NASCAR: Sensationeel slot Nationwide Daytona. Outsider pakt onverwachte zege!

De veteranen waren te heet gebakerd. Alleen de jeugdige James Buescher hield het hoofd koel en won verrassend de Nationwide-wedstrijd nadat de ervaren koplopers elkaar in het zicht van de finish geëlimineerd hadden. Pole-sitter Danica Patrick werd door teamgenoot Cole Whitt geëlimineerd. Voor ruim 82.000 toeschouwers wisselde de kop maar liefst 38 maal. Een absoluut record in de Nationwide-series op Daytona.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

2012_nw_buescher
Als vier honden vechten om één been gaat de vijfde er dus mee heen. Winnaar
Buescher zou met een Top 10 klassering al tevreden zijn geweest.


Wederom multicar crash
De koplopers Trevor Bayne, Tony Stewart, Elliott Sadler, Joey Logano, Kurt Busch, Ricky Stenhouse Jr. en Kyle Busch crashten in het zicht van de finish van de DRIVE4COPD 300 Nationwide-wedstrijd en richtten onder hun achtervolgers een ware slachting aan. Alleen de jonge James Buescher leek het hoofd koel te houden en sprintte richting finish.

Buescher
: “Er was niemand die met mij samen wilde werken. Toen heb ik het gas nog maar eens flink ingetrapt en op de één of andere wijze kwam ik overal doorheen! Ik wist nog niet eens waar ik reed. Ergens in de Top 10 of zoiets. Ik was al blij dat ik er binnen kon blijven. Ik wist nog niet eens of ik vooraan of achteraan reed.Ik weet wel dat ik in de wedstrijd enkele “close-calls” had. Want ik was wel bij enkele crashes betrokken.”

Voor Buescher was het zijn tweede overwinning in drie jaar op de Daytona International Speedway. In 2009 won hij de Lucas Oil Slick Mist ARCA-200 wedstrijd. Buescher werkt dit seizoen een volledig programma in de Campingworld Truck Series af. Daarnaast heeft hij een budget voor 10/12 Nationwide-wedstrijden op zijn programma staan.

Tot aan de 104e ronde kende de wedstrijd een rustig verloop. Een crash waarbij maar liefst 20 deelnemers betrokken waren zorgde voor de zesde neutralisatie. De impact van Kenny Wallace met de “Safer Barrier” was zo heftig dat de wedstrijd zelfs met een Code Rood vier minuten onderbroken moest worden om een hierin uitstekende splitter te verwijderen! In de 113e ronde ging het wederom fout. De samenwerking van drie tandems met twee auto’s mislukt als Sam Hornish Jr. midden in het veld achterstevoren gaat. In de 119e en voorlaatste ronde gaat het licht voor de allerlaatste maal in de 120 ronden tellende wedstrijd op groen. Kurt Busch, Tony Stewart, Elliott Sadler, Kyle Busch en Ricky Stenhouse gaan ervoor. Een push van Sadler richting Tony Stewart lijkt resultaat te hebben. Maar juist op dit moment trok de Chevrolet van Kurt Busch iets naar rechts, toucheerde de Toyota Camry van Denny Hamlin en het lokte bij het tandem Stewart-Sadler een kettingreactie uit. In het zicht van de finish crashten Kurt Busch, Trevor Bayne, Ricky Stenhouse Jr.,Kasey Kahne, Tony Stewart en Kyle Busch. De jonge James Buescher die op dat moment als negende geklasseerd stond, won met zijn Chevrolet verrassend de wedstrijd. Voor Buescher was het zijn allereerste Nationwide-overwinning. Kurt Busch gaat in de fout met desastreuze gevolgen voor de rest van het veld.

2012_nw_daytona_crash_danica
Danica was niet blij met de actie van haar teamgenoot Cole Whitt.

Danica Mania snel over
Voor Danica Patrick eindigde de eerste Nationwide-wedstrijd van het seizoen in een behoorlijke teleurstelling. De koploopster viel al snel terug naar het middenveld.

Danica Patrick: De f….. No 88(haar teamgenoot Cole Whitt.red) raakte mij terwijl we in een groepje reden.” Ook de reactie van crewchief Tony Eury Jr. richting Patrick loog er niet om. Whitt overleefde de wedstrijd zonder kleerscheuren en werd als vierde geklasseerd. “Het komt wel goed, als ik haar was zou ik ook niet blij zijn. Wij zijn teamgenoten en we proberen elkaar naar voren te “pushen”. Wij willen ons team gewoon naar voren brengen.”aldus Whitt. Uiteindelijk werd Patrick als 38e op 48 ronden achterstand geklasseerd.

Danica Patrick: “Bij vandaag kan ik niet stil blijven staan. Ik geef me niet gewonnen en ik focus mij voor de grote dag van de Daytona 500. Hopelijk gaat dit beter!” De enige andere dame in het veld, Johanna Long, werd als 21e geklasseerd.

Uitslag
1. James Buescher Chevrolet 120 ronden
2. Brad Keselowski Dodge 120 ronden
3. Elliott Sadler Chevrolet 120 ronden
4. Cole Whitt Chevrolet 120 ronden
5. Austin Dillon Chevrolet 120 ronden
6. Taylor Malsam Toyota 120 ronden
7. Timmy Hill Ford 120 ronden
8. Tony Stewart Chevrolet 120 ronden
9. Kasey Kahne Chevrolet 120 ronden
10.Kurt Busch Chevrolet 120 ronden

NASCAR: Matt Kenseth wint langste Daytona 500 ooit

Daytona 500 winnaar Matt Kenseth zal vandaag minder wereldnieuws zijn dan collega Juan Pablo Montoya. Die crashte tijdens een neutralisatie tegen een “Jet Dryer” die onmiddellijk ontplofte.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

2012_favorieten_crash
Johnson, Bayne en Patrick crashen in de openingsfase van de Daytona 500

Matt Kenseth wint langste Daytona 500 ooit
Er hing geen goed gesternte boven de 54e editie van de Daytona 500 waarin maar liefst tienmaal geneutraliseerd moest worden en Juan Pablo Montoya ongewild voor het grootste spektakel zorgde. Uiteindelijk pakte Roush Fenway-coureur Matt Kenseth zijn tweede Daytona 500 zege. De Roush Fenway-coureur won al eerder in 2009. De sleutel in het succes lag aan zijn teammaat Greg Biffle, die Dale Earnhardt Jr. op afstand wist te houden. In de allerlaatste ronde wist Earnhardt Jr. Biffle te passeren, maar kwam uiteindelijk te kort voor de zege. Winnaar Kenseth moest het ruim 130 wedstrijden zonder overwinning stellen.

Dale Earnhardt Jr: “Ik heb tot de laatste minuut gewacht om bij Matt in de buurt te komen. Wel wil k de fans bedanken dat ze het zolang hier hebben uitgehouden.”

De Daytona 500 moest vanwege de crash van Juan Pablo Montoya meer dan twee uur onderbroken worden. Zowel Juan Pablo Montoya als Duane Barnes, de bestuurder van de “Jet Dryer” bleven ongedeerd. De crash zorgde ervoor dat er ongeveer 200 “gallons” brandstof op de baan verspild werd.

Brad Keselowski boven op het nieuws
Penske-coureur Brad Keselowski versloeg vrijwel alle persmuskieten. Hij twitterde vanuit zijn Penske Dodge foto’s en informatie via twitter naar de fans. Keselowski zag zijn twitteraccount van 65.000 naar meer dan 200.000 bezoekers stijgen!

Favorieten kansloos
Trevor Bayne, Jimmie Johnson en Danica Patrick raakten al vroeg kansloos toen zij bij een crash in de openingsfase betrokken waren. Danica kon na een lange reparatie de wedstrijd weer hervatten en werd als 38e geklasseerd. Danica Patrick: “Ik had niets te winnen maar ook niets te verliezen. Maar ik heb wel veel geleerd.” De afgelopen weken werden er in Daytona meer dan 60 auto’s tot schroot verreden…..

2012_start
Start van een lange Daytona 500.

Uitslag
1. Matt Kenseth Ford 200 ronden
2. Dale Earnhardt Jr. Chevrolet 200 ronden
3.Greg Biffle Ford 200 ronden
4. Denny Hamlin Chevrolet 200 ronden
5. Jeff Burton Chevrolet 200 ronden
6. Paul Menard Chevrolet 200 ronden
7. Kevin Harvick Chevrolet 200 ronden
8. Carl Edwards Ford 200 ronden
9. Joey Logano Toyota 200 ronden
10.Mark Martin Toyota 200 ronden

Later meer

NASCAR: Bizarre crash Daytona 500.Juan Pablo Montoya laat ďJet-Dryerííontploffen !

Het meest bizarre wedstrijdincident ooit vond vanmorgen vroeg tijdens de Daytona 500 plaats. Juan Pablo Montoya bleef ongedeerd in een bizar incident dat zeer ernstige gevolgen had kunnen hebben. Tijdens een neutralisatie crashte de Colombiaan in een z.g. “Jet-Dryer” die gebruikt maakt van een helicoptermotor om de baan op te drogen.

Tekst Willem J. Staat

Montoya laat “Jet Dryer” ontploffen Tijdens een neutralisatie in de Daytona 500 waarin de baan met z.g. “Jet-Dryers” wordt gedroogd is Juan Pablo Montoya hiertegen gebotst. De Colombiaan had via de boordradio al over problemen geklaagd. Een afgebroken onderdeel aan de Chevrolet van Montoya zorgde ervoor dat de Colombiaan de controle verloor en vol tegen de “Jet Dryer” botste. Die ontplofte onmiddellijk. Zowel Montoya als de bestuurder van de “Jet Dryer” bleven volgens de eerste meldingen ongedeerd.De Daytona 500 die vannacht exact om 01.00u gestart werd is nog steeds in volle gang.

Sense of Speed: Legend Boucles de Spa 2012

Luister aan het einde naar de Porsche!!!!!!

Single seater debuut Beitske Visser in ADAC Formula Masters

 
16_2_beitske_p

Het moment is aangebroken! Beitske Visser kan ondanks haar jeugdige leeftijd al terugblikken op een uitzonderlijke carrière in de karting, waar ze niet onderdeed voor de beste coureurs van deze discipline (die trouwens allemaal mannen waren). Nu maakt de snelle Nederlandse zich op voor haar debuut met een single seater in het ADAC Formula Masters Kampioenschap. Beitske Visser zal uitkomen voor het befaamde team Motopark Academy.

Tekst: p.r.
Foto’s: p.r.

Beitske, die binnenkort 17 jaar wordt en rechtstreeks uit het karting komt, heeft voor 2012 gekozen voor de ADAC Formula Masters, een uitstekende manier om een nieuwe carrière in de autosport te starten. "Ik ben heel blij dat de besprekingen rond zijn en dat ik mijn contract voor dit seizoen ondertekend hebt. Ik word voortaan gesteund door een Duitse manager, die me zal helpen mijn droom waar te maken: zo hoog mogelijk raken in deze sport", vertelt ze.

16_2_beitske_a

Beitske kijkt aan tegen een zware kalender van 24 races. De meeste wedstrijden zullen in Duitsland plaatsvinden, maar er wordt ook één wedstrijd in Oostenrijk gereden en een andere in eigen land, en wel in Zandvoort. Met name naar deze laatste wedstrijd kijkt de jonge Nederlandse erg uit. De eerste contacten met het Motopark team waren heel positief. Beitske vertelt waarom. "Ik heb al enkele tests gereden met mijn nieuwe team en ze gaan echt heel professioneel te werk, dat stel ik erg op prijs. De samenwerking met de monteurs en engineers belooft uitermate boeiend te worden. Ik weet dat ik veel te leren heb en ik heb dan ook geluk dat ik kan debuteren in een team met zoveel ervaring en dat al tal van coureurs gevormd heeft."

In afwachting van de eerste races profiteert Beitske van het tussenseizoen om aan haar fysieke conditie te werken. Haar training haalde een extra dimensie toen ze in Delft de gelegenheid kreeg om onder begeleiding van Stefan de Groot met een simulator te werken. "Stefan is een uitstekende coach. Hij geeft je een heleboel feedback op basis van de data."

Parallel aan haar competitie- en testprogramma in de autosport, krijgt Beitske van Mirko Sguerzoni (Intrepid Driver Program) de kans om, zover ze beschikbaar is, zoveel kartwedstrijden te rijden als ze maar kan. De snelle Nederlandse hoopt met name deel te kunnen nemen aan de Wereldbeker KZ1 en meerdere wedstrijden van de internationale WSK-serie.

Er staat Beitske Visser met andere woorden een bijzonder vol en interessant programma te wachten. Ze popelt dan ook van ongeduld om het nieuwe seizoen 2012 te starten.

NASCAR: Kyle Busch wint Shoot Out. Angstaanjagende crash Jeff Gordon

De Budweiser Shoot Out stond bol van het spektakel, een adembenemende finish, drie multicarcrashes en een angstaanjagende luchtreis van Jeff Gordon. De enige die het hoofd koel hield was JGR-Toyota-coureur Kyle Busch die alle barrières wist te overwinnen en vanuit laatste positie uiteindelijk toch de zege pakte.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR, Toyota Motorsports USA, Autostock/Kinrade

2012_busch_meesterlijk
Meesterlijke redding van Kyle Busch na de crash van Jeff Gordon!!

Busch houdt het hoofd koel
Vanuit laatste positie gestart wist Kyle Busch in de Budweister Shoot Out regerend kampioen Tony Stewart met een verschil van 0.013 secs. op de finish te verslaan. Busch kwam als één van de weinigen “ongeschonden” uit een avond vol hindernissen. Eerst was Busch betrokken bij een touché met Jimmie Johnson en in de 74e ronde wist hij bij een enorme crash van Jeff Gordon zijn op drift slaande Toyota ondanks een enorme vonkenregen meesterlijk onder controle te houden.

Kyle Busch: “De eerste keer was het geluk, de tweede keer was het kunde. Ik stuurde remde, gaf gas bij en deed van alles om het ding weer onder controle te krijgen.” Tony Stewart: “Hij moest driemaal corrigeren voordat hij de controle herwon. Veel mensen hadden dit niet gekund. Dit is wel de “coolste” redding die ik in jaren gezien heb.”

Van de 25 auto’s bleven er uiteindelijk maar tien over. En in de zeven ronde durende verlenging nam de Australiër Marcos Ambrose kortstondig de leiding maar werd buitenom door het tandem Stewart-Busch gepasseerd. Op de finish sloeg Busch toe. Het was de allereerste overwinning voor Toyota in de Shoot Out.

Reglementswijzigingen hebben ervoor gezorgd dat het wedstrijdgezicht enigszins veranderd is. Hoewel Busch en Stewart als tandem over de finish gingen, is het z.g. “tandem-racen” tussen twee deelnemers hoofdzakelijk verdwenen. Daarbij werd via onderling contact met teamgenoot of concurrent veel “samengewerkt.” Tony Stewart was er tevreden mee. “Dit is prettiger rijden dan het z.g. “tandem-racen” Je kunt zelf bepalen in welke lijnen je neemt. Je hoeft niet plotseling te wisselen omdat je op iemand anders moet vertrouwen. De coureurs hebben nu veel meer controle over zichzelf.”

2012_busch_pits_shoot_out
Snel pitwork bij het team van JGR-Racing na het incident met Gordon.


Marcos Ambrose die als derde eindigde. “Ondanks het feit dat er meer crashes waren had je toch het gevoel dat je het heft geheel in handen had. Het racen op deze manier is veel prettiger. Hoewel het er met al die crashes niet op leek, hadden we de zaak toch beter onder controle.”

Lees verder...

Klein voorproefje op de foto reeks van de Boucle De Spa 2012 op Sense of Speed

Straks een foto reeks van een erg nat Spa en omgeving.

www.senseofspeed.nl

NASCAR: Tony Stewart veroorzaakt eerste seizoenscrash!

Tijdens de training voor de Budweister Shoot Out had regerend kampioen Tony Stewart de twijfelachtige eer om de allereerste seizoenscrash op de Daytona International Speedway te veroorzaken!

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

2012_shoot_out_practice
Tony Stewart gaat in de fout en veroorzaakt de eerste seizoenscrash!

Tony Stewart veroorzaakt eerste seizoenscrash!
Tijdens de trainingen voor de Budweister Shoot Out had regerend kampioen Tony Stewart de twijfelachtige eer de allereerste seizoenscrash te veroorzaken. Tony Stewart: “Ik duwde de No 51 en hij moest eigenlijk een beetje ruimte geven, maar ik was degene die duwde en ben er dan ook verantwoordelijk voor. Bij de crash waren eveneens de Penske-Dodges van A.J. Allmendinger en Brad Keselowski betrokken, evenals Jeff Gordon en Kyle Busch.

De Busch Brothers en de Penkse-coureurs moesten naar hun reservewagens overstappen. De Chevrolets van Tony Stewart en Jeff Gordon liepen minieme schade op. Penske-coureur Brad Keselowski: “Het is de eerste keer dit jaar dat we weer op de baan zijn en iedereen is agressief aan het leren waar de limiet nu eigenlijk ligt. Soms ben je erbij betrokken. Maar liever nu dan volgende week zondag. Hopelijk leren we er iets van!”

2012_keselowski_shoot_out_p_out
Brad Keselowski: "Iedereen is nu al agressief!"

Shoot Out vanavond
Als opwarmer voor de Daytona 500 vindt vanavond de Budweiser Shoot Out plaats. De wedstrijd telt 75 ronden. Aan de Shoot Out mogen de eerste 25 van het seizoen 2011 deelnemen. Ook is de wedstrijd open voor coureurs die in het verleden de Daytona 500 en de Coke Zero 400 gewonnen hebben. Regerend drievoudig kampioen Tony Stewart won deze wedstrijd in het verleden maar liefst driemaal. Andere Shoot Out-winnaars zijn Kevin Harvick, Dale Earnhardt Jr, Denny Hamlin, Jimmie Johnson en Kurt Busch.

De Shoot Out bestaat uit twee segmenten; één van 25 ronden en één van 50 ronden. Tussen de beide segmenten is er een pauze van tien minuten waarbij de teams banden mogen wisselen en veranderingen aan de auto’s mogen aanbrengen.

Tevens worden morgen de eerste twee startplaatsen bepaald. De laatste viermaal ging de pole driemaal naar het team van Hendrick Motorsports.

2012_trevor_bayne_stranddemo
Trevor Bayne reed gisteren met zijn Ford Fusion waarmee hij de Daytona 500 in
2011 won op het strand van Daytona Beach. NASCAR begon ooit als strandrace!
Een F3 demo op het strand van Zandvoort in het kader van de Masters in
Augustus?



NASCAR: Bolide Jimmie Johnson afgekeurd

Tijdens een technische controle afgelopen donderdag hebben NASCAR-officials metalen delen van Jimmie Johnson’s bolide in beslag genomen. Het team van Hendrick Motorsports moest de auto voor een technische keuring vandaag weer in originele staat terugbrengen. De metalen plaats die van het dak naar de kofferbak loopt was bij Hendrick Motorsports de grote boosdoener.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

2012_johnson_daytona_afgekeurd
Afgekeurd! De bolide van Jimmie Johnson. Het metalen deel dat vanaf het dak naar
de kofferbak loopt voldeed niet aan de eisen van NASCAR.

Bolide Jimmie Johnson afgekeurd
Ken Howes van Hendrick Motorsports: “Geen beste manier om 2012 te beginnen.” Vanuit Charlotte werden nieuwe onderdelen naar Daytona overgevlogen. De bolides van Jeff Gordon en Kasey Kahne werden goedgekeurd.

Op de vraag of het team de modificaties expres had aangebracht antwoordde Howes het volgende “Dit is moeilijk te beantwoorden, je werkt binnen de parameters waarvan je denkt dat die het beste zijn en je wilt altijd beter zijn dan je rivalen. NASCAR zei dat het niet goed was. Daar hebben wij geen moeite mee!”

Howes verklaarde dat Hendrick Motorsports de crewchiefs zelf hun beslissingen laat nemen over de modificaties aan de auto’s. “Iedereen werkt binnen een bepaald gebied, en je wilt zo ver mogelijk gaan om snelheid te winnen. De crew van No 48 ging iets te ver!”

Na de Daytona 500 kan het team van Hendrick Motorsports mogelijk sancties verwachten. Dan zal in het Research and Development Centre van NASCAR de zaak besproken worden.

In 2007 werd Hendrick Motorsports Crewchief Chad Knaus voor zes races geschorst omdat de bolides van Gordon en Johnson op Infineon Raceway reglementair niet voldeden. In het verleden is Knaus negenmaal door de NASCAR-organisatie bestraft omdat hij met de preparatie van de Hendrick Motorsports Chevrolets over het randje ging. Zes jaar geleden ging Knaus bij de Daytona 500 ook al eens over de schreef omdat er na de wedstrijd illegale delen in de HMS-Chevrolets werden aangetroffen. Omdat Johnson’s auto nog geen meter gereden had werden er geen sancties ondernomen!”

2012_miss_sprint_cup_fotografeert
Miss Sprint Cup wil vast NASCAR-fotografe worden!

GT: Honda-fabriekscontract in Japans Super GT voor Carlo van Dam

120203_honda_supergt
Het strijdwapen voor Carlo van Dam in het Japans Super-GT-kampioenschap 2012

Autocoureur Carlo van Dam is door de Honda Motor Company gecontracteerd als fabrieksrijder; de Nederlander werd vandaag in Tokio door de Japanse autofabrikant gepresenteerd als Honda-coureur in de Super GT Series, het grootste en belangrijkste autosportkampioenschap van Japan. De 25-jarige Carlo rijdt dit jaar in de snelste Super GT-klasse (de GT500) met een Honda HSV-010 van het Honda-fabrieksteam Dome, zijn teamgenoot is de Japanner Takashi Kogure.

Tekst en foto: PR

“Ik ben vanzelfsprekend enorm blij met de kans voor Honda te mogen racen”, aldus Carlo, die sinds 2008 in Japan racet en daar reeds het nationale Formule 3 kampioenschap won. “De Super GT Series is hier de absolute top, met deelname van alle grote autofabrikanten. De Honda HSV-010 is ežežn van de beste GT500-auto’s en Dome is ežežn van de sterkste en meest gerenommeerde teams en bovendien ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de HSV. Ik ben er dan ook trots op dat ik bij mag dragen aan nieuw succes voor zowel Honda als Dome.”

Carlo werd eind vorig jaar door Honda uitgenodigd voor een test met de HSV-010. “Dat ging goed en leidde uiteindelijk tot de vraag of ik voor ze wilde komen rijden. Daar hoefde ik uiteraard niet lang over na te denken, want als autocoureur zijn dit de kansen die je ambieert. Ik heb inmiddels nog eens drie dagen getest op het circuit van Sepang in Maleisië en de eerste indruk was erg positief. De HSV-010 is een fantastische, erg snelle auto en het team is groot en uitermate professioneel. Voor de openingsrace zullen we nog een aantal tests afwerken. Ik kijk enorm uit naar de eerste wedstrijd.”

Kalender Super GT 2012 Series:
1 april Okayama 300 km
4 mei Fuji 500 km
10 juni Sepang 300 km (Maleisië)
29 juli Sugo 300 km
19 augustus Suzuka 1000 km
9 september Fuji 300 km
30 september Autopolis 300 km
28 oktober Motegi 250 km