Dragracing: Speedgroup European Finals verslag online

speedgroup_newsl_15

Het vijftiende nummer van de Speedgroup Club Europe nieuwsbrief is online met daarin een uitgebreid verslag van de European Finals, de afsluitende en allesbeslissende ronde van het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing op Santa Pod.

Tekst: Remco Scheelings

Speedgroup Club Europe is een initiatief van Speedgroup, de drijvende kracht achter het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing en de NDRS Drag Racing Series. In de nieuwste editie van het online magazine een uitgebreide terugblik op de European Finals. Naast een algemeen verslag komen in losse artikelen ook alle klassen afzonderlijk uitgebreid aan bod. Uiteraard wordt er ook de nodige aandacht besteed aan de nieuwe FIA en UEM Europees kampioenen. De Speedgroup Club Europe newsletter nummer 15 is te lezen via de volgende link: club.speedgroup.eu/newsletters/2011/edition15_2011

Dragracing: Top Fuel van 1320 naar 1000

1000_voet_kop

Vier jaar na Amerika laat ook Europa voor de Top Fuel klasse de traditionele kwartmijl los. Met ingang van 2012 rijdt de koningsklasse van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing uitsluitend nog over de 1.000 voet.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Afgelopen weekend is dit besluit genomen tijdens een vergadering van afgevaardigden van de FIA, Speedgroup en de diverse baaneigenaren/promotors. In Amerika rijden de nitro klassen Top Fuel en Funny Car al sinds halverwege 2008 over de 1.000 voet (304,8 meter) in plaats van de sinds het begin van de sport gehanteerde ¼ mijl (1.320 voet = 402,3 meter). Reden voor dit besluit was destijds het verongelukken van Scott Kalitta waarbij duidelijk werd dat de meeste banen te kort waren voor de steeds verder oplopende snelheden. Daarnaast werd het kostenaspect als argument gebruikt omdat met name in de laatste meters nogal wat motorschades werden opgelopen.

Omdat in Europa de extreem hoge snelheden van meer dan 330 mph (530 km/u) nog niet bereikt werden was de noodzaak tot inkorting hier iets minder urgent. Toch stapten Mantorp Park en Alastaro op basis van de beperkte uitloop van de baan al snel ook over naar de 1.000 voet. Zelfs op de dit jaar nieuw geopende baan van Tierp Arena, waar de uitloop zeker geen probleem opleverde, werd door de Top Fuelers meteen over 1.000 voet gereden. Alleen Hockenheim en Santa Pod hanteerden nog de traditionele afstand van ¼ mijl. Daaraan is nu dus ook een einde gekomen waardoor de onlangs gehouden European Finals de laatste traditionele kwartmijl Top Fuel race was.

Als officieel argument wordt genoemd de duidelijkheid naar het grote publiek; één klasse, één afstand. Verder komen onderdelen en veel van de tuning set-ups uit Amerika en zijn dus gebaseerd op de afstand van 1.000 voet. Al eerder dit jaar werd bekend dat men het moeilijk te verkopen vond om in Europa een andere raceafstand te hanteren dan in de bakermat van de sport, Amerika. Daarnaast komt ook het kostenargument weer regelmatig om de hoek kijken al worden er in Europa net zoveel motorschades voor als na de 1.000 voet opgelopen.

1000_voet_poutiainen

Met het niet meer rijden over de ¼ mijl kunnen ook de ‘oude’ Europese records niet meer verbeterd worden en blijven dus staan op 4,572 seconden (Andy Carter, september 2010) en 317,06 mph/510,26 km/u (Risto Poutiainen, mei 2011). Of er ooit door de Top Fuelers weer wordt teruggekeerd naar de onlosmakelijk aan het dragracen verbonden ¼ mijl is de vraag. In Amerika wordt al jaren geprobeerd om tot een eerlijke technische oplossing te komen waarbij de topsnelheden op de ¼ mijl worden beperkt. Een voor alle partijen acceptabel resultaat heeft dit nog niet opgeleverd.

Vraag is nu of zich in Europa dezelfde problemen gaan voordoen als in Amerika. Daar wordt de baan nog maar geprepareerd tot 1.000 voet waardoor met name de met minimale downforce rijdende Pro Stockers (en in iets mindere mate Pro Modified auto’s) regelmatig in de problemen komen. Het na de 1.000 voet prepareren van de baan levert voor de Top Fuelers weer problemen op omdat bij het gas loslaten de banden meteen zo aan het asfalt kleven dat de stukken rubber uit het loopvlak worden getrokken.

Dragracing: Dragrace-primeur voor België

eurodrag_brustem

Eidelijk is het dan zover, nu kunnen we uit het zuiden van het land op een redelijke afstand naar een Dragrace wedstrijd gaan.
Hiervan zullen op deze site en die van Wilco-photography.com straks foto's gepubliceerd worden 
Misschien tot ziens op 25-26 september in België.
Henderiks-Racing en Wilco-photography.
.
.
Met de Eurodrag Full Throttle Internationals beleeft België in het weekend van 25 en 26 september de primeur van zijn eerste echte ¼ mijl dragrace. De wedstrijd wordt gehouden op de voormalige luchtmachtbasis Brustem Airbase bij Sint-Truiden. Er worden rond de 150 teams verwacht. Het ligt in de bedoeling dat de wedstrijd in de toekomst gaat meetellen voor het door eXplosion georganiseerde Open Nederlands Kampioenschap. Op zaterdagavond staat er een Nightshow op het programma met onder andere stunts en jetcars gevolgd door live muziek.

Tekst: Remco Scheelings

Brustem Airbase bij Sint Truiden is een voor het dragracen ideale locatie. Naast de meer dan één kilometer lange baan is er zeer veel pitsruimte en zijn er uitgebreide mogelijkheden om te kamperen. De landingsbaan biedt uiteraard nog niet de grip van een reguliere dragstrip maar daaraan wordt gewerkt. Met behulp van onder andere oude racebanden wordt het asfalt in de week voor de race van een stroeve bovenlaag voorzien waarop de dragrace-slicks voldoende grip moeten krijgen. Uiteraard wordt de baan net als op Drachten tijdelijk over de volle lengte van vangrails voorzien. Baanpreparatie en het organisatorische deel van de wedstrijd liggen in handen van eXplosion terwijl de tijdwaarneming wordt verzorgd door de DHRA (Dutch Hot Rod Association). Promotor is Eurodrag, een onderneming van Erwin Raets die zelf al vele jaren bij het dragracen betrokken is. Als de eerste editie volgens plan verloopt dan zal de wedstrijd in Sint-Truiden met ingang van 2011 meetellen voor het door eXplosion georganiseerde Open Nederlands Kampioenschap. De kwalificaties vinden plaats op zaterdag 25 september terwijl de eliminaties worden verreden op zondag 26 september.

Op zaterdagavond staat er vanaf 20.30 uur een Nightshow gepland met daarin onder andere spectaculaire demo’s, stunts, jet cars en een burn out contest. Aansluitend is er rond de klok van 22.00 uur een live optreden van de AC/DC tribute-band IC/TC.

Eén van de demo’s op de Eurodrag Full Throttle Internationals is zeker Danny Bellio. Eindelijk kan de Belgische deelnemer aan het FIA Europees Kampioenschap Top Methanol Funny Cars zijn auto in eigen land de sporen geven. Onlangs was Bellio in Drachten nog goed voor een nieuw baanrecord en de snelle Belg zal er alles aan doen om ook het baanrecord van Brustem op zijn naam te krijgen.

Alle informatie over het evenement is te vinden op de website: www.eurodrag.com

Dragracing: Speedgroup Club Europe newsletter nr 3 online

start_img2_480

Het derde nummer van de Speedgroup Club Europe nieuwsbrief is online. De nieuwste editie van het door de Speedgroup opgezette online magazine bevat een uitgebreide voorbeschouwing op de Finse wedstrijd van het FIA en UEM Europees Kampioenschap. Deze Nitro Nationals worden gehouden van 1 tot en met 4 juli op de dragstrip van Alastaro.

Tekst: Remco Scheelings, Speedgroup

Speedgroup Club Europe (www.club.speedgroup.eu) is een initiatief van Speedgroup (www.speedgroup.eu), de drijvende kracht achter het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing. Clubleden ontvangen onder andere de online nieuwsbrief van de Speedgroup Club Europe. Na het eerste nummer met een voorbeschouwing op de Main Event en nummer twee met een uitgebreide terugblik op dit evenement is het nu al weer tijd voor newsletter nummer 3 (http://club.speedgroup.eu/newsletters/alastaro_2010_prev/start_preview.htm). Een deel van de artikelen is vrij beschikbaar. De complete newsletter is alleen voor leden toegankelijk. Een lidmaatschap van de Speedgroup Club Europe kost voor 2010 slechts € 35,00. Daarvoor ontvangt een clublid een voorbeschouwing op iedere wedstrijd van het FIA en UEM Europees Kampioenschap en na afloop van iedere wedstrijd een uitgebreide nabeschouwing met achtergrondartikelen en veel foto’s. De Speedgroup Club Europe newsletter blijft ook buiten het actieve raceseizoen gewoon verschijnen.

In nummer 3 een voorbeschouwing op de wedstrijd in het Finse Alastaro die gehouden wordt van 1 tot en met 4 juli. Voor het FIA Europees Kampioenschap is het de tweede ronde, de motoren (UEM Europees Kampioenschap) zijn alweer aan hun derde wedstrijd toe. Naast een algemene voorbeschouwing tevens een vooruitblik per klasse, de tussenstanden in de kampioenschappen en een overzicht van de resterende wedstrijden. Verder een interview met Tapio Välja van de FHRA, de organisator van de wedstrijd in Alastaro. Racers die in newsletter 3 de revue passeren zijn onder andere Kai Selkämaa, leider in de tussenstand bij de Top Fuel Bikes, Jaska Salakari en Jarmo Kuutniemi die op Alastaro zijn rentree maakt met een uit Amerika gekochte Dodge Charger Top Methanol Funny Car. Verder een uitgebreid artikel over de Finse Top Fuel-pilote Anita Mäkelä.

Achtergrond artikelen zijn er over Chris Courteyn Video Productions, de Belgische productiemaatschappij die verantwoordelijk is voor de TV-registratie van alle EK-ronden. In een technisch artikel wordt ingegaan op de Leanders Clutch, de door de broers Jörgen en Ulf Leanders ontwikkelde koppeling die momenteel in veel winnende Pro Mods, Funny Cars en Pro Stockers te vinden is. Tot slot komt ook nog Exhaust Coating aan bod, het bedrijf van de ook in Nederland bekende Marco Maurischat. Deze Duitser, nu actief is in de klasse Pro Modified was tot voor enkele jaren een vaste gast op de dragstrip Drachten waar hij met zijn Competition Eliminator dragster recordtijden op de klokken zette.

sgc_europe_card_480

Dragracing: MPM sluit zich aan bij Speedgroup-programma

speedgroup_joon

‘Moving European Drag Racing forward’ kan de nieuwe variant worden op ‘Moving things forward’, de slogan van MPM International Oil Company. De Nederlandse oliemaatschappij bekend van zijn steun aan Lex Joon en diverse andere Nederlandse dragracers heeft zich als sponsor aangesloten bij het ‘contingency program’ van Speedgroup.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings en Speedgroup


MPM (www.mpmoil.nl) neemt daarmee een unieke positie in want de Nederlandse firma is de exclusieve olie en smeermiddelen leverancier binnen het Speedgroup contingency program. Het ‘contingency program’ houdt in dat als een coureur rijdt met een product van een aan het contingency program deelnemend bedrijf en daarvan ook een sticker op de auto of motor heeft, hij bij winst van een wedstrijd € 300,00 bonus krijgt uitgekeerd. Als runner-up ontvangt hij € 100,00. Mocht een winnaar dus met diverse producten van aan het contingency program verbonden bedrijven rijden dan kan zijn extra winstpremie aardig oplopen. De positie van MPM binnen het Europese dragracen wordt daarmee nog sterker want voor teams die deelnemen aan het FIA of UEM Europees Kampioenschap wordt het nu financieel nog interessanter om met producten van het Nederlandse bedrijf te gaan rijden. MPM schaart zich binnen het Speedgroup-programma in een rijtje Amerikaanse en Europese topfabrikanten van kwalitatief hoogwaardige raceonderdelen. Als één van de weinige firma’s steunt MPM ook nog eens alle klassen in het Europees kampioenschap, zowel bij de auto’s als de motoren.

speedgroup_pri
Speedgroup werd tijdens de PRI show in Orlando vertegenwoordigd door (v.l.n.r.) Leif Andréasson, Gittli Koller (contingency program), Åsa Kinnemar (administratie/coördinatie) en Michael Gullqvist (CEO)

Speedgroup (www.speedgroup.eu) is een initiatief van de deelnemers aan het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing en werd in 2006 opgericht. Eén van de belangrijkste doelstellingen van de organisatie is het naar een hoger niveau tillen van het Europese dragracen. Speedgroup werkt nauw samen met de raceorganisatoren, race-teams, media, FIA (auto’s) en UEM (motoren) en de diverse bij het dragracen betrokken bedrijven. Na een moeilijke aanloop kreeg Speedgroup vorig jaar meer vaste vorm en zijn de ontwikkelingen de laatste maanden in een stroomversnelling geraakt. Zo voert Speedgroup inmiddels de volledige administratie van het FIA en UEM Europees Drag Race Kampioenschap. Eén van de speerpunten van Speedgroup was het opzetten van een ‘contingency program’ om zo bedrijven meer bij het dragracen te betrekken en het voor deze bedrijven en de deelnemers financieel aantrekkelijker te maken. Door de actieve benadering van het huidige bestuur waarbij Speedgroup zelfs aanwezig was bij de PRI show (Performance Racing Industry) in Orlando, Florida hebben zich inmiddels tal van bedrijven bij het programma aangesloten. Het contingency program vertegenwoordigt momenteel al een waarde van ruim € 150.000,-- terwijl nog diverse vooraanstaande bedrijven op het punt staan een overeenkomst af te sluiten. Speedgroup timmert ook op andere fronten momenteel nadrukkelijk aan de weg. Nadere mededelingen hierover hoopt men binnenkort te kunnen doen.

Dragracing: Eerste glimp Pro Dutch 70 Camaro

joosten_r_camaro_2

Eigenlijk had Robert Joosten de kleurstelling van zijn nieuwe ’70 Camaro geheim willen houden tot de officiële teampresentatie in mei. Als echter ook Amerika belangstelling begint te vertonen voor de verrichtingen van de Nederlandse Pro Modified-rijder wordt het in het huidige internettijdperk wel erg lastig. Hierbij dan de eerste foto’s van de spectaculaire bij G-Force Race Cars gebouwde ’70 Chevrolet Camaro waarmee Joosten dit jaar een gooi wil doen naar het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: team

De bij G-Force Race Cars gebouwde auto is voorzien van een door Cynergy Composites ontwikkelde lichtgewicht ‘70 Camaro-body. In het vooronder ligt een Oddy’s Automotive 526 ci Hemi van Billy Leverentz. Robert Joosten en zijn team zijn momenteel in Amerika om daar deze week de nodige testruns met de nieuwe auto te maken. Daarbij zullen experts van zowel de bouwer van de auto als de motor aanwezig zijn om zo snel mogelijk een goede basisafstelling voor de Camaro te verkrijgen. Vervolgens wordt de auto naar Nederland verscheept om op tijd terug te zijn voor de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified in het Engelse Santa Pod.

joosten_r_camaro_1

joosten_r_camaro_3

Dragracing: Triest verloop NHRA Arizona Nationals

phoenix_tf_brown
Antron Brown

Regen, crashes, Pro Stock-rijders die niet verder willen, uitstel van de finales tot maandag en als triest dieptepunt een toeschouwer die geraakt wordt door brokstukken en in het ziekenhuis overlijdt. Na de zo succesvolle NHRA Winternationals van vorige week kreeg de NHRA bij de tweede wedstrijd van de Full Throttle Drag Racing Series in Phoenix dit weekend zo ongeveer alle ellende van een heel seizoen te verwerken.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Triest dieptepunt was de crash van Antron Brown in de eerste eliminatieronde van de Top Fuel klasse. Ongeveer 100 meter na de start brak er een achterwiel van de dragster van Brown waardoor deze over de kop sloeg en tegen de afzettingsmuur belandde. Brown kon het wrak ongedeerd verlaten maar een weggevlogen (deel van een) band raakten een toeschouwer. Hoewel de vrouw nog per helikopter naar het ziekenhuis werd vervoerd kwam later op de dag de mededeling dat het slachtoffer aan haar verwondingen was overleden.

phoenix_ps_deceglie
Vinnie Deceglie (foto NHRA)

Hoewel met dit drama vergeleken alle andere incidenten natuurlijk meteen van ondergeschikt belang waren, werd de NHRA tijdens de Arizona Nationals met nog veel meer problemen geconfronteerd. Het begon al op vrijdag toen in de Pro Stock klasse Gordie Rivera kort voor de finishlijn de controle over zijn Pontiac verloor en op zijn dak belandde. Een kopie van dit ongeluk gebeurde op zaterdag toen Vinnie Deceglie zijn net nieuwe Dodge Avenger crashte. Gelukkig bleven beide rijders ongedeerd maar de schade aan de auto’s was groot. Omdat meerdere Pro Stock-rijders klaagden over bijna-crashes werden zowel de auto’s als de baan onderzocht maar een duidelijke oorzaak kon niet worden aangegeven.

phoenix_ps_anderson
Greg Anderson

In de eerste eliminatieronde van zondag was het echter bijna weer raak. Greg Anderson uitte zelfs openlijk voor de microfoon zijn kritiek op de kwaliteit van de baan. In overleg met de NHRA werd vervolgens besloten de eliminaties in de Pro Stock klasse niet verder te laten verrijden. De resterende kwartfinale, halve finale en finale zullen nu bij de eerstvolgende wedstrijd, de Gatornationals in Gainesville, worden afgewerkt. De NHRA hield het erop dat de temperatuur te laag was en de baan daardoor onvoldoende grip bood voor de met weinig downforce rijdende Pro Stockers. De rijders zelf hadden hun twijfels over de manier van baanpreparatie
Lees verder...

Dragracing: Pomona klaar voor de 50ste Winternationals

wd_kop

Woensdag werden in Pomona de laatste voorbereidingen getroffen voor de 50ste Winternationals. De eerste ronde van de NHRA Full Throttle Drag Racing Series trapt donderdag af met één kwalificatieronde. Terwijl het op dinsdag nog regende en in de bergen een vers pak sneeuw viel, zijn de vooruitzichten met bijna zomerse temperaturen zeer goed.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Genoeg activiteit in de pits van Pomona. Diverse teams waren nog aan het opbouwen terwijl ook de niet onbelangrijke technische keuring op het programma stond. Een kleine rondgang.

wd_hagan

Een grote nieuwe sponsor bij Don Schumacher Racing. De Dodge van Matt Hagan zal vanaf nu in de kleuren van DieHard op de baan verschijnen. DieHard is een merk van Sears en levert onder andere acculaders. Voor Sears betekent het een rentree in de dragrace-sport aangezien het bedrijf eerder met zijn merk Craftsman nadrukkelijk op de dragstrip aanwezig was. Subsponsor op de auto blijft Shelor.com, het autobedrijf van de ouders van Matt Hagan.

wd_brown

Met ingang van dit seizoen prijkt de U.S Army niet alleen op de auto van Tony Schumacher maar is men ook subsponsor van zijn teamgenoot Antron Brown. Voor Brown is de U.S. Army geen onbekende. Voordat Brown overstapte naar de Top Fuelers reed hij vele jaren voor Don Schumacher Racing in U.S. Army-kleuren op een Pro Stock Bike.

wd_bernstein

Het is even wennen, na 30 jaar geen Budweiser-rood bij Bernstein maar het blauw van Copart, het grootste online autoveilingbedrijf van Amerika.

wd_force

John Force viert zijn 25-jarige verbintenis met Castrol met een in een speciaal kleurenschema uitgevoerde Mustang
Lees verder...

Dragracing: Jubileumeditie Winternationals opent NHRA seizoen 2010

pomona_oreillywinternats50t

Nog iets meer dan een week en dan gaat in Pomona met de Winternationals de NHRA Full Throttle Drag Racing Series 2010 van start. Aangezien het de 50ste keer is dat de Winternationals wordt verreden en Amerikanen waarde hechten aan historie en traditie pakt de NHRA van 11 tot en met 14 februari bij de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen meteen goed uit.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings, NHRA en pr

De 50th Anniversary NHRA Kragen O’Reilly Winternationals presented by Valvoline zoals de wedstrijd voluit heet is meer dan de opening van het seizoen 2010. De Winternationals, traditioneel de eerste wedstrijd van het seizoen, is met zijn 50ste editie na de U.S. Nationals in Indianapolis de oudste race op de NHRA-kalender. Voor de Amerikanen dan ook een prachtige gelegenheid om in een omvangrijk omlijstend programma 50 jaar dragrace-historie de revue te laten passeren. Zo zijn er handtekeningensessies waarbij vele grootheden uit de 50-jarige geschiedenis aanwezig zullen zijn. Enkele namen van de lange lijst zijn Shirley Muldowney en Don Garlits. En in tegenstelling tot in Europa waar ‘oude helden’ snel worden vergeten staan de sterren die destijds de sport maakten in Amerika nog steeds op een voetstuk.
 
pomona_voor_nfc

Maar ook de voertuigen van de afgelopen vijftig jaar komen opdraven. Niet alleen het nabijgelegen NHRA Motorsport Museum wordt leeggehaald, uit alle delen van het land komen klassieke Funny Cars, Top Fuelers, Pro Stockers, Altereds etc. richting Pomona. Inmiddels omvat de stoet een kleine 75 voertuigen en allemaal zullen ze met draaiende motor op de strip van Pomona te bewonderen zijn. Ter gelegenheid van het jubileum heeft de NHRA zelfs een complete website in het leven geroepen terwijl er tevens een speciaal boek met DVD wordt uitgegeven waarin alle wetenswaardigheden en spectaculaire beelden van 50 jaar Winternationals kunnen worden nagekeken (www.50thwinternationals.com).
Lees verder...

Dragracing: Roel van den Hout van 55 naar 37

hout_coupe_s

Roel van den Hout is de nieuwe eigenaar van de (nu dus) ex Marc Meihuizen ’37 Chevrolet Business Coupé. De nieuwe aanwinst blijft echter nog op stal tot het seizoen 2011. Van den Hout verdedigt namelijk zijn Super Pro ET-titel gewoon met de bij zijn debuut al winnende ’55 Chevrolet BelAir.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

“De Business Coupé kwam zoals dat meestal met racewagens gaat op een volslagen verkeerd moment voorbij. De auto stond echter al jaren bovenaan mijn lijst en wilde die, nu hij binnen bereik kwam, niet laten lopen. Gelukkig blijft de Coupé voor Nederland behouden. Ik krijg van Marc en zijn crew in de aanloop naar het debuut en de eerste meters op de strip alle technische ondersteuning”, aldus een blije Roel van den Hout.

hout_belair_bo
Roel van den Hout pakte in zijn eerste jaar met de BelAir meteen de titel

Omdat de voorbereidingen al in volle gang waren concentreert Van den Hout zich dit seizoen nog op zijn ’55 Chevrolet BelAir. In zijn eerste jaar met deze auto pakte de man uit Tilburg vorig seizoen meteen de titel in de klasse Super Pro ET. “De BelAir doet het super en met Kendall Oil opnieuw als hoofdsponsor ga ik er alles aan doen om mijn titel te prolongeren. Daarnaast zijn we bezig met het ombouwen van een tourbus waarmee we op de circuits wat meer mogelijkheden hebben”, aldus Van den Hout over zijn plannen voor 2010.

hout_coupe_bo
De '37 Business Coupé, hier nog in handen van Marc Meihuizen

Maar komend seizoen staat ook al in het teken van de voorbereidingen op de eerste meters met ’37 Chevrolet Business Coupé. “In die auto komt een blowermotor terwijl we tevens moeten gaan kijken naar een nieuwe transmissie. Om het kostenplaatje binnen de perken te houden zal de BelAir, weliswaar met pijn in het hart, worden verkocht. Er is zelfs al belangstelling getoond, maar het liefst rijd ik er het seizoen nog mee uit. Met de ’37 Coupé blijf ik Super Pro ET rijden maar denk dan wel laag in de zeven seconden te kunnen komen, wellicht zelfs een eerste zes”, besluit Van den Hout vol trots over zijn nieuwste aanwinst. Meer over het team, de huidige en nieuwe auto is te vinden op de website www.theroeler.com.

Dragracing: Vierbaans dragrace-spektakel

zmax_4_wide_tf

Na een experiment vorig jaar september gaat het in maart echt gebeuren. Voor het eerst in de geschiedenis van de sport wordt een wedstrijd gereden met vier voertuigen naast elkaar. De NHRA 4-Wide Nationals wordt gehouden van 25 tot en met 28 maart op zMax Dragway, de enige dragstrip ter wereld met vier banen naast elkaar.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: NHRA, Auto Imaginary


zMax Dragway is eigendom van multimiljonair Bruton Smith. Naast de in Charlotte gelegen dragstrip bezit Smith diverse andere grote en fraaie NASCAR en dragrace complexen. Bij de bekendmaking van Smith dat hij in Charlotte de eerste vierbaans-dragstrip ging bouwen was de algemene gedachte dat hij daarmee (door om en om per baan te laten rijden) de onderbrekingen tussen de runs wilde bekorten om zo de show nog sneller te laten verlopen.

zmax_4_wide_fc
Beelden van de test vorig jaar september

Smith had echter ook andere ideeën. Er moest met vier tegelijk gereden gaan worden en niet alleen in de lagere klassen (waar veelal meer dan honderd inschrijvingen zijn) maar ook bij de Funny Cars en Top Fuelers. Vier keer 8.000 pk naast elkaar moest het spektakel nog groter maken. In september vorig jaar vond tijdens de eerste NHRA-wedstrijd op zMax Dragway de wereldprimeur plaats en werd een test gehouden met een run tussen vier Funny Cars en vier Top Fuelers naast elkaar.

zmax_4_wide_p
De bekendmaking vorige week, met v.l.n.r. Tom Compton (NHRA), Bruton Smith en John Force 

Smith heeft nu zijn zin gekregen. Eind vorige week is bekend gemaakt dat de wedstrijd die van 25 tot en met 28 maart op zMax Dragway wordt verreden is omgedoopt tot NHRA 4-Wide Nationals en dat inderdaad, zowel de kwalificatie als eliminatie met vier voertuigen naast elkaar zal worden afgewerkt. Deze wedstrijdopzet geldt voor de vier Pro-klassen, Top Fuel, Funny Car, Pro Stock-auto’s en motoren. Uiteraard moest ook het wedstrijdschema worden aangepast. De zestien gekwalificeerde rijders nemen het in de eerste ronde in kwartetten tegen elkaar op waarbij de twee auto’s die als eerste de finish passeren doorgaan naar de volgende ronde. In de daaropvolgende halve finales gaan opnieuw de nummers één en twee uit elke run door. In de finale strijdt dus een viertal om de dagwinst en de punten voor het kampioenschap. Overigens wordt de tweede NHRA Full Throttle Drag Racing Series wedstrijd die in september op zMax Dragway wordt verreden weer op de traditionele manier in duo’s uitgevochten.

Dragracing: Voormalig Nederlands kampioen Frank Eijskoot terug op de strip

eijskoot_01

Dragracen laat je nooit meer los. Het meest recente voorbeeld daarvan is voormalig Nederlands kampioen Frank Eijskoot. Nadat de man uit Veenendaal in 2002 zijn Chevrolet Nova naar Duitsland verkocht leek er een einde te zijn gekomen aan zijn dragrace-activiteiten. Komend seizoen viert Eijskoot echter zijn rentree op de strip met een zelfgebouwde Pontiac Fiero.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Frank Eijskoot

Frank Eijskoot kreeg vooral bekendheid met zijn cyclaamroze ’57 Chevrolet Bel Air. Niet alleen was de kleur opvallend maar de man uit Veenendaal eiste er in 1995 de Nederlandse titel mee op in de klasse Street Machines en eindigde in alle andere jaren binnen de topdrie. Daarna volgde een ’62 Chevrolet Nova waarmee Eijskoot promoveerde naar de klasse Super Street Car om daar in 2000 Nederlands kampioen te worden. In 2002 werd de Nova verkocht en verdween de naam Eijskoot van de strip.

eijskoot_03

“Na een paar jaar begon het echter toch weer te kriebelen. Bij Chassis Engineering in Riviera Beach Florida heb ik een tekening van een chassis besteld en ben gaan bouwen. Inmiddels is het chassis gespoten en ben ik bezig met het plaatsen van de meters, het trekken van de bedrading en de verdere opbouw. De body is een Pontiac Fiero. Het opbouwen van de motor, een small block Chevy 427, schiet ook al aardig op. Het is dan ook mijn bedoeling om er bij de eerste Drachten in juni al bij te zijn, al zal de body dan nog niet gespoten zijn”, aldus de hoopvol vooruitkijkende Eijskoot. “Hoewel het eerste jaar een testjaar zal worden is de auto in principe bedoeld voor de klassen Super Gas en Super Comp, maar mocht hij sneller gaan dan kan ik altijd nog overstappen naar Super Pro ET.”

eijskoot_04

eijskoot_05
Lees verder...

Dragracing: Snelle Chevelle voor Tom van der Wijden

chevelle_wijden_car

Net als zoveel van zijn collega-rijders heeft Tom van der Wijden geen weerstand kunnen bieden aan de natuurlijke dragrace-drang om alsmaar sneller te willen gaan. Omdat de limieten van de vertrouwde GMC Pick Up waren bereikt heeft Step-a-Side Dragracing in de vorm van een Chevrolet Chevelle SS een nieuwe en snellere opvolger voor 2010 gevonden.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Step-a-Side Dragracing en Remco Scheelings


Stoppen doe je op het hoogtepunt, dat had Tom van der Wijden goed begrepen. Met overwinningen in de klassen Sportsman ET en Pro ET was Van der Wijden afgelopen augustus de succesvolste rijder van de Goodridge Dutch Finals en pakte met deze score ook nog eens in beide klassen de runner-up positie in het Nederlands kampioenschap.

chevelle_wijden_gmc
In 2010 geen Step-a-Side GMC meer op de strip

Na alle aanpassingen van de afgelopen jaren was de limiet van de sinds 2006 in gebruik zijnde en meer dan 500 pk sterke streetlegal GMC C1500 Pick Up echter bereikt. Tijd voor iets nieuws…..en snellers.

chevelle_wijden_int

Na in Zweden en Engeland te hebben gekeken kwam Van der Wijden terecht bij een in Nederland staande 1969 Chevrolet Chevelle SS, de perfecte basis voor de volgende stap op de dragrace-ladder. Na echter een aantal seizoenen op de dragstrip actief te zijn geweest, had de oranje Chevelle de afgelopen jaren alleen maar stof staan te verzamelen in een garage. Voor Step-a-Side Dragracing de fraaie taak om de auto weer raceklaar te maken.


chevelle_wijden_tom

Inmiddels heeft het team een aanvang gemaakt met het project Chevelle. Allereerst werd de GMC Pick Up ontdaan van diverse bij de opbouw van de Chevelle benodigde onderdelen. De rest van de GMC wordt in onderdelen verkocht. Voordat het echte werk kon beginnen moest ook de Chevelle worden gestript. “Uit het interieur hebben we onder andere de stoel, het dashboard, de gordels en vloerbedekking verwijderd. Er komt straks een nieuwe stoel, mijn eigen meters en een SFI-gekeurde set gordels. Ook de voorruit is eruit om vervangen te worden. Net als de voorste chassisbuizen hebben we de motor mooi zwart gespoten en de frontplate passend gemaakt voor de bigblock 502 ci uit de Pick Up. Om het chassis SFI goedgekeurd te krijgen tot tijden van 8,5 seconden zijn er diverse buizen verwijderd maar onder het dashboard, in de deuren en achter de stoelen weer nieuwe in gelast. De chassis-aanpassingen worden gedaan door Michel van Kampen van Underground Metalworks, die is daar erg bedreven in. Het kleine tankje dat voorin zat hebben we verwijderd. Ik ga rijden met de fuel cell uit de Pick Up en die verhuist naar de achterkant. Het zijn slechts een paar van de dingen die zijn of moeten worden aangepakt. Al met al is het een hele waslijst. Wat de buitenkant betreft is er nog het nodige werk te doen aan de neus. De zwarte plaatjes die op de plaats van de koplampen zaten zijn er uit en daarvoor komen weer echte, werkende exemplaren in de plaats”, aldus Van der Wijden over de voortgang van zijn project.

chevelle_wijden_motor

Inmiddels is de motor weer teruggeplaatst in het chassis. Door Tom van der Wijden worden op de website van het team (www.stepaside.nl) regelmatig updates geplaatst waardoor de voortgang van de werkzaamheden op de voet kan worden gevolgd.

Dragracing: Strijd Schumacher/Dixon duurt voort, Lex Joon 13de

pom_do_joona

De eerste kwalificatiesessie in Pomona heeft voor Lex Joon een 13de plaats opgeleverd. Titelkandidaten Tony Schumacher en Larry Dixon bezetten de posities één en twee met een onderling verschil van slechts 0,001 seconde.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Net als twee weken geleden in Las Vegas moest Lex Joon in het eerste paar aantreden met opnieuw als tegenstander Stig Neergard. Na een uitstekende start en een snelle 60-voettijd kreeg de Nederlander echter te kampen met tireshake, moest corrigeren en vervolgens om een aanvaring met de muur te voorkomen de run laten voor wat die was. Ondanks deze wilde rit waarbij Joon na drie seconden al van het gas moest kwam er een tijd op de klokken van 4,349 seconden. “De voorwielen waren van de grond dus kon ik niet corrigeren en moest wel van het gas. Maar de run was verder goed, het nieuwe type blowerbelt is heel gebleven en verder geen schade”, aldus de Nederlander die na Las Vegas aan zijn tweede wedstrijd op Amerikaanse bodem bezig is. “Verder zijn we erachter gekomen dat een deel van het gripprobleem veroorzaakt wordt door de banden. Nieuwe banden blijken in de eerste run niet voldoende grip te bieden waardoor het zowel nu als in Las Vegas bij de eerste poging niet helemaal goed ging. Onze auto blijkt daar redelijk gevoelig voor te zijn. Grote teams lenen daarom hun nieuwe banden één run uit aan kleine teams om ze te laten inrijden.” Met zijn tijd staat Joon in het voorlopige kwalificatieklassement op een 13de plaats.
 
pom_do_joon1
Poseren voor de teamfoto in National Dragster

Het MPM-team van Joon heeft bij het Amerikaanse debuut in Las Vegas duidelijk de aandacht getrokken want in het meest recente nummer van National Dragster, het wekelijks verschijnende tijdschrift van de NHRA, worden maar liefst drie pagina’s aan het Nederlandse team besteed.

Van de andere Europese rijders bezet Urs Erbacher na de eerste kwalificatiesessie met een tijd van 4,033 seconden de 12de plaats. Stig Neergard kreeg kort na de start problemen en bleef steken op plaats zeventien terwijl Thomas Nataas direct bij de start ‘up in smoke’ ging en niet verder kwam dan positie twintig. Van de 26 ingeschreven auto’s kwamen er bij de eerste run 21 aan de start.

pom_do_schumacher
Tony Schumacher

Tony Schumacher en Larry Dixon onderstreepten nogmaals hun minimale onderlinge verschil. In de tussenstand van het kampioenschap leidt Schumacher met één punt voorsprong op Dixon. In de eerste kwalificatiesessie zette Schumacher met 3,832 seconden de snelste tijd op de klokken, op 0,001 seconde (!) gevolgd door Dixon. De strijd gaat zich ongetwijfeld het gehele weekend voortzetten waarna op zondagavond pas de beslissing zal vallen wie zich de nieuwe kampioen mag noemen.

pom_do_dixon
Larry Dixon

Bij de Funny Cars en Pro Stockers onderstreepten de leiders Robert Hight en Mike Edwards hun huidige vorm door de voorlopig snelste tijd te rijden. De titel kan dit tweetal bijna niet meer ontgaan. De tweede kwalificatiesessie staat in Pomona voor vrijdag gepland terwijl op zaterdag twee keer kan worden gereden. Pas dan is bekend welke zestien rijders zich plaatsen voor de eliminaties van zondag.

Dragracing: Lex Joon niet gekwalificeerd, Thomas Nataas beste Europeaan

za_joon_vs5

Lex Joon is er bij zijn debuut op Amerikaanse bodem niet in geslaagd zich te plaatsen voor de eliminaties. In Las Vegas zag de Nederlander op zaterdag beide kwalificatieruns voortijdig eindigen met een gebroken blowerbelt. Met een achtste plaats was Thomas Nataas de beste Europeaan, Urs Erbacher zakte ten opzichte van vrijdag één plaats en eindigde als dertiende terwijl Stig Neergard zich verbeterde naar plaats veertien en daarmee ook aan de eliminaties van zondag mag meedoen.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Het zat Lex Joon in Las Vegas niet mee. Op vrijdag had de Nederlander met 3,933 seconden een uitstekende tijd op de klokken gezet. In het veld van 26 rijders bezette de Nederlander lange tijd de twaalfde plaats. In de laatste run dook Urs Erbacher echter een fractie van een seconde onder de tijd van Joon die daarmee na de eerste kwalificatiedag op plek dertien belandde. Volgens de regels van de NHRA verliezen alle rijders onder plaats twaalf hun tijd en beginnen de zaterdag dus weer met een blanco score. Joon moest op zaterdag beide kwalificatieruns voortijdig afbreken omdat de blowerbelt het kort na de start begaf. Zijn beste tijd van zaterdag bedroeg daarmee 5,819 seconden. Uiteraard was dat niet voldoende voor kwalificatie en vond de Nederlander zijn naam zelfs terug op plaats 25. Extra zuur is dat Joon zich met zijn tijd van vrijdag (3,933 seconden) als 14de wel voor de eliminaties geplaatst zou hebben. De 0,06 seconden die Erbacher vrijdag sneller reed deed de Nederlander de das om. Uiteraard was de teleurstelling in het Nederlandse kamp groot, zeker omdat er op basis van de prestaties van vrijdag veel meer in had gezeten. Toch viel Joon nog in de prijzen. Zijn MPM Top Fuel-team werd gekozen tot 'best appearing team' en mag daarvoor op zondag de trofee in ontvangst nemen. Het MPM-team is het eerste niet-Amerikaanse team dat voor deze prijs in aanmerking komt. 

za_joon_pt1
Crewchief Kevin Poynter (rechts) neemt de procedures door met Lex Joon

za_joon_vs1
Lex Joon wordt succes gewenst door zijn vrouw Gerda

za_joon_vs4
De crew bij de MPM Top Fueler

za_joon_s2
De start van de vierde kwalificatierun
Lees verder...

Dragracing: Lex Joon 13de in Las Vegas, Europese rijders goed op dreef

vr_joon_lineup

Het debuut van Lex Joon in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series is niet onopgemerkt gebleven. Na twee runs bezet de Nederlander met zijn MPM Top Fueler een uitstekende 13de plaats in een veld van 26 rijders. Ook de andere Europeanen deden het voortreffelijk. Thomas Nataas stal de show door de vijfde plaats voor zich op te eisen terwijl Urs Erbacher na één dag de twaalfde positie bezet. Stig Neergard bleef steken op plaats 22.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Lex Joon heeft zijn debuut als eerste Nederlander in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series achter de rug. De MPM-coureur liet in Las Vegas een uitstekende indruk achter.

vr_joon_bo 
De eerste burn out op Amerikaanse bodem

De eerste run verliep nog niet helemaal naar wens. Al snel na de start verloren de achterbanden grip en kwam ook de blowerbelt van de auto. De tijd bleef daardoor steken op 6,79 seconden, goed voor de 20ste plaats. De tweede run in het begin van de avond verliep veel beter.

vr_joon_st
De start van de tweede run

Joon passeerde de finish op de 1000 voet in een tijd van 3,933 seconden, op dat moment goed voor een plaats in de toptien. Tegen het eind van de run kreeg de Nederlander technische problemen want de eindsnelheid bedroeg slechts 270 mph. Ter vergelijking, Spencer Massey reed met 3,88 seconden slechts een fractie sneller maar passeerde de finish met 309 mph. Een snellere tijd had voor Joon dus zeker tot de mogelijkheden behoord. Omdat diverse rijders hun tijd nog verbeterden eindigde Joon uiteindelijk in een veld van 26 auto’s op de 13de plaats, voorwaar een uitstekende prestatie.
Lees verder...

Dragracing: Las Vegas, here they are

woe_baan

Het MPM Top Fuel-team van Lex Joon is op de Las Vegas Motor Speedway neergestreken. Dinsdagavond kwamen Joon en de laatste teamleden in Las Vegas aan en werden daar opgewacht door de vooruit gereisde teamleden, crewchief Kevin Poynter en twee Amerikaanse monteurs. De woensdag stond vervolgens in het teken van het verder in elkaar zetten van de auto en de technische keuring.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Ook de bij Worsham Racing gehuurde truck/trailer kwam dinsdagavond op Las Vegas Motor Speedway aan. Hoewel het meeste werk al door de vooruit gereisde monteurs en Poynter in de werkplaatsen van Worsham Racing was gedaan, moest er na het uitpakken van de trailer nog flink wat werk worden verzet om de MPM Top Fueler raceklaar te maken. De technische keuring door de NHRA-officials leverde geen verrassingen op waardoor de auto meteen werd goedgekeurd. Morgen, donderdag (acht uur tijdsverschil met Nederland), zullen de laatste voorbereidende werkzaamheden plaatsvinden, waarna de MPM Top Fueler voor het eerst op Amerikaanse bodem kan worden opgestart. Vrijdag staan de eerste twee kwalificatieruns op het programma en neemt Joon als eerste Nederlander in de geschiedenis deel aan een wedstrijd in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series.

woe_lex_kevin
Lex Joon met zijn Amerikaanse crewchief Kevin Poynter

Lees verder...

Dragracing: MPM Top Fueler in Amerika

 
 
   
 
vegas_voor_auto_1

Nog één week en dan maakt Lex Joon als eerste Nederlander in de geschiedenis zijn opwachting in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series. Inmiddels is de container met daarin de MPM Top Fueler en alle benodigde reserveonderdelen in Los Angeles aangekomen.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: team

vegas_voor_auto_2

Een vooruit gereisde monteur van het team heeft de container de afgelopen dagen uitgeladen en zal dit weekend de MPM Top Fueler voorzover nodig weer opbouwen. De auto staat momenteel in Los Angeles waar het team gebruik maakt van de werkplaats van Worsham Racing. Een truck van Worsham Racing zal de MPM Top Fueler na het weekend richting Las Vegas Motor Speedway vervoeren. Dinsdagavond arriveert Lex Joon zelf in Las Vegas waarna de rest van het team direct volgt.

vegas_voor_auto_3

Vrijdag staan in Las Vegas de eerste twee kwalificatiesessies op het programma en maakt Joon als eerste Nederlander zijn debuut in de zwaarste dragrace-competitie ter wereld. Met maar liefst 25 inschrijvingen voor de 16 beschikbare plaatsen in de eliminaties wordt kwalificeren al een hele klus. Naast Joon zullen uit Europa Thomas Nataas en Stig Neergard hun Amerikaanse debuut maken. Ook Urs Erbacher is van de partij maar de Zwitser was al vaker in Amerika actief. Las Vegas is de 23ste wedstrijd in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series en met na Vegas nog één race te gaan kunnen de eerste beslissingen vallen.

Dragracing: American Dream dragracer Lex Joon komt uit

 
 
   
 
ad_joon_a

Lex Joon schrijft eind oktober opnieuw een stukje Nederlandse autosportgeschiedenis. Als eerste Nederlander staat de FIA Europees Top Fuel kampioen van 2005 in Las Vegas aan de start van een wedstrijd voor het NHRA kampioenschap, de sterkste dragrace-competitie ter wereld. “Het is niet alleen een droom die uitkomt maar ook de volgende stap in mijn carrière. Met Kevin Poynter hebben we een absolute toptuner en ik ga er dan ook vanuit dat we ons met de vertrouwde MPM Top Fueler in het middenveld kwalificeren. Ik weet zeker dat hier iets heel leuks uit gaat voortkomen”, aldus de nu al met veel enthousiasme naar zijn Amerikaanse debuut uitkijkende Lex Joon. De Nederlander wordt in Amerika onder andere gesteund door zijn inmiddels jarenlange trouwe sponsor MPM International Oil Company.

Tekst: Remco Scheelings en p.r.
Foto's: Remco Scheelings


Lex Joon is de meest succesvolle dragracer uit de Nederlandse autosportgeschiedenis. Na diverse kampioenschappen en vele overwinningen in lagere klassen bereikte zijn carrière in 2005 een voorlopig hoogtepunt. Als eerste Nederlandse dragracer slaagde Lex Joon erin een FIA Europees Kampioenschap te veroveren en dat ook nog eens in de Top Fuel klasse, de koningsklasse van deze snelste tak van de autosport. In 2007 en 2008 eindigde Joon als runner-up in het FIA Europees Top Fuel Kampioenschap en de Nederlander mag zich daarmee de meest succesvolle Europese Top Fuel-piloot van de afgelopen vier jaar noemen. De Nederlander heeft er nooit een geheim van gemaakt ooit de overstap te willen maken naar de NHRA Full Throttle Drag Racing Series, het Amerikaanse kampioenschap en algemeen beschouwd als de sterkste dragrace-competitie in de wereld. Al eerder dit jaar werd de molen in werking gesteld en nu is de kogel door de kerk.

ad_joon_p

Hoofdsponsor MPM International Oil Company en een aantal van haar relaties hebben het mogelijk gemaakt dat Lex Joon de laatste twee wedstrijden van dit jaar in Amerika rijdt. En is er een mooiere plaats denkbaar om je Amerikaanse debuut te maken dan in Las Vegas waar van 29 oktober tot en met 1 november de 23ste wedstrijd van de NHRA Full Throttle Drag Racing Series op het programma staat. Vervolgens reist Joon door naar Los Angeles, Pomona (Californië) voor de afsluitende wedstrijd (12 tot en met 15 november) van het seizoen 2009. “Het is niet alleen een droom die uitkomt maar ook de volgende stap in mijn carrière.” Binnenkort wordt de MPM Top Fueler met alle bijbehorende reserveonderdelen en gereedschappen naar Amerika verscheept. Joon maakt in Amerika gebruik van de diensten van Kevin Poynter, een absolute toptuner die eerder J.R. Todd en Doug Herbert naar toptijden leidde. “Ik ken Kevin nu al een paar jaar, we spreken dezelfde taal en zitten in alles op dezelfde golflengte. Hij is zelf ook laaiend enthousiast dat onze gezamenlijke droom nu waarheid gaat worden en is al begonnen de zaken te regelen die nodig zijn voor een daverend debuut. Daarnaast heeft Kevin veel Amerikaanse fans, een extra bonus voor ons als Nederlanders. Ik denk dat er iets heel moois uit voortkomt. Er zullen in Las Vegas waarschijnlijk 24 Top Fuelers aan de start staan en ik verwacht dat we ons in het middenveld kunnen kwalificeren. Sebastian Visser, onze crewchief in Europa, treedt op als assistent tuner/crewchief.”

ad_joon_bo

De Amerikaanse deelname van Lex Joon is ook uiterst interessant voor Nederlandse bedrijven. “Nederland heeft veel goodwill in Amerika, dat heb ik al in 2000 gemerkt toen ik daar één keer eerder reed in een andere klasse”, aldus Lex Joon. “Veel Amerikanen hebben op de één of andere manier een familieband met Nederland en voelen een verbondenheid. Dat maakt de drempel erg laag en geeft wellicht mogelijkheden om volgend jaar aan meer wedstrijden mee te kunnen doen.” Het MPM-team krijgt in Las Vegas de beschikking over ruime hospitality-faciliteiten en er zullen dan ook diverse relaties van het in Delft gevestigde MPM International Oil Company meereizen.

Dragracing: Drukke dag voor Nederlanders op Santa Pod

 
 
   
 
me_kwv_leersum
Wouter van Leersum

De eerste kwalificatiedag van de Main Event was volledig ingeruimd voor de rijders in de Sportman klassen. Maar liefst zeven runs konden er vandaag door de rijders worden afgelegd. Een drukke dag voor de zeven Nederlanders. Met een derde plaats in de klasse Super Gas deed Wouter van Leersum vooralsnog de beste zaken.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Na vijf kwalificatieruns voerde Van Leersum het veld zelfs aan maar uiteindelijk doken er nog twee rijders onder zijn tijd van 9,9037 seconden.

me_kwv_harteveld
Marck Harteveld

In de klasse Super Comp staat Marck Harteveld op een voorlopige 10de plaats.
Lees verder...

Dragracing: Lex Joon toch naar Main Event

 
 
   
 
joon_mainevent

Lex Joon doet toch mee aan de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op Santa Pod. Met nog iets meer dan een week te gaan ontbrak de naam van de Nederlander nog altijd op de inschrijflijsten van de Main Event. Gisteren kwam echter het bevrijdende telefoontje dat de benodigde aanvullende sponsoring geregeld was en niets de deelname van de FIA Europees Top Fuel kampioen van 2005 nog in de weg stond.

Tekst: Remco Scheelings
Foto: Remco Scheelings


De eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap wordt verreden van 23 tot en met ‘bank holiday maandag’ 25 mei op de vermaarde strip van Santa Pod. Al in een eerder stadium had Lex Joon laten weten zich dit jaar te concentreren op de voor hoofdsponsor MPM belangrijkste Europese wedstrijden in Zweden (Mantorp Park) en Duitsland (Hockenheim). Gezien de hoge kosten voor het updaten van de Top Fueler en de wens om aan het eind van dit seizoen de laatste twee NHRA-races in Amerika te rijden, zat een volledig Europees Top Fuel kampioenschap er zonder aanvullende sponsoring niet in. Op het laatste moment kwam echter vanuit Engeland het verlossende telefoontje dat er een overeenkomst is voor het benodigde bedrag.

Met een goede uitslag bij de Main Event kan Lex Joon weer tot de titelkandidaten worden gerekend. Hoewel hij de wedstrijd in Finland zeker laat schieten, staat dan alleen de afsluitende wedstrijd op Santa Pod (European Finals) nog ter discussie. Mocht de Nederlander die de afgelopen twee jaar als runner-up eindigde dan nog kansen hebben op het kampioenschap dan zal hij ongetwijfeld alles in het werk stellen om er in Engeland bij te zijn om na 2005 een tweede FIA EK Top Fuel-titel te kunnen veroveren.

Dragracing: Zo zie je ze (gelukkig) niet vaak

 
 
   
 
houston_erb_expl

Er zijn in het dragracen motorexplosies en motorexplosies maar degene die voormalig Europees Top Fuel kampioen Urs Erbacher afgelopen weekend in Houston meemaakte gaat zelfs in Amerika de boeken in als één van de zwaarste uit de NHRA-geschiedenis.

Tekst: Remco Scheelings
Foto: Ron Lewis en Joe McHugh


Eén van de belangrijkste redenen dat een Top Fuel dragster in 3,8 seconden naar 505 km/u accelereert is de brandstof nitro. Als alles volgens plan verloopt, ‘explodeert’ nitro onder druk van de zuigers en komen er ongekende hoeveelheden pk’s vrij. Gaat er echter in de motor een onderdeel kapot of is er iets mis met de afstelling dan kan de explosieve kracht van nitro een andere uitweg uit het motorblok zoeken. Op bijgaande foto’s (Drag Racing Online, hoofdfoto Ron Lewis, inzet Joe McHugh) is de enorme kracht van de explosie zichtbaar. Wat precies de oorzaak van Erbacher’s explosie was kon nog niet worden vastgesteld. In ieder geval probeert het team aanstaand weekend in Las Vegas weer aan de start te staan. De eventuele schade aan het chassis is daarbij de grootste zorg. Gelukkig zijn motorexplosies van deze omvang zeldzaam en daarbij zijn de veiligheidsvoorzieningen zodanig dat in principe alle onderdelen door schervendekens worden opgevangen of met riemen aan het blok vast blijven zitten en dus niet gelanceerd kunnen worden.

Dragracing: Lex Joon samen met MPM weer volle kracht vooruit

joon_vooruit_s

Het dragrace-virus is niet alleen besmettelijk, het laat je ook nooit meer los. Lex Joon en MPM International Oil Company zijn daarvan al jaren het levende bewijs. Een kleine vier maanden nadat Nederlands meest succesvolle dragracer ooit zijn tijdelijke afscheid aankondigde slaat de FIA Europees Top Fuel kampioen van 2005 samen met MPM hard terug. “Op Mantorp Park en Hockenheim zijn we er weer bij en waarschijnlijk wordt daar ook nog een wedstrijd op Santa Pod aan toegevoegd. Na alles nog eens rustig op een rijtje te hebben gezet werd voor ons en MPM al snel duidelijk dat het Top Fuel-verhaal voor beide partijen nog lang niet ten einde was”, aldus een ambitieuze Lex Joon.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Lees verder...