NASCAR: Drama voor Dale Earnhardt Jr. tijdens Coca Cola 600

De befaamde Coca Cola 600 op Charlotte is op Memorial Day eigenlijk een beetje de tegenhanger van de Indy 500. Het is de langste wedstrijd op de kalender en de start geschiedt enkele uren na de Indy 500. In het verleden waren er coureurs zoals John Andretti, Tony Stewart, en Robbie Gordon, die dan beide wedstrijden op Memorial Day voor hun rekening namen. Deze traditie lijkt langzaam te zijn verdwenen. Wat niet verdween was de “lookalike” finish van de Indy 500 in de Coca Cola 600.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

2011_takelwagen_mater
Eregast tijdens de Coca Cola 600 was Takel(Mater) uit de film Cars die binnenkort in
premiere gaat.

Drama voor Dale Earnhadt Jr. tijdens Coca Cola 600
Rivalen en fans hadden de nog altijd populaire Dale Earnhardt Jr. de zege zo graag gegund, maar ook de finish van de Coca Cola 600 op Charlotte werd een “bijna kopie” van de Indy 500. Na 105 NASCAR Sprint Cupwedstrijden moet Dale Earnhardt Jr. het nog steeds zonder overwinningen stellen. Maar ook op Charlotte bepaalde het lot voor Earnhardt Jr. echter anders. Met nog luttele meters in het vooruitzicht begon Earnhardt Jr’s Chevrolet te sputteren en viel enkele meters voor de meet zonder brandstof. Een bijna dramatische kopie van de Indy 500 eerder op Memorial Day. Evenals op Martinsville eerder dit jaar versloeg Kevin Harvick Dale Jr. op identieke wijze.

Kevin Harvick: “Op strategie hebben wij hier gewoon gewonnen. Om je de waarheid te vertellen voel ik mij ellendig. Toen ik die auto langzamer zag worden had ik zoiets, van ik wil de race best winnen, maar dan op een dag dat we het slecht gedaan hebben. Ik denk dat iedereen hier Earnhardt Jr. graag had zien winnen. Wij moeten doen wat we moeten doen en dat is het winnen van races. Ik vind het ontzettend jammer voor hem. Maar ze zullen zeker nog een keer winnen.”

2011_stem_film_cars
En dit is dan "Larry the Cable Guy" ofwel de voice van Takel(Mater) in Cars 2 die binnekort
in premiere gaat.

Earnhardt’s teamgenoot Jimmie Johnson was eigenlijk de beslissende factor. Met nog vier ronden te gaan blies Johnson de motor van zijn Chevy op. Juist op dat moment bevond Dale Jr. zich achter Greg Biffle en Kasey Kahne. Biffle ging onder neutralisatie voor brandstof naar binnen omdat zijn Ford het anders niet zou halen. Bij de herstart in de 401e ronde ging Earnhardt Jr. snel aan Kahne voorbij maar op de “backstretch” crashten enkele auto’s. Bij NASCAR besloot men om in het zicht van de finish niet meer te neutraliseren. Een beslissing die in het nadeel van Dale Jr. zou uitvallen. In die allerlaatste ronde passeerde Kevin Harvick Earnhardt Jr. aan de buitenkant in Turn 4 en pakte de zege.

2011_johnson_charlotte_memorial_day_scheme
Vijfvoudig NASCAR Sprint Cup kampioen Jimmie Johnson reed met een
Memorial Day kleurenschema. Het bracht geen geluk.

david_ragan_montoya_etc
Fraaie gevechten tussen David Ragan, Juan Pablo Montoya en enkele andere
deelnemers op Charlotte.

Earnhardt Jr. zelf bleef er heel rustig onder. “Wij werden niet geacht dat we het zouden maken. Wij wisten dat we gewoon zonder brandstof zouden vallen. Wij hebben gegokt. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk brandstof te besparen. Het is alleen niet gelukt. Ik ben teleurgesteld dat wij voor onze fans niet gewonnen hebben want we waren er wel heel dichtbij. Indien wij deze wedstrijd gewonnen hadden zou het een geschenk uit de hemel geweest zijn. Wij hadden een auto die goed was voor de Top 5 maar maakten zeker geen aanspraak op de leiding. Wij deden het vanavond gewoon goed en ik ben trots op mijn team.” Evenals Earnhardt Jr. viel ook Kasey Kahne in de allerlaatste ronde zonder brandstof.

Ford-coureur David Ragan eindigde als tweede gevolgd door Joey Logano, Kurt Busch en A.J. Allmendinger.In het begin van de wedstrijd werd het tempo bepaald door de Roush Fenway Fords van Carl Edwards en Matt Kenseth. In totaal telde de wedstrijd 14 neutralisaties.

2011_charlotte_1_winner_kevin_harvick
Kevin Harvick was niet echt blij met zijn overwinning op Charlotte.

Uitslag
1. Kevin Harvick Chevrolet 401 ronden
2. David Ragan Ford 401 ronden
3. Joey Logano Toyota 401 ronden
4. Kurt Busch Dodge 401 ronden
5. A.J. Allmendinger Ford 401 ronden
6. Marcos Ambrose Ford 401 ronden
7. Dale Earnhardt Jr Chevrolet 401 ronden
8. Regan Smith Chevrolet 401 ronden
9. David Reutimann Toyota 401 ronden
10. Denny Hamlin Chevrolet 401 ronden

Indycar: Dramatische finish Indy 500. Dan Wheldon krijgt zege cadeau

In 2005 won de Brit Dan Wheldon de Indy 500 voor het team van Andretti Green Racing voor de allereerste keer. Tevens behaalde hij de IRL titel. Een switch naar het team van Panther Racing bracht niet het gewenste resultaat. Voor 2011 wist Wheldon alleen voor de Indy 500 een zitje te bemachtigen bij het team van oud Andretti Green Racing teamgenoot Bryan Herta. Voor Wheldon lag de sleutel naar het succes in de allerlaatste bocht. De leider in de wedstrijd, J.R. Hildebrand crashte en Wheldon werd de jubileumeditie als het ware in de schoot geworpen.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Ed en Mark Heuvink

110529_Indy_500_Wheldon_celebrate
De gelukkigste mens in de Staat Indiana. Dan Wheldon. Hij tekende slechts voor
één wedstrijd dit seizoen maar trok de hoofdprijs!

Dramatische finish Indy 500. Dan Wheldon krijgt overwinning cadeau.
Het leek voor J.R. Hildebrand een droomscenario. Met de finish en Winner’s Circle in zicht crashte rookie J.R. Hildebrand in Turn 4 van de 200ste en allerlaatste te verrijden wedstrijdronde uit de Indy 500. Hildebrand liep in die allerlaatste ronde snel in op collega rookie Charlie Kimball die hij zonodig voorbij moest. Hildebrand kwam echter op “het vuile gedeelte”. Hildebrands lamgeslagen bolide gleed als tweede over de finish. Voor Hildebrand lag de Indy 500 droom aan diggelen. De Indycar-officials moesten er zichzelf eerst van overtuigen of de Brit Dan Wheldon Hildebrand passeerde voordat de lichten op geel gingen. Dit bleek inderdaad het geval te zijn. Wheldon, die slechts met moeite voor de Indy 500 een zitje bij oud AGR-collega Bryan Herta kon vinden was uiteindelijk de lachende derde. Voor de tweede maal sinds 2005 zegevierde hij op de Brickyard! Ditmaal voor het kleine team van oud collega Bryan Herta, dat eveneens met het team van Sam Schmidt een samenwerking was aangegaan. Ook in de wedstrijd hadden de teams van Penske, Ganassi en Andretti het nakijken! “Voor mij is het een gehele opluchting, gelukkig heb ik het nooit opgegeven” aldus een overgelukkige Wheldon.

110529_Indy_500_Wheldon_action
De Brit Dan Wheldon op weg naar zijn tweede Indycaroverwinning sinds 2005

Indycarveteranen sterk in de openingsfase
De openingsfase van de wedstrijd werd bepaald door de gerenommeerde Indycarveteranen Alex Tagliani, Scott Dixon en Tony Kanaan. De Braziliaan reed wederom een uitermate sterke Indy 500, maar zal op de Indy 500 kroon wederom een jaar moeten wachten. Vanaf een 22e startplek wist Kanaan zich snel naar een 6e plek op te werken. Na iets meer dan 100 ronden bepaalden de Spanjaard Oriol Servia(Newman Haas) en Dario Franchitti de toon. De Andretti Autosport Dallara’s deden het in de wedstrijd aanmerkelijk beter dan in de kwalificaties. Marco Andretti wist zich in de wedstrijd vanaf 27e plek naar de derde op te werken. Ook Danica Patrick deed het uitstekend. Zij reed in de slotfase van de Indy 500 op kop maar moest uiteindelijk kort voor het einde voor een splash/dash stop naar binnen. Uiteindelijk werd Patrick nog als tiende geklasseerd.


110529_Indy_500_Hildebrand
Game over voor J.R. Hildebrand!

110529_Indy_500_Pitstop_Castro
Slechte dag voor Team Penske op de Brickyard. Het verliep allemaal niet vlekkeloos.
Hier een stop van Castroneves.

Slechte dag voor Team Penske en Alex Tagliani
Het gerenommeerde Team Penske beleefde sinds jaren een slechte dag op de Speedway. Het team leek tijdens de wedstrijd nimmer aanspraak te gaan maken op een hoge klassering. In het begin van de wedstrijd verloor Will Power veel tijd tijdens een routinestop en later werd er een wiel niet goed vastgezet. Power speelde geen rol van betekenis meer. Ryan Briscoe crashte in de 157e ronde samen met Townsend Bell in Turn 1. En Helio Castroneves leek slechts een schaduw van zichzelf. Castroneves speelde tijdens de 95e editie van de Indy 500 een onbeduidende rol. Voor de Canadese polesitter Alex Tagliani eindigde de Indy 500 eveneens in mineur. In de 146e ronde raakte hij de muur en zag zijn kansen definitief in rook opgaan.

110529_Indy_500_R20_Sato
Sato crasht tegen de muur.

Crashes
De Indy 500 kende natuurlijk de nodige crashes. Vele coureurs hadden al op voorhand geageerd tegen de z.g. “double-file” restarts. EJ Viso zorgde voor de eerste “double-file restart” crash. Ook teamgenoot Takuma Sato bezorgde het team van KV Technology de nodige schade. De Canadees James Hinchcliffe crashte eveneens maar bleef ongedeerd. De Amerikaan Jay Howard crashte doordat hij na een pitstop een wiel verloor. Simona de Silvestro en Paul Tracy liep na “contact” met de muur eveneens de nodige averij aan hun bolides op.

Spannende slotfase
Brandstofverbruik zou de uitkomst van de 95e editie van de Indy 500 bepalen. In de 182e nam Danica Patrick de leiding maar zij kon haar positie niet handhaven. Ook onze zuiderbuur Bertrand Baquette reed nog geruime tijd op kop maar ook de Rahal/Letterman/Lanigan coureur moest voor brandstof naar binnen. Baquette deed het uitstekend en eindigde uiteindelijk als zevende. Aan de horizon leek er glorie voor rookie J.R. Hildebrand te gloren. Maar rookies en resultaat scoren op Indy, dat is bijna een utopie. En Panther-coureur J.R. Hildebrand bewees deze stelling andermaal met “slechts” een tweede plek.

110529_Indy_500_Briscoe_Bell
Ryan Briscoe en Townsend Bell maken contact met het beton

110529_Indy_500_Baguette
Uitstekend visitekaartje van Bertrand Baquette bij het team van Rahal/Lanigan.
Had Robert Doornbos niet eerder dit jaar een optie op dit zitje?

Cyclus Dallara in voordeel kleine teams
Zowel tijdens de kwalificaties als de wedstrijd behaalden de mindere teams goede resultaten. Voor teambaas Chip Ganassi komt dit allerminst als een verrassing. “Wij zijn nu aan het eind van de cyclus met deze auto en veel mensen hebben de gelegenheid gehad om met dit chassis foute afstellingen te maken. Dus vrijwel iedereen weet wat men niet moet doen. Het hangt van je set-up en je snelheid af. En het is niet moeilijk meer om deze auto echt snel te maken!”aldus Ganassi.

110529_Indy_500_Class_of_2011
De jubileumklas van 2011. Ofwel na 100 jaar en de 95e editie!

UITSLAG
1. Dan Wheldon Dallara Honda 200 ronden
2. JR Hildebrand Dallara Honda 200 ronden
3. Graham Rahal Dallara Honda 200 ronden
4. Tony Kanaan Dallara Honda 200 ronden
5. Oriol Servia Dallara Honda 200 ronden
6. Scott Dixon Ganassi Dallara Honda 200 ronden
7. Bertrand Baguette Dallara Honda 200 ronden
8. Tomas Scheckter Dallara Honda 200 ronden
9. Marco Andretti Andretti  Dallara Honda 200 ronden
10. Danica Patrick Andretti Dallara Honda 200 ronden

110529_Indy_500_Arie_Mieke
Oud tweevoudig winnaar Arie Luyendijk met zijn vrouw Mieke tijdens de
presentatieronde in "The Official Pacecar"

Firestone Indy Light, Jorge Goncalvez crash.

Total 24 Hours of Spa 2011: Titanengevecht

Door: Michaël Oosterlinck

2011 kondigt zich voor de legendarische Total 24 Hours of Spa aan als een klapper, en zelfs een dubbele klapper! Het was al bekend dat 12 constructeurs het tegen elkaar zullen opnemen en heel wat onder hen willen de legendarische Belgische trofee mee naar huis nemen, om die een ereplaatsje in de fabriek te geven.
 
Maar het komt ook tot een duel tussen racefilosofieën, want diezelfde teams zullen het ook tegen enkele Gentlemen Drivers moeten opnemen… En tijdens de Belgische klassieker is het bij die confrontatie al meer dan eens tot een herhaling van het scenario van de Schildpad en de Haas gekomen!

De Blancpain Endurance Series, door Stéphane Ratel rond de Total 24 Hours of Spa opgebouwd, kreeg in Monza een succesvolle start, met 35 wagens op de grid. De verwachtingen werden ook tijdens de drie uur durende uithoudingsrace ingelost, want de wedstrijd kende een bewogen en onderhoudend verloop.

De karavaan heeft ondertussen zijn tenten opgeslagen in Navarra, voor de tweede race op de kalender. Bovenaan de tussenstand prijkt de Porsche 997 GT3R AutOrlando Sport van Ruberti, Roda en Gianmaria. Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Ford, Ginetta, Lamborghini, Lotus, Maserati, Nissan hebben echter allemaal bewezen dat ook zij voor de zege kunnen gaan.

Met de 24 Uur in het achterhoofd

In afwachting wordt er binnen de SRO Groep hard gewerkt om de Total 24 Hours of Spa, hoogtepunt van de Blancpain Endurance Series, degelijk voor te bereiden. De inschrijvingslijst geldt ondertussen als een ware referentie en de kaap van 60 deelnemers is al bereikt. Zowat 250 rijders zullen aan het stuur van een Aston Martin, Audi, BMW, Dodge, Ferrari, Ford, Lamborghini, Lotus, McLaren, Mercedes, Nissan en Porsche de beroemde Ardense etmaalrace betwisten!

Hoewel nog niet alle teams vastliggen weten we nu al dat het kruim van de Belgische rijders het zal opnemen tegen de beste internationale GT-racers, waaronder ook een aantal ex-F1-rijders. En dan hebben we het uiteraard ook over het Amerikaanse team United Autosports van Zak Brown en Richard Dean. Hun Audi’s R8 LMS worden getemd door Johnny Herbert, Stefan Johansson, Mark Blundell en Eddie Cheever. Een indrukwekkende lijst waar ook nog de Nederlander Arie Luyendyk, tweevoudig winnaar van de 500 Mijl van Indianapolis, werd aan toegevoegd.

Audi wordt verder vertegenwoordigd door het team van Vincent Vosse, WRT - Belgian Audi Club, met de Zweed Mattias Ekström, DTM-icoon, de Portugees Filipe Albuquerque, meest recente winnaar van de Race of Champions, Bert Longin, Greg Franchi die recent nog schitterde in het Europees kampioenschap FIA GT3, Andrea Piccini, leider in het huidige wereldkampioenschap FIA GT1, Stéphane Ortelli en Marcel Fässler… Ook Audi Sport Team Phoenix zet twee R8 LMS in.

Indrukwekkende Ferrari 458 Italia armada

Tegenover de Audi’s staan onder andere de Ferrari’s en het grote Duitse team Vita4One met onder andere Michael Bartels, Frank Kechele en Nico Verdonck, Sofrev ASP met ondermeer Jérôme Policand, Patrice Goueslard en Julien Jousse, het Britse Scuderia Vittoria met Giacomo Petrobelli, Carlos Iaconelli en Matteo Bobbi. Allemaal renstallen die beroep doen op de nieuwe Ferrari 458 Italia, een te duchten bolide.

Ook Aston Martin is sterk aanwezig, met Team Hexis AMR, leider in het wereldkampioenschap FIA GT1, die onder andere Frédéric Makowiecki en Yann Clairay laten rijden. Barwell Motorsport is van de partij met Tim Verbergt, Jeffrey Van Hooydonk en Tom Kimber-Smith, en dan is er nog het beroemde Ecurie Ecosse, na lange tijd terug op het hoogste niveau.

BMW kan rekenen op twee teams: Faster Racing by DB Mortorsport en Need For Speed by Schubert Motorsport. De officiële rijders van het merk zouden met de te duchten Z4 GT3 voorin moeten kunnen strijden.

Titelverdediger Porsche wordt vertegenwoordigd door AutOrlando en Prospeed Competition, en ook daar worden grote namen aan het stuur verwacht.

Marc VDS Racing rijdt thuiswedstrijd

Het Marc VDS Racing Team uit Charleroi laat uiteraard zijn Ford GT’s rijden, met Markus Palttala, Bas Leinders en Maxime Martin op de topwagen.

Mercedes maakt zijn terugkeer in Spa en pakt via Black Falcon en MS Racing, goed voor meerdere SLS AMG, meteen zwaar uit.

Lamborghini en de performante Gallardo LP600 worden vertegenwoordigd door Reiter/Blancpain en Rhino’s Leipert Motorsport.

Skyline en MP4-12C van de partij

De nieuwe Nissan Skyline GT3 en McLaren MP4-12C worden de grote attractiepolen van de Total 24 Hours of Spa, want die bolides zullen tijdens deze wedstrijd voor het eerst in actie komen! Binnen CRS Racing is men volop bezig met de ontwikkeling van de meest recente McLaren en nu al is geweten dat de rijders die zich van die taak kwijten Alvaro Parente, Oliver Turvey en Andrew Kirkaldy zijn. Dat belooft…

Opgelet voor de Pro-Am

Tegenover die teams die quasi uitsluitend beroep doen op professionele rijders vormen de deelnemers van de categorieën Pro-Am, Gentlemen Trophy en GT4 Cup ontegensprekelijk die ziel van de Total 24 Hours of Spa. Voor deze teams is dit een waar avontuur en ze willen maar één ding: winnen.

Het symbool bij uitstek voor deze instelling is zonder twijfel Marc A. Hayek. De ‘boss’ van Blancpain is niet alleen de partner van de Total 24 Hours of Spa, tellend voor de Blancpain Endurance Series, maar ook een meer dan verdienstelijk gentleman-driver. Als groot autosportliefhebber heeft hij dan ook zijn hart verloren aan de Ardense etmaalrace.

Binnen de Pro-Am categorie rijden ook AF Corse, GPR AMR en Eddy Renard, Gulf Team First, Reiter-Blancpain, Vita4One, Rhino’s Leipert Motorsport, De Lorenzi Racing, Sofrev ASP, Kessel Racing, DB Motorsport, Sport Garage, maar ook Graff Racing met Olivier Panis en de Mercedes SLS AMG. Een lijst waar ook nog Haribo Team Manthey, Preci Spark, Guy Clairay Racing, Lotus Italia, RJN, Mülhner Motorsport, RMS, Freeman Gepa en Signa Sport worden aan toegevoegd.

Sterke amateurs

Net omdat er heel wat categorieën zijn kunnen heel wat teams bestaande uit ware autoliefhebbers mee deel uitmaken van het grote feest. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Signa Racing. Het team uit Nijvel, onder leiding van Patrick Chaillet, is blij opnieuw van de partij te zijn: “Sinds twee jaar wilden we onze Viper laten evolueren om haar niet alleen sneller, maar vooral betrouwbaarder te maken. Door de reglementen van de Gentlemen Trophy zijn is die reddende update nu ook toegelaten. Ons doel is dan ook duidelijk: we willen de klasse winnen!”

Het team van Olivier Muytjens en Ralph Fraipont, Level Racing, is een andere vaste waarde van de Total 24 Hours of Spa: “Onze Porsche 911 GT3 Cup blijft een te duchten wapen voor deze etmaalrace. Dat we aan deze grootse en mooie wedstrijd in Francorchamps kunnen deelnemen levert ons heel wat plezier op en we wilden dat grote autosportfeest dan ook onder geen beding missen!”

In welke categorie ze ook uitkomen, rijders die het over de Total 24 Hours of Spa hebben doen dan steeds met moeilijk te verhullen passie in de ogen. Ze hebben het over prestaties, maar ook over strategie, menselijke strijd, het verleggen van de limieten. Het gevecht tussen de verschillende merken en binnen de verschillende categorieën zal dus verschrikkelijk zijn! Dit schitterende feest belooft heel boeiend te worden, met tentoonstellingen, animaties en het grote concert van Bob Sinclar… Alle ingrediënten zijn dus aanwezig om er een onvergetelijke editie van de Total 24 Hours of Spa/Blancpain Endurance Series van te maken.
Bron: Persbericht
Foto's: "

Superleague Formula: Robert Doornbos en Yelmer Buurman weer in SF

doornbos_simulator

Over ruim een week begint het nieuwe Superleague Formula seizoen in Assen. Robert Doornbos en Yelmer Buurman zullen dit jaar weer deel uitmaken van de racende voetbalklasse. Doornbos zal binnenkort bekendmaken voor welke stal hij gaat rijden. Volgens De Telegraaf komt Buurman uit voor het team van PSV Eindhoven. Morgenochtend is de officiele presentatie van PSV op het Belgische circuit van Zolder.

Tekst: Marc Kok
Foto: Willem J. Staat

Doornbos zal in Assen niet te missen zijn voor de toeschouwers. Hij heeft een sponsor gevonden met een oer-Hollandse inborst: kaasmerk ERU Prestige. De Rotterdamse ex-F1-coureur zal deze samenwerking bezegelen door tijdens de races in Drenthe met een heuse kaashelm rond te rijden.

Ervaring
Doornbos en Buurman hebben beiden al de nodige Superleague-ervaring. In het verleden kwam Doornbos met succes uit voor AC Milan. Hij eindigde in 2008 voor de Italianen als derde in het eindklassement. Vorig jaar kende de nu 29-jarige coureur weinig geluk voor de Braziliaanse SF-voetbalclub Corinthians (zie foto). Buurman kwam in het verleden al uit voor meerdere Superleague-teams. Vorig jaar leidde hij voor AC Milan heel lang het kampioenschap, maar kon hij de titel aan het eind net niet binnen hengelen. Het SF-seizoen 2011 kent in totaal acht raceweekenden.

Indycar: Hunter Reay toch in Indy 500. Teams van Andretti en Foyt sluiten overeenkomst

De teams van A.J. Foyt en Andretti Autosport hebben een overeenkomst gesloten waardoor de niet gekwalificeerde Hunter Reay toch aan de Indy 500 kan deelnemen! Zoals bekend kwalificeerde Ryan Hunter Reay zich afgelopen zondag tijdens de Indy 500 niet.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Honda Racing USA

2011_rhr_indy_dhl_actie
De langzaamste koerier op indy wisselt van bolide!

Andretti en Foyt teams sluiten overeenkomst
Afgelopen zondag wist Ryan Hunter Reay zich niet voor de Indy 500 te kwalificeren. Na deze teleurstelling stelde Hunter Reay het team van Andretti voor om met A.J. Foyt contact op te nemen. Immers in 2009 kwam Hunter Reay voor het team van A.J. Foyt uit. Aldus geschiedde. Het kwam tot een overeenkomst waarbij Hunter Reay nu de plek van Bruno Junqueira in zal nemen. Junqueira kwalificeerde zich afgelopen zondag als 19e voor de Indy 500. M.a.w. Ryan Hunter Reay komt voor het team van A.J. Foyt met het startnummer 41 .a.s zondag uit. Voor Junqueira een zware teleurstelling want in 2009 moest Junqueira bij het team van Conquest wijken voor Alex Tagliani. A.J. Foyt: “Voor Junqueira is het natuurlijk niet leuk maar hij begreep de situatie volkomen en dit is net als vroeger, waarbij je elkaar in moeilijke tijden helpt!”

Brian Barnhart van Indycar: “ Het is niet ongewoon dat er coureurs gewisseld worden. Maar coureurs die van team wisselen is toch wel buitengewoon. En dit gebeurt alleen maar indien geld een rol speelt!”

Hunter Reay’s teamgenoot Marco Andretti gaf afgelopen maandag alleen maar als commentaar “dat we hem in de strijd voor de punten in het kampioenschap willen houden.” De formaliteiten die hiervoor nodig zijn zullen vandaag in orde gemaakt worden.

2011_bruno_junqueira_indy
Bruno Junqueira moet het veld ruimen. RHR neemt zijn plek in!

De dramatische kwalificatie had voor Andretti Autosport nog een consequentie. Teammanager Tom Anderson werd gisteren op staande voet ontslagen!

Inmiddels hebben diverse bronnen deze actie een schande voor de Indy 500 genoemd......

NASCAR: Raikkonen naar NASCAR Sprint Cup?(update)

Oud wereldkampioen Kimi Raikkonen lijkt na de NASCAR Campingworld Truckseries de smaak te pakken te hebben. De Fin komt a.s. weekend op Charlotte in de Nationwideseries uit. Maar vandaag testte Kimi in Virginia de No 7 Toyota van Robby Gordon

Tekst Willem J. Staat
Foto: Toyota Motorsports USA

2011_kimi_portret
Heeft Raikkonen zijn weg al uitgestippeld?

Raikkonen test Sprint Cup bolide
Raikkonen lijkt de smaak te pakken te hebben. De oud wereldkampioen testte op Viriginia International Raceway de No 7 Toyota van Robby Gordon, die morgen zelf het stuur ter hand zal nemen. Vanwege sponsoronderhandelingen was Gordon zelf niet bij de test aanwezig. Overigens ontving Raikkonen na zijn eerste NASCAR-kennismaking op Charlotte lovende kritieken van oud F1 collega Juan Pablo Montoya. Afgelopen weekend weigerde Raikkonen commentaar te geven op zijn toekomstplannen. Insiders geloven dat Raikkonen zijn route allang heeft uitgestippeld. Voorlopig is Juan Pablo Montoya één van de weinige allrounders die in NASCAR stand weet te houden. Zowel Dario Franchitti(geldgebrek) en Scott Speed(resultaten) moesten ervaren dat het niet gemakkelijk is om voet in de NASCAR wereld te vatten. Gaat Kimi in de sporen van zijn oud F1 McLaren teamgenoot treden?

Update: Volgens diverse bronnen zou Raikkonen reeds volgende maand aan de Sprint Cup wedstrijd op Sonoma willen deelnemen. Raikkonen crashte volgens diverse bronnen al na zes ronden!

Indycar: Regen teistert vrije trainingen op de Brickyard

De vrije trainingen voor de 500 Mijl van Indianapolis werden de afgelopen dagen geteisterd door regenval. Voorlopig was de Canadees Alex Tagliani afgelopen maandag het snelst. Gisteren kwamen alleen Mike Conway en
Marco Andretti even op de baan. Daarna werd er afgebroken.

Tekst Willem J. Staat
Fotos: Honda Racing USA, Indycar

2011_hpt_indy
De Chinees(Nederlander?)Ho Pin Tung deed het redelijk goed afgelopen maandag.

Regen teistert vrije trainingen op Indy
Tijdens de vrije trainingen afgelopen maandag liet Alex Tagliani een gemiddelde van 225.878 noteren. Scott Dixon en Graham Rahal waren een fractie langzamer. Ho Pin Tung liet de 21e noteren en was daarmee voorlopig tweede beste Rookie.Gisteren kwamen alleen Mike Conway en Marco Andretti kortstondig in actie. Nadat Conway enkele rondjes gereden had, stapte Marco Andretti in. Voor Andretti was het aanvoelen van een andere set-up belangrijk. Daarna werd er afgebroken.

Ook was er afgelopen maandag nog een incident tussen Bruno Junqueira en Vitor Meira dat slecht had kunnen aflopen. Op het achterste gedeelte van het circuit verloor Junqueira plotseling zijn motorkap. Teameigenaar A.J. Foyt was razend en blameerde zijn eigen team. Vitor Meira: “Het was alsof er een bom ontplofte. Ik kon eigenlijk weinig ondernemen.”Gelukkig gebeurde het op een recht stuk want in een bocht had dit zwaardere consequenties kunnen hebben."


2011_castroneves_henderson
Tijdens de regenval kunnen "The Late Show" Stage Manager Biff Henderson en
Helio Castroneves nog meer grappen en grollen uithalen!

Biff Henderson te gast op Indianapolis
David Letterman’s “Stage Manager” Biff Henderson was eveneens te gast op Indianapolis. Letterman’s assistent maakt op Indianapolis verschillende komische items over de trainingen van de Indy 500, die later deze week worden uitgezonden. Ook staat er een ritje voor Henderson met de Indycar two-seater op het programma. Die moest gisteren vanwege de slechte weersomstandigheden worden uitgesteld.

2011_retro_stp_kleuren
De fraaie retro STP kleuren zijn bij John Andretti ook weer terug op de auto.

A.J. Foyt bestuurt Indy 500 pace-car
Bijna was er dit jaar een rel geweest over de Pace-car chauffeur. Deze eretaak wordt jarenlang toebedeeld aan een bekend persoon. Voor dit jaar had men Donald Trump uitgenodigd. Trump raakte door zijn uitspraken over President Obama behoorlijk in opspraak. De IZOD Indycar-organisatie greep snel in, en bedeelde A.J. Foyt deze erebaan toe. Foyt won de Indy 500 viermaal, t.w. in 1961, 1964, 1967 en 1977.

2011_indy_nat
Het bleef nat in Gasoline Alley gisteren.




Apocalyptische crash in Spa-Francorchamps

In Spa-Francorchamps heeft zich afgelopen weekend, tijdens een race voor de Speedcar Euroseries in het kader van de 1000 Km van Spa-Francorchamps, een op zijn minst apocalytische crash voorgedaan. Joey Foster vloog met zijn prototype plots door de lucht in de Raidillon en vloog over de bandenmuur. Klik hier voor de schokkende beelden.

Indycar: Nieuwe Dallara voorgesteld. Rookietest Ho Pin Tung op Indy

Aan de vooravond van de 95e editie van de Indy 500 is de nieuwe Dallara voorgesteld. De aërodynamische kits vormen echter nog een groot obstakel!


Tekst Willem J. Staat
Foto: Indycar

2011_zijkant_dallara_2012
De standaard Dallara configuratie. Gaan de externe aerodynamische pakketten er
werkelijk komen of blijft het hierbij?

Nieuwe Dallara voorgesteld
Aan de vooravond van de 100e editie van de Indy 500 is de nieuwe Dallara Indycar voorgesteld. Randy Bernard: “Zo zou de nieuwe generatie Indycars eruit kunnen gaan zien.” Voorlopig werd de standaardversie in zowel roadcourse als oval-configuratie getoond. Vorig jaar kondigde Indycar aan dat het aerodynamische pakket voor een prijs van ruim 75.000 U$ door verschillende fabrikanten te koop zou worden aangeboden. Deze beslissing schijnt behoorlijk onder vuur te liggen.

De meeste teams zouden de voorkeur geven voor het standaardpakket dat door Dallara wordt geleverd. De meeste teams willen dat de verschillende aërodynamische pakketten pas in 2013 geleverd gaan worden omdat de teams en de engineers dan pas de auto volledig begrijpen. Op dit moment bestaat er nog een behoorlijk verschil van mening over het feit hoe de auto er in 2012 werkelijk uit moet gaan zien. Bernard verklaarde dat de eerste tests in Juli en Augustus op het programma staan. Aan het eind van het seizoen kunnen de teams dan over de eerste chassis beschikken.

2011_frontopname_2012_dallara
Vooraanzicht van de nieuwe generatie Indycar.

Er bestaat nog onduidelijkheid over de werkelijke configuratie van de nieuwe generatie Indycar. Maar wet wel duidelijk is, is de competitie tussen Honda, Lotus en Chevrolet. Want die hebben zich op het motorenfront al enkele maanden geleden aangekondigd.

Rookietest Ho Pin Tung
Ho Pin Tung legde eerder deze week op de oval van Chicagoland de eerste kilometers ter voorbereiding van de kwalificatie voor de Indy af. Naast Ho Pin Tung kwamen ook Charlie Kimball, Scott Speed en de Britse Pipa Mann in actie. Momenteel doorloopt Tung het Rookie Orientatieprogramma op de Speedway.

2011_ho_pin_rookieprogramma
Ho Pin Tung werkt momenteel het Rookie Orientatieprogramma af op de Speedway.


Audi wint eerste veldslagen, zware crashes in Spa

Door: Michaël Oosterlinck
Gepost op: 05-05-2011

Endurance Races
Opgepast de 1000 Km van Spa staat uitzonderlijk op de agenda op zaterdag en niet op zondag, met een start om 14u05 zaterdagnamiddag, maar dat neemt niet weg dat de eerste vrije trainingen van de editie 2011 van de ILMC 1000 km van Spa behoorlijk bewogen zijn geweest.
 
Rond het middaguur blies Audi eerst koud en dan warm, met een schuiver voor de wagen met nr° #2, met Benoit Tréluyer achter het stuur. Even later zagen we de Audi R18 TDI N°3 van Capello-Kristensen-McNish met een tijd van 2.03.844 (203,6 km/u gemiddeld) bovenaan het uitslagenblad komen. Op de tweede plek vonden we nog een gloednieuwe Audi met een diesel onder motorkap, met name de wagen van Bernhard-Dumas-Rockenfeller, op twee tienden.

De eerste Peugeot 908, het exemplaar van Lamy-Bourdais-Pagenaud werd derde, op 373 duizendste van een seconde van de snelste tijd. De slag om de Ardennen tussen de Duitse en Franse troepen lijkt dus ingezet.

Op een zevende plek vonden we de eerste private wagen, de Peugeot 908 van Oreca, die eerder dit seizoen de eerste wedstrijd van de Intercontinental Le Mans Cup, de 12 Uur van Sebring, won. Olivier Panis weet dat “het onmogelijk zal zijn om met de versie 2010 van de Peugeot de zege op pure snelheid te behalen. We zullen het moeten hebben van de betrouwbaarheid en hopen dat ze vooraan te hard gaan...”

Sébastien Bourdais (Peugeot) trok ook al zijn eerste conclusies: “Audi lijkt hier een beetje in het voordeel te zijn, maar Le Mans met zijn lange rechte lijnen is bijzonder verschillend van Spa. Bovendien gaat het hier om een wedstrijd over zes uur, met veel wagens, op een piste die merkelijk korter is, er kan dus veel gebeuren.”

Bij de benzineprototypes vonden we vooraan de Lola-Toyota Rebellion van Prost-Jani (op iets minder dan 5 seconden van de snelste diesel) voor de Quiffel Zytek en de Pescarolo.

In LM P2 ging de besttijd naar de HPD ARX Strakka van Leventis-Watts-Kane (12de algemeen), voor de Oreca-Nissan van Mailleux-Ordonez-Ayari. Onze landgenoot Nicolas De Crem reed met zijn Oreca-Nissan van Thierry Boutsen Energy Racing naar de vijfde plek, drie plaatsen beter dan de OAK-Pescarolo-Judd van de Italiaanse Belg Andrea Barlesi.

In GTE Pro, zetten de Ferrari 458 AF Corse van Fisichella-Bruni en Vilander-Melo de toon, met een voorlopige snelste tijd van 2.20.911. De snelste Porsche (Lieb-Lietz) en BMW (Priaulx-Alzen) gaven een seconde op de Italianen toe. De Porsche 997 van Prospeed, met onder meer Marc Goossens werd 10de, achter de beste wagen in GTE AM, de Ferrari 430 van Hummel-Christodoulou-Quaife. Onze landgenoot Stéphane Lémeret werd vijfde in de Ferrari 430 AF Corse.

’s Middags volgde er dan een tweede sessie met opnieuw Audi vooraan. Ditmaal vonden we de drie R18 TDI op de eerste drie plaatsen, tot de sessie na een crash van Jean-Christophe Boullion op de Raidillon onderbroken werd. De Rebellion werd behoorlijk beschadigd, maar zal zaterdag zeker terug zijn. De snelste tijd vooraan was trouwens voor de jonge Duitser met Belgische roots, André Lotterer, die met een tijd van 2.03.134 ook de snelste van de dag was.

André Lotterer: “Ik hou van dit circuit en ben er trouwens ongeveer opgegroeid met mijn vader en moeder die met hun team RAS ettelijke edities van de 24 Uur van Spa gereden hebben.”

De sessie werd na de crash even hervat, maar al even snel weer definitief afgebroken, na een behoorlijke klapper tussen de RML HPD ARX N°36 van de Brit Mike Newton (voor een medische checkup naar het hospitaal van Verviers overgebracht) en de snelste Peugeot, het N°9 met Pedro Lamy achter het stuur, maar die kwam ongedeerd uit de crash. De wagen van RML zien we dit weekend waarschijnlijk niet meer terug.

De Quiffel Zytek was nu de snelste benzine LM P1, terwijl de Zytek Nissan van Kimber Smith-Ojjeh-Chalandon de snelste in LM P2 was. De Crem en Barlesi werden respectievelijk 5de en 8ste.

In GTE Pro bleef Ferrari vooraan, ditmaal met Rob Bell in de JMW 458 Italia. Prospeed Competition (Goossens-Holzer) werd 11de, terwijl Stéphane Lémeret in de AF Corse Ferrari 430 tweede werd in GTE Am, achter de Porsche van Narac-Armindo.

In de ATS F3 Cup was de pole voor Marco Sorensen, terwijl Jordi Weckx 18de op 21 werd, op bijna 5 seconden van de pole. Benjamin Bailly zal in de Radical Cup als vierde vertrekken.

Vrijdag staat de laatste vrije sessie op het programma, tussen 11u50 en 12u50, terwijl de kwalificaties voor de GT’s tussen 15u50 en 16u10 verreden worden en voor de prototypes tussen 16u20 en 16u40.

Uitslag sessie 1: 1.Capello-Kristensen-McNish (Ita-Den-Schot/Audi R18 TDI) 2.03.844 ; 2. Bernhard-Dumas-Rockenfeller (Dui-Fra-Dui/Audi R18 TDi) op 0.210 ; 3. Lamy-Bourdais-Pagenaud (Por-Fra-Fra/Peugeot 908) op 0.373 ; 4. Fassler-Lotterer-Treluyer (Zwi-Dui-Fra/Audi R18 TDI) op 1.485 ; 5. Montagny-Sarrazin-Minassian (Fra/Peugeot 908) op 1.548 ; 6. Gene-Wurz-Davidson (Spa-Oos-GB/Peugeot 908) op 2.081 ; 7. Lapierre-Duval-Panis (Fra/Peugeot 908 HDI) op 3.361 ; 8. N.Prost-Jani (Fra-Zwi/Lola-Toyota) op 4.989 ; 9. Belicchi-Boullion (Zwi-Fra/Lola-Toyota) op 5.167 ; 10. Amaral-Pla (Por-Fra/Zytek) op 6.057 ;… 12. Leventis-Watts-Kane (Gr-GB-GB/HPD ARX) op 7.488 (1ers LMP2) ;… 17. DE CREM-Kraihamer (BEL-Oos/Oreca-Nissan) op 10.049 ; 22. BARLESI-Da Rocha-Lafargue (BEL-Fra-Fra/Pescarolo-Judd) op 11.375 ; 29. Fisichella-Bruni (Ita/Ferrari F458 Italia) op 17.067 (1ers GTE-Pro) ; 40. GOOSSENS-Holzer (BEL-Dui/Porsche 997 RSR) op 19.879 ; 45. LÉMERET-Perazzini-Cioci (BEL-Ita-Ita/Ferrari 430) op 21.129

Uitslag sessie 2: 1.Fassler-Tréluyer-Lotterer (Zwi-Fra-Dui) 2.03.124 ; 2. Capello-Kristensen-McNish (Ita-Dan-GB) op 1.237 ; 3. Bernhard-Dumas-Rockenfeller (Dui-Fra-Dui) op 1.281 ; 4. Lamy-Bourdais-Pagenaud (Por-Fra-Fra) op 2.348 ; 5. Lapierre-Duval- Panis (Fra) op 3.838 ; 6. Gene-Wurz-Davidson (Spa-Oos-GB) op 4.026 ; 7. Amaral-Pla (Por-Fra) op 4.419 ; 8. Montagny-Sarrazin-Minassian (Fra) op 5.423 ; 9. Lahaye-Moreau-Ragues (Fra/Pescarolo-Judd) op 5.735 ; 10. Jani-Prost (Zwi-Fra) op 5.880 ;… 12. Ojjeh-Chalandon-Kimber Smith (Zytek-Nissan) op 7.441 (1ers LMP2) ; 18. Kraihamer-DE CREM (Oos-BEL) op 12.310 ; 23. BARLESI-Da Rocha-Lafargue (BEL-Fra-Fra) op 15.240 ; 25. Bell-Walker (GB/Ferrari F458 Italia) op 18.322 (1ers GTE Pro) ; 39. GOOSSENS-Holzer (BEL-Dui) op 22.921 ; 40. LÉMERET-Perazzini-Cioci (BEL-Ita-Ita) op 23.017
Bron: Persbericht
Foto's: www.peugeot-sport.com

Sportscars: Debuut Jan Lammers in Oreca-hybride LMP1 uitgesteld

oreca_hybride_2011_1

Zoals vorige week aangekondigd stond het debuut van Jan Lammers in de met een conventionele 2.0 liter en vier cilinders tellende turbo-diesel motor uitgeruste Oreca-hybride LMP1 sportscar gepland voor de race op Spa-Francorchamps. Helaas heeft HOPE Racing besloten om dit debuut tot nader order uit te stellen. “Tijdens testen op Paul Ricard is er iets kapot gegaan in ons KERS-systeem”, vertelt Lammers. "We willen dit eerst helemaal verholpen hebben voor we aan een race gaan beginnen.”

Tekst: Marco Antheunisse
Foto: PR

“Ik vind dat een normale gang van zaken”, licht Lammers het besluit toe. “Wanneer we zelf gaan testen kunnen we een hele dag aan de gang gaan en op die manier goed resultaat boeken. In de voorbereiding van een lange afstandsrace als nu Spa-Francorchamps heb je steeds een uurtje dat je iets kunt doen en moet je vervolgens weer wachten. Dat schiet dan niet op. Natuurlijk is het jammer dat we niet aan deze race kunnen meedoen, ik ben daar altijd klaar voor.”
Toch nog lachend besluit de Le Mans-winnaar: “Gelukkig is er ook goed nieuws; We gaan dit hele seizoen rijden in de Oreca-hybride LMP1.”

Indycar: Ho Pin Tung bevestigt deelname Indy 500

Autosport.nl bracht op Goede Vrijdag j.l. de mogelijke deelname van Ho Pin Tung aan de 100e editie van de Indy 500 als eerste naar buiten. Gisteren bevestigde de coureur op zijn website de deelname aan de Indy 500. Na Janet Guthrie(eerste vrouw) en Willy Ribbs(eerste kleurling) is Ho Pin de eerste Chinees die aan het “Greatest Spectacle in Racing” zal deelnemen.

Tekst Willem J. Staat
Foto PR


hpt_test

Ho Pin Tung bevestigt deelname Indy 500
Voor de deelname aan de 100e editie van de Indy 500 is het team van Sam Schmidt Motorsports een samenwerking aangegaan met Dragon Motorsports dat eigendom is van Jay Penske. Teambaas Sam Schmidt: “Wij zijn enorm verheugd dat wij met Ho Pin Tung aan de Indy 500 kunnen deelnemen. Hij verrichtte goed werk tijdens de test op Sebring en ik ben ervan overtuigd dat wij hem snel op snelheid kunnen krijgen.” Zoals bekend staat de Dallara Honda van Schmidt/Dragon Racing ingeschreven onder startnummer 8. Tung is er zich van bewust dat het een zware opgave zal worden.

Porsche cup crash, Imola 2011

V8 Supercars, Crash Barbagallo Perth

V8 Supercars: Doughnuts definitief verboden!

De V8 Supercar-organisatie heeft met onmiddellijke ingang zege-doughnuts verboden. De aanleiding van Van Gisbergen’s uitbundige reactie op Hamilton zou V8 Supercarbaas Martin Whittakker(ex-Ford, ex FIA) in het verkeerde keelgat zijn geschoten.

Tekst Willem J. Staat
Foto SBR

shane-van-gisbergen
De doughnuts van SVG zijn oud FIA-man Martin Whittakker in het verkeerde keelgat
geschoten.De regelmakers zien de sport als emotieloos?

V8 Supercars verbiedt zegedoughnuts
Hoewel zege doughnuts in veel globale raceseries gemeen goed zijn, kijken sommige statische organisatoren er wat anders tegenaan. De uitbundigheid van Van Gisbergen’s uitingen in Hamilton enkele weken geleden is V8 Supercarbaas Martin Whittakker in het verkeerde keelgat geschoten. Martin Whittakker: “Er zijn duidelijke redenen waarom wij dit niet aanmoedigen. Met betrekking tot de verkeersveiligheid willen wij een positieve boodschap naar de jeugd uitstralen! Behalve voor de slotwedstrijd van het kampioenschap hebben wij ze eigenlijk nooit toegestaan. Wij willen geen “Big Brother” zijn, maar wij willen dat er een verstandige benadering van de sport is.”

In FIA-evenementen zijn doughnuts eveneens taboe. GT-coureur Marc Basseng kan er van meespreken. Hij werd door Whittakker jaren geleden uit de Porsche Supercup verbannen omdat hij na een zege in Imola wat al te enthousiast te werk ging. Voor de regelmakers blijkt de autosport dus een emotieloze sport te zijn waarbij het entertainmentgehalte voor de betalende toeschouwer van ondergeschikt belang is!