Sportscars: Aston Martin trekt zich terug voor 1000KM Spa

Aston Martin heeft zich voor de 1000KM van Spa volgend weekend officieel teruggetrokken zo liet het team vandaag in een persverklaring weten.


Tekst Willem J. Staat
Foto: Aston Martin

142_amr_le_mans_test_2011203958

Aston Martin niet aan de start in Spa
Technische problemen rond het cilinderhuis zorgden tijdens de voortests op Le Mans afgelopen weekend voor de nodige hoofdbrekens bij Aston Martin. Op dit moment bevindt men zich bij Aston Martin nog in de beginfase van een driejaren plan.

David Richards: “Wij zouden naar Spa kunnen gaan maar dan wordt er een agenda van dingen gecreëerd die momenteel onhaalbaar zijn. Wij moeten bij het testen ons eigen tempo bepalen. En dit betekent langeafstandstests van de motor en het aërodynamische pakket.

Sportscars: Nieuwe TDI motor voor de Audi R18 TDI

Bij de nieuwe Audi R18 TDI denkt Dr. Ulrich voor de toekomst al aan nieuwe technologieën. Bij de ontwikkeling van de LMP1 R18 TDI werd reeds aan een eventuele toepassing van een elektrische krachtbron gedacht.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Audi

audi_achterkant

Audi denkt aan de toekomst
Audi sportdirecteur Wolfgang Ulrich: “Wij houden ons intensief met dergelijke systemen bezig. Zodra deze op Le Mans voldoende efficiënt zijn, zullen wij deze inzetten. Hoewel de Dieselmotoren ondanks de succesvolle inzet van Audi sinds 2006 steeds meer geknepen zijn, houdt men vast aan het TDI concept. Bij Audi is men als uitvinder van de TDI-motor er nog steeds van overtuigd dat deze technologie één van de modernste en meest efficiënte vormen is om als krachtbron voor een personenauto te dienen. Ook op Le Mans waar een specifieke motorprestatie, gering brandstofverbruik en geringe uitstoot vereist zijn.”

Omdat het reglement van de L’Automobile Club de L’Ouest wezenlijk kleinere motoren voorschrijft dan voorheen is de keuze gevallen op de compacte 3,7L V6 TDI-motor, die ongeveer 25% lichter is dan de V10 Krachtbron uit de R15 TDI en die voor de technici in de toekomst als basis kan dienen voor elektronaandrijving of het terugwinnen van energie. “Bij een V8 Motor zou dit zeker niet het geval weest zin” aldus Ulrich Baretzky van de motorenafdeling van Audi Sport.

Audi verrast niet alleen met een extreem compacte motor. Ook het concept is voor een LMP1 Prototype innovatief te noemen. Om het zwaartepunt zoveel mogelijk te verlagen en de luchtstroom van het voertuig te verbeteren heeft men de uitlaat naar boven gelegd. Een systeem dat reeds eerder in de Formule l werd toegepast. De V6 TDI motor van de R18 TDI beschikt over een extreem laag zwaartepunt en een cylinderhoek van 120 graden en is daarmee al veel verder dan de F1 technologieën uit de tachtiger jaren. Wel is dit de basis voor toekomstige Audi producten,

audi_r18_tdi_uitlaat


In tegenstelling tot alle voorgaande LMP1 Prototypes van Audi beschikt de R18 TDI slechts over één Turbolader. Verder beschikt de R18 TDI over slechts één grote uitlaat. Bij Audi werd sinds 2009 aan het concept gewerkt. Een nadeel voor de fans is dat misschien wel één van de meest stille LMP1 bolides is, die Audi ooit gefabriceerd heeft. Toch is Tom Kristensen vol lof. “Ik vind hem fantastisch.”




Crash Dannt ver Elst 2011

Eerste racedag PAC Posterholt

 _MG_9002

Hier staan foto's van de zonige eerste racedag in Posterholt.

Klik op deze link www.wilco-photography.com

 

DSC: Eerste race valt ten prooi aan Rick Abresch

110409_abresch1

Op een zonovergoten circuit van Hockenheim werd vandaag de allereerste race van het nieuwe DSC-seizoen verreden. Na de spannende kwalificatie op vrijdag was iedereen benieuwd wie waar zou staan in de race. In de GT-divisie bleek vijf man vooral in de beginfase zeer aan elkaar gewaagd. Uiteindelijk bleek Rick Abresch met zijn Corvette C6.R GT1 na een goede pitstop de snelste van de groep, gevolgd door Diederik Sijthoff en Dave Basu. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Bert van der Zweerde met zijn BMW-silhouette. Achter Van der Zweerde eindigden Kees Kreijne en het duo Ertan/Wijnen op de plekken twee en drie. Wolf Nathan viel al vroeg in de race uit door problemen met zijn Porsche.

Tekst en foto's: DSC

110409_bovenbalk1

In de GT-divisie was de beginfase van de race uitermate spannend. Diederik Sijthoff had met zijn ETEC-Viper de beste start en slaagde erin om zijn achtervolgers voor te blijven. Achter Sijthoff rukte Cor Euser op naar de tweede plaats. Sijthoff kon zich daar de eerste ronden een paar seconden van losrijden.
Niels Bouwhuis en Milko Tas kennen nog geen goede start van het seizoen. Na veel technische problemen ging Tas in de tweede ronde zelf in de fout waardoor de Mosler achterwaarts in de bandenstapels eindigde. “In de opwarmronde bleek mijn deur niet goed dicht te zitten. Ik dacht er eerst aan om naar de pits te gaan maar bedacht me toen dat een baanpost me misschien ook wel kon helpen. Ik ben dan ook bij een post gestopt en zij duwden de deur weer dicht, waarna ik weer kon aansluiten aan het veld”, aldus Milko Tas. “De start ging goed en ik haalde meteen al wat auto’s in, maar toen viel de auto weer stil. De hoofdstroomschakelaar bleek uit, maar die kon ik ook weer aanzetten.” Daarna ging Tas helaas zelf in de fout en eindigde zijn Mosler bij het opkomen van het rechte stuk in de bandenstapels. “Ik ging denk ik op de inmiddels koud geworden banden iets te hard de bocht in. Echt heel erg jammer.”

110409_tas_mosler1

Ook voor Jean Glorieux was de race van korte duur. De Aston Martin-coureur verremde zich namelijk in de hairpin waardoor hij tegen de BRL van Barry Maessen aanreed. De Aston Martin moest met veel schade aan de kant worden gezet.
Achter de op de tweede plaats liggende Euser ontvouwde zich in de beginfase van de race een spannend schouwspel, want Alex van ’t Hoff, Rick Abresch en Dave Basu konden allen aansluiten. Dit drietal wisselde regelmatig van posities. De eerste twintig minuten van de race hield Euser knap stand, want niemand van zijn achtervolgers slaagde erin om voorbij te gaan aan de Marcos LM600 van de ervaren coureur.
110409_sijthof1

Uiteindelijk ging Euser voor de Mercedes-tribune in de fout waardoor Rick Abresch kon profiteren. “Ik was op gebruikte banden gestart”, vertelde Euser na afloop. “In de beginfase van de race kon ik die andere auto’s nog wel achter me houden, maar daarna was het gewoon klaar.” Na Abresch gingen ook Van ’t Hoff en Dave Basu voorbij aan Euser.
Het lukte Sijthoff niet om voor de pitstops een groot gat te slaan met zijn achtervolgers. Rick Abresch bleef met zijn Corvette C6.R GT1 binnen een paar seconden van de Viper-coureur. Bij het openen van het pitwindow ging Abresch bovendien meteen naar binnen. Dit bleek een goede zet, want na de pitstops bleek Abresch voorbij te zijn gegaan aan de ETEC-Viper.

110409_basu1

Na de pitstops kwam de eerste plaats van Rick Abresch eigenlijk niet meer in gevaar. Diederik Sijthoff verklaarde na afloop dat zijn banden ook niet meer optimaal waren. “In het begin ging het goed, maar daarna begon de auto meer te glijden. Het lijkt erop dat de Viper nog niet echt zuinig met zijn banden omgaat.” Achter Sijthoff lag Alex van ’t Hoff nog een tijdje op de derde plaats, maar hij moest voortijdig met technische problemen naar binnen komen. “Mijn spruitstuk was gescheurd. Anders had ik denk ik nog wel tweede kunnen worden”, legde Van ’t Hoff na afloop uit. Achter Abresch en Sijthoff eindigde Dave Basu daardoor op de derde plaats.

110409_zweerde1

In de Supersport I-divisie had Bert van der Zweerde met zijn BMW-silhouette een goede start. Vanaf de vierde plaats rukte de jonge coureur meteen op naar de tweede plek, achter Wolf Nathan. In de tweede ronde lukte het Van der Zweerde zelfs om voorbij te gaan aan de snelle Porsche, die niet veel later met technische problemen moest uitvallen. “We hebben het hele weekend al problemen met de V-snaar van de motor”, aldus Wolf Nathan. “Die is er al een paar keer afgelopen. Waarschijnlijk zit er iets scheef maar we hebben nog niet precies kunnen vinden wat.” Ook tijdens de race bleek dit de boosdoener en het duo Nathan/Van Lagen scoorde dus geen punten.
Van der Zweerde had inmiddels een gat kunnen slaan naar zijn naaste concurrenten. Tweede was Charlie Frijns komen te liggen, die niet ver daarachter Kees Kreijne achter zich aanhad. Het lijkt erop dat de Aston Martin van Kreijne dit seizoen weer een stukje sneller is geworden, want er werden door Kreijne goede rondetijden genoteerd. Achter Kreijne vochten Jacky van der Ende, Erol Ertan en Nelson van der Pol om de vierde positie.

110409_kreijne1

Na de pitstops was Kees Kreijne voor Charlie Frijns op de tweede plaats beland. Frijns reed daarna naar Kreijne toe, ging Kreijne zelfs voorbij maar spinde een paar ronden later waardoor hij weer een paar plaatsen verloor. “Ik werd aangetikt door de Viper van Sijthoff”, was de verklaring van een balende Frijns achteraf. De regerend kampioen viel hierdoor terug tot de vijfde positie.
Door de spin van Frijns kwam Jacky van der Ende met zijn BRL op de derde plaats te liggen. Van der Ende kreeg hierna de hete adem van het volledige team van Carworld Motorsport in zijn nek. Zowel René Wijnen, die het stuur had overgenomen van Erol Ertan, als Charlie Frijns sloten aan bij de BRL-coureur.

110409_wijnen-ertan1

Hierdoor ontvouwde zich in de slotfase een spannende strijd tussen deze drie coureurs. René Wijnen lukte het om Van der Ende nog in te halen, maar tegen Charlie Frijns hield de BRL-coureur nog knap stand. Frijns bleef hierdoor steken op de vijfde plaats in zijn divisie.
Aan Bert van der Zweerde ging dit alles voorbij. Na een problematische vrijdag, waardoor s’nachts nog in België een nieuw stuurhuis werd gehaald en men vreesde voor een van de wiellagers, kende de BMW van Van der Zweerde in de race weinig problemen. Hierdoor kon de eerste plaats met een ruime voorsprong behaald worden. Kees Kreijne pakte met zijn Aston Martin de tweede plaats, voor het duo Ertan/Wijnen op positie drie.

FIA GT1: Basseng en Winkelhock winnen kwalificatierace, Hezemans en Catsburg tweede

2011_basseng_q_race
De kwalificatierace van het FIA GT1 wereldkampioenschap op Zolder is gewonnen door de Lamborghini coureurs Marc Basseng en Markus Winkelhock. In een bizarre wedstrijd, waarin maar negen auto’s finishten, versloegen zij de opnieuw sterk rijdende Mike Hezemans en Nick Catsburg in de China Racing Corvette en Tomas Enge en Alex Muller in de Young Driver Aston Martin.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto: Willem J. Staat


Drama bij de start
Bij de start van de wedstrijd ging het compleet mis voor Nicky Pastorelli. De Nederlander dook als leider de eerste bocht in met Stefan Mucke naast hem. Mucke probeerde het aan de buitenkant waarbij de Lamborghini van Pastorelli en de Aston Martin elkaar raakten. Pastorelli verloor hierbij de controle en werd naast Mucke ook nog eens geraakt door de Nissan van Peter Dumbreck. Voor alle drie de coureurs bleek dit ongeluk het einde van de wedstrijd te zijn en is het dus opnieuw Pastorelli die een pole-position na een startcrash niet kan omzetten in een overwinning.

2011_winnaar_basseng_q_race
Marc Basseng viert zijn overwinning

Toch een Lamborghini als winnaar

De grote winnaar van de mêlee aan het begin van de wedstrijd was Markus Winkelhock. De Duitser ging in de openingsfase van de dertiende startplek naar de derde stek maar het beslissende punt kwam pas na de verplichte pitsstops. Marc Basseng nam de Lamborghini over en ging op jacht naar Christian Hohenadel in de Hexis Aston Martin en Mike Hezemans in de Team China Corvette. Hezemans, wiens teamgenoot Catsburg de leiding had gepakt in de eerste helft van de wedstrijd, was niet opgewassen tegen de ontketende All-Inkl Lamborghini waarna Basseng in de aanval ging bij Hohenadel. Met nog vier ronden te gaan raakten de twee auto’s elkaar waarbij de ophanging van de Aston Martin brak en Hohenadel uitviel. Basseng kon hierdoor onbedreigd naar de zege, voor Hezemans en Catsburg die met drie seconden de Young Driver Aston Martin van Tomas Enge en Alex Muller voor konden blijven.

2011_catsburg_action
Nick Catsburg reed een geweldige stint in de China Corvette

Kox vierde, Dusseldorp zesde
Die Aston Martin finishte ternauwernood als derde want een paar hondersten achter Enge finishten Karl Wendlinger en Peter Kox in de Swiss Racing Team Lamborghini als vierde. De beide ervaren mannen bleven constant uit de problemen en konden aan het einde van de race zelfs nog in de aanval voor het podium maar kwamen uiteindelijk net wat te kort. Niet op het podium maar wel tevreden waren Clivio Piccione en Stef Dusseldorp. Ondanks een slechte kwalificatie en 30kg strafgewicht finishten de leiders in het kampioenschap als zesde waardoor een topnotering in de hoofdrace dus nog steeds mogelijk is morgen op het circuit van Zolder.

Uitslag kwalificatierace
1. Basseng/Winkelhock All-Inkl Lamborghini 1h00m19.287s
2. Hezemans/Catsburg China Corvette + 3.251s
3. Muller/Enge Young Driver Aston + 6.715s
4. Wendlinger/Kox Swiss Lamborghini + 6.778s
5. Martin/Makowiecki Marc VDS Ford + 7.055s
6. Piccione/Dusseldorp Hexis Aston Martin + 11.128s
7. Luhr/Krumm JR Nissan + 33.588s
8. Nilsson/Janak Swiss Lamborghini + 1m12.490s
9. Rossi/Camara DKR Corvette + 1m17.326s

Uitgevallen
Hohenadel/Piccini Hexis Aston Martin 36 laps
Campbell-Walter/Brabham Sumo Power Nissan 33 laps
Zonta/Bernoldi Sumo Power Nissan 29 laps
Pavlovic/Matzke Belgian Ford 10 laps
Beche/Ickx Belgian Ford 10 laps
Turner/Mucke Young Driver Aston 3 laps
Dumbreck/Westbrook JR Nissan 1 lap
Schwager/Pastorelli All-Inkl Lamborghini 1 lap
Hennerici/Leinders Marc VDS Ford 0 laps

DSC: Mosler van Blueberry Racing compleet uitgebrand op Hockenheim

110407_brand21

Dit weekend is de Dutch Supercar Challenge neergestreken op het F1-circuit van Hockenheim. Dit weekend vinden daar de eerste races plaats, maar op de donderdag er al volop getraind. Zo ook door Nol Köhler, die dit weekend de Mosler MT900 GT3 van Blueberry Racing samen met Berry van Elk zou besturen.

Tekst en foto's: DSC

Na een viertal installatieronden stuurde Köhler de Mosler de pits in voor de gebruikelijke controles. “Dit doen we eigenlijk altijd om te controleren of alles goed functioneert”, aldus teammanager Dennie van Os. “Koppelingen controleren, kijken of er geen vloeistof op de bodemplaat ligt. We hebben zelfs met een lamp de bodemplaat nagekeken om te kijken of er geen vloeistof op lag en of er dus niks lekte. Alles zag er goed uit, dus stuurden we Nol weer terug de baan op zodat hij verder aan de Mosler kon wennen.”

110407_brand11

De tweede stint bleek echter van korte duur. Na een twee ronden begon de Mosler in de Parabolika-bocht hevig te roken. “Ik had nog niks in de gaten, maar kreeg bij het aanremmen ineens allemaal rook in mijn cockpit”, vertelt Nol Köhler. “Ik besloot toen om de auto bij de hairpin meteen aan de kant te zetten. Gelukkig kon ik zelf toen vrij snel uit de auto komen.” De Mosler kwam stil te staan voor een baanpost met een brandblusser. Ondanks verwoede pogingen van de baanpost ging de brand echter niet uit. De brandweer was na tien minuten ter plekke maar dat was te laat om de Mosler nog te redden.

Afgaande op het spoor dat de Mosler achterliet in de Parabolika en de rookontwikkeling (voornamelijk witte rook) gaf de brandweer aan dat het waarschijnlijk een oliebrand is geweest, die zeer moeilijk te blussen is. Waarschijnlijk is een olielekkage de oorzaak geweest, maar de precieze oorzaak is zeer moeilijk te achterhalen. In ieder geval een flinke domper dus voor Blueberry Racing, Nol Köhler en Berry van Elk. Op dit moment is nog niet bekend of Van Elk dit jaar nog terugkeert in de GT-divisie.

DTM: Audi wijzigt kleuren-en sponsorcombinaties

Voorafgaande aan de officiële presentatie in Wiesbaden a.s. weekend heeft Audi de diverse kleurenschema’s voor het seizoen 2011 bekend gemaakt.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Audi

timo_scheider_kleurenschema
Timo Scheider gaat van Zwart naar Wit.

Audi wijzigt kleuren-en sponsorcombinaties
De grootste verandering vindt plaats voor Timo Scheider. Voor het eerst sinds 2008 rijdt de tweevoudige kampioen uit 2008 en 2009 met een witte bolide. Als hoofdsponsor zal op Scheider’s witte bolide het blad “AUTO TEST” van uitgeverij Axel Springer fungeren. Bovendien zijn Nintendo en Audi Top Service eveneens op Scheider’s bolide vertegenwoordigd.

Scheider’s teamgenoot bij Audi Sport Team Abt is de Brit Oliver Jarvis. Zijn bolide is in het rood gespoten en promoot de Audi Bank en de Hightech Producten van Audi AG.

Mattias Ekström blijft de traditionele Red Bull kleuren vertegenwoordigen. Zijn nieuwe teamgenoot Mike Rockenfeller krijgt de beschikking over een Audi A4 DTM die in de kleuren van “Deutsche Post” gespoten is. Rockenfeller maakt
reclame voor de z.g. E-Postbrief.

Martin Tomczyk komt met een opvallend kleurenschema op de baan. Voor is de auto geel gespoten en achter groen. Dit zijn de kleuren van de firma Schaeffler(LuK en INA). De Audi A4 DTM van Tomczyk’s nieuwe teamgenote Rahel Frey is gespoten in de kleuren van het damesblad “Glamour”


mike_rockenfeller_kleurenschema
Mike Rockenfeller verdedigt de kleuren van de Deutsche Post.

Beide DTM nieuwelingen Felipe Albuquerque en Edoardo Mortara rijden met vertrouwde kleurenschema’s. Albuquerque rijdt met het lichtblauwe kleurenschema van het TV magazine “TV Movie” van uitgeverij Heinrich Bauer. Mortara verdedigt de Playboy kleuren.

Miguel Molina, vorig jaar de beste nieuwkomer in de DTM maakt deel uit van het Red Bull Junior Team. Afgezien van een extra gele kleur is de auto van de Spanjaard vrijwel identiek aan die van Mattias Ekström. Sinds 2008 zijn er weer twee identiek gekleurde Red Bull Audi’s aan de start.

martin_tomczyk_kleurenschema
Martin Tomczyk rijdt met het meest opvallende kleurenschema bij Audi. Nu de
resultaten nog
.

Audi Sport Team Abt
AUTO TEST Audi A4 DTM 4 Timo Scheider(D)
Audi Performance A4 DTM 5 Oliver Jarvis(GB)

Audi Sport Team Abt Sportsline
Red Bull Audi A4 DTM 8 Mattias Ekström(S)
E-Postbrief Audi A4 DTM 9 Mike Rockenfeller(D)

Audi Sport Team Phoenix
Schaeffler Audi A4 DTM 14 Martin Tomczyk(D)
Glamour Audi A4 15 DTM Rahel Frey(CH)

Audi Sport Team Rosberg
TV Movie Audi A4 DTM 18 Felipe Albuquerque(P)
Playboy Audi A4 DTM 19 Edoardo Mortara(I)

Audi Sport Team Abt Junior
Red Bull Audi A4 DTM Miguel Molina(E)

FIA GT1: Knallende Start in Zolder

Het openingsweekend van het nationale circuitseizoen in België, lange tijd bekend onder de naam New Race Festival, maakt al sinds meer dan twee decennia deel uit van de traditie van Circuit Zolder.

Tekst en Foto: PR

2011_fia_gt1_-_picture_-_communication_3

Na een lange winterslaap trappelt het publiek van ongeduld en het zakt dan ook meestal in grote getale naar Limburg af om de nieuwigheden te ontdekken (en dat zijn er nogal wat dit jaar) en om opnieuw de schitterende sfeer van de Belgische GT- en Toerisme-kampioenschappen op te snuiven.

Deze keer zullen de toeschouwers nog meer redenen hebben om richting Zolder te komen, want de drie races van de BTCS en de Belcar worden verreden in het kader van het wereldkampioenschap FIA GT1, die na de openingsmanche in Abu Dhabi twee weken geleden voor het eerst dit seizoen in Europa in actie komt.

Tussen Aston Martin, met de DBR9 van Piccione-Dusseldorp winnaar van het eerste weekend, Ford, Corvette, Lamborghini en Nissan zal het allicht stormen onder de Limburgse dennenbomen. De evenwichtige strijd wordt onder andere uitgevochten door enkele ex-F1-rijders, zoals Markus Winkelhock, Karl Wendlinger, David Brabham, Tomas Enge, Enrique Bernoldi en Ricardo Zonta, en bovendien worden de wedstrijden extra gekruid door de vele Belgische teams en rijders, die zeker ook kans maken op een hoofdrol.

De jonge Maxime Martin, in duo met de Fransman Makowiecki, wist de kwalificatierace in Abu Dhabi te winnen, vooraleer met de Ford GT van het Marc VDS Racing Team als achtste te eindigen in de kampioenschapsrace. De twee zullen evenveel zin hebben op revanche als hun teammaten Bas Leinders en Marc Hennerici, die in de Emiraten met heel wat pech af te rekenen kregen. Marc van der Straten haalde ook alles uit de kast om Ford in het kampioenschap te houden, door een nieuwe renstal te creëren, Belgian Racing. Bij dat team onder andere Vanina Ickx, ambassadrice van de ‘Glamour Days’ (er nog even aan herinneren dat de vrouwen die zich inschrijven via www.circuit-zolder.be en www.zolderglamourdays.be de meeting gratis kunnen bijwonen en als VIPs worden ontvangen in de ‘glamour’-tent), en in Zolder teamgenote van de Zwitser Mathias Beche. 42 jaar na de historische overwinning van haar vader in de 24 Uur van Le Mans zal ook Vanina met een Ford GT racen. En hoewel ze de start niet al wandelend zal nemen en misschien de wedstrijd niet zal winnen, zal ze alleen al door haar aanwezigheid, vriendelijkheid, beschikbaarheid en strijdlust het Belgische publiek kunnen begeesteren.

2011_fia_gt1_-_picture_2_-_communication_3

Er zijn nog twee andere Belgische renstallen van de partij: DKR en SRT zetten elk een Corvette in, waardoor het aantal GT1’s op de startgrid van de twee wedstrijden (één op zaterdag en één op zondag) op achttien komt. Echte sprintraces dus, wat wordt bevestigd door het kleine verschil – minder dan een halve seconde – tussen de winnende Aston Martin en de Nissan GTR van Dumbreck-Westbrook aan het eind van de ‘Championship Race’ in Abu Dhabi. Als het om GT-races gaat, weet organisator Stéphane Ratel hoe je het spektakel moet verzorgen.

Maar ook de Belcar-rijders, die op zondag tussen 11u en 14u hun eerste wedstrijd zullen afwerken, zullen heel wat laten zien: de Porsche, Audi, Lamborghini en Ferrari zullen hun strijd van vorig jaar verder zetten en krijgen voortaan ook te maken met de sterke Mercedes-nieuwkomer (hou het BV-duo Koen Wauters en Anthony Kumpen maar goed in de gaten) en ook met de terugkerende Corvette en Ford. Om de podiumplaatsen zal er dus fel gevochten moeten worden.

Als kers op de taart zijn er dan nog de eerste twee, negentig minuten durende, wedstrijden (één op zaterdag, één op zondag) van de Belgian Touring Car Series, met een strijd tussen Renault, Volvo, Jaguar en Kia bij de silhouettes en een confrontatie tussen Seat, BMW, VW en Mazda in T3. Het peper en zout van een reeds lekkere meeting dus, en bovendien zal de zon van de partij zijn.

U hebt het begrepen, er zijn heel wat redenen om volgend weekend naar Circuit Zolder af te zakken. U mag dit vuurwerk absoluut niet missen. Voor een kaartje voor zondag betaalt u 25 euro, een weekendticket kost er amper 35. En niet vergeten dat u ook van een voordeeltarief kan genieten, door voor 30 euro een combiticket voor de FIA GT1 en het wereldkampioenschap voor toerwagens (WTCC) – over twee weken in Zolder – te kopen. Surf dus snel naar www.circuit-zolder.be om uw tickets te reserveren, het loont meer dan de moeite. Dit aanbod is geldig tot vrijdag 23u59

Schitterende terugkeer voor Pescarolo Sport in LMS

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 03-04-2011

Endurance Races
Henri Pescarolo (68) had zijn terugkeer in de Le Mans Series niet beter kunnen dromen. De levende autosportlegende zag hoe de vandaag 40 jaar geworden Emmanuel Collard de Pescarlo Judd als winnaar over de meet stuurde. Na één uur kwam deze wagen aan de leiding, en dat is gedurende de laatste vijf uur niet meer veranderd.
 
Een faillissement hield Pescarolo en zijn team weg van de circuits, maar Henri en co zijn er in geslaagd om de wagen terug de piste op te krijgen. Minder budget, andere, minder bekende partners maar hetzelfde resultaat als anders. De Pescarolo Judd is niet meer de jongste auto, maar wel één van de meest betrouwbare van het veld, en dat heeft geloond. Een schitterende start van de Le Mans Series voor het Franse team.

De start van de 6 Hours of Le Castellet verliep desastreus. Bij de organisatie ging het licht figuurlijk even uit en deze riep een extra formatieronde in het leven. Het licht bleef, ondanks tegensprekende stellingen van de organisatie, echter wel degelijk op groen. Achteraan het veld ontstond paniek toen men zag dat de safetycar op de piste was gebleven, met als gevolg dat zo goed als alle Porsche´s werden uitgeteld. Drama voor het Duitse merk, dat de bolide´s van Prospeed, Felbermayr en IMSA Performance verloor. Porsche zou de GT-categorie niet winnen.

Na enkele safetycar-procedures en pech bij Rebellion Racing kwam Pescarolo nog binnen het eerste uur aan de leiding, een positie die ze daarna niet meer zouden afstaan. Christophe Tinseau, Julien Jousse en de jarige Emmanuel Collard brachten de wagen als winnaar over de streep, en weten nu hoe het voelt om het succes van weleer te beleven.

Op zich werd LMP1 een maat voor niets. Met slechts vijf wagens, en hooguit één die uit de problemen bleef, stelde het maar weinig voor. Andrea Belicchi kwam in de slotfase nog fel opzetten, maar moest met de Rebellion Lola vrede nemen met de punten van de tweede plaats.

Derde algemeen is een positie die in de handen viel van de winnende LMP2-bolide, de Greaves Motorsport Zytek van Tom Kimber-Smith, Gary Chalandon en Karim Ojjeh. Zij haalden het voor de Pecom Racing Lola van Mattias Russo en de Strakka Racing HPD van Nick Leventis. Het is duidelijk dat die laatste wagen nog heel wat vermogen mist.

Pegasus Racing pakte de zege in FLM, nog een categorie die maar weinig voorstelt. Julien Schell won de klasse, voor de Genoa Racing Oreca van Elton Julian.
GTE is veruit de mooiste klasse, maar deze werd tijdens de startcrash zoals gezegd wat onthoofd. Felbermayr, dat wel nog met één auto derde eindigde in de categorie, IMSA Performance Matmut en Prospeed kwamen en niet in het stuk voor.

De weg lag dus open voor Ferrari dat een vlekkeloze race kende. JMW Motorsport behaalde een knappe overwinning, in de Ferrari F458 Italia van Rob Bell en James Walker. Gianmaria Bruni werd tweede in een Ferrari van AF Corse, voor de Felbermayr Porsche van Horst Felbermayr Senior en Horst Felbermayr Junior, geflankeerd door Gerold Ried. Een wel erg knap resultaat als je het ons vraagt. Deze Porsche won bovendien de GTE-AM klasse.

Tot slot melden we nog een erg teleurstellend debuut van de nieuwe Lola Aston Martin, die bij momenten echt niet vooruit kwam. De wagen van ondermeer Stefan Mücke eindigde 29ste.

De volgende race voor de LMS en de Intercontinental Le Mans Cup is de 6 Uren van Spa-Francorchamps, begin mei.
Foto's: www.lemans-series.com / DPPI

NASCAR: Kimi Raikkonen begint op 20 mei bij Kyle Busch

Velen beschouwden de overstap van Kimi Raikkonen naar NASCAR als een 1 april grap. Het tegendeel bleek het geval. Kyle Busch Motorsports bevestigde gisteren dat Raikkonen op 20 mei a.s. in de NASCAR Camping World Truck Series zal maken.

Tekst Willem J. Staat
Foto NASCAR

2011_camping_world_kbm
Teameigenaar coureur Kyle Busch met zijn Toyota Tundra Truck in actie. Kimi Raikkonen
maakt zijn NASCAR debuut op 20 mei in Charlotte met een identieke bolide.


Kimi Raikkonen begint op 20 mei bij Kyle Busch
Het team van Kyle Busch Motorsports bevestigde op Martinsville dat oud wereldkampioen Kimi Raikkonen in een aantal geselecteerde wedstrijden voor het team in de NASCAR Campingworld Truck Series zal uitkomen. Raikkonen maakt op 20 mei a.s. zijn debuut op Charlotte in de Education Lottery 200.

“Wij zijn zeer vereerd dat oud wereldkampioen Kimi Raikkonen besloten heeft om zijn NASCAR-carriere bij Kyle Busch Motorsports te beginnen. Dat één van de meest talentvolle rijders ter wereld aan ons team wordt toegevoegd betekent continuïteit in het opbouwen van KBM(Kyle Busch Motorsports) met bewezen winnaars en kampioenen. Zowel als teambaas en als rijder zie ik er naar uit om Raikkonen bij zijn overstap naar NASCAR ter zijde te staan” aldus Kyle Busch.

“Wij zijn bijzonder verheugd dat Kimi Raikkonen besloten heeft om voor de KBM Toyota Tundra bij zijn overstap naar NASCAR te kiezen. Omdat NASCAR zijn fanbase op bepaalde terreinen wil uitbreiden is de aanwezigheid van een oud wereldkampioen met mondiale aantrekkingskracht niet alleen van enorme betekenis voor KBM maar ook voor de sport in zijn geheel” aldus Rick Ren van KBM Motorsports. Op een nader tijdstip zullen details rondom het sponsoringpakket bekend gemaakt worden.

Stockcar racing in Engeland, de Smith's vs de wainman's

Belcar: Onder een goed gesternte

Wind en regen ’s morgens en een opdrogende piste ’s namiddags, dat waren de omstandigheden van de Test Day van het Belcar Endurance Championship die vandaag op Circuit Zolder plaats vond. Dat weerhield de gloednieuwe Mercedes SLS GT3 van kampioen Anthony Kumpen en Koen Wauters er niet van om meteen de bakens uit te zetten.

Tekst en Foto: PR
belcar2011-test_day

KRK snel op Zolder in de regen
De wagen van KRK was de snelste in alle omstandigheden en op het einde van de dag zette Kumpen een tijd neer van 1.33.223, een goede seconde sneller dan de Aston Martin DBRS9 van Eddy Renard die door het team van Pino wordt ingezet. De rijders voor de Belcar zijn ondertussen ook gekend met de Zwitser Henri Moser en Michael Schmetz. Ook Ludovic Sougnez kroop achter het stuur, maar dan met het oog op de Blancpain Endurance Series.

De Aston Martin Brussels Petronas DBR9 van Jeffrey Van Hooydonk en Tim Verbergt was heel snel op natte ondergrond, maar een teamvoorstelling ’s avonds verplichtte het team om Zolder vroeger te verlaten dan de concurrentie en dus was er geen tijd op droge piste. De tweede SLS van KRK van Wauters/Vanthoor zette uiteindelijk de derde tijd neer.

Audi dan, waar de R8 LMS N°1 van François Verbist en Enzo Ide de vierde tijd neerzette, maar het team was ook druk bezig met Bert Longin, die de tweede wagen van het team zal besturen. “Het was niet voorzien, maar we zijn druk op zoek naar een snelle rijder met budget om Bert bij te staan”, legt de teambaas van WRT, Vincent Vosse uit.

De Corvette Z06 van Delahaye Racing was er niet, want het team concentreerde zich op de drie Mégane uit BTCS en ook de Porsche 997 RSR GT3 van Prospeed (Goossens-Soulet) was er niet, gezien de activiteiten van het team in Paul Ricard. Het team is vertrouwd genoeg met het Limburgse asfalt om goed voorbereid te zijn.

“We hopen op 25 wagens voor de start van het seizoen”, legde promotor Hans Van de Ven ’s middags nog uit en hij was dan ook gelukkig dat een aantal deelnemers uit de klassen toerisme en GT Open ook hun opwachting maakten. Zo waren er de knappe BMW van Verhoeven, de Viper GT1 ex-GLPK van Wim Lumbeek, ingezet door DVB Racing dat ook de Lamborghini Gallardo van Dany De Laet en Niels Lagrange inzet. Level Racing, Speedworld, McDonalds Racing, MSE en Belgium Racing trainden ook duchtig op Circuit Zolder, maar die laatste twee zitten nog met twijfels omtrent hun toekomst. Hans van de Ven weet dat en legde ’s middags ook uit “dat de autosportverantwoordelijken aan de piramide van de autosport moeten werken en dat ook de basis van de sport belangrijk is, niet enkel de top. We hebben sterren zoals Kumpen en Goossens nodig, maar ook de amateurs uit de buik van het startveld.”


PS Autosport: Entree in Swift Cup, Zumbrink en Harkema in Dutch GT4

race_ps_autosport_presentatie_29_mrt_2011

In de sfeervolle ambiance van Château Neercanne heeft het Limburgse PS Autosport team deze week haar plannen ontvouwd voor het komende autosportseizoen. Naast deelname aan het HTC Dutch GT4 Championship en de Toerwagen Diesel Cup, schrijft het team dit jaar ook een auto in voor de Formido Swift Cup, de opstapklasse bij uitstek voor jong, aankomend autosporttalent.

Tekst en foto: PR

Suzuki Swift Cup
Bijna alle benjaminnen van de autosport treffen elkaar in de Suzuki Swift Cup, wat een bont gezelschap van leuke, snelle dames en jonge, druistige jongens oplevert. Het is de perfecte opstapklasse, mede ook gezien de uitgebreide promotie die de klasse maakt, compleet met televisiereportages. Een mooi platform dus om je als aanstormend talent in de kijker te rijden. En zo iemand is Mark van Keulen . De 18-jarige is wat autosport betreft nog helemaal maagdelijk want autoracen heeft hij nog nooit gedaan, evenmin als karten. Dat wordt met Pasen dus nog een hele belevenis voor Van Keulen.

Dutch GT4
Speerpunt van het nationale programma is de deelname aan het HTC Dutch GT4 Championship, de koningsklasse van de Nederlandse autosport. De GT4-kar wordt getrokken door Henry Zumbrink en Mathijs Harkema, die gaan rijden met de indrukwekkende Porsche 997 GT4, waarmee Christiaan Frankenhout voor PS Autosport in 2009 het eerste Dutch GT4-kampioenschap veroverde. Daarnaast is ook de BMW M3 GT4 weer present waarmee, net als vorig jaar, Peter Stox en tv-personality Rob Kamphues een gooi gaan doen naar de GT4 Legends Cup.

TDC
In de Toerwagen Diesel Cup zet PS Autosport drie BMW’s diesel in. Claude L'Ortye en Marcel van Rijswick nemen een auto voor hun rekening, de snelle Hugo Charles deelt er nu één met de toetredende Erik den Dekker. Nieuwkomers Ferdinand Kool en Henry Zumbrink, die dus een dubbelprogramma afwerkt, delen de laatste BMW. Beide coureurs reden vorig in het HTC Dutch GT4 Championship en mogen dus als titelfavorieten worden beschouwd. Tenslotte zal de 18-jarige Mark van Keulen zijn autosportdebuut maken en dat in een Suzuki Swift Sport.

PS Autosport
PS Autosport is het grootste Limburgse autosport team en is opgezet door de Roermondse ondernemer Peter Stox en semi-professioneel coureur Christiaan Frankenhout. Het team is gevestigd in Roermond. Tijdens de Paasraces in het weekend van 23 t/m 25 april gaat in Zandvoort het NK autosport van start.