Crash Conway veroorzaakt wijziging in uitslag Indy 500

Door: Wieger van den Bos
Gepost op: 31-05-2010

IndyCar Series
Het kon niet uitblijven: aanpassingen rondom de einduitslag van de 94e editie van de Indianapolis 500. Oorzaak: de kop-staart botsing van Mike Conway op Ryan Hunter-Reay. De chaos die ontstond heeft geleid tot een aanpassing van de raceuitslag.
 
De wedstrijdorganisatie zag na de gigantische crash hiervoor aanleiding. Alex Lloyd moest zijn plaats afstaan aan de zoon van Michael Andretti. Eremetaal dus voor de derde generatie Andretti. Doordat Marco Andretti (foto 1 tijdens reguliere pit stop) door de rondvliegende brokstukken en de chaos van de crash achter Lloyd, Dixon en Patrick – als 6e - over de meet kwam tekende het team protest aan. Twee uur na de race werd deze gehonoreerd. Hierdoor werd de kleinzoon van Mario Andretti als derde opgenomen in de definitieve lijst, voor Lloyd, Dixon en Patrick.

In het achterveld vond ook een verschuiving in de uitslag plaats. Simona de Silvestro en Mario Romancini (#34 foto 2) moesten stuivertje wisselen. Het had voor Romancini ook direct gevolgen. Hij werd nu uitgeroepen tot beste rookie.
Voor de positie van onze landgenoot Bertrand Baguette (foto 3) had dit natuurlijk geen positieve gevolgen voor de definitieve einduitslag. Baguette heeft bij zijn eerste kennismaking met de legendarische 500 Mijl van Indianapolis namelijk geen hoge ogen kunnen gooien. Hij werd 22e op 33 deelnemers. Hij startte vanaf de 24e plaats, maar omdat de Indy 500 een uithoudingsrace is, was dat eigenlijk niet zo belangrijk. De Conquest Racing coureur nam niet te veel risico's en eindigde zo op 17 ronden van de winnaar. Overigens een prestatie op zich: uitrijden, niet betrokken raken bij een crash of in opspraak raken door roekeloos rijgedrag of een verkeerde hinderlijke manoeuvre. Een ervaring die ze hem nooit meer zullen afpakken.

Bertrand kan terugkijken op een prachtig debuut op de legendarische Indianapolis Motor Speedway anno 2010................namens Autosportnieuws.be onze welgemeende complimenten.
Inmiddels is het verschil tussen Dario Franchitti en Will Power (227) nog maar 11 punten. Scott Dixon volgt op 24 punten van de nummer 1 in de IRL-tussenstand.

De volgende race is op 5 juni 2010. De Firestone 550k zal dan verreden worden op de Texas Motor Speedway.
Foto's: IndyCar media by Ron McQueeney (1) en Jim Haines (2)

IRL: Power en Fisher: ‘Regen op Indianapolis? Dan interviewen we elkaar!’

power_fisher_indy_interview_2010

Minder dan twee weken voor de jaarlijkse hoogmis, de Indy 500, vervelen de Indycar-coureurs zich rot. Vanwege de slechte weersomstandigheden kon er de afgelopen dagen nauwelijks getraind worden op Indianapolis. Om zich toch een beetje te vermaken, interviewen rijders elkaar.

Tekst: Marc Kok

Zo had klassementsleider Will Power een bijzonder leuk onderonsje voor de camera met Sarah Fisher. ,,Sarah, ik kom bij je spioneren. Ik wil mijn kansen op de poleposition vergroten’’’, grapte Power. Op Powers plagerige vraag of Fisher de pole gaat pakken, schoot één van de liefst vijf vrouwelijke deelneemsters in de lach: ,,Dat ligt er maar net aan of jij meedoet.’’

‘Heet je echt zo?’
Fisher, die onder de indruk is van de vrouwen-rookie Simona de Silvestro, zegt na al die jaren nog steeds veel opmerkingen van journalisten te krijgen over het feit dat ze een vrouw in een mannenwereld is. ,,Krijg jij eigenlijk net zoveel vragen of je naam wel echt is’’, hield ze Power voor. ,,Ja, ik krijg die vaak. Maar ik heet echt zo. Ik ben vernoemd naar mijn groot-grootvader, William Stephen Power.’’ Weten we dat ook weer.

Zie hier het complete interview:

Return Paul Tracy bij KVRT in Indy 500 line-up

Door: Wieger van den Bos
Gepost op: 20-04-2010

IndyCar Series
Vandaag is dan officieel de bevestiging gekomen van KVRT. Jimmy Vasser zal niet gaan plaatsnemen in de vijfde wagen. Er komt sowieso definitief geen vijfde auto binnen de line-up. Ondanks het winnen van de Toyota Pro / Celebrity race zal mede-eigenaar Vasser geen onderdeel uitmaken van de KV Racing Technology line-up voor de Indianapolis 500.
 
Er is overigens geen enkele restrictie als het gaat om het aantal wagens wat per team mag deelnemen aan de Indianapolis 500. Mede-eigenaar Kevin Kalkhoven grapte dat er niet voldoende ruimte in de wagen zit voor de voormalig Champ Car kampioen, laat staan in de line-up. “Heb je de omvang van Jimmy’s taille gezien? Hij zou eerder passen in een Toyota. Twee jaar geleden heeft hij voor een rol als bankzitter gekozen en dat zal zo blijven. Ik kan hier heel duidelijk over zijn: Teameigenaar Mark Johnson geeft geen toestemming.”

“Wij hebben met Mark de beste teameigenaar in huis. Als hij zegt dat het zo goed is, dan is het oké”, bevestigde Vasser toen hem gevraagd werd of het team de middelen had om met vier wagens aan de start te verschijnen.

Afgelopen zaterdagmiddag was Vasser in Long Beach een druk bezette man. Naast zijn aandacht voor het IndyCar team en het behalen van de overwinning in de Toyota Pro / Celebrity Race hield hij een persconferentie. In gezelschap van Kalkhoven verklapte hij het best bewaarde geheim, namelijk dat Paul Tracy zal gaan starten in de #15 Geico wagen. Het zal hiermee de zevende editie worden van Tracy’s Indy 500, na zijn korte return bij het team van KVRT vorig jaar. Dit nadat hij zeven jaar niet had deelgenomen aan dit evenement.
KVRT onthulde tevens dat een verdere samenwerking met PT, voor ondermeer het rijden van Canadese races, niet valt uit te sluiten. “Wellicht zal hij meer voor ons team kunnen rijden in de toekomst”, aldus Johnson. “We zijn bij het terughalen van PT geen Lone Rangers”, bevestigde Vasser.

KVRT zal met vier wagens gaan aantreden in de Indy 500. Naast Tracy zal het team bestaan uit Takuma Sato, EJ Viso en Mario Moraes.
Foto's: Official website Paul Tracy by Dave Geall

Bruno Junqueira met Fazzt Racing Team op Indianapolis 2010

Door: Wieger van den Bos

IndyCar Series
De Braziliaan Bruno Junqueira zal in mei terugkeren naar de Indianapolis 500 met het nieuwe team van Fazzt. Een jaar later nadat hij vervangen werd door teamgenoot Alex Tagliani. Junqueira is, sinds het verliezen zijn stoeltje bij Dale Coyne Racing eind 2008, niet meer actief geweest binnen de IndyCar Series.
 
Beide waren ook al teammaten van elkaar tijdens de Indy van vorig jaar. Toen kwamen de heren uit voor Conquest Racing. Op de valreep heeft Tagliani zich toen, met dank aan de ‘service’ van Tagliani, kunnen verzekeren van het uiteindelijke stoeltje. Junqueira kwalificeerde zijn #30 wagen namelijk wel tijdens de Bump Day (kwalificatie) nadat de Canadees betrokken was geraakt bij een ongeval.

Tagliani was dit jaar daarom vastbesloten om Junqueira, voor het ‘opofferen’ van zijn plaats, terug te betalen. Hem binnenhalen bij het Fazzt Race Team leek dus dé ideale oplossing. Tagliani: “Gelukkig kwamen er voldoende sponsorgelden vrij om een tweede wagen op Indianapolis te laten rijden. We vonden het daarom heel belangrijk om Bruno nu die kans te geven. Vorig jaar was Bruno de tweede rijder binnen het team. Hij heeft toen zijn plaats opgeofferd nadat ik crashte in de kwalificatie. Ik reed uiteindelijke een goede Indy 500. Daarom vind ik het een leuke manier om Bruno op deze manier te bedanken voor wat hij vorig jaar voor mij heeft gedaan."
“Het team geeft mij de middelen en ondersteuning om te concurreren in een auto die de mogelijkheid heeft op het winnen van de Indianapolis 500. We hebben in Sao Paulo en St. Pete kunnen zien dat de Fazzt wagens competitief zijn. In Brazilië stond Tagliani op de eerste startrij (2e) en in St. Petersburg finishte hij als zesde. De Indy 500 winnen is mijn grote droom. Elk jaar heb ik op dit circuit wel een aantal ronden (52) aan de leiding gereden. Ook kan ik terugkijken op twee finishes binnen de top vijf. Ik hoop dat ik dit jaar in staat ben om mijn droom in Indianapolis te verwezenlijken, gezien het feit dat ik de afgelopen jaren zo dicht bij een overwinning ben geweest”, aldus Junqueira.

Junqueira reed als drievoudig Champ Car runner up vijf keer de Indy 500. In 2002 startte hij zelfs vanaf de pole. In 2005 liep hij zwaar rugletsel op tijdens een verkeersongeval op de snelweg.

Tagliani, Jim Freudenberg, Andre Azzi en Jason Priestley zijn mede-eigenaren van het Fazzt Racing Team en Freudenberg rekent Junqueria tot één van zijn belangrijkste troeven dit jaar.
"Toen we het Fazzt Racing Team vormden hadden we een paar doelen voor ogen. Eén van die doelen was dat als we de gelegenheid kregen voor een tweede inzet op Indianapolis dat Bruno dan de aangewezen persoon zou worden. Hij is een zeer getalenteerde coureur en is de perfecte aanvulling op ons huidige programma. We zijn dan ook zeer blij dat Bruno in de #33 gaat stappen. Met dit autonummer reed hij namelijk in 2002 naar een pole positie. We hopen dat dit nummer hem ook in 2010 geluk zal brengen”, aldus Freudenberg.
Foto's: Media Bruno Junqueira