Indycar: Dramatische finish Indy 500. Dan Wheldon krijgt zege cadeau

In 2005 won de Brit Dan Wheldon de Indy 500 voor het team van Andretti Green Racing voor de allereerste keer. Tevens behaalde hij de IRL titel. Een switch naar het team van Panther Racing bracht niet het gewenste resultaat. Voor 2011 wist Wheldon alleen voor de Indy 500 een zitje te bemachtigen bij het team van oud Andretti Green Racing teamgenoot Bryan Herta. Voor Wheldon lag de sleutel naar het succes in de allerlaatste bocht. De leider in de wedstrijd, J.R. Hildebrand crashte en Wheldon werd de jubileumeditie als het ware in de schoot geworpen.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Ed en Mark Heuvink

110529_Indy_500_Wheldon_celebrate
De gelukkigste mens in de Staat Indiana. Dan Wheldon. Hij tekende slechts voor
één wedstrijd dit seizoen maar trok de hoofdprijs!

Dramatische finish Indy 500. Dan Wheldon krijgt overwinning cadeau.
Het leek voor J.R. Hildebrand een droomscenario. Met de finish en Winner’s Circle in zicht crashte rookie J.R. Hildebrand in Turn 4 van de 200ste en allerlaatste te verrijden wedstrijdronde uit de Indy 500. Hildebrand liep in die allerlaatste ronde snel in op collega rookie Charlie Kimball die hij zonodig voorbij moest. Hildebrand kwam echter op “het vuile gedeelte”. Hildebrands lamgeslagen bolide gleed als tweede over de finish. Voor Hildebrand lag de Indy 500 droom aan diggelen. De Indycar-officials moesten er zichzelf eerst van overtuigen of de Brit Dan Wheldon Hildebrand passeerde voordat de lichten op geel gingen. Dit bleek inderdaad het geval te zijn. Wheldon, die slechts met moeite voor de Indy 500 een zitje bij oud AGR-collega Bryan Herta kon vinden was uiteindelijk de lachende derde. Voor de tweede maal sinds 2005 zegevierde hij op de Brickyard! Ditmaal voor het kleine team van oud collega Bryan Herta, dat eveneens met het team van Sam Schmidt een samenwerking was aangegaan. Ook in de wedstrijd hadden de teams van Penske, Ganassi en Andretti het nakijken! “Voor mij is het een gehele opluchting, gelukkig heb ik het nooit opgegeven” aldus een overgelukkige Wheldon.

110529_Indy_500_Wheldon_action
De Brit Dan Wheldon op weg naar zijn tweede Indycaroverwinning sinds 2005

Indycarveteranen sterk in de openingsfase
De openingsfase van de wedstrijd werd bepaald door de gerenommeerde Indycarveteranen Alex Tagliani, Scott Dixon en Tony Kanaan. De Braziliaan reed wederom een uitermate sterke Indy 500, maar zal op de Indy 500 kroon wederom een jaar moeten wachten. Vanaf een 22e startplek wist Kanaan zich snel naar een 6e plek op te werken. Na iets meer dan 100 ronden bepaalden de Spanjaard Oriol Servia(Newman Haas) en Dario Franchitti de toon. De Andretti Autosport Dallara’s deden het in de wedstrijd aanmerkelijk beter dan in de kwalificaties. Marco Andretti wist zich in de wedstrijd vanaf 27e plek naar de derde op te werken. Ook Danica Patrick deed het uitstekend. Zij reed in de slotfase van de Indy 500 op kop maar moest uiteindelijk kort voor het einde voor een splash/dash stop naar binnen. Uiteindelijk werd Patrick nog als tiende geklasseerd.


110529_Indy_500_Hildebrand
Game over voor J.R. Hildebrand!

110529_Indy_500_Pitstop_Castro
Slechte dag voor Team Penske op de Brickyard. Het verliep allemaal niet vlekkeloos.
Hier een stop van Castroneves.

Slechte dag voor Team Penske en Alex Tagliani
Het gerenommeerde Team Penske beleefde sinds jaren een slechte dag op de Speedway. Het team leek tijdens de wedstrijd nimmer aanspraak te gaan maken op een hoge klassering. In het begin van de wedstrijd verloor Will Power veel tijd tijdens een routinestop en later werd er een wiel niet goed vastgezet. Power speelde geen rol van betekenis meer. Ryan Briscoe crashte in de 157e ronde samen met Townsend Bell in Turn 1. En Helio Castroneves leek slechts een schaduw van zichzelf. Castroneves speelde tijdens de 95e editie van de Indy 500 een onbeduidende rol. Voor de Canadese polesitter Alex Tagliani eindigde de Indy 500 eveneens in mineur. In de 146e ronde raakte hij de muur en zag zijn kansen definitief in rook opgaan.

110529_Indy_500_R20_Sato
Sato crasht tegen de muur.

Crashes
De Indy 500 kende natuurlijk de nodige crashes. Vele coureurs hadden al op voorhand geageerd tegen de z.g. “double-file” restarts. EJ Viso zorgde voor de eerste “double-file restart” crash. Ook teamgenoot Takuma Sato bezorgde het team van KV Technology de nodige schade. De Canadees James Hinchcliffe crashte eveneens maar bleef ongedeerd. De Amerikaan Jay Howard crashte doordat hij na een pitstop een wiel verloor. Simona de Silvestro en Paul Tracy liep na “contact” met de muur eveneens de nodige averij aan hun bolides op.

Spannende slotfase
Brandstofverbruik zou de uitkomst van de 95e editie van de Indy 500 bepalen. In de 182e nam Danica Patrick de leiding maar zij kon haar positie niet handhaven. Ook onze zuiderbuur Bertrand Baquette reed nog geruime tijd op kop maar ook de Rahal/Letterman/Lanigan coureur moest voor brandstof naar binnen. Baquette deed het uitstekend en eindigde uiteindelijk als zevende. Aan de horizon leek er glorie voor rookie J.R. Hildebrand te gloren. Maar rookies en resultaat scoren op Indy, dat is bijna een utopie. En Panther-coureur J.R. Hildebrand bewees deze stelling andermaal met “slechts” een tweede plek.

110529_Indy_500_Briscoe_Bell
Ryan Briscoe en Townsend Bell maken contact met het beton

110529_Indy_500_Baguette
Uitstekend visitekaartje van Bertrand Baquette bij het team van Rahal/Lanigan.
Had Robert Doornbos niet eerder dit jaar een optie op dit zitje?

Cyclus Dallara in voordeel kleine teams
Zowel tijdens de kwalificaties als de wedstrijd behaalden de mindere teams goede resultaten. Voor teambaas Chip Ganassi komt dit allerminst als een verrassing. “Wij zijn nu aan het eind van de cyclus met deze auto en veel mensen hebben de gelegenheid gehad om met dit chassis foute afstellingen te maken. Dus vrijwel iedereen weet wat men niet moet doen. Het hangt van je set-up en je snelheid af. En het is niet moeilijk meer om deze auto echt snel te maken!”aldus Ganassi.

110529_Indy_500_Class_of_2011
De jubileumklas van 2011. Ofwel na 100 jaar en de 95e editie!

UITSLAG
1. Dan Wheldon Dallara Honda 200 ronden
2. JR Hildebrand Dallara Honda 200 ronden
3. Graham Rahal Dallara Honda 200 ronden
4. Tony Kanaan Dallara Honda 200 ronden
5. Oriol Servia Dallara Honda 200 ronden
6. Scott Dixon Ganassi Dallara Honda 200 ronden
7. Bertrand Baguette Dallara Honda 200 ronden
8. Tomas Scheckter Dallara Honda 200 ronden
9. Marco Andretti Andretti  Dallara Honda 200 ronden
10. Danica Patrick Andretti Dallara Honda 200 ronden

110529_Indy_500_Arie_Mieke
Oud tweevoudig winnaar Arie Luyendijk met zijn vrouw Mieke tijdens de
presentatieronde in "The Official Pacecar"

Indycar: Hunter Reay toch in Indy 500. Teams van Andretti en Foyt sluiten overeenkomst

De teams van A.J. Foyt en Andretti Autosport hebben een overeenkomst gesloten waardoor de niet gekwalificeerde Hunter Reay toch aan de Indy 500 kan deelnemen! Zoals bekend kwalificeerde Ryan Hunter Reay zich afgelopen zondag tijdens de Indy 500 niet.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Honda Racing USA

2011_rhr_indy_dhl_actie
De langzaamste koerier op indy wisselt van bolide!

Andretti en Foyt teams sluiten overeenkomst
Afgelopen zondag wist Ryan Hunter Reay zich niet voor de Indy 500 te kwalificeren. Na deze teleurstelling stelde Hunter Reay het team van Andretti voor om met A.J. Foyt contact op te nemen. Immers in 2009 kwam Hunter Reay voor het team van A.J. Foyt uit. Aldus geschiedde. Het kwam tot een overeenkomst waarbij Hunter Reay nu de plek van Bruno Junqueira in zal nemen. Junqueira kwalificeerde zich afgelopen zondag als 19e voor de Indy 500. M.a.w. Ryan Hunter Reay komt voor het team van A.J. Foyt met het startnummer 41 .a.s zondag uit. Voor Junqueira een zware teleurstelling want in 2009 moest Junqueira bij het team van Conquest wijken voor Alex Tagliani. A.J. Foyt: “Voor Junqueira is het natuurlijk niet leuk maar hij begreep de situatie volkomen en dit is net als vroeger, waarbij je elkaar in moeilijke tijden helpt!”

Brian Barnhart van Indycar: “ Het is niet ongewoon dat er coureurs gewisseld worden. Maar coureurs die van team wisselen is toch wel buitengewoon. En dit gebeurt alleen maar indien geld een rol speelt!”

Hunter Reay’s teamgenoot Marco Andretti gaf afgelopen maandag alleen maar als commentaar “dat we hem in de strijd voor de punten in het kampioenschap willen houden.” De formaliteiten die hiervoor nodig zijn zullen vandaag in orde gemaakt worden.

2011_bruno_junqueira_indy
Bruno Junqueira moet het veld ruimen. RHR neemt zijn plek in!

De dramatische kwalificatie had voor Andretti Autosport nog een consequentie. Teammanager Tom Anderson werd gisteren op staande voet ontslagen!

Inmiddels hebben diverse bronnen deze actie een schande voor de Indy 500 genoemd......

Indycar: Ho Pin Tung bevestigt deelname Indy 500

Autosport.nl bracht op Goede Vrijdag j.l. de mogelijke deelname van Ho Pin Tung aan de 100e editie van de Indy 500 als eerste naar buiten. Gisteren bevestigde de coureur op zijn website de deelname aan de Indy 500. Na Janet Guthrie(eerste vrouw) en Willy Ribbs(eerste kleurling) is Ho Pin de eerste Chinees die aan het “Greatest Spectacle in Racing” zal deelnemen.

Tekst Willem J. Staat
Foto PR


hpt_test

Ho Pin Tung bevestigt deelname Indy 500
Voor de deelname aan de 100e editie van de Indy 500 is het team van Sam Schmidt Motorsports een samenwerking aangegaan met Dragon Motorsports dat eigendom is van Jay Penske. Teambaas Sam Schmidt: “Wij zijn enorm verheugd dat wij met Ho Pin Tung aan de Indy 500 kunnen deelnemen. Hij verrichtte goed werk tijdens de test op Sebring en ik ben ervan overtuigd dat wij hem snel op snelheid kunnen krijgen.” Zoals bekend staat de Dallara Honda van Schmidt/Dragon Racing ingeschreven onder startnummer 8. Tung is er zich van bewust dat het een zware opgave zal worden.