Start Super GT uitgesteld na aardbeving Japan

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 29-03-2011

Endurance Races
Carlo van Dam meldt ons vanuit Tokio dat de eerste race voor het Japanse Super GT kampioenschap, ten gevolge van de aardbeving en tsunami in Japan eerder deze maand is uitgesteld. De Nederlander zou normaal dit weekend starten aan zijn eerste volledige campagne in de populaire Japanse klasse.

NASCAR: Ook Raikkonen wordt NASCAR Trucker

In december 2010 schreef autosport.nl dat er geruchten betreffende een NASCAR deelname van Kimi Raikkonen in de media circuleerden. Die geruchten zijn sinds vandaag bewaarheid geworden.Volgens de Finse krant Turun Sanomat zal oud wereldkampioen Kimi Raikkonen komende zomer zijn debuut in de NASCAR Camping World Truckseries maken.

Tekst Willem J. Staat
Foto Ferrari

kimi_ring
Kimi Raikkonen stapt in de voetsporen van Juan Pablo Montoya en Nelson Piquet Jr. Wie volgt?

Raikkonen in de sporen van Montoya
Met het oog op een eventuele NASCAR-carriere zal voormalig wereldkampioen Kimi Raikkonen komende zomer aan een wedstrijd van de NASCAR Camping World Truck Series deelnemen. Volgens het bericht in de “Turun Sanomat” zal Raikkonen de teamnaam ICE 1 Racing meenemen naar NASCAR. Raikkonen heeft namelijk een partnership met Foster Gillett. Diens vader George Gillett was in het verleden in NASCAR  mede-eigenaar van het Gillett Evernham Motorsports team.

“Ik heb de NASCAR-series al enige tijd gevolgd. Het is een zware top autosportklasse. Ik hou van de Amerikaanse mentaliteit. Het moet een fantastisch gevoel geven om er bij betrokken te zijn. Voor mij zal het een plezierige uitdaging zijn.” aldus Raikkonen. Juan Pablo Montoya rijdt sinds 2007 met wisselend succes voor het team van Chip Ganassi in de NASCAR-series en boekte enkele successen op de roadcourses. De eerste NASCAR oval overwinning ontbreekt nog op zijn CV. Ook Nelson Piquet Jr. ambieert een NASCAR Sprint Cup carriere

V8 Supercars: Zeges voor Tander en Whincup op Albert Park. Zware crash derde race

Toll Holden-coureur Garth Tander behaalde tijdens de tweede wedstrijd in het voorprogramma van de Australische GP de 198e zege voor het Holden Dealer Team. De derde wedstrijd werd door Jamie Whincup gewonnen maar een zware crash in de openingsfase zorgde voor een langesafety-car periode. Zoals bekend telden de wedstrijden in het kader van het F1 weekend niet voor het kampioenschap mee.

Tekst Willem J.Staat
Foto’s SBR/Holden/BAM

2011_melbourne_grand_prix_svg
Overall een goed resultaat voor SBR-coureur Shane van Gisbergen met zijn SBR Ford
Falcon.

198e Toll HDT zege
Garth Tander behaalde tijdens de tweede wedstrijd op Albert Park de 198e zege voor het Toll Holden Dealer Team. Tander maakte een uitstekende start maar SBR-coureur Alex Davison was hem met een zachte compound net iets te slim af. Tander die, op een harde compound reed, kon aanvankelijk geen vuist maken, maar na de verplichte stop kwam de Toll HRT-coureur en greep de kop. Daarbij kwam hij behoorlijk onder druk te staan van de aan een zeldzame vorm van kanker lijdende Jason Richards, die werkelijk alles gaf en uiteindelijk als tweede eindigde. Regerend kampioen James Courtney liep na een aanrijding met de Ford van Steven Johnson averij op en moest opgeven.

Shane van Gisbergen kreeg voor de start van de tweede wedstrijd een penalty van 40 seconden opgelegd en werd door de wedstrijdleiding naar de twaalfde plek terugverwezen. Van Gisbergen viel naar de 24e plek terug en eindigde ondanks betrokkenheid bij het Courtney/Johnson incident toch nog als tiende.

2011_tander_melbourne_gp
Garth Tander(No 2) bezorgde het Holden Dealer Team de 198e zege.

Whincup wint slotwedstrijd
De slotwedstrijd werd overschaduwd door een enorme crash in de openingsfase zodat er van de geplande 25 ronden slechts 17 konden worden afgewerkt. Bij de crash die door Craig Lowndes veroorzaakt werd waarbij Rick Kelly. Steven Johnson, Warren Luff en David Reynolds betrokken waren. Lowndes haalde zich de woede van teameigenaar-coureur Rick Kelly op de hals. Rick Kelly: “Een agressieve poging van Lowndes deed mij in de muur belanden en toen waren er nog een aantal die het nodig vonden om de gele vlag te negeren. Het was voorgeprogrammeerd dat ik dan door iemand geraakt zou worden. Ik ben helemaal over de z… dat ik in de muur eindigde. Ik ben benieuwd wat de Stewards zullen zeggen.”
2011_start_melbourne_supercars
Eén van de mooiste raceseries ter wereld. Craig Lowndes maakte er jammer genoeg
een potje van.

Vanaf een negende startplek eindigde SBR-coureur Shane van Gisbergen met zijn Ford Falcon uiteindelijk als vierde. In het totaalklassement dat na de drie races werd opgemaakt werd hij als derde geklasseerd. Van Gisbergen: “Het is jammer dat mijn collega Alex Davison niet op het podium staat want zijn wedstrijd werd door de safetycar bedorven. Ik had een uitstekende start en de auto voelde een beetje hard aan, maar het was een entertainende wedstrijd. Iedereen racete wel vrij hard maar wij gaven elkaar genoeg ruimte. Het is natuurlijk prachtig om na de Clipsal 500 wederom op het podium te staan. Maar het is veelbelovend voor mijn thuiswedstrijd op Hamilton over enkele weken.”

De Holden van Greg Murphy en Garth Tander pakten de tweede en derde plek in de wedstrijd.

Uitslag Race 2
1 Toll Holden Racing Team Garth Tander Commodore VE2 - 50:31:9145 25 ronden
2 Team BOC Jason Richards Commodore VE2 - 50:38:2784
3 Irwin Racing Alex Davison Falcon FG - 50:45:7757
4 TeamVodafone Jamie Whincup Commodore VE2 - 50:50:4173
5 Jack Daniel's Racing Rick Kelly Commodore VE2 - 50:50:4389
6 TeamVodafone Craig Lowndes Commodore VE2 - 50:50:5945
7 Bundaberg Racing Fabian Coulthard Commodore VE2 - 50:56:3060
8 Team BOC Jason Bright Commodore VE2 - 50:56:8821
9 SP Tools Racing Shane van Gisbergen Falcon FG - 51:02:1285
10 Trading Post FPR Falcon Will Davison Falcon FG - 51:03:5595

Uitslag Race 3
1 88 TeamVodafone Jamie Whincup Commodore VE2 - 47:01:9241 18 ronden
2 11 Pepsi Max Crew Greg Murphy Commodore VE2 - 47:12:9177
3 2 Toll Holden Racing Team Garth Tander Commodore VE2 - 47:21:6773 
4 9 SP Tools Racing Shane van Gisbergen Falcon FG - 47:24:7732
5 7 Jack Daniel's Racing Todd Kelly Commodore VE2 - 47:25:2548 
6 34 Fujitsu Racing GRM Michael Caruso Commodore VE2 - 47:25:9837
7 47 Lucky 7 Racing Tim Slade Falcon FG - 47:26:7650
8 61 Bundaberg Racing Fabian Coulthard Commodore VE2 - 47:27:4079 
9 1 Toll Holden Racing Team James Courtney Commodore VE2 - 47:27:5856
10 8 Team BOC Jason Bright Commodore VE2 - 47:28:2567

Indycar: Franchitti behaalt 27ste Indycarzege, Simona de Silvestro knap 4de

De Schot Dario Franchitti behaalde voor het team van Chip Ganassi in St. Petersburg zijn 27e Indycarzege en komt daarmee op gelijke hoogte te staan met Johnny Rutherford. Daarmee schaarde de Schot zich bij de “All Time Indy Greats”. De Zwitserse Simona de Silvestro behaalde een uitstekende vierde plek terwijl het nieuwe wedstrijdreglement voor een chaotisch begin zorgden.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar/Honda Racing

2011_franchitti_st._petersburg
Nu al een "All Time Indycar Great" Dario Franchitti.

27e Indycarzege voor Dario Franchitti.
De Schot Dario Franchitti begon het seizoen 2011 zoals hij in 2010 geëindigd was, namelijk met een zege. In de openingsfase pakte Franchitti de leiding en werd eigenlijk gedurende de wedstrijd nauwelijks meer bedreigd. De tweede herstart vormde voor Dario Franchitti het sleutelmoment van de wedstrijd. Bij de herstart kon hij polesitter Will Power buitenom passeren en pakte de leiding.Polesitter Will Power eindigde op zeven seconden achterstand als tweede, terwijl Tony Kanaan en Simona de Silvestro in de slotfase voor het nodige spektakel zorgden. Kanaan wist alle aanvallen van De Silvestro af te slaan en eindigde voor het team van GEICO KV Technology Lotus als derde. De Silvestro pakte de vierde plek en behaalde haar beste eindresultaat in 18 Indycar-wedstrijden.

Uiteindelijk stond de gevestigde Indycar-orde toch weer op het podium. “Dario was belachelijk snel. Nadat hij mij gepasseerd was werd ik van achteren aangetikt waardoor ik wat downforce verloor en het kostte mij enige tijd om de tweede plek weer terug te veroveren. Dario was ongenaakbaar, dus wij beschouwen dit als een goede start van het seizoen” aldus Penske-coureur Will Power.

Simona de Silvestro smaakmaakster
Oud Indycarkampioen Tony Kanaan stond vooral aan het einde onder druk van de Silvestro, die hij met 0.4571 sec. wist te verslaan. Simona de Silvestro reed een superwedstrijd. Vanaf een zeventiende startplek wist zij zich zelfs naar een tweede op te werken. “Ik had nooit gedacht dat ik hier als vierde zou eindigen. Het team deed een fantastische job, en ik ben trots dat ik van HVM deel uit mag maken. Hoewel alles volgens plan verliep moesten we vooral aan het begin van het weekend enkele kleine problemen oplossen.”aldus de Zwitserse. Takuma Sato eindigde als vijfde en behaalde tevens zijn beste Indycar-resultaat

andretti_crash_1
Onvrijwillige luchtreis voor Marco Andretti.

andretti_crash_2
Marco uitte kritiek op de z.g. "double file restarts" Eigenlijk niet toepasbaar in
Indycar.

Chaotisch wedstrijdbegin
De wedstrijd kende een chaotisch begin doordat Penske-coureur Helio Castroneves zijn rempunt miste waardoor Marco Andretti voor het tweede achtereenvolgende jaar het seizoen met een flinke luchtreis begon. Andretti werd vervolgens door Scott Dixon gelanceerd. Marco Andretti bleef bij het incident ongedeerd maar maakte Castroneves verwijten. De eerste dertien wedstrijdronden kenden maar liefst vier neutralisaties.

Voor het eerst dit jaar past Indycar de z.g. “double-file” restarts toe(waarbij de auto’s achter elkaar in plaats van naast elkaar volgens een bepaalde volgorde worden opgelijnd toe). Marco Andretti: “Dit gebeurt er nu als je probeert NASCAR te imiteren. Onze auto’s hebben veel te veel power hiervoor. Het veroorzaakt drama’s. Leuk voor de fans, maar zeker nier voor mij.” Ook Ryan Briscoe en Mike Conway waren bij het incident betrokken. In de 44e ronde reed teamgenote Danica Patrick tegen de Brit Justin Wilson aan en beschadigde daarbij haar voorvleugel. In de allerlaatste ronde moest Danica Patrick wegens“vermijdbaar contact” nog een plek inleveren en werd als 12e geklasseerd. Voor Sebastien Bourdais was de wedstrijd al over voor hij begonnen was. Tijdens de warming-up was de Fransman bij een aanrijding betrokken en het team van Dale Coyne kon de gehavende Dallara Honda niet tijdig meer herstellen.

Uitslag
1. Dario Franchitti Dallara Honda 2u00m59.6886s
2. Will Power Dallara Honda + 7.1612s
3. Tony Kanaan Dallara Honda + 16.1045s
4. Simona de Silvestro Dallara Honda + 16.5616s
5. Takuma Sato Dallara Honda + 29.9435s
6. Alex Tagliani Dallara Honda + 30.4655s
7. Raphael Matos Dallara Honda + 31.5227s
8. Vitor Meira Dallara Honda + 35.7291s
9. Oriol Servia Dallara Honda + 49.1432s
10. Justin Wilson Dallara Honda + 56.8025s

NASCAR: Fontana eindigt in thriller, magistrale zege teambaas Nelson Piquet Jr.

De Auto Club 400 op Fontana kende met een dominante Kyle Busch tot 15 ronden voor het einde een saai verloop. Een lekke band van Bobby Labonte in de 185e ronde zou de wedstrijd een dramatische ontknoping bezorgen. Niet de laatste ronde zou tellen, maar de laatste meters.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

2011_magistrale_manoeuvre_harvick_fontana_1
Meesterlijk gevecht tussen de Chevrolets van Jimmie Johnson en Kevin Harvick in de
allerlaatste meters tijdens de Auto Club 400 op Fontana.

Fontana eindigt in thriller
Na de Nationwidezege op zaterdag leek het erop dat Kyle Busch ook de Sprint Cup-wedstrijd op zijn naam zou schrijven. Van de 200 ronden reed Busch er liefst maar 151 op kop die hij pas in de 198e moest prijsgeven! Mist en regen overheersten uren voor de wedstrijd in Fontana. Voor de set-up leek dit cruciaal te zijn. Degenen die een juiste set-up hadden gevonden bleven zich dan ook in de kopgroep bevinden, terwijl de rest van het startveld wat sukkelde. Zo ook polesitter Montoya. De voormalige F1-rijder had hier een uitstekende kans om zijn eerste ovalwedstrijd te winnen maar moest de kop na zes ronden al prijsgeven en speelde geen rol van betekenis meer. Montoya kon met moeite de tiende plek veroveren.

Na Nationwide en Sprint Cup zeges op Bristol leek Fontana weer een herhaling op te gaan leveren voor Kyle Busch, die het weekend moeizaam startte. In zijn allereerste trainingsronde plantte hij de JGR-Toyota al in de muur. Hij kwalificeerde zich als 8e en greep in de 22e ronde voor de eerste maal de kop. Alleen bij de reguliere pitstops verloor Busch tijdelijk de leiding maar bij de weinige herstarts greep hij direct de kop.

Bij de allerlaatste en beslissende neutralisatie bleven Busch, Johnson, Bowyer, Harvick, Newman en Edwards op de baan. Alleen een groepje dat zich achter Matt Kenseth bevond besloot om naar binnen te gaan. De laatste herstart zou de beslissing brengen.

Johnson opent de aanval!
Direct na de laatste herstart opende regerend kampioen Jimmie Johnson de aanval op Kyle Busch, die zich niet direct gewonnen gaf. Uiteindelijk ging Johnson aan Busch voorbij. Het gevecht tussen Busch en Johnson zou de deur voor Kevin Harvick openen! Harvick, die enige tijd nodig gehad om de aansluiting te vinden, ging eveneens aan Busch voorbij. Na de laatste herstart bevond de Chevrolet van Kevin Harvick zich in vijfde positie en vond na een matige kwalificatie snel aansluiting bij de koplopers.In de allerlaatste ronde slaagde Harvick erin om regerend kampioen Jimmie Johnson met een magistrale manoeuvre aan de buitenkant te passeren en pakte de zege met een verschil van 0.144 seconden! Harvick had geen enkele ronde aan de leiding gelegen, alleen de laatste meters en die telden uiteindelijk!

Een prachtige thuisoverwinning voor Harvick bij zijn 18e deelname op Fontana. Harvick is niet ver van Fontana verwijderd opgegroeid. Tevens betekende het de 15e Sprint Cup overwinning voor Harvick. In de Campingworld Truck Series is Harvick tevens de teambaas van Nelson Piquet Jr.

2011_finish_fontana_1
Jimmie Johnson wordt op de finish door NASCAR Campingworld teambaas Kevin Harvick
verslagen. Strategie waarvan Nelson Piquet Jr. in de toekomst iets van kan leren?
 
2011_montoya_pole_fontana
Weer een ovalpole voor Montoya, maar wanneer komt
die eerste ovaloverwinning nu eens?
Motorproblemen bij Joe Gibbs Racing
Vorig seizoen sukkelde het team van Roush Fenway Racing met de motoren. Die rol lijkt nu door Joe Gibbs Racing te zijn overgenomen. Joey Logano moest na de trainingen een motor wisselen en kwam niet verder dan een 25e plek. Nog minder verging het Denny Hamlin die zelfs nog 15 ronden aan de leiding reed en na 80 ronden met een opgeblazen motor de strijd moest staken. Tot nu toe kenden de JGR-Toyota motoren in elke wedstrijd problemen!

Uitslag:
1. Kevin Harvick Chevrolet 200 ronden
2. Jimmie Johnson Chevrolet 200 ronden
3. Kyle Busch Toyota 200 ronden
4. Matt Kenseth Ford 200 ronden
5. Ryan Newman Chevrolet 200 ronden
6. Carl Edwards Ford 200 ronden
7. Clint Bowyer Chevrolet 200 ronden
8. Brian Vickers Toyota 200 ronden
9. Kasey Kahne Toyota 200 ronden
10. Juan Pablo Montoya Chevrolet 200 ronden

2011_fontana_podium
Grote vreugde bij het team van Richard Childress Racing.

HRT uitgesloten van de race

Door: Sandra Douma
Gepost op: 26-03-2011

Formule 1
De FIA heeft besloten om niet in te gaan op het verzoek van Hispania Racing Team, om hen morgen toch te laten racen. Zowel Vitantonio Liuzzi als teamgenoot Narain Karthikeyan slaagde er niet in zich binnen de 107% van de snelste ronde van Sebastian Vettel in Q1 te kwalificeren.
 
De 107%-regel is vanaf dit seizoen weer ingevoerd in de Formule-1 om er zo voor te zorgen dat de langzame teams geen overlast zullen veroorzaken voor de teams die om de winst vechten. HRT had na de kwalificatie van vandaag echter een verzoek ingediend om toch deel te nemen aan de race in verband met “uitzonderlijke omstandigheden”.

De een vergadering van de wedstrijdleiding heeft de FIA besloten dat de auto’s morgen niet mogen deelnemen aan de race.

HRT kende een moeilijk weekend. Op vrijdag kwam alleen Liuzzi naar buiten voor een installatie ronde en op zaterdag kreeg Karthikyan aan het einde van de derde training nog even de kans om de auto over het circuit te sturen.

De 107%-tijd in Q1 was 1:31.266, Liuzzi wist slechts een tijd van 1:32.978 neer te zetten en Karthikyan had zelfs 1 minuut en 34.293 seconden nodig om het circuit van Melbourne rond te komen.

FIAGT1: Dusseldorp zorgt voor sensatie in Abu Dhabi

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 26-03-2011

FIA GT
De Nederlandse lezers kennen hem wellicht beter dan de Belgische, maar zijn prestaties de afgelopen twee jaar in de Duitse Formule 3 gingen niet onopgemerkt voorbij. Vandaag presteerde hij echter het ondenkelijke. Stef Dusseldorp, een 21-jarige Nederlander, heeft aan de zijde van Clivio Piccione in een Hexis Aston Martin de eerste Championship Race van het seizoen voor het FIA GT1 World Championship gewonnen.
 
Race twee werd er één om duimen en vingers bij af te likken. Op de limiet racen met wagens die zo goed als gelijkwaardig zijn, en dat alles op een veilige en sportieve manier. Dat is waar de fans van de GT-racerij, en de autosportfans in het algemeen, van dromen. Kortom: deze race was promotie voor de autosport.

Maxime Martin vertrok in de VDS Ford GT vanuit pole na de overwinning tijdens de Qualifying Race deze ochtend, maar door een slechte start zakte Martin naar de derde plaats. Nog voor de pitstop slaagde onze landgenoot er echter in om zijn positie terug te pakken.

Maar bij de pitstop, in welke Martin het stuur doorgaf aan Fred Makowiecki, gebeurde het ondenkbare. Bij het uitrijden van de pitlane haakte `Mako´ in de Nissan van Ricardo Zonta, die daardoor kreeg af te rekenen met een lekke band en enkele extra pitstop´s moest maken.

Makowiecki kwam derde te liggen, na Richard Westbrook in de JRM Nissan, maar dat duel werd abrupt onderbroken door een drive through penalty voor de VDS Ford. Een pijnlijke, maar terechte beslissing van de koersdirectie, die Martin en Makowiecki terugsloeg naar de achtste plaats in het eindklassement.

Vooraan was er onduidelijkheid over de stand, aangezien die aangaf dat niet Richard Westbrook in de Nissan, maar wel de 21-jarige Nederlander Stef Dusseldorp aan de leiding reed. Een vergissing dacht iedereen, maar niets was minder waar. Dankzij een fenomenale pitstop, misschien wel één van de snelste uit de jonge geschiedenis van dit wereldkampioenschap, kwam de Hexis Aston Martin wel degelijk aan de leiding.

Ondanks hevige druk van topper Richard Westbrook hield Dusseldorp stand. Voor het eerst reed deze jongeman met een dak boven zijn hoofd op een racecircuit, maar meteen is het bingo.

Ook voor Clivio Piccione is het de eerste overwinning in het wereldkampioenschap GT1. Bovendien komt het duo aan de leiding van het wereldkampioenschap, dat over 2 weken richting Zolder trekt.

Richard Westbrook en Peter Dumbreck namen vrede met de tweede plaats, voor de Lamborghini van Markus Winkelhock en Marc Basseng. De top-6 werd gecompleteerd door de tweede Hexis Aston Martin en de beide Young Driver Aston Martin´s. De Lamborghini van de Nederlander Peter Kox bleef als zevende voor de Ford van Maxime Martin uit.

Uitslag Championship Race - FIA GT1 Abu Dhabi:
1. Piccione / Dusseldorp - Aston Martin
2. Dumbreck / Westbrook - Nissan
3. Winkelhock / Basseng - Lamborghini
4. Hohenadel / Piccini - Aston Martin
5. Mücke / Turner - Aston Martin
6. Müller / Enge - Aston Martin
7. Wendlinger / Kox - Lamborghini
8. Martin / Makowiecki - Ford
9. Brabham / Campbell-Walter - Nissan
10. Hezemans / Catsburg - Corvette
Foto's: www.gt1world.com / DPPI

Vettel spurt naar eerste pole van het seizoen

Door: Sandra Douma
Gepost op: 26-03-2011

Formule 1
Wereldkampioen Sebastian Vettel heeft zojuist de pole positie voor de GP van Australië op zijn naam geschreven. Hij bleef rivaal Lewis Hamilton en teamgenoot Mark Webber ruim voor. De Duitser was gedurende alle kwalificatiesegmenten de snelste en bleef zijn rivalen in Q3 met maar liefst 0.8 seconden voor.
 
Hamilton zorgde ervoor dat Red Bull Racing niet de gehele eerste rij wist te pakken. De Brit versloeg Webber in de laatste minuten van Q3. Jenson Button pakte de vierde positie voor McLaren. Hij bleef Fernando Alonso in de Ferrari voor.

De teamgenoot van Alonso, Felipe Massa, kende een moeilijke kwalificatie. In Q1 was de Braziliaan tot aan de laatste seconde in gevecht om door te mogen naar de volgende sessie. In zijn outlap in Q3 verloor Massa de controle over zijn auto en spinde, hij zal morgen vanaf de achtste positie starten.

Vitaly Petrov kende een goede kwalificatie en mag de race morgen vanaf de zesde positie aanvangen. Voor teamgenoot Nick Heidfeld, die de geblesseerde Robert Kubica vervangt bij het team van Renault wist niet te imponeren. Al in Q1 kon hij zijn biezen pakken en start morgen vanaf de achttiende positie.

Nico Rosberg pakte de zevende startpositie voor Mercedes GP, teamgenoot Michael Schumacher wist niet verder te komen dan de elfde positie.
Sauber en Toro Rosso lieten zien dat hun sterke optredens tijdens de wintertests klopten. Kamui Kobayashi en Sebastien Buemi wisten zich in de top tien te kwalificeren. Teamgenoten Jaime Alguersuari en Sergio Perez bleven niet ver achter op de twaalfde en dertiende positie.

Nieuwkomers Paul di Resta en Pastor Maldonado starten morgen vanuit de middenmoot, vanaf de veertiende en vijftiende positie. Allebei wisten ze hun teamgenoten voor te blijven, nadat zowel Sutil and Barrichello fouten maakten tijdens hun kwalificatie. Sutil wist zijn Force India op wonderbaarlijke wijze uit de muur te houden toen hij zijn flexibele achtervleugel activeerde toen hij de kerbstone raakte bij het opkomen van start/finish.

De fout van Barrichello was een beschamende fout voor een “veteraan”, hij raakte het gras toen hij aanremde voor bocht 3 en spinde de grindbak in, nog voordat hij een tijd wist neer te zetten in Q2.

De nieuwe teams van vorig jaar hebben tot nu toe nog niet veel progressie laten zien. Lotus was wederom de snelste van de drie, voor Virgin die in ieder geval snel genoeg waren om te voldoen aan de 107% regel. HRT was dit niet. Tonio Liuzzi en Narain Karthikeyan zullen moeten afwachten of de andere teams besluiten hun toe te laten tot de race of niet.
Uitslag Kwalificatie GP Australië

01. Vettel – Red Bull Racing – 1:23.529
02. Hamilton – McLaren – 1:24.307
03. Webber – Red Bull Racing – 1:24.395
04. Button – McLaren – 1:24.779
05. Alonso – Ferrari – 1:24.974
06. Petrov – Renault – 1:25.247
07. Rosberg – Mercedes GP – 1:25.421
08. Massa – Ferrari – 1:25.599
09. Kobayashi – Sauber – 1:25.626
10. Buemi – Toro Rosso – 1:27.066


11. Schumacher – Mercedes GP – 1:25.971
12. Alguersuari – Toro Rosso – 1:26.103
13. Perez – Sauber – 1:26.108
14. Di Resta – Force India – 1:26.739
15. Maldonado – Williams – 1:26.768
16. Sutil – Force India – 1:31.407
17. Barrichello – Williams – Geen tijd


18. Heidfeld – Renault – 1:27.239
19. Kovalainen – Lotus – 1:29.254
20. Trulli – Lotus – 1:29.342
21. Glock – Virgin – 1:29.858
22. d’Ambrosio – Virgin – 1:30.882
Liuzzi – HRT – 1:32.978
Karthikeyan – HRT – 1:34.293
Foto's: GEPA/RBR

Ken Block crasht hard in shakedown!

Dit is leuk moet je af kijken.

Formule 1: Jenson Button snelste in vrije trainingen Australië

button_australie_vrijdag

Niet de Ferrari’s of de Red Bulls, maar de McLarens van Jenson Button en Lewis Hamilton waren vandaag tijdens de tweede vrije training voor de GP van Australië het snelste. Maar volgens Button zijn deze chrono’s niet representatief. ,,Ik ben veel blijer met het feit dat de auto betrouwbaar is gebleken vandaag’’, zei de Brit na afloop. Overigens waren de Red Bulls van thuisrijder Mark Webber en regerend wereldkampioen Sebastian Vettel de rapsten tijdens de eerste vrije oefensessie.

Tekst: Marc Kok
Foto's: Peter van Egmond

Button was blij dat zijn bolide betrouwbaar over de baan racete. ,,Dat is iets dat we in de winter totaal niet hadden. Nu hebben we genoeg ronden kunnen rijden om aan de set-up te werken’’, aldus de voormalig wereldkampioen. ,,Het heeft geen zin om naar al die tijden te kijken. Alle rijders zijn met hun eigen ding bezig, gebruiken wel of geen KERS of de verstelbare achtervleugel. Dat kun je niet vergelijken. Het was een goede dag omdat we geen problemen hebben gehad. En ook omdat ik vandaag een goed gevoel voor de wagen met verschillende hoeveelheden brandstof heb gekregen.’’

Oefenen
In de laatste 30 minuten werd er gereden alsof het een race betrof. Wat dat betreft werd er geoefend met de nieuwe inhaalzone-reglementering. Bovendien werd er het nodige getest met de zachte ‘Option’-band van de nieuwe F1-rubberfabrikant Pirelli.

Rookies
De Mexicaanse rookie Sergio Perez liet zich goed zien. Hij reed in zijn Sauber naar een meer dan nette P8. Een andere F1-nieuwkomer, regerend DTM-kampioen Paul di Resta, was op zijn beurt sneller dan zijn Force India-teamgenoot Adrian Sutil. Pastor Maldonado kwam tot stek 18. De Belg Jerome d'Ambrosio was in zijn Virgin twee keer sneller dan zijn ploegmaat Timo Glock.

Lachertje
Hispania lijkt wederom het lachertje van het jaar te worden. Net als vorig jaar schitterden de bolides door afwezigheid. In de eerste vrije training kwamen ze helemaal niet actie, terwijl tijdens de tweede sessie alleen Vitantonio Liuzzi één lullig installatierondje kon rijden. Teammaat Karthikeyan kwam niet eens tot een omloop.

Foutje bedankt
Ook Karun Chandhok kijkt niet terug op een geslaagde dag. Als kersverse reserverijder van Team Lotus mocht hij in de eerste training de auto van Jarno Trulli testen. In zijn eerste de beste ronde kletterde de Indiër door een rijdersfout met schade van de baan
gp_australie_vrijdag

Uitslag tweede vrije training Formule 1 GP Australië:
1. Button McLaren-Mercedes 1m25.854s 32 ronden
2. Hamilton McLaren-Mercedes 1m25.986s + 0.132 31
3. Alonso Ferrari 1m26.001s + 0.147 28
4. Vettel Red Bull-Renault 1m26.014s + 0.160 35
5. Webber Red Bull-Renault 1m26.283s + 0.429 33
6. Schumacher Mercedes 1m26.590s + 0.736 31
7. Massa Ferrari 1m26.789s + 0.935 34
8. Perez Sauber-Ferrari 1m27.101s + 1.247 39
9. Barrichello Williams-Cosworth 1m27.280s + 1.426 34
10. Rosberg Mercedes 1m27.448s + 1.594 23
11. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1m27.525s + 1.671 31
12. Petrov Renault 1m27.528s + 1.674 29
13. Heidfeld Renault 1m27.536s + 1.682 22
14. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1m27.697s + 1.843 30
15. Kobayashi Sauber-Ferrari 1m28.095s + 2.241 35
16. di Resta Force India-Mercedes 1m28.376s + 2.522 33
17. Sutil Force India-Mercedes 1m28.583s + 2.729 31
18. Maldonado Williams-Cosworth 1m29.386s + 3.532 29
19. Kovalainen Lotus-Renault 1m30.829s + 4.975 22
20. Trulli Lotus-Renault 1m30.912s + 5.058 23
21. D'Ambrosio Virgin-Cosworth 1m32.106s + 6.252 36
22. Glock Virgin-Cosworth 1m32.135s + 6.281 30
23. Liuzzi HRT-Cosworth Geen tijd 1

Uitslag eerste vrije training Formule 1 GP Australië:
1. Webber Red Bull-Renault 1m26.831s 20 ronden
2. Vettel Red Bull-Renault 1m27.158s + 0.327 19
3. Alonso Ferrari 1m27.749s + 0.918 20
4. Rosberg Mercedes 1m28.152s + 1.321 16
5. Barrichello Williams-Cosworth 1m28.430s + 1.599 24
6. Button McLaren-Mercedes 1m28.440s + 1.609 29
7. Hamilton McLaren-Mercedes 1m28.483s + 1.652 26
8. Schumacher Mercedes 1m28.690s + 1.859 14
9. Kobayashi Sauber-Ferrari 1m28.725s + 1.894 13
10. Petrov Renault 1m28.765s + 1.930 15
11. Massa Ferrari 1m28.842s + 2.011 20
12. Heidfeld Renault 1m28.928s + 2.097 14
13. Sutil Force India-Mercedes 1m29.314s + 2.483 19
14. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1m29.328s + 2.497 21
15. Maldonado Williams-Cosworth 1m29.403s + 2.572 24
16. Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m29.468s + 2.637 23
17. Perez Sauber-Ferrari 1m29.643s + 2.812 18
18. Hulkenberg Force India-Mercedes 1m31.002s + 4.171 20
19. Kovalainen Lotus-Renault 1m32.428s + 5.597 13
20. d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1m35.282s + 8.451 17
21. Glock Virgin-Cosworth 1m35.289s + 8.458 15
22. Chandhok Lotus-Renault Geen tijd 1
23. Liuzzi HRT-Cosworth Geen tijd
24. Karthikeyan HRT-Cosworth Geen tijd

Preview 2011 deel 2: nieuwe reglementen

Door: Kurt Rebry
Gepost op: 22-03-2011

Formule 1
Aankomend weekend start het nieuwe F1-seizoen op het circuit van Albert Park in Melbourne Australië. Bijna alle teams hebben een bewogen winterschema achter de rug en konden na het schrappen van de eerste grote prijs in Bahrein twee weken geleden nog extra werk verrichten op de testbank. Nu vrijdag vangt de eerste vrije training aan maar alvorens maakt Autosportnieuws.be enkele previews van wat we in 2011 mogen verwachten. Deel 1: nieuwe reglementen.

Pirelli nieuwe bandenleverancier
Na het vertrek van het Japanse Bridgestone heeft de FIA Pirelli benoemd tot enige bandenfabrikant voor de komende drie jaar. Nieuw rubber betekent meestal ook nieuwe eigenschappen voor zowel rijder als auto. Enkele toprijders hebben hun bezorgdheid al geuit tegenover de snelle slijtage van de banden tijdens races. Het ziet er naar uit dat rijders zoals Jensen Button, Felipe Massa en Michael Schumacher wel eens voordeel kunnen halen uit het nieuwe rubber. Vast staat dat er tactisch veel op het spel staat omdat we een paar extra pitstops zullen zien afhankelijk van race tot race.

Beweegbare achtervleugel
De verstelbare voorvleugel kenden we al van vorig seizoen, maar die kon de verwachtingen nauwelijks inlossen. De coureur zal meer kansen krijgen om in te halen door het gebruik van de nieuwe achtervleugel, die op bepaalde tijdstippen gebruikt kan worden in een rechte lijn en berekend op de afstand met zijn voorligger. De rijder kan dus niet zomaar de extra 10 à 12 km/u snelheid gaan gebruiken.
 
De come-back van KERS
KERS (Kinetic Energy Recovery System) kent een woelig bestaan in Formule 1. De omstreden boost-button waarbij opgeslagen energie van de remmen hergebruikt wordt voor extra vermogen, kan in 2011 opnieuw gebruikt worden. Twee seizoenen geleden werd het systeem afgevoerd vanwege de hoge kosten en niet elk team gebruikte de knop. De herintroductie van KERS kan alvast opnieuw voor meer inhaalopties zorgen.

Weg met diffusers
De dubbele en geblazen diffusers worden dit seizoen gebant. Diffusers zijn aerodynamische onderdelen die voor een verhoogde neerwaartse druk zorgen aan de achterkant van de wagen. Een echte reden gaf de Internationale Automobielfederatie (FIA) niet op voor deze reglementswijzigingen, maar het past wel in de filosofie van de FIA om het inhalen te promoten en dat kan alleen maar met minder downforce.

In het nieuwe reglement voor 2011 vinden we verder nog aangepaste en strengere testen voor de voorvleugels. Elk team moet nu vijf wedstrijden met dezelfde versnellingsbak voorzien i.p.v. vier vorig jaar. Kwalificeren voor de traagste teams zal wat moeilijker worden na de herintroductie van de 107%-regel. Daarbij moeten alle wagens binnen 107% van de pole-position tijd zich kwalificeren om de race te mogen starten.

Morgen Deel 2: Analyse wintertesten
Foto's: FIA

2011 wordt een Grand Cru-editie voor de 24 Hours of Spa

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 24-03-2011

Endurance Races
De officiële voorstelling van de Blancpain Endurance Series in Parijs was de start van het seizoen 2011 en gaf de talrijk opgekomen pers een eerste blik op dit ambitieuze programma dat de Total 24 Hours of Spa als hoogtepunt heeft. Dit nieuwe en door Stéphane Ratel gecreëerde kampioenschap is een boeiende terugkeer naar de roots van de GT-racerij en lijkt nu al een schitterende start te zullen nemen. Een hele opsteker zo vroeg op het seizoen!
 
Stéphane Ratel (CEO - SRO Motorsport Group): “De reacties van de teams en de rijders op de creatie van de Blancpain Endurance Series is best uitzonderlijk te noemen! Heel wat prestigieuze teams zullen met getalenteerde rijders aan de start komen, in alle categorieën. Zo zullen er 15 merken vertegenwoordigd zijn. Bij hen langverwachte nieuwe wagens van Mercedes en Ferrari en ook exclusieve bolides van McLaren of Nissan. Voor de Total 24 Hours of Spa merken we ongeziene interesse, waardoor de race de op één na grootste 24 Uurs-race ter wereld kan worden. De editie 2011 zou wel eens de geschiedenis kunnen ingaan als één van de beste ooit…”

Zo zou de symbolische kaap van 60 wagens op de startgrid kunnen worden overschreden, wat een hele prestatie zou zijn, gezien dat enkel bolides uit de GT3 en GT4-categorieën zullen zijn!

Jean-Francois Chaumont (Event Director – RACE): “Het blijkt dus een goede formule te zijn om voorrang te geven aan de GT3’s en GT4’s, formule die ook door de Blancpain Endurance Series werd overgenomen. Een verstandige beslissing, want zo werden heel wat topteams aangetrokken, want zij kunnen nu voor de algemene overwinning gaan. Deze editie van de Ardense etmaalrace zou wel eens heel explosief kunnen worden. Hoewel het nog wat vroeg is om het aantal inschrijvingen mee te geven, staat het nu al vast dat er tijdens de Total 24 Hours of Spa een hoogstaande strijd zal uitgevochten worden…”

Een blik op de startgrid voor de Belgische zomerklassieker belooft inderdaad een ongenadige strijd tussen de verschillende merken. Oordeel zelf maar:

De nieuwe Ferrari F458 Italia zal goed vertegenwoordigd zijn, met onder andere de regerende wereldkampioenen Vitaphone Racing, maar ook AF Corse, Sofrev ASP of nog Vitoria Racing. Het Italiaanse merk laat ook enkele F430 Scuderia rijden, via Sport Garage.

De nieuwe en langverwachte Mercedes SLS AMG wordt ingezet door het uitstekende Black Falcon en de regerende Franse kampioenen Graff Racing.

De laatste evolutie van de te duchten Lamborghini Gallardo wordt ingezet door Rhino Leipert Racing, DVB Racing en Reiter Engineering.

De BMW Z4 GT3, die naar Francorchamps afzakken om te winnen, zijn met vier, verdeeld over de teams van DB Motorsport en Need for Speed by Schubert Motorsport.

Ze zullen echter moeten afrekenen met de Audi R8 LMS, ingezet door het WRT team van Vincent Vosse, de Amerikanen van United Autosport en de Duitsers van Phoenix Racing.

De Porsche 911 GT3 R, in 2010 winnaars in de GT3-categorie, zal zijn titel verdedigen via de Belgische teams van Mülhner Motorsport en ProSpeed Competition maar ook via renstallen als GDL Racing, Autorlando, RMS, Manthey Racing, Speed Lover en Level Racing.

Ook de Engelsen, en meer in het bijzonder de Aston Martin DBRS9, zullen ook van de partij zijn, met de terugkeer van het legendarische Ecurie Ecosse, het Franse - en in het WK GT1 zeer succesvolle - Hexis Racing en het nieuwe Belgische team GPR AMR.

De Belgen van Delahaye Racing verdedigen de kleuren van Corvette.

Het uitzonderlijke team van Marc VDS Racing laat meerdere Ford GT3 rijden, wagens die ook zullen worden ingezet door het Engelse RPM. VDS Racing Adventures laat dan weer de zeer aantrekkelijke Ford Mustang FR500 GT3 rijden.

Het CRS Racing team ontfermt zich over de fantastische en langverwachte McLaren MP4-12c.

Het Franse GCR zal allicht de enige vertegenwoordiger van Dodge zijn, met een Viper 2.

De GT4-categorie bestaat onder andere uit Nissan 370Z (RJN Motorsport), BMW M3 (Foenix Racing), Aston Martin Vantage (Rhesus, Gentle Swiss Racing, HMR), Porsche 911, Ginetta G50 en Maserati GranTurismo MC die het zullen opnemen tegen de nieuwe Lotus Evora.

Deze lijst is ver van volledig, want er zijn nog heel wat projecten die bestudeerd worden. U zal dus al over een glazen bol moeten beschikken wil u in één van de vier categorieën een pronostiek uitspreken.

Wat evenwel wel al vast staat, is dat het publiek de grote winnaar van deze editie zal worden, want het krijgt een epische wedstrijd voorgeschoteld, een legendarische strijd tussen prestigieuze merken, een ongenadig gevecht tussen rijders met internationale uitstraling…

Hoogstaande competitie, non-stop animaties, een exclusieve sfeer… u kan nu al maar beter de data van 28, 29, 30 en 31 juli vrijhouden, om niets te missen van het hoogtepunt van de Blancpain Endurance Series!
Bron: Persbericht
Foto's: www.grandprixfotografie.nl

Formule 1: Kampioen Vettel legt uit hoe KERS en verstelbare achtervleugel werkt

vettel_juicht

Naast de nieuwe Pirelli-banden, zijn er in het Formule 1-seizoen 2011 meer veranderingen ten opzichte van het afgelopen jaar. Zo is er de herintroductie van het KERS-systeem en hebben de bolides een verstelbare achtervleugel gekregen. Hoe dit alles vanaf komend weekend, waneer het GP-circus op Australische bodem van start gaat, werkt, vertelt niemand minder dan wereldkampioen Sebastian Vettel in onderstaand filmpje.

Formule 1: 'Aftakeling banden zorgt voor verwarring'

pirelli

Welke gevolgen zal de snelle afbouw van de nieuwe Pirelli-banden op het verloop van de Grand Prix’ Formule 1 hebben? Komend weekend zullen we in Australië de eerste antwoorden krijgen. Aan de vooravond van de openingsrace van het seizoen 2011 denkt de ervaren Jarno Trulli het al te weten: ,,We krijgen verwarring.’’

Tekst: Marc Kok

De verwachting is dat elk van de 24 coureurs minimaal driemaal per race naar de pitstraat moet om zich vers rubber aan te meten. ,,Dat zijn opgeteld minimaal 72 stops per Grand Prix’’, rekent Trulli uit. ,,Dat is veel en heel moeilijk te managen. Bovendien ben ik bang dat dit hoge aantal te verwarrend zal zijn voor de kijkers.’’

pirelli_compounds

Klagende rijders
Volgens Trulli zijn de Pirelli-banden al na 5 tot 7 ronden hun efficiënte werkzaamheid kwijt. Daarna takelen de prestaties van het rubber heel snel af naar slecht. ,,Een rijder kan een run van 14 ronden wel volmaken, maar kan aan het eind totaal geen goede prestaties meer neerzetten’’, aldus Trulli. ,,Dat is waarom wij als rijders hebben geklaagd over de banden. Voor een coureur is consistentie in het racerubber een fundamenteel element. Ik ben benieuwd hoe het in Australië zal gaan met de nieuwe Pirelli’s.’’

Formule 1: Button verpulvert ronderecord op Bathurst

In het kader van een PR-actie van sponsor Vodafone op Bathurst ter voorbereiding van de Australische Grand Prix heeft Jenson Button met eenMcLaren MP4-23 het absolute ronderecord op Bathurst verpulverd.

Tekst Willem J. Staat
Fotos: Edge Photographic

356142-11-03-23-craig-lowndes
Op het lange rechte stuk van Conrod Straight kon de helicopter de McLaren nauwelijks
bijhouden!

Button verpulvert ronderecord op Bathurst
Met een tijd van 1.48.18 verpulverde Jenson Button het V8 Supercar-record van Craig Lowndes dat sinds vorig jaar op 2.06 staat. Button en Lowndes wisselden tijdens de PR-actie beiden van bolide. Button noemde het eigenlijk “gekkenwerk” om met een F1 auto over “Mount Panorama” te rijden. “Het is iets dat ik altijd graag had willen doen, maar het is crazy om dit te doen.”

“Het is erg bijzonder om hier te rijden en het duurt even voordat je eraan gewend zijn omdat er heel veel blinde bochten zijn. Maar het was een fantastische ervaring en ik zou graag nog een keer terug willen komen” aldus Button. Al in zijn eerste vliegende ronde reed Button 1.49 op het 6.213 km Mount Panorama, dat mooier is dan Spa-Francorchamps en over de karakteristieke trekken van de oude “Nordschleife” beschikt. Op het lange rechte stuk van “Conrod Straight” reed Button meer dan 360 km/u. De helikopter kon hem nauwelijks bijhouden. “Met wat meer training had het zelfs nog sneller op de “Top of the Mountain” gekund! Volgens Button kon er zelfs beneden de 1.40. gereden worden.

V8 Supercar-coureur Craig Lowndes was slechts een fractie langzamer! Maar was blij dat hij de auto weer heelhuids kon inleveren. Vooral “The Dipper” was minder spannend dan verwacht. “Maar degenen die hier vandaag aanwezig waren hebben wel iets bijzonders gezien!” Op de vraag of een V8 Supercar langzamer aanvoelde antwoordde Lowndes dat “na deze ervaring alles langzaam aanvoelt!”

Button reed eveneens in een V8 Supercar en was eveneens bijzonder enthousiast. Na zijn F1 carrière zou dit wel eens een optie kunnen zijn zo liet de wereldkampioen van 2009 doorschemeren.

fj8d7142
V8 Supercars, de toekomst voor Jenson Button?

Preview 2011: nieuwe reglementen

Door: Kurt Rebry
Gepost op: 22-03-2011

Formule 1
Aankomend weekend start het nieuwe F1-seizoen op het circuit van Albert Park in Melbourne Australië. Bijna alle teams hebben een bewogen winterschema achter de rug en konden na het schrappen van de eerste grote prijs in Bahrein twee weken geleden nog extra werk verrichten op de testbank. Nu vrijdag vangt de eerste vrije training aan maar alvorens maakt Autosportnieuws.be enkele previews van wat we in 2011 mogen verwachten. Deel 1: nieuwe reglementen.

Pirelli nieuwe bandenleverancier
Na het vertrek van het Japanse Bridgestone heeft de FIA Pirelli benoemd tot enige bandenfabrikant voor de komende drie jaar. Nieuw rubber betekent meestal ook nieuwe eigenschappen voor zowel rijder als auto. Enkele toprijders hebben hun bezorgdheid al geuit tegenover de snelle slijtage van de banden tijdens races. Het ziet er naar uit dat rijders zoals Jensen Button, Felipe Massa en Michael Schumacher wel eens voordeel kunnen halen uit het nieuwe rubber. Vast staat dat er tactisch veel op het spel staat omdat we een paar extra pitstops zullen zien afhankelijk van race tot race.

Beweegbare achtervleugel
De verstelbare voorvleugel kenden we al van vorig seizoen, maar die kon de verwachtingen nauwelijks inlossen. De coureur zal meer kansen krijgen om in te halen door het gebruik van de nieuwe achtervleugel, die op bepaalde tijdstippen gebruikt kan worden in een rechte lijn en berekend op de afstand met zijn voorligger. De rijder kan dus niet zomaar de extra 10 à 12 km/u snelheid gaan gebruiken.
 
De come-back van KERS
KERS (Kinetic Energy Recovery System) kent een woelig bestaan in Formule 1. De omstreden boost-button waarbij opgeslagen energie van de remmen hergebruikt wordt voor extra vermogen, kan in 2011 opnieuw gebruikt worden. Twee seizoenen geleden werd het systeem afgevoerd vanwege de hoge kosten en niet elk team gebruikte de knop. De herintroductie van KERS kan alvast opnieuw voor meer inhaalopties zorgen.

Weg met diffusers
De dubbele en geblazen diffusers worden dit seizoen gebant. Diffusers zijn aerodynamische onderdelen die voor een verhoogde neerwaartse druk zorgen aan de achterkant van de wagen. Een echte reden gaf de Internationale Automobielfederatie (FIA) niet op voor deze reglementswijzigingen, maar het past wel in de filosofie van de FIA om het inhalen te promoten en dat kan alleen maar met minder downforce.

In het nieuwe reglement voor 2011 vinden we verder nog aangepaste en strengere testen voor de voorvleugels. Elk team moet nu vijf wedstrijden met dezelfde versnellingsbak voorzien i.p.v. vier vorig jaar. Kwalificeren voor de traagste teams zal wat moeilijker worden na de herintroductie van de 107%-regel. Daarbij moeten alle wagens binnen 107% van de pole-position tijd zich kwalificeren om de race te mogen starten.

Morgen Deel 2: Analyse wintertesten
Foto's: FIA

Formule 1: McLaren gooit het roer nog even drastisch om

21 MAART 2011 | PAGINA 1 VAN 1
Voeg toe aan jouw Facebook Voeg toe aan Twitter
jenson_button_finishlijn

McLaren is er niet gerust op in aanloop naar de Grand Prix van Australië. De kampioenskandidaten hadden een slechte winter, met betrouwbaarheidsproblemen en een gebrek aan pure snelheid. In aanloop naar de eerste Grand Prix van het seizoen voeren ze dan nog even twee drastische wijzigingen door, in de hoop toch vooraan mee te kunnen.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Peter van Egmond

Een seconde
De zilveren bolide van Jenson Button en Lewis Hamilton zal in Melbourne voorzien zijn van een simpeler uitlaatsysteem en een nieuwe bodem. Hiermee hoopt McLaren maar liefst een hele seconde te winnen. De nood was dus blijkbaar aan de man.

Té radicaal
De vernieuwingen zijn met name versimpelingen. De nieuwe MP4-26 was volgens Martin Whitmarsh namelijk te radicaal. “De uitlaat is bij veel teams behoorlijk complex, maar wij hadden wel een heel extreme oplossing gevonden. We hoopten dat deze ook spectaculair resultaat zou opleveren, maar dat was niet het geval. En bovendien was het ook niet betrouwbaar genoeg.”

McLaren dat een té radicale auto ontwerpt, daar krijg je een beetje een déjà-vu van. Wie herinnert zich niet meer de MP4-18 uit 2003, die in één klap Ferrari’s dominantie moest doorbreken. De auto was echter zo radicaal dat hij niet door crashtests kwam, enkele malen om vage redenen crashte en veel koelingsproblemen kende. De auto zag uiteindelijk nooit een start van een race. Dat gaat de MP4-26 in ieder geval niet overkomen.

Video: Tom Coronel pakt podium in Curitiba

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 21-03-2011

WTCC
Tom Coronel blikt in onderstaande video terug op zijn eerste WTCC-races met de BMW van ROAL Motorsport. De Nederlander werd vierde tijdens de eerste, en tweede tijdens de tweede race.
Foto's: www.fiawtcc.com

FIA GT1: Nick Catsburg debuteert met Selleslagh Racing

nick_catsburg_1

Nick Catsburg zal zijn debuut maken in het gerenommeerde FIA GT1 World Championship tijdens de eerste race op het circuit van Abu Dhabi. Afgelopen week is de regerend Eurocup Mégane Trophy kampioen uit Voorthuizen tot een akkoord gekomen met het succesvolle Selleslagh Racing. Samen met zijn ervaren landgenoot Mike Hezemans zal Catsburg deze openingsrace één van de Corvette C6 R besturen die het team in 2011 aan de start brengt van dit prestigieuze wereldkampioenschap voor GT wagens.

Tekst en foto’s: PR

Na de afgelopen jaren diverse successen te hebben gevierd in de Formule Ford en Formule Renault 2.0, maakte de HBO (Communicatie) student in 2009 de overstap naar de toerwagens. In zijn tweede seizoen was de Nederlander op de internationale circuits heer en meester en pakte met grote overmacht de titel in de Eurocup Mégane Trophy. Als beloning kreeg de 23-jarige coureur van Renault Sport een heuse test in een Nissan GT-R GT1 aangeboden. Catsburg kwam uit voor het fabrieksteam van Nissan/nismo op het circuit van Motegi in Japan. Na zijn goede optreden was er vanuit het FIA GT1 erg veel interesse voor Catsburg. Naast Corvette zijn ook Aston Martin, Lamborghini, Nissan en Ford vertegenwoordigd op dit hoogste niveau.

Eerste race seizoen
Met de eerste wedstrijden in het vooruitzicht reist de snelle coureur uit Gelderland komende week naar Abu Dhabi voor de seizoensopener op het Yas Marina circuit (25-26 maart). ,,Ik ben erg blij met deze geweldige kans om bij Selleslagh Racing in het FIA GT1 World Championship te debuteren’’, zegt Catsburg. ,,Hoewel ik dit jaar mijn vizier zal richten op het FIA GT3 kampioenschap, grijp ik deze kans natuurlijk met beide handen aan. In de eerste race zal ik een duo vormen met niemand minder dan Mike Hezemans. Een droom die uitkomt om samen met zo’n ervaren coureur een team te vormen. Ik zal in de komende week veel van hem leren. Graag wil ik het team en Mike bedanken voor hun vertrouwen. Ik verheug me al enorm op deze races.’’

nick_catsburg_2

Japan
,,Ten slotte wil ik nog stil staan bij de ramp in Japan waar ik onlangs nog racete op het circuit van Motegi. Het is raar om te lezen dat het circuit nu een puinhoop is, terwijl ik daar twee weken geleden nog was. Ik hoop dat de samenleving daar de draad snel weer zal en kan oppakken.’’

Sportscars: Jeroen Bleekemolen: 'Sebring goede test voor Le Mans'

rebellion

Tijdens de 12-uursrace op het circuit van Sebring was er Nederlands succes. Samen met Tim Pappas en Damien Faulkner reed Sebastiaan Bleekemolen een uitstekende wedstrijd waarin de Black Swan Racing Porsche continue de snelste auto in de GTC klasse was. Al gauw was een marge van ongeveer een ronde voorsprong opgebouwd en die werd niet meer afgestaan. Na afloop kon Bleekemolen dan alleen maar trots zijn: “Dit team heeft keihard gewerkt voor een fantastisch resultaat. Wat een wedstrijd…”

Ook Jeroen Bleekemolen stond aan de start van deze 12-uurs race. Hij schreef na afloop van de race het volgende:

,,Tijdens de 12-uursrace van Sebring ben ik samen met Neel Jani en Nico Prost in de Rebellion Racing Lola-Toyota als 7de gefinisht. We zijn gestart vanaf een 8ste plaats. Ik ging als tweede de auto in en had twee goede stints. Later in de race heb ik nog twee stints gedaan en daarmee 4 uur in de auto gezeten. We hadden een goede snelheid en waren niet veel langzamer dan de diesel LMP1's van Audi en Peugeot. Het was leuk om de strijd aan te gaan en bij de vele herstarts aan te haken bij de snelste sportscars ter wereld.''

Goede test voor Le Mans
,,Onze auto had voor Sebring nog geen meter gereden en ook de motor van Toyota is nieuw. Dus dat we de race zonder grote problemen hebben uitgereden is een goede prestatie. En zeker een goede voorbereiding op de 24 uur van Le Mans. Tijdens de race hebben we wel een paar kleine problemen gehad, waardoor we net de aansluiting met de kop verloren. We hadden onder andere twee lekke banden en mijn teamgenoten werden beiden geraakt waardoor we de achterbody moesten vervangen. Ook was het zicht door het raam aan het eind van de stints erg slecht. Zeker in het donker werd dat een probleem. Maar we kunnen tevreden zijn. Ik heb een paar leuke gevechten gehad en snelle en constante stints gereden.''

sebastiaan_podium

Superrace Sebastiaan
,,Het team waar ik normaal in de ALMS voor uitkom, Black Swan Racing won de race in de GTC klasse. Mijn broer Sebastiaan reed voor hun en heeft dus een superrace achter de rug. Nu ga ik snel terug naar Europa. Als ik land, kan ik meteen door naar Zandvoort om te testen. En vanuit daar door naar de Nordschleife. Daar ga ik met een hele mooie auto rijden en racen. Maar daarover meer later deze week. Het seizoen was al bijna vol maar er komen nog meer mooie dingen bij! Groeten, Jeroen.''

Oreca blaast fabrieksteams weg in Sebring

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 20-03-2011

Endurance Races
De Oreca Peugeot heeft verrassend de 12 Uren van Sebring gewonnen. Lang zag het er naar uit dat één van de officiële Peugeot´s de overwinning zou pakken, maar uiteindelijk pakten Nicolas Lapierre, Loïc Duval en Olivier Panis de zege.
 
"Never change a winning team", klinkt de bekende spreuk. Oreca runde, in tegenstelling tot het fabrieksteam van Peugeot, een oudere Peugeot 908 HDI FAP, en die keuze zullen ze zich bij Oreca niet beklagen.

Franck Montagny, Pedro Lamy en Stéphane Sarrazin leken op weg naar een soevereine zege tot de Peugeot in het tiende uur de pits binnen moest en een ronde verloor, omdat wat bodywork moest vervangen worden. Bij Oreca maakten ze dankbaar gebruik van de situatie, en Panis, Lapierre en Duval pakten de overwinning.

Bij Peugeot bleef de schade niet beperkt tot één positie, want ook de tweede plaats ging verloren. Het werd een schitterend debuut voor de Highcroft HPD LMP1 van David Brabham, Marino Franchitti en Simon Pagenaud, die tweede werden, gevolgd door de eerste officiële Peugeot.

Audi en Peugeot kenden overigens geen vlekkeloze race. Op de Audi met startnummer 1 kregen ze af te rekenen met een klapband. De auto van Mike Rockenfeller, Romain Dumas en Timo Bernhard kwam daardoor niet verder dan de vijfde plaats.

De tweede Audi, die van Tom Kristensen, Dindo Capello en Allan McNish, had na enkele uren een ongeval met de Peugeot van Alexander Wurz, Marc Gene en Anthony Davidson in de laatste bocht en dat kostte beide wagens enkele ronden. De schade bij de Audi viel mee, deze wagen werd nog vierde, maar bij Peugeot gingen twintig ronden verloren en de auto kwam zo niet verder dan de achtste plaats op zeventien ronden.

Tussendoor vinden we nog de Dyson Lola en de Rebellion Lola terug op de zesde en zevende plaats.

GT werd opnieuw een kijkstuk om duimen en vingers bij af te likken. Het was een strijd tussen Ferrari, Porsche, BMW en Corvette, maar uiteindelijk was het BMW dat niet minder dan de dubbel pakte. De overwinning was voor Andy Priaulx, Dirk Muller en Joey Hand, gevolgd door Augusto Farfus, Bill Auberlen en Dirk Werner.

Corvette moest zich neerleggen bij een derde podiumstek, met de auto van Olivier Beretta, Tommy Milner en Antonio Garcia. Ook de vierde plaats was voor Corvette, gevolgd door de eerste AF Corse Ferrari. Bij Ferrari hadden ze echter op meer gehoopt. Hetzelfde kan worden gezegd van Porsche, dat zesde en zevende werd met de exemplaren van Flying Lizard.

In LMP2 was de overwinning voor de Level 5 Honda-Lola van Scott Tucker, Ryan Hunther-Reay en Luiz Diaz. LMPC, de klasse voor de Formula Le Mans auto´s, werd dan weer oververdiend gewonnen door Cameron, Petersen en Guasch, terwijl in GTC de zege was voor de Black Swan Porsche van Pappas, Faulkner en (Sebastiaan) Bleekemolen.

Uitslag 12 Hours of Sebring 2011 - ALMS / ILMC:
1. Lapierre/Duval/Panis - Peugeot (LMP1)
2. Brabham/Franchitti/Pagenaud - HPD + 31.868
3. Montagny/Sarrazin/Lamy - Peugeot + 44.502
4. Capello/Kristensen/McNish - Audi + 5L
5. Bernhard/Dumas/Rockenfeller - Audi + 6L
6. Dyson/Smith/Cochran Dyson - Lola + 8L
7. Prost/Jani/Bleekemolen - Lola + 12L
8. Wurz/Gene/Davidson - Peugeot + 17L
9. Petersen/Cameron/Guasch - Oreca FLM + 20L (LMPC)
10. Priaulx/Muller/Hand - BMW + 20L (GT)
19. Krohn/Johnson/Rugolo - Ferrari + 30L (GTE-AM)
20. Tucker/Hunther-Reay/Diaz - Lola + 32L (LMP2)
21. Pappas/Faulkner/Bleekemolen - Porsche + 33L (GTC)
Foto's: www.oreca.fr / media

Formule 1: Pirelli gaat voor spektakel en duidelijkheid

pirelli_slick

Volgende week gaat het Formule 1-seizoen 2011 van start in Melbourne. Hoewel er dit jaar weer een aantal reglementswijzigingen zijn doorgevoerd, zal de meeste aandacht waarschijnlijk uitgaan naar Pirelli. Het lijkt er namelijk op dat zij allesbepalend gaan zijn in het aanstaande seizoen.

Tekst: Daan Jeuken. Foto’s: Pirelli

Inhaalbevorderend
Dit jaar heeft de technische commissie weer een aantal extra trucjes uit de kast getrokken om het inhalen te bevorderen. Zo zal er weer met KERS worden gereden, waardoor de rijders elke ronde een extra vermogenboost kunnen geven. Ook zijn de achtervleugels beweegbaar, zodat er handmatig wat meer topsnelheid kan worden gegenereerd. Deze foefjes lijken echter slecht een marginale rol te gaan spelen, want bandenmanagement wordt in 2011 het codewoord.

Actie à la Montreal
Pirelli heeft namelijk bewust minder goede banden gemaakt, zodat er meer actie op en naast de baan zal zijn. Vergelijk het met de Grand Prix van Canada van afgelopen jaar. De Bridgestone-banden waren toen zo slecht dat het raceverloop bijna niet meer te volgen was. De inhaalacties waren legio en de pitstraat leek wel een mierennest. Voor de kijker was het een bijzonder enerverende race en daar hoopt Pirelli er in 2011 meer van te krijgen.

De sleutel zit hem dus in het bandenbeheer. Pedro de la Rosa testte voor Pirelli en legt uit: “De degradatie is in eerste instantie lineair, maar plotseling vallen de banden heel ver terug. Tijdens de race wil je niet op dat punt komen, dus het is aan de rijders om daarvoor te zorgen. Het team kan wel op hun monitors kijken, maar ze voelen niet wat er in de cockpit gebeurt. De rijders moeten het dus doen.”

Spektakel voor het publiek, hoofdpijn voor de rijders
Volgens De la Rosa wordt het voor de fans heel leuk. “We zullen ongeveer drie pitstops per race zien, maar dat is moeilijk te voorspellen. Vorig jaar kon je donderdags al zeggen wanneer de pitstops zouden komen, dat is nu zeker niet meer.”

Voor de fans moet smullen worden, voor de rijders zal het kopzorgen opleveren. Zij zijn immers vooral bezorgd om hun eigen hachje. Lewis Hamilton beschreef de situatie tijdens de tests in Barcelona als volgt: “Tijdens mijn eerste run pushte ik niet overdreven hard, maar waren de banden na negen ronden helemaal op. Tot op het canvas. Daarna deed ik een voorzichtige run, alsof ik alleen maar outlaps reed, en hield de zachte band het krap vijftien rondjes.”

Fernando Alonso denkt dat de grote onzekerheid vooral de voorste teams zal raken. “Het is alsof je bij voetbal zou zeggen dat beide teams elk half uur een penalty zouden krijgen. Daar zouden Real Madrid en Barcelona het minst blij mee zijn. Zo is dat met al die pitstops ook. Maar goed, de situatie is voor iedereen hetzelfde.”

Duidelijke kleurmarkeringen
Om het voor de fans allemaal wat duidelijker te maken heeft Pirelli, net als Bridgestone vorig jaar, ervoor gekozen de verschillende bandencompounds een kleurcode mee te geven. Pirelli kiest er echter niet voor om per race de zachtste compound te markeren, maar om alle beschikbare compounds een vaste kleur te geven. Dit zal gedurende het jaar dus niet veranderen en kun je aan de kleur van het logo op de band dus altijd precies zien welke band er wordt gebruikt.

pirelli_compounds

Pirelli heeft ervoor gekozen distinctieve kleuren te kiezen. Zo moet het voor de kijkers altijd duidelijk zijn wie op welke band rijdt, al hadden ze voor wit en zilver wel een groter verschil kunnen kiezen.

De kleurencodes:

Oranje - Regenbanden
Lichtblauw - Intermediates
Rood - Superzacht
Geel - Zacht
Wit - Medium
Zilver - Hard

V8 Supercars: Kort nieuws Adelaide Clipsal 500 dit weekend

Dit weekend vindt op het voormalige F1 stratencircuit de Clipsal 500 plaats. Aan de vooravond van de Clipsal 500 noteerden wij enkele interessante nieuwtjes.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Holden, SBR, BAM

2011_fabian_coulthard_reunited
Fabian Coulthard en zijn geheel herstelde Holden WR007. De auto wordt nu voor een pitstop
competitie gebruikt maar heeft een beladen geschiedenis.

Bathurst wrak Fabian Coulthard weer als nieuw
Het Bathurst wrak van Fabian Coulthard is weer als nieuw. Chassis WR007 is door Walkinshaw Racing sinds het begin van dit seizoen langzaam opnieuw opgebouwd. Een klapband op Bathurst bezorgde Coulthard een mega aantal koprollen op Bathurst. Fabian Coulthard: “Het team heeft fantastisch werk verricht om de auto weer in originele staat te herstellen. Na Bathurst was die auto onherkenbaar. Niet veel mensen dachten die auto het zou overleven.”

Dagelijks wordt Coulthard nog aan zijn crash op Bathurst herinnerd “Ik denk dat ik die dag nooit zal vergeten. Soms lig ik mij in bed af te vragen hoeveel ik mij werkelijk herinner en realiseer mij zelf dat zich alles nog in mijn geheugen bevindt. Het is één van die dingen waarmee ik moet leren leven en op een dag zal ik het mijn kinderen vertellen. Ik heb er met veel mensen over gesproken. Bijna iedereen die ik tegenkom wil erover praten of mijn visie horen. Het hoort erbij maar er gaat nog jaren over gesproken worden.”

De auto doet nu dienst als showmodel voor een pitstopcompetitie, maar is WR007 is in feite raceklaar.

2011_svg_sbr_ford_falcon_clipsal_500
Nieuw kleurenschema voor de SBR Falcon van Van Gisbergen

Nieuw kleurenschema voor Van Gisbergen
De No 9 SBR SP Tools Ford Falcon van Shane van Gisbergen beschikt voor de Clipsal 500 over een geheel nieuw kleurenschema. Vooral het design van de motorkap is veranderd. De reden is duidelijk. Sponsor SP Tools heeft een geheel nieuw range aan gereedschap op de Australische markt gelanceerd.


2011_todd_en_rick_kelly
Jubileumstart voor Todd Kelly(links) in de Clipsal 500 dit weekend.

150e V8 Supercarstart voor Todd Kelly
V8 Supercar-coureur Todd Kelly viert dit weekend een klein jubileum. De Australiër maakt zijn 150e V8 Supercarstart in Adelaide en is daarmee de 16e coureur uit de geschiedenis van de V8 Supercars die deze mijlpaal bereikt. Kelly won in 2005 op Bathurst, en pakte in 2007 in de wedstrijd op Adelaide de overwinning. En eindigde in de tweede race als tweede achter broer Rick. Kelly houdt zich op dit moment meer met het technische gedeelte van Kelly Racing bezig, maar wil er graag nog 150 wedstrijden aan toevoegen. In de V8 Supercarseries behaalde hij maar liefst 26 podiums en 19 overwinningen. In totaal behaalde Kelly 6 poles in de V8 Supercarseries.


Sportscars: Snelste tijd voor Peugeot in derde training

De Peugeot van Wurz/Gene/Davidson liet in de laatste training voor de 12 Uur van Sebring de snelste tijd registreren, nadat de “oude” Audi LMP 15 in beide andere sessies bewezen had nog steeds tot de snelste LMP1 bolides te behoren.
In de eerste beide sessies domineerde Audi volledig.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ed Heuvink


thufast
In de eerste twee trainingen waren de Audi's bijzonder snel.

Peugeot snel tijdens nachttraining
Met een tijd van 1.48.90 liet de fabrieks Peugeot 908 voorlopig de snelste tijd voor de 12U van Sebring registreren. De Lola B10/60 Coupé van de combinatie Jeroen Bleekemolen/Nicolas Prost/Neel Jani liet in de drie sessies resp. de 6e, 7e en 8e tijd registreren.

jeroenm
De fraaie Rebellion Lola Toyota van Jeroen Bleekemolen in actie.
 

De GTC Porsche van Pappas. Faulkner en Bleekemolen liet achtereenvolgend een tweede, zesde en 8e tijd registreren. De tijden van de Lamborghini Gallardo van de combinatie Pastorelli/Schwager waren voorlopig teleurstellend. Meer dan een gemiddelde 18e plek zat er voorlopig niet in.


sebthu
Het zicht voor Sebastiaan Bleekemolen is redelijk beperkt....

pasto
Moeilijk begin voor Pastorelli/Schwager met de Lambo.

Vooruitblikken op de start van het seizoen in Curitiba

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 17-03-2011

WTCC
Dit weekend is het weer zover. Het FIA World Touring Car Championship (WTCC) gaat van start met de eerste twee races in het Braziliaanse Curitiba. Chevrolet mag dan wel het enige officiële fabrieksteam zijn na de terugtrekking van BMW en Seat, aan kwaliteit heeft het startveld niet, maar dan ook niets moeten prijsgeven voor 2011.
 
Aanvankelijk stond de seizoensopener gepland op het F1-circuit van Interlagos, maar in laatste instantie werd dit alsnog gewijzigd. Net zoals de afgelopen jaren vind de eerste meeting van het seizoen plaats in Curitiba. Het is een weekend dat vaak gekenmerkt wordt door moeilijke weersomstandigheden, en dus ook spectaculaire races.

De kanshebbers
Chevrolet, Seat, BMW en vanaf dit jaar ook Volvo. Dat zijn de vier constructeurs die het dit seizoen tegen elkaar opnemen in de strijd om de titel bij de rijders en bij de constructeurs, een dubbele eer die vorig jaar in handen kwam van Chevrolet, dat met Yvan Muller de wereldtitel veroverde.

Ondanks het feit dat Chevrolet, met vaste rijders Yvan Muller, Rob Huff en Alain, en voor de gelegenheid Carlos Bueno, het enige fabrieksteam is in WTCC ontbreekt het niet aan tegenstand. Seat is opnieuw op volle kracht vertegenwoordigd en zet maar liefst zes TDI´s in, voor Gabriele Tarquini, Aleksei Dudukalo, Pepe Oriola, Tiago Monteiro, Michel Nykjaer en Fredy Barth. Dudukalo, Oriola, Nykjaer en Barth worden gezien als onafhankelijke rijders, en komen uit in de Yokahama Independents Trophy.

Met zeven auto´s is BMW andermaal het meest uitdrukkelijk actief in WTCC. Opmerkelijk is dat er slechts één auto niet uitkomt in de Independents Trophy, namelijk die van Tom Coronel. Marchy Lee, Mehdi Bennani, Fabio Fabiani, Javier Villa, Franz Engstler en Kristian Poulsen strijden wel voor de wereldtitel bij de onafhankelijke rijders.

Norbert Michelisz (Dension Racing Team) en Urs Sonderegger (Wiechers-Sport) zijn er bij vanaf de race in Zolder.
En dan is er nog het mooie verhaal van Polestar Racing, een team dat we vooral kennen uit het Scandinavische toerwagenkampioenschap (STCC), waarin het ook dit jaar met James Thompson en Tommy Rustad actief is, en van eenmalige optredens in WTCC. Robert Dahlgren bestuurt dit jaar een volledig seizoen een Volvo C30, een wagen die al heeft bewezen in staat te zijn om de andere toerwagens het vuur aan de schenen te leggen ...

Timing
Vrijdag 18 maart:
14:20 - 15:50 shakedown
18:00 - 18:30 testsessie

Zaterdag 19 maart:
11:55 - 12:25 vrije training 1
15:30 - 16:00 vrije training 2
18:00 - 18:20 kwalificatie 1
18:25 - 18:35 kwalificatie 2

Zondag 20 maart:
12:15 - 12:30 Warm Up
17:05 - 17:30 Race 1 (14 ronden)
18:20 - 18:45 Race 2 (14 ronden)

Meer info op www.fiawtcc.com.
Foto's: www.fiawtcc.com / Volvo - Polestar Racing

ROAL BMW-coureur Tom Coronel dinsdag in WTCC-special Eurosport

480_tom_coronel

Komend weekend start het FIA WTCC 2011 in het Braziliaanse Curitiba. Vooruitblikkend op deze seizoensstart zendt Eurosport op dinsdag 15 maart om 23.30 uur een WTCC-preview uit, met Tom Coronel in de hoofdrol.

Tekst en foto: PR

“Tijdens de recente test met de nieuwe BMW van ROAL Motorsport op het circuit van het Italiaanse Vallelunga heeft een camerateam van Eurosport ons twee dagen lang op de voet gevolgd,” aldus Tom Coronel. “Zij spraken met teammanager Roberto Ravaglia over de samenstelling van het team, over de nieuwe BMW met de 1.6 liter turbo benzinemotor en over mij. Daarnaast vroegen ze mij tijdens een persoonlijk interview om mijn visie op het komende seizoen, de andere teams en auto’s, de competitie en op het kampioenschap.”

Naast de 35 minuten durende preview op dinsdagavond zal Eurosport ook komend weekend in live-uitzendingen aandacht schenken aan de kwalificatie, de warming up en de beide races in het Braziliaanse Curitiba.

Schade op Motegi circuit door aardbeving.

Langzaam druppelt het eerste nieuws met betrekking tot de motorische sporten in Japan binnen. Het Twin Ring Motegi circuit, ofwel Motegi lijkt behoorlijk getroffen te zijn.

Tekst Willem J. Staat
Foto Indycar

motegi_1
Het Twin Ring Motegi circuit werd pas 14 jaar geleden geopend. De vooruitzichten lijken voor
de toekomst voorlopig weinig rooskleurig!

MotoGP afgelast?
Het afgelasten van de MotoGP wedstrijd op 24 april a.s. lijkt een formaliteit. Insiders verwachten dat evenement op korte termijn afgelast gaat worden. Volgens “Moto Sport Aktuell” heeft de infrastructuur behoorlijk geleden. Wegen zouden beschadigd zijn en ook de fraaie “Honda Collection Hall” zou veel schade hebben opgelopen. Het circuit ligt op slechts 200 KM van Sendai, dat zwaar getroffen is. Ook de steden Mito en Utsusomya waar de meeste teams en coureurs tijdens een evenement verblijven zijn eigenlijk volledig van de aardbodem verdwenen. Bovendien ligt Motegi op slechts 180 KM van Fukushima verwijderd, waar op dit moment de nucleaire noodtoestand heerst. Voor dit jaar staat de Indy Japan 300 voor 16 september op de internationale autosportkalender. Het zou tevens het laatste evenement in Japan zijn omdat Indycar zich in de toekomst op de Amerikaanse markt wil richten. Het lijkt nu uiterst twijfelachtig geworden of dit evenement daadwerkelijk plaats gaat vinden.

motegi_2
Danica Patrick schreef in 2008 als eerste vrouw geschiedenis door op Motegi een
Indycarwedstrijd te winnen. Motegi is nu waarschijnlijk zelf bijna geschiedenis.

Indycar: Firestone maakt “U-turn” en blijft alsnog!

Hoewel het contract tussen de IZOD Indycar-series en Firestone aan het eind van dit jaar ontbonden zou worden, zijn beide partijen er alsnog in geslaagd om tot een overeenstemming te komen. Het contract werd gisteren tot 2013 verlengd.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Indycar
firehawk
Tot grote vreugde van iedereen in de Indycarwereld draaide
Firehawk zijn besluit terug!

Contract met Firestone tot 2013 verlengd
Hoewel Randy Bernard van Indycar met verschillende andere bandenfabrikanten onderhandelde, waren de meeste teambazen niet erg gecharmeerd van het idee dat Firestone Indycar zou gaan verlaten. Zeker niet nu er volgend jaar een nieuwe auto in actie komt. Daarvoor besloten zij aan de eisen van Firestone tegemoet te komen. Firestone zal de prijs van de banden aanmerkelijk verhogen, zal haar sponsorbetrokkenheid aanmerkelijk beperken en zal aan het eind van dit seizoen haar activiteiten als titelsponsor van de Indy Lights-series beëindigen.

Bernard lijkt de afgelopen weken alleen maar serieus naar Goodyear gekeken te hebben. Een nieuwe bandenfabrikant met een nieuwe auto zou voor onoverkomelijke problemen gezorgd kunnen hebben. Geen enkele fabrikant beschikt voor zoveel ervaring met de huidige Indycarseries als Firestone en behalve misschien Goodyear kan eigenlijk geen enkele fabrikant voldoen aan de hoge eisen van de belastingen van de banden op de ovals. Dit heeft de teambazen duidelijk huiverig gemaakt, waarop beide partijen besloten om water bij de wijn te doen! De problemen die de F1 momenteel met Pirelli heeft moet voor de Indycarteambazen een schrikbeeld zijn geweest.

Al Speyer van Firestone kon nog niet zeggen hoe Firestone haar kosten gaat besparen. “Dit jaar komen wij met 650 man naar Long Beach. Maar volgend jaar zouden het er wel eens 350-400 kunnen zijn. Ook zullen we minder advertentiecampagnes voeren. Misschien combineren wij wel wat” aldus Speyer.


Sportscars: Test van Jeroen Bleekemolen met Rebellion Racing op Paul Ricard

480_test_jeroen_0545

Mijn eerste test met Rebellion Racing zit erop. We hebben twee dagen op Paul Ricard gereden tijdens de officiële Le Mans Series test. Ik had al lang niet meer met een LMP auto gereden, dus ik keek er erg naar uit. De laatste keer was in 2008 met de Porsche RS Spyder LMP2.

Op de eerste dag kon ik aan het einde van de ochtend voor het eerst rijden. Eerst hadden mijn teamgenoten Neel Jani en Nico Prost gereden. Helaas begon het een beetje te regenen, maar het was wel net droog genoeg voor slicks. Toen ik naar buiten ging brak helaas de aandrijfas, waardoor ik maar 1 ronde gereden heb. In de middag ben ik meteen begonnen met een run van 10 ronden om de auto te leren kennen. Dat ging super. Ik stond op dat moment meteen op P2, ondanks dat de banden al twee stints oud waren. Ik hoefde dus niet lang te wennen aan de auto. Het voelde meteen weer helemaal vertrouwd. LMP1 auto’s blijven toch wel een van de mooiste auto’s om mee te racen. Veel downforce, prima remmen en veel vermogen. De topsnelheid op Paul Ricard lag rond de 300km/u. In Le Mans zal het allemaal nog een stukje sneller gaan. We eindigden de dag op P4, op een halve seconde van de snelste tijd. 

480_test_jeroen_0541

Tweede dag
De tweede dag ging ik weer tegen het einde van de ochtend de auto in. Helaas begon het weer te regenen en had doorrijden weinig zin. Helemaal op het einde droogde het op en was de baan weer zo goed als droog. Toen heb ik nog 3 ronden gedaan. We eindigde de test als snelste, dus de snelheid zit er goed in. Ik heb totaal maar ongeveer 20 ronden kunnen rijden, vooral vanwege het weer. Het was meestal te droog voor regenbanden en te nat voor slicks. Maar misschien was dat maar goed ook. Ik zou deze test eigenlijk missen, maar door het aflasten van de Porsche Supercup in Bahrain kon ik er toch bij zijn. Ik had al een stoel gemaakt, maar die was al in Sebring, waar we volgend weekend in actie komen. Dus moest ik met de stoel van Prost en Jani rijden. Die zijn een stukje kleiner, dus ik zat heel slecht in de auto. Als een oud vrouwtje zo dicht op het stuur en het leverde de nodige blauwe plekken op. Vooral in de snelle bochten met veel G-krachten was het erg oncomfortabel. Zeker niet ideaal, maar beter rijden met pijn in plaats van kijken.

480_test_jeroen_0548

We zijn de test iets eerder gestopt, omdat het hele team gelijk door moest naar Sebring. Daar beginnen we maandag ochtend om 8 uur met de vrije trainingen, dus het schema was erg krap. Een deel van het team was in Amerika en het team heeft ook een derde auto die daar klaarstaat. Ik ben heel erg benieuwd waar we staan ten opzichte van de concurrentie in Sebring. In Paul Ricard waren we al sneller dan een aantal goede teams, waaronder Pescarolo. Maar in Sebring staan de fabrieksteams van Audi, Peugeot en Aston Martin ook aan de start. Dus de concurrentie is enorm. De regels zijn veranderd, waardoor we met onze benzine motor niet veel langzamer zouden moeten zijn dan de diesels. Ik kijk er in ieder geval naar uit. We gaan de hele week trainen en zaterdag is de 12 uursrace. Ik was zeker onder de indruk van het team. Hoewel er nog weinig getest is, lijkt de Toyota motor al goed betrouwbaar. We gaan in ieder geval voor een mooi resultaat!

Groeten,

Jeroen

Red Bull demonstreert, Vettel andermaal snelst

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 09-03-2011

Formule 1
Red Bull demonstreert, Vettel andermaal snelst
Red Bull Racing domineert de laatste wintertest voor de Formule 1 in Barcelona. Dat kunnen we concluderen na twee testdagen op het Circuit de Catalunya. Nadat Mark Webber de concurrentie gisteren al het nakijken gaf, was het vandaag de beurt aan zijn teamgenoot en regerend wereldkampioen Sébastian Vettel.
 
"Red Bull Racing is klaar voor het nieuwe seizoen", zei Mark Webber gisteren na afloop van de eerste testdag in Barcelona. Ongelijk kunnen we de Australiër niet geven, want de RBR-piloten draaien zonder moeite kwalificatietijden.

Ook Sébastian Vettel deed vandaag enkele kwalificatiesimulaties en kwam al vroeg op een toptijd van 1:21.865. Hij was daarmee vijf tienden van een seconde sneller dan de indrukwekkende Sébastien Buemi met de Toro Rosso. De problemen van gisteren lijken voor het `kleine broertje´ van Red Bull dus duidelijk aan de kant.

Vitaly Petrov maakte de dienst uit voor Renault en deed dat meer dan behoorlijk. Hij zette een een tijd neer die acht tienden trager was dan die Vettel. Bovendien was Petrov vandaag erg bedrijvig, en reed hij 116 ronden, vier minder dan Buemi die vandaag het meest actief was op de piste.

Niets dan problemen vandaag voor Mclaren. Jenson Button gaf eerder al te kennen dat hij niet verwacht dat Mclaren zal meestrijden voor de zege in Australië, en vandaag werd duidelijk dat er inderdaad nog werk is voor de troepen van Mclaren. Een hydraulisch lek en tot twee keer toe een probleem aan de uitlaat sloegen Lewis Hamilton, die slechts 57 ronden reed, aanvankelijk terug. Uiteindelijk reed hij nog een knappe vierde tijd.

Felipe Massa bleef met zijn Ferrari steken op anderhalve seconde van Vettel en was daarmee goed voor de vijfde chrono. Volgens Button en Mclaren zijn Red Bull en Ferrari voorlopig onklopbaar, maar het is afwachten of het hier niet gewoon om een soort van psygologische oorlogsvoering gaat.
Paul di Resta nam het stuur bij Force India opieuw in handen en lukte vandaag een zesde tijd. De DTM-kampioen begint over goed twee weken aan zijn debuutseizoen in de Formule 1. Vandaag eindigde hij op 2.5 seconden van de besttijd van Vettel´s Red Bull.

Kamui Kobayashi nam het stuur bij Sauber over van Sergio Perez en moest di Resta vandaag maar nipt voorlaten. Hij beëindigde de dag als zevende, voor de Mercedes van Nico Rosberg. Mercedes begon vandaag aan zijn testweek, aangezien het gisteren aan zich voorbij liet gaan.

Lotus was er gisteren met testrijders Davide Valsecchi en Luiz Razia wel bij, maar vandaag was het GP-rijder Jarno Trulli die de T128 mocht testen. Hij finishte negende op goed 4 seconden.

Ook Williams testte vandaag voor het eerst deze week, en ook voor het eerst met de nieuwe livery, die u ongetwijfeld al ergens hebt opgemerkt. Maldonado kreeg af te rekenen met een probleem met het KERS-systeem, dat door het team uit de wagen werd verwijderd om de test zo probleemloos te kunnen verderzetten. Verder dan een kleine 29 ronden kwam de Venezolaan uiteindelijk niet.

Ook Jérôme d'Ambrosio slaagde er niet in om een scherpe chrono te draaien. Hij kreeg eveneens af te rekenen met problemen op zijn Virgin en moest lang van aan de zijlijn toekijken. Hij werd elfde op 7 seconden en werkte 64 ronden af.

Tijden dag 2 - Formule 1 test Barcelona:
1. Sébastian Vettel - Red Bull 1:21.865
2. Sébastien Buemi - Toro Rosso + 0.531
3. Vitaly Petrov - Renault + 0.805
4. Lewis Hamilton - McLaren + 1.023
5. Felipe Massa - Ferrari + 1.459
6. Paul di Resta - Force India + 2.469
7. Kamui Kobayashi - Sauber + 2.571
8. Nico Rosberg - Mercedes + 3.942
9. Jarno Trulli - Lotus + 4.225
10. Pastor Maldonado - Williams + 5.124
11. Jérôme D'Ambrosio - Virgin + 7.117
Foto's: Red Bull F1 Media

Formule 1: Liuzzi vult het laatste zitje

liuzzi

Vitantonio Liuzzi staat 27 maart in de overall van HRT klaar voor de start van het nieuwe seizoen. De Italiaan, die bij Force India plaats moest maken voor Paul di Resta, heeft daarmee het laatste beschikbare Formule 1-zitje weten te bemachtigen.

Tekst: Daan Jeuken

Ervaring in jong team
“Ik heb de hoop op een F1-zitje nooit opgegeven”, liet Liuzzi optekenen. “Ik heb de ervaring en eigenschappen om een jong ambitieus team te helpen. We moeten nog veel werk verzetten, maar ik kijk vol spanning uit naar deze nieuwe uitdaging.”

Deelnemersveld
Hiermee zijn dus alle stoeltjes vergeven. Het deelnemersveld van 2011 ziet er alsvolgt uit:

Red Bull
1. Sebastian Vettel
2. Mark Webber

McLaren
3. Lewis Hamilton
4. Jenson Button

Ferrari
5. Fernando Alonso
6. Felipe Massa

Mercedes Grand Prix
7. Michael Schumacher
8. Nico Rosberg

Renault
9. Nick Heidfeld / Robert Kubica
10. Vitaly Petrov

Williams
11. Rubens Barrichello
12. Pastor Maldonado

Force India F1
14. Adrian Sutil
15. Paul di Resta

Sauber
16. Kamui Kobayashi
17. Sergio Perez

Scuderia Toro Rosso
18. Sébastien Buemi
19. Jaime Alguersuari

Lotus F1
20. Jarno Trulli
21. Heikki Kovalainen

HRT F1 Team
22. N. Karthikeyan
23. Vitantonio Liuzzi

Virgin Racing
24. Timo Glock
25. Jerome d'Ambrosio

Sportscars: Voorbeschouwing 12 uur van Sebring (LMP1 & LMP2)

031401333142

De 12 uur van Sebring staat voor de deur en eigenlijk betekent dat maar één ding: het seizoen gaat nu echt beginnen. Natuurlijk, sportscarfans zijn nog maar net bijgekomen van een fantastische 24 uur van Daytona maar Sebring wordt toch iets anders beleefd. Simpel gezegd, op het hobbelige asfalt van Sebring begint de voorbereiding op de 24 uur van Le Mans en dat zie je terug op de inschrijflijst. Niet minder dan 57 auto’s in vijf verschillende klasses doen mee aan de opener van de American Le Mans Series en de Intercontinental Le Mans Challenge

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: American Le Mans Series

Debutantenbal in LMP1
De LMP1 klasse is de strijd van oud tegen nieuw. Peugeot, Aston Martin en Acura debuteren op het circuit in Florida een nieuw chassis en een nieuwe motor. De Fransen zijn met twee sterke auto’s en een lang en succesvol testprogramma eigenlijk al helemaal klaar voor de uitdagingen van Sebring. Een heel ander verhaal is het voor Aston Martin. Prodrive is de afgelopen maanden flink achterop geraakt met de bouw van de AMR-1 en heeft een geplande tweede inschrijving al moeten annuleren vanwege tijdsgebrek. Dat zou betekenen dat Darren Turner, Stefan Mücke en Adrian Fernandez een ongeteste auto krijgen, geen ideale situatie. De situatie van Acura is zo mogelijk nog vreemder. Acura schijnt al maanden bezig te zijn met de nieuwe LMP1 maar niemand heeft de auto gezien of wil er iets over loslaten. Ook zijn er nog steeds geen rijders bevestigd wat erop kan duiden dat het project achter op schema loopt. Aan de andere kant, als je niet weet wie de coureurs zijn, kun je ze ook niets vragen over een mysterieus project….

031120090115
Is de 'oude' Audi R15+ opgewassen tegen de nieuwe Peugeot?

Oud maar vertrouwd
Tegenover het nieuwe materiaal staan vooral Audi en ORECA. Audi heeft ervoor gekozen om op Sebring met twee aangepaste Audi R15+’s van vorig jaar te starten. De nieuwe R18 heeft al veel testkilometers gemaakt maar het team van Dr. Ullrich kiest dus voor zekerheid. De hoop bij Audi is dat bij de eerste ronde van de ILMC Peugeot steken laat vallen en Audi met een bewezen auto maximaal kan profiteren terwijl de nieuwe R18 ‘bulletproof’ wordt gemaakt. ORECA echter rijdt het hele seizoen met de oude Peugeot 908 maar het team van Hughes de Chaunac is veel te ervaren en inventief om een bijrol te spelen. Zeker met Loïc Duval en Nicolas Lapierre achter het stuur moet de ORECA Peugeot vooraan te vinden zijn om tegen het einde van de wedstrijd de kastanjes uit het vuur te halen voor het Franse merk.

cytosport_aston
De Cytosport Aston Martin, de enige sterke Amerikaanse LMP1-inschrijving

Privé verrassingen
Vlak achter deze teams zitten teams als Cytosport, Rebellion, Dyson en Oak Racing. Cytosport heeft deze winter de overstap gemaakt van de Porsche LMP2 naar een Lola-Aston Martin van vorig seizoen. Gekeken naar de rondetijden kan deze auto niet meekomen met de fabrieksinschrijvingen maar het team van Greg Pickett bewijst keer op keer dat zij voor een verrassing kunnen zorgen. Veel sneller is de Rebellion Lola-Toyota. In 2010 was Rebellion constant de snelste “benzine” auto. Laten nu net de aanpassingen van het reglement moeten de benzine auto’s dichterbij de diesels hebben gebracht wat de kansen van Rebellion groter maakt. De Toyota-motor is onbewezen maar de engineers in Keulen leveren altijd vakwerk. Voeg daarbij de kwaliteiten van Neel Jani, Nicolas Prost en vooral Jeroen Bleekemolen en je hebt een kanshebber voor het podium. Kanshebbers zijn Oak Racing en Dyson niet. Oak Racing komt voor het eerst uit in de LMP1 klasse en mogen dan wel een sterk rijderstrio hebben in de eerste auto, genoeg ervaring om Sebring echt aan te kunnen vallen hebben ze niet. Dyson Racing heeft wel ervaring, kwam zelfs een aantal keer heel dichtbij een overwinning maar de Lola-Mazda, eigenlijk een LMP2 auto, is niet sterk genoeg om voorin mee te kunnen strijden.

oak
Ervaring kan de doorslaggevende factor zijn voor Oak Racing in LMP2

LMP2 blijft onvoorspelbaar.
Een echte favoriet aanwijzen is in de LMP2 klasse lastig maar de Signatec Oreca-Nissan is in ieder geval een grote kanshebber. Het chassis mag dan officieel helemaal nieuw zijn, de Oreca 03 stamt natuurlijk direct af van de sterke LMP1 auto. De kracht van de Nissan krachtbron is nog onbekend maar NISMO moet in staat zijn om de concurrentie hierin het hoofd te bieden.
Die concurrentie komt vooral van Honda. De in Amerika gebouwde motoren zitten in de LMP2 klasse achterin twee Level 5 Lola’s. Het team van Scott Tucker maakt hiermee de overstap van de LMPC, in Europa bekend als Formula Le Mans, naar het grotere werk. De Lola is een solide chassis en met Christophe Bouchut in de gelederen lijkt een pole-position zeker maar met vooral minder bekende namen is een klasse-zege nog een hele opgave. De twee andere auto’s in het veld zijn een Oak Racing Pescarolo-Judd, bemand door snelle amateurs en een LNT Radical SR9. Dit is de grote verrassing op de inschrijflijst. LNT was namelijk naast Ginetta ook gedeeltelijk eigenaar van Zytek maar aan die samenwerking is een einde gekomen. Geen Ginetta-Zytek dus voor directeur Lawrence Tomlinson maar een Radical die hij deelt met Rusty Mitchell en de altijd snelle maar onberekenbare Luke Hines.

Oud tegen nieuw, ervaring tegen nieuwelingen. De LMP1 en LMP2 klasses hebben alles in zich om voor een spektakel te zorgen tijdens de 12 uur van Sebring. Maar naast de strijd om de overwinning zelf krijgen we ook meteen de eerste echte aanwijzing van hoe de machtsverhoudingen liggen in 2011.

Internationale Trainingsdag Zolder

De circuitrijders lijken langzaam uit hun korte winterslaap te ontwaken. Vandaag vond op Circuit Zolder de eerste Internationale Trainingsdag plaats. En aan de vooravond van het nieuwe seizoen viel er al het nodige nieuws te vergaren.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

2011_coens_seat
Schrikmoment voor de gloednieuwe Corvette GT3 van Delahaye Racing. Juist voor de Corvette
van Damien Coens ging deze Seat in de rondte. De eerste schade van 2011 was bijna een
feit.

Belcar
Het team van Delahaye Racing was met een gloednieuwe GT3 Corvette aanwezig welke in de Belcar voor regerend BTCS kampioen Fred Bouvy en Damien Coens ingezet gaat worden. Opvallend detail was dat de GT3 Corvette vrijwel de gehele middag met een open dak reed. Gaan de Corvette tijden van begin zeventiger jaren herleven. Volgens het geruchtencircuit staan er op dit moment voor de Belcar slechts 13 auto’s definitief ingeschreven.

2011_damien_coens_gt3_belcar
Corvette Spyder? Terug naar 1971 en 1972?

AD Scotty
Ook de fraaie Scotty welke door AD Sport van Albert Vanierschot ontwikkeld werd, kwam voor het eerst in actie. AD Sport was met twee “Scotty’s” aanwezig. Beide bolides werden wisselend door teameigenaar Albert Vanierschot en Ron Marchal bestuurd.

2011_avs_scotty_1 
Teambaas Albert Vanierschot aan het stuur van de Scotty.

Het programma van de “Scotty’s” ligt nog niet geheel vast, maar zeker is dat de Scotty dit seizoen een enkele maal in de DSC te zien zal zijn zo verzekerde Ron Marchal autosport.nl. De “Scotty” werd in december 2010 gepresenteerd en is leverbaar met drie verschillende Porsche-motoren.

2011_scotty_2
Wordt de AD Sport Scotty een fraaie aanwinst voor de DSC. Hier zien we Ron
Marchal in actie.

Lees verder...

Sportscars: Aston Martin presenteert nieuwe LMP1

aston_race_front34_final_61bfa811-0c25-4c06-8349-04b4a2d7f92f

Aston Martin heeft twee weken voor de 12 uur van Sebring de AMR-One gepresenteerd.  De bijzonder vormgegeven LMP1 luidt een nieuw tijdperk in voor Aston Martin en moet de komende jaren Audi en Peugeot het hoofd gaan bieden in de INtercontinental Le Mans Challenge en de in de 24 uur van Le Mans.
 
Test: Nelson Valkenburg
Foto’s: Aston Martin Racing

 
Nieuwe koers
Bij de bouw van de nieuwe LMP1 is er een volledig nieuwe koers ingeslagen door Aston Martin. Was de vorige auto niets meer dan een aangepast Lola-chassis, de AMR-One is volledig ontworpen en getekend door de mannen van Prodrive en Aston Martin Racing. Iets wat Aston Martin Racing-baas David Richards nog optimistischer stemt: “ Het team is ontzettend druk geweest de afgelopen maanden om een auto te bouwen die er niet alleen fantastisch uitziet maar ook nog eens de nieuwe ACO-reglementen het beste benut.”
 
Opvallende verschijning
De AMR-One is zowel technisch als qua uiterlijk opvallend. Zo breekt Aston Martin met de trend om de auto’s steeds compacter te maken. Integendeel, de ruimte tussen voor en achterwielen van de nieuwe LMP1 oogt een flink stuk hoger dan die van de concurrentie terwijl  aan de achterkant een complexere centrale uitlaat is toegepast. Motorisch zijn er ook nieuwigheden want de AMR-One wordt aangedreven door een nieuwe zes-in-lijn benzinemotor waarvan Aston Martin nog geen verdere details wil prijsgeven.  

aston_race_lowprofile_final_25fcdeae-0904-4bd2-bfaf-18ce1904e4bc
Het bijzondere profiel van de nieuwe Aston AMR-One

Sterk rijdersvijftal
Naast de nieuwe auto zijn ook de rijders voor komend seizoen bekendgemaakt. Darren Turner, Stefan Mucke, Adrian Fernandez, Andy Meyrick en Harold Primat komen uit voor het Britse merk op Le Mans. De eerste drie coureurs kruipen op Sebring achter het stuur van de enige ingeschreven AMR-One.  Wie het laatste zitje in gaat nemen is nog niet bekend gemaakt maar verwacht wordt dat Tomas Enge een grote kanshebber is.
 
Een unieke, nieuwe auto die nog maar net voor Sebring klaar is. De zwaarste lange-afstands wedstrijd wordt een enorme uitdaging voor het Britse merk dat doet waar het goed in is: een eigen plan trekken in het gevecht tegen de Franse en Duitse diesels.

Formule 1: Jackie Stewart onwel tijdens British Airways vlucht naar Londen

Oud wereldkampioen Jackie Stewart is tijdens een vlucht van Geneve naar Londen vanmiddag onwel geworden. De drievoudige oud wereldkampioen(1969, 1970 en 1971) moest met spoed naar een ziekenhuis vervoerd worden.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Ford Racing

2011_jackie_stewart_1969
Jackie Stewart in de hoogtijdagen van zijn carriere, samen
met Ken Tyrrell.

Jackie Stewart onwel tijdens vlucht naar Londen
Oud wereldkampioen Jackie Stewart is vanmiddag tijdens de terugkeer van het Autosalon van Geneve aan boord van een British Airways vlucht onwel geworden. Tijdens de vlucht hebben stewardessen van British Airways eerste hulp aan Stewart moeten verlenen. Volgens journalisten die op hetzelfde vliegtuig aan boord zaten, zou de piloot een oproep hebben gedaan of er misschien medisch personeel aan boord was. Volgens de eerste berichten zou Stewart naar het toilet zijn gegaan en is daarvan niet teruggekeerd. Stewart zou over een hevige pijn in de borst geklaagd hebben, maar was volgens zoon Paul aanspreekbaar.

Vlucht BA 727 landde vanmiddag om 12.30u plaatselijke tijd op Heathrow. British Airways gaf de volgende verklaring uit: “De bemanning vroeg een “priority” landing aan omdat één van de aanwezige passagiers direct medische assistentie nodig had. Ons personeel heeft tijdens de vlucht voor hem gezorgd. Wij wensen hem beterschap.”

Dit moet je zien!!!!!!!

Sportscars: Wereldpremiere Peugeot 908 Hybrid 4 in Geneve

Peugeot presenteert als follow-up van de 908 introductie in februari j.l de 908 Hybrid4 op het Autosalon van Geneve. Voor 2011 heeft men bij Peugeot ambitieuze doelstellingen.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Peugeot

peugeot_hybrid_4-1
Mogelijk gaat Peugeot Hybride racen met de Hybrid4

Peugeot presenteert 908 Hybrid in Geneve
De nieuwe 908 werd ontworpen om aan het nieuwe endurance reglement te voldoen en speelt een belangrijke rol in het offensief van het merk met betrekking tot milieu. De combinatie van rijplezier met respectvolle milieubewuste prestaties staat bij Peugeot hoog in het vaandel. Nu komt daar de Hybrid4 technologie bij en dit moet de diesel en elektrische krachten combineren.

908 Hybrid4 technologie
Sinds de introductie van de hybride Peugeot in 2008 op Silverstone heeft men bij Peugeot het werk met dezelfde ingenieurs gecontinueerd. Het systeem dat in de 908 Hybrid4 gebruikt wordt herstelt de kinetische energie maar slaat het tegelijkertijd onder het remmen weer op voordat het weer voor de acceleratie gebruikt wordt. Door het gebruik van de “gerecyclede” energie wordt de effiency van de krachtbron aanmerkelijk verbeterd.

Het systeem levert een powerboost van ongeveer 80 BHP gedurende de seconden van “recycling” De opnieuw gewonnen energie(500kJ tussen twee remfases) wordt in lithium-ion batterijen opgeslagen voordat het automatisch onder het accelereren naar de achterwielen gevoerd wordt(geen push to pass functie). Het is mogelijk om alleen in de pitlane in de elektrische modus te rijden. En deze modus zal gebruikt worden voor de homologatie van de auto.

Peugeot heeft voor de nieuwkomer wel een doel gesteld. Tijdens de officiële voortests op Le Mans zal de auto op 24 april worden ingezet. Of dit ambitieuze project bereikt kan worden hangt af van de ontwikkeling van de 908 en ook hoe de 908 Hybrid 4 zich tijdens de eerste officiële test eind maart zal gedragen.

Chassis: Carbon Monocoque

Versnellingsbak: Sequentiële hydraulische zesbak met één achteruit.

Motor
Diesel V8 HDI FAP
3,7L
550 Pk


Lees verder...