IRL: Paul Tracy vervangt Vitor Meira op Milwaukee

 
 
   
 
Paul Tracy vervangt bij A.J. Foyt Racing a.s. weekend de geblesseerde Vitor Meira, die vier maanden rust moet houden na zijn zware crash op Indianapolis.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Honda Racing USA

tracy_meira
Paul Tracy met de Geico-auto en Vitor Meira vertrokken afgelopen zondag naast elkaar.
Ironisch genoeg neemt Tracy komend weekend de ABC Auto van Foyt Racing over.

Tracy als vervanger van Meira
De Canadees Paul Tracy vervangt de geblesseerde Vitor Meira a.s. weekend op de Milwaukee Mile bij A.J. Foyt Racing. In Champcar zegevierde Tracy op de Milwaukee Mile in 1995, 1999 en 2002. “Ik ben blij dat ik de kans krijg om te racen, maar ik ben mij ervan bewust dat het slechts iets van de korte termijn is” aldus Tracy in een perscommuniqué . Teambaas A.,J. Foyt: “Ik denk dat we het samen best goed kunnen vinden en een goede race kunnen hebben.” Overigens zal Tracy in de loop van het seizoen nog voor twee races bij het team van KV uitkomen. Vitor Meira, die overigens vandaan misschien het ziekenhuis mag verlaten, moet ten gevolge van zijn verwondingen vier maanden rust houden.

IRL: Castroneves wint Indy 500

 
 
   
 
indy500_start.jpg
Het Penske-team (vooraan winnaar Helio Castroneves) zegevierde in Indy


Helio Castroneves heeft voor de derde keer in zijn loopbaan de Indy 500 op zijn naam geschreven. In een race die weinig inhaalacties, maar wel flink wat crashes en neutralisaties kende, eindigde de Braziliaanse coureur van het Penske Racing-team voor de Brit Dan Wheldon en de Amerikaanse Danica Patrick. Robert Doornbos verloor eerst veel tijd vanwege een beschadigde wielophanging en moest uiteindelijk de strijd staken vanwege een remdefect.


Tekst: René de Boer
Foto's: HC Media/Mark en Ed Heuvink


Hollywood had het niet beter kunnen bedenken. Een paar weken geleden nog stond Helio Castroneves samen met zijn zus voor het gerecht, niet zeker of hij de komende jaren ooit nog in een raceauto zou kunnen zitten. Ze werden verdacht van het wegsluizen van gelden aan de Amerikaanse fiscus voorbij, deels via een BV in Nederland. In totaal waren er zes aanklachten tegen de coureur, maar in alle gevallen volgde uiteindelijk vrijspraak, de laatste pas afgelopen vrijdagmiddag. Nu kan de Braziliaan alle narigheid achter zich laten. En hij beantwoordde alle ellende op de duidelijkste manier die een mens zich kan indenken: door de gang van zaken in de Indy 500 totaal te domineren. Hij pakte zijn derde pole, hij was de snelste in de afsluitende vrije training op “Carburation Day”, hij won met zijn Penske-team de pitstopcompetitie en hij schreef de race op zijn naam.

indy500_win.jpg
Winnaar Helio Castroneves met zijn team als "Spidermen" in de hekken

Select gezelschap

Voor Castroneves was het na zijn eerdere successen in 2001 en 2002 zijn derde overwinning in de klassieke race, waarmee hij nu samen met Louis Meyer (1928, 1933, 1936), Wilbur Shaw (1937, 1939, 1940), Mauri Rose (1941, 1947, 1948), Johnny Rutherford (1974, 1976, 1980) en Bobby Unser (1968, 1975, 1981) tot een zeer select gezelschap behoort. Drie rijders wonnen de Indy 500 drie keer (AJ Foyt, Al Unser en Rick Mears), maar de kans is zeer reëel dat Castroneves ook dit record evenaart en misschien wel verbetert. In de vorm waarin hij nu is, kan hij nog jaren door. Dat hij emotioneel was na zijn zege, viel best te begrijpen. Er is de afgelopen weken genoeg rondom hem en zijn familie gebeurd. Hij dankte vooral teambaas Roger Penske: “Die heeft me mijn leven teruggegeven”. Ook de fans werden uitgebreid bedankt: “Al die mensen die in me zijn blijven geloven!” Castroneves klom op zijn bekende “Spiderman”-manier in het hek voor de tribune en vierde zijn succes met zijn fans. Een mooi moment.

Teamsucces voor Penske
Dat was het ook voor teambaas Roger Penske, die voor de vijftiende maal als eigenaar in Indy won, een nieuw record. “Ik moet nu het kenteken van mijn auto laten aanpassen. Daar staat 1INDY14 op, maar dat moet 1INDY15 worden”, aldus Penske. Voorafgaand aan de race had die andere succesvolle teambaas, Chip Ganassi, Penske aangeduid als “de maatstaf”. Ganassi’s rijders Dario Franchitti en Scott Dixon bepaalden gedurende de eerste helft van de race grotendeels de gang van zaken en wisselden elkaar een aantal keren aan de kop van het veld af. Uiteindelijk liepen ze beide de overwinning mis door tijdverlies tijdens pitstops. Ook Ryan Briscoe, die zo’n tien ronden lang het veld aanvoerde, verspeelde zijn kans op de zege. De Australische Penske-rijder moest twee extra pitstops maken: één keer vanwege een chronisch gebrek aan grip, waardoor hij bij een herstart terugviel van de eerste naar de negende plaats, en de tweede keer omdat er te weinig ethanol in zijn auto zat. Castroneves had al deze problemen niet en reed de overwinning naar huis, al kreeg ook hij de zege niet cadeau. “Vanaf het begin hadden we problemen met de radio en ook de versnellingsbak deed bij de pitstops een beetje raar”, verklaarde hij. “Verder was de auto goed, we hebben er de hele race niets aan veranderd.” Achter Castroneves eindigde Dan Wheldon enigszins onopvallend als tweede, terwijl Danica Patrick haar beste prestatie ooit in Indy leverde en als derde over de eindstreep kwam.
Lees verder...

IRL: Derde Indy-pole voor Helio Castroneves

 
 
   
 
Penske-coureur Helio Castroneves pakte met een gemiddelde van 224.864 mph. zijn derde pole op de Indianapolis Motor Speedway voor het gerenommeerde Penske Team. Castroneves is daarmee de 8e rijder in de geschiedenis van de Indy 500 die drie poles op zijn naam schreef.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s IRL/Honda

startrij_indy_500_2009
De eerste startrij voor 2009

Derde pole voor Helio Castroneves
Aanvankelijk had teamgenoot Briscoe de pole maar op het laatste moment werd de Australiër door Castroneves van de pole gestoten. Dario Franchitti pakte na een jaar afwezigheid de derde startplek op de eerste startrij. Voor insiders was het al snel duidelijk dat de eerste elf startplaatsen en de pole een aangelegenheid zou worden tussen de teams van Penske, Andretti Green en Ganassi.

Doornbos geveld door crash
Robert Doornbos spinde tussen Turn 1 en Turn 2 en maakte daardoor geen kans meer om zich in de Top 11 te kwalificeren. Doornbos krijgt pas op 16 mei weer de gelegenheid om zich te kwalificeren. Hij komt dan in aanmerking voor een startplek vanaf de 8e startrij, m.a.w. vanaf startplek 23 tot 33. Ook de Brit Dan Wheldon en de Fransman crashten en krijgen pas op 16 mei weer een herkansing. De teamgenoot van Robert Doornbos, Graham Rahal kwalificeerde zich als vierde. Graham Rahal moest zijn eerste run laten annuleren omdat de scrutineers een onvolkomenheid vonden, waardoor de Newman Haas rijder opnieuw uitging en met een gemiddelde van 223.954 mph. de vierde startplek veroverde.

De startrijen zijn als volgt:

Eerste startrij
1. Helio Castroneves 224.864 mph
2. Ryan Briscoe 224.083 mph
3. Dario Franchitti 224.01 mph

Tweede startrij
4. Graham Rahal 223.954 mph
5. Scott Dixon 223.867 mph
6. Tony Kanaan 223.612 mph

Derde startrij
7. Mario Moraus 223.331 mpj
8. Marco Andretti 223.114 mph
9. Wil Power 223.028 mph
Lees verder...

IRL: Regen verstoort tweede Indy 500 trainingsdag

 
 
07 MEI 2009 PAGINA 1 VAN 1
 
regen_brickyard_1

Robert Doornbos heeft woensdag niet kunnen voortborduren op zijn uitstekende rookiesessie in Indianapolis van een dag eerder. Regen legde het voorbereidingsprogramma op de Indy 500 stil.

Tekst: Marc Kok
Foto: indycar.com

Slechts Alex Lloyd, Nelson Philippe en Stanton Barrett kwamen even in actie, voordat de hemelpoorten zich openden. En onder natte omstandigheden wordt er op ovals, vanwege het veiligheidsaspect, niet gereden.

Inhalen
Om de verloren tijd in te halen, is het programma voor de coureurs vandaag verruimd op de Brickyard. Om half tien in de ochtend (plaatselijke tijd) krijgen eerst de rookies, onder wie Doornbos, rijtijd. Vervolgens mogen alle coureurs de 2,5 mijl lange baan betreden en zich voorbereiden op Pole Day, aanstaande zaterdag.

IRL: Robert Doornbos' Indy 500 begint vandaag met introductiedag rookies

 
 

 

 

 
 
r_doornbos_indycartest

De wereldberoemde race is pas over 19 dagen. Maar vandaag begint voor Robert Doornbos al de (lange) weg naar de Indy 500. Samen met andere Indy 500-rookies wordt hij vandaag ingewijd op de Brickyard.

Tekst: Marc Kok

Voordat Doornbos aanstaande zaterdag een poging gaat doen om de pole-position voor de Indy 500 en een leuke bijbehorende cheque van 100.000 dollar te grijpen, wordt de Nederlander goed voorbereid op de ruim 800 kilometer lange wedstrijd op de vermaarde oval van Indianapolis. Met collega-Indy 500-rookies als Alex Tagliani, Raphael Matos, Nelson Philippe, Mike Conway en Stanton Barrett mag de Rotterdammer vandaag de baan rijdend verkennen.

Wennen
Tijdens de zogenaamde ‘rookie orientation’ zullen de coureurs letterlijk langzaam aan de extreem hoge snelheden op de 2,5 mijl lange track wennen. Eerst zullen de racers individueel met zo'n 100 mijl per uur over het asfalt gaan, waarna de ‘speed’ wordt opgevoerd. Vervolgens gaan de coureurs tezamen over de piste en zullen ze dus ‘in verkeer’ leren rijden. In totaal zullen de rookies vandaag drie uur lang op de Amerikaanse middag in actie komen. Morgen volgt nog eens vijf uur oefenen op de Brickyard. Daarna zullen de rookies ‘bezoek’ krijgen van de IRL-coureurs die al ervaring hebben in Indianapolis. Donderdag is er, net als op Fast Friday, nog een lange trainingssessie.

Pole Day
Aanstaande zaterdag is Pole Day en zal er tijdens de kwalificatie bekend worden welke rijders er op racedag (24 mei) op de startposities 1 tot en met 11 mogen beginnen. Een dag later gaan de coureurs die zich nog niet gekwalificeerd hebben in de herkansing. Dan worden de startposities 12 tot en met 22 vergeven. Op zaterdag 16 mei worden de laatste elf plekken vergeven voor de race die 33 coureurs zal tellen. Omdat er meer aanmeldingen zijn, zullen er dus ook piloten zijn die op racedag langs de betonnen muur als toeschouwer de wedstrijd zullen bekijken.

Totaal anders
Doornbos heeft in elk geval veel zin om tijdens de 93ste editie van de klassieker zijn debuut te maken. ,,Ik heb nog niet veel ervaring op ovals, maar het moet best gaan lukken’’, vertelde ‘Bobby D.’ aan de Amerikaanse autosportpers. ,,Ik heb me tijdens mijn eerste oval-wedstrijd als tweede gekwalificeerd. Al weet ik dat de Indy 500 een totaal ander verhaal zal zijn. Maar ik heb wel geleerd hoe je op dat soort banen snelheid moet opbouwen.’’

Stap voor stap nemen
Arie Luyendijk zal Doornbos wederom als coach bijstaan en belangrijke tips geven. De tweevoudig Indy 500-winnaar heeft zijn telg reeds verteld dat de baan vanwege zijn enorme grootte erg intimiderend kan zijn. ,,Bovendien moeten lichaam en geest erg wennen aan continu racen met een snelheid van 220 mijl per uur’’, geeft Luyendijk aan. ,,Pas als een rijder dáár aan gewend is, kan hij de meeste snelheid genereren. We gaan het stap voor stap doen.’’