NASCAR: Lewis Hamilton in NASCAR-bolide op Watkins Glenn!

Stewart Haas Racing bevestigde gisteren in Phoenix dat Lewis Hamilton later dit seizoen op het circuit van Watkins Glenn met de NASCAR Sprint Cup Chevrolet van Tony Stewart een demo zal geven.

Tekst Willem J. Staat
Foto: NASCAR

2011__stewart_hamilton_watkins_glenn_change
Droomt Lewis Hamilton na zijn F1 carriere net zoals Montoya van een NASCAR-carriere?
Hij gaat in ieder geval in deze Chevrolet in Road Course Trim op Watkins Glenn later dit
jaar een demo geven!

Lewis Hamilton in NASCAR bolide op Watkins Glenn!
F1-coureur Lewis Hamilton en Tony Stewart zullen later dit seizoen op het circuit van Watkins Glenn hun wapens omruilen. Hamilton zal daar dan voor het eerst enkele ronden met de NASCAR Sprint Cup Chevrolet van Tony Stewart rijden. Teameigenaar coureur Tony Stewart daarentegen zal enkele ronden met de 2010 spec. McLaren Mercedes F1 van Lewis Hamilton rijden. Een woordvoerder van Stewart Haas Racing bevestigde dit gisteren. Tweevoudig NASCAR-coureur Tony Stewart was gisteren niet voor commentaar bereikbaar. Tony Stewart heeft voldoende eenzitter ervaring, hij was één van de eerste IRL-kampioenen en kwam op Indianapolis in 2001 voor het team van Chip Ganassi uit. Het is niet de eerste keer dat een F1 en een NASCAR-coureur hun strijdwapens verwisselen. In 2003 reed Jeff Gordon op Indianapolis met de Williams F1 BMW van Juan Pablo Montoya en de Colombiaan reed voor het eerst met een NASCAR-bolide. Enkele jaren later maakte hij de definitieve overstap naar de NASCAR Sprint Cup-series. Voor Jeff Gordon ging destijds een lange wensdroom in vervulling. Mobil 1 is een wederzijdse sponsor van zowel McLaren als Stewart Haas Racing en bracht deze deal tot stand.

Legend boucles de Spa 2011

Race in Bahrein zo goed als zeker afgelast!

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 19-02-2011

Formule 1
Een negatief reisadvies naar Bahrein zorgt ervoor dat de Grote Prijs van Bahrein Formule 1 volgende maand zo goed als zeker wordt afgelast. Het zit namelijk zo dat de wagens in de loop van volgende week al worden overgevlogen naar Bahrein, en indien dat niet kan gaat de wedstrijd gewoonweg niet door. Dat meldt f1today.nl.
 
Het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft dit negatieve reisadvies nu officieel in het leven geroepen. F1-baas Bernie Ecclestone zou binnen dit en een week een beslissing nemen omtrent de wedstrijd in Bahrein, maar het ziet er dus meer en meer naar uit die beslissing al op voorhand gekend is.

Het ziet nu naar uit dat er volgende week van 23 tot en met 26 februari opnieuw zal getest worden in Barcelona, om vervolgens door te reizen naar Jerez om daar de zachtere band van Pirelli, die op het asfalt van Jerez beter funcioneert dan op dat van Barcelona, te testen.
Foto's: www.gp2series.com

Politieke onrust zet autosportwereld op zijn kop

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 17-02-2011

Specials
De politieke onrust in verschillende gebieden, onder andere in Bahrein, laat dus zijn sporen na in de autosportwereld. De GP2 meeting in Bahrein dit weekend is afgelast, en ook de testsessie en de openingsrace voor de Formule 1 volgende maand komen in gevaar …
 
Het mag duidelijk zijn dat een eventuele afgelasting van deze evenementen voor een circuit en een land een grote ramp zijn. Alle voorbereidingen die gedurende het hele jaar worden gedaan om de Formule 1 te kunnen laten doorgaan, zouden hierdoor kunnen vervallen. Niet alleen op sportief gebied, maar ook op financieel vlak kan zoiets ernstige gevolgen hebben.

Dan spreken we voorlopig enkel nog maar over Formule 1. We zwijgen nog over alle andere autosportklasse´s die jaarlijks in onrustige gebieden racen. Niet dat het daarom overal zo onrustig is als in Bahrein natuurlijk, maar toch …

In Egypte bijvoorbeeld was het, zoals u wellicht wel heeft gehoord, de laatste tijd erg onrustig. Hierbij vrezen we bijvoorbeeld voor de bekende rallyraid, de Rallye des Pharaons, die daar jaarlijks zijn doorgang vindt. Gelukkig is de situatie daar ondertussen gestabiliseerd.

Het FIA WTCC trekt tegenwoordig richting Marrakech in Marokko, en ook daar kan het wel eens onrustig zijn. De organisatie van de Dakar liet dit gebied links liggen na terreurdreiging in buurland Mauritanië, en trok richting Zuid-Amerika. Dat ook daar niet alles altijd goed zit, bewees de afgelasting van de WTCC meeting in het Braziliaanse Puebla vorig seizoen, al kwam dat in dit geval door de slechte weersomstandigheden.

Ook het WK-rally trekt jaarlijks naar gebieden waar de veiligheid niet telkens kan worden gegarandeerd, maar dat is voor heel wat andere kampioenschappen ook het geval. Sommige situaties zijn gewoon niet te voorzien. Slechte weersomstandigheden, natuurrampen, politieke onrust … Het zijn stuk voor redenen genoeg om een autosportweekend af te voeren.

De FIA wil autosport wereldwijd op de kaart zetten, maar het is duidelijk dat het in sommige landen beter is weg te blijven, als de veiligheid van piloten, teams en toeschouwers niet kan worden gegarandeerd.

Dat wil nog niet zeggen dat we moeten vrezen voor het Formule 1 weekend in Spa-Francorchamps, door de politieke `onrust´ die momenteel België in zijn greep houdt. Hier in België wordt namelijk, gelukkig maar, niet zo hard geprotesteerd als in sommige andere landen.

Wordt vervolgd …
Foto's: Autosportnieuws.be

WTCC: Tom Coronel klaar voor WTCC seizoen

Ruim een maand voor de start van het seizoen in het FIA WK Toerwagens (WTCC) op 20 maart in de Braziliaanse stad Curitiba, is coureur Tom Coronel klaar voor de eerste race. Na een uitgebreide tweedaagse test met de nieuwe BMW 320 TC van het Italiaanse team ROAL Motorsport verklaarde de Nederlandse coureur nauwelijks te kunnen wachten op de seizoensstart.

Tekst en Foto PR

test_tom_coronel_vallelunga_1


“Alles klikt. De nieuwe 1.6-liter turbo benzinemotor pakt geweldig op en beschikt over een hoog vermogen,” vertelt de 38-jarige coureur uit Eemnes. Hij is enthousiast over de eerste test die hij met zijn nieuwe bolide op het circuit van Vallelunga nabij Rome voltooide. “Het is een superprofessioneel team, waarmee je als coureur goed kunt samenwerken. In totaal hebben wij 55 ronden gereden en daarmee heel veel data verzameld. Voor mijzelf was het een goede kennismaking met de nieuwe auto. Door het andere karakter van deze turbomotor en natuurlijk de achterwielaandrijving moest ik mijn rijstijl wel wat aanpassen. Op momenten dat de turbo er bij komt merk je dat direct in het vermogen. Vaak kwam ik in een fraaie drift uit de bocht. Dat is wel iets waar we in de races een beetje voorzichtig mee moeten zijn, want het kost je natuurlijk het nodige rubber van je banden.”

Onder leiding van teammanagers en oud-coureurs Roberto Ravaglia en Umberto Grano zal ROAL Motorsport komend seizoen de BMW van Tom Coronel inzetten. “Ik ben echt onder de indruk van de eerste kennismaking met het team. Roberto en Umberto snappen precies waar je als coureur op let en instrueren het team daar ook op. Dat werkt prima, omdat ik mij volledig kan richten op de juiste afstelling van de auto,” vervolgt Coronel.

Roberto Ravaglia, die in 1987 zelf met BMW het Wereldkampioenschap Toerwagens won, was eveneens tevreden met het testverloop. “Het was de eerste test met de nieuwe auto en de nieuwe coureur. Daarom was ons belangrijkste doel een goede verstandhouding tussen Tom en het team op te bouwen. Tom Coronel was als rijder de beste keuze die we konden maken. Ik ken hem sinds zijn eerste toerwagenrace, in 1991 of 1992, toen we samen een BMW M3 in Pergusa deelden. Ik waardeer hem, omdat hij een professionele en erg snelle rijder is, maar tegelijkertijd is hij ook in staat, zich aan te passen aan het team, in plaats van het team te vragen, zich aan hem aan te passen.”

Op basis van de eerste kennismaking heeft Tom Coronel alle vertrouwen in het komende seizoen. “Het moet mogelijk zijn om in deze combinatie meerdere podiumplaatsen te pakken. Toegegeven, het zal niet makkelijk zijn, maar de potentie is er! Laat die eerste race maar komen,” lacht hij.

Tom Coronel zal in het FIA WTCC seizoen 2011 gesteund worden door: McGregor, TW Steel -big in oversized watches- en Stickerfix.

Kalender FIA-WTCC 2011:
20 maart Brazilië
24 april België
15 mei Italië
5 juni Marokko
19 juni Tsjechië
3 juli Portugal
17 juli Engeland
31 juli Duitsland
4 september Spanje
23 oktober Japan
6 november China
20 november Macau



GP2 Asia Series: Races in Bahrein afgelast

Nadat eerder deze week al de trainingen en kwalificatie van de GP2 races in Bahrein waren verzet naar aanstaande vrijdag, is op verzoek van de Bahrain Motorsport Federation nu het gehele evenement afgelast. Reden zijn de onlusten die in Bahrein zijn uitgebroken. In Manamah, de hoofdstad van Bahrein, zijn duizenden betogers tegen het regime de straat op gegaan om, in navolging van de gebeurtenissen in Egypte, meer vrijheid te verkrijgen.

giedo_abu_dhabi_t
Giedo van der Garde komt dit weekend niet in actie in Bahrein. Foto: PR

Giedo van der Garde was vanuit zijn hotel in Manamah getuige van het geweld op straat en deed daarover vanochtend telefonisch verslag via Radio 1: ''Het is hier een gekkenhuis. Gisteren overdag waren er al ongelooflijk veel schreeuwende mensen op het plein, maar 's nachts brak het helemaal los. Ik hoorde helikopters, knallen van vuurwerk en continu geschreeuw. Of de races doorgaan weet ik niet. Op zich is het op het circuit zelf rustig, maar er is geen arts en ook geen helikopter. Dan mag er niet gereden worden, dus ik moet het nog zien.''

Daarin kreeg de Nederlander al snel gelijk, want later vandaag werd op verzoek van de Bahrain Motorsport Federation het evenement afgelast.

De eerstvolgende races in de GP2 Asia Series staan gepland over drie weken, wederom in Bahrein. Hopelijk is de rust dan weergekeerd, want anders heeft dit ook zijn effect op de Formule 1-kalender, die immers ook op 13 maart in Bahrein van start gaat.

Grand Prix in Bahrein in gevaar?

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 15-02-2011

Formule 1
Als Bernie Ecclestone zich zorgen maakt, dan is er vaak ook serieus iets aan de hand. De Formule 1 surpremo is namelijk niet zo snel bezorgd, laat staan dat hij onder de indruk is van iets. Maar Ecclestone is toch wel bezorgd over het wel een wee in Bahrein, waar op 13 maart het Formule 1 seizoen geopend wordt.
 
In navolging van onder andere Tunesië en Egypte heerst er ook in het oliestaatje flinke onrust en de grote baas is bang dat dit van invloed kan zijn op de Grand Prix. "Het gevaar lijkt me duidelijk", aldus Ecclestone tegenover de Daily Telegraph. "Als deze mensen oproer willen kraaien en wereldwijd in beeld willen komen, dan is het nogal eenvoudig. Je maakt problemen op de startgrid in Bahrein en de hele wereld kan het zien."

Ecclestone heeft nog niet nagedacht over het feit dat de race eventueel geannuleerd dient te worden, maar heeft contact met de kroonprins van Bahrein over de stand van zaken. "Ik heb geen idee of de race door kan gaan of niet. Het is lastig iets over de actuele situatie te zeggen. Ik heb nog een gesprek met de kroonprins en we houden de gebeurtenissen in de gaten. We vertrouwen op hun oordeel over wat het juiste is om te doen."

Vanaf het circuit van Bahrein is inmiddels ook een reactie gekomen: "De veiligheid van de mensen op het circuit heeft altijd een hoge prioriteit, maar onze focus ligt nu op het afleveren van een succesvolle Grand Prix. Natuurlijk houden we de situatie in de gaten met de betreffende authoriteiten en zullen reageren indien er nieuwe ontwikkelingen zijn."

In tegenstelling tot de Grand Prix, die over iets minder dan een maand verreden wordt, hopen de GP2 coureurs aankomend weekend hun derde en vierde race te rijden in het oliestaatje.

Giedo van der Garde: "Gisteren was het echt dramatisch hier. Vele mensen protesteerden en we konden ons hotel niet eens uit! Er is enorm veel politie op straat, maar hopelijk wordt het snel weer beter. We kunnen alleen maar afwachten."

Jules Bianchi daarentegen is iets minder onder de indruk van de situatie. "Ik ben in Bahrein en er zijn overal rellen! Cool!" Aldus de Fransman die zich vooralsnog niet echt druk lijkt te maken.

NASCAR: Nelson Piquet Jr. aan de vooravond van langdurige NASCAR-carriere?

De F1-droom werd voor de 25-jarige Nelson Piquet Jr. een nachtmerrie. Het crashgate-schandaal in Singapore 2009 legde een behoorlijke smet op zijn carrière. Ruim 1.5 jaar nadat Piquet.Jr. van de F1 afscheid moest nemen staat hij dit weekend op Daytona aan de vooravond van een nieuwe carrière.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

cwts_nelson_jr_2011
Gaat Nelson Piquet Jr.in de toekomst een grote naam in NASCAR worden. Met de juiste
begeleiding kan hij heel ver komen. Hij rijdt in 2011 een volledig NASCAR Camping World
Truck Series seizoen.

Moeizaam begin in 2010
Afgelopen seizoen nam Nelson Piquet Jr. aan vijf NASCAR Campingworld Truckwedstrijden deel en kwam daarnaast in drie ARCA-wedstrijden uit. Voor de ARCA-wedstrijd op Daytona 2010 kwalificeerde hij zich als zevende en werd als 27e geklasseerd. Nelson Piquet Jr: “Ik reed als een blinde, ik wist nog niet eens wat ik deed. Ik reed tegen mensen aan en ik had eigenlijk geen idee van wat er nu echt aan de hand was. Ik reed zonder enige oriëntatie rond. Ik reed waarschijnlijk nog slechter als iemand die dronken was!” Piquet ging niet bij de pakken neerzetten en bestudeerde de filmbeelden van de wedstrijd aandachtig. In de Truckwedstrijd ruim een week later eindigde hij als zesde nadat hij zich als 22e gekwalificeerd had.

“In de Truckwedstrijd ging alles beter maar zeker niet perfect” zegt Piquet Jr. Piquet besloot in Amerika te blijven en reed enkele Truckwedstrijden voor het team van Billy Ballew. De voormalige F1 rijder maakte vorderingen.

Bij het team van Kevin Harvick vond Piquet Jr. voor komend seizoen onderdak in de NASCAR Camping World Truckseries. Het team van KHI won de afgelopen jaren met veteraan Ron Hornaday Jr. maar liefst vier kampioenschappen. Nu fungeert Hornaday Jr. als leermeester voor Piquet Jr. In het verleden was hij dit ook voor vijfvoudig NASCAR-kampioen Jimmie Johnson. Bij het team van KHI kan Piquet Jr. mogelijk de nestwarmte vinden waaraan het in de F1 bij Renault ontbrak. Ook fungeerde Penske-coureur Kurt Busch als mentor voor Piquet Jr.

Kurt Busch: “Je kunt hier niet gelijk aan de top meedraaien en succes verwachten. Het is goed om via de Trucks in de Nationwide-series te komen. Hij heeft tijd genoeg om zich te ontwikkelen. En mijn advies is dan ook om er de tijd voor te nemen. En stap pas in de NASCAR Sprint Cup als je er rijp genoeg voor bent.”

Het is een mening die Piquet Jr. deelt: “Ik ben hier om te racen en om te leren, want aan die Trucks zit weinig glamour”


`Schumi´ eindelijk opnieuw zoals we hem kennen

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 11-02-2011

Formule 1
Michaël Schumacher was de snelste op de tweede testdag voor de Formule 1 in Jerez. `Schumi´ was met zijn Mercedes sneller dan de Ferrari van Felipe Massa en de Mclaren van Jenson Button. Zowel Sergio Perez (Sauber) als Pastor Maldonado (Williams) crashten zwaar, maar kwamen er zonder kleerscheuren van af.
 
Tijden dag 2 - test Jerez:
1. Michael Schumacher Mercedes 1:20.352
2. Felipe Massa Ferrari + 0.061
3. Jenson Button McLaren + 0.657
4. Jaime Alguersuari Toro Rosso + 0.862
5. Mark Webber Red Bull + 1.261
6. Adrian Sutil Force India + 1.428
7. Sergio Perez Sauber + 1.505
8. Timo Glock Virgin + 1.856
9. Vitaly Petrov Renault + 2.141
10. Pastor Maldonado Williams + 2.239
11. Jarno Trulli Lotus + 2.864
Foto's: Mercedes GP Media

Carlo van Dam in Japanse Super GT met Porsche

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 11-02-2011

Endurance Races
Carlo van Dam racet komend jaar in de Super GT Series, het grootste en belangrijkste autosportkampioenschap van Japan. Carlo (24) komt uit voor het Japanse team Direction dat is gevestigd in Gotemba en een nieuwe Porsche 911 GT3 R inzet in de GT300-klasse. Zijn teamgenoot is de Japanner Hiroshi Hamaguchi.
 
“De vraag om de complete Super GT Series te rijden sprak me vanzelfsprekend meteen aan”, aldus Carlo, die in 2008 het Japanse Formule 3-kampioenschap won en de afgelopen jaren al regelmatig aan Super GT races deelnam voor Toyota en Subaru. “Het team is ervaren en bovendien ken ik de engineer al goed.

“Yokohama is onze bandenpartner en de staat van dienst van Porsche in de GT-racerij spreekt natuurlijk voor zich. Samen met Hiroshi [Hamaguchi] zal ik proberen het maximale uit het seizoen te halen. Ik heb er zin in, Super GT is in Japan zeer populair en prestigieus en het is dan ook mooi dat ik nu het volledige kampioenschap zal afwerken. De Porsche 911 GT3 R arriveert een dezer dagen in Japan en volgende week testen we er op het circuit van Fuji voor het eerst mee, daarna volgen meer testdagen in maart.”

De Super GT Series 2011 start op zondag 3 april as. op Okoyama en telt dit jaar acht races in Japan en Maleisië plus een speciale, afsluitende wedstrijd in november. De kalender is te vinden op supergt.net/en. In de GT300-klasse starten behalve Porsches ook auto’s van ondermeer Nissan, Toyota, Ferrari, Mazda, Honda en Aston Martin.

Voor Carlo betekent zijn nieuwe contract een tweede verhuizing naar Japan: “Ik ga vanaf volgende week in Tokio wonen. Het wordt hoe dan ook een druk jaar, want ik heb de afgelopen maanden nog een aantal aanbiedingen gekregen van een fabrikant en een team uit andere raceklassen. Daarover kan ik binnenkort meer vertellen, het wordt voor mij hoe dan ook een intensief seizoen waar ik met veel plezier naar uitkijk.”
Bron: Persbericht
Foto's: "

Sportscars: Nissan verbindt zich aan Signature LMP2 team

nissan-signature-racing-lmp2-2
Een van de grotere verrassingen op de inschrijflijst voor de 24 uur van Le Mans is de aanwezigheid van twee Signatech Oreca-Nissan’s in de LMP2 klasse. Inmiddels is duidelijk geworden dat het gaat om het Signature Racing team dat met officiële steun van Nissan aan de start staat van zowel Le Mans als de Intercontinental Le Mans Cup.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: Signature


Zoektocht naar succes
Het is, na een seizoen met een LMP1 Courage-Oreca in 2009 en een Aston Martin in 2010, weer een nieuw begin voor het Franse team dat de grootste successen in de Formule 3-klasse heeft geboekt. Toch is het team van Philippe Sinault ook in de sportscars inmiddels een vaste waarde, zo bewijst de runner-up positie in de Le Mans Series van vorig jaar. Toch verruilt Signature de Aston Martin, en daarmee de LMP1 klasse voor de nieuwe Oreca 03 in de zoektocht naar succes.

Tweejarige overeenkomst
De nieuwe partner voor Signature in die zoektocht is Nissan dat, na vele mislukte pogingen en een afwezigheid van twaalf jaar, dus weer terugkeert naar de 24 uur van Le mans. Via NISMO, het vaste motorsportbedrijf van de Japanners, krijgt Signature de komende twee seizoenen de beschikking over de nieuwe Nismo VK45 V8, inclusief fabriekssteun. Daarnaast gaan Signature en Nissan samenwerken op het gebied van marketing om de nieuwe partnership kracht bij te zetten.

Signature trots
Didier Calmels, teammanager van het Signature team, dat dus komend seizoen onder de nieuwe naam Signatech door het leven zal gaan, is uiteraard ontzettend blij met de komst van Nissan als nieuwe partner: “Wij bij Signature zijn ontzettend blij en vooral trots dat Nissan ons heeft gekozen als het team voor de officiele terugkeer naar Le Mans. De technologie van Nissan is voor ons het wapen om successen te behalen op Le Mans en in de ILMC.”

Mailleux eerste rijder
Inmiddels is bevestigd dat Frank Mailleux, de vaste coureur van het team, ook in 2011 achter het stuur gaat zitten. De overige coureurs worden vervolgens bekend gemaakt tijdens de autoshow van Genève maar het lijkt zeker dat Nissan minstens een Japanner toevoegt aan het team.

Begin jaren negentig was Nissan een van de grote kanshebbers op Le Mans. Samen met Signature zal het komend jaar geen concurrent zijn van de grote teams in de LMP1-klasse, maar als Nissan succesvol is in de kleinere klasse komt wellicht het grotere werk weer in beeld.

V8 Supercars: Whincup wint seizoensopener in Abu Dhabi. Courtney stelt teleur. Van Gisbergen 4e

De allereerste V8 Supercarwedstrijd op Abu Dhabi begon voor regerend kampioen James Courtney met een drama. De  kampioen van 2010 reed in de beginfase tegen een andere deelnemer aan en moest bij zijn debuut voor het Toll Holden Racing Team met een figurantenrol genoegen nemen. De wedstrijd werd uiteindelijk gewonnen door de Team Vodafone Triple 8 Holden van Jamie Whincup.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Team Vodafone, SBR

abu_dhabi_r1_whincup
Jamie Whincup als vanouds. Wederom de eerste seizoenszege op Yas Marina in Abu Dhabi


Whincup bezorgt Team Vodafone Triple 8 eerste overwinning.
Beide Team Vodafone-Holdens van Jamie Whincup en Craig Lowndes vanaf de eerste startrij. Lowndes verprutste zijn start volledig en viel naar de vierde plek terug. Daarvan kon Alex Davison met de Irwin Ford kortstondig profiteren en pakte de leiding voordat Jamie Whincup hem naar de tweede plek terugverwees. SBR-coureur Shane van Gisbergen kwalificeerde zich als vijftiende, maar wist zich snel naar de tiende plek op te werken.

Voor regerend kampioen James Courtney begon het seizoen bij het Toll Holden Racing Team slecht. Hij was bij een aanrijding met Jason Bright betrokken. In de 14e ronde kwamen zowel Whincup, Moffat, Bargwanna, Luff en Murphy voor hun eerste stop binnen. Toll Holden-coureur Garth Tander en Ford-coureur Paul Dumbrell toucheerden elkaar lichtjes, waarbij de Falcon coureur de verliezer was. Na 19 ronden bevond Van Gisbergen zich in 6e positie en had aansluiting gevonden bij de Holden van Craig Lowndes en de Falcon van Tim Slade. Achter Van Gisbergen zorgden Lee Holdsworth en Garth Tander met hun Holdens voor het nodige spektakel. Een fout van Triple 888-coureur Craig Lowndes leverde Shane van Gisbergen in de 22e ronde al de vijfde plek op.

abu_dhabi_r1_shane
Fraai beginresultaat voor Shane van Gisbergen met de SBR Falcon.

Fraaie inhaalwedstrijd Van Gisbergen
In de 24e ronde kwam Van Gisbergen voor zijn tweede en laatste stop binnen en viel naar de 18e plek terug. In de 30e ronde had de Nieuw Zeelander met Nederlandse roots zich al naar de vierde plek opgewerkt. De koplopende Fords van Mark Winterbottom en Alex Davison kwamen in de 27e ronde tegelijk binnen. De SBR Irwin Ford Falcon van Alex Davison profiteerde omdat Winterbottom even de motor liet afslaan. Ook Fabian Coulthard deed het uitstekend. De TWR-Holden coureur bevond zich in de 30e ronde al in op de 8e plek.

Jamie Whincup was op Yas Marina andermaal een klasse apart en behaalde voor het team van Triple 888 Engineering zijn eerste seizoensoverwinning. Onder de eerste zes geklasseerden bevonden zich maar liefst vier Ford Falcons waarvan drie van het gerenommeerde SBR-Team! Voor Alex Davison, die in het verleden in de Duitse Porsche Supercup voor het Team van Phoenix Racing reed, was het zijn eerste verdiende podium sinds lange tijd. Met een teleurstellende zesde plek hield Garth Tander nog de eer van het Toll HRT Holden Team hoog.

Uitslag V8 Supercars Race 1 Abu Dhabi
1. Jamie Whincup Holden 43 ronden in
2. Alex Davison Ford Falcon + 0.13.2020 sec.
3. Mark Winterbottom Ford Falcon + 0.15.2820 sec.
4. Shane van Gisbergen Ford Falcon + 0.19.9010 sec.
5. Tim Slade Ford Falcon + 0.20.9840 sec.
6.Garth Tander Holden + 0.20.9890 sec.
7. Craig Lowndes Holden +0.37.3460 sec.
8. Fabian Coulthard Holden + 0.38.4280 sec.
9. Lee Holdsworth Holden +0.57.9950.sec.
10.Todd Kelly Holden +1.01.3760 sec.






Simulatie van de crash van Kubica in de Skoda

Update crash Kubica!!!

Meerdere breuken

 

Het Italiaanse La Gazzetta dello Sport meldt dat Kubica waarschijnlijk meerdere breuken heeft in onder meer de arm en dat zijn hand wellicht geamputeerd moet worden, maar dat situatie niet levensbedreigend is.

Co-rijder Jakub Gerber raakte niet gewond bij het ongeluk.

Het Formule 1-seizoen start op 13 maart in Bahrein. Mocht Kubica niet op tijd herstellen, dan komen de Braziliaan Bruno Senna en de Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung in beeld om hem te vervangen.

Kubica in levensgevaar na crash in Italiaanse rally!

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 06-02-2011

Formule 1
De Poolse Formule 1-rijder Robert Kubica, afgelopen week nog de snelste tijdens de Formule 1 wintertest in Valencia, verkeert in levensgevaar na een ongeval tijdens een Italiaanse rally. De Pool, die in actie was met een Skoda, knalde tegen een kerk en liep daarbij verschillende breuken op. Het leven van de 26-jarige Renault-rijder is volgens de dokters nog steeds in gevaar. Later meer ...

Sportscars: Peugeot helemaal klaar voor 2011

11_lm_90x28

Peugeot is klaar voor 2011. Dat is de boodschap die vandaag luid en duidelijk naar voren is gebracht tijdens de presentatie van de nieuwste LMP1. “Wij gaan voor de Intercontinental Le Mans Cup en de 24 uur van Le Mans. Met minder nemen we niet genoegen”, waren de strijdvaardige woorden van Peugeot Sport manager Olivier Quesnel.


Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: Peugeot Sport


Bijna helemaal nieuw
Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe LMP1 veel op de ‘oude’ 908. Zelfs de naam is hetzelfde gebleven, iets wat bij wijze van verrassing bekend werd gemaakt. “We hebben veel succes gehad met de 908. Een ander typenummer hoort niet bij deze auto”, vindt Technisch directeur Bruno Famin. Maar op de naam na is bijna niets hetzelfde aan deze nieuwe 908. “Op kleine zaken, zoals de ruitenwissers, na is deze auto geheel nieuw.”

Nieuwe reglementen
De grootste veranderingen zijn de nieuwe 3,7 V8 dieselmotor en de veranderde aerodynamica. “De nieuwe reglementen zorgen voor een nieuwe motor die 550 pk levert, ongeveer 150 minder dan voorheen”, legt Famin uit. “Daarnaast is er hard gewerkt om, ondanks de verplichte haaienvin en andere reglementswijzigingen, toch een goede balans in de auto te krijgen.” Een ander nieuw aspect zijn de voorwielen die in navolging van Acura en Audi rondom even groot zijn.

11_lm_90x26

Duidelijke doelen
De eerste test met de nieuwe auto werd al in juli van 2010 gedaan en sindsdien heeft het testteam duizenden kilometers gemaakt met de nieuwe 908. Met een duidelijk doel, verteld Quesnel. “We doen in 2011 mee aan het complete ILMC kampioenschap waar we een titel te verdedigen hebben.” Hetzelfde kan niet gezegd worden van Le Mans waar Peugeot vorig jaar zijn grootste nederlaag opliep. “Na Le Mans hebben we elkaar goed aangekeken en was de conclusie snel getrokken. We houden vertrouwen in elkaar en zijn dus niet in paniek geraakt.

Bekende namen achter het stuur
Dit betekent dat Peugeot ook teruggrijpt op de huidige coureurs. Stéphane Sarrazin, Frank Montagny en Alex Davidson rijden het volledige seizoen en worden aangevuld door Sebastien Bourdais, Marc Gene, Simon Pagenaud, Alexander Wurz, Nicolas Minassian en Pedro Lamy in wisselende samenstellingen. Op Le Mans en tijdens de 6 uurs race van Spa-Francorchamps worden drie auto's ingezet. Tijdens de vijf andere wedstrijden staan twee 908's aan de start.

Voor Le Mans betekent dit de volgende rijderscombinaties:

#07 : Wurz/Davison/Gene
#08 : Sarrazin/Montagny/Minassian
#09 : Bourdais/Pagenaud/Lamy

Een nieuwe auto dus voor Peugeot Sport. Maar met een uiterst degelijke voorbereiding en een rijdersbezetting die voor niemand onder doet zijn de Fransen klaar om de rivaliteit met Audi volledig op te pakken.






Formule 1: Pirelli zorgt voor kopzorgen

pirelli

De drie testdagen in Valencia zijn niet alleen belangrijk voor de teams, ook voor de kersverse bandenleverancier is dit een van de weinige momenten om massale feedback te krijgen. Pirelli voorspelde al iets minder goede banden te willen produceren, zodat er meer actie op de baan zou zijn. Daar lijken ze tot dusver iets te ver in doorgeslagen, want binnen een paar rondjes verliezen de rijders al twee tot drie seconden.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Pirelli

“Het is moeilijk om deze banden consistent te houden”, legt Fernando Alonso uit. “Nieuwe banden vallen heel snel terug. In het eerste rondje zijn ze goed en daarna zijn ze zo weg. Je bent gelijk twee tot drie seconden per ronde kwijt. Daarna zijn ze wel consistent, maar ook veel te langzaam.”

“We proberen onze set-up aan te passen om wat meer consistentie te krijgen”, vervolgt de Ferrari-rijder. “We hebben deze middag wat lange runs gedaan en die gingen goed. Het is echter zorgwekkend voor iedereen. Maar je kunt je set-up en rijstijl ook aanpassen om wat vriendelijker te zijn voor de banden.”

Zes stops?
Robert Kubica deelde Alonso’s mening, al merkte hij wel op dat de baan- en weersomstandigheden in Valencia het effect wat erger maken. “Maar het verschil is wel te groot. Tenzij je vijf of zes stops per race wilt, maar dan hebben we wat meer banden nodig.”

“De banden gaan niet grainen, ze worden gewoon minder. Ineens zijn ze weg. In races wil je vaak wat langer buiten blijven dan goed is, maar dat moet geen gevaar opleveren voor exploderende banden en dergelijke. Ik denk echter dat we bij de volgende test in Bahrein pas gaan zien hoe het er nou echt voorstaat.”

Vergelijkingsmateriaal
Lewis Hamilton kon vandaag een goede vergelijking maken, want hij reed nog met de wagen van vorig jaar. Hij vond het verschil wel meevallen. “Het lijkt of er bij sommige teams veel verschil zit tussen de compounds, maar bij ons valt het nog wel mee. In plaats van één keer moeten we dit jaar misschien twee of drie keer stoppen, maar dat is niet verkeerd. Ik vond één keer stoppen ook maar saai.”

Alonso snelste
Tijdens de tweede testdag maakte Fernando Alonso de achterstand die hij gister had op Sebastian Vettel goed. De Spanjaard eindigde als snelste, drie tiende voor Vettel en een halve seconde voor Di Resta. Lewis Hamilton volgde op een seconde met de oude auto, voor Kubica en Rosberg met hun nieuwe wagens.

1. Alonso Ferrari 1m13.307s 108
2. Vettel Red Bull Renault 1m13.614s +0.307 43
3. Di Resta Force India Mercedes 1m13.844s +0.537 111 *
4. Hamilton McLaren Mercedes 1m14.353s +1.046 83 *
5. Kubica Renault 1m14.412s +1.105 104
6. Rosberg Mercedes 1m14.645s +1.338 69
7. Glock Virgin Cosworth 1m15.408s +2.101 34 *
8. Barrichello Williams Cosworth 1m16.023s +2.716 51
9. Perez Sauber Ferrari 1m16.198s +2.891 42
10. Maldonado Williams Cosworth 1m16.266s +2.959 29
11. Buemi Toro Rosso Ferrari 1m16.359s +3.052 46
12. Alguersuari Toro Rosso Ferrari 1m16.474s +3.167 64
13. Webber Red Bull Renault 1m17.365s +4.058 17
14. Karthikeyan HRT Cosworth 1m17.769s +1.165 80 *
15. Kovalainen Lotus Renault 1m20.649s +7.342 15

Formule 1: McLaren wil absoluut record op Bathurst

De jaarlijkse Bathurst 1000 voor de spectaculaire V8 Supercars behoeft geen nadere introductie bij de lezers van autosport.nl. In de week voorafgaande aan de Australische GP zal er mogelijkerwijs voor het eerst in de geschiedenis van het circuit een F1 auto op het Australische Bathurst(Mount Panorama) zijn rondjes draaien!

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Vodafone, Audi

lowndes_bathurst
McLaren wil op het schilderachtige Bathurst in het kade van een Vodafone PR-activiteit
voorafgaande aan de Australische GP het baanrecord op Bathurst verbeteren. Vodafone
heeft bij de Gemeente Bathurst een ontheffing aangevraagd.

McLaren wil absoluut record op Bathurst
Vorig jaar reed V8 Supercarkampioen Jamie Whincup voorafgaande aan de Australische GP enkele rondjes met de F1 bolide van Jenson Button. Sponsor Vodafone heeft bij de Gemeente Bathurst ontheffing voor een demo op het vermaarde “Mount Panorama” aangevraagd. Vorig jaar verbeterde Team Vodafone Triple 888 coureur Craig Lowndes het bestaande Bathurst record uit 2003 en reed een ronde van 2.06.80 op het 6.213 km lange circuit. V8 Supercar-coureur en vijfmalig Bathurst winnaar Craig Lowndes:” Als Jenson Button erin slaagt om die auto zonder één schrammetje over het circuit te laten rijden, dan wil ik zonder meer een poging wagen. Het zal interessant zijn hoe die auto door de “Dipper” gaat. Ik weet niet of je vol door “The Chase” kunt gaan zoals ik het in mijn Holden doe. Maar het gaat een helse rit worden!” Overigens vertrekt Lowndes dit weekend vanaf pole voor de 12U van Bathurst. Bathurst behoort samen met de Nürburgring Nordschleife en Spa Francorchamps tot één van de mooiste circuits ter wereld.

craig_lowndes_2011_cockpit
Craig Lowndes, vijfvoudig Bathurst winnaar, verbeterde vorig jaar het baanrecord met
een Holden. Hij wil het ook met een McLaren proberen, als Button er in slaagt om
dit te verbeteren.

Kortnieuws: FIA GT1 en Le Mans

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 04-02-2011

Endurance Races
Marc Hennerici vervoegt komend seizoen de troepen van het Belgische VDS Racing in het FIA GT1 wereldkampioenschap. De 29-jarige Duitser reed vorig seizoen nog in een Corvette van Phoenix Raciung, maar maakt nu dus de overstap naar Ford, waar hij het stuur zal delen met een tot nog toe onbekende rijder. Maxime Martin en Bas Leinders werden wel al bevestigd.
 
De nieuwe Peugeot `90X´, waarbij de X zou staan voor een nog onbekend getal, is dan toch niet zo mysterieus als gedacht. De constructeur gaat gewoon verder met de Peugeot 908 HDI FAP, die opvallende wijzigingen heeft ondergaan op vlak van het design. De nieuwe Peugeot krijgt net als de nieuwe Audi een opvallende `rugvin´.

De nieuwe Peugeot is uitgerust met een V8 turbo diesel motor. De belangrijkste wijziging is dus de overschakeling van een V12 naar een V8.

Tot slot nog dit: De Nederlander Jeroen Bleekemolen en Guy Smith zullen Rebellion Racing vervoegen tijdens de komende 24 Uren van Le Mans.
Foto's: Peugeot Sport

De Total 24 Hours of Spa slaan een nieuwe weg in

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 04-02-2011

Endurance Races
RACE, de organisator van de Total 24 Hours of Spa wou na een uitstekende editie in 2010 de grootste GT-wedstrijd ter wereld nog verder laten groeien.
 
In 2010 konden we dan wel een spannend duel tussen Porsche, BMW en Ferrari aanschouwen, toch bleef het de bedoeling om de Ardense etmaalrace opnieuw op te nemen op een kalender van een volwaardig kampioenschap.

Dat doel is nu bereikt, want de Total 24 Hours of Spa zijn voortaan de blikvanger op de kalender van de Blancpain Endurance Séries.

Stéphane Ratel schetst de grote lijnen voor 2011: “Deze nieuwe referentie werd in het leven geroepen door de SRO Motorsport Group en is voorbehouden aan GT3 en GT4-wagens. Het kampioenschap werd geschoeid op de leest van de Total 24 Hours of Spa, met gelijkaardige sportieve en technische reglementen, en ook vergelijkbare procedures. De Blancpain Endurance Series bestaat uit vijf wedstrijden, met de Total 24 Hours of Spa als absoluut hoogtepunt. Door het format van wedstrijden van drie uur keren we helemaal terug naar de roots van de GT-racerij. De door de RACB opgestelde en door de FIA goedgekeurde kalender bestaat uit races op prestigieuze circuits als Monza, Magny-Cours, Silverstone en Navarra. Dat het kampioenschap enkel en alleen openstaat voor GT3 en GT4-wagens is een belangrijke troef voor de Total 24 Hours of Spa en ook de Blancpain Endurance Series in zijn geheel. Het basisprincipe van de twee disciplines zijn de gelijke prestaties van alle wagens. Zo wordt de wedstrijdstrategie extra belangrijk en zal het niveau van de races indrukwekkender zijn dan ooit tevoren!”

De GT3- en GT4-categorieën die door de SRO Motorsport Group werden gecreëerd zijn ondertussen tot een mondiale referentie uitgegroeid. Het is dan ook ongezien dat zoveel constructeurs in één en dezelfde discipline hebben geïnvesteerd: Lamborghini, Audi, Ferrari, BMW, Aston Martin, Mercedes, Corvette, Porsche, Nissan, McLaren, Lotus, Dodge, Ford, Maserati, Ginetta, Chevrolet… Zo worden aan de start van de Total 24 Hours of Spa meer dan elf merken verwacht!

Jean François Chaumont, hoofd van de organisatie van de Total 24 Hours of Spa : “Voor ze het in Francorchamps tegen elkaar opnemen werken de deelnemers aan de Blancpain Endurance Series al twee wedstrijden af, dat betekent dat het kampioenschap al op kruissnelheid zal zitten. Dat het kampioenschap nu rond de GT3’s en GT4’s zal draaien bevalt ons ten zeerste. We zijn er van overtuigd dat de diversiteit en kwaliteit van die twee categorieën een ongelooflijk spektakel zal opleveren, een confrontatie tussen de verschillende merken op het hoogste niveau. Dat betekent ook dat de toeschouwers van de Total 24 Hours of Spa de veelbesproken Mercedes zullen kunnen aanschouwen. De nieuwe McLaren MP4/12 GT3 zal ondertussen, net zoals de Nissan Skyline GT3, haar grote racedebuut hebben gemaakt en zou dus ook in Spa op de startgrid kunnen staan. Hetzelfde geldt voor de Lotus Evora GT4, de wagen waarmee de legendarische constructeur haar comeback maakt. Volgens de eerste nieuwtjes over de Blancpain Endurance Series zijn grote teams, met een meer dan degelijke reputatie in de GT-racerij, heel erg geïnteresseerd. Ik denk dan ook dat we tijdens de volgende weken heel wat goed nieuws zullen te horen krijgen.”

Eén van de belangrijkste kenmerken van de Blancpain Endurance Series is de door de rijders gevraagde onderverdeling van het deelnemersveld. Zo zijn er in de GT3 drie klassen.

De GT3 Pro Cup is voorbehouden aan de professionele rijders, de GT3 Pro Am Cup is voor teams die zijn samengesteld uit profs en gentlemen drivers, en tenslotte is er ook nog de Citation Cup, die de nationale GT’s vervangt en volledig gereserveerd is voor de gentlemen drivers en wagens van minstens één jaar oud.

De GT4, die zich wil profileren als de instapklasse van de GT-racerij, bestaat uit twee categorieën: de GT4 Cup, die is voorbehouden aan de pro-am teams, en de in Spa afwezige Supersport Cup.

Tijdens het weekend van de Total 24 Hours of Spa worden de fans bovendien ook vergast op de Blancpain Lamborghini Super Trofeo, het Frans kampioenschap F4, maar vooral ook op een manche van de nieuwe FIA Formula 3 International Trophy.

Deze Belgische manche van de Cooper Tires British International F3 Series, een organisatie van SRO Londen, werd net als Hockenheim, de Grand Prix van Pau, de Masters in Zandvoort, en de Grand Prix van Macau en Korea opgenomen in deze nieuwe Trofee die getalenteerde jonge rijders richting F1 moet stuwen.

Op meer dan zes maanden voor de Total 24 Hours of Spa, geprogrammeerd van 27 tot 31 juli, zijn de vele teams al volop aan hun voorbereidingen bezig. Het kan het spektakel alleen maar explosiever maken!
Foto's: www.gt2europe.com

Sportscars: Succesvolle eerste test voor de Audi R18

Bij Audi Sport lopen de voorbereidingen voor de 24 Uur van Le Mans ruim 4,5 maanden van tevoren al op volle toeren. Bij tests op Sebring maakte de Audi R18 zijn debuut. Ook een gereviseerde versie van de R15 TDI kwam in actie.


Tekst Willem J. Staat
Foto’s Audi Sport

audi_motorsport_110131_0007
Twee generaties Audi op Sebring en allebei competitief

Succesvolle eerste test voor de Audi R18
Met de R18 werd op Sebring afgelopen weekend een aantal langeafstandstests afgewikkeld. Bij het tweede chassis werd veel aan ontwikkelingswerk gedaan. De Audi R15 plus plus die bij de 12 Uur van Sebring, meetellend voor de ILMC, zal worden ingezet, werd vooral aan de basisafstemming gewerkt. Ook deed men een aantal long runs. Alle negen Audi-coureurs kwamen afgelopen week in actie.

Dr Wolfgang Ulrich: “Wij zijn met de Performance van de Audi R18 bij de eerste kennismaking op Sebring erg tevreden. Onze keus viel op deze baan omdat er hier van het materiaal nogal wat gevergd wordt. De temperaturen zijn hier momenteel beter dan in Europa en bovendien geeft het droge weer de zekerheid dat de long runs volgens plan kunnen worden afgewerkt. Op een natte baan zouden de belastingen minder geweest zijn en het testresultaat minder doorslaggevend.”

audi_motorsport_110131_0007_2
De gloednieuwe Audi R18 kwam afgelopen week in de VS in actie.

Sportscars: Jeroen Bleekemolen in LMP1 met Rebellion Racing

rebellion

Geweldig nieuws! Dit seizoen ga ik weer met sportscars racen! Ik zal tijdens de 12 uur van Sebring, de 24 uur van Le Mans en Petit Le Mans in de Lola-Toyota LMP1 van Rebellion Racing rijden. Samen met Neel Jani en Nicolas Prost. Uiteraard ben ik heel blij met deze plek. Het team heeft veel potentie en beschikt over goede middelen om een snelle en betrouwbare auto neer te zetten.


Mijn laatste keer in de sportscars was in 2008 toen ik met Porsche LMP2 de 24 uur van Le Mans en de 1.000km van Nurburgring gewonnen heb. Sindsdien wilde ik altijd al graag terugkomen in de LMP's. Het is geweldig om met zo'n auto te rijden. Topsnelheden liggen rond de 335 km/u en de auto's hebben niet veel minder downforce dan een Formule 1 auto.

De Lola waar we mee rijden is een auto die zich inmiddels bewezen heeft. Zelf het Aston Martin fabrieksteam gebruikte de Lola als basis de afgelopen 2 seizoenen. De motor wordt gebouwd door Toyota. Het voormalige formule 1 team, gevestigd in Keulen, is nooit gesloten en gaat nu dus onder andere onze motoren ontwikkelen. Het betekent de terugkeer van Toyota naar de 24 uur van Le Mans en reken maar dat ze ervoor zorgen dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben. Met hun succesvolle historie in de lange afstandsraces zijn ze dat verplicht. Bovendien worden de regels dit seizoen aangepast, waardoor de diesels van Audi en Peugeot niet zo veel voordeel meer hebben als voorheen.

Ik kijk enorm uit naar de 3 races die ik met het team ga doen. Hopelijk leidt het tot iets moois voor de toekomst. In Sebring zal ik voor het eerst in de auto zitten. Het team zal al eerder gaan testen maar ik heb door mijn andere programma's geen tijd om daarbij aanwezig te zijn. Maar in Sebring kunnen we veel trainen en is meteen een super voorbereiding op Le Mans. Met mijn teamgenoten ben ik ook blij. Neel Jani is voormalig testrijder van Red Bull in de Formule 1, is kampioen geweest in de A1GP en heeft races gewonnen in GP2. Nicolas Prost, zoon van 4-voudig wereldkampioen Formule 1 Alain Prost, ken ik ook van de A1GP en is een hele snelle rijder. Beiden rijden al twee jaar voor het team en zijn dus inmiddels zeer ervaren met lange afstandsraces.

Een probleem bij deze deal werd wel mijn American Le Mans Series seizoen. Ik zou weer het hele kampioenschap rijden voor BlackSwan Racing, maar moet nu dus een aantal races missen. Gelukkig wil het team mij evengoed heel graag hebben en zoeken ze een vervanger voor de races die ik niet kan rijden. Dus zal ik dit seizoen naast Sebring en Petit Le Mans ook nog in vijf ALMS races in aktie komen in de GTC klasse.

De rest van mijn programma wordt op 12 februari aangekondigd en ik kan beloven dat het heel druk wordt. Ik zal zo goed als ieder weekend een race hebben. Het seizoen is na twee 24 uursraces in Dubai en Daytona voor mij al vol aan de gang. Daarnaast ben ik ook druk aan het testen. En met een terugkeer naar de LMP1 gaat het weer een heel mooi jaar worden!


Groeten,
Jeroen


Sportscars: Raikkonen concurrent Bleekemolen op Le Mans?

Oud wereldkampioen Kimi Raikkonen presenteerde zijn motorcrossteam. Maar volgens het Italiaanse vakblad “Autosprint” wordt de Fin morgen in Parijs bij de officiële Peugeot presentatie als één van de Le Mans-coureurs van Peugeot voorgesteld!

Tekst Willem J. Staat
Foto: Peugeot

peugeot_90x
Komt oud Ferrair-coureur Kimi Raikkonen met de Peugeot 90X tijdens de 24U van Le Mans
in actie. Het Italiaanse vakblad "AUTOSPRINT" is ervan overtuigd dat de Fin terugkeert
op de circuits.

Raikkonen op Le Mans?
Volgens het Italiaanse vakblad “AUTOSPRINT” zal Kimi Raikkonen als één van de Peugeot 90X-coureurs worden voorgesteld. Raikkonen rijdt zoals bekend in het WRC met een Citroën DS3. De Fransman Sebastien Loeb, die al eerder voor het merk op Le Mans uitkwam, liet enkele weken al doorschemeren weinig trek te hebben in een Le Mans deelname. Waarschijnlijk zal Raikkonen op Le Mans diens plek innemen. Voor PSA-sportdirecteur is Raikkonen natuurlijk de ideale vervanger van Loeb op Le Mans. Mocht het Italiaanse vakblad “AUTOSPRINT” inderdaad over de juiste informatie beschikken, dan is dit goed nieuws voor de Kimi-fans. Hij keert van de rallyepaden dus toch weer terug op de circuits?


Formule 1: De bewegende achtervleugel in werking

williams_achtervleugel

Vanaf 2011 moet de Formule 1 weer bol staan van de inhaalacties. Niet alleen is de KERS powerboostknop weer terug, de rijders kunnen ook zelf hun achtervleugel veranderen. Om extra topsnelheid te genereren kunnen ze de vleugel op de rechte stukken helemaal platleggen. Komend jaar zal dus niet alleen de snelste coureur bovendrijven, maar de rijder die het beste kan multitasken met het grote arsenaal knopjes op het stuur. Hoe de bewegende achtervleugel werkt zie je in onderstaande video.