NASCAR: Kyle Busch wint Shoot Out. Angstaanjagende crash Jeff Gordon

De Budweiser Shoot Out stond bol van het spektakel, een adembenemende finish, drie multicarcrashes en een angstaanjagende luchtreis van Jeff Gordon. De enige die het hoofd koel hield was JGR-Toyota-coureur Kyle Busch die alle barrières wist te overwinnen en vanuit laatste positie uiteindelijk toch de zege pakte.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR, Toyota Motorsports USA, Autostock/Kinrade

2012_busch_meesterlijk
Meesterlijke redding van Kyle Busch na de crash van Jeff Gordon!!

Busch houdt het hoofd koel
Vanuit laatste positie gestart wist Kyle Busch in de Budweister Shoot Out regerend kampioen Tony Stewart met een verschil van 0.013 secs. op de finish te verslaan. Busch kwam als één van de weinigen “ongeschonden” uit een avond vol hindernissen. Eerst was Busch betrokken bij een touché met Jimmie Johnson en in de 74e ronde wist hij bij een enorme crash van Jeff Gordon zijn op drift slaande Toyota ondanks een enorme vonkenregen meesterlijk onder controle te houden.

Kyle Busch: “De eerste keer was het geluk, de tweede keer was het kunde. Ik stuurde remde, gaf gas bij en deed van alles om het ding weer onder controle te krijgen.” Tony Stewart: “Hij moest driemaal corrigeren voordat hij de controle herwon. Veel mensen hadden dit niet gekund. Dit is wel de “coolste” redding die ik in jaren gezien heb.”

Van de 25 auto’s bleven er uiteindelijk maar tien over. En in de zeven ronde durende verlenging nam de Australiër Marcos Ambrose kortstondig de leiding maar werd buitenom door het tandem Stewart-Busch gepasseerd. Op de finish sloeg Busch toe. Het was de allereerste overwinning voor Toyota in de Shoot Out.

Reglementswijzigingen hebben ervoor gezorgd dat het wedstrijdgezicht enigszins veranderd is. Hoewel Busch en Stewart als tandem over de finish gingen, is het z.g. “tandem-racen” tussen twee deelnemers hoofdzakelijk verdwenen. Daarbij werd via onderling contact met teamgenoot of concurrent veel “samengewerkt.” Tony Stewart was er tevreden mee. “Dit is prettiger rijden dan het z.g. “tandem-racen” Je kunt zelf bepalen in welke lijnen je neemt. Je hoeft niet plotseling te wisselen omdat je op iemand anders moet vertrouwen. De coureurs hebben nu veel meer controle over zichzelf.”

2012_busch_pits_shoot_out
Snel pitwork bij het team van JGR-Racing na het incident met Gordon.


Marcos Ambrose die als derde eindigde. “Ondanks het feit dat er meer crashes waren had je toch het gevoel dat je het heft geheel in handen had. Het racen op deze manier is veel prettiger. Hoewel het er met al die crashes niet op leek, hadden we de zaak toch beter onder controle.”

2012_ambrose_pits_shoot_out
Marcos Ambrose was dicht bij een eerste ovalzege!


Kevin Harvick wees duidelijk de beschuldigende vinger naar de oorzaak van de multicarcrashes die zaterdagavond plaatsvonden. Harvick: “Alle wrakken zijn gewoon veroorzaakt omdat mensen iemand anders op de linker achterzijde raakten. Het “tandem-racen” was in tegenstelling tot het “packracing”(waarbij in groepjes gereden wordt)veel te gemakkelijk. Van mensen die dit niet gewend zijn zal er veel geduld verwacht moeten worden. Je kunt gewoonweg niet iemand anders op zijn linkerachterkant raken. Ik kan U nu al verzekeren dat wij voor de Daytona 500 een totaal andere strategie zullen hanteren!”

Kyle Busch: “De coureurs hebben het zelf in de hand. Met oude “draft”-systeem dat tussen 2000-2005 werd toegepast kon je niet echt op iemand inlopen. Soms kwam je nooit bij de auto die voor je lag in de buurt. Je kon gewoon niet door die “luchtstroom” heenkomen. Nu kun je echter niet bij de auto die voor je ligt vandaan blijven. Alle rijders worden hiermee geconfronteerd. Wij moeten met z’n allen gewoon beter samenwerken!”

David Ragan die in de negende ronde Paul Menard bij een crash elimineerde verklaarde het volgende. “NASCAR heeft haar doel zeker bereikt. Je kunt niet lang met z’n tweeën rijden. Twee ronden misschien en dan raakt je motor al oververhit.”

Brickyard 400 winnaar Paul Menard omschreef het racen tijdens de Shoot Out als een combinatie van tandems en “packs”(groepjes). Menard: “Het gaat chaotisch worden. Wij moeten bekijken of wij volgende week in de rondte willen rijden of er bij willen horen. De kans dat je crasht is groot. Het oude stijl “packracing” was minder chaotisch dan dit. Je kunt kortstondig tot aan iemand’s bumper geraken en ietsje pushen! Maar in het midden is het compleet chaos!”

2012_stewart_busch
Stewart en Busch strijden om de eindoverwinning in de Budweiser Shoot Out op
Daytona.

2012_shoot_out_finish_1


Uitslag Shoot Out
1. Kyle Busch Toyota 82 ronden
2. Tony Stewart Chevrolet 82
3. Marcos Ambrose Ford 82 ronden
4. Brad Keselowski Dodge 82 ronden
5. Denny Hamlin Toyota 82 ronden
6. Greg Biffle Ford 82 ronden
7. Ryan Newman Chevrolet 82 ronden
8. Clint Bowyer Toyota 82 ronden
9. Carl Edwards Ford 82 ronden
10. Juan Pablo Montoya 82 ronden

Reacties

I like this game very much!

http://hendriks-racing.blogse.nl/log/autosport-algemeen/sense-of-speed-legend-boucles-de-spa-2012.html#react

Great post! It's very helpful, thanks for all this information. Academic writing resources to provide reliable writing assistance for academic assignment.

can also help you to move all the information to your SD card with just a single click.

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
d18bc8
Onthoud mijn gegevens!