DTM: BMW in kleuren Aral Ultimate en Castrol Edge

120130_dtm_bmw_castrol_1
De BMW M3 DTM in de kleuren van Aral Ultimate en Castrol Edge - echt mooi gaan blauw en groen natuurlijk niet samen

Terwijl het bij de andere twee merken in de DTM van officiële zijde angstvallig rustig blijft - bij Audi is in ieder geval het rijderskader bekend, bij Mercedes-Benz zelfs dat niet eens, en we maken ons serieus zorgen over de kansen van Renger van der Zande op een tweede seizoen in de DTM - maakte BMW vandaag bekend dat één van de zes M3 DTM's zal rijden in de kleuren van Aral Ultimate en Castrol Edge. Wie ermee gaat rijden blijft voorlopig nog een vraag, maar het is in ieder geval goed om weer eens wat DTM-nieuws te horen. Over de combinatie van het blauw van Aral (de officiële brandstofleverancier in de DTM) en het groen van Castrol hebben we zo onze eigen ideeën, maar goed, je kunt niet alles hebben. Interessant is de vraag, of Aral, tevens een van de seriesponsors van de DTM, ook een partnership met Audi en Mercedes-Benz aangaat. Dat zou eigenlijk wel voor de hand liggen, om niet de schijn van bevoordeling van nieuwkomer BMW te wekken. Zo deed bijvoorbeeld Deutsche Post het ook, met zowel een Audi als een Mercedes-Benz in het geel, en vanaf dit jaar dus ook een BMW.

Tekst: René de Boer
Foto's: BMW


120130_dtm_bmw_castrol_2
Vanuit een ander pespectief. Let overigens op de studiolamp achter de auto...

DTM: Audi wijzigt kleuren-en sponsorcombinaties

Voorafgaande aan de officiële presentatie in Wiesbaden a.s. weekend heeft Audi de diverse kleurenschema’s voor het seizoen 2011 bekend gemaakt.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Audi

timo_scheider_kleurenschema
Timo Scheider gaat van Zwart naar Wit.

Audi wijzigt kleuren-en sponsorcombinaties
De grootste verandering vindt plaats voor Timo Scheider. Voor het eerst sinds 2008 rijdt de tweevoudige kampioen uit 2008 en 2009 met een witte bolide. Als hoofdsponsor zal op Scheider’s witte bolide het blad “AUTO TEST” van uitgeverij Axel Springer fungeren. Bovendien zijn Nintendo en Audi Top Service eveneens op Scheider’s bolide vertegenwoordigd.

Scheider’s teamgenoot bij Audi Sport Team Abt is de Brit Oliver Jarvis. Zijn bolide is in het rood gespoten en promoot de Audi Bank en de Hightech Producten van Audi AG.

Mattias Ekström blijft de traditionele Red Bull kleuren vertegenwoordigen. Zijn nieuwe teamgenoot Mike Rockenfeller krijgt de beschikking over een Audi A4 DTM die in de kleuren van “Deutsche Post” gespoten is. Rockenfeller maakt
reclame voor de z.g. E-Postbrief.

Martin Tomczyk komt met een opvallend kleurenschema op de baan. Voor is de auto geel gespoten en achter groen. Dit zijn de kleuren van de firma Schaeffler(LuK en INA). De Audi A4 DTM van Tomczyk’s nieuwe teamgenote Rahel Frey is gespoten in de kleuren van het damesblad “Glamour”


mike_rockenfeller_kleurenschema
Mike Rockenfeller verdedigt de kleuren van de Deutsche Post.

Beide DTM nieuwelingen Felipe Albuquerque en Edoardo Mortara rijden met vertrouwde kleurenschema’s. Albuquerque rijdt met het lichtblauwe kleurenschema van het TV magazine “TV Movie” van uitgeverij Heinrich Bauer. Mortara verdedigt de Playboy kleuren.

Miguel Molina, vorig jaar de beste nieuwkomer in de DTM maakt deel uit van het Red Bull Junior Team. Afgezien van een extra gele kleur is de auto van de Spanjaard vrijwel identiek aan die van Mattias Ekström. Sinds 2008 zijn er weer twee identiek gekleurde Red Bull Audi’s aan de start.

martin_tomczyk_kleurenschema
Martin Tomczyk rijdt met het meest opvallende kleurenschema bij Audi. Nu de
resultaten nog
.

Audi Sport Team Abt
AUTO TEST Audi A4 DTM 4 Timo Scheider(D)
Audi Performance A4 DTM 5 Oliver Jarvis(GB)

Audi Sport Team Abt Sportsline
Red Bull Audi A4 DTM 8 Mattias Ekström(S)
E-Postbrief Audi A4 DTM 9 Mike Rockenfeller(D)

Audi Sport Team Phoenix
Schaeffler Audi A4 DTM 14 Martin Tomczyk(D)
Glamour Audi A4 15 DTM Rahel Frey(CH)

Audi Sport Team Rosberg
TV Movie Audi A4 DTM 18 Felipe Albuquerque(P)
Playboy Audi A4 DTM 19 Edoardo Mortara(I)

Audi Sport Team Abt Junior
Red Bull Audi A4 DTM Miguel Molina(E)

Geen nieuwere auto voor David Coulthard

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 26-12-2010

DTM
Met een aannemelijke kans dat Paul di Resta als kampioen de DTM verlaat en in 2011 in de Formule 1 rijdt, zou het betekenen dat er een 'nieuwe' bolide vrij komt bij het team van Mercedes. Nieuw tussen aanhalingstekens, want hier geldt de kantlijn dat het reglement technisch is bevroren tot en met het aankomende seizoen en dat de nieuwste auto ook alweer twee jaar meegaat.
 
Voor de PR van Mercedes zou het een stunt zijn om David Coulthard te promoveren en met Ralf Schumacher twee voormalig Formule 1 coureurs te hebben bij HWA, maar de Schot liet weten daar geen interesse te hebben, zolang er andere coureurs zijn die meer recht hebben op het nieuwste materiaal. Nu bevestigt ook Mercedes Motorsport baas Norbert Haug dat er weliswaar onderhandelingen lopen met Coulthard, maar dat er geen sprake is van een promotie naar nieuwe materiaal.

"Ik hoop dat David doorgaat en daar praten we over", verklaart Haug tegenover Autosport.com. "Ik denk dat hij een goed eerste seizoen had waarin hij punten heeft gepakt en de snelste ronde in de laatste race. De 2008 en 2009 auto's zijn relatief gelijk, waardoor promotie niet ter discussie staat. Je kan namelijk ook prima je kunnen laten zien met oud materiaal. David had misschien betere resultaten kunnen behalen dit jaar, maar hij zat nog in een leerfase."

Als Di Resta volgend seizoen zijn Formule 1 debuut maakt, lijkt de enige logische opvolger Jamie Green te zijn, die eerder al bij HWA reed, maar terug werd gezet ten faveure van Ralf Schumacher. "We ondersteunen Paul bij zijn Formule 1 ambities. Als hij volgend jaar in de Formule 1 rijdt, dan vindt er een verandering plaats in de DTM. Jamie is erg ervaren en rijdt al een aantal jaren voor ons, dus we zullen zien."
Foto's: Grandprixfotografie.nl

BMW verlaat WTCC als fabrieksteam en concentreert zich op DTM programma

Door: Relinde Pekkeriet
Gepost op: 05-12-2010

WTCC
BMW heeft bekend gemaakt dat het haar fabrieksteam per 2011 terug trekt uit het WTCC kampioenschap, maar het Beierse merk zal nog wel een aantal 320 TC's leveren aan haar privé teams.
 
Mario Theissen liet weten: "De BMW 320 TC, uitgerust met de nieuw ontwikkelde motor, zal nog wel door privé teams ingezet worden in het WTCC."

Dat BMW besloten heeft de WTCC te verlaten, komt niet echt als een verrassing. Met de bekendmaking van haar DTM intrede in 2012, was de kans aannemelijk dat het WTCC programma daar onder zou lijden.

Theissen liet zich daarnaast nog uit over het DTM programma: "Het lijkt erop dat we in mei 2011 kunnen beginnen met het bouwen van de eerste auto's, waarna we in juni kunnen beginnen met testen. En dan is er ook nog de keuze voor de coureurs."

Coureurs Andy Priaulx en Augusto Farfus zullen zich aankomend seizoen richten op de GT's, maar de kans lijkt vrij groot dat ze in 2012 aan de start van de DTM races zullen verschijnen. "Ik zou graag in de DTM rijden," liet Priaulx al optekenen.

Ook voormalig Formule 1 coureur Nick Heidfeld, die al voor het Beierse team aan de start stond, is een mogelijke kandidaat. "We hebben een test coureur nodig die tevens de auto verder kan ontwikkelen," aldus Theissen. Heidfeld liet vervolgens weten: "Ik wil nog altijd in de Formule 1 rijden, maar op de lange termijn zou ik ook wel met BMW in de DTM willen rijden."

Christijan Albers heeft daarnaast ook wel interesse om in 2011 in de DTM te testen, en daarna in 2012 aan de start te staan, zo schreef Autosportnieuws.be al in augustus.

Voor BMW is er dus genoeg te kiezen uit coureurs met en zonder DTM ervaring.
Foto's: Grandprixfotografie.nl

DTM: Terugkeer BMW vanaf 2012

bmw_dtm

Twee decennia nadat BMW uit de DTM is gestapt, keert de bekende Duitse fabrikant weer terug in het prestigieuze toerwagengeweld. Vanaf 2012 krijgen Audi en Mercedes er een flinke concurrent bij.

Tekst: Marc Kok

Autosport.nl meldde reeds vorige week dat de hoge heren van BMW een terugkeer in de DTM aan het bespreken waren. Inmiddels is de knoop doorgehakt. De firma gaat vanaf nu voorbereidingen treffen om over twee jaar aan de start te kunnen verschijnen. BMW wil de M3 inzetten als voiture.

Successen uit het verleden
BMW participeerde in het verleden al in de DTM oude stijl. Tussen 1984 en ’92 was het van de partij. Volker Strycek behaalde de eerste DTM-titel binnen voor de firma uit München. Ook in 1987 en ’89 was het prijs voor de Beierse autofabrikant.

DTM: Komt BMW terug in de DTM?

bmw_dtm

Binnenkort wordt bekend of er naast Audi en Mercedes nog een derde merk actief wordt in de DTM. BMW, dat al een tijd onderzoekt of het zal terugkeren in de prestigieuze Duitse toerwagenstrijd, zal in de nabije toekomst de knoop doorhakken of het ‘ja oder nein’ wordt.

Tekst: Marc Kok

Komend weekend start het nieuwe DTM-seizoen op Hockenheim. Het toerwagenspektakel, dat op 22 augustus a.s. wederom naar Circuit Park Zandvoort komt, kan wel een impuls gebruiken. Met al jarenlang slechts twee merken die elkaar bekampen – en die geregeld met opzichtige teamorders de strijd beïnvloeden – zou het voor de serie goed zijn als er weer een extra, frisse concurrent bijkomt.

Switch van WTCC naar DTM?
BMW heeft afgelopen zomer al laten doorschemeren dat haar toekomstige toerwagenactiviteiten niet per se in het WTCC hoeven te liggen. DTM is absoluut een potentiële, nieuwe toerwagenmarkt voor de Duitse automobielfabrikant. De organisatie van de DTM ziet BMW graag snel toehappen. Volgens het magazine Autosport is BMW dicht bij het maken van een beslissing. Als BMW toetreedt, is de kans groot dat dat zal gebeuren vanaf het seizoen 2011.

DTM: David Coulthard test DTM-Mercedes

dtm_coulthard
Vorig jaar al bij de DTM op Hockenheim en Norisring: David Coulthard (r.), hier met Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug en Mika Häkkinen.

Nadat eerder Audi al DTM-tests op het Iberisch schiereiland ondernam, zijn deze week de teams HWA en Mücke namens Mercedes-Benz actief op het circuit van Monteblanco. Onder de deelnemers is oud-Formule 1-coureur David Coulthard, die de DTM naar verluidt voor 2011 als een serieuze optie beschouwt. Volgens het Duitstalige weekblad “Speedweek” testen ook de Chinees Cheng Cong Fu, de Belg Nico Verdonck en de Nieuw-Zeelander Earl Bamber in Spanje. Daarnaast rijden de vier HWA-coureurs Di Resta, Paffett, Spengler en Schumacher.

Tekst: René de Boer
Foto: PR


Natuurlijk doet men bij Mercedes-Benz weer ontzettend geheimzinnig over de actuele test. Er kan geen fotootje van af, terwijl dat uit PR-oogpunt nou juist weer handig zou zijn. Zelfs als Coulthard voor 2010 geen serieuze DTM-kandidaat is, waarvan mag worden uitgegaan, zou deelname in 2011 voor de Schot een optie zijn. Dat hij interesse in de DTM heeft, gaf hij al een aantal keren aan. Over de andere coureurs die rijden, wordt helemaal niets gezegd. Officieel mogen we niet eens weten dat ze rijden, hun aanwezigheid wordt bevestigd noch ontkend. Net zoals we officieel niet weten dat Mathias Lauda als enige ontbrak bij de Mercedes-fitnessweek in Oostenrijk, waar Susie Stoddart, Maro Engel en Jamie Green als “Jahreswagen”-rijders van vorig jaar wel aanwezig waren. We gaan er daarmee dus maar van uit dat voor Lauda het DTM-avontuur na drie seizoenen beëindigd is.

Miguel Molina bij Audi?

De beide Duitstalige weekbladen “Speedweek” en “Motorsport Aktuell” meldden gisteren verder, dat de Spanjaard Miguel Molina als voornaamste kandidaat voor een 2008-Audi in de DTM-test geldt. Molina behoorde enkele weken geleden tot de rijders die aan de Audi-test in Almeria deelnamen, maar volgens insiders was hij zeker niet de snelste. Gezien zijn Spaanse nationaliteit en het feit dat de DTM op eerste Pinksterdag een race in Valencia afwerkt, lijkt de beslissing nu toch in het voordeel van Molina uit te vallen. Zonder verder iets aan de capaciteiten van de oud-coureur uit de Formule Renault World Series te willen afdoen, willen we vanuit Nederlands perspectief toch wel even kwijt dat we voor Zandvoort ook heel goed een Nederlandse DTM-coureur zouden kunnen gebruiken, maar dat lijkt de mensen achter de schermen bij de DTM al jaren koud te laten…



DTM in de jaren 90!

DTM nieuws: ‘Deelname Citroën C5 in 2009 in DTM!’



De lezers van AUTO BILD MOTORSPORT hebben hun creativiteit er op los gelaten om hun eigen persoonlijke fantasie Citroën C5 DTM te creëren.

De geruchten van de afgelopen half jaar die naar buiten kwamen dat Citroen met een C5 zou deelnemen in de DTM blijft tot heden nog onzeker en tot een gerucht

Lees verder...

LMS nieuws: 'Jos Verstappen demonstreert Le Mans-winnende Porsche RS Spyder op Zandvoort'



Tijdens het DTM-raceweekeinde op Circuit Park Zandvoort op 12 en 13 juli zal Jos Verstappen een demonstratie verzorgen met de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur. Het is voor het eerst dat het spectaculaire sportprototype in Nederland te zien zal zijn. Medio juni won Jos Verstappen samen met Peter van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen de LMP2-klasse tijdens de 24 Uur van Le Mans. Lees verder...

DTM nieuws: 'DTM OPNIEUW TE GAST OP CIRCUIT PARK ZANDVOORT'



Spectaculair demonstratieprogramma met Jos Verstappen (Porsche RS Spyder), Christijan Albers (Audi R10 TDI) en Scott Speed (Red Bull-NASCAR)

Van 11 tot en met 13 juli is de DTM, de populairste internationale toerwagenserie, voor de achtste keer in successie te gast op Circuit Park Zandvoort. De Nederlandse DTM-ronde is al sinds 2001 een vast onderdeel op de kalender van het kampioenschap. Bij teams en rijders is de race op Zandvoort geliefd, enerzijds vanwege het uitdagende circuit, anderzijds vanwege de unieke locatie in de duinen aan de Noordzeekust. De DTM zorgt traditioneel voor volop spektakel met de circa 480 pk sterke bolides van Audi en Mercedes-Benz.

Voor het eerst sinds 2004 is er ook weer een landgenoot bij: Christijan Albers rijdt met een Audi A4 uit 2006. Naast de DTM komen ook de Formule 3 Euro Serie, de Porsche Carrera Cup en de SEAT Leon Supercopa op Zandvoort in actie. Daarnaast is er een spectaculair demonstratieprogramma met Jos Verstappen in de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport, Christijan Albers in de Audi R10 TDI en de Amerikaan Scott Speed met een bolide van het Red Bull-NASCAR-team.

Lees verder...

DTM nieuws: 'Eerste DTM-zege voor Timo Scheider'



Timo Scheider heeft zondag in Oschersleben zijn eerste overwinning in de DTM geboekt. Dankzij zijn zege nam de Audi-coureur ook de leiding in het kampioenschap over van titelverdediger Mattias Ekström, die genoegen moest nemen met een achtste plaats.

Dominant
De zege was verdiend voor Scheider, want de Duitser was het hele weekend al dominant. Zaterdag pakte Scheider zijn tweede pole position op rij.

Klik op "Lees verder" voor meer!

Lees verder...

DTM nieuws: 'Interesse Citroën in DTM'



Volgens het Duitse tijdschrift Motorsport Aktuell heeft Citroën interesse om in de DTM te stappen. Een delegatie van de Franse autofabrikant was afgelopen weekend in Hockenheim te gast bij de openingsrace van het DTM-seizoen.

C5
Citroën, vooral actief in de rallysport, zou in DTM willen racen met de C5, die binnenkort op de markt komt.

Bron: RTLGP

DTM nieuws: 'Albers verrast bij rentree'



HOCKENHEIM -  Christijan Albers zorgde voor een verrassing bij zijn terugkeer in de DTM door met zijn twee jaar oude Audi A4 DTM het tempo goed te kunnen bijhouden. In de eerste test van gisteren stond Albers lange tijd op de zevende plaats, wat met zo'n oude auto een prima prestatie is. Uiteindelijk werd hij als tiende geklasseerd. In de natte tweede test reed Albers de zeventiende tijd.

Yelmer Buurman leverde in Doebai een sterke prestatie door als derde te eindigen in de voorlaatste race van de GP2 Asia-serie. Hij kwam over de eindstreep achter de Fransman Grosjean, die al als kampioen vaststond en zijn eigen teamgenoot in het Trust Team Arden, de Zwitser Sébastien Buemi.

DTM nieuws: 'Rekordkulisse: 200.000 Fans verfolgen DTM-Präsentation'



Düsseldorf und die DTM - das passt einfach zusammen. Bereits zum dritten Mal war die Landeshauptstadt von Nordrhein-Westfalen Gastgeber der großen DTM-Präsentation eine Woche vor dem offiziellen Saisonstart in Hockenheim. 200.000 Fans verfolgten laut Polizeiangaben die Präsentation von Autos und Fahrern im Herzen der Stad Lees verder...

DTM nieuws: 'Albers negende, Prémat snelste'


Sussie Stoddart

Christijan Albers is op de tweede testdag in Mugello als negende geëindigd. De Nederlander bleef zijn 'toekomstige teamgenote' Katherine Legge ruim drie seconden voor.

Prémat snel
Alexandre Premat was de snelste coureur in Mugello. In een 2007 Audi A4 DTM zette hij een 1.42'764'" neer, waarmee hij zelfs sneller was dan de pole position-tijd van Mattias Ekström in 2007.

 

Lees verder...

DTM nieuws: 'Christijan Albers naar DTM-team Colin Kolles'

 

Christijan Albers rijdt volgend jaar in het DTM voor het Futurecom-TME van Colin Kolles. De Nederlander zou volgende week al voor het team gaan testen in Mugello.

Bevestiging
Hoewel er nog geen officiële bevestiging is van het team lijkt de komst van Albers zo goed als zeker. De voormalige Spyker-coureur zou met Colin Kolles tot overeenstemming zijn gekomen en volgende week al gaan testen voor het team in Italië.

Legge
Albers wordt bij Futurecom-TME de teamgenoot van Katherine Legge. De Britse verruilde haar stoeltje bij Dale Coyne in de Champ Car voor het DTM