandidaten voor een topklassering gelden, gaat het bij de meeste Renaults om Clio’s uit de compacte A2-klasse. Bij de BMW’s is er een mix van Z4’s, M3’s, een 325i en 1-series, waaronder tal van auto’s met dieselmotoren. De concurrentie voor de Porsches komt naar alle waarschijnlijkheid van drie Ferrari 430’s, drie Lamborghini Gallardo’s en evenzovele Mercedes-Benz SLS AMG’s. De sportwagen met vleugeldeuren beleeft in Doebai zijn debuut bij een 24-uursrace. De overige merken in het startveld: Mosler, Gomez Competition, Brokernet, Ford, Corvette, Audi, Ginetta, Aston Marton, Lotus, Donkervoort, Saker, Opel, Honda, Mini en Volkswagen. In totaal nemen er auto’s van 22 verschillende merken aan de race deel. Live timing, nieuws, webcam-beelden en volop informatie is te vinden via live.24hseries.com


Indycar begraaft de naam IRL

Indycar heeft tijdens een persconferentie in Indianapolis de naam IRL definitief ten grave gedragen. Het maakt deel uit van een nieuwe strategie om de fans weer terug te winnen. Ook kondigde men enkele belangrijke reglementswijzigingen aan.

Tekst Willem J. Staat
Foto  Indycar

indycar_randy_bernard_2011
Randy Bernard, heeft nu het laatste puin van Tony George geruimd.

Indycar wil image verbeteren
Sinds gisteren behoort de naam IRL definitief tot het verleden. Voortaan spreekt men over de Indycar-series. De naamsverandering maakt deel uit van een strategisch plan om de Indycars bij het grote publiek nog groter en bekender te maken. Om de populariteit van Indycar te verhogen heeft Indycar-baas Randy Bernard Sarah Nettinga bij NASCAR weggekaapt. Bij NASCAR was zij verantwoordelijk voor de “celebrities” die bij de wedstrijden te gast waren. Om de bekendheid van Indycar te verhogen heeft men in Los Angeles een kantoor geopend.

Reglementswijzigingen
De 107% kwalificatieregel werd teruggebracht tot 105%. Op deze wijze wil Randy Bernard rijdende chicanes zoals Milka Duno uitsluiten. De keuze van de pitboxen wordt nu bepaald aan de hand van de prestaties in een voorgaande wedstrijd. Op de normale circuits moeten de rijders tijdens dezelfde banden gebruiken. M.a.w. Tussen de kwalificatiesegmenten mag er van banden gewisseld worden, maar niet tijdens het segment zelf.

Bernard: “De fan is het belangrijkste dat wij hebben. Je kunt over de beste entertainers ter wereld beschikken maar als er ééntje bovenuit steekt zal dat de favoriet bij hen zijn. Wij moeten er voor zorgen dat onze fans over onweerstaanbaar entertainment beschikken.”

Ook werden er nieuwe slogans gelanceerd. Men gebruikt de slogan “Real Drivers, Real Racecars, Real Fast.” De Indy 500 is de meest belangrijke wedstrijd in de geschiedenis.

Tevens wordt er een z.g. “doubléfilerestart” ingevoerd. Bij NASCAR werkt dit perfect. Maar een aantal rijders zoals Helio Castroneves, Danica Patrick en Marco Andretti hebben toch hun bedenkingen hierover. Waarschijnlijk wordt deze regel voor het eerst tijdens de Indy 500 toegepast.

Het afgelopen jaar wist Randy Bernard maar liefst 15 nieuwe sponsors voor de Indycarseries aan te trekken!

V8 Supercars: Seizoensopener in Abu Dhabi live op Motors TV

the_cast_v8_supercars

De belangrijkste Australische raceserie, de V8 Supercars, worden al tien jaar uitgezonden door Motors TV. Dit jaar zal de zender de seizoensopener zelfs live in de huiskamer brengen.

race_sandown

Het hoge snelheidskanaal zal er vanaf volgende maand bovenop zitten. De V8’s starten hun 2011 campagne op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. De 650 pk sterke Holden Commodores en Ford Falcons werken daar twee races van elk 200 kilometer af. Deze manches worden verreden op vrijdag 11 en zaterdag 12 februari aanstaande.

Aftellen naar de 24 Uren van Dubai 2011

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 11-01-2011

Endurance Races
Het duurt nog slechts één dag voordat de actie begint op het Dubai Autodrome tijdens de zesde editie van de Dunlop 24H of Dubai, de eerste internationale lange-afstandsrace van het jaar voor GT's, toerwagens en 24H-specials. "Alle containers zijn aangekomen en sinds vanmorgen zijn de teamleden druk met het uitladen van auto's en materiaal en het inrichten van de pitboxen. Morgen gaan de eerste auto's de baan op", zegt Gerrie Willems van het Nederlandse bureau CREVENTIC, organisator en promotor van de Dunlop 24H of Dubai.
 
Wie rondloopt in het rennerskwartier van het Dubai Autodrome, verwarmd door de zon en de prettige temperatuur van rond de 25 graden, terwijl de meeste mensen in Europa nog bibberen bij sneeuw en ijs, merkt direct de hooggespannen verwachtingen van teams en rijders, die nauwelijks kunnen wachten tot de actie begint. De eerste kans voor rijders, met het circuit vertrouwd te raken, is er op woensdag tijdens de zogeheten "rent-a-car-rides", een vast programma-onderdeel tijdens races van CREVENTIC. Hierbij kan iedereen met een straatauto de baan op, waarbij een maximum snelheid van 60 km/u geldt. Daarna is er een privétest van vier uur, waarbij teams voor het eerst hun raceauto op de baan kunnen testen. Een andere goede traditie is de 'Welcome Party', die dit jaar echter voor het eerst in het rennerskwartier plaatsvindt. "De party wordt in samenwerking met de toeristische organisatie in de Verenigde Arabische Emiraten gehouden en biedt als barbecueparty voor iedereen de gelegenheid om van de typische Arabische gastvrijheid te genieten", zegt Gerrie Willems. "Er hebben zich al meer dan 500 gasten aangemeld, dus samen met het geplande optreden van een buikdanseres wordt dat een echt 'warm welcome', zoals men in het Engels zegt!"

Op donderdag zijn er van 10.00 tot 11.00 uur taxiritten, waarbij coureurs een gast in hun raceauto over het circuit mee kunnen nemen. Na twee vrije trainingen (11.30 tot 12.15 uur en 13.15 tot 14.45 uur) volgt de kwalificatie, waarin de startplaatsen voor de race worden bepaald (15.00 tot 17.30 uur, verdeeld in drie heats). Na de kwalificatie is er van 18.00 tot 20.00 uur nog een avondtraining in het donker. Op vrijdag is er van 10.30 tot 11.00 uur de warm-up, waarna de race om 14.00 uur van start gaat en 24 uur later eindigt.

Een vol veld met teams en rijders uit 38 landen

De zesde editie van de Dunlop 24H of Dubai wordt de grootste tot dusver, met een vol startveld met 90 teams en rijders uit in totaal 38 verschillende landen. Bij de fabrikanten is het nauwelijks een verrassing dat Porsche met 20 auto's het best vertegenwoordigd is, gevolgd door BMW met 15 auto's, Renault met negen en SEAT met acht auto's. Deze cijfers weerspiegelen ook de grote veelzijdigheid in het startveld: terwijl alle Porsches in de aparte Porsche Cup-klasse of in de grootste klasse A6 uitkomen en als kandidaten voor een topklassering gelden, gaat het bij de meeste Renaults om Clio's uit de compacte A2-klasse. Bij de BMW's is er een mix van Z4's, M3's, een 325i en 1-series, waaronder tal van auto's met dieselmotoren. De concurrentie voor de Porsches komt naar alle waarschijnlijkheid van drie Ferrari 430's, drie Lamborghini Gallardo's en evenzovele Mercedes-Benz SLS AMG's. De sportwagen met vleugeldeuren beleeft in Doebai zijn debuut bij een 24-uursrace. De overige merken in het startveld: Mosler, Gomez Competition, Brokernet, Ford, Corvette, Audi, Ginetta, Aston Marton, Lotus, Donkervoort, Saker, Opel, Honda, Mini en Volkswagen. In totaal nemen er auto's van 22 verschillende merken aan de race deel.
Bron: Persbericht
Foto's:

WTCC: "Hier kan ik races winnen" - Tom Coronel met ROAL-BMW in WTCC

110108_wtcc_coronel_ravaglia
Tom Coronel met ROAL-teambaas Roberto Ravaglia

Tom Coronel rijdt het komend seizoen in het FIA WK Toerwagens (WTCC) met een BMW 320 TC van het Italiaanse ROAL-team van Roberto Ravaglia en Aldo Preo. “Het voelt een beetje alsof ik de Italiaanse lotto en de jackpot gewonnen heb”, zegt Tom Coronel, die zelf verbaasd was over de snelheid waarmee de overeenkomst eerder deze week tot stand kwam. “Ik kreeg een telefoontje of ik naar Italië kon komen, en we waren het eigenlijk vrijwel direct eens”, vertelt hij. Anders dan in het afgelopen seizoen met de SEAT bij het Sunred-team, is het budget ditmaal geen probleem. “We hebben afgesproken dat we flink gaan testen, begin februari al in Vallelunga. Roberto is enorm gemotiveerd. In dit team en met deze auto kan ik races winnen en meestrijden voor de titel. Dat is het doel, en dat is realistisch”, zegt Coronel stellig.

Tekst: René de Boer
Foto's: PR


Hoewel het niet met zoveel woorden gezegd wordt, is het in WTCC-kringen bekend dat BMW graag wil laten zien wat er met de aangepaste raceversie van de 320si mogelijk is. In verband met de nieuwe reglementen, die vanaf dit seizoen van kracht zijn, heeft BMW Motorsport een 1,6-liter turbomotor ontwikkeld en werden ook het chassis, de versnellingsbak en de aerodynamica van de auto aangepast. Zoals bekend heeft BMW in 2011 geen eigen fabrieksteam meer in het WTCC, om zich volledig te kunnen richten op de ontwikkeling van de nieuwe M3 voor de DTM vanaf 2012. In het business-model van BMW Motorsport is echter de klantensport met teams in de diverse toerwagenklasses van groot belang, zodat het ons niet zal verbazen als er via de achterdeur toch de nodige technische ondersteuning voor het team van Roberto Ravaglia komt.

110108_wtcc_coronel_bmw_zijkant
Zo gaat de ROAL-BMW van Tom Coronel er in het seizoen 2011 uitzien

Eerdere successen met Zanardi, Porteiro, Hernandez en Huisman

Ravaglia, die zelf in 1988 met de BMW M3 (E30) wereldkampioen toerwagens werd en het jaar erna de titel in de DTM won, was tot en met 2009 onder de vlag van BMW Team Italy-Spain actief in het WTCC. Rijders als Alex Zanardi, Felix Porteiro en Sergío Hernandez kwamen voor het team in actie, maar ook Duncan Huisman reed races voor Ravaglia, die in de leiding van het team wordt bijgestaan door een andere succesvolle oud-BMW-coureur, namelijk Umberto Grano. Toen BMW voor 2010 het aantal fabrieksteams reduceerde van drie naar één en alle aandacht richtte op het RBM-team van Bart Mampaey, viel Ravaglia buiten de boot. Voor hem bleef als alternatief de deelname aan de Italiaanse Superstars-serie, maar na één jaar afwezigheid keert ROAL Motorsport nu dus toch weer in het WTCC terug.

Lees verder...

Een korte rally stage met een Ford Escort MK2, in Richard Burns Rally 2011

Dakar dag 4: Marc Coma pakt leiding in secondenstrijd

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 05-01-2011

Dakar
Dakar 2011 draait bij de motoren uit op een secondenstrijd tussen Marc Coma en Cyril Depres. Na twee opeenvolgende ritzege´s voor de Fransman heeft Coma nu het commando overgenomen. Coma won de vierde etappe tussen San Salvador de Jujuy en Calama, een unieke belevenis.
 
Vandaag staken de deelnemers de grens tussen Argentinië en Chili over en steeg men naar een ongekende hoogte van 4800 meter, dat is even hoog als de Mont Blanc in Frankrijk. Een aantal deelnemers vielen dan ook bijna flauw door de grote hoogte, maar de organisatie had voldoende zuurstofflessen bij de hand om de deelnemers bij te staan.

Marc Coma voelde zich duidelijk in zijn sas, en won de etappe met net zestien seconden voorsprong op Depres. Daarmee neemt de Spanjaard de leiding in het klassement over voor slechts twee seconden … Spannender kan niet.

Francisco Lopez Contardo, of ‘Chaleco’, reed op zijn Aprilia een schitterende etappe en eindigde als derde op iets meer dan twee minuten, gevolgd door Olivier Pain en Helder Rodrigues.

Paolo Gonçalves was de revelatie van de eerste etappe´s maar viel vandaag met een negentiende tijd toch wat tegen. Tien plaatsen minder goed dan de Nederlander Frans Verhoeven, die dankzij zijn negende positie opklimt naar de zestiende tijd in het klassement. Snelste Belg was Frank Verhoestraete met een 38ste chrono. In het klassement is Verhoestraete goed voor de 41ste plaats.

Na Coma en Depres volgt al een marge van 20 minuten met de eerste achtervolger, ‘Chaleco’. Paolo Gonçalves en Helder Rodrigues maken de top-5 rond.

Bij de quads was de Argentijn Maffei de snelste. Hij leidt in het klassement met een voorsprong van 1 uur en 45 minuten op Alejandro Patronelli.

Morgen staat een rit op het programma over 423 kilometer, tussen Calama en Lquique.
Foto's: www.ktm.com

Dakar dag 4: Sainz pakt drie op vier en breidt voorsprong uit

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 05-01-2011

Dakar
De top-3 in het klassement bij de auto´s in Dakar 2011 blijft ook na de vierde dag ongewijzigd. Andermaal was het de Spanjaard Carlos Sainz die met de ritzege aan de haal ging, voor zijn teamgenoot Nasser Al-Attiyah en BMW-rijder Stéphane Peterhansel.
 
Peterhansel leek goed op weg om tijd goed te maken op beide VW-mannen, maar een lekke band sloeg de Fransman terug. De negenvoudige winnaar van Dakar moest vrede nemen met een derde plaats.

Nasser Al-Attiyah klaagt al enkele dagen over het vermogen van zijn Volkswagen, en slaagde er ook vandaag niet in om zijn teamgenoot Sainz bij te benen. Sainz haalde het, met een voorsprong van 50 seconden op Al-Attiyah.
Sainz heeft nu al een voorsprong van 4 minuten en 24 seconden op Al-Attiyay, en 5 minuten en 41 seconden op Peterhansel. Giniel De Villiers, vandaag vierde, staat in het klassement op de vierde plaats, gevolgd door Krzysztof Holowczyc, die vandaag goed was voor de achtste tijd. Tussenin volgden vandaag Mark Miller (VW), Orlando Terranova (BMW) en Guerlain Chicherit (Mini).

Nani Roma, Alfi Cox en Alexander Mironenko waren in de Nissan´s van het Belgische Overdrive Racing goed voor de twaalfde, dertiende tijd en veertiende tijd. In het klassement staan zij respectievelijk negende, dertiende en vijftiende.

Snelste Nederlander was opnieuw Erik Van Loon met zijn Mitsubishi Racing Lancer. Hij werd vandaag achttiende en volgt in het klassement als zestiende, net voor Tonnie Van Deijne.

Koen Wauters leek goed op weg om andermaal als snelste Belg over de meet te komen, maar versnellingsbakproblemen sloegen de zanger terug. Hij finishte als 80ste, terwijl zijn teamgenoot Pascal Feryn de snelste Belg was op positie 69

Morgen staat een rit over 423 kilometer op het programma, tussen Calama en Lquique.
Foto's: Volkswagen Motorsport / X-Raid

Dakar dag 4: Chagin en Kamaz kortnieuws

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 05-01-2011

Dakar
Vladimir Chagin heeft ook de vierde rit in de Dakar bij de trucks gewonnen. Chagin was vandaag twee minuten sneller dan zijn team- en landgenoot Firdaus Kabirov. Ales Loprais werd andermaal derde, en zo is meteen ook de top-3 in het algemene klassement bekend.
 
De Tsjech Loprais gaf ruim zes minuten toe op Chagin, en is voorlopig niet in staat om de Kamaz armada te bedreigen. Kabirov staat in het klassement tweede op acht minuten, terwijl Loprais reeds 12 minuten moet toegeven.

Hugo Duisters is de snelste Belg met een negende plaats in het algemene klassement. Hij werd vandaag achtste, drie plaatsen beter dan Marcel van Vliet, de snelste Nederlandse deelnemer. Van Vliet staat tiende in het klassement.

In de rand van deze vierde etappe viel nog wat nieuws te rapen in de andere categorieën. Marcos Patronelli, de winnaar van vorig jaar bij de quads, is namelijk uit de koers verdwenen door een blessure.

Hetzelfde kan worden gezegd van Robby Gordon, die de strijd staakt door een probleem aan de ophanging op zijn Hummer.

Morgen staat een rit over 423 kilometer op het programma, tussen Calama en Lquique.
Foto's: Vladimir Chagin

Indycar: Bandenleverancier Firestone overweegt te stoppen?

Onverwachte problemen voor de uit het dal klimmende Indycar. Volgens welingelichte bronnen zou bandenleverancier Firestone overwegen om zich uit de Indycar-series terug te trekken.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Indycar


indycar_firestone_banden

Gaat bandenleverancier Firestone stoppen?
Dit jaar loopt het contract tussen bandenleverancier Firestone en de IZOD Indycar-series ten einde. Bij Firestone overweegt men om aan het eind van 2011 definitief met Indycar te stoppen. Indycarbaas Randy Bernard verklaarde afgelopen dinsdag dat hij behoorlijk “bezorgd” was. Bernard verklaarde dat men hem bij Firestone duidelijk te kennen had gegeven “wat men bereid was om te doen om terug te komen.” Verder wilde Bernard geen nadere details bekend geven. Mogelijk dat er eind deze week een oplossing gevonden is.

Al Speyer van Bridgestone Americas Motorsports was niet voor commentaar bereikbaar. De deadline om het contract te vernieuwen was 31 december j.l.

Langdurige band
Firestone heeft natuurlijk een langdurige band met Indycar. Exact 100 jaar geleden won Ray Harroun de eerste Indy 500 op Firestone banden. Tussen 1920 en 1966 behaalde Firestone 43 achtereenvolgende overwinningen, Van de 94 verreden Indy 500’s zijn er 61 door Firestone gewonnen. Sinds 1996 heeft men 91.6% van de Indycarwedstrijden gewonnen.

Mocht Firestone inderdaad opstappen dan zal Indycar elke fabrikant in overweging nemen. Daarbij zijn de namen van Goodyear, Michelin, Cooper en Pirelli al gevallen. Maar zij kunnen nauwelijks aan de ervaring van Firestone tippen op het gebied van de krachten die de Indycars op hun banden drukken. Zowel Michelin als Goodyear hadden op Indianapolis in de Formule 1 en in NASCAR in het verleden de nodige problemen.


Fotos crash Hans Bekx

nfq.png
De schrik zat er nog goed in bij Hans Bekx toen hij maandagochtend om half zes lokale tijd het bivak in Cordoba bereikte. Zijn verkreukelde truck stond achterop de aanhanger van de assistentievrachtwagen van Team De Rooy. Hoofdschuddend maakte Bekx de crash die  hij beleefde in de eerste etappe van de Dakar Rally, zondag, nog een keer mee. ,,Zo’n klap gaat niet zomaar meteen uit je kop.’’
Bekx was nog maar een kilometer of vijf onderweg in de proef van Victoria naar Cordoba toen hij van zijn navigator een seintje kreeg: ,,Over 100 meter een haakse bocht naar rechts.’’ De zin was nog niet klaar, of Bekx zat al in die haakse bocht, waarop hij totaal niet was berekend. ,,Een vrachtwagen die met 140 een haakse bocht in gaat, is niet te houden. De truck ging meteen schuiven en ik voelde ‘m al overhellen. Er was geen houden aan.

’’Bekx schoof met hoge snelheid tegen een hekje. Door de snelheid en de massa van de vrachtwagen dook die met de neus voorover in de berm. De kont van de truck kwam omhoog en de wagen draaide over het linkervoorwiel om zijn as. Daarbij brak de cabine vrijwel volledig af. De rolkooi bleef echter intact en de mannen zelf hebben niets.

,,De ergste schade is niet de vrachtwagen wat mij betreft,’’ zei Bekx, nog steeds aangeslagen na een lange nacht in de beschadigde vrachtwagen achterop de aanhanger. ,,De grootste schade is de imagoschade. Ik vind het heel erg voor mijn sponsors die zo hun best hebben gedaan om mij nog een keer Dakar  te laten rijden. Dat vind ik echt verschrikkelijk. Op de eerste dag uitvallen, al zo vroeg in de etappe en zo vroeg in de rally.’’

,,Ik heb zoiets nooit eerder meegemaakt,’’ vertelde Bekx. ,,Ik zit 100.000 kilometer per jaar op de weg, ik heb al heel wat Dakars op mijn naam staan, maar dit is het eerste ongeluk dat ik meemaak. Het is een absurde ervaring. Het gaat heel snel en tegelijk heel langzaam. Het zit beeldje voor beeldje in mijn hoofd.’’

De vrachtwagen. total loss, blijft in het bivak in Cordoba staan. Daar pikt Team De Rooy de auto volgende week op de terugweg naar Buenos Aires op. Hans Bekx zelf probeert zo snel mogelijk weer naar Nederland te vliegen. Zijn assistentietruck blijft in de rally als extra backup voor Team De Rooy, dat nog twee trucks (Pep Vila en Hugo Duisters) in de rally heeft na het uitvallen van Gerard de Rooy.
 

Foto's Rally maniacs

Video: Dakar 2011

Wie houdt Kamaz van de zege bij de trucks?

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 31-12-2010

Dakar
Kamaz won vorig jaar alle 13 special stages, waarvan Vladimir Chagin er negen voor zijn rekening nam. Een opmaat naar de zesde Dakar zege van de Tsaar. In de truck categorie draait het daarom om één vraag: wie kan de Russische truckbouwer de baas?
 
Als het om aantallen gaat, dan zou de uitdager van Kamaz uit Nederland moeten komen. Liefst twintig van 68 trucks zijn ‘Hollands’. Gerard de Rooy is na een jaar pauze terug met zijn Iveco. De zoon van Dakar-legende Jan heeft in het verleden bewezen druk op de blauwe armada te kunnen zetten. Hij wordt genavigeerd door onze landgenoot Tom Colsoul.

Ook Marcel van vliet, de nummer drie van 2010, staat op de startlijst. Na een aanbod van het VeKa MAN-team onderbrak hij zijn sabbatical. Belg Serge Bruynkens leest zijn notes. Wuf van Ginkel (Ginaf) staat ook te trappelen om Kamaz van de sokkel te stoten. Ook de Tsjech Alés Loprais wil een aanval wagen. Ook met zijn Braziliaanse merkgenoot André de Azevedo moet worden rekening gehouden.

Kamaz is niet onkwetsbaar, zo bleek toen Vladimir Chagin zijn truck bij een test in Clemont-Ferrant zwaar beschadigde. In allerijl moest de rallytruck terug naar Rusland voor herstel.

Dit lukte dankzij hulp uit onverwachte hoek. Jan de Rooy, in het dagelijkse leven transportondernemer, verzorgde de logistiek.
Bron: Persbericht Castrol
Foto's: Kamaz / Vladimir Chagin