Dragracing: Speedgroup European Finals verslag online

speedgroup_newsl_15

Het vijftiende nummer van de Speedgroup Club Europe nieuwsbrief is online met daarin een uitgebreid verslag van de European Finals, de afsluitende en allesbeslissende ronde van het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing op Santa Pod.

Tekst: Remco Scheelings

Speedgroup Club Europe is een initiatief van Speedgroup, de drijvende kracht achter het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing en de NDRS Drag Racing Series. In de nieuwste editie van het online magazine een uitgebreide terugblik op de European Finals. Naast een algemeen verslag komen in losse artikelen ook alle klassen afzonderlijk uitgebreid aan bod. Uiteraard wordt er ook de nodige aandacht besteed aan de nieuwe FIA en UEM Europees kampioenen. De Speedgroup Club Europe newsletter nummer 15 is te lezen via de volgende link: club.speedgroup.eu/newsletters/2011/edition15_2011

Dragracing: Top Fuel van 1320 naar 1000

1000_voet_kop

Vier jaar na Amerika laat ook Europa voor de Top Fuel klasse de traditionele kwartmijl los. Met ingang van 2012 rijdt de koningsklasse van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing uitsluitend nog over de 1.000 voet.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Afgelopen weekend is dit besluit genomen tijdens een vergadering van afgevaardigden van de FIA, Speedgroup en de diverse baaneigenaren/promotors. In Amerika rijden de nitro klassen Top Fuel en Funny Car al sinds halverwege 2008 over de 1.000 voet (304,8 meter) in plaats van de sinds het begin van de sport gehanteerde ¼ mijl (1.320 voet = 402,3 meter). Reden voor dit besluit was destijds het verongelukken van Scott Kalitta waarbij duidelijk werd dat de meeste banen te kort waren voor de steeds verder oplopende snelheden. Daarnaast werd het kostenaspect als argument gebruikt omdat met name in de laatste meters nogal wat motorschades werden opgelopen.

Omdat in Europa de extreem hoge snelheden van meer dan 330 mph (530 km/u) nog niet bereikt werden was de noodzaak tot inkorting hier iets minder urgent. Toch stapten Mantorp Park en Alastaro op basis van de beperkte uitloop van de baan al snel ook over naar de 1.000 voet. Zelfs op de dit jaar nieuw geopende baan van Tierp Arena, waar de uitloop zeker geen probleem opleverde, werd door de Top Fuelers meteen over 1.000 voet gereden. Alleen Hockenheim en Santa Pod hanteerden nog de traditionele afstand van ¼ mijl. Daaraan is nu dus ook een einde gekomen waardoor de onlangs gehouden European Finals de laatste traditionele kwartmijl Top Fuel race was.

Als officieel argument wordt genoemd de duidelijkheid naar het grote publiek; één klasse, één afstand. Verder komen onderdelen en veel van de tuning set-ups uit Amerika en zijn dus gebaseerd op de afstand van 1.000 voet. Al eerder dit jaar werd bekend dat men het moeilijk te verkopen vond om in Europa een andere raceafstand te hanteren dan in de bakermat van de sport, Amerika. Daarnaast komt ook het kostenargument weer regelmatig om de hoek kijken al worden er in Europa net zoveel motorschades voor als na de 1.000 voet opgelopen.

1000_voet_poutiainen

Met het niet meer rijden over de ¼ mijl kunnen ook de ‘oude’ Europese records niet meer verbeterd worden en blijven dus staan op 4,572 seconden (Andy Carter, september 2010) en 317,06 mph/510,26 km/u (Risto Poutiainen, mei 2011). Of er ooit door de Top Fuelers weer wordt teruggekeerd naar de onlosmakelijk aan het dragracen verbonden ¼ mijl is de vraag. In Amerika wordt al jaren geprobeerd om tot een eerlijke technische oplossing te komen waarbij de topsnelheden op de ¼ mijl worden beperkt. Een voor alle partijen acceptabel resultaat heeft dit nog niet opgeleverd.

Vraag is nu of zich in Europa dezelfde problemen gaan voordoen als in Amerika. Daar wordt de baan nog maar geprepareerd tot 1.000 voet waardoor met name de met minimale downforce rijdende Pro Stockers (en in iets mindere mate Pro Modified auto’s) regelmatig in de problemen komen. Het na de 1.000 voet prepareren van de baan levert voor de Top Fuelers weer problemen op omdat bij het gas loslaten de banden meteen zo aan het asfalt kleven dat de stukken rubber uit het loopvlak worden getrokken.

Crash BRL finale race Raceway Venray.

Voor foto,s klik op deze link http://wilco-photography.com/2011/09/25/heavy-crash-benelux-racing-league-brl-v6-raceway-venray/

Het verschil tussen het sim-racing en de echte F1 wordt kleiner, oordeel zelf.

Classic Ford Event 2011

http://www.classicford.nl/

Foto's autospeedway Posterholt 09-11-2011

Klik op onderstaande link.

http://wilco-photography.com/2011/09/13/jaba-circuit-posterholt-11-9-2011/

Foto's WK rc stockcar Raceway Venray

Klik op de foto (werkt alleen met facebook gebruikers)

In gesprek met Joey Hanssen; de kersverse Wereldkampioen KZ2!

joeyhanssen_1

Nederland is wederom een Wereldkampioen rijker! De 20-jarige Joey Hanssen uit Horst greep afgelopen zondag op magistrale wijze de titel voor Luxor en een groot aantal aanwezige fans. AUTOSPORT.nl sprak met Hanssen na afloop en vroeg hem naar zijn ervaringen van afgelopen weekend.


Tekst: Ewoud Frielink
Foto’s: Michael Melis

Comeback
Tot een jaar geleden was Joey Hanssen ‘uit de picture’ binnen de kartsport. Joey richtte zijn aandacht op NASCAR races in Canada en verbleef hier ook enige tijd. Toen Joey terugkeerde naar Nederland stond zijn race carrière op een laag pitje; “Om echt weer te gaan karten heb ik eigenlijk niet aan gedacht. Totdat Alex Bonel, van Luxor Nederland, mij overhaalde om weer eens een wedstrijd te rijden. Ik reed mee aan de Thomas Knopper Memorial 2010, won het laatste Nederlands Kampioenschap dat jaar en toen is het balletje gaan rollen in 2011.”

joeyhanssen_3

Verwachting
“Om eerlijk te zijn ben ik niet naar Genk afgereisd met de verwachting om wereldkampioen te worden. Het ging echter al snel erg goed, continu zat ik in de top-5 na een matige kwalificatie (zevende red.) en in de series kwam ik uiteindelijk als tweede en beste Nederlander over de streep”. Op zondagochtend waren de weerscondities een groot contrast met de warme zonnige zaterdag. Kon Hanssen zijn snelheid in deze nieuwe condities behouden? “Tijdens de laatste serie zondagochtend kwam er enorm veel vertrouwen. Ik was in de regen 1,5 seconden sneller dan de rest en dacht toen dat dit wel eens mijn dag zou kunnen worden.

Finals
Voor de pre-final vertrok Joey Hanssen vanaf een tweede positie. Na lastige openingsfase met een matige start kwam Joey steeds verder naar voren en won. “Mijn concurrenten schakelde zichzelf uit of maakte fouten. Daarvan kon ik profiteren en kreeg ik na een sterke wedstrijd de best mogelijke positie voor de finale in handen. Pole! Ik voelde me erg goed en fit, het vertrouwen was er en het materiaal was uitstekend. Een klein, toch belangrijk detail; ik was één van de weinige rijders die met eigen motoren reed.

joeyhanssen_2

De start van de finale verliep prima voor Joey, echter was het even spannend de eerste ronden. Meindorfer, Weber en Habulin zaten op Joey’s zijn hielen. “Het was flink gas geven in de eerste ronden, maar ik kwam er goed vanaf en kon toen loskomen van het veld. Toen was het een kwestie van contante tijden rijden en de wedstrijd uitrijden.”

De wedstrijd uitrijden oogt makkelijk, maar wat gaat er op zo’n moment door je heen waar je eigenlijk eenzame ronden richting de finish rijdt? “Het ging eigenlijk heel comfortabel, ik genoot van deze ronden en ging steeds meer aan de titel denken, aan het podium, aan de ruim 50 supporters die voor mij naar Genk afreisden en aan het uitzinnige publiek naast de baan. Een gaaf moment, maar ik moest mijn concentratie op de baan houden. Ik bleef constant rijden maar spaarde de motor en banden om nog terug te kunnen vechten in het geval er nog een aanval zou komen van bijvoorbeeld Yard Pex die een geweldige wedstrijd reed (Yard Pex werd tweede red.)”

joeyhanssen_5

Feest!
Na een enerverend weekend en een fantastische finale kwam Joey Hanssen als World Cup KZ2 winnaar over de streep. Een bijzonder moment voor zijn familie, supporters en zeker ook Luxor. “Het is eigenlijk bizar, als je me dit had verteld toen ik een jaar geleden weer na lange tijd terug kwam in de kartsport als probeersel.. Met het team en vele aanwezigen hebben we het kampioenschap nog gevierd in Genk! Ik wil uiteraard Luxor, Alex Bonel, het gehele team, mijn familie, vrienden en supporters bedanken voor hun steun en komst naar Genk.”

In de komende maanden gaat Hanssen verder aan het seizoen zoals gepland. Het Zuid-Hollands kampioenschap staat op de agenda, het Nederlands Kampioenschap NFK-NAB en ook nog enkele autosport wedstrijden.

joeyhanssen_4

Karting:Nederlands feestje in Genk, Joey Hanssen Wereldkampioen!

Joey Hanssen heeft het geflikt! Na winst in de pre-final wist de Lenzo-Luxor rijder ook de belangrijke WK karting finale op zijn naam te schrijven.
Hanssen was oppermachtig en reed van start tot finish aan de leiding. Yard Pex maakte het feest compleet, hij behaalde een knappe tweede positie achter Hanssen waardoor Nederland met een 1-2tje huiswaarts keert.

Ook in de KF1 klasse was Nederlands succes. Na een moeilijk verlopen weekend voor Nyck de Vries was het nu wel raak. De Vries won na een zeer spannende wedstrijd, waar het continu stuivertje wisselen was met Albon.

 

SRP de Peeldrivers is dit jaar gastheer van het Wereld Kampioenschap voor model stockcars.

                                            Zondag 4 september 2011 zal het gloednieuwe
Model Raceway Venray het toneel zijn van snelheid, spanning en sensatie.

Meer informatie over het WK 2011 kunt u vinden http://www.peeldrivers.nl/wk2011

Volg de verrichtingen van Joey Hanssen op het wereldkampioenschap via de live timing!

Het gaat los op het internationale circuit te Genk vanaf vandaag. Wereldtoppers reisden af naar het plaatse in Belgisch-Limburg om te strijden voor de prestigieuze titels. Vanaf vandaag zijn de verrichtingen te volgen via de live timing (ook beschikbaar via je smart phone). Een overzicht van de deelnemers uit de lage landen;

Live timinig
Tijdschema

Deelnemers uit de lage landen.

KF1

Uitkomend voor Nederland,

Nyck de Vries
Davey Koch
Lukas Machunskas

Uitkomend voor België

Dylan Lahaye
Sébastien Bailly
Guillaume de Ridder

KZ2

Uitkomend voor Nederland,

Ryan van der Burgt
Joey Hanssen
Ricardo Romkema
Symen Wiggers
Rob Olierook
Giovanna Boontjes
Dylan Davies
Barry de Boorder
Indy Dontje
Milan Dontje
Mark Geerts
Roy Geerts
Christian Hostert
Mellie Bazouz
Rico van den Eijnden
Nigel van der Slik
Frank van der Windt
Chantal van Haandel
Sven van Koutrik
Kevin Verhoeven
Rob Verkuijlen

Uitkomend voor België,

Adrien Bruccoleri
Kenny Charles
Thierry Delre
Nicky Moris

KZ1

Uitkomend voor Nederland,

Bas Lammers
Beitske Visser
Robert Dirks
Verdi Geurts
Arjan Kievitsbosch
Kevin Leijtens
Jorrit Pex
Sinan van der Raad

Uitkomend voor België,

Jonathan Thonon
Rick Dreezen
Yannick de Brabander