Sportscars: Jeroen Bleekemolen met Rebellion-LMP1 in Sebring en Le Mans

120131_daytona_jeroen_portret
Afgelopen weekeinde nog actief in Daytona: Jeroen Bleekemolen

Jeroen Bleekemolen ontwikkelt zich meer en meer tot een lange-afstandsspecialist. Nadat hij met de Dunlop 24H DUBAI van twee weken geleden en de Rolex 24 At Daytona van afgelopen weekeinde deze maand al twee 24-uursraces reed (en met de overwinning in Doebai en de tweede plek in Daytona een bijna perfecte score behaalde), kwam hij met het Zwitserse Rebellion-team tot overeenstemming voor de deelname aan twee andere lange-afstands-klassiekers, de 12 Uur van Sebring in maart en de 24 Uur van Le Mans in juni. Bij beide races, die meetellen voor het dit jaar nieuwe FIA World Endurance Championship, vormt Bleekemolen een team met de Italiaan Andrea Belicchi en de Zwitser Harold Primat. Vorig jaar eindigde Bleekemolen met zijn toenmalige Rebellion-teamgenoten Neel Jani en Nicolas Prost in Le Mans als zesde, waarmee hij en zijn teamgenoten de best geklasseerde combinatie met benzinemotor waren. Rebellion-teammanager Bart Hayden zegt: “Ik ben blij dat Jeroen voor de twee langste races van het jaar terug is bij ons team. Jeroen is een goede, constante en snelle lange-afstandscoureur met gevoel voor het team.” Ook Bleekemolen kijkt uit naar de voortzetting van de samenwerking met Rebellion: “Ik ken de mensen in het team al van vorig jaar en ik heb twee sterke teamgenoten. Ik weet dat het team hard gewerkt heeft om het totaalpakket sinds vorig jaar verder te verbeteren.” Overigens rijdt Bleekemolen voor Sebring nog een lange-afstandsrace, namelijk de 12 Uur van Bathurst op 26 februari. Daar komt hij uit met een Mercedes-Benz SLS AMG van Black Falcon Racing, het team waarmee hij ook in Doebai won.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar, PR


120131_jeroen_rebellion_lm2011
Vorig jaar was Rebellion het best geklasseerde team met benzinemotor in Le Mans

Indycar: Rubens Barrichello "Het is een beest!" Toch naar Indycar?

Rubens Barrichello definieerde zijn eerste kennismaking met de gloednieuwe KV Dallara DW12 vandaag nogal krachtig! “Het is een beest” luidde het enthousiaste commentaar na de eerste rondjes op de korte configuratie van Sebring.

Tekst Willem J. Staat
Foto: PR

2012_rubens_barrichello_indycar
Rubens Barrichello voor het eerst met een Indycar in actie. Tony Kanaan maakte dit mogelijk.

Rubens Barrichello “Het is een beest”
Krachtiger kon Rubens Barrichello zijn eerste kennismaking met de KV Dallara eigenlijk niet omschrijven. Rubens Barrichello: “Omdat ik met niemand een contract heb kan men mij ook niet verbieden om hiermee te testen. Ik ben hieraan ook met een “open mind” aan begonnen. Omdat ik over de passie voor het racen beschik. Waarom niet?” Zo liet hij de Braziliaanse krant O Estado de Sao Paulo weten.

De inmiddels 40-jarige Barrichello: “Ik heb slechts enkele rondjes kunnen rijden. De auto voelt niet vreemd aan. Aan de carbonremmen ben ik gewend, evenals de koppeling. Maar de motor is totaal anders dan ik gewend ben!” Tijdens de ochtendsessie was zijn goede vriend Tony Kanaan het snelst. Barrichello zou nauwelijks trager geweest zijn!

Teambaas Jimmie Vasser: “Rubens is hier twee dagen aanwezig. Ik heb al gezien dat wij qua set-up veel van hem kunnen leren” Vasser weigerde om over de toekomst van Barrichello bij het team te speculeren. Volgens welingelichte bronnen zou er voor Barrichello voldoende sponsorship aanwezig zijn om een volledig seizoen in Indycar te garanderen!

Sportscars: Bijzondere jubileumeditie Rolex 24 At Daytona

Daytona_analyse_TRG_podium
Jeroen Bleekemolen geheel links op het podium, samen met (vlnr) Steven Bertheau, Marc Goossens, Wolf Henzler en Spencer Pumpelly (Foto: Porsche)

Twee weken na de overwinning tijdens de Dunlop 24H DUBAI, zijn eerste zege in een 24-uursrace, stond Jeroen Bleekemolen in Daytona alweer op het podium. Weliswaar ging het tijdens de ‘50th Anniversary Rolex 24 At Daytona’ niet om een overwinning, maar met een verschil van slechts negen seconden op de winnaars in de GT-klasse kwamen Bleekemolen en zijn teamgenoten Spencer Pumpelly, Marc Goossens, Wolf Henzler en Steven Bertheau met hun TRG-Porsche 911 GT3 wel heel dicht bij de zege in de klasse. Zowel in de prototype-klasse als bij de GT’s bleef de strijd tot het einde spannend. “Als iemand dit gezien heeft, en nu geen fan van sportwagenracen is, dan weet ik het ook niet meer”, zei AJ Allmendinger, die deel uitmaakte van het winnende team in de prototype-klasse. In een analyse blikt AUTOSPORT.NL nog een keer terug op de vijftigste editie van de klassieker, die zonder meer een gedenkwaardige race was.


Tekst: René de Boer
Foto's: Rolex/Stephan Cooper


Daytona_analyse_start
Start van de race in de Prototype-klasse

Natuurlijk was de vijftigste editie van de lange-afstandsklassieker in Florida iets bijzonders. De nieuwe generatie van de Daytona Prototypes beleefde zijn wedstrijdpremière, en het moet gezegd dat de Corvettes en de Rileys er een stuk beter uitzien dan de oude auto’s, die niet voor niets door sommige Britse collega’s werden aangeduid als ‘proto-turtles’. Of dat allemaal goed zou gaan, werd door velen voorafgaand aan de race in twijfel getrokken, want diverse teams kregen hun nieuwe auto’s pas gedurende de week in Daytona, maar afgezien van de Suntrust-Corvette, die vanwege een mechanisch probleem al na een half uur uit de race was, en een probleem met de versnellingsbak voor de nummer 02-Ganassi-BMW, reden de nieuwe prototypes zonder noemenswaardige aanloopperikelen de wedstrijd uit en doorstonden daarmee hun vuurdoop met verve.

Daytona_analyse_DP_veld
Het DP-veld voor de 50th Anniversary Rolex 24 At Daytona

Spannend tot het eind
Interessant was het wel om te zien hoe de nummer 8-Riley-Ford na een excursie van Lucas Luhr, die bij de Busstop moest uitwijken voor een GT-auto, vanaf de vroege ochtend vrijwel geheel zonder diffusor rondreed, zonder dat dit ook maar enig noemenswaardig effect had op de rondetijden. Waarom echter de Ford-motoren zo goed waren dat het volledige DP-podium bezet werd door Ford-teams (twee keer Michael Shank, een keer Starworks), kunnen we echter ook niet met zekerheid zeggen. Laten we het er maar op houden dat de teams met een Riley-Ford net iets minder problemen kenden dan de concurrentie. Mooi racen was het zeker, vooral de directe duels tussen Ryan Dalziel en Justin Wilson en Allan McNish en Oswaldo Negri. Zo zien we het graag, en wie van tevoren voorspeld had dat de top drie binnen 50 seconden zou eindigen, was waarschijnlijk hard uitgelachen. Natuurlijk, het Grand-Am-systeem, waarbij de eerste auto die een ronde achterstand heeft tijdens een ‘full-course-yellow’ die ronde weer mag inhalen en zo in dezelfde ronde komt als de leiders, helpt om het spannend te houden, maar daar is toch niets mis mee?

Daytona_analyse_Corvette_DP
Corvette-DP, een stuk mooier dan de vroegere 'proto-turtles'

Lees verder...

DTM: BMW in kleuren Aral Ultimate en Castrol Edge

120130_dtm_bmw_castrol_1
De BMW M3 DTM in de kleuren van Aral Ultimate en Castrol Edge - echt mooi gaan blauw en groen natuurlijk niet samen

Terwijl het bij de andere twee merken in de DTM van officiële zijde angstvallig rustig blijft - bij Audi is in ieder geval het rijderskader bekend, bij Mercedes-Benz zelfs dat niet eens, en we maken ons serieus zorgen over de kansen van Renger van der Zande op een tweede seizoen in de DTM - maakte BMW vandaag bekend dat één van de zes M3 DTM's zal rijden in de kleuren van Aral Ultimate en Castrol Edge. Wie ermee gaat rijden blijft voorlopig nog een vraag, maar het is in ieder geval goed om weer eens wat DTM-nieuws te horen. Over de combinatie van het blauw van Aral (de officiële brandstofleverancier in de DTM) en het groen van Castrol hebben we zo onze eigen ideeën, maar goed, je kunt niet alles hebben. Interessant is de vraag, of Aral, tevens een van de seriesponsors van de DTM, ook een partnership met Audi en Mercedes-Benz aangaat. Dat zou eigenlijk wel voor de hand liggen, om niet de schijn van bevoordeling van nieuwkomer BMW te wekken. Zo deed bijvoorbeeld Deutsche Post het ook, met zowel een Audi als een Mercedes-Benz in het geel, en vanaf dit jaar dus ook een BMW.

Tekst: René de Boer
Foto's: BMW


120130_dtm_bmw_castrol_2
Vanuit een ander pespectief. Let overigens op de studiolamp achter de auto...

Toyota TS030 Hybrid klinkt beter als die ... diesels.

Sportscars: Geen Daytona voor Tony Kanaan, wel Indycartest voor Rubens Barrichello?

Teleurstelling op Daytona. De Starworks-inschrijving van Tony Kanaan, Ryan Hunter Reay en EJ Viso werd vanochtend voor de 24U dit a.s. weekend ingetrokken!

Tekst Willem J. Staat
Foto Ford Racing

2012_daytona_test_starworks_team
De Starworks Ford Riley No 2 van Tony Kanaan, Ryan Hunter Reay en EJ Viso werd
door loze sponsorship-beloftes teruggetrokken. De Ford Riley komt mogelijk met een
andere bemanning aan de start. Overigens deed Tony Kanaan zijn landgenoot Rubens
Barrichello een Indycar-aanbod.

Geen 24U Daytona voor Indycar-coureurs
Grote teleurstelling bij de Indycar-coureurs Tony Kanaan, Ryan Hunter Reay en EJ Viso. Vanmorgen vroeg werd hun inschrijving ingetrokken omdat de benodigde sponsorgelden niet waren overgemaakt. Teameigenaar Peter Baron: “Wij hebben zolang mogelijk gewacht, maar op het allerlaatste moment ging de deal niet door, en wij kunnen deze inschrijving niet uit eigen zak financieren."

De Indycar-coureurs zijn dan ook zwaar teleurgesteld. EJ Viso: “Wij beschikten over een sponsor die dit mogelijk wilde maken. Maar toen trok hij zich plotseling terug. Tony en Ryan zijn dan ook zwaar teleurgesteld. Maar deze dingen gebeuren nu eenmaal.”

Voor Ryan Hunter Reay, die sinds 2006 aan het evenement deelneemt, was de teleurstelling eveneens groot. “De 24 Uur is een traditie voor mij geworden en nu moet ik hem voor de eerste maal missen!”

Teameigenaar Peter Baron onderhandelt koortsachtig met andere partijen om de auto met andere rijders aan de start te krijgen. In de loop van de dag wordt een er een statement van het team verwacht.

Anderzijds heeft Tony Kanaan zijn landgenoot Rubens Barrichello een aanbod gedaan om op korte termijn zijn Dallara DW12 Indycar te testen!





NASCAR: Wereldpremiére 2013 NASCAR Sprint Cup Ford Fusion in Charlotte

Tijdens de NASCAR Media Tour in Charlotte werd vanavond de gloednieuwe 2013 Sprint Cup-versie van de Ford Fusion onder grote belangstelling gepresenteerd. Tegelijkertijd vond eveneens de introductie van het serieproduct plaats. In het verleden geschiedde dit bij Ford tweemaal eerder, nl. in 1968 en 2006.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford Racing

2012_fusion_media_tour_1
De gloednieuwe 2013 Sprint Cup NASCAR Fusion heeft heel veel verwantschap met het
serieproduct. Dit was bij Ford het uitgangspunt. Is het nu een Ford of een Aston Martin?

Wereldpremière 2013 NASCAR Ford Fusion
Met de introductie van de 2013- NASCAR Sprint Cup versie is de herkenbaar met het serieproduct terug. Dit was bij Ford een eerste vereiste. Aanvankelijk wilde men bij Ford met de Mustang in de Sprint Cup stappen, maar toen men de lijnen van de Fusion zag, koos men voor deze optie.

Ford Racing directeur Jamie Allison: ‘’Met de Ford Fusion wilden wij een auto hebben die dicht bij de term “stock car” stond(stock=op voorraad hebben). Ik denk dat de fans bij het zien van de auto erg enthousiast zullen zijn. Het enthousiasme met de sport gaat vergroot worden. Het is voor de fans veel natuurlijker indien de raceauto’s te herkennen zijn met het product dat zij op de weg zien.”

2012_fusion_media_tour_2
Duidelijke herkenbaarheid aan de zijkant. Voor Europa zal de Fusion waarschijnlijk
als Mondeo te boek staan.

De ontwikkeling van de 2013 NASCAR Ford Fusion werd op een andere manier benaderd. Onder leiding van Garen Nicoghosian en Ben Marcus van het Ford Design Center werd het afgelopen jaar enorm veel tijd aan de ontwikkeling van het design besteed. Daardoor konden Ford-teams zich geheel op het racen concentreren.

Jamie Allsion: “Dit was een belangrijk moment omdat wij de kans hadden om het goed te doen. De raceauto moet een afspiegeling zijn van de wedstrijdversie van het serieproduct. En ik ben er trots op dat wij dit bereikt hebben. De herkenbaarheid met het serieproduct is dan ook duidelijk zichtbaar."

2012_fusion_media_tour_3
De achterzijde van de 2013 Sprint Cup Ford Fusion.

1) De ontwerpers hebben het design van het serieproduct in het racemodel weergegeven
2) Duidelijke herkenbaarheid aan de zijkant van de auto
3) Een herkenbare voorgril met de Ford uitstraling.

2012_fusion_media_tour_4
Het schaalmodel in de maak afgelopen jaar.


Volgens vele insiders is ook de duidelijke verwantschap met Aston Martin herkenbaar. De motor en het chassis zijn volgens NASCAR specificatie gebouwd. Het debuut van de tweede generatie Ford Fusion zal pas in februari 2013 tijdens de Daytona 500 plaatsvinden.

V8 Supercars: Chrysler overweegt stap naar V8 Supercars!

Top Chrysler designer Ralph Gilles en CEO van de SRT(Street and Racing Technology)afdeling van het merk vertelde aan de Australische krant “The Age” dat hij zeer geïnteresseerd was in de V8 Supercar series!

Tekst en Foto Willem J. Staat

2012_v8_supercar_chrysler
Chrysler is in de Internationale Superstars series door privé teams vertegenwoordigd. Het
merk overweegt officiële deelname aan de Australische V8 Supercars in 2013!

Chrysler overweegt stap naar de V8 Supercars!
I.p.v. een Europese rivaal kunnen de merken Ford en Holden(GM) in 2013 mogelijk een oude bekende in de V8 Supercarseries verwachten. Top Chrysler designer Ralf Gilles liet vandaag doorschemeren dat hij zeer geïnteresseerd is in de “Car of Tomorrow” V8 Supercar, maar weigerde iets te bevestigen. Zoals bekend wordt het nieuwe reglement in 2013 van kracht.

Clyde Campbell van Chrysler Australia heeft hooglopende contacten met Gilles van de SRT Group binnen het merk en heeft in de media al een hint gegeven. Volgens Campbell is het belangrijk dat de techniek uit de racerij in het serieproduct zijn weg moet vinden. Daarom is een sterke vertegenwoordiging in de racerij uiterst noodzakelijk zo stelt hij.

Met de nieuwe “Car of The Future” wordt het voor een fabrikant uiterst aantrekkelijk om aan het kampioenschap deel te nemen. Het budget zou niet meer dan 10 miljoen Australische dollars bedragen!

Voor Chrysler is er echter één handicap. Het merk mag alleen maar met een bestaand team aan het kampioenschap deelnemen. Concreet betekent dit dat een bestaand team van Holden of Ford naar Chrysler moet overstappen. Bij Triple Eight stapte men in 2010 na een jarenlange samenwerking met Ford over naar Holden. Misschien is het team van Roland Dane de ideale partner?

En omdat de V8 Supercars in 2013 op het nieuwe circuit van Austin in Texas rijden, wordt het voor een Amerikaanse fabrikant natuurlijk uiterst interessant om in de serie te participeren. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Formule 1: Revolutionaire rijhoogtesysteem Lotus toch verboden

renault

Het revolutionaire rijhoogtecontrolesysteem waarmee Lotus komend seizoen hoge ogen wilde gaan gooien, is bij nader inzien toch verboden. Eerder stemde de FIA wel in met het systeem, maar daar is het nu dus op teruggekomen.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Peter van Egmond

Het systeem dat Lotus bedacht had, duwt de neus omhoog bij het remmen, zodat de auto heel stabiel blijft. Daarnaast trekt het de auto bij het accelereren omlaag, zodat hij dicht aan de grond ligt. Omdat de rijder niets aan dit systeem hoeft te doen en het een onderdeel van de ophanging is, werd het aanvankelijk goedgekeurd.

Teams in opstand
Toen de FIA het systeem goedkeurde, leek Lotus een gigantische troef in handen te hebben. Al snel werd bekend dat Ferrari ook al bezig was met dit systeem, maar Autosport.com weet te melden dat de andere teams zich hebben ingezet om de illegaliteit van het systeem aan te tonen. Dat is klaarblijkelijk gelukt, want in een brief aan de teams heeft de FIA verklaard op zijn besluit te zijn teruggekomen. Het systeem is illegaal.

Radical testdag voor potentiële deelnemers

radical_sr3

Op 30 januari 2012 organiseert Intrax Racing, de organisator van de Radical Benelux Cup, op het Circuit Park Zandvoort een testdag voor potentiële deelnemers. Ben je opzoek naar de meest uitdagende raceserie van 2012 of weet je nog niet in welke klasse je wilt gaan racen dan biedt deze testdag je de mogelijkheid om je verder te oriënteren.

Tekst en foto: PR

In 2011 debuteerde de Radical SR3 op Zandvoort. Na vele jaren is er weer een officieel Sportscar kampioenschap in de Benelux. De Radical SR3 is de meest populaire Sportscar van dit moment. In de afgelopen 10 jaar zijn er al meer dan 1000 gebouwd. Dat geeft al aan dat het een kwalitatief goed product is, dat over de hele wereld op diverse circuits al veel racekilometers met succes heeft afgelegd.

De naam Radical zegt al genoeg over deze raceauto. De initiatiefnemers Mick Hyde en Phil Abbot wilden niet zomaar een sportscar neerzetten. Het moest innovatief en unique zijn. En daarin zijn ze zeker geslaagd. Op Zandvoort worden tijden van 1 minuut 40 seconden gereden met deze 570 kg lichte en 210 pk sterke racewagen. Vooral de snelheid in de bochten is erg indrukwekkend.

Deelname aan de Radical Cup beperkt zich niet alleen tot het racen op Zandvoort. De Radical Benelux Cup wordt op 3 verschillende circuits verreden. Met de SR3 is het ook mogelijk om races te rijden in andere kampioenschappen. In 2012 staan er meer dan 40 races op de diverse kalenders in Europa met geweldige circuits als Silverstone, Brands Hatch, Donington (GB), Paul Ricard (F), Barcelona (E), Imola, Valelunga (I) en de Red Bull Ring (Aut).

De opzet van het racen in de Radical Benelux Cup maakt het mogelijk om met twee rijders in één wagen deel te nemen. Zo kan je al voor een budget vanaf € 20.000,- per rijder competitief deelnemen.

Naast het racen is het natuurlijk mogelijk om sponsoren te trakteren op een onvergetelijke rit als passagier in de Radical. Als passagier zit je slechts enkele centimeters boven het asfalt en ervaar je de fenomenale bochtensnelheden en G krachten.

We bieden iedereen die serieus wil gaan deelnemen aan de Radical Benelux Cup de mogelijkheid om op 30 januari te komen testen op Zandvoort. De test sessie zal bestaan uit 8 – 10 ronden. De kosten zijn € 600,- excl. btw inclusief verzekering. Deelnemers dienen wel over een racelicentie te beschikken. Indien je besluit om een Radical SR3 aan te schaffen om deel te gaan nemen aan de Radical Benelux Cup 2012 dan wordt de testdag bij een seizoen inschrijving aan je terugbetaald.

Om je aan te melden of voor meer informatie stuur je een e-mail naar ron@radicalbeneluxcup.nl met je contactgegevens en een voorkeur datum. Eén waarschuwing dient wel gegeven te worden: Racen in een Radical is verslavend!

“Groene Grand Prix” in London 2013?

De Britse Lord Paul Drayson, in het verleden uitkomend in de ALMS-series en op Le Mans, heeft het idee geopperd om in de straten van Londen in 2013 een elektrisch autosportevenement te houden, ofwel de “Groene Grand Prix

Tekst Willem J. Staat
Foto: Lola Cars

2012_lola_groen
Gaat de groene Lola van Lord Drayson voor een revolutionarie omwenteling in de
sport zorgen?

“Groene Grand Prix” in Londen 2013?
Lord Paul Drayson is ervan overtuigd dat Londen bij uitstek een uitstekende plek is om een wedstrijd voor elektrische racers te houden! De Brit heeft volgens het toonaangevende Britse vakblad “AUTOSPORT” al met diverse Londense hoogwaardigheidsbekleders de nodige gesprekken gevoerd. Ook bij de FIA zou men van deze gesprekken inmiddels op de hoogte zijn gesteld.

Drayson: “Op dit moment staat de kalender voor de Formule E nog niet vast. Maar het zou fantastisch zijn indien één van de wedstrijden in Londen verreden kon worden.” De FIA heeft inmiddels duidelijk gemaakt dat men dit soort evenementen graag in de grote steden wil laten plaatsvinden. Het Olympische Park in Londen zou hiervoor uitermate geschikt kunnen zijn.”

“Om aan de uitstootnormen te voldoen, moeten steden als Londen de mensen aanmoedigen om elektrisch te gaan rijden. De autosport is een uitstekend instrument om hen te overtuigen dat het “cool” en opwindend is om dit te doen” stelt de Lord.

Omdat het Olympisch gedeelte tot een afgesloten terrein behoort, behoeft men niet aan de overheidsnormen te voldoen die in Engeland voor een stratenwedstrijd gelden. Een woordvoerster van het Britse Olympisch comité verklaarde wel oren naar de plannen van Drayson te hebben, maar kon hierover verder geen uitsluitsel geven.

Afgelopen week toonde de Brit Drayson in Birmingham zijn nieuwe speeltje, de Lola B12/69 EV. Deze is gebaseerd op een Lola LMP1-chassis uit 2009 en beschikt over technologieën die in de nieuwe elektrische Formule E-eenzitter gebruikt gaan worden. In 2013 zullen er een aantal wedstrijden plaatsvinden en in 2014 komt er een volledig door de FIA gesanctioneerd kampioenschap!




Sportscars: Vermoorde Hybride Toyota Peugeot al voor seizoensstart?

Peugeot zorgde de afgelopen dagen voor schokkend nieuws door zich uit het WEC en Le Mans terug te trekken. Als hoofdoorzaak werd de herwaardering van de Euro in Frankrijk genoemd. Daardoor kon het Franse merk haar budget voor het seizoen niet sluitend krijgen. Inmiddels “brulde” de Hybride Toyota op Paul Ricard. Uit het Toyota kamp werden direct na de test enkele interessante opmerkingen gelanceerd!

Tekst Willem J. Staat
Fotos PR

2012_hybride_toyota_lmp

Wordt de Toyota een diesel killer?
Afgelopen week werkten Alexander Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima op het circuit van Paul Ricard hun eerste shake-down af. Voorlopig zijn er nog weinig specificaties van de Toyota vrijgegeven. Het is een bolide die zowel van een brandstof als een elektrische motor is voorzien. Naar aanleiding van het plotselinge terugtrekken van Peugeot hebben zich twee opmerkelijke zaken voorgedaan. Een Toyota PR-man twitterde of men bij Peugeot misschien van de snelle rondetijden geschrokken was. En ook coureur Nicolas Lapierre liet zich eveneens via Twitter niet onbetuigd. “Volgende week gaan wij met de eerste officiële tests beginnen. Onze nieuwe auto zal de dieseltechniek vermoorden. Ik kan nauwelijks wachten.” Woorden met een veelzeggende betekenis?


2012_hybride_toyota_lmp_2

Sportscars: Peugeot trekt stekker uit lange-afstandsprogramma

120118_peugeot_finish_zhuhai
De finishvlag voor het seizoen 2011 op Zhuhai bleek voor Peugeot Sport van symbolische waarde

In een melding die kwam als de spreekwoordelijke donderslag bij heldere hemel kondigde Peugeot woensdagmiddag aan, met onmiddellijke ingang alle fabrieksactiviteiten in de sportwagenracerij te staken. De aankondiging komt nagenoeg exact twee maanden voor de start van het voor dit jaar nieuwe World Endurance Championship, dat op 17 maart van start gaat met de 12 Uur van Sebring. Vorig jaar won Peugeot de kampioenstitel in de Intercontinental Le Mans Cup, waaruit het WEC is ontstaan. Allerwegen werd verwacht dat de strijd tussen Audi en Peugeot, die de afgelopen jaren het beeld in de sportwagenracerij bepaalde, ook dit jaar in het nieuwe kampioenschap zou worden voortgezet. Dat komt er nu niet van. Peugeot noemt “de moeilijke economische omgeving in Europa” als een van de redenen voor de genomen beslissing. “Peugeot heeft ervoor gekozen, zich met zijn beschikbare middelen te concentreren op de verkoopresultaten.” Blijkbaar speelt daarin autosport op topniveau niet langer een rol.

Tekst: René de Boer
Foto's: Peugeot Sport


120118_peugeot_2009_lmzege
Dubbelzege voor Peugeot tijdens de 24 Uur van Le Mans 2009

Over gebrek aan successen kon Peugeot de afgelopen jaren in de lange-afstandsracerij bepaald niet klagen. Van de laatste 16 races waaraan het fabrieksteam van Peugeot Sport deelnam, won het team er 14, met de dubbelzege tijdens de 24 Uur van Le Mans in 2009 als belangrijkste wapenfeit. In 2010 en 2011 won Peugeot de ILMC-titels, al gebiedt de eerlijkheid natuurlijk wel te zeggen dat concurrent Audi publicitair in diezelfde jaren veel beter scoorde door her winnen van de 24 Uur van Le Mans.

120118_peugeot_hybrid
De HYbrid4 komt niet verder dan het ontwikkelingsstadium

Dat Peugeot het fabrieksprogramma met de 908 stopzet, is des te verrassender, omdat er al volop werd gewerkt aan de HYbrid4, een wedstrijdauto met hybridetechnologie, die volgens verwachting van velen vanaf 2014 in Le Mans een belangrijke rol zal gaan spelen. Over de situatie van Anthony Davidson, Sébastien Bourdais, Franck Montagny en Stéphane Sarrazin, de fabriekscoureurs die nog bij Peugeot Sport onder contract stonden, bestaat nog geen duidelijkheid. Alex Wurz, die eveneens de afgelopen jaren voor het Franse team racete, nam afgelopen najaar al het heft in eigen handen en tekende voor Toyota, dat dit jaar met een beperkt programma terugkeert in de lange-afstandsracerij.

120118_peugeot_intro2006
Presentatie van de plannen tijdens de Salon van Parijs in oktober 2006

Op 15 oktober 2006 kondigde Peugeot Sport op de autosalon van Parijs de terugkeer met een eigen fabrieksteam in de lange-afstandsracerij aan, een tak van sport waarin het merk begin jaren negentig met de 905 al vele successen vierde. Vanaf 2007 racete Peugeot in de Le Mans Series, in de voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans startte het merk ook een aantal keren in de ALMS-wedstrijden van Sebring en Road Atlanta. Vorig jaar besloot Peugeot het seizoen met een overwinning tijdens de laatste ILMC-race op het circuit van Zhuhai in China. Dat blijft dus voorlopig de laatste zege voor de 908 van het fabrieksteam. Of de bestaande auto's nog door privéteams zullen worden ingezet, is op dit moment nog niet bekend.

120118_peugeot_teamfotozhuhai2011
Teamfoto bij de seizoensfinale 2011 in Zhuhai

Dakar live timing

Volg hier de live timing van de Dakar.

http://gaps.dakar.com/2012/dakar/stage-02/aso/ukie.php