V8 Supercars: Chrysler overweegt stap naar V8 Supercars!

Top Chrysler designer Ralph Gilles en CEO van de SRT(Street and Racing Technology)afdeling van het merk vertelde aan de Australische krant “The Age” dat hij zeer geïnteresseerd was in de V8 Supercar series!

Tekst en Foto Willem J. Staat

2012_v8_supercar_chrysler
Chrysler is in de Internationale Superstars series door privé teams vertegenwoordigd. Het
merk overweegt officiële deelname aan de Australische V8 Supercars in 2013!

Chrysler overweegt stap naar de V8 Supercars!
I.p.v. een Europese rivaal kunnen de merken Ford en Holden(GM) in 2013 mogelijk een oude bekende in de V8 Supercarseries verwachten. Top Chrysler designer Ralf Gilles liet vandaag doorschemeren dat hij zeer geïnteresseerd is in de “Car of Tomorrow” V8 Supercar, maar weigerde iets te bevestigen. Zoals bekend wordt het nieuwe reglement in 2013 van kracht.

Clyde Campbell van Chrysler Australia heeft hooglopende contacten met Gilles van de SRT Group binnen het merk en heeft in de media al een hint gegeven. Volgens Campbell is het belangrijk dat de techniek uit de racerij in het serieproduct zijn weg moet vinden. Daarom is een sterke vertegenwoordiging in de racerij uiterst noodzakelijk zo stelt hij.

Met de nieuwe “Car of The Future” wordt het voor een fabrikant uiterst aantrekkelijk om aan het kampioenschap deel te nemen. Het budget zou niet meer dan 10 miljoen Australische dollars bedragen!

Voor Chrysler is er echter één handicap. Het merk mag alleen maar met een bestaand team aan het kampioenschap deelnemen. Concreet betekent dit dat een bestaand team van Holden of Ford naar Chrysler moet overstappen. Bij Triple Eight stapte men in 2010 na een jarenlange samenwerking met Ford over naar Holden. Misschien is het team van Roland Dane de ideale partner?

En omdat de V8 Supercars in 2013 op het nieuwe circuit van Austin in Texas rijden, wordt het voor een Amerikaanse fabrikant natuurlijk uiterst interessant om in de serie te participeren. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

V8 Supercars: V8 Supercars onthult V8 Supercar van de toekomst(COTF)

In Sydney is aan de vooravond van de V8 Supercarseizoensfinale de “Car of the Future” officieel onthuld. Aan het project werd door de V8 Supercar-organisatie ruim twee jaar gewerkt. Het reglement voor het geesteskind van oud Bathurst winnaar en ex-fabrieks Holden-coureur Mark Skaife wordt in 2013 van kracht.

Tekst Willem J. Staat
Foto V8 Supercars

v8_cotf
De nieuwe generatie V8 Supercars. Uiterlijk verschillend, onderhuids identiek. Voor een
engineer nog een uitdaging?

V8 COTF Supercar onthuld
Hoewel de nieuwe generatie V8 Supercars uiterlijk weinig verschilt van de huidige Holden Commodore VE2 of Ford Falcon FG, zitten de nieuwe kenmerken vooral onderhuids. Skaife heeft geprobeerd zoveel mogelijk kostenbesparend te werken. In principe zijn zowel de Ford als Holden onderhuids hetzelfde.(Een soort Silhouette). Op de foto is duidelijk te zien dat de identiteit van de V8 Ford of V8 Holden Supercar duidelijk herkenbaar blijft. Omdat er in de V8 COTF Supercar gebruik gemaakt gaat worden van dezelfde standaard onderdelen(control parts) betekent dit dat de teams niet meer dure technologieën behoeven te investeren. De prijs voor de nieuwe generatie V8 Supercars zal ongeveer 265.000 Euro bedragen.

Skaife wilde per sé niet naar een NASCAR-concept, waar de auto’s uiterlijk nog meer gelijk zijn. Mark Skaife legde er bij de presentatie nogmaals de nadruk op dat deze auto een “evolutie” maar zeker geen revolutie is. “In principe moet het DNA van de huidige competitie behouden blijven. Want die is de afgelopen 18 jaar erg succesvol geweest!” stelt Skaife.

In het onderhoud zullen de auto’s goedkoper worden. Ook de reparatiekosten zullen lager uitvallen. Het nieuwe concept stelt de teams in staat om voor de prijs van twee bijv. drie auto’s te runnen. In het nieuwe concept is de brandstoftank aan de binnenkant van het chassis geplaatst en niet meer aan de achterzijde. Tevens heeft men aan de zijkanten de veiligheid weten te verhogen. De ruiten zijn van polycarbonaat vervaardigd. Tevens is men van 17 inch naar 18 inch wielen overgestapt. Skaife is ervan overtuigd dat zijn geesteskind voor nog betere races zal zorgen. Ook wil Skaife de V8 Supercar COTF, zo dicht mogelijk “bij de Showroom” houden. M.a.w. de auto’s lijken op de foto iets meer standaard te ogen.



V8 Supercars: Indy 500 winnaar Dan Wheldon in 2012 naar V8 Supercars?

Voor de Gold Coast 600 op Surfer’s Paradise beschikt het gerenommeerde Holden Racing Team over een formidabele line-up! Indy 500 winnaar Dan Wheldon zal samen met James Courtney een combinatie vormen. De tweede Toll Holden bolide zal bemand worden door Garth Tander en Penske Indycarcoureur Ryan Briscoe. De Indy 500 winnaar van dit jaar maakt er geen geheim van dat hij voor 2012 eveneens een zitje in de spectaculaire V8 Supercarseries zoekt!

Tekst Willem J. Staat
Foto: Honda Racing USA

dan_wheldon_gc_600
Indy 500 winnaar Dan Wheldon komt tijdens de Gold Coast 600 voor het Toll Holden Racing
Team uit. De mogelijkheid is groot dat Wheldon in 2012 definitief overstapt!


Indy 500 winnaar Dan Wheldon naar Gold Coast 600
Voor de Gold Coast 600 op Surfer’s Paradise beschikt het gerenommeerde Toll Holden Dealer Team over een superdreamteam. Indy 500 winnaar Dan Wheldon zal samen met James Courtney de kleuren van het Toll Holden Dealer Team vertegenwoordigen. In het verleden reed Dan Wheldon al eerder op Surfer’s Paradise. In 2008 kwam de Brit voor het Panther Racing Team in Indycar op Surfer’s Paradise uit.

Dan Wheldon: “Ik baalde ervan dat ik vorig jaar niet op Surfer’s Paradise van de partij was en ben ontzettend blij dat het Toll Holden Racing Team mij heeft uitgenodigd. Ik heb al eerder op Surfer’s Paradise gereden en de gehele sfeer rondom dit evenement is fenomenaal. Ik ben één van de weinige rijders die nog niet in een V8 Supercar gereden heeft. Dit is mijn enige kans om nog een andere wedstrijd dit jaar te doen. Helaas heb ik dit jaar maar één wedstrijd gedaan maar was gelukkig genoeg om de Indy 500 te winnen. Dit is waarschijnlijk mijn enige kans om dit jaar nog een wedstrijd te doen. Ik bereid mij er dan ook serieus op voor.”

Wheldon definitief naar V8 Supercars?
Mogelijk rijdt Wheldon in de toekomst in de V8 Supercarseries. Dan Wheldon: “Ik maak er absoluut geen geheim van dat ik definitief naar de V8 Supercars wil overstappen! En dit betekent extra druk, zeker omdat het team in deze fase van het kampioenschap voor de punten gaat! Het internationale formaat van deze wedstrijd is ongelofelijk en het heeft de Gold Coast een geheel nieuw gezicht gegeven. De Gold Coast is een fantastische plaats met één van de beste autosportevenementen in de wereld! Ik ben er klaar voor!”

V8 Supercars: Helio Castroneves wederom naar SBR Racing!

Drievoudig Indycarkampioen Helio Castroneves zal tijdens de Armor Gold Coast 600 voor de tweede achtereenvolgende maal voor het team van Stone Brothers Racing uitkomen. Hij vormt samen met Tim Slade een combinatie.

Tekst Willem J. Staat
Foto SBR Racing

sladehelio_2010
Tim Slade en Helio Castroneves in 2010. Met Castroneves en Scott Dixon beschikt men bij
SBR over een Super Dream Team!

Castroneves wederom naar SBR
”Om aan de Australische Gold Coast te racen, dit behoef je mij geen tweede maal te vragen” zegt Helio Castroneves vol enthousiasme.

Helio Castroneves: “In de formuleauto’s was het natuurlijk al een fantastische plek, en het was vorig jaar een fantastische ervaring om samen met Tim Slade in de Lucky 7 Ford Falcon te rijden. Met in elke auto een internationale coureur moet het een fantastisch weekend gaan worden. Velen keren dit jaar met iets meer ervaring terug. Sinds ik vorig jaar in de V8 Supercars aan de Gold Coast racete vraagt vrijwel iedereen er naar. En ook de wedstrijd in Texas 2013 heeft de nodige interesse gewekt! Hierbij wil ik Roger Penske bedanken voor het feit dat ze mij deze kans geven. Voordat ik naar Surfer’s Paradise terugkeer zou ik graag nog een paar Indycar-overwinningen op mijn CV bijschrijven.”

SBR-coureur Tim Slade was ontzettend blij met de terugkeer van Castroneves. “Vanaf het begin was hij direct snel. Ik denk dat hij zich dit jaar in een veel betere positie bevindt nu hij over de ervaring van het circuit en de auto beschikt. Dit is natuurlijk een grote bonus. De Lucky 7 Falcon was de laatste tijd behoorlijk snel en ik denk dat Helio verrast zal zijn als hij opnieuw instapt” aldus Slade

Vorige week maakte SBR bekend dat Ganassi-coureur Scott Dixon samen met Shane van Gisbergen een combinatie vormt. Voor de wedstrijd aan de Gold Coast lijkt het SBR Team nu over een Super Dream Team te beschikken!



V8 Supercars, Crash Barbagallo Perth

V8 Supercars: Doughnuts definitief verboden!

De V8 Supercar-organisatie heeft met onmiddellijke ingang zege-doughnuts verboden. De aanleiding van Van Gisbergen’s uitbundige reactie op Hamilton zou V8 Supercarbaas Martin Whittakker(ex-Ford, ex FIA) in het verkeerde keelgat zijn geschoten.

Tekst Willem J. Staat
Foto SBR

shane-van-gisbergen
De doughnuts van SVG zijn oud FIA-man Martin Whittakker in het verkeerde keelgat
geschoten.De regelmakers zien de sport als emotieloos?

V8 Supercars verbiedt zegedoughnuts
Hoewel zege doughnuts in veel globale raceseries gemeen goed zijn, kijken sommige statische organisatoren er wat anders tegenaan. De uitbundigheid van Van Gisbergen’s uitingen in Hamilton enkele weken geleden is V8 Supercarbaas Martin Whittakker in het verkeerde keelgat geschoten. Martin Whittakker: “Er zijn duidelijke redenen waarom wij dit niet aanmoedigen. Met betrekking tot de verkeersveiligheid willen wij een positieve boodschap naar de jeugd uitstralen! Behalve voor de slotwedstrijd van het kampioenschap hebben wij ze eigenlijk nooit toegestaan. Wij willen geen “Big Brother” zijn, maar wij willen dat er een verstandige benadering van de sport is.”

In FIA-evenementen zijn doughnuts eveneens taboe. GT-coureur Marc Basseng kan er van meespreken. Hij werd door Whittakker jaren geleden uit de Porsche Supercup verbannen omdat hij na een zege in Imola wat al te enthousiast te werk ging. Voor de regelmakers blijkt de autosport dus een emotieloze sport te zijn waarbij het entertainmentgehalte voor de betalende toeschouwer van ondergeschikt belang is!



V8 Supercars: Zeges voor Tander en Whincup op Albert Park. Zware crash derde race

Toll Holden-coureur Garth Tander behaalde tijdens de tweede wedstrijd in het voorprogramma van de Australische GP de 198e zege voor het Holden Dealer Team. De derde wedstrijd werd door Jamie Whincup gewonnen maar een zware crash in de openingsfase zorgde voor een langesafety-car periode. Zoals bekend telden de wedstrijden in het kader van het F1 weekend niet voor het kampioenschap mee.

Tekst Willem J.Staat
Foto’s SBR/Holden/BAM

2011_melbourne_grand_prix_svg
Overall een goed resultaat voor SBR-coureur Shane van Gisbergen met zijn SBR Ford
Falcon.

198e Toll HDT zege
Garth Tander behaalde tijdens de tweede wedstrijd op Albert Park de 198e zege voor het Toll Holden Dealer Team. Tander maakte een uitstekende start maar SBR-coureur Alex Davison was hem met een zachte compound net iets te slim af. Tander die, op een harde compound reed, kon aanvankelijk geen vuist maken, maar na de verplichte stop kwam de Toll HRT-coureur en greep de kop. Daarbij kwam hij behoorlijk onder druk te staan van de aan een zeldzame vorm van kanker lijdende Jason Richards, die werkelijk alles gaf en uiteindelijk als tweede eindigde. Regerend kampioen James Courtney liep na een aanrijding met de Ford van Steven Johnson averij op en moest opgeven.

Shane van Gisbergen kreeg voor de start van de tweede wedstrijd een penalty van 40 seconden opgelegd en werd door de wedstrijdleiding naar de twaalfde plek terugverwezen. Van Gisbergen viel naar de 24e plek terug en eindigde ondanks betrokkenheid bij het Courtney/Johnson incident toch nog als tiende.

2011_tander_melbourne_gp
Garth Tander(No 2) bezorgde het Holden Dealer Team de 198e zege.

Whincup wint slotwedstrijd
De slotwedstrijd werd overschaduwd door een enorme crash in de openingsfase zodat er van de geplande 25 ronden slechts 17 konden worden afgewerkt. Bij de crash die door Craig Lowndes veroorzaakt werd waarbij Rick Kelly. Steven Johnson, Warren Luff en David Reynolds betrokken waren. Lowndes haalde zich de woede van teameigenaar-coureur Rick Kelly op de hals. Rick Kelly: “Een agressieve poging van Lowndes deed mij in de muur belanden en toen waren er nog een aantal die het nodig vonden om de gele vlag te negeren. Het was voorgeprogrammeerd dat ik dan door iemand geraakt zou worden. Ik ben helemaal over de z… dat ik in de muur eindigde. Ik ben benieuwd wat de Stewards zullen zeggen.”
2011_start_melbourne_supercars
Eén van de mooiste raceseries ter wereld. Craig Lowndes maakte er jammer genoeg
een potje van.

Vanaf een negende startplek eindigde SBR-coureur Shane van Gisbergen met zijn Ford Falcon uiteindelijk als vierde. In het totaalklassement dat na de drie races werd opgemaakt werd hij als derde geklasseerd. Van Gisbergen: “Het is jammer dat mijn collega Alex Davison niet op het podium staat want zijn wedstrijd werd door de safetycar bedorven. Ik had een uitstekende start en de auto voelde een beetje hard aan, maar het was een entertainende wedstrijd. Iedereen racete wel vrij hard maar wij gaven elkaar genoeg ruimte. Het is natuurlijk prachtig om na de Clipsal 500 wederom op het podium te staan. Maar het is veelbelovend voor mijn thuiswedstrijd op Hamilton over enkele weken.”

De Holden van Greg Murphy en Garth Tander pakten de tweede en derde plek in de wedstrijd.

Uitslag Race 2
1 Toll Holden Racing Team Garth Tander Commodore VE2 - 50:31:9145 25 ronden
2 Team BOC Jason Richards Commodore VE2 - 50:38:2784
3 Irwin Racing Alex Davison Falcon FG - 50:45:7757
4 TeamVodafone Jamie Whincup Commodore VE2 - 50:50:4173
5 Jack Daniel's Racing Rick Kelly Commodore VE2 - 50:50:4389
6 TeamVodafone Craig Lowndes Commodore VE2 - 50:50:5945
7 Bundaberg Racing Fabian Coulthard Commodore VE2 - 50:56:3060
8 Team BOC Jason Bright Commodore VE2 - 50:56:8821
9 SP Tools Racing Shane van Gisbergen Falcon FG - 51:02:1285
10 Trading Post FPR Falcon Will Davison Falcon FG - 51:03:5595

Uitslag Race 3
1 88 TeamVodafone Jamie Whincup Commodore VE2 - 47:01:9241 18 ronden
2 11 Pepsi Max Crew Greg Murphy Commodore VE2 - 47:12:9177
3 2 Toll Holden Racing Team Garth Tander Commodore VE2 - 47:21:6773 
4 9 SP Tools Racing Shane van Gisbergen Falcon FG - 47:24:7732
5 7 Jack Daniel's Racing Todd Kelly Commodore VE2 - 47:25:2548 
6 34 Fujitsu Racing GRM Michael Caruso Commodore VE2 - 47:25:9837
7 47 Lucky 7 Racing Tim Slade Falcon FG - 47:26:7650
8 61 Bundaberg Racing Fabian Coulthard Commodore VE2 - 47:27:4079 
9 1 Toll Holden Racing Team James Courtney Commodore VE2 - 47:27:5856
10 8 Team BOC Jason Bright Commodore VE2 - 47:28:2567

V8 Supercars: Kort nieuws Adelaide Clipsal 500 dit weekend

Dit weekend vindt op het voormalige F1 stratencircuit de Clipsal 500 plaats. Aan de vooravond van de Clipsal 500 noteerden wij enkele interessante nieuwtjes.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Holden, SBR, BAM

2011_fabian_coulthard_reunited
Fabian Coulthard en zijn geheel herstelde Holden WR007. De auto wordt nu voor een pitstop
competitie gebruikt maar heeft een beladen geschiedenis.

Bathurst wrak Fabian Coulthard weer als nieuw
Het Bathurst wrak van Fabian Coulthard is weer als nieuw. Chassis WR007 is door Walkinshaw Racing sinds het begin van dit seizoen langzaam opnieuw opgebouwd. Een klapband op Bathurst bezorgde Coulthard een mega aantal koprollen op Bathurst. Fabian Coulthard: “Het team heeft fantastisch werk verricht om de auto weer in originele staat te herstellen. Na Bathurst was die auto onherkenbaar. Niet veel mensen dachten die auto het zou overleven.”

Dagelijks wordt Coulthard nog aan zijn crash op Bathurst herinnerd “Ik denk dat ik die dag nooit zal vergeten. Soms lig ik mij in bed af te vragen hoeveel ik mij werkelijk herinner en realiseer mij zelf dat zich alles nog in mijn geheugen bevindt. Het is één van die dingen waarmee ik moet leren leven en op een dag zal ik het mijn kinderen vertellen. Ik heb er met veel mensen over gesproken. Bijna iedereen die ik tegenkom wil erover praten of mijn visie horen. Het hoort erbij maar er gaat nog jaren over gesproken worden.”

De auto doet nu dienst als showmodel voor een pitstopcompetitie, maar is WR007 is in feite raceklaar.

2011_svg_sbr_ford_falcon_clipsal_500
Nieuw kleurenschema voor de SBR Falcon van Van Gisbergen

Nieuw kleurenschema voor Van Gisbergen
De No 9 SBR SP Tools Ford Falcon van Shane van Gisbergen beschikt voor de Clipsal 500 over een geheel nieuw kleurenschema. Vooral het design van de motorkap is veranderd. De reden is duidelijk. Sponsor SP Tools heeft een geheel nieuw range aan gereedschap op de Australische markt gelanceerd.


2011_todd_en_rick_kelly
Jubileumstart voor Todd Kelly(links) in de Clipsal 500 dit weekend.

150e V8 Supercarstart voor Todd Kelly
V8 Supercar-coureur Todd Kelly viert dit weekend een klein jubileum. De Australiër maakt zijn 150e V8 Supercarstart in Adelaide en is daarmee de 16e coureur uit de geschiedenis van de V8 Supercars die deze mijlpaal bereikt. Kelly won in 2005 op Bathurst, en pakte in 2007 in de wedstrijd op Adelaide de overwinning. En eindigde in de tweede race als tweede achter broer Rick. Kelly houdt zich op dit moment meer met het technische gedeelte van Kelly Racing bezig, maar wil er graag nog 150 wedstrijden aan toevoegen. In de V8 Supercarseries behaalde hij maar liefst 26 podiums en 19 overwinningen. In totaal behaalde Kelly 6 poles in de V8 Supercarseries.


V8 Supercars: Whincup wint seizoensopener in Abu Dhabi. Courtney stelt teleur. Van Gisbergen 4e

De allereerste V8 Supercarwedstrijd op Abu Dhabi begon voor regerend kampioen James Courtney met een drama. De  kampioen van 2010 reed in de beginfase tegen een andere deelnemer aan en moest bij zijn debuut voor het Toll Holden Racing Team met een figurantenrol genoegen nemen. De wedstrijd werd uiteindelijk gewonnen door de Team Vodafone Triple 8 Holden van Jamie Whincup.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Team Vodafone, SBR

abu_dhabi_r1_whincup
Jamie Whincup als vanouds. Wederom de eerste seizoenszege op Yas Marina in Abu Dhabi


Whincup bezorgt Team Vodafone Triple 8 eerste overwinning.
Beide Team Vodafone-Holdens van Jamie Whincup en Craig Lowndes vanaf de eerste startrij. Lowndes verprutste zijn start volledig en viel naar de vierde plek terug. Daarvan kon Alex Davison met de Irwin Ford kortstondig profiteren en pakte de leiding voordat Jamie Whincup hem naar de tweede plek terugverwees. SBR-coureur Shane van Gisbergen kwalificeerde zich als vijftiende, maar wist zich snel naar de tiende plek op te werken.

Voor regerend kampioen James Courtney begon het seizoen bij het Toll Holden Racing Team slecht. Hij was bij een aanrijding met Jason Bright betrokken. In de 14e ronde kwamen zowel Whincup, Moffat, Bargwanna, Luff en Murphy voor hun eerste stop binnen. Toll Holden-coureur Garth Tander en Ford-coureur Paul Dumbrell toucheerden elkaar lichtjes, waarbij de Falcon coureur de verliezer was. Na 19 ronden bevond Van Gisbergen zich in 6e positie en had aansluiting gevonden bij de Holden van Craig Lowndes en de Falcon van Tim Slade. Achter Van Gisbergen zorgden Lee Holdsworth en Garth Tander met hun Holdens voor het nodige spektakel. Een fout van Triple 888-coureur Craig Lowndes leverde Shane van Gisbergen in de 22e ronde al de vijfde plek op.

abu_dhabi_r1_shane
Fraai beginresultaat voor Shane van Gisbergen met de SBR Falcon.

Fraaie inhaalwedstrijd Van Gisbergen
In de 24e ronde kwam Van Gisbergen voor zijn tweede en laatste stop binnen en viel naar de 18e plek terug. In de 30e ronde had de Nieuw Zeelander met Nederlandse roots zich al naar de vierde plek opgewerkt. De koplopende Fords van Mark Winterbottom en Alex Davison kwamen in de 27e ronde tegelijk binnen. De SBR Irwin Ford Falcon van Alex Davison profiteerde omdat Winterbottom even de motor liet afslaan. Ook Fabian Coulthard deed het uitstekend. De TWR-Holden coureur bevond zich in de 30e ronde al in op de 8e plek.

Jamie Whincup was op Yas Marina andermaal een klasse apart en behaalde voor het team van Triple 888 Engineering zijn eerste seizoensoverwinning. Onder de eerste zes geklasseerden bevonden zich maar liefst vier Ford Falcons waarvan drie van het gerenommeerde SBR-Team! Voor Alex Davison, die in het verleden in de Duitse Porsche Supercup voor het Team van Phoenix Racing reed, was het zijn eerste verdiende podium sinds lange tijd. Met een teleurstellende zesde plek hield Garth Tander nog de eer van het Toll HRT Holden Team hoog.

Uitslag V8 Supercars Race 1 Abu Dhabi
1. Jamie Whincup Holden 43 ronden in
2. Alex Davison Ford Falcon + 0.13.2020 sec.
3. Mark Winterbottom Ford Falcon + 0.15.2820 sec.
4. Shane van Gisbergen Ford Falcon + 0.19.9010 sec.
5. Tim Slade Ford Falcon + 0.20.9840 sec.
6.Garth Tander Holden + 0.20.9890 sec.
7. Craig Lowndes Holden +0.37.3460 sec.
8. Fabian Coulthard Holden + 0.38.4280 sec.
9. Lee Holdsworth Holden +0.57.9950.sec.
10.Todd Kelly Holden +1.01.3760 sec.






V8 Supercars: Seizoensopener in Abu Dhabi live op Motors TV

the_cast_v8_supercars

De belangrijkste Australische raceserie, de V8 Supercars, worden al tien jaar uitgezonden door Motors TV. Dit jaar zal de zender de seizoensopener zelfs live in de huiskamer brengen.

race_sandown

Het hoge snelheidskanaal zal er vanaf volgende maand bovenop zitten. De V8’s starten hun 2011 campagne op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. De 650 pk sterke Holden Commodores en Ford Falcons werken daar twee races van elk 200 kilometer af. Deze manches worden verreden op vrijdag 11 en zaterdag 12 februari aanstaande.

V8 Supercars: Michael Schumacher redde James Courtney van de dood

Afgelopen weekend won James Courtney voor het team van Dick Johnson Racing(DJR) de prestigieuze V8 Supercartitel. In 2002 kwam Courtney voor het Jaguar Junior F3 team in het Britse F3 kampioenschap uit en was tevens één van de F1 Jaguar testrijders. Op 2 juli 2002 spatte de Formule 1 droom van James Courtney op Monza definitief uit elkaar.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford, DJR Racing"

courtney-rd07-07-2374
James Courtney is Michael Schumacher nog steeds erg dankbaar dat hij hem in 2002 bij
een testcrash op Monza uit zijn benarde positie bevrijdde.

Schumacher redde Courtney van de dood
V8 Supercarkampioen James Courtney kan zich vrijwel nog alles van die fatale dag herinneren. “Ik reed meer dan 330 km/u en plotseling begaf de achterwielophanging het. De wishbone trok zelfs de versnellingsbak er af. Een enorme klap. Het leek wel een vliegtuigongeval. Van de auto was niet veel meer over. Telemetriedata wees uit dat ik met ruim 306 km/u de muur raakte, en vervolgens nog eens een achterwaartse klap van 70 km/u incasseerde. Alleen de “survival cell” had het overleefd. Op dat moment begonnen de restanten van de auto al te branden. Ik kan mij al maar herinneren dat iemand naar mij riep en toen ik keek zag ik Michael Schumacher.” Schumacher trok de bloedende Australiër uit zijn benarde positie.” Het was de zwaarste F1-crash in 2002. Courtney is er Schumacher nog steeds dankbaar voor” verklaarde Courtney aan de vooravond van het behalen van zijn eerste V8 Supercartitel in Sydney afgelopen weekend.

F1 droom voorbij
Courtney kon dat jaar de Britse F3 titel op zijn buik schrijven en ook de F1 droom was definitief voorbij. Herstal vergde meer dan een jaar en Courtney kreeg met behoorlijke migraine problemen te kampen. Toch gaf de Australiër het niet op. Anderen hadden misschien opgegeven, maar de DJR-coureur keerde na een test terug in de autosport en koos voor de V8 Supercars.

18-courtney-ev08-10-0857
Er is altijd leven na de Formule 1. Courtney keek niet meer terug van wat misschien
had kunnen zijn.

Courtney: "Als ik toen niet gecrashed was, had ik nu tegen Vettel, Webber en Alonso geracet. Ik liep een behoorlijke achterstand op, maar mentaal gezien ben ik er sterker van geworden. Toch voel ik mij een gelukkig mens. Wie weet waar ik geëindigd was als ik die crash niet had gehad? Dan had ik mijn huidige vrouw Carys waarschijnlijk nooit leren kennen.”

Courtney kwam terug, won het Japanse F3 kampioenschap in 2003 en verschillende outings in het Japanse GT-kampioenschap met Toyota leidde tot het contact met Holden in Australië. Vanaf 2006 kwam Courtney voor de Ford teams van SBR en DJR uit. Met het laatstgenoemde team won Courtney afgelopen weekend de prestigieuze V8 Supercartitel. Tijdens de V8 Enduros op Philipp Island en Bathurst kwam Courtney in 2006 kortstondig voor Holden uit. De terugkeer naar dit merk lijkt een kwestie van enkele dagen. Courtney’s manager Alan Gow, lijkt deze deal enige tijd geleden al beklonken te hebben. “De V8 Supercar titel betekent enorm veel voor me maar ik ben er Michael Schumacher nog steeds dankbaar voor dat hij mij toen uit mijn benarde positie bevrijdde. Het was een behoorlijk surrealistische situatie” zegt Courtney nu 8 jaar later.

V8 Supercars: Schadepost David Brabham Surfers Paradise bedraagt 255.000 Euro

Tijdens de fantastische wedstrijd op Surfers Paradise beleefde het team van SBR Racing met de tweede plek van Shane van Gisbergen een hoogtepunt, maar met de crash van ALMS Kampioen David Brabham een dieptepunt.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s BAM

schade_david_brabham
Tja, na de crash van David Brabham op Surfers Paradise wist autosport.nl wat zo'n
V8 chassis nu ongeveer kost. Not so lucky.

255.000 Euro Schade voor David Brabham
In de derde ronde van de tweede wedstrijd op Surfers Paradise maakte HRT-coureur Cameron McConville een beoordelingsfout waarvan ALMS-kampioen David Brabham het onschuldige slachtoffer werd. Voor Stone Brothers Racing was het één van de zwaarste schades in de geschiedenis van het team. Oud motorcoureur Wayne Gardner veroorzaakte tijdens de trainingen in Bathurst in 2002 de eerste grote schade voor het team. Brabham’s Ford Falcon FG was echter rijp voor de sloop. De schade bedroeg meer dan 255.000 Euro. Het gecrashte chassis zal in de toekomst tot reserve-auto worden omgebouwd. Maar het opnieuw opbouwen van hiervan zal behoorlijk wat tijd in beslag gaan nemen. Vandaar dat SBR opteerde voor de opbouw van een geheel nieuw chassis(FG4) dat in handen van Alex Davison vandaag de vuurdoop onderging.

irwin_chassis_1800
Zo ziet een nieuw opgebouwd Ford Falcon V8 Chassis eruit.

Het opbouwen van een gloednieuw chassis kostte het Stone Brothers Racing Team de afgelopen tien dagen maar liefst 1300 manuren. Maar liefst 13 man werkten ruim tien uur per dag aan het opbouwen van een chassis. Tijdens de test op Queensland Raceway legde Alex Davison slechts 20 shakedown rondjes af. Want meer staat het V8 Supercar-reglement niet toe. Teambaas Ross Stone had een duidelijke mening over Toll HRT-coureur Cameron McConville. “Voor die man heb ik alle respect verloren” Volgend weekend komen de spectaculaire V8 Supercars op Symmons Plains Way in Tasmanië in actie.


V8 Supercars: Terugblik Gold Coast 600. Controversiële beslissingen wedstrijdleider Schenken?

Het internationale formaat van de Gold Coast 600 als alternatief voor de ter ziele gegane A1 GP en de Indycars was een enorm succes in het Australische Surfers Paradise. De enigen die leken te mopperen waren de milieufreaks en de eenzitterfans. De wedstrijd telde over drie dagen gemeten meer dan 170.000 bezoekers. Meer dan de organisatie gehoopt had. Er waren hoogtepunten zoals die geweldige finish tussen Jamie Whincup en Shane van Gisbergen. Maar wedstrijdleider nam wedstrijdleider Tim Schenken ook wat controversiële beslissingen?

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Edge Photographic, BAM Media,Holden

race_sf
De V8 Supercars zorgden afgelopen weekend voor veel spektakel op Surfers Paradise

Maakte Tim Schenken controversiële beslissingen?
Oud F1-coureur Tim Schenken kwam na de eerste wedstrijd op zaterdag behoorlijk onder vuur te liggen. James Courtney kreeg aan het slot van de wedstrijd een “drive-through” aan zijn broek en werd van de overwinning beroofd. De reden van deze penalty was dat Courtney nadat de lichten van de safetycar waren uitgegaan, zich niet aan de voorgeschreven snelheid hield en zijn snelheid zeker met 50 km/u verhoogde en daarna op de rem trapte.” Een handelwijze die niet door Schenken geapprecieerd werd.

Tim Schenken: “ Hij moet gewoon de snelheid van de safetycar handhaven. Zodra de safetycar verdwenen is kan er geracet worden. Maar wat Courtney deed, accelereren, gas geven, remmen, accelereren, remmen kan gewoon niet! Wij willen niet dat het een elastisch gerekt startveld wordt. Courtney voldeed niet aan de regels.” Bij het team van Dick Johnson Racing zag men het duidelijk anders.

garth_tander_sf
De leidende Toll HRT Holden lekte vloeistof. Het veroorzaakte heel wat commotie.

“Mechanical Flag”
Speciaal voor de wedstrijd op Surfers Paradise had men de “Mechanical Flag” (een soort zwarte vlag ingevoerd). De winnende Toll HRT Holden Commodore VE van Tander/McConville kreeg die zaterdag in de slotfase toegediend omdat de auto wat onderdelen en vloeistof verloor. Vele concurrenten waren ervan overtuigd dat de Toll HRT Holden Commodore olie lekte en naar binnen moest. Maar men wist de wedstrijdleiding via radioverkeer ervan te overtuigen dat het slechts water betrof. Daarop besloot de wedstrijdleiding onder leiding van Tim Schenken de “Mechanical Flag” in te trekken en de leidende Toll HRT Holden verder ongemoeid te laten. Een actie die bij vele concurrenten in het verkeerde keelgat schoot. Voor de reglements-experts onder de lezers van autosport.nl heeft Schenken misschien een precedent geschapen? Want het intrekken van een dergelijke vlag stond bij velen aardig ter discussie
publiek_zondag_sf
Er kwamen maar liefst 170.000 fans gedurende het gehele weekend. De fans
waren razend enthousiast.

V8 Supercar-organisatie wil F1 sterren
De V8 Supercar-organisatie wil voor het Gold Coast 600 evenement in de toekomst F-1 en ex F-1 rijders aantrekken. Voor volgend jaar staan Jean Alesi, David Coulthard, Johnny Herbert hoog op de verlanglijst. Tony Cochrane van de V8 Supercar-organisatie maakte bekend dat ene Michael Schumacher hoog op zijn verlanglijst staat, “zodra hij gestopt is met F1” Dit jaar namen er 19 internationale coureurs aan het evenement deel. Voor volgend jaar worden er zelfs 29 verwacht. Hoewel sommige rijders behoorlijk wat aanpassingsproblemen hadden willen ze allemaal graag terugkomen. Penske-coureur Helio Castroneves: “Ik kan dit iedereen aanbevelen, alleen zal ik mij volgend jaar beter voorbereiden.”

alex_tagliani_sf
Alex Tagliani vertelde de lokale veteraan Russell Ingall dat hij maar beter met
pensioen kon gaan.

Confrontatie Alex Tagliani en veteraan Russell Ingall
Na de tweede wedstrijd op zondag hadden Indycar-coureur Alex Tagliani en V8 Supercarveteraan Russell Ingall een behoorlijke confrontatie in de pitlane. Alex Tagliani: "Wij reden een goede wedstrijd. Wij reden van de 22e startplek naar de vijfde. Ik wilde het op een smalle baan als dit netjes houden en de meeste deelnemers hadden wel respect voor elkaar. Na een herstart vond onze “vriend” Russell Ingall het nodig om ons uit de weg te ruimen waardoor we crashten. Die man moet zo snel mogelijk met de autosport stoppen of naar ons in de VS te komen. Daar mag hij hetzelfde proberen. Het zou hem gesierd hebben om zijn excuses aan te bieden aan het team. Ik ben naar zijn pitbox gelopen en stelde het voor. Hij weigerde…..”
1and2finishhires
Fraaie simulatie van de 1977 editie van Bathurst met de winnende Fords.

Bathurst finish gesimuleerd met legendarische auto’s
De Australische racelegendes Allan Moffat(eigenlijk een Canadees!) en Colin Bond simuleerden op Surfers Paradise de finish van de 1977 Bathurst 1000.De auto’s die nu eigendom zijn werden speciaal uit het museum gehaald. Tevens kwamen er nog negen andere auto’s in actie die op Bathurst geschiedenis schreven.

Internationale eenzitterklasses taboe op Surfers Paradise
Voorafgaande aan het evenement op Surfers Paradise liet Minister President Anna Bligh van Queensland doorschemeren dat internationale eenzittercategorieën voor altijd taboe op Surfers Paradise zullen zijn. De V8 Supercar-organisatie krijgt voor drie jaar steun om het evenement op te bouwen. Bij 160.000 toeschouwers zou men quitte spelen. Maar het bezoekersaantal overtrof alle verwachtingen zodat de organisatie een kleine winst kon maken. Minister Anna Bligh van de Staat Queensland: “Wij hebben de lat voor de V8 Supercar-organisatie erg hoog gelegd om aan onze voorwaarden te voldoen.”


steigerende_v8_pick-up
Aan spektakel ontbrak het dit weekend allerminst. Hier een steigerende V8 Ute Pick-Up

V8 Supercars: Andy Priaulx snelste bij eerste kennismaking V8 Supercars op Queensland Raceway

Meervoudig WTCC-kampioen Andy Priaulx heeft bij de eerste kennismaking voor buitenlandse coureurs op Surfers Paradise voor de Armor All Gold 600, die dit a.s. weekend op het programma staat bij een voortest op Queensland Raceway de snelste tijd laten registreren met zijn Team 888 Vodafone Holden. Overigens was het voor Priaulx niet de eerste kennismaking met de V8 Supercars. Hij reed in het verleden al enkele malen op Bathurst. Vrijwel alle buitenlandse deelnemers delen hun auto met een reguliere V8 Supercar-coureur.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s BAM Australia

bourdais_queensland
Allereerste kennismaking voor Sebastien Bourdais met een V8 Supercar.

Priaulx verrast bij voortest op Queensland Raceway
Dit weekend staat in de Australische V8 Supercarseries de Armor All Gold Coast 600 op het programma. Vorig jaar werd het evenement door de V8 Supercar-organisatie gered. Om de wedstrijd toch een internationaal karakter te geven besloot men diverse internationale toppers uit top autosportkampioenschappen uit te nodigen. De Armor Gold Coast 600 zou in de toekomst Bathurst wel eens naar de kroon kunnen gaan steken! Gisteren vond voor diverse coureurs de eerste kennismaking plaats. Andy Priaulx was met 1.11.3 de snelste man gevolgd door Ryan Briscoe in de Toll HRT Holden. De Amerikaanse Porsche expert Patrick Long liet de derde tijd noteren.

Sebastien Bourdais kent a.s weekend Surfers Paradise nog vanuit zijn Champcar-tijd. Bourdais: “In mijn carrière heb ik heel wat auto’s gereden maar dit is wel heel bijzonder. De auto heeft relatief smalle banden, veel vermogen en niet al teveel downforce. Alle raceauto’s zijn niet hetzelfde en ik probeer er dit weekend het beste uit te halen en competitief te zijn. De weersomstandigheden waren ook niet bijzonder. Het was half droog, half nat, niet de ideale gelegenheid om vertrouwen te winnen. Ik weet niet wat ik dit weekend moet verwachten. Ik denk dat we met een Top 10 klassering tevreden mogen zijn.”

surfprijs_q
De winnaars wacht geen beker maar een enorme surfplank als hoofdprijs, die hier
door Russell Ingall en Jack Perkins getoond wordt.

Indycarkampioen Dario Franchitti was het met de Fransman eens. “Het is interessant om met deze auto kennis te maken en de grens vast te stellen. Als je remt, denk je dat je te vroeg geremd hebt. Maar dan probeer je eerder te remmen en dan blokkeren de wielen. Het is precisiewerk. Het is iets wat ik altijd in mijn carriere heb willen doen. Ik weet zeker als ik met Indycar stop, dat ik naar de V8 Supercars overstap. Want ik zou graag nog meer races willen doen!” aldus de Schot.


sbr_queensland
Minister van Sport in de Staat Queensland, Phil Reeves op bezoek bij het team
van SBR Racing(de man in het blauw). Aan hem is het voortbestaan en het huidige
concept van het evenement te danken
.

Tijden(officieus) Internationale coureurs Queensland Raceway
Andy Priaulx 1:11.3s Holden Commodore VE
Ryan Briscoe 1:11.9s Holden Commodore VE
Patrick Long 1:12.0s Holden Commodore VE
Scott Dixon 1:12.0s Holden Commodore VE
Yvan Muller 1:12.3 Holden Commordore VE
Jacques Villenueve 1.12.4s Ford Falcon FG
Gianni Morbidelli 1:12.4s Ford Falcon FG
David Brabham 1:12.6s Ford Falcon FG
Helio Castroneves 1:12.6s Ford Falcon FG
Alex Tagliani 1:12.7s Ford Falcon FG
Tiago Montiero 1:12.7s Holden Commodore VE
Dario Franchitti 1:12.7s Ford Falcon FG
Sebastien Bourdais 1:12.9s Ford Falcon FG
Mika Salo 1:13.0s Holden Commodore VE
Alain Menu 1:13.1s Holden Commodore VE
Fabrizio Giovanardi 1:13.1s Holden Commodore VE
Will Power 1.13.3s Ford Falcon FG
Scott Pruett 1:15.2s Holden Commodore VE


V8 Supercars: Drievoudig Holden succes op Bathurst. Indrukwekkende stint van Craig Lowndes.

Het Triple Eight Vodafone Team heeft tijdens de 1000 KM van Bathurst op Mount Panorama een indrukwekkende 1-2 prestatie neergezet. Voor het eerst sinds 1984 werd er door een inschrijver weer een dubbeloverwinning behaald. Fabian Coulthard zorgde in de eerste ronde met een zware crash direct voor huiveringwekkende momenten. Voor Shane van Gisbergen eindigde de wedstrijd andermaal in teleurstelling.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Team Vodafone, SBR, Holden, FPR

finish_2010-1
Prachtige prestatie voor het team van Triple Eight. Een unieke prestatie van
Craig Lowndes.

“Bovenmenselijke” prestatie Craig Lowndes!
Winnaar Craig Lowndes leverde een “bovenmenselijke” prestatie. Nadat Lowndes in de 82e ronde het stuur van Mark Skaife had overgenomen werd hij in de resterende 79 ronden niet meer afgelost. Skaife had bij zijn laatste stint op het lange rechte stuk van Conrod Straight in zijn zitje flink heen en weer geschud en had daarbij een rugblessure opgelopen! Het betekende dat Lowndes één van de beste prestaties uit zijn carriere op Bathurst zou gaan leveren. De resterende 489 km moest hij alleen voor zijn rekening nemen. Lowndes overleefde verschillende herstarts en een waarschuwing voor te weinig brandstof. Voor de fans was het een “drive” die de legendes op Bathurst creëert! Een allerlaatste neutralisatie in de slotfase van de wedstrijd voor een gestrande auto deed Lowndes nog bijna de das om. Zijn teamgenoot Jamie Whincup wist Skaife tot op 0.173 secs. te naderen! Voor Lowndes was het zijn vijfde overwinning op Bathurst en voor Mark Skaife de elfde. Garth Tander en Cameron McConville maakten met een derde plek het Holden feest compleet. Tevens was het de 20e overwinning van Holden op Mount Panorama. Will Davison in de tweede Toll HRT Holden zag een derde plek in rook opgaan toen hij acht ronden voor het einde van de wedstrijd tegen de muur crashte.


crash_coulthard
Volgens Fabian Coulthard beter dan een Rollercoaster Ride in Dreamworld.

Zware crash Fabian Coulthard
TWR-coureur Fabian Coulthard zorgde direct in de openingsronde voor huiveringwekkende momenten. De vermoedelijke oorzaak van de crash moet een touché met een andere deelnemer bij de start geweest zijn. Op het snelste gedeelte van Conrod Straight gaf de linkerachterband de geest. De 28-jarige Coulthard ging zesmaal over de kop maar kon zonder kleerscheuren uitstappen en zwaaide direct enthousiast naar de menigte. Fabian Coulthard: “Dit is de zwaarste crash uit mijn carriere maar het was in ieder geval beter dan een “Rollercoaster Ride in Dreamworld”. In de autosport gebeuren deze dingen nu eenmaal en ik had gewoon geluk dat ik ongedeerd kon uitstappen. Ik wist wel dat de auto enige delen miste maar ik hoefde in ieder geval niet de deur te openen toen ik uitstapte. Het bevestigt nog eens hoe veilig deze auto’s zijn en ik voel me 100% OK.”

scenic_view_bathurst
Bathurst blijft een van de mooiste circuits ter wereld. De Toll HRT Holden zet
het slotoffensief in.

Ryan Briscoe en Andrew Thompson indirect slachtoffer
Teamgenoten Ryan Briscoe en Andrew Thompson waren indirect het slachtoffer van Coulthard’s crash. Rondvliegende onderdelen hadden schade toegebracht aan de bevestigingspunten van de tweede Bundaberg Red Racing Commodore. Een ongeplande pitstop leverde een achterstand van vijf ronden op en maakte het duo kansloos voor een goede prestatie. Uiteindelijk eindigden zij teleurstellend als 25e maar Ryan Briscoe maakte in ieder geval voldoende kilometers om op Surfer’s Paradise over 14 dagen te kunnen scoren. De Gary Rogers Motorsport Holden van Lee Holdsworth en David Besnard wist 30 ronden lang tegen Craig Lowndes stand te houden maar delfde daarna definitief het onderspit. Zeker toen Besnard ook nog eens te hard in de pitlane reed. Toen waren de kans van het GRM privé-team definitief verkeken. Uiteindelijk werden zij nog als zevende geklasseerd.

david_brabham
David Brabham hoopt voor de wedstrijd op Surfer's Paradise genoeg ervaring
verzameld te hebben. Het blijven moeilijke auto's.
sbr_racing
Het team van Stone Brothers Racing kende alleen maar tegenslag.

Shane van Gisbergen ziet top 6 klassering in rook opgaan
Met nog amper 22 ronden te gaan zag Shane van Gisbergen een topklassering in de SBR Ford Falcon een topklassering in rook opgaan. Bij een herstart brak er iets in de stuurkolom en verloor de Nieuw Zeelander ook nog eens een wiel. Van Gisbergen: “Wij hadden een auto die voor een overwinning niet goed genoeg was. Maar op de manier waarop wij onszelf gepositioneerd hadden was die auto voor een goede klassering zeker goed genoeg. Wij hadden een paar bandenproblemen en wij maakten eigenlijk de gehele dag progressie en het is frustrerend als er hier zoiets gebeurt. Ik ben nog nooit in de top 10 geëindigd maar ik wist dat wij op het eind van de wedstrijd capabel genoeg waren geweest om een podium te scoren.” Anderzijds zakte Van Gisbergen ook nog eens van een vierde naar een zesde plek in de stand van het kampioenschap.

David Brabham en Alex Davison eindigden in de tweede SBR Ford Falcon als veertiende. David Brabham: “Voor het gehele team was het een zwaar weekend met teleurstellende resultaten, maar toch hebben wij hier veel geleerd. Ikzelf persoonlijk heb nog veel te leren. Zeker de manier waarop de remmen en de grip minder wordt. Na zo’n weekend moet ik er goed over nadenken wat ik geleerd heb en hoe ik dit kan omzetten naar de Gold Coast 600 over veertien dagen.”

Ford Performance Racing kon pole niet verzilveren
Het FPR Team kon de Bathurst niet verzilveren. Mark Winterbottom nam de eerste 25 ronden het voortouw en gaf daarna de Falcon aan Luke Youlden over. Die deed het uitstekend maar werd zeventig ronden voor het einde het slachtoffer van een lekke band en FPR zag daarna een potentiële zegekans in rook opgaan. Het leverde uiteindelijk een teleurstellende negende plek op. De tweede FPR Ford Falcon met Steven Richards/James Moffat werd als 11e geklasseerd. Voormalig Jaguar F1-testrijder James Courtney deed het met een vijfde plek uitstekend. De DJR-coureur kon zijn voorsprong in de stand van het kampioenschap verder opbouwen. Greg Murphy en Allan Simonsen deden het met een zesde plek eveneens uitstekend. De voormalige VAR-coureur behaalde op Bathurst het beste resultaat voor een Europeaan.

fpr_in_actie
FPR kon de pole niet in een overwinning verzilveren

toll_hrt_racing_3
Retrokleuren brengen Holden geluk. Het merk zegevierde voor de 20e maal
op Mount Panorama.

Tussen de eerste tien geklasseerde in de einduitslag bevinden zich slechts twee Fords en 8 Holdens en dit is toch wel tekenend te noemen.


Uitslag Mount Supercheap Auto Bathurst 1000
1. Craig Lowndes/Mark Skaife Holden 6u12m51.4153s
2. Jamie Whincup/Steve Owen Holden + 0.1733s
3. Garth Tander/Cameron McConville Holden + 1.2496s
4. Jason Bright/Matt Halliday Holden + 2.3703s
5. James Courtney/Warren Luff Ford + 6.2001s
6. Greg Murphy/Allan Simonsen Holden + 7.0830s
7. Lee Holdsworth/David Besnard Holden + 7.5468s
8. Russell Ingall/Paul Morris Holden + 9.8712s
9. Mark Winterbottom/Luke Youlden Ford + 10.7756s
10. Michael Caruso/Greg Ritter Holden + 11.3222s

podium_bathurst
Volledig Holden podium in Bathurst.

V8 Supercars: Voorlopig int. deelnemersveld Gold Coast 600

Door: Wieger van den Bos
Gepost op: 18-08-2010

Endurance Races
Surfers Paradise zal eind oktober ‘the place to be’ zijn voor de autosportfans. Langzaam stromen de berichten binnen over het internationale deelnemersveld in de V8 Supercars tijdens de Armor All Gold Coast 600.
 
De V8 Supercars is een tourwagen-raceklasse in Australië. Het eerste seizoen werd gehouden in 1997. Er zijn 14 races in een seizoen. Enkele races zijn endurance races zoals de Bathurst 1000 en de Sandown 500. V8 Supercars zijn auto's die gebaseerd zijn op een gewone auto zoals een Holdon Commodore.

Het Australian Touring Car Championship werd in 1997 omgetoverd tot de V8 Supercars. Holden, Ford en BMW waren de enige auto's. Omdat niemand in een BMW reed schakelde het merk over van de V8 Supercars naar het Australian Super Touring Championship.

De auto's lijken erg op productie-auto's. De carrosserie is hetzelfde, alleen dan van koolstofvezel. De auto is voorzien van een rolkooi. De motor is of een Ford Windsor V8 of een Chevrolet Aurora V8-motor. De motor heeft een vermogen tussen de 620pk en de 650pk.
Inmiddels schitteren namen als oud wereldkampioen Formule-1 Jacques Villeneuve, Andy Priaulx, Yvan Muller en Helio Castroneves al op de deelnemerslijst. Eén ding is zeker: motorsportfans over de hele wereld zullen absoluut van 22 t/m 24 oktober hun ogen gericht houden op Gold Coast 600 endurance race voor V8 Supercars. Naast de traditionele V8-toppers zullen de internationale sterren zorgen voor veel race spektakel.

Uit Noord-Amerika komen onder meer Dario Franchitti, Will Power, Alex Tagliani en Scott Pruett.Verder hebben Mika Salo, sportwagenspecialisten Patrick Long en David Brabham al aangekondigd te zullen verschijnen.
Uit de World Touring Car Championship (WTCC) mag de organisatie zich, naast Andy Priaulx en Yvan Muller, verheugen op Alain Menu en Tiago Monteiro.

Helaas heeft Heinz-Harald Frentzen zijn deelnamebevestiging weer teruggetrokken. De organisatie trok daarom 3-voudig Indy 500 kampioen Helio Castroneves aan. Hij zal de startplaats tijdens de 11e race (van 14) in de Championship Series van Frentzen gaan innemen.
Foto's: Media v8supercars.com.au

V8 Supercars: Eerste test voor Toll Holden Racing/TWR op Winton

HRT Toll Holden Racing en TWR Racing zijn als eerste met hun testprogramma’s voor het Australische V8 Supercarkampioenschap begonnen. Onder extreem warme weersomstandigheden legden beide teams de eerste kilometers op het Australische Winton af.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Holden

tander_1
Garth Tander kwam voor het eerst in actie met de 2010 spec. Holden Commodore.


Extreme temperaturen teisteren tests op Winton
Onder temperaturen van meer dan 36 graden legden de teams van HRT Team Holden en Walkinshaw Racing de eerste testkilometers af. De eerste ronden met de 2010 spec-Commodores kenden bij HRT Toll Holden Racing een probleemloos verloop. Zowel Garth Tander als Will Davison legden meer dan 100 ronden af.

Garth Tander: “Wij hebben slechts kort van onze rust kunnen genieten maar het is fantastisch om weer terug in de auto te zijn. De weersomstandigheden op Winton waren bijzonder zwaar, het was extreem warm in de auto maar alles verliep eigenlijk zonder problemen.”

Will Davison: “ Wij hebben veel rondjes op Winton afgelegd maar het zetten van tijden was niet ons doel. Ook een optimale set-up was niet het doel. Wij hebben verschillende set-ups doorlopen en veel nieuwe dingen uitgeprobeerd. Wij zijn klaar voor een mooi seizoen.”

fabian_coulthard
Fabian Coulthard genoot van zijn eerste optreden bij TWR Bundaberg Red Racing.
PAGINA 2 VAN 2

thompson
Andrew Thompson in actie met het tijdelijke kleurenschema.

Coulthard en Thompson testen bij Walkinshaw Racing
Bij Walkinshaw Racing kwamen Fabian Coulthard en Andrew Thompson voor het eerst in actie.
Fabian Coulthard: “Alles verliep fantastisch, wij hebben verschillende setjes banden geëvalueerd en hebben gekeken wat wel en niet werkt. Des te meer ronden ik rij, des te meer ik mij op mijn gemak voel. Omdat Andrew en ik nieuw bij het team zijn, zijn deze twee testdagen een goede zet van het team. “

De engineering voor Andrew Thompson wordt gedaan door Erik Pender en Joe Sasso(data-engineer). Fabian Coulthard heeft Rob Starr als race-ingenieur en Dilian Talabani als data-ingenieur.

In verband met beperkingen op alcoholreclame in het Midden Oosten zal het TWR Bundaberg Red Racing met een ander kleurenschema rijden. Het Bundaberg Red Racing kleurenschema wordt tijdelijk omgetoverd tot “Extra Smooth Racing” Andrew Thompson kwam op Winton voor de eerste maal met dit schema in actie.

holden_tander_1