Sportscars: Bijzondere jubileumeditie Rolex 24 At Daytona

Daytona_analyse_TRG_podium
Jeroen Bleekemolen geheel links op het podium, samen met (vlnr) Steven Bertheau, Marc Goossens, Wolf Henzler en Spencer Pumpelly (Foto: Porsche)

Twee weken na de overwinning tijdens de Dunlop 24H DUBAI, zijn eerste zege in een 24-uursrace, stond Jeroen Bleekemolen in Daytona alweer op het podium. Weliswaar ging het tijdens de ‘50th Anniversary Rolex 24 At Daytona’ niet om een overwinning, maar met een verschil van slechts negen seconden op de winnaars in de GT-klasse kwamen Bleekemolen en zijn teamgenoten Spencer Pumpelly, Marc Goossens, Wolf Henzler en Steven Bertheau met hun TRG-Porsche 911 GT3 wel heel dicht bij de zege in de klasse. Zowel in de prototype-klasse als bij de GT’s bleef de strijd tot het einde spannend. “Als iemand dit gezien heeft, en nu geen fan van sportwagenracen is, dan weet ik het ook niet meer”, zei AJ Allmendinger, die deel uitmaakte van het winnende team in de prototype-klasse. In een analyse blikt AUTOSPORT.NL nog een keer terug op de vijftigste editie van de klassieker, die zonder meer een gedenkwaardige race was.


Tekst: René de Boer
Foto's: Rolex/Stephan Cooper


Daytona_analyse_start
Start van de race in de Prototype-klasse

Natuurlijk was de vijftigste editie van de lange-afstandsklassieker in Florida iets bijzonders. De nieuwe generatie van de Daytona Prototypes beleefde zijn wedstrijdpremière, en het moet gezegd dat de Corvettes en de Rileys er een stuk beter uitzien dan de oude auto’s, die niet voor niets door sommige Britse collega’s werden aangeduid als ‘proto-turtles’. Of dat allemaal goed zou gaan, werd door velen voorafgaand aan de race in twijfel getrokken, want diverse teams kregen hun nieuwe auto’s pas gedurende de week in Daytona, maar afgezien van de Suntrust-Corvette, die vanwege een mechanisch probleem al na een half uur uit de race was, en een probleem met de versnellingsbak voor de nummer 02-Ganassi-BMW, reden de nieuwe prototypes zonder noemenswaardige aanloopperikelen de wedstrijd uit en doorstonden daarmee hun vuurdoop met verve.

Daytona_analyse_DP_veld
Het DP-veld voor de 50th Anniversary Rolex 24 At Daytona

Spannend tot het eind
Interessant was het wel om te zien hoe de nummer 8-Riley-Ford na een excursie van Lucas Luhr, die bij de Busstop moest uitwijken voor een GT-auto, vanaf de vroege ochtend vrijwel geheel zonder diffusor rondreed, zonder dat dit ook maar enig noemenswaardig effect had op de rondetijden. Waarom echter de Ford-motoren zo goed waren dat het volledige DP-podium bezet werd door Ford-teams (twee keer Michael Shank, een keer Starworks), kunnen we echter ook niet met zekerheid zeggen. Laten we het er maar op houden dat de teams met een Riley-Ford net iets minder problemen kenden dan de concurrentie. Mooi racen was het zeker, vooral de directe duels tussen Ryan Dalziel en Justin Wilson en Allan McNish en Oswaldo Negri. Zo zien we het graag, en wie van tevoren voorspeld had dat de top drie binnen 50 seconden zou eindigen, was waarschijnlijk hard uitgelachen. Natuurlijk, het Grand-Am-systeem, waarbij de eerste auto die een ronde achterstand heeft tijdens een ‘full-course-yellow’ die ronde weer mag inhalen en zo in dezelfde ronde komt als de leiders, helpt om het spannend te houden, maar daar is toch niets mis mee?

Daytona_analyse_Corvette_DP
Corvette-DP, een stuk mooier dan de vroegere 'proto-turtles'


Daytona_analyse_GT_strijd
Mooie strijd bij de GT's, met Porsches in de hoofdrol

Galavoorstelling voor Porsche

Ook in de GT-klasse bleef de race lange tijd spannend, en alleen omdat men zich bij het Brumos-team een beetje vergist had in de brandstofcalculatie waren er na 24 uur hier niet drie, maar twee auto’s in dezelfde ronde. Voor Porsche was het een galavoorstelling, met de 911’s van Magnus Racing, The Racer’s Group en Brumos op de eerste drie plaatsen en de 74e klasse-overwinning voor het merk uit Stuttgart tijdens de klassieker in Daytona. Dat Jeroen Bleekemolen samen met zijn teamgenoten het felbegeerde horloge misliep, was natuurlijk vanuit Nederlands perspectief bijzonder jammer, maar dat de nummer 67-TRG-Porsche zover kwam, was na de slechte prestatie in de kwalificatie en de eerste stint door Steven Bertheau toch al opmerkelijk. Velen fronsten de wenkbrauwen vanwege de beslissing om amateurrijder Bertheau als eerste te laten rijden, maar deze strategie ging volledig op. En dat het kleine Magnus-team van Andy Lally de overwinning in de GT-klasse pakte, vonden ook veel mensen mooi en zeker verdiend. Prachtig was de prestatie van René Rast, die als tweevoudig Supercup-kampioen bij zijn debuut in Daytona liet zien dat hij ook het spel in lange-afstandswedstrijden uitstekend beheerst.

Daytona_analyse_Audi
Het Grand-Am-debuut van de Audi R8 verliep niet zoals verwacht

De Ferrari’s, die in de voortest op Daytona snel waren en waarvan veel verwacht werd, konden dit in de race nog niet waarmaken. Ook de Mazda’s, ooit dominant in de GT-klasse van Grand-Am, kwamen er ditmaal niet of nauwelijks aan te pas, niet in de laatste plaats ook door reglementaire beperkingen die de successen van de RX-8’s met Wankelmotor een beetje moesten indammen. En dan was er nog het Grand-Am-debuut van Audi, dat de R8 volgens de regels van deze klasse liet homologeren. Dat betekent in vergelijking met de in Europa bekende GT3-variant ondermeer 70 procent minder downforce en een 100 pk minder krachtige motor. Maar het was vooral de rijdersbezetting van de twee Audi-klantenteams met voornamelijk goedbedoelende amateurs en technische problemen (bij beide R8’s moest al in de avond de koppeling worden gewisseld) die een beter resultaat verhinderden. Daar hielp ook Emanuele Pirro niets aan.

daytona_analyse_infield
GT's vanaf de oval naar het infield

"Rent-a-car-teams"
Tenslotte nog even aandacht voor de andere Nederlandse deelnemers naast Jeroen Bleekemolen. Zowel het GMG/Orbit-team, waar Ronald van de Laar te elfder ure onderdak vond, als Michael Baughmann Racing, waar Ivo Breukers reed, maakten bepaald geen sterke indruk. “Rent-a-car-team” is de uitdrukking die voor zulke teams soms worden gebezigd, en niet ten onrechte. Niettemin: het is leuk dat Nederlanders erbij wilden zijn, bij de 50e aflevering van de klassieke race, en dat ze de finish niet zouden halen, is iets dat in een lange-afstandswedstrijd altijd moet worden ingecalculeerd. Al met al kijken we terug op een bijzonder fraaie ‘Rolex 24’, een jubileumrace waardig!

Reacties

I like this game very much!

sympa mais aujourdâhuiâ il faut âa venir mon site immobilier

Ook de Mazdas, ooit dominant in de GT-klasse van Grand-Am.maakten bepaald geen sterke indruk

Happy New Year 2017,Happy New Year 2017 Images,Happy New Year 2017 Wishes,Happy New Year 2017 Quotes.

This website was... how do you say it? Relevant!!

Finally I've found something which helped me. Thanks!

good

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
087b2b
Onthoud mijn gegevens!