Als je F1 wil zien zoals het hoord MOET je deze video reeks zien!!!

Bleekemolen in 2012 ALMS in de LMP2 klasse

Sportscars: Jeroen 15 DECEMBER 2011 | PAGINA 1 VAN 1

lola

In 2012 zal ik weer in de American Le Mans Series rijden voor Black Swan Racing samen met Tim Pappas. Het wordt mijn derde seizoen met het Amerikaanse team. Nadat we twee jaar achter elkaar kampioen geworden zijn in de GTC klasse met een Porsche, komen we volgend seizoen uit in de LMP2 klasse.

We hebben twee super jaren achter de rug waarbij wij, op een race na, alle races op het podium hebben gestaan. In totaal 13 keer in 14 races. Ook heb ik 8 keer gewonnen en 11 pole positions behaald. Tijd voor de volgende uitdaging dus. Het is super om in de sportscars uit te komen. Geweldige auto's om mee te rijden, zeker op de uitdagende Amerikaanse circuits. We hebben onlangs op Sebring getest in een LMP1 auto om te kijken met welke auto we gaan rijden volgend seizoen. Het wordt een keuze tussen de Pescarolo-Nissan of een Lola-Honda. De Pescarolo beviel in ieder geval goed op Sebring. Ik kon een mooi vergelijk maken met de Lola omdat ik er al eerder heb gereden in een LMP1 auto. Voor Tim was het zijn eerste keer in een Sportscar. Dat beviel goed en hij was meteen op snelheid.

Voor het einde van het jaar zullen we een keuze maken met welke auto en motor we gaan rijden. Dan kunnen we snel beginnen met testen om ons goed voor te bereiden op deze nieuwe uitdaging. De toekomst van de LMP auto's ziet er goed uit getuige alle fabrikanten die mee gaan doen. Dus ik ben ontzettend blij dat we met Black Swan ook deze kant op gaan. Ik ga de ALMS weer combineren met andere races en klassen volgend jaar dus ik kan weer uitkijken naar een druk seizoen!

Groeten,
Jeroen

Jos Verstappen Dakar Rally in gevaar: "Er is niets officieel, geen ijzer met handen breken"


Uitgegeven door Bas Kaligis 9 december 2011 18:08 - Print artikel

 

Jos Verstappen doet er alles aan om begin januari de Dakar Rally 2012 te rijden. De voormalig-F1-coureur zou Frits van Eerd in de knalgele Jumbo-vrachtwagen vervangen. Op de officiele Dakar-site wordt Verstappen al aangekondigd, maar dat is heel voorbarig weet RaceXpress.nl. Van Eerd nam met de Jumbo Groep Holding B.V. en CVC Capital Partners een transactie aan waarbij Jumbo de aandelen C1000 verwerft. Samen met C1000 wordt Jumbo de grootste ondernemersretailer van Nederland. Door de zakelijke deal van de supermarktgigant en C1000 reist Van Eerd niet af naar Zuid-Amerika. Verstappen zou de honneurs waarnemen. “Er is nog niets officieel”, liet Verstappen weten tegenover RaceXpress.nl.

Jos Verstappen nog niet zeker van Dakar

Op de officiële Dakar site werd net bericht dat Verstappen deelneemt aan de monstrally, maar RaceXpress.nl kan melden dat er nog niets officieel is. Integendeel doordat Verstappen op het allerlaatste moment zijn vrachtwagenrijbewijs nog moet halen, is het nog onzeker. “Er is nog niets officieel”, liet Verstappen weten tegenover RaceXpress.nl. “Ik moet mijn rijbewijs via België halen. Het is kort dag en je hebt te maken met instanties. Momenteel is het papierwerk nog niet in orde”, legt Verstappen uit. “Het ziet er niet goed uit, maar ik doe mijn best. Ik kan geen ijzer met handen breken.”

Jumbo vrachtwagen Frits van Eerd Jos Verstappen Dakar Rally

Het is te hopen dat Jos Verstappen de kans krijgt om op tijd zijn vrachtwagenrijbewijs te halen, dan kan hij beginnen aan een nieuw avontuur...

Update foto,s 10 jaar LiMAC

V8 Supercars: V8 Supercars onthult V8 Supercar van de toekomst(COTF)

In Sydney is aan de vooravond van de V8 Supercarseizoensfinale de “Car of the Future” officieel onthuld. Aan het project werd door de V8 Supercar-organisatie ruim twee jaar gewerkt. Het reglement voor het geesteskind van oud Bathurst winnaar en ex-fabrieks Holden-coureur Mark Skaife wordt in 2013 van kracht.

Tekst Willem J. Staat
Foto V8 Supercars

v8_cotf
De nieuwe generatie V8 Supercars. Uiterlijk verschillend, onderhuids identiek. Voor een
engineer nog een uitdaging?

V8 COTF Supercar onthuld
Hoewel de nieuwe generatie V8 Supercars uiterlijk weinig verschilt van de huidige Holden Commodore VE2 of Ford Falcon FG, zitten de nieuwe kenmerken vooral onderhuids. Skaife heeft geprobeerd zoveel mogelijk kostenbesparend te werken. In principe zijn zowel de Ford als Holden onderhuids hetzelfde.(Een soort Silhouette). Op de foto is duidelijk te zien dat de identiteit van de V8 Ford of V8 Holden Supercar duidelijk herkenbaar blijft. Omdat er in de V8 COTF Supercar gebruik gemaakt gaat worden van dezelfde standaard onderdelen(control parts) betekent dit dat de teams niet meer dure technologieën behoeven te investeren. De prijs voor de nieuwe generatie V8 Supercars zal ongeveer 265.000 Euro bedragen.

Skaife wilde per sé niet naar een NASCAR-concept, waar de auto’s uiterlijk nog meer gelijk zijn. Mark Skaife legde er bij de presentatie nogmaals de nadruk op dat deze auto een “evolutie” maar zeker geen revolutie is. “In principe moet het DNA van de huidige competitie behouden blijven. Want die is de afgelopen 18 jaar erg succesvol geweest!” stelt Skaife.

In het onderhoud zullen de auto’s goedkoper worden. Ook de reparatiekosten zullen lager uitvallen. Het nieuwe concept stelt de teams in staat om voor de prijs van twee bijv. drie auto’s te runnen. In het nieuwe concept is de brandstoftank aan de binnenkant van het chassis geplaatst en niet meer aan de achterzijde. Tevens heeft men aan de zijkanten de veiligheid weten te verhogen. De ruiten zijn van polycarbonaat vervaardigd. Tevens is men van 17 inch naar 18 inch wielen overgestapt. Skaife is ervan overtuigd dat zijn geesteskind voor nog betere races zal zorgen. Ook wil Skaife de V8 Supercar COTF, zo dicht mogelijk “bij de Showroom” houden. M.a.w. de auto’s lijken op de foto iets meer standaard te ogen.



Indycar: Newman Haas Racing sluit “tijdelijk” haar deuren

Het eens zo succesvolle Indycar-team van Newman Haas maakte in een statement bekend dat men vanwege de economische situatie in 2012 niet aan de Indycarseries zal deelnemen.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Willem J. Staat, Ford Racing, Indycar

2011_newman_haas_racing
Einde van een tijdperk? Of alleen maar tijdelijk?

Newman Haas Racing sluit “tijdelijk” haar deuren
Het team van Newman Haas Racing dat in de Champcarworldseries destijds verwend werd met vier titels van Sebastien Bourdais(2004, 2005, 2006, 2007) slaagde er bij het opgaan van Champcar in Indycar in 2008, eigenlijk nimmer in om deze grote successen te herhalen. Behalve bij enkele incidentele successen van Graham Rahal en de Rookie titel van James Hinchcliffe dit seizoen, kwam het team nooit meer zo goed uit de verf. In het Newman Haas persbericht wordt dan ook gesproken over het feit dat men zich “tijdelijk” uit Indycar terugtrekt. In totaal behaalde het team van Newman Haas maar liefst acht Indycar-titels.

2011_2007_zolder
Sebastien Bourdais, de laatste kampioen voor Newman Haas Racing.

Oud Newman Haas-coureur Bruno Junqueira noemde het een zwarte dag voor Indycar. Junqueira: “Newman Haas was één van de beste teams waarvoor ik ooit gereden heb. Het is een schande. Ook Sebastien Bourdais deelde de mening van Junqueira. Ook US legende Mario Andretti, die als eerste voor het team van Newman Haas uitkwam reageerde verrast en teleurgesteld.

Andretti: “Dit had ik totaal niet verwacht. Ze hebben geprobeerd om het zo lang mogelijk vol te houden. Hiermee gaat een prachtig tijdperk ten einde. Ik zal ze missen!” Ook Robert Doornbos kwam in 2009 voor het team van Newman Haas/Lanigan uit, maar verliet het team voortijdig. Aan de hoogtijdagen van Newman Haas/Lanigan begon langzaam een einde te komen. Newman Haas Racing houdt de achterdeur op een kier. “Mocht er een sponsor gevonden worden, dan is men alsnog van de partij. Naast Bourdais won men tevens Indycarkampioenschappen met de Andretti's, Nigel Mansell en Cristiano da Matta.

2011_elkhart_lake
Uit lang vervlogen tijden een opname met Michael Andretti op Elkhart Lake.